تولید محتوا برای برندینگ و تمام !

  1. خانه
  2. دسته بندی مقالات تولید محتوا
  3. تولید محتوا برای برندینگ و تمام !

پشمک حاج عبدالله هم این روزها به تولید محتوا برای برندینگ نیاز دارد!

یعنی سنتی ترین برند هم این روزها باید تولید محتوا کند تا سرپا بماند.

آن وقت شما تولید محتوا جدی نمی گیرید ؟

این روزها حتما زیاد شنیده‌اید که می‌گویند تولید محتوا مهم است. اما شاید باورتان نشود که تولید محتوا برای برندینگ چقدر مفید است. یکی از بهترین راه‌های تبلیغات و بازاریابی یا مطرح‌کردن برندتان، استفاده از تولید محتواست.

دنیا در این ماه‌ها و سال‌ها ثابت کرده است که هر چیزی هم که تغییر بکند، اینترنت و فضای مجازی به عنوان یکی از ابزارهای جدانشدنی از دنیای ما می‌توانند اثرات فوق‌العاده‌ مهمی روی ابعاد مختلف زندگی‌مان بگذارند و تغییر و حذفی برای آنها در کار نیست. همین زمینه برندسازی را در نظر بگیرید؛ محتوای مناسب می‌تواند شما از از فرش به عرش برساند. اما چرا و اما چگونه؟ در ادامه برایتان خواهیم گفت.

چطور از تولید محتوا برای برندینگ استفاده کنیم؟

بازاریابی  و تولید محتوا باعث می‌شود تا برندتان بیشتر قابل جست‌وجو شود. یعنی کسانی که درباره محصولات یا خدماتی مشابه آنچه برندتان ارائه می‌کند در اینترنت جست‌وجو می‌کنند، از طریق محتوایی که نوشته‌اید به سمت و سویتان روانه می‌شوند. حضور جانانه و درست و حسابی‌تان در دنیای محتوا باعث می‌شود که کسانی که اصلا از وجودتان باخبر هم نبوده‌اند، شما را ببینند و به سمت‌تان بیایند.

تولید محتوا؛ همه فن حریف و کاربردی

فرقی نمی‌کند که کسب و کارتان B2B است یا B2C؛ دیگر خیلی وقت است که تولید محتوا برای برندینگ هر کسب و کاری کلید اسرار است. بله! کلید اسرار موفقیت. هر چقدر برندتان را قوی‌تر کنید، موفق‌تر خواهید بود.

هر چقدر هم که محتوایتان غنی‌تر و جالب‌تر باشد، موفقیت‌تان بیشتر می‌شود. اما چطور؟ به حرف‌زدن که کاری درست نمی‌شود. پس باید دقیق‌تر و عملی‌تر وارد مسیر تولید محتوا برای برندینگ شد. در ادامه از راه‌کارهای عملی خواهید خواند:

مخاطبانتان را می‌شناسید؟

برای تولید محتوا و مطرح‌کردن برندتان از طریق آن باید استراتژی محتوایی دقیق و مناسب برای خود دست‌وپا کنید. مرحله اول این کار هم شناسایی کسانی است که از شما خوششان خواهد آمد و مشتری و مخاطبتان خواهند شد.

پس یکی از مهم‌ترین کارهایی که در طراحی محتوا برای برندینگ باید انجام بدهید، این است که زیر و بم اطلاعات درباره مخاطبانتان را پیدا کنید. با مخاطب آشنا شوید تا بتوانید با او رفت‌وآمد کنید و معاشرت‌تان را بالا ببرید.

با هر دوست و فرد تازه‌ای هم که می‌خواهید وارد ارتباط و معاشرت شوید، اول آشنایی‌های لازم را پیدا می‌کنید و بعد رفاقت را شکل می‌دهید. برندسازی و تعامل با مخاطب هم همین‌طوری است.  مثلا از خود بپرسید:

چه کسی به سراغ برند ما می‌آید؟

مخاطب مهم‌ترین بخش پازل برندینگ است. بدون افرادی که محصولات و خدمات‌تان را می‌خواهند یا به آنها نیاز دارند که کارتان پیش نخواهد رفت. پس لازم است که بدانید مخاطبان و مشتریانتان چه کسانی هستند.

مثلا اگر شرکت‌تان در حال تولید وسائل تزئینی سفره عقد و عروسی است، بیشتر مشتریان و مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ بله! عروس‌خانم‌های آینده و کسانی که به زودی قرار است ازدواج کنند. پس باید طوری محتوایتان را سر و سامان بدهید که این دسته از مخاطبان را به سمت خودتان بکشید.

مخاطبان احتمالی شما در کدام قسمت اینترنت وقت می‌گذرانند؟

بعد از اینکه متوجه شدید که چه مخاطبانی را باید هدف بگیرید و به قول حرفه‌ای‌ها دموگرافی مخاطب (یعنی مخاطب را جمعیت‌شناختی کردید و به اطلاعاتی درباره سن، شغل، جنسیت و… رسیدید) را درآوردید، در مرحله بعدی باید به دنبال این باشید که این جمعیتی که موردنظرتان است، زمان و وقتش را در کدام بخش‌های اینترنت می‌گذراند و کجاها می‌توانید او را پیدا کنید.

مثلا بگردید و ببینید که مخاطبانی از جنس مخاطبان شما بیشتر در چه سایت‌ها و بلاگ‌هایی می‌گردند و چطوری می‌توانید به سایت‌های موردعلاقه‌شان یا محتواهای دوست‌داشتنی آنها راه پیدا کنید. این تحقیق درباره مخاطب، خیلی‌ چیزها را برایتان معلوم می‌کند.

جدی و مهم

مثلا اگر متوجه بشوید که مخاطبان بالقوه شما، از شیفتگان محتوای ویدئویی یا تصویری هستند باید به سراغ تولید این دست از محتوا بروید. اما اجازه بدهید در پایان این قسمت به شما درباره تعیین مخاطب و هدف‌گیری او بیشتر بگوییم:

  • رقبایتان را بررسی کنید و مشتریانشان را شناسایی کنید. مشتریان فعلی آنها می‌توانند مشتریان آتی شما باشد.
  • مشخصات و مزایای محصولات و خدماتتان را مشخص کنید و ببینید که خواستاران آن معمولا در کجای فضای مجازی پیدا می‌شوند.
  • ریزجزئیاتی از ویژگی‌های دموگرافیک مخاطبانتان پیدا کنید و بنا به شناسایی سبک زندگی‌شان، آنها را هدف بگیرید.

استراتژی محتوا را طراحی کنید

زمانی که توانستید مخاطبان خود را شناسایی کنید باید به سراغ این بروید که چه نوع استراتژی برای نگارش و تولید محتوایتان مناسب است. اما راه و چاه این کار چیست؟

دانلود رایگان جزوه استراتژی محتوا

روی داستان برندتان تمرکز کنید

یکی از مهم‌ترین موارد در تولید محتوا برای برندینگ توجه به داستان و ماجرای برند است. به مخاطبان خود بگویید که اصلا کی هستید؟ از کجا شروع کرده‌اید؟ ارزش‌های شرکت و کسب و کارتان چیست؟ موفقیت‌هایی که در مسیر رشد به دست آورده‌اید چه بوده‌اند؟ با مطرح‌کردن این موارد است که می‌توانید دیدی به مخاطب ارائه کنید و شخصیت برندتان را به مخاطب نشان بدهید.

شخصیت برندتان را در محتوا نشان دهید

برندی موفق می‌شود و به قول خودمانی، «می‌ترکاند» که ملموس و قابل‌درک باشد. یکی از روش‌های جالب برای اینکه بتوانید برند را ملموس و قابل‌درک کنید هم دادن هویت و شخصیتی انسانی به آن است. وقتی برای برندتان شخصیت درست می‌کنید و به آن حال و هوای انسانی می‌دهید، درک‌شدنش از سوی مخاطبان را هم ساده‌تر می‌کنید.

معرفی شخصیت برند

مثلا برندی که تبلیغات و شمائلی جوانانه برای خود انتخاب می‌کند، در ذهن مشتریان و مخاطبان به حالت فردی جلوه می‌کند که شاداب است و خصائل جوانان را دارد. این نگاه ملموس به برند باعث می‌شود که ارتباط بهتری میان مشتری و آن شکل بگیرد.

تولید محتوا برای برندینگ از آن راه‌های ناب و ایدئالی است که به شما کمک می‌کند تا ویژگی‌های ملموس و انسانی برندتان را در قالب متن، ویدئو، اینفوگرافیک و… و به شکل‌های مختلفی مثلا به کارگیری طنز در محتوا به رخ مخاطب بکشید. در واقع، محتوا در شکل‌های متنوع می‌تواند راهی برای معرفی و ابراز برندتان باشد.

کانال‌های ارتباطی با مخاطب چیست

بعد از اینکه خودتان را بیشتر نشان دادید و مشخص کردید که برندتان چه شکل و شخصیتی دارد باید به سراغ روش‌هایی برای ارتباط با مخاطب بگردید. اصلا معلوم کنید که می‌خواهید در چه بخش‌هایی از فضای مجازی با تولید محتوا برای برندینگ به سراغ مخاطب بروید و با او ارتباط برقرار کنید. کانال‌های ارتباطی را مشخص کنید:

  • سایت

یکی از اصلی‌ترین مکان‌هایی که می‌توان با مخاطب در آن ارتباط گرفت، صفحه «درباره ما» در وبسایت شرکت‌تان است. در این قسمت است که می‌توانید از خودتان، آرمان‌هایتان و چشم‌انداز شرکت برای مخاطب بگویید.

  • پُست‌های بلاگی

استفاده از پُست‌های بلاگی از بهترین راه‌ها و روش‌ها برای بالابردن ترافیک هر سایتی است. با انتشار اطلاعات و معلومات خوبی که همه به دنبال آن هستند، می‌توانید در عرض مدت زمان کمی به مرجعی در اینترنت تبدیل شوید که همه برای دریافت اطلاعات به آن مراجعه می‌کنند.

بد نیست از تجربه حرفه ای ها استفاده کنیم . نه ؟
  • تولید محتوای قابل‌دانلود

یکی دیگر از کارهای مهمی که در حیطه تولید محتوا برای برندینگ می‌توانید انجام بدهید، تولید فایل‌هایی مانند کتاب‌های الکترونیکی، راهنماها یا دستورالعمل‌هایی درباره محصولات یا موضوعات مرتبط به محصولات و خدمات‌تان در وبسایت، وبلاگ یا هر کانال ارتباطی دیگری با مخاطب است. این فایل‌های رایگان می‌توانند مخاطب را با شما دوست کنند و پیوندی عمیق میانتان ایجاد کنند که مبتنی بر اعتماد شکل گرفته است.

  • ویدئو

ویدئوها این روزها سوگلی دنیای محتوا شده‌اند. یعنی وقت و علاقه‌ای که مخاطب‌ها برای دیدن ویدئوها کنار می‌گذارند اصلا قابل مقایسه با انواع دیگر محتوا نیست. پس اگر بتوانید محتوای ویدئویی جذاب تولید کنید، جایگاهتان در دل مخاطبان از این رو به آن رو می‌شود.

  • وبینار

وبینارها هم این روزها مانند محتوای ویدئویی به جایگاه رفیعی در حوزه تولید محتوا برای برندینگ رسیده‌اند. در این نوع محتوا به جای خواندن متون می‌توانید نکته‌های آموزشی و اطلاعات مختلف را برای تماشا کردن مخاطب آماده کنید.

توجه توجه!

یکی از عمده‌ترین راه‌کارهایی که می‌تواند شما را در تولید محتوا برای برندینگ به موفقیت برساند، این است که برنامه‌ای منظم برای انتشار هر نوع محتوای موردنظرتان داشته باشید. یعنی بی‌برنامه و شلخته، اقدام به تولید محتوا نکنید و یادتان باشد که باید روی یک روال مشخص و نظمی حساب‌شده در ساعات و روزهای مناسبی، محتوایتان را منتشر کنید.

نکته مهم دیگری هم که در تولید محتوا برای برندینگ باید در نظر بگیرید، این است که وبلاگ‌ها نقش خیلی خیلی مهمی در پبش‌برد اهداف برندینگ‌تان دارند. پس استفاده از آنها را دست‌کم نگیرید. اجازه بدهید کمی از قلق‌های وبلاگ‌نویسی برای برند هم برایتان بگوییم که از مهم‌ترین بخش‌های تولید محتوا غافل نشده باشیم. در وبلاگ‌نویسی به این مسائل دقت کنید:

محتوای منحصربفرد تولید کنید

چه فایده‌ای دارد که شما هم یکی باشید مانند هزاران نمونه حاضر دیگر در دنیای محتوا. اگر بخواهید تکراری باشید و کارهای تکراری ارائه کنید، تولید محتوا برای برندینگ به جاهای خوبی نمی‌رسد و نهایتا زحمت و هزینه‌ای بی‌جا را متحمل شده‌اید. پس تلاش کنید که ایده‌های نو و ناب داشته باشید یا دست‌کم، حرف‌های تکراری را به شکلی جدید بزنید.

نبض مخاطب را زیر دست بگیرید

مدام بررسی کنید و ببینید که مخاطبانتان به دنبال چه چیزهایی هستند؟ تشنه چه نوع اطلاعاتی هستند و دوست دارند از چه چیزی بشنوند، چه موضوعاتی را بخوانند و ببینید و… .

جالب‌بودن محتوایی را که تولید می‌کنید هرگز فراموش نکنید. حتی عصا قورت‌داده‌ترین کسب و کارها هم می‌توانند به شکلی محتوا تولید کنند که برای مخاطب جذاب باشد. مثلا اگر کسب و کارتان B2B است و به نظرتان می‌رسد که نمی‌توانید به محتوایی جذاب و مخاطب‌پسند برای آن برسید، اشتباه بزرگی می‌کنید.

اهمیت ابتکار عمل

اگر فکر می‌کنید که محصول و خدمات‌تان طوری است که احساس می‌کنید، قابلیت تولید محتوای جذابی درباره آن وجود ندارد،باید بگوییم که اصلا  این‌طور نیست.

کافی است که به سراغ پشت صحنه تولید بخشی از کار بروید که هیچ‌کس معمولا از آن خبر ندارد و طوری از فرایند فیلم بگیرید که همه چیز برای مخاطب جذاب شود یا مصاحبه یا مسابقه‌ای متنوع میان کارکنان بخش‌های مختلف ترتیب بدهید که در خلال آن، امکان معرفی بیشتر کسب و کارتان و جو و فضای موجود در شرکت برای مخاطب مشخص شود.

یک چشمتان به رقبا باشد

خوشتان بیاید یا نه، باید مدام رقبا را تحت نظر بگیرید. اگر می‌خواهید در تولید محتوا برای برندینگ به جایی برسید باید کمی کارآگاه‌بازی بلد باشید و رقیب‌ها و محتوایشان را زیر نظر بگیرید. باید بدانید که نقاط ضعف‌شان کجاست تا بتوانید از حفره‌ها و خلأ‌های محتوا کمک بگیرید و به سراغ کارهایی بروید که آنها نکرده‌اند. یا ببینید که اقدامات مثبت‌شان چه بوده است و چطور به موفقیت برسید.

اجتماعی باشید

نه نه… اشتباه نیامده‌اید. خط روی خط نشده است. قصد نداریم درباره فنون موفقیت در اجتماع و توسعه فردی برایتان صحبت کنیم اما بدانید و آگاه باشید که اجتماعی‌بودن هم برای زندگی فردی‌تان مهم است و هم برای زندگی کسب و کارتان.

یعنی اگر می‌خواهید که کسب و کارتان روز به روز موفق‌تر شود و برندتان در دل و جان همه نفوذ کند، باید حتما بتوانید در رویدادهای مختلف شرکت کنید، رویدادهایی برای برندتان راه بیندازید و به طور کلی، بخش روابط عمومی‌تان حسابی قوی باشد.

محتوا و اجتماعی‌بودن

ربط اینها به محتوا چیست؟ باید بتوانید از تمام رویدادهایی که نشان می‌دهد حسابی اجتماعی هستید، محتوا تهیه کنید و این محتواها را در کانال‌هایی مناسب انتشار بدهید. طوری که مشتریان و مخاطبانتان متوجه شوند که چه کارهایی کرده‌اید. ویدئو و عکس از حضورتان در وقایع و رویدادها بگذارید و خودتان را نشان بدهید.

خبرنامه‌های ایمیلی را دریابید

فرستادن خبرنامه‌های ایمیلی به مخاطبان از جمله مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای تولید محتوا برای برندینگ انجام بدهید. محتوای خبرنامه‌ای که به مخاطب ایمیل می‌شود، می‌تواند خیلی جالب باشد.

مثلا درباره شرکت‌تان و اخبارش موضوعاتی را به شکل ویدئو یا هر چیز دیگر تولید کنید و برای مشتریان بفرستید. این نصیحت‌های ما را هم در تولید محتوای خبرنامه‌ای در ذهن داشته باشید:

محتوای جدیدتان را ایمیل کنید

سعی کنید که آخرین محتوایی را که در کانال‌های مختلف تولید می‌کنید برای مخاطب خود در قالب خبرنامه بفرستید. این کار باعث می‌شود که از محتواهای تازه‌ای که تولید کرده‌اید، باخبر شوند و شانس دیده‌شدن محتواهای تازه بالاتر برود. پس محتوا هر چه که هست، باید از طریق لینکی در خبرنامه به دست مخاطب برسد تا دیده شود.

با مخاطب حرف بزنید

شنیده‌اید که می‌گویند عشق و ارتباط یک سَره باعث دردسره؟؟ خب! ارتباط یک‌سویه با مخاطبان هم همین است. یعنی اگر قرار باشد که فقط شما با مخاطب حرف بزنید، هیچ رابطه جذاب و مفیدی بین‌تان شکل نخواهد گرفت. پس حتما به فکر این باشید که ایمیلی که برای مخاطب می‌فرستید، این امکان را داشته باشد تا او هم بتواند به سادگی وارد کانالی ارتباطی با شما شود و حرفش را بزند.

مثلا لینک ایمیلی دیگر برای برقراری ارتباط را بفرستید یا لینکی از دسترسی به ادمینی در اینستاگرام و… را در بخشی از خبرنامه ایمیلی‌تان بگنجانید.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی را از دست ندهید

شبکه‌های اجتماعی تا عمق جانمان نفوذ کرده‌اند. به نظرتان توجه نکردن به آنها در مدیریت محتوای برندینگ دیگر شدنی است؟ حتی اگر خودمان هم نخواهیم دیگر نمی‌توان از شبکه‌های اجتماعی دور شویم. پس محتوایی مناسب تولید کنید و آن را در شبکه‌های اجتماعی‌تان به اشتراک بگذارید.

تعامل با مخاطب

اگر محتوا جالب و چشم‌گیر باشد یا اگر بتوانید با سوالات عالی و درجه یک یا تلاش برای تعامل با مخاطب با آنها در این فضا ارتباط بگیرید، امکان دیده‌شدنتان در میان مخاطبان خیلی خیلی زیاد می‌شود. برگزاری مسابقه، پرسیدن نظر و سوال از مخاطبان یا  تولید محتوای طنز و کاربردی می‌تواند موجبات تعامل بیشتر با مخاطب را برایتان به وجود بیاورد.

شبکه‌های اجتماعی خیلی ارزش دارند. چون بدون هیچ دردسر و تلاشی یا خرج کردن حتی یک پول سیاه به شما کمک می‌کنند تا از نظرات و واکنش‌های مخاطبانتان به خوبی مطلع شوید.

ثمربخشی و اثربخشی از یادتان نرود

در تولید محتوا برای برندینگ اقدامات مختلفی می‌توان انجام داد که با مسیر کلی آن، شما را آشنا کردیم. حالا باید یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین کارهایی که باید انجام بدهید هم بگوییم و آن سنجش و ارزیابی عملکردتان است. یعنی باید بدانید که ثمربخشی و اثربخشی کار به چه صورت بوده است.

باید مشخص شود که محتوایی که تولید کرده‌اید چطور و چگونه روی مخاطب اثر گذاشته است و آیا اصلا نتیجه‌ای که می‌خواستید را برایتان به وجود آورده یا خیر.

برای ردیابی محتوا باید به سراغ برنامه‌ها و ابزارهایی مختلف بروید. قبل از تولید محتوا هم حتما از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس استفاده کنید تا مطمئن شوید که در حال سرمایه‌گذاری روی همان محتوایی هستید که مخاطب را جذب می‌کند و ارزش صرف وقت و هزینه دارد.

تمرین و جایزه ای برای شما

تولید محتوا امر پیچیده‌ای است. دقت می‌خواهد، مهارت می‌خواهد و باید برای انجام آن و گرفتن نتیجه‌ای که دل و جانتان را صفا می‌دهد به سراغ متخصصان آن بروید. تولید محتوای خوب می‌تواند برندتان را در مدت زمان کوتاهی به همه معرفی کند و جایگاهی به شما بدهد که فکرش را هم نمی‌کردید. پس از توجه به تولید محتوا برای برندینگ غافل نشوید که ضرر خواهید کرد.

تجربه نشان می‌دهد که هر چه از این دنیا حذف شود یا تغییر کند، دیگر ارتباطات جدیدی که از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است، قطع نمی‌شود. پس محتواسازی برای این فضا را در نظر داشته باشید. تولید محتوا در فضای مجازی از بهترین کارها برای برندینگ است.

تمرین

برای اینکه تمرینی با هم داشته باشیم و متوجه شوید که چقدر مطالب این مقاله را آموخته‌اید، با هم به سراغ طراحی استراتژی محتوا جهت برندینگ شرکتی برویم که قرار است در زمینه تولید اسباب‌بازی‌های فکری برای کودکان ۴ تا ۷ ساله فعالیت کند. استراتژی‌تان را بنویسید و روش‌های پیشنهادی‌تان برای تولید محتوای اثرگذار در برندینگ را در بخش نظرات برایمان ارسال کنید.

 

جایزه حل تمرین : 50 % تخفیف برای شرکت در دوره آموزش تولید محتوا

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

تولید محتوا برای برندینگ و تمام !

پشمک حاج عبدالله هم این روزها به تولید محتوا برای برندینگ نیاز دارد!

یعنی سنتی ترین برند هم این روزها باید تولید محتوا کند تا سرپا بماند.

آن وقت شما تولید محتوا جدی نمی گیرید ؟

این روزها حتما زیاد شنیده‌اید که می‌گویند تولید محتوا مهم است. اما شاید باورتان نشود که تولید محتوا برای برندینگ چقدر مفید است. یکی از بهترین راه‌های تبلیغات و بازاریابی یا مطرح‌کردن برندتان، استفاده از تولید محتواست.

دنیا در این ماه‌ها و سال‌ها ثابت کرده است که هر چیزی هم که تغییر بکند، اینترنت و فضای مجازی به عنوان یکی از ابزارهای جدانشدنی از دنیای ما می‌توانند اثرات فوق‌العاده‌ مهمی روی ابعاد مختلف زندگی‌مان بگذارند و تغییر و حذفی برای آنها در کار نیست. همین زمینه برندسازی را در نظر بگیرید؛ محتوای مناسب می‌تواند شما از از فرش به عرش برساند. اما چرا و اما چگونه؟ در ادامه برایتان خواهیم گفت.

چطور از تولید محتوا برای برندینگ استفاده کنیم؟

بازاریابی  و تولید محتوا باعث می‌شود تا برندتان بیشتر قابل جست‌وجو شود. یعنی کسانی که درباره محصولات یا خدماتی مشابه آنچه برندتان ارائه می‌کند در اینترنت جست‌وجو می‌کنند، از طریق محتوایی که نوشته‌اید به سمت و سویتان روانه می‌شوند. حضور جانانه و درست و حسابی‌تان در دنیای محتوا باعث می‌شود که کسانی که اصلا از وجودتان باخبر هم نبوده‌اند، شما را ببینند و به سمت‌تان بیایند.

تولید محتوا؛ همه فن حریف و کاربردی

فرقی نمی‌کند که کسب و کارتان B2B است یا B2C؛ دیگر خیلی وقت است که تولید محتوا برای برندینگ هر کسب و کاری کلید اسرار است. بله! کلید اسرار موفقیت. هر چقدر برندتان را قوی‌تر کنید، موفق‌تر خواهید بود.

هر چقدر هم که محتوایتان غنی‌تر و جالب‌تر باشد، موفقیت‌تان بیشتر می‌شود. اما چطور؟ به حرف‌زدن که کاری درست نمی‌شود. پس باید دقیق‌تر و عملی‌تر وارد مسیر تولید محتوا برای برندینگ شد. در ادامه از راه‌کارهای عملی خواهید خواند:

مخاطبانتان را می‌شناسید؟

برای تولید محتوا و مطرح‌کردن برندتان از طریق آن باید استراتژی محتوایی دقیق و مناسب برای خود دست‌وپا کنید. مرحله اول این کار هم شناسایی کسانی است که از شما خوششان خواهد آمد و مشتری و مخاطبتان خواهند شد.

پس یکی از مهم‌ترین کارهایی که در طراحی محتوا برای برندینگ باید انجام بدهید، این است که زیر و بم اطلاعات درباره مخاطبانتان را پیدا کنید. با مخاطب آشنا شوید تا بتوانید با او رفت‌وآمد کنید و معاشرت‌تان را بالا ببرید.

با هر دوست و فرد تازه‌ای هم که می‌خواهید وارد ارتباط و معاشرت شوید، اول آشنایی‌های لازم را پیدا می‌کنید و بعد رفاقت را شکل می‌دهید. برندسازی و تعامل با مخاطب هم همین‌طوری است.  مثلا از خود بپرسید:

چه کسی به سراغ برند ما می‌آید؟

مخاطب مهم‌ترین بخش پازل برندینگ است. بدون افرادی که محصولات و خدمات‌تان را می‌خواهند یا به آنها نیاز دارند که کارتان پیش نخواهد رفت. پس لازم است که بدانید مخاطبان و مشتریانتان چه کسانی هستند.

مثلا اگر شرکت‌تان در حال تولید وسائل تزئینی سفره عقد و عروسی است، بیشتر مشتریان و مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ بله! عروس‌خانم‌های آینده و کسانی که به زودی قرار است ازدواج کنند. پس باید طوری محتوایتان را سر و سامان بدهید که این دسته از مخاطبان را به سمت خودتان بکشید.

مخاطبان احتمالی شما در کدام قسمت اینترنت وقت می‌گذرانند؟

بعد از اینکه متوجه شدید که چه مخاطبانی را باید هدف بگیرید و به قول حرفه‌ای‌ها دموگرافی مخاطب (یعنی مخاطب را جمعیت‌شناختی کردید و به اطلاعاتی درباره سن، شغل، جنسیت و… رسیدید) را درآوردید، در مرحله بعدی باید به دنبال این باشید که این جمعیتی که موردنظرتان است، زمان و وقتش را در کدام بخش‌های اینترنت می‌گذراند و کجاها می‌توانید او را پیدا کنید.

مثلا بگردید و ببینید که مخاطبانی از جنس مخاطبان شما بیشتر در چه سایت‌ها و بلاگ‌هایی می‌گردند و چطوری می‌توانید به سایت‌های موردعلاقه‌شان یا محتواهای دوست‌داشتنی آنها راه پیدا کنید. این تحقیق درباره مخاطب، خیلی‌ چیزها را برایتان معلوم می‌کند.

جدی و مهم

مثلا اگر متوجه بشوید که مخاطبان بالقوه شما، از شیفتگان محتوای ویدئویی یا تصویری هستند باید به سراغ تولید این دست از محتوا بروید. اما اجازه بدهید در پایان این قسمت به شما درباره تعیین مخاطب و هدف‌گیری او بیشتر بگوییم:

  • رقبایتان را بررسی کنید و مشتریانشان را شناسایی کنید. مشتریان فعلی آنها می‌توانند مشتریان آتی شما باشد.
  • مشخصات و مزایای محصولات و خدماتتان را مشخص کنید و ببینید که خواستاران آن معمولا در کجای فضای مجازی پیدا می‌شوند.
  • ریزجزئیاتی از ویژگی‌های دموگرافیک مخاطبانتان پیدا کنید و بنا به شناسایی سبک زندگی‌شان، آنها را هدف بگیرید.

استراتژی محتوا را طراحی کنید

زمانی که توانستید مخاطبان خود را شناسایی کنید باید به سراغ این بروید که چه نوع استراتژی برای نگارش و تولید محتوایتان مناسب است. اما راه و چاه این کار چیست؟

دانلود رایگان جزوه استراتژی محتوا

روی داستان برندتان تمرکز کنید

یکی از مهم‌ترین موارد در تولید محتوا برای برندینگ توجه به داستان و ماجرای برند است. به مخاطبان خود بگویید که اصلا کی هستید؟ از کجا شروع کرده‌اید؟ ارزش‌های شرکت و کسب و کارتان چیست؟ موفقیت‌هایی که در مسیر رشد به دست آورده‌اید چه بوده‌اند؟ با مطرح‌کردن این موارد است که می‌توانید دیدی به مخاطب ارائه کنید و شخصیت برندتان را به مخاطب نشان بدهید.

شخصیت برندتان را در محتوا نشان دهید

برندی موفق می‌شود و به قول خودمانی، «می‌ترکاند» که ملموس و قابل‌درک باشد. یکی از روش‌های جالب برای اینکه بتوانید برند را ملموس و قابل‌درک کنید هم دادن هویت و شخصیتی انسانی به آن است. وقتی برای برندتان شخصیت درست می‌کنید و به آن حال و هوای انسانی می‌دهید، درک‌شدنش از سوی مخاطبان را هم ساده‌تر می‌کنید.

معرفی شخصیت برند

مثلا برندی که تبلیغات و شمائلی جوانانه برای خود انتخاب می‌کند، در ذهن مشتریان و مخاطبان به حالت فردی جلوه می‌کند که شاداب است و خصائل جوانان را دارد. این نگاه ملموس به برند باعث می‌شود که ارتباط بهتری میان مشتری و آن شکل بگیرد.

تولید محتوا برای برندینگ از آن راه‌های ناب و ایدئالی است که به شما کمک می‌کند تا ویژگی‌های ملموس و انسانی برندتان را در قالب متن، ویدئو، اینفوگرافیک و… و به شکل‌های مختلفی مثلا به کارگیری طنز در محتوا به رخ مخاطب بکشید. در واقع، محتوا در شکل‌های متنوع می‌تواند راهی برای معرفی و ابراز برندتان باشد.

کانال‌های ارتباطی با مخاطب چیست

بعد از اینکه خودتان را بیشتر نشان دادید و مشخص کردید که برندتان چه شکل و شخصیتی دارد باید به سراغ روش‌هایی برای ارتباط با مخاطب بگردید. اصلا معلوم کنید که می‌خواهید در چه بخش‌هایی از فضای مجازی با تولید محتوا برای برندینگ به سراغ مخاطب بروید و با او ارتباط برقرار کنید. کانال‌های ارتباطی را مشخص کنید:

  • سایت

یکی از اصلی‌ترین مکان‌هایی که می‌توان با مخاطب در آن ارتباط گرفت، صفحه «درباره ما» در وبسایت شرکت‌تان است. در این قسمت است که می‌توانید از خودتان، آرمان‌هایتان و چشم‌انداز شرکت برای مخاطب بگویید.

  • پُست‌های بلاگی

استفاده از پُست‌های بلاگی از بهترین راه‌ها و روش‌ها برای بالابردن ترافیک هر سایتی است. با انتشار اطلاعات و معلومات خوبی که همه به دنبال آن هستند، می‌توانید در عرض مدت زمان کمی به مرجعی در اینترنت تبدیل شوید که همه برای دریافت اطلاعات به آن مراجعه می‌کنند.

بد نیست از تجربه حرفه ای ها استفاده کنیم . نه ؟
  • تولید محتوای قابل‌دانلود

یکی دیگر از کارهای مهمی که در حیطه تولید محتوا برای برندینگ می‌توانید انجام بدهید، تولید فایل‌هایی مانند کتاب‌های الکترونیکی، راهنماها یا دستورالعمل‌هایی درباره محصولات یا موضوعات مرتبط به محصولات و خدمات‌تان در وبسایت، وبلاگ یا هر کانال ارتباطی دیگری با مخاطب است. این فایل‌های رایگان می‌توانند مخاطب را با شما دوست کنند و پیوندی عمیق میانتان ایجاد کنند که مبتنی بر اعتماد شکل گرفته است.

  • ویدئو

ویدئوها این روزها سوگلی دنیای محتوا شده‌اند. یعنی وقت و علاقه‌ای که مخاطب‌ها برای دیدن ویدئوها کنار می‌گذارند اصلا قابل مقایسه با انواع دیگر محتوا نیست. پس اگر بتوانید محتوای ویدئویی جذاب تولید کنید، جایگاهتان در دل مخاطبان از این رو به آن رو می‌شود.

  • وبینار

وبینارها هم این روزها مانند محتوای ویدئویی به جایگاه رفیعی در حوزه تولید محتوا برای برندینگ رسیده‌اند. در این نوع محتوا به جای خواندن متون می‌توانید نکته‌های آموزشی و اطلاعات مختلف را برای تماشا کردن مخاطب آماده کنید.

توجه توجه!

یکی از عمده‌ترین راه‌کارهایی که می‌تواند شما را در تولید محتوا برای برندینگ به موفقیت برساند، این است که برنامه‌ای منظم برای انتشار هر نوع محتوای موردنظرتان داشته باشید. یعنی بی‌برنامه و شلخته، اقدام به تولید محتوا نکنید و یادتان باشد که باید روی یک روال مشخص و نظمی حساب‌شده در ساعات و روزهای مناسبی، محتوایتان را منتشر کنید.

نکته مهم دیگری هم که در تولید محتوا برای برندینگ باید در نظر بگیرید، این است که وبلاگ‌ها نقش خیلی خیلی مهمی در پبش‌برد اهداف برندینگ‌تان دارند. پس استفاده از آنها را دست‌کم نگیرید. اجازه بدهید کمی از قلق‌های وبلاگ‌نویسی برای برند هم برایتان بگوییم که از مهم‌ترین بخش‌های تولید محتوا غافل نشده باشیم. در وبلاگ‌نویسی به این مسائل دقت کنید:

محتوای منحصربفرد تولید کنید

چه فایده‌ای دارد که شما هم یکی باشید مانند هزاران نمونه حاضر دیگر در دنیای محتوا. اگر بخواهید تکراری باشید و کارهای تکراری ارائه کنید، تولید محتوا برای برندینگ به جاهای خوبی نمی‌رسد و نهایتا زحمت و هزینه‌ای بی‌جا را متحمل شده‌اید. پس تلاش کنید که ایده‌های نو و ناب داشته باشید یا دست‌کم، حرف‌های تکراری را به شکلی جدید بزنید.

نبض مخاطب را زیر دست بگیرید

مدام بررسی کنید و ببینید که مخاطبانتان به دنبال چه چیزهایی هستند؟ تشنه چه نوع اطلاعاتی هستند و دوست دارند از چه چیزی بشنوند، چه موضوعاتی را بخوانند و ببینید و… .

جالب‌بودن محتوایی را که تولید می‌کنید هرگز فراموش نکنید. حتی عصا قورت‌داده‌ترین کسب و کارها هم می‌توانند به شکلی محتوا تولید کنند که برای مخاطب جذاب باشد. مثلا اگر کسب و کارتان B2B است و به نظرتان می‌رسد که نمی‌توانید به محتوایی جذاب و مخاطب‌پسند برای آن برسید، اشتباه بزرگی می‌کنید.

اهمیت ابتکار عمل

اگر فکر می‌کنید که محصول و خدمات‌تان طوری است که احساس می‌کنید، قابلیت تولید محتوای جذابی درباره آن وجود ندارد،باید بگوییم که اصلا  این‌طور نیست.

کافی است که به سراغ پشت صحنه تولید بخشی از کار بروید که هیچ‌کس معمولا از آن خبر ندارد و طوری از فرایند فیلم بگیرید که همه چیز برای مخاطب جذاب شود یا مصاحبه یا مسابقه‌ای متنوع میان کارکنان بخش‌های مختلف ترتیب بدهید که در خلال آن، امکان معرفی بیشتر کسب و کارتان و جو و فضای موجود در شرکت برای مخاطب مشخص شود.

یک چشمتان به رقبا باشد

خوشتان بیاید یا نه، باید مدام رقبا را تحت نظر بگیرید. اگر می‌خواهید در تولید محتوا برای برندینگ به جایی برسید باید کمی کارآگاه‌بازی بلد باشید و رقیب‌ها و محتوایشان را زیر نظر بگیرید. باید بدانید که نقاط ضعف‌شان کجاست تا بتوانید از حفره‌ها و خلأ‌های محتوا کمک بگیرید و به سراغ کارهایی بروید که آنها نکرده‌اند. یا ببینید که اقدامات مثبت‌شان چه بوده است و چطور به موفقیت برسید.

اجتماعی باشید

نه نه… اشتباه نیامده‌اید. خط روی خط نشده است. قصد نداریم درباره فنون موفقیت در اجتماع و توسعه فردی برایتان صحبت کنیم اما بدانید و آگاه باشید که اجتماعی‌بودن هم برای زندگی فردی‌تان مهم است و هم برای زندگی کسب و کارتان.

یعنی اگر می‌خواهید که کسب و کارتان روز به روز موفق‌تر شود و برندتان در دل و جان همه نفوذ کند، باید حتما بتوانید در رویدادهای مختلف شرکت کنید، رویدادهایی برای برندتان راه بیندازید و به طور کلی، بخش روابط عمومی‌تان حسابی قوی باشد.

محتوا و اجتماعی‌بودن

ربط اینها به محتوا چیست؟ باید بتوانید از تمام رویدادهایی که نشان می‌دهد حسابی اجتماعی هستید، محتوا تهیه کنید و این محتواها را در کانال‌هایی مناسب انتشار بدهید. طوری که مشتریان و مخاطبانتان متوجه شوند که چه کارهایی کرده‌اید. ویدئو و عکس از حضورتان در وقایع و رویدادها بگذارید و خودتان را نشان بدهید.

خبرنامه‌های ایمیلی را دریابید

فرستادن خبرنامه‌های ایمیلی به مخاطبان از جمله مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای تولید محتوا برای برندینگ انجام بدهید. محتوای خبرنامه‌ای که به مخاطب ایمیل می‌شود، می‌تواند خیلی جالب باشد.

مثلا درباره شرکت‌تان و اخبارش موضوعاتی را به شکل ویدئو یا هر چیز دیگر تولید کنید و برای مشتریان بفرستید. این نصیحت‌های ما را هم در تولید محتوای خبرنامه‌ای در ذهن داشته باشید:

محتوای جدیدتان را ایمیل کنید

سعی کنید که آخرین محتوایی را که در کانال‌های مختلف تولید می‌کنید برای مخاطب خود در قالب خبرنامه بفرستید. این کار باعث می‌شود که از محتواهای تازه‌ای که تولید کرده‌اید، باخبر شوند و شانس دیده‌شدن محتواهای تازه بالاتر برود. پس محتوا هر چه که هست، باید از طریق لینکی در خبرنامه به دست مخاطب برسد تا دیده شود.

با مخاطب حرف بزنید

شنیده‌اید که می‌گویند عشق و ارتباط یک سَره باعث دردسره؟؟ خب! ارتباط یک‌سویه با مخاطبان هم همین است. یعنی اگر قرار باشد که فقط شما با مخاطب حرف بزنید، هیچ رابطه جذاب و مفیدی بین‌تان شکل نخواهد گرفت. پس حتما به فکر این باشید که ایمیلی که برای مخاطب می‌فرستید، این امکان را داشته باشد تا او هم بتواند به سادگی وارد کانالی ارتباطی با شما شود و حرفش را بزند.

مثلا لینک ایمیلی دیگر برای برقراری ارتباط را بفرستید یا لینکی از دسترسی به ادمینی در اینستاگرام و… را در بخشی از خبرنامه ایمیلی‌تان بگنجانید.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی را از دست ندهید

شبکه‌های اجتماعی تا عمق جانمان نفوذ کرده‌اند. به نظرتان توجه نکردن به آنها در مدیریت محتوای برندینگ دیگر شدنی است؟ حتی اگر خودمان هم نخواهیم دیگر نمی‌توان از شبکه‌های اجتماعی دور شویم. پس محتوایی مناسب تولید کنید و آن را در شبکه‌های اجتماعی‌تان به اشتراک بگذارید.

تعامل با مخاطب

اگر محتوا جالب و چشم‌گیر باشد یا اگر بتوانید با سوالات عالی و درجه یک یا تلاش برای تعامل با مخاطب با آنها در این فضا ارتباط بگیرید، امکان دیده‌شدنتان در میان مخاطبان خیلی خیلی زیاد می‌شود. برگزاری مسابقه، پرسیدن نظر و سوال از مخاطبان یا  تولید محتوای طنز و کاربردی می‌تواند موجبات تعامل بیشتر با مخاطب را برایتان به وجود بیاورد.

شبکه‌های اجتماعی خیلی ارزش دارند. چون بدون هیچ دردسر و تلاشی یا خرج کردن حتی یک پول سیاه به شما کمک می‌کنند تا از نظرات و واکنش‌های مخاطبانتان به خوبی مطلع شوید.

ثمربخشی و اثربخشی از یادتان نرود

در تولید محتوا برای برندینگ اقدامات مختلفی می‌توان انجام داد که با مسیر کلی آن، شما را آشنا کردیم. حالا باید یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین کارهایی که باید انجام بدهید هم بگوییم و آن سنجش و ارزیابی عملکردتان است. یعنی باید بدانید که ثمربخشی و اثربخشی کار به چه صورت بوده است.

باید مشخص شود که محتوایی که تولید کرده‌اید چطور و چگونه روی مخاطب اثر گذاشته است و آیا اصلا نتیجه‌ای که می‌خواستید را برایتان به وجود آورده یا خیر.

برای ردیابی محتوا باید به سراغ برنامه‌ها و ابزارهایی مختلف بروید. قبل از تولید محتوا هم حتما از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس استفاده کنید تا مطمئن شوید که در حال سرمایه‌گذاری روی همان محتوایی هستید که مخاطب را جذب می‌کند و ارزش صرف وقت و هزینه دارد.

تمرین و جایزه ای برای شما

تولید محتوا امر پیچیده‌ای است. دقت می‌خواهد، مهارت می‌خواهد و باید برای انجام آن و گرفتن نتیجه‌ای که دل و جانتان را صفا می‌دهد به سراغ متخصصان آن بروید. تولید محتوای خوب می‌تواند برندتان را در مدت زمان کوتاهی به همه معرفی کند و جایگاهی به شما بدهد که فکرش را هم نمی‌کردید. پس از توجه به تولید محتوا برای برندینگ غافل نشوید که ضرر خواهید کرد.

تجربه نشان می‌دهد که هر چه از این دنیا حذف شود یا تغییر کند، دیگر ارتباطات جدیدی که از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است، قطع نمی‌شود. پس محتواسازی برای این فضا را در نظر داشته باشید. تولید محتوا در فضای مجازی از بهترین کارها برای برندینگ است.

تمرین

برای اینکه تمرینی با هم داشته باشیم و متوجه شوید که چقدر مطالب این مقاله را آموخته‌اید، با هم به سراغ طراحی استراتژی محتوا جهت برندینگ شرکتی برویم که قرار است در زمینه تولید اسباب‌بازی‌های فکری برای کودکان ۴ تا ۷ ساله فعالیت کند. استراتژی‌تان را بنویسید و روش‌های پیشنهادی‌تان برای تولید محتوای اثرگذار در برندینگ را در بخش نظرات برایمان ارسال کنید.

 

جایزه حل تمرین : 50 % تخفیف برای شرکت در دوره آموزش تولید محتوا

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست