ایده تولید محتوا { آموزش ساخت بانک ایده}

  1. خانه
  2. دسته بندی مقالات تولید محتوا
  3. ایده های تولید محتوا
  4. ایده تولید محتوا { آموزش ساخت بانک ایده}

{ همیشه ایده تولید محتوا کم دارید یا ندارید نه ؟

دیگه قرار نیست کم داشته باشید یا نداشته باشید. بلکه قرار انقدر ایده برای تولید محتوا داشته باشید که یه بانک ایده برای خودتون بسازید . }

ما تو نقطه‌ی شروع تولید محتوا 2 تا مسیر رو پیش رومون داریم :

یا

ایده داریم و می‌دونیم در مورد چی می‌خوایم تولید محتوا کنیم ولی اطلاعات لازم رو نداریم

یا

اصلا هیچ ایده ای نداریم و نمی دونیم در مورد چی می‌خوایم بنویسیم

خب مشخصا در مورد مسیر اول که ایده برای شروع تولید محتوا داریم ولی اطلاعات لازم رو نداریم، یکی از بهترین راه ها برای به دست آوردن اطلاعاتِ بیشتر در مورد موضوعی که می‌خوایم در موردش تولید محتوا کنیم، گوگل کردن هستش .

[ البته یه نکته رو هم همین جا اضافه کنم، زمانی که ما ایده ای داریم و می‌دونیم در مورد چی می‌خوایم تولید محتوا کنیم، تنها راه موجود برای پیدا کردن اطلاعات فقط و فقط منحصرا گوگل نیست و همونطور که تاکید کردم گوگل کردن یکی از بهترین راه های رسیدن به اطلاعات به روز هست . ولی ممکنه ما در مورد موضوعی بخوایم تولید محتوا کنیم که بهترین منبع کتاب های زیادی باشه که در مورد اون موضوع خوندیم یا یه مجله یا هفته نامه باشه ، یا حتی حرف های دهان به دهانی باشه که ما در مورد این موضوع از مادربزرگ یا پدربزرگ مون شنیدیم و به نوعی نسل به نسل انتقال پیدا کرده یا حتی تجربه‌ی شخصی خودمون باشه در مورد اون موضوع و.. ]

اما میرسیم به حالت دوم یعنی حالتی که اصلا نمیدونیم ایده تولید محتوا از کجا بیاریم !!

که اینجا تو این مسیر حتما نیاز داریم که اول ایده رو پیدا کنیم یا بسازیم، بعد دنبال جمع کردن اطلاعات برای اون ایده یا موضوع بریم.

حذف ِجرقه زدن ذهن و ایده برای تولید محتوا

قبل از اینکه بخوایم وارد بحث اصلی بشیم اول از هر چیزی ازتون می‌خوام یه طرز فکر اشتباه و مزخرف ، که اتفاقا خیلی هم ریشه داره تو ذهن اکثر تولید کننده های محتوا و خصوصا تازه کار ها رو برای همیشه از ذهن تون پاک کنید و اونم اینه که :

برای شروع تولید محتوا قرار نیست منتظر جرقه زدن ذهن تون و الهام شدن ایده ها باشید !

خیلی از ما خصوصا توی شروع کار تولید محتوا تصورمون اینه که برای شروع فرآیند تولید محتوا یا محتوا نویسی باید مثلا بریم روزها زیر یه درختی بشینیم و

منتظر بمونیم و

منتظر بمونیم و

منتظر بمونیم و

منتظر بمونیم و

تا شاید یه سیبی از اون بالا مالا ها بیافته رو سرمون و یه دفعه یه جرقه ای تو ذهن مون بزنه و ایده ها همین طور بی وقفه دنبال هم قطار بشن و با یه سبد پر از ایده برگردیم و بریم پشت میزمون بشینیم و تولید محتوا رو شروع کنیم و محتواهامون رو منتشر کنیم و بعد هم همین طوری بی وقفه برای این ایده های جذاب و منحصر به فردی که بهمون الهام شده پول به حساب مون واریز بشه.

اما من همین جا میخوام بهتون بگم که تمام این چرت و پرت ها و افکار اشتباه که ساخته ‌ی ذهن افراد اهمال کار و تنبل توی تولید محتوا هست رو همین حالا و همین جا دور بریزید، چون قطعا میتونه باعث شکست شما بشه.

اگر بخواید با این طرز فکر پیش برید ممکنه ساعت ها و روزها و ماه های زیادی منتظر بمونید که ایده ای بهتون الهام بشه و در کمال ناامیدی و افسردگی در نهایت ببینید هیچ خبری نیست و بعد هم پیش خودتون فکر کنید شما اصلا برای تولید محتوا ساخته نشدید و باید برید دنبال یه کار دیگه.

به خاطر همینه که من دوست دارم به جای الهام شدن ایده یا چیزایی شبیه به این بگم ایده سازی  

  ایده سازی :  یعنی خودمون ایده ها رو میسازیم و منتظر چیزی یا کسی نمی‌مونیم

 

 

 ایده تولید محتوا از کجا بیارم ؟

اول بیاید یه تعریف من در آوردی از ایده سازی بهتون بگم :

ایده سازی در تولید محتوا یعنی روند یا فرآیند ساختن و شکل گیری ایده ها و موضوع هایی برای تولید محتوا، که در نهایت بعد از فیلتر کردن بتونیم مناسب ترین و بهترین ایده یا موضوع برای مخاطب هدف مون رو پیدا کنیم و از این ایده ها یه فرصتی بسازیم که برای ما و مخاطب مون ارزش ایجاد کنه

سوال مهم اینه که از کجا و چه طور میتونیم شروع کنیم ؟

واقعیت این هستش که ایده ها در اطراف ما پر هستند و در کنار ما دارن مسالمت آمیز زندگی میکنن فقط گاهی باید چشم‌هامون رو بیشتر باز کنیم و گوش‌هامون رو بیشتر تیز کنیم و حس لامسه‌مون رو بیشتر به کار بندازیم و خلاصه ورودی ها به مغزمون رو بیشتر کنیم و با دقت بیشتری به اطراف مون نگاه کنیم تا اونها رو بتونیم پیدا کنیم و ازشون ایده دلخواه‌مون رو بسازیم.

حالا دوست دارم همین جا با چند تا مثال از تجربه شخصی و واقعی خودم برای پیدا کردن ایده برای سایت هایی که به ما سفارش تولید محتوا دادن، بحث رو یه کم باز تر کنم:

مثلا من خودم چند وقت پیش که یه پروژه تولید محتوا برای یه سایت هوشمند سازی ساختمان توی رایتینا داشتیم و دنبال ایده تولید محتوا تکنولوژی و موضوع برای مقاله های وبلاگش می‌گشتم یه روز صبح که از خواب بلند شدم، چشمم به پرده اتاقم خورد و به این فکر کردم که چی میشد اگه پرده اتاقم جوری بود که با کنترل اینور و اونور میرفت یا به محض اینکه صبح میشد خودش اتومات کنار میرفت و اومدن صبح رو خبر میداد و خلاصه به یه پرده هوشمند فکر کردم و همین یه جرقه ای شد که برم جستجو کنم و ببینم که اتفاقا همچین پرده‌هایی الان تو دنیا هست و تو ساختمان‌های هوشمند داره نصب میشه و بعد هم از اطلاعاتی که جمع کرده بودم با همکاری نویسنده هامون یه مقاله خیلی خوب نوشتیم که اتفاقا تو اون سایت خیلی هم طرفدار پیداکرد؛

بانک ایده تولید محتوا برای سایت های مختلف

یا چند وقت پیش بود که حس کردم به خاطر فعالیت نسبتا کم و پشت میز نشستن زیاد چند کیلویی اضافه وزن پیدا کردم و از اونجایی که سلامتی و حال خوب خودم و بدنم تو زندگی به همه چیز اولویت داره سریع به فکر این افتادم که یه رژیم غذایی مناسب رو برای زندگی با فعالیت کم انتخاب کنم که بدنم از این حجم کار زیاد کمتر آسیب ببینه به خاطر همین رفتم سراغ گوگل جان و کلی جستجو کردم تا همین‌جور اتفاقی رسیدم به رژیم کتوژنیک که خیلی کنجکاو شدم بدونم چی هست . خلاصه اولین کاری که کردم یادداشت کردن عنوان این ایده تولید محتوا برای سایت سلامتی تو بانک ایده هام بود که در نهایت این ایده هم تبدیل به یه مقاله عالی شد در مورد رژیم کتوژنیک تو یه مجله اینترنتی سلامت که یکی از مشتری های رایتینا بود.

 و آخرین مثالی که میخوام بزنم در مورد یه اتفاق بد و ایده گرفتن ازش بود . یه روزی به خاطر مشغله و دغدغه فکری زیاد و به نوعی حواس پرتی کلید خونه رو پشت در جا گذاشتم و همین اشتباه باعث شد یه چند ساعتی بعد از یه روز سخت کاری پشت در بمونم و حسابی خسته و کلافه شدم و جالب اینکه انقدر به این روند ایده سازی برای تولید محتوا عادت کردم که تو اوج اون شرایط سخت حواسم به این بود که تو بانک ایده هام یادداشت کنم که حتما برای یکی دیگه از سایت های مشتری هامون که در مورد قفل بود ، یه مقاله ای بنویسیم در مورد اینکه چه طور زمانی که کلید پشت در مونده بتونیم در رو باز کنیم و این همه معطل نشیم .

خلاصه اینکه هدفم از گفتن این مثال ها این بود که بگم من در طول روز تو همین زندگی روزمره ای که هممون داریم روزی حداقل حداقل 25 تا 30 ایده برای محتوانویسی به همین شکلی که گفتم پیدا میکنم که از بین اونها تعدادی‌شون هم تا الان مقالات موفق و اتفاقا بسیار پربازدیدی شدن.

 

پس فکر نکنید که حتما برای ایده سازی باید تو شرایط و فضای خاصی خودتون رو قراربدید و دنبال خلق یه سری ایده های خاص و خارق العاده باشید و زمان زیادی رو از دست بدید .

چون ممکنه برای پیدا کردن یه ایده برای راه اندازی یه کسب و کار لازم باشه که مثلا 6 ماه یا 1 سال وقت بذاریم و انقدر بالا و پایین و اینو ور و اون ور کنیم که در نهایت به یه ایده خیلی پخته و خاص برسیم که احتمال موفقیت‌مون بیشتر باشه، اما ما واقعا برای ایده تولید محتوا مثلا 5 مقاله در روز و هر روز هفته اصلا این قدر وقت نداریم .

پس باید کمالگرایی یا تخیلی فکر کردن در مورد ایده سازی برای تولید محتوا رو بذاریم کنار و اصلا اینجوری فکر نکنیم که باید انقدر صبر کنیم که یه ایده ای پیدا کنیم که حتما ویروسی و پولساز بشه و دل بدیم به همین ایده سازی های معمولی ولی دائم روزانه و اتفاقا از دل همین ایده هاست که همون محتوا های ویروسی و به شدت جذاب هم ممکنه که شکل میگیرن.

روش درست کردن بانک ایده یابی برای تولید محتوا

خب قبل از اینکه بریم بیافتیم تو مسیری که شروع کنیم به ایده‌سازی های لحظه ای و روزانه حتما باید یه جایی یا مخزنی برای جمع کردن ایده ها مون بسازیم . که ما تو رایتینا بهش میگیم بانک ایده.

یه سری از تولید کننده های محتوا چون عادت درستی برای ثبت ایده ها و ذخیره سازی‌شون ندارن با اینکه خودشون فکر میکنن مغزشون پر از ایده است همیشه زمانی که پشت میز بشینن که کارشون رو شروع کنن دوباره باید به این فکر کنن که دقیقا در مورد چی باید بنویسن و بعد از یه ساعت همچنان به یه صفحه‌ی سفید زل زدن و هر چی به مغزشون فشار میارن هیج ایده ای یادشون نمیاد.

اما ما با ساخت بانک ایده یاد میگیریم که مهمترین کاری که باید انجام بدیم ثبت ایده ها و ذخیره سازیشون تو بانک ایده ها مون هست .

و اگر این کار رو درست انجام بدید و نذارید بانک تون خالی باشه هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی ایده کم نمیارید.

بانک ایده تولید محتوا

روش ساخت بانک ایده برای تولید محتوا به روش من و رایتینا

بانک ایده یه مخزنی و فضایی هست که ما هر چی ایده داریم میریزیم توش و زمانی که به ایده نیاز داریم شروع میکنیم به برداشت از این بانک .

یه تولید کننده محتوای حرفه ای هیچ وقت نمی‌ذاره که بانکش کامل خالی بشه و حداقل برای 1 ماه آینده تولید محتواش باید ایده تو این بانک داشته باشه .

ایده هایی که تو این بانک ذخیره می‌کنیم میتونن کاملا 1 بار مصرف باشن و با 1 بار استفاده از بانک خارج‌شون کنیم

یا

بعضی از ایده ها هستن که میتونن از بانک خارج بشن، استفاده بشن و دوباره به بانک برگردن و ذخیره بشن به یه هدف دیگه .

این یعنی چی ؟

یعنی مثلا شما یه ایده ای دارید که الان فکر می‌کنید زمانش هست برای یه پست اینستاگرام ازش استفاده کنید و باهاش یه پست جذاب تولید کنید .

ولی این ایده این قابلیت رو داره که مثلا با کمی شاخ و برگ دادن بهش تبدیل به یه مقاله وبلاگ هم بشه .

پس وقتی این ایده رو از بانک بر می‌داریم کلا حذفش نمی‌کنیم .

بلکه کنارش یه کامنت می‌ذاریم و توضیح میدیم که از این ایده تو شبکه های اجتماعی استفاده شده ولی بعدا می‌تونه برای وبلاگ هم استفاده بشه

icons8 reminder 80 1 1تو زمانی که میخواید ایده هاتون رو تو بانک ذخیره کنید به هیچ وجه به این فکر نکنید که این ایده اصلا مناسب و به درد بخور هست یا نه و به هیچ وجه ایده هاتون رو سانسور یا حذف نکنید . فقط هر ایده ای دارید با جزئیات تمام وارد بانک کنید و تصمیم گیری در این مورد رو به زمان خودش محول کنید .

بانک ایده رایتینا برای ایده های تولید محتوا در اینستاگرام

چه طوری بانک ایده تولید محتوا بسازیم ؟

من تو این چند سالی که دارم کار تولید محتوا رو انجام میدم راه های زیادی رو تست کردم برای ساخت بانک ایده ها و به نظرم بهترین راهکار این هستش که هر کدوم از ما یه بانک ایده‌ی دیجیتال داشته باشیم یه بانک فیزیکی.

و فقط در این صورت هستش که میتونیم تا حدودی مطمئن بشیم که تو هیچ شرایطی هیچ ایده ای رو از دست نمیدیم.

بانک ایده دیجیتال

من اینجا می‌خوام دو تا برنامه معرفی کنم برای ساخت بانک دیجیتال، که از هر دوش به مدت طولانی استفاده کردم ولی الان دیگه کل ایده هام رو روی یکی‌شون ذخیره میکنم.

شما هم میتونید هر دوتاش رو تست کنید و ببینید با کدومش راحت تر هستید.

آموزش استفاده از برنامه ی evernote در تولید محتوا

اولین برنامه، برنامه یادداشت برداری اورنت evernote هست .

نمی‌دونم تا حالا با این برنامه کار کردید و با قابلیت هاش آشنا هستید یا نه ولی این برنامه جزو پیشنهادهای من هست برای همه تولید کننده های محتوا، چون به نظرم خیلی خیلی برای ماها کاربردی هستش .
مشخصا ما اینجا فرصت این رو نداریم که وارد جزیئات استفاده از این برنامه بشیم ولی یه توضیح کلی میدم که یه دید خوبی بهش پیدا کنید .پس اولین کار این هست که این برنامه رو دانلود و نصب کنید.
( برای دانلود و نصب evernote اینجا برید)
بعد از اینکه برنامه رو باز کردید روی file کلیک میکنید بعد هم روی گزینه new notebook بزنید

آموزش برنامه اورنوت

و تو کادری که باز میشه نام دفتر یادداشت تون رو بانک ایده یا آلبوم ایده ها بذارید

یادداشت برداری با اورنت

و بعد هم دوباره میرید تو file و  new note رو میزنید و یه صفحه یادداشت جدید اضافه می‌کنید و به این شکل میتونید برای هر یادداشت هم یه اسم یا شماره انتخاب کنید و ایده هاتون رو طبق دسته بندی های مختلفی تو بانک ایده هاتون ذخیره کنید و یا برای هر پروژه ای که می‌گیرید یه صفحه یادداشت جداگانه ایجاد کنید

بانک ایده تولید محتوا با اورنوت

مزیت های برنامه اورنت evernote  برای بانک ایده 

این برنامه از نظر من مزیت های زیادی داره برای هدف ساخت بانک ایده هامون :

یکی اینکه به شکل های مختلف میتونید ایده تون رو ذخیره کنید مثلا متنی ، صوتی ، ویدئویی ، و یا ضبط ویدئو از طریق وب کم و یا اسکرین شات گرفتن میشه و روش های دیگه . پس به هر شکلی که ایده تون رو ساخته باشید میتونید تو این برنامه ذخیره کنید و به محض اینکه وارد می‌کنید نیاز نیست مثل خیلی از برنامه ها هر بار گزینه سیو رو بزنید.
اگر برنامه هم بسته بشه همه چیزهایی که وارد صفحه یادداشت تون یا دفترتون کردید ذخیره میشه.

آموزش قدم به قدم برنامه اورنتمزیت بعدی هم این هست که هر زمان که دنبال یه ایده خاص می‌گشتید خیلی راحت می‌تونید از قسمت جستجوی این برنامه استفاده کنید تو یادداشت هاتون و ایده رو خیلی سریع پیدا کنید.
در کنارش تو هر جایی که هستید با هر وسیله ای که همون زمان تو دست تون هست مثلا لپ تاپ تبلت موبایل و.. می‌تونید این برنامه رو باز کنید و ایده تون رو ثبت کنید و باز تو هر وسیله ای که هستید میتونید برنامه رو باز کنید و به بانک ایده هاتون دسترسی داشته باشیدپس این برنامه یکی از بهترین برنامه ها برای ساخت بانک ایده هست.

آموزش برنامه ی ترلو trello

آموزش استفاده از برنامه ی Trello در تولید محتوا

 

دومین برنامه ای که من استفاده می‌کنم و الان کل بانک ایده هام رو این برنامه هست ترلو هست .

این برنامه رو هم فقط نیاز هست دانلود کنید و با ایمیل تون ثبت نام کنید و به صورت آنلاین با هر وسیله ای و تو هر جایی بهش دسترسی دارید و از لحاظ کاربرد هم خیلی راحت و آسون هست.
بعد از اینکه اکانت خودتون رو توی ترلو ساختید وارد قسمت boards میشید و بعد هم روی creat new board میزنید و یه بورد یا صفحه به اسم بانک ایده میسازید

بانک ایده تولید محتوا با ترلو

بانک ایده تولید محتوا - ترلو

بعد وارد این board بانک ایده میشید و میتونید یه سری لیست بسازید و یه سری کارت

بانک ایده تولید محتوا - 2

مثلا اسم لیست تون میتونه باشه پروژه شماره 1 یا پروژه  تولید محتوای سایتA

Picture15

و بعد تو این لیست می‌تونید کارت های متنوع بسازید
و مثلا اسم یکیش رو بذارید ایده های مقالات وبلاگ بعدیش پست های اینستاگرام یا …
با زدن و باز کردن هر کارت هم می‌تونید تو قسمت کامنت، ایده تون رو به صورت متنی بنویسید
و اگر فایل یا اسکرین شاتی دارید از ایده هاتون میتونید از قسمت attachment اون فایل یا عکس رو وارد کارت تون کنید.
به این شکل می‌تونید تو این برنامه ایده هاتون رو برای هر پروژه به صورت اختصاصی و همین طور توی دسته ها یا لیست های مشخص ذخیره کنید.

خب این هم از دو تا برنامه ای که می‌تونید به عنوان بانک ایده های دیجیتال تون و برای ذخیره کردن ایده ها و دسترسی همیشگی به اونها ازشون استفاده کنید.

اما من به غیر از این، یه بانک ایده فیزیکی هم دارم که یه دفتر یادداشت و یه پوشه استبه این شکل اگه یه زمانی مثلا تو یه کتابی یا مجله ای یا عکسی و… یا یه همچین جاهایی که فیزیکی هستن یه چیز جذاب پیدا کنم میتونم اون ها رو تو این پوشه بذارم و یا تو دفتر یادداشتم بنویسم شون

بانک ایده تولید محتوا دفتری

و تا جایی که ممکن هست همیشه این دفتر یادداشت و پوشه همراه و کنار دستم هست و البته شاید شما این طور فکر کنید که این روزا که هر جایی باشیم گوشی کنار دست مونه دیگه چه نیازی به بانک فیزکی هست ولی من طبق تجربه ای که دارم میگم حتما این بانک فیزکی رو هم برای خودتون بسازید چون بالاخره ممکنه یه زمان هایی مثلا تو سفر یا شرایط خاص دیگه به گوشی یا لپ تاپمون دسترسی نداشته باشیم یا خاموش باشن ولی با همراه داشتن دفتر یادداشت فیزکی مون نمی‌ذاریم حتی در اون زمان ها هم ایده ای از دست مون در بره و گمش کنیم و هر چی هست ذخیره و یادداشت میکنیم
البته من خودم معمولا آخر هفته ها یا گاهی به صورت ماهانه ایده های فیزیکی رو هم از طریق عکس گرفتن ازشون یا نوشتن و تایپ کردن وارد بانک ایده دیجیتالیم میکنم تا همه چی یک جا باشه و جستجو کردن هم برام راحت باشه .


1- به صورت تمام وقت همه ایده هایی که به ذهن تون میرسه رو بنویسید تو هر جایی که هستید {مطمئن باشید اگر این عادت رو تو خودتون همین روزای اول یادگیری تولید محتوا ایجاد نکنید همیشه سر پیدا کردن ایده تولید محتوا به مشکل میخورید}
2- موقع نوشتن ایده ها حواس تون باشه تو همون لحظه شروع نکنید به ارزیابی کردن و قضاوت کردن که این ایده اصلا به درد میخوره یا نه و این ایده چرت و پرت یا این نشدنیه یا … فقط و فقط باید یادداشت کنید و ارزیابی رو بذارید برای زمانی که میخواید شروع کنید از ایده ها برای تولید محتوا استفاده کنید.

 

 

قسمت 1 روش‌های ایده سازی{ روش ذهن خونی مخاطب }

 

 

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

ایده تولید محتوا { آموزش ساخت بانک ایده}

{ همیشه ایده تولید محتوا کم دارید یا ندارید نه ؟

دیگه قرار نیست کم داشته باشید یا نداشته باشید. بلکه قرار انقدر ایده برای تولید محتوا داشته باشید که یه بانک ایده برای خودتون بسازید . }

ما تو نقطه‌ی شروع تولید محتوا 2 تا مسیر رو پیش رومون داریم :

یا

ایده داریم و می‌دونیم در مورد چی می‌خوایم تولید محتوا کنیم ولی اطلاعات لازم رو نداریم

یا

اصلا هیچ ایده ای نداریم و نمی دونیم در مورد چی می‌خوایم بنویسیم

خب مشخصا در مورد مسیر اول که ایده برای شروع تولید محتوا داریم ولی اطلاعات لازم رو نداریم، یکی از بهترین راه ها برای به دست آوردن اطلاعاتِ بیشتر در مورد موضوعی که می‌خوایم در موردش تولید محتوا کنیم، گوگل کردن هستش .

[ البته یه نکته رو هم همین جا اضافه کنم، زمانی که ما ایده ای داریم و می‌دونیم در مورد چی می‌خوایم تولید محتوا کنیم، تنها راه موجود برای پیدا کردن اطلاعات فقط و فقط منحصرا گوگل نیست و همونطور که تاکید کردم گوگل کردن یکی از بهترین راه های رسیدن به اطلاعات به روز هست . ولی ممکنه ما در مورد موضوعی بخوایم تولید محتوا کنیم که بهترین منبع کتاب های زیادی باشه که در مورد اون موضوع خوندیم یا یه مجله یا هفته نامه باشه ، یا حتی حرف های دهان به دهانی باشه که ما در مورد این موضوع از مادربزرگ یا پدربزرگ مون شنیدیم و به نوعی نسل به نسل انتقال پیدا کرده یا حتی تجربه‌ی شخصی خودمون باشه در مورد اون موضوع و.. ]

اما میرسیم به حالت دوم یعنی حالتی که اصلا نمیدونیم ایده تولید محتوا از کجا بیاریم !!

که اینجا تو این مسیر حتما نیاز داریم که اول ایده رو پیدا کنیم یا بسازیم، بعد دنبال جمع کردن اطلاعات برای اون ایده یا موضوع بریم.

حذف ِجرقه زدن ذهن و ایده برای تولید محتوا

قبل از اینکه بخوایم وارد بحث اصلی بشیم اول از هر چیزی ازتون می‌خوام یه طرز فکر اشتباه و مزخرف ، که اتفاقا خیلی هم ریشه داره تو ذهن اکثر تولید کننده های محتوا و خصوصا تازه کار ها رو برای همیشه از ذهن تون پاک کنید و اونم اینه که :

برای شروع تولید محتوا قرار نیست منتظر جرقه زدن ذهن تون و الهام شدن ایده ها باشید !

خیلی از ما خصوصا توی شروع کار تولید محتوا تصورمون اینه که برای شروع فرآیند تولید محتوا یا محتوا نویسی باید مثلا بریم روزها زیر یه درختی بشینیم و

منتظر بمونیم و

منتظر بمونیم و

منتظر بمونیم و

منتظر بمونیم و

تا شاید یه سیبی از اون بالا مالا ها بیافته رو سرمون و یه دفعه یه جرقه ای تو ذهن مون بزنه و ایده ها همین طور بی وقفه دنبال هم قطار بشن و با یه سبد پر از ایده برگردیم و بریم پشت میزمون بشینیم و تولید محتوا رو شروع کنیم و محتواهامون رو منتشر کنیم و بعد هم همین طوری بی وقفه برای این ایده های جذاب و منحصر به فردی که بهمون الهام شده پول به حساب مون واریز بشه.

اما من همین جا میخوام بهتون بگم که تمام این چرت و پرت ها و افکار اشتباه که ساخته ‌ی ذهن افراد اهمال کار و تنبل توی تولید محتوا هست رو همین حالا و همین جا دور بریزید، چون قطعا میتونه باعث شکست شما بشه.

اگر بخواید با این طرز فکر پیش برید ممکنه ساعت ها و روزها و ماه های زیادی منتظر بمونید که ایده ای بهتون الهام بشه و در کمال ناامیدی و افسردگی در نهایت ببینید هیچ خبری نیست و بعد هم پیش خودتون فکر کنید شما اصلا برای تولید محتوا ساخته نشدید و باید برید دنبال یه کار دیگه.

به خاطر همینه که من دوست دارم به جای الهام شدن ایده یا چیزایی شبیه به این بگم ایده سازی  

  ایده سازی :  یعنی خودمون ایده ها رو میسازیم و منتظر چیزی یا کسی نمی‌مونیم

 

 

 ایده تولید محتوا از کجا بیارم ؟

اول بیاید یه تعریف من در آوردی از ایده سازی بهتون بگم :

ایده سازی در تولید محتوا یعنی روند یا فرآیند ساختن و شکل گیری ایده ها و موضوع هایی برای تولید محتوا، که در نهایت بعد از فیلتر کردن بتونیم مناسب ترین و بهترین ایده یا موضوع برای مخاطب هدف مون رو پیدا کنیم و از این ایده ها یه فرصتی بسازیم که برای ما و مخاطب مون ارزش ایجاد کنه

سوال مهم اینه که از کجا و چه طور میتونیم شروع کنیم ؟

واقعیت این هستش که ایده ها در اطراف ما پر هستند و در کنار ما دارن مسالمت آمیز زندگی میکنن فقط گاهی باید چشم‌هامون رو بیشتر باز کنیم و گوش‌هامون رو بیشتر تیز کنیم و حس لامسه‌مون رو بیشتر به کار بندازیم و خلاصه ورودی ها به مغزمون رو بیشتر کنیم و با دقت بیشتری به اطراف مون نگاه کنیم تا اونها رو بتونیم پیدا کنیم و ازشون ایده دلخواه‌مون رو بسازیم.

حالا دوست دارم همین جا با چند تا مثال از تجربه شخصی و واقعی خودم برای پیدا کردن ایده برای سایت هایی که به ما سفارش تولید محتوا دادن، بحث رو یه کم باز تر کنم:

مثلا من خودم چند وقت پیش که یه پروژه تولید محتوا برای یه سایت هوشمند سازی ساختمان توی رایتینا داشتیم و دنبال ایده تولید محتوا تکنولوژی و موضوع برای مقاله های وبلاگش می‌گشتم یه روز صبح که از خواب بلند شدم، چشمم به پرده اتاقم خورد و به این فکر کردم که چی میشد اگه پرده اتاقم جوری بود که با کنترل اینور و اونور میرفت یا به محض اینکه صبح میشد خودش اتومات کنار میرفت و اومدن صبح رو خبر میداد و خلاصه به یه پرده هوشمند فکر کردم و همین یه جرقه ای شد که برم جستجو کنم و ببینم که اتفاقا همچین پرده‌هایی الان تو دنیا هست و تو ساختمان‌های هوشمند داره نصب میشه و بعد هم از اطلاعاتی که جمع کرده بودم با همکاری نویسنده هامون یه مقاله خیلی خوب نوشتیم که اتفاقا تو اون سایت خیلی هم طرفدار پیداکرد؛

بانک ایده تولید محتوا برای سایت های مختلف

یا چند وقت پیش بود که حس کردم به خاطر فعالیت نسبتا کم و پشت میز نشستن زیاد چند کیلویی اضافه وزن پیدا کردم و از اونجایی که سلامتی و حال خوب خودم و بدنم تو زندگی به همه چیز اولویت داره سریع به فکر این افتادم که یه رژیم غذایی مناسب رو برای زندگی با فعالیت کم انتخاب کنم که بدنم از این حجم کار زیاد کمتر آسیب ببینه به خاطر همین رفتم سراغ گوگل جان و کلی جستجو کردم تا همین‌جور اتفاقی رسیدم به رژیم کتوژنیک که خیلی کنجکاو شدم بدونم چی هست . خلاصه اولین کاری که کردم یادداشت کردن عنوان این ایده تولید محتوا برای سایت سلامتی تو بانک ایده هام بود که در نهایت این ایده هم تبدیل به یه مقاله عالی شد در مورد رژیم کتوژنیک تو یه مجله اینترنتی سلامت که یکی از مشتری های رایتینا بود.

 و آخرین مثالی که میخوام بزنم در مورد یه اتفاق بد و ایده گرفتن ازش بود . یه روزی به خاطر مشغله و دغدغه فکری زیاد و به نوعی حواس پرتی کلید خونه رو پشت در جا گذاشتم و همین اشتباه باعث شد یه چند ساعتی بعد از یه روز سخت کاری پشت در بمونم و حسابی خسته و کلافه شدم و جالب اینکه انقدر به این روند ایده سازی برای تولید محتوا عادت کردم که تو اوج اون شرایط سخت حواسم به این بود که تو بانک ایده هام یادداشت کنم که حتما برای یکی دیگه از سایت های مشتری هامون که در مورد قفل بود ، یه مقاله ای بنویسیم در مورد اینکه چه طور زمانی که کلید پشت در مونده بتونیم در رو باز کنیم و این همه معطل نشیم .

خلاصه اینکه هدفم از گفتن این مثال ها این بود که بگم من در طول روز تو همین زندگی روزمره ای که هممون داریم روزی حداقل حداقل 25 تا 30 ایده برای محتوانویسی به همین شکلی که گفتم پیدا میکنم که از بین اونها تعدادی‌شون هم تا الان مقالات موفق و اتفاقا بسیار پربازدیدی شدن.

 

پس فکر نکنید که حتما برای ایده سازی باید تو شرایط و فضای خاصی خودتون رو قراربدید و دنبال خلق یه سری ایده های خاص و خارق العاده باشید و زمان زیادی رو از دست بدید .

چون ممکنه برای پیدا کردن یه ایده برای راه اندازی یه کسب و کار لازم باشه که مثلا 6 ماه یا 1 سال وقت بذاریم و انقدر بالا و پایین و اینو ور و اون ور کنیم که در نهایت به یه ایده خیلی پخته و خاص برسیم که احتمال موفقیت‌مون بیشتر باشه، اما ما واقعا برای ایده تولید محتوا مثلا 5 مقاله در روز و هر روز هفته اصلا این قدر وقت نداریم .

پس باید کمالگرایی یا تخیلی فکر کردن در مورد ایده سازی برای تولید محتوا رو بذاریم کنار و اصلا اینجوری فکر نکنیم که باید انقدر صبر کنیم که یه ایده ای پیدا کنیم که حتما ویروسی و پولساز بشه و دل بدیم به همین ایده سازی های معمولی ولی دائم روزانه و اتفاقا از دل همین ایده هاست که همون محتوا های ویروسی و به شدت جذاب هم ممکنه که شکل میگیرن.

روش درست کردن بانک ایده یابی برای تولید محتوا

خب قبل از اینکه بریم بیافتیم تو مسیری که شروع کنیم به ایده‌سازی های لحظه ای و روزانه حتما باید یه جایی یا مخزنی برای جمع کردن ایده ها مون بسازیم . که ما تو رایتینا بهش میگیم بانک ایده.

یه سری از تولید کننده های محتوا چون عادت درستی برای ثبت ایده ها و ذخیره سازی‌شون ندارن با اینکه خودشون فکر میکنن مغزشون پر از ایده است همیشه زمانی که پشت میز بشینن که کارشون رو شروع کنن دوباره باید به این فکر کنن که دقیقا در مورد چی باید بنویسن و بعد از یه ساعت همچنان به یه صفحه‌ی سفید زل زدن و هر چی به مغزشون فشار میارن هیج ایده ای یادشون نمیاد.

اما ما با ساخت بانک ایده یاد میگیریم که مهمترین کاری که باید انجام بدیم ثبت ایده ها و ذخیره سازیشون تو بانک ایده ها مون هست .

و اگر این کار رو درست انجام بدید و نذارید بانک تون خالی باشه هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی ایده کم نمیارید.

بانک ایده تولید محتوا

روش ساخت بانک ایده برای تولید محتوا به روش من و رایتینا

بانک ایده یه مخزنی و فضایی هست که ما هر چی ایده داریم میریزیم توش و زمانی که به ایده نیاز داریم شروع میکنیم به برداشت از این بانک .

یه تولید کننده محتوای حرفه ای هیچ وقت نمی‌ذاره که بانکش کامل خالی بشه و حداقل برای 1 ماه آینده تولید محتواش باید ایده تو این بانک داشته باشه .

ایده هایی که تو این بانک ذخیره می‌کنیم میتونن کاملا 1 بار مصرف باشن و با 1 بار استفاده از بانک خارج‌شون کنیم

یا

بعضی از ایده ها هستن که میتونن از بانک خارج بشن، استفاده بشن و دوباره به بانک برگردن و ذخیره بشن به یه هدف دیگه .

این یعنی چی ؟

یعنی مثلا شما یه ایده ای دارید که الان فکر می‌کنید زمانش هست برای یه پست اینستاگرام ازش استفاده کنید و باهاش یه پست جذاب تولید کنید .

ولی این ایده این قابلیت رو داره که مثلا با کمی شاخ و برگ دادن بهش تبدیل به یه مقاله وبلاگ هم بشه .

پس وقتی این ایده رو از بانک بر می‌داریم کلا حذفش نمی‌کنیم .

بلکه کنارش یه کامنت می‌ذاریم و توضیح میدیم که از این ایده تو شبکه های اجتماعی استفاده شده ولی بعدا می‌تونه برای وبلاگ هم استفاده بشه

icons8 reminder 80 1 1تو زمانی که میخواید ایده هاتون رو تو بانک ذخیره کنید به هیچ وجه به این فکر نکنید که این ایده اصلا مناسب و به درد بخور هست یا نه و به هیچ وجه ایده هاتون رو سانسور یا حذف نکنید . فقط هر ایده ای دارید با جزئیات تمام وارد بانک کنید و تصمیم گیری در این مورد رو به زمان خودش محول کنید .

بانک ایده رایتینا برای ایده های تولید محتوا در اینستاگرام

چه طوری بانک ایده تولید محتوا بسازیم ؟

من تو این چند سالی که دارم کار تولید محتوا رو انجام میدم راه های زیادی رو تست کردم برای ساخت بانک ایده ها و به نظرم بهترین راهکار این هستش که هر کدوم از ما یه بانک ایده‌ی دیجیتال داشته باشیم یه بانک فیزیکی.

و فقط در این صورت هستش که میتونیم تا حدودی مطمئن بشیم که تو هیچ شرایطی هیچ ایده ای رو از دست نمیدیم.

بانک ایده دیجیتال

من اینجا می‌خوام دو تا برنامه معرفی کنم برای ساخت بانک دیجیتال، که از هر دوش به مدت طولانی استفاده کردم ولی الان دیگه کل ایده هام رو روی یکی‌شون ذخیره میکنم.

شما هم میتونید هر دوتاش رو تست کنید و ببینید با کدومش راحت تر هستید.

آموزش استفاده از برنامه ی evernote در تولید محتوا

اولین برنامه، برنامه یادداشت برداری اورنت evernote هست .

نمی‌دونم تا حالا با این برنامه کار کردید و با قابلیت هاش آشنا هستید یا نه ولی این برنامه جزو پیشنهادهای من هست برای همه تولید کننده های محتوا، چون به نظرم خیلی خیلی برای ماها کاربردی هستش .
مشخصا ما اینجا فرصت این رو نداریم که وارد جزیئات استفاده از این برنامه بشیم ولی یه توضیح کلی میدم که یه دید خوبی بهش پیدا کنید .پس اولین کار این هست که این برنامه رو دانلود و نصب کنید.
( برای دانلود و نصب evernote اینجا برید)
بعد از اینکه برنامه رو باز کردید روی file کلیک میکنید بعد هم روی گزینه new notebook بزنید

آموزش برنامه اورنوت

و تو کادری که باز میشه نام دفتر یادداشت تون رو بانک ایده یا آلبوم ایده ها بذارید

یادداشت برداری با اورنت

و بعد هم دوباره میرید تو file و  new note رو میزنید و یه صفحه یادداشت جدید اضافه می‌کنید و به این شکل میتونید برای هر یادداشت هم یه اسم یا شماره انتخاب کنید و ایده هاتون رو طبق دسته بندی های مختلفی تو بانک ایده هاتون ذخیره کنید و یا برای هر پروژه ای که می‌گیرید یه صفحه یادداشت جداگانه ایجاد کنید

بانک ایده تولید محتوا با اورنوت

مزیت های برنامه اورنت evernote  برای بانک ایده 

این برنامه از نظر من مزیت های زیادی داره برای هدف ساخت بانک ایده هامون :

یکی اینکه به شکل های مختلف میتونید ایده تون رو ذخیره کنید مثلا متنی ، صوتی ، ویدئویی ، و یا ضبط ویدئو از طریق وب کم و یا اسکرین شات گرفتن میشه و روش های دیگه . پس به هر شکلی که ایده تون رو ساخته باشید میتونید تو این برنامه ذخیره کنید و به محض اینکه وارد می‌کنید نیاز نیست مثل خیلی از برنامه ها هر بار گزینه سیو رو بزنید.
اگر برنامه هم بسته بشه همه چیزهایی که وارد صفحه یادداشت تون یا دفترتون کردید ذخیره میشه.

آموزش قدم به قدم برنامه اورنتمزیت بعدی هم این هست که هر زمان که دنبال یه ایده خاص می‌گشتید خیلی راحت می‌تونید از قسمت جستجوی این برنامه استفاده کنید تو یادداشت هاتون و ایده رو خیلی سریع پیدا کنید.
در کنارش تو هر جایی که هستید با هر وسیله ای که همون زمان تو دست تون هست مثلا لپ تاپ تبلت موبایل و.. می‌تونید این برنامه رو باز کنید و ایده تون رو ثبت کنید و باز تو هر وسیله ای که هستید میتونید برنامه رو باز کنید و به بانک ایده هاتون دسترسی داشته باشیدپس این برنامه یکی از بهترین برنامه ها برای ساخت بانک ایده هست.

آموزش برنامه ی ترلو trello

آموزش استفاده از برنامه ی Trello در تولید محتوا

 

دومین برنامه ای که من استفاده می‌کنم و الان کل بانک ایده هام رو این برنامه هست ترلو هست .

این برنامه رو هم فقط نیاز هست دانلود کنید و با ایمیل تون ثبت نام کنید و به صورت آنلاین با هر وسیله ای و تو هر جایی بهش دسترسی دارید و از لحاظ کاربرد هم خیلی راحت و آسون هست.
بعد از اینکه اکانت خودتون رو توی ترلو ساختید وارد قسمت boards میشید و بعد هم روی creat new board میزنید و یه بورد یا صفحه به اسم بانک ایده میسازید

بانک ایده تولید محتوا با ترلو

بانک ایده تولید محتوا - ترلو

بعد وارد این board بانک ایده میشید و میتونید یه سری لیست بسازید و یه سری کارت

بانک ایده تولید محتوا - 2

مثلا اسم لیست تون میتونه باشه پروژه شماره 1 یا پروژه  تولید محتوای سایتA

Picture15

و بعد تو این لیست می‌تونید کارت های متنوع بسازید
و مثلا اسم یکیش رو بذارید ایده های مقالات وبلاگ بعدیش پست های اینستاگرام یا …
با زدن و باز کردن هر کارت هم می‌تونید تو قسمت کامنت، ایده تون رو به صورت متنی بنویسید
و اگر فایل یا اسکرین شاتی دارید از ایده هاتون میتونید از قسمت attachment اون فایل یا عکس رو وارد کارت تون کنید.
به این شکل می‌تونید تو این برنامه ایده هاتون رو برای هر پروژه به صورت اختصاصی و همین طور توی دسته ها یا لیست های مشخص ذخیره کنید.

خب این هم از دو تا برنامه ای که می‌تونید به عنوان بانک ایده های دیجیتال تون و برای ذخیره کردن ایده ها و دسترسی همیشگی به اونها ازشون استفاده کنید.

اما من به غیر از این، یه بانک ایده فیزیکی هم دارم که یه دفتر یادداشت و یه پوشه استبه این شکل اگه یه زمانی مثلا تو یه کتابی یا مجله ای یا عکسی و… یا یه همچین جاهایی که فیزیکی هستن یه چیز جذاب پیدا کنم میتونم اون ها رو تو این پوشه بذارم و یا تو دفتر یادداشتم بنویسم شون

بانک ایده تولید محتوا دفتری

و تا جایی که ممکن هست همیشه این دفتر یادداشت و پوشه همراه و کنار دستم هست و البته شاید شما این طور فکر کنید که این روزا که هر جایی باشیم گوشی کنار دست مونه دیگه چه نیازی به بانک فیزکی هست ولی من طبق تجربه ای که دارم میگم حتما این بانک فیزکی رو هم برای خودتون بسازید چون بالاخره ممکنه یه زمان هایی مثلا تو سفر یا شرایط خاص دیگه به گوشی یا لپ تاپمون دسترسی نداشته باشیم یا خاموش باشن ولی با همراه داشتن دفتر یادداشت فیزکی مون نمی‌ذاریم حتی در اون زمان ها هم ایده ای از دست مون در بره و گمش کنیم و هر چی هست ذخیره و یادداشت میکنیم
البته من خودم معمولا آخر هفته ها یا گاهی به صورت ماهانه ایده های فیزیکی رو هم از طریق عکس گرفتن ازشون یا نوشتن و تایپ کردن وارد بانک ایده دیجیتالیم میکنم تا همه چی یک جا باشه و جستجو کردن هم برام راحت باشه .


1- به صورت تمام وقت همه ایده هایی که به ذهن تون میرسه رو بنویسید تو هر جایی که هستید {مطمئن باشید اگر این عادت رو تو خودتون همین روزای اول یادگیری تولید محتوا ایجاد نکنید همیشه سر پیدا کردن ایده تولید محتوا به مشکل میخورید}
2- موقع نوشتن ایده ها حواس تون باشه تو همون لحظه شروع نکنید به ارزیابی کردن و قضاوت کردن که این ایده اصلا به درد میخوره یا نه و این ایده چرت و پرت یا این نشدنیه یا … فقط و فقط باید یادداشت کنید و ارزیابی رو بذارید برای زمانی که میخواید شروع کنید از ایده ها برای تولید محتوا استفاده کنید.

 

 

قسمت 1 روش‌های ایده سازی{ روش ذهن خونی مخاطب }

 

 

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست