10 اشتباه در محتوا نویسی برای سایت که باعث فرار مخاطب می شود

  1. خانه
  2. بازاریابی محتوا
  3. 10 اشتباه در محتوا نویسی برای سایت که باعث فرار مخاطب می شود

خیلی دردناک است .

حساب کنید به عنوان یک تولید کننده محتوا هر روز یک مقاله چند هزار کلمه ای منتشر میکنید و به صورت مستمر وبلاگ تان را به روز میکنید یا به عنوان یک صاحب سایت کلی برای محتوا نویسی سایت تان هزینه می کنید اما در نهایت نتیجه ای که میبینید چند تا مخاطب گذری است که خیلی زود آنها هم شما را ترک میکنند و همیشه وبلاگ یا سایت تان سوت و کور است .

خب می دانید مشکل کجاست و  چرا از محتوا نویسی و وبلاگ نویسی هیچ درآمدی ندارید و برعکس فقط هزینه میکنید ؟

مشکل شما این است که نمی توانید با تکنیک های حرفه ای مخاطب را در سایت تان نگه دارید و از او بخواهید کاری که شما دوست دارید را انجام بدهد .

واقعا منصفانه نیست اما واقعیت دارد که شما ممکن است شبانه روز تلاش کنید و به هیچ نتیجه ای در تولید محتوا و جذب مخاطب نرسید اما رقیب شما با یک تلاش هوشمندانه ده ها برابر شما نتیجه بگیرد و درآمد و اعتبار داشته باشد .

اگر نمی خواهید این درد را تحمل کنید باید اشتباه های خودتان را بشناسید و در اولین فرصت آنها را رفع کنید .

چرا مخاطب از سایت شما فرار میکند ؟

1- اکثر مقالات شما یک عنوان به درد نخور و تکراری دارند

در دنیای تولید محتوا اولین چیزی که مخاطب را به سمت محتوای ما میکشاند قطعا عنوان مقاله ، عنوان ایمیل ، عنوان پست ، عنوان صفحه لندینگ پیج ، عنوان کتاب و… خلاصه هر نوع عنوان است.

پس اگر عنوان های محتوا را همیشه به یک شکل و غیر جذاب بنویسید نباید توقع داشته باشید که مخاطب تمایلی به باز کردن مقاله شما داشته باشد . چون حس میکند به همین قدر که عنوان مقاله حوصله سر بر و به درد نخور است احتمالا محتوای مقاله هم چنگی به دل نمی زند .

اما برعکس این حالت زمانی است که شما با تخصصی که در تولید عنوان های جذاب و تاثیر گذار دارید ، یک عنوان خارق العاده می نویسید و در همین عنوان به او وعده می دهید که با باز کردن مقاله کلی سود میکند و چیزهای جدید و مفید یاد می گیرد و در متن مقاله هم حتما باید به این وعده تان عمل میکنید .

آموزش عنوان نویسی جذاب و تاثیر گذار

اگر مخاطبی که فقط یکبار به صورت اتفاقی یا از طریق جستجو در گوگل یا هر روش دیگری به سایت شما وارد شود ، با یک عنوان جذاب و خاص و همین طور محتوای عالی و با کیفیت در سایت شما مواجه شود مطمئن باشید حاضر نیست به هیچ طریقی دست از سر شما بردارد و شما را ترک کند .

تنها کاری که ما برای جذب مخاطب و حفظ او باید انجام دهیم این است که محتوای با کفیت و عالی و منحصر به فرد به خوردش بدهیم نه زباله محتوایی !

2- هول هستید و خودتان را بیش از حد مشتاق نشان می دهید

یکی از بدترین کارهایی که می توانید برای فراری دادن مخاطب از سایت و محتوای تان بکنید این است که برای گرفتن اطلاعات و آشنایی بیشتر با مخاطب بیش از حد عجله کنید . مثلا یکی از بدترین سایت هایی که من همیشه از آنها بدم می آید و اگر بهترین محتوا را هم داشته باشم از آنها فرار میکنم سایت هایی هستند که به محض ورود یک پاپ آپ گرفتن ایمیل باز می شود .

شما خودتان را جای مخاطب بگذارید . مخاطب هنوز نمی داند شما کی هستید و چی کار میکنید و اصلا می توانید برایش مفید باشید یا نه و… آن وقت چرا باید اطلاعات خصوصی خودش مثل ایمیل را به شما بدهد ؟

محتوا نویسی برای سایت و فرار مخاطب!

این حرکت دقیقا مثل این است که شما صاحب مغازه ای هستید و می روید جلوی درب مغازه می ایستید و به هرکسی که از جلوی درب مغازه شما رد می شود پیشنهاد میکنید که شماره موبایلش را برای دریافت روزهای حراجی بدهد . و فرض کنید که مغازه شما فروشگاه لباس مردانه است و در بین عابرهای گذری شانس می آورید و پیرزنی که از آن جا رد می شود شماره موبایلش را به شما می دهد . ولی واقعا شماره موبایل این پیرزن چه قدر به درد شما می خورد ؟ اگر روزی 100 تا کد تخفیف و حراجی هم برای او بفرستید آیا کد تخفیف لباس های مردانه به درد او میخورد و می تواند از این کدها استفاده کند و باعث فروش بیشتر شما شود ؟

خب پس چرا برای سایت تان به این مساله فکر نمیکنید ؟

واقعا آدرس ایمیل و مشخصات هر کسی که به صورت گذری به سایت شما سری می زند و شاید هیچ علاقه ای به محتوا یا محصولات شما نداشته باشد نه تنها هیچ فایده ای برای شما ندارد بلکه باعث فراری دادن تعداد زیادی از مخاطبان واقعی شما هم میشوند .

برای اینکه مخاطب شما فراری نشود و سایت شما را ترک نکند باید کمی به او فرصت بدهید که در سایت شما بچرخد و با شما بیشتر آشنا شود و بعد به او یک پیشنهاد ویژه بدهید و در قبال این پیشنهاد رد نشدنی از او بخواهید که آدرس ایمیلش را به شما بدهد .

 

3- این توهم را دارید که محتوای شما انقدر با ارزش است که مخاطب حتی یک ساعت هم برای لود شدن سایت منتظر می ماند

شما خودتان را جای مخاطب تان بگذارید . کلا چه قدر صبر میکنید که یک صفحه لود و باز شود ؟

قطعا به چند ثانیه نمی رسد و مشخصا این علامت یکی از علامت هایی است که همه ما از آن متنفریم

خب چرا خودخواهانه فکر میکنید محتوای شما انقدر خاص و منحصر به فرد است که لازم باشد مخاطب ساعت ها باید منتظر بماند تا صفحه شما باز شود !

اصلا فرض میکنیم که در واقعیت هم محتوای شما عالی و با کیفیت باشد اما واقعا مخاطب فست فودی این روزها انقدر تحمل دارد که چند ثانیه بیشر صبر کند تا صفحه شما باز شود ؟

زمانی که کمی بیشتر از حد نرمال صفحه شما باز شود مطمئن باشید مخاطب در همان چند ثانیه اول روی دکمه ضربدر می زند و شما را ترک میکند .

پس یکی از مهمترین کارهایی که باید همین حالا به فکر آن باشید این است که سرعت سایت تان را چک کنید و اگر سرعت آن پایین است حتما در اولین فرصت فکری به حال بکنید .

4- محتوای مفیدی دارید اما برای مخاطب خیلی خسته کننده است

اینکه محتوای شما یک محتوای آموزشی و مفید و به درد بخور برای مخاطب باشد بسیار هم عالی است و قطعا مخاطب این نوع محتواها را خیلی هم دوست دارد  اما به شرطی که یک کلاس درس خسته کننده و کسالت آور مثل کلاسهای درسی مدرسه یا دانشگاه نباشید که بچه ها برای پایان کلاس و زنگ تفریح لحظه شماری میکنند.

اینکه شما یک معلم خوش اخلاق و دوست داشتنی برای مخاطب باشید یا اینکه یک معلم کسل کننده خیلی فرق میکند .

پس اگر یک محتوای آموزشی عالی برای مخاطب تولید کردید حتما از تکنیک های رنگ آمیزی محتوا استفاده کنید . رنگ آمیزی محتوا فقط به این معنی نیست که مثل یک کودک 10 ساله شروع کنید به رنگ و وارنگ کردن کلمات . مثلا یک جمله را سبز بنویسید یک جمله را آبی یک جمله را ….

بلکه منظورمان از رنگ آمیزی قابل هضم کردن محتوا برای مخاطب است . مثلا اضافه کردن تصویر یا یک ویدئو یا استفاده از اعداد و ارقام یا نقل قول از افراد مشهور و… می تواند به هضم بهتر محتوا کمک کند .

رنگ آمیزی در محتوا نویس برای سایت

هدف وبلاگ شما تنها انتقال اطلاعات از مغزتان به مخاطب نباید باشد .

بیایید به معلم های مورد علاقه ی خودمان در دوران مدرسه فکر کنیم . این معلم ها هیچ تفاوتی از لحاظ سطح اطلاعاتی با بقیه نداشتند .و فقط آنها بهتر بلد بودند که چه طور موضوع درس را برای ما لذت بخش کنند و در آخر کلاس ما اشتیاق و انگیزه ی زیادی برای درس خواندن پیدا می کردیم.

بهترین وبلاگ نویس ها هم همین طور هستند. آنها فقط معلم نیستند بلکه نقش مهم تری هم دارند. اگر شما فقط درس بدهید سطح انرژی خواننده های شما هر لحظه کم و کمتر می شود چون یاد گرفتن به تلاش و صرف انرژی زیادی نیاز دارد.

شما باید به خواننده های خودتان انرژی بدهید و آنها را ترغیب کنید تا این مقاله را تا به انتها بخوانند و حتی ترغیب شوند که سری هم به بقیه محتواهای شما بگذارند .

5- از کلمات پر کننده و زیاد برای افزایش تعداد کلمات محتوای تان استفاده میکنید

مشخصا همه ما این روزها می دانیم که نوشتن پست های طولانی و ارزشمند می تواند تاثیر خوبی در سئو و همین طور جذب مخاطب بیشتر داشته باشد چون مخاطبان با دیدن یک مقاله 2000-3000 کلمه ای بیشتر حس میکنند با یک محتوای آموزشی و ارزشمند طرف هستند تا یک محتوای 200-300 کلمه ای .

اما بعضی از تولید کننده های محتوای تازه کار و غیر حرفه ای،  200 کلمه محتوا می نویسند و آن را با 2500 کلمه بی ارزش پر میکنند و آن را انقدر کش می دهند تا به تعداد کلمه بالا برسند و فکر کنند که یک محتوای طولانی و عالی نوشته اند .

شما اگر می خواهید بازدید کننده خودتان را فراری ندهید ،هیچ وقت از کلمات پر کننده و بی ارزش برای افزایش طول محتوا استفاده نکنید و مفهومی که واقعا می توانید با 500 کلمه آن را جمع کنید بیخودی تا 3000 کلمه کش ندهید .

6- لینک های که در متن میگذارید خیلی جالب هستند!

قطعا همه ما تولید کننده های محتوا میدانیم که گذاشتن لینک ها چه داخلی چه خارجی میتواند تاثیر خیلی زیادی روی سئو سایت داشته باشند و اعتبار سایت ما را بیشتر کنند علاوه بر اینکه لینک های داخلی مرتبط می توانند باعث شوند که مخاطب محتواهای بیشتری از سایت شما را بخواند . اما فکر این را هم بکنید اگر لینک هایی که میگذارید از تعداد مشخصی بیشتر باشد و همین طور بیش از حد جلب توجه کننده باشند باعث میشود مخاطب در همان شروع خواندن از سایت یا وبلاگ شما خارج شود و یا از صفحه ای که هست خارج شود و سریع صفحه دیگری را باز کند .

پس هر جا که لینک اضاف میکنید سعی کنید حتما :

– لینک ها در صفحه ی جدیدی باز شوند.

– به روان بودن متن شما صدمه نزنند.

– و به جای اطلاعات جدید روی اطلاعات تکمیلی تاکید داشته باشند.

ما شاید پیش خودمان اینطور فکر کنیم که که فوقش مخاطب میرود و برمیگردد و اتفاق خاصی نمی افتد اما اینترنت فضایی است که همه گرفتار پریدن از این شاخه به آن شاخه می شویم و کمتر یادمان می آید که اول مسیر کجا بودیم و کجا باید برگردیم.

 

7- بیش از حد  روی تبلیغات و کسب درآمد تمرکز میکنید

پول درآوردن و کسب درآمد نه تنها اصلا بد نیست بلکه یکی از اولویت ها و اهداف اصلی همه ما تولید کننده های محتواست .

همانطور که شعار اصلی ما رایتینایی ها تبدیل محتوا به ارزش و ثروت است اما کسب درآمد از محتوانویسی و پولسازی از آن راه و روش هوشمندانه و خاص خودش را دارد .

زمانی که شما کل تمرکز سایت و تولید محتوای خودتان را روی پول در آوردن و خصوصا تبلیغات میگذارید قطعا باعث آزار و فرار مخاطب میشوید . مشخصا هیچ مخاطبی تا بحال نگفته است که من به سایت و وبلاگ شما علاقه ندارم چون زیاد تبلیغات ندارید.

محتوا نویسی برای سایت و پولسازی

بسیاری از خواننده ها تبلیغات را آزاردهنده می دانند و احتمال اینکه سایت شما را ترک کنند بالاتر است.

شما در نهایت در این معامله از دو طرف شکست می خورید چون هم مخاطب خودتان را از دست داده اید و هم اینکه بعد از مدتی به خاطر مخاطب کم برندی به شما تبلیغ نمی دهد .

 

8- همیشه در محتوا نویسی برای سایت تان از موضوعات تکراری و نخ نما استفاده میکنید

این روزها همه مخاطب ها بیشتر از هر چیزی اعتیاد به محتوای جدید دارند و در همه شرایطی دوست دارند از جدیدترین اخبار و اطلاعات با خبر شوند .

ولی حساب کنید هر بار که وبلاگ یا سایت ما را باز میکنند با موضوعاتی مواجه می شوند که برای آنها تبدیل به خاطره شده !! ولی ما همچنان روی محتوا نویسی در مورد این موضوعات گیر کرده ایم.

پس بهتر است قبل از اینکه یک محتوا نویس حرفه ای باشید یک جستجو گر حرفه ای باشید و بگردید هم موضوعات جدید پیدا کنید و هم اینکه مقالات قدیمی خودتان را بازنویسی و ویرایش کنید و اطلاعات جدیدی به آنها اضافه کنید .

چگونه با محتواهای قدیمی، ترافیک سایت را بالا ببریم و سایت را به روز نگه داریم ؟
اگر می خواهید مخاطب شما را ترک نکند باید همیشه چیز جدید برای گفتن داشته باشید و همیشه به روز باشید .

9- سریالی و متمرکز نمی نویسید

یکی ازاشتباهات رایج تولید کننده های محتوای غیر حرفه ای می دانید چیست ؟

غیر متمرکز و پراکنده نوشتن.

این افراد به محتوا نویسی به صورت سریالی فکر نمیکنید . یعنی هر محتوایی که امروز و فردا و پس فردا و … می نویسند هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارد  و در سایت شان از هر دری میگویند و به هر موضوعی یک نوک میزنند .

اگر می خواهید به شکلی محتوا بنویسید که مخاطب را فراری ندهید و همیشه شما را دنبال کند باید به صورت یک سریال جذاب و دنباله دار برای او بنویسید . یعنی اگر مخاطبی به صورت اتفاقی از گوگل به یکی از مقالات سایت شما رسید و محتوا را خواند باید ترغیب شود که مقالات با موضوع مشابه را هم بخواند و پیگیر بقیه مطالب هم شود .

سعی کنید به این مرحله برسید و مخاطب هایی را جذب کنید که مطالب شما را یکی پس از دیگری دنبال کنند. به عبارت دیگر، نه تنها مخاطب ها فراری نمی شوند بلکه جذب وبلاگ شما هم می شوند.

البته این به این معنی نیست که شما نمی توانید هر از گاهی درباره ی موضوع متفاوتی محتوا بنویسید؛ قطعا این هم برای جذب مخاطب جدید لازم است اما سعی کنید سایت یا وبلاگ تان یک تم خاص و مشخص داشته باشد .

10 – نباید مخاطب را معلق و سردرگم نگه دارید

یکی از اشتباهات دیگر شما که می تواند منجر به از دست دادن مخاطب تان شود این است که فقط محتوا می نویسید و فکر میکنید همین تمام کاری است که باید انجام دهید . در صورتی که اتفاقا کارهایی که باید در کنار این محتوا نویسی انجام دهید تا مخاطب را به طریقی در سایت و وبلاگ تان حفظ کنید قطعا گاهی اوقات حتی از خود محتوا نویسی هم مهم تر است .

گاهی اوقات میشود که مخاطب مقاله شما را می خواند و اتفاقا محتوایش را دوست دارد اما چون هیچ مسیر دیگری بعد از خواندن محتوا پیش روی مخاطب نگذاشته اید او چند ثانیه ای در سایت معلق می ماند و در نهایت هم چاره ای جز ترک شما ندارد .

اما محتوانویس های باهوش همیشه می دانند که چه طور مخاطب را در سایت و وبلاگ حفظ کنند .

مثلا برای حفظ مخاطب و هدایت او به سمتی که می خواهید می توانید از این روش ها استفاده کنید :

  •  آنها را به یک محتوا و مقاله مرتبط هدایت کنید.
  • از مقاله های قدیمی اما جذاب تان به آنها پیشنهاد بدهید
  •  از آنها بخواهید در نظر سنجی شما شرکت کنند.

و البته همیشه از مطالبی که در آینده می خواهید بنویسید و منتشر کنید با مخاطب حرف بزنید

بیایید این اشتباهات را هیچ وقت برای محتوا نویسی برای سایت مان مرتکب نشویم

تولید محتوا و وبلاگ نویسی اصلا کار راحتی نیست که یک شبه بتوانید در آن حرفه ای شوید . و بیشترین چیزی که باید روی آن تمرکز کنید حتی جذب مخاطب نیست بلکه بیشتر حفظ مخاطب است.

بازدید کننده ای که از سایت شما فرار میکند و بیرون می رود هیچ وقت دیگر این شانس را ندارید که  بتوانید او را به مخاطب ، مشترک و مشتری وفادار خودتان تبدیل کنید .

اما مشخصا نگه داشتن و حفظ مخاطب مثل بقیه موارد در محتوا نویسی تکنیک هایی دارد که با یادگیری آنها می توانید به راحتی به هدفی که می خواهید برسید .

 

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

10 اشتباه در محتوا نویسی برای سایت که باعث فرار مخاطب می شود

خیلی دردناک است .

حساب کنید به عنوان یک تولید کننده محتوا هر روز یک مقاله چند هزار کلمه ای منتشر میکنید و به صورت مستمر وبلاگ تان را به روز میکنید یا به عنوان یک صاحب سایت کلی برای محتوا نویسی سایت تان هزینه می کنید اما در نهایت نتیجه ای که میبینید چند تا مخاطب گذری است که خیلی زود آنها هم شما را ترک میکنند و همیشه وبلاگ یا سایت تان سوت و کور است .

خب می دانید مشکل کجاست و  چرا از محتوا نویسی و وبلاگ نویسی هیچ درآمدی ندارید و برعکس فقط هزینه میکنید ؟

مشکل شما این است که نمی توانید با تکنیک های حرفه ای مخاطب را در سایت تان نگه دارید و از او بخواهید کاری که شما دوست دارید را انجام بدهد .

واقعا منصفانه نیست اما واقعیت دارد که شما ممکن است شبانه روز تلاش کنید و به هیچ نتیجه ای در تولید محتوا و جذب مخاطب نرسید اما رقیب شما با یک تلاش هوشمندانه ده ها برابر شما نتیجه بگیرد و درآمد و اعتبار داشته باشد .

اگر نمی خواهید این درد را تحمل کنید باید اشتباه های خودتان را بشناسید و در اولین فرصت آنها را رفع کنید .

چرا مخاطب از سایت شما فرار میکند ؟

1- اکثر مقالات شما یک عنوان به درد نخور و تکراری دارند

در دنیای تولید محتوا اولین چیزی که مخاطب را به سمت محتوای ما میکشاند قطعا عنوان مقاله ، عنوان ایمیل ، عنوان پست ، عنوان صفحه لندینگ پیج ، عنوان کتاب و… خلاصه هر نوع عنوان است.

پس اگر عنوان های محتوا را همیشه به یک شکل و غیر جذاب بنویسید نباید توقع داشته باشید که مخاطب تمایلی به باز کردن مقاله شما داشته باشد . چون حس میکند به همین قدر که عنوان مقاله حوصله سر بر و به درد نخور است احتمالا محتوای مقاله هم چنگی به دل نمی زند .

اما برعکس این حالت زمانی است که شما با تخصصی که در تولید عنوان های جذاب و تاثیر گذار دارید ، یک عنوان خارق العاده می نویسید و در همین عنوان به او وعده می دهید که با باز کردن مقاله کلی سود میکند و چیزهای جدید و مفید یاد می گیرد و در متن مقاله هم حتما باید به این وعده تان عمل میکنید .

آموزش عنوان نویسی جذاب و تاثیر گذار

اگر مخاطبی که فقط یکبار به صورت اتفاقی یا از طریق جستجو در گوگل یا هر روش دیگری به سایت شما وارد شود ، با یک عنوان جذاب و خاص و همین طور محتوای عالی و با کیفیت در سایت شما مواجه شود مطمئن باشید حاضر نیست به هیچ طریقی دست از سر شما بردارد و شما را ترک کند .

تنها کاری که ما برای جذب مخاطب و حفظ او باید انجام دهیم این است که محتوای با کفیت و عالی و منحصر به فرد به خوردش بدهیم نه زباله محتوایی !

2- هول هستید و خودتان را بیش از حد مشتاق نشان می دهید

یکی از بدترین کارهایی که می توانید برای فراری دادن مخاطب از سایت و محتوای تان بکنید این است که برای گرفتن اطلاعات و آشنایی بیشتر با مخاطب بیش از حد عجله کنید . مثلا یکی از بدترین سایت هایی که من همیشه از آنها بدم می آید و اگر بهترین محتوا را هم داشته باشم از آنها فرار میکنم سایت هایی هستند که به محض ورود یک پاپ آپ گرفتن ایمیل باز می شود .

شما خودتان را جای مخاطب بگذارید . مخاطب هنوز نمی داند شما کی هستید و چی کار میکنید و اصلا می توانید برایش مفید باشید یا نه و… آن وقت چرا باید اطلاعات خصوصی خودش مثل ایمیل را به شما بدهد ؟

محتوا نویسی برای سایت و فرار مخاطب!

این حرکت دقیقا مثل این است که شما صاحب مغازه ای هستید و می روید جلوی درب مغازه می ایستید و به هرکسی که از جلوی درب مغازه شما رد می شود پیشنهاد میکنید که شماره موبایلش را برای دریافت روزهای حراجی بدهد . و فرض کنید که مغازه شما فروشگاه لباس مردانه است و در بین عابرهای گذری شانس می آورید و پیرزنی که از آن جا رد می شود شماره موبایلش را به شما می دهد . ولی واقعا شماره موبایل این پیرزن چه قدر به درد شما می خورد ؟ اگر روزی 100 تا کد تخفیف و حراجی هم برای او بفرستید آیا کد تخفیف لباس های مردانه به درد او میخورد و می تواند از این کدها استفاده کند و باعث فروش بیشتر شما شود ؟

خب پس چرا برای سایت تان به این مساله فکر نمیکنید ؟

واقعا آدرس ایمیل و مشخصات هر کسی که به صورت گذری به سایت شما سری می زند و شاید هیچ علاقه ای به محتوا یا محصولات شما نداشته باشد نه تنها هیچ فایده ای برای شما ندارد بلکه باعث فراری دادن تعداد زیادی از مخاطبان واقعی شما هم میشوند .

برای اینکه مخاطب شما فراری نشود و سایت شما را ترک نکند باید کمی به او فرصت بدهید که در سایت شما بچرخد و با شما بیشتر آشنا شود و بعد به او یک پیشنهاد ویژه بدهید و در قبال این پیشنهاد رد نشدنی از او بخواهید که آدرس ایمیلش را به شما بدهد .

 

3- این توهم را دارید که محتوای شما انقدر با ارزش است که مخاطب حتی یک ساعت هم برای لود شدن سایت منتظر می ماند

شما خودتان را جای مخاطب تان بگذارید . کلا چه قدر صبر میکنید که یک صفحه لود و باز شود ؟

قطعا به چند ثانیه نمی رسد و مشخصا این علامت یکی از علامت هایی است که همه ما از آن متنفریم

خب چرا خودخواهانه فکر میکنید محتوای شما انقدر خاص و منحصر به فرد است که لازم باشد مخاطب ساعت ها باید منتظر بماند تا صفحه شما باز شود !

اصلا فرض میکنیم که در واقعیت هم محتوای شما عالی و با کیفیت باشد اما واقعا مخاطب فست فودی این روزها انقدر تحمل دارد که چند ثانیه بیشر صبر کند تا صفحه شما باز شود ؟

زمانی که کمی بیشتر از حد نرمال صفحه شما باز شود مطمئن باشید مخاطب در همان چند ثانیه اول روی دکمه ضربدر می زند و شما را ترک میکند .

پس یکی از مهمترین کارهایی که باید همین حالا به فکر آن باشید این است که سرعت سایت تان را چک کنید و اگر سرعت آن پایین است حتما در اولین فرصت فکری به حال بکنید .

4- محتوای مفیدی دارید اما برای مخاطب خیلی خسته کننده است

اینکه محتوای شما یک محتوای آموزشی و مفید و به درد بخور برای مخاطب باشد بسیار هم عالی است و قطعا مخاطب این نوع محتواها را خیلی هم دوست دارد  اما به شرطی که یک کلاس درس خسته کننده و کسالت آور مثل کلاسهای درسی مدرسه یا دانشگاه نباشید که بچه ها برای پایان کلاس و زنگ تفریح لحظه شماری میکنند.

اینکه شما یک معلم خوش اخلاق و دوست داشتنی برای مخاطب باشید یا اینکه یک معلم کسل کننده خیلی فرق میکند .

پس اگر یک محتوای آموزشی عالی برای مخاطب تولید کردید حتما از تکنیک های رنگ آمیزی محتوا استفاده کنید . رنگ آمیزی محتوا فقط به این معنی نیست که مثل یک کودک 10 ساله شروع کنید به رنگ و وارنگ کردن کلمات . مثلا یک جمله را سبز بنویسید یک جمله را آبی یک جمله را ….

بلکه منظورمان از رنگ آمیزی قابل هضم کردن محتوا برای مخاطب است . مثلا اضافه کردن تصویر یا یک ویدئو یا استفاده از اعداد و ارقام یا نقل قول از افراد مشهور و… می تواند به هضم بهتر محتوا کمک کند .

رنگ آمیزی در محتوا نویس برای سایت

هدف وبلاگ شما تنها انتقال اطلاعات از مغزتان به مخاطب نباید باشد .

بیایید به معلم های مورد علاقه ی خودمان در دوران مدرسه فکر کنیم . این معلم ها هیچ تفاوتی از لحاظ سطح اطلاعاتی با بقیه نداشتند .و فقط آنها بهتر بلد بودند که چه طور موضوع درس را برای ما لذت بخش کنند و در آخر کلاس ما اشتیاق و انگیزه ی زیادی برای درس خواندن پیدا می کردیم.

بهترین وبلاگ نویس ها هم همین طور هستند. آنها فقط معلم نیستند بلکه نقش مهم تری هم دارند. اگر شما فقط درس بدهید سطح انرژی خواننده های شما هر لحظه کم و کمتر می شود چون یاد گرفتن به تلاش و صرف انرژی زیادی نیاز دارد.

شما باید به خواننده های خودتان انرژی بدهید و آنها را ترغیب کنید تا این مقاله را تا به انتها بخوانند و حتی ترغیب شوند که سری هم به بقیه محتواهای شما بگذارند .

5- از کلمات پر کننده و زیاد برای افزایش تعداد کلمات محتوای تان استفاده میکنید

مشخصا همه ما این روزها می دانیم که نوشتن پست های طولانی و ارزشمند می تواند تاثیر خوبی در سئو و همین طور جذب مخاطب بیشتر داشته باشد چون مخاطبان با دیدن یک مقاله 2000-3000 کلمه ای بیشتر حس میکنند با یک محتوای آموزشی و ارزشمند طرف هستند تا یک محتوای 200-300 کلمه ای .

اما بعضی از تولید کننده های محتوای تازه کار و غیر حرفه ای،  200 کلمه محتوا می نویسند و آن را با 2500 کلمه بی ارزش پر میکنند و آن را انقدر کش می دهند تا به تعداد کلمه بالا برسند و فکر کنند که یک محتوای طولانی و عالی نوشته اند .

شما اگر می خواهید بازدید کننده خودتان را فراری ندهید ،هیچ وقت از کلمات پر کننده و بی ارزش برای افزایش طول محتوا استفاده نکنید و مفهومی که واقعا می توانید با 500 کلمه آن را جمع کنید بیخودی تا 3000 کلمه کش ندهید .

6- لینک های که در متن میگذارید خیلی جالب هستند!

قطعا همه ما تولید کننده های محتوا میدانیم که گذاشتن لینک ها چه داخلی چه خارجی میتواند تاثیر خیلی زیادی روی سئو سایت داشته باشند و اعتبار سایت ما را بیشتر کنند علاوه بر اینکه لینک های داخلی مرتبط می توانند باعث شوند که مخاطب محتواهای بیشتری از سایت شما را بخواند . اما فکر این را هم بکنید اگر لینک هایی که میگذارید از تعداد مشخصی بیشتر باشد و همین طور بیش از حد جلب توجه کننده باشند باعث میشود مخاطب در همان شروع خواندن از سایت یا وبلاگ شما خارج شود و یا از صفحه ای که هست خارج شود و سریع صفحه دیگری را باز کند .

پس هر جا که لینک اضاف میکنید سعی کنید حتما :

– لینک ها در صفحه ی جدیدی باز شوند.

– به روان بودن متن شما صدمه نزنند.

– و به جای اطلاعات جدید روی اطلاعات تکمیلی تاکید داشته باشند.

ما شاید پیش خودمان اینطور فکر کنیم که که فوقش مخاطب میرود و برمیگردد و اتفاق خاصی نمی افتد اما اینترنت فضایی است که همه گرفتار پریدن از این شاخه به آن شاخه می شویم و کمتر یادمان می آید که اول مسیر کجا بودیم و کجا باید برگردیم.

 

7- بیش از حد  روی تبلیغات و کسب درآمد تمرکز میکنید

پول درآوردن و کسب درآمد نه تنها اصلا بد نیست بلکه یکی از اولویت ها و اهداف اصلی همه ما تولید کننده های محتواست .

همانطور که شعار اصلی ما رایتینایی ها تبدیل محتوا به ارزش و ثروت است اما کسب درآمد از محتوانویسی و پولسازی از آن راه و روش هوشمندانه و خاص خودش را دارد .

زمانی که شما کل تمرکز سایت و تولید محتوای خودتان را روی پول در آوردن و خصوصا تبلیغات میگذارید قطعا باعث آزار و فرار مخاطب میشوید . مشخصا هیچ مخاطبی تا بحال نگفته است که من به سایت و وبلاگ شما علاقه ندارم چون زیاد تبلیغات ندارید.

محتوا نویسی برای سایت و پولسازی

بسیاری از خواننده ها تبلیغات را آزاردهنده می دانند و احتمال اینکه سایت شما را ترک کنند بالاتر است.

شما در نهایت در این معامله از دو طرف شکست می خورید چون هم مخاطب خودتان را از دست داده اید و هم اینکه بعد از مدتی به خاطر مخاطب کم برندی به شما تبلیغ نمی دهد .

 

8- همیشه در محتوا نویسی برای سایت تان از موضوعات تکراری و نخ نما استفاده میکنید

این روزها همه مخاطب ها بیشتر از هر چیزی اعتیاد به محتوای جدید دارند و در همه شرایطی دوست دارند از جدیدترین اخبار و اطلاعات با خبر شوند .

ولی حساب کنید هر بار که وبلاگ یا سایت ما را باز میکنند با موضوعاتی مواجه می شوند که برای آنها تبدیل به خاطره شده !! ولی ما همچنان روی محتوا نویسی در مورد این موضوعات گیر کرده ایم.

پس بهتر است قبل از اینکه یک محتوا نویس حرفه ای باشید یک جستجو گر حرفه ای باشید و بگردید هم موضوعات جدید پیدا کنید و هم اینکه مقالات قدیمی خودتان را بازنویسی و ویرایش کنید و اطلاعات جدیدی به آنها اضافه کنید .

چگونه با محتواهای قدیمی، ترافیک سایت را بالا ببریم و سایت را به روز نگه داریم ؟
اگر می خواهید مخاطب شما را ترک نکند باید همیشه چیز جدید برای گفتن داشته باشید و همیشه به روز باشید .

9- سریالی و متمرکز نمی نویسید

یکی ازاشتباهات رایج تولید کننده های محتوای غیر حرفه ای می دانید چیست ؟

غیر متمرکز و پراکنده نوشتن.

این افراد به محتوا نویسی به صورت سریالی فکر نمیکنید . یعنی هر محتوایی که امروز و فردا و پس فردا و … می نویسند هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارد  و در سایت شان از هر دری میگویند و به هر موضوعی یک نوک میزنند .

اگر می خواهید به شکلی محتوا بنویسید که مخاطب را فراری ندهید و همیشه شما را دنبال کند باید به صورت یک سریال جذاب و دنباله دار برای او بنویسید . یعنی اگر مخاطبی به صورت اتفاقی از گوگل به یکی از مقالات سایت شما رسید و محتوا را خواند باید ترغیب شود که مقالات با موضوع مشابه را هم بخواند و پیگیر بقیه مطالب هم شود .

سعی کنید به این مرحله برسید و مخاطب هایی را جذب کنید که مطالب شما را یکی پس از دیگری دنبال کنند. به عبارت دیگر، نه تنها مخاطب ها فراری نمی شوند بلکه جذب وبلاگ شما هم می شوند.

البته این به این معنی نیست که شما نمی توانید هر از گاهی درباره ی موضوع متفاوتی محتوا بنویسید؛ قطعا این هم برای جذب مخاطب جدید لازم است اما سعی کنید سایت یا وبلاگ تان یک تم خاص و مشخص داشته باشد .

10 – نباید مخاطب را معلق و سردرگم نگه دارید

یکی از اشتباهات دیگر شما که می تواند منجر به از دست دادن مخاطب تان شود این است که فقط محتوا می نویسید و فکر میکنید همین تمام کاری است که باید انجام دهید . در صورتی که اتفاقا کارهایی که باید در کنار این محتوا نویسی انجام دهید تا مخاطب را به طریقی در سایت و وبلاگ تان حفظ کنید قطعا گاهی اوقات حتی از خود محتوا نویسی هم مهم تر است .

گاهی اوقات میشود که مخاطب مقاله شما را می خواند و اتفاقا محتوایش را دوست دارد اما چون هیچ مسیر دیگری بعد از خواندن محتوا پیش روی مخاطب نگذاشته اید او چند ثانیه ای در سایت معلق می ماند و در نهایت هم چاره ای جز ترک شما ندارد .

اما محتوانویس های باهوش همیشه می دانند که چه طور مخاطب را در سایت و وبلاگ حفظ کنند .

مثلا برای حفظ مخاطب و هدایت او به سمتی که می خواهید می توانید از این روش ها استفاده کنید :

  •  آنها را به یک محتوا و مقاله مرتبط هدایت کنید.
  • از مقاله های قدیمی اما جذاب تان به آنها پیشنهاد بدهید
  •  از آنها بخواهید در نظر سنجی شما شرکت کنند.

و البته همیشه از مطالبی که در آینده می خواهید بنویسید و منتشر کنید با مخاطب حرف بزنید

بیایید این اشتباهات را هیچ وقت برای محتوا نویسی برای سایت مان مرتکب نشویم

تولید محتوا و وبلاگ نویسی اصلا کار راحتی نیست که یک شبه بتوانید در آن حرفه ای شوید . و بیشترین چیزی که باید روی آن تمرکز کنید حتی جذب مخاطب نیست بلکه بیشتر حفظ مخاطب است.

بازدید کننده ای که از سایت شما فرار میکند و بیرون می رود هیچ وقت دیگر این شانس را ندارید که  بتوانید او را به مخاطب ، مشترک و مشتری وفادار خودتان تبدیل کنید .

اما مشخصا نگه داشتن و حفظ مخاطب مثل بقیه موارد در محتوا نویسی تکنیک هایی دارد که با یادگیری آنها می توانید به راحتی به هدفی که می خواهید برسید .

 

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست