روش های تولید محتوا ( قسمت 4 ) – مفهوم « قصد فرمانده » در تولید محتوا

  1. خانه
  2. دسته بندی مقالات تولید محتوا
  3. آموزش کپی رایتینگ
  4. روش های تولید محتوا ( قسمت 4 ) – مفهوم « قصد فرمانده » در تولید محتوا

چگونه می توانیم مغز ایده و مفهوم کلیدی را در محتوا پیدا کنیم ؟

{همانطور که قول داده بودیم در بخش « مروری بر کتاب ها » ما به جای شما کتاب می خوانیم ، نت نویسی میکنیم ، ساده میکنیم و منتشر میکنیم تا  اگر شما فرصت خواندن کتاب ها را به صورت کامل ندارید این خلاصه ها را بخوانید . قطعا پیشنهاد رایتینا این است که هر فردی خودش کتاب ها را با لذت ورق بزند و بخواند . اما این خلاصه نویسی مثل خواندن شب امتحان است برای کسانی که به هر دلیل وقت نمی کنند کل کتاب را بخوانند و دوست دارند در چند دقیقه قسمت های مهم آن را مرور کنند .

علاوه بر این، متن کتاب به صورت کلمه به کلمه ترجمه نشده است و یک برداشت آزاد از محتوای کتاب است و ما از نکات آن برای آموزش تولید محتوا استفاده میکنیم}

مروروی بر کتاب ایده عالی مستدام در تولید محتوا
مروروی بر کتاب ایده عالی مستدام در تولید محتوا

این بار در بخش مروری بر کتاب ها در رایتینا به سراغ کتاب جالب و آموزنده Made to stick چیپ هیث و دن هیث می رویم و بخش های آموزنده آن را برای شما خلاصه میکنیم تا در فرصت کوتاه نکته های آن را بگیرید . نکته های این کتاب می تواند در پیدا کردن ایده هایی در تولید محتوا و کپی رایتینگ برای ما بسیار مفید باشد .

همانطور که در داستان ذرت پفکی و خلاقیت پشت آن برای ماندگار شدن ایده و محتوا گفتیم ، علت ماندگار شدن و در ذهن ماندن محتوا یا ایده در ذهن عموم مردم در این داستان برجسته کردن خطری غیر منتظره در یک فعالیت عادی و روزمره با انجام کارهای ساده بود که با ایجاد تصویری واضح و ملموس باعث ماندگاری در ذهن می شد . علاوه بر این، در این داستان از طریق احساسات و با ایجاد حس انزجار از یک میز غذای پر چرب، با مخاطب رابطه ایجاد می شود.

در مورد داستان دزدی کلیه هم بسیاری از این ویژگی ها از جمله غیر منتظره بودن همراه با جزئیات ملموس فراوان  ( حمام پر از یخ ، لوله ای که به طور غیر منتظره از کمر بیرون زده ) باعث ماندگاری و ثبت شدن ایده در ذهن مخاطب میشود .

برادران هیث در این کتاب این طور ادامه می دهند که اگر شما می خواهید محتوایی تولید کنید که ماندگار شود باید قبل از هر چیزی « مغز ایده » یا مغز محتوا را پیدا کنید و بعد هم با استفاده از ۶ اصل تولید محتوای ماندگار محتوا را در ذهن مخاطب برای همیشه ثبت و ماندگار کنید.

چگونه مفهوم کلیدی محتوای خود را پیدا کنیم ؟

این طور رسم است که در ارتش هر کشوری حتی برای کوچکترین اقدام ها در زمان جنگ روزها زمان گذاشته میشود تا برنامه ریزی دقیقی طراحی شود . این فرمان ها و برنامه ها به طور متوالی از ژنرال ها به سرهنگ ها و از سرهنگ ها به فرمانده ها و در نهایت به سربازها ابلاغ و اطلاع رسانی میشود .

این برنامه تقریبا هیچ کم و کاستی ندارد و از طرح مانور تا تمامی واژه های مورد نیاز و مفهوم آتش برای هر واحد کاملا مشخص می شود . دستورات به حدی جزئی و ریز هستند که حتی اقدامات تک تک سربازان در هر لحظه کاملا مشخص شده است . ارتش هر کشور انرژی و منابع مالی زیادی را صرف این برنامه ریزی میکند . و فقط یک مشکل مشکل وجود دارد و آن این است که این برنامه ریزی ها و نقشه ها همیشه در زمان جنگ بی استفاده می مانند !

مفهوم قصد فرمانده در تولید محتوا
مفهوم قصد فرمانده در تولید محتوا

یک عبارت قدیمی در بین ارتشی ها دهان به دهان میچرخد و آن این است که : «هیچ برنامه ای در مقابل دشمن پایدار نمی ماند ». همانطور که طرف شما برای پیروزی در جنگ برنامه ریزی میکند قطعا طرف دشمن نیز نقشه خودش را دارد .برخلاف تمام تصورات و برنامه ریزی ها اتفاقات غیر قابل پیش بینی بسیار زیاد هستند ، شرایط آب و هوایی تغییر میکند ، تاسیسات به شکلی غیر قابل پیش بینی از بین می روند و … در نهایت دشمن فراتر از حد انتظار و تصور عمل میکند .

در جنگ واقعی هم مانند بازی شطرنج فقط می توانید تا چند حرکت را پیش بینی کنید نه بیشتر و به محض اینکه دشمن حرکت غیر منتظره ای انجام دهد باید این نقشه را دور بریزید و بر اساس غریزه و فکر خودتان در همان لحظه پیش بروید .

شبیه سازی برنامه ریزی در ارتش با تولید محتوا
شبیه سازی برنامه ریزی در ارتش با تولید محتوا

به همین خاطر در بین نظامیان یک اصطلاحی به نام « قصد فرمانده » شکل گرفت. در « قصد فرمانده » هیچ چیزی انقدر ریز و جزئی برنامه ریزی نمیشود که در واقعیت ناکارا و بلا استفاده شود . شما ممکن است نتوانید نقشه اولیه را مو به مو اجرا کنید اما هیچ گاه نمی توانید از مسئولیت قصد فرمانده شانه خالی کنید .

زمانی که افراد مقصد مطلوب را می شناسند ، برای رسیدن به آن آزاد هستند از هر روشی استفاده کنند و هر قدر که لازم است کارهای بداهه انجام دهند اما نباید این کارها آنها را از قصد فرمانده دور کند . افراد در اینجا شروع به خلق راه حل های شخصی برای رسیدن به قصد فرمانده میکنند .

مثلا یک نمونه از « قصد فرمانده » : قصد من این است که گردان سوم روی تپه 4305 برود و تپه را به شکلی از دشمن پاک سازی کند که تنها عوامل بی اثر باقی بمانند تا بتوانیم زمانی که تیپ سوم از خط عبور کردند از آنها محافظت کنیم .

در اینجا فرمانده وارد جزئیات نشده است و هر سربازی موظف است فقط جوری عمل کند که به این هدف برسد ، حتی وجود یک عامل دردسرساز از دشمن نشان از این است که قصد فرمانده انجام نشده است و همه باید تلاش کنند که این عامل مزاحم را هم حذف کنند .

شرایط مبهم در تولید محتوا
شرایط مبهم در تولید محتوا

باید بدانیم که :

  • هیچ برنامه ای در مقابله با دشمن پایدار نیست .
  • هیچ برنامه فروشی در برابر همه مشتری ها ثابت نیست و جواب نمی دهد .
  • هیچ استراتژی محتوایی در برابر همه مخاطب ها جواب یکسانی ندارد .
  • هیچ برنامه درسی برای همه دانش آموزان پایدار نیست .

پس در این محیط غیر منتظره و غیر قابل پیش بینی و مبهم، ماندگار کردن ایده ها و تولید محتوایی ماندگار و تاثیر گذار اصلا کار آسانی نیست . اما اولین قدم در موفقیت ایده ها و محتواهای تولید شده این است که : ساده باشیم .

البته اصلا اینجا ساده بودن به معنی ساده کردن در سطح ابتدایی و سطح پایین یا رسیدن به یک عبارت کوتاه بی مفهوم نیست .

منظور ما در اینجا از ساده کردن ایده ها و محتوا این است که ما به عنوان تولید کننده محتوا باید جوری عمل کنیم که : فهمیدن مغز ایده و محتوای ما برای مخاطب ساده باشد .

و فهم مغز ایده فقط در شرایطی برای مخاطب امکان پذیر است که ما تا حد ممکن کلیدی ترین جوهره محتوا را پیدا کنیم و به مخاطب ارائه بدهیم .

هرس کردن در تولید محتوا
هرس کردن در تولید محتوا

و برای رسیدن به کلیدی ترین جوهره محتوا و یا مغز ایده  باید تمامی آن چیزی که حس میکنیم غیر ضروری و نا مربوط است را حذف کنیم. هرس یا حذف ایده ها یا بخش های نامربوط محتوا، بسیار راحت است اما قسمت سخت هرس کردن محتوا ، وجین کردن ایده ها و بخش هایی از محتواست که واقعا اهمیت دارند اما مهم ترین نیستند .

ما نمی توانیم 5 « قصد فرمانده » داشته باشیم ، نمی توانیم 5 تا مهم ترین هدف داشته باشیم ، نباید 5 ایده کلیدی و مغز ایده در محتوا داشته باشیم و…

آنتوان دوسنت اگزوپری : « طراح زمانی متوجه میشود به نقطه ایده آل خودش رسیده است که چیزی برای حذف نمانده باشد نه اینکه چیزی برای اضافه کردن نمانده باشد »

در تولید محتوا ، بخشی داریم که در روزنامه نگاری به آن Lead لید می گویند، که شامل اساسی ترین بخش محتوا و کلیدی ترین پیام محتواست . لید عالی می تواند در حین کوتاه بودن حاوی اطلاعات زیادی باشد .

هرم واردونه در تولید محتوا
هرم واردونه در تولید محتوا

در مقاله بعد از جمله لید به ترتیب میزان اطلاعات جدید و پر اهمیت کاهش می یابد که در روزنامه نگاری به آن « هرم وارونه » میگویند چون مهمترین اطلاعات یعنی قسمت پهن هرم در بالاترین بخش مقاله یا محتوا قرار گرفته است . برعکس داستان های پلیسی که نویسنده تمام تلاشش را میکند مخاطب را تا انتهای داستان معلق نگه دارد و در نهایت از داستان رمزگشایی کند در محتواهای خبری نمی توان مخاطب را به این شکل تا انتهای محتوا کشاند . بلکه لازم است مغز محتوا یا ایده را همان اول رو کنیم تا هر مخاطبی که دوست داشت اطلاعات بیشتری به دست بیاورد تا انتهای مقاله بخواند. انتخاب اینکه در تولید محتوای هر مقاله از شکل هرم استفاده کنیم یا هرم وارونه قطعا به سبک و نوع محتوا بستگی دارد .

باید در تولید محتوا همیشه باور داشته باشید که اگر برای نوشتن یک مقاله 2 ساعت زمان دارید بهترین روش این است 1 ساعت 45 دقیقه را برای نوشتن لید Lead صرف کنید ، مطمئنا بعد از آن همه چیز راحت میشود .

مدفون کردن لید در تولید محتوا
مدفون کردن لید در تولید محتوا

مدفون کردن لید  Lead در تولید محتوا

چرا بیشتر تولید کنندگان محتوا لید را گم میکنند و یا در انتخاب آن با شکست مواجه میشوند ؟ اشتباه بیشتر آنها این است که انقدر درگیر جزئیات میشوند که نمی توانند مغز اصلی پیام را ببینند . پس در تولید محتوا باید مراقب باشید که اصل داستان را گم نکنید.

چگونه مانع مدفون شدن لید Lead محتوا شویم ؟

برای انتخاب مغز اصلی محتوا  باید از روش اولویت دهی اجباری یا  Forced Prioritization استفاده کنید . برای تمرین اینکار فرض کنید که گزارش گر جنگی هستید و فقط می توانید یک پیغام مهم را قبل از اینکه ارتباط قطع شود تلگراف کنید . دقت کنید فقط و فقط یک پیغام ، فقط یک لید و فقط یک مغز پیام جود دارد . باید بهترین و موثر ترین پیام را انتخاب کنید.

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

روش های تولید محتوا ( قسمت 4 ) – مفهوم « قصد فرمانده » در تولید محتوا

چگونه می توانیم مغز ایده و مفهوم کلیدی را در محتوا پیدا کنیم ؟

{همانطور که قول داده بودیم در بخش « مروری بر کتاب ها » ما به جای شما کتاب می خوانیم ، نت نویسی میکنیم ، ساده میکنیم و منتشر میکنیم تا  اگر شما فرصت خواندن کتاب ها را به صورت کامل ندارید این خلاصه ها را بخوانید . قطعا پیشنهاد رایتینا این است که هر فردی خودش کتاب ها را با لذت ورق بزند و بخواند . اما این خلاصه نویسی مثل خواندن شب امتحان است برای کسانی که به هر دلیل وقت نمی کنند کل کتاب را بخوانند و دوست دارند در چند دقیقه قسمت های مهم آن را مرور کنند .

علاوه بر این، متن کتاب به صورت کلمه به کلمه ترجمه نشده است و یک برداشت آزاد از محتوای کتاب است و ما از نکات آن برای آموزش تولید محتوا استفاده میکنیم}

مروروی بر کتاب ایده عالی مستدام در تولید محتوا
مروروی بر کتاب ایده عالی مستدام در تولید محتوا

این بار در بخش مروری بر کتاب ها در رایتینا به سراغ کتاب جالب و آموزنده Made to stick چیپ هیث و دن هیث می رویم و بخش های آموزنده آن را برای شما خلاصه میکنیم تا در فرصت کوتاه نکته های آن را بگیرید . نکته های این کتاب می تواند در پیدا کردن ایده هایی در تولید محتوا و کپی رایتینگ برای ما بسیار مفید باشد .

همانطور که در داستان ذرت پفکی و خلاقیت پشت آن برای ماندگار شدن ایده و محتوا گفتیم ، علت ماندگار شدن و در ذهن ماندن محتوا یا ایده در ذهن عموم مردم در این داستان برجسته کردن خطری غیر منتظره در یک فعالیت عادی و روزمره با انجام کارهای ساده بود که با ایجاد تصویری واضح و ملموس باعث ماندگاری در ذهن می شد . علاوه بر این، در این داستان از طریق احساسات و با ایجاد حس انزجار از یک میز غذای پر چرب، با مخاطب رابطه ایجاد می شود.

در مورد داستان دزدی کلیه هم بسیاری از این ویژگی ها از جمله غیر منتظره بودن همراه با جزئیات ملموس فراوان  ( حمام پر از یخ ، لوله ای که به طور غیر منتظره از کمر بیرون زده ) باعث ماندگاری و ثبت شدن ایده در ذهن مخاطب میشود .

برادران هیث در این کتاب این طور ادامه می دهند که اگر شما می خواهید محتوایی تولید کنید که ماندگار شود باید قبل از هر چیزی « مغز ایده » یا مغز محتوا را پیدا کنید و بعد هم با استفاده از ۶ اصل تولید محتوای ماندگار محتوا را در ذهن مخاطب برای همیشه ثبت و ماندگار کنید.

چگونه مفهوم کلیدی محتوای خود را پیدا کنیم ؟

این طور رسم است که در ارتش هر کشوری حتی برای کوچکترین اقدام ها در زمان جنگ روزها زمان گذاشته میشود تا برنامه ریزی دقیقی طراحی شود . این فرمان ها و برنامه ها به طور متوالی از ژنرال ها به سرهنگ ها و از سرهنگ ها به فرمانده ها و در نهایت به سربازها ابلاغ و اطلاع رسانی میشود .

این برنامه تقریبا هیچ کم و کاستی ندارد و از طرح مانور تا تمامی واژه های مورد نیاز و مفهوم آتش برای هر واحد کاملا مشخص می شود . دستورات به حدی جزئی و ریز هستند که حتی اقدامات تک تک سربازان در هر لحظه کاملا مشخص شده است . ارتش هر کشور انرژی و منابع مالی زیادی را صرف این برنامه ریزی میکند . و فقط یک مشکل مشکل وجود دارد و آن این است که این برنامه ریزی ها و نقشه ها همیشه در زمان جنگ بی استفاده می مانند !

مفهوم قصد فرمانده در تولید محتوا
مفهوم قصد فرمانده در تولید محتوا

یک عبارت قدیمی در بین ارتشی ها دهان به دهان میچرخد و آن این است که : «هیچ برنامه ای در مقابل دشمن پایدار نمی ماند ». همانطور که طرف شما برای پیروزی در جنگ برنامه ریزی میکند قطعا طرف دشمن نیز نقشه خودش را دارد .برخلاف تمام تصورات و برنامه ریزی ها اتفاقات غیر قابل پیش بینی بسیار زیاد هستند ، شرایط آب و هوایی تغییر میکند ، تاسیسات به شکلی غیر قابل پیش بینی از بین می روند و … در نهایت دشمن فراتر از حد انتظار و تصور عمل میکند .

در جنگ واقعی هم مانند بازی شطرنج فقط می توانید تا چند حرکت را پیش بینی کنید نه بیشتر و به محض اینکه دشمن حرکت غیر منتظره ای انجام دهد باید این نقشه را دور بریزید و بر اساس غریزه و فکر خودتان در همان لحظه پیش بروید .

شبیه سازی برنامه ریزی در ارتش با تولید محتوا
شبیه سازی برنامه ریزی در ارتش با تولید محتوا

به همین خاطر در بین نظامیان یک اصطلاحی به نام « قصد فرمانده » شکل گرفت. در « قصد فرمانده » هیچ چیزی انقدر ریز و جزئی برنامه ریزی نمیشود که در واقعیت ناکارا و بلا استفاده شود . شما ممکن است نتوانید نقشه اولیه را مو به مو اجرا کنید اما هیچ گاه نمی توانید از مسئولیت قصد فرمانده شانه خالی کنید .

زمانی که افراد مقصد مطلوب را می شناسند ، برای رسیدن به آن آزاد هستند از هر روشی استفاده کنند و هر قدر که لازم است کارهای بداهه انجام دهند اما نباید این کارها آنها را از قصد فرمانده دور کند . افراد در اینجا شروع به خلق راه حل های شخصی برای رسیدن به قصد فرمانده میکنند .

مثلا یک نمونه از « قصد فرمانده » : قصد من این است که گردان سوم روی تپه 4305 برود و تپه را به شکلی از دشمن پاک سازی کند که تنها عوامل بی اثر باقی بمانند تا بتوانیم زمانی که تیپ سوم از خط عبور کردند از آنها محافظت کنیم .

در اینجا فرمانده وارد جزئیات نشده است و هر سربازی موظف است فقط جوری عمل کند که به این هدف برسد ، حتی وجود یک عامل دردسرساز از دشمن نشان از این است که قصد فرمانده انجام نشده است و همه باید تلاش کنند که این عامل مزاحم را هم حذف کنند .

شرایط مبهم در تولید محتوا
شرایط مبهم در تولید محتوا

باید بدانیم که :

  • هیچ برنامه ای در مقابله با دشمن پایدار نیست .
  • هیچ برنامه فروشی در برابر همه مشتری ها ثابت نیست و جواب نمی دهد .
  • هیچ استراتژی محتوایی در برابر همه مخاطب ها جواب یکسانی ندارد .
  • هیچ برنامه درسی برای همه دانش آموزان پایدار نیست .

پس در این محیط غیر منتظره و غیر قابل پیش بینی و مبهم، ماندگار کردن ایده ها و تولید محتوایی ماندگار و تاثیر گذار اصلا کار آسانی نیست . اما اولین قدم در موفقیت ایده ها و محتواهای تولید شده این است که : ساده باشیم .

البته اصلا اینجا ساده بودن به معنی ساده کردن در سطح ابتدایی و سطح پایین یا رسیدن به یک عبارت کوتاه بی مفهوم نیست .

منظور ما در اینجا از ساده کردن ایده ها و محتوا این است که ما به عنوان تولید کننده محتوا باید جوری عمل کنیم که : فهمیدن مغز ایده و محتوای ما برای مخاطب ساده باشد .

و فهم مغز ایده فقط در شرایطی برای مخاطب امکان پذیر است که ما تا حد ممکن کلیدی ترین جوهره محتوا را پیدا کنیم و به مخاطب ارائه بدهیم .

هرس کردن در تولید محتوا
هرس کردن در تولید محتوا

و برای رسیدن به کلیدی ترین جوهره محتوا و یا مغز ایده  باید تمامی آن چیزی که حس میکنیم غیر ضروری و نا مربوط است را حذف کنیم. هرس یا حذف ایده ها یا بخش های نامربوط محتوا، بسیار راحت است اما قسمت سخت هرس کردن محتوا ، وجین کردن ایده ها و بخش هایی از محتواست که واقعا اهمیت دارند اما مهم ترین نیستند .

ما نمی توانیم 5 « قصد فرمانده » داشته باشیم ، نمی توانیم 5 تا مهم ترین هدف داشته باشیم ، نباید 5 ایده کلیدی و مغز ایده در محتوا داشته باشیم و…

آنتوان دوسنت اگزوپری : « طراح زمانی متوجه میشود به نقطه ایده آل خودش رسیده است که چیزی برای حذف نمانده باشد نه اینکه چیزی برای اضافه کردن نمانده باشد »

در تولید محتوا ، بخشی داریم که در روزنامه نگاری به آن Lead لید می گویند، که شامل اساسی ترین بخش محتوا و کلیدی ترین پیام محتواست . لید عالی می تواند در حین کوتاه بودن حاوی اطلاعات زیادی باشد .

هرم واردونه در تولید محتوا
هرم واردونه در تولید محتوا

در مقاله بعد از جمله لید به ترتیب میزان اطلاعات جدید و پر اهمیت کاهش می یابد که در روزنامه نگاری به آن « هرم وارونه » میگویند چون مهمترین اطلاعات یعنی قسمت پهن هرم در بالاترین بخش مقاله یا محتوا قرار گرفته است . برعکس داستان های پلیسی که نویسنده تمام تلاشش را میکند مخاطب را تا انتهای داستان معلق نگه دارد و در نهایت از داستان رمزگشایی کند در محتواهای خبری نمی توان مخاطب را به این شکل تا انتهای محتوا کشاند . بلکه لازم است مغز محتوا یا ایده را همان اول رو کنیم تا هر مخاطبی که دوست داشت اطلاعات بیشتری به دست بیاورد تا انتهای مقاله بخواند. انتخاب اینکه در تولید محتوای هر مقاله از شکل هرم استفاده کنیم یا هرم وارونه قطعا به سبک و نوع محتوا بستگی دارد .

باید در تولید محتوا همیشه باور داشته باشید که اگر برای نوشتن یک مقاله 2 ساعت زمان دارید بهترین روش این است 1 ساعت 45 دقیقه را برای نوشتن لید Lead صرف کنید ، مطمئنا بعد از آن همه چیز راحت میشود .

مدفون کردن لید در تولید محتوا
مدفون کردن لید در تولید محتوا

مدفون کردن لید  Lead در تولید محتوا

چرا بیشتر تولید کنندگان محتوا لید را گم میکنند و یا در انتخاب آن با شکست مواجه میشوند ؟ اشتباه بیشتر آنها این است که انقدر درگیر جزئیات میشوند که نمی توانند مغز اصلی پیام را ببینند . پس در تولید محتوا باید مراقب باشید که اصل داستان را گم نکنید.

چگونه مانع مدفون شدن لید Lead محتوا شویم ؟

برای انتخاب مغز اصلی محتوا  باید از روش اولویت دهی اجباری یا  Forced Prioritization استفاده کنید . برای تمرین اینکار فرض کنید که گزارش گر جنگی هستید و فقط می توانید یک پیغام مهم را قبل از اینکه ارتباط قطع شود تلگراف کنید . دقت کنید فقط و فقط یک پیغام ، فقط یک لید و فقط یک مغز پیام جود دارد . باید بهترین و موثر ترین پیام را انتخاب کنید.

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست