واکسن 11 گانه برای مقابله با « نمی توانم بنویسم » ! ( اگر دچار شدید سریع بزنید )

  1. خانه
  2. بازاریابی محتوا
  3. واکسن 11 گانه برای مقابله با « نمی توانم بنویسم » ! ( اگر دچار شدید سریع بزنید )

روزی که ادوارد جنر موفق شد پسر خودش را در مقابل بیماری آبله گاوی واکسیناسیون کند، نمی‌دانست چه راهی برای رفع مشکلات بزرگ انسان ها باز کرده است. راهی که ما هم می خواهیم از آن برای پیشگیری و درمان فلج نویسندگی یا « نمی توانم بنویسم » استفاده کنیم .

 علائم فلج نویسندگی را بیشتر بشناسیم : فلج نویسندگی شباهت زیادی به دیگر بیماری‌هایی که نیاز به واکسن دارند، ندارد اما می‌تواند به همان اندازه برای نویسنده خطرناک و کشنده باشد. آمار رسمی از نویسندگان مبتلا به این فلج نویسندگی وجود ندارد اما ممکن است عده معدودی از نویسندگان هیچ وقت دچار فلج نویسندگی نشوند. نشانه‌های فلج نویسندگی یک نویسنده را باید در بی‌حسی دستان و چشمان باز مانده او روی ورق سفید کاغذ جستجو کنید. اغلب نویسندگان درگیر فلج نویسندگی، بیشتر روز خود را با بی‌حوصلگی می‌گذرانند و دچار تغییرات در خلق و خوی می‌شوند. در صورتی که علائم ادامه‌دار باشند، نویسنده بعد از چند هفته یا ماه دچار بی‌میلی شدید به نوشتن و حتی کنار گذاشتن حرفه اصلی خود یعنی نویسندگی و خلق محتوا می‌شود.

پس به این شکل فلج نویسندگی برای یک نویسنده می تواند کشنده و مخرب باشد . اغلب نویسندگان تازه‌کار در روزهای شروع نویسندگی، دچار این مشکل می‌شوند و شاید ساعت‌ها برای نوشتن یک کلمه ساده که روز قبل آن را به خوبی می‌توانستند در جملات خود استفاده کنند، وقت تلف کنند و در نهایت با پاره کردن کاغذ یا پاک کردن کل متن نوشته شده، دست از نویسندگی بکشند.

همه انسان‌ها دچار فلج نویسندگی می‌شوند مگر اینکه نویسنده نباشند!

حقیقت این است که شما نمی‌توانید به دیگران فلج نویسندگی را توضیح دهید. فرض کنید صبح روز کاری به رئیستان زنگ می‌زنید و می‌گویید که نمی‌توانید امروز سرکار باشید. در جواب دلیل غیبت خودتان با صدایی از عمق ناتوانی می‌گویید: دچار فلج نویسندگی شده‌ام!

به احتمال زیاد، مدیرتان، خواهد خندید و شما هم برای همیشه گوشی را روی او قطع می‌کنید و هیچ وقت دیگر به دفتر کارتان بر نمی‌گردید. در واقع هیچ کدام از فرم‌های استعلاجی برای مرخصی، حاوی گزینه فلج نویسندگی برای شما نیستند.

خوشبختانه فلج نویسندگی مزمن نیست و می‌توانید با واکسن پیشگیری از فلج نویسندگی تا دوره تزریق مجدد آن، خودتان را مصون نگه دارید.

پس میخواهم یازده واکسن فلج نویسندگی را به شما بگویم که هر کدام از این واکسن‌ها می‌توانند خاصیت درمانی سریع و پیشگیرانه داشته باشند.

من هم قبل از اینکه این واکسن ها را به شما معرفی کنم مانند ادوارد جنر، بارها و بارها آنها را روی خودم آزمایش کرده‌ام.

هر وقت دچار « نمی توانم بنویسم » شدید این واکسن ها را سریع بزنید
هر وقت دچار « نمی توانم بنویسم » شدید این واکسن ها را سریع بزنید

هر وقت دچار « نمی توانم بنویسم » شدید این واکسن ها را سریع بزنید

 

جای نوشتن، بگو

گاهی اوقات لازم است که روش‌های همیشگی برای نوشتن را کنار بگذارید. نوشتن با دست یا تایپ کردن یک روش همیشگی برای نویسندگان است. کمتر کسی را می‌توانیم سراغ داشته باشیم که به جای تایپ کردن یا نوشتن با دست، صدای خود را ضبط کند و دوباره آن را بنویسد. در هنگام بروز فلج نویسندگی، دستان شما هیچ قدرتی برای نوشتن ندارد و مانند این است که سیم اتصال آن به مغزتان قطع شده است.

چاره کار چیست؟

پیشنهاد می‌کنم به جای کلنجار رفتن با قلم و کاغذ، صدای خودتان را ضبط کنید و در فرصت مناسب آن را تایپ کنید و بنویسید . کمترین فایده این روش در حفظ زمان و انجام کارهای روزانه و بیشترین آن دستور دادن به مغز برای فعالیت و بیرون آمدن از حالت فلج نویسندگی است.

با چند بار تکرار این روش متوجه خواهید شد که مغز شروع به فعالیت مجدد می‌کند و فلج نویسندگی به کندی رفع می‌شود. این واکسن فلج نویسندگی را هر چند وقت یک‌بار تزریق کنید تا ذهن و مغزتان دچار روزمرگی و تکرار در نویسندگی نشود.

شاید دوست داشته باشید بیشتر در مورد فلج نویسندگی بدونید:

 فقط سکوت لازم داری

مطمئن هستم همین حالا که این متن را می‌خوانید، گوشه چشمی هم به موبایل خودتان دارید. موبایلی که هر چند دقیقه یک‌بار باعث می‌شود ذهن و رشته افکارتان از هم گسسته شود. وجود نوتیفیکشن ها برای زندگی عادی لازم است اما برای مواقعی که شما در معرض فلج نویسندگی باشید، این علامت‌ها به منزله هشدار برای رسیدن به سطح بالای فلج نویسندگی است.

گاهی اوقات و نه همیشه ، یک محیط ساکت و آرامش‌بخش ساده‌ترین روش درمان و پیشگیری از فلج نویسندگی است. محیط ساکت از کاغذ یا مانیتور شما شروع شده و تا خانه همسایه‌تان می‌تواند ادامه داشته باشد. نویسندگی روی کاغذ شلوغ و درهم کار سخت و دشواری است. هر خط اضافی روی کاغذ می‌تواند رشته افکار شما را پاره کند. در مورد نویسندگی به شکل دیجیتالی هم این مشکل وجود دارد. سعی کنید صفحه نگارش خودتان در لپ تاپ را ساده بدون هیچ چیز اضافه ای انتخاب کنید.

و بهتر است که همه عوامل از بین برنده آرامش و  تمرکز را از کنار دستتان برای چند دقیقه خارج کنید. حالا سعی کنید شروع به نوشتن کنید. مسلماً نوشتن اولین سطر در ثانیه‌های بعد از فلج نویسندگی، سخت و دشوار است اما کافی است که اولین سطر را بنویسید تا مابقی سطرها خود به خود بر ذهن شما جاری شوند.

 

از فرمول سر تیتر استفاده کن

گاهی اوقات مغز شما برای شروع کردن نیاز به یک استارت ساده دارد. این استارت می‌تواند موضوع مقاله، کلمات کلیدی یا هر چیز دیگری باشد. از جمله کارآمدترین روش‌های استارت مغز برای نوشتن، تصمیم‌گیری در مورد سر تیتر و عنوان اصلی مقاله است. اما متأسفانه سر تیتر نوشتن حتی زمانی که مغز به شدت آماده نوشتن باشد، کار سخت و دشواری است.پس قرار نیست اینجا یک عنوان نهایی که فوق العاده و جذاب است بنویسیم . فقط می‌خواهیم چراغی روشن کنیم تا شاید، مغز ما از تاریکی فلج نویسندگی خارج شود. برای ساده‌تر شدن این موضوع بیایید این چند فرمول را با هم امتحان کنیم :

فرمول اول: نتیجه + مدت زمان انجام + موضوع

لاغری در 4 روز با ورزش کردن

فرمول دوم: تعدادی راهکار+ نتایج شگفت‌انگیز+بدون نتایج سوء

4 معجزه لاغری بدون رژیم غذایی

احتیاط : این دو فرمول فقط برای رفع فلج است و توقع نداشته باشید که برای مخاطب هم جذاب و تاثیر گذار باشد  پس بعد از رفع مشکل فلج نویسندگی، دوباره به سراغ سر تیترها بروید و آن‌ها را جذاب‌تر کنید.

دانلود جزوه عنوان نویسی جذاب

بدو بدوووو

جوگیر نشوید شما دچار فلج نویسندگی شده اید نه فلج جسمانی.

زمانی که احساس می‌کنید نمی‌توانید به نوشتن ادامه دهید، لباس ورزشی بپوشید و آماده یک ورزش و پیاده روی حسابی شوید . مغز نیاز به استراحت و همچنین شوک دارد تا دوباره به حالت قبل و فعال خود بازگردد. بنابراین ورزش‌های ساده می‌توانند در حکم معجزه‌ای ساده برای درمان فلج نویسندگی باشند. لازم نیست حتما به باشگاه بروید یا ورزش های خاصی انجام دهید ، همان پیاده روی ساده حتی در خانه یا حرکت‌های ساده مانند بالا بردن دست‌ها و کشیدن آن‌ها، انجام دادن شنا سوئدی، تکان دادن پاها در هوا و همچنین قرار گرفتن روی دستان برای رسیدن خون اضافی به مغز، می تواند برای رفع فلج « نمی توانم بنویسیم » عالی باشد .

علاوه بر ورزش، گوش دادن به یک قطعه موسیقی دلخواهتان، دور شدن از محیط همیشگی که در آن نویسندگی می‌کنید و بسیاری از عوامل دیگر می‌توانند در کنار فعالیت فیزیکی در درمان فلج نویسندگی مؤثر باشند. نفس عمیق حین ورزش کردن و گوش دادن به موسیقی را فراموش نکنید.

هر وقت دچار نمی توانم بنویسم شدی کافئین بزن

دوپینگ کن

موتور نویسندگی فلج شده خودتان را با نوشیدنی‌ها روشن کنید.

همه ما معتقد هستیم که خوردن برخی از غذاها به فکر کردن بهتر و همچنین کاهش استرس و افزایش آرامش کمک شایانی می‌کند. اغلب ما در اوقات خستگی به سراغ چای یا قهوه می‌رویم و با پیش فرض قبلی که در سر داریم، رفع خستگی می‌کنیم.

نوشیدنی‌های زیر می‌توانند برای فلج « نمی توانم بنویسیم » مفید باشند:

  • نوشیدنی کافئین دار: با سر کشیدن این نوشیدنی‌ها مغز شما بعد از چند دقیقه روشن و شروع به ایده پردازی می‌کند.
  • نوشیدنی گازدار: خوردن این نوشیدنی‌ها ممکن است در طولانی مدت شما را تبدیل به یک نویسنده چاق کند. پس سعی کنید کمتر از این مورد استفاده نمایید.
  • نوشیدنی انرژی‌زا: اگر اهل دوپینگ کردن باشید، خوردن این نوشیدنی‌ها برای تان خوب است. انرژی بدن در این مورد به یک‌باره افزایش پیدا می‌کند و متأسفانه با همان روند تند، به یک‌باره خاموش می‌شود. از این رو می‌توانید اندک اندک و در طول مدت زیادی یک قوطی نوشابه انرژی‌زا را سر بکشید.

البته این را هم در نظر داشته باشید که زیاده‌روی کردن در خوردن نوشیدنی‌های کافئین دار می‌تواند موجب افزایش ضربان قلب، بی‌تابی و همچنین کم‌خوابی شود. پس بهتر است خودتان را با خوردن زیاد نوشیدنی‌هایی از این دست، از چاله به چاه نیندازید. هر چند برخی از نویسندگان از شب‌بیداری و سکوتی که در آن وجود دارد برای بهبود روحیه نویسندگی و فرار کردن از فلج نویسندگی استفاده می‌کنند.

 

جرقه بزن

سخت‌ترین کار در زمان فلج نویسندگی، شروع به نوشتن است. حتی نوشتن یک کلمه ساده از موضوعی که روزها ذهن شما را درگیر خودش کرده بود در این موقعیت به سختی کندن کوه می‌شود. اما روش‌های ساده‌ای برای روشن کردن آتش نویسندگی وجود دارد. تصور کنید آتشی می‌خواهید به پا کنید، نفت و چوب دارید اما کبریت ندارید.

در فلج نویسندگی، باید تلاش کنید  از تکنیک شروع با «گزاره کوتاه و کلیشه ای » که نیاز به فکر کردن ندارند استفاده کنید . این گزاره‌ها باید مربوط به مطالب اصلی شما باشند. برای مثال می‌توانید از جملات تکراری به مانند «اولین بار که از این محصول استفاده کردم..»، «شما با خرید این محصول می‌توانید..»، «همه چیز از جایی شروع شد که..»، «بیشتر مشتریان در مورد این محصول می‌گویند..»، «اگر پول زیادی داشتید..»، «بهترین راه در زندگی …» و هزاران مثال دیگر.

برای پیدا کردن جملات این چنینی بهتر است که نگاهی دوباره به نوشته‌های قبلی از خودتان داشته باشید. از میان متن‌هایی که نوشته‌اید پرتکرارترین جملات آغازین را انتخاب و یادداشت کنید تا در هنگام فلج نویسندگی بتوانید به عنوان واکسن استفاده کنید.

الماس شو!

الماس تحت فشار زیاد به وجود می‌آید و انسان با سختی پخته‌تر می‌شود. این جملات عصاره اصلی واکسن بعدی برای درمان فلج نویسندگی است. « تحت فشار قرار گرفتن » در شرایط کنونی شما را مجاب خواهد کرد که مغزتان را به حالت فعالیت دوباره و نویسندگی بازگردانید. تصور اینکه کسی با اسلحه رو به روی شما ایستاده باشد و تهدید به مرگ یا شروع به نویسندگی کند، به مراتب اثرگذارتر از دراز کشیدن روی تخت و منتظر ماندن برای رفع فلج نویسندگی است. اما لازم نیست اسلحه بخرید و روی خودتان اسلحه بکشید. می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • محدود کردن مدت نوشتن و تمام کردن متن
  • نوشتن مقاله و تمام کردن آن به عنوان اولین نفر
  • نوشتن مقاله با استفاده از قلم و کاغذ بدون کامپیوتر
  • نوشتن مقاله با کاراکترهای محدود
  • نوشتن تعداد معین مقاله در طول هفته

البته محدودیت‌ها حالت شخصی دارند و نباید به عنوان یک عامل استرس‌زا محسوب شوند. وجود استرس باعث افزایش دوره فلج نویسندگی خواهد شد.

برای غلبه بر نمی توانم بنویسم الماس شو
برای غلبه بر نمی توانم بنویسم الماس شو

غر نزن

مطمئننا شما نسبت به اجداد خودتان زندگی راحت و ساده‌ای دارید. زندگی شما بر روی زندگی اجدادی بناگذاری شده است که سالیان درازی رنج جنگ،؛ فقر، قحطی و تبعیض را چشیده‌اند. پس تصور کنید حالا که با بروز مشکلات ساده‌ای دچار فلج نویسندگی می‌شوید، ممکن است در دوران اجداد خودتان، از شدت مشکلات و سختی‌ها له شوید. مشکلاتی که حالا به نظر شما ساده و قابل حل هستند در آن دوران بزرگ و غیرقابل‌حل بود. برای مثال شما برای ضعف چشم عینکی در اختیار نداشتید و باید آن را تحمل می‌کردید. هیچ خدمات بیمارستانی و درمانی خاصی وجود نداشت و افراد زیادی با بیماری جان خود را از دست می‌دادند. اگر مریضی ناشناخته‌ای می‌گرفتید به احتمال زیاد به علت داشتن جن و تسخیر روحتان، در آتش می‌سوزاندنتان یا اگر می‌خواستید در مورد موضوعی بدانید، فقط باید به اطلاعات ناقص چند فرد اطراف تان  اکتفا میکردید و دکتر گوگلی وجود نداشت و…

همین حالا که این متن را از لپ تاپ یا تلفن همراه خودتان می‌خوانید، از وسیله‌ای استفاده می‌کنید که حتی آن‌ها قادر به تصورش نبودند. نویسندگی در آن دوران به مراتب سخت‌تر بود ولی با این وجود نویسندگان دست از تلاش برنمی داشتند. پس بهانه شما برای ننوشتن یا نتوانستن چیست؟ البته فراموش نکنید، نتیجه آنچه که در هنگام فلج نویسندگی نوشته می‌شود، ایدئال نیست و می‌توانید در چندین موقعیت دیگر آن را ویرایش یا حتی حذف کنید.

پس غرغر را کنار بگذارید و دست به کار شوید!

 

محتوا رو خرد کن

نویسندگی را به خاطر فلج نویسندگی می توانید در رتبه سخت ترین کارهای دنیا قرار دهید. مخصوصاً اگر قصد داشته باشید مقاله‌ای چند هزار کلمه ای و چند قسمتی بنویسید. برای رها شدن از فلج نویسندگی در این موارد واکسن تقسیم‌بندی را تزریق کنید. تقسیم مقاله بزرگ به قسمت‌های کوچک و تقریباً جدا این امکان را به شما می‌دهد که با انجام دادن قسمت‌های کوچک انگیزه بیشتر برای انجام قسمت‌های دیگر و نهایتاً تمام کردن کل مقاله را به دست آورید.

پس کاغذی بردارید و بالای آن عنوان اصلی و در زیر آن عناوین و عبارت‌های دیگر را لیست کنید. حال باید سعی کنید زیر عنوان‌ها را تشخیص دهید و یادداشت کنید. در گام بعدی، به ترتیب شروع به نوشتن متن هر کدام از زیر عنوان‌ها کنید. در مجموع و پایان کار نوشتن متوجه خواهید شد که مقاله‌ای تکه‌تکه اما کامل دارید. حالا کافی است با حوصله تکه‌های مقاله را کنار هم قرار دهید. به همین سادگی توانستید از فلج « نمی توانم بنویسم » خلاص شوید.

برای غلبه بر نمی توانم بنویسم دوش سرد بگیر
برای غلبه بر نمی توانم بنویسم دوش سرد بگیر

دوش آب سرد بگیر

دوش آب سرد بر اساس تحقیقات انجام شده می‌تواند تأثیرات مثبتی بر روی فلج « نمی توانم بنویسم »  داشته باشد. با برخورد اولین قطره آب سرد، بدن شما شروع به تولید آدرنالین می‌کند. این هورمون در بدن وظیفه ایجاد انگیزه و همچنین انرژی دارد. از این رو اگر احساس می‌کنید، آدرنالین بدنتان کم شده است، اول شیر آب سرد را باز کنید و بعد با تمام هیکل زیر آن قرار بگیرید.

آب سرد با شما کاری مانند چند لیوان کافئین می‌کند. انرژی و همچنین کارایی مغز شما بعد از دوش گرفتن بالا خواهد رفت . بعد از یک دوش آب سرد، دست به قلم شوید. منتظر بمانید تا کلمات یکی پس از دیگری برای شما جاری شوند.

 

الگو بگیر ولی کپی نه

هشدار: شما هیچ وقت نباید از روی قصد یا سهوا محتوای نویسنده دیگری را کپی کنید چون قطعا خلاف قوانین و اخلاقیات است.چیزی که به عنوان روشی برای خلاصی از فلج نویسندگی تحت عنوان تقلید کردن می‌خوانید فقط یک نمونه برداری ساده از نوشته‌های دیگران با لغات و کلمات خود شما است.

اغلب اوقات، با وجود اینکه مغزتان آماده نوشتن است، فلج نویسندگی دستتان را می‌بندد. سعی و تلاش شما برای شروع به نوشتن هم بی‌فایده می‌شود. در این شرایط نگاه کردن به کارهای دیگران و استفاده کردن از آن‌ها برای شروع می تواند روش خوبی باشد . برای مثال می‌توانید کلید واژه مربوط به مقاله مورد نظر خودتان را در گوگل وارد کنید و بر اساس پیشنهادهای آن شروع به نوشتن کنید. همچنین می‌توانید اولین مقاله پربازدید که حاوی کلید واژه شما است را مطالعه کنید و از آن الگوبرداری نمایید.

به جز تقلید کردن می‌تواند نگاهی به مقالات مختلف کنید و جمع‌بندی خودتان حول محورهای زیر را به صورت مقاله جداگانه بنویسید:

  • آنچه که دیگران ندیده بودند
  • آنچه که دیگران به دنبال آن هستند
  • آنچه که مردم درباره آن حرف می‌زنند
  • تفاوت دیدگاه من و دیگران

خب این هم از 11 واکسن برای پیشگیری و درمان فلج نویسندگی یا « نمی توانم بنویسم » که می توانید هر زمان که حس کردید دچار آن شده اید به خودتان تزریق کنید !

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

واکسن 11 گانه برای مقابله با « نمی توانم بنویسم » ! ( اگر دچار شدید سریع بزنید )

روزی که ادوارد جنر موفق شد پسر خودش را در مقابل بیماری آبله گاوی واکسیناسیون کند، نمی‌دانست چه راهی برای رفع مشکلات بزرگ انسان ها باز کرده است. راهی که ما هم می خواهیم از آن برای پیشگیری و درمان فلج نویسندگی یا « نمی توانم بنویسم » استفاده کنیم .

 علائم فلج نویسندگی را بیشتر بشناسیم : فلج نویسندگی شباهت زیادی به دیگر بیماری‌هایی که نیاز به واکسن دارند، ندارد اما می‌تواند به همان اندازه برای نویسنده خطرناک و کشنده باشد. آمار رسمی از نویسندگان مبتلا به این فلج نویسندگی وجود ندارد اما ممکن است عده معدودی از نویسندگان هیچ وقت دچار فلج نویسندگی نشوند. نشانه‌های فلج نویسندگی یک نویسنده را باید در بی‌حسی دستان و چشمان باز مانده او روی ورق سفید کاغذ جستجو کنید. اغلب نویسندگان درگیر فلج نویسندگی، بیشتر روز خود را با بی‌حوصلگی می‌گذرانند و دچار تغییرات در خلق و خوی می‌شوند. در صورتی که علائم ادامه‌دار باشند، نویسنده بعد از چند هفته یا ماه دچار بی‌میلی شدید به نوشتن و حتی کنار گذاشتن حرفه اصلی خود یعنی نویسندگی و خلق محتوا می‌شود.

پس به این شکل فلج نویسندگی برای یک نویسنده می تواند کشنده و مخرب باشد . اغلب نویسندگان تازه‌کار در روزهای شروع نویسندگی، دچار این مشکل می‌شوند و شاید ساعت‌ها برای نوشتن یک کلمه ساده که روز قبل آن را به خوبی می‌توانستند در جملات خود استفاده کنند، وقت تلف کنند و در نهایت با پاره کردن کاغذ یا پاک کردن کل متن نوشته شده، دست از نویسندگی بکشند.

همه انسان‌ها دچار فلج نویسندگی می‌شوند مگر اینکه نویسنده نباشند!

حقیقت این است که شما نمی‌توانید به دیگران فلج نویسندگی را توضیح دهید. فرض کنید صبح روز کاری به رئیستان زنگ می‌زنید و می‌گویید که نمی‌توانید امروز سرکار باشید. در جواب دلیل غیبت خودتان با صدایی از عمق ناتوانی می‌گویید: دچار فلج نویسندگی شده‌ام!

به احتمال زیاد، مدیرتان، خواهد خندید و شما هم برای همیشه گوشی را روی او قطع می‌کنید و هیچ وقت دیگر به دفتر کارتان بر نمی‌گردید. در واقع هیچ کدام از فرم‌های استعلاجی برای مرخصی، حاوی گزینه فلج نویسندگی برای شما نیستند.

خوشبختانه فلج نویسندگی مزمن نیست و می‌توانید با واکسن پیشگیری از فلج نویسندگی تا دوره تزریق مجدد آن، خودتان را مصون نگه دارید.

پس میخواهم یازده واکسن فلج نویسندگی را به شما بگویم که هر کدام از این واکسن‌ها می‌توانند خاصیت درمانی سریع و پیشگیرانه داشته باشند.

من هم قبل از اینکه این واکسن ها را به شما معرفی کنم مانند ادوارد جنر، بارها و بارها آنها را روی خودم آزمایش کرده‌ام.

هر وقت دچار « نمی توانم بنویسم » شدید این واکسن ها را سریع بزنید
هر وقت دچار « نمی توانم بنویسم » شدید این واکسن ها را سریع بزنید

هر وقت دچار « نمی توانم بنویسم » شدید این واکسن ها را سریع بزنید

 

جای نوشتن، بگو

گاهی اوقات لازم است که روش‌های همیشگی برای نوشتن را کنار بگذارید. نوشتن با دست یا تایپ کردن یک روش همیشگی برای نویسندگان است. کمتر کسی را می‌توانیم سراغ داشته باشیم که به جای تایپ کردن یا نوشتن با دست، صدای خود را ضبط کند و دوباره آن را بنویسد. در هنگام بروز فلج نویسندگی، دستان شما هیچ قدرتی برای نوشتن ندارد و مانند این است که سیم اتصال آن به مغزتان قطع شده است.

چاره کار چیست؟

پیشنهاد می‌کنم به جای کلنجار رفتن با قلم و کاغذ، صدای خودتان را ضبط کنید و در فرصت مناسب آن را تایپ کنید و بنویسید . کمترین فایده این روش در حفظ زمان و انجام کارهای روزانه و بیشترین آن دستور دادن به مغز برای فعالیت و بیرون آمدن از حالت فلج نویسندگی است.

با چند بار تکرار این روش متوجه خواهید شد که مغز شروع به فعالیت مجدد می‌کند و فلج نویسندگی به کندی رفع می‌شود. این واکسن فلج نویسندگی را هر چند وقت یک‌بار تزریق کنید تا ذهن و مغزتان دچار روزمرگی و تکرار در نویسندگی نشود.

شاید دوست داشته باشید بیشتر در مورد فلج نویسندگی بدونید:

 فقط سکوت لازم داری

مطمئن هستم همین حالا که این متن را می‌خوانید، گوشه چشمی هم به موبایل خودتان دارید. موبایلی که هر چند دقیقه یک‌بار باعث می‌شود ذهن و رشته افکارتان از هم گسسته شود. وجود نوتیفیکشن ها برای زندگی عادی لازم است اما برای مواقعی که شما در معرض فلج نویسندگی باشید، این علامت‌ها به منزله هشدار برای رسیدن به سطح بالای فلج نویسندگی است.

گاهی اوقات و نه همیشه ، یک محیط ساکت و آرامش‌بخش ساده‌ترین روش درمان و پیشگیری از فلج نویسندگی است. محیط ساکت از کاغذ یا مانیتور شما شروع شده و تا خانه همسایه‌تان می‌تواند ادامه داشته باشد. نویسندگی روی کاغذ شلوغ و درهم کار سخت و دشواری است. هر خط اضافی روی کاغذ می‌تواند رشته افکار شما را پاره کند. در مورد نویسندگی به شکل دیجیتالی هم این مشکل وجود دارد. سعی کنید صفحه نگارش خودتان در لپ تاپ را ساده بدون هیچ چیز اضافه ای انتخاب کنید.

و بهتر است که همه عوامل از بین برنده آرامش و  تمرکز را از کنار دستتان برای چند دقیقه خارج کنید. حالا سعی کنید شروع به نوشتن کنید. مسلماً نوشتن اولین سطر در ثانیه‌های بعد از فلج نویسندگی، سخت و دشوار است اما کافی است که اولین سطر را بنویسید تا مابقی سطرها خود به خود بر ذهن شما جاری شوند.

 

از فرمول سر تیتر استفاده کن

گاهی اوقات مغز شما برای شروع کردن نیاز به یک استارت ساده دارد. این استارت می‌تواند موضوع مقاله، کلمات کلیدی یا هر چیز دیگری باشد. از جمله کارآمدترین روش‌های استارت مغز برای نوشتن، تصمیم‌گیری در مورد سر تیتر و عنوان اصلی مقاله است. اما متأسفانه سر تیتر نوشتن حتی زمانی که مغز به شدت آماده نوشتن باشد، کار سخت و دشواری است.پس قرار نیست اینجا یک عنوان نهایی که فوق العاده و جذاب است بنویسیم . فقط می‌خواهیم چراغی روشن کنیم تا شاید، مغز ما از تاریکی فلج نویسندگی خارج شود. برای ساده‌تر شدن این موضوع بیایید این چند فرمول را با هم امتحان کنیم :

فرمول اول: نتیجه + مدت زمان انجام + موضوع

لاغری در 4 روز با ورزش کردن

فرمول دوم: تعدادی راهکار+ نتایج شگفت‌انگیز+بدون نتایج سوء

4 معجزه لاغری بدون رژیم غذایی

احتیاط : این دو فرمول فقط برای رفع فلج است و توقع نداشته باشید که برای مخاطب هم جذاب و تاثیر گذار باشد  پس بعد از رفع مشکل فلج نویسندگی، دوباره به سراغ سر تیترها بروید و آن‌ها را جذاب‌تر کنید.

دانلود جزوه عنوان نویسی جذاب

بدو بدوووو

جوگیر نشوید شما دچار فلج نویسندگی شده اید نه فلج جسمانی.

زمانی که احساس می‌کنید نمی‌توانید به نوشتن ادامه دهید، لباس ورزشی بپوشید و آماده یک ورزش و پیاده روی حسابی شوید . مغز نیاز به استراحت و همچنین شوک دارد تا دوباره به حالت قبل و فعال خود بازگردد. بنابراین ورزش‌های ساده می‌توانند در حکم معجزه‌ای ساده برای درمان فلج نویسندگی باشند. لازم نیست حتما به باشگاه بروید یا ورزش های خاصی انجام دهید ، همان پیاده روی ساده حتی در خانه یا حرکت‌های ساده مانند بالا بردن دست‌ها و کشیدن آن‌ها، انجام دادن شنا سوئدی، تکان دادن پاها در هوا و همچنین قرار گرفتن روی دستان برای رسیدن خون اضافی به مغز، می تواند برای رفع فلج « نمی توانم بنویسیم » عالی باشد .

علاوه بر ورزش، گوش دادن به یک قطعه موسیقی دلخواهتان، دور شدن از محیط همیشگی که در آن نویسندگی می‌کنید و بسیاری از عوامل دیگر می‌توانند در کنار فعالیت فیزیکی در درمان فلج نویسندگی مؤثر باشند. نفس عمیق حین ورزش کردن و گوش دادن به موسیقی را فراموش نکنید.

هر وقت دچار نمی توانم بنویسم شدی کافئین بزن

دوپینگ کن

موتور نویسندگی فلج شده خودتان را با نوشیدنی‌ها روشن کنید.

همه ما معتقد هستیم که خوردن برخی از غذاها به فکر کردن بهتر و همچنین کاهش استرس و افزایش آرامش کمک شایانی می‌کند. اغلب ما در اوقات خستگی به سراغ چای یا قهوه می‌رویم و با پیش فرض قبلی که در سر داریم، رفع خستگی می‌کنیم.

نوشیدنی‌های زیر می‌توانند برای فلج « نمی توانم بنویسیم » مفید باشند:

  • نوشیدنی کافئین دار: با سر کشیدن این نوشیدنی‌ها مغز شما بعد از چند دقیقه روشن و شروع به ایده پردازی می‌کند.
  • نوشیدنی گازدار: خوردن این نوشیدنی‌ها ممکن است در طولانی مدت شما را تبدیل به یک نویسنده چاق کند. پس سعی کنید کمتر از این مورد استفاده نمایید.
  • نوشیدنی انرژی‌زا: اگر اهل دوپینگ کردن باشید، خوردن این نوشیدنی‌ها برای تان خوب است. انرژی بدن در این مورد به یک‌باره افزایش پیدا می‌کند و متأسفانه با همان روند تند، به یک‌باره خاموش می‌شود. از این رو می‌توانید اندک اندک و در طول مدت زیادی یک قوطی نوشابه انرژی‌زا را سر بکشید.

البته این را هم در نظر داشته باشید که زیاده‌روی کردن در خوردن نوشیدنی‌های کافئین دار می‌تواند موجب افزایش ضربان قلب، بی‌تابی و همچنین کم‌خوابی شود. پس بهتر است خودتان را با خوردن زیاد نوشیدنی‌هایی از این دست، از چاله به چاه نیندازید. هر چند برخی از نویسندگان از شب‌بیداری و سکوتی که در آن وجود دارد برای بهبود روحیه نویسندگی و فرار کردن از فلج نویسندگی استفاده می‌کنند.

 

جرقه بزن

سخت‌ترین کار در زمان فلج نویسندگی، شروع به نوشتن است. حتی نوشتن یک کلمه ساده از موضوعی که روزها ذهن شما را درگیر خودش کرده بود در این موقعیت به سختی کندن کوه می‌شود. اما روش‌های ساده‌ای برای روشن کردن آتش نویسندگی وجود دارد. تصور کنید آتشی می‌خواهید به پا کنید، نفت و چوب دارید اما کبریت ندارید.

در فلج نویسندگی، باید تلاش کنید  از تکنیک شروع با «گزاره کوتاه و کلیشه ای » که نیاز به فکر کردن ندارند استفاده کنید . این گزاره‌ها باید مربوط به مطالب اصلی شما باشند. برای مثال می‌توانید از جملات تکراری به مانند «اولین بار که از این محصول استفاده کردم..»، «شما با خرید این محصول می‌توانید..»، «همه چیز از جایی شروع شد که..»، «بیشتر مشتریان در مورد این محصول می‌گویند..»، «اگر پول زیادی داشتید..»، «بهترین راه در زندگی …» و هزاران مثال دیگر.

برای پیدا کردن جملات این چنینی بهتر است که نگاهی دوباره به نوشته‌های قبلی از خودتان داشته باشید. از میان متن‌هایی که نوشته‌اید پرتکرارترین جملات آغازین را انتخاب و یادداشت کنید تا در هنگام فلج نویسندگی بتوانید به عنوان واکسن استفاده کنید.

الماس شو!

الماس تحت فشار زیاد به وجود می‌آید و انسان با سختی پخته‌تر می‌شود. این جملات عصاره اصلی واکسن بعدی برای درمان فلج نویسندگی است. « تحت فشار قرار گرفتن » در شرایط کنونی شما را مجاب خواهد کرد که مغزتان را به حالت فعالیت دوباره و نویسندگی بازگردانید. تصور اینکه کسی با اسلحه رو به روی شما ایستاده باشد و تهدید به مرگ یا شروع به نویسندگی کند، به مراتب اثرگذارتر از دراز کشیدن روی تخت و منتظر ماندن برای رفع فلج نویسندگی است. اما لازم نیست اسلحه بخرید و روی خودتان اسلحه بکشید. می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • محدود کردن مدت نوشتن و تمام کردن متن
  • نوشتن مقاله و تمام کردن آن به عنوان اولین نفر
  • نوشتن مقاله با استفاده از قلم و کاغذ بدون کامپیوتر
  • نوشتن مقاله با کاراکترهای محدود
  • نوشتن تعداد معین مقاله در طول هفته

البته محدودیت‌ها حالت شخصی دارند و نباید به عنوان یک عامل استرس‌زا محسوب شوند. وجود استرس باعث افزایش دوره فلج نویسندگی خواهد شد.

برای غلبه بر نمی توانم بنویسم الماس شو
برای غلبه بر نمی توانم بنویسم الماس شو

غر نزن

مطمئننا شما نسبت به اجداد خودتان زندگی راحت و ساده‌ای دارید. زندگی شما بر روی زندگی اجدادی بناگذاری شده است که سالیان درازی رنج جنگ،؛ فقر، قحطی و تبعیض را چشیده‌اند. پس تصور کنید حالا که با بروز مشکلات ساده‌ای دچار فلج نویسندگی می‌شوید، ممکن است در دوران اجداد خودتان، از شدت مشکلات و سختی‌ها له شوید. مشکلاتی که حالا به نظر شما ساده و قابل حل هستند در آن دوران بزرگ و غیرقابل‌حل بود. برای مثال شما برای ضعف چشم عینکی در اختیار نداشتید و باید آن را تحمل می‌کردید. هیچ خدمات بیمارستانی و درمانی خاصی وجود نداشت و افراد زیادی با بیماری جان خود را از دست می‌دادند. اگر مریضی ناشناخته‌ای می‌گرفتید به احتمال زیاد به علت داشتن جن و تسخیر روحتان، در آتش می‌سوزاندنتان یا اگر می‌خواستید در مورد موضوعی بدانید، فقط باید به اطلاعات ناقص چند فرد اطراف تان  اکتفا میکردید و دکتر گوگلی وجود نداشت و…

همین حالا که این متن را از لپ تاپ یا تلفن همراه خودتان می‌خوانید، از وسیله‌ای استفاده می‌کنید که حتی آن‌ها قادر به تصورش نبودند. نویسندگی در آن دوران به مراتب سخت‌تر بود ولی با این وجود نویسندگان دست از تلاش برنمی داشتند. پس بهانه شما برای ننوشتن یا نتوانستن چیست؟ البته فراموش نکنید، نتیجه آنچه که در هنگام فلج نویسندگی نوشته می‌شود، ایدئال نیست و می‌توانید در چندین موقعیت دیگر آن را ویرایش یا حتی حذف کنید.

پس غرغر را کنار بگذارید و دست به کار شوید!

 

محتوا رو خرد کن

نویسندگی را به خاطر فلج نویسندگی می توانید در رتبه سخت ترین کارهای دنیا قرار دهید. مخصوصاً اگر قصد داشته باشید مقاله‌ای چند هزار کلمه ای و چند قسمتی بنویسید. برای رها شدن از فلج نویسندگی در این موارد واکسن تقسیم‌بندی را تزریق کنید. تقسیم مقاله بزرگ به قسمت‌های کوچک و تقریباً جدا این امکان را به شما می‌دهد که با انجام دادن قسمت‌های کوچک انگیزه بیشتر برای انجام قسمت‌های دیگر و نهایتاً تمام کردن کل مقاله را به دست آورید.

پس کاغذی بردارید و بالای آن عنوان اصلی و در زیر آن عناوین و عبارت‌های دیگر را لیست کنید. حال باید سعی کنید زیر عنوان‌ها را تشخیص دهید و یادداشت کنید. در گام بعدی، به ترتیب شروع به نوشتن متن هر کدام از زیر عنوان‌ها کنید. در مجموع و پایان کار نوشتن متوجه خواهید شد که مقاله‌ای تکه‌تکه اما کامل دارید. حالا کافی است با حوصله تکه‌های مقاله را کنار هم قرار دهید. به همین سادگی توانستید از فلج « نمی توانم بنویسم » خلاص شوید.

برای غلبه بر نمی توانم بنویسم دوش سرد بگیر
برای غلبه بر نمی توانم بنویسم دوش سرد بگیر

دوش آب سرد بگیر

دوش آب سرد بر اساس تحقیقات انجام شده می‌تواند تأثیرات مثبتی بر روی فلج « نمی توانم بنویسم »  داشته باشد. با برخورد اولین قطره آب سرد، بدن شما شروع به تولید آدرنالین می‌کند. این هورمون در بدن وظیفه ایجاد انگیزه و همچنین انرژی دارد. از این رو اگر احساس می‌کنید، آدرنالین بدنتان کم شده است، اول شیر آب سرد را باز کنید و بعد با تمام هیکل زیر آن قرار بگیرید.

آب سرد با شما کاری مانند چند لیوان کافئین می‌کند. انرژی و همچنین کارایی مغز شما بعد از دوش گرفتن بالا خواهد رفت . بعد از یک دوش آب سرد، دست به قلم شوید. منتظر بمانید تا کلمات یکی پس از دیگری برای شما جاری شوند.

 

الگو بگیر ولی کپی نه

هشدار: شما هیچ وقت نباید از روی قصد یا سهوا محتوای نویسنده دیگری را کپی کنید چون قطعا خلاف قوانین و اخلاقیات است.چیزی که به عنوان روشی برای خلاصی از فلج نویسندگی تحت عنوان تقلید کردن می‌خوانید فقط یک نمونه برداری ساده از نوشته‌های دیگران با لغات و کلمات خود شما است.

اغلب اوقات، با وجود اینکه مغزتان آماده نوشتن است، فلج نویسندگی دستتان را می‌بندد. سعی و تلاش شما برای شروع به نوشتن هم بی‌فایده می‌شود. در این شرایط نگاه کردن به کارهای دیگران و استفاده کردن از آن‌ها برای شروع می تواند روش خوبی باشد . برای مثال می‌توانید کلید واژه مربوط به مقاله مورد نظر خودتان را در گوگل وارد کنید و بر اساس پیشنهادهای آن شروع به نوشتن کنید. همچنین می‌توانید اولین مقاله پربازدید که حاوی کلید واژه شما است را مطالعه کنید و از آن الگوبرداری نمایید.

به جز تقلید کردن می‌تواند نگاهی به مقالات مختلف کنید و جمع‌بندی خودتان حول محورهای زیر را به صورت مقاله جداگانه بنویسید:

  • آنچه که دیگران ندیده بودند
  • آنچه که دیگران به دنبال آن هستند
  • آنچه که مردم درباره آن حرف می‌زنند
  • تفاوت دیدگاه من و دیگران

خب این هم از 11 واکسن برای پیشگیری و درمان فلج نویسندگی یا « نمی توانم بنویسم » که می توانید هر زمان که حس کردید دچار آن شده اید به خودتان تزریق کنید !

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست