23 توصیه در کپی رایتینگ برای الگو برداری از کپی رایترهای مشهور دنیا

  1. خانه
  2. دسته بندی مقالات تولید محتوا
  3. آموزش کپی رایتینگ
  4. 23 توصیه در کپی رایتینگ برای الگو برداری از کپی رایترهای مشهور دنیا

یکی از سریع ترین و بهترین راه های موفقیت در هر کاری از جمله کپی رایتینگ و تولید محتوا، الگوبرداری از افراد موفق و فوق ستاره های تولید محتوا و به کار بردن نظرات و نکته ها و فرمول هایی است که آنها گفته اند .

23 توصیه از مشهورترین کپی رایترها برای الگو برداری در تولید محتوا و کپی رایتینگ

1- در کپی رایتینگ باید جستجو گر و محقق خوبی باشید

همه کپی رایترها و تبلیغ نویس های حرفه ای با هم اتفاق نظر دارند که یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین مرحله در شروع تولید محتوا و یا کپی رایتینگ قطعا تحقیقات و جستجوی اولیه است . David Ogilvy پدر تبلیغ نویسی می گوید : « تا جایی که می توانید مغز خودتان را از اطلاعات به درد بخور انباشته کنید »

و Gary Bencivenga شاگرد او هم می گوید : « بهترین کپی رایترها ، جستجو گرهای حرفه ای و عالی هستند .و John Caples به من توصیه کرد که باید 7 برابر اطلاعاتی که حس میکنم در نهایت نیاز دارم و ممکن است از آنها استفاده کنم باید اطلاعات جمع آوری کنم »

تاثیر جستجو در کپی رایتینگ
تاثیر جستجو در کپی رایتینگ

جستجو و جمع آوری اطلاعات خصوصا زمانی به درد می خورد و بسیار کارا میشود که شما به عنوان یک نویسنده و تولید کننده محتوا حس میکنید مغزتان کاملا بلوک شده است و نمی توانید حتی یک کلمه هم بنویسید، اینجاست که این جستجوهای اولیه مغز شما را دوباره راه می اندازد.

هر چه قدر اطلاعات بیشتری جمع آوری کنید و در دسترس تان باشد قطعا بیشتر می توانید با این اطلاعات بازی کنید تا نتیجه دلخواه تان را بگیرید .

2– در کپی رایتینگ باید جذابیت بیشتری اضافه کنید

زمانی که حس میکنید جمله بعدی را چگونه باید بنویسید و چگونه باید بهتر بنویسید ، این نکته مهم در کپی رایتینگ را به یادتان بیاورید که حتما به متن و محتوا چاشنی جذابیت اضافه کنید .  David Ogilvy اعتقاد دارد که « حقیقت را بگویید اما حقیقت را جذاب بگویید . شما نمی توانید افراد را وادار به خرید بکنید ، فقط می توانید آنها را علاقه مند به خرید بکنید »

ایجاد جذابیت در تولید محتوا
ایجاد جذابیت در تولید محتوا

راهنما:

  • برای اسکنر – مخاطب ها ( مخاطب هایی که در کسری از ثانیه فقط نگاهی به کل محتوا میکنند ) جذاب و تصویری بنویسید
  • کمی چاشنی طنز یا سرگرمی به محتوا اضافه کنید
  • مخاطب را درگیر بحث و موضوع کنید
  • از روش داستان گویی در تولید محتوا استفاده کنید

3- در کپی رایتینگ ، شخصیت خاص و منحصر به فرد خودتان یا برندتان را به محتوا تزریق کنید

مشخصا هر نویسنده و برند تجاری سبک منحصر به فرد و خاص خود را برای بیان اطلاعات و محتوای مورد نظر خودش دارد . بنابراین نباید بگذارید که محتوای شما یک کپی به درد نخور و تکراری از بقیه محتواهای موجود در سطح وب شود .

در تولید محتوا شخصیت خاص خودتان را داشته باشید
در تولید محتوا شخصیت خاص خودتان را داشته باشید

باید لحن و سبک منحصر به فرد خودتان را به هر نوع محتوایی که منتشر میکنید اضافه کنید . مثلا اگر لحنی که انتخاب کردید و دوست دارید یک لحن شاد و فانتزی و کمی طنزگونه است یکباره یک محتوایی منتشر نکنید که کاملا خشک و رسمی است .

و سعی کنید در هنگام انتخاب لحن و سبک علاوه بر در نظر گرفتن علاقه خودتان ، مخاطب هدف تان و پرسونای او را هم در نظر بگیرید و با توجه به آن نوع لحن و سبک برندتان را انتخاب کنید.

4-در کپی رایتینگ باید یک عنوان قدرتمند و خارق العاده بنویسید

یک گزارش آماری در خصوص رفتار مخاطب این طور نشان داده است که: افرادی که فقط عنوان مقالات را می خوانند ، 5 برابر بیشتر از افرادی هستند که متن مقاله را می خوانند .

پس اگر شما بتوانید یک عنوان خارق العاده و منحصر به فرد بنویسید چندین قدم جلوتر هستید و به نتیجه دلخواهتان از تاثیر محتوا در مخاطب نزدیک تر میشوید .

عنوان نویسی قدرتمند در تولید محتوا
عنوان نویسی قدرتمند در تولید محتوا

راهنما :

  • ابتدا محتوای اصلی و بدنه را بنویسید بعد قویترین و مهم ترین عبارات را بیرون بکشید ( الزاما نباید حتما آنها را بنویسید ، من خودم در این به جای نوشتن به صورت ذهنی این عبارت ها را تجزیه و تحلیل میکنم  )
  • بین آنها هوشمندانه ترین و فریبنده ترین عنوان را انتخاب کنید و بنویسید
  • این 4 تا مورد را حتما در نظر داشته باشید :منحصر به فرد ، مفید ، بسیار خاص ، ضروری
  • حتما یک مزیت را در عنوان تان جای بدهید ( البته باید مطمئن باشید که این مزیت در متن هم به صورت مفصل گفته شده است )
  • یک تصویر زنده و ملموس را در ذهن مخاطب نقاشی کنید .

۱۰ روش عنوان نویسی در تولید محتوا به روش تار عنکبوتی ( روش ۳ و ۴ را حتما انجام دهید )

از تست میانبر  David Garfinkel  در عنوان نویسی استفاد کنید :

همیشه محتوای عنوان تان را دقیقا مثل یک آگهی تبلیغاتی ببینید ، در زمان نوشتن و انتشار محتوا این طور فکر کنید که در کنار عنوان شماره تماس خودتان را هم گذاشته اید ، آیا به نظر خودتان برای مخاطب انقدر جذاب هست که با شما تماس بگیرد ؟

John Caples هم عنوان های موفق را به 3 دسته اصلی تقسیم بندی میکند . مطابق با تجربه او عنوان های جذاب جزو این سه دسته هستند : دسته سوم عنوان هایی هستند که به شدت کنجکاوی مخاطب را بر می انگیزند ، دسته دوم عنوان هایی مثل روزنامه ها و سایت های خبری هستند که یک خبر داغ را اعلام میکنند و دسته اول عنوان هایی هستند که دقیقا علاقه مندی ها و حس منفعت شخصی مخاطب را تحریک میکنند و این حس را به مخاطب می دهند که خواندن این مقاله یک سود خوبی نصیبش می کند ( این سود الزاما مادی نیست و می تواند یادگیری یک موضوع باشد ، ایجاد حال خوب و شادی باشد ، افزایش اطلاعات در مورد یک مکان برای گردشگری باشد و… )

پیشنهاد : معمولا عنوان های صرفا تحریک کننده کنجکاوی نمی توانند حس علاقه و اشتیاق را در مخاطب ایجاد کنند پس بهتر است حتما با محتوایی که نفع شخصی مخاطب را به او نشان می دهد ترکیب شوند .

5- در کپی رایتینگ باید ساده و قابل هضم بنویسید

ما بارها و بارها در رایتینا این مساله را گفته ایم که در تولید محتوا قرار نیست ما جایزه نوبل ادبیات بگیریم یا یک کتاب تخصصی برای دانشجویان دکترای یک رشته تخصصی بنویسیم .

قدرت در تولید محتوا ساده نویسی است نه پیچیدگی .

هر چه ساده تر یک مطلب حتی پیچیده و تخصصی را به مخاطب ارائه بدهید نشان دهنده این است که شما در تولید محتوا و کپی رایتینگ حرفه ای تر هستید . و این ساده سازی فقط به معنی استفاده از کلمات پر تکرار و عمومی و ساده نیست . بلکه شما باید مفهوم اصلی را تا جای ممکن ساده کنید . جوری که مخاطب با یک مرور پیام اصلی شما و محتوا را بگیرد .

تولید محتوا به شکلی قابل هضمتولید محتوا به شکلی قابل هضم
تولید محتوا به شکلی قابل هضم

Eugene Scwartz کپی رایتر معروف اعتقاد دارد : « در کپی رایتینگ شما باید این جور فکر کنید که برای فردی می نویسید که هیچ اطلاعاتی در موردی که می نویسید ندارد ، پایین ترین سطح هوش را دارد ، کاملا بی حوصله و خسته است و… پس باید پیام خودتان را به ساده ترین و مستقیم ترین حالت ممکن به او ارائه بدهید »

6- در کپی رایتینگ باید فقط چیزی را به خورد مخاطب بدهید که می خواهد

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”reg” ihc_mb_template=”3″ ]

کپی رایتر مشهور Gary Halbert یک داستانی دارد در مورد معروف و مشهور شدن یک رستوران ، و این جور میگوید که : « یک رستوران فقط به خاطر فضای لوکس ، غذای عالی و یا قیمت پایین مشهور و معروف نمی شود بلکه یک رستوران ممکن است فقط به این خاطر پر مشتری باشد که سر راه گرسنگان زیادی است که هر روز از کنار آن عبور میکنند!»

اگر صاحب یک رستوران هستید در بسیاری از مواقع مشتری ها فقط به این خاطر دوست دارند که شما فقط توانسته اید نیاز گرسنگی او را برطرف کنید . در تولید محتوا و کپی رایتینگ در کنار تمامی مواردی که اینجا میگوییم، یکی از پایه ای ترین قوانین در تولید محتوا و کپی رایتینگ شناخت نیاز مخاطب و تامین آن در سریع ترین زمان ممکن است .

گرسنگی مخاطب و تولید محتوا برای او
گرسنگی مخاطب و تولید محتوا برای او

بسیاری از افراد زمانی که گرسنه می شوند خیلی به با کلاس بودن رستوران یا مکان رستوران یا حتی قیمت توجهی نمی کنند و وارد اولین رستورانی می شوند که سر راهشان هست .

در میان مخاطبانی که در گوگل هم سرچ میکنند قطعا تعداد زیادی هستند که نیاز شدید و فوری دارند که به یک سوال یا نیازشان به خرید کالایی پاسخ داده شود و دقیقا پاسخ مورد نظرشان را در محتوا پیدا کنند . پس به عنوان یک کپی رایتر حرفه ای مهم ترین کاری که باید بکنید این است که نیاز های مخاطب هدف خودتان را بشناسید.

7- در کپی رایتینگ بهتر است یک داستان جذاب به مخاطب بگویید

در سال 1926 یک کپی رایتر 26 ساله تصمیم میگیرد برای یک مدرسه موسیقی و ثبت نام دوره خصوصی آن در خانه یک محتوای تبلیغاتی بنویسد. قطعا اولین چیزی که به ذهن همه می رسد این است که بنویسیم : پیانو را در 30 روز بدون معلم در خانه یاد بگیرید!

اما او این را ننوشت!

او به این فکر کرد که چرا یک فردی دوست دارد ساز زدن را یاد بگیرد؟  شاید در بیشتر موارد برای جلب توجه دوستان و اطرافیان و به نوعی حس تحسین و تشویق جمع در حالی که او برای آنها می نوازد . شاید ما اگر جای او بودیم تلاش مان برای پیدا کردن یک عنوان خوب برای این تبلیغ را همین جا تمام میگردیم و می نوشتیم : چگونه دریک میهمانی به عنوان یک پیانیست حرفه ای بدرخشیم ؟

ولی او این را هم ننوشت و باز هم بیشتر فکر کرد!

او متوجه شد که فقط توضیح ساده و تکراری درخشیدن در یک جمع شاید چیز جذابی برای مخاطب نباشد و باید حس او را هم بر انگیزد . و این حس را در او ایجاد کند که در جایگاه یک موسیقی دان خارق العاده نشسته است و در حال نواختن ساز است .

چیزی که در نهایت نوشت این بود :

“They Laughed When I Sat Down At the Piano But When I Started to Play!”

 

داستان گویی شخصی در تولید محتوا
داستان گویی شخصی در تولید محتوا

او این جور تصمیم گرفت که بیشتر فضای تحت اختیار خودش در این تبلیغ را به فضاسازی و داستان گویی موفقیت شخصی بپردازد و مخاطب را ترغیب کند که مابقی آگهی را هم بخواند .

و این کپی رایتر کسی نبود جز John Caples و این تبلیغ هم در رزومه او بسیار مشهور است .

این نوع تبلیغ نویسی مخاطب را جذب میکند تا بداند بقیه داستان چه میشود و آیا او هم روزی می تواند مانند شخصیت این داستان شود؟

8- در کپی رایتینگ باید محتوا را رنگ آمیزی و بصری کنید

Leo Burnett یکی از کپی رایتر ها و تبلیغ نویس های مشهور است که کار او فقط « جذب مخاطب به دیدن آگهی » بود . مشخصا تا زمانی که مخاطب تبلیغ را نبیند اگر بهترین محتوا را هم نوشته باشیم آن را نمی خواند . پس مهم ترین کار در کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی به دام انداختن چشمی مخاطب در ابتدای کار است .

در دنیای آنلاین این روزها مشخصا به این مورد بیشتر از هر دوره و زمان دیگری نیاز داریم .

ترفندهای ریز برای جذب مخاطب در نگاه اول :

  • انتخاب یک فونت مناسب و بزرگ به اندازه کافی نه اغراق آمیز
  • خط های کوتاه و پاراگراف های کوتاه تر
  • تنوع در متن نویسی مثل استفاده از بلد کردن ، ایتالیک ، خط کشیدن زیر متن
  • لیست کردن محتوا با شماره یا بولت ها
  • استفاده از نقل قول ها
  • افزایش تعداد زیر عنوان ها به اندازه معقول
  • نشانه ها و علامت های بصری مانند فلش ، پرانتز و..

9- در کپی رایتینگ خیلی با هوش نباشید

به عنوان یک نویسنده حرفه ای و کپی رایتر همه ما دوست داریم در تولید محتوا با کلمات بازی کنیم . در بعضی از موارد وابسته به نوع برند و لحن برند ممکن است این مساله تا حدودی خوب باشد . اما بیشتر زمان ها وضوح و روشن بودن و ساده بودن محتوا برای مخاطب بسیار با ارزش تر و مهم تر از نشان دادن هوش شماست .

در تولید محتوا باهوشی خودتان را شوآف نکنید
در تولید محتوا باهوشی خودتان را شوآف نکنید

Gary Bencivenga کپی رایتر میلیون دلاری این طور میگوید که :

«زمانی می توانیم بگوییم که یک محتوای تجاری یا تبلیغ موفق است که فروش را بیشتر کند نه اینکه پر از کلمات هوشمندانه باشد با کمترین تاثیر در فروش . کپی رایتری که فقط به فکر شوآف استعداد خودش در نویسندگی و بازی با کلمات باشد مثل ماهیگیری می ماند که قلاب را رها کرده است و رفته است »

10- در کپی رایتینگ یک کلکسیونر ایده باشید

یکی از مهمترین وظایف شما به عنوان یک کپی رایتر حرفه ای این است که یک کلکسیون کاملی از ایمیل ، آگهی تبلیغاتی ، محتوای جذاب و خلاصه هر چیزی که به عنوان یک محتوای عالی و خاص به چشم شما می آید جمع آوری کنید . این کلکسیون می تواند باعث نجات شما از نا امیدی در زمان هایی باشد که حس می کنید هیچ چیزی برای نوشتن و ارائه ندارید و به نوعی مغزتان بلوکه شده است .( من خودم برای کلکسیونم از برنامه Evernote  استفاده میکنم و خیلی هم راضی هستم . شما از چه برنامه ای تصمیم دارید استفاده کنید ؟ )

11– در کپی رایتینگ یک هدف پنهان در هر محتوایی داشته باشید

این روزها کمتر کسب و کاری را می توانیم پیدا کنیم که به دنبال تولید محتوا نباشد و از طرفی کمتر کسب و کاری را هم می توانیم پیدا کنیم که مفهوم تولید محتوا و بازاریابی محتوا را درست متوجه شده باشد و درک درستی از آن داشته باشد . بنابراین بسیاری از وبلاگ های کسب و کارها معمولا مقاله دانی می شوند که هیچ ارزشی ندارد جز کند کردن سایت ،شلوغ کردن سایت و صرف هزینه اضافی .

در کپی رایتینگ هدف داشته باشید
در کپی رایتینگ هدف داشته باشید

اینکه ما مخزنی از مقالات داشته باشیم اتفاقا اصلا بد نیست ، بلکه زمانی بد میشود که بی هدف همین طور پشت سر هم مقاله تولید میکنیم بدون در نظر داشتن استراتژی خاص یا هدف خاصی .

David Ogilvy اعتقاد دارد : «  در دنیای مدرن کسب و کار هیچ فایده ای ندارد شما خلاقیت خارق العاده داشته باشید یا یک متفکر برجسته باشید ، مهم این است آن چیزی را که تولید و عرضه می کنید بتوانید بفروشید و برای آن مخاطب پیدا کنید »

در مورد تولید محتوا هم زمانی ما موفق هستیم که بتوانیم مخاطب را جذب محتوای خودمان بکنیم و جزو طرفداران پر و پا قرص ما شود ، اعتماد او را جلب کنیم و در نهایت جزو مشتری های وفادار خودمان بکنیم .

12- همه عامل های حواس پرتی را در زمان تولید محتوا از خودتان دور کنید

همه ما تولید کننده های محتوا و کپی رایترها این تجربه را داریم که در زمان نوشتن و یا فکر کردن به ایده ها دچار حواس پرتی های مختلف می شویم . مثلا یک دفعه یادمان می افتد که فلان شبکه اجتماعی را باید چک کنیم ، ایمیل مان را باید نگاهی بیاندازیم و… خلاصه یک دفعه به خودمان می آییم و می بینیم که مثلا 5 ساعت از زمان مان گذشته ولی ما به تنها چیزی که نرسیدیم فکر کردن به ایده و تولید محتوای مدنظرمان بوده است !

افزایش تمرکز در تولید محتوا
افزایش تمرکز در تولید محتوا

برای افزایش بهره وری و تمرکز می توانید روش Eugene Schwartz را هک کنید :

{به اتاق کارتان بروید و روی صندلی تان بنشینید . موبایل خودتان را خاموش کنید، صفحه ایمیل خودتان و یا هر شبکه اجتماعی ای که روی دسک تاپ تان باز است را ببندید و برای دقایقی با آنها خداحافظی کنید .

تایمر را روی عدد 33 تنظیم کنید و در این مدت فقط بنویسید و به ایده هایتان فکر کنید و هر زمان که تایمر آلارم داد از پشت میزتان بلند شوید و به مدت 10 دقیقه استراحت کنید . ( در تکنیک پومودورو این مدت زمان 25 دقیقه تمرکز و 5 دقیقه استراحت در نظر گرفته می شوید . در کل خیلی تفاوتی ندارد مهم این است که در یک مدت زمان مشخص فقط بتوانید روی یک موضوع تمرکز کنید )}

با استفاده از این تکنیک Schwartz توانست با روزی 3 ساعت در روز و 5 روز در هفته به یکی از بزرگترین کپی رایترهای زمان خودش تبدیل شود .

13– در کپی رایتینگ روی مزایای خدمات یا محصول تان تمرکز کنید

تمامی کپی رایترهای مشهور دنیا اعتقاد دارند که یک کپی رایتر حرفه ای به مزایا و نتایجی که محصول یا خدماتش برای مخاطب دارد اشاره میکند نه ویژگی هایی که محصول دارد .

John Caples می گوید : « بهترین عنوان ها در تولید محتوا و کپی رایتینگ عنوان هایی هستند که به یک مزیت محصول یا خدمات اشاره مستقیم دارند »

Eugene Schwartz می گوید : « در مورد آن چیزی که محصول یا خدمات شما برای مخاطب دارد صحبت کنید نه آن چیزی که هست  و این را به مخاطب عینی نشان بدهید »

Bob Bly می گوید: «  تقریبا همه کپی رایترهای مشهور در مورد مزایا صحبت می کنند »

در کپی رایتینگ مزایای محصول را بلد کنید
در کپی رایتینگ مزایای محصول را بلد کنید

پس اگر همه افراد مشهور و متخصص در مورد این نکته مهم در کپی رایتینگ و تولید محتوا صحبت میکنند پس حتما کار میکند . پس هر ویژگی ای که در محصول یا خدمات تان میبینید و دوست دارید به مخاطب ارائه بدهید را تبدیل به مزیت کنید . یعنی نتیجه نهایی آن ویژگی را به صورت مزیت به مخاطب ارائه بدهید . مثلا اگر یکی از ویژگی های قفل دیجیتال وجود سنسور اثر انگشت نیمه هادی و پر قدرت آمریکایی است ، شما به عنوان یک کپی رایتر حرفه ای به جای گفتن این مورد در حالت بُلد ، باید به مخاطب بگویید که با نصب این قفل از شر کلیدهای دردسر ساز راحت می شود و در کسری از ثانیه با گذاشتن انگشتش روی قفل می تواند آن را باز کند .

13- در کپی رایتینگ  احساسات مخاطب را قلقلک بدهید !

Lampropoulos زمانی که در آغاز کارش در زمینه کپی رایتینگ بود متوجه شد که برای موفقیت یک ایمیل یا هر محتوایی در کپی رایتینگ فقط کافی نیست که از توصیه نامه ها استفاده کنیم ، توجیه قیمت بیاوریم و… بلکه لازم است احساسات مخاطب را هم درگیر محتوا کنیم .

پس هر زمان که تصمیم گرفتید محتوایی تولید کنید یا به عنوان یک کپی رایتر حرفه ای یک متن تجاری بنویسید به این فکر کنید که این محتوای شما در حال حاضر چه احساسی از مخاطب را می تواند قلقلک بدهد ؟

قلقلک مخاطب در تولید محتوا
قلقلک مخاطب در تولید محتوا

مشخصا تنوع احساسات و روش های ایجاد آنها متفاوت است اما بهتر است مهم ترین و عمیق ترین آنها را در کپی رایتینگ بشناسیم:

  • ترس
  • طمع
  • گناه
  • حس مالکیت
  • خشم
  • آزادی
  • خودستایی و حس خوب نسبت به خود

14- در کپی رایتینگ ، قلاب منحصر به فرد خودتان را پیدا کنید

زمانی که از Parris Lampropoulos در مورد روند تولید محتوای تجاری و کپی رایتینگ پرسیدند این طور پاسخ داد که : « قبل از هر چیز به سراغ سایت هایی مثل Forbes ، Fortune و Business Week و … می روم و شروع میکنم به خواندن مقالاتی که این سایت ها در ابتدا پیشنهاد میکنند . بعد یک کار عجیب انجام میدهم و آن هم نوشتن یک لیست بولت دار از تمام چیزهایی که در این مقالات فریبنده و جذاب هستند و ممکن است تا به حال به گوش کسی نخورده باشد و یا غیر معمول و عجیب و غریب به نظر برسد  .

این کار به من قلاب اصلی را میدهد ، حالا نوشتن خیلی راحت میشود چون با داشتن ستون اصلی دیگر فقط نیاز به شاخ و برگ دادن به آن دارم و نوشتن داستان اصلی خیلی سخت نیست .»

15- ادعاهای خود را در محتوا اثبات کنید

این روزها در محتواهای تجاری و تبلیغات شاهد جملات و کلمات اغراق آمیزی هستیم که واقعا در یک لحظه آدم حس میکند به جای 2 تا چند تا شاخ در آورده است ! مثلا « 10 کیلو کاهش وزن در 10 دقیقه » ، « رفع همه چین و چروک های صورت یک فرد 70 ساله فقط در 3 ثانیه » و…

همه ما می دانیم دیگر عمر این گونه تبلیغات خیلی وقت است که تمام شده است و مردم اصلا این روزها به این نوع محتواها هیچ اهمیتی نمی دهند و اتفاقا بر عکس، این برند را جزو برندهای زرد و به درد نخور به حساب می آورند .

کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی
کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی

اما از بحث این محتواهای اغراق آمیز که بگذریم در کپی رایتینگ یکی از تکنیک هایی که می توانید از طریق آن اعتماد مخاطب را جذب کنید و در نوشته با اعتماد به نفس بیشتری با او صحبت کنید تا حس بهتری به او بدهید این است که از شواهد و مدارک تایید شده و یا قابل قبول برای مخاطب استفاده کنید .

از جمله :

  • آمار و ارقام رسمی
  • نشان دادن نتیجه واقعی
  • مطالعات موردی
  • توصیه نامه های افراد
  • داستان های موفقیت

16- عامل های متقاعد کننده در کپی رایتینگ را با یکدیگر ترکیب کنید

Bob Bly مشهورترین کپی رایتر آمریکایی اعتقاد دارد اضافه کردن این موارد به محتوای کپی رایتینگ می تواند مخاطب را متقاعد و ترغیب به انجام عمل کنید :

  • تمرکز روی مخاطب
  • ارائه مزایا  به مخاطب
  • چیزهایی که شما را از رقبا متفاوت میکند
  • تایید حرف هایی که می زنید با دلایل و مدارک معتبر
  • ارزش آفرینی برای مخاطب

17- حتما از تصاویر و تصویر سازی در کپی رایتینگ استفاده کنید

تصویر به مخاطب کمک میکند که در مدت زمان کمتری نیست به متن، هدف محتوا را درک کند و علاوه بر این باعث خوانایی بهتر محتوا و جذاب شدن محتوا هم میشود

Drew Eric Whitman می گوید : « کپی رایترها باید همیشه قبل از نوشتن محتوا یک فیلم ذهنی از محتوا را در مغزشان کارگردانی کنند »

کپی رایتینگ
کپی رایتینگ

مثلا برندی مانند innocent به شکلی خارق العاده ویژگی های نوشیدنی هایش را تصویر سازی میکند مثل :

(…) this drink tastes of sunshine. Not that watery stuff that you get in the UK for five or six days of the year, but the great, clear, life-affirming rays that you’ll only find where these fruits are grown.

شما بعد از خواندن این متن دقیقا گرمای خورشید را حس میکنید!

18- در کپی رایتینگ به دنبال اعتبار سازی باشید

Steve Slaunwhite یک از کپی رایترهای بسیار موفق دنیا می گوید : « من با سالها تجربه در کپی رایتینگ به این نتیجه رسیده ام که کلیدی ترین روش جذب و ترغیب مخاطب به انجام کاری این است که اعتماد او را جلب کنید .اگر شما اعتماد سازی را به خوبی انجام بدهید می توانید به ترغیب و جلب توجه مخاطب هم فکر کنید و اگر در اعتماد سازی ناموفق باشید قطعا نمی توانید به هیچ کدام از اهداف تان هم برسید »

در کپی رایتینگ با این موارد می توانیم روی اعتماد سازی مخاطب کار کنیم :

  • گارانتی و ضمانت ، امکان برگشت کالا ، حفظ حریم خصوصی
  • توصیه نامه های مشتریان راضی
  • سابقه کاری
  • رزومه کاری
  • عضویت در شبکه های حرفه ای و تخصصی
  • نتایج نظر سنجی ها
  • مصاحبه در رسانه های مختلف
  • رتبه بندی تخصصی برند شما
  • نشان استانداردها و تاییدیه های مختلف

19- «قانون 3 بار » را در کپی رایتنگ رعایت کنید

در کپی رایتینگ این به عنوان یک قانون توسط کپی رایترهای مشهور دنیا استفاده میشود که اگر نکته ای به نظرتان مهم می رسد و می خواهید حتما مخاطب آن را ببیند و به آن توجه کند ، حداقل 3 بار آن را تکرار کنید .

قانون 3 بار در تولید محتوا
قانون 3 بار در تولید محتوا

Derek Halpern پیشنهاد میکند که یک فرم ورود و ثبت نام را به روش های مختلف 3 بار در صفحه درباره ما بگذارید .

بسیاری از بازاریابان ایمیلی اعتقاد دارند در هر ایمیل باید 3 لینک را جا بدهند

صفحات لندینگ پیج طولانی باید حداقل 3 CTA در جاهای مختلف داشته باشد

اگر موضوعی مهم است باید حداقل 3 بار در ابتدا ، وسط و انتها آن را به شکلی تکرار کنید .

20- چیز بیشتری بدهید چیز کمتری بخواهید

Bob Bly میگوید : « اگر شما از مخاطب توقع دارید که کاری برای شما انجام بدهد باید یک چیز با ارزش و فراتر از حد تصورش به او  بدهید.»

در کپی رایتینگ بیشتر بدهید تا بخواهید
در کپی رایتینگ بیشتر بدهید تا بخواهید

مثلا اگر شما می خواهید مخاطب در خبرنامه ایمیل شما ثبت نام کند ، فرم نظر سنجی شما را پر کند ، برای شما در پایین مقالات کامنت بگذارد و… باید کاری کنید که مخاطب حس کند کاری که برای شما انجام میدهد در مقابل چیزی که از شما دریافت میکند در اصل هیچ ارزشی ندارد! مثلا اگر می خواهید ایمیل مخاطب را بگیرید به او پیشنهاد دانلود یک فایل یک صفحه ای بی ارزش را ندهید ، بلکه به او قول بدهید که می خواهید به او یک کتاب الکترونیکی 75 صفحه ای پر از ایده های ناب بدهید ( البته باید در واقعیت هم همین طور باشد نه اینکه فقط قول بدهید )

21- در کپی رایتینگ محتوای شما حتما باید شامل یک CTA خاص باشد

اصلا مهم نیست محتوای شما یک مقاله وبلاگ ، یک محتوای ایمیلی ، یک پست شبکه اجتماعی یا … هر چیز دیگری است مهم این است که در هر نوع محتوایی باید یک چیز خاص از مخاطب بخواهید وگرنه ممکن است مخاطب بدون هیچ اقدامی شما را ترک کند .

برای دعوت به اقدام به عمل یا CTA مطمئن شوید :

  • این پیشنهاد شما با پرسونای مخاطب و یا جایگاهش در قیف فروش متناسب باشد
  • پیشنهاد شما یک چیز با ارزش برای مخاطب است
  • به او پیشنهادهایی میدهید که او واقعا می خواهد و به آنها نیاز دارد
  • چند بار مزیت و یا حسی که محصول یا خدمات شما برای او ایجاد میکند را تکرار کرده اید

22- در کپی رایتینگ محتوای خود را شخص سازی کنید

David Garfinkel می گوید یک محتوای موفق محتوایی است که برای مخاطب شخصی سازی شده باشد . استفاده از کلمات و محتوای فوق العاده خشک و رسمی و کتابی مخاطب را فراری میدهد. جوری با مخاطب حرف بزنید که مخاطب شما فکر کند جلوی روی شما نشسته است و دو تایی در حال گپ و گفتگو هستید »

مخاطب منحصر به فرد در تولید محتوا
مخاطب منحصر به فرد در تولید محتوا

تحقیقات زیادی نشان داده اند ایمیل هایی که با اسم مخاطب فرستاده می شوند نسب به ایمیل های گروهی و بدون نام و نشان تاثیر بیشتری روی مخاطب دارند .

23- محتوای خودتان را طبق یک فرمول خاص سازماندهی کنید

نوشتن با یک فرمول خاص و هدف خاص قطعا به محتوای ما چهارچوب و شکل منطقی می دهد . مثلا در فروش، ما یک فرمولی داریم به عنوان AIDA که اول حروف کلمات attention-interest-desire-action است . و هرفروشنده ای اگر چیزی برای فروش داشته باشد قطعا اگر از این فرمول استفاده کند موفق تر است و زودتر به نتیجه می رسد .

در کپی رایتینگ هم فرمول های زیادی وجود دارد که شما می توانید از آنها استفاده کنید و با یک جستجو در اینترنتی می توانید به آنها برسید .

مثلا   Dan Kennedy یک فرمول مشهوری دارد به نام PAS که ساخته شده از حروف ابتدای Problem-Agitate-Solution است . یعنی شما باید در محتوا به دنبال پیدا کردن مشکل مخاطب ، آگاهی دادن به مخاطب برای اطلاع از وجود این مشکل در صورتی که خودش اطلاع ندارد و بعد هم راه حلی برای این مشکل باشید .

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۳ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

23 توصیه در کپی رایتینگ برای الگو برداری از کپی رایترهای مشهور دنیا

یکی از سریع ترین و بهترین راه های موفقیت در هر کاری از جمله کپی رایتینگ و تولید محتوا، الگوبرداری از افراد موفق و فوق ستاره های تولید محتوا و به کار بردن نظرات و نکته ها و فرمول هایی است که آنها گفته اند .

23 توصیه از مشهورترین کپی رایترها برای الگو برداری در تولید محتوا و کپی رایتینگ

1- در کپی رایتینگ باید جستجو گر و محقق خوبی باشید

همه کپی رایترها و تبلیغ نویس های حرفه ای با هم اتفاق نظر دارند که یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین مرحله در شروع تولید محتوا و یا کپی رایتینگ قطعا تحقیقات و جستجوی اولیه است . David Ogilvy پدر تبلیغ نویسی می گوید : « تا جایی که می توانید مغز خودتان را از اطلاعات به درد بخور انباشته کنید »

و Gary Bencivenga شاگرد او هم می گوید : « بهترین کپی رایترها ، جستجو گرهای حرفه ای و عالی هستند .و John Caples به من توصیه کرد که باید 7 برابر اطلاعاتی که حس میکنم در نهایت نیاز دارم و ممکن است از آنها استفاده کنم باید اطلاعات جمع آوری کنم »

تاثیر جستجو در کپی رایتینگ
تاثیر جستجو در کپی رایتینگ

جستجو و جمع آوری اطلاعات خصوصا زمانی به درد می خورد و بسیار کارا میشود که شما به عنوان یک نویسنده و تولید کننده محتوا حس میکنید مغزتان کاملا بلوک شده است و نمی توانید حتی یک کلمه هم بنویسید، اینجاست که این جستجوهای اولیه مغز شما را دوباره راه می اندازد.

هر چه قدر اطلاعات بیشتری جمع آوری کنید و در دسترس تان باشد قطعا بیشتر می توانید با این اطلاعات بازی کنید تا نتیجه دلخواه تان را بگیرید .

2– در کپی رایتینگ باید جذابیت بیشتری اضافه کنید

زمانی که حس میکنید جمله بعدی را چگونه باید بنویسید و چگونه باید بهتر بنویسید ، این نکته مهم در کپی رایتینگ را به یادتان بیاورید که حتما به متن و محتوا چاشنی جذابیت اضافه کنید .  David Ogilvy اعتقاد دارد که « حقیقت را بگویید اما حقیقت را جذاب بگویید . شما نمی توانید افراد را وادار به خرید بکنید ، فقط می توانید آنها را علاقه مند به خرید بکنید »

ایجاد جذابیت در تولید محتوا
ایجاد جذابیت در تولید محتوا

راهنما:

  • برای اسکنر – مخاطب ها ( مخاطب هایی که در کسری از ثانیه فقط نگاهی به کل محتوا میکنند ) جذاب و تصویری بنویسید
  • کمی چاشنی طنز یا سرگرمی به محتوا اضافه کنید
  • مخاطب را درگیر بحث و موضوع کنید
  • از روش داستان گویی در تولید محتوا استفاده کنید

3- در کپی رایتینگ ، شخصیت خاص و منحصر به فرد خودتان یا برندتان را به محتوا تزریق کنید

مشخصا هر نویسنده و برند تجاری سبک منحصر به فرد و خاص خود را برای بیان اطلاعات و محتوای مورد نظر خودش دارد . بنابراین نباید بگذارید که محتوای شما یک کپی به درد نخور و تکراری از بقیه محتواهای موجود در سطح وب شود .

در تولید محتوا شخصیت خاص خودتان را داشته باشید
در تولید محتوا شخصیت خاص خودتان را داشته باشید

باید لحن و سبک منحصر به فرد خودتان را به هر نوع محتوایی که منتشر میکنید اضافه کنید . مثلا اگر لحنی که انتخاب کردید و دوست دارید یک لحن شاد و فانتزی و کمی طنزگونه است یکباره یک محتوایی منتشر نکنید که کاملا خشک و رسمی است .

و سعی کنید در هنگام انتخاب لحن و سبک علاوه بر در نظر گرفتن علاقه خودتان ، مخاطب هدف تان و پرسونای او را هم در نظر بگیرید و با توجه به آن نوع لحن و سبک برندتان را انتخاب کنید.

4-در کپی رایتینگ باید یک عنوان قدرتمند و خارق العاده بنویسید

یک گزارش آماری در خصوص رفتار مخاطب این طور نشان داده است که: افرادی که فقط عنوان مقالات را می خوانند ، 5 برابر بیشتر از افرادی هستند که متن مقاله را می خوانند .

پس اگر شما بتوانید یک عنوان خارق العاده و منحصر به فرد بنویسید چندین قدم جلوتر هستید و به نتیجه دلخواهتان از تاثیر محتوا در مخاطب نزدیک تر میشوید .

عنوان نویسی قدرتمند در تولید محتوا
عنوان نویسی قدرتمند در تولید محتوا

راهنما :

  • ابتدا محتوای اصلی و بدنه را بنویسید بعد قویترین و مهم ترین عبارات را بیرون بکشید ( الزاما نباید حتما آنها را بنویسید ، من خودم در این به جای نوشتن به صورت ذهنی این عبارت ها را تجزیه و تحلیل میکنم  )
  • بین آنها هوشمندانه ترین و فریبنده ترین عنوان را انتخاب کنید و بنویسید
  • این 4 تا مورد را حتما در نظر داشته باشید :منحصر به فرد ، مفید ، بسیار خاص ، ضروری
  • حتما یک مزیت را در عنوان تان جای بدهید ( البته باید مطمئن باشید که این مزیت در متن هم به صورت مفصل گفته شده است )
  • یک تصویر زنده و ملموس را در ذهن مخاطب نقاشی کنید .

۱۰ روش عنوان نویسی در تولید محتوا به روش تار عنکبوتی ( روش ۳ و ۴ را حتما انجام دهید )

از تست میانبر  David Garfinkel  در عنوان نویسی استفاد کنید :

همیشه محتوای عنوان تان را دقیقا مثل یک آگهی تبلیغاتی ببینید ، در زمان نوشتن و انتشار محتوا این طور فکر کنید که در کنار عنوان شماره تماس خودتان را هم گذاشته اید ، آیا به نظر خودتان برای مخاطب انقدر جذاب هست که با شما تماس بگیرد ؟

John Caples هم عنوان های موفق را به 3 دسته اصلی تقسیم بندی میکند . مطابق با تجربه او عنوان های جذاب جزو این سه دسته هستند : دسته سوم عنوان هایی هستند که به شدت کنجکاوی مخاطب را بر می انگیزند ، دسته دوم عنوان هایی مثل روزنامه ها و سایت های خبری هستند که یک خبر داغ را اعلام میکنند و دسته اول عنوان هایی هستند که دقیقا علاقه مندی ها و حس منفعت شخصی مخاطب را تحریک میکنند و این حس را به مخاطب می دهند که خواندن این مقاله یک سود خوبی نصیبش می کند ( این سود الزاما مادی نیست و می تواند یادگیری یک موضوع باشد ، ایجاد حال خوب و شادی باشد ، افزایش اطلاعات در مورد یک مکان برای گردشگری باشد و… )

پیشنهاد : معمولا عنوان های صرفا تحریک کننده کنجکاوی نمی توانند حس علاقه و اشتیاق را در مخاطب ایجاد کنند پس بهتر است حتما با محتوایی که نفع شخصی مخاطب را به او نشان می دهد ترکیب شوند .

5- در کپی رایتینگ باید ساده و قابل هضم بنویسید

ما بارها و بارها در رایتینا این مساله را گفته ایم که در تولید محتوا قرار نیست ما جایزه نوبل ادبیات بگیریم یا یک کتاب تخصصی برای دانشجویان دکترای یک رشته تخصصی بنویسیم .

قدرت در تولید محتوا ساده نویسی است نه پیچیدگی .

هر چه ساده تر یک مطلب حتی پیچیده و تخصصی را به مخاطب ارائه بدهید نشان دهنده این است که شما در تولید محتوا و کپی رایتینگ حرفه ای تر هستید . و این ساده سازی فقط به معنی استفاده از کلمات پر تکرار و عمومی و ساده نیست . بلکه شما باید مفهوم اصلی را تا جای ممکن ساده کنید . جوری که مخاطب با یک مرور پیام اصلی شما و محتوا را بگیرد .

تولید محتوا به شکلی قابل هضمتولید محتوا به شکلی قابل هضم
تولید محتوا به شکلی قابل هضم

Eugene Scwartz کپی رایتر معروف اعتقاد دارد : « در کپی رایتینگ شما باید این جور فکر کنید که برای فردی می نویسید که هیچ اطلاعاتی در موردی که می نویسید ندارد ، پایین ترین سطح هوش را دارد ، کاملا بی حوصله و خسته است و… پس باید پیام خودتان را به ساده ترین و مستقیم ترین حالت ممکن به او ارائه بدهید »

6- در کپی رایتینگ باید فقط چیزی را به خورد مخاطب بدهید که می خواهد

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”reg” ihc_mb_template=”3″ ]

کپی رایتر مشهور Gary Halbert یک داستانی دارد در مورد معروف و مشهور شدن یک رستوران ، و این جور میگوید که : « یک رستوران فقط به خاطر فضای لوکس ، غذای عالی و یا قیمت پایین مشهور و معروف نمی شود بلکه یک رستوران ممکن است فقط به این خاطر پر مشتری باشد که سر راه گرسنگان زیادی است که هر روز از کنار آن عبور میکنند!»

اگر صاحب یک رستوران هستید در بسیاری از مواقع مشتری ها فقط به این خاطر دوست دارند که شما فقط توانسته اید نیاز گرسنگی او را برطرف کنید . در تولید محتوا و کپی رایتینگ در کنار تمامی مواردی که اینجا میگوییم، یکی از پایه ای ترین قوانین در تولید محتوا و کپی رایتینگ شناخت نیاز مخاطب و تامین آن در سریع ترین زمان ممکن است .

گرسنگی مخاطب و تولید محتوا برای او
گرسنگی مخاطب و تولید محتوا برای او

بسیاری از افراد زمانی که گرسنه می شوند خیلی به با کلاس بودن رستوران یا مکان رستوران یا حتی قیمت توجهی نمی کنند و وارد اولین رستورانی می شوند که سر راهشان هست .

در میان مخاطبانی که در گوگل هم سرچ میکنند قطعا تعداد زیادی هستند که نیاز شدید و فوری دارند که به یک سوال یا نیازشان به خرید کالایی پاسخ داده شود و دقیقا پاسخ مورد نظرشان را در محتوا پیدا کنند . پس به عنوان یک کپی رایتر حرفه ای مهم ترین کاری که باید بکنید این است که نیاز های مخاطب هدف خودتان را بشناسید.

7- در کپی رایتینگ بهتر است یک داستان جذاب به مخاطب بگویید

در سال 1926 یک کپی رایتر 26 ساله تصمیم میگیرد برای یک مدرسه موسیقی و ثبت نام دوره خصوصی آن در خانه یک محتوای تبلیغاتی بنویسد. قطعا اولین چیزی که به ذهن همه می رسد این است که بنویسیم : پیانو را در 30 روز بدون معلم در خانه یاد بگیرید!

اما او این را ننوشت!

او به این فکر کرد که چرا یک فردی دوست دارد ساز زدن را یاد بگیرد؟  شاید در بیشتر موارد برای جلب توجه دوستان و اطرافیان و به نوعی حس تحسین و تشویق جمع در حالی که او برای آنها می نوازد . شاید ما اگر جای او بودیم تلاش مان برای پیدا کردن یک عنوان خوب برای این تبلیغ را همین جا تمام میگردیم و می نوشتیم : چگونه دریک میهمانی به عنوان یک پیانیست حرفه ای بدرخشیم ؟

ولی او این را هم ننوشت و باز هم بیشتر فکر کرد!

او متوجه شد که فقط توضیح ساده و تکراری درخشیدن در یک جمع شاید چیز جذابی برای مخاطب نباشد و باید حس او را هم بر انگیزد . و این حس را در او ایجاد کند که در جایگاه یک موسیقی دان خارق العاده نشسته است و در حال نواختن ساز است .

چیزی که در نهایت نوشت این بود :

“They Laughed When I Sat Down At the Piano But When I Started to Play!”

 

داستان گویی شخصی در تولید محتوا
داستان گویی شخصی در تولید محتوا

او این جور تصمیم گرفت که بیشتر فضای تحت اختیار خودش در این تبلیغ را به فضاسازی و داستان گویی موفقیت شخصی بپردازد و مخاطب را ترغیب کند که مابقی آگهی را هم بخواند .

و این کپی رایتر کسی نبود جز John Caples و این تبلیغ هم در رزومه او بسیار مشهور است .

این نوع تبلیغ نویسی مخاطب را جذب میکند تا بداند بقیه داستان چه میشود و آیا او هم روزی می تواند مانند شخصیت این داستان شود؟

8- در کپی رایتینگ باید محتوا را رنگ آمیزی و بصری کنید

Leo Burnett یکی از کپی رایتر ها و تبلیغ نویس های مشهور است که کار او فقط « جذب مخاطب به دیدن آگهی » بود . مشخصا تا زمانی که مخاطب تبلیغ را نبیند اگر بهترین محتوا را هم نوشته باشیم آن را نمی خواند . پس مهم ترین کار در کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی به دام انداختن چشمی مخاطب در ابتدای کار است .

در دنیای آنلاین این روزها مشخصا به این مورد بیشتر از هر دوره و زمان دیگری نیاز داریم .

ترفندهای ریز برای جذب مخاطب در نگاه اول :

  • انتخاب یک فونت مناسب و بزرگ به اندازه کافی نه اغراق آمیز
  • خط های کوتاه و پاراگراف های کوتاه تر
  • تنوع در متن نویسی مثل استفاده از بلد کردن ، ایتالیک ، خط کشیدن زیر متن
  • لیست کردن محتوا با شماره یا بولت ها
  • استفاده از نقل قول ها
  • افزایش تعداد زیر عنوان ها به اندازه معقول
  • نشانه ها و علامت های بصری مانند فلش ، پرانتز و..

9- در کپی رایتینگ خیلی با هوش نباشید

به عنوان یک نویسنده حرفه ای و کپی رایتر همه ما دوست داریم در تولید محتوا با کلمات بازی کنیم . در بعضی از موارد وابسته به نوع برند و لحن برند ممکن است این مساله تا حدودی خوب باشد . اما بیشتر زمان ها وضوح و روشن بودن و ساده بودن محتوا برای مخاطب بسیار با ارزش تر و مهم تر از نشان دادن هوش شماست .

در تولید محتوا باهوشی خودتان را شوآف نکنید
در تولید محتوا باهوشی خودتان را شوآف نکنید

Gary Bencivenga کپی رایتر میلیون دلاری این طور میگوید که :

«زمانی می توانیم بگوییم که یک محتوای تجاری یا تبلیغ موفق است که فروش را بیشتر کند نه اینکه پر از کلمات هوشمندانه باشد با کمترین تاثیر در فروش . کپی رایتری که فقط به فکر شوآف استعداد خودش در نویسندگی و بازی با کلمات باشد مثل ماهیگیری می ماند که قلاب را رها کرده است و رفته است »

10- در کپی رایتینگ یک کلکسیونر ایده باشید

یکی از مهمترین وظایف شما به عنوان یک کپی رایتر حرفه ای این است که یک کلکسیون کاملی از ایمیل ، آگهی تبلیغاتی ، محتوای جذاب و خلاصه هر چیزی که به عنوان یک محتوای عالی و خاص به چشم شما می آید جمع آوری کنید . این کلکسیون می تواند باعث نجات شما از نا امیدی در زمان هایی باشد که حس می کنید هیچ چیزی برای نوشتن و ارائه ندارید و به نوعی مغزتان بلوکه شده است .( من خودم برای کلکسیونم از برنامه Evernote  استفاده میکنم و خیلی هم راضی هستم . شما از چه برنامه ای تصمیم دارید استفاده کنید ؟ )

11– در کپی رایتینگ یک هدف پنهان در هر محتوایی داشته باشید

این روزها کمتر کسب و کاری را می توانیم پیدا کنیم که به دنبال تولید محتوا نباشد و از طرفی کمتر کسب و کاری را هم می توانیم پیدا کنیم که مفهوم تولید محتوا و بازاریابی محتوا را درست متوجه شده باشد و درک درستی از آن داشته باشد . بنابراین بسیاری از وبلاگ های کسب و کارها معمولا مقاله دانی می شوند که هیچ ارزشی ندارد جز کند کردن سایت ،شلوغ کردن سایت و صرف هزینه اضافی .

در کپی رایتینگ هدف داشته باشید
در کپی رایتینگ هدف داشته باشید

اینکه ما مخزنی از مقالات داشته باشیم اتفاقا اصلا بد نیست ، بلکه زمانی بد میشود که بی هدف همین طور پشت سر هم مقاله تولید میکنیم بدون در نظر داشتن استراتژی خاص یا هدف خاصی .

David Ogilvy اعتقاد دارد : «  در دنیای مدرن کسب و کار هیچ فایده ای ندارد شما خلاقیت خارق العاده داشته باشید یا یک متفکر برجسته باشید ، مهم این است آن چیزی را که تولید و عرضه می کنید بتوانید بفروشید و برای آن مخاطب پیدا کنید »

در مورد تولید محتوا هم زمانی ما موفق هستیم که بتوانیم مخاطب را جذب محتوای خودمان بکنیم و جزو طرفداران پر و پا قرص ما شود ، اعتماد او را جلب کنیم و در نهایت جزو مشتری های وفادار خودمان بکنیم .

12- همه عامل های حواس پرتی را در زمان تولید محتوا از خودتان دور کنید

همه ما تولید کننده های محتوا و کپی رایترها این تجربه را داریم که در زمان نوشتن و یا فکر کردن به ایده ها دچار حواس پرتی های مختلف می شویم . مثلا یک دفعه یادمان می افتد که فلان شبکه اجتماعی را باید چک کنیم ، ایمیل مان را باید نگاهی بیاندازیم و… خلاصه یک دفعه به خودمان می آییم و می بینیم که مثلا 5 ساعت از زمان مان گذشته ولی ما به تنها چیزی که نرسیدیم فکر کردن به ایده و تولید محتوای مدنظرمان بوده است !

افزایش تمرکز در تولید محتوا
افزایش تمرکز در تولید محتوا

برای افزایش بهره وری و تمرکز می توانید روش Eugene Schwartz را هک کنید :

{به اتاق کارتان بروید و روی صندلی تان بنشینید . موبایل خودتان را خاموش کنید، صفحه ایمیل خودتان و یا هر شبکه اجتماعی ای که روی دسک تاپ تان باز است را ببندید و برای دقایقی با آنها خداحافظی کنید .

تایمر را روی عدد 33 تنظیم کنید و در این مدت فقط بنویسید و به ایده هایتان فکر کنید و هر زمان که تایمر آلارم داد از پشت میزتان بلند شوید و به مدت 10 دقیقه استراحت کنید . ( در تکنیک پومودورو این مدت زمان 25 دقیقه تمرکز و 5 دقیقه استراحت در نظر گرفته می شوید . در کل خیلی تفاوتی ندارد مهم این است که در یک مدت زمان مشخص فقط بتوانید روی یک موضوع تمرکز کنید )}

با استفاده از این تکنیک Schwartz توانست با روزی 3 ساعت در روز و 5 روز در هفته به یکی از بزرگترین کپی رایترهای زمان خودش تبدیل شود .

13– در کپی رایتینگ روی مزایای خدمات یا محصول تان تمرکز کنید

تمامی کپی رایترهای مشهور دنیا اعتقاد دارند که یک کپی رایتر حرفه ای به مزایا و نتایجی که محصول یا خدماتش برای مخاطب دارد اشاره میکند نه ویژگی هایی که محصول دارد .

John Caples می گوید : « بهترین عنوان ها در تولید محتوا و کپی رایتینگ عنوان هایی هستند که به یک مزیت محصول یا خدمات اشاره مستقیم دارند »

Eugene Schwartz می گوید : « در مورد آن چیزی که محصول یا خدمات شما برای مخاطب دارد صحبت کنید نه آن چیزی که هست  و این را به مخاطب عینی نشان بدهید »

Bob Bly می گوید: «  تقریبا همه کپی رایترهای مشهور در مورد مزایا صحبت می کنند »

در کپی رایتینگ مزایای محصول را بلد کنید
در کپی رایتینگ مزایای محصول را بلد کنید

پس اگر همه افراد مشهور و متخصص در مورد این نکته مهم در کپی رایتینگ و تولید محتوا صحبت میکنند پس حتما کار میکند . پس هر ویژگی ای که در محصول یا خدمات تان میبینید و دوست دارید به مخاطب ارائه بدهید را تبدیل به مزیت کنید . یعنی نتیجه نهایی آن ویژگی را به صورت مزیت به مخاطب ارائه بدهید . مثلا اگر یکی از ویژگی های قفل دیجیتال وجود سنسور اثر انگشت نیمه هادی و پر قدرت آمریکایی است ، شما به عنوان یک کپی رایتر حرفه ای به جای گفتن این مورد در حالت بُلد ، باید به مخاطب بگویید که با نصب این قفل از شر کلیدهای دردسر ساز راحت می شود و در کسری از ثانیه با گذاشتن انگشتش روی قفل می تواند آن را باز کند .

13- در کپی رایتینگ  احساسات مخاطب را قلقلک بدهید !

Lampropoulos زمانی که در آغاز کارش در زمینه کپی رایتینگ بود متوجه شد که برای موفقیت یک ایمیل یا هر محتوایی در کپی رایتینگ فقط کافی نیست که از توصیه نامه ها استفاده کنیم ، توجیه قیمت بیاوریم و… بلکه لازم است احساسات مخاطب را هم درگیر محتوا کنیم .

پس هر زمان که تصمیم گرفتید محتوایی تولید کنید یا به عنوان یک کپی رایتر حرفه ای یک متن تجاری بنویسید به این فکر کنید که این محتوای شما در حال حاضر چه احساسی از مخاطب را می تواند قلقلک بدهد ؟

قلقلک مخاطب در تولید محتوا
قلقلک مخاطب در تولید محتوا

مشخصا تنوع احساسات و روش های ایجاد آنها متفاوت است اما بهتر است مهم ترین و عمیق ترین آنها را در کپی رایتینگ بشناسیم:

  • ترس
  • طمع
  • گناه
  • حس مالکیت
  • خشم
  • آزادی
  • خودستایی و حس خوب نسبت به خود

14- در کپی رایتینگ ، قلاب منحصر به فرد خودتان را پیدا کنید

زمانی که از Parris Lampropoulos در مورد روند تولید محتوای تجاری و کپی رایتینگ پرسیدند این طور پاسخ داد که : « قبل از هر چیز به سراغ سایت هایی مثل Forbes ، Fortune و Business Week و … می روم و شروع میکنم به خواندن مقالاتی که این سایت ها در ابتدا پیشنهاد میکنند . بعد یک کار عجیب انجام میدهم و آن هم نوشتن یک لیست بولت دار از تمام چیزهایی که در این مقالات فریبنده و جذاب هستند و ممکن است تا به حال به گوش کسی نخورده باشد و یا غیر معمول و عجیب و غریب به نظر برسد  .

این کار به من قلاب اصلی را میدهد ، حالا نوشتن خیلی راحت میشود چون با داشتن ستون اصلی دیگر فقط نیاز به شاخ و برگ دادن به آن دارم و نوشتن داستان اصلی خیلی سخت نیست .»

15- ادعاهای خود را در محتوا اثبات کنید

این روزها در محتواهای تجاری و تبلیغات شاهد جملات و کلمات اغراق آمیزی هستیم که واقعا در یک لحظه آدم حس میکند به جای 2 تا چند تا شاخ در آورده است ! مثلا « 10 کیلو کاهش وزن در 10 دقیقه » ، « رفع همه چین و چروک های صورت یک فرد 70 ساله فقط در 3 ثانیه » و…

همه ما می دانیم دیگر عمر این گونه تبلیغات خیلی وقت است که تمام شده است و مردم اصلا این روزها به این نوع محتواها هیچ اهمیتی نمی دهند و اتفاقا بر عکس، این برند را جزو برندهای زرد و به درد نخور به حساب می آورند .

کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی
کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی

اما از بحث این محتواهای اغراق آمیز که بگذریم در کپی رایتینگ یکی از تکنیک هایی که می توانید از طریق آن اعتماد مخاطب را جذب کنید و در نوشته با اعتماد به نفس بیشتری با او صحبت کنید تا حس بهتری به او بدهید این است که از شواهد و مدارک تایید شده و یا قابل قبول برای مخاطب استفاده کنید .

از جمله :

  • آمار و ارقام رسمی
  • نشان دادن نتیجه واقعی
  • مطالعات موردی
  • توصیه نامه های افراد
  • داستان های موفقیت

16- عامل های متقاعد کننده در کپی رایتینگ را با یکدیگر ترکیب کنید

Bob Bly مشهورترین کپی رایتر آمریکایی اعتقاد دارد اضافه کردن این موارد به محتوای کپی رایتینگ می تواند مخاطب را متقاعد و ترغیب به انجام عمل کنید :

  • تمرکز روی مخاطب
  • ارائه مزایا  به مخاطب
  • چیزهایی که شما را از رقبا متفاوت میکند
  • تایید حرف هایی که می زنید با دلایل و مدارک معتبر
  • ارزش آفرینی برای مخاطب

17- حتما از تصاویر و تصویر سازی در کپی رایتینگ استفاده کنید

تصویر به مخاطب کمک میکند که در مدت زمان کمتری نیست به متن، هدف محتوا را درک کند و علاوه بر این باعث خوانایی بهتر محتوا و جذاب شدن محتوا هم میشود

Drew Eric Whitman می گوید : « کپی رایترها باید همیشه قبل از نوشتن محتوا یک فیلم ذهنی از محتوا را در مغزشان کارگردانی کنند »

کپی رایتینگ
کپی رایتینگ

مثلا برندی مانند innocent به شکلی خارق العاده ویژگی های نوشیدنی هایش را تصویر سازی میکند مثل :

(…) this drink tastes of sunshine. Not that watery stuff that you get in the UK for five or six days of the year, but the great, clear, life-affirming rays that you’ll only find where these fruits are grown.

شما بعد از خواندن این متن دقیقا گرمای خورشید را حس میکنید!

18- در کپی رایتینگ به دنبال اعتبار سازی باشید

Steve Slaunwhite یک از کپی رایترهای بسیار موفق دنیا می گوید : « من با سالها تجربه در کپی رایتینگ به این نتیجه رسیده ام که کلیدی ترین روش جذب و ترغیب مخاطب به انجام کاری این است که اعتماد او را جلب کنید .اگر شما اعتماد سازی را به خوبی انجام بدهید می توانید به ترغیب و جلب توجه مخاطب هم فکر کنید و اگر در اعتماد سازی ناموفق باشید قطعا نمی توانید به هیچ کدام از اهداف تان هم برسید »

در کپی رایتینگ با این موارد می توانیم روی اعتماد سازی مخاطب کار کنیم :

  • گارانتی و ضمانت ، امکان برگشت کالا ، حفظ حریم خصوصی
  • توصیه نامه های مشتریان راضی
  • سابقه کاری
  • رزومه کاری
  • عضویت در شبکه های حرفه ای و تخصصی
  • نتایج نظر سنجی ها
  • مصاحبه در رسانه های مختلف
  • رتبه بندی تخصصی برند شما
  • نشان استانداردها و تاییدیه های مختلف

19- «قانون 3 بار » را در کپی رایتنگ رعایت کنید

در کپی رایتینگ این به عنوان یک قانون توسط کپی رایترهای مشهور دنیا استفاده میشود که اگر نکته ای به نظرتان مهم می رسد و می خواهید حتما مخاطب آن را ببیند و به آن توجه کند ، حداقل 3 بار آن را تکرار کنید .

قانون 3 بار در تولید محتوا
قانون 3 بار در تولید محتوا

Derek Halpern پیشنهاد میکند که یک فرم ورود و ثبت نام را به روش های مختلف 3 بار در صفحه درباره ما بگذارید .

بسیاری از بازاریابان ایمیلی اعتقاد دارند در هر ایمیل باید 3 لینک را جا بدهند

صفحات لندینگ پیج طولانی باید حداقل 3 CTA در جاهای مختلف داشته باشد

اگر موضوعی مهم است باید حداقل 3 بار در ابتدا ، وسط و انتها آن را به شکلی تکرار کنید .

20- چیز بیشتری بدهید چیز کمتری بخواهید

Bob Bly میگوید : « اگر شما از مخاطب توقع دارید که کاری برای شما انجام بدهد باید یک چیز با ارزش و فراتر از حد تصورش به او  بدهید.»

در کپی رایتینگ بیشتر بدهید تا بخواهید
در کپی رایتینگ بیشتر بدهید تا بخواهید

مثلا اگر شما می خواهید مخاطب در خبرنامه ایمیل شما ثبت نام کند ، فرم نظر سنجی شما را پر کند ، برای شما در پایین مقالات کامنت بگذارد و… باید کاری کنید که مخاطب حس کند کاری که برای شما انجام میدهد در مقابل چیزی که از شما دریافت میکند در اصل هیچ ارزشی ندارد! مثلا اگر می خواهید ایمیل مخاطب را بگیرید به او پیشنهاد دانلود یک فایل یک صفحه ای بی ارزش را ندهید ، بلکه به او قول بدهید که می خواهید به او یک کتاب الکترونیکی 75 صفحه ای پر از ایده های ناب بدهید ( البته باید در واقعیت هم همین طور باشد نه اینکه فقط قول بدهید )

21- در کپی رایتینگ محتوای شما حتما باید شامل یک CTA خاص باشد

اصلا مهم نیست محتوای شما یک مقاله وبلاگ ، یک محتوای ایمیلی ، یک پست شبکه اجتماعی یا … هر چیز دیگری است مهم این است که در هر نوع محتوایی باید یک چیز خاص از مخاطب بخواهید وگرنه ممکن است مخاطب بدون هیچ اقدامی شما را ترک کند .

برای دعوت به اقدام به عمل یا CTA مطمئن شوید :

  • این پیشنهاد شما با پرسونای مخاطب و یا جایگاهش در قیف فروش متناسب باشد
  • پیشنهاد شما یک چیز با ارزش برای مخاطب است
  • به او پیشنهادهایی میدهید که او واقعا می خواهد و به آنها نیاز دارد
  • چند بار مزیت و یا حسی که محصول یا خدمات شما برای او ایجاد میکند را تکرار کرده اید

22- در کپی رایتینگ محتوای خود را شخص سازی کنید

David Garfinkel می گوید یک محتوای موفق محتوایی است که برای مخاطب شخصی سازی شده باشد . استفاده از کلمات و محتوای فوق العاده خشک و رسمی و کتابی مخاطب را فراری میدهد. جوری با مخاطب حرف بزنید که مخاطب شما فکر کند جلوی روی شما نشسته است و دو تایی در حال گپ و گفتگو هستید »

مخاطب منحصر به فرد در تولید محتوا
مخاطب منحصر به فرد در تولید محتوا

تحقیقات زیادی نشان داده اند ایمیل هایی که با اسم مخاطب فرستاده می شوند نسب به ایمیل های گروهی و بدون نام و نشان تاثیر بیشتری روی مخاطب دارند .

23- محتوای خودتان را طبق یک فرمول خاص سازماندهی کنید

نوشتن با یک فرمول خاص و هدف خاص قطعا به محتوای ما چهارچوب و شکل منطقی می دهد . مثلا در فروش، ما یک فرمولی داریم به عنوان AIDA که اول حروف کلمات attention-interest-desire-action است . و هرفروشنده ای اگر چیزی برای فروش داشته باشد قطعا اگر از این فرمول استفاده کند موفق تر است و زودتر به نتیجه می رسد .

در کپی رایتینگ هم فرمول های زیادی وجود دارد که شما می توانید از آنها استفاده کنید و با یک جستجو در اینترنتی می توانید به آنها برسید .

مثلا   Dan Kennedy یک فرمول مشهوری دارد به نام PAS که ساخته شده از حروف ابتدای Problem-Agitate-Solution است . یعنی شما باید در محتوا به دنبال پیدا کردن مشکل مخاطب ، آگاهی دادن به مخاطب برای اطلاع از وجود این مشکل در صورتی که خودش اطلاع ندارد و بعد هم راه حلی برای این مشکل باشید .

۳ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست