برای تولید محتوا به چه چیزهایی نیاز داریم { مهارت نرم و سخت }

  1. خانه
  2. ابزارهای کاربردی تولید محتوا
  3. برای تولید محتوا به چه چیزهایی نیاز داریم { مهارت نرم و سخت }

یه سوال خیلی پرتکرار که از 10 سال ِ پیش هر روز تقریبا میشنوم و میخونم و میبینم اینه که: من برای تولید محتوا به چه چیزهایی نیاز دارم؟

من اینجا میخوام در مورد چیزها یا به نوعی مهارت هایی که ما نیاز داریم که به یه تولید کننده محتوای متنی تبدیل بشیم صحبت میکنم.

خوبِ خوبِ خوب به اینا دقت کنید. این‌ها مهارت های کارشناس تولید محتوا هست که شما باید حتما و حتما اونهارو بلد باشید. [ شما کدوم یکی از این مهارت های تولید محتوا رو همین الان هم دارید و بلدید ؟ ]

تا اینجای کار و تو درس‌های قبلی یاد گرفتیم :

محتوا یعنی چی ؟

تولید محتوا چی هست ؟

و

تولید کننده‌ی محتوا چیکار میکنه ؟

حالا که این‌ها رو یاد گرفتیم، بریم ببینیم که یه تولید کننده محتوا یا کارشناس تولید محتوا به چه مهارت‌هایی نیاز داره؟ و بهتر دنبال یادگیری چه مهارت هایی باشه :

من برای تولید محتوا به چه چیزهایی نیاز دارم؟ ( مهارت های سخت )

من اینجا یه سری مهارت‌های حداقلی رو براتون لیست میکنم، که با بلد بودن این مهارت‌ها شما به احتمال بیشتری می‌تونید یه کارشناس تولید محتوا موفق بشید.

و البته نباید فراموش کنیم که مهارت تولید محتوا یه مهارت چند وجهی هست که لازمه هر روز دانش و مهارت خودمون رو تو زمینه‌های مختلف بالا ببریم.

{راستی اگه این روزا تو جستجوی فرصت های شغلی تولید محتوا باشید ممکنه به زودی به یه مصاحبه استخدام کارشناس تولید محتوا دعوت بشید، اگه ندونید چه سوالاتی ممکنه تو این مصاحبه ها از شما پرسیده بشه ممکنه افلگیر بشید و نتونید تو مصاحبه موفق باشید، من براتون یه تعدادی سوال پرتکرار تو این مصاحبه های استخدامی رو درآوردم و بهشون جواب دادم، میتونید یه نگاهی بهشون بندازید و آماده تر برید به جلسه مصاحبه : }

سوالات مصاحبه استخدام کارشناس تولید محتوا ( تَقَلُبانه)

اما بریم سراغ مهارت‌هایی که بهتر به عنوان یه کارشناس تولید محتوا بلد باشیم:

باید محقق و جستجوگر باشید

مهم نیست که شما برای چه کسی می‌خواید محتوا تولید کنید و چه مخاطبی دارید یا چه نوع محتوایی می‌خواید بنویسید، هر تولید کننده محتوایی باید در قدم اول یک جستجوگر باشه.
تو بیشتر زمان ها یه کارشناس تولید محتوا با موضوعاتی برخورد میکنه و باید درباره اونها بنویسه یا محتوا تولید کنه که ؛

⇐ یا هیچ اطلاعی در مورد اونها نداره
⇐ یا اطلاعات کمی داره و
⇐ یا لازمه که اطلاعات خودش رو به روز کنه

که این قطعا نیازمند اینه که جستجو کردن حرفه ای تو فضای وب یا به عبارت بهتر جستجوی حرفه ای در گوگل و حتی بین کتاب ها و منابع مختلف رو بلد باشه.
و از طرف دیگه تولید محتوا تو فضای وب به شدت رقابتیه و یه تولید کننده حرفه ای باید بلد باشه که دائما تمام رقیب هاش رو رصد کنه و ببینه که اونا روی چه موضوعی کار کردن تا هم یه جاهایی ازشون ایده بگیره و محتوای اونها رو کامل تر کنه و منتشر کنه و یه جاهایی هم هوشمندانه این موضوعی که دیگه نخ نما شده و زیاد کار شده روش رو حذف کنه از تقویم محتوایی و اتفاقا سراغ موضوعاتی بره که اصلا کار نشده و کاملا بکر و دست اوله.
و تمام این تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب ها تو قدم اول به یه جستجوی درست و حسابی و حرفه ای نیاز داره . پس یکی از مهارت های کارشناس تولید محتوا که ما توی رایتینا روش تمرکز می‌کنیم یادگیری روش های جستجوی منابع برای تولید محتواست.

من برای تولید محتوا به چه چیزهایی نیاز دارم؟

 

باید مهارت خوندن و نوشتن رو بلد باشید

مهارت نوشتن همونطور که گفتم یکی از مهارت‌های حیاتی هست که یه تولید کننده محتوای متنی یا نویسنده محتوا باید اون رو خوب بلد باشه .
ولی این الزاما به معنی این نیست که یه کارشناس تولید محتوا باید بتونه متن‌های ادبی قُلمبه و سُلمبه بنویسیه، بلکه بیشتر از دید من این مهارت نوشتن باید کمک کنه که ما بتونیم با مخاطب خودمون ارتباط برقرار کنیم و چیزی که میخوایم بگیم رو به درستی بتونیم با کلمات و متن بهش انتقال بدیم .
همین .
و قطعا باید به این باور برسیم که متن نویسی برای محتوای آنلاین خیلی متفاوت از نوشتن یه کتاب چاپی یا متن ادبی برای مثلا شرکت تو یه مسابقه ادبی هست .
چرا ؟
چون مخاطب آنلاین خیلی متفاوت از مخاطب آفلاین یا کتابی هست.

یه محتوانویس حرفه ای باید دایره لغتش نسبتا خوب باشه و بلد باشه از چه کلمه ای و از چه علامت نگارشی‌ای کجا و چه‌طور استفاده کنه .
و برای پیدا کردن این مهارت بیشتر از هر کلاس و خوندن نکته‌های تئوری نیاز داریم که :

بیشتر بخونیم تا بهتر بتونیم بنویسیم.

باید قلق گوگل دست‌تون باشه و سئوی محتوا رو بلد باشید

اصلا خیال نکنید که میتونید یه گوشه‌ای بشینید، یه محتوا بنویسید ، تحویل بدید و تمام. تازه جاهای سخت ماجرا شروع میشه. همونجایی که تحت کنترل یه بدقلقی هست به نام گوگل که قوانین خاص خودش رو داره.

اگه قرار باشه که ما محتوایی بنویسیم که هیچ کسی اون رو نبینه خب اصلا ننویسیم که سنگین تر و راحت تریم ! نه؟
خب ما تو فضای آنلاین چه طور می تونیم دیده بشیم ؟
یکی از راه هاش گوگل هست .
خب چی‌جوری میشه ما یه محتوایی بنویسیم که بین میلیون ها میلیون محتوایی که منتشر میشه بیاد تو صفحه اول، شایدم رتبه # 1 ؟
یکی از راه هاش اینه که زبون گوگل رو خوب بفهمیم و بدونیم از ما چه توقعی داره و چه چیزهایی برای رتبه بندی براش مهمه بریم همون کارها رو انجام بدیم . که به این همون سئو یا بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو میگن که یه کارشناس تولید محتوا باید حسابی بلد باشه .

یعنی یه کاری کنیم که موتورهای جستجو محتوای ما رو دوست داشته باشند و براش ارزش و اعتبار قائل باشن و وقتی که مخاطب یا کاربر یه کلمه کلیدی مرتبط با محتوای ما رو جستجو میکنه و دنبال یه جوابی برای سوال هاش هست، تو همون صفحه اول یا حتی چند لینک اول محتوای ما رو ببینه و روش کلیک کنه.
پس یه محتوا نویس خوب باید خودش یک سئو کار خوب هم باشه .
یعنی باید بلد باشه که از چه عنوان، چه کلمات کلیدی، چه موضوع و چه ترفندهایی استفاده کنه که محتواش توسط موتورهای جستجو دیده شود و موتور های جستجو به اون اعتبار بدند و بتونه هر روز مخاطب های بیشتری رو به سمت سایت بکشونه و افراد بیشتری محتواش رو مصرف کنن.
و قطعا زمانی یه نویسنده محتوا میتونه ادعا کنه که حرفه ای شده که بتونه یه سایت سوت و کور و خلوت رو با محتوانویسی حرفه ای به یه بازار پر جنب و جوش و شلوغ تبدیل کنه.
پس سئو هم یکی از مهارت های کارشناس تولید محتوا و یکی از سرفصل هایی هست که ما روش خیلی تمرکز میکنیم و قرار تو رایتینا کلی ترفند و نکته و روش خوب برای سئو محتوا یاد بگیریم .

جستجوی حرفه ای در گوگل

باید یه روانشناس حرفه ای باشید

همه ما انسانها حتی در منطقی ترین شرایط ممکن باز هم مغلوب احساسات‌مون می شیم و معمولا یکی از دلایلی که ما رو ترغیب به اقدام به هر کاری میکنه احساسات ماست .

جهان بیشتر از عقل و منطق روی احساسات میچرخه

مثلا به آخرین خریدی که کردید یا تصمیمی که گرفتید فکر کنید، مطمئن باشید که % زیادی از علت های ما برای انجام یه کاری یا انجام ندادن یه کار دیگه یا خرید یا هر چیز دیگه ای از روی احساسات مون هست .
برای اینکه یک تولید کننده محتوای حرفه ای بشید و بتونید مخاطب رو تشویق کنید که کاری که هدف شماست رو انجام بده نه تنها باید به منطق اون احترام بذارید و از لحاظ منطقی اون رو توجیه کنید بلکه بیشتر باید روی بخش احساسش کار کنید و احساسات مخاطب رو قلقلک بده .
مثلا اگر شما می‌خواید برای یک آژانس مسافرتی تولید محتوا کنید باید کاری کنید که با احساسی کردن شدید مخاطب و وارد کردنش به یه فضای داستانی اون دقیقا حس کنه همین حالا در اون منطقه جغرافیایی خاص هست و جوری با کلمات برای مخاطب تصویر سازی کنید که مخاطب هیچ راه فراری نداشته باشد و از ته دل دوست داشته باشد تا آخر این سفر ( آخر مقاله ) همراه باشه و از این سفر لذت ببره و در نهایت هم اگر پیشنهاد یه توری رو بهش میدید بی چون چرا بپذیره .
و همین احساسی کردن مخاطب در تولید محتوا می تونه نتایج مثبت عجیب و غریبی برای برندها ایجاد کنه جوری که مخاطب حاضر به دل کندن نیست و تبدیل به یک مشتری یا مخاطب وفادار میشه .
مطمئن باشید یکی از مهمترین تفاوت های یک تولید کننده ی محتوای حرفه ای با یک تولید کننده محتوای تازه کار و آماتور اینه که یک آدم حرفه ای دقیقا می‌دونه در چه زمانی از چه کلمات و محتوایی استفاده کنه و به چه شکلی از اونها استفاده کنه که بتونه مخاطب رو به دام بندازه ، یا به نوعی انگار که دقیقا ذهن مخاطب رو می خونه و یا تو کفش اون میره و از دید اون به موضوع نگاه میکنن.
و دقیقا به خاطر همین مهارتi که آماتورها فکر می‌کنند کپی رایترهای حرفه ای با چوب جادویی شون کلمات رو به طلا تبدیل می‌کنن در صورتی که تبلیغ نویس ها یا تولید کننده های محتوای حرفه ای فقط خوب بلدن از تکنیک‌های روانشناسی توی تولید محتوا چی جوری استفاده کنن .
مطمئن باشید که شما هم میتونید به این جایگاه برسید و از جادوی کلمات استفاده کنید و مخاطب رو تحت تاثیر قرار بدید و کاری کنید که هر کاری که شما می خواهید رو انجام بده به شرط اینکه ترکیب روانشناسی با تولید محتوا رو خوب بلد باشید.
پس یکی از مهارت های کارشناس تولید محتوا که ما تو رایتینا قرار روش تمرکز کنیم همین ترکیب روانشناسی با تولید محتواست.

من برای تولید محتوا به چه چیزهایی نیاز دارم؟

 

باید به شدت خلاق باشید

اگر شما هم مثل خیلی از مردم با شنیدن« خلاقیت »، ذهن تون سریع به سمت کارهای هنری مثل مجسمه سازی ، نقاشی ، طراحی میره پس شما هم جزو افرادی هستید که به اشتباه کلمه « خلاقانه » رو معادل با « هنرمندانه » می‌دونید و به همین خاطر این طور فکر می‌کنید که فقط افراد خاصی می‌تونند این استعداد و توانایی را به صورت ذاتی داشته باشند و خلاق بودن یه خصلت ژنتیکیه دقیقا مثل رنگ پوست و رنگ چشم !
و با این طرز فکر احتمالا این طور فکر می‌کنید که هر انسانی یا در زمان تولدش ژن های خلاقیت داره و خلاق متولد می شود یا بدون داشتن این ژن ها هیچ وقت و هرگز نمی تونه خلاق باشد .
این روزها مقالات و تحقیقات زیادی این طرز فکر رو رد کردن و اعتقاد دارن که خلاقیت پرورش دادنی هست و ما میتونیم با اجرای تکنیک ها و روشهایی خلاقیت‌مون رو پرورش بدیم.

خصوصا برای ما که خلاقیت در تولید محتوا جزو حیاتی‌ترین بخش های شغل تولید محتوا هست مشخصا پرورش عضله های خلاقیت می‌تونه کمک زیادی به ما بکنه برای اینکه توی تولید محتوا به یه برند مشهور و معتبر تبدیل بشیم .
چون قطعا تولید محتوا در فضای آنلاین و نویسندگی تو دنیای وب بدون خلاقیت تفاوتی با کپی کردن یه متن از یه جایی و منتشر کردن اون ندارد و نمی تونه باعث موفقیت یک تولید کننده محتوا یا پولسازی از محتوا بشه .
و این خلاقیتی که ما ازش حرف میزنیم این نیست که هر روز صبح که بلند میشیم باید یه آپولو هوا کنیم و کارهای خارق العاده و نوآوری های عجیب و غریب داشته باشیم.
مثلا این خلاقیت در همین حد ساده می‌تونه باشه که برای لیست کردن چیزهایی که میخواید به مخاطب بگید مثل « 15 روش کاهش وزن بدون اینکه نیاز به کم خوری داشته باشید !»
به جای اینکه متن تون رو با روش 1 شروع کنید با روش 15 تموم کنید

1.

2.

.

.

.15

بیاید برعکس
از روش 15 شروع کنید و با 1 تموم کنید

15.

14.

.

.

.

1.

نمیدونید همین تغییر ها و خلاقیت های به ظاهر کوچیک اتفاقا چه قدر میتونه توی موفقیت محتواتون تاثیر گذار باشه .
یکی از کارهایی که ما تو رایتینا انجام میدیم همین پرورش عضلات خلاقیت برای تولید محتوای جذاب برای مخاطب هست.

از مهارت های کارشناس تولید محتوا، 360 درجه بودنه !

یه واقعیت رو باید قبول کنیم و اونم اینه که ما تو زمان شروع کار خیلی نمیتونیم روی یه کار خاص و تخصصی تمرکز کنیم .
مثلا فقط و فقط پست وبلاگ بنویسیم اونم فقط و فقط تو حوزه روانشناسی و اونم فقط برای افزایش انگیزه.
چون اگه بخوایم اینطوری پیش بریم ممکنه محبور باشیم از 365 روز سال 360 روزش رو بیکار باشیم و این یعنی ورشکستگی یه فریلنسر یا تولید کننده محتوا .
پس شاید بعد از حرفه ای شدن و برند شدن و رسیدن به درآمد یکی از کارهایی که باید انجام بدید همین خاص و تخصصی نوشتنه ولی به نظر من تو شروع کار اصلا.
پس هر تولید کننده محتوایی باید بتونه در شروع کارش در زمینه های مختلف و در ژانرها و سبک های مختلف بنویسه.
چون ممکنه این ماه شما با یک کارفرمایی قرارداد ببندید که سایتی در زمینه ی محصولات آرایشی داشته باشد و از شما بخواد برای هر کدوم از محصولات سایت یه توضیح محصول ترغیب کننده بنویسید ، ماه بعد ممکن با سایتی همکاری کنید که در زمینه محصولات ساختمانی هست و از شما می‌خواد برای قسمت وبلاگ سایت مقالات مرتبط با موضوع خشک و زمخت ساختمانی با لحن خیلی جدی بنویسید و  ماه بعد ممکن پروژه ی یک سایت فانتزی و مخصوص بچه ها به شما داده بشه و از شما بخوان برای صفحه ی درباره ما و صفحه اصلی و لندینگ پیج هاشون  یک سری محتوای به زبان ساده و کودکانه و در حدی هم طنز بنویسید و…
خلاصه حداقل در شروع کار لازمه که شما در زمینه های مختلف کار کنید و رزومه جمع کنید و تجربه کسب کنید و نمی تونید فقط به گروه خاصی از محتواها خودتون رو محدود کنید .
و تازه اضافه بر این یک نکته دیگر هم اینکه اگه شما به عنوان یک کارشناس تولید محتوا توی یه شرکت یا مجموعه ای استخدام بشید باید همه کارهای محتوایی که مربوط به اون شرکت یا مجموعه هست رو بتونید انجام بدید تا بتونید شغل تون رو حفظ کنید . ( هر چند که من اینو قبول ندارم ولی قطعا تو شرایط فعلی خیلی از شرکت ها و کسب و کارها اونقدری روی بخش تولید محتوا نمیتونن بودجه بذارن و برای هر تخصصی یه نفر خاص رو استخدام کنن و ممکنه کارهای متنوعی به شما سپرده بشه .)  مثلا یک روز ممکن از شما توضیح محصول بخوان ، روز بعد مقاله وبلاگ ، یه روز دیگه محتوای بروشورها و کاتالوگ و یه روز چند تا پست برای شبکه های اجتماعی و… خلاصه اینکه نمی تونید محدود باشید و محدود بنویسید .
و باید یاد بگیرید از نویسندگی 360 درجه استفاده کنید یعنی اگر موضوعات متنوع محتوا را روی یک محیط دایره بذاریم شما باید بتونید در مورد کل موضوعات این 360 درجه محتوا بنویسید . همین باعث میشه خلاقیت شما بیشتر بشه و برای گرفتن هیچ پروژه ای محدودیت نداشته باشید.
[ بازم اگه برگردیم به داستان خود من،  من زمانی که شروع کردم فکر میکردم فقط تو زمینه ی روانشناسی یا رشته تخصصی خودم یعنی صنایع غذایی دوست دارم که محتوا بنویسم اما دقیقا اولین پروژه ای که گرفتم  محتوانویسی برای یک شرکت نرم افزاری در مورد نقشه ی حرارتی heat map بود که هیچ ارتباطی به هیچ کدوم از چیزایی که میخواستم نداشت و اصلا نمیدونستم چی هست.]

فقط بازم میگم تو شروع کار باید 360 درجه باشید ولی وقتی حرفه ای شدید دیگه باید فقط تو یه نوع خاص محتوا متخصص بشید.

مهارت های کارشناس تولید محتوا

باید ویراستار خوبی هم باشید

هیچ چیزی رو تو دنیا پیدا نمی کنید که زمانی که برای اولین بار خلق میشه بدون هیچ نقص و ایرادی باشه و نیاز به ویرایش و اصلاح نداشته باشه.
در مورد تولید محتوا هم دقیقا همین قانون حاکم و هر محتوایی که تولید و خلق میشه برای اینکه به یه اثر خوب و موندگار تبدیل شود باید ویرایش و اصلاح و به روز رسانی بشه .
شما توی محتوا نویسی باید یه پاک کن خوبی باشید و یه قاتل خوب کلمات .

این یعنی چی ؟
یعنی یکی از مهارت های کارشناس تولید محتوا که باید بلد باشید برای حرفه ای شدن اینکه که ویرایشگر خوبی برای محتوا باشید .
قطعا توی شروع کار شما نمی‌تونید از یه ویراستار دیگه کمک بگیرید که بعد از اینکه محتواتون رو نوشتید اون یه دور دیگه بخونه و غلط هاش رو پیدا کنه یا مجدد بازنویسی کنه . قطعا کسی که باید اینکار رو هم انجام بده خودتون هستید .

 

از مهارت های کارشناس تولید محتوا،طراح بودنه

زمانی که ما محتوایی می نویسیم فقط مهم این نیست که متن این محتوا از لحاظ نگارشی یا تایپی یا حتی مفهومی درست باشه . این فقط یه قسمت از کاریه که شما باید انجام بدید. یکی از قسمت های مهم کار یه کارشناس تولید محتوا اینه که محتوای خودش رو در قالب و شکل درست به مخاطبش ارائه بده .
این روزا شکل ظاهری محتوا و خوانایی خوب حتی خیلی خیلی مهم تر از نوع نگارش محتواست چون ما با مخاطب هایی روبرو هستیم تو فضای آنلاین که شبیه یه اسکنر میمونن و وقتی وارد یه صفحه ای یا سایتی میشن فقط تو چند ثانیه کل محتوا رو اسکن میکنن و اگر تو نگاه اول خوششون بیاد میمونن و در غیر اینصورت سریع صفحه رو میبندن و میرن.
و قطعا چیزی که تو این چند ثانیه میتونه مخاطب رو جذب کنه همین طراحی هنرمندانه ی محتواست.
و بدترین نوع ارائه محتوا هم اینه که یه لشکری از کلمات رو جلوی چشم مخاطب بذارید و تو همون چند ثانیه خسته و دل زده اش کنید و کاری کنید که اون فقط دنبال علامت ضربدر صفحه بگرده.
برای اینکه بتونید به صورت حرفه ای محتوا رو طراحی و منتشر کنید لازمه چند تا چیز بلد باشید که یکی از اونها طراحی تصاویر برای محتواتون هست و همین طور محتوا نویسی برای اسکنر مخاطب ها هست .

مهارت های تولید کننده محتوا

باید مخاطب‌تون رو خوب بشناسید

اگر شما ندونید که مخاطب تون چی میخواد، قطعا چیزی رو مینویسید که خودتون میخواید و همین میشه که مخاطب اصلی محتواتون فقط خودتونید و خودتون و محتواتون نه دیده میشه نه خونده میشه .
اما از کجا بدونیم که مخاطب ما چی میخواد ؟
ما توی تولید محتوا یه اصطلاحی داریم به اسم شناخت پرسونای مخاطب که به ما کمک میکنه دقیقا بدونیم مخاطب هدف مون کی هست و چی میخواد .
و این یکی از مهمترین اصل های موفقیت یه محتواست.
و از طرف دیگه تا زمانی که ندونید مخاطب هدف تون کی هست، اصلا نمیدونید از چه لحنی و سبکی باید برای محتوا استفاده کنید و محتوای شما به همون اندازه مسخره میشه که یه نامه عاشقانه با هزار کلمه‌ی عاشقانه بنویسید و برای رئیس یا مدیر تون ارسال کنید زمانی که می‌خواید ازش بخواید که گزارش کارتون رو بررسی کنه یا بالعکس یه نامه رسمی کاملا اداری و رسمی بنویسید زمانی که میخواید تولد دوست یا همسرتون رو تبریک بگید!
پس نوشتن محتوا بدون شناخت پرسونای مخاطب مثل این میمونه که یه تیری رو بی هدف به هوا پرتاب میکند و منتظر بمونید ببینید تیر کجا میخوره .

مهارت های لازم تولید محتوااز مهارت های کارشناس تولید محتوا ،روزانه نویسیه

چه شما فریلنسر باشید چه کارشناس محتوا تو یک شرکت بزرگ یا کوچک، شما باید عادت به نوشتن داشته باشید و نوشتن برای شما مثل صبحانه خوردن، مثل دستشویی رفتن، مثل مسواک زدن به یک کار ضروری و روزانه تبدیل بشه.
یه مهارتی که تو کار ما تولید کننده های محتوا خیلی مهمه توانایی کنترل احساسات مون و نوشتن تحت هر شرایطی هست .
وقتی شما یه تولید کننده محتوا میشید مجبورید حتی زمان هایی که اصلا حوصله ندارید و به زمان و زمین دل‌تون میخواد فحش بدید هم بنویسید ، ممکنه زمان هایی که در حد  بیهوش شدنم خسته هستید مجبور باشید بنویسید . شاید باور نکنید حتی زمان هایی که از نوشتن و کلمات حال‌تون بهم میخوره هم باز باید بنویسید . حتی وقتی فلج نویسندگی هم می‌گیرید و هیچ چیزی به ذهن تون نمی رسه هم باز باید بنویسید،
چون شما نویسنده‌ی آنلاین هستید و مثل نویسنده های کتاب های چاپی یا رمان ها مثلا 5 سال وقت ندارید که بخواید یه محتوایی رو بنویسید و برعکس مهم ترین چیز توی دنیای آنلاین حضور مستمر و نوشتن بدون وقفه است و شما در فضای آنلاین چه صاحب سایت باشید چه نویسنده و کارشناس تولید محتوای یک سایت باید هر روز حداقل یک محتوا بنویسید و یا همون روز منتشر کنید یا اینکه چند روز پشت سر هم بنویسید و در نهایت یک یا دو روز در هفته به عنوان محتواهای طولانی منتشر کنید.

 

باید بلد باشید ایده بسازد

یکی از مهمترین چالش ها و مشکلاتی که اکثر تولید کننده های محتوا باهاش درگیر هستن پیدا کردن ایده برای تولید محتوا هست .
خیلی ها فکر می‌کنن همه ی اون قول ها و شاخ های تولید محتوا از صبح تا شب کنار یه درختی چیزی نشستن و منتظرن که ایده ای بهشون الهام بشه و در نهایت هم یه دفعه یه ایده ای تو ذهن‌شون جرقه میزنه و میگن آهان این دقیقا همون ایده ایه که می‌خواستم و میتونه محتوام رو ویروسی کنه و میلیون ها تومن ازش پول در بیارم .

همین جا بهتون میگم که این نوع طرز فکر کاملا و کاملا اشتباهه و غول های تولید محتوا و اون کسایی که توی تولید محتوا برند شدن و خیلی حرفه ای هستن، مهم‌ترین مهارتی که دارن اینه که به هیچ وجه منتظر الهامات درونی و اینکه از آسمان براشون ایده بباره و این‌جور چیزا نیستن و خودشون ایده ها رو می‌سازن .

 

از مهارت های کارشناس تولید محتوا، ایده سازیه

یادمون نره که ما در هر جایگاهی که باشیم چیزی برای فروش داریم و می‌خوایم اون رو بیشتر بفروشیم!
 
¶ نویسنده ای که کتابی می‌نویسه می خواد کلماتش رو بفروشه، کارخانه داری که محصولی رو تولید می‌کنه می خواد محصولش رو بفروشه، پزشک می‌خواد علم و تخصص ش رو بفروشه، یک سخنران انگیزشی می‌خواد صحبت هاش رو بفروشه ، یک تولید کننده محتوا هم می‎‌خواهد محتواش رو بفروشه، حتی یک موسسه خیریه هم دوست داره کمپین های حمایتی و حرف ها و خواسته هاش خریدار داشته باشه و..

پس در هر شغلی که باشیم و هر جایگاهی که داشته باشیم چیزی برای فروش داریم و برای فروش اون چیز باید روش های حرفه ای فروش رو بلد باشیم .
ما چه بخوایم فریلنسر تولید محتوا باشیم چه خودمون سایت داشته باشیم و… باید بتونیم محتواهامون رو به نوعی به خورد مخاطب بدیم و بهش بفروشیم، پس یکی از مهمترین مهارت های کارشناس تولید محتوا که باید یاد بگیریم اینه که چه طور می‌تونیم محتواهامون رو به کارفرما، مخاطب یا هر کس دیگه ای در هر جایگاهی بفروشیم .

من خودم سالها وقتی اسم فروش به گوشم میخورد کهیر میزدم و می‌ترسیدم سراغش برم ولی بعد از بارها زمین خوردن و دوباره بلند شدن فهمیدم ضعف کارم دقیقا همینه که فروش و بازاریابی و شبکه سازی بلد نیستم . پس رفتم تو دلش و سعی کردم یاد بگیرمش و میخوام تو رایتینا تجربه هام رو با شما هم به اشتراک بذارم.

مهارت تولید محتوا چیست

من برای تولید محتوا به چه چیزهایی نیاز دارم؟ ( مهارت های نرم )

خب حالا درسته که ما برای حرفه ای شدن توی تولید محتوا باید به صورت تخصصی تولید محتوا رو بلد باشیم؛

ولی

ولی

ولی

اگر ما متخصص ترین تولید کننده محتوا هم باشیم، ولی تو مهارت های نرم ضعف داشته باشیم یه پای اصلی کار میلنگه و به هزار و یک مشکل می‌خوریم

حالا مهارت‌های نرم چی هست ؟

خب حالا که باید مهارت نرم رو تعریف کنیم بذارید قبلش ببینیم مهارت سخت چیه که نرم چی باشه.

شما چه کاری رو به طور حرفه‌ای بلدید انجام بدید؟

نقاشی؟ کار با فتوشاپ؟ آموزش زبان انگلیسی؟ آشپزی یا …

ما به این نوع مهارت ها که یه سری اطلاعات در زمینه شون داریم یا به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی میتونیم انجامش بدیم میگیم مهارت‌های سخت Hard Skills

اما حالا مهارت های نرم چیه؟

مهارت نرم که به اسم های مختلفی صداش میکن مثل مهارت‌های رفتاری، مهارت‌های فردی یا توسعه فردی، مهارت‌های انسانی و مهارت‌های شخصیتی، در واقع میزان حرفه‌ای بودن رفتارها و واکنش‌هایی هستن که ما در مواجهه با مسائل گوناگون خارج از حیطه‌ی تخصصی نشون می‌دیم؛ مسائلی که مستقیم و غیرمستقیم روی نتایج کاری ما تاثیر می‌ذارن.

به اینم یه نگاهی بندازید که خیلی به کارتون میاد : مهارت‌ نرم چیست؟ { + 1 لیست بلند از مهارت‌های نرم}

حالا اینجا میخوام چند تا از مهارت های نرم مهم برای یه تولید کننده محتوا رو که ما میخوایم تو رایتینا با هم روشون کار کنیم رو براتون با جزئیات بیشتر توضیح بدم :

از مهارت های کارشناس تولید محتوا اینه که کنترل عقربه های ساعت رو داشته باشه

ما چه به عنوان یک فریلنسر تولید محتوا، چه به عنوان صاحب کسب و کاری که می‌خوایم خودمون برای برند خودمون تولید محتوا کنیم و چه به عنوان یه کارشناس تولید محتوای حرفه ای که برای مجموعه ای به صورت تمام وقت کار می کنیم ، در طول روز یه مدت زمان مشخص و محدودی برای تولید محتوا داریم که اگر نتونیم از این زمانی که داریم به درستی استفاده کنیم و اون رو مدیریت کنیم نمی‌تونیم به میزان کافی محتوای ارزشمند تولید کنیم و اون رو تبدیل به ثروت کنیم پس در نتیجه نمی تونیم حال خوبی داشته باشیم و خودمون رو فرد موفقی بدانیم .

این روزها هیچ کاری حتی کوچک ترین و ساده ترین کارها رو هم بدون مدیریت زمان نمی تونیم انجام بدیم و درست پیش ببریم.

¶به عنوان مثال یه تولید کننده محتوایی رو در نظر بگیرید که هر روز صبح ساعت 10 صبح بیدار میشه و بدون هیچ برنامه خاصی که برای خودش چیده باشه، تازه میخواد دنبال موضوع و ایده ای بگرده که براش محتوا بنویسه و وسط پیدا کردن ایده هم بدون هیچ محدودیتی دائما سرش تو شبکه های اجتماعی میگرده . خب تا چشم به هم میزنه شب شده و یا هیچ محتوایی ننوشته یا نهایتا یه 1000 کلمه پیش نویس داره که بازم به دردش نمیخوره و با این وضعیت اصلا نمی تونه درآمد خوبی هم داشته باشه.

پس یکی از مهارت های کارشناس تولید محتوا ، مهارت مدیریت زمان و در کنارش افزایش بهره وری هست که دومی اتفاقا مهم‌تره .
و من چون خودم به شدت تو مدیریت زمان سالها مشکل داشتم ، خیلی وقته که دنبال تکنیک های مختلف و راهکارهای مختلف میگردم و خیلی از اونها رو امتحان کردم و تجربه بهم نشون داد که یه تعدادیش واقعا برای ما تولید کننده های محتوا مفید نیست و نمیتونه جوابگو باشه و برعکس یه تعدادیش خیلی خوبه و حداقل برای من و بچه های تیم رایتینا جواب خوبی داده . ( مثلا یکیش استفاده از تکنیک پومودورو هست که به شدت جواب میده و باعث میشه تمرکزمون رو روی کار تولید محتوا حفظ کنیم . برای استفاده از این تکنیک کافیه برنامه پومودورو رو روی گوشی یا لپ تاپ تون نصب کنید و شروع کنید)

باید ارتباط با کارفرما و همکاری تیمی رو بلد باشید

تو این سالها یکی از بدترین و اشتباه ترین کارهایی که من دیدیم نویسنده ها و فریلنسرهای محتوای غیر حرفه ای و تازه کار مرتکبش میشن اینه که فکر میکنن وقتی یه پروژه تولید محتوا رو قبول میکنن فقط مهم اینه که یه صفحه ای سیاه کنن و بندازن جلوی کارفرما و پولشونو بگیرن و برن .
و اینا دقیقا همون‌هایی هستن که دائما از درآمد پایین تولید محتوا و فریلنسری ناله میکنن ، چون قطعا هیچ کارفرمایی باهاشون طولانی مدت کار نمیکنه و بعد از چند سال کار هنوز یه رزومه درست و حسابی یا کارفرمایی که تاییدشون کنه ندارن.
در صورتی که نباید این نکته رو فراموش کنیم که موفقیت ما در گرو موفقیت کارفرما و تیمی هست که باهاشون کار میکنیم .
و اولین چیزی که میتونه به شما کمک کنه که یه برند معتبر توی تولید محتوا بشید اینه که نمونه کارهای عالی داشته باشید و رزومه ی معتبری برای خودتون بسازید.

پس یکی از مهارت های کارشناس تولید محتوا که خیلی خوب باید بلد باشید توی فریلنسری تولید محتوا اینه که ارتباط با کارفرما رو خوب بلد باشید و یاد بگیرید چه‌طور میتونید پروژه های بیشتر و طولانی تر و پولساز تری بگیرید . که باز هم ما مفصل در مورد نحوه ی ارتباط با کارفرما تو رایتینا آموزش داریم و دقیقا یاد میگیرید که چه طور با کارفرما متحد بشید و بتونید رزومه خوبی بسازید و پروژه های بیشتری بگیرید .

من برای تولید محتوا به چه چیزهایی نیاز دارم؟

 

یکی دیگه از مهارت های کارشناس تولید محتوا، حفظ تمرکز!

شاید یکی از بدترین مشکلات یه تولید کننده محتوا همین حواس پرتی و نداشتن تمرکز باشه . این هم ضررر جونی داره هم مالی.

چرا ؟

چون اگه شما از صبح تا شب و تو ساعت های کاری‌تون دائما از این محتوا به اون محتوا بپرید ، از این موضوع به اون موضوع بپرید، از این پروژه به اون پروژه بپرید یه دفعه چشم باز می‌کنید میبنید شب شده شما 5 خط مقاله تولید کردید نصف یه کپشن و …. خلاصه هیچی به هیچی.

این هم خستگی رو به تن تون میذاره و هم روح و روان تون رو میریزه بهم و شروع می‌کنید بد و بیراه گفتن به خودتون و زمین و زمان. چون کل روزتون رو از پشت میز جُم نخوردید و کار کردید ولی عملا هیچی به هیچی . از اون طرفم چیزی برای ارائه به کارفرما هم ندارید پس دِ بدتر چون پولی هم درنیاوردید.

اینم برای اولویت‌بندی کارها و برنامه ها : کاربرد ماتریس آیزِنهاوِر برای افزایش بازدهی در تولید محتوا

از طرفی هم حفظ این تمرکز برای یه تولید کننده محتوا خیلی سخته و نیاز به تمرین و کسب مهارت داره .چون یه تولید کننده محتوا برای شکار سوژه ها و موضوعات و ایده ها مجبور وقت زیادی رو تو شبکه های اجتماعی یا انواع و اقسام وب سایت ها بگرده و همین خودش کلا حواس پرتی میاره و مثلا سخته در مقابل یه پست چالشی ای که تو توییتر می‌بنیی یا یه خبر ناراحت کنننده ای که تو یه وب سایت خبری مبینی بی تفاوت باشی و همین باعث عدم تمرکز و حواس پرتی شدیدی میشه .

پس مهارت نرم حفظ تمرکز یکی دیگه از مهارت های کارشناس تولید محتوا ست که درسته سخته بهش رسیدن ولی شدنیه .

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

برای تولید محتوا به چه چیزهایی نیاز داریم { مهارت نرم و سخت }

یه سوال خیلی پرتکرار که از 10 سال ِ پیش هر روز تقریبا میشنوم و میخونم و میبینم اینه که: من برای تولید محتوا به چه چیزهایی نیاز دارم؟

من اینجا میخوام در مورد چیزها یا به نوعی مهارت هایی که ما نیاز داریم که به یه تولید کننده محتوای متنی تبدیل بشیم صحبت میکنم.

خوبِ خوبِ خوب به اینا دقت کنید. این‌ها مهارت های کارشناس تولید محتوا هست که شما باید حتما و حتما اونهارو بلد باشید. [ شما کدوم یکی از این مهارت های تولید محتوا رو همین الان هم دارید و بلدید ؟ ]

تا اینجای کار و تو درس‌های قبلی یاد گرفتیم :

محتوا یعنی چی ؟

تولید محتوا چی هست ؟

و

تولید کننده‌ی محتوا چیکار میکنه ؟

حالا که این‌ها رو یاد گرفتیم، بریم ببینیم که یه تولید کننده محتوا یا کارشناس تولید محتوا به چه مهارت‌هایی نیاز داره؟ و بهتر دنبال یادگیری چه مهارت هایی باشه :

من برای تولید محتوا به چه چیزهایی نیاز دارم؟ ( مهارت های سخت )

من اینجا یه سری مهارت‌های حداقلی رو براتون لیست میکنم، که با بلد بودن این مهارت‌ها شما به احتمال بیشتری می‌تونید یه کارشناس تولید محتوا موفق بشید.

و البته نباید فراموش کنیم که مهارت تولید محتوا یه مهارت چند وجهی هست که لازمه هر روز دانش و مهارت خودمون رو تو زمینه‌های مختلف بالا ببریم.

{راستی اگه این روزا تو جستجوی فرصت های شغلی تولید محتوا باشید ممکنه به زودی به یه مصاحبه استخدام کارشناس تولید محتوا دعوت بشید، اگه ندونید چه سوالاتی ممکنه تو این مصاحبه ها از شما پرسیده بشه ممکنه افلگیر بشید و نتونید تو مصاحبه موفق باشید، من براتون یه تعدادی سوال پرتکرار تو این مصاحبه های استخدامی رو درآوردم و بهشون جواب دادم، میتونید یه نگاهی بهشون بندازید و آماده تر برید به جلسه مصاحبه : }

سوالات مصاحبه استخدام کارشناس تولید محتوا ( تَقَلُبانه)

اما بریم سراغ مهارت‌هایی که بهتر به عنوان یه کارشناس تولید محتوا بلد باشیم:

باید محقق و جستجوگر باشید

مهم نیست که شما برای چه کسی می‌خواید محتوا تولید کنید و چه مخاطبی دارید یا چه نوع محتوایی می‌خواید بنویسید، هر تولید کننده محتوایی باید در قدم اول یک جستجوگر باشه.
تو بیشتر زمان ها یه کارشناس تولید محتوا با موضوعاتی برخورد میکنه و باید درباره اونها بنویسه یا محتوا تولید کنه که ؛

⇐ یا هیچ اطلاعی در مورد اونها نداره
⇐ یا اطلاعات کمی داره و
⇐ یا لازمه که اطلاعات خودش رو به روز کنه

که این قطعا نیازمند اینه که جستجو کردن حرفه ای تو فضای وب یا به عبارت بهتر جستجوی حرفه ای در گوگل و حتی بین کتاب ها و منابع مختلف رو بلد باشه.
و از طرف دیگه تولید محتوا تو فضای وب به شدت رقابتیه و یه تولید کننده حرفه ای باید بلد باشه که دائما تمام رقیب هاش رو رصد کنه و ببینه که اونا روی چه موضوعی کار کردن تا هم یه جاهایی ازشون ایده بگیره و محتوای اونها رو کامل تر کنه و منتشر کنه و یه جاهایی هم هوشمندانه این موضوعی که دیگه نخ نما شده و زیاد کار شده روش رو حذف کنه از تقویم محتوایی و اتفاقا سراغ موضوعاتی بره که اصلا کار نشده و کاملا بکر و دست اوله.
و تمام این تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب ها تو قدم اول به یه جستجوی درست و حسابی و حرفه ای نیاز داره . پس یکی از مهارت های کارشناس تولید محتوا که ما توی رایتینا روش تمرکز می‌کنیم یادگیری روش های جستجوی منابع برای تولید محتواست.

من برای تولید محتوا به چه چیزهایی نیاز دارم؟

 

باید مهارت خوندن و نوشتن رو بلد باشید

مهارت نوشتن همونطور که گفتم یکی از مهارت‌های حیاتی هست که یه تولید کننده محتوای متنی یا نویسنده محتوا باید اون رو خوب بلد باشه .
ولی این الزاما به معنی این نیست که یه کارشناس تولید محتوا باید بتونه متن‌های ادبی قُلمبه و سُلمبه بنویسیه، بلکه بیشتر از دید من این مهارت نوشتن باید کمک کنه که ما بتونیم با مخاطب خودمون ارتباط برقرار کنیم و چیزی که میخوایم بگیم رو به درستی بتونیم با کلمات و متن بهش انتقال بدیم .
همین .
و قطعا باید به این باور برسیم که متن نویسی برای محتوای آنلاین خیلی متفاوت از نوشتن یه کتاب چاپی یا متن ادبی برای مثلا شرکت تو یه مسابقه ادبی هست .
چرا ؟
چون مخاطب آنلاین خیلی متفاوت از مخاطب آفلاین یا کتابی هست.

یه محتوانویس حرفه ای باید دایره لغتش نسبتا خوب باشه و بلد باشه از چه کلمه ای و از چه علامت نگارشی‌ای کجا و چه‌طور استفاده کنه .
و برای پیدا کردن این مهارت بیشتر از هر کلاس و خوندن نکته‌های تئوری نیاز داریم که :

بیشتر بخونیم تا بهتر بتونیم بنویسیم.

باید قلق گوگل دست‌تون باشه و سئوی محتوا رو بلد باشید

اصلا خیال نکنید که میتونید یه گوشه‌ای بشینید، یه محتوا بنویسید ، تحویل بدید و تمام. تازه جاهای سخت ماجرا شروع میشه. همونجایی که تحت کنترل یه بدقلقی هست به نام گوگل که قوانین خاص خودش رو داره.

اگه قرار باشه که ما محتوایی بنویسیم که هیچ کسی اون رو نبینه خب اصلا ننویسیم که سنگین تر و راحت تریم ! نه؟
خب ما تو فضای آنلاین چه طور می تونیم دیده بشیم ؟
یکی از راه هاش گوگل هست .
خب چی‌جوری میشه ما یه محتوایی بنویسیم که بین میلیون ها میلیون محتوایی که منتشر میشه بیاد تو صفحه اول، شایدم رتبه # 1 ؟
یکی از راه هاش اینه که زبون گوگل رو خوب بفهمیم و بدونیم از ما چه توقعی داره و چه چیزهایی برای رتبه بندی براش مهمه بریم همون کارها رو انجام بدیم . که به این همون سئو یا بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو میگن که یه کارشناس تولید محتوا باید حسابی بلد باشه .

یعنی یه کاری کنیم که موتورهای جستجو محتوای ما رو دوست داشته باشند و براش ارزش و اعتبار قائل باشن و وقتی که مخاطب یا کاربر یه کلمه کلیدی مرتبط با محتوای ما رو جستجو میکنه و دنبال یه جوابی برای سوال هاش هست، تو همون صفحه اول یا حتی چند لینک اول محتوای ما رو ببینه و روش کلیک کنه.
پس یه محتوا نویس خوب باید خودش یک سئو کار خوب هم باشه .
یعنی باید بلد باشه که از چه عنوان، چه کلمات کلیدی، چه موضوع و چه ترفندهایی استفاده کنه که محتواش توسط موتورهای جستجو دیده شود و موتور های جستجو به اون اعتبار بدند و بتونه هر روز مخاطب های بیشتری رو به سمت سایت بکشونه و افراد بیشتری محتواش رو مصرف کنن.
و قطعا زمانی یه نویسنده محتوا میتونه ادعا کنه که حرفه ای شده که بتونه یه سایت سوت و کور و خلوت رو با محتوانویسی حرفه ای به یه بازار پر جنب و جوش و شلوغ تبدیل کنه.
پس سئو هم یکی از مهارت های کارشناس تولید محتوا و یکی از سرفصل هایی هست که ما روش خیلی تمرکز میکنیم و قرار تو رایتینا کلی ترفند و نکته و روش خوب برای سئو محتوا یاد بگیریم .

جستجوی حرفه ای در گوگل

باید یه روانشناس حرفه ای باشید

همه ما انسانها حتی در منطقی ترین شرایط ممکن باز هم مغلوب احساسات‌مون می شیم و معمولا یکی از دلایلی که ما رو ترغیب به اقدام به هر کاری میکنه احساسات ماست .

جهان بیشتر از عقل و منطق روی احساسات میچرخه

مثلا به آخرین خریدی که کردید یا تصمیمی که گرفتید فکر کنید، مطمئن باشید که % زیادی از علت های ما برای انجام یه کاری یا انجام ندادن یه کار دیگه یا خرید یا هر چیز دیگه ای از روی احساسات مون هست .
برای اینکه یک تولید کننده محتوای حرفه ای بشید و بتونید مخاطب رو تشویق کنید که کاری که هدف شماست رو انجام بده نه تنها باید به منطق اون احترام بذارید و از لحاظ منطقی اون رو توجیه کنید بلکه بیشتر باید روی بخش احساسش کار کنید و احساسات مخاطب رو قلقلک بده .
مثلا اگر شما می‌خواید برای یک آژانس مسافرتی تولید محتوا کنید باید کاری کنید که با احساسی کردن شدید مخاطب و وارد کردنش به یه فضای داستانی اون دقیقا حس کنه همین حالا در اون منطقه جغرافیایی خاص هست و جوری با کلمات برای مخاطب تصویر سازی کنید که مخاطب هیچ راه فراری نداشته باشد و از ته دل دوست داشته باشد تا آخر این سفر ( آخر مقاله ) همراه باشه و از این سفر لذت ببره و در نهایت هم اگر پیشنهاد یه توری رو بهش میدید بی چون چرا بپذیره .
و همین احساسی کردن مخاطب در تولید محتوا می تونه نتایج مثبت عجیب و غریبی برای برندها ایجاد کنه جوری که مخاطب حاضر به دل کندن نیست و تبدیل به یک مشتری یا مخاطب وفادار میشه .
مطمئن باشید یکی از مهمترین تفاوت های یک تولید کننده ی محتوای حرفه ای با یک تولید کننده محتوای تازه کار و آماتور اینه که یک آدم حرفه ای دقیقا می‌دونه در چه زمانی از چه کلمات و محتوایی استفاده کنه و به چه شکلی از اونها استفاده کنه که بتونه مخاطب رو به دام بندازه ، یا به نوعی انگار که دقیقا ذهن مخاطب رو می خونه و یا تو کفش اون میره و از دید اون به موضوع نگاه میکنن.
و دقیقا به خاطر همین مهارتi که آماتورها فکر می‌کنند کپی رایترهای حرفه ای با چوب جادویی شون کلمات رو به طلا تبدیل می‌کنن در صورتی که تبلیغ نویس ها یا تولید کننده های محتوای حرفه ای فقط خوب بلدن از تکنیک‌های روانشناسی توی تولید محتوا چی جوری استفاده کنن .
مطمئن باشید که شما هم میتونید به این جایگاه برسید و از جادوی کلمات استفاده کنید و مخاطب رو تحت تاثیر قرار بدید و کاری کنید که هر کاری که شما می خواهید رو انجام بده به شرط اینکه ترکیب روانشناسی با تولید محتوا رو خوب بلد باشید.
پس یکی از مهارت های کارشناس تولید محتوا که ما تو رایتینا قرار روش تمرکز کنیم همین ترکیب روانشناسی با تولید محتواست.

من برای تولید محتوا به چه چیزهایی نیاز دارم؟

 

باید به شدت خلاق باشید

اگر شما هم مثل خیلی از مردم با شنیدن« خلاقیت »، ذهن تون سریع به سمت کارهای هنری مثل مجسمه سازی ، نقاشی ، طراحی میره پس شما هم جزو افرادی هستید که به اشتباه کلمه « خلاقانه » رو معادل با « هنرمندانه » می‌دونید و به همین خاطر این طور فکر می‌کنید که فقط افراد خاصی می‌تونند این استعداد و توانایی را به صورت ذاتی داشته باشند و خلاق بودن یه خصلت ژنتیکیه دقیقا مثل رنگ پوست و رنگ چشم !
و با این طرز فکر احتمالا این طور فکر می‌کنید که هر انسانی یا در زمان تولدش ژن های خلاقیت داره و خلاق متولد می شود یا بدون داشتن این ژن ها هیچ وقت و هرگز نمی تونه خلاق باشد .
این روزها مقالات و تحقیقات زیادی این طرز فکر رو رد کردن و اعتقاد دارن که خلاقیت پرورش دادنی هست و ما میتونیم با اجرای تکنیک ها و روشهایی خلاقیت‌مون رو پرورش بدیم.

خصوصا برای ما که خلاقیت در تولید محتوا جزو حیاتی‌ترین بخش های شغل تولید محتوا هست مشخصا پرورش عضله های خلاقیت می‌تونه کمک زیادی به ما بکنه برای اینکه توی تولید محتوا به یه برند مشهور و معتبر تبدیل بشیم .
چون قطعا تولید محتوا در فضای آنلاین و نویسندگی تو دنیای وب بدون خلاقیت تفاوتی با کپی کردن یه متن از یه جایی و منتشر کردن اون ندارد و نمی تونه باعث موفقیت یک تولید کننده محتوا یا پولسازی از محتوا بشه .
و این خلاقیتی که ما ازش حرف میزنیم این نیست که هر روز صبح که بلند میشیم باید یه آپولو هوا کنیم و کارهای خارق العاده و نوآوری های عجیب و غریب داشته باشیم.
مثلا این خلاقیت در همین حد ساده می‌تونه باشه که برای لیست کردن چیزهایی که میخواید به مخاطب بگید مثل « 15 روش کاهش وزن بدون اینکه نیاز به کم خوری داشته باشید !»
به جای اینکه متن تون رو با روش 1 شروع کنید با روش 15 تموم کنید

1.

2.

.

.

.15

بیاید برعکس
از روش 15 شروع کنید و با 1 تموم کنید

15.

14.

.

.

.

1.

نمیدونید همین تغییر ها و خلاقیت های به ظاهر کوچیک اتفاقا چه قدر میتونه توی موفقیت محتواتون تاثیر گذار باشه .
یکی از کارهایی که ما تو رایتینا انجام میدیم همین پرورش عضلات خلاقیت برای تولید محتوای جذاب برای مخاطب هست.

از مهارت های کارشناس تولید محتوا، 360 درجه بودنه !

یه واقعیت رو باید قبول کنیم و اونم اینه که ما تو زمان شروع کار خیلی نمیتونیم روی یه کار خاص و تخصصی تمرکز کنیم .
مثلا فقط و فقط پست وبلاگ بنویسیم اونم فقط و فقط تو حوزه روانشناسی و اونم فقط برای افزایش انگیزه.
چون اگه بخوایم اینطوری پیش بریم ممکنه محبور باشیم از 365 روز سال 360 روزش رو بیکار باشیم و این یعنی ورشکستگی یه فریلنسر یا تولید کننده محتوا .
پس شاید بعد از حرفه ای شدن و برند شدن و رسیدن به درآمد یکی از کارهایی که باید انجام بدید همین خاص و تخصصی نوشتنه ولی به نظر من تو شروع کار اصلا.
پس هر تولید کننده محتوایی باید بتونه در شروع کارش در زمینه های مختلف و در ژانرها و سبک های مختلف بنویسه.
چون ممکنه این ماه شما با یک کارفرمایی قرارداد ببندید که سایتی در زمینه ی محصولات آرایشی داشته باشد و از شما بخواد برای هر کدوم از محصولات سایت یه توضیح محصول ترغیب کننده بنویسید ، ماه بعد ممکن با سایتی همکاری کنید که در زمینه محصولات ساختمانی هست و از شما می‌خواد برای قسمت وبلاگ سایت مقالات مرتبط با موضوع خشک و زمخت ساختمانی با لحن خیلی جدی بنویسید و  ماه بعد ممکن پروژه ی یک سایت فانتزی و مخصوص بچه ها به شما داده بشه و از شما بخوان برای صفحه ی درباره ما و صفحه اصلی و لندینگ پیج هاشون  یک سری محتوای به زبان ساده و کودکانه و در حدی هم طنز بنویسید و…
خلاصه حداقل در شروع کار لازمه که شما در زمینه های مختلف کار کنید و رزومه جمع کنید و تجربه کسب کنید و نمی تونید فقط به گروه خاصی از محتواها خودتون رو محدود کنید .
و تازه اضافه بر این یک نکته دیگر هم اینکه اگه شما به عنوان یک کارشناس تولید محتوا توی یه شرکت یا مجموعه ای استخدام بشید باید همه کارهای محتوایی که مربوط به اون شرکت یا مجموعه هست رو بتونید انجام بدید تا بتونید شغل تون رو حفظ کنید . ( هر چند که من اینو قبول ندارم ولی قطعا تو شرایط فعلی خیلی از شرکت ها و کسب و کارها اونقدری روی بخش تولید محتوا نمیتونن بودجه بذارن و برای هر تخصصی یه نفر خاص رو استخدام کنن و ممکنه کارهای متنوعی به شما سپرده بشه .)  مثلا یک روز ممکن از شما توضیح محصول بخوان ، روز بعد مقاله وبلاگ ، یه روز دیگه محتوای بروشورها و کاتالوگ و یه روز چند تا پست برای شبکه های اجتماعی و… خلاصه اینکه نمی تونید محدود باشید و محدود بنویسید .
و باید یاد بگیرید از نویسندگی 360 درجه استفاده کنید یعنی اگر موضوعات متنوع محتوا را روی یک محیط دایره بذاریم شما باید بتونید در مورد کل موضوعات این 360 درجه محتوا بنویسید . همین باعث میشه خلاقیت شما بیشتر بشه و برای گرفتن هیچ پروژه ای محدودیت نداشته باشید.
[ بازم اگه برگردیم به داستان خود من،  من زمانی که شروع کردم فکر میکردم فقط تو زمینه ی روانشناسی یا رشته تخصصی خودم یعنی صنایع غذایی دوست دارم که محتوا بنویسم اما دقیقا اولین پروژه ای که گرفتم  محتوانویسی برای یک شرکت نرم افزاری در مورد نقشه ی حرارتی heat map بود که هیچ ارتباطی به هیچ کدوم از چیزایی که میخواستم نداشت و اصلا نمیدونستم چی هست.]

فقط بازم میگم تو شروع کار باید 360 درجه باشید ولی وقتی حرفه ای شدید دیگه باید فقط تو یه نوع خاص محتوا متخصص بشید.

مهارت های کارشناس تولید محتوا

باید ویراستار خوبی هم باشید

هیچ چیزی رو تو دنیا پیدا نمی کنید که زمانی که برای اولین بار خلق میشه بدون هیچ نقص و ایرادی باشه و نیاز به ویرایش و اصلاح نداشته باشه.
در مورد تولید محتوا هم دقیقا همین قانون حاکم و هر محتوایی که تولید و خلق میشه برای اینکه به یه اثر خوب و موندگار تبدیل شود باید ویرایش و اصلاح و به روز رسانی بشه .
شما توی محتوا نویسی باید یه پاک کن خوبی باشید و یه قاتل خوب کلمات .

این یعنی چی ؟
یعنی یکی از مهارت های کارشناس تولید محتوا که باید بلد باشید برای حرفه ای شدن اینکه که ویرایشگر خوبی برای محتوا باشید .
قطعا توی شروع کار شما نمی‌تونید از یه ویراستار دیگه کمک بگیرید که بعد از اینکه محتواتون رو نوشتید اون یه دور دیگه بخونه و غلط هاش رو پیدا کنه یا مجدد بازنویسی کنه . قطعا کسی که باید اینکار رو هم انجام بده خودتون هستید .

 

از مهارت های کارشناس تولید محتوا،طراح بودنه

زمانی که ما محتوایی می نویسیم فقط مهم این نیست که متن این محتوا از لحاظ نگارشی یا تایپی یا حتی مفهومی درست باشه . این فقط یه قسمت از کاریه که شما باید انجام بدید. یکی از قسمت های مهم کار یه کارشناس تولید محتوا اینه که محتوای خودش رو در قالب و شکل درست به مخاطبش ارائه بده .
این روزا شکل ظاهری محتوا و خوانایی خوب حتی خیلی خیلی مهم تر از نوع نگارش محتواست چون ما با مخاطب هایی روبرو هستیم تو فضای آنلاین که شبیه یه اسکنر میمونن و وقتی وارد یه صفحه ای یا سایتی میشن فقط تو چند ثانیه کل محتوا رو اسکن میکنن و اگر تو نگاه اول خوششون بیاد میمونن و در غیر اینصورت سریع صفحه رو میبندن و میرن.
و قطعا چیزی که تو این چند ثانیه میتونه مخاطب رو جذب کنه همین طراحی هنرمندانه ی محتواست.
و بدترین نوع ارائه محتوا هم اینه که یه لشکری از کلمات رو جلوی چشم مخاطب بذارید و تو همون چند ثانیه خسته و دل زده اش کنید و کاری کنید که اون فقط دنبال علامت ضربدر صفحه بگرده.
برای اینکه بتونید به صورت حرفه ای محتوا رو طراحی و منتشر کنید لازمه چند تا چیز بلد باشید که یکی از اونها طراحی تصاویر برای محتواتون هست و همین طور محتوا نویسی برای اسکنر مخاطب ها هست .

مهارت های تولید کننده محتوا

باید مخاطب‌تون رو خوب بشناسید

اگر شما ندونید که مخاطب تون چی میخواد، قطعا چیزی رو مینویسید که خودتون میخواید و همین میشه که مخاطب اصلی محتواتون فقط خودتونید و خودتون و محتواتون نه دیده میشه نه خونده میشه .
اما از کجا بدونیم که مخاطب ما چی میخواد ؟
ما توی تولید محتوا یه اصطلاحی داریم به اسم شناخت پرسونای مخاطب که به ما کمک میکنه دقیقا بدونیم مخاطب هدف مون کی هست و چی میخواد .
و این یکی از مهمترین اصل های موفقیت یه محتواست.
و از طرف دیگه تا زمانی که ندونید مخاطب هدف تون کی هست، اصلا نمیدونید از چه لحنی و سبکی باید برای محتوا استفاده کنید و محتوای شما به همون اندازه مسخره میشه که یه نامه عاشقانه با هزار کلمه‌ی عاشقانه بنویسید و برای رئیس یا مدیر تون ارسال کنید زمانی که می‌خواید ازش بخواید که گزارش کارتون رو بررسی کنه یا بالعکس یه نامه رسمی کاملا اداری و رسمی بنویسید زمانی که میخواید تولد دوست یا همسرتون رو تبریک بگید!
پس نوشتن محتوا بدون شناخت پرسونای مخاطب مثل این میمونه که یه تیری رو بی هدف به هوا پرتاب میکند و منتظر بمونید ببینید تیر کجا میخوره .

مهارت های لازم تولید محتوااز مهارت های کارشناس تولید محتوا ،روزانه نویسیه

چه شما فریلنسر باشید چه کارشناس محتوا تو یک شرکت بزرگ یا کوچک، شما باید عادت به نوشتن داشته باشید و نوشتن برای شما مثل صبحانه خوردن، مثل دستشویی رفتن، مثل مسواک زدن به یک کار ضروری و روزانه تبدیل بشه.
یه مهارتی که تو کار ما تولید کننده های محتوا خیلی مهمه توانایی کنترل احساسات مون و نوشتن تحت هر شرایطی هست .
وقتی شما یه تولید کننده محتوا میشید مجبورید حتی زمان هایی که اصلا حوصله ندارید و به زمان و زمین دل‌تون میخواد فحش بدید هم بنویسید ، ممکنه زمان هایی که در حد  بیهوش شدنم خسته هستید مجبور باشید بنویسید . شاید باور نکنید حتی زمان هایی که از نوشتن و کلمات حال‌تون بهم میخوره هم باز باید بنویسید . حتی وقتی فلج نویسندگی هم می‌گیرید و هیچ چیزی به ذهن تون نمی رسه هم باز باید بنویسید،
چون شما نویسنده‌ی آنلاین هستید و مثل نویسنده های کتاب های چاپی یا رمان ها مثلا 5 سال وقت ندارید که بخواید یه محتوایی رو بنویسید و برعکس مهم ترین چیز توی دنیای آنلاین حضور مستمر و نوشتن بدون وقفه است و شما در فضای آنلاین چه صاحب سایت باشید چه نویسنده و کارشناس تولید محتوای یک سایت باید هر روز حداقل یک محتوا بنویسید و یا همون روز منتشر کنید یا اینکه چند روز پشت سر هم بنویسید و در نهایت یک یا دو روز در هفته به عنوان محتواهای طولانی منتشر کنید.

 

باید بلد باشید ایده بسازد

یکی از مهمترین چالش ها و مشکلاتی که اکثر تولید کننده های محتوا باهاش درگیر هستن پیدا کردن ایده برای تولید محتوا هست .
خیلی ها فکر می‌کنن همه ی اون قول ها و شاخ های تولید محتوا از صبح تا شب کنار یه درختی چیزی نشستن و منتظرن که ایده ای بهشون الهام بشه و در نهایت هم یه دفعه یه ایده ای تو ذهن‌شون جرقه میزنه و میگن آهان این دقیقا همون ایده ایه که می‌خواستم و میتونه محتوام رو ویروسی کنه و میلیون ها تومن ازش پول در بیارم .

همین جا بهتون میگم که این نوع طرز فکر کاملا و کاملا اشتباهه و غول های تولید محتوا و اون کسایی که توی تولید محتوا برند شدن و خیلی حرفه ای هستن، مهم‌ترین مهارتی که دارن اینه که به هیچ وجه منتظر الهامات درونی و اینکه از آسمان براشون ایده بباره و این‌جور چیزا نیستن و خودشون ایده ها رو می‌سازن .

 

از مهارت های کارشناس تولید محتوا، ایده سازیه

یادمون نره که ما در هر جایگاهی که باشیم چیزی برای فروش داریم و می‌خوایم اون رو بیشتر بفروشیم!
 
¶ نویسنده ای که کتابی می‌نویسه می خواد کلماتش رو بفروشه، کارخانه داری که محصولی رو تولید می‌کنه می خواد محصولش رو بفروشه، پزشک می‌خواد علم و تخصص ش رو بفروشه، یک سخنران انگیزشی می‌خواد صحبت هاش رو بفروشه ، یک تولید کننده محتوا هم می‎‌خواهد محتواش رو بفروشه، حتی یک موسسه خیریه هم دوست داره کمپین های حمایتی و حرف ها و خواسته هاش خریدار داشته باشه و..

پس در هر شغلی که باشیم و هر جایگاهی که داشته باشیم چیزی برای فروش داریم و برای فروش اون چیز باید روش های حرفه ای فروش رو بلد باشیم .
ما چه بخوایم فریلنسر تولید محتوا باشیم چه خودمون سایت داشته باشیم و… باید بتونیم محتواهامون رو به نوعی به خورد مخاطب بدیم و بهش بفروشیم، پس یکی از مهمترین مهارت های کارشناس تولید محتوا که باید یاد بگیریم اینه که چه طور می‌تونیم محتواهامون رو به کارفرما، مخاطب یا هر کس دیگه ای در هر جایگاهی بفروشیم .

من خودم سالها وقتی اسم فروش به گوشم میخورد کهیر میزدم و می‌ترسیدم سراغش برم ولی بعد از بارها زمین خوردن و دوباره بلند شدن فهمیدم ضعف کارم دقیقا همینه که فروش و بازاریابی و شبکه سازی بلد نیستم . پس رفتم تو دلش و سعی کردم یاد بگیرمش و میخوام تو رایتینا تجربه هام رو با شما هم به اشتراک بذارم.

مهارت تولید محتوا چیست

من برای تولید محتوا به چه چیزهایی نیاز دارم؟ ( مهارت های نرم )

خب حالا درسته که ما برای حرفه ای شدن توی تولید محتوا باید به صورت تخصصی تولید محتوا رو بلد باشیم؛

ولی

ولی

ولی

اگر ما متخصص ترین تولید کننده محتوا هم باشیم، ولی تو مهارت های نرم ضعف داشته باشیم یه پای اصلی کار میلنگه و به هزار و یک مشکل می‌خوریم

حالا مهارت‌های نرم چی هست ؟

خب حالا که باید مهارت نرم رو تعریف کنیم بذارید قبلش ببینیم مهارت سخت چیه که نرم چی باشه.

شما چه کاری رو به طور حرفه‌ای بلدید انجام بدید؟

نقاشی؟ کار با فتوشاپ؟ آموزش زبان انگلیسی؟ آشپزی یا …

ما به این نوع مهارت ها که یه سری اطلاعات در زمینه شون داریم یا به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی میتونیم انجامش بدیم میگیم مهارت‌های سخت Hard Skills

اما حالا مهارت های نرم چیه؟

مهارت نرم که به اسم های مختلفی صداش میکن مثل مهارت‌های رفتاری، مهارت‌های فردی یا توسعه فردی، مهارت‌های انسانی و مهارت‌های شخصیتی، در واقع میزان حرفه‌ای بودن رفتارها و واکنش‌هایی هستن که ما در مواجهه با مسائل گوناگون خارج از حیطه‌ی تخصصی نشون می‌دیم؛ مسائلی که مستقیم و غیرمستقیم روی نتایج کاری ما تاثیر می‌ذارن.

به اینم یه نگاهی بندازید که خیلی به کارتون میاد : مهارت‌ نرم چیست؟ { + 1 لیست بلند از مهارت‌های نرم}

حالا اینجا میخوام چند تا از مهارت های نرم مهم برای یه تولید کننده محتوا رو که ما میخوایم تو رایتینا با هم روشون کار کنیم رو براتون با جزئیات بیشتر توضیح بدم :

از مهارت های کارشناس تولید محتوا اینه که کنترل عقربه های ساعت رو داشته باشه

ما چه به عنوان یک فریلنسر تولید محتوا، چه به عنوان صاحب کسب و کاری که می‌خوایم خودمون برای برند خودمون تولید محتوا کنیم و چه به عنوان یه کارشناس تولید محتوای حرفه ای که برای مجموعه ای به صورت تمام وقت کار می کنیم ، در طول روز یه مدت زمان مشخص و محدودی برای تولید محتوا داریم که اگر نتونیم از این زمانی که داریم به درستی استفاده کنیم و اون رو مدیریت کنیم نمی‌تونیم به میزان کافی محتوای ارزشمند تولید کنیم و اون رو تبدیل به ثروت کنیم پس در نتیجه نمی تونیم حال خوبی داشته باشیم و خودمون رو فرد موفقی بدانیم .

این روزها هیچ کاری حتی کوچک ترین و ساده ترین کارها رو هم بدون مدیریت زمان نمی تونیم انجام بدیم و درست پیش ببریم.

¶به عنوان مثال یه تولید کننده محتوایی رو در نظر بگیرید که هر روز صبح ساعت 10 صبح بیدار میشه و بدون هیچ برنامه خاصی که برای خودش چیده باشه، تازه میخواد دنبال موضوع و ایده ای بگرده که براش محتوا بنویسه و وسط پیدا کردن ایده هم بدون هیچ محدودیتی دائما سرش تو شبکه های اجتماعی میگرده . خب تا چشم به هم میزنه شب شده و یا هیچ محتوایی ننوشته یا نهایتا یه 1000 کلمه پیش نویس داره که بازم به دردش نمیخوره و با این وضعیت اصلا نمی تونه درآمد خوبی هم داشته باشه.

پس یکی از مهارت های کارشناس تولید محتوا ، مهارت مدیریت زمان و در کنارش افزایش بهره وری هست که دومی اتفاقا مهم‌تره .
و من چون خودم به شدت تو مدیریت زمان سالها مشکل داشتم ، خیلی وقته که دنبال تکنیک های مختلف و راهکارهای مختلف میگردم و خیلی از اونها رو امتحان کردم و تجربه بهم نشون داد که یه تعدادیش واقعا برای ما تولید کننده های محتوا مفید نیست و نمیتونه جوابگو باشه و برعکس یه تعدادیش خیلی خوبه و حداقل برای من و بچه های تیم رایتینا جواب خوبی داده . ( مثلا یکیش استفاده از تکنیک پومودورو هست که به شدت جواب میده و باعث میشه تمرکزمون رو روی کار تولید محتوا حفظ کنیم . برای استفاده از این تکنیک کافیه برنامه پومودورو رو روی گوشی یا لپ تاپ تون نصب کنید و شروع کنید)

باید ارتباط با کارفرما و همکاری تیمی رو بلد باشید

تو این سالها یکی از بدترین و اشتباه ترین کارهایی که من دیدیم نویسنده ها و فریلنسرهای محتوای غیر حرفه ای و تازه کار مرتکبش میشن اینه که فکر میکنن وقتی یه پروژه تولید محتوا رو قبول میکنن فقط مهم اینه که یه صفحه ای سیاه کنن و بندازن جلوی کارفرما و پولشونو بگیرن و برن .
و اینا دقیقا همون‌هایی هستن که دائما از درآمد پایین تولید محتوا و فریلنسری ناله میکنن ، چون قطعا هیچ کارفرمایی باهاشون طولانی مدت کار نمیکنه و بعد از چند سال کار هنوز یه رزومه درست و حسابی یا کارفرمایی که تاییدشون کنه ندارن.
در صورتی که نباید این نکته رو فراموش کنیم که موفقیت ما در گرو موفقیت کارفرما و تیمی هست که باهاشون کار میکنیم .
و اولین چیزی که میتونه به شما کمک کنه که یه برند معتبر توی تولید محتوا بشید اینه که نمونه کارهای عالی داشته باشید و رزومه ی معتبری برای خودتون بسازید.

پس یکی از مهارت های کارشناس تولید محتوا که خیلی خوب باید بلد باشید توی فریلنسری تولید محتوا اینه که ارتباط با کارفرما رو خوب بلد باشید و یاد بگیرید چه‌طور میتونید پروژه های بیشتر و طولانی تر و پولساز تری بگیرید . که باز هم ما مفصل در مورد نحوه ی ارتباط با کارفرما تو رایتینا آموزش داریم و دقیقا یاد میگیرید که چه طور با کارفرما متحد بشید و بتونید رزومه خوبی بسازید و پروژه های بیشتری بگیرید .

من برای تولید محتوا به چه چیزهایی نیاز دارم؟

 

یکی دیگه از مهارت های کارشناس تولید محتوا، حفظ تمرکز!

شاید یکی از بدترین مشکلات یه تولید کننده محتوا همین حواس پرتی و نداشتن تمرکز باشه . این هم ضررر جونی داره هم مالی.

چرا ؟

چون اگه شما از صبح تا شب و تو ساعت های کاری‌تون دائما از این محتوا به اون محتوا بپرید ، از این موضوع به اون موضوع بپرید، از این پروژه به اون پروژه بپرید یه دفعه چشم باز می‌کنید میبنید شب شده شما 5 خط مقاله تولید کردید نصف یه کپشن و …. خلاصه هیچی به هیچی.

این هم خستگی رو به تن تون میذاره و هم روح و روان تون رو میریزه بهم و شروع می‌کنید بد و بیراه گفتن به خودتون و زمین و زمان. چون کل روزتون رو از پشت میز جُم نخوردید و کار کردید ولی عملا هیچی به هیچی . از اون طرفم چیزی برای ارائه به کارفرما هم ندارید پس دِ بدتر چون پولی هم درنیاوردید.

اینم برای اولویت‌بندی کارها و برنامه ها : کاربرد ماتریس آیزِنهاوِر برای افزایش بازدهی در تولید محتوا

از طرفی هم حفظ این تمرکز برای یه تولید کننده محتوا خیلی سخته و نیاز به تمرین و کسب مهارت داره .چون یه تولید کننده محتوا برای شکار سوژه ها و موضوعات و ایده ها مجبور وقت زیادی رو تو شبکه های اجتماعی یا انواع و اقسام وب سایت ها بگرده و همین خودش کلا حواس پرتی میاره و مثلا سخته در مقابل یه پست چالشی ای که تو توییتر می‌بنیی یا یه خبر ناراحت کنننده ای که تو یه وب سایت خبری مبینی بی تفاوت باشی و همین باعث عدم تمرکز و حواس پرتی شدیدی میشه .

پس مهارت نرم حفظ تمرکز یکی دیگه از مهارت های کارشناس تولید محتوا ست که درسته سخته بهش رسیدن ولی شدنیه .

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست