نقشه راه افزایش تمرکز در نویسندگی

افزایش تمرکز در نویسندگی ” رو اینجا از دو تا جنبه و دو تا زاویه بهش نگاه می‌کنیم؛ 1- افزایش تمرکز و کاهش حواس‌پرتی از عوامل خارجی و تمرکز وی فعل « نوشتن»  2- افزایش تمرکز روی موضوع محتوا و To The Point نوشتن و جاده خاکی نرفتن.

First things first اول بریم سراغ مهم‌ترین چیز یعنی تعریف تمرکز؛

ن

تمرکز یعنی چی ؟

اصلا تمرکز چیه که باید توی نوشتن حفظش کنیم و یا سعی کنیم بیشترش کنیم؟

متخصصان تمرکزشناسی ( نه یعنی همون روانشناس‌ها احتمالا) معتقدند که تمرکز یعنی عمل یا Act جمع کردن کل حواس‌مون روی 1 چیز یا فعالیت خاص.

یا یه جور دیگه بخوام بگم؛

تمرکز یعنی توی 1 زمان، فقط به 1 چیز بله بگیم و به تمام چیزهای دیگه نه بگیم.

پس از همین‌جا مشخص میشه که حذف پیش نیاز تمرکز هست.

تیم فریس Tim Ferriss میگه :

تمام چیزهایی که انجام نمیدید، تعیین میکنه که چه چیزهایی میتونید انجام بدید.

What you don’t do, determines what you can do

البته مفهوم تمرکز یه « نه گفتن » همیشگی نیست، بلکه « نه گفتن » تو لحظه حال، هدف تمرکز هستش.

و این کلید بهره‌وری ما تو هر نقش و جایگاه و شغلی هست که مشغولشیم، چون « نه گفتن » به گزینه های اضافی، توانایی ما رو برای انجام دادن و تمام کردن اون چیز یا پروژه یا هدفی که انتخاب کردیم که روش تمرکز کنیم، قطعا بیشتر میکنه.( اون‌چه که به جز هدف اصلی هست، خوب و بد بودن گزینه‌ها هم اینجا بحث نیست)

افزایش تمرکز در نویسندگی

چرا نمیتونم تمرکز کنم؟

میدونید چیه؟ همین جا باید یه حقیقتی رو بدونیم و اونم اینکه؛ ما آدم‌ها روی خود « تمرکز » مشکلی نداریم، بلکه چیزی که توش به شدت مشکل داریم تصمیم‌گیریه.

یعنی مغز انسان سالم قطعا میتونه در صورت حذف عوامل حواس‌پرتی، روی هر چیزی تمرکز کنه. اما مشکل ما اونجاست که مجبوریم بین این همه پروژه و کار تو یه لحظه، فقط و فقط یکیش رو انتخاب کنیم و یه تصمیم بزرگ بگیریم و چون اصولا ما از تصمیم‌های سخت فرار میکنیم، تصمیم میگیریم که به جای 1 چیز چند چیز رو انتخاب کنیم و این بدترین چیز برای تمرکزه و به خاطر همین همه‌مون همیشه آه و ناله میکنیم که من اصلاااااااا هیچ جوره ه ه ه ه  تمرکز ندارم و صبح شد شب و من به هیچ کاری نرسیدم.

چرا نوشتن با تمرکز و بدون حواس پرتی برای یه نویسنده مهمه؟

چون یه نویسنده موفق و پولساز با 3 تا ویژگی مشخص میشه، کیفیت کارش، کمیت کارش و خوش‌قول بودن و سر زمان بندی مشخص کارها رو تحویل دادن .

مشخصا درسته که سخت‌ترین بخش ماجرا افزایش کیفیت محتواست، اما اگر دو تا بخش دیگه رعایت نشن، حتی اگر شما با کیفیت ‌ترین کار رو هم تحویل و ارائه بدید، بازم نمیتونید ” نویسنده موفقی ” بشید. مثلا اگر قرار باشه شما با بی‌نظمی هر چه تمام‌تر، هر 3-4 ماه یه کار تحویل بدید، حتی به فرض که خیلی هم با کیفیته، مشخصا هیچ کارفرمایی با شما کار نمیکنه و حتی اگر سایت خودتون هم باشه، اگر به صورت منظم محتوا منتشرنکنید،  قطعا نمیتونید نتیجه لازم رو بگیرید.

پس نویسنده‌های حرفه ای و Productive با نوشتن خلاقانه، دقیقا مثل یه شغل رفتار میکنن و زمان مشخصی رو در طول روز و در طول هفته، به نوشتن اختصاص میدن. مثلا هر روز از 7 صبح تا 12 ظهر، بدون حواس‌پرتی مینویسن، حتی من معتقدم که خیلی از فلج‌های نویسندگی یا هنگ کردن‌هایی که تو نوشتن برامون اتفاق میافته، دقیقا مربوط به حواس‌پرتی ها و نداشتن تمرکزه، چون انقدر عوامل حواس‌پرتی تو ذهن‌مون نشخوار میشه که، کلا نوشتن و روند نوشتن و اصلا اون چیزی که میخواستیم در موردش بنویسیم رو فراموش میکنیم.

فهرست