انواع تولید محتوا – { چه نوع محتوایی تولید کنیم ؟ }

  1. خانه
  2. استراتژی محتوا
  3. انواع تولید محتوا – { چه نوع محتوایی تولید کنیم ؟ }

احتمالا شما هم بعد از اینکه با محتوا و تولید محتوا آشنا شدید، اولین سوالی که تو ذهن‌تون پیش اومد این بود که : انواع محتوا چیست ؟ یا شایدم انواع محتوا را نام ببرید ( نه بابا حالا انقدر کتابی هم سوال تو ذهن‌ آدم پیش نمیاد 😀  )

احتمالا به جای اینا از خودمون تو قدم اول می‌پرسیم : من چه نوع محتوایی می‌تونم تولید کنم؟

انواع محتوای دیجیتال

 

اگه یادتون باشه تو این درس

گفتیم که :

محتوا یه پیامی هست که از طرف ما، به مخاطب یا مخاطب‌های خاص مخابره و و انتقال داده میشه.

حالا الان که می‌خوایم در مورد انواع محتوا حرف بزنیم منظورمون این هست که بگیم ما به چه شکل یا قالب هایی می‌تونیم این پیام رو به مخاطب مون انتقال بدیم.

مثلا فرض کنید همین آخر هفته شما یه مهمونی می‌خواید بگیرید و تصمیم می‌گیرید یه تعدادی از دوستاتون رو دعوت کنید، خب شما به چه طریق‌هایی می‌تونید پیامِ دعوت‌تون رو به گوش اونها برسونید؟

مثلا میتونید یه متن بنویسید و بهشون اس ام اس SMS بزنید، میتونید تو واتس آپ Whatsup براشون پیام صوتی بذارید، میتونید تماس تصویری بگیرید و…

خب این یه پیام واحد بود، که به شکل های مختلف تونستید به مخاطب‌تون انتقال بدید.

حالا در مورد محتوا هم همینه، شما میتونید پیام‌تون رو متنی بنویسید و بشه یه مقاله یا محتوای متنی و از طریق متن پیام تون یا چیزی که می‌خواید رو به مخاطب انتقال بدید. می‌تونید همین پیام رو به صورت صوتی بگید و بشه پادکست ، می‌تونید حرفی که می‌خواید به مخاطب بزنید رو تو یه تصویر بکشید و یا می‌تونید دوربین رو بذارید جلوتون و شروع کنید به ضبط ویدئو و به شکلی ویدئویی این پیام رو برسونید یا حتی بعضی وقت ها می‌تونید ترکیبی هم عمل کنید مثلا متنی باشه +صوتی یا متنی باشه +تصویر ( مثل یه مقاله وبلاگ که توش از تصاویر هم استفاده میشه ) و…

قانون بقای محتوا !

میدونید یه چیز جالب در مورد محتوا اینه که مثل قانون بقای انرژی، قانون بقای محتوا هم داریم، یعنی محتواها میتونن از بین نرن بلکه از یه شکلی به شکل دیگه در بیان.

مثلا یه محتوای متنی یا مقاله می‌تونه در آینده به یه محتوای صوتی تبدیل بشه یا برعکس.

یادش بخیر الان یاد مامان بزرگم افتادم. مامان بزرگم با اینکه از این قانون خبر نداشت ولی همیشه یه کار جالبی میکرد. مثلا اگر امروز می‌رفتیم خونه‌شون و آبگوشت درست می‌کرد و یه مقداری از گوشت کوبیده اضافه میومد، فرداش اونو تبدیل به کوکو می‌کرد (جاتون خالی اتفاقا انقدر هم خوشمزه میشد ). خب حالا همین حالت تو محتوا هم هست دیگه، وقتی محتوا به یه شکل منتشر میشه قرار نیست تا ابد فقط به همون شکل بمونه میتونه به یه نوع دیگه تبدیل بشه.

انواع تولید محتوا

پس بر اساس اون‌چیزی که تا اینجا در مورد انواع محتوا گفتیم که محتوا میتونه : متنی ، صوتی ، تصویری ، ویدئویی باشه؛ انواع تولید محتوا هم دقیقا میتونه : تولید محتوای متنی ، تولید محتوای صوتی ، تولید محتوای تصویری و تولید محتوای ویدئویی باشه یا حالت ترکیبی

شاید حالا همین جا این سوال براتون پیش بیاد که من تو کدوم یکی از اینا توانایی بیشتر دارم و می‌تونم تولیدکننده محتوای خلاق‌تر و بهتری بشم؟ قطعا سوال خیلی خوبی هستش اما اگر دقیقا الان تو نقطه 0 ِ ماجرای تولید محتوا هستید یه کم زوده برای این سوال.

حوزه مورد علاقه من در تولید محتوا کدومه ؟

اگر از من می‌پرسید، میگم اگر تو شروع راه تولید محتوا هستید، تنها چیزی که میتونه بهتون کمک کنه که نوع محتوای مورد علاقه‌تون رو پیدا کنید و بدونید تو خلق کدوم نوع محتوا استعداد و توانایی بیشتری دارید اینه که یه وقت دُرست و حسابی بذارید و به صورت تستی و نمونه شروع کنید به تولید انواع محتوا .

مثلا یه چند روز رویِ این کار کنید که با ترجمه و جمع کردن اطلاعات از منابع مختلف یه مقاله چند هزار کلمه‌ای بنویسید، بعد با ساده‌ترین و دمِ‌دست‌ترین تجهیزات یعنی گوشی موبایل‌تون سعی کنید همین محتوایی که نوشتید رو از رو یه بار بخونید و صداتون رو ضبط کنید، یه بار دیگه سعی کنید همین محتوا رو به صورت داستانی برای مخاطب‌تون تعریف کنید و صداتون رو ضبط کنید، دفعه بعد بیاید موبایل رو روی سه پایه ای چیزی بذارید و دکمه ضبط ویدئو رو بزنید و شروع کنید با مخاطب حرف زدن به صورت ویدئویی.

خلاصه سعی کنید تو این دوره نوزادی و شروع رشته تولید محتوا همه جور محتوایی رو تست کنید. تو همین زمان معمولا همه ما به نوعی برای خودمون حداقل روشن میشه که دقیقا در حالِ تولید ِ کدوم یکی از این نوع محتواها ذوق و شوق بیشتری داشتیم و خلاقیت‌مون بیشتر شکوفا شد و خروجی کدوم یکی از این محتوا بیشتر به دلِ خودمون میشینه.

مثلا من بی بُرو برگرد متن‌بنویس هستم و عاشق محتوای متنی و تو مرحله بعد محتوای صوتی و در کنار اینا فوبیای محتوای ویدئویی دارم و آدمِ ویدئو گرفتن نمیشم که نمیشم :mrgreen:

تولید محتوا = نوشتن مقاله وبلاگ نیست !

بیاید 1 بار برای همیشه این ذهنیت اشتباه، که تولید محتوا = نویسندگی هست رو از ذهن مون پاک کنیم

اونایی که به نظر خودشون استعداد نویسندگی ندارن اینو خیلی با دقت بیشتر گوش کنن که دقیقا روی حرفم با اوناست.

به نظرم یکی از اشتباه ترین تعریف هایی که این روزها برای تولید کننده محتوا در نظر گرفته میشه اینه که خیلی ها دقیقا تولید کننده محتوا رو مساوی با نویسنده محتوا در نظر میگیرن و تنها مهارتی هم که فکر میکنن یه تولید کننده محتوا باید بلد باشه، فقط مهارت نوشتن هست و اینکه دایره لغتش خوب باشه و دیکته‌ی درست کلمات رو بدونه و از آیین نگارش فارسی هم سر دربیاره و خلاصه متن بنویس خوبی باشه که به نظر من کاملا اشتباهه یا بهتر بگم که این تعریف خیلی ناقصه چون فقط روی یه بخش کوچیک یا یه مهارت خاصی برای تولید کننده محتوا تمرکز کرده.
آره قطعا به نظر منم مهارت نوشتن و بلد بودن قواعد نگارشی و توانایی کنار هم چیدن کلمات یکی از مهارت های حیاتی برای یه تولید کننده محتوای متنی هستش ولی ما کم آدم نداریم که نوشتنش افتضاحه ولی حرف زدنش و تعریف کردن داستانش عالیه و از همین مهارتش استفاده کرده و الان یه پادکست ساز حرفه ای و پولسازیه
یا
کم آدم نداریم که از متن نوشتن متنفر و یه جورایی حتی یه جمله هم نمی‌تونه بنویسیه ولی از راه تولید محتوای تصویری و تصویر سازی برای شبکه های اجتماعی و سایت ها داره حسابی پول پارو میکنه یکیش همین تصویر ساز رایتینا جلو چشم مون 😀
پس این تصور رو که تولید محتوا رو محدود کنید به نویسندگی و نوشتن از خودتون دور کنید، چون رشته تولید محتوا خیلی فراتر و گسترده تر و متنوع تر میتونه باشه .

برای انتخاب نوع محتوا ، همه چیز استعداد نیست!

اگه داستان شروع من رو تو رایتینا خونده باشید میدونید که من انشا بنویس افتضاحی بودم و همیشه تو دوران مدرسه انشاهام رو بابام می‌نوشت و هر وقتم که سر امتحان بابام نبود همیشه پایین تر نمره رو میگرفتم 😉

این رو گفتم که بگم :

اگه نوشتن ادبی رو مثل من بلد نیستید یا دوست ندارید، فدای سرتون، در کنار اینکه شما می‌تونید انواع محتوای دیگه مثل صوت و ویدئو و … چیزای دیگه رو به جای متن تولید کنید میتونید متن رو هم به سبک محاوره ای و حرف زدنی‌ای و خودمونی بنویسید و به نظر من هیچ محدودیتی برای انتخابِ سبکِ نوشتن نیست و من و شما هم قرار نیست با تولید محتوا جایزه نوبل ادبیات رو بگیریم. ما فقط می‌خوایم پیام خودمون رو با کلمات به گوش مخاطب برسونیم و و اتفاقا خیلی از مخاطب ها هم خوندن متن های کتابی و قلمبه و سلمبه رو دوست ندارن و ترجیح میدن به متن روون و خودمونی و محاوره ای رو بخونن.

پس اگر بلدیم کتابی و قلمبه و سلمبه بنویسیم و کلا استعداد نویسندگی داریم که چه بهتر، ولی اگر بلد نیستیم و عاشق نوشتن هستیم پا پس نکشیم، چون چیزی که مهمه اینه که بتونیم راه درست انتقال پیام و حرف زدن با مخاطب رو پیدا کنیم . دیگه بقیه اش حله .

من به شخصه، همین الانشم اگه بهم بگن یه متن رسمیِ کتابیِ قُلمبه و سُلمبه بنویس، کلا هنگ میکنم و دچار فلج نوشتن میشم، چون نمیتونم واقعا اون شکلی چیزی بنویسیم . اما همچینن چیزی باعث شد که بگم تولید محتوا تعطیل و خداحافظ ؟ قطعا نه.

من دوست دارم این پیام رو به خیلی ها انتقال بدم و این رو تو دنیای تولید محتوای فارسی جا بندازم که حتما قرار نیست همه برای نوشتن محتوا از سبک رسمی و ادبیاتی استفاده کنن. مگه چی میشه همونجوری که تو طول روز حرف میزنم بنویسیم ؟

نوع محتوا رو بر چه اساسی انتخاب کنیم ؟

میدونید مهم ترین چیزی که باعث موفقیت ما توی تولید محتوا و برند شدن مون میشه اینه که بیایم دست بذاریم رو نقطه قوت‌مون و دقیقا اون بخش رو تقویت کنیم نه اصرار کنیم روی نقطه ضعف‌هامون.

تو این چند سال که من انواع تولید محتوا رو آموزش میدم، با افراد زیادی روبرو شدم که مثلا طرف بدتر از من فوبیای دوربین داشت و وقتی میشست جلو دوربین، اسم خودش رو هم یادش میرفت چه برسه به محتوا و از طرفی هم متنفررررررررررر بود از جلو دوربین حرف زدن، بعد اصرار پشت اصرار که الان تِرند این روزا تولید محتوای ویدئویی و اَلا و بَلا من باید یاد بگیریم. خب چه کاریه آخه ؟

اینجا جاییه که اصلا من از پیام های احساسی و انگیزشی استفاده نمی‌کنم که بگم آفرین تو میتونییییییی، تو باید بتونییییییی، بازم تلاش کنننن .

نه اصلا و ابدا.

اتفاقا اینجا جاییه که ما باید خیلی هوشمندانه مسیرمون رو انتخاب کنیم و به جای اینکه دنبال نقطه ضعف هامون باشیم که رفعش کنیم یا ارتقاش بدیم که یا نمیشه یا خیلی کُند پیش میره، باید و باید دنبال نقطه قوت‌هامون باشیم و اونارو با آموزش و تمرین تقویت کنیم.

حالا قطعا ممکنه الان تو شروع راه، مثل من هیچ چیزی از اون مسیر بلد نباشید، ولی چیزی که مهمه اینه که مسیرتون رو درست بر اساس ویژگی ها و شخصیت خودتون انتخاب کنید نه چیزی که مُد روزه!

ما تو همین روزها هم یوتیوبر خیلی خفن و مشهور داریم، هم نویسنده‌های متنی و تبلیغ‌نویس‌های خفن داریم، هم پادکستر‌های خیلی قوی داریم و به همه‌شون هم نیازه و همه‌شون هم مخاطب‌های خودشون رو دارن و اکثرا هم میلیونی و میلیاردی پول در میارن . پس به تنها چیزی که باید حسابی فکر کنید و روش تمرکز کنید تا بتونید نوع محتوا رو پیدا کنید اینه که ببنید کدوم یکی از انواع تولید محتوا به هویت و ارزش های فردی و شخصیت‌تون نزدیک‌تر و بعد برید سراغش و همون رو تقویت کنید.

محتوای صوتی

فایل صوتی این مقاله : انواع محتوا

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

انواع تولید محتوا – { چه نوع محتوایی تولید کنیم ؟ }

احتمالا شما هم بعد از اینکه با محتوا و تولید محتوا آشنا شدید، اولین سوالی که تو ذهن‌تون پیش اومد این بود که : انواع محتوا چیست ؟ یا شایدم انواع محتوا را نام ببرید ( نه بابا حالا انقدر کتابی هم سوال تو ذهن‌ آدم پیش نمیاد 😀  )

احتمالا به جای اینا از خودمون تو قدم اول می‌پرسیم : من چه نوع محتوایی می‌تونم تولید کنم؟

انواع محتوای دیجیتال

 

اگه یادتون باشه تو این درس

گفتیم که :

محتوا یه پیامی هست که از طرف ما، به مخاطب یا مخاطب‌های خاص مخابره و و انتقال داده میشه.

حالا الان که می‌خوایم در مورد انواع محتوا حرف بزنیم منظورمون این هست که بگیم ما به چه شکل یا قالب هایی می‌تونیم این پیام رو به مخاطب مون انتقال بدیم.

مثلا فرض کنید همین آخر هفته شما یه مهمونی می‌خواید بگیرید و تصمیم می‌گیرید یه تعدادی از دوستاتون رو دعوت کنید، خب شما به چه طریق‌هایی می‌تونید پیامِ دعوت‌تون رو به گوش اونها برسونید؟

مثلا میتونید یه متن بنویسید و بهشون اس ام اس SMS بزنید، میتونید تو واتس آپ Whatsup براشون پیام صوتی بذارید، میتونید تماس تصویری بگیرید و…

خب این یه پیام واحد بود، که به شکل های مختلف تونستید به مخاطب‌تون انتقال بدید.

حالا در مورد محتوا هم همینه، شما میتونید پیام‌تون رو متنی بنویسید و بشه یه مقاله یا محتوای متنی و از طریق متن پیام تون یا چیزی که می‌خواید رو به مخاطب انتقال بدید. می‌تونید همین پیام رو به صورت صوتی بگید و بشه پادکست ، می‌تونید حرفی که می‌خواید به مخاطب بزنید رو تو یه تصویر بکشید و یا می‌تونید دوربین رو بذارید جلوتون و شروع کنید به ضبط ویدئو و به شکلی ویدئویی این پیام رو برسونید یا حتی بعضی وقت ها می‌تونید ترکیبی هم عمل کنید مثلا متنی باشه +صوتی یا متنی باشه +تصویر ( مثل یه مقاله وبلاگ که توش از تصاویر هم استفاده میشه ) و…

قانون بقای محتوا !

میدونید یه چیز جالب در مورد محتوا اینه که مثل قانون بقای انرژی، قانون بقای محتوا هم داریم، یعنی محتواها میتونن از بین نرن بلکه از یه شکلی به شکل دیگه در بیان.

مثلا یه محتوای متنی یا مقاله می‌تونه در آینده به یه محتوای صوتی تبدیل بشه یا برعکس.

یادش بخیر الان یاد مامان بزرگم افتادم. مامان بزرگم با اینکه از این قانون خبر نداشت ولی همیشه یه کار جالبی میکرد. مثلا اگر امروز می‌رفتیم خونه‌شون و آبگوشت درست می‌کرد و یه مقداری از گوشت کوبیده اضافه میومد، فرداش اونو تبدیل به کوکو می‌کرد (جاتون خالی اتفاقا انقدر هم خوشمزه میشد ). خب حالا همین حالت تو محتوا هم هست دیگه، وقتی محتوا به یه شکل منتشر میشه قرار نیست تا ابد فقط به همون شکل بمونه میتونه به یه نوع دیگه تبدیل بشه.

انواع تولید محتوا

پس بر اساس اون‌چیزی که تا اینجا در مورد انواع محتوا گفتیم که محتوا میتونه : متنی ، صوتی ، تصویری ، ویدئویی باشه؛ انواع تولید محتوا هم دقیقا میتونه : تولید محتوای متنی ، تولید محتوای صوتی ، تولید محتوای تصویری و تولید محتوای ویدئویی باشه یا حالت ترکیبی

شاید حالا همین جا این سوال براتون پیش بیاد که من تو کدوم یکی از اینا توانایی بیشتر دارم و می‌تونم تولیدکننده محتوای خلاق‌تر و بهتری بشم؟ قطعا سوال خیلی خوبی هستش اما اگر دقیقا الان تو نقطه 0 ِ ماجرای تولید محتوا هستید یه کم زوده برای این سوال.

حوزه مورد علاقه من در تولید محتوا کدومه ؟

اگر از من می‌پرسید، میگم اگر تو شروع راه تولید محتوا هستید، تنها چیزی که میتونه بهتون کمک کنه که نوع محتوای مورد علاقه‌تون رو پیدا کنید و بدونید تو خلق کدوم نوع محتوا استعداد و توانایی بیشتری دارید اینه که یه وقت دُرست و حسابی بذارید و به صورت تستی و نمونه شروع کنید به تولید انواع محتوا .

مثلا یه چند روز رویِ این کار کنید که با ترجمه و جمع کردن اطلاعات از منابع مختلف یه مقاله چند هزار کلمه‌ای بنویسید، بعد با ساده‌ترین و دمِ‌دست‌ترین تجهیزات یعنی گوشی موبایل‌تون سعی کنید همین محتوایی که نوشتید رو از رو یه بار بخونید و صداتون رو ضبط کنید، یه بار دیگه سعی کنید همین محتوا رو به صورت داستانی برای مخاطب‌تون تعریف کنید و صداتون رو ضبط کنید، دفعه بعد بیاید موبایل رو روی سه پایه ای چیزی بذارید و دکمه ضبط ویدئو رو بزنید و شروع کنید با مخاطب حرف زدن به صورت ویدئویی.

خلاصه سعی کنید تو این دوره نوزادی و شروع رشته تولید محتوا همه جور محتوایی رو تست کنید. تو همین زمان معمولا همه ما به نوعی برای خودمون حداقل روشن میشه که دقیقا در حالِ تولید ِ کدوم یکی از این نوع محتواها ذوق و شوق بیشتری داشتیم و خلاقیت‌مون بیشتر شکوفا شد و خروجی کدوم یکی از این محتوا بیشتر به دلِ خودمون میشینه.

مثلا من بی بُرو برگرد متن‌بنویس هستم و عاشق محتوای متنی و تو مرحله بعد محتوای صوتی و در کنار اینا فوبیای محتوای ویدئویی دارم و آدمِ ویدئو گرفتن نمیشم که نمیشم :mrgreen:

تولید محتوا = نوشتن مقاله وبلاگ نیست !

بیاید 1 بار برای همیشه این ذهنیت اشتباه، که تولید محتوا = نویسندگی هست رو از ذهن مون پاک کنیم

اونایی که به نظر خودشون استعداد نویسندگی ندارن اینو خیلی با دقت بیشتر گوش کنن که دقیقا روی حرفم با اوناست.

به نظرم یکی از اشتباه ترین تعریف هایی که این روزها برای تولید کننده محتوا در نظر گرفته میشه اینه که خیلی ها دقیقا تولید کننده محتوا رو مساوی با نویسنده محتوا در نظر میگیرن و تنها مهارتی هم که فکر میکنن یه تولید کننده محتوا باید بلد باشه، فقط مهارت نوشتن هست و اینکه دایره لغتش خوب باشه و دیکته‌ی درست کلمات رو بدونه و از آیین نگارش فارسی هم سر دربیاره و خلاصه متن بنویس خوبی باشه که به نظر من کاملا اشتباهه یا بهتر بگم که این تعریف خیلی ناقصه چون فقط روی یه بخش کوچیک یا یه مهارت خاصی برای تولید کننده محتوا تمرکز کرده.
آره قطعا به نظر منم مهارت نوشتن و بلد بودن قواعد نگارشی و توانایی کنار هم چیدن کلمات یکی از مهارت های حیاتی برای یه تولید کننده محتوای متنی هستش ولی ما کم آدم نداریم که نوشتنش افتضاحه ولی حرف زدنش و تعریف کردن داستانش عالیه و از همین مهارتش استفاده کرده و الان یه پادکست ساز حرفه ای و پولسازیه
یا
کم آدم نداریم که از متن نوشتن متنفر و یه جورایی حتی یه جمله هم نمی‌تونه بنویسیه ولی از راه تولید محتوای تصویری و تصویر سازی برای شبکه های اجتماعی و سایت ها داره حسابی پول پارو میکنه یکیش همین تصویر ساز رایتینا جلو چشم مون 😀
پس این تصور رو که تولید محتوا رو محدود کنید به نویسندگی و نوشتن از خودتون دور کنید، چون رشته تولید محتوا خیلی فراتر و گسترده تر و متنوع تر میتونه باشه .

برای انتخاب نوع محتوا ، همه چیز استعداد نیست!

اگه داستان شروع من رو تو رایتینا خونده باشید میدونید که من انشا بنویس افتضاحی بودم و همیشه تو دوران مدرسه انشاهام رو بابام می‌نوشت و هر وقتم که سر امتحان بابام نبود همیشه پایین تر نمره رو میگرفتم 😉

این رو گفتم که بگم :

اگه نوشتن ادبی رو مثل من بلد نیستید یا دوست ندارید، فدای سرتون، در کنار اینکه شما می‌تونید انواع محتوای دیگه مثل صوت و ویدئو و … چیزای دیگه رو به جای متن تولید کنید میتونید متن رو هم به سبک محاوره ای و حرف زدنی‌ای و خودمونی بنویسید و به نظر من هیچ محدودیتی برای انتخابِ سبکِ نوشتن نیست و من و شما هم قرار نیست با تولید محتوا جایزه نوبل ادبیات رو بگیریم. ما فقط می‌خوایم پیام خودمون رو با کلمات به گوش مخاطب برسونیم و و اتفاقا خیلی از مخاطب ها هم خوندن متن های کتابی و قلمبه و سلمبه رو دوست ندارن و ترجیح میدن به متن روون و خودمونی و محاوره ای رو بخونن.

پس اگر بلدیم کتابی و قلمبه و سلمبه بنویسیم و کلا استعداد نویسندگی داریم که چه بهتر، ولی اگر بلد نیستیم و عاشق نوشتن هستیم پا پس نکشیم، چون چیزی که مهمه اینه که بتونیم راه درست انتقال پیام و حرف زدن با مخاطب رو پیدا کنیم . دیگه بقیه اش حله .

من به شخصه، همین الانشم اگه بهم بگن یه متن رسمیِ کتابیِ قُلمبه و سُلمبه بنویس، کلا هنگ میکنم و دچار فلج نوشتن میشم، چون نمیتونم واقعا اون شکلی چیزی بنویسیم . اما همچینن چیزی باعث شد که بگم تولید محتوا تعطیل و خداحافظ ؟ قطعا نه.

من دوست دارم این پیام رو به خیلی ها انتقال بدم و این رو تو دنیای تولید محتوای فارسی جا بندازم که حتما قرار نیست همه برای نوشتن محتوا از سبک رسمی و ادبیاتی استفاده کنن. مگه چی میشه همونجوری که تو طول روز حرف میزنم بنویسیم ؟

نوع محتوا رو بر چه اساسی انتخاب کنیم ؟

میدونید مهم ترین چیزی که باعث موفقیت ما توی تولید محتوا و برند شدن مون میشه اینه که بیایم دست بذاریم رو نقطه قوت‌مون و دقیقا اون بخش رو تقویت کنیم نه اصرار کنیم روی نقطه ضعف‌هامون.

تو این چند سال که من انواع تولید محتوا رو آموزش میدم، با افراد زیادی روبرو شدم که مثلا طرف بدتر از من فوبیای دوربین داشت و وقتی میشست جلو دوربین، اسم خودش رو هم یادش میرفت چه برسه به محتوا و از طرفی هم متنفررررررررررر بود از جلو دوربین حرف زدن، بعد اصرار پشت اصرار که الان تِرند این روزا تولید محتوای ویدئویی و اَلا و بَلا من باید یاد بگیریم. خب چه کاریه آخه ؟

اینجا جاییه که اصلا من از پیام های احساسی و انگیزشی استفاده نمی‌کنم که بگم آفرین تو میتونییییییی، تو باید بتونییییییی، بازم تلاش کنننن .

نه اصلا و ابدا.

اتفاقا اینجا جاییه که ما باید خیلی هوشمندانه مسیرمون رو انتخاب کنیم و به جای اینکه دنبال نقطه ضعف هامون باشیم که رفعش کنیم یا ارتقاش بدیم که یا نمیشه یا خیلی کُند پیش میره، باید و باید دنبال نقطه قوت‌هامون باشیم و اونارو با آموزش و تمرین تقویت کنیم.

حالا قطعا ممکنه الان تو شروع راه، مثل من هیچ چیزی از اون مسیر بلد نباشید، ولی چیزی که مهمه اینه که مسیرتون رو درست بر اساس ویژگی ها و شخصیت خودتون انتخاب کنید نه چیزی که مُد روزه!

ما تو همین روزها هم یوتیوبر خیلی خفن و مشهور داریم، هم نویسنده‌های متنی و تبلیغ‌نویس‌های خفن داریم، هم پادکستر‌های خیلی قوی داریم و به همه‌شون هم نیازه و همه‌شون هم مخاطب‌های خودشون رو دارن و اکثرا هم میلیونی و میلیاردی پول در میارن . پس به تنها چیزی که باید حسابی فکر کنید و روش تمرکز کنید تا بتونید نوع محتوا رو پیدا کنید اینه که ببنید کدوم یکی از انواع تولید محتوا به هویت و ارزش های فردی و شخصیت‌تون نزدیک‌تر و بعد برید سراغش و همون رو تقویت کنید.

محتوای صوتی

فایل صوتی این مقاله : انواع محتوا

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست