مشکلات فریلنسری در ایران ( بعد از خواندن متوجه می شوید فریلنسری برای شما بد است یا خوب ؟ )

  1. خانه
  2. دیجیتال مارکتینگ
  3. مشکلات فریلنسری در ایران ( بعد از خواندن متوجه می شوید فریلنسری برای شما بد است یا خوب ؟ )

اگر در طول سال‌های گذشته پیگیر آگهی‌های کار بوده باشید با عنوان جدیدی مواجه شدید: همکاری به شکل دورکاری یا فریلنسینگ!

تصور کنید سال 1370 این آگهی را می‌دیدید، چیزی شبیه به سفر در زمان کرده بودید چرا که تا همین اواخر هم کسی نمی‌دانست مفهوم دورکاری چیست.

دورکاری، ترجمه غیردقیق از عبارت Freelancing است. فریلنسینگ را عموماً با عنوان کارمزدی و کار در خانه نیز خطاب می‌کنند. فریلنسر به سربازانی گفته می‌شد که با پرداخت پول برای یک کشور دیگر جنگ می‌کردند و امروزه به کسانی که به شکل دورکاری مشغول به کار هستند گفته می‌شود.

فریلنسینگ یا دورکاری یک شغل نیست بلکه نوعی قرارداد کاری است که در آن شخص به کارفرما قول می‌دهد، وظایف محول شده بر عهده‌اش را بدون حضوری دائمی و روزانه در مجموعه کارفرما که می‌تواند شرکت، سازمان یا اداره باشد، سر موقع تحویل بدهد. می‌توان گفت که فریلنسر یک نیروی اضافی در جایی دورتر از سازمان است.

همانند عنوانش که ناآشناست، جایگاه اجتماعی فریلنسینگ و فریلنسرها هم تا کنون ثابت و مشخص نشده است. با وجود اینکه در کشورهای توسعه یافته روز به روز بر تعداد نیروهای کار به شکل دورکاری افزوده می‌شود، در ایران هر روز اوضاع اجتماعی و همچنین درآمد برای دوستان دورکار بدتر و بدتر می‌شود.

از آنجا که با رشد فریلنسینگ در ایران مواجه هستیم و هر روز افراد بیشتری هستند که دوست دارند از شغل کارمندی استعفا بدهند و وارد کار به صورت آزاد کاری یا فریلنسری شوند، من به عنوان کسی که خودم هم سالهای زیادی به صورت فریلنسر کار کردم میخواهم در این مقاله نگاهی واقعی‌تر و فارغ از هر جانب‌داری بر اساس شرایط اجتماعی و اقتصادی ایران به مسئله اشتغال به شکل دورکاری یا فریلنسینگ داشته باشم.

 

ویژگی‌های دورکاری یا فریلنسینگ

فریلنسر کسی است که قراردادی لفظی یا حتی کتبی با کارفرمای خود برای همکاری به شکل دورکاری برای ساعات کاری نامشخص با هدف رسیدن به آنچه کارفرما مد نظر دارد، می‌بندد. این قرارداد بر اساس شرافت دو طرف اعتبار گذاری می‌شود. ویژگی‌های شغل دورکاری عبارت‌اند از:

 

قرارداد کاری

متأسفانه در ایران، هیچ قرارداد رسمی با نیروی دورکاری تنظیم یا بسته نمی‌شود از این رو کارفرما به سادگی می‌تواند در پرداخت هزینه و حقوق دورکارها تخطی کند. هر چند این قاعده کلی نیست اما به دفعات زیاد در این سالها دیدم  که کارفرماهای زیادی بدون هیچ دلیل قانع کننده ای پول و حق و حقوق فریلنسر ها را پرداخت نمیکنند یا به دلایل غیر منطقی و سلیقه ای مبلغ زیادی را از دستمزد آنها کسر میکنند و یا به خاطر اینکه قراردادی ندارند و حس میکنند تعهدی هم ندارند و بی وجدان هم هستند حق و حقوق فریلنسر را میخورند و یک آب هم روش  ( که این نمونه را خودم چند سال پیش تجربه کردم ). این در حالی است که نه سازمان کار و نه سازمان تأمین اجتماعی هیچ کدام، شغلی با قرارداد دورکاری یا فریلنسینگ را به رسمیت نمی‌شناسند. از این رو، شما تا زمانی که به شکل دورکاری فعالیت داشته باشید و قانون کار فعلی حاکم باشد، هیچ حق بیمه و سابقه کاری رسمی نخواهید داشت.

مدیریت زمان یک فریلنسر

ساعات کاری

ساعت کاری یک فریلنسر، دقیقاً مشخص نیست. زمان تحویل پروژه کارفرما تعیین کننده میزان ساعت کاری او است. دورکار می‌تواند تمام ساعت روز را به کار بر روی پروژه بگذراند و آن را زودتر از موعد تحویل دهد یا با تقسیم‌بندی روزانه، ساعت‌های خاصی را به انجام کار اختصاص دهد. این ویژگی، یکی از بارزترین خصوصیات کار به شکل دورکاری می باشد. ساعات کاری منعطف که می‌تواند در عین آزادی عمل، باعث سستی و وقفه در کار شود.

اگر شما شخصیتی دارید که نمی‌توانید برای انجام کارهای خود برنامه‌ریزی کنید و عموماً دقیقه 90 دست به کار می‌شوید، مسلماً دورکاری برای شما نمی تواند انتخاب خوبی باشد. باید بدانید کسانی در دورکاری می‌توانند موفق شوند که از قبل توانایی مجبور کردن خودشان به کار کردن در هر ساعتی از روز را داشته باشند. این افراد کسانی هستند که رأس ساعت معین، دست به کار می‌شوند و بر اساس برنامه‌ریزی قبلی، در زمان تعیین شده برای تحویل پروژه آن را به کارفرما می‌دهند.

پس می‌توان گفت، دورکاری سبکی از زندگی است که شما باید بر اساس شخصیت خود آن را انتخاب کنید.

حقوق دریافتی

برخلاف قرارداد رسمی یا پیمانی که اکثراً در مشاغل سنتی و رایج به چشم می‌خورد، حقوق در قرارداد دورکاری، کاملاً بسته به پیشنهاد کارفرما و فریلنسر دارد. تجربه نشان داده است که عموماً کارفرماها برای کاهش هزینه، دست به استخدام نیروهای دورکاری می‌زنند، پس طبیعی است که میزان پرداختی آن‌ها برای این افراد از کسانی که به شکل قراردادی در مجموعه حضور فیزیکی دارند، کمتر باشد.

در ایران، هیچ معیاری برای سنجش حقوق و تعیین دستمزد به شکل دورکاری وجود ندارد. افزایش یا کاهش حقوق از یک کارفرما به کارفرمای دیگر برای دورکارهای ایرانی تقریباً عادی شده است. در این میان، افزایش شمار پیشنهادهایی با حقوق کم از سوی فریلنسرهای تازه کار، به کارفرماها باعث می‌شود که تجربه و همچنین توانایی‌های دور کارهای قدیمی‌تر نادیده گرفته شود.

اگر سری به یکی از سایت‌های استخدام فریلنسری بزنید، متوجه می‌شود که عموماً کارفرماها در تقابل قیمت کم پیشنهادی برای انجام پروژه‌ها با پیشنهاد قیمت بالا و تجربه زیاد دور کارها، دست به انتخاب گزینه با هزینه کمتر برای سازمان می‌زنند. این عامل باعث شده است که فریلنسرهای قدیمی‌تر از وضعیت کنونی گلایه‌ مند باشند.

در نظر داشته باشید، حقوق دریافتی در قرارداد دورکاری برای یک برنامه‌نویس کامپیوتری، می‌تواند به مراتب بالاتر از یک تولید کننده محتوا دورکار باشد. پس اگر دوست برنامه‌نویس شما از دورکاری اظهار رضایت می‌کند دلیل بر این نیست که شما به عنوان یک مترجم با رؤیای درامد بالا، دست به دورکاری بزنید.

اگر قرارداد شما دورکاری است چشمتان را روی دریافت پاداش، مزایا و همچنین عیدی هم ببندید مگر اینکه خوش شانس و کارفرمای خوبی داشته باشید.

محل کار

فریلنسر در بیشتر کشورهای اروپایی با عنوان کارمند پیژامه‌ای هم شناخته می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های برتر و وسوسه کننده دورکاری، محیط کار منعطف و غیر مشخص آن است. محل کار شما، اتاق‌خوابتان است… لازم نیست هر روز صبح از خواب بیدار شوید، مسافت طولانی برای رسیدن به محل کار طی کنید و دست آخر هم همان مسیر را برگردید. بلکه با شستن صورت و میل کردن صبحانه، یک راست می‌توانید وارد محل کارتان یا همان اتاقتان شوید. علاوه بر این، اگر احساس کردید که اتاق کاری جدا می‌تواند گزینه بهتری باشد، می‌توانید قسمتی از خانه را به کار اختصاص دهید.

یکی دیگر از محل‌های مورد علاقه دورکارها برای کار کردن، کافه‌ها است( یکی از مکان های کاری مورد علاقه من ). شاید شما هم کسانی را دیده باشید که با یک لپ تاپ ساعت‌ها در کافی‌شاپ می‌مانند. این انسان‌های عجیب به احتمال زیاد همان فریلنسرهایی باشند که از اتاق خودشان برای کار کردن خسته شدند و ترجیح دادند که کمی هوا عوض کنند.

اگر محل کار شما آزاد باشد، می‌توانید کل هفته را به مسافرت اختصاص دهید و هم زمان کارهای خودتان را انجام داده و پول دریافت کنید. این سبک از زندگی، در کشور ما طی سال‌های گذشته طرفداران زیادی به خود جلب کرده است، سبک زندگی ای که در کشورهای آمریکایی به عشایر دیجیتالی معروف شده و عموماً دوره‌گردها جذب آن می‌شوند.

من یک فریلنسر هستمتیپ شخصیتی مناسب دورکاری

دورکاری، برای همه مناسب نیست. با توجه به آزادی عملی که شما با دورکاری به دست می‌آورید، تصمیمات و نحوه برخورد شما با آن می‌تواند موفقیت در دورکاری یا عدم موفقیت در آن را تعیین کند. دورکاری مخصوص افرادی است که کنترلی بالایی روی خودشان و زمان شان دارند و می‌توانند برای کار کردن در هر شرایطی برنامه‌ریزی کنند.

همچنین طبیعت دورکاری در این است که شما مدت زمان زیادی در خانه و به دور از اجتماع و دوستان خود باشید. از این رو اگر شما شخصیتی اجتماعی و دوستان زیادی دارید، باید بدانید که فریلنسینگ می‌تواند باعث افسردگی شما و ناراحتی دوستانتان شود.

باید به این نکته هم توجه داشت، اگر احساس می‌کنید تنهایی می‌تواند شما را اذیت کند، بهتر است سراغ دورکاری نروید. برعکس اگر از تنهایی خود لذت می‌برید و ساخته شدید که ساعت‌های متوالی جلو مانیتور تمرکز کنید و کار انجام دهید، بهتر است به دورکاری بیشتر از قبل فکر کنید.

آیا انسان خوش قولی هستید و زودتر از زمان تعیین شده سر قرارها می‌رسید؟ یا نه چند دقیقه یا ساعت دیرتر همیشه سر قرار حاضر می‌شوید؟ پاسخ شما به این سؤالات، نشان می‌دهد که تا چه حد شما برای دورکاری ساخته و پرداخته شدید. اگر زمان‌بندی و خوش قولی بخشی از روند کاری شما است، تبریک می‌گویم، دورکاری می‌تواند یکی از گزینه‌های پیش روی شما برای کار کردن باشد اما اگر هیچ وقت نتوانستید سر قرار به موقع حاضر شوید، بهتر است روی دورکارییک خط قرمز بکشید.

کارفرما از شما تنها یک انتظار دارد، آن هم خوش قولی است. اگر بارها و بارها پا روی خواسته او بگذارید، مسلماً برای او راحت خواهد بود که شما را کنار بگذارد و یک نفر دیگر استخدام کند.

تمایل به مشارکت و همکاری و همچنین انتقاد پذیری از دیگر ویژگی‌هایی است که یک فریلنسر باید آن‌ها را داشته باشد. بارها و بارها خواهد شد که کارفرما از کاری که تحویلش داده‌اید، ناراضی خواهد بود. این وظیفه شما است که صبر به خرج دهید و کار را به شکل دلخواهش تمام کنید. همچنین اغلب اوقات کارها در یک پروژه دورکاری به شکل گروهی انجام می‌شود، لذا باید توانایی مشارکت با دیگران را هم داشته باشید.

 

چرا فریلنسری برای شما خوب است ؟

اگر دقت کرده باشید، دورکار متعهد نیست که فقط با یک کارفرما همکاری داشته باشد. همچنین ساعت کاری او منعطف و آزاد است. او کارمند و رئیس خودش است و می‌تواند هر جایی کار کند. با این ویژگی‌ها می‌توان گفت فریلنسینگ گزینه خوبی برای کار کردن است چون:

  • شما می‌توانید به عنوان یک کار دوم به آن نگاه کنید و درامد ماهیانه خودتان را در کنار کار اصلی‌تان بیشتر کنید.
  • برای آن دسته از افراد دارای توانایی‌های خاص که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهم کرد، شروع کار بدون هیچ هزینه‌ای کاملاً ایده آل است.
  • می‌توانید به سرعت، همین فردا دست به کار شوید و درآمد کسب کنید بدون آنکه مراحل سخت استخدامی را طی کنید مثلا نیاز نیست آزمایش اعتیادی بدهید یا طب کاری شما را معاینه کند.
  • دورکاری نیاز به کارت پایان خدمت ندارد، پس این شکل از کار برای دانشجویان بسیار مناسب است.
  • فرصت همکاری با شرکت‌های بزرگ که در شهرهای دیگر هستند برای شما مهیا می‌شود و کم کم با روابط به وجود آمده می‌توانید وارد شرکت و قراردادهای رسمی‌ شوید.
  • نیازی به دادن مالیات، هزینه رفت و آمد، خوراک، حق بیمه و سایر هزینه‌های اضافی در کار به شکل دورکاری ندارید.
  • به سرعت پیشرفت می‌کنید و می‌توانید کارفرماهای بهتر و درامد مناسب‌تر داشته باشید.
  • در بیشتر موارد نیاز به مدرک و تحصیلات آکادمیک خاصی ندارد و بیشتر توانایی‌های فردی می‌تواند برای دورکاری کافی باشد.
قبل از انتخاب فریلنسری این حقیقت ها را حتما بدانید و بعد شروع کنید :

چرا فریلنسری برای شما بد است ؟

در کنار مزایای وسوسه کننده که گفتم، معایبی هم وجود دارد که باعث می‌شود در تصمیم‌گیری برای دورکاری، کمی بیشتر تأمل کنیم.

  • باعث انزوا و تنهایی بیشتر شود.
  • فضای کم خانه و ازدحام زیاد جمعیت باعث کاهش بازده شما در کار به شکل فریلنسینگ خواهد شد.
  • ممکن است کارفرما دچار شبهاتی در مورد میزان ساعت کاری شما در طولانی مدت و کاهش دستمزد شود.
  • فرصت برقراری روابط جدید و فرصت‌های بهتر را از دست می‌دهید.
  • از اخبار و اطلاعات شرکت ممکن است بی‌خبر بمانید.
  • انگیزه برای خرید کردن و تجربه‌های جدید را ممکن است از دست بدهید.
  • به مرور زمان، ممکن است شما در برقرار کردن ارتباطات و روابط اجتماعی دچار مشکل شوید.
  • اگر قرار باشد در آینده به دنبال کار دیگری باشید که نیاز به سابقه کار مرتبط دارد، دورکاری گزینه خوبی برای کسب سابقه کاری مستند نیست.
  • افراد خانواده و حتی دوستان نزدیک به سختی ممکن است متوجه کار کردن شما شوند و این می‌تواند به خودی خود بار منفی به دنبال داشته باشد.
  • اگر شما همسر و فرزند دارید، دورکاری بدون بیمه و همچنین مزایا ممکن است به عنوان شغل اول گزینه مناسبی نباشد از این رو می‌توانید آن را به عنوان شغل دوم و پاره وقت انتخاب کنید.

البته همیشه راه چاره‌ای برای کاهش معایب دورکاری وجود دارد، ناامید نشوید. شما می‌توانید زندگی شخصی و زندگی کاری خودتان را با یک برنامه‌ریزی درست از هم جدا کنید تا هیچ کدام مشکلی برای دیگری به وجود نیاورد. همچنین می‌توانید گاهی به صورت فیزیکی با کارفرمای خود و دیگر همکارانتان که به شکل حضوری با مجموعه همکاری می‌کنند هم دیدار کنید.

برای بیمه، باید دنبال بیمه‌های شخصی باشید. خود و خانواده‌تان را با پرداخت هزینه‌ای جداگانه بیمه کنید تا نگران مشکلات بعدی که ممکن است پیش بیاید، نباشید. همچنین اگر محل کارتان در خانه آن چنان که باید و شاید مناسب نیست، توصیه می‌کنم شرایط را در خانه برای خود بهتر کنید در غیر این صورت می‌توانید از کتابخانه یا کافه برای کار کردن استفاده کنید. همچنین برای توجیه خانواده خود برای کار در خانه و دورکاری می‌توانید با آن‌ها در این مورد صحبت کنید و اطمینان خاطر بدهید که همه جوانب کاری آن را سنجیده و عاقلانه تصمیم گرفته‌اید.

انواع کارهای فریلنسریبهترین تخصص ها برای فریلنسری

همان‌طور که گفتم، فریلنسینگ عنوان قرارداد است و هر شغلی می‌تواند بر اساس ویژگی‌هایش به شکل فریلنسینگ نیز انجام شود. شما بر اساس توانایی‌ها، استعدادها و همچنین امکانات قادر هستید به کارفرماهای مختلف پیشنهاد دورکاری بدهید. از جمله مهم‌ترین مشاغل که به شکل دورکاری هم می‌توانند ادامه پیدا کنند، موارد زیر هستند:

  • توسعه نرم افزار موبایل
  • ترجمه
  • نویسندگی
  • برنامه‌نویسی
  • روزنامه‌نگاری
  • حساب‌رسی
  • وکالت
  • آرایشگری
  • عکاسی
  • ویرایش مطالب
  • طراحی گرافیک
  • طراحی سایت
  • مشاوره تحصیلی
  • راهنمای تور
  • تدریس

 

نویسندگی دورکاری

شما به عنوان تولید کننده محتوا، کپی رایتر و شاید کارشناس تولید محتوا به صورت دورکاری می‌توانید فعالیت کنید. برای این کار شما نیاز به آشنایی مقدماتی با کامپیوتر، اینترنت مناسب، خلاقیت کافی در نوشتن، آشنایی به زبان فارسی و انگلیسی و همچنین توانایی بازاریابی دارید.

 

تدریس به صورت دورکاری

به عنوان یک معلم، دانشجو یا کسی که می‌تواند مطالب را به خوبی برای دیگران تحلیل و انتقال دهد، تدریس به صورت دورکاری مناسب است. شما از طریق اسکایپ و دیگر ابزارهای ارتباطی تصویری قرار است که با شاگردان خودتان ارتباط برقرار کنید و بر اساس نیاز تدریس کنید. امکانات لازم برای این کار می‌تواند تنها یک موبایل باشد.

 

طراحی وب به صورت فریلنسری

شغل پرطرفداری که می‌توانید به صورت دورکاری هم آن را انجام دهید و هزینه‌های اضافی را کم کنید. کافی است که آشنایی کافی با طراحی سایت داشته باشید همچنین بتوانید زمان خودتان را مدیریت کنید. طراحی وب یکی از پردرآمدترین مشاغل دورکاری است. چرا که شما علاوه بر حقوق خوب می‌توانید هم زمان با چند کارفرما در ارتباط باشید.

 

توسعه نرم افزار موبایل

یکی دیگر از پردرآمدترین‌های دنیای فریلنسینگ، توسعه نرم‌افزارهای موبایل و وب است. مهارت‌های لازم برای شروع کار، تخصصی است لذا فقط کسانی که به آن آشنایی دارند می‌توانند کار کنند. این ویژگی باعث شده که قیمت کار و حقوق این دسته از فریلنسرها به شدت افزایش پیدا کند. برای کارفرما نیز استفاده از یک فریلنسر مسلماً به صرفه و اقتصادی‌تر است.

 

فریلنسر ترجمه

نیاز به توضیح اضافی نیست و هر کسی که آشنایی جزئی با هر زبان خارجی داشته باشد می‌تواند بر اساس مدت زمانی که قرار است روی مطالب برای ترجمه وقت بگذارد، به شکل دورکاری کسب درامد کند. مترجم های دورکاری، می‌توانند علاوه بر ترجمه متون، با کسب دانش کافی در مورد سئو و داشتن خلاقیت لازم به سمت تولید محتوا هم گام بردارند.

 

وکالت

کسی باورش نمی‌شود که می‌توانید وکالت را هم به شکل دورکاری انجام دهید. فارغ‌التحصیلان رشته حقوق و کسانی که آگاهی کافی به مسائل این چنینی دارند می‌توانند به شکل دورکاری با وکلای خود ارتباط داشته باشند و راهنمایی‌های لازم را در ازای دریافت مبلغی، به آن‌ها بدهند. مهارت و همچنین داشتن رزومه کاری می‌تواند راهگشای کار یک وکیل به شکل دورکاری باشد.

 

عکاسی

هر کسی که دوربین دارد، می‌تواند عکاسی کند اما تنها کسانی می‌توانند قیمت و حقوق بالا برای عکاسی دورکاری دریافت کنند که در آن تخصص داشته یا دارای مدرک معتبر باشند؛ بنابراین، اگر علاقه، دوربین خوب و همچنین عزم راسخ برای کار به شکل عکاسی دورکاری دارید، به فکر کلاس‌های آموزشی باشید. همچنین نرم‌افزارهای ویرایش عکس را در کنار عکاسی یاد بگیرید.

 

آرایشگری

یکی از دوستان من باعث شد که آرایشگری را هم به دسته مشاغل فریلنسری اضافه کنم. شما قرار نیست از دور موی کسی را کوتاه کنید، بلکه به جای داشتن مغازه آرایشگری، به شکل فریلنسری از مشتریان خاص خودتان قبول سفارش برای کوتاه کردن مو در منزل می‌گیرید و رأس ساعت مقرر، در منزل برای کوتاه کردن مو حاضر می‌شوید. علاوه بر آرایشگری، کارهایی همانند هرس درختان و تعمیر ماشین هم می‌تواند شکل فریلنسری به خود بگیرد.

این راهکارها را به کار بگیرید تا در آمدتان از فریلنسری بیشتر شود :

مشاغل پردرآمد به شکل دورکاری

بر اساس برآوردهایی که از نظرات کاربران در اکثر سایت‌های ایرانی داشتم، به نظر می‌رسد که مشاغلی مانند تولید محتوا، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌نویسی MySql، بازاریابی اینستاگرام، متخصص داده، امنیت اطلاعات، توسعه Node.js، متخصص سئو، حسابداری و صداپیشگی از پردرآمدترین مشاغل دورکاری هستند.

مشکلات فریلنسری در ایرانمشکلات فریلنسینگ در ایران

پیدا کردن کارفرما

اولین و مهم‌ترین مشکلی که فریلنسرها در گام نخست با آن مواجه می‌شوند پیدا کردن کارفرما است. بیشتر دورکارها با استفاده از سایت‌های استخدام فریلنسرها مثل پونیشا رزومه خود را به کارفرمایان ارسال می‌کنند. ابن پلتفرم‌ها دارای مزایا و معایبی هستند. مزیت آن‌ها حضور یکجای چندین و چند کارفرما و عیب اصلی آن ترغیب کارفرما به قضاوت از روی قیمت پیشنهادی فریلنسر است. سعی کنید در پلتفرم‌هایی که پیشنهاد قیمت در آن‌ها وجود ندارد عضو شوید تا بر اساس رزومه کاری مورد قضاوت قرار بگیرید.

مشکل دیگر عدم اطمینان کارفرما به کارگزار است. همان مسئله نداشتن تجربه کافی و همچنین سپردن کار به فریلنسرهای تازه کار باعث می‌شود که نتیجه کار باب میل کارفرما نباشد. این تجربه تلخ برای او باعث می‌شود که کمتر به فریلنسر دیگری اعتماد کند.

کارفرما به سراغ شما نخواهد آمد مگر اینکه شما به قدر کافی معروف شده باشید. برای این کار شما نیاز به برند سازی شخص دارید. برای برند شدن هزینه، زمان و حوصله کافی می‌خواهید. یک تولید کننده محتوا دارای برند بهتر از یک تولید کننده دارای رزومه قوی است. اگر زمان و حوصله کافی ندارید و نمی‌توانید هزینه کنید، رزومه خودتان را قوی کنید و به کارفرماهای بزرگ پیشنهاد کار بدهید.

یک راهنمای کامل برای اینکه برند خودتان را بسازید :
راهنمای جامع برند سازی شخصی

رزومه نامناسب یکی دیگر از مشکلات برای کسب اعتماد کارفرما است. کارفرما در استخدام دورکارها، هیچ وقت آن‌ها را از نزدیک نمی بیند و تنها راه قضاوت او بر اساس رزومه کاری است. سعی کنید که رزومه خود را با استفاده از دیدن دوره‌های گوناگون، کسب مهارت‌های مختلف و همچنین کارهای کوچک پررنگ‌تر جلوه دهید تا دستتان در دادن قیمت‌های بالاتر به کارفرما باز باشد.

 

حقوق کم

تا زمانی که کار کنید پول خواهید داشت. همچنین اگر به شکل دورکاری فعالیت کنید هیچ حقوق ثابتی هم نخواهید داشت به این معنی که اگر یک ماه بخواهید کارتان را کنار بگذارید، باید از سرمایه ذخیره خرج کنید و کارفرما هیچ پولی به شما نمی‌دهد؛ اما دلیل حقوق کم چه می‌تواند باشد؟ تقاضای زیاد و نیاز کم.

بزرگ‌ترین عامل کاهش حقوق، اشتباه در انتخاب کارفرما است. زمانی که کارفرما قصد کرده باشد از نیروی دورکاری به عنوان یک عامل برای صرفه اقتصادی خودش کار کند، شما هیچ کاری برای کسب درآمد بیشتر به جز عوض کردن کارفرما نمی‌توانید انجام دهید.

عدم پرداخت حقوق توسط کارفرما یکی از مشکلات رایج فریلنسرها است. برای رفع این مشکل، اگر به کارفرما اعتماد کافی ندارید، از طریق سایت‌های ارائه پروژه دورکاری اقدام کنید. این سایت‌ها از کارفرما ودیعه‌ای برای انجام کار دریافت می‌کنند و تا زمانی که همه هزینه برای شما تسویه نشده باشد، پروژه را تحویل وی نمی‌دهند. در غیر این صورت در مورد کارفرما از دوستان و دیگر همکارانتان سؤال کنید و اطمینان حاصل کنید که او آدم خوش قولی است.

تعداد فریلنسرها هر روز زیادتر از دیروز می‌شود و دست بالای دست هم همین‌طور. همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردم، قیمت کم پیشنهادی از سوی اکثریت فریلنسرها برای گرفتن پروژه حتی با هزینه بسیار کم، باعث رکود بازار برای دور کارهای حرفه‌ای می‌شود. همچنین باید بدانید که ممکن است برای کل سال یک حقوق ثابت نداشته باشید پس قبل از هر کاری، حساب کتاب کنید و بدانید که کار شما یک عامل ریسک بزرگ به نام ترک یک‌باره کارفرما از پروژه دارد.

 

مشکلات سلامتی

چند درصد از ما به هنگام کار کردن با کامپیوتر کمرمان خم نمی‌شود؟  چند درصد از ما بعد از مدت طولانی کار کردن با کامپیوتر دچار سردرد و چشم درد نمی‌شویم؟ همه ما. از آنجایی که کار شما همیشه با کامپیوتر و مانیتور خواهد بود، بنابراین باید مراقب سلامتی جسمی خودتان باشید. از میز و صندلی خوب استفاده کنید و مانیتور خودتان را تا جایی که امکان دارد رو به صورت خود تنظیم کنید تا گردنتان صاف باشد.

دلال بازی یک فریلنسر معروف

ماهی‌های بزرگ همیشه ماهی‌های کوچک را دور و اطرافشان جمع می‌کنند و از آن‌ها به عنوان پاک کننده بدنشان استفاده می‌کنند. عده ای از فریلنسرهای بزرگ که اکنون تبدیل به یک برند شدند، از فریلنسرهای تازه کار به عنوان ماهی‌های کوچک استفاده می‌کنند. به این شکل که تعداد پروژه‌های پیشنهادی به فریلنسر بزرگ همیشه بیشتر از فریلنسر کوچک است. همچنین دریافتی او نیز از دریافتی یک تازه کار به مراتب بالاتر است؛ اما این ماهی بزرگ به جای اینکه خودش همه کارها را انجام دهد، آن را با قیمت به مراتب پایین‌تر به دور کارهای مبتدی می‌سپارد و در قبال آن درصدی از پرداختی اصلی را به آن‌ها می‌دهد. این ماهی‌های بزرگ بد چهره، به عنوان یک استعمارگر و دلال عمل می‌کنند.

تا جایی که می‌توانید با کارفرما به صورت مستقیم، ارتباط داشته باشید و با او همکاری کنید. هر واسطه می‌تواند هزینه و درآمد شما را کاهش دهد. مراقب ماهی بزرگ باشید.

 

فرسودگی کار

اگر به صورت فریلنسر خصوصا فریلنسر تولید محتوا کار میکنید قطعا این تجربه را خواهید داشت که شب‌های زیادی از فرط درد انگشتان و گردن و سر،خوابتان نبرد. اگر می‌خواهید وارد دنیای فریلنسری شوید، همه خیالات و توهمات درامدهای چند ده میلیونی را کنار بگذارید. در ایران شاید چند دورکاری باشند که درامد چند ده میلیونی دارند اما میلیون‌ها دورکاری دیگر هستند که با تلاش درامدهای مناسب کسب می‌کنند.

دورکاری مساوی با کار زیاد است. مخصوصاً اگر تازه وارد و دنبال کسب تجربه باشید. ممکن است که مجبور شوید روزها صبح تا شب کار کنید و همه آنچه انجام دادید، به نظر کارفرما مناسب نباشد.

 

سودای درامد به دلار

چند سالی است که بسیاری از فریلنسرها در ایران دوست دارند درآمد به دلار داشته باشند و برای آن تلاش زیادی میکنند. این کار نشدنی نیست اما برای شدنش هم شما تلاش زیادی باید بکنید. متأسفانه با دوران تحریم رو به رو شده‌ایم و این مشکل بزرگ می‌تواند هر روز درامد شما و تبدیل آن به ریال را تهدید کند. اگر عزم کردید که به دلار درآمد داشته باشید، اول برای انتقال هزینه و تبدیل به ریال راه چاره ای پیدا کنید.

 

نیاز به مدیریت قوی منابع و زمان

فریلنسری، یعنی تلاش برای مدیریت خودتان. یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که بیشتر دورکارها با آن مواجه هستند، ناتوانی در مدیریت منابع و زمان است. شما باید در چند مورد مدیریت قوی داشته باشید. مدیریت در زمان اصلی‌ترین آن‌ها است. ساده به نظر می‌رسد اما نباید آن را نادیده بگیرید. وقت‌شناسی شما نه تنها به درامد بهتر کمک می‌کند بلکه باعث خواهد شد که کارفرما حس بهتری داشته باشد و شانس شما برای گرفتن پروژه‌های بعدی بالا برود.

مدیریت ارتباط با دنیای بیرون و اجتماع که بارها در مورد آن گفتم و نیاز به توضیح اضافی نمی‌بینم. مدیریت مالی، توانایی بعدی یک دورکاری است. درامد شما بستگی زیادی به میزان خرج کردنتان دارد. هیچ وقت روی یک کارفرما برای گذران زندگی خودتان حساب باز نکنید. تا جایی که توان دارید، کار کنید تا پس‌انداز مناسبی برای دوران رکود داشته باشید. کارفرماهای بزرگ به همکاران و دوستان دورکاری خود می‌توانند کمک‌های مالی زیادی کنند. چرا که باعث انگیزه قوی برای همکاری خاص‌تر با آن‌ها می‌شود. البته باید دقت کنید، اگر کارفرمای خوب و مطمئن داشتید و به این اطمینان رسیدید که تنها کار کردن با او می‌تواند درامد کافی داشته باشد، دست روی دست نگذارید و از جان و دل برای پروژه‌هایش تلاش کنید.

 

باور اجتماعی نادرست درباره دورکاری

دورکاری برای مرد نیست! مرد باید بیرون از خانه کار کند

این هم از آن جملات جنسیت زده است که قطعا نشان میدهد کسی که این جمله را به زبان می آورد هیچ شناختی از کار فریلنسری هم ندارد .البته امیدواریم جامعه و خانواده‌ها به این سطح از آگاهی رسیده باشند که کار فقط کار کارمندی و داشتن بیمه و صبح از خانه بیرون زدن نیست. برای خانواده‌های امروزی‌تر توضیح دادن دورکاری بسیار ساده‌تر از نسل‌های گذشته است. سعی کنید با صحبت کردن مشکلات خودتان را حل کنید و شرایط را برای کار مهیا نمایید. حرف‌های دیگران را در مورد دورکاری، آویزه گوشتان قرار دهید و تا زمانی که به یک اطمینان خاطر برای کسب درامد ثابت نرسیده‌اید، آن را به عنوان شغل اصلی انتخاب نکنید.

فریلنسر آچار فرانسه

این روزها فقط کافی است سری به پیج های اینستاگرام تعداد زیادی از فریلنسرها بزنید . اینجاست که در بیو اکثر آنها با دریایی از مهارت های رنگارنگ مواجه می شوید . یک جورهایی انگار این فریلنسرها آچار فرانسه هستند و هر کاری که بگویید از دست آنها بر می آید . از عکاسی و تولید محتوا گرفته تا مربی تناسب اندام و مترجم و …. چند مهارته بودن بد نیست اما اینکه رزومه خودمان را پر از انواع و اقسام مهارت بکنیم اما در هیچ کدام شان تخصص و مهارت کافی و بالا نداشته باشیم احتمالا باعث می شود که نتیجه مثبتی نگیریم و نتوانیم در پروژه هایی که میگیریم خیلی موفق باشیم . پس این باور که چون فریلنسر هستید می توانید هر کاری دل تان می خواهد انجام بدهید خیلی باور درست و قابل قبولی نیست .

 

موفقیت هر کس در گرو تلاش خود اوست اما در مورد دورکاری، این موفقیت 200 درصد به تلاش شما بستگی دارند، نه 100 درصد. اگر بخواهید از دورکاری به عنوان یک راه فرار از کار اداری استفاده کنید و هیچ علاقه و توانایی خاصی هم نداشته باشید، راه را سخت اشتباه رفتید، سر خودتان را شیره نمالید.

اما اگر در خودتان این توانایی را دیده‌اید که می‌توانید بدون داشتن مدیر بالای سرتان، دفتر مدیرعامل کنار دفتر کارتان و همچنین دوربین‌های نظارتی روی سرتان، کارهایتان را به موقع انجام دهید و در تحویل دادن آن‌ها به کارفرما هیچ وقت کوتاهی نمی‌کنید، به شما توصیه می‌کنم اگر می‌توانید و امکان فعالیت به شکل دورکاری دارید، از فردا شروع به فرستادن رزومه برای کارفرماها در حوزه کاری خودتان کنید.

 

راهنمای جهت یابی و پیدا کردن آموزش ها

برای دیدن بقیه آموزش های مرتبط با موضوع « یادگیری مهارت فریلنسری تولید محتوا » کافیه برید سمت چپ همین صفحه ای که هستید . لیست تمام آموزش هایی که در مورد این موضوع توی رایتینا تا الان منتشر شده تو این قسمت هست . آموزش ها هم به صورت متنی هستن و هم صوتی و ویدئویی و تصویری . همه ی آموزش های متنی رایگان هستن و رایگان هم میمونن . ولی آموزش های ویدئویی و صوتی و تصویری تعدادیشون قفل هستن و فقط کاربرهای ویژه به اونها دسترسی دارن . که اگر شما هم احساس نیاز کردید و دوست داشتید که به این آموزش ها دسترسی داشته باشید میتونید .وارد این صفحه …..> [ثبت نام کاربر ویژه ] بشید و ثبت نام کنید و همه ی قفل ها رو باز کنید .

 

 

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

مشکلات فریلنسری در ایران ( بعد از خواندن متوجه می شوید فریلنسری برای شما بد است یا خوب ؟ )

اگر در طول سال‌های گذشته پیگیر آگهی‌های کار بوده باشید با عنوان جدیدی مواجه شدید: همکاری به شکل دورکاری یا فریلنسینگ!

تصور کنید سال 1370 این آگهی را می‌دیدید، چیزی شبیه به سفر در زمان کرده بودید چرا که تا همین اواخر هم کسی نمی‌دانست مفهوم دورکاری چیست.

دورکاری، ترجمه غیردقیق از عبارت Freelancing است. فریلنسینگ را عموماً با عنوان کارمزدی و کار در خانه نیز خطاب می‌کنند. فریلنسر به سربازانی گفته می‌شد که با پرداخت پول برای یک کشور دیگر جنگ می‌کردند و امروزه به کسانی که به شکل دورکاری مشغول به کار هستند گفته می‌شود.

فریلنسینگ یا دورکاری یک شغل نیست بلکه نوعی قرارداد کاری است که در آن شخص به کارفرما قول می‌دهد، وظایف محول شده بر عهده‌اش را بدون حضوری دائمی و روزانه در مجموعه کارفرما که می‌تواند شرکت، سازمان یا اداره باشد، سر موقع تحویل بدهد. می‌توان گفت که فریلنسر یک نیروی اضافی در جایی دورتر از سازمان است.

همانند عنوانش که ناآشناست، جایگاه اجتماعی فریلنسینگ و فریلنسرها هم تا کنون ثابت و مشخص نشده است. با وجود اینکه در کشورهای توسعه یافته روز به روز بر تعداد نیروهای کار به شکل دورکاری افزوده می‌شود، در ایران هر روز اوضاع اجتماعی و همچنین درآمد برای دوستان دورکار بدتر و بدتر می‌شود.

از آنجا که با رشد فریلنسینگ در ایران مواجه هستیم و هر روز افراد بیشتری هستند که دوست دارند از شغل کارمندی استعفا بدهند و وارد کار به صورت آزاد کاری یا فریلنسری شوند، من به عنوان کسی که خودم هم سالهای زیادی به صورت فریلنسر کار کردم میخواهم در این مقاله نگاهی واقعی‌تر و فارغ از هر جانب‌داری بر اساس شرایط اجتماعی و اقتصادی ایران به مسئله اشتغال به شکل دورکاری یا فریلنسینگ داشته باشم.

 

ویژگی‌های دورکاری یا فریلنسینگ

فریلنسر کسی است که قراردادی لفظی یا حتی کتبی با کارفرمای خود برای همکاری به شکل دورکاری برای ساعات کاری نامشخص با هدف رسیدن به آنچه کارفرما مد نظر دارد، می‌بندد. این قرارداد بر اساس شرافت دو طرف اعتبار گذاری می‌شود. ویژگی‌های شغل دورکاری عبارت‌اند از:

 

قرارداد کاری

متأسفانه در ایران، هیچ قرارداد رسمی با نیروی دورکاری تنظیم یا بسته نمی‌شود از این رو کارفرما به سادگی می‌تواند در پرداخت هزینه و حقوق دورکارها تخطی کند. هر چند این قاعده کلی نیست اما به دفعات زیاد در این سالها دیدم  که کارفرماهای زیادی بدون هیچ دلیل قانع کننده ای پول و حق و حقوق فریلنسر ها را پرداخت نمیکنند یا به دلایل غیر منطقی و سلیقه ای مبلغ زیادی را از دستمزد آنها کسر میکنند و یا به خاطر اینکه قراردادی ندارند و حس میکنند تعهدی هم ندارند و بی وجدان هم هستند حق و حقوق فریلنسر را میخورند و یک آب هم روش  ( که این نمونه را خودم چند سال پیش تجربه کردم ). این در حالی است که نه سازمان کار و نه سازمان تأمین اجتماعی هیچ کدام، شغلی با قرارداد دورکاری یا فریلنسینگ را به رسمیت نمی‌شناسند. از این رو، شما تا زمانی که به شکل دورکاری فعالیت داشته باشید و قانون کار فعلی حاکم باشد، هیچ حق بیمه و سابقه کاری رسمی نخواهید داشت.

مدیریت زمان یک فریلنسر

ساعات کاری

ساعت کاری یک فریلنسر، دقیقاً مشخص نیست. زمان تحویل پروژه کارفرما تعیین کننده میزان ساعت کاری او است. دورکار می‌تواند تمام ساعت روز را به کار بر روی پروژه بگذراند و آن را زودتر از موعد تحویل دهد یا با تقسیم‌بندی روزانه، ساعت‌های خاصی را به انجام کار اختصاص دهد. این ویژگی، یکی از بارزترین خصوصیات کار به شکل دورکاری می باشد. ساعات کاری منعطف که می‌تواند در عین آزادی عمل، باعث سستی و وقفه در کار شود.

اگر شما شخصیتی دارید که نمی‌توانید برای انجام کارهای خود برنامه‌ریزی کنید و عموماً دقیقه 90 دست به کار می‌شوید، مسلماً دورکاری برای شما نمی تواند انتخاب خوبی باشد. باید بدانید کسانی در دورکاری می‌توانند موفق شوند که از قبل توانایی مجبور کردن خودشان به کار کردن در هر ساعتی از روز را داشته باشند. این افراد کسانی هستند که رأس ساعت معین، دست به کار می‌شوند و بر اساس برنامه‌ریزی قبلی، در زمان تعیین شده برای تحویل پروژه آن را به کارفرما می‌دهند.

پس می‌توان گفت، دورکاری سبکی از زندگی است که شما باید بر اساس شخصیت خود آن را انتخاب کنید.

حقوق دریافتی

برخلاف قرارداد رسمی یا پیمانی که اکثراً در مشاغل سنتی و رایج به چشم می‌خورد، حقوق در قرارداد دورکاری، کاملاً بسته به پیشنهاد کارفرما و فریلنسر دارد. تجربه نشان داده است که عموماً کارفرماها برای کاهش هزینه، دست به استخدام نیروهای دورکاری می‌زنند، پس طبیعی است که میزان پرداختی آن‌ها برای این افراد از کسانی که به شکل قراردادی در مجموعه حضور فیزیکی دارند، کمتر باشد.

در ایران، هیچ معیاری برای سنجش حقوق و تعیین دستمزد به شکل دورکاری وجود ندارد. افزایش یا کاهش حقوق از یک کارفرما به کارفرمای دیگر برای دورکارهای ایرانی تقریباً عادی شده است. در این میان، افزایش شمار پیشنهادهایی با حقوق کم از سوی فریلنسرهای تازه کار، به کارفرماها باعث می‌شود که تجربه و همچنین توانایی‌های دور کارهای قدیمی‌تر نادیده گرفته شود.

اگر سری به یکی از سایت‌های استخدام فریلنسری بزنید، متوجه می‌شود که عموماً کارفرماها در تقابل قیمت کم پیشنهادی برای انجام پروژه‌ها با پیشنهاد قیمت بالا و تجربه زیاد دور کارها، دست به انتخاب گزینه با هزینه کمتر برای سازمان می‌زنند. این عامل باعث شده است که فریلنسرهای قدیمی‌تر از وضعیت کنونی گلایه‌ مند باشند.

در نظر داشته باشید، حقوق دریافتی در قرارداد دورکاری برای یک برنامه‌نویس کامپیوتری، می‌تواند به مراتب بالاتر از یک تولید کننده محتوا دورکار باشد. پس اگر دوست برنامه‌نویس شما از دورکاری اظهار رضایت می‌کند دلیل بر این نیست که شما به عنوان یک مترجم با رؤیای درامد بالا، دست به دورکاری بزنید.

اگر قرارداد شما دورکاری است چشمتان را روی دریافت پاداش، مزایا و همچنین عیدی هم ببندید مگر اینکه خوش شانس و کارفرمای خوبی داشته باشید.

محل کار

فریلنسر در بیشتر کشورهای اروپایی با عنوان کارمند پیژامه‌ای هم شناخته می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های برتر و وسوسه کننده دورکاری، محیط کار منعطف و غیر مشخص آن است. محل کار شما، اتاق‌خوابتان است… لازم نیست هر روز صبح از خواب بیدار شوید، مسافت طولانی برای رسیدن به محل کار طی کنید و دست آخر هم همان مسیر را برگردید. بلکه با شستن صورت و میل کردن صبحانه، یک راست می‌توانید وارد محل کارتان یا همان اتاقتان شوید. علاوه بر این، اگر احساس کردید که اتاق کاری جدا می‌تواند گزینه بهتری باشد، می‌توانید قسمتی از خانه را به کار اختصاص دهید.

یکی دیگر از محل‌های مورد علاقه دورکارها برای کار کردن، کافه‌ها است( یکی از مکان های کاری مورد علاقه من ). شاید شما هم کسانی را دیده باشید که با یک لپ تاپ ساعت‌ها در کافی‌شاپ می‌مانند. این انسان‌های عجیب به احتمال زیاد همان فریلنسرهایی باشند که از اتاق خودشان برای کار کردن خسته شدند و ترجیح دادند که کمی هوا عوض کنند.

اگر محل کار شما آزاد باشد، می‌توانید کل هفته را به مسافرت اختصاص دهید و هم زمان کارهای خودتان را انجام داده و پول دریافت کنید. این سبک از زندگی، در کشور ما طی سال‌های گذشته طرفداران زیادی به خود جلب کرده است، سبک زندگی ای که در کشورهای آمریکایی به عشایر دیجیتالی معروف شده و عموماً دوره‌گردها جذب آن می‌شوند.

من یک فریلنسر هستمتیپ شخصیتی مناسب دورکاری

دورکاری، برای همه مناسب نیست. با توجه به آزادی عملی که شما با دورکاری به دست می‌آورید، تصمیمات و نحوه برخورد شما با آن می‌تواند موفقیت در دورکاری یا عدم موفقیت در آن را تعیین کند. دورکاری مخصوص افرادی است که کنترلی بالایی روی خودشان و زمان شان دارند و می‌توانند برای کار کردن در هر شرایطی برنامه‌ریزی کنند.

همچنین طبیعت دورکاری در این است که شما مدت زمان زیادی در خانه و به دور از اجتماع و دوستان خود باشید. از این رو اگر شما شخصیتی اجتماعی و دوستان زیادی دارید، باید بدانید که فریلنسینگ می‌تواند باعث افسردگی شما و ناراحتی دوستانتان شود.

باید به این نکته هم توجه داشت، اگر احساس می‌کنید تنهایی می‌تواند شما را اذیت کند، بهتر است سراغ دورکاری نروید. برعکس اگر از تنهایی خود لذت می‌برید و ساخته شدید که ساعت‌های متوالی جلو مانیتور تمرکز کنید و کار انجام دهید، بهتر است به دورکاری بیشتر از قبل فکر کنید.

آیا انسان خوش قولی هستید و زودتر از زمان تعیین شده سر قرارها می‌رسید؟ یا نه چند دقیقه یا ساعت دیرتر همیشه سر قرار حاضر می‌شوید؟ پاسخ شما به این سؤالات، نشان می‌دهد که تا چه حد شما برای دورکاری ساخته و پرداخته شدید. اگر زمان‌بندی و خوش قولی بخشی از روند کاری شما است، تبریک می‌گویم، دورکاری می‌تواند یکی از گزینه‌های پیش روی شما برای کار کردن باشد اما اگر هیچ وقت نتوانستید سر قرار به موقع حاضر شوید، بهتر است روی دورکارییک خط قرمز بکشید.

کارفرما از شما تنها یک انتظار دارد، آن هم خوش قولی است. اگر بارها و بارها پا روی خواسته او بگذارید، مسلماً برای او راحت خواهد بود که شما را کنار بگذارد و یک نفر دیگر استخدام کند.

تمایل به مشارکت و همکاری و همچنین انتقاد پذیری از دیگر ویژگی‌هایی است که یک فریلنسر باید آن‌ها را داشته باشد. بارها و بارها خواهد شد که کارفرما از کاری که تحویلش داده‌اید، ناراضی خواهد بود. این وظیفه شما است که صبر به خرج دهید و کار را به شکل دلخواهش تمام کنید. همچنین اغلب اوقات کارها در یک پروژه دورکاری به شکل گروهی انجام می‌شود، لذا باید توانایی مشارکت با دیگران را هم داشته باشید.

 

چرا فریلنسری برای شما خوب است ؟

اگر دقت کرده باشید، دورکار متعهد نیست که فقط با یک کارفرما همکاری داشته باشد. همچنین ساعت کاری او منعطف و آزاد است. او کارمند و رئیس خودش است و می‌تواند هر جایی کار کند. با این ویژگی‌ها می‌توان گفت فریلنسینگ گزینه خوبی برای کار کردن است چون:

  • شما می‌توانید به عنوان یک کار دوم به آن نگاه کنید و درامد ماهیانه خودتان را در کنار کار اصلی‌تان بیشتر کنید.
  • برای آن دسته از افراد دارای توانایی‌های خاص که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهم کرد، شروع کار بدون هیچ هزینه‌ای کاملاً ایده آل است.
  • می‌توانید به سرعت، همین فردا دست به کار شوید و درآمد کسب کنید بدون آنکه مراحل سخت استخدامی را طی کنید مثلا نیاز نیست آزمایش اعتیادی بدهید یا طب کاری شما را معاینه کند.
  • دورکاری نیاز به کارت پایان خدمت ندارد، پس این شکل از کار برای دانشجویان بسیار مناسب است.
  • فرصت همکاری با شرکت‌های بزرگ که در شهرهای دیگر هستند برای شما مهیا می‌شود و کم کم با روابط به وجود آمده می‌توانید وارد شرکت و قراردادهای رسمی‌ شوید.
  • نیازی به دادن مالیات، هزینه رفت و آمد، خوراک، حق بیمه و سایر هزینه‌های اضافی در کار به شکل دورکاری ندارید.
  • به سرعت پیشرفت می‌کنید و می‌توانید کارفرماهای بهتر و درامد مناسب‌تر داشته باشید.
  • در بیشتر موارد نیاز به مدرک و تحصیلات آکادمیک خاصی ندارد و بیشتر توانایی‌های فردی می‌تواند برای دورکاری کافی باشد.
قبل از انتخاب فریلنسری این حقیقت ها را حتما بدانید و بعد شروع کنید :

چرا فریلنسری برای شما بد است ؟

در کنار مزایای وسوسه کننده که گفتم، معایبی هم وجود دارد که باعث می‌شود در تصمیم‌گیری برای دورکاری، کمی بیشتر تأمل کنیم.

  • باعث انزوا و تنهایی بیشتر شود.
  • فضای کم خانه و ازدحام زیاد جمعیت باعث کاهش بازده شما در کار به شکل فریلنسینگ خواهد شد.
  • ممکن است کارفرما دچار شبهاتی در مورد میزان ساعت کاری شما در طولانی مدت و کاهش دستمزد شود.
  • فرصت برقراری روابط جدید و فرصت‌های بهتر را از دست می‌دهید.
  • از اخبار و اطلاعات شرکت ممکن است بی‌خبر بمانید.
  • انگیزه برای خرید کردن و تجربه‌های جدید را ممکن است از دست بدهید.
  • به مرور زمان، ممکن است شما در برقرار کردن ارتباطات و روابط اجتماعی دچار مشکل شوید.
  • اگر قرار باشد در آینده به دنبال کار دیگری باشید که نیاز به سابقه کار مرتبط دارد، دورکاری گزینه خوبی برای کسب سابقه کاری مستند نیست.
  • افراد خانواده و حتی دوستان نزدیک به سختی ممکن است متوجه کار کردن شما شوند و این می‌تواند به خودی خود بار منفی به دنبال داشته باشد.
  • اگر شما همسر و فرزند دارید، دورکاری بدون بیمه و همچنین مزایا ممکن است به عنوان شغل اول گزینه مناسبی نباشد از این رو می‌توانید آن را به عنوان شغل دوم و پاره وقت انتخاب کنید.

البته همیشه راه چاره‌ای برای کاهش معایب دورکاری وجود دارد، ناامید نشوید. شما می‌توانید زندگی شخصی و زندگی کاری خودتان را با یک برنامه‌ریزی درست از هم جدا کنید تا هیچ کدام مشکلی برای دیگری به وجود نیاورد. همچنین می‌توانید گاهی به صورت فیزیکی با کارفرمای خود و دیگر همکارانتان که به شکل حضوری با مجموعه همکاری می‌کنند هم دیدار کنید.

برای بیمه، باید دنبال بیمه‌های شخصی باشید. خود و خانواده‌تان را با پرداخت هزینه‌ای جداگانه بیمه کنید تا نگران مشکلات بعدی که ممکن است پیش بیاید، نباشید. همچنین اگر محل کارتان در خانه آن چنان که باید و شاید مناسب نیست، توصیه می‌کنم شرایط را در خانه برای خود بهتر کنید در غیر این صورت می‌توانید از کتابخانه یا کافه برای کار کردن استفاده کنید. همچنین برای توجیه خانواده خود برای کار در خانه و دورکاری می‌توانید با آن‌ها در این مورد صحبت کنید و اطمینان خاطر بدهید که همه جوانب کاری آن را سنجیده و عاقلانه تصمیم گرفته‌اید.

انواع کارهای فریلنسریبهترین تخصص ها برای فریلنسری

همان‌طور که گفتم، فریلنسینگ عنوان قرارداد است و هر شغلی می‌تواند بر اساس ویژگی‌هایش به شکل فریلنسینگ نیز انجام شود. شما بر اساس توانایی‌ها، استعدادها و همچنین امکانات قادر هستید به کارفرماهای مختلف پیشنهاد دورکاری بدهید. از جمله مهم‌ترین مشاغل که به شکل دورکاری هم می‌توانند ادامه پیدا کنند، موارد زیر هستند:

  • توسعه نرم افزار موبایل
  • ترجمه
  • نویسندگی
  • برنامه‌نویسی
  • روزنامه‌نگاری
  • حساب‌رسی
  • وکالت
  • آرایشگری
  • عکاسی
  • ویرایش مطالب
  • طراحی گرافیک
  • طراحی سایت
  • مشاوره تحصیلی
  • راهنمای تور
  • تدریس

 

نویسندگی دورکاری

شما به عنوان تولید کننده محتوا، کپی رایتر و شاید کارشناس تولید محتوا به صورت دورکاری می‌توانید فعالیت کنید. برای این کار شما نیاز به آشنایی مقدماتی با کامپیوتر، اینترنت مناسب، خلاقیت کافی در نوشتن، آشنایی به زبان فارسی و انگلیسی و همچنین توانایی بازاریابی دارید.

 

تدریس به صورت دورکاری

به عنوان یک معلم، دانشجو یا کسی که می‌تواند مطالب را به خوبی برای دیگران تحلیل و انتقال دهد، تدریس به صورت دورکاری مناسب است. شما از طریق اسکایپ و دیگر ابزارهای ارتباطی تصویری قرار است که با شاگردان خودتان ارتباط برقرار کنید و بر اساس نیاز تدریس کنید. امکانات لازم برای این کار می‌تواند تنها یک موبایل باشد.

 

طراحی وب به صورت فریلنسری

شغل پرطرفداری که می‌توانید به صورت دورکاری هم آن را انجام دهید و هزینه‌های اضافی را کم کنید. کافی است که آشنایی کافی با طراحی سایت داشته باشید همچنین بتوانید زمان خودتان را مدیریت کنید. طراحی وب یکی از پردرآمدترین مشاغل دورکاری است. چرا که شما علاوه بر حقوق خوب می‌توانید هم زمان با چند کارفرما در ارتباط باشید.

 

توسعه نرم افزار موبایل

یکی دیگر از پردرآمدترین‌های دنیای فریلنسینگ، توسعه نرم‌افزارهای موبایل و وب است. مهارت‌های لازم برای شروع کار، تخصصی است لذا فقط کسانی که به آن آشنایی دارند می‌توانند کار کنند. این ویژگی باعث شده که قیمت کار و حقوق این دسته از فریلنسرها به شدت افزایش پیدا کند. برای کارفرما نیز استفاده از یک فریلنسر مسلماً به صرفه و اقتصادی‌تر است.

 

فریلنسر ترجمه

نیاز به توضیح اضافی نیست و هر کسی که آشنایی جزئی با هر زبان خارجی داشته باشد می‌تواند بر اساس مدت زمانی که قرار است روی مطالب برای ترجمه وقت بگذارد، به شکل دورکاری کسب درامد کند. مترجم های دورکاری، می‌توانند علاوه بر ترجمه متون، با کسب دانش کافی در مورد سئو و داشتن خلاقیت لازم به سمت تولید محتوا هم گام بردارند.

 

وکالت

کسی باورش نمی‌شود که می‌توانید وکالت را هم به شکل دورکاری انجام دهید. فارغ‌التحصیلان رشته حقوق و کسانی که آگاهی کافی به مسائل این چنینی دارند می‌توانند به شکل دورکاری با وکلای خود ارتباط داشته باشند و راهنمایی‌های لازم را در ازای دریافت مبلغی، به آن‌ها بدهند. مهارت و همچنین داشتن رزومه کاری می‌تواند راهگشای کار یک وکیل به شکل دورکاری باشد.

 

عکاسی

هر کسی که دوربین دارد، می‌تواند عکاسی کند اما تنها کسانی می‌توانند قیمت و حقوق بالا برای عکاسی دورکاری دریافت کنند که در آن تخصص داشته یا دارای مدرک معتبر باشند؛ بنابراین، اگر علاقه، دوربین خوب و همچنین عزم راسخ برای کار به شکل عکاسی دورکاری دارید، به فکر کلاس‌های آموزشی باشید. همچنین نرم‌افزارهای ویرایش عکس را در کنار عکاسی یاد بگیرید.

 

آرایشگری

یکی از دوستان من باعث شد که آرایشگری را هم به دسته مشاغل فریلنسری اضافه کنم. شما قرار نیست از دور موی کسی را کوتاه کنید، بلکه به جای داشتن مغازه آرایشگری، به شکل فریلنسری از مشتریان خاص خودتان قبول سفارش برای کوتاه کردن مو در منزل می‌گیرید و رأس ساعت مقرر، در منزل برای کوتاه کردن مو حاضر می‌شوید. علاوه بر آرایشگری، کارهایی همانند هرس درختان و تعمیر ماشین هم می‌تواند شکل فریلنسری به خود بگیرد.

این راهکارها را به کار بگیرید تا در آمدتان از فریلنسری بیشتر شود :

مشاغل پردرآمد به شکل دورکاری

بر اساس برآوردهایی که از نظرات کاربران در اکثر سایت‌های ایرانی داشتم، به نظر می‌رسد که مشاغلی مانند تولید محتوا، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌نویسی MySql، بازاریابی اینستاگرام، متخصص داده، امنیت اطلاعات، توسعه Node.js، متخصص سئو، حسابداری و صداپیشگی از پردرآمدترین مشاغل دورکاری هستند.

مشکلات فریلنسری در ایرانمشکلات فریلنسینگ در ایران

پیدا کردن کارفرما

اولین و مهم‌ترین مشکلی که فریلنسرها در گام نخست با آن مواجه می‌شوند پیدا کردن کارفرما است. بیشتر دورکارها با استفاده از سایت‌های استخدام فریلنسرها مثل پونیشا رزومه خود را به کارفرمایان ارسال می‌کنند. ابن پلتفرم‌ها دارای مزایا و معایبی هستند. مزیت آن‌ها حضور یکجای چندین و چند کارفرما و عیب اصلی آن ترغیب کارفرما به قضاوت از روی قیمت پیشنهادی فریلنسر است. سعی کنید در پلتفرم‌هایی که پیشنهاد قیمت در آن‌ها وجود ندارد عضو شوید تا بر اساس رزومه کاری مورد قضاوت قرار بگیرید.

مشکل دیگر عدم اطمینان کارفرما به کارگزار است. همان مسئله نداشتن تجربه کافی و همچنین سپردن کار به فریلنسرهای تازه کار باعث می‌شود که نتیجه کار باب میل کارفرما نباشد. این تجربه تلخ برای او باعث می‌شود که کمتر به فریلنسر دیگری اعتماد کند.

کارفرما به سراغ شما نخواهد آمد مگر اینکه شما به قدر کافی معروف شده باشید. برای این کار شما نیاز به برند سازی شخص دارید. برای برند شدن هزینه، زمان و حوصله کافی می‌خواهید. یک تولید کننده محتوا دارای برند بهتر از یک تولید کننده دارای رزومه قوی است. اگر زمان و حوصله کافی ندارید و نمی‌توانید هزینه کنید، رزومه خودتان را قوی کنید و به کارفرماهای بزرگ پیشنهاد کار بدهید.

یک راهنمای کامل برای اینکه برند خودتان را بسازید :
راهنمای جامع برند سازی شخصی

رزومه نامناسب یکی دیگر از مشکلات برای کسب اعتماد کارفرما است. کارفرما در استخدام دورکارها، هیچ وقت آن‌ها را از نزدیک نمی بیند و تنها راه قضاوت او بر اساس رزومه کاری است. سعی کنید که رزومه خود را با استفاده از دیدن دوره‌های گوناگون، کسب مهارت‌های مختلف و همچنین کارهای کوچک پررنگ‌تر جلوه دهید تا دستتان در دادن قیمت‌های بالاتر به کارفرما باز باشد.

 

حقوق کم

تا زمانی که کار کنید پول خواهید داشت. همچنین اگر به شکل دورکاری فعالیت کنید هیچ حقوق ثابتی هم نخواهید داشت به این معنی که اگر یک ماه بخواهید کارتان را کنار بگذارید، باید از سرمایه ذخیره خرج کنید و کارفرما هیچ پولی به شما نمی‌دهد؛ اما دلیل حقوق کم چه می‌تواند باشد؟ تقاضای زیاد و نیاز کم.

بزرگ‌ترین عامل کاهش حقوق، اشتباه در انتخاب کارفرما است. زمانی که کارفرما قصد کرده باشد از نیروی دورکاری به عنوان یک عامل برای صرفه اقتصادی خودش کار کند، شما هیچ کاری برای کسب درآمد بیشتر به جز عوض کردن کارفرما نمی‌توانید انجام دهید.

عدم پرداخت حقوق توسط کارفرما یکی از مشکلات رایج فریلنسرها است. برای رفع این مشکل، اگر به کارفرما اعتماد کافی ندارید، از طریق سایت‌های ارائه پروژه دورکاری اقدام کنید. این سایت‌ها از کارفرما ودیعه‌ای برای انجام کار دریافت می‌کنند و تا زمانی که همه هزینه برای شما تسویه نشده باشد، پروژه را تحویل وی نمی‌دهند. در غیر این صورت در مورد کارفرما از دوستان و دیگر همکارانتان سؤال کنید و اطمینان حاصل کنید که او آدم خوش قولی است.

تعداد فریلنسرها هر روز زیادتر از دیروز می‌شود و دست بالای دست هم همین‌طور. همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردم، قیمت کم پیشنهادی از سوی اکثریت فریلنسرها برای گرفتن پروژه حتی با هزینه بسیار کم، باعث رکود بازار برای دور کارهای حرفه‌ای می‌شود. همچنین باید بدانید که ممکن است برای کل سال یک حقوق ثابت نداشته باشید پس قبل از هر کاری، حساب کتاب کنید و بدانید که کار شما یک عامل ریسک بزرگ به نام ترک یک‌باره کارفرما از پروژه دارد.

 

مشکلات سلامتی

چند درصد از ما به هنگام کار کردن با کامپیوتر کمرمان خم نمی‌شود؟  چند درصد از ما بعد از مدت طولانی کار کردن با کامپیوتر دچار سردرد و چشم درد نمی‌شویم؟ همه ما. از آنجایی که کار شما همیشه با کامپیوتر و مانیتور خواهد بود، بنابراین باید مراقب سلامتی جسمی خودتان باشید. از میز و صندلی خوب استفاده کنید و مانیتور خودتان را تا جایی که امکان دارد رو به صورت خود تنظیم کنید تا گردنتان صاف باشد.

دلال بازی یک فریلنسر معروف

ماهی‌های بزرگ همیشه ماهی‌های کوچک را دور و اطرافشان جمع می‌کنند و از آن‌ها به عنوان پاک کننده بدنشان استفاده می‌کنند. عده ای از فریلنسرهای بزرگ که اکنون تبدیل به یک برند شدند، از فریلنسرهای تازه کار به عنوان ماهی‌های کوچک استفاده می‌کنند. به این شکل که تعداد پروژه‌های پیشنهادی به فریلنسر بزرگ همیشه بیشتر از فریلنسر کوچک است. همچنین دریافتی او نیز از دریافتی یک تازه کار به مراتب بالاتر است؛ اما این ماهی بزرگ به جای اینکه خودش همه کارها را انجام دهد، آن را با قیمت به مراتب پایین‌تر به دور کارهای مبتدی می‌سپارد و در قبال آن درصدی از پرداختی اصلی را به آن‌ها می‌دهد. این ماهی‌های بزرگ بد چهره، به عنوان یک استعمارگر و دلال عمل می‌کنند.

تا جایی که می‌توانید با کارفرما به صورت مستقیم، ارتباط داشته باشید و با او همکاری کنید. هر واسطه می‌تواند هزینه و درآمد شما را کاهش دهد. مراقب ماهی بزرگ باشید.

 

فرسودگی کار

اگر به صورت فریلنسر خصوصا فریلنسر تولید محتوا کار میکنید قطعا این تجربه را خواهید داشت که شب‌های زیادی از فرط درد انگشتان و گردن و سر،خوابتان نبرد. اگر می‌خواهید وارد دنیای فریلنسری شوید، همه خیالات و توهمات درامدهای چند ده میلیونی را کنار بگذارید. در ایران شاید چند دورکاری باشند که درامد چند ده میلیونی دارند اما میلیون‌ها دورکاری دیگر هستند که با تلاش درامدهای مناسب کسب می‌کنند.

دورکاری مساوی با کار زیاد است. مخصوصاً اگر تازه وارد و دنبال کسب تجربه باشید. ممکن است که مجبور شوید روزها صبح تا شب کار کنید و همه آنچه انجام دادید، به نظر کارفرما مناسب نباشد.

 

سودای درامد به دلار

چند سالی است که بسیاری از فریلنسرها در ایران دوست دارند درآمد به دلار داشته باشند و برای آن تلاش زیادی میکنند. این کار نشدنی نیست اما برای شدنش هم شما تلاش زیادی باید بکنید. متأسفانه با دوران تحریم رو به رو شده‌ایم و این مشکل بزرگ می‌تواند هر روز درامد شما و تبدیل آن به ریال را تهدید کند. اگر عزم کردید که به دلار درآمد داشته باشید، اول برای انتقال هزینه و تبدیل به ریال راه چاره ای پیدا کنید.

 

نیاز به مدیریت قوی منابع و زمان

فریلنسری، یعنی تلاش برای مدیریت خودتان. یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که بیشتر دورکارها با آن مواجه هستند، ناتوانی در مدیریت منابع و زمان است. شما باید در چند مورد مدیریت قوی داشته باشید. مدیریت در زمان اصلی‌ترین آن‌ها است. ساده به نظر می‌رسد اما نباید آن را نادیده بگیرید. وقت‌شناسی شما نه تنها به درامد بهتر کمک می‌کند بلکه باعث خواهد شد که کارفرما حس بهتری داشته باشد و شانس شما برای گرفتن پروژه‌های بعدی بالا برود.

مدیریت ارتباط با دنیای بیرون و اجتماع که بارها در مورد آن گفتم و نیاز به توضیح اضافی نمی‌بینم. مدیریت مالی، توانایی بعدی یک دورکاری است. درامد شما بستگی زیادی به میزان خرج کردنتان دارد. هیچ وقت روی یک کارفرما برای گذران زندگی خودتان حساب باز نکنید. تا جایی که توان دارید، کار کنید تا پس‌انداز مناسبی برای دوران رکود داشته باشید. کارفرماهای بزرگ به همکاران و دوستان دورکاری خود می‌توانند کمک‌های مالی زیادی کنند. چرا که باعث انگیزه قوی برای همکاری خاص‌تر با آن‌ها می‌شود. البته باید دقت کنید، اگر کارفرمای خوب و مطمئن داشتید و به این اطمینان رسیدید که تنها کار کردن با او می‌تواند درامد کافی داشته باشد، دست روی دست نگذارید و از جان و دل برای پروژه‌هایش تلاش کنید.

 

باور اجتماعی نادرست درباره دورکاری

دورکاری برای مرد نیست! مرد باید بیرون از خانه کار کند

این هم از آن جملات جنسیت زده است که قطعا نشان میدهد کسی که این جمله را به زبان می آورد هیچ شناختی از کار فریلنسری هم ندارد .البته امیدواریم جامعه و خانواده‌ها به این سطح از آگاهی رسیده باشند که کار فقط کار کارمندی و داشتن بیمه و صبح از خانه بیرون زدن نیست. برای خانواده‌های امروزی‌تر توضیح دادن دورکاری بسیار ساده‌تر از نسل‌های گذشته است. سعی کنید با صحبت کردن مشکلات خودتان را حل کنید و شرایط را برای کار مهیا نمایید. حرف‌های دیگران را در مورد دورکاری، آویزه گوشتان قرار دهید و تا زمانی که به یک اطمینان خاطر برای کسب درامد ثابت نرسیده‌اید، آن را به عنوان شغل اصلی انتخاب نکنید.

فریلنسر آچار فرانسه

این روزها فقط کافی است سری به پیج های اینستاگرام تعداد زیادی از فریلنسرها بزنید . اینجاست که در بیو اکثر آنها با دریایی از مهارت های رنگارنگ مواجه می شوید . یک جورهایی انگار این فریلنسرها آچار فرانسه هستند و هر کاری که بگویید از دست آنها بر می آید . از عکاسی و تولید محتوا گرفته تا مربی تناسب اندام و مترجم و …. چند مهارته بودن بد نیست اما اینکه رزومه خودمان را پر از انواع و اقسام مهارت بکنیم اما در هیچ کدام شان تخصص و مهارت کافی و بالا نداشته باشیم احتمالا باعث می شود که نتیجه مثبتی نگیریم و نتوانیم در پروژه هایی که میگیریم خیلی موفق باشیم . پس این باور که چون فریلنسر هستید می توانید هر کاری دل تان می خواهد انجام بدهید خیلی باور درست و قابل قبولی نیست .

 

موفقیت هر کس در گرو تلاش خود اوست اما در مورد دورکاری، این موفقیت 200 درصد به تلاش شما بستگی دارند، نه 100 درصد. اگر بخواهید از دورکاری به عنوان یک راه فرار از کار اداری استفاده کنید و هیچ علاقه و توانایی خاصی هم نداشته باشید، راه را سخت اشتباه رفتید، سر خودتان را شیره نمالید.

اما اگر در خودتان این توانایی را دیده‌اید که می‌توانید بدون داشتن مدیر بالای سرتان، دفتر مدیرعامل کنار دفتر کارتان و همچنین دوربین‌های نظارتی روی سرتان، کارهایتان را به موقع انجام دهید و در تحویل دادن آن‌ها به کارفرما هیچ وقت کوتاهی نمی‌کنید، به شما توصیه می‌کنم اگر می‌توانید و امکان فعالیت به شکل دورکاری دارید، از فردا شروع به فرستادن رزومه برای کارفرماها در حوزه کاری خودتان کنید.

 

راهنمای جهت یابی و پیدا کردن آموزش ها

برای دیدن بقیه آموزش های مرتبط با موضوع « یادگیری مهارت فریلنسری تولید محتوا » کافیه برید سمت چپ همین صفحه ای که هستید . لیست تمام آموزش هایی که در مورد این موضوع توی رایتینا تا الان منتشر شده تو این قسمت هست . آموزش ها هم به صورت متنی هستن و هم صوتی و ویدئویی و تصویری . همه ی آموزش های متنی رایگان هستن و رایگان هم میمونن . ولی آموزش های ویدئویی و صوتی و تصویری تعدادیشون قفل هستن و فقط کاربرهای ویژه به اونها دسترسی دارن . که اگر شما هم احساس نیاز کردید و دوست داشتید که به این آموزش ها دسترسی داشته باشید میتونید .وارد این صفحه …..> [ثبت نام کاربر ویژه ] بشید و ثبت نام کنید و همه ی قفل ها رو باز کنید .

 

 

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست