ایشون یک محتوای خوب هستن باهاشون آشنا بشید 🙂

  1. خانه
  2. بازاریابی محتوا
  3. ایشون یک محتوای خوب هستن باهاشون آشنا بشید 🙂

محتوای خوب … است.

بله درست حدس زدید . پادشاه است.

این را دیگر همه می‌دانند و به نظر خیلی نخ نما شده است . ولی موضوع از این قرار است که با وجود اینکه تقریبا اهمیت محتوا در دنیای امروز به شدت زیاد شده، هنوز هم بعضی از افراد هستند که در پیِ نوشتن محتوای خوب نیستند و رفتن به سراغ آن، انتخابشان نیست.

با صرف زمان، انرژی و تلاش به راحتی می‌توان برندی برای خود داشت که به شکوفایی کسب و کار، کمک شایانی می‌کند. در مقابل، چنین انتخابی، سهل‌انگاری و دقت نکردن در تولید محتوا هم وجود دارد. این راه و روش دوم، شما و برنامه محتوایتان را به ناکجاآباد خواهد برد و اگر دچار شکستی قابل‌تأمل نشوید، فقط و فقط یعنی اینکه شانس آورده‌اید.

اما برای تولید محتوایی خوب چه باید کرد؟

چرا باید محتوای خوب بنویسیم؟

با نوشتن محتوای خوب هم برای برند خود و مخاطبان تان ارزش قائل می‌شوید و هم به موتورهای جستجو نشان می‌دهید که استحقاق یافتن جایی خوب در نتایج جستجو دارید. گوگل نشان داده است که از محتوای تکراری و تقلب در انتشار محتوا خوشش نمی‌آید. پس با تولید محتوای باکیفیت با یک تیر به دو نشان شلیک خواهید کرد؛‌ بالا بردن کیفیت وبسایت و البته یافتن جایگاهی مناسب در گوگل.

فرقی نمی‌کند که می‌خواهید برای میل و علاقه شخصی‌تان به تولید محتوا درباره یک موضوع بپردازید یا به دنبال تولید محتوا برای کسب و کارتان هستید؛‌ در هر حال، رعایت اصول برای تولید محتوا به شما در موفقیتِ هر چه بیشتر کمک خواهد کرد. به موارد زیر دقت کنید. اینها می‌توانند راهی برای تولید محتوای خوب باشند.

چه طور یک محتوای خوب بنویسیم ؟

۱. محتوای اصل و دست‌ اول بنویسید

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، ارزش محتوای خوب برای مخاطب بسیار زیاد است و البته جایگاه خوبی هم در نتایج موتورهای جستجو دارد. برداشتن مطالب دیگران و کپی‌برداری از آنها باعث می‌شود که گوگل متوجه این تقلب شود و شما را جریمه کند. الگوریتم‌های گوگل برای رتبه‌دهی به سایت‌ها تغییر کرده است.

در گذشته، شاید به روزرسانی محتوا به طور روزانه حتی با محتوایی از سایت‌های دیگر می‌توانست جایگاه خوبی را برای سایت‌ها به وجود بیاورد اما در حال حاضر، این حرکت با جریمه شدن از سوی گوگل همراه خواهد بود. صحبت کردن از یک محتوای پرمخاطب به عناوین مختلف یا روش‌های دیگری مانند کپی‌برداری از پرمخاطب‌ها و… اصلا جواب نمی‌دهد.

واقعیت این است که الگوریتم‌های گوگل، عوض و طوری طراحی شده‌اند که دیگر امکان تقلب برای پیدا کردن جایگاه خوب محتوا در نتایج جستجو به حداقل رسیده است. پس برای موفق شدن در تولید محتوا باید محتوای خوب و باکیفیتی تولید کنید که دست‌اول است و جدید به شمار می‌رود. یعنی خبری از کپی‌برداری در آن نیست.

شاید تولید محتوای خوب به طور مدام، کار آسانی نباشد اما واقعیت این است که هر چقدر پول بدهی، آش می‌خوری! یعنی برای اینکه در دنیای محتوا از جایگاه خوبی برخوردار باشی باید تلاش کنی و به ازای این تلاش است که نتایج مثبت دریافت خواهی کرد. اگر حرف مطلوب و مفیدی برای گفتن در دنیای محتوا ندارید، پس بهتر است که اصلا واردش نشوید.

چون دنیای محتوا بسیار شلوغ است و تنها در زمانی می‌توانید به موفقیت برسید که حرف‌های خوب و مفیدی برای گفتن داشته باشید و آنها را براساس اصول درستی ارائه کنید.

۲. انتخاب عناوین مناسب و درست

عناوین جذاب و مناسب باعث جذب مخاطب می‌شود و نظرش را به سمتتان جلب می‌کند. به این آمارها دقت کنید:

  • ۸۰ % از مخاطبان، تیترهای یک مطلب را می‌خوانند؛
  • اما فقط ۲۰ % هستند که باقی محتوای تولیدی در بدنه را هم می‌خوانند.

به همین خاطر است که ارزش و اهمیت عناوین به اندازه خود متن و حتی بالاتر از آن است. عنوان، نخستین بخشی از یک محتواست که مخاطب با آن ارتباط پیدا می‌کند.

پس در صورتی می‌توانید مخاطبان را به سمت خودتان بکشانید و آنها را برای خواندن مقاله ترغیب کنید که عنوان درستی انتخاب کرده باشید. در حقیقت، عناوین در جایگاه دروازه‌هایی هستند که مخاطب را برای ورود به کاخ محتوایتان آماده می‌کنند.

البته زمانی می‌توانیم از محتوا به عنوان کاخ یاد کنیم که کیفیت و نکات لازم در آن بسیار قابل‌اعتنا باشد.  پس یادتان باشد که باید در تولید محتوای خوب تلاش کنید و علاوه بر آن، نیاز است تا با انتخاب عنوان مناسب و گیرا در جذب مخاطب برای شروع مطالعه دعوت به عمل بیاورید.

جزوه 10 روش عنوان نویسی جذاب

۳. تولید محتوای کاربردی

منظور از تولید محتوای عملیاتی و کاربردی چیست؟ منظور از محتوای عملیاتی و کاربردی این است که باید به گونه‌ای به مخاطب خود راه‌کار ارائه بدهید که در درجه نخست از ارزش زیادی برخوردار باشد و با به کار بستن نکات آن، مشکلی از او حل شود یا چیز تازه و عمیقی یاد بگیرد. در درجه دوم هم باید لحن کلامتان، طوری باشد که مخاطب احساس نکند که با یک دانای کل رو به روست.

لحن کلام باید طوری تنظیم شود تا مخاطب، ضمن اعتمادی که به شما دارد و قرار است مبتنی بر آن به راهکارهایتان عمل کند، این احساس را منتقل نکند که انگار از او برتر هستید. در واقع، باید محتوایتان را طوری تنظیم کنید که مخاطب احساس کند با به کار بستن آنها سریعا به نتیجه خواهد رسید.

اگر لحنتان از بالا به پایین باشد و آمرانه درباره دادن راه‌حل‌های مختلف صحبت کنید، مخاطب از شما و محتوا فاصله می‌گیرد و احساس می‌کند که انجام آن پیشنهادات و راهکارها برایش دشوار است و از عهده آنها برنخواهد آمد.

بدیهی است، محتوایی که در ظاهر برای مخاطب سخت به نظر برسد و راهکارهایی که انگار عملی نیستند به او ارائه کند از اقبال و توجه خوبی هم برخوردار نخواهد شد.

چه طور یک محتوای خوب بنویسیم؟۴. تولید محتوای پاسخگو

کارکرد اصلی موتورهای جستجو چیست؟ پاسخ دادن به خواسته‌ها و پرسش‌های مخاطبان مختلف. درست است؟ شما از گوگل می‌خواهید که برایتان وبسایت‌های مختلف، تصاویر گوناگون و ویدئوهایی را که جستجو می‌کنید به راحتی پیدا کند. پس کاربران با جستجو در نتایج گوگل به دنبال دریافت پاسخ پرسش‌های مختلف خود هستند.

شما هم با تولید محتوای خوب در این فرایند مشارکت می‌کنید. مشاهده یک اینفوگرافیک یا ویدئوی مفید در وبسایتتان باعث می‌شود که کاربران به پاسخ‌های مورد نظرشان دست پیدا کنند. فقط پاسخ‌ها نیست که مهم است، سرعت دسترسی به آنها هم اهمیت دارد. یعنی کاربران، علاوه بر اینکه به دنبال محتوای خوب هستند، نیاز دارند تا این محتوای خوب را با سرعت مناسب هم به دست بیاورند.

پس باید ضمن تولید محتوای خوب، به تولید محتوایی فکر کنید که می‌توhند در قالب‌هایی جذاب ارائه شود و پاسخ را در کمترین زمان ممکن به مخاطب بدهد. مثلا اینفوگرافیک‌ها، در عرض مدت کوتاهی می‌توانند محتوایی پیچیده را سریعا به مخاطب منتقل کنند. به محتوای خوب و باکیفیتی که با سرعت و شکلی مناسب به کاربران ارائه می‌شود، محتوای پاسخگو می‌گویند.

۵. تولید محتوای تعامل‌برانگیز

منظور از محتوای تعامل‌برانگیز چیست؟ به محتوایی تعامل‌برانگیز گفته می‌شود که از کاربران دعوت کند تا مخاطب از تک‌تکِ جملات و عبارات آن به درستی استفاده کند. محتوایی این‌چنینی، کاملا غنی است و باعث می‌شود که کاربران به چیزی که می‌خوانند فکر کنند. یعنی با متن، وارد تعامل و بده‌بستان‌های فکری می‌شوند.

متن غنی و باکیفیت، محتوایی ارائه می‌کند که باعث به فکر فرورفتن مخاطب می‌شود. پس او فکر می‌کند و سوالی را مطرح می‌نماید. بعد از اینکه سوال از سوی مخاطب مطرح شد، متن، آن‌قدر باکیفیت است که دوباره در مرحله‌ای دیگر به راحتی باعث پاسخ دادن به آن پرسش می‌شود.

از روش‌هایی که کمک می‌کند تا محتوایی خوب تولید شود، استفاده از روش داستان‌گویی (story-telling) است. همه داستان‌ها را دوست دارند. داستان‌ها می‌توانند به همراهی بیشتر مخاطب با شما کمک کنند. اگر امکان اضافه کردن داستان به محتوایتان وجود دارد، حتما این کار را بکنید. چون ضمن راحت بودن خوانش داستان‌ها برای مخاطب و جذابیت آنها، اثرگذاری‌شان هم بیشتر است. داستان‌گویی یعنی استفاده از یک داستان سرراست و روان برای بیان مطالب موردنظرتان در متن.

۶. اضافه کردن تصاویر و ویدئوها

یادگیری افراد با یکدیگر متفاوت است. بعضی از افراد از طریق شنیداری بهتر می‌آموزند و برخی دیگر از طریق دیدن و… . یادتان باشد که استفاده از عناصر بصری تقریبا برای همه افراد در یادگیریِ بهتر، موثر عمل می‌کند. نمودارها، تصاویر و ویدئوها از جمله عناصر بصری مناسبی هستند که به درک بهتر مخاطبان از یک محتوای خوب کمک شایانی می‌کنند.

پس بهتر است با اضافه کردن تصاویر و ویدئوها، غنای متنتان را افزایش بدهید و درک آن را برای مخاطبان ساده‌تر کنید. متن و محتوایی که آراسته به تصاویر و کارهای گرافیکی باشد، قطعا برای مخاطبان از جذابیت بیشتری برخوردار است و آنها را ترغیب به مطالعه بیشتر می‌کند.

۷. مختصر و مفید نوشتن

از جملات طولانی و درازگویی پرهیز کنید. محتوای خوب را باید مختصر و مفید نوشت. تکرار یک مفهوم و جملاتی شبیه به هم که نکته‌ای تازه را مطرح نمی‌کنند باعث می‌شود تا مخاطبان از خواندن متنتان صرف نظر کنند. از قدیم گفته‌اند که بهتر است، «کم گویی و گزیده گویی».

هیچ‌ چیز بهتر از محتوایی نیست که نکات و مطالبی مفید را در قالبی جذاب و با جملاتی کوتاه و مناسب ارائه می‌دهد. منظور از جملات مناسب، جملاتی است که بیهوده به حاشیه نمی‌روند و تمام تلاششان را به کار می‌گیرند تا پاسخی دقیق به پرسش‌های مخاطبان باشند.

۸. توجه به اهمیت به روزرسانی

به روزرسانی هم باعث می‌شود که وبسایتتان پویا و تازه بماند و هم از نقطه نظر موتورهای جستجو به جایگاه بهتری خواهید رسید. وبسایت‌های نمونه و مطرح معمولا زود به زود به روزرسانی می‌شوند. پس در صورت داشتن یک وبسایت باید به فکر تولید محتوای خوبِ مداوم باشید و این مداومت در به‌ روزرسانی را جدی بگیرید.

آمارها نشان می‌دهد، وبسایت‌هایی که به فکر به روزرسانی هستند و در این کار تلاش و مداومت به خرج می‌دهند، مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب می‌کنند. البته زمان به روزرسانی به خودتان وابسته است و نمی‌توان آماری دقیق ارائه داد و گفت که این کار باید هر چند روز یک‌بار انجام شود. اولویت‌ها و ترجیحات افراد در زمینه به روزرسانی متفاوت است. اما به طور کلی، به روزرسانی باید حداقل دو بار در طول هفته انجام شود.

( همین حالا اقدام کنید فردا دیر است )

تمرین + محتوای تشویقی

نوشتن محتوای خوب آسان نیست. اما زمانی که از موضوعات مورد علاقه خودتان می‌نویسید، محتوای خوب هم راحت‌تر تولید می‌شود. چون با شوق و علاقه در راه نوشتن محتوایی باکیفیت تلاش خواهید کرد. با به کارگیری نکاتی که در متن مطرح شد، امکان افزایش مخاطبان بسیار زیاد خواهد بود.

برای اینکه در تولید محتوای خوب به درجه‌ای از خبرگی برسید که گوگل و مخاطبان به طور هم‌زمان به شما علاقه‌مند شوند نیاز به تمرین در امر محتوانویسی دارید. به عنوان تمرین می‌توانید تمرین را با تولید یک خلاصه مناسب از همین مقاله شروع کنید. سعی کنید که مقاله‌ای را که خوانده‌اید به طور خلاصه برای تولید یک اینفوگرافیک یا تهیه یک اسلاید، خلاصه‌نویسی کنید.

چه نکاتی از آن را برداشت خواهید کرد؟‌

چه تیترها و عناوینی را برای اسلایدهایتان انتخاب می‌کنید و به نظر شما تولید خلاصه از این محتوا در چه قالبی (موشن گرافیک، اینفوگرافیک، ویدئو و…)‌ بهتر خواهد بود؟

این تمرین را در قسمت نظرات برای ما بفرستید و یک محتوای تشویقی بگیرید

محتوای تشویقی این تمرین : ارسال رایگان کتاب فرمول های تولید محتوا

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

ایشون یک محتوای خوب هستن باهاشون آشنا بشید 🙂

محتوای خوب … است.

بله درست حدس زدید . پادشاه است.

این را دیگر همه می‌دانند و به نظر خیلی نخ نما شده است . ولی موضوع از این قرار است که با وجود اینکه تقریبا اهمیت محتوا در دنیای امروز به شدت زیاد شده، هنوز هم بعضی از افراد هستند که در پیِ نوشتن محتوای خوب نیستند و رفتن به سراغ آن، انتخابشان نیست.

با صرف زمان، انرژی و تلاش به راحتی می‌توان برندی برای خود داشت که به شکوفایی کسب و کار، کمک شایانی می‌کند. در مقابل، چنین انتخابی، سهل‌انگاری و دقت نکردن در تولید محتوا هم وجود دارد. این راه و روش دوم، شما و برنامه محتوایتان را به ناکجاآباد خواهد برد و اگر دچار شکستی قابل‌تأمل نشوید، فقط و فقط یعنی اینکه شانس آورده‌اید.

اما برای تولید محتوایی خوب چه باید کرد؟

چرا باید محتوای خوب بنویسیم؟

با نوشتن محتوای خوب هم برای برند خود و مخاطبان تان ارزش قائل می‌شوید و هم به موتورهای جستجو نشان می‌دهید که استحقاق یافتن جایی خوب در نتایج جستجو دارید. گوگل نشان داده است که از محتوای تکراری و تقلب در انتشار محتوا خوشش نمی‌آید. پس با تولید محتوای باکیفیت با یک تیر به دو نشان شلیک خواهید کرد؛‌ بالا بردن کیفیت وبسایت و البته یافتن جایگاهی مناسب در گوگل.

فرقی نمی‌کند که می‌خواهید برای میل و علاقه شخصی‌تان به تولید محتوا درباره یک موضوع بپردازید یا به دنبال تولید محتوا برای کسب و کارتان هستید؛‌ در هر حال، رعایت اصول برای تولید محتوا به شما در موفقیتِ هر چه بیشتر کمک خواهد کرد. به موارد زیر دقت کنید. اینها می‌توانند راهی برای تولید محتوای خوب باشند.

چه طور یک محتوای خوب بنویسیم ؟

۱. محتوای اصل و دست‌ اول بنویسید

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، ارزش محتوای خوب برای مخاطب بسیار زیاد است و البته جایگاه خوبی هم در نتایج موتورهای جستجو دارد. برداشتن مطالب دیگران و کپی‌برداری از آنها باعث می‌شود که گوگل متوجه این تقلب شود و شما را جریمه کند. الگوریتم‌های گوگل برای رتبه‌دهی به سایت‌ها تغییر کرده است.

در گذشته، شاید به روزرسانی محتوا به طور روزانه حتی با محتوایی از سایت‌های دیگر می‌توانست جایگاه خوبی را برای سایت‌ها به وجود بیاورد اما در حال حاضر، این حرکت با جریمه شدن از سوی گوگل همراه خواهد بود. صحبت کردن از یک محتوای پرمخاطب به عناوین مختلف یا روش‌های دیگری مانند کپی‌برداری از پرمخاطب‌ها و… اصلا جواب نمی‌دهد.

واقعیت این است که الگوریتم‌های گوگل، عوض و طوری طراحی شده‌اند که دیگر امکان تقلب برای پیدا کردن جایگاه خوب محتوا در نتایج جستجو به حداقل رسیده است. پس برای موفق شدن در تولید محتوا باید محتوای خوب و باکیفیتی تولید کنید که دست‌اول است و جدید به شمار می‌رود. یعنی خبری از کپی‌برداری در آن نیست.

شاید تولید محتوای خوب به طور مدام، کار آسانی نباشد اما واقعیت این است که هر چقدر پول بدهی، آش می‌خوری! یعنی برای اینکه در دنیای محتوا از جایگاه خوبی برخوردار باشی باید تلاش کنی و به ازای این تلاش است که نتایج مثبت دریافت خواهی کرد. اگر حرف مطلوب و مفیدی برای گفتن در دنیای محتوا ندارید، پس بهتر است که اصلا واردش نشوید.

چون دنیای محتوا بسیار شلوغ است و تنها در زمانی می‌توانید به موفقیت برسید که حرف‌های خوب و مفیدی برای گفتن داشته باشید و آنها را براساس اصول درستی ارائه کنید.

۲. انتخاب عناوین مناسب و درست

عناوین جذاب و مناسب باعث جذب مخاطب می‌شود و نظرش را به سمتتان جلب می‌کند. به این آمارها دقت کنید:

  • ۸۰ % از مخاطبان، تیترهای یک مطلب را می‌خوانند؛
  • اما فقط ۲۰ % هستند که باقی محتوای تولیدی در بدنه را هم می‌خوانند.

به همین خاطر است که ارزش و اهمیت عناوین به اندازه خود متن و حتی بالاتر از آن است. عنوان، نخستین بخشی از یک محتواست که مخاطب با آن ارتباط پیدا می‌کند.

پس در صورتی می‌توانید مخاطبان را به سمت خودتان بکشانید و آنها را برای خواندن مقاله ترغیب کنید که عنوان درستی انتخاب کرده باشید. در حقیقت، عناوین در جایگاه دروازه‌هایی هستند که مخاطب را برای ورود به کاخ محتوایتان آماده می‌کنند.

البته زمانی می‌توانیم از محتوا به عنوان کاخ یاد کنیم که کیفیت و نکات لازم در آن بسیار قابل‌اعتنا باشد.  پس یادتان باشد که باید در تولید محتوای خوب تلاش کنید و علاوه بر آن، نیاز است تا با انتخاب عنوان مناسب و گیرا در جذب مخاطب برای شروع مطالعه دعوت به عمل بیاورید.

جزوه 10 روش عنوان نویسی جذاب

۳. تولید محتوای کاربردی

منظور از تولید محتوای عملیاتی و کاربردی چیست؟ منظور از محتوای عملیاتی و کاربردی این است که باید به گونه‌ای به مخاطب خود راه‌کار ارائه بدهید که در درجه نخست از ارزش زیادی برخوردار باشد و با به کار بستن نکات آن، مشکلی از او حل شود یا چیز تازه و عمیقی یاد بگیرد. در درجه دوم هم باید لحن کلامتان، طوری باشد که مخاطب احساس نکند که با یک دانای کل رو به روست.

لحن کلام باید طوری تنظیم شود تا مخاطب، ضمن اعتمادی که به شما دارد و قرار است مبتنی بر آن به راهکارهایتان عمل کند، این احساس را منتقل نکند که انگار از او برتر هستید. در واقع، باید محتوایتان را طوری تنظیم کنید که مخاطب احساس کند با به کار بستن آنها سریعا به نتیجه خواهد رسید.

اگر لحنتان از بالا به پایین باشد و آمرانه درباره دادن راه‌حل‌های مختلف صحبت کنید، مخاطب از شما و محتوا فاصله می‌گیرد و احساس می‌کند که انجام آن پیشنهادات و راهکارها برایش دشوار است و از عهده آنها برنخواهد آمد.

بدیهی است، محتوایی که در ظاهر برای مخاطب سخت به نظر برسد و راهکارهایی که انگار عملی نیستند به او ارائه کند از اقبال و توجه خوبی هم برخوردار نخواهد شد.

چه طور یک محتوای خوب بنویسیم؟۴. تولید محتوای پاسخگو

کارکرد اصلی موتورهای جستجو چیست؟ پاسخ دادن به خواسته‌ها و پرسش‌های مخاطبان مختلف. درست است؟ شما از گوگل می‌خواهید که برایتان وبسایت‌های مختلف، تصاویر گوناگون و ویدئوهایی را که جستجو می‌کنید به راحتی پیدا کند. پس کاربران با جستجو در نتایج گوگل به دنبال دریافت پاسخ پرسش‌های مختلف خود هستند.

شما هم با تولید محتوای خوب در این فرایند مشارکت می‌کنید. مشاهده یک اینفوگرافیک یا ویدئوی مفید در وبسایتتان باعث می‌شود که کاربران به پاسخ‌های مورد نظرشان دست پیدا کنند. فقط پاسخ‌ها نیست که مهم است، سرعت دسترسی به آنها هم اهمیت دارد. یعنی کاربران، علاوه بر اینکه به دنبال محتوای خوب هستند، نیاز دارند تا این محتوای خوب را با سرعت مناسب هم به دست بیاورند.

پس باید ضمن تولید محتوای خوب، به تولید محتوایی فکر کنید که می‌توhند در قالب‌هایی جذاب ارائه شود و پاسخ را در کمترین زمان ممکن به مخاطب بدهد. مثلا اینفوگرافیک‌ها، در عرض مدت کوتاهی می‌توانند محتوایی پیچیده را سریعا به مخاطب منتقل کنند. به محتوای خوب و باکیفیتی که با سرعت و شکلی مناسب به کاربران ارائه می‌شود، محتوای پاسخگو می‌گویند.

۵. تولید محتوای تعامل‌برانگیز

منظور از محتوای تعامل‌برانگیز چیست؟ به محتوایی تعامل‌برانگیز گفته می‌شود که از کاربران دعوت کند تا مخاطب از تک‌تکِ جملات و عبارات آن به درستی استفاده کند. محتوایی این‌چنینی، کاملا غنی است و باعث می‌شود که کاربران به چیزی که می‌خوانند فکر کنند. یعنی با متن، وارد تعامل و بده‌بستان‌های فکری می‌شوند.

متن غنی و باکیفیت، محتوایی ارائه می‌کند که باعث به فکر فرورفتن مخاطب می‌شود. پس او فکر می‌کند و سوالی را مطرح می‌نماید. بعد از اینکه سوال از سوی مخاطب مطرح شد، متن، آن‌قدر باکیفیت است که دوباره در مرحله‌ای دیگر به راحتی باعث پاسخ دادن به آن پرسش می‌شود.

از روش‌هایی که کمک می‌کند تا محتوایی خوب تولید شود، استفاده از روش داستان‌گویی (story-telling) است. همه داستان‌ها را دوست دارند. داستان‌ها می‌توانند به همراهی بیشتر مخاطب با شما کمک کنند. اگر امکان اضافه کردن داستان به محتوایتان وجود دارد، حتما این کار را بکنید. چون ضمن راحت بودن خوانش داستان‌ها برای مخاطب و جذابیت آنها، اثرگذاری‌شان هم بیشتر است. داستان‌گویی یعنی استفاده از یک داستان سرراست و روان برای بیان مطالب موردنظرتان در متن.

۶. اضافه کردن تصاویر و ویدئوها

یادگیری افراد با یکدیگر متفاوت است. بعضی از افراد از طریق شنیداری بهتر می‌آموزند و برخی دیگر از طریق دیدن و… . یادتان باشد که استفاده از عناصر بصری تقریبا برای همه افراد در یادگیریِ بهتر، موثر عمل می‌کند. نمودارها، تصاویر و ویدئوها از جمله عناصر بصری مناسبی هستند که به درک بهتر مخاطبان از یک محتوای خوب کمک شایانی می‌کنند.

پس بهتر است با اضافه کردن تصاویر و ویدئوها، غنای متنتان را افزایش بدهید و درک آن را برای مخاطبان ساده‌تر کنید. متن و محتوایی که آراسته به تصاویر و کارهای گرافیکی باشد، قطعا برای مخاطبان از جذابیت بیشتری برخوردار است و آنها را ترغیب به مطالعه بیشتر می‌کند.

۷. مختصر و مفید نوشتن

از جملات طولانی و درازگویی پرهیز کنید. محتوای خوب را باید مختصر و مفید نوشت. تکرار یک مفهوم و جملاتی شبیه به هم که نکته‌ای تازه را مطرح نمی‌کنند باعث می‌شود تا مخاطبان از خواندن متنتان صرف نظر کنند. از قدیم گفته‌اند که بهتر است، «کم گویی و گزیده گویی».

هیچ‌ چیز بهتر از محتوایی نیست که نکات و مطالبی مفید را در قالبی جذاب و با جملاتی کوتاه و مناسب ارائه می‌دهد. منظور از جملات مناسب، جملاتی است که بیهوده به حاشیه نمی‌روند و تمام تلاششان را به کار می‌گیرند تا پاسخی دقیق به پرسش‌های مخاطبان باشند.

۸. توجه به اهمیت به روزرسانی

به روزرسانی هم باعث می‌شود که وبسایتتان پویا و تازه بماند و هم از نقطه نظر موتورهای جستجو به جایگاه بهتری خواهید رسید. وبسایت‌های نمونه و مطرح معمولا زود به زود به روزرسانی می‌شوند. پس در صورت داشتن یک وبسایت باید به فکر تولید محتوای خوبِ مداوم باشید و این مداومت در به‌ روزرسانی را جدی بگیرید.

آمارها نشان می‌دهد، وبسایت‌هایی که به فکر به روزرسانی هستند و در این کار تلاش و مداومت به خرج می‌دهند، مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب می‌کنند. البته زمان به روزرسانی به خودتان وابسته است و نمی‌توان آماری دقیق ارائه داد و گفت که این کار باید هر چند روز یک‌بار انجام شود. اولویت‌ها و ترجیحات افراد در زمینه به روزرسانی متفاوت است. اما به طور کلی، به روزرسانی باید حداقل دو بار در طول هفته انجام شود.

( همین حالا اقدام کنید فردا دیر است )

تمرین + محتوای تشویقی

نوشتن محتوای خوب آسان نیست. اما زمانی که از موضوعات مورد علاقه خودتان می‌نویسید، محتوای خوب هم راحت‌تر تولید می‌شود. چون با شوق و علاقه در راه نوشتن محتوایی باکیفیت تلاش خواهید کرد. با به کارگیری نکاتی که در متن مطرح شد، امکان افزایش مخاطبان بسیار زیاد خواهد بود.

برای اینکه در تولید محتوای خوب به درجه‌ای از خبرگی برسید که گوگل و مخاطبان به طور هم‌زمان به شما علاقه‌مند شوند نیاز به تمرین در امر محتوانویسی دارید. به عنوان تمرین می‌توانید تمرین را با تولید یک خلاصه مناسب از همین مقاله شروع کنید. سعی کنید که مقاله‌ای را که خوانده‌اید به طور خلاصه برای تولید یک اینفوگرافیک یا تهیه یک اسلاید، خلاصه‌نویسی کنید.

چه نکاتی از آن را برداشت خواهید کرد؟‌

چه تیترها و عناوینی را برای اسلایدهایتان انتخاب می‌کنید و به نظر شما تولید خلاصه از این محتوا در چه قالبی (موشن گرافیک، اینفوگرافیک، ویدئو و…)‌ بهتر خواهد بود؟

این تمرین را در قسمت نظرات برای ما بفرستید و یک محتوای تشویقی بگیرید

محتوای تشویقی این تمرین : ارسال رایگان کتاب فرمول های تولید محتوا

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست