دردل ها و توصیه های یک فریلنسر در مورد درآمد تولید محتوا ( ا. ج 28 ساله از تهران )

  1. خانه
  2. دسته بندی مقالات تولید محتوا
  3. دردل ها و توصیه های یک فریلنسر در مورد درآمد تولید محتوا ( ا. ج 28 ساله از تهران )

توجه : این متن نوشته یک فریلنسر تولید محتوا به نام ا.ج 28 ساله از تهران است که در جواب این سوالات که درآمد تولید محتوا چه قدر است؟ نظرتان در مورد شغل تولید محتوا چیست؟ و… برای رایتینا نوشته است :

دقیقاً، 3ساعت و 23 دقیقه از وقتی که تصمیم گرفتم در مورد هزینه تولید محتوا و حقوق تولید محتوا برای رایتینا بنویسم گذشته و این اولین سطر بعد از آن همه فکر کردن است. علاوه بر این سطر، کاغذ خط خطی شده‌ای هم زیر دستم هست که حاصل سوختن فسفر در سلول‌های مغز و قند در عضلاتم است. امیدوارم هر آنچه که می‌خوانید ارزش زمان صرف شده را داشته باشد.

همه کسانی که دستی بر آتش تولید محتوا دارند، می‌دانند که برای تولید محتوا و حقوق دریافتی برای تولید کننده محتوا نمی‌توان قیمت ریالی در نظر گرفت.

این عدم توانایی در قیمت گذاری به واسطه فرض بی‌همتا بودن نتیجه و عامل کار نیست، بلکه عمدتاً به واسطه نبود نظارت و سازمان نظارتی است. به جرئت می‌توانم بگویم، هزینه تولید محتوا تنها قیمتی است که در طول سالیان اخیر در ایران درگیر هیچ تورم، افت قیمت نفت و طلا و همچنین تحریم نشده است. برای مثال، من کار خودم را با کلمه‌ای 15 تومان شروع کردم، 1 سال به همین روال ادامه دادم، 2 سال به خاطر سربازی کارم را کنار گذاشتم و بعد از آن دوباره به سراغ گرفتن سفارش تولید محتوا برگشتم. تصور می‌کنید هزینه تولید کلمه‌ای محتوا چقدر افزایش داشت؟

0 تومان

من بعد از چند سال دوباره کار خودم را با 15 تومان شروع کردم. البته بخت با من یار بود و در ادامه شانس حقوق بهتر و کارفرمای حرفه‌ای را داشتم.

همه آن 3 ساعت و 23 دقیقه به این فکر می‌کردم که من چطور می‌توانم برای شما قیمت تولید محتوا تعیین کنم در حالی که هیچ معیار مشخصی برای تعیین هزینه تولید محتوا وجود ندارد.

در نهایت، بر اساس خط‌خطی‌های افکارم روی کاغذ تصمیم گرفتم به جای ماهی، ماهیگیری را به شما یاد دهم. یا به عبارت بهتر به جای تعیین قیمت، به شما یاد دهم که چگونه می‌توانید به کارفرما قیمت بیشتری به ازای تولید محتوا پیشنهاد دهید. همچنین برای آشنایی دوستانی که تازه می‌خواهند به این دریای بزرگ شیرجه بزنند، مختصری در مورد محتوا، تولید کننده محتوا و همچنین دیگر مشاغلی که به واسطه محتوا به وجود آمدند، توضیحاتی ارائه خواهم داد.

تولید محتوا چیه که درآمد تولید محتوا چی باشه؟

قبل از هر چیز، باید خدمت کسانی که تازه با مفهوم محتوا آشنا شدند و مقاله من رو به واسطه جستجو در گوگل برای کسب آگاهی از میزان حقوق دریافتی تولید کننده محتوا ، پیدا کردند، محتوا و تولید کننده محتوا را تعریف کنم. هر چند بعید میدانم کسی در دنیای زندگان باشد که تا به حال و در طول چند سال اخیر با مفهوم فراگیر محتوا آشنا نشده باشد.

محتوا، اطلاعات دارای مفاهیم خاص و همچنین مقاصد مختلف است و به وسیله متن، تصویر یا صوت به مخاطب انتقال داده می‌شود.

اگر مفهوم محتوا هم سو با بازاریابی‌های سنتی و مقصد آن ترغیب مخاطب برای خرید کردن و تبدیل آن به مشتری باشد، عنوان جدید بازاریابی محتوا به خود می‌گیرد.

هر شکلی از محتوا به خودی خود به وجود نمی‌آید. کسانی که محتوا را بر اساس نیازهای مختلف برای مقاصد مختلف نظیر بازاریابی و به شکل‌های گوناگون همانند متن، صدا و تصویر تولید می‌کنند، تولید کننده محتوا شناخته می‌شوند. البته در این میان عنوان شغلی دیگری که هیچ معادل فارسی برای آن وجود ندارد نیز شکل می‌گیرد، کپی رایتینگ . کپی رایتر تولید کننده محتوایی است که بیشتر تمرکز اصلی خود را روی بخش بازاریابی گذاشته و شاید هیچ توانایی در دیگر بخش‌های تولید محتوا ندارد. منظورم از بخش‌های دیگر تولید محتوا، سئو و بهینه‌سازی مطالب برای موتورهای جستجو است.

متأسفانه در ایران، شغل تولید محتوا علیرغم نیاز شدید بازار، صنعت و اشخاص به آن، ترد و دور از چشم باقی مانده است. برخلاف ایران، در سراسر جهان، تولید کنندگان محتوا و سایر مشاغل مربوط به محتوا درامدهایی نسبتاً خوب و رو به رشد دارند.

هر شغل، وظایف تعیین شده‌ای بر عهده دارد. تولید کننده محتوا نیز وظایف و همچنین توانایی‌هایی باید داشته باشد. دانستن این وظایف و توانایی‌ها به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید مبلغ بیشتری بر اساس همین توانایی‌ها از کارفرمای خود برای تحویل محتوای با کیفیت درخواست کنید.

شغل تولید محتوا

شما به عنوان تولید کننده محتوا باید:

1-آشنایی کافی به زبان فارسی داشته باشید.

اگر من را به عنوان کسی که تجربه چندین ساله در تولید محتوا فارسی دارد، قبول می‌کنید باید بگویم که شرط اول برای تولید محتوا دانستن قواعد نگارشی است. لازم نیست همانند معلم ادبیات خودتان همه نکات نگارشی را از بر کنید، بلکه دانستن قواعد عمومی نگارش منطقی و مورد نیاز است. مهم‌ترین علائم و قواعد نگارشی که باید در مورد آن اطلاع داشته باشید، محل قرارگیری نقطه، ویرگول، «» و پرانتزها است. اگر احساس می‌کنید که در قواعد مشکل دارید، آن‌ها را دوباره مرور کنید.

همچنین شما می‌بایست نوشتاری عاری از غلط املایی تحویل خواننده بدهید. وجود غلط املایی در متن شما، بدبینی خواننده را به دنبال دارد و می‌تواند تلاش‌های بازاریاب را هدر بدهد.

آشنایی کافی به قواعد نوشتاری و همچنین عاری بودن از غلط املایی، دست شما را برای پیشنهاد قیمت‌های بالاتر از عرف برای تولید محتوا باز می‌گذارد.

2-قلم شیوا و انسجام در نوشته داشته باشید

شما به عنوان کسی که رسالت دارید مفهومی را به مخاطب برسانید، می‌بایست قلم شیوا داشته باشید تا او از سردرگمی و همچنین کج فهمی دور شود. خودتان را در شغل تولید محتوا آماده روزهایی کنید که ممکن است بین 1000 تا 10000کلمه بنویسید. در طول زمانی که مشغول تایپ کردن هستید، بارها و بارها هدف اصلی را از نوشته به خود یادآوری کنید تا از موضوع اصلی دور نشوید.

همچنین سعی کنید که هر از چند گاهی نوشته را مرور و از داشتن انسجام کافی مطمئن شوید. بدانید قلم شیواتر به معنی قیمت بالاتر برای محتوا است.

3-آشنایی اندک با نرم‌افزارهای گرافیکی داشته باشید

دست و پایتان را گم نکنید، قرار نیست استاد فتوشاپ باشید. شما به عنوان تولید کننده محتوا کافی است که توانایی‌هایی همانند تغییر اندازه عکس، کیفیت و همچنین فرمت‌ها را در فتوشاپ بلد باشید. تصویر جزء جدایی ناپذیر تولید محتوا است و نمی‌توانید از زیر بار آن شانه خالی کنید. بهتر است خودآموز فتوشاپ تهیه و آن را یاد بگیرید. همچنین در نظر داشته باشید که دانستن نرم‌افزارهای گرافیکی به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای استخدام تولید کننده محتوا است.

4- تایپ سریع بلد باشید

خب اگر فکر می‌کنید که ده انگشتی تایپ کردن به معنی سرعت زیاد در تایپ است، سخت در اشتباهید. تولید کنندگان محتوایی سراغ دارم که با چند انگشت می‌توانند به اندازه همان ده انگشتی‌ها تایپ کنند. سرعت تایپ بالا، نه تنها برای کارفرما می‌تواند مفید باشد بلکه به شما این اجازه را می‌دهد که در مدت زمان کم، پروژه‌های متفاوتی را به پایان برسانید و به طبع درآمد بهتری داشته باشید.

5- زبان انگلیسی را بفهمید

تولید محتوا در ایران، بیشتر جنبه ترجمه دارد و از این رو است که گاهی آن را با ترجمه کردن مقالات انگلیسی اشتباه می‌گیرند؛ اما این حقیقتی است که نمی‌توان از آن فرار کرد، باید انگلیسی را خوب بلد و قدرت ترجمه بالایی داشته باشید تا بتوانید از تولید محتوا درآمد خوبی به دست آورید. لازم نیست که نمره بالای تافل یا آیلتس داشته باشید همین که زبان انگلیسی را در سطح متوسط بدانید و بفهمید کافی است؛ اما گاهی داشتن این مدارک به عنوان لازمه استخدام حساب می‌شود.

6– آشنایی نسبی با سئو داشته باشید

وظیفه اصلی شما در تولید محتوا، ایجاد محتوا در کنار رعایت کردن قوانین مربوط به سئو سایت است. اگر یک کپی رایتر هستید، کسی از شما انتظار رعایت سئو را ندارد اما برای تولید کننده محتوا این ویژگی لازم و ضروری است. هر چند پلتفرم‌های بارگذاری محتوا، ساده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید اما دانستن سئو این اطمینان را به کارفرما می‌دهد که نیروی پیش رویش، توانایی رساندن او به هدف را دارد.

7- پلتفرم‌ها را به خوبی بشناسید

تنها وبلاگ نیست که شما می‌توانید روی آن محتوا گذاری کنید، بلکه اینستاگرام، تویئتر و لیندکین هم جز شبکه‌های پرطرفدار اجتماعی ایران هستند که شما می‌بایست به عنوان یک تولید کننده محتوا، آشنایی کافی با آن‌ها داشته باشید.

آنچه که خواندید، شرح وظایف تولید کننده محتوا و همچنین توانایی‌های مربوط به آن بود. کسانی که بعد از چند سال کار کردن در تولید محتوا، تجربه کافی در محتوا گذاری و همچنین پیروی از استراتژی‌های بازاریابی را فرا می‌گیرند، می‌توانند خود را به عنوان یک کارشناس تولید محتوای حرفه ای معرفی کنند.

مدیر تولید محتوا کیه؟

مدیر تولید محتوا کسی است که می‌تواند چندین و چند تولید کننده محتوا را اداره و به آن‌ها برنامه‌های لازم برای تولید محتوا را بدهد. این فرد باید تخصص‌های بیشتری به جز موارد گفته شده برای تولید محتوا را داشته باشد. از جمله می‌توان به

  • در زمینه تعیین استراتژی محتوا توانا باشد

استراتژی محتوا، یک عبارت ساده اما جهان بزرگ در پس پرده آن است. کسی که خود را ارشد یا مدیر تولید محتوا می‌داند، بایست بتواند برای موضوعات مختلف بازاریابی، استراتژی‌های متفاوت طراحی کند. استراتژی در بازاریابی، نقشه مسیر مخاطب به مشتری را ترسیم می‌کند. در همه مراحل این مسیر، تولید کننده محتوا نقش اساسی بازی می‌کند و می‌بایست محتواهایی متناسب با هر مرحله تولید کند.

  • توانایی ایجاد کمپین داشته باشد

کمپین می‌تواند به شکل تبلیغات گوگلی یا دیگر شیوه‌های تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی باشد، مهم مؤثر بودن آن است. شما به عنوان مدیر تولید محتوا باید از بازار هدف پیش باشید و قبل از رسیدن موج مشتریان، کمپین ایجاد کنید تا آن‌ها را یکی پس از دیگری به مشتری تبدیل کنید.

  • آشنایی زیاد با سئو

کارشناس تولید محتوا بازوی اصلی یک مدیر تولید محتوا برای سئو محتوا است.اما باز هم وظیفه اصلی بر دوش خود اوست که بتواند با بررسی آنالیزهای سایت بر اساس آنالیزورهای مختلف، میزان مؤثر بودن محتوا را تحلیل و اقدامات لازم را انجام دهد. آشنایی با CMS یکی از توانایی‌های طبیعی کارشناس تولید محتوا باید باشد. همچنین در بیشتر موارد آشنایی با html و CSS هم مطرح می‌شود.

از جمله ابزارهایی که مدیر تولید محتوا از آن برای دریافت بازخوردها استفاده می‌کند، ابزار گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل است. پس قبل از اینکه خودتان را به جای مدیر تولید محتوا معرفی کنید یا به دنبال گرفتن شغلی با این عنوان هستید، از مهارت‌های خود مطمئن شوید.

آنچه که من به عنوان توانایی‌های مدیر تولید محتوا بیان کردم، گوشه‌ای از توانایی‌های لازم برای او است. هدف من آشنایی جزئی شما برای کسب حداقل دریافتی است.

 

خب همه این ها را گفتم که در مورد دستمزد تولید محتوا صحبت کنم .جالب است بدانید مثل همه مشاغل دیگر، حقوق و درامد شما بر اساس نوع همکاری (دورکاری، پاره وقت و تمام وقت) متفاوت است. پس قبل از اینکه وارد بحث مالی شویم، شیوه کاری خودتان را انتخاب کنید.

تولید محتوا در خانه

تولید محتوا در خانه یا شرکت؟

خوشبختانه شما می‌توانید تولید محتوا را به صورت دورکاری انجام دهید. بر اساس برآوردهای انجام شده، دورکاری در ایران رو به رشد است و می‌توانید امیدوار باشید که روزی، به عنوان یک شغل توسط اکثریت مردم هم قبول شود. در حال حاضر اگر شما بخواهید دورکاری را به دهه سی یا چهلی ها توضیح دهید، پیرتان در می‌آید. برای این نسل کار کردن در خانه و کسب درآمد بدون داشتن کت و شلوار تعریف نشده است. دورکاری، کار در خانه یا معادل فرنگی آن‌ها فریلنسینگ مزایا و معایب خاص خود را دارد.

– مزایای تولید محتوا دورکاری

از آنجایی که شما برای تولید محتوا نیاز به محیطی آرام دارید، کار کردن به شکل انفرادی و به دور از ازدحام برای شما می‌تواند مفید باشد. از طرفی شروع به کار تولید محتوا برای کسانی که تازه وارد هستند، در شهرهای بزرگی مانند تهران، صرفه اقتصادی ندارد، به این صورت که ممکن است همه درامد شما صرف اجازه خانه یا غذا شود، اما در دورکاری درآمد اندک شما در سطح مبتدی می‌تواند بسیار اقتصادی‌تر باشد. در دورکاری شما رئیس و کارمند خودتان هستید، لازم نیست هر روز 8 صبح سر کار باشید و 4 برگردید. ساعت کاری را بر اساس کارایی خودتان می‌توانید جابجا کنید.

عموماً برای دورکاری هزینه تولید محتوا کمتر از حضور فیزیکی در شرکت است. و بیشتر کارفرماها با شما قرارداد رسمی تنظیم نمی کنند و می‌توانند به دلخواه هزینه تولید محتوا و حقوق دریافتی را تعیین کنند. لذا توصیه من به شما این است، اگر تازه کار هستید، بهتر است به کم قانع باشید و برای مدتی به شکل دورکاری تولید محتوا کنید. البته این هم هست که بیشتر کارفرمایان ترجیح می‌دهند که کارشناس تولید محتوا حضور فیزیکی در شرکت داشته باشد تا به صورت نزدیک در جریان امور کارها و همچنین وظایف محوله قرار بگیرند.

– معایب تولید محتوا دورکاری

همان‌طور که اشاره کردم، در دورکاری شما هیچ قرارداد رسمی نخواهید داشت. از این رو هزینه پرداختی برای تولید محتوا هم به شکل پاره وقت محاسبه شده و بسیار کمتر از حالت حضور فیزیکی خواهد بود.

در دورکاری، داشتن کارفرمای خوب همه چیز است. اگر کارفرمای شما هیچ تصوری از دورکاری نداشته باشد از هر فرصتی برای سوءاستفاده از شما و پایمال کردن حق تان دریغ نمی‌کند. لذا در انتخاب کارفرما باید دقت داشته باشید. مشکل بزرگ دیگر در دورکاری، عدم پرداخت به موقع حقوق و هزینه‌ها است.

به همین دلیل، اگر شما قصد دارید به طور جدی تولید محتوا را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کنید، توصیه می‌کنم که به شکل حضوری و فیزیکی در این زمینه مشغول به کار شوید؛ اما همچنان معتقدم برای شروع کار و مبتدیان کار به شکل دورکاری بهترین گزینه است.

متأسفانه، فاصله پروژه‌ها در کار به شکل دورکاری یا فریلنسرینگ از هم بسیار زیاد است. شما باید مدیریت مالی قوی داشته باشید تا از یک پروژه تا پروژه بعدی، جیبتان خالی نشود.

تجربه چندین ساله در دورکاری به من نشان داد که روابط اجتماعی در این شرایط کاری به شدت کم و حتی محدود می‌شود. لذا شما باید بتوانید به اشکال مختلف، روابط قوی با حرفه‌ای‌ها برقرار کنید. این کار می‌تواند از طریق ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی باشد.

پرداختی و حقوق شما در حضور فیزیکی عمدتاً بر اساس قانون کار محاسبه می‌شود و بستگی به لطف کارفرما می‌تواند بیشتر شود.

چیزهایی که گفتم برای شغل تولید محتوا بود. برای مشاغل دیگر در این حیطه کاری، مانند کپی رایتینگ و مدیر تولید محتوا هم روال این چنینی وجود دارد ولی قیمت ها خیلی متفاوت تر است .

درآمد تولید محتوا

ملاک تعیین هزینه تولید محتوا چیست؟

بگذارید حرف آخر را همین اول کار بزنم، هر طور حساب کنید هیچ معیاری برای تعیین هزینه تولید محتوا وجود ندارد.

بر خلاف همه دنیا، تولید محتوا در ایران به عنوان یک شغل کاملاً رسمی شناخته نشده است و اکثر کسانی که در این زمینه مشغول به کار هستند، به عنوان مترجم شناخته می‌شوند و حتی از توضیح عنوان شغلی خودشان سردرگم هستند، گاهی خود را نویسنده و گاهی هم طراح وبلاگ می‌نامند. با وجود همه سختی و مشقت‌ها، اغلب دستمزدهای تولید کنندگان محتوا بسیار اندک و ناچیز است.

توجه : البته ما در رایتینا با این قسمت حرف های ایشون موافق نیستیم و فکر میکنیم آموزش و یادگیری صحیح تولید محتوای حرفه ای و بعد هم داشتن ارتباطات خوب می تواند منجر به درآمدهای بسیار بالا برای یک تولید کننده محتوا شود . و مهم است که هر تولید کننده محتوایی در مسیر درست قرار بگیرید .

از ماست که بر ماست

جنس ارزان همیشه خوب نیست اما به نفع دلال است.

اگر تولید محتوا کرده باشید، می‌دانید که قیمت را شما به کارفرما پیشنهاد می‌دهید و او بر اساس توانایی‌های شما و آنچه که از شما انتظار دارد ممکن است با آن موافقت یا رد کند. در این میان، کسانی هستند که هیچ توانایی خاصی در تولید محتوا ندارد و به واسطه کار تفریحی، درامد گذری و همچنین کسب تجربه همراه با شما به کارفرما درخواست همکاری ارسال می‌کنند.

قیمت پیشنهادی شما به همراه کوله باری از تجربه، استعداد، توانایی و علاقه مسلماً به مراتب بالاتر از دوستان دیگر خواهد بود. برای اغلب کارفرمایان که تولید محتوا را به نوعی هزینه اضافی می‌دانند، وجود این چنین افرادی، زمینه خوب سرمایه گذاری است. این دسته از کارفرمایان، معتقدند که محتوای زیاد مؤثر است. آن‌ها هیچ وقت یاد نخواهند گرفت که محتوای مفید، مؤثر است.

پس به جای اینکه پیشنهاد همکاری با شما را قبول کند، به سراغ پیشنهادی با قیمت پایین‌تر و همچنین خرسندتر می‌رود. وجود این چنین اتفاقاتی باعث شده است که بیشتر تولید کنندگان محتوا با حداقل دستمزد راضی به کار شوند.

من و بیشتر کسانی که از درد انگشتان، شب‌ها خواب آسوده نداشتیم معتقدیم که هر شخصی باید ارزش کار خودش را بداند و باعث نشود که جامعه تفکر غلطی در مورد تولید محتوا داشته باشد. ( ما رایتینایی ها به شدت با این قسمت حرف ایشون موافق و هم نظر هستیم 😉 )

من به شما توصیه می‌کنم، اگر می‌خواهید در تولید محتوا موفق شوید، هیچ وقت توانایی‌هایتان را به پول نفروشید. به جای این کار بگردید و کارفرمای خوب پیدا کنید؛ اما چطور؟

 

کارفرمای خوب، گلی از گل‌های بهشت

وجود کارفرما، اگر خودتان یک ایده پرداز و کارآفرین نباشید، برای کسب درآمد از تولید محتوا لازم است. برخی از کارفرمایان ترجیح می‌دهند که از نیروهای دورکاری به عنوان تولید کننده محتوا استفاده کنند و برخی دیگر می‌خواهند تولید کننده محتوا در محل کار حاضر باشد تا بتوانند او را چهره به چهره ملاقات و راهکارهای لازم را به او ارائه دهند.

اگر شما به دنبال کارفرما برای کار به شکل دورکاری هستید، باید پی شانس بد و کارفرمای بدتر را هم به تن بمالید. تجربه تلخ من در ماه‌های اول کار درس بزرگی به من داد که همیشه به دوستان تازه کار آن را گوشزد می‌کنم. اگر می‌خواهید با کارفرمایی که تا به حال او را نشناخته‌اید، همکاری کنید، بهتر است که دریافت مبلغ خودتان را از ماهیانه به هفتگی تقلیل دهید. تا زمانی که اطمینان کسب کنید او همان کارفرمای مورد نظر شما است نه یک متقلب.

همچنین به یاد داشته باشید، هیچ کارفرمای بزرگی پروژه خود را به تولید کننده محتوا بی‌تجربه نمی‌دهد، پس این وظیفه شما است که بتوانید با تلاش در پروژه‌های کوچک، کسب تجربه و همچنین توانایی‌های مرتبط او را ترغیب به انتخاب کردن خودتان کنید.

به طور خلاصه می‌توان گفت، هزینه تولید محتوا برای یک کارفرما بر اساس معیارهای زیر تعیین می‌شود:

کیفیت و اثربخشی محتوا تولید شده

-وقت شناسی تولید کننده محتوا

-مسئولیت پذیری در قبال مشکلات محتوایی

-انتقاد پذیری

پیدا کردن کارفرما همانند پیدا کردن شغل است. برای این کار شما نیاز به یک رزومه قوی دارید، پس قبل از هر کاری رزومه خودتان را قوی کنید و آن را به شکل مکتوب در بیاورید. قدم بعدی این خواهد بود که رزومه خود را برای شرکت‌های مختلف، استارت اپ ها و همچنین سایت‌های مختلف ارسال کنید.

می خواهم رزومه ام را برای رایتینا بفرستم

هیچ وقت بعد از اولین رد شدن رزومه دست از فرستادن رزومه برای دیگر شرکت‌ها برندارید، بدانید که در تولید محتوا همه چیز به تلاش شما بستگی دارد.

 

توصیه آخر من به شما برای افزایش درآمد تولید محتوا

من عاشق تولید محتوا هستم، بی‌شک از کارمند بودن به شدت نفرت دارم. از اینکه کسی باشد هر روز برایش توضیح بدهی چه چیزی درست است و چه چیزی غلط، از همین میز خطابه اعلام انزجار می‌کنم. به اعتقاد من کسانی که دست به تولید محتوا می‌زنند، به راستی یکی از باشهامت‌ترین انسان‌های روی کره زمین هستند.

توصیه من به شما این است که هیچ وقت دست از آموختن نکشید. خواندن کتاب، فرا گرفتن ترفندهای بازاریابی، استفاده از مقالات تولید کنندگان برتر ایرانی، مشخص کردن مسیر پیشرفت در زمینه تولید محتوا، ارتباطات قوی و عزم راسخ می‌تواند باعث موفقیت شگرف شود.

برای من نوشتن، بخش جدایی ناپذیر از زندگی است و نمی‌توانم برای آن قیمت تعیین کنم، اما شما هم مثل بسیاری از تولید کنندگان محتوای موفق ایران می‌توانید با استفاده از کسب مهارت‌های بیشتر در زمینه نگارش، تولید محتواهای متمایز و همچنین یافتن کارفرماهای بهتر، روز به روز درآمد بیشتری کسب کنید.

 

از طرف یک فریلنسر تولید محتوا

 

راهنمای جهت یابی و پیدا کردن آموزش ها

برای دیدن بقیه آموزش های مرتبط با موضوع « یادگیری مهارت فریلنسری تولید محتوا » کافیه برید سمت چپ همین صفحه ای که هستید . لیست تمام آموزش هایی که در مورد این موضوع توی رایتینا تا الان منتشر شده تو این قسمت هست . آموزش ها هم به صورت متنی هستن و هم صوتی و ویدئویی و تصویری . همه ی آموزش های متنی رایگان هستن و رایگان هم میمونن . ولی آموزش های ویدئویی و صوتی و تصویری تعدادیشون قفل هستن و فقط کاربرهای ویژه به اونها دسترسی دارن . که اگر شما هم احساس نیاز کردید و دوست داشتید که به این آموزش ها دسترسی داشته باشید میتونید .وارد این صفحه …..> [ثبت نام کاربر ویژه ] بشید و ثبت نام کنید و همه ی قفل ها رو باز کنید .

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • پوریا آریافر
    ۱۳۹۸/۰۵/۰۹ ۳:۴۶ ب.ظ

    مقاله خوبی بود تشکر.
    به نظرم ابزار گوگل آنالیتیتکس روی آنالیز و بهبود تولید محتوا خیلی زیاد میتونه به نویسنده کمک کنه. شناخت رفتار کاربران
    و ارزیابی اونا و … تا حد خوبی به کمک این ابزار امکان پذیره.

  • مقاله مفیدی بود.ممنون
    به نظر من صرف نظر از مشکلاتی که یک تولید کننده محتوا میتونه داشته باشه، ملاک موفقیت برای یک فریلنسر اول علاقه و لذت بردن از کاری هست که انجام میده و دوم پشتکار و تلاش فردی اونه

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

دردل ها و توصیه های یک فریلنسر در مورد درآمد تولید محتوا ( ا. ج 28 ساله از تهران )

توجه : این متن نوشته یک فریلنسر تولید محتوا به نام ا.ج 28 ساله از تهران است که در جواب این سوالات که درآمد تولید محتوا چه قدر است؟ نظرتان در مورد شغل تولید محتوا چیست؟ و… برای رایتینا نوشته است :

دقیقاً، 3ساعت و 23 دقیقه از وقتی که تصمیم گرفتم در مورد هزینه تولید محتوا و حقوق تولید محتوا برای رایتینا بنویسم گذشته و این اولین سطر بعد از آن همه فکر کردن است. علاوه بر این سطر، کاغذ خط خطی شده‌ای هم زیر دستم هست که حاصل سوختن فسفر در سلول‌های مغز و قند در عضلاتم است. امیدوارم هر آنچه که می‌خوانید ارزش زمان صرف شده را داشته باشد.

همه کسانی که دستی بر آتش تولید محتوا دارند، می‌دانند که برای تولید محتوا و حقوق دریافتی برای تولید کننده محتوا نمی‌توان قیمت ریالی در نظر گرفت.

این عدم توانایی در قیمت گذاری به واسطه فرض بی‌همتا بودن نتیجه و عامل کار نیست، بلکه عمدتاً به واسطه نبود نظارت و سازمان نظارتی است. به جرئت می‌توانم بگویم، هزینه تولید محتوا تنها قیمتی است که در طول سالیان اخیر در ایران درگیر هیچ تورم، افت قیمت نفت و طلا و همچنین تحریم نشده است. برای مثال، من کار خودم را با کلمه‌ای 15 تومان شروع کردم، 1 سال به همین روال ادامه دادم، 2 سال به خاطر سربازی کارم را کنار گذاشتم و بعد از آن دوباره به سراغ گرفتن سفارش تولید محتوا برگشتم. تصور می‌کنید هزینه تولید کلمه‌ای محتوا چقدر افزایش داشت؟

0 تومان

من بعد از چند سال دوباره کار خودم را با 15 تومان شروع کردم. البته بخت با من یار بود و در ادامه شانس حقوق بهتر و کارفرمای حرفه‌ای را داشتم.

همه آن 3 ساعت و 23 دقیقه به این فکر می‌کردم که من چطور می‌توانم برای شما قیمت تولید محتوا تعیین کنم در حالی که هیچ معیار مشخصی برای تعیین هزینه تولید محتوا وجود ندارد.

در نهایت، بر اساس خط‌خطی‌های افکارم روی کاغذ تصمیم گرفتم به جای ماهی، ماهیگیری را به شما یاد دهم. یا به عبارت بهتر به جای تعیین قیمت، به شما یاد دهم که چگونه می‌توانید به کارفرما قیمت بیشتری به ازای تولید محتوا پیشنهاد دهید. همچنین برای آشنایی دوستانی که تازه می‌خواهند به این دریای بزرگ شیرجه بزنند، مختصری در مورد محتوا، تولید کننده محتوا و همچنین دیگر مشاغلی که به واسطه محتوا به وجود آمدند، توضیحاتی ارائه خواهم داد.

تولید محتوا چیه که درآمد تولید محتوا چی باشه؟

قبل از هر چیز، باید خدمت کسانی که تازه با مفهوم محتوا آشنا شدند و مقاله من رو به واسطه جستجو در گوگل برای کسب آگاهی از میزان حقوق دریافتی تولید کننده محتوا ، پیدا کردند، محتوا و تولید کننده محتوا را تعریف کنم. هر چند بعید میدانم کسی در دنیای زندگان باشد که تا به حال و در طول چند سال اخیر با مفهوم فراگیر محتوا آشنا نشده باشد.

محتوا، اطلاعات دارای مفاهیم خاص و همچنین مقاصد مختلف است و به وسیله متن، تصویر یا صوت به مخاطب انتقال داده می‌شود.

اگر مفهوم محتوا هم سو با بازاریابی‌های سنتی و مقصد آن ترغیب مخاطب برای خرید کردن و تبدیل آن به مشتری باشد، عنوان جدید بازاریابی محتوا به خود می‌گیرد.

هر شکلی از محتوا به خودی خود به وجود نمی‌آید. کسانی که محتوا را بر اساس نیازهای مختلف برای مقاصد مختلف نظیر بازاریابی و به شکل‌های گوناگون همانند متن، صدا و تصویر تولید می‌کنند، تولید کننده محتوا شناخته می‌شوند. البته در این میان عنوان شغلی دیگری که هیچ معادل فارسی برای آن وجود ندارد نیز شکل می‌گیرد، کپی رایتینگ . کپی رایتر تولید کننده محتوایی است که بیشتر تمرکز اصلی خود را روی بخش بازاریابی گذاشته و شاید هیچ توانایی در دیگر بخش‌های تولید محتوا ندارد. منظورم از بخش‌های دیگر تولید محتوا، سئو و بهینه‌سازی مطالب برای موتورهای جستجو است.

متأسفانه در ایران، شغل تولید محتوا علیرغم نیاز شدید بازار، صنعت و اشخاص به آن، ترد و دور از چشم باقی مانده است. برخلاف ایران، در سراسر جهان، تولید کنندگان محتوا و سایر مشاغل مربوط به محتوا درامدهایی نسبتاً خوب و رو به رشد دارند.

هر شغل، وظایف تعیین شده‌ای بر عهده دارد. تولید کننده محتوا نیز وظایف و همچنین توانایی‌هایی باید داشته باشد. دانستن این وظایف و توانایی‌ها به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید مبلغ بیشتری بر اساس همین توانایی‌ها از کارفرمای خود برای تحویل محتوای با کیفیت درخواست کنید.

شغل تولید محتوا

شما به عنوان تولید کننده محتوا باید:

1-آشنایی کافی به زبان فارسی داشته باشید.

اگر من را به عنوان کسی که تجربه چندین ساله در تولید محتوا فارسی دارد، قبول می‌کنید باید بگویم که شرط اول برای تولید محتوا دانستن قواعد نگارشی است. لازم نیست همانند معلم ادبیات خودتان همه نکات نگارشی را از بر کنید، بلکه دانستن قواعد عمومی نگارش منطقی و مورد نیاز است. مهم‌ترین علائم و قواعد نگارشی که باید در مورد آن اطلاع داشته باشید، محل قرارگیری نقطه، ویرگول، «» و پرانتزها است. اگر احساس می‌کنید که در قواعد مشکل دارید، آن‌ها را دوباره مرور کنید.

همچنین شما می‌بایست نوشتاری عاری از غلط املایی تحویل خواننده بدهید. وجود غلط املایی در متن شما، بدبینی خواننده را به دنبال دارد و می‌تواند تلاش‌های بازاریاب را هدر بدهد.

آشنایی کافی به قواعد نوشتاری و همچنین عاری بودن از غلط املایی، دست شما را برای پیشنهاد قیمت‌های بالاتر از عرف برای تولید محتوا باز می‌گذارد.

2-قلم شیوا و انسجام در نوشته داشته باشید

شما به عنوان کسی که رسالت دارید مفهومی را به مخاطب برسانید، می‌بایست قلم شیوا داشته باشید تا او از سردرگمی و همچنین کج فهمی دور شود. خودتان را در شغل تولید محتوا آماده روزهایی کنید که ممکن است بین 1000 تا 10000کلمه بنویسید. در طول زمانی که مشغول تایپ کردن هستید، بارها و بارها هدف اصلی را از نوشته به خود یادآوری کنید تا از موضوع اصلی دور نشوید.

همچنین سعی کنید که هر از چند گاهی نوشته را مرور و از داشتن انسجام کافی مطمئن شوید. بدانید قلم شیواتر به معنی قیمت بالاتر برای محتوا است.

3-آشنایی اندک با نرم‌افزارهای گرافیکی داشته باشید

دست و پایتان را گم نکنید، قرار نیست استاد فتوشاپ باشید. شما به عنوان تولید کننده محتوا کافی است که توانایی‌هایی همانند تغییر اندازه عکس، کیفیت و همچنین فرمت‌ها را در فتوشاپ بلد باشید. تصویر جزء جدایی ناپذیر تولید محتوا است و نمی‌توانید از زیر بار آن شانه خالی کنید. بهتر است خودآموز فتوشاپ تهیه و آن را یاد بگیرید. همچنین در نظر داشته باشید که دانستن نرم‌افزارهای گرافیکی به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای استخدام تولید کننده محتوا است.

4- تایپ سریع بلد باشید

خب اگر فکر می‌کنید که ده انگشتی تایپ کردن به معنی سرعت زیاد در تایپ است، سخت در اشتباهید. تولید کنندگان محتوایی سراغ دارم که با چند انگشت می‌توانند به اندازه همان ده انگشتی‌ها تایپ کنند. سرعت تایپ بالا، نه تنها برای کارفرما می‌تواند مفید باشد بلکه به شما این اجازه را می‌دهد که در مدت زمان کم، پروژه‌های متفاوتی را به پایان برسانید و به طبع درآمد بهتری داشته باشید.

5- زبان انگلیسی را بفهمید

تولید محتوا در ایران، بیشتر جنبه ترجمه دارد و از این رو است که گاهی آن را با ترجمه کردن مقالات انگلیسی اشتباه می‌گیرند؛ اما این حقیقتی است که نمی‌توان از آن فرار کرد، باید انگلیسی را خوب بلد و قدرت ترجمه بالایی داشته باشید تا بتوانید از تولید محتوا درآمد خوبی به دست آورید. لازم نیست که نمره بالای تافل یا آیلتس داشته باشید همین که زبان انگلیسی را در سطح متوسط بدانید و بفهمید کافی است؛ اما گاهی داشتن این مدارک به عنوان لازمه استخدام حساب می‌شود.

6– آشنایی نسبی با سئو داشته باشید

وظیفه اصلی شما در تولید محتوا، ایجاد محتوا در کنار رعایت کردن قوانین مربوط به سئو سایت است. اگر یک کپی رایتر هستید، کسی از شما انتظار رعایت سئو را ندارد اما برای تولید کننده محتوا این ویژگی لازم و ضروری است. هر چند پلتفرم‌های بارگذاری محتوا، ساده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید اما دانستن سئو این اطمینان را به کارفرما می‌دهد که نیروی پیش رویش، توانایی رساندن او به هدف را دارد.

7- پلتفرم‌ها را به خوبی بشناسید

تنها وبلاگ نیست که شما می‌توانید روی آن محتوا گذاری کنید، بلکه اینستاگرام، تویئتر و لیندکین هم جز شبکه‌های پرطرفدار اجتماعی ایران هستند که شما می‌بایست به عنوان یک تولید کننده محتوا، آشنایی کافی با آن‌ها داشته باشید.

آنچه که خواندید، شرح وظایف تولید کننده محتوا و همچنین توانایی‌های مربوط به آن بود. کسانی که بعد از چند سال کار کردن در تولید محتوا، تجربه کافی در محتوا گذاری و همچنین پیروی از استراتژی‌های بازاریابی را فرا می‌گیرند، می‌توانند خود را به عنوان یک کارشناس تولید محتوای حرفه ای معرفی کنند.

مدیر تولید محتوا کیه؟

مدیر تولید محتوا کسی است که می‌تواند چندین و چند تولید کننده محتوا را اداره و به آن‌ها برنامه‌های لازم برای تولید محتوا را بدهد. این فرد باید تخصص‌های بیشتری به جز موارد گفته شده برای تولید محتوا را داشته باشد. از جمله می‌توان به

  • در زمینه تعیین استراتژی محتوا توانا باشد

استراتژی محتوا، یک عبارت ساده اما جهان بزرگ در پس پرده آن است. کسی که خود را ارشد یا مدیر تولید محتوا می‌داند، بایست بتواند برای موضوعات مختلف بازاریابی، استراتژی‌های متفاوت طراحی کند. استراتژی در بازاریابی، نقشه مسیر مخاطب به مشتری را ترسیم می‌کند. در همه مراحل این مسیر، تولید کننده محتوا نقش اساسی بازی می‌کند و می‌بایست محتواهایی متناسب با هر مرحله تولید کند.

  • توانایی ایجاد کمپین داشته باشد

کمپین می‌تواند به شکل تبلیغات گوگلی یا دیگر شیوه‌های تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی باشد، مهم مؤثر بودن آن است. شما به عنوان مدیر تولید محتوا باید از بازار هدف پیش باشید و قبل از رسیدن موج مشتریان، کمپین ایجاد کنید تا آن‌ها را یکی پس از دیگری به مشتری تبدیل کنید.

  • آشنایی زیاد با سئو

کارشناس تولید محتوا بازوی اصلی یک مدیر تولید محتوا برای سئو محتوا است.اما باز هم وظیفه اصلی بر دوش خود اوست که بتواند با بررسی آنالیزهای سایت بر اساس آنالیزورهای مختلف، میزان مؤثر بودن محتوا را تحلیل و اقدامات لازم را انجام دهد. آشنایی با CMS یکی از توانایی‌های طبیعی کارشناس تولید محتوا باید باشد. همچنین در بیشتر موارد آشنایی با html و CSS هم مطرح می‌شود.

از جمله ابزارهایی که مدیر تولید محتوا از آن برای دریافت بازخوردها استفاده می‌کند، ابزار گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل است. پس قبل از اینکه خودتان را به جای مدیر تولید محتوا معرفی کنید یا به دنبال گرفتن شغلی با این عنوان هستید، از مهارت‌های خود مطمئن شوید.

آنچه که من به عنوان توانایی‌های مدیر تولید محتوا بیان کردم، گوشه‌ای از توانایی‌های لازم برای او است. هدف من آشنایی جزئی شما برای کسب حداقل دریافتی است.

 

خب همه این ها را گفتم که در مورد دستمزد تولید محتوا صحبت کنم .جالب است بدانید مثل همه مشاغل دیگر، حقوق و درامد شما بر اساس نوع همکاری (دورکاری، پاره وقت و تمام وقت) متفاوت است. پس قبل از اینکه وارد بحث مالی شویم، شیوه کاری خودتان را انتخاب کنید.

تولید محتوا در خانه

تولید محتوا در خانه یا شرکت؟

خوشبختانه شما می‌توانید تولید محتوا را به صورت دورکاری انجام دهید. بر اساس برآوردهای انجام شده، دورکاری در ایران رو به رشد است و می‌توانید امیدوار باشید که روزی، به عنوان یک شغل توسط اکثریت مردم هم قبول شود. در حال حاضر اگر شما بخواهید دورکاری را به دهه سی یا چهلی ها توضیح دهید، پیرتان در می‌آید. برای این نسل کار کردن در خانه و کسب درآمد بدون داشتن کت و شلوار تعریف نشده است. دورکاری، کار در خانه یا معادل فرنگی آن‌ها فریلنسینگ مزایا و معایب خاص خود را دارد.

– مزایای تولید محتوا دورکاری

از آنجایی که شما برای تولید محتوا نیاز به محیطی آرام دارید، کار کردن به شکل انفرادی و به دور از ازدحام برای شما می‌تواند مفید باشد. از طرفی شروع به کار تولید محتوا برای کسانی که تازه وارد هستند، در شهرهای بزرگی مانند تهران، صرفه اقتصادی ندارد، به این صورت که ممکن است همه درامد شما صرف اجازه خانه یا غذا شود، اما در دورکاری درآمد اندک شما در سطح مبتدی می‌تواند بسیار اقتصادی‌تر باشد. در دورکاری شما رئیس و کارمند خودتان هستید، لازم نیست هر روز 8 صبح سر کار باشید و 4 برگردید. ساعت کاری را بر اساس کارایی خودتان می‌توانید جابجا کنید.

عموماً برای دورکاری هزینه تولید محتوا کمتر از حضور فیزیکی در شرکت است. و بیشتر کارفرماها با شما قرارداد رسمی تنظیم نمی کنند و می‌توانند به دلخواه هزینه تولید محتوا و حقوق دریافتی را تعیین کنند. لذا توصیه من به شما این است، اگر تازه کار هستید، بهتر است به کم قانع باشید و برای مدتی به شکل دورکاری تولید محتوا کنید. البته این هم هست که بیشتر کارفرمایان ترجیح می‌دهند که کارشناس تولید محتوا حضور فیزیکی در شرکت داشته باشد تا به صورت نزدیک در جریان امور کارها و همچنین وظایف محوله قرار بگیرند.

– معایب تولید محتوا دورکاری

همان‌طور که اشاره کردم، در دورکاری شما هیچ قرارداد رسمی نخواهید داشت. از این رو هزینه پرداختی برای تولید محتوا هم به شکل پاره وقت محاسبه شده و بسیار کمتر از حالت حضور فیزیکی خواهد بود.

در دورکاری، داشتن کارفرمای خوب همه چیز است. اگر کارفرمای شما هیچ تصوری از دورکاری نداشته باشد از هر فرصتی برای سوءاستفاده از شما و پایمال کردن حق تان دریغ نمی‌کند. لذا در انتخاب کارفرما باید دقت داشته باشید. مشکل بزرگ دیگر در دورکاری، عدم پرداخت به موقع حقوق و هزینه‌ها است.

به همین دلیل، اگر شما قصد دارید به طور جدی تولید محتوا را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کنید، توصیه می‌کنم که به شکل حضوری و فیزیکی در این زمینه مشغول به کار شوید؛ اما همچنان معتقدم برای شروع کار و مبتدیان کار به شکل دورکاری بهترین گزینه است.

متأسفانه، فاصله پروژه‌ها در کار به شکل دورکاری یا فریلنسرینگ از هم بسیار زیاد است. شما باید مدیریت مالی قوی داشته باشید تا از یک پروژه تا پروژه بعدی، جیبتان خالی نشود.

تجربه چندین ساله در دورکاری به من نشان داد که روابط اجتماعی در این شرایط کاری به شدت کم و حتی محدود می‌شود. لذا شما باید بتوانید به اشکال مختلف، روابط قوی با حرفه‌ای‌ها برقرار کنید. این کار می‌تواند از طریق ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی باشد.

پرداختی و حقوق شما در حضور فیزیکی عمدتاً بر اساس قانون کار محاسبه می‌شود و بستگی به لطف کارفرما می‌تواند بیشتر شود.

چیزهایی که گفتم برای شغل تولید محتوا بود. برای مشاغل دیگر در این حیطه کاری، مانند کپی رایتینگ و مدیر تولید محتوا هم روال این چنینی وجود دارد ولی قیمت ها خیلی متفاوت تر است .

درآمد تولید محتوا

ملاک تعیین هزینه تولید محتوا چیست؟

بگذارید حرف آخر را همین اول کار بزنم، هر طور حساب کنید هیچ معیاری برای تعیین هزینه تولید محتوا وجود ندارد.

بر خلاف همه دنیا، تولید محتوا در ایران به عنوان یک شغل کاملاً رسمی شناخته نشده است و اکثر کسانی که در این زمینه مشغول به کار هستند، به عنوان مترجم شناخته می‌شوند و حتی از توضیح عنوان شغلی خودشان سردرگم هستند، گاهی خود را نویسنده و گاهی هم طراح وبلاگ می‌نامند. با وجود همه سختی و مشقت‌ها، اغلب دستمزدهای تولید کنندگان محتوا بسیار اندک و ناچیز است.

توجه : البته ما در رایتینا با این قسمت حرف های ایشون موافق نیستیم و فکر میکنیم آموزش و یادگیری صحیح تولید محتوای حرفه ای و بعد هم داشتن ارتباطات خوب می تواند منجر به درآمدهای بسیار بالا برای یک تولید کننده محتوا شود . و مهم است که هر تولید کننده محتوایی در مسیر درست قرار بگیرید .

از ماست که بر ماست

جنس ارزان همیشه خوب نیست اما به نفع دلال است.

اگر تولید محتوا کرده باشید، می‌دانید که قیمت را شما به کارفرما پیشنهاد می‌دهید و او بر اساس توانایی‌های شما و آنچه که از شما انتظار دارد ممکن است با آن موافقت یا رد کند. در این میان، کسانی هستند که هیچ توانایی خاصی در تولید محتوا ندارد و به واسطه کار تفریحی، درامد گذری و همچنین کسب تجربه همراه با شما به کارفرما درخواست همکاری ارسال می‌کنند.

قیمت پیشنهادی شما به همراه کوله باری از تجربه، استعداد، توانایی و علاقه مسلماً به مراتب بالاتر از دوستان دیگر خواهد بود. برای اغلب کارفرمایان که تولید محتوا را به نوعی هزینه اضافی می‌دانند، وجود این چنین افرادی، زمینه خوب سرمایه گذاری است. این دسته از کارفرمایان، معتقدند که محتوای زیاد مؤثر است. آن‌ها هیچ وقت یاد نخواهند گرفت که محتوای مفید، مؤثر است.

پس به جای اینکه پیشنهاد همکاری با شما را قبول کند، به سراغ پیشنهادی با قیمت پایین‌تر و همچنین خرسندتر می‌رود. وجود این چنین اتفاقاتی باعث شده است که بیشتر تولید کنندگان محتوا با حداقل دستمزد راضی به کار شوند.

من و بیشتر کسانی که از درد انگشتان، شب‌ها خواب آسوده نداشتیم معتقدیم که هر شخصی باید ارزش کار خودش را بداند و باعث نشود که جامعه تفکر غلطی در مورد تولید محتوا داشته باشد. ( ما رایتینایی ها به شدت با این قسمت حرف ایشون موافق و هم نظر هستیم 😉 )

من به شما توصیه می‌کنم، اگر می‌خواهید در تولید محتوا موفق شوید، هیچ وقت توانایی‌هایتان را به پول نفروشید. به جای این کار بگردید و کارفرمای خوب پیدا کنید؛ اما چطور؟

 

کارفرمای خوب، گلی از گل‌های بهشت

وجود کارفرما، اگر خودتان یک ایده پرداز و کارآفرین نباشید، برای کسب درآمد از تولید محتوا لازم است. برخی از کارفرمایان ترجیح می‌دهند که از نیروهای دورکاری به عنوان تولید کننده محتوا استفاده کنند و برخی دیگر می‌خواهند تولید کننده محتوا در محل کار حاضر باشد تا بتوانند او را چهره به چهره ملاقات و راهکارهای لازم را به او ارائه دهند.

اگر شما به دنبال کارفرما برای کار به شکل دورکاری هستید، باید پی شانس بد و کارفرمای بدتر را هم به تن بمالید. تجربه تلخ من در ماه‌های اول کار درس بزرگی به من داد که همیشه به دوستان تازه کار آن را گوشزد می‌کنم. اگر می‌خواهید با کارفرمایی که تا به حال او را نشناخته‌اید، همکاری کنید، بهتر است که دریافت مبلغ خودتان را از ماهیانه به هفتگی تقلیل دهید. تا زمانی که اطمینان کسب کنید او همان کارفرمای مورد نظر شما است نه یک متقلب.

همچنین به یاد داشته باشید، هیچ کارفرمای بزرگی پروژه خود را به تولید کننده محتوا بی‌تجربه نمی‌دهد، پس این وظیفه شما است که بتوانید با تلاش در پروژه‌های کوچک، کسب تجربه و همچنین توانایی‌های مرتبط او را ترغیب به انتخاب کردن خودتان کنید.

به طور خلاصه می‌توان گفت، هزینه تولید محتوا برای یک کارفرما بر اساس معیارهای زیر تعیین می‌شود:

کیفیت و اثربخشی محتوا تولید شده

-وقت شناسی تولید کننده محتوا

-مسئولیت پذیری در قبال مشکلات محتوایی

-انتقاد پذیری

پیدا کردن کارفرما همانند پیدا کردن شغل است. برای این کار شما نیاز به یک رزومه قوی دارید، پس قبل از هر کاری رزومه خودتان را قوی کنید و آن را به شکل مکتوب در بیاورید. قدم بعدی این خواهد بود که رزومه خود را برای شرکت‌های مختلف، استارت اپ ها و همچنین سایت‌های مختلف ارسال کنید.

می خواهم رزومه ام را برای رایتینا بفرستم

هیچ وقت بعد از اولین رد شدن رزومه دست از فرستادن رزومه برای دیگر شرکت‌ها برندارید، بدانید که در تولید محتوا همه چیز به تلاش شما بستگی دارد.

 

توصیه آخر من به شما برای افزایش درآمد تولید محتوا

من عاشق تولید محتوا هستم، بی‌شک از کارمند بودن به شدت نفرت دارم. از اینکه کسی باشد هر روز برایش توضیح بدهی چه چیزی درست است و چه چیزی غلط، از همین میز خطابه اعلام انزجار می‌کنم. به اعتقاد من کسانی که دست به تولید محتوا می‌زنند، به راستی یکی از باشهامت‌ترین انسان‌های روی کره زمین هستند.

توصیه من به شما این است که هیچ وقت دست از آموختن نکشید. خواندن کتاب، فرا گرفتن ترفندهای بازاریابی، استفاده از مقالات تولید کنندگان برتر ایرانی، مشخص کردن مسیر پیشرفت در زمینه تولید محتوا، ارتباطات قوی و عزم راسخ می‌تواند باعث موفقیت شگرف شود.

برای من نوشتن، بخش جدایی ناپذیر از زندگی است و نمی‌توانم برای آن قیمت تعیین کنم، اما شما هم مثل بسیاری از تولید کنندگان محتوای موفق ایران می‌توانید با استفاده از کسب مهارت‌های بیشتر در زمینه نگارش، تولید محتواهای متمایز و همچنین یافتن کارفرماهای بهتر، روز به روز درآمد بیشتری کسب کنید.

 

از طرف یک فریلنسر تولید محتوا

 

راهنمای جهت یابی و پیدا کردن آموزش ها

برای دیدن بقیه آموزش های مرتبط با موضوع « یادگیری مهارت فریلنسری تولید محتوا » کافیه برید سمت چپ همین صفحه ای که هستید . لیست تمام آموزش هایی که در مورد این موضوع توی رایتینا تا الان منتشر شده تو این قسمت هست . آموزش ها هم به صورت متنی هستن و هم صوتی و ویدئویی و تصویری . همه ی آموزش های متنی رایگان هستن و رایگان هم میمونن . ولی آموزش های ویدئویی و صوتی و تصویری تعدادیشون قفل هستن و فقط کاربرهای ویژه به اونها دسترسی دارن . که اگر شما هم احساس نیاز کردید و دوست داشتید که به این آموزش ها دسترسی داشته باشید میتونید .وارد این صفحه …..> [ثبت نام کاربر ویژه ] بشید و ثبت نام کنید و همه ی قفل ها رو باز کنید .

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • پوریا آریافر
    ۱۳۹۸/۰۵/۰۹ ۳:۴۶ ب.ظ

    مقاله خوبی بود تشکر.
    به نظرم ابزار گوگل آنالیتیتکس روی آنالیز و بهبود تولید محتوا خیلی زیاد میتونه به نویسنده کمک کنه. شناخت رفتار کاربران
    و ارزیابی اونا و … تا حد خوبی به کمک این ابزار امکان پذیره.

  • مقاله مفیدی بود.ممنون
    به نظر من صرف نظر از مشکلاتی که یک تولید کننده محتوا میتونه داشته باشه، ملاک موفقیت برای یک فریلنسر اول علاقه و لذت بردن از کاری هست که انجام میده و دوم پشتکار و تلاش فردی اونه

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست