چرا باید به‌روز رسانی محتوا را جدی بگیرید؟ ( همین حالا اقدام کنید فردا دیر است )

  1. خانه
  2. بازاریابی محتوا
  3. چرا باید به‌روز رسانی محتوا را جدی بگیرید؟ ( همین حالا اقدام کنید فردا دیر است )

در این شکی ندارید که همه می خواهند که رتبه‌شان در گوگل و موتورهای جست‌وجوی دیگر بالا برود؟

خب اما همه بلد نیستند که چطور و چگونه می‌شود به چنین هدفی رسید.

واقعیت این است که موضوع، آن‌قدرها که فکر می‌کنید هم سخت نیست.

استراتژی‌های ساده‌ای وجود دارد که پای‌بندی به آنها می‌تواند وضعیت محتوای‌تان را از این رو به آن رو کند. مثلا به‌روز رسانی محتوا از جمله راهکارهایی است که نباید دست‌کم بگیرید. به‌روز رسانی محتوا و اثر آن در ارتقای جایگاه محتوا در فضای مجازی انکارناپذیر است. در ادامه از آثار مثبت به روزرسانی محتوا برایتان خواهیم گفت و اینکه به جای تولید متون متعدد، چطور می‌توانید با بروزرسانی کردن آنها به موفقیت برسید.

به‌روز رسانی محتوا و اثرات مثبت آن

برای بهبود وضعیت سئو (بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو) و ترافیک وبسایت در موتورهای جست‌وجو مانند گوگل، کافی است تا محتوای قدیمی‌تان را بروز کنید و شاهد رشدی غافل‌گیرکننده باشید. با این کار به گوگل اعلام می‌کنید که در حال ارائه کردن محتوایی تازه هستید و همین کار کوچک باعث شکل‌گیری دستاوردهایی بزرگ خواهد شد.

مزایای به‌روز رسانی بسیار زیاد است. اقدامات لازم برای به روزرسانی محتوا و مزایای آن در ادامه شرح داده شده‌اند. اجازه بدهید که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره کنیم:

۱. بالا رفتن نرخ کلیک سایت

فرقی نمی‌کند که درباره چه موضوعی در گوگل به جست‌وجو مشغول هستید، شما میل دارید که روی گزینه‌ای کلیک کنید که تاریخ جدیدتری دارد و محتوای نوتر و تازه‌تری ارائه می‌دهد. پس با به‌روز رسانی مطالبتان، شانس کلیک شدن روی آنها را افزایش خواهید داد. این بسیار مهم است. زیرا الگوریتم گوگل برای نمایش نتایج به گونه‌ای طراحی شده است که اگر تعداد کلیک‌ها روی یک وبسایت بیشتر باشد، آن را در نتایج نخست خود نمایش می‌دهد.

پس اگر محتوای‌تان را بروز کنید، گوگل هم آن را به عنوان منبعی تازه و مناسب برای کاربران ارائه می‌کند. البته فقط تاریخ و تغییر آن نیست که می‌تواندجایگاهتان را تغییر بدهد. نوشتن عنوانی جذاب که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند و عوامل دیگری هم در این میان دخیل هستند.

در نوشتن عنوان هم باید دقت نظر کافی به خرج بدهید. مثلا زمانی که عنوانتان از ۷۰ کاراکتر بیشتر نشود، امکان نمایش کل آن در صفحه نتایج جستجو وجود خواهد داشت و مخاطب به راحتی می‌تواند با خواندن تیتر یا همان عنوان از موضوع مقاله و محتوایتان سردربیاورد. این باعث می‌شود که امکان کلیک کردن روی وبسایت بسیار بیشتر از گذشته شود.

این گام‌ها از نخستین کارهایی است که باید برای جلب نظر مخاطب انجام دهید. بعد از اینکه کاربر با کلیک کردن بر نتایج جست‌وجوی گوگل وارد سایتتان شد هم لازم است، محتوایی تولید کنید که آن‌قدر قوی و قدرتمند است که مخاطب را در صفحه نگه می‌دارد و نمی‌گذارد خیلی سریع به سمت ضرب‌در گوشه کادر بالای صفحه برود و آن را ببندد.

بالا رفتن کلیک با بروز رسانی محتوا۲. اصلاح اشتباهات دستوری و غلط‌های املایی

وجود غلط‌های املایی و دستوری در هر محتوایی حتی پس از ویرایش محتمل است. اما قبول کنید که اصلا صورت خوشی ندارد که محتوایی را با اشتباهاتی از این دست، روانه نگاه مخاطب کنید. پس بهتر است کمی زمان بگذارید و محتواهای قدیم خود را از این حیث، بازخوانی و ویرایش مجدد کنید. ( ما در رایتینا هر هفته یک زمانی برای ویرایش محتواها میگذاریم )

در الگوریتم‌های گوگل، توجهی به اشتباهات دستوری و املایی برای رتبه‌بندی سایت‌ها نمی‌شود اما این موضوعات از جمله عوامل مهمی هستند که در نگاه مخاطب به شما بسیار اثرگذارند. تجربه کاربران از یافتن چنین اشتباهاتی در محتوا به شدت ضعیف و نامطبوع خواهد شد و روی شما به عنوان یک مرجع دانا حساب نخواهد کرد.

ویرایش و به روز رسانی محتوابعضی از تجربه‌ها در زمینه اصلاحات دستوری و املایی نشان می‌دهد که این تغییرات می‌توانند ترافیک وبسایت را به بیش از دو برابر برسانند. البته فقط تغییر و ویرایش نگارشی به تنهایی نمی‌تواند میزان بازدید از سایت و ترافیک را بهبود ببخشد. عوامل دیگری مانند ایجاد تغییراتی در کلمات کلیدی هم از آن اقدامات مهم و اثرگذار است.

بعد از اینکه یک محتوا را از نظر نگارشی ویرایش کردید و کلمات کلیدی آن را هم تغییر دادید، باید مجددا به انتشار آن دست بزنید. انگار که محتوایی تازه تولید کرده‌اید و در حال انتشار آن هستید.

۳. اثبات تازه و جدید بودن محتوا به گوگل

به‌روز رسانی محتوا و اثر مثبت آن در بهبود جایگاه وبسایتتان در نتایج گوگل بسیار زیاد است. با انجام این کار نشان می‌دهید که محتوایی تازه در آستین دارید و این چیزی است که گوگل به شدت می‌پسندد. گوگل عاشق محتوای تازه و جدید است. به‌روز رسانی محتوا به ویژه برای مقالات و محتوایی که موضوعی متغیر دارد و اطلاعات درباره آن موضوع خاص، مدام عوض می‌شود بسیار ضروری است.

یادتان باشد که انتشار محتوای تازه و پی‌درپی اگرچه فکر خوبی است اما باید در کنار آن به به‌روز رسانی هم دقت داشته باشید و بتوانید از محتوای پیشین خود به بهترین شکل بهره‌برداری کنید. اجازه ندهید که زحمتی که قبلا کشیده‌اید به راحتی هدر برود. با به‌روز رسانی می‌توانید جلوی منسوخ و منقضی شدن محتوای قدیمی را بگیرید.

به‌ روز رسانی محتوا از آن اقدامات ساده اما موثری است که می‌تواند به صعودتان در فضای مجازی کمک شایانی کند. با ارائه تاریخی تازه برای محتوای بروز شده یا ذخیره یک تاریخ مشخص بروزرسانی در قالب‌هایی مانند وردپرس می‌توانید در زمان جست‌وجوی گوگل در میان سایت‌ها برای پیدا کردن بهترین گزینه‌ها به ترافیک بیشتری برسید.

محتوای تازه۴. بهبود دادن صحت و دقت محتوای خود

به‌روز رسانی محتوا باعث بهبود تجربه کاربران از حضور در وبسایتتان می‌شود. زمانی که محتوایتان را مدام بررسی می‌کنید و اجازه نمی‌دهید که کهنه و قدیمی باقی بماند، تجربه کارکنان از حضور در وبسایت بهبود پیدا می‌کند و به خوبی متوجه می‌شود که برایش وقت می‌گذارید، ارزش قائل هستید و اطلاعاتی مفید و بروز به او ارائه می‌کنید.

یکی دیگر از نکاتی که در به‌روز رسانی محتوای خود باید رعایت کنید، قید کردن اقداماتی است که انجام داده‌اید. یعنی باید به مخاطب بگویید که این محتوا در چه زمانی برای نخستین بار تولید شده بوده و حالا دوباره براساس آمارها و اطلاعات تازه تغییر کرده و به روز شده است. این کار به مخاطب ثابت می‌کند که با مرجعی قابل‌استناد رو به روست که مسئولانه به ارائه محتوا و اطلاعات به مخاطبان خود می‌پردازد.

۵. بهبود تازگی و پویایی وبسایت

همان‌طور که گفته شد، گوگل از محتوای تازه و جدید استقبال می‌کند. پس در شرایط مساوی، یعنی زمانی که ویژگی‌های دو وبسایت کاملا شبیه هم باشد، اولویت نمایش در نتایج جستجو با موردی است که محتوای بروزتری دارد. به همین خاطر است که برخی از وبسایت‌ها، متروک می‌شوند و در هیچ نتایجی نمایش داده نمی‌شوند. این وبسایت‌های متروک، امر مهم به‌روز رسانی را دست‌کم گرفته‌اند.

یک وب سایت متروک و بروز رسانی

با به‌روز رسانی نکردن محتوا، حتی مفیدترین و جذاب‌ترین مقالات هم دیده نخواهند شد. اگر گوگل متوجه شود که محتوای وبسایتتان به تازگی بروز نشده است، رتبه‌بندی تمام صفحات سایت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. پس با به‌روز رسانی بخشی از محتوای سایت به بهتر دیده شدن تمام صفحات آن کمک خواهید کرد.

۶. ارزش‌آفرینی با برداشتن لینک‌های خراب و بی‌استفاده

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای به‌روز رسانی محتوا در حذف لینک‌های قدیمی موجود در وبسایت است. زمانی که بازمی‌گردید و محتوای قدیمی‌تان را بروز می‌کنید، لینک‌های موجود در متن را هم بررسی خواهید کرد. بسیاری از لینک‌ها با تغییر نشانی اینترنتی سایت لینک‌شده همراه هستند یا لینک مذکور دیگر در سطح اینترنت قرار ندارد. پس باید اقدام به حذف آنها کنید و لینک‌هایی تازه و موثر را جایگزین نمایید.

اگر لینک‌های خراب و منسوخ‌شده در محتوایتان وجود داشته باشد، گوگل هم نمره خوبی به شما نمی‌دهد. رسیدگی به لینک‌های قدیمی در متن اصلا کار دشواری نیست. ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد. برای مثال، وبسایتی با عنوان (brocken link checker) وجود دارد که به طور رایگان به شما کمک می‌کند تا درستی و کارکرد لینک‌های موجود در محتوای وبسایتتان را بررسی کنید. ابزارهای این‌چنینی زیاد است و فقط با کمی جست‌وجو به راحتی پیدا می‌شوند و می‌توانند از آنها استفاده کنید.

۷. لینک‌کردن یا ایجاد پیوند به وبسایت‌های مناسب‌تر

زمانی که به به‌روز رسانی محتوا می‌پردازید، بهتر است لینک‌هایی تازه هم در متن ایجاد کنید. با مرور محتوای قدیمی به راحتی می‌توانید لینک‌هایی تازه به آن اضافه کنید. در گذشته و زمانی که محتوا را برای نخستین بار می‌نوشتید، خبری از لینک‌های متعدد و مفیدی نبوده  که بعدها در فضای وب تولید شده‌اند. پس کمی زمان بگذارید و لینک‌های تازه و مفید را به کارتان اضافه کنید.

این کار، جایگاهتان را در نگاه گوگل ارتقا می‌دهد. پیوندسازی و لینک دادن به صفحات مناسب، کمی زمان می‌برد و به دقت خاصی نیاز دارد. اگر بی‌دقت به صفحات مختلف لینک بدهید، به جای اینکه جایگاهتان را در نتایج جست‌وجو بهتر کنید به منبعی برای ورود به صفحات دیگر بدل خواهید شد. پس بهتر است با روش‌های صحیح لینک‌دهی به خوبی آشنا باشید.

اگر لینک‌دهی را به محتواهای دیگر وبسایت خودتان پیش بگیرید، بهتر خواهد بود. پس در میان محتواهای تولیدشده وبسایت خود بگردید و سعی کنید که از مقالات داخلی خود به هم لینک بدهید.  (call to action) یا همان دعوت کاربرد به حضور موثر در وبسایت و واداشتن او به تعامل با شما در وبسایت هم در بروزرسانی محتوا مهم است. یعنی در مرور مطالب و محتوای قدیمی‌تان، نگاهی به دکمه‌های قدیمی داشته باشید و در صورت نیاز، آنها را هم به‌روز رسانی کنید.

بروز رسانی تصاویر در محتوا۸. افزودن عناصر چندرسانه‌ای به وبسایت برای بهبود رتبه‌بندی

یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها در ارتقای رتبه‌بندی وبسایت تان، اضافه کردن رسانه‌های مختلف به محتواست. با وجود فناوری‌های موجود، امکان اضافه کردن محتوا در قالب‌های مختلف مانند تصویر، ویدئو، اینفوگرافیک و… بسیار زیاد است. مثلا تصویرگذاری در محتوای متنی بسیار مهم است.

به ازای هر ۳۵۰ کلمه، قرار دادن یک تصویر در متن می‌تواند به غنی‌تر شدن محتوایتان کمک کند. برخی به تعداد واژگان کمتر هم اعتقاد دارند. یعنی مثلا معتقدند که بازای هر ۱۰۰ واژه‌ای که در متن وجود دارد، بهتر است، یک عکس در محتوا قرار بدهید تا خوانش متن برای مخاطب راحت‌تر شود.

۹. بالا رفتن توجه گوگل نسبت به وبسایت شما

با تلاشی که برای به‌روزرسانی محتوا صورت می‌دهید، مزایایی متوجه تمام بخش‌های وبسایتتان خواهد شد. فقط صفحاتی که به‌روزرسانی می‌شوند، جایگاه بهتری در گوگل پیدا نمی‌کنند. بلکه با بروز کردن آنها، تمام صفحات سایت منتفع خواهند شد. علت این است که با به‌روزرسانی یک محتوا، گوگل تمام صفحات سایت را بررسی می‌کند.

پس با بروز شدن یک محتوا، گوگل صفحات دیگرتان را هم بررسی خواهد کرد و وقتی می‌بیند که به جز صفحه‌ای که به‌روزرسانی کرده‌اید، مطالب تازه دیگری هم دارید قطعا جایگاه بهتری برایتان در نظر خواهد گرفت. به‌روزرسانی باعث می‌شود تا بسامد دفعاتی که گوگل برای بررسی و کاوش در وبسایتتان صرف می‌کند، بیشتر شود.  هر چقدر، گوگل به شما بیشتر سر بزند، احتمال حضور صفحاتتان در صفحه نخست جستجو بیشتر می‌شود. به الگوریتم‌های تازه گوگل هم دقت داشته باشید و اصول به‌روزرسانی را براساس آن الگوریتم‌ها پیش ببرید.

۱۰. انتشار مجدد محتوا و تبلیغ کردن برای آن

بعد از اینکه محتوایتان به‌روزرسانی می‌شود باید با آن مانند یک پُست کاملا جدید رفتار کنید. مثلا گزینه‌های بازنشر (share) را در کنار محتوا قرار بدهید. این کار باعث می‌شود که در صورت جذاب بودن مطلب برای مخاطب، اقدام به بازنشر آن در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی کند. پس امکان وایرال شدن را از خود نگیرید. اجازه بدهید که مطالب جالبتان به محتوای ویروسی تبدیل شوند.

با بازنشر مطلب در شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغ کردن پُست جدید در صفحات پرمخاطب این شبکه‌ها هم می‌توانید میزان بازدید از پست تازه‌ای را که در واقع به‌روزرسانی شده بیشتر کنید.

تمرین جایزه دار

اگر به دنبال ارتقای وضعیت سئوی محتوایتان هستید باید حتما به به‌روزرسانی محتوا فکر کنید. به‌روزرسانی از بهترین روش‌ها برای افزایش ترافیک وبسایتتان است. پس مطالبتان را بروز کنید، لینک‌ها را تحت کنترل داشته باشید و موارد منسوخ و معیوب را از محتوا کنار بگذارید. استفاده از انواع محتوا در قالب‌های مختلف مانند عکس و فیلم را هم فراموش نکنید. با نیم‌نگاهی به الگوریتم‌های تازه گوگل، سعی کنید که نظر این موتور جست‌وجو را به محتوای خود جلب نمایید.

تغییر کلمات کلیدی و کشیدن دستی بر سر و روی محتوا باعث می‌شود تا به راحتی در میان نتایج نخست جست‌وجو قرار بگیرید.

شما برای به‌روزرسانی محتوا در سطح فضای مجازی چه اقداماتی داشته‌اید؟

آیا در این زمینه موفق بوده‌اید؟

در بخش نظرات از راهکارهایتان برایمان بگویید و به عنوان تمرین، دو موضوع که امکان به‌روزرسانی آن وجود دارد در کنار دو موضوع را که امکان به‌روزرسانی آن وجود ندارد در بخش نظرات برایمان بنویسید. به نظر شما برای محتوایی که امکان به‌روزرسانی ندارد چه باید کرد؟

جایزه حل این تمرین : ارسال رایگان کتاب فرمول های تولید محتوا

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

چرا باید به‌روز رسانی محتوا را جدی بگیرید؟ ( همین حالا اقدام کنید فردا دیر است )

در این شکی ندارید که همه می خواهند که رتبه‌شان در گوگل و موتورهای جست‌وجوی دیگر بالا برود؟

خب اما همه بلد نیستند که چطور و چگونه می‌شود به چنین هدفی رسید.

واقعیت این است که موضوع، آن‌قدرها که فکر می‌کنید هم سخت نیست.

استراتژی‌های ساده‌ای وجود دارد که پای‌بندی به آنها می‌تواند وضعیت محتوای‌تان را از این رو به آن رو کند. مثلا به‌روز رسانی محتوا از جمله راهکارهایی است که نباید دست‌کم بگیرید. به‌روز رسانی محتوا و اثر آن در ارتقای جایگاه محتوا در فضای مجازی انکارناپذیر است. در ادامه از آثار مثبت به روزرسانی محتوا برایتان خواهیم گفت و اینکه به جای تولید متون متعدد، چطور می‌توانید با بروزرسانی کردن آنها به موفقیت برسید.

به‌روز رسانی محتوا و اثرات مثبت آن

برای بهبود وضعیت سئو (بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو) و ترافیک وبسایت در موتورهای جست‌وجو مانند گوگل، کافی است تا محتوای قدیمی‌تان را بروز کنید و شاهد رشدی غافل‌گیرکننده باشید. با این کار به گوگل اعلام می‌کنید که در حال ارائه کردن محتوایی تازه هستید و همین کار کوچک باعث شکل‌گیری دستاوردهایی بزرگ خواهد شد.

مزایای به‌روز رسانی بسیار زیاد است. اقدامات لازم برای به روزرسانی محتوا و مزایای آن در ادامه شرح داده شده‌اند. اجازه بدهید که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره کنیم:

۱. بالا رفتن نرخ کلیک سایت

فرقی نمی‌کند که درباره چه موضوعی در گوگل به جست‌وجو مشغول هستید، شما میل دارید که روی گزینه‌ای کلیک کنید که تاریخ جدیدتری دارد و محتوای نوتر و تازه‌تری ارائه می‌دهد. پس با به‌روز رسانی مطالبتان، شانس کلیک شدن روی آنها را افزایش خواهید داد. این بسیار مهم است. زیرا الگوریتم گوگل برای نمایش نتایج به گونه‌ای طراحی شده است که اگر تعداد کلیک‌ها روی یک وبسایت بیشتر باشد، آن را در نتایج نخست خود نمایش می‌دهد.

پس اگر محتوای‌تان را بروز کنید، گوگل هم آن را به عنوان منبعی تازه و مناسب برای کاربران ارائه می‌کند. البته فقط تاریخ و تغییر آن نیست که می‌تواندجایگاهتان را تغییر بدهد. نوشتن عنوانی جذاب که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند و عوامل دیگری هم در این میان دخیل هستند.

در نوشتن عنوان هم باید دقت نظر کافی به خرج بدهید. مثلا زمانی که عنوانتان از ۷۰ کاراکتر بیشتر نشود، امکان نمایش کل آن در صفحه نتایج جستجو وجود خواهد داشت و مخاطب به راحتی می‌تواند با خواندن تیتر یا همان عنوان از موضوع مقاله و محتوایتان سردربیاورد. این باعث می‌شود که امکان کلیک کردن روی وبسایت بسیار بیشتر از گذشته شود.

این گام‌ها از نخستین کارهایی است که باید برای جلب نظر مخاطب انجام دهید. بعد از اینکه کاربر با کلیک کردن بر نتایج جست‌وجوی گوگل وارد سایتتان شد هم لازم است، محتوایی تولید کنید که آن‌قدر قوی و قدرتمند است که مخاطب را در صفحه نگه می‌دارد و نمی‌گذارد خیلی سریع به سمت ضرب‌در گوشه کادر بالای صفحه برود و آن را ببندد.

بالا رفتن کلیک با بروز رسانی محتوا۲. اصلاح اشتباهات دستوری و غلط‌های املایی

وجود غلط‌های املایی و دستوری در هر محتوایی حتی پس از ویرایش محتمل است. اما قبول کنید که اصلا صورت خوشی ندارد که محتوایی را با اشتباهاتی از این دست، روانه نگاه مخاطب کنید. پس بهتر است کمی زمان بگذارید و محتواهای قدیم خود را از این حیث، بازخوانی و ویرایش مجدد کنید. ( ما در رایتینا هر هفته یک زمانی برای ویرایش محتواها میگذاریم )

در الگوریتم‌های گوگل، توجهی به اشتباهات دستوری و املایی برای رتبه‌بندی سایت‌ها نمی‌شود اما این موضوعات از جمله عوامل مهمی هستند که در نگاه مخاطب به شما بسیار اثرگذارند. تجربه کاربران از یافتن چنین اشتباهاتی در محتوا به شدت ضعیف و نامطبوع خواهد شد و روی شما به عنوان یک مرجع دانا حساب نخواهد کرد.

ویرایش و به روز رسانی محتوابعضی از تجربه‌ها در زمینه اصلاحات دستوری و املایی نشان می‌دهد که این تغییرات می‌توانند ترافیک وبسایت را به بیش از دو برابر برسانند. البته فقط تغییر و ویرایش نگارشی به تنهایی نمی‌تواند میزان بازدید از سایت و ترافیک را بهبود ببخشد. عوامل دیگری مانند ایجاد تغییراتی در کلمات کلیدی هم از آن اقدامات مهم و اثرگذار است.

بعد از اینکه یک محتوا را از نظر نگارشی ویرایش کردید و کلمات کلیدی آن را هم تغییر دادید، باید مجددا به انتشار آن دست بزنید. انگار که محتوایی تازه تولید کرده‌اید و در حال انتشار آن هستید.

۳. اثبات تازه و جدید بودن محتوا به گوگل

به‌روز رسانی محتوا و اثر مثبت آن در بهبود جایگاه وبسایتتان در نتایج گوگل بسیار زیاد است. با انجام این کار نشان می‌دهید که محتوایی تازه در آستین دارید و این چیزی است که گوگل به شدت می‌پسندد. گوگل عاشق محتوای تازه و جدید است. به‌روز رسانی محتوا به ویژه برای مقالات و محتوایی که موضوعی متغیر دارد و اطلاعات درباره آن موضوع خاص، مدام عوض می‌شود بسیار ضروری است.

یادتان باشد که انتشار محتوای تازه و پی‌درپی اگرچه فکر خوبی است اما باید در کنار آن به به‌روز رسانی هم دقت داشته باشید و بتوانید از محتوای پیشین خود به بهترین شکل بهره‌برداری کنید. اجازه ندهید که زحمتی که قبلا کشیده‌اید به راحتی هدر برود. با به‌روز رسانی می‌توانید جلوی منسوخ و منقضی شدن محتوای قدیمی را بگیرید.

به‌ روز رسانی محتوا از آن اقدامات ساده اما موثری است که می‌تواند به صعودتان در فضای مجازی کمک شایانی کند. با ارائه تاریخی تازه برای محتوای بروز شده یا ذخیره یک تاریخ مشخص بروزرسانی در قالب‌هایی مانند وردپرس می‌توانید در زمان جست‌وجوی گوگل در میان سایت‌ها برای پیدا کردن بهترین گزینه‌ها به ترافیک بیشتری برسید.

محتوای تازه۴. بهبود دادن صحت و دقت محتوای خود

به‌روز رسانی محتوا باعث بهبود تجربه کاربران از حضور در وبسایتتان می‌شود. زمانی که محتوایتان را مدام بررسی می‌کنید و اجازه نمی‌دهید که کهنه و قدیمی باقی بماند، تجربه کارکنان از حضور در وبسایت بهبود پیدا می‌کند و به خوبی متوجه می‌شود که برایش وقت می‌گذارید، ارزش قائل هستید و اطلاعاتی مفید و بروز به او ارائه می‌کنید.

یکی دیگر از نکاتی که در به‌روز رسانی محتوای خود باید رعایت کنید، قید کردن اقداماتی است که انجام داده‌اید. یعنی باید به مخاطب بگویید که این محتوا در چه زمانی برای نخستین بار تولید شده بوده و حالا دوباره براساس آمارها و اطلاعات تازه تغییر کرده و به روز شده است. این کار به مخاطب ثابت می‌کند که با مرجعی قابل‌استناد رو به روست که مسئولانه به ارائه محتوا و اطلاعات به مخاطبان خود می‌پردازد.

۵. بهبود تازگی و پویایی وبسایت

همان‌طور که گفته شد، گوگل از محتوای تازه و جدید استقبال می‌کند. پس در شرایط مساوی، یعنی زمانی که ویژگی‌های دو وبسایت کاملا شبیه هم باشد، اولویت نمایش در نتایج جستجو با موردی است که محتوای بروزتری دارد. به همین خاطر است که برخی از وبسایت‌ها، متروک می‌شوند و در هیچ نتایجی نمایش داده نمی‌شوند. این وبسایت‌های متروک، امر مهم به‌روز رسانی را دست‌کم گرفته‌اند.

یک وب سایت متروک و بروز رسانی

با به‌روز رسانی نکردن محتوا، حتی مفیدترین و جذاب‌ترین مقالات هم دیده نخواهند شد. اگر گوگل متوجه شود که محتوای وبسایتتان به تازگی بروز نشده است، رتبه‌بندی تمام صفحات سایت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. پس با به‌روز رسانی بخشی از محتوای سایت به بهتر دیده شدن تمام صفحات آن کمک خواهید کرد.

۶. ارزش‌آفرینی با برداشتن لینک‌های خراب و بی‌استفاده

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای به‌روز رسانی محتوا در حذف لینک‌های قدیمی موجود در وبسایت است. زمانی که بازمی‌گردید و محتوای قدیمی‌تان را بروز می‌کنید، لینک‌های موجود در متن را هم بررسی خواهید کرد. بسیاری از لینک‌ها با تغییر نشانی اینترنتی سایت لینک‌شده همراه هستند یا لینک مذکور دیگر در سطح اینترنت قرار ندارد. پس باید اقدام به حذف آنها کنید و لینک‌هایی تازه و موثر را جایگزین نمایید.

اگر لینک‌های خراب و منسوخ‌شده در محتوایتان وجود داشته باشد، گوگل هم نمره خوبی به شما نمی‌دهد. رسیدگی به لینک‌های قدیمی در متن اصلا کار دشواری نیست. ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد. برای مثال، وبسایتی با عنوان (brocken link checker) وجود دارد که به طور رایگان به شما کمک می‌کند تا درستی و کارکرد لینک‌های موجود در محتوای وبسایتتان را بررسی کنید. ابزارهای این‌چنینی زیاد است و فقط با کمی جست‌وجو به راحتی پیدا می‌شوند و می‌توانند از آنها استفاده کنید.

۷. لینک‌کردن یا ایجاد پیوند به وبسایت‌های مناسب‌تر

زمانی که به به‌روز رسانی محتوا می‌پردازید، بهتر است لینک‌هایی تازه هم در متن ایجاد کنید. با مرور محتوای قدیمی به راحتی می‌توانید لینک‌هایی تازه به آن اضافه کنید. در گذشته و زمانی که محتوا را برای نخستین بار می‌نوشتید، خبری از لینک‌های متعدد و مفیدی نبوده  که بعدها در فضای وب تولید شده‌اند. پس کمی زمان بگذارید و لینک‌های تازه و مفید را به کارتان اضافه کنید.

این کار، جایگاهتان را در نگاه گوگل ارتقا می‌دهد. پیوندسازی و لینک دادن به صفحات مناسب، کمی زمان می‌برد و به دقت خاصی نیاز دارد. اگر بی‌دقت به صفحات مختلف لینک بدهید، به جای اینکه جایگاهتان را در نتایج جست‌وجو بهتر کنید به منبعی برای ورود به صفحات دیگر بدل خواهید شد. پس بهتر است با روش‌های صحیح لینک‌دهی به خوبی آشنا باشید.

اگر لینک‌دهی را به محتواهای دیگر وبسایت خودتان پیش بگیرید، بهتر خواهد بود. پس در میان محتواهای تولیدشده وبسایت خود بگردید و سعی کنید که از مقالات داخلی خود به هم لینک بدهید.  (call to action) یا همان دعوت کاربرد به حضور موثر در وبسایت و واداشتن او به تعامل با شما در وبسایت هم در بروزرسانی محتوا مهم است. یعنی در مرور مطالب و محتوای قدیمی‌تان، نگاهی به دکمه‌های قدیمی داشته باشید و در صورت نیاز، آنها را هم به‌روز رسانی کنید.

بروز رسانی تصاویر در محتوا۸. افزودن عناصر چندرسانه‌ای به وبسایت برای بهبود رتبه‌بندی

یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها در ارتقای رتبه‌بندی وبسایت تان، اضافه کردن رسانه‌های مختلف به محتواست. با وجود فناوری‌های موجود، امکان اضافه کردن محتوا در قالب‌های مختلف مانند تصویر، ویدئو، اینفوگرافیک و… بسیار زیاد است. مثلا تصویرگذاری در محتوای متنی بسیار مهم است.

به ازای هر ۳۵۰ کلمه، قرار دادن یک تصویر در متن می‌تواند به غنی‌تر شدن محتوایتان کمک کند. برخی به تعداد واژگان کمتر هم اعتقاد دارند. یعنی مثلا معتقدند که بازای هر ۱۰۰ واژه‌ای که در متن وجود دارد، بهتر است، یک عکس در محتوا قرار بدهید تا خوانش متن برای مخاطب راحت‌تر شود.

۹. بالا رفتن توجه گوگل نسبت به وبسایت شما

با تلاشی که برای به‌روزرسانی محتوا صورت می‌دهید، مزایایی متوجه تمام بخش‌های وبسایتتان خواهد شد. فقط صفحاتی که به‌روزرسانی می‌شوند، جایگاه بهتری در گوگل پیدا نمی‌کنند. بلکه با بروز کردن آنها، تمام صفحات سایت منتفع خواهند شد. علت این است که با به‌روزرسانی یک محتوا، گوگل تمام صفحات سایت را بررسی می‌کند.

پس با بروز شدن یک محتوا، گوگل صفحات دیگرتان را هم بررسی خواهد کرد و وقتی می‌بیند که به جز صفحه‌ای که به‌روزرسانی کرده‌اید، مطالب تازه دیگری هم دارید قطعا جایگاه بهتری برایتان در نظر خواهد گرفت. به‌روزرسانی باعث می‌شود تا بسامد دفعاتی که گوگل برای بررسی و کاوش در وبسایتتان صرف می‌کند، بیشتر شود.  هر چقدر، گوگل به شما بیشتر سر بزند، احتمال حضور صفحاتتان در صفحه نخست جستجو بیشتر می‌شود. به الگوریتم‌های تازه گوگل هم دقت داشته باشید و اصول به‌روزرسانی را براساس آن الگوریتم‌ها پیش ببرید.

۱۰. انتشار مجدد محتوا و تبلیغ کردن برای آن

بعد از اینکه محتوایتان به‌روزرسانی می‌شود باید با آن مانند یک پُست کاملا جدید رفتار کنید. مثلا گزینه‌های بازنشر (share) را در کنار محتوا قرار بدهید. این کار باعث می‌شود که در صورت جذاب بودن مطلب برای مخاطب، اقدام به بازنشر آن در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی کند. پس امکان وایرال شدن را از خود نگیرید. اجازه بدهید که مطالب جالبتان به محتوای ویروسی تبدیل شوند.

با بازنشر مطلب در شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغ کردن پُست جدید در صفحات پرمخاطب این شبکه‌ها هم می‌توانید میزان بازدید از پست تازه‌ای را که در واقع به‌روزرسانی شده بیشتر کنید.

تمرین جایزه دار

اگر به دنبال ارتقای وضعیت سئوی محتوایتان هستید باید حتما به به‌روزرسانی محتوا فکر کنید. به‌روزرسانی از بهترین روش‌ها برای افزایش ترافیک وبسایتتان است. پس مطالبتان را بروز کنید، لینک‌ها را تحت کنترل داشته باشید و موارد منسوخ و معیوب را از محتوا کنار بگذارید. استفاده از انواع محتوا در قالب‌های مختلف مانند عکس و فیلم را هم فراموش نکنید. با نیم‌نگاهی به الگوریتم‌های تازه گوگل، سعی کنید که نظر این موتور جست‌وجو را به محتوای خود جلب نمایید.

تغییر کلمات کلیدی و کشیدن دستی بر سر و روی محتوا باعث می‌شود تا به راحتی در میان نتایج نخست جست‌وجو قرار بگیرید.

شما برای به‌روزرسانی محتوا در سطح فضای مجازی چه اقداماتی داشته‌اید؟

آیا در این زمینه موفق بوده‌اید؟

در بخش نظرات از راهکارهایتان برایمان بگویید و به عنوان تمرین، دو موضوع که امکان به‌روزرسانی آن وجود دارد در کنار دو موضوع را که امکان به‌روزرسانی آن وجود ندارد در بخش نظرات برایمان بنویسید. به نظر شما برای محتوایی که امکان به‌روزرسانی ندارد چه باید کرد؟

جایزه حل این تمرین : ارسال رایگان کتاب فرمول های تولید محتوا

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست