سئو محتوا چیست و چرا یک تولید کننده محتوا باید سئو بلد باشد ؟ ( قسمت 1)

  1. خانه
  2. مقالات مربوط به سئو و محتوا
  3. سئو محتوا چیست و چرا یک تولید کننده محتوا باید سئو بلد باشد ؟ ( قسمت 1)

امیدوارم که شما هیچ وقت با این صحنه روبرو نشوید و همچین تجربه ای نداشته باشید !

نمی دانم تا به حال در این شرایط قرار گرفته اید که مثلا ماه ها برای سخنرانی در یک همایش یا کنفرانس وقت گذاشته باشید و محتوا جمع کرده باشید و تمرین کرده باشید ولی دقیقا روز سخنرانی و لحظه ای که وارد سالن می شوید با این منظره شوکه کننده ای روبرو شوید :

همه صندلی ها خالی و فقط 2 نفر از 500 نفری که قرار بود در همایش حاضر باشند آمده اند و آنها هم چون از طریق یک موسسه دیگر و به صورت میهمان دعوت شده اند ، از همین الان در حال چرت زدن و خمیازه کشیدن هستند .

حالا فرض محال اینکه در این شرایط یک نفر هم پیدا شود که بتواند همچنان انگیزه و اعتماد به نفس خودش را حفظ کند و بدون توجه به اینکه هیچ مخاطبی ندارد و اصلا کسی نیست که حرف هایش را گوش بدهد یک سخنرانی عالی هم ارائه کند . اصلا چه فایده؟ سخنرانی او اصلا هیچ تاثیری در جهان داشته ؟ چیزی به کسی اضافه کرده ؟ برای خودش چی، سود و عایدی ای داشته ؟ قطعا نه.

مشخصا هیچ کدام ما حاضر نیستیم همچین تجربه ای را داشته باشیم ولی نمیدانم چرا در مورد سایت مان این حس را نداریم و گاهی بی توجه به سئو و افزایش ترافیک به کمک ارتقای رتبه سایت و جذب مخاطب فقط صفحه سیاه میکنیم .

حتی ممکن است محتوای با کیفیت و عالی منتشر کنیم اما تا زمانی که مخاطبی نداشته باشیم که محتوای ما را بخواند و تعاملی ایجاد شود در اصل با تولید نکردن محتوا و فعالیت نکردن سایت هیچ فرقی نمی کند .

پس یک تولید کننده محتوای حرفه ای حتما حیاتی است که سئو را هم به شکلی حرفه ای بلد باشد تا بتواند برای محتواهایش مخاطب بیشتری جذب کند و محتوایش دیده و خوانده شود .

اصلا سئو SEO چیست و چرا باید یک تولید کننده محتوا سئو بلد باشد ؟

سئو SEO از کنار هم قرار دادن ابتدای 3 کلمه Search Engine Optimization شکل گرفته است .

اما سئو یعنی چی ؟

یعنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو .

خب اگر حتی کمی به فضای آنلاین آشنایی داشته باشید قطعا میدانید که هر فردی برای پیدا کردن هر چیزی در دنیای آنلاین باید کلمه یا عبارت مورد نظرش را در یک موتور جستجو مثل گوگل یا یاهو یا … جستجو کند .

کار موتورهای جستجو این است که از بین صدها و هزاران و میلیون سایت نزدیک ترین ها و مرتبط ترین ها را به جستجوی کاربر پیدا میکنند و به او نشان می دهند .

خب اگر سایت ما مثلا در صفحه 11 نتایج باشد به نظر شما هیچ کاربری پیدا می شود که 11 صفحه را باز کند تا سایت ما را پیدا کند ؟

اما اگر در صفحه اول و رتبه 1 یا 2 باشد چه طور ؟

سئو ترجمه سایت ما به زبان گوگل است

سئو چه چیزهایی هست و چه چیزهایی نیست

یک چیز را هم باید در نظر بگیریم که سئو این روزها فقط یک دستورالعمل یا تکنیک خاص و دیکته شده  و ثابت نیست که شما با به کارگیری آن بتوانید مخاطب زیادی به سایت تان جذب کنید و  سایت تان را شلوغ و پر ترافیک کنید بلکه یک نگرش یا طرز فکر هوشمندانه برای برقراری ارتباط با انسانها یا به نوعی کاربران آنلاین است که دارای شخصیت ها و ویژگی های خاص و عملکردهای ویژه و اختصاصی این محیط هستند

پس سئو به این معنی نیست که ما با به کارگیری روش ها و ترفندهایی سایت مان را به یک اتاق و فضای پر جمعیت و شلوغ تبدیل کنیم که آدم ها بدون اینکه حرفی بزنند و عملی انجام بدهند فقط در رفت و آمد باشند و ما هم فقط نظاره گر این شلوغی و رفت و آمدها . بلکه هدف اصلی این است که در این شلوغی و ترافیک بین مخاطب ها و سایت تعامل ایجاد شود و مخاطب

سئو یک راه ارزشمند و حرفه ای برای شناساندن بهتر محتوا و سایت مان به گوگل است .

 

 چرا سئو مهم است ؟

اول سری به یک سری آمار و ارقام جذاب بزنیم :

. تعداد کاربران اینترنت بیش از 3.7 میلیارد نفر هستند یعنی چیزی حدود نصف جمعیت کره زمین در سال 2017 به اینترنت دسترسی دارند.

.   91% کاربران اینترنت از جستجو برای پیدا کردن خواسته هایشان استفاده می کنند و از طرفی چیزی بین 6-7 میلیارد بار در طول هر روز  و 180 میلیارد بار در ماه مردم از موتورهای جستجو استفاده میکنند .

. از این بین 135 میلیارد نفر هرگز به صفحه دوم نمی روند.

. حدود 60% کلیک ها فقط بر روی 3 لینک اول است.

. حدود 30-33 % از جستجوگرها روی همان لینک اول کلیک میکنند و می روند .

. 70- 80 % کاربرها به لینک‌هایی که به صورت تبلیغ یا با پرداخت پول در رتبه 1 یا صفحه اول قرار میگیرند اصلا نگاه نمی کنند.

. آمارها نشان می دهند که  اگر شخصی خودش از طریق جستجو در گوگل روی سایت شما کلیک کند قطعا انگیزه بیشتر و حس بهتری به شما دارد و اعتمادی  بیشتری میکند تا زمانی که شما با پرداخت پول و تبلیغات مشتری را وادار میکنید به سایت شما

همین آمار و ارقام در همین جا نشان می دهد که اگر شما جزو 1 تا 3 لینک اول و نهایتا در صفحه اول نباشید عملا هیچ کار خاصی در دنیای آنلاین نکرده اید و اصلا دیده نمی شوید که بخواهید موفق باشید و از طرفی هم کاملا مشخص است که چه رقابت سخت و پیچیده ای بین همه سایت ها برای گرفتن جایگاه 1 تا 10 صفحه اصلی وجود دارد .

در این شرایط چیزی که به ما کمک میکند که بتوانیم جزو رتبه های برتر گوگل باشیم و دیده شویم، سئو و یا همان بهینه سازی محتوا و سایت برای موتورهای جستجو است .

اما چرا در این میان از همه موتور جستجو برای مهم است که در گوگل کجا باشیم ؟

احتمالا شما هم این روزها اصطلاح باب شده «گوگل کردن » را شنیده باشید .

مثلا اگر دوست شما می خواهد به شما بگوید که در مورد آخرین مدل گوشی سامسونگ می توانید در اینترنت جستجو کنید و در مورد آن اطلاعات بیشتری به دست بیاورید به شما میگوید « خب برو گوگل کن »

و البته در زبان انگیسی هم google  کردن به عنوان یک فعل پذیرفته شده است

و البته پشت رواج پیدا کردن این عبارت  آمار و ارقامی است که نشان میدهد بالای 90 % جستجوها در گوگل انجام می شود و سهم موتورهای جستجوی دیگر از میزان جستجوی کل بسیار محدود و قابل چشم پوشی است .

پس درصد زیادی از کاربران جستجو در اینترنت را دقیقا معادل جستجو در گوگل می شناسند . پس این یعنی اکثر کاربران برای جستجو کردن سری به موتورهای جستجوی دیگر نمی زنند و یک راست به سراغ گوگل می آیند.

اما بد نیست برای تایید این حرف ها سری هم به آمار و ارقام بزنیم: ( منبع : https://searchengineland.com )

در این گزارش به مخاطب تعداد زیادی از موتورهای جستجو گفته شده است  و از آنها پرسیده شده است که تا به حال از این موتور جستجو استفاده کرده اند یا نه ؟

سئو محتوا - درصد جستجو در گوگل

در این نمودار از کاربران خواسته شده موتور جستجوی اصلی مورد استفاده خودشان را بگویند :

سئو محتوا - گوگل رتبه اول جستجو

با این که تنها موتور جستجو در دنیا گوگل نیست اما بیشترین تعداد جستجو در گوگل انجام میشود و انقدر این فاصله در حال حاضر زیاد است که برای بهینه سازی سایت یا محتوا تقریبا از بقیه موتورهای جستجو چشم پوشی میکنیم  و بیشتر از هر چیزی توجه میکنیم که گوگل چه چیزی دوست دارد و دقیقا مطابق با آن پیش می رویم به عبارت دیگر افزایش رتبه سایت در گوگل به منزله افزایش رتبه سایت در سایر موتورهای جستجو است.

شما برای گوگل می نویسید یا برای مخاطب ؟

تا همین چند وقت پیش تعداد زیادی از محتواهای اینترنتی این شکلی بودند :

ما در رایتینا قصد داریم در مورد آموزش تولید محتوا صحبت کنیم اگر شما می خواهید آموزش تولید محتوا یاد بگیرید باید برای آموزش تولید محتوا به سایت ما بیایید . آموزش تولید محتوا برای شما لازم است . بهتر است هر چه سریع تر آموزش تولید محتوا را شروع کنید . فردا برای شروع آموزش تولید محتوا خیلی دیر است ….

اما چرا انقدر محتواها مزخرف و ماشینی بودند ؟ ( و البته هنوز هم در بعضی از سایت ها این نوع محتوا نویسی را می بینیم )

مقصر گوگل بود و الگوریتم هایش

چون گوگل در آن زمان به تنها چیزی که توجه میکرد تعداد کلمات کلیدی خاص در یک محتوا بود و همین باعث میشد محتوا نویس ها و صاحبین سایت ها مجبور باشند برای اینکه به صفحه اول گوگل برسند محتوا را بی هدف و بی دلیل پر کنند از یک کلمه کلیدی خاص و حال مخاطب را بهم بزنند .

اما آن دوران گذشته و الگوریتم های گوگل پیشرفت زیادی کردند و دقیقا به هدف جستجوی کاربران نزدیک تر شدند و به جای توجه به کلمه کلیدی خاص و تعداد آن در محتوا، بیشتر به این توجه می کنند که مخاطب از خواندن و دیدن و شنیدن این محتوا راضی بوده است یا نه ؟

به همین خاطر در حال حاضر شما گرفتار این دو راهی نیستید که برای کاربران باید بنویسیم یا موتورهای جستجو ؟

بلکه دقیقا این دو مسیر تا حدود زیادی هم راستای هم شده اند.

سئو رایگان و بدون هزینه نیست

شاید این روزها بسیاری از افراد سئو را یک جانشین رایگان برای بازاریابی و تبلیغات در نظر میگیرند .

این اشتباه است .

چرا؟

چون اگر قرار باشد سئو را به روشی حرفه ای و اصولی انجام دهیم اتفاقا یک کار هزینه بر و وقت گیر و سخت است .

چون برای سئو اصولی یکی از مهمترین کارها این است که یک محتوای جذاب و عالی و بسیار با کیفیت به خورد مخاطب بدهید آن هم به صورت دائمی و طبق زمان بندی مشخص که تا همین جای کار همه ما تولید کننده های محتوا می دانیم که این تولید محتوای روزانه و هدفمند و غیر کپی اصلا کار راحت و ارزانی نیست .

علاوه بر این تولید محتوایی که مخاطب پسند باشد و مخاطب را روی سایت نگه دارد هم اصلا کار راحتی نیست .

از طرف دیگر مدام باید در محتواهای قدیمی بگردیم و آنها را ویرایش و بهینه و به روز کنیم که همه اینها یعنی باید روزانه وقت و منابع زیادی را صرف بهینه سازی محتوای سایت که مهمترین عامل تاثیر گذار روی سئو است بکنیم.

پس این یعنی اگر ما فکر میکنیم که سئو اصولی کاری رایگان و بدون دردسر و خیلی ساده است در اشتباه هستیم .

سئو کلاه سفید یا سئو کلاه سیاه ؟

ما در سئو، تکنیک ها و روش ها و ترفندهای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو را به 3 دسته تقسیم میکنیم که به اصطلاح به آنها تکنیک های کلاه سیاه Black Hat SEO  و کلاه سفید White Hat SEO  و کلاه خاکستری Gray Hat SEO میگویند.

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه :

تکنیک ها و ترفندهایی هستند که می خواهند سر گوگل را شیره بمالند و به نوعی گوگل را گول بزنند و به آن دیکته کنند که سایت و محتوای آنها دقیقا پاسخ به سوالات کاربران است و باید در نتایج در صفحه اول قرار بگیرند .

اما این تکنیک ها هم چیزی مثل روش های سیاه دیگر هستند و به زودی ممکن است دست خاطی رو شود و گوگل به کل آنها ار از نتایج پرت کند بیرون و به هیچ وجه هم دیگر آنها راه ندهد .

پس تکنیک های کلاه سیاه شاید زود جواب بدهند اما قطعا خیلی خطرناک و با ریسک بالا هستند . مثلا همین تکنیک استفاده بیش از حد از کلمات  کلیدی یا لینک سازی های تقلبی یا محتواهای کپی شده و… جزو این تکنیک های سیاه هستند.

سئو کلاه سفید :

این تکنیک ها روش های اصولی برای پیاده سازی سئو مطابق الگوریتم های گوگل هستند .

این تکنیک ها قطعا زود بازده نیستند و اینجوری نیست که شما امروز یک محتوای سئو شده و با کیفیت منتشر کنید و فردا همین موقع توقع داشته باشید که در صفحه اول گوگل و رتبه #1 گوگل باشید . اما اگر بتوانید به عجول بودن خودتان برای گرفتن نتیجه غلبه کنید و از این تکنیک های سفید استفاده کنید و اعتماد گوگل را جلب کنید مطمئن باشید گوگل هم جواب زحمات شما را میدهد و ترافیک ارگانیک زیادی را راهی سایت شما میکند که همین می تواند زندگی آنلاین شما را زر و رو کند .

از جمله روش ها سئو کلاه سفید تولید محتوای جذاب و با کیفیت به هدف کمک به مخاطب است که این جزو کارهای ما تولید کننده های محتواست که می توانیم با تولید محتوای عالی رتبه سایت ها را زیر و رو کنیم، علاوه بر محتوا کدنویسی اصولی ، لینک سازی داخلی حرفه ای ، انتخاب عنوان ها و توضیحات متای مناسب و… هم جزو تکنیک های سفید هستند.

سئو کلاه خاکستری:

مشخصا این تکنیک های سئو چیزی بین سیاه و سفید هستند یعنی نه انقدر ناشیانه و غیر حرفه ای و سیاه هستند که توسط گوگل شناسایی شوند و نه انقدر کند و دیر بازده هستند که صاحب سایت را ناامید کنند . بلکه چیزی در حد میانه هستند و تنها کسانی که می توانند در این زمینه به ما کمک کنند متخصص های سئو هستند که بدون ایجاد حساسیت در موتورهای جستجو به نوعی به عنوان کاتالیزور رسیدن به جایگاه مطلوب در گوگل را تسریع میکنند .

البته سئو کلاه خاکستری هم ریسک بالایی دارد چون مثلا ممکن است بدون اینکه شما متوجه باشید کاری انجام دهید که با تغییر الگوریتم های گوگل دست شما برای گوگل رو شود و شما را بیرون بیاندازد . مثلا شاید در حاضر اگر شما چندین و چند صفحه شبکه اجتماعی با نام های مختلف بسازید و به سایت تان لینک بدهید برای گوگل قابل تشخیص نباشد و این روش جزو تکنیک های کلاه خاکستری باشد اما اگر دست تان یک زمانی رو شود گوگل بد تنبیهی برای شما در نظر میگیرد .

پس اگر شما فقط یک محتوانویسی حرفه ای هستید و متخصص سئو نیستید بهتر است سراغ این جور تکنیک های خاکستری نروید و تمرکزتان همان تولید محتوای عالی باشد و این قسمت را به متخصص سئو بسپارید.

 

 

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

سئو محتوا چیست و چرا یک تولید کننده محتوا باید سئو بلد باشد ؟ ( قسمت 1)

امیدوارم که شما هیچ وقت با این صحنه روبرو نشوید و همچین تجربه ای نداشته باشید !

نمی دانم تا به حال در این شرایط قرار گرفته اید که مثلا ماه ها برای سخنرانی در یک همایش یا کنفرانس وقت گذاشته باشید و محتوا جمع کرده باشید و تمرین کرده باشید ولی دقیقا روز سخنرانی و لحظه ای که وارد سالن می شوید با این منظره شوکه کننده ای روبرو شوید :

همه صندلی ها خالی و فقط 2 نفر از 500 نفری که قرار بود در همایش حاضر باشند آمده اند و آنها هم چون از طریق یک موسسه دیگر و به صورت میهمان دعوت شده اند ، از همین الان در حال چرت زدن و خمیازه کشیدن هستند .

حالا فرض محال اینکه در این شرایط یک نفر هم پیدا شود که بتواند همچنان انگیزه و اعتماد به نفس خودش را حفظ کند و بدون توجه به اینکه هیچ مخاطبی ندارد و اصلا کسی نیست که حرف هایش را گوش بدهد یک سخنرانی عالی هم ارائه کند . اصلا چه فایده؟ سخنرانی او اصلا هیچ تاثیری در جهان داشته ؟ چیزی به کسی اضافه کرده ؟ برای خودش چی، سود و عایدی ای داشته ؟ قطعا نه.

مشخصا هیچ کدام ما حاضر نیستیم همچین تجربه ای را داشته باشیم ولی نمیدانم چرا در مورد سایت مان این حس را نداریم و گاهی بی توجه به سئو و افزایش ترافیک به کمک ارتقای رتبه سایت و جذب مخاطب فقط صفحه سیاه میکنیم .

حتی ممکن است محتوای با کیفیت و عالی منتشر کنیم اما تا زمانی که مخاطبی نداشته باشیم که محتوای ما را بخواند و تعاملی ایجاد شود در اصل با تولید نکردن محتوا و فعالیت نکردن سایت هیچ فرقی نمی کند .

پس یک تولید کننده محتوای حرفه ای حتما حیاتی است که سئو را هم به شکلی حرفه ای بلد باشد تا بتواند برای محتواهایش مخاطب بیشتری جذب کند و محتوایش دیده و خوانده شود .

اصلا سئو SEO چیست و چرا باید یک تولید کننده محتوا سئو بلد باشد ؟

سئو SEO از کنار هم قرار دادن ابتدای 3 کلمه Search Engine Optimization شکل گرفته است .

اما سئو یعنی چی ؟

یعنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو .

خب اگر حتی کمی به فضای آنلاین آشنایی داشته باشید قطعا میدانید که هر فردی برای پیدا کردن هر چیزی در دنیای آنلاین باید کلمه یا عبارت مورد نظرش را در یک موتور جستجو مثل گوگل یا یاهو یا … جستجو کند .

کار موتورهای جستجو این است که از بین صدها و هزاران و میلیون سایت نزدیک ترین ها و مرتبط ترین ها را به جستجوی کاربر پیدا میکنند و به او نشان می دهند .

خب اگر سایت ما مثلا در صفحه 11 نتایج باشد به نظر شما هیچ کاربری پیدا می شود که 11 صفحه را باز کند تا سایت ما را پیدا کند ؟

اما اگر در صفحه اول و رتبه 1 یا 2 باشد چه طور ؟

سئو ترجمه سایت ما به زبان گوگل است

سئو چه چیزهایی هست و چه چیزهایی نیست

یک چیز را هم باید در نظر بگیریم که سئو این روزها فقط یک دستورالعمل یا تکنیک خاص و دیکته شده  و ثابت نیست که شما با به کارگیری آن بتوانید مخاطب زیادی به سایت تان جذب کنید و  سایت تان را شلوغ و پر ترافیک کنید بلکه یک نگرش یا طرز فکر هوشمندانه برای برقراری ارتباط با انسانها یا به نوعی کاربران آنلاین است که دارای شخصیت ها و ویژگی های خاص و عملکردهای ویژه و اختصاصی این محیط هستند

پس سئو به این معنی نیست که ما با به کارگیری روش ها و ترفندهایی سایت مان را به یک اتاق و فضای پر جمعیت و شلوغ تبدیل کنیم که آدم ها بدون اینکه حرفی بزنند و عملی انجام بدهند فقط در رفت و آمد باشند و ما هم فقط نظاره گر این شلوغی و رفت و آمدها . بلکه هدف اصلی این است که در این شلوغی و ترافیک بین مخاطب ها و سایت تعامل ایجاد شود و مخاطب

سئو یک راه ارزشمند و حرفه ای برای شناساندن بهتر محتوا و سایت مان به گوگل است .

 

 چرا سئو مهم است ؟

اول سری به یک سری آمار و ارقام جذاب بزنیم :

. تعداد کاربران اینترنت بیش از 3.7 میلیارد نفر هستند یعنی چیزی حدود نصف جمعیت کره زمین در سال 2017 به اینترنت دسترسی دارند.

.   91% کاربران اینترنت از جستجو برای پیدا کردن خواسته هایشان استفاده می کنند و از طرفی چیزی بین 6-7 میلیارد بار در طول هر روز  و 180 میلیارد بار در ماه مردم از موتورهای جستجو استفاده میکنند .

. از این بین 135 میلیارد نفر هرگز به صفحه دوم نمی روند.

. حدود 60% کلیک ها فقط بر روی 3 لینک اول است.

. حدود 30-33 % از جستجوگرها روی همان لینک اول کلیک میکنند و می روند .

. 70- 80 % کاربرها به لینک‌هایی که به صورت تبلیغ یا با پرداخت پول در رتبه 1 یا صفحه اول قرار میگیرند اصلا نگاه نمی کنند.

. آمارها نشان می دهند که  اگر شخصی خودش از طریق جستجو در گوگل روی سایت شما کلیک کند قطعا انگیزه بیشتر و حس بهتری به شما دارد و اعتمادی  بیشتری میکند تا زمانی که شما با پرداخت پول و تبلیغات مشتری را وادار میکنید به سایت شما

همین آمار و ارقام در همین جا نشان می دهد که اگر شما جزو 1 تا 3 لینک اول و نهایتا در صفحه اول نباشید عملا هیچ کار خاصی در دنیای آنلاین نکرده اید و اصلا دیده نمی شوید که بخواهید موفق باشید و از طرفی هم کاملا مشخص است که چه رقابت سخت و پیچیده ای بین همه سایت ها برای گرفتن جایگاه 1 تا 10 صفحه اصلی وجود دارد .

در این شرایط چیزی که به ما کمک میکند که بتوانیم جزو رتبه های برتر گوگل باشیم و دیده شویم، سئو و یا همان بهینه سازی محتوا و سایت برای موتورهای جستجو است .

اما چرا در این میان از همه موتور جستجو برای مهم است که در گوگل کجا باشیم ؟

احتمالا شما هم این روزها اصطلاح باب شده «گوگل کردن » را شنیده باشید .

مثلا اگر دوست شما می خواهد به شما بگوید که در مورد آخرین مدل گوشی سامسونگ می توانید در اینترنت جستجو کنید و در مورد آن اطلاعات بیشتری به دست بیاورید به شما میگوید « خب برو گوگل کن »

و البته در زبان انگیسی هم google  کردن به عنوان یک فعل پذیرفته شده است

و البته پشت رواج پیدا کردن این عبارت  آمار و ارقامی است که نشان میدهد بالای 90 % جستجوها در گوگل انجام می شود و سهم موتورهای جستجوی دیگر از میزان جستجوی کل بسیار محدود و قابل چشم پوشی است .

پس درصد زیادی از کاربران جستجو در اینترنت را دقیقا معادل جستجو در گوگل می شناسند . پس این یعنی اکثر کاربران برای جستجو کردن سری به موتورهای جستجوی دیگر نمی زنند و یک راست به سراغ گوگل می آیند.

اما بد نیست برای تایید این حرف ها سری هم به آمار و ارقام بزنیم: ( منبع : https://searchengineland.com )

در این گزارش به مخاطب تعداد زیادی از موتورهای جستجو گفته شده است  و از آنها پرسیده شده است که تا به حال از این موتور جستجو استفاده کرده اند یا نه ؟

سئو محتوا - درصد جستجو در گوگل

در این نمودار از کاربران خواسته شده موتور جستجوی اصلی مورد استفاده خودشان را بگویند :

سئو محتوا - گوگل رتبه اول جستجو

با این که تنها موتور جستجو در دنیا گوگل نیست اما بیشترین تعداد جستجو در گوگل انجام میشود و انقدر این فاصله در حال حاضر زیاد است که برای بهینه سازی سایت یا محتوا تقریبا از بقیه موتورهای جستجو چشم پوشی میکنیم  و بیشتر از هر چیزی توجه میکنیم که گوگل چه چیزی دوست دارد و دقیقا مطابق با آن پیش می رویم به عبارت دیگر افزایش رتبه سایت در گوگل به منزله افزایش رتبه سایت در سایر موتورهای جستجو است.

شما برای گوگل می نویسید یا برای مخاطب ؟

تا همین چند وقت پیش تعداد زیادی از محتواهای اینترنتی این شکلی بودند :

ما در رایتینا قصد داریم در مورد آموزش تولید محتوا صحبت کنیم اگر شما می خواهید آموزش تولید محتوا یاد بگیرید باید برای آموزش تولید محتوا به سایت ما بیایید . آموزش تولید محتوا برای شما لازم است . بهتر است هر چه سریع تر آموزش تولید محتوا را شروع کنید . فردا برای شروع آموزش تولید محتوا خیلی دیر است ….

اما چرا انقدر محتواها مزخرف و ماشینی بودند ؟ ( و البته هنوز هم در بعضی از سایت ها این نوع محتوا نویسی را می بینیم )

مقصر گوگل بود و الگوریتم هایش

چون گوگل در آن زمان به تنها چیزی که توجه میکرد تعداد کلمات کلیدی خاص در یک محتوا بود و همین باعث میشد محتوا نویس ها و صاحبین سایت ها مجبور باشند برای اینکه به صفحه اول گوگل برسند محتوا را بی هدف و بی دلیل پر کنند از یک کلمه کلیدی خاص و حال مخاطب را بهم بزنند .

اما آن دوران گذشته و الگوریتم های گوگل پیشرفت زیادی کردند و دقیقا به هدف جستجوی کاربران نزدیک تر شدند و به جای توجه به کلمه کلیدی خاص و تعداد آن در محتوا، بیشتر به این توجه می کنند که مخاطب از خواندن و دیدن و شنیدن این محتوا راضی بوده است یا نه ؟

به همین خاطر در حال حاضر شما گرفتار این دو راهی نیستید که برای کاربران باید بنویسیم یا موتورهای جستجو ؟

بلکه دقیقا این دو مسیر تا حدود زیادی هم راستای هم شده اند.

سئو رایگان و بدون هزینه نیست

شاید این روزها بسیاری از افراد سئو را یک جانشین رایگان برای بازاریابی و تبلیغات در نظر میگیرند .

این اشتباه است .

چرا؟

چون اگر قرار باشد سئو را به روشی حرفه ای و اصولی انجام دهیم اتفاقا یک کار هزینه بر و وقت گیر و سخت است .

چون برای سئو اصولی یکی از مهمترین کارها این است که یک محتوای جذاب و عالی و بسیار با کیفیت به خورد مخاطب بدهید آن هم به صورت دائمی و طبق زمان بندی مشخص که تا همین جای کار همه ما تولید کننده های محتوا می دانیم که این تولید محتوای روزانه و هدفمند و غیر کپی اصلا کار راحت و ارزانی نیست .

علاوه بر این تولید محتوایی که مخاطب پسند باشد و مخاطب را روی سایت نگه دارد هم اصلا کار راحتی نیست .

از طرف دیگر مدام باید در محتواهای قدیمی بگردیم و آنها را ویرایش و بهینه و به روز کنیم که همه اینها یعنی باید روزانه وقت و منابع زیادی را صرف بهینه سازی محتوای سایت که مهمترین عامل تاثیر گذار روی سئو است بکنیم.

پس این یعنی اگر ما فکر میکنیم که سئو اصولی کاری رایگان و بدون دردسر و خیلی ساده است در اشتباه هستیم .

سئو کلاه سفید یا سئو کلاه سیاه ؟

ما در سئو، تکنیک ها و روش ها و ترفندهای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو را به 3 دسته تقسیم میکنیم که به اصطلاح به آنها تکنیک های کلاه سیاه Black Hat SEO  و کلاه سفید White Hat SEO  و کلاه خاکستری Gray Hat SEO میگویند.

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه :

تکنیک ها و ترفندهایی هستند که می خواهند سر گوگل را شیره بمالند و به نوعی گوگل را گول بزنند و به آن دیکته کنند که سایت و محتوای آنها دقیقا پاسخ به سوالات کاربران است و باید در نتایج در صفحه اول قرار بگیرند .

اما این تکنیک ها هم چیزی مثل روش های سیاه دیگر هستند و به زودی ممکن است دست خاطی رو شود و گوگل به کل آنها ار از نتایج پرت کند بیرون و به هیچ وجه هم دیگر آنها راه ندهد .

پس تکنیک های کلاه سیاه شاید زود جواب بدهند اما قطعا خیلی خطرناک و با ریسک بالا هستند . مثلا همین تکنیک استفاده بیش از حد از کلمات  کلیدی یا لینک سازی های تقلبی یا محتواهای کپی شده و… جزو این تکنیک های سیاه هستند.

سئو کلاه سفید :

این تکنیک ها روش های اصولی برای پیاده سازی سئو مطابق الگوریتم های گوگل هستند .

این تکنیک ها قطعا زود بازده نیستند و اینجوری نیست که شما امروز یک محتوای سئو شده و با کیفیت منتشر کنید و فردا همین موقع توقع داشته باشید که در صفحه اول گوگل و رتبه #1 گوگل باشید . اما اگر بتوانید به عجول بودن خودتان برای گرفتن نتیجه غلبه کنید و از این تکنیک های سفید استفاده کنید و اعتماد گوگل را جلب کنید مطمئن باشید گوگل هم جواب زحمات شما را میدهد و ترافیک ارگانیک زیادی را راهی سایت شما میکند که همین می تواند زندگی آنلاین شما را زر و رو کند .

از جمله روش ها سئو کلاه سفید تولید محتوای جذاب و با کیفیت به هدف کمک به مخاطب است که این جزو کارهای ما تولید کننده های محتواست که می توانیم با تولید محتوای عالی رتبه سایت ها را زیر و رو کنیم، علاوه بر محتوا کدنویسی اصولی ، لینک سازی داخلی حرفه ای ، انتخاب عنوان ها و توضیحات متای مناسب و… هم جزو تکنیک های سفید هستند.

سئو کلاه خاکستری:

مشخصا این تکنیک های سئو چیزی بین سیاه و سفید هستند یعنی نه انقدر ناشیانه و غیر حرفه ای و سیاه هستند که توسط گوگل شناسایی شوند و نه انقدر کند و دیر بازده هستند که صاحب سایت را ناامید کنند . بلکه چیزی در حد میانه هستند و تنها کسانی که می توانند در این زمینه به ما کمک کنند متخصص های سئو هستند که بدون ایجاد حساسیت در موتورهای جستجو به نوعی به عنوان کاتالیزور رسیدن به جایگاه مطلوب در گوگل را تسریع میکنند .

البته سئو کلاه خاکستری هم ریسک بالایی دارد چون مثلا ممکن است بدون اینکه شما متوجه باشید کاری انجام دهید که با تغییر الگوریتم های گوگل دست شما برای گوگل رو شود و شما را بیرون بیاندازد . مثلا شاید در حاضر اگر شما چندین و چند صفحه شبکه اجتماعی با نام های مختلف بسازید و به سایت تان لینک بدهید برای گوگل قابل تشخیص نباشد و این روش جزو تکنیک های کلاه خاکستری باشد اما اگر دست تان یک زمانی رو شود گوگل بد تنبیهی برای شما در نظر میگیرد .

پس اگر شما فقط یک محتوانویسی حرفه ای هستید و متخصص سئو نیستید بهتر است سراغ این جور تکنیک های خاکستری نروید و تمرکزتان همان تولید محتوای عالی باشد و این قسمت را به متخصص سئو بسپارید.

 

 

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست