فلج نویسندگی چیست و چه طور آن را درمان کنیم ؟

  1. خانه
  2. بازاریابی محتوا
  3. فلج نویسندگی چیست و چه طور آن را درمان کنیم ؟

چرا گوریل ها و فیل ها نمی توانند تولید محتوا کنند ؟!

ما انسان ها چیزی حدود 86 میلیارد نورون یا سلول عصبی در مغزمان داریم ، گوریل ها چیزی حدود 33 میلیارد و فیل ها هم 257 میلیارد نورون در مغزشان دارند اما مشخصا تا به حال هیچ کدام مان ندیده ایم که فیلی شغل تولید محتوا یا نویسندگی را برای خودش انتخاب کند یا گوریلی هر روز صبح که از خواب بیدار می شود مدادی به دست بگیرید و شروع به نوشتن کند یا یک صفحه ورد در کامپیوترش باز کند و شروع به تایپ کلمات کند !

مشخصا نوع ساختار سلول های عصبی ما و محل قرارگیری آنها در قشر مغز باعث شده است که ما بتوانیم بنویسیم و تولید محتوا کنیم اما گوریل و فیل با این همه سلول عصبی یا نورون نتوانند .

بنابراین همین جا بیایید با هم این توهم و تصور اشتباه را کنار بگذاریم که چیزی به اسم فلج نویسندگی یا عدم توانایی در تولید محتوا وجود دارد و در زمان هایی ممکن است ما از لحاظ بیولوژیکی نمی توانیم بنویسیم .

پس تا وقتی که مغز ما سالم است و ضربه ای به آن نخورده یا دچار مرگ مغزی نشدیم چیزی به اسم فلج نویسندگی نداریم و اگر گاهی در بین روزها ، روزهایی هستند که حس میکنیم نمی توانیم حتی یک کلمه هم بنویسیم به مغز و فیزیولوژی ما ربطی ندارد و فقط یک احساس  و تصور است که گریبان ما را میگیرد .

و برای اینکه همین جا به شما هم اثبات شود چیزی به اسم مرگ نویسندگی یا فلج نویسندگی  وجود ندارد فقط به این فکر کنید اگر در زمان هایی که حس میکنید واقعا نمی توانید حتی یک کلمه هم بنویسید مساله مرگ و زندگی در میان بیاید و یک نفر با یک اسلحه بالای سر شما بایستد و شما را تهدید کند که یا باید بنویسی یا بمیری فقط ببینید با چه سرعتی شروع به نوشتن و کنار هم چیدن کلمات حتی بی مفهوم میکنید !!

چرا گوریل ها و فیل ها نمی توانند تولید محتوا کنند ؟!
چرا گوریل ها و فیل ها نمی توانند تولید محتوا کنند ؟!

چرا گاهی اوقات حس فلج نویسندگی داریم ؟

من با جستجوهایی که کردم به این نتیجه رسیدم که خیلی از افراد مشهور و نویسنده های حرفه ای به این اعتقاد دارند که چیزی به اسم فلج نویسندگی یا فلج تولید محتوا که بسیاری از نویسندگان فکر میکنند به آن گرفتار می شوند  واقعا وجود ندارد .

و نباید فکر کنید که فلج نویسندگی مانند بیماری ام اس است در نویسندگی و هیچ راه چاره ای برای آن وجود ندارد و تا ابد باید تولید محتوا و نویسندگی را کنار بگذارند.

البته  حتما دلیل ندارد شما یک تولید کننده محتوا باشید یا یک نویسنده تا روزهای تلخ بی ایده بودن و فلج نویسندگی را تجربه کنید ، خیلی از دانش آموزان و دانشجویان هم زمانی که به آنها گفته میشود یک متن گزارش در مورد یک پروژه تخصصی بنویسند یا یک انشا در مورد یک موضوع خاص در جلسه امتحان به آنها گفته میشود و از آنها خواسته می شود یک متن 2 صفحه ای در مورد آن بنویسند و تحویل دهند ممکن است گرفتار همچین حالتی بشوند .

و طبق بررسی هایی که کردم ( و قطعا کامل نیست و حتما پیگیر آن هستم )  عصب شناسان زیادی اعتقاد دارند که احساسات ما به شدت عملکرد مغز ما را تحت تاثیر قرار می دهد و مشخصا زمانی که بی انگیزه هستیم و به هر طریقی احساس منفی و بد داریم نورون های مغز ما هم نمی توانند به درستی کار کنند .

و متاسفانه همین جاست که آماتورها و تازه کارها گرفتار توهم فلج نویسندگی می شوند و برای همیشه تولید محتوا و نویسندگی را کنار میگذارند و یا خودشان را آدم هایی ناتوان در نویسندگی میدانند و برعکس افراد حرفه ای به شکلی درست این حالت را مدیریت میکنند تا بهترین روش ها را برای رفع هر چه سریع تر این احساس به کار بگیرند و به آن غلبه کنند .

شاید تا چند وقت پیش که اطلاعات درستی در مورد ساختار مغز نبود ، نویسنده ها هم گرفتار این خرافات و برداشت های اشتباه در مورد فلج تولید محتوا و نویسندگی میشدند اما این روزها باید دست از سر این توهمات برداریم و نگذاریم طرز فکر اشتباه قدرت نویسندگی و تولید محتوای ما را نابود کند .

یک چیز جالبی هم که من خواندم و دوست دارم به شما هم بگویم این است که  نوشتن و تولید محتوا خیلی پیچیده تر از وزنه برداری، دریبل زدن یا انداختن توپ به سبد است ؛ اما بررسی نشان داده است که با این حال، نویسنده ها و ورزشکاران حرفه ای فعالیت مغزی مشابهی دارند!

چه کار کنیم که از شر فلج نویسندگی خیلی زود خلاص شویم ؟

علائم فلج نویسندگی و راهکارها قطعا ممکن است از یک فردی به فرد دیگر متفاوت باشد ولی همین که بدانیم به هر حال برای هر تولید کننده محتوا و نویسنده ای راهکاری وجود دارد هیچ وقت تسلیم نمیشویم و به جای تسلیم شدن دنبال راهکار میگردیم .

بخشی از کارها را به خود مغز واگذار کنید

مشخصا قسمتی از بدن تان که در فلج نویسندگی گرفتار شده است مغزتان است و بنابراین باید کمی به آن رسیدگی کنید و حالش را خوب کنید وگرنه نمی توانید به این بلوکه شدن غلبه کنید .

به همین دلیل، در اینجور مواقع بیشتری نویسندگان و یا هنرمندانی که گرفتار این نوع فلج می شوند به مراقبه، مدیتیشن و بازی می پردازند و خودشان را تحت فشار بیش از حد در این زمان قرار نمی دهند و از روش حرفه ای به تعویق انداختن هوشمند کارها برای به فعالیت در آمدن مغز شان استفاده میکنند . در این شرایط مغز شما فرصتی برای استراحت پیدا میکند و اطلاعات غیر ضروری را حذف میکند و به شما کمک میکند برای نوشتن حاضر شوید .

و این را هم بدانید که حجم زیادی از فرآیند ایده پردازی و تولید محتوا به صورت انفعالی است و حتی زمان هایی که شما مشغول کارهای دیگر هستید ایده ها و طرح اصلی به ذهن تان می رسد و خلاصه نقطه شروع شکل میگیرد .

و مطمئن باشید به محض اینکه این اتفاق بیافتد و ایده اولیه در ذهن تان شکل بگیرید انقدر دچار هیجان میشوید که قطعا با سرعت نور خودتان را به لپ تاپ و میز کارتان می رسانید تا نوشتن را شروع کنید .

این ماده مخدر کاری میکند که مثل فرفره محتوا تولید کنید !

قانون اول نیوتن برای غلبه بر فلج نویسندگی

ترفند علمی مورد استفاده برای شکست و غلبه بر فلج نویسندگی استفاده از قانون اول نیوتن است .

قانون اول نیوتن چه میگوید :

“اشیاء ساکن در حالت طبیعی ساکن هستند و اشیائی که در حرکت هستند تمایل به حرکت دارند. وقتی از حرکت صحبت می شود مهم ترین مسئله پیدا کردن یک راه برای شروع حرکت است. به محض اینکه حرکت شروع شود این روند آسان تر ادامه پیدا میکند.”

قانون اول نیوتن و غلبه بر فلج نویسندگی
قانون اول نیوتن و غلبه بر فلج نویسندگی

 ما تولید کننده های محتوا و نویسندگان چه طور می توانیم از قانون اول نیوتن استفاده کنیم ؟

خب مشخصا پشت میز نشستن و لپ تاپ را روشن کردن یا مداد و خودکار را به دست گرفتن و نوشتن هم یک نوع حرکت است . هر زمان که حس کردید ساکن شده اید و هیچ حرکتی ندارید فقط کافی است تلاش کنید همان تکانه و حرکت اولیه را ایجاد کنید . از آن به بعد همه چیز آسان می شود.

یک تکنیک دیگر هم هست :

“یک فایل ورد باز کنید ، اینترنت را خاموش کنید و شروع به نوشتن بکنید. اگر حتی مطمئن نیستید که چیزی که در حال نوشتن آن هستید به درد می خورد یا نه باز هم ادامه دهید و یا اگر در یک قسمتی دچار بلوکه شدن مغز تان شدید و نمی دانستید که چه چیزی باید بنویسید فورا از آن قسمت رد شوید و به قسمت بعدی بروید . پس نوشتن را شروع کنید و فقط بنویسید.”

و یک نکته ی جالب توجه هم این است که بسیاری از نویسندگان معروف و حرفه ای عادت میکنند در همه شرایطی مثل بین شیفت کاری، در حال نشستن روی توالت فرنگی، داخل مترو و … بنویسند و همین باعث می شود شروع برایشان سخت و کلیشه ای نباشد .

یک مقاله در ژانر پلیسی - ترسناک!

از تکنیک #تحریم- صفحه -خالی استفاده کنید

اگر میخواهید در تولید محتوا و نویسندگی موفق باشید و به جایگاه دلخواه تان برسید باید نوشتن را به یک عادت و روتین ورزانه تبدیل کنید و تمام اهداف نوشتن تان را به قدم های کوچک و قابل اجرا تبدیل کنید .

مطمئن باشید روزی 300-400 کلمه یا یک صفحه نوشتن انرژی و زمان زیادی نمی خواهد ولی وقتی که هر روز این کار را انجام دهید در آخر سال 365 صفحه دارید که خودش یک کتاب پر و پیمان است . پس اگر شغل تولید محتوا را دوست دارید نباید روزی یک صفحه نوشتن در هر شرایطی برای شما سخت باشد . اما مشخصا شاید اگر هدف تان را نوشتن 4 – 5 هزار کلمه در روز و یا بیشتر تعیین کنید تا جای ممکن مغزتان میخواهد از این کار بزرگ و پر فشار فرار کند و آن را انجام ندهد .

و البته یک میانبر دیگر هم می توانید جلوی روی مغزتان قرار بدهید . بعضی روزها که واقعا حس کردید نمی توانید بنویسید خب ننویسید و فقط ویرایش کنید . پس سعی کنید همیشه چندین فایل نوشته شده برای ویرایش داشته باشید وگرنه صفحه خالی را که نمی توانید ویرایش کنید !

و به هیچ وجه و به هیچ  وجه در شرایطی که حس میکنید دچار فلج نویسندگی شده اید یک صفحه خالی روبروی تان باز نکنید و زول بزنید و به آن و با نا امیدی تمام فکر کنید که هیچ چیزی یادتان نمی آید و هیچ چیزی برای نوشتن ندارید . صفحه سفید برای یک نویسنده فلج یک سهم مهلک است .

پروژه خوشحال سازی خودتان را جدی بگیرید

مشخصا دلیل اصلی فلج نیوسندگی مشکلات فیزیولوژی نیست و بیشتر احساسات نویسنده درگیر این فلج شده است . بنابراین بهترین راه این است که هر کسی بر اساس چیزهایی که دوست دارد یک پروژه خوشحال سازی برای خودش تعریف کند . مثلا شاید لازم باشد به یک سفر یک روزه بروید یا یک فیلم خوب ببینید یا شمعی در اتاق تان روشن کنید یا برای خودتان یک شکلات یا خوردنی خوشمزه بخرید و یا …

خلاصه هر جور که شده در اولین فرصت حس مهم بودن و خوشحالی در وجودتان ایجاد کنید و نگذارید به هیچ وجه احساسات منفی در وجودتان رخنه کند

کافی شاپ و فلج نویسندگی !
کافی شاپ و فلج نویسندگی !

به کافی شاپ بروید تا مغزتان از شما تشکر کند

کار کردن در محیط های جدید می تواند تاثیر مثبتی روی حس شما برای شروع نوشتن داشته باشد .

این قضیه به صورت علمی هم به اثبات رسیده است. خصوصا رفتن به محیطی که همه فاز کار کردن دارند و با هم در مورد پروژه های کاری صحبت میکنند می تواندبازدهی و تمرکز شما را بالا ببرد . پس بهتر است در اولین فرصت کافی شاپی را پیدا کنید که آدم ها بیشتر برای موضوع کاری و جلسات کاری به آنجا می روند تا قرارهای عاشقانه !

مطمئن باشید که کارهای فکری کاملا واگیردار است . وقتی در کنار افرادی قرار میگیرید که همه در حال نوشتن یا خواندن یا کار روی پروژه هایشان هستندقطعا شما هم حس کار کردن به خودتان میگیرید و خجالت می کشید در کنار آدم هایی که همه سرگرم کار هستند شما یک گوشه بنشینید و هیچ کاری نکنید

علاوه بر این اگر به سایت نویزلی بروید یکی از صداهایی که برای افزایش تمرکز در این سایت گذاشته شده است صدای حرف زدن های نامفهوم آدم ها در فضایی مثل کافی شاپ است .

فلج نویسندگی در حقیقت همان ترس است. ترس از نوشتن .

یک سوال تا به حال شده است دچار فلج گفتاری و حرف زدن شوید ؟

مشخصا نه . پس زمان هایی که گرفتار فلج نوشتن می شوید سعی کنید جوری بنویسید که حرف می زنید. اگر می توانید حرف بزنید پس می توانید بنویسید.

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

فلج نویسندگی چیست و چه طور آن را درمان کنیم ؟

چرا گوریل ها و فیل ها نمی توانند تولید محتوا کنند ؟!

ما انسان ها چیزی حدود 86 میلیارد نورون یا سلول عصبی در مغزمان داریم ، گوریل ها چیزی حدود 33 میلیارد و فیل ها هم 257 میلیارد نورون در مغزشان دارند اما مشخصا تا به حال هیچ کدام مان ندیده ایم که فیلی شغل تولید محتوا یا نویسندگی را برای خودش انتخاب کند یا گوریلی هر روز صبح که از خواب بیدار می شود مدادی به دست بگیرید و شروع به نوشتن کند یا یک صفحه ورد در کامپیوترش باز کند و شروع به تایپ کلمات کند !

مشخصا نوع ساختار سلول های عصبی ما و محل قرارگیری آنها در قشر مغز باعث شده است که ما بتوانیم بنویسیم و تولید محتوا کنیم اما گوریل و فیل با این همه سلول عصبی یا نورون نتوانند .

بنابراین همین جا بیایید با هم این توهم و تصور اشتباه را کنار بگذاریم که چیزی به اسم فلج نویسندگی یا عدم توانایی در تولید محتوا وجود دارد و در زمان هایی ممکن است ما از لحاظ بیولوژیکی نمی توانیم بنویسیم .

پس تا وقتی که مغز ما سالم است و ضربه ای به آن نخورده یا دچار مرگ مغزی نشدیم چیزی به اسم فلج نویسندگی نداریم و اگر گاهی در بین روزها ، روزهایی هستند که حس میکنیم نمی توانیم حتی یک کلمه هم بنویسیم به مغز و فیزیولوژی ما ربطی ندارد و فقط یک احساس  و تصور است که گریبان ما را میگیرد .

و برای اینکه همین جا به شما هم اثبات شود چیزی به اسم مرگ نویسندگی یا فلج نویسندگی  وجود ندارد فقط به این فکر کنید اگر در زمان هایی که حس میکنید واقعا نمی توانید حتی یک کلمه هم بنویسید مساله مرگ و زندگی در میان بیاید و یک نفر با یک اسلحه بالای سر شما بایستد و شما را تهدید کند که یا باید بنویسی یا بمیری فقط ببینید با چه سرعتی شروع به نوشتن و کنار هم چیدن کلمات حتی بی مفهوم میکنید !!

چرا گوریل ها و فیل ها نمی توانند تولید محتوا کنند ؟!
چرا گوریل ها و فیل ها نمی توانند تولید محتوا کنند ؟!

چرا گاهی اوقات حس فلج نویسندگی داریم ؟

من با جستجوهایی که کردم به این نتیجه رسیدم که خیلی از افراد مشهور و نویسنده های حرفه ای به این اعتقاد دارند که چیزی به اسم فلج نویسندگی یا فلج تولید محتوا که بسیاری از نویسندگان فکر میکنند به آن گرفتار می شوند  واقعا وجود ندارد .

و نباید فکر کنید که فلج نویسندگی مانند بیماری ام اس است در نویسندگی و هیچ راه چاره ای برای آن وجود ندارد و تا ابد باید تولید محتوا و نویسندگی را کنار بگذارند.

البته  حتما دلیل ندارد شما یک تولید کننده محتوا باشید یا یک نویسنده تا روزهای تلخ بی ایده بودن و فلج نویسندگی را تجربه کنید ، خیلی از دانش آموزان و دانشجویان هم زمانی که به آنها گفته میشود یک متن گزارش در مورد یک پروژه تخصصی بنویسند یا یک انشا در مورد یک موضوع خاص در جلسه امتحان به آنها گفته میشود و از آنها خواسته می شود یک متن 2 صفحه ای در مورد آن بنویسند و تحویل دهند ممکن است گرفتار همچین حالتی بشوند .

و طبق بررسی هایی که کردم ( و قطعا کامل نیست و حتما پیگیر آن هستم )  عصب شناسان زیادی اعتقاد دارند که احساسات ما به شدت عملکرد مغز ما را تحت تاثیر قرار می دهد و مشخصا زمانی که بی انگیزه هستیم و به هر طریقی احساس منفی و بد داریم نورون های مغز ما هم نمی توانند به درستی کار کنند .

و متاسفانه همین جاست که آماتورها و تازه کارها گرفتار توهم فلج نویسندگی می شوند و برای همیشه تولید محتوا و نویسندگی را کنار میگذارند و یا خودشان را آدم هایی ناتوان در نویسندگی میدانند و برعکس افراد حرفه ای به شکلی درست این حالت را مدیریت میکنند تا بهترین روش ها را برای رفع هر چه سریع تر این احساس به کار بگیرند و به آن غلبه کنند .

شاید تا چند وقت پیش که اطلاعات درستی در مورد ساختار مغز نبود ، نویسنده ها هم گرفتار این خرافات و برداشت های اشتباه در مورد فلج تولید محتوا و نویسندگی میشدند اما این روزها باید دست از سر این توهمات برداریم و نگذاریم طرز فکر اشتباه قدرت نویسندگی و تولید محتوای ما را نابود کند .

یک چیز جالبی هم که من خواندم و دوست دارم به شما هم بگویم این است که  نوشتن و تولید محتوا خیلی پیچیده تر از وزنه برداری، دریبل زدن یا انداختن توپ به سبد است ؛ اما بررسی نشان داده است که با این حال، نویسنده ها و ورزشکاران حرفه ای فعالیت مغزی مشابهی دارند!

چه کار کنیم که از شر فلج نویسندگی خیلی زود خلاص شویم ؟

علائم فلج نویسندگی و راهکارها قطعا ممکن است از یک فردی به فرد دیگر متفاوت باشد ولی همین که بدانیم به هر حال برای هر تولید کننده محتوا و نویسنده ای راهکاری وجود دارد هیچ وقت تسلیم نمیشویم و به جای تسلیم شدن دنبال راهکار میگردیم .

بخشی از کارها را به خود مغز واگذار کنید

مشخصا قسمتی از بدن تان که در فلج نویسندگی گرفتار شده است مغزتان است و بنابراین باید کمی به آن رسیدگی کنید و حالش را خوب کنید وگرنه نمی توانید به این بلوکه شدن غلبه کنید .

به همین دلیل، در اینجور مواقع بیشتری نویسندگان و یا هنرمندانی که گرفتار این نوع فلج می شوند به مراقبه، مدیتیشن و بازی می پردازند و خودشان را تحت فشار بیش از حد در این زمان قرار نمی دهند و از روش حرفه ای به تعویق انداختن هوشمند کارها برای به فعالیت در آمدن مغز شان استفاده میکنند . در این شرایط مغز شما فرصتی برای استراحت پیدا میکند و اطلاعات غیر ضروری را حذف میکند و به شما کمک میکند برای نوشتن حاضر شوید .

و این را هم بدانید که حجم زیادی از فرآیند ایده پردازی و تولید محتوا به صورت انفعالی است و حتی زمان هایی که شما مشغول کارهای دیگر هستید ایده ها و طرح اصلی به ذهن تان می رسد و خلاصه نقطه شروع شکل میگیرد .

و مطمئن باشید به محض اینکه این اتفاق بیافتد و ایده اولیه در ذهن تان شکل بگیرید انقدر دچار هیجان میشوید که قطعا با سرعت نور خودتان را به لپ تاپ و میز کارتان می رسانید تا نوشتن را شروع کنید .

این ماده مخدر کاری میکند که مثل فرفره محتوا تولید کنید !

قانون اول نیوتن برای غلبه بر فلج نویسندگی

ترفند علمی مورد استفاده برای شکست و غلبه بر فلج نویسندگی استفاده از قانون اول نیوتن است .

قانون اول نیوتن چه میگوید :

“اشیاء ساکن در حالت طبیعی ساکن هستند و اشیائی که در حرکت هستند تمایل به حرکت دارند. وقتی از حرکت صحبت می شود مهم ترین مسئله پیدا کردن یک راه برای شروع حرکت است. به محض اینکه حرکت شروع شود این روند آسان تر ادامه پیدا میکند.”

قانون اول نیوتن و غلبه بر فلج نویسندگی
قانون اول نیوتن و غلبه بر فلج نویسندگی

 ما تولید کننده های محتوا و نویسندگان چه طور می توانیم از قانون اول نیوتن استفاده کنیم ؟

خب مشخصا پشت میز نشستن و لپ تاپ را روشن کردن یا مداد و خودکار را به دست گرفتن و نوشتن هم یک نوع حرکت است . هر زمان که حس کردید ساکن شده اید و هیچ حرکتی ندارید فقط کافی است تلاش کنید همان تکانه و حرکت اولیه را ایجاد کنید . از آن به بعد همه چیز آسان می شود.

یک تکنیک دیگر هم هست :

“یک فایل ورد باز کنید ، اینترنت را خاموش کنید و شروع به نوشتن بکنید. اگر حتی مطمئن نیستید که چیزی که در حال نوشتن آن هستید به درد می خورد یا نه باز هم ادامه دهید و یا اگر در یک قسمتی دچار بلوکه شدن مغز تان شدید و نمی دانستید که چه چیزی باید بنویسید فورا از آن قسمت رد شوید و به قسمت بعدی بروید . پس نوشتن را شروع کنید و فقط بنویسید.”

و یک نکته ی جالب توجه هم این است که بسیاری از نویسندگان معروف و حرفه ای عادت میکنند در همه شرایطی مثل بین شیفت کاری، در حال نشستن روی توالت فرنگی، داخل مترو و … بنویسند و همین باعث می شود شروع برایشان سخت و کلیشه ای نباشد .

یک مقاله در ژانر پلیسی - ترسناک!

از تکنیک #تحریم- صفحه -خالی استفاده کنید

اگر میخواهید در تولید محتوا و نویسندگی موفق باشید و به جایگاه دلخواه تان برسید باید نوشتن را به یک عادت و روتین ورزانه تبدیل کنید و تمام اهداف نوشتن تان را به قدم های کوچک و قابل اجرا تبدیل کنید .

مطمئن باشید روزی 300-400 کلمه یا یک صفحه نوشتن انرژی و زمان زیادی نمی خواهد ولی وقتی که هر روز این کار را انجام دهید در آخر سال 365 صفحه دارید که خودش یک کتاب پر و پیمان است . پس اگر شغل تولید محتوا را دوست دارید نباید روزی یک صفحه نوشتن در هر شرایطی برای شما سخت باشد . اما مشخصا شاید اگر هدف تان را نوشتن 4 – 5 هزار کلمه در روز و یا بیشتر تعیین کنید تا جای ممکن مغزتان میخواهد از این کار بزرگ و پر فشار فرار کند و آن را انجام ندهد .

و البته یک میانبر دیگر هم می توانید جلوی روی مغزتان قرار بدهید . بعضی روزها که واقعا حس کردید نمی توانید بنویسید خب ننویسید و فقط ویرایش کنید . پس سعی کنید همیشه چندین فایل نوشته شده برای ویرایش داشته باشید وگرنه صفحه خالی را که نمی توانید ویرایش کنید !

و به هیچ وجه و به هیچ  وجه در شرایطی که حس میکنید دچار فلج نویسندگی شده اید یک صفحه خالی روبروی تان باز نکنید و زول بزنید و به آن و با نا امیدی تمام فکر کنید که هیچ چیزی یادتان نمی آید و هیچ چیزی برای نوشتن ندارید . صفحه سفید برای یک نویسنده فلج یک سهم مهلک است .

پروژه خوشحال سازی خودتان را جدی بگیرید

مشخصا دلیل اصلی فلج نیوسندگی مشکلات فیزیولوژی نیست و بیشتر احساسات نویسنده درگیر این فلج شده است . بنابراین بهترین راه این است که هر کسی بر اساس چیزهایی که دوست دارد یک پروژه خوشحال سازی برای خودش تعریف کند . مثلا شاید لازم باشد به یک سفر یک روزه بروید یا یک فیلم خوب ببینید یا شمعی در اتاق تان روشن کنید یا برای خودتان یک شکلات یا خوردنی خوشمزه بخرید و یا …

خلاصه هر جور که شده در اولین فرصت حس مهم بودن و خوشحالی در وجودتان ایجاد کنید و نگذارید به هیچ وجه احساسات منفی در وجودتان رخنه کند

کافی شاپ و فلج نویسندگی !
کافی شاپ و فلج نویسندگی !

به کافی شاپ بروید تا مغزتان از شما تشکر کند

کار کردن در محیط های جدید می تواند تاثیر مثبتی روی حس شما برای شروع نوشتن داشته باشد .

این قضیه به صورت علمی هم به اثبات رسیده است. خصوصا رفتن به محیطی که همه فاز کار کردن دارند و با هم در مورد پروژه های کاری صحبت میکنند می تواندبازدهی و تمرکز شما را بالا ببرد . پس بهتر است در اولین فرصت کافی شاپی را پیدا کنید که آدم ها بیشتر برای موضوع کاری و جلسات کاری به آنجا می روند تا قرارهای عاشقانه !

مطمئن باشید که کارهای فکری کاملا واگیردار است . وقتی در کنار افرادی قرار میگیرید که همه در حال نوشتن یا خواندن یا کار روی پروژه هایشان هستندقطعا شما هم حس کار کردن به خودتان میگیرید و خجالت می کشید در کنار آدم هایی که همه سرگرم کار هستند شما یک گوشه بنشینید و هیچ کاری نکنید

علاوه بر این اگر به سایت نویزلی بروید یکی از صداهایی که برای افزایش تمرکز در این سایت گذاشته شده است صدای حرف زدن های نامفهوم آدم ها در فضایی مثل کافی شاپ است .

فلج نویسندگی در حقیقت همان ترس است. ترس از نوشتن .

یک سوال تا به حال شده است دچار فلج گفتاری و حرف زدن شوید ؟

مشخصا نه . پس زمان هایی که گرفتار فلج نوشتن می شوید سعی کنید جوری بنویسید که حرف می زنید. اگر می توانید حرف بزنید پس می توانید بنویسید.

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست