بهترین موضوع برای پیج اینستاگرام + { 16 ایده دست اول }

  1. خانه
  2. بازاریابی محتوا
  3. بهترین موضوع برای پیج اینستاگرام + { 16 ایده دست اول }

{به نظر شما بهترین موضوع برای پیج اینستاگرام چی میتونه باشه ؟ }

عکس گذاشتن از مُخلفات سفره ناهارتون تو فُلان رستوران؟

 

نمی خوام دوباره و دوباره جمله نخ نمای « اینستاگرام این روزها یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی ست » رو برای بار n ام تکرار کنم .

احتمالا این روزها نه فقط ما که کارمون تولید محتوا یا دیجیتال مارکتینگ هستش، بلکه هر کسی تو هر جایگاهی که هست از خانم خونه دار تا فروشنده قطعات صنعتی و تولید کننده پوشاک کودک و…بارها و بارها این جمله رو شنیدیم و بزرگترین مشکلی که هم با این جمله داریم این نیست که نمی‌دونیم این روزها اینستاگرام یا شبکه های اجتماعی دیگه چه نقش مهمی تو بازاریابی و پیدا کردن مخاطب برای محصول یا خدمات‌مون و حتی خودمون دارن، بلکه مشکل مون اینه که نمی‌تونیم از این ابزار به درستی و هدفمند استفاده کنیم و نتیجه‌ی خوبی بگیریم .

از طرفی هم هر شبکه اجتماعی فوت و فن کوزه‌گری خودش رو داره و با این حجم از محتوایی که هر روز داره تو این شبکه ها پخش میشه، شاید خیلی خوش بینانه باشه که فکر کنیم می‌تونیم به راحتی و بدون داشتن یه استراتژی مشخص و شناخت این فضاها و مخاطب‌هاش موفق باشیم و به …k فالوور تو 1 ماه برسیم .

اما اگر چَم و خَم کار رو یاد بگیریم و بدونیم که چه نوع محتوایی رو تو چه زمانی باید منتشر کنیم، شاید بتونیم به نتیجه دلخواه‌مون برسیم.

این روزها بازاریابی اینستاگرامی موفق، فقط به { انتشار محتوای درست در زمان درست } خلاصه نمیشه، بلکه مثل هر شبکه اجتماعی دیگه ای باید بیشتر از هر چیزی روی برقراری ارتباط و تعامل با مخاطب تمرکز کنیم . ( یعنی اگر بلد نباشیم با مخاطب حرف بزنیم و جوری محتوا تولید کنیم که انگار خودمون با خودمون داریم حرف میزنیم یعنی هیچی به هیچی)

اینستاگرام زمانی که متولد شد و پا به این دنیا گذاشت، فقط در حد یک آلبوم عکسی از زندگی روزانه افرادی بود که دوست داشتن گوشه هایی از لحظه های زندگی خودشون رو با دیگران به اشتراک بذارن، اما مشخصا این روزها با تولد اینفلوئنسرها و میکرو اینفلوئنسرهای رنگارنگ بیشتر شبیه بازاری برای تبلیغ و برند سازی کسب و کارهاست تا فقط یه  شبکه اجتماعی دوستانه ! و البته در این شرایط اگر می‌خوایم در تبلیغ و برندسازی موفق باشیم دقیقا باید همان حالت دوستانه و جذاب و سرگرم کننده را حفظ کنیم .

و مشخصا برای موفقیت در اینستاگرام هم مهمترین چیزی که وجود دارد  تولید محتوای حرفه ای و متنوع و متناسب با نیاز برند است .

 

دسته بندی موضوعات اینستاگرام

۱. موضوع استوری های اینستاگرام

استوری گذاشتن در اینستاگرام را این روزها کمتر کسی هست که نشناسد و حداقل یکبار از آن استفاده نکرده باشد . تجزیه و تحلیل های زیادی نشان داده است که استوری ها نسبت به پست ها بیشتر دیده می شوند و تعامل بیشتری هم ایجاد میکنند . پس ما به عنوان برند و کسب و کاری که می خواهیم در تولید محتوای اینستاگرام حرفه ای عمل کنیم باید بتوانیم استوری های جذاب و دوست داشتنی و سرگرم کننده برای مخاطب تولید کنیم .

استوری ها قابلیت های جذاب و زیادی دارند :

  • اول اینکه مثل یک فیلم جذاب پشت سر هم از جلوی چشم مخاطب میگذرند و نیازی نیست مخاطب برای فهمیدن موضوع متن طولانی و کپشن بخواند
  • وارد شدن از طریق استوری به سایت بسیار راحت است و فقط کافی است که مخاطب با انگشت خودش صفحه را بالا بکشد . همین !
  • اگر صفحه شما در حالت بیزینس پروفایل اینستاگرام باشد به راحتی می توایند لینک صفحه خرید و یا لندینگ پیج سایت خودتان را در استوری بگذارید
  • در استوری اینستاگرام امکان برگزاری مسابقه و نظرسنجی های جذاب برای افزایش بیشتر تعامل با مخاطب وجود دارد
  • علاوه بر این شما می توانید اگر پستی منتشر کردید خبر و لینک آن را استوری بگذارید که مخاطب های بیشتری آن را ببینند و در جریان انتشار پست شما قرار بگیرند
  • باز هم یک قابلیت جذاب دیگر استوری ها گذاشتن روزشمار یا ساعت شمار برای ایجاد محدودیت زمانی برای کدهای تخفیف فروش محصولات است

یک مشکلی که قبل ها استوری ها داشتند این بود که بعد از  24 ساعت همه استوری ها پاک میشد و به این شکل اگر شما یک محتوای ارزشمند تولید میکردید همیشه از اینکه 24 ساعت دیگر حذف می شود و ممکن است بعضی از مخاطبان تان آن را ندیده باشند دل تان میسوخت . اما این روزها با ایجاد قابلیت هایلایت اینستاگرام شما می توانید استوری هایی که به نظرتان جذاب و ارزشمند هستند را در دسته بندی های مختلف ذخیره کنید . این استوری‌های هایلایت شده زیر بیو صفحه شما نمایش داده شده و می‌توانند برای تاکید بر تبلیغاتی خاص، محصولات رایگان، اخبار و اطلاعیه‌ها ، پشت صحنه اتفاقات روزانه کسب و کارتان ، زمان ارائه محصولات جدید یا تخفیف های شگفت انگیز و … استفاده شوند.

نکات مهم در تولید محتوای استوری های اینستاگرام :

۱. چند ثانیه اول استوری باید از لحاظ تصویری برای مخاطب هدف جذاب باشد.

۲. نام برند خودتان را به صورت لوگو یا دست نویس به استوری اضافه کنید.

۳. تا جایی که برای تان امکان دارد استوری هایی با صدای خودتان و یا موسیقی متن تولید کنید .

۴. برای روزهای خاص و مناسبتی استوری های ویژه تولید کنید که متناسب با حال و هوای روز باشد .

۵. در صورت امکان هم از اینفلوئنسرها یا میکرو اینفلوئنسر ها برای ترویج و انتشار بیشتر استوری های تان استفاده کنید

تولید محتوای چرخ و فلکی در اینستاگرام

۲. محتوای تصویری چرخ و فلکی

یکی از محتواهای جذاب و پر طرفدار برای مخاطبان اینستاگرام همین تصاویر چرخ و فلکی در اینستاگرام است . این نوع محتوا  بعد از ویدیو بیشترین نرخ تعامل و بازخورد مخاطب را دارد. به کمک این تصاویر شما می توانید یک داستان دنباله دار جذاب برای مخاطب بسازید که کاربر فقط با حرکت انگشت به چپ و راست می تواند تصاویر آلبومی شما را ببیند. این تصاویر می توانند از لحظه تولد یک محصول تا زمان ارائه آن به بازار یا مراحل آموزش یک تکنیک خاص یا مراحل پخت یک غذای خوشمزه و… باشند .

این نوع محتوا همان طور که از اسمش پیداست مخاطب را سوار یک چرخ و فلک جذاب میکند و او را می چرخاند و او را یاد دوران کودکی و لذت چرخ و فلک سوار شدن می اندازد و به همین خاطر برای مخاطبان جذابیت بالایی دارد .

۳. ویدیوهای زنده

لایو اینستاگرام یا ضبط ویدئو زنده در اینستاگرام و به اشتراک گذاشتن لحظه ها بدون هیچ سانسور و ویرایشی می تواند یکی از جذاب ترین محتواها را برای مخاطب بسازد  . باز هم یکی دیگر از قابلیت های جذاب اینستاگرام این است که این فیلم ها و ویدئو ها را می توانید به اشتراک بگذارید تا افرادی که نتوانستند پخش زنده را ببینند به ضبط شده ویدئو دسترسی داشته باشند . در زمان پخش زنده هم شما می توانید قسمت کامنت گذاری را روشن کنید و نظرات مخاطب ها را هم بخوانید و ارتباط نزدیک تری با آنها داشته باشید . ( البته اگر مخاطبان با فرهنگی داشته باشید و شروع نکنند به گفتن فحش و بد و بیراه و… 😀  )

در مورد کسب و کارها محتوای این نوع ویدئوهای زنده می تواند انواع مختلفی داشته باشد . از مصاحبه مدیر مجموعه با یک فرد خارجی ، جلسات داخلی شرکت که خیلی خصوصی نیستند و اتفاقا در صورت به اشتراک گذاشتن می تواند باعث رفع ابهامات ذهنی مخاطب شود ، پشت صحنه روزهای عادی در مجموعه شما و یا حتی محتوای آموزش از مراحل مختلف کاری که می خواهید به مخاطب خودتان آموزش بدهید مثلا کشیدن یک نقاشی یا کار با فتوشاپ و…

یکی از حس هایی که مخاطب در شبکه های اجتماعی میچرخد تا آن را ارضا کند حس کنجکاوی در مورد ناشناخته هاست . به همین خاطر اگر شما ویدئویی از مراحل ساخت محصول یا پشت صحنه زندگی روزانه کاری تیم و مجموعه تان تولید کنید مخاطب از روی کنجکاوی حتما تا به انتها آن را دنبال میکند چون دوست ندارد هیچ چیزی از چشم او دور بماند.

یکی از مزایای لایو اینستاگرام شفافیت و صداقت فوق‌العاده آن است. استوری‌های لایو زمانی برای ویرایش و رفع اشکال ندارند و در عین ریسک بالا با مخاطب به خوبی ارتباط برقرار میکنند و صداقت و اصالت کسب و کار شما را نشان می‌دهند. ویدئوهای لایو با نمایش تعداد کابرانی که در طول ویدیو جوین شده یا ویدیو را ترک میکنند به شما دید مناسبی از محتوایی که برای مخاطب جذاب یا غیر جذاب است می دهد .

لایو اینستاگرام

۴. محتوای نظر سنجی در استوری

ایجاد نظر سنجی در استوری ها این امکان را می‌دهد تا مخاطب به سوالات مهم شما در مورد کسب و کارتان پاسخ بدهد. این نوع از محتوا بسیار با ارزش است زیرا به مخاطبان امکان می‌دهد تا به طوری موثر با شما تعامل داشته و دیدگاه های خودشان را به اشتراک بگذارند. مخاطبان ما در هر شرایطی دوست دارند که حرف های شان شنیده شود و حس کنند نظرات شان برای برند یا کسب و کار روبرو مهم و ارزشمند است .

مشخصا این روزها تعداد مخاطبی که در اینستاگرام دنبال برند مورد نظرش می گردد تا گوگل در حال افزایش است و شما هم دقیقا باید از همین مساله به نفع کسب و کار خودتان استفاده کنید و با تولید محتوای حرفه ای و تاثیر گذار با مخاطب ارتباط بیشتری ایجاد کنید .

پس با ایجاد یک فرم نظرسنجی حرفه ای در قسمت استوری های اینستاگرام می توانید این حس را به مخاطب القا کنید که برای حرف و نظراتش ارزش زیادی قائل هستید و تمام این نظرات را جمع میکنید و از آنها استفاده میکنید و در نهایت تغییر های مثبت و خبرهای خوبی به زودی در راه است

 

5. محتوای انگیزشی و جملات کوتاه

یکی از محتواهای پرطرفدار در عامه مردم که ما هم در صفحه اینستاگرام رایتینا آن را امتحان کردیم و نتیجه خوبی گرفتیم ، پست‌های انگیزشی و جملات کوتاه و تاثیر گذار از افراد مهم و مشهور است . این نوع محتوا معمولا چون کوتاه و سریع الهضم است طرفداران بیشتری دارد و تعداد لایک بیشتری هم می خورد .

این نوع محتوا هم برای استوری و هم پست اینستاگرام مناسب است . البته به شرط اینکه کپی پیست صفحات دیگر نباشد و شما با خلاقیت این جملات را به عکس نوشته ها یا محتوای تصویری خلاقانه تبدیل کنید .

مخاطبان پست‌های اثرگذار و انگیزشی را معمولا با هشتگ ها دنبال می‌کنند.  پس حتما از هشتگ های مرتبط و مناسب  استفاده کنید.

6. محتوای کمدی و طنز

یکی از محتواهای جذاب برای مخاطبی که وارد شبکه های اجتماعی شده است که سرگرم باشد و بگوید و بخندد و به نوعی لذت ببرد همین نوع محتواهای کمدی و طنز است . الزاما شما به عنوان یک برند نیاز نیست از افرادی مثل حسن ریوندی یا افراد مشابه او برای ساخت محتوای طنز استفاده کنید و میتوانید خودتان یا افراد تیم این نوع محتواها را تولید کنید . مثلا برندی مانند ریحون به نظر من یکی از برندهای حرفه ای در تولید محتوای خلاق است که در بین این محتواها حتما هر چند وقت یکبار یک محتوای کمدی و طنز به کمک افرادی که در خود مجموعه هستند تولید و منتشر می کند . مثل این محتوای جذاب در مورد اینکه کدام نوع غذا را با سبیل راحت تر می شود خورد ؟!

حتی این سطح از شوخی و طنازی را می توانید به جای ساخت ویدئو به قسمت نظر سنجی استوری ،کپشن ها یا تصاویر پست هم ببرید و مخاطب را شیفته خودتان کنید . این روزها انقدر آوردن خنده به لب افراد سخت شده است که  مطمئن باشید اگر شما قادر باشید این کار را انجام دهید و آنها را بخندانید هیچ وقت شما را فراموش نمی کنند . 

و نکته جالب هم اینکه این پست ها معمولا بیشتر تگ می شوند و به اشتراک گذاشته می شوند . البته قطعا حواس تان باشد که وارد فاز شوخی های ناجور و غیر مرتبط با برندتان و یا سیاسی و قومیتی  و خلاصه هر چیزی که احتمال ریسک و جنجال بالایی دارد نشوید .

 

7. محتوای اینفلوئنسری

بدون شک یکی از روش های بازاریابی این روزها بازاریابی اینفلوئنسر مارکتینگ است . فقط حواستان باشد که در اولین مرحله حتما به سراغ اینفلوئنسرهایی بروید که دقیقا با برند و سبک کاری و محصولات شما مرتبط باشند .

مثلا اگر ما در رایتینا به سراغ مستر تیستر برویم و از او بخواهیم تبلیغ صفحه اینستاگرام ما و یا برند ما را بکند اشتباه بزرگی کرده ایم . چون مخاطب اصلی این صفحه معمولا افراد شکم دوست و عاشق غذا هستند و دوست دارند در این صفحه فقط هر چیزی که مربوط به غذا است را ببنیند و قطعا به موراد دیگر توجه کافی نمیکنند و این تبلیغ کاملا بی اثر می شود و حتی گاهی تاثیر منفی هم برای برند و هم برای اینفلوئنسر دارد .

پس شما با توجه به سبک کار و موضوع کسب و کارتان  اول از هر چیزی باید دنبال اینفلونسرهای مرتبط باشید . بعد از این مرحله نوبت به تولید محتوای تبلیغات اینفلوئنسری می رسد . که این مرحله کاملا وابسته به توافق شما با اینفلوئنسر است . بعضی از اینفلوئنسرها همیشه محتوای تبلیغاتی را خودشان تولید میکنند و بعضی دیگر این مسئولیت را قبول نمیکنند و ترجیح می دهند خود برند این کار را بکند و آنها فقط محتوای مورد نظر را به اشتراک بگذارند .

اینفلوئنسر مارکتینگ دقیقا چیزی شبیه تبلیغات دهان به دهان است و معمولا هم اگر همه چیز درست انتخاب شده باشد تاثیر زیادی دارد . و البته همین باعث می شود که در انتخاب اینفلوئنسر و محتوا دقت بیشتری کنید چون اگر اینفلوئنسر یک دفعه کاری خارج از چارچوب انجام بدهد یا به هر شکل کاری کند که مخاطب خودش را ناراحت کند ،ممکن است دقیقا نتیجه عکس بگیرید و به جای جذب مخاطب هر مخاطبی هم که دارید را فراری بدهید .

به عنوان یک کسب و کار همیشه مجبور به همکاری با معروفترین و تأثیرگذارترین و گران ترین اینفلوئنسرها نیستید و می‌توانید از میکرو اینفلوئنسرها هم استفاده کنید.

میکرو اینفلوئنسرها اکانت های اینستاگرامی هستند که تعداد دنبال کننده کمتر ولی با تعامل بیشتر دارند. میکرو اینفلوئنسر بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دنبال کننده دارد، جادوی میکرو اینفلوئنسرها صمیمی و قابل اعتماد بودن آن‌ها با مخاطب خود است که تبلیغات را مانند پیشنهادی دوستانه جلوه می‌دهد که نکته اصلی در هر استراتژی بازاریابی است.

8. تولید محتوای پشت صحنه برند

دنبال کنندگان هر صفحه ای در اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگر علاقه‌مند هستند به جای تصویری خشک و بی احساس در مورد مدیر یا افراد تیم هم دید واضحی داشته باشند و همین نوع محوا می تواند نظر مخاطب را نسبت به برند و کسب و کار 180 درجه تغییر بدهد و باعث حس بهتر مخاطب در مورد آن برند شود . ولی صفحه ای که پر از تبلیغات، محصولات و فروش‌های ویژه و اینجور چیزها باشد قطعا حس خوبی به مخاطب نمی دهد و باعث فراری شدن او می شود .

تولید محتوا برای اینستاگرام

پس یکی از محتواهایی که باید به آن برای موفقیت در اینستاگرام کسب و کارتان توجه کنید تولید محتواهایی به اسم خانواده برند است .

مثلا ما تصمیم داریم به زودی در صفحه اینستاگرام رایتینا پست هایی را به صورت هفتگی منتشر کنیم به نام# خانواده رایتینا که مخاطب ما بتواند هر چه سریع تر با تیم رایتینا آشنا شود و ارتباط بهتری برقرار کند .

از لحاظ روانشناسی اثبات شده است که افراد اگر حس کنند محتوایی به صورت ویژه برای دسته خاصی از مخاطبان تولید شده است قطعا تمایل بیشتری به مصرف محتوا و پیگیری صفحه دارند .

مثلا اگر شما به مخاطبان صفحه اینستاگرام تان اعلام کنید که تصمیم دارید 5 شنبه این هفته به بخش تولید محتوای شرکت یا بخش فروش مجموعه یا … بروید و با افرادی که در این بخش کار میکنند گپ و گفت داشته باشید و آنها را معرفی کنید قطعا مخاطبان زیادی از سر کنجکاوی منتظر فرارسیدن این روز می مانند . البته اگر در شروع کسب و کارتان هستید و فقط خودتان هستید و خودتان هم هیچ مشکلی نیست می توانید کمی از پشت صحنه زندگی روزانه خودتان را با مخاطب به اشتراک بگذارید تا مخاطب با صاحب برند بیشتر آشنا شود و ارتباط برقرار کند

این نوع از پست‌ها یکی از مهم‌ترین انواع محتوای اینستاگرامی هستند چرا که برند را انسانی‌تر و صمیمانه‌تر کرده و بخشی از فرهنگ کسب و کار شما را به مخاطب نمایش می‌دهند.این پست‌های پشت صحنه نباید حالت نمایش و از خود تعریف کردن درباره بی‌نقص بودن ساختار شرکت بگیرند. این پست‌ها با مخاطب صمیمی شده و بخشی از شخصیت شرکت را برای مخاطب به نمایش می‌گذارند.

محتوای پشت صحنه می تواند این موارد باشد :

  • پروفایل کارکنان و هم تیمی ها
  • کارکنان در حال کار
  • یک تور از محل کارتان
  • حضور افراد تیم در رویدادها

9 .تولید محتوا در موردجریان های داغ

مخاطبین شما همه روزه با بمبارانی از پست‌های اینستاگرامی مواجه می‌شوند و در صورت تکراری بودن محتوا توجهی به آن نخواهند داشت و در اینجاست که بازاریابی هدفمند می تواند به کمک شما بیاید.

هشتگ‌های پر مخاطب که می‌توانند توسط برند شما استفاده شوند را زیر نظر بگیرید و همچنین به روش‌های استفاده از جریان‌ها و موضوعات اجتماعی اخیر در محتوای خود توجه کنید. مخاطب انتظار دارد که شما علاوه بر به‌روز بودن درباره جریان‌های اجتماعی اخیر بخشی از آن‌ها بوده و حتی از این جریان‌ها جلوتر باشید.

هشتگ‌های انتخاب شده باید به صورت صحیح و موثر استفاده شوند، هشتگ‌های روزانه مانند نشانه‌گذاری برای داستان تصویری برند شما هستند. با استفاده از هشتگ های درست مخاطب شما به راحتی محتوای مورد نظر خود را پیدا خواهد کرد.

علاوه بر این هشتگ های انتخاب شده باید مربوط به برند شما باشند.هر چند اضافه کردن تمام هشتگ‌هایی که داغ هستند می تواند به افزایش فالور کمک کند اما در طولانی مدت اثر آن ضعیف تر می شود  چون قطعا شما در نهایت باید روی مخاطب هدف خودتان و برندتان که صفحه شما را با اشتیاق دنبال میکند تمرکز کنید

هشتگ ها مانند فهرست‌ بندی و دسته بندی محتوا هستند، پس هشتگ هایی را انتخاب کنید که در عین محبوبیت به برند شما هم مربوط باشند.

 

10. محتوای تولیدی توسط کاربران

استفاده از محتوای تولیدی توسط کاربران در سال ۲۰۱۸ رشدی نمایی در کل دنیا داشته است. اکثر کاربران هم از به اشتراک گذاری محتوایشان معمولا خوشحال می شوند چون به خود آنها هم در افزایش فالور کمک میکند.

علاوه بر اینکه استفاده از محتوای تولید شده توسط مخاطب تان به او این حس را القا میکند که او هم جزوی از تیم شما و کسب و کار شماست  و اگر شما برند معتبر و خوش نامی باشید قطعا از اینکه به همین راحتی وارد تیم شما شود خوشحال می شود .

۲ نوع محتوای تولیدی توسط مخاطبان داریم :

۱. دوباره پست کردن محتوا

محتوای مخاطبان خودتان را ریپست کنید

۲. برای محتوا فراخوان دهید

با فراخوان دادن برای تولید محتوا به کاربران این فرصت را می دهید که اگر به کار تولید محتوا علاقه مند هستند خودی نشان بدهند و برای شما تولید محتوا کنند . البته نوع دیگری از فراخوان دادن هم این است که از مخاطب تان بخواهید محتوای تصویری برند شما را با هشتگ خاص مورد نظرتان و تگ کردن شما در صفحه اش پست کند .

هر چه قدر در این فراخوان موفق تر باشید و افراد بیشتری را جذب کنید قطعا درصد بیشتری از افراد در نهایت با برند شما آشنا می شوند .

11.محتوای معرفی و مشارکت در رویدادها

مشخصا محتوایی که شما برای برندتان و حضور در رویدادهای مختلف تولید میکنید می تواند بخش جذابی از محتوای اینستاگرام باشد . خصوصا اگر تصمیم دارید مثلا امروز از یک محصول جدید رونمایی کنید قطعا این نوع محتوا می تواند به فروش بیشتر محصول تان کمک بزرگی کند . چون یکی از دلایل اصلی که بسیاری از مخاطب ها از ما خرید نمیکنند و با کیفیت ترین محصولات ما روی دست مان باد میکند این است که اصلا مخاطب از وجود و تولد این محصول اطلاعی ندارد . تولید محتوای رویدادها روشی بسیار موفق برای شناساندن برند و معرفی محصولات و خدمات جدید هستند.

و از آنجا که اینستاگرام بهترین بستر برای اشتراک گذاری عکس و ویدیو است برخی شرکت‌ها حتی صفحه اینستاگرام جدایی مختص رویدادها ایجاد کرده و این صفحه را به بخشی از وبسایت خود که مربوط به خرید بلیط رویدادها یا لندینگ پیج های خاص است لینک می‌کنند.

استفاده از هشتگ های خاص برای هر رویداد

هشتگ های شخصی سازی شده برای برندتان در مورد رویدادها و معرفی محصولات می تواند با اشتراک گذاری مخاطبان تان باعث ترافیک بیشتر صفحه یا سایت تان شود و خود این محتوا به جریانی در اینستاگرام تبدیل شود . مثلا شرکت سامسونگ  از این نوع محتوا زیاد استفاده میکند .

12. محتوای توضیح در مورد ویژگی‌های محصولات

مخاطبان امروزی از ترفندهای بازاریابی و تبلیغاتی آگاه هستند، پس انتشار محتوایی کهروش کاربرد محصولات در عمل و به صورت کاربردی را نشان می دهد روشی عالی برای بالابردن اعتبار برند و همچنین آگاهی بیشتر مخاطب از محصول یا خدمات شماست . فقط علاوه بر زیبایی تصاویر و حقیقی بودن عکس هایی که برای معرفی محصول یا خدمات خودتان میگذارید باید نقطه شاخص محصول تان را هم به مخاطب معرفی کنید و بگویید که با استفاده از محصول یا خدمات شما چه مشکلی از مشکلاتش کم می شود و یا چه مزایایی برای او دارد .

تولید محتوا برای افزایش فروش در اینستاگرام

13. محتوای آموزشی

آموزش‌ها برای هر برندی ابزاری قوی برای حفظ مخاطب و ارائه محتوای ارزشمند در اینستاگرام هستند . مخاطب ما دوست دارد زمانی که وارد صفحه اینستاگرام ما می شود هم سرگرم باشد هم چیزی یاد بگیرید . مثلا برندهای شخصی زیادی هستند که با تولید محتوای ویدئویی آموزشی در مورد روش های پولدار شدن یا برقراری ارتباط عاطفی یا … در ساده ترین شکل ممکن ، مثلا در خانه یا اتاق کارشان یا داخل ماشین یا پارک یا … به مخاطب های میلیونی رسیده اند .

14. محتوای مسابقات و ارائه محصولات رایگان

همه ما در هر جایگاهی که باشیم مسابقه، بازی و برنده شدن در هر رقابتی را دوست داریم . محتوای مسابقات در صفحه اینستاگرام شما باعث ایجاد هیجان و تعامل بیشتر مخاطب می شود .

مخاطب های اینستاگرامی معمولا مخاطب های فعالی هستند که البته مسابقات و دادن محصولات رایگان به عنوان جایزه این تعامل و ارتباط را بیشتر می‌کند.

با برگزاری  مسابقه محصولات و سرمایه خود را هدر نمی‌دهید بلکه تجربه‌ای مفرح، جذاب و به روز برای مخاطبان می‌کنید. مسابقات و محصولات رایگان شناخت مخاطب از برند شما را افزایش داده و به مشتریان احتمالی فرصتی برای تعامل با کسب و کار شما را می‌دهد.

نکته: هر مسابقه اینستاگرامی باید با یک هشتگ خاص شروع شود تا پیدا و دنبال کردن مسابقه برای مخاطبان و شناسایی و ردگیری شرکت کننده‌ها برای شما آسانتر شود.

مزایای مسابقات اینستاگرامی:

  • بالابردن بازخورد و تعامل آنلاین
  • ایجاد لیست ایمیل
  • ایجاد فرصت پخش شدن ویروسی (viral) محتوا

15. پست‌های خرید محصولات

اینستاگرام این روزها یک قابلیت جدید دیگر اضافه کرده است که به شما این امکان را می دهد که صفحه اینستاگرام تان را به یک فروشگاه آنلاین تبدیل کنید و مخاطب های بیشتری را به مشتری و حتی مشتری وفادار تبدیل کنید . و چون در اینستاگرام شما می توانید از تصاویر و ویدئوهای جذاب و زیبا و چرخ فلکی استفاده کنید پس به راحتی می توانید محصول خودتان را از جهت های مختلف و در شرایط متفاوت به مخاطب نشان بدهید .

پست‌های خرید محصولات به کاربران امکان کلیک برای دیدن جزئیات بیشتر محصولات را می‌دهد. نکته مثبت مهم پست‌های خرید این است که کاربر برای دیدن جزئیات محصولات نیاز به ترک اینستاگرام یا زدن روی لینک و رفتن به سایت و پیدا کردن صفحه محصول را ندارد. در صورت پسندیدن محصول کاربر می‌تواند از دکمه خرید استفاده کرده و به صفحه فروش محصول در وبسایت هدایت شود.

چگونه از پست‌های خرید (shoppable) استفاده کنیم؟

استفاده از این نوع پست‌ها نیاز به ایجاد حساب کاربری shopify دارد. پس از ایجاد حساب کاربری می توانید صفحه خودتان را به یک فروشگاه تبدیل کنید البته این قابلیت برای برندهایی خوب است که تعداد محصولات زیادی برای فروش دارند و می خواهند از صفحه اینستاگرام بیشتر در جهت فروش محصولات استفاده کنند تا برند سازی .

16. محتوای معرفی محصولات جدید

یکی از بهترین راهکارهای پیش فروش محصولات در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام این است که از چند هفته قبل از ارائه محصول به بازار شروع به تولید و انتشار محتوای معرفی محصول کنید و تا جایی که ممکن است هیجان و کنجکاوی مخاطب را تحریک کنید جوری که برای رسیدن روز موعود و رونمایی از محصول شما لحظه شماری کند .

از جمله ها محتواهایی که برای معرفی محصول می توانند تولید شود :

  • پشت صحنه توسعه محصول
  • شمارش معکوس عرضه محصول
  • مسابقه در رابطه با محصول

 

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۸ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • درود.
    با تشکر از مقاله ی خوبتون. واقعا مقاله کاربردی و جالبی بود. خسته نباشید.
    فقط ۲ تا مشکلی که مقالتون داره، یکی اینه که شماره گذاری ها به ترتیب نیست ( خودتون ی بار از بالا تا پایین بیاید متوجه میشید ).
    یکی دیگه اینکه توضیحتون در مورد “محتوای معرفی و مشارکت در رویدادها” کامل نیست و بهتر بود بیشتر توضیح میدادید.

  • ممنون خیلی کاربردی بود

  • سلام من یه دختر ۲۴ ساله هستم فارعالتحصیل رشته شیمی ،خیلی به درامد خودم احتیاج دارم اما نمیدونم چه جور پیجی بزنم که مفید باشه و فالور پیدا کنه و درامد داشته باشم ،تصویر خودمم دوست ندارم بزارم .میشه کمکم کنی؟🥺🦋🤍

    • ناتاشا جعفری
      ۱۴۰۰/۰۶/۰۶ ۱۰:۴۳ ق.ظ

      سلام به روی ماه تون . خب خب راستش این سوالی که پرسیدید خیلی سوال کلی و سختی هست و به فاکتورهای مختلفی بستگی داره . خیلی از پیج ها میتونن تو اینستاگرام به درآمد برسن ولی قطعا انتخاب اینکه چه پیجی رو شروع کنید به این بستگی داره که تو چه زمینه ای تخصص دارید، علاقه دارید یا براتون ممکنه . مثلا ممکنه با یک پیج فروشگاهی فروش اکسسوری نسبت به یه یه پیج بر پایه بلاگریزودتر به درآمد برسید ولی ممکنه به خاطر علاقه تون و توانایی هاتون انتخاب کنید که یه بلاگر بشید . پس خیلی مشخص نمیشه برای همه یه نسخه پیچید واقعا 🙂

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

بهترین موضوع برای پیج اینستاگرام + { 16 ایده دست اول }

{به نظر شما بهترین موضوع برای پیج اینستاگرام چی میتونه باشه ؟ }

عکس گذاشتن از مُخلفات سفره ناهارتون تو فُلان رستوران؟

 

نمی خوام دوباره و دوباره جمله نخ نمای « اینستاگرام این روزها یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی ست » رو برای بار n ام تکرار کنم .

احتمالا این روزها نه فقط ما که کارمون تولید محتوا یا دیجیتال مارکتینگ هستش، بلکه هر کسی تو هر جایگاهی که هست از خانم خونه دار تا فروشنده قطعات صنعتی و تولید کننده پوشاک کودک و…بارها و بارها این جمله رو شنیدیم و بزرگترین مشکلی که هم با این جمله داریم این نیست که نمی‌دونیم این روزها اینستاگرام یا شبکه های اجتماعی دیگه چه نقش مهمی تو بازاریابی و پیدا کردن مخاطب برای محصول یا خدمات‌مون و حتی خودمون دارن، بلکه مشکل مون اینه که نمی‌تونیم از این ابزار به درستی و هدفمند استفاده کنیم و نتیجه‌ی خوبی بگیریم .

از طرفی هم هر شبکه اجتماعی فوت و فن کوزه‌گری خودش رو داره و با این حجم از محتوایی که هر روز داره تو این شبکه ها پخش میشه، شاید خیلی خوش بینانه باشه که فکر کنیم می‌تونیم به راحتی و بدون داشتن یه استراتژی مشخص و شناخت این فضاها و مخاطب‌هاش موفق باشیم و به …k فالوور تو 1 ماه برسیم .

اما اگر چَم و خَم کار رو یاد بگیریم و بدونیم که چه نوع محتوایی رو تو چه زمانی باید منتشر کنیم، شاید بتونیم به نتیجه دلخواه‌مون برسیم.

این روزها بازاریابی اینستاگرامی موفق، فقط به { انتشار محتوای درست در زمان درست } خلاصه نمیشه، بلکه مثل هر شبکه اجتماعی دیگه ای باید بیشتر از هر چیزی روی برقراری ارتباط و تعامل با مخاطب تمرکز کنیم . ( یعنی اگر بلد نباشیم با مخاطب حرف بزنیم و جوری محتوا تولید کنیم که انگار خودمون با خودمون داریم حرف میزنیم یعنی هیچی به هیچی)

اینستاگرام زمانی که متولد شد و پا به این دنیا گذاشت، فقط در حد یک آلبوم عکسی از زندگی روزانه افرادی بود که دوست داشتن گوشه هایی از لحظه های زندگی خودشون رو با دیگران به اشتراک بذارن، اما مشخصا این روزها با تولد اینفلوئنسرها و میکرو اینفلوئنسرهای رنگارنگ بیشتر شبیه بازاری برای تبلیغ و برند سازی کسب و کارهاست تا فقط یه  شبکه اجتماعی دوستانه ! و البته در این شرایط اگر می‌خوایم در تبلیغ و برندسازی موفق باشیم دقیقا باید همان حالت دوستانه و جذاب و سرگرم کننده را حفظ کنیم .

و مشخصا برای موفقیت در اینستاگرام هم مهمترین چیزی که وجود دارد  تولید محتوای حرفه ای و متنوع و متناسب با نیاز برند است .

 

دسته بندی موضوعات اینستاگرام

۱. موضوع استوری های اینستاگرام

استوری گذاشتن در اینستاگرام را این روزها کمتر کسی هست که نشناسد و حداقل یکبار از آن استفاده نکرده باشد . تجزیه و تحلیل های زیادی نشان داده است که استوری ها نسبت به پست ها بیشتر دیده می شوند و تعامل بیشتری هم ایجاد میکنند . پس ما به عنوان برند و کسب و کاری که می خواهیم در تولید محتوای اینستاگرام حرفه ای عمل کنیم باید بتوانیم استوری های جذاب و دوست داشتنی و سرگرم کننده برای مخاطب تولید کنیم .

استوری ها قابلیت های جذاب و زیادی دارند :

  • اول اینکه مثل یک فیلم جذاب پشت سر هم از جلوی چشم مخاطب میگذرند و نیازی نیست مخاطب برای فهمیدن موضوع متن طولانی و کپشن بخواند
  • وارد شدن از طریق استوری به سایت بسیار راحت است و فقط کافی است که مخاطب با انگشت خودش صفحه را بالا بکشد . همین !
  • اگر صفحه شما در حالت بیزینس پروفایل اینستاگرام باشد به راحتی می توایند لینک صفحه خرید و یا لندینگ پیج سایت خودتان را در استوری بگذارید
  • در استوری اینستاگرام امکان برگزاری مسابقه و نظرسنجی های جذاب برای افزایش بیشتر تعامل با مخاطب وجود دارد
  • علاوه بر این شما می توانید اگر پستی منتشر کردید خبر و لینک آن را استوری بگذارید که مخاطب های بیشتری آن را ببینند و در جریان انتشار پست شما قرار بگیرند
  • باز هم یک قابلیت جذاب دیگر استوری ها گذاشتن روزشمار یا ساعت شمار برای ایجاد محدودیت زمانی برای کدهای تخفیف فروش محصولات است

یک مشکلی که قبل ها استوری ها داشتند این بود که بعد از  24 ساعت همه استوری ها پاک میشد و به این شکل اگر شما یک محتوای ارزشمند تولید میکردید همیشه از اینکه 24 ساعت دیگر حذف می شود و ممکن است بعضی از مخاطبان تان آن را ندیده باشند دل تان میسوخت . اما این روزها با ایجاد قابلیت هایلایت اینستاگرام شما می توانید استوری هایی که به نظرتان جذاب و ارزشمند هستند را در دسته بندی های مختلف ذخیره کنید . این استوری‌های هایلایت شده زیر بیو صفحه شما نمایش داده شده و می‌توانند برای تاکید بر تبلیغاتی خاص، محصولات رایگان، اخبار و اطلاعیه‌ها ، پشت صحنه اتفاقات روزانه کسب و کارتان ، زمان ارائه محصولات جدید یا تخفیف های شگفت انگیز و … استفاده شوند.

نکات مهم در تولید محتوای استوری های اینستاگرام :

۱. چند ثانیه اول استوری باید از لحاظ تصویری برای مخاطب هدف جذاب باشد.

۲. نام برند خودتان را به صورت لوگو یا دست نویس به استوری اضافه کنید.

۳. تا جایی که برای تان امکان دارد استوری هایی با صدای خودتان و یا موسیقی متن تولید کنید .

۴. برای روزهای خاص و مناسبتی استوری های ویژه تولید کنید که متناسب با حال و هوای روز باشد .

۵. در صورت امکان هم از اینفلوئنسرها یا میکرو اینفلوئنسر ها برای ترویج و انتشار بیشتر استوری های تان استفاده کنید

تولید محتوای چرخ و فلکی در اینستاگرام

۲. محتوای تصویری چرخ و فلکی

یکی از محتواهای جذاب و پر طرفدار برای مخاطبان اینستاگرام همین تصاویر چرخ و فلکی در اینستاگرام است . این نوع محتوا  بعد از ویدیو بیشترین نرخ تعامل و بازخورد مخاطب را دارد. به کمک این تصاویر شما می توانید یک داستان دنباله دار جذاب برای مخاطب بسازید که کاربر فقط با حرکت انگشت به چپ و راست می تواند تصاویر آلبومی شما را ببیند. این تصاویر می توانند از لحظه تولد یک محصول تا زمان ارائه آن به بازار یا مراحل آموزش یک تکنیک خاص یا مراحل پخت یک غذای خوشمزه و… باشند .

این نوع محتوا همان طور که از اسمش پیداست مخاطب را سوار یک چرخ و فلک جذاب میکند و او را می چرخاند و او را یاد دوران کودکی و لذت چرخ و فلک سوار شدن می اندازد و به همین خاطر برای مخاطبان جذابیت بالایی دارد .

۳. ویدیوهای زنده

لایو اینستاگرام یا ضبط ویدئو زنده در اینستاگرام و به اشتراک گذاشتن لحظه ها بدون هیچ سانسور و ویرایشی می تواند یکی از جذاب ترین محتواها را برای مخاطب بسازد  . باز هم یکی دیگر از قابلیت های جذاب اینستاگرام این است که این فیلم ها و ویدئو ها را می توانید به اشتراک بگذارید تا افرادی که نتوانستند پخش زنده را ببینند به ضبط شده ویدئو دسترسی داشته باشند . در زمان پخش زنده هم شما می توانید قسمت کامنت گذاری را روشن کنید و نظرات مخاطب ها را هم بخوانید و ارتباط نزدیک تری با آنها داشته باشید . ( البته اگر مخاطبان با فرهنگی داشته باشید و شروع نکنند به گفتن فحش و بد و بیراه و… 😀  )

در مورد کسب و کارها محتوای این نوع ویدئوهای زنده می تواند انواع مختلفی داشته باشد . از مصاحبه مدیر مجموعه با یک فرد خارجی ، جلسات داخلی شرکت که خیلی خصوصی نیستند و اتفاقا در صورت به اشتراک گذاشتن می تواند باعث رفع ابهامات ذهنی مخاطب شود ، پشت صحنه روزهای عادی در مجموعه شما و یا حتی محتوای آموزش از مراحل مختلف کاری که می خواهید به مخاطب خودتان آموزش بدهید مثلا کشیدن یک نقاشی یا کار با فتوشاپ و…

یکی از حس هایی که مخاطب در شبکه های اجتماعی میچرخد تا آن را ارضا کند حس کنجکاوی در مورد ناشناخته هاست . به همین خاطر اگر شما ویدئویی از مراحل ساخت محصول یا پشت صحنه زندگی روزانه کاری تیم و مجموعه تان تولید کنید مخاطب از روی کنجکاوی حتما تا به انتها آن را دنبال میکند چون دوست ندارد هیچ چیزی از چشم او دور بماند.

یکی از مزایای لایو اینستاگرام شفافیت و صداقت فوق‌العاده آن است. استوری‌های لایو زمانی برای ویرایش و رفع اشکال ندارند و در عین ریسک بالا با مخاطب به خوبی ارتباط برقرار میکنند و صداقت و اصالت کسب و کار شما را نشان می‌دهند. ویدئوهای لایو با نمایش تعداد کابرانی که در طول ویدیو جوین شده یا ویدیو را ترک میکنند به شما دید مناسبی از محتوایی که برای مخاطب جذاب یا غیر جذاب است می دهد .

لایو اینستاگرام

۴. محتوای نظر سنجی در استوری

ایجاد نظر سنجی در استوری ها این امکان را می‌دهد تا مخاطب به سوالات مهم شما در مورد کسب و کارتان پاسخ بدهد. این نوع از محتوا بسیار با ارزش است زیرا به مخاطبان امکان می‌دهد تا به طوری موثر با شما تعامل داشته و دیدگاه های خودشان را به اشتراک بگذارند. مخاطبان ما در هر شرایطی دوست دارند که حرف های شان شنیده شود و حس کنند نظرات شان برای برند یا کسب و کار روبرو مهم و ارزشمند است .

مشخصا این روزها تعداد مخاطبی که در اینستاگرام دنبال برند مورد نظرش می گردد تا گوگل در حال افزایش است و شما هم دقیقا باید از همین مساله به نفع کسب و کار خودتان استفاده کنید و با تولید محتوای حرفه ای و تاثیر گذار با مخاطب ارتباط بیشتری ایجاد کنید .

پس با ایجاد یک فرم نظرسنجی حرفه ای در قسمت استوری های اینستاگرام می توانید این حس را به مخاطب القا کنید که برای حرف و نظراتش ارزش زیادی قائل هستید و تمام این نظرات را جمع میکنید و از آنها استفاده میکنید و در نهایت تغییر های مثبت و خبرهای خوبی به زودی در راه است

 

5. محتوای انگیزشی و جملات کوتاه

یکی از محتواهای پرطرفدار در عامه مردم که ما هم در صفحه اینستاگرام رایتینا آن را امتحان کردیم و نتیجه خوبی گرفتیم ، پست‌های انگیزشی و جملات کوتاه و تاثیر گذار از افراد مهم و مشهور است . این نوع محتوا معمولا چون کوتاه و سریع الهضم است طرفداران بیشتری دارد و تعداد لایک بیشتری هم می خورد .

این نوع محتوا هم برای استوری و هم پست اینستاگرام مناسب است . البته به شرط اینکه کپی پیست صفحات دیگر نباشد و شما با خلاقیت این جملات را به عکس نوشته ها یا محتوای تصویری خلاقانه تبدیل کنید .

مخاطبان پست‌های اثرگذار و انگیزشی را معمولا با هشتگ ها دنبال می‌کنند.  پس حتما از هشتگ های مرتبط و مناسب  استفاده کنید.

6. محتوای کمدی و طنز

یکی از محتواهای جذاب برای مخاطبی که وارد شبکه های اجتماعی شده است که سرگرم باشد و بگوید و بخندد و به نوعی لذت ببرد همین نوع محتواهای کمدی و طنز است . الزاما شما به عنوان یک برند نیاز نیست از افرادی مثل حسن ریوندی یا افراد مشابه او برای ساخت محتوای طنز استفاده کنید و میتوانید خودتان یا افراد تیم این نوع محتواها را تولید کنید . مثلا برندی مانند ریحون به نظر من یکی از برندهای حرفه ای در تولید محتوای خلاق است که در بین این محتواها حتما هر چند وقت یکبار یک محتوای کمدی و طنز به کمک افرادی که در خود مجموعه هستند تولید و منتشر می کند . مثل این محتوای جذاب در مورد اینکه کدام نوع غذا را با سبیل راحت تر می شود خورد ؟!

حتی این سطح از شوخی و طنازی را می توانید به جای ساخت ویدئو به قسمت نظر سنجی استوری ،کپشن ها یا تصاویر پست هم ببرید و مخاطب را شیفته خودتان کنید . این روزها انقدر آوردن خنده به لب افراد سخت شده است که  مطمئن باشید اگر شما قادر باشید این کار را انجام دهید و آنها را بخندانید هیچ وقت شما را فراموش نمی کنند . 

و نکته جالب هم اینکه این پست ها معمولا بیشتر تگ می شوند و به اشتراک گذاشته می شوند . البته قطعا حواس تان باشد که وارد فاز شوخی های ناجور و غیر مرتبط با برندتان و یا سیاسی و قومیتی  و خلاصه هر چیزی که احتمال ریسک و جنجال بالایی دارد نشوید .

 

7. محتوای اینفلوئنسری

بدون شک یکی از روش های بازاریابی این روزها بازاریابی اینفلوئنسر مارکتینگ است . فقط حواستان باشد که در اولین مرحله حتما به سراغ اینفلوئنسرهایی بروید که دقیقا با برند و سبک کاری و محصولات شما مرتبط باشند .

مثلا اگر ما در رایتینا به سراغ مستر تیستر برویم و از او بخواهیم تبلیغ صفحه اینستاگرام ما و یا برند ما را بکند اشتباه بزرگی کرده ایم . چون مخاطب اصلی این صفحه معمولا افراد شکم دوست و عاشق غذا هستند و دوست دارند در این صفحه فقط هر چیزی که مربوط به غذا است را ببنیند و قطعا به موراد دیگر توجه کافی نمیکنند و این تبلیغ کاملا بی اثر می شود و حتی گاهی تاثیر منفی هم برای برند و هم برای اینفلوئنسر دارد .

پس شما با توجه به سبک کار و موضوع کسب و کارتان  اول از هر چیزی باید دنبال اینفلونسرهای مرتبط باشید . بعد از این مرحله نوبت به تولید محتوای تبلیغات اینفلوئنسری می رسد . که این مرحله کاملا وابسته به توافق شما با اینفلوئنسر است . بعضی از اینفلوئنسرها همیشه محتوای تبلیغاتی را خودشان تولید میکنند و بعضی دیگر این مسئولیت را قبول نمیکنند و ترجیح می دهند خود برند این کار را بکند و آنها فقط محتوای مورد نظر را به اشتراک بگذارند .

اینفلوئنسر مارکتینگ دقیقا چیزی شبیه تبلیغات دهان به دهان است و معمولا هم اگر همه چیز درست انتخاب شده باشد تاثیر زیادی دارد . و البته همین باعث می شود که در انتخاب اینفلوئنسر و محتوا دقت بیشتری کنید چون اگر اینفلوئنسر یک دفعه کاری خارج از چارچوب انجام بدهد یا به هر شکل کاری کند که مخاطب خودش را ناراحت کند ،ممکن است دقیقا نتیجه عکس بگیرید و به جای جذب مخاطب هر مخاطبی هم که دارید را فراری بدهید .

به عنوان یک کسب و کار همیشه مجبور به همکاری با معروفترین و تأثیرگذارترین و گران ترین اینفلوئنسرها نیستید و می‌توانید از میکرو اینفلوئنسرها هم استفاده کنید.

میکرو اینفلوئنسرها اکانت های اینستاگرامی هستند که تعداد دنبال کننده کمتر ولی با تعامل بیشتر دارند. میکرو اینفلوئنسر بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دنبال کننده دارد، جادوی میکرو اینفلوئنسرها صمیمی و قابل اعتماد بودن آن‌ها با مخاطب خود است که تبلیغات را مانند پیشنهادی دوستانه جلوه می‌دهد که نکته اصلی در هر استراتژی بازاریابی است.

8. تولید محتوای پشت صحنه برند

دنبال کنندگان هر صفحه ای در اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگر علاقه‌مند هستند به جای تصویری خشک و بی احساس در مورد مدیر یا افراد تیم هم دید واضحی داشته باشند و همین نوع محوا می تواند نظر مخاطب را نسبت به برند و کسب و کار 180 درجه تغییر بدهد و باعث حس بهتر مخاطب در مورد آن برند شود . ولی صفحه ای که پر از تبلیغات، محصولات و فروش‌های ویژه و اینجور چیزها باشد قطعا حس خوبی به مخاطب نمی دهد و باعث فراری شدن او می شود .

تولید محتوا برای اینستاگرام

پس یکی از محتواهایی که باید به آن برای موفقیت در اینستاگرام کسب و کارتان توجه کنید تولید محتواهایی به اسم خانواده برند است .

مثلا ما تصمیم داریم به زودی در صفحه اینستاگرام رایتینا پست هایی را به صورت هفتگی منتشر کنیم به نام# خانواده رایتینا که مخاطب ما بتواند هر چه سریع تر با تیم رایتینا آشنا شود و ارتباط بهتری برقرار کند .

از لحاظ روانشناسی اثبات شده است که افراد اگر حس کنند محتوایی به صورت ویژه برای دسته خاصی از مخاطبان تولید شده است قطعا تمایل بیشتری به مصرف محتوا و پیگیری صفحه دارند .

مثلا اگر شما به مخاطبان صفحه اینستاگرام تان اعلام کنید که تصمیم دارید 5 شنبه این هفته به بخش تولید محتوای شرکت یا بخش فروش مجموعه یا … بروید و با افرادی که در این بخش کار میکنند گپ و گفت داشته باشید و آنها را معرفی کنید قطعا مخاطبان زیادی از سر کنجکاوی منتظر فرارسیدن این روز می مانند . البته اگر در شروع کسب و کارتان هستید و فقط خودتان هستید و خودتان هم هیچ مشکلی نیست می توانید کمی از پشت صحنه زندگی روزانه خودتان را با مخاطب به اشتراک بگذارید تا مخاطب با صاحب برند بیشتر آشنا شود و ارتباط برقرار کند

این نوع از پست‌ها یکی از مهم‌ترین انواع محتوای اینستاگرامی هستند چرا که برند را انسانی‌تر و صمیمانه‌تر کرده و بخشی از فرهنگ کسب و کار شما را به مخاطب نمایش می‌دهند.این پست‌های پشت صحنه نباید حالت نمایش و از خود تعریف کردن درباره بی‌نقص بودن ساختار شرکت بگیرند. این پست‌ها با مخاطب صمیمی شده و بخشی از شخصیت شرکت را برای مخاطب به نمایش می‌گذارند.

محتوای پشت صحنه می تواند این موارد باشد :

  • پروفایل کارکنان و هم تیمی ها
  • کارکنان در حال کار
  • یک تور از محل کارتان
  • حضور افراد تیم در رویدادها

9 .تولید محتوا در موردجریان های داغ

مخاطبین شما همه روزه با بمبارانی از پست‌های اینستاگرامی مواجه می‌شوند و در صورت تکراری بودن محتوا توجهی به آن نخواهند داشت و در اینجاست که بازاریابی هدفمند می تواند به کمک شما بیاید.

هشتگ‌های پر مخاطب که می‌توانند توسط برند شما استفاده شوند را زیر نظر بگیرید و همچنین به روش‌های استفاده از جریان‌ها و موضوعات اجتماعی اخیر در محتوای خود توجه کنید. مخاطب انتظار دارد که شما علاوه بر به‌روز بودن درباره جریان‌های اجتماعی اخیر بخشی از آن‌ها بوده و حتی از این جریان‌ها جلوتر باشید.

هشتگ‌های انتخاب شده باید به صورت صحیح و موثر استفاده شوند، هشتگ‌های روزانه مانند نشانه‌گذاری برای داستان تصویری برند شما هستند. با استفاده از هشتگ های درست مخاطب شما به راحتی محتوای مورد نظر خود را پیدا خواهد کرد.

علاوه بر این هشتگ های انتخاب شده باید مربوط به برند شما باشند.هر چند اضافه کردن تمام هشتگ‌هایی که داغ هستند می تواند به افزایش فالور کمک کند اما در طولانی مدت اثر آن ضعیف تر می شود  چون قطعا شما در نهایت باید روی مخاطب هدف خودتان و برندتان که صفحه شما را با اشتیاق دنبال میکند تمرکز کنید

هشتگ ها مانند فهرست‌ بندی و دسته بندی محتوا هستند، پس هشتگ هایی را انتخاب کنید که در عین محبوبیت به برند شما هم مربوط باشند.

 

10. محتوای تولیدی توسط کاربران

استفاده از محتوای تولیدی توسط کاربران در سال ۲۰۱۸ رشدی نمایی در کل دنیا داشته است. اکثر کاربران هم از به اشتراک گذاری محتوایشان معمولا خوشحال می شوند چون به خود آنها هم در افزایش فالور کمک میکند.

علاوه بر اینکه استفاده از محتوای تولید شده توسط مخاطب تان به او این حس را القا میکند که او هم جزوی از تیم شما و کسب و کار شماست  و اگر شما برند معتبر و خوش نامی باشید قطعا از اینکه به همین راحتی وارد تیم شما شود خوشحال می شود .

۲ نوع محتوای تولیدی توسط مخاطبان داریم :

۱. دوباره پست کردن محتوا

محتوای مخاطبان خودتان را ریپست کنید

۲. برای محتوا فراخوان دهید

با فراخوان دادن برای تولید محتوا به کاربران این فرصت را می دهید که اگر به کار تولید محتوا علاقه مند هستند خودی نشان بدهند و برای شما تولید محتوا کنند . البته نوع دیگری از فراخوان دادن هم این است که از مخاطب تان بخواهید محتوای تصویری برند شما را با هشتگ خاص مورد نظرتان و تگ کردن شما در صفحه اش پست کند .

هر چه قدر در این فراخوان موفق تر باشید و افراد بیشتری را جذب کنید قطعا درصد بیشتری از افراد در نهایت با برند شما آشنا می شوند .

11.محتوای معرفی و مشارکت در رویدادها

مشخصا محتوایی که شما برای برندتان و حضور در رویدادهای مختلف تولید میکنید می تواند بخش جذابی از محتوای اینستاگرام باشد . خصوصا اگر تصمیم دارید مثلا امروز از یک محصول جدید رونمایی کنید قطعا این نوع محتوا می تواند به فروش بیشتر محصول تان کمک بزرگی کند . چون یکی از دلایل اصلی که بسیاری از مخاطب ها از ما خرید نمیکنند و با کیفیت ترین محصولات ما روی دست مان باد میکند این است که اصلا مخاطب از وجود و تولد این محصول اطلاعی ندارد . تولید محتوای رویدادها روشی بسیار موفق برای شناساندن برند و معرفی محصولات و خدمات جدید هستند.

و از آنجا که اینستاگرام بهترین بستر برای اشتراک گذاری عکس و ویدیو است برخی شرکت‌ها حتی صفحه اینستاگرام جدایی مختص رویدادها ایجاد کرده و این صفحه را به بخشی از وبسایت خود که مربوط به خرید بلیط رویدادها یا لندینگ پیج های خاص است لینک می‌کنند.

استفاده از هشتگ های خاص برای هر رویداد

هشتگ های شخصی سازی شده برای برندتان در مورد رویدادها و معرفی محصولات می تواند با اشتراک گذاری مخاطبان تان باعث ترافیک بیشتر صفحه یا سایت تان شود و خود این محتوا به جریانی در اینستاگرام تبدیل شود . مثلا شرکت سامسونگ  از این نوع محتوا زیاد استفاده میکند .

12. محتوای توضیح در مورد ویژگی‌های محصولات

مخاطبان امروزی از ترفندهای بازاریابی و تبلیغاتی آگاه هستند، پس انتشار محتوایی کهروش کاربرد محصولات در عمل و به صورت کاربردی را نشان می دهد روشی عالی برای بالابردن اعتبار برند و همچنین آگاهی بیشتر مخاطب از محصول یا خدمات شماست . فقط علاوه بر زیبایی تصاویر و حقیقی بودن عکس هایی که برای معرفی محصول یا خدمات خودتان میگذارید باید نقطه شاخص محصول تان را هم به مخاطب معرفی کنید و بگویید که با استفاده از محصول یا خدمات شما چه مشکلی از مشکلاتش کم می شود و یا چه مزایایی برای او دارد .

تولید محتوا برای افزایش فروش در اینستاگرام

13. محتوای آموزشی

آموزش‌ها برای هر برندی ابزاری قوی برای حفظ مخاطب و ارائه محتوای ارزشمند در اینستاگرام هستند . مخاطب ما دوست دارد زمانی که وارد صفحه اینستاگرام ما می شود هم سرگرم باشد هم چیزی یاد بگیرید . مثلا برندهای شخصی زیادی هستند که با تولید محتوای ویدئویی آموزشی در مورد روش های پولدار شدن یا برقراری ارتباط عاطفی یا … در ساده ترین شکل ممکن ، مثلا در خانه یا اتاق کارشان یا داخل ماشین یا پارک یا … به مخاطب های میلیونی رسیده اند .

14. محتوای مسابقات و ارائه محصولات رایگان

همه ما در هر جایگاهی که باشیم مسابقه، بازی و برنده شدن در هر رقابتی را دوست داریم . محتوای مسابقات در صفحه اینستاگرام شما باعث ایجاد هیجان و تعامل بیشتر مخاطب می شود .

مخاطب های اینستاگرامی معمولا مخاطب های فعالی هستند که البته مسابقات و دادن محصولات رایگان به عنوان جایزه این تعامل و ارتباط را بیشتر می‌کند.

با برگزاری  مسابقه محصولات و سرمایه خود را هدر نمی‌دهید بلکه تجربه‌ای مفرح، جذاب و به روز برای مخاطبان می‌کنید. مسابقات و محصولات رایگان شناخت مخاطب از برند شما را افزایش داده و به مشتریان احتمالی فرصتی برای تعامل با کسب و کار شما را می‌دهد.

نکته: هر مسابقه اینستاگرامی باید با یک هشتگ خاص شروع شود تا پیدا و دنبال کردن مسابقه برای مخاطبان و شناسایی و ردگیری شرکت کننده‌ها برای شما آسانتر شود.

مزایای مسابقات اینستاگرامی:

  • بالابردن بازخورد و تعامل آنلاین
  • ایجاد لیست ایمیل
  • ایجاد فرصت پخش شدن ویروسی (viral) محتوا

15. پست‌های خرید محصولات

اینستاگرام این روزها یک قابلیت جدید دیگر اضافه کرده است که به شما این امکان را می دهد که صفحه اینستاگرام تان را به یک فروشگاه آنلاین تبدیل کنید و مخاطب های بیشتری را به مشتری و حتی مشتری وفادار تبدیل کنید . و چون در اینستاگرام شما می توانید از تصاویر و ویدئوهای جذاب و زیبا و چرخ فلکی استفاده کنید پس به راحتی می توانید محصول خودتان را از جهت های مختلف و در شرایط متفاوت به مخاطب نشان بدهید .

پست‌های خرید محصولات به کاربران امکان کلیک برای دیدن جزئیات بیشتر محصولات را می‌دهد. نکته مثبت مهم پست‌های خرید این است که کاربر برای دیدن جزئیات محصولات نیاز به ترک اینستاگرام یا زدن روی لینک و رفتن به سایت و پیدا کردن صفحه محصول را ندارد. در صورت پسندیدن محصول کاربر می‌تواند از دکمه خرید استفاده کرده و به صفحه فروش محصول در وبسایت هدایت شود.

چگونه از پست‌های خرید (shoppable) استفاده کنیم؟

استفاده از این نوع پست‌ها نیاز به ایجاد حساب کاربری shopify دارد. پس از ایجاد حساب کاربری می توانید صفحه خودتان را به یک فروشگاه تبدیل کنید البته این قابلیت برای برندهایی خوب است که تعداد محصولات زیادی برای فروش دارند و می خواهند از صفحه اینستاگرام بیشتر در جهت فروش محصولات استفاده کنند تا برند سازی .

16. محتوای معرفی محصولات جدید

یکی از بهترین راهکارهای پیش فروش محصولات در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام این است که از چند هفته قبل از ارائه محصول به بازار شروع به تولید و انتشار محتوای معرفی محصول کنید و تا جایی که ممکن است هیجان و کنجکاوی مخاطب را تحریک کنید جوری که برای رسیدن روز موعود و رونمایی از محصول شما لحظه شماری کند .

از جمله ها محتواهایی که برای معرفی محصول می توانند تولید شود :

  • پشت صحنه توسعه محصول
  • شمارش معکوس عرضه محصول
  • مسابقه در رابطه با محصول

 

۸ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • درود.
    با تشکر از مقاله ی خوبتون. واقعا مقاله کاربردی و جالبی بود. خسته نباشید.
    فقط ۲ تا مشکلی که مقالتون داره، یکی اینه که شماره گذاری ها به ترتیب نیست ( خودتون ی بار از بالا تا پایین بیاید متوجه میشید ).
    یکی دیگه اینکه توضیحتون در مورد “محتوای معرفی و مشارکت در رویدادها” کامل نیست و بهتر بود بیشتر توضیح میدادید.

  • ممنون خیلی کاربردی بود

  • سلام من یه دختر ۲۴ ساله هستم فارعالتحصیل رشته شیمی ،خیلی به درامد خودم احتیاج دارم اما نمیدونم چه جور پیجی بزنم که مفید باشه و فالور پیدا کنه و درامد داشته باشم ،تصویر خودمم دوست ندارم بزارم .میشه کمکم کنی؟🥺🦋🤍

    • ناتاشا جعفری
      ۱۴۰۰/۰۶/۰۶ ۱۰:۴۳ ق.ظ

      سلام به روی ماه تون . خب خب راستش این سوالی که پرسیدید خیلی سوال کلی و سختی هست و به فاکتورهای مختلفی بستگی داره . خیلی از پیج ها میتونن تو اینستاگرام به درآمد برسن ولی قطعا انتخاب اینکه چه پیجی رو شروع کنید به این بستگی داره که تو چه زمینه ای تخصص دارید، علاقه دارید یا براتون ممکنه . مثلا ممکنه با یک پیج فروشگاهی فروش اکسسوری نسبت به یه یه پیج بر پایه بلاگریزودتر به درآمد برسید ولی ممکنه به خاطر علاقه تون و توانایی هاتون انتخاب کنید که یه بلاگر بشید . پس خیلی مشخص نمیشه برای همه یه نسخه پیچید واقعا 🙂

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست