موضوع تولید محتوا | 5 روشی که برای من جواب داد

  1. خانه
  2. دسته بندی مقالات تولید محتوا
  3. ایده های تولید محتوا
  4. موضوع تولید محتوا | 5 روشی که برای من جواب داد

واقعا قبول دارید که { انتخاب موضوع برای تولید محتوا  } یکی از سخت‌ترین بخش های تولید محتواست ؟

اونم نه هر موضوعی‌ها ؛ بلکه موضوعات جالب برای تولید محتوا که جزو ایده های پولساز و پرطرفدار باشن و مخاطب از اونها خوشش بیاد و اون رو بخونه.

اگر از درس قبل یادتون باشه، اونجا گفتیم که ما تو رایتینا هیچ وقت برای ایده تولید محتوا منتظر الهام شدن نمی‌مونیم و خودمون شروع می‌کنیم به ایده سازی و ایده یابی برای تولید محتوا.

اگر اون درس رو نخوندید یا یادتون رفته، حتما الان برید یه مرور بکنید:

ایده سازی برای تولید محتوا یعنی چی ؟ و چه جوریه ؟

خب حالا بعد از اینکه فهمیدیم باید ایده سازی کنیم، کم کم باید با روش های ایده سازی آشنا بشیم و شروع کنیم به جمع کردن ایده ها. روشی که تو این درس می‌خوایم یاد بگیریم روش ذهن خونی مخاطب هست.

انتخاب موضوع برای تولید محتوا از روش ذهن‌خونی مخاطب

 

یکی از بهترین راه های ایده سازی برای تولید محتوا از جمله مقالات وبلاگ یا پست های شبکه های اجتماعی یا پادکست یا ویدئو یا هر نوع محتوای دیگه ای پیدا کردن سوالات مخاطب و پاسخ دادن کامل به این سوال‌ها با تولید محتوا هستش.

بیشتر مخاطب ها به این خاطر به سایت یا وبلاگ ما سر می زنند یا از طریق گوگل به اون هدایت میشن که دنبال پاسخی برای سوال یا راه حلی برای مشکل خودشون هستن.

اگر شما نتونید هیچ مشکلی از مخاطب رو رفع کنید، پس هیچ دلیلی نداره از اونها توقع داشته باشید در سایت شما بمونن یا دوباره به شما سر بزنن .

پس یکی از بهترین روش ها برای اینکه محتواهای پرطرفدار تولید کنیم، نوشتن محتوا درباره سوالات مخاطب هست.

خب حالا باید به این فکر کنیم که:

برای پیدا کردن سوژه تولید محتوا از طریق سوالات مخاطب به کجاها سر بزنیم ؟

خب اینجا دقیقا همون جاست که باید مثل یه شکارچی تیز حواستون به همه دور و اطراف تون باشه تا بتونید سوالات مخاطب هاتون رو شکار کنید .

روش اول پیدا کردن سوالات مخاطب این هست که از ارتباط مستقیم و رو در رو با مخاطب ها به سوال هاشون پی ببرید:

¶ مثلا ممکنه یه روز صبح که دارید میرید سر کار، توی تاکسی یه خانمی با بچه اش کنارتون نشسته باشه و تو صحبت های تلفنی ای که اون خانوم با دوستش داره متوجه بشید که بچش مبتلا به اوتیسم هست و حسابی کلافه شده و نمیدونه باید چه غذایی به بچه‌اش بده که خیلی بد غذا هستش و هر غذایی رو نمی‌خوره و اصلا نمی‌دونه خوردن چه غذایی براش بهتر هست . اگر شاخک های جذب ایده مون رو روشن گذاشته باشیم همین میتونه جرقه یه ایده خلاقانه باشه و سریع تو بانک ایده ثبت بشه که اگر مثلا برای یه مجله اینترنتی، تولید محتوا می‌کنیم یا موضوع محتوای سایت مون به این مورد مرتبط هست حتما بریم تحقیق کنیم و یه مقاله کامل در مورد رژیم غذایی کودکان اوتیسم بنویسیم و با این مقاله دقیقا به دغدغه خیلی از مادرهایی که کودک اوتیسمی دارن و با تغذیه اش مشکل دارن پاسخ درستی بدیم؛

¶ یا ممکنه شما تولید کننده محتوای یه شرکت هوشمند سازی ساختمان باشید و برید از کارشناس فروش مجموعه سوال کنید که بیشترین سوالی که مشتری ها تو جلسات تلفنی یا حضوری در مورد مثلا قفل دیجیتال میپرسن چی هست و ممکنه اون مثلا به شما جواب بده که بیشتر دغدغه مشتری ها اینه که اگر رمزی که گذاشتن روی قفل رو فراموش کردن چی کار باید بکنن و آیا امکانش هست که به هیچ وجه دیگه نتونن قفل رو باز کنن و وارد یا خارج بشن ؟همین میتونه یه ایده باشه که تو بانک ایده هاتون ثبت کنید تا حتما در مورد این دغدغه مخاطب تون بنویسید و رفع‌اش کنید؛

¶ یا ممکنه تو یه مهمونی دوست تون ازتون بپرسه تو میدونی چه طور میتونم وقتی رژیم میگیرم کالری های غذام رو بشمرم و همین ممکنه بشه یه ایده ای که شما برید تحقیق کنید و یه مقاله کامل در مورد نحوه شمارش کالری خوراکی ها بنویسید یا حتی به صورت یه تصویر یا اینفوگرافیک درش بیارید تو سایت یا شبکه های اجتماعی‌تون منتشرش کنید؛

پس به روش هایی شبیه این شما می‌تونید تو زندگی روزمره تون و تو ارتباط رو در رویی که با مخاطب دارید حرف دلش و سوالاتش رو بشنوید یا ببینید و بر اساس اونها ایده تولید محتوا بسازید.

روش [ گوگل کردن ] برای پیدا کردن موضوع برای تولید محتوا

نباید فراموش کنیم که این روزها کاربرها معمولا اولین جایی که برای پیدا کردن پاسخ سوال‌شون و یا پیدا کردن راه حلی برای مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستن میرن گوگل هستش.

مشخصا بهترین و سریع ترین راه برای پیدا کردن سوال های مخاطب همین گوگل کردن است.

به عنوان مثال :

¶ یه نفری ممکنه سینک ظرفشویی خونه‌اش گرفته باشه و در حال حاضر هم به لوله کش دسترسی نداره. به همین خاطر به سراغ گوگل میره و جستجو میکنه : «چگونه سینک ظرفشویی را باز کنیم ؟»

¶ یا یه نفر دیگه ممکنه همین حالا هوس درست کردن قهوه کرده باشه و از اونجایی که تا به حال اینکار رو انجام نداده میره تو گوگل سرچ میکنه : نحوه درست کردن قهوه اسپرسو

¶ یا یه نفر دیگه چند ساعتی هست که دچار خارش پوستی یا کهیر شده و براش این سوال پیش اومده که چطور می تونه در حال حاضر یک درمان خانگی برای این مشکلش پیدا کنه و به همین خاطر به سراغ دکتر گوگل میره و جستجو میکنه :« راه های درمان خانگی کهیر یا خارش پوستی»

و خیلی سوال ها شبیه به این ها که مخاطب ها هر روز از گوگل میپرسن؛

پس این روزها [ تو فضای آنلاین ذهن خونی مخاطب و پیدا کردن سوال های مخاطب خیلی کار سختی نیست]

و  یکی از بهترین راه های سرک کشیدن تو ذهن مخاطب و پیدا کردن سوال هایی که تو ذهنش هست و بعد هم پاسخ دادن به سوالاتش گشتن تو گوگل و دیدن سابقه جستجو های مخاطب هست.

پس اولین کار این هستش که از خودمون بپرسیم من خودم تو این حوزه ای که می خوام تولید محتوا کنم چه چیزهایی دوست دارم بخونم یا بشنوم یا ببینم ؟

این سوال بهمون کمک میکنه بریم تو کفش مخاطب و از دید اون ببینیم که چه چیزی جذاب و جالب هست.

مثلا اگر حوزه ای که میخواید براش ایده تولید محتوا پیدا کنید، مربوط به طب کار یا تجهیزات پزشکی یا حتی یه سایت فیزیوتراپی یا سایت یه دکتر ارتوپد هست میتونه این به ذهن تون برسه که ممکنه دغدغه و سوال اصلی مخاطب در مورد نحوه ی درست نشستن باشه،

پس میاید همین رو تو گوگل سرچ میکنید تا ببینید مخاطب ها چه چیزهای دیگه ای رو بیشتر در این مورد جستجو کردن،

مثلا من همین موضوع رو سرچ کردم و به این نتایج رسیدم :

ذهن خونی مخاطب از طریق گوگل برای ایده یابی تولید محتوا

خب میتونید همین موضوع ها رو تو بانک ایده تون یادداشت کنید که در موردشون بنویسید مثلا در مورد اینکه چه طور پشت میز کامپیوتر بشینیم یا اینکه نشستن روی زمین برای مطالعه خوب است یا بد ؟ یا ارتفاع مناسب برای کار با مانیتور چه قدر است ؟ یا بهتر است چه طور روی صندلی بشینیم ؟ و…

پس سابقه جستجوی مخاطب در گوگل رو تو دو قسمت میتونید پیدا کنید یکی پیشنهادهای گوگل تو کادر جستجو زمانی که در حال تایپ یک موضوع هستید و یکی هم عبارت های مرتبط با جستجو که تو قسمت پایین صفحه به شما معرفی میکنه :

سابقه جستجو مخاطب در گوگل

 

یعنی با همین جستجوی ساده ممکنه به کلی ایده برای تولید محتوا برسیم.

حالا اینجا یه نکته جالب هم در مورد استفاده از سابقه جستجوی مخاطب تو گوگل بگم که از یه کتابی که چند ماه پیش خوندم یاد گرفتم؛

اسم این کتاب هست : همه دروغ میگویند

و در مورد یه روش کاملا جدید ذهن خونی آدم هاست.

تو این کتاب نویسنده یه تعبیر جالبی داره و میگه همه به هم دروغ میگن حتی به دوستانشون خانوادشون عشق شون دکتر معالجه شون و حتی به خودشون به جز به گوگل !

نویسنده این کتاب دلایل محکمی داره برای این حرفش و میگه مردم رازهای خودشون در مورد علایق شخصی شون، بیماریهای روحی و روانی و جسمی شون حتی نقطه نظرات عجیب و غریب شون رو به تنها کسی که راست میگن گوگل هستش، چون هیچ ترسی ندارن که رازشون برملا بشه یا کسی در مورد بیماری‌شون بدونه یا برای گفتن عقایدشون و جستجو درباره اون خجالت زده بشن یا بترسن که تنبیه بشن یا سرزنش بشن و… خلاصه آدمها این روزها به تنها کسی که دروغ نمیگن و هر چی تو ذهن شون هست رو میگن بهش گوگل هست.

پس ما تولید کننده های محتوا نباید از این نکته غافل بمونیم و باید تا جایی که ممکنه از اطلاعات گوگل در مورد سابقه جستجوی مخاطب و سوالاتی که تو ذهنش هست استفاده کنیم.

[ روش FAQ ] برای پیدا کردن موضوع تولید محتوا

خب به غیر از گوگل، یکی دیگه از جاهایی که میتونید سوالات مخاطب رو تو اونجا پیدا کنید قسمت FAQ یا سوالات پرتکرار هستش که معمولا تو قسمت منو بالایی سایت یا فوتر سایت گذاشته میشه .

FAQیه بخشی تو اکثر سایت ها هستش که مخاطب سوالات خودش رو میپرسه و سوالات پر تکرار تو این قمست لیست میشه و بهشون پاسخ داده میشه .

اما شما از این بخش سایت ها میتونید برای ایده سازی برای تولید محتوا هم استفاده کنید .

چون معمولا پاسخی که به سوال ها تو این قسمت داده میشه کوتاه و خلاصه هست و شما میتونید از این فرصت استفاده کنید و این سوالات رو به عنوان موضوع مثلا یه مقاله وبلاگ در نظر بگیرید و به صورت جامع و کامل بهش پاسخ بدید.

و این هم چیزی نیست که شما فقط به قسمت سوالات پرتکرار سایت خودتون و سوالهایی که مخاطب هاتون پرسیدن بسنده کنید .

بیشتر سایت های ایرانی و خارجی این قسمت رو دارن و شما برحسب تخصص تون باید سایت های مشابه با خودتون یا سایتی که براش می‌خواید تولید محتوا کنید رو پیدا کنید و بعد هم به قسمت سوالات پرتکرار اون سایت ها برید و تمام سوالاتی که مخاطب ها پرسیدن رو بررسی کنید و ببینید توی سایت پاسخی برای اونها دارید یا نه و می‌تونید از همین سوال برای موضوع مقاله بعدی‌تون یا یه پست شبکه اجتماعی‌تون یا حتی یه پادکست یا فایل صوتی استفاده کنید.

  ¶  مثلا اگر حوزه کاری تون در خصوص مواد غذایی یا رستوران‌داری هست معمولا افراد سوالات زیادی در خصوص پخت یک نوع غذا یا دسر خاص ممکنه بپرسن . پس می تونید از این فرصت استفاده کنید و دستور پخت این نوع دسر یا غذای خاص رو به صورت یک پست وبلاگ در سایت تون منتشر کنید .

علاوه بر قسمت FAQ یه قسمت دیگه هم روی سایت هست که میتونید ازش برای ایده سازی استفاده کنید و اون هم قسمت کامنت ها هست

[ روش کامنت خونی ] برای پیدا کردن موضوع پرطرفدار

معمولا بعد از نوشتن هر پست خصوصا اگر آموزشی باشه، تعداد زیادی کامنت به دست نویسنده یا صاحب سایت می رسه، که می تونیم از دلِ همین سوالات، مقالات وبلاگ بسیار پر بازدید در بیاریم .

من خودم از این روش ایده سازی زیاد تو رایتینا استفاده میکنم .

¶ مثلا یه‌بار کاربری توی کامنت ها نوشته بود : « سلام. لطفا چند تا سایت برای پیدا کردن عکسهای با کیفیت برای تولید محتوا معرفی کنید» . من وقتی این کامنت روخوندم همون لحظه تو بانک ایده هام یادداشت کردم که حتما در مورد این موضوع یه پست منتشر کنم و نتیجه این ایده سازی ،مقاله ای شد با عنوان : معرفی ۱۵ سایت خارجی برای دانلود تصاویر با کیفیت در تولید محتوا (لینک سایت + توضیحات مختصر در مورد هر کدام) که خیلی جالبه که وقتی الان آمار گوگل آنالیتیکس رو نگاه می کنم این پست بیشترین تعداد بازدید بین پست های دیگه رو داره !

البته این جا هم اصلا نباید فقط به سایت خودتون یا سایتی که براش تولید محتوا می‌کنید بسنده کنید و باید برای ایده های بیشتر حتما تو سایت رقیب هاتون یا حتی سایت های کمی مشابه با حوزه ای که میخواید تولید محتوا کنید برید و یه نگاهی به کامنت ها بندازید و ببینید مخاطب ها چه سوال هایی دارن.

جای بعدی که میتونید برای پیدا کردن سوالات مخاطب برای ایده سازی ازش استفاده کنید کامنت های زیر پست های شبکه های اجتماعی هست؛

هر زمان که شما خودتون یه پستی تو شبکه های اجتماعی منتشر می‌کنید یا پست رقبای خودتون رو می‌بینید حتما سری به قسمت کامنت ها هم بزنید و دقیق بخونید .مطمئن باشید علاوه بر فحش و بد و بیراه هایی که همیشه یک سری ها تو کامنت ها می‌نویسن، خیلی موقع ها سوال های خوبی هم تو این کامنت ها میتونید پیدا کنید .

[ روش فروم‌گردی ] برای پیدا کردن ایده محتوانویسی

جای دیگه ای که می‌تونید برای پیدا کردن سوالات مخاطب سراغش برید فروم ها یا انجمن هایی هست که مخاطب سوالش رو می‌پرسه و منتشر می‌کنه و منتظر می‌مونه بقیه مخاطب ها بهش جواب بدن.

مثلا اگر تو حوزه آشپزی یا کودک و سلامت میخواید تولید محتوا کنید برای این هدف دو تا انجمن ایرانی مشهور و پر بازدید هست به اسم نی نی سایت یا مامی سایت .

که تواین سایت ها تو قسمت تبادل نظرها و انجمن های مختلف میتونید سوالات زیادی از کاربرها بخونید و از هر کدومشون می‌تونیدکمک بگیرید برای ایده یابی تولید محتوا.

علاوه بر این تو سایت های خارجی سایت هایی هستند که به صورت خاص فقط برای پرسش و پاسخ کاربرها طراحی شدن و شما میتونید کلی سوال تو این سایتها پیدا بکنید و با یه ترجمه ساده ازشون به عنوان ایده استفاده کنید؛

از جمله این سایت ها Quora ،  Yahoo Answers  هستش که میتونه بهتون خیلی کمک کنه برای پیدا کردن سوالات مخاطب ها .

تو سایت Quora فقط کافیه محدوده‌ی موضوعی که می‌خواید براش تولید محتوا کنید رو تایپ کنید تا بتونید تمام سوالات مخاطب ها رو در اون زمینه ببینید، مشخصا ممکنه تعدادی از سوالات بومی باشه و به درد ما و مخاطب ما نخوره ولی قطعا بین این همه سوال می‌تونید ایده های خوبی پیدا کنید.

خب تا اینجا من تعدادی روش به شما معرفی کردم که به راحتی میتونید به کمک اونها به سوالات ذهنی مخاطب هاتون دسترسی داشته باشید و به کمک اونها ایده سازی و ایده یابی کنید.

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۳ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

موضوع تولید محتوا | 5 روشی که برای من جواب داد

واقعا قبول دارید که { انتخاب موضوع برای تولید محتوا  } یکی از سخت‌ترین بخش های تولید محتواست ؟

اونم نه هر موضوعی‌ها ؛ بلکه موضوعات جالب برای تولید محتوا که جزو ایده های پولساز و پرطرفدار باشن و مخاطب از اونها خوشش بیاد و اون رو بخونه.

اگر از درس قبل یادتون باشه، اونجا گفتیم که ما تو رایتینا هیچ وقت برای ایده تولید محتوا منتظر الهام شدن نمی‌مونیم و خودمون شروع می‌کنیم به ایده سازی و ایده یابی برای تولید محتوا.

اگر اون درس رو نخوندید یا یادتون رفته، حتما الان برید یه مرور بکنید:

ایده سازی برای تولید محتوا یعنی چی ؟ و چه جوریه ؟

خب حالا بعد از اینکه فهمیدیم باید ایده سازی کنیم، کم کم باید با روش های ایده سازی آشنا بشیم و شروع کنیم به جمع کردن ایده ها. روشی که تو این درس می‌خوایم یاد بگیریم روش ذهن خونی مخاطب هست.

انتخاب موضوع برای تولید محتوا از روش ذهن‌خونی مخاطب

 

یکی از بهترین راه های ایده سازی برای تولید محتوا از جمله مقالات وبلاگ یا پست های شبکه های اجتماعی یا پادکست یا ویدئو یا هر نوع محتوای دیگه ای پیدا کردن سوالات مخاطب و پاسخ دادن کامل به این سوال‌ها با تولید محتوا هستش.

بیشتر مخاطب ها به این خاطر به سایت یا وبلاگ ما سر می زنند یا از طریق گوگل به اون هدایت میشن که دنبال پاسخی برای سوال یا راه حلی برای مشکل خودشون هستن.

اگر شما نتونید هیچ مشکلی از مخاطب رو رفع کنید، پس هیچ دلیلی نداره از اونها توقع داشته باشید در سایت شما بمونن یا دوباره به شما سر بزنن .

پس یکی از بهترین روش ها برای اینکه محتواهای پرطرفدار تولید کنیم، نوشتن محتوا درباره سوالات مخاطب هست.

خب حالا باید به این فکر کنیم که:

برای پیدا کردن سوژه تولید محتوا از طریق سوالات مخاطب به کجاها سر بزنیم ؟

خب اینجا دقیقا همون جاست که باید مثل یه شکارچی تیز حواستون به همه دور و اطراف تون باشه تا بتونید سوالات مخاطب هاتون رو شکار کنید .

روش اول پیدا کردن سوالات مخاطب این هست که از ارتباط مستقیم و رو در رو با مخاطب ها به سوال هاشون پی ببرید:

¶ مثلا ممکنه یه روز صبح که دارید میرید سر کار، توی تاکسی یه خانمی با بچه اش کنارتون نشسته باشه و تو صحبت های تلفنی ای که اون خانوم با دوستش داره متوجه بشید که بچش مبتلا به اوتیسم هست و حسابی کلافه شده و نمیدونه باید چه غذایی به بچه‌اش بده که خیلی بد غذا هستش و هر غذایی رو نمی‌خوره و اصلا نمی‌دونه خوردن چه غذایی براش بهتر هست . اگر شاخک های جذب ایده مون رو روشن گذاشته باشیم همین میتونه جرقه یه ایده خلاقانه باشه و سریع تو بانک ایده ثبت بشه که اگر مثلا برای یه مجله اینترنتی، تولید محتوا می‌کنیم یا موضوع محتوای سایت مون به این مورد مرتبط هست حتما بریم تحقیق کنیم و یه مقاله کامل در مورد رژیم غذایی کودکان اوتیسم بنویسیم و با این مقاله دقیقا به دغدغه خیلی از مادرهایی که کودک اوتیسمی دارن و با تغذیه اش مشکل دارن پاسخ درستی بدیم؛

¶ یا ممکنه شما تولید کننده محتوای یه شرکت هوشمند سازی ساختمان باشید و برید از کارشناس فروش مجموعه سوال کنید که بیشترین سوالی که مشتری ها تو جلسات تلفنی یا حضوری در مورد مثلا قفل دیجیتال میپرسن چی هست و ممکنه اون مثلا به شما جواب بده که بیشتر دغدغه مشتری ها اینه که اگر رمزی که گذاشتن روی قفل رو فراموش کردن چی کار باید بکنن و آیا امکانش هست که به هیچ وجه دیگه نتونن قفل رو باز کنن و وارد یا خارج بشن ؟همین میتونه یه ایده باشه که تو بانک ایده هاتون ثبت کنید تا حتما در مورد این دغدغه مخاطب تون بنویسید و رفع‌اش کنید؛

¶ یا ممکنه تو یه مهمونی دوست تون ازتون بپرسه تو میدونی چه طور میتونم وقتی رژیم میگیرم کالری های غذام رو بشمرم و همین ممکنه بشه یه ایده ای که شما برید تحقیق کنید و یه مقاله کامل در مورد نحوه شمارش کالری خوراکی ها بنویسید یا حتی به صورت یه تصویر یا اینفوگرافیک درش بیارید تو سایت یا شبکه های اجتماعی‌تون منتشرش کنید؛

پس به روش هایی شبیه این شما می‌تونید تو زندگی روزمره تون و تو ارتباط رو در رویی که با مخاطب دارید حرف دلش و سوالاتش رو بشنوید یا ببینید و بر اساس اونها ایده تولید محتوا بسازید.

روش [ گوگل کردن ] برای پیدا کردن موضوع برای تولید محتوا

نباید فراموش کنیم که این روزها کاربرها معمولا اولین جایی که برای پیدا کردن پاسخ سوال‌شون و یا پیدا کردن راه حلی برای مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستن میرن گوگل هستش.

مشخصا بهترین و سریع ترین راه برای پیدا کردن سوال های مخاطب همین گوگل کردن است.

به عنوان مثال :

¶ یه نفری ممکنه سینک ظرفشویی خونه‌اش گرفته باشه و در حال حاضر هم به لوله کش دسترسی نداره. به همین خاطر به سراغ گوگل میره و جستجو میکنه : «چگونه سینک ظرفشویی را باز کنیم ؟»

¶ یا یه نفر دیگه ممکنه همین حالا هوس درست کردن قهوه کرده باشه و از اونجایی که تا به حال اینکار رو انجام نداده میره تو گوگل سرچ میکنه : نحوه درست کردن قهوه اسپرسو

¶ یا یه نفر دیگه چند ساعتی هست که دچار خارش پوستی یا کهیر شده و براش این سوال پیش اومده که چطور می تونه در حال حاضر یک درمان خانگی برای این مشکلش پیدا کنه و به همین خاطر به سراغ دکتر گوگل میره و جستجو میکنه :« راه های درمان خانگی کهیر یا خارش پوستی»

و خیلی سوال ها شبیه به این ها که مخاطب ها هر روز از گوگل میپرسن؛

پس این روزها [ تو فضای آنلاین ذهن خونی مخاطب و پیدا کردن سوال های مخاطب خیلی کار سختی نیست]

و  یکی از بهترین راه های سرک کشیدن تو ذهن مخاطب و پیدا کردن سوال هایی که تو ذهنش هست و بعد هم پاسخ دادن به سوالاتش گشتن تو گوگل و دیدن سابقه جستجو های مخاطب هست.

پس اولین کار این هستش که از خودمون بپرسیم من خودم تو این حوزه ای که می خوام تولید محتوا کنم چه چیزهایی دوست دارم بخونم یا بشنوم یا ببینم ؟

این سوال بهمون کمک میکنه بریم تو کفش مخاطب و از دید اون ببینیم که چه چیزی جذاب و جالب هست.

مثلا اگر حوزه ای که میخواید براش ایده تولید محتوا پیدا کنید، مربوط به طب کار یا تجهیزات پزشکی یا حتی یه سایت فیزیوتراپی یا سایت یه دکتر ارتوپد هست میتونه این به ذهن تون برسه که ممکنه دغدغه و سوال اصلی مخاطب در مورد نحوه ی درست نشستن باشه،

پس میاید همین رو تو گوگل سرچ میکنید تا ببینید مخاطب ها چه چیزهای دیگه ای رو بیشتر در این مورد جستجو کردن،

مثلا من همین موضوع رو سرچ کردم و به این نتایج رسیدم :

ذهن خونی مخاطب از طریق گوگل برای ایده یابی تولید محتوا

خب میتونید همین موضوع ها رو تو بانک ایده تون یادداشت کنید که در موردشون بنویسید مثلا در مورد اینکه چه طور پشت میز کامپیوتر بشینیم یا اینکه نشستن روی زمین برای مطالعه خوب است یا بد ؟ یا ارتفاع مناسب برای کار با مانیتور چه قدر است ؟ یا بهتر است چه طور روی صندلی بشینیم ؟ و…

پس سابقه جستجوی مخاطب در گوگل رو تو دو قسمت میتونید پیدا کنید یکی پیشنهادهای گوگل تو کادر جستجو زمانی که در حال تایپ یک موضوع هستید و یکی هم عبارت های مرتبط با جستجو که تو قسمت پایین صفحه به شما معرفی میکنه :

سابقه جستجو مخاطب در گوگل

 

یعنی با همین جستجوی ساده ممکنه به کلی ایده برای تولید محتوا برسیم.

حالا اینجا یه نکته جالب هم در مورد استفاده از سابقه جستجوی مخاطب تو گوگل بگم که از یه کتابی که چند ماه پیش خوندم یاد گرفتم؛

اسم این کتاب هست : همه دروغ میگویند

و در مورد یه روش کاملا جدید ذهن خونی آدم هاست.

تو این کتاب نویسنده یه تعبیر جالبی داره و میگه همه به هم دروغ میگن حتی به دوستانشون خانوادشون عشق شون دکتر معالجه شون و حتی به خودشون به جز به گوگل !

نویسنده این کتاب دلایل محکمی داره برای این حرفش و میگه مردم رازهای خودشون در مورد علایق شخصی شون، بیماریهای روحی و روانی و جسمی شون حتی نقطه نظرات عجیب و غریب شون رو به تنها کسی که راست میگن گوگل هستش، چون هیچ ترسی ندارن که رازشون برملا بشه یا کسی در مورد بیماری‌شون بدونه یا برای گفتن عقایدشون و جستجو درباره اون خجالت زده بشن یا بترسن که تنبیه بشن یا سرزنش بشن و… خلاصه آدمها این روزها به تنها کسی که دروغ نمیگن و هر چی تو ذهن شون هست رو میگن بهش گوگل هست.

پس ما تولید کننده های محتوا نباید از این نکته غافل بمونیم و باید تا جایی که ممکنه از اطلاعات گوگل در مورد سابقه جستجوی مخاطب و سوالاتی که تو ذهنش هست استفاده کنیم.

[ روش FAQ ] برای پیدا کردن موضوع تولید محتوا

خب به غیر از گوگل، یکی دیگه از جاهایی که میتونید سوالات مخاطب رو تو اونجا پیدا کنید قسمت FAQ یا سوالات پرتکرار هستش که معمولا تو قسمت منو بالایی سایت یا فوتر سایت گذاشته میشه .

FAQیه بخشی تو اکثر سایت ها هستش که مخاطب سوالات خودش رو میپرسه و سوالات پر تکرار تو این قمست لیست میشه و بهشون پاسخ داده میشه .

اما شما از این بخش سایت ها میتونید برای ایده سازی برای تولید محتوا هم استفاده کنید .

چون معمولا پاسخی که به سوال ها تو این قسمت داده میشه کوتاه و خلاصه هست و شما میتونید از این فرصت استفاده کنید و این سوالات رو به عنوان موضوع مثلا یه مقاله وبلاگ در نظر بگیرید و به صورت جامع و کامل بهش پاسخ بدید.

و این هم چیزی نیست که شما فقط به قسمت سوالات پرتکرار سایت خودتون و سوالهایی که مخاطب هاتون پرسیدن بسنده کنید .

بیشتر سایت های ایرانی و خارجی این قسمت رو دارن و شما برحسب تخصص تون باید سایت های مشابه با خودتون یا سایتی که براش می‌خواید تولید محتوا کنید رو پیدا کنید و بعد هم به قسمت سوالات پرتکرار اون سایت ها برید و تمام سوالاتی که مخاطب ها پرسیدن رو بررسی کنید و ببینید توی سایت پاسخی برای اونها دارید یا نه و می‌تونید از همین سوال برای موضوع مقاله بعدی‌تون یا یه پست شبکه اجتماعی‌تون یا حتی یه پادکست یا فایل صوتی استفاده کنید.

  ¶  مثلا اگر حوزه کاری تون در خصوص مواد غذایی یا رستوران‌داری هست معمولا افراد سوالات زیادی در خصوص پخت یک نوع غذا یا دسر خاص ممکنه بپرسن . پس می تونید از این فرصت استفاده کنید و دستور پخت این نوع دسر یا غذای خاص رو به صورت یک پست وبلاگ در سایت تون منتشر کنید .

علاوه بر قسمت FAQ یه قسمت دیگه هم روی سایت هست که میتونید ازش برای ایده سازی استفاده کنید و اون هم قسمت کامنت ها هست

[ روش کامنت خونی ] برای پیدا کردن موضوع پرطرفدار

معمولا بعد از نوشتن هر پست خصوصا اگر آموزشی باشه، تعداد زیادی کامنت به دست نویسنده یا صاحب سایت می رسه، که می تونیم از دلِ همین سوالات، مقالات وبلاگ بسیار پر بازدید در بیاریم .

من خودم از این روش ایده سازی زیاد تو رایتینا استفاده میکنم .

¶ مثلا یه‌بار کاربری توی کامنت ها نوشته بود : « سلام. لطفا چند تا سایت برای پیدا کردن عکسهای با کیفیت برای تولید محتوا معرفی کنید» . من وقتی این کامنت روخوندم همون لحظه تو بانک ایده هام یادداشت کردم که حتما در مورد این موضوع یه پست منتشر کنم و نتیجه این ایده سازی ،مقاله ای شد با عنوان : معرفی ۱۵ سایت خارجی برای دانلود تصاویر با کیفیت در تولید محتوا (لینک سایت + توضیحات مختصر در مورد هر کدام) که خیلی جالبه که وقتی الان آمار گوگل آنالیتیکس رو نگاه می کنم این پست بیشترین تعداد بازدید بین پست های دیگه رو داره !

البته این جا هم اصلا نباید فقط به سایت خودتون یا سایتی که براش تولید محتوا می‌کنید بسنده کنید و باید برای ایده های بیشتر حتما تو سایت رقیب هاتون یا حتی سایت های کمی مشابه با حوزه ای که میخواید تولید محتوا کنید برید و یه نگاهی به کامنت ها بندازید و ببینید مخاطب ها چه سوال هایی دارن.

جای بعدی که میتونید برای پیدا کردن سوالات مخاطب برای ایده سازی ازش استفاده کنید کامنت های زیر پست های شبکه های اجتماعی هست؛

هر زمان که شما خودتون یه پستی تو شبکه های اجتماعی منتشر می‌کنید یا پست رقبای خودتون رو می‌بینید حتما سری به قسمت کامنت ها هم بزنید و دقیق بخونید .مطمئن باشید علاوه بر فحش و بد و بیراه هایی که همیشه یک سری ها تو کامنت ها می‌نویسن، خیلی موقع ها سوال های خوبی هم تو این کامنت ها میتونید پیدا کنید .

[ روش فروم‌گردی ] برای پیدا کردن ایده محتوانویسی

جای دیگه ای که می‌تونید برای پیدا کردن سوالات مخاطب سراغش برید فروم ها یا انجمن هایی هست که مخاطب سوالش رو می‌پرسه و منتشر می‌کنه و منتظر می‌مونه بقیه مخاطب ها بهش جواب بدن.

مثلا اگر تو حوزه آشپزی یا کودک و سلامت میخواید تولید محتوا کنید برای این هدف دو تا انجمن ایرانی مشهور و پر بازدید هست به اسم نی نی سایت یا مامی سایت .

که تواین سایت ها تو قسمت تبادل نظرها و انجمن های مختلف میتونید سوالات زیادی از کاربرها بخونید و از هر کدومشون می‌تونیدکمک بگیرید برای ایده یابی تولید محتوا.

علاوه بر این تو سایت های خارجی سایت هایی هستند که به صورت خاص فقط برای پرسش و پاسخ کاربرها طراحی شدن و شما میتونید کلی سوال تو این سایتها پیدا بکنید و با یه ترجمه ساده ازشون به عنوان ایده استفاده کنید؛

از جمله این سایت ها Quora ،  Yahoo Answers  هستش که میتونه بهتون خیلی کمک کنه برای پیدا کردن سوالات مخاطب ها .

تو سایت Quora فقط کافیه محدوده‌ی موضوعی که می‌خواید براش تولید محتوا کنید رو تایپ کنید تا بتونید تمام سوالات مخاطب ها رو در اون زمینه ببینید، مشخصا ممکنه تعدادی از سوالات بومی باشه و به درد ما و مخاطب ما نخوره ولی قطعا بین این همه سوال می‌تونید ایده های خوبی پیدا کنید.

خب تا اینجا من تعدادی روش به شما معرفی کردم که به راحتی میتونید به کمک اونها به سوالات ذهنی مخاطب هاتون دسترسی داشته باشید و به کمک اونها ایده سازی و ایده یابی کنید.

۳ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست