تعرفه تولید محتوا | چه جوری درآمدم رو از X به 1000X رسوندم؟

  1. خانه
  2. استراتژی محتوا
  3. تعرفه تولید محتوا | چه جوری درآمدم رو از X به 1000X رسوندم؟

تعرفه تولید محتوا متنی شما در حال حاضر چه قدره؟

کلمه ای 10 یا 20 تا تک تومنی ؟!

اینکه واقعا شوکه کننده است.!.

وقتی هنوزم این روزا میبینم و میشنوم که یه فریلنسر تولید محتوا یا نویسنده آنلاین، با کلمه ای 20-30 تا تک تومن داره کار میکنه، واقعا حالم بد میشه. حالم بد میشه که چرا باید اینجوری باشه؟ حالم بد میشه چون میدونم تولید محتوا کردن و محتوانویسی چه قدر سخت و زمان‌بره، حالم بد میشه چون دوست دارم نه تو دنیای کاملا برابر، که اتفاقا برابریت تو همه چیز اوج نابرابریه ، که تو دنیایی زندگی کنیم که آدم ها واقعا بر اساس میزان تلاش شون و محصول یا خدمات با کیفیتی که تولید میکنن و ارائه میکنن طبقه بندی بشن و اگر کسی هست که کارش درسته و خدمات درستی میده واقعا به حقش برسه.

من از لحظه ای که تو یه روز سرد پاییزی مهرماه سال 96 رایتینا رو به دنیا آوردم، یکی از مهمترین دغدغه هام این بود که ؛ محتوای با کیفیت و ارزش آفرین تولید بکنم و در مقابلش به اندازه ارزش محتوا از مشتری ها و کارفرماها پول بگیریم و بتونم هر چی که تو این مسیر یاد گرفتم رو به دیگرانی که عاشق تولید محتوا هستن یاد بدم، تا اونها هم بتونن همین چرخه تولید محتوای با کیفیت و کسب درآمد منصفانه رو ادامه بدن و این دومینو همینطور حرکت کنه تا در نهایت یه جامعه تولید کننده های محتوا سالم و خوشحال و پرانرژی داشته باشیم، که تو این جامعه هر نویسنده ای دقیقا به اندازه تلاشی که میکنه و ارزشی که تولید میکنه حقوق و دستمزد دریافت کنه.

من تو این سالهایی که دارم تو این بازار بیمار کار میکنم { میگم بیمار چون واقعا از نظر من بیماره و تو این بازار، کم ارزش ترین چیز مفهوم و پیام و کیفیت محتوا ست و هدف اصلی صفحه سیاه کردن و اومدن تو صفحه 1 گوگل به هر قیمتیه}دارم تمام تلاشم رو میکنم که بتونم این رو جا بندازم که کارفرماها و صاحبین وب سایت و در کنارش تولید کننده های محتوا، تعرفه تولید محتوا رو دقیقا بر اساس ارزش و کیفیت محتوا تعیین کنن، نه هیچ چیزی دیگه ای و این اصلا و ابدا کار راحتی نیست و همین باعث شده که هر پروژه  درب و داغونی رو نه برای خودم و نه برای نویسنده های رایتینا قبول نکنم، حتی اگر به قیمت چالش مشکلات مالی تو این اقتصاد بیمار باشه. من هدف و رویای بزرگی دارم که این نوع مشکلات نمیتونه من و رایتینا رو از پا بندازه.

و هدف بزرگ ِ من تو این مسیر، دقیقا همینه که بتونم خالق ِ محتواهای نفیس و باارزش تو سطح وب فارسی باشم و در کنارش سفارش محتوای نفیس و ارزش آفرین رو تو بازار سفارش محتوا جا بندازم.

و جالبه که بگم الان تو این مسیرمیدونید به کجا رسیدم؟

به اینجا که به نظر من همه چیز از خود ما نویسنده ها و تولید کننده های محتوا شروع میشه. چون خیلی از ماها صرفا تو مسیر تولید محتوا فقط و فقط صرفا دنبال یه پول بخور و نمیر هستیم و فقط میخوایم صفحه سیاه کنیم و یه محتوای سئو شده ماشینی به خورد ِ کارفرماها بدیم و تعداد سفارش مون رو بالا ببریم و بدبختانه با تمام این حال و احوال صرفا فقط غرررررر میزنیم که چرا اوضاع تولید محتوا افتضاحه و…. ولی هیچ جوره حاضر نیستیم روی ارتقای خودمون هزینه کنیم که از این وضعیت در بیاییم.

البته من و شما که الان اینجاییم که از اوناش نیستیم.

پس بیاید دست به دست هم بدیم و این بازار سفارش محتوا بیمار رو که اکثریت کارفرماها هیچ دید درستی از ارزش محتوا باکیفیت ندارن و صرفا دنبال محتوای ارزون تر هستن رو اصلاح کنیم.

تعرفه تولید محتواتعرفه تولید محتوا پایین و دوزاری تقصیر کیه؟

نویسنده محتوا یا کارفرماها و سفارش دهنده های محتوا؟!

به نظر من،  نویسنده های محتوا و اون شرکت های تولید محتوا رایاچیان و آژانس های تولید محتوا قزملنگیان که میان یه پکیج یک ماهه با 35 تا مقاله وبلاگ 2500 کلمه ای میذارن کل‌اش 1 میلیون! آخه فلان فلانِ فلانت، تو چه جوری همچین چیز تخیلی ای تعریف میکنی ؟ آخه مگه میشه مثلا یه محتوای 2500 کلمه بنویسی و محتواگذاری بکنی اونم فقط با 30-40 هزار تومن اونم تو سال 1402 که با این مقدار پول، پشگل گوسفند هم نمیدن. خب وقتی همچین نخاله هایی پیدا میشه تو بازار تولید محتوا، معلومه خیلی از کارفرماها هم از این فرصت استفاده میکنن و هیچ ارزشی به کیفیت محتوا قائل نیستن و فقط میپرسن بگو ببینم کلمه ای چند؟

مثل اینا نباشیم.!.

دوزاری شدن هزینه تولید محتوا، چه ربطی به اومدن چت GPT بیچاره داره آخه ؟

این روزها خیلی از تولید کننده های محتوا تازه کار به اشتباه فکر میکنن که با اومدن هوش مصنوعی و چت GPT وضعیت نویسنده ها به این حالت اسفبار افتاده و قراره از این هم بدتر بشه. و اینجوری جا افتاده که دیگه کسب و کارها به هیچ نویسنده ای پول نمیدن که براشون محتوا تولید کنه یا همه چی تقصیر این جی پی تی‌ه که انقدر دستمزد یه تولید کننده محتوا پایین اومده و…

اما اگر کمی واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم { درسته نمیشه منکر حذف یه سری از نویسنده های سطح پایین یا کاهش دستمزد خیلی از نویسنده های معمولی شد}،  این سوژه دستمزد کم نویسنده ها تو این 10 سالی که من فریلنسر تولید محتوا هستم، همیشه سر زبون ها بوده و همه دارن در موردش فقط غر میزنن. اما من به شخصه به چند دلیل قبولش ندارم چون خودم تجربه عکس این رو دارم.

اول در مورد داستان خودم بگم

تعرفه تولید محتوا من چه قدر بود، چه قدر شد؟

همونطوری که احتمالا خیلی هاتون که منو میشناسید میدونید، منم مثل خیلی از شماها کارم رو با فریلنسری شروع کردم، اونم با یه دستمزد خنده دار برای اولین مقاله هام. من بعد از 5 ماه و 27 روز گذشتن از روزی که واژه تولید محتوا به گوشم خورد و عاشقش شدم و رفتم دنبالش، اولین پروژه  فریلنسریم رو تو سایت پونیشا پیدا کردم با پرداختی 15 هزار تومن برای 3 مقاله 1500-2000 کلمه ای. اونم در مورد یکی از سخت ترین موضوع های تخصصی یعنی معرفی یه نرم افزار Heatmap که تا اون لحظه اصلا اسمش هم به گوشم نخورده بود. باورتون میشه واقعا؟

باورتون بشه، چون من این پروژه رو انجامش دادم. نه فکر کنید این مقاله هارو هم تو 2-3 ساعت یا حتی 2-3 روز نوشتم ها، نه . دقیقا 13 روز طول کشید تا من این مقاله ها رو تحویل بدم. اونم نه با روزی 1-2 ساعت کار کردن ها، با روزی حداقل 10-15 ساعت کار کردن، یه جوری که صبحانه و ناهار و شامم رو هم پشت میزم میخوردم و وقتی از پشت میز شب ها پا میشدم تقریبا استخون و مهره و بخشی از بدنم نبود که درد نکنه.

شاید از دید شما و از دید خودم، الان خیلی عجیب و غریب باشه این همه تلاش کردن برای انجام این پروژه با این قیمت، اما من عاشق این کار شده بودم و جالب اینکه همون موقع هم که تو مرحله نوزادی تولید محتوا بودم ، به طرزعجیبی به این نتیجه رسیده بودم که اگر میخوام سری در سرها در بیارم و حرفی برای گفتن تو این حوزه که کاملا با رشته دانشگاهیم متفاوت بود داشته باشم، باید محتوای با کیفیت و ارزش آفرین تولید بکنم و تحویل کارفرماها بدم.

گذشت و

گذشت و

گذشت و

و الان این روزها به جایی رسیدم که بخوام صادق باشم باهاتون باید بگم در حالا حاضر فقط سفارشات محتوایی خاصی رو انجام میدم، اونم با شرایط پرداخت بسیارعالی و مهم تر از هر چیزی اینه که من قیمت محتوا رو برای کارفرمایی که میخواد با من کار کنه و من براش تولید محتوا کنم مشخص میکنم نه کارفرما.

من محتواهام رو ارزون نمیفروشم.!.

نردبان تعرفه تولید محتوا متنی

اول از هر چیزی من داستان ِ خودم رو گفتم که بگم من از محتوایی 5 هزار تومن به محتوایی چند میلیون یا چند ده میلیون رسیدم، نه یه شبه نه یه ماهه، که قطعا پشت این ارتقای شغلی و اینکه الان من تعیین کننده قیمت هستم نه کارفرماها ، یه راه خیلی پرپیچ و خم و طولانی و طاقت فرسایی هست که شما ممکنه در ظاهر ماجرا نبینید. مسیری که من رفتم یه جهش سریع از تعرفه تولید محتوا X تومن به 1000X  نبود، بلکه کاملا یه “نردبون” ترقی رو بالا رفتم اونم به سختی و با تلاش،

یعنی روزای اول تعرفه تولید محتوا من از X  تومن شروع شد، بعد کلی کار انجام دادم و تجربه  کسب کردم و تلاش کردم رسیدم به 2X تومن، بعد این چرخه تلاش مداوم و ارتقا کیفیت محتوام رو ادامه دادم تا رسیدم به 3X تومن …4X تومن و….

و بازم تکرار میکنم که اصلا کار راحتی نبوده.

تعرفه تولید محتوا در رایتینامن چه کارهایی انجام دادم تا درآمدم از تولید محتوا رو 1000X  کردم؟

اما بریم ببینیم این کارهایی که من میگم انجام دادم تا رسیدم به این میزان تعرفه تولید محتوا به ازای هر مقاله چی بوده؟

1- من هر روز یاد میگیرم

من هر روز یاد گرفتم. من مهارت هام رو هر روز ارتقا دادم.

اگر میخواید شما هم درآمدتون رو 100X یا حتی 1000X برابر یا حتی بیشتر کنید اونم از طریق” تولید محتوای متنی”، من میگم اصلا راه فراری ندارید و باید قبل از هر چیزی به فکر ارتقا مهارت های خودتون و بعد هم سطح کیفی محتواتون باشید. و این هیچ راه میانبری نداره به جز اینکه باید و باید هر روز یاد بگیریم و هر روز بیشتر از روز قبل هم یاد بگیریم. من چه مهارت هایی رو ارتقا دادم ؟

  • سطح زبان انگلیسی

خب بدون شک دیگه همه ما نویسنده های آنلاین و تولید کننده های محتوا میدونیم که میشه گفت بهترین و معتبرترین منابع تولید محتوا این روزا به زبان بین المللی انگلیسی هست و به نظرم اصلا نمیشه تولید کننده محتوای  معتبری رو پیدا کنید که سطح زبان انگلیسی مناسب نداشته باشه و همین جوری صرفا با گشت و گذار تو وب فارسی و صرفا منابع فارسی بتونه محتواهای با کیفیت تولید کنه. ما هر چه قدر بتونیم دنیای محتوایی مون رو گسترده تر کنیم و خودمون رو در معرض منابع متنوع تری بذاریم، قطعا میتونیم محتوای باکیفیت تری هم تولید بکنیم.

الانم دیگه با حضور کلاس های آنلاین و دوره های آفلاین که هر جایی و تو هر زمانی میتونید بهشون دسترسی داشته باشید و حتی از وقت های مرده تون در طول روز برای یادگیری استفاده کنید واقعا بهونه ای نمیمونه برای یاد نگرفتن مهم ترین و پرکاربردترین زبان زنده دنیا.

 

  • سئو محتوا

یکی دیگه از مهارت های حیاتی برای یه تولید کننده محتوا خصوصا برای یه وبلاگ نویس یا کسی که بیبشتر سفارشهای محتواش تولید مقاله وبلاگ هست، قطعا سئو محتوا هست که باید یاد بگیره. اگر شما بتونید برای یه کافرمایی که n تومن به شما میده یه محتوای داستانی و مخاطب پسند و در عین حال گوگل پسند و سئو شده بنویسید که بتونه سریع بالا بیاد و دیده بشه و مخاطب خوبی جذب کنه، من مطمئنم اون کارفرما حاضره برای محتوای بعدی چندین n تومن به شما بده که بازم براش از این نوع محتواها تولید کنید. مگه دقیقا شما هم همین رو نمیخواستید؟

  • مدیریت زمان

یکی دیگه از چیزایی که باید به فکرش باشید و خیلی به نظرم مهمه، مهارت مدیرت زمان و افزایش بهره وری توی تولید محتواست. فرض کنید شما الان دچار ضعف مدیریت زمان هستید و 2 روز طول میکشه یه مقاله ساده 1000 کلمه ای بنویسید، خب مشخصا اگر روی این نقطه ضعف تون کار کنید و اون رو بهبودش بدید و بتونید تو یه روز 3 تا مقاله 1000 کلمه ای تو همون سطح با کیفیت بنویسید خب مشخصا میتونید فقط از طریق همین راه درآمدتون رو با گرفتن پروژه های بیشتر چندین برابر کنید.

این چیزایی که تا اینجا گفتم قطعا بر اساس تجربه ای که تو این سالها به دست آوردم جزو پرتکرارترین نقطه ضعف های تولید کننده های محتوا بوده که من دیدم. اما به غیر از اینا هر کسی ممکنه یه سری نقاط ضعف دیگه ای داشته باشه که قطعا باید روی اونها هم تمرکز کنه. مثلا من خودم از اونجایی که آدمِ درونگرایی بودم خیلی سخت میتونستم تو بخش فروش محتوا یا پرزنت کردن و ارائه کارم موفق باشم. یکی از چیزهایی که سالها روش کار کردم که بهتر بشه و هر روز سعی کردم راهکارهای جدیدی برای ارتقاش یاد بگیرم و در کنارش از تراپیستمم کمک بگیرم همین بود. یا من به شدت آدم کمال گرایی بودم که دست و دلم نمیومد تا یه محتوایی که از دید خودم به 100 % و بهترین حالتش نرسیده رو منتشر کنم . در صورتی که این روزا نه کاملا ولی تا حد زیادی تونستم به این مشکل کمال گرایی افراطی و احمقانه ام غلبه کنم و محتواهای بیشتری منتشر کنم و بعد در کمال آرامش اونها رو هر روز ویرایش کنم و بهترشون کنم. پس اینجا قضیه کاملا شخصی میشه و هر کسی باید بشینه فکر کنه من برای اینکه بتونم محتوای با کیفیت تری توی زمان کمتری تولید کنم و به آدم های بیشتری بفروشم ، باید چی یاد بگیرم یا چه چیزهای رو تو خودم بهتر کنم؟

 

2- من هر روز مینویسم

یکی دیگه از کارهایی که من هر روز تو همه این سالها کردم نوشتن بود . شاید به نظر ساده به نظر برسه، اما اتفاقا یکی از سخت ترین کارها بود. فقط به این فکر کنید که شما خودتون رو متعهد کنید هر روززززززززززززززززززززززز تو هر شرایطی ی ی ی ی ی ی ی ی ی هزاران ن ن ن ن ن ن ن ن ن ن کلمه بنویسید. واقعا سخته.

فرض کنید دختر باشی و تو دوره پریودیت مجبور باشی صبح کله سحر خروس خون پاشی و تا بوق سگ در حال نوشتن باشی، فرض کن یه روزایی که دچار فلج نویسندگی میشی بازم مجبور باشی بنویسی ، فرض کن تو یه روزایی که التهابات اجتماعی و اتفاقات تلخ اجتماعی کل ذهنت رو سیاه کرده و حتی نای این رو نداری که از تخت بلند بشی و یه لیوان آب بخوری، بازم خودت رو متعهد کنی که باید بنویسی، فرض کن دست راستت از 3 جا شکسته و 45 روز تو گچه و تو بازم به خودت متعهدی که باید هر روز بنویسی …

تمام لحظه هایی رو فرض کن که حتی انجام ساده ترین کارها هم برات سخت و نفس گیر و غیر ممکن میشه اما تو به خودت متعهد شدی که باید بنویسی.

و این اصلا کار راحتی نیست.

و من تو تمام این روزها نوشتم و نوشتم و نوشتم.

من هر روز به نوع های مختلف نوشتم، ولی هیچ روزی رو تمام این سالها پیدا نمیکنی که حتی اگر شده باشه یه جمله، حتی این جمله که ” من نمیتونم بنویسیم” رو ننوشته باشم.

در کنار این که من هر روز به روزانه نویسی خودم پایبند و متعهد بودم ،هر ماه هم سعی کردم حوزه و شاخه و رشته جدیدی از محتوانویسی و نوشتن رو کشف کنم و نوشتن رو اونجا هم تجربه کنم. حتی این روزا برای خودم چالش تولید محتوای انگلیسی گذاشتم و سعی میکنم هر ماه یه محتوای انگلیسی تو Medium.com منتشر کنم.  و دقیقا قراره همین تجربه ها رو ببرم تو محتوای انگلیسی و اونجا هم به نقطه ای که میخوام برسم.

من درباره شیر مرغ تا جون ِ ادمیزاد نوشتم، من از روزی 10 کلمه تا روزی 100000 کلمه نوشتم، من از مقاله وبلاگ تا تبلیغ یه کلمه ای نوشتم، من از پشت میزم تا توی مترو نوشتم…. من تو هر شرایطی و به هر شکلی نوشتم.

توام حاضری برای 100X کردن درآمدت هر روز و تو هر شرایطی بنویسی؟

 

3- من هر روز محتوا مصرف کردم

من تو این سالها هر روز و هر ساعت ورودی هام رو باز کردم نسبت به وارد شدن محتواهای دیگه. من محتوای صوتی مصرف کردم، محتوای متنی مصرف کردم، محتوای ویدئویی مصرف کردم و….( من همه چی مصرف کردم! من یک مصرف کننده حرفه ایم! البته فقط برای محتوا نه چیزای دیگه 〣( ºΔº )〣

هر چی بیشتر محتوا مصرف کردم، هر روز ایده های بیشتری به ذهنم رسید برای تولید محتواهای بعدی. پس اگر میخوای یه تولید کننده محتوای حرفه ای بشی که هر سال درآمدش چندین X برابر میشه، باید مصرف کننده حرفه ای محتوا هم باشی. هر چی کیفیت محتواهایی که مصرف کنید بهتر باشه، قطعا کیفیت محتواهایی هم که تولید میکنید بهتر میشه.

من تو برنامه هر روزم یکی از اینا رو مصرف میکنم:

  • ویدئوهای یوتیوب فارسی و انگلیسی
  • پادکست فارسی و انگلیسی
  • کتاب
  • مقاله وبلاگ
  • تبلیغات بنری و آنلاین
  • محتواهای شبکه های اجتماعی
  • و…

من روزی حداقل N  ساعت محتوا مصرف میکنم تا بتونم روزی 0.01N  ساعت محتوا تولید کنم.

خب من تو این سالها هر روز همه این کارها رو کردم که درآمدم از X تومن به 100 X یا حتی گاهی 1000X  تومن رسید . شمام حاضرید همین کارها رو بکنید تا به درآمد بیشتری برسید یا همچنان ترجیح میدید همینی که هستید باشید و هیچ کاری نکنید و با یه حقوق بخور نمیر به تولید محتوا ادامه بدید؟!

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

تعرفه تولید محتوا | چه جوری درآمدم رو از X به 1000X رسوندم؟

تعرفه تولید محتوا متنی شما در حال حاضر چه قدره؟

کلمه ای 10 یا 20 تا تک تومنی ؟!

اینکه واقعا شوکه کننده است.!.

وقتی هنوزم این روزا میبینم و میشنوم که یه فریلنسر تولید محتوا یا نویسنده آنلاین، با کلمه ای 20-30 تا تک تومن داره کار میکنه، واقعا حالم بد میشه. حالم بد میشه که چرا باید اینجوری باشه؟ حالم بد میشه چون میدونم تولید محتوا کردن و محتوانویسی چه قدر سخت و زمان‌بره، حالم بد میشه چون دوست دارم نه تو دنیای کاملا برابر، که اتفاقا برابریت تو همه چیز اوج نابرابریه ، که تو دنیایی زندگی کنیم که آدم ها واقعا بر اساس میزان تلاش شون و محصول یا خدمات با کیفیتی که تولید میکنن و ارائه میکنن طبقه بندی بشن و اگر کسی هست که کارش درسته و خدمات درستی میده واقعا به حقش برسه.

من از لحظه ای که تو یه روز سرد پاییزی مهرماه سال 96 رایتینا رو به دنیا آوردم، یکی از مهمترین دغدغه هام این بود که ؛ محتوای با کیفیت و ارزش آفرین تولید بکنم و در مقابلش به اندازه ارزش محتوا از مشتری ها و کارفرماها پول بگیریم و بتونم هر چی که تو این مسیر یاد گرفتم رو به دیگرانی که عاشق تولید محتوا هستن یاد بدم، تا اونها هم بتونن همین چرخه تولید محتوای با کیفیت و کسب درآمد منصفانه رو ادامه بدن و این دومینو همینطور حرکت کنه تا در نهایت یه جامعه تولید کننده های محتوا سالم و خوشحال و پرانرژی داشته باشیم، که تو این جامعه هر نویسنده ای دقیقا به اندازه تلاشی که میکنه و ارزشی که تولید میکنه حقوق و دستمزد دریافت کنه.

من تو این سالهایی که دارم تو این بازار بیمار کار میکنم { میگم بیمار چون واقعا از نظر من بیماره و تو این بازار، کم ارزش ترین چیز مفهوم و پیام و کیفیت محتوا ست و هدف اصلی صفحه سیاه کردن و اومدن تو صفحه 1 گوگل به هر قیمتیه}دارم تمام تلاشم رو میکنم که بتونم این رو جا بندازم که کارفرماها و صاحبین وب سایت و در کنارش تولید کننده های محتوا، تعرفه تولید محتوا رو دقیقا بر اساس ارزش و کیفیت محتوا تعیین کنن، نه هیچ چیزی دیگه ای و این اصلا و ابدا کار راحتی نیست و همین باعث شده که هر پروژه  درب و داغونی رو نه برای خودم و نه برای نویسنده های رایتینا قبول نکنم، حتی اگر به قیمت چالش مشکلات مالی تو این اقتصاد بیمار باشه. من هدف و رویای بزرگی دارم که این نوع مشکلات نمیتونه من و رایتینا رو از پا بندازه.

و هدف بزرگ ِ من تو این مسیر، دقیقا همینه که بتونم خالق ِ محتواهای نفیس و باارزش تو سطح وب فارسی باشم و در کنارش سفارش محتوای نفیس و ارزش آفرین رو تو بازار سفارش محتوا جا بندازم.

و جالبه که بگم الان تو این مسیرمیدونید به کجا رسیدم؟

به اینجا که به نظر من همه چیز از خود ما نویسنده ها و تولید کننده های محتوا شروع میشه. چون خیلی از ماها صرفا تو مسیر تولید محتوا فقط و فقط صرفا دنبال یه پول بخور و نمیر هستیم و فقط میخوایم صفحه سیاه کنیم و یه محتوای سئو شده ماشینی به خورد ِ کارفرماها بدیم و تعداد سفارش مون رو بالا ببریم و بدبختانه با تمام این حال و احوال صرفا فقط غرررررر میزنیم که چرا اوضاع تولید محتوا افتضاحه و…. ولی هیچ جوره حاضر نیستیم روی ارتقای خودمون هزینه کنیم که از این وضعیت در بیاییم.

البته من و شما که الان اینجاییم که از اوناش نیستیم.

پس بیاید دست به دست هم بدیم و این بازار سفارش محتوا بیمار رو که اکثریت کارفرماها هیچ دید درستی از ارزش محتوا باکیفیت ندارن و صرفا دنبال محتوای ارزون تر هستن رو اصلاح کنیم.

تعرفه تولید محتواتعرفه تولید محتوا پایین و دوزاری تقصیر کیه؟

نویسنده محتوا یا کارفرماها و سفارش دهنده های محتوا؟!

به نظر من،  نویسنده های محتوا و اون شرکت های تولید محتوا رایاچیان و آژانس های تولید محتوا قزملنگیان که میان یه پکیج یک ماهه با 35 تا مقاله وبلاگ 2500 کلمه ای میذارن کل‌اش 1 میلیون! آخه فلان فلانِ فلانت، تو چه جوری همچین چیز تخیلی ای تعریف میکنی ؟ آخه مگه میشه مثلا یه محتوای 2500 کلمه بنویسی و محتواگذاری بکنی اونم فقط با 30-40 هزار تومن اونم تو سال 1402 که با این مقدار پول، پشگل گوسفند هم نمیدن. خب وقتی همچین نخاله هایی پیدا میشه تو بازار تولید محتوا، معلومه خیلی از کارفرماها هم از این فرصت استفاده میکنن و هیچ ارزشی به کیفیت محتوا قائل نیستن و فقط میپرسن بگو ببینم کلمه ای چند؟

مثل اینا نباشیم.!.

دوزاری شدن هزینه تولید محتوا، چه ربطی به اومدن چت GPT بیچاره داره آخه ؟

این روزها خیلی از تولید کننده های محتوا تازه کار به اشتباه فکر میکنن که با اومدن هوش مصنوعی و چت GPT وضعیت نویسنده ها به این حالت اسفبار افتاده و قراره از این هم بدتر بشه. و اینجوری جا افتاده که دیگه کسب و کارها به هیچ نویسنده ای پول نمیدن که براشون محتوا تولید کنه یا همه چی تقصیر این جی پی تی‌ه که انقدر دستمزد یه تولید کننده محتوا پایین اومده و…

اما اگر کمی واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم { درسته نمیشه منکر حذف یه سری از نویسنده های سطح پایین یا کاهش دستمزد خیلی از نویسنده های معمولی شد}،  این سوژه دستمزد کم نویسنده ها تو این 10 سالی که من فریلنسر تولید محتوا هستم، همیشه سر زبون ها بوده و همه دارن در موردش فقط غر میزنن. اما من به شخصه به چند دلیل قبولش ندارم چون خودم تجربه عکس این رو دارم.

اول در مورد داستان خودم بگم

تعرفه تولید محتوا من چه قدر بود، چه قدر شد؟

همونطوری که احتمالا خیلی هاتون که منو میشناسید میدونید، منم مثل خیلی از شماها کارم رو با فریلنسری شروع کردم، اونم با یه دستمزد خنده دار برای اولین مقاله هام. من بعد از 5 ماه و 27 روز گذشتن از روزی که واژه تولید محتوا به گوشم خورد و عاشقش شدم و رفتم دنبالش، اولین پروژه  فریلنسریم رو تو سایت پونیشا پیدا کردم با پرداختی 15 هزار تومن برای 3 مقاله 1500-2000 کلمه ای. اونم در مورد یکی از سخت ترین موضوع های تخصصی یعنی معرفی یه نرم افزار Heatmap که تا اون لحظه اصلا اسمش هم به گوشم نخورده بود. باورتون میشه واقعا؟

باورتون بشه، چون من این پروژه رو انجامش دادم. نه فکر کنید این مقاله هارو هم تو 2-3 ساعت یا حتی 2-3 روز نوشتم ها، نه . دقیقا 13 روز طول کشید تا من این مقاله ها رو تحویل بدم. اونم نه با روزی 1-2 ساعت کار کردن ها، با روزی حداقل 10-15 ساعت کار کردن، یه جوری که صبحانه و ناهار و شامم رو هم پشت میزم میخوردم و وقتی از پشت میز شب ها پا میشدم تقریبا استخون و مهره و بخشی از بدنم نبود که درد نکنه.

شاید از دید شما و از دید خودم، الان خیلی عجیب و غریب باشه این همه تلاش کردن برای انجام این پروژه با این قیمت، اما من عاشق این کار شده بودم و جالب اینکه همون موقع هم که تو مرحله نوزادی تولید محتوا بودم ، به طرزعجیبی به این نتیجه رسیده بودم که اگر میخوام سری در سرها در بیارم و حرفی برای گفتن تو این حوزه که کاملا با رشته دانشگاهیم متفاوت بود داشته باشم، باید محتوای با کیفیت و ارزش آفرین تولید بکنم و تحویل کارفرماها بدم.

گذشت و

گذشت و

گذشت و

و الان این روزها به جایی رسیدم که بخوام صادق باشم باهاتون باید بگم در حالا حاضر فقط سفارشات محتوایی خاصی رو انجام میدم، اونم با شرایط پرداخت بسیارعالی و مهم تر از هر چیزی اینه که من قیمت محتوا رو برای کارفرمایی که میخواد با من کار کنه و من براش تولید محتوا کنم مشخص میکنم نه کارفرما.

من محتواهام رو ارزون نمیفروشم.!.

نردبان تعرفه تولید محتوا متنی

اول از هر چیزی من داستان ِ خودم رو گفتم که بگم من از محتوایی 5 هزار تومن به محتوایی چند میلیون یا چند ده میلیون رسیدم، نه یه شبه نه یه ماهه، که قطعا پشت این ارتقای شغلی و اینکه الان من تعیین کننده قیمت هستم نه کارفرماها ، یه راه خیلی پرپیچ و خم و طولانی و طاقت فرسایی هست که شما ممکنه در ظاهر ماجرا نبینید. مسیری که من رفتم یه جهش سریع از تعرفه تولید محتوا X تومن به 1000X  نبود، بلکه کاملا یه “نردبون” ترقی رو بالا رفتم اونم به سختی و با تلاش،

یعنی روزای اول تعرفه تولید محتوا من از X  تومن شروع شد، بعد کلی کار انجام دادم و تجربه  کسب کردم و تلاش کردم رسیدم به 2X تومن، بعد این چرخه تلاش مداوم و ارتقا کیفیت محتوام رو ادامه دادم تا رسیدم به 3X تومن …4X تومن و….

و بازم تکرار میکنم که اصلا کار راحتی نبوده.

تعرفه تولید محتوا در رایتینامن چه کارهایی انجام دادم تا درآمدم از تولید محتوا رو 1000X  کردم؟

اما بریم ببینیم این کارهایی که من میگم انجام دادم تا رسیدم به این میزان تعرفه تولید محتوا به ازای هر مقاله چی بوده؟

1- من هر روز یاد میگیرم

من هر روز یاد گرفتم. من مهارت هام رو هر روز ارتقا دادم.

اگر میخواید شما هم درآمدتون رو 100X یا حتی 1000X برابر یا حتی بیشتر کنید اونم از طریق” تولید محتوای متنی”، من میگم اصلا راه فراری ندارید و باید قبل از هر چیزی به فکر ارتقا مهارت های خودتون و بعد هم سطح کیفی محتواتون باشید. و این هیچ راه میانبری نداره به جز اینکه باید و باید هر روز یاد بگیریم و هر روز بیشتر از روز قبل هم یاد بگیریم. من چه مهارت هایی رو ارتقا دادم ؟

  • سطح زبان انگلیسی

خب بدون شک دیگه همه ما نویسنده های آنلاین و تولید کننده های محتوا میدونیم که میشه گفت بهترین و معتبرترین منابع تولید محتوا این روزا به زبان بین المللی انگلیسی هست و به نظرم اصلا نمیشه تولید کننده محتوای  معتبری رو پیدا کنید که سطح زبان انگلیسی مناسب نداشته باشه و همین جوری صرفا با گشت و گذار تو وب فارسی و صرفا منابع فارسی بتونه محتواهای با کیفیت تولید کنه. ما هر چه قدر بتونیم دنیای محتوایی مون رو گسترده تر کنیم و خودمون رو در معرض منابع متنوع تری بذاریم، قطعا میتونیم محتوای باکیفیت تری هم تولید بکنیم.

الانم دیگه با حضور کلاس های آنلاین و دوره های آفلاین که هر جایی و تو هر زمانی میتونید بهشون دسترسی داشته باشید و حتی از وقت های مرده تون در طول روز برای یادگیری استفاده کنید واقعا بهونه ای نمیمونه برای یاد نگرفتن مهم ترین و پرکاربردترین زبان زنده دنیا.

 

  • سئو محتوا

یکی دیگه از مهارت های حیاتی برای یه تولید کننده محتوا خصوصا برای یه وبلاگ نویس یا کسی که بیبشتر سفارشهای محتواش تولید مقاله وبلاگ هست، قطعا سئو محتوا هست که باید یاد بگیره. اگر شما بتونید برای یه کافرمایی که n تومن به شما میده یه محتوای داستانی و مخاطب پسند و در عین حال گوگل پسند و سئو شده بنویسید که بتونه سریع بالا بیاد و دیده بشه و مخاطب خوبی جذب کنه، من مطمئنم اون کارفرما حاضره برای محتوای بعدی چندین n تومن به شما بده که بازم براش از این نوع محتواها تولید کنید. مگه دقیقا شما هم همین رو نمیخواستید؟

  • مدیریت زمان

یکی دیگه از چیزایی که باید به فکرش باشید و خیلی به نظرم مهمه، مهارت مدیرت زمان و افزایش بهره وری توی تولید محتواست. فرض کنید شما الان دچار ضعف مدیریت زمان هستید و 2 روز طول میکشه یه مقاله ساده 1000 کلمه ای بنویسید، خب مشخصا اگر روی این نقطه ضعف تون کار کنید و اون رو بهبودش بدید و بتونید تو یه روز 3 تا مقاله 1000 کلمه ای تو همون سطح با کیفیت بنویسید خب مشخصا میتونید فقط از طریق همین راه درآمدتون رو با گرفتن پروژه های بیشتر چندین برابر کنید.

این چیزایی که تا اینجا گفتم قطعا بر اساس تجربه ای که تو این سالها به دست آوردم جزو پرتکرارترین نقطه ضعف های تولید کننده های محتوا بوده که من دیدم. اما به غیر از اینا هر کسی ممکنه یه سری نقاط ضعف دیگه ای داشته باشه که قطعا باید روی اونها هم تمرکز کنه. مثلا من خودم از اونجایی که آدمِ درونگرایی بودم خیلی سخت میتونستم تو بخش فروش محتوا یا پرزنت کردن و ارائه کارم موفق باشم. یکی از چیزهایی که سالها روش کار کردم که بهتر بشه و هر روز سعی کردم راهکارهای جدیدی برای ارتقاش یاد بگیرم و در کنارش از تراپیستمم کمک بگیرم همین بود. یا من به شدت آدم کمال گرایی بودم که دست و دلم نمیومد تا یه محتوایی که از دید خودم به 100 % و بهترین حالتش نرسیده رو منتشر کنم . در صورتی که این روزا نه کاملا ولی تا حد زیادی تونستم به این مشکل کمال گرایی افراطی و احمقانه ام غلبه کنم و محتواهای بیشتری منتشر کنم و بعد در کمال آرامش اونها رو هر روز ویرایش کنم و بهترشون کنم. پس اینجا قضیه کاملا شخصی میشه و هر کسی باید بشینه فکر کنه من برای اینکه بتونم محتوای با کیفیت تری توی زمان کمتری تولید کنم و به آدم های بیشتری بفروشم ، باید چی یاد بگیرم یا چه چیزهای رو تو خودم بهتر کنم؟

 

2- من هر روز مینویسم

یکی دیگه از کارهایی که من هر روز تو همه این سالها کردم نوشتن بود . شاید به نظر ساده به نظر برسه، اما اتفاقا یکی از سخت ترین کارها بود. فقط به این فکر کنید که شما خودتون رو متعهد کنید هر روززززززززززززززززززززززز تو هر شرایطی ی ی ی ی ی ی ی ی ی هزاران ن ن ن ن ن ن ن ن ن ن کلمه بنویسید. واقعا سخته.

فرض کنید دختر باشی و تو دوره پریودیت مجبور باشی صبح کله سحر خروس خون پاشی و تا بوق سگ در حال نوشتن باشی، فرض کن یه روزایی که دچار فلج نویسندگی میشی بازم مجبور باشی بنویسی ، فرض کن تو یه روزایی که التهابات اجتماعی و اتفاقات تلخ اجتماعی کل ذهنت رو سیاه کرده و حتی نای این رو نداری که از تخت بلند بشی و یه لیوان آب بخوری، بازم خودت رو متعهد کنی که باید بنویسی، فرض کن دست راستت از 3 جا شکسته و 45 روز تو گچه و تو بازم به خودت متعهدی که باید هر روز بنویسی …

تمام لحظه هایی رو فرض کن که حتی انجام ساده ترین کارها هم برات سخت و نفس گیر و غیر ممکن میشه اما تو به خودت متعهد شدی که باید بنویسی.

و این اصلا کار راحتی نیست.

و من تو تمام این روزها نوشتم و نوشتم و نوشتم.

من هر روز به نوع های مختلف نوشتم، ولی هیچ روزی رو تمام این سالها پیدا نمیکنی که حتی اگر شده باشه یه جمله، حتی این جمله که ” من نمیتونم بنویسیم” رو ننوشته باشم.

در کنار این که من هر روز به روزانه نویسی خودم پایبند و متعهد بودم ،هر ماه هم سعی کردم حوزه و شاخه و رشته جدیدی از محتوانویسی و نوشتن رو کشف کنم و نوشتن رو اونجا هم تجربه کنم. حتی این روزا برای خودم چالش تولید محتوای انگلیسی گذاشتم و سعی میکنم هر ماه یه محتوای انگلیسی تو Medium.com منتشر کنم.  و دقیقا قراره همین تجربه ها رو ببرم تو محتوای انگلیسی و اونجا هم به نقطه ای که میخوام برسم.

من درباره شیر مرغ تا جون ِ ادمیزاد نوشتم، من از روزی 10 کلمه تا روزی 100000 کلمه نوشتم، من از مقاله وبلاگ تا تبلیغ یه کلمه ای نوشتم، من از پشت میزم تا توی مترو نوشتم…. من تو هر شرایطی و به هر شکلی نوشتم.

توام حاضری برای 100X کردن درآمدت هر روز و تو هر شرایطی بنویسی؟

 

3- من هر روز محتوا مصرف کردم

من تو این سالها هر روز و هر ساعت ورودی هام رو باز کردم نسبت به وارد شدن محتواهای دیگه. من محتوای صوتی مصرف کردم، محتوای متنی مصرف کردم، محتوای ویدئویی مصرف کردم و….( من همه چی مصرف کردم! من یک مصرف کننده حرفه ایم! البته فقط برای محتوا نه چیزای دیگه 〣( ºΔº )〣

هر چی بیشتر محتوا مصرف کردم، هر روز ایده های بیشتری به ذهنم رسید برای تولید محتواهای بعدی. پس اگر میخوای یه تولید کننده محتوای حرفه ای بشی که هر سال درآمدش چندین X برابر میشه، باید مصرف کننده حرفه ای محتوا هم باشی. هر چی کیفیت محتواهایی که مصرف کنید بهتر باشه، قطعا کیفیت محتواهایی هم که تولید میکنید بهتر میشه.

من تو برنامه هر روزم یکی از اینا رو مصرف میکنم:

  • ویدئوهای یوتیوب فارسی و انگلیسی
  • پادکست فارسی و انگلیسی
  • کتاب
  • مقاله وبلاگ
  • تبلیغات بنری و آنلاین
  • محتواهای شبکه های اجتماعی
  • و…

من روزی حداقل N  ساعت محتوا مصرف میکنم تا بتونم روزی 0.01N  ساعت محتوا تولید کنم.

خب من تو این سالها هر روز همه این کارها رو کردم که درآمدم از X تومن به 100 X یا حتی گاهی 1000X  تومن رسید . شمام حاضرید همین کارها رو بکنید تا به درآمد بیشتری برسید یا همچنان ترجیح میدید همینی که هستید باشید و هیچ کاری نکنید و با یه حقوق بخور نمیر به تولید محتوا ادامه بدید؟!

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست