آموزش فریلنسری تولید محتوا { تمامِ تجربه یِ 7 سالهِ من }

  1. خانه
  2. دیجیتال مارکتینگ
  3. آموزش فریلنسری تولید محتوا { تمامِ تجربه یِ 7 سالهِ من }

نه واقعا چند بار شده آرزوی این رو داشته باشید که کار  ” فریلنسری ” رو تجربه کنید ؟

نمی‌دونید اصلا فریلنسری چی هست ؟!

خب اشکالی نداره .

به جاش احتمالا بارها و بارها آرزوی این رو داشتیدکه توی خونه با پیژامه پشت میزتون بشینید و در حالی که قهوه یا چایی تون رو هم میخورید و دارید بلیط سفر هفته آینده تون رو با دوستاتون اوکی میکنید، کارهاتون رو هم انجام بدید و شب هم وقتی اس ام اس های حساب بانکی تون رو چک میکنید یه چند تا 0 بهش اضافه شده باشه و…

فقط شما نیستیدها، آرزوی خیلی از آدما تو کل دنیا داشتن همچین شغل و همچین سبک کاریه از جمله خود من که عاشق و دیوونه کار فریلنسری بودم و هستم.

داستان من و فریلنسری

یعنی واسه من زندگی کارمندی دقیقا مساوی روزی چند بار مُردن ن ن ن ن ن ن ن ه. 😕

واقعا میگم ها یعنی اون 5-6 ماهی که من زندگی کارمندی رو تو کل زندگیم تجربه کردم، جزو بدترین روزای عمرم بود. 😥 

{ حالا اینو گوش کنید :

من به شدت تو زندگی عادیم آدم صبح زود بلند شویی هستم، اما شاید باور نکنید اون چند ماهی که من کارمند بودم و مجبور بودم صبح ساعت 6-7 بزنم بیرون تا 8 کارت بزنم و سر کارم باشم یعنی انگار فُحش عالم و آدم رو به من میدادن.

یعنی شده مثل این بچه ها که دوست ندارن برن مدرسه صبح انواع و اقسام درد و مرض ها رو از دل درد تا سردرد میگیرن که اون روز مدرسه نرن منم دقیقا هر بلایی سر خودم میاوردم، که یه بهونه ای دست خودم که صبح بیدار نشم و نرم سر کار.

دیگه براتون نگم که از وقتی وارد شرکت میشدم199999999999 بار در طول روز زُِل میزدم به ساعت گوشیم که ببینم ساعت کِی 5 میشه که از زندان آزاد بشم و برم خونه.}

حالا حساب کنید با این اوضاع و احوال من چه خروجی و بهره وری ای داشتم و  چه کارمند افتضاحی بودم .  🙄   [ سلام میکنم از همین جا به مدیر اون شرکت، چون الان یکی از دوستانم هست و میدونم این نوشته رو داره میخونه 😀  ]

کارِ کارمندی مزخرفه ؟ یعنی کارمند نشیم ؟

اینارو نگفتم که بگم کار کارمندی بده یا مزخرفه یا .. و هیچ کی نباید کارمند باشه تو دنیا  یا هر کی کارمند باشه موفق نیست و ….؟ !!!!!!!!

اصلا بعضی ها ساخته شدن برای کار کارمندی و روتین با یه درآمد مشخص و ثابت ماهانهو کلی هم از این وضعیتی که توش هستن حال میکنن و دوست دارن کارشون رو و اتفاقا به جایگاه های خوبی هم میرسن.

ولی اینو باید قبول کنیم که افرادی مثل من خودمونم رو بکُشیم کارمند خوبی نمیشیم و اصلا برای سبک کار کارمندی و کار کردن تو یه مکان خاص تو یه ساعت خاص و با یه سری قوانین و مقرارت خاص ساخته نشدیم که نشدیم که نشدیم که نشدیم که نشدیم.

خب دقیقا چی به درد ما ” خارج از چهارچوب ها ”  میخوره ؟

همون سبکی که قرار در موردش تو این جا صحبت کنم و اسمش هست فریلنسری و از شانس خوب من و شما هم [تولید محتوا ] کاریه که دقیقا با همین سبک میشه انجامش داد و به بهترین نتیجه ها هم رسید.

خب بریم ببینیم  ” فریلنسری تولید محتوا  ” چی هست و چی جوری باید فریلنسر موفق و پولسازی بشیم.

 اصلا فریلنسری یعنی چی ؟

ساده‌ترین تعریف فریلنسر (Freelancer) اینه که:
یه نفر، بدون اینکه به یه سازمان یا کسب و کار و شرکت خاصی متعهد بشه، به صورت پروژه ای با مجموعه های مختلف همکاری میکنه .

خیلی موقع ها حالا به جای فریلنسری ممکنه دورکاری یا آزاد کاری یا کار در خونه یا کار از راه دور به گوش تون بخوره که یه کمی با هم متفاوت هستن ولی به جای هم خیلی استفاده میشن.

 تاریخچه تلخ فریلنسری تو ایران ( برای نسل ماها )

سالهای قبل تر که کار فریلنسری تو ایران مثل الان زیاد شناخته شده نبود، برای افرادی مثل من که روش کارمون و سبک زندگی مون اصلا با کار کارمندی جور نبود، شرایط کار و زندگی خیلییییییییییییییییییییییی سخت و طاقت فرسا بود . اون موقع ها کار اینجوری تعریف شده بود که؛

تو باید 5-6 صبح پاشی هول هول دست و صورت بشوری و یه لُقمه نون لواش و پنیر به دست، راهی مترو بشی و با چشمای خواب آلود و ژولی پولی برسی شرکت و یه کارت بزنی و …. [ این وسط یه کارهای بکنی، حالا بگذریم که خیلی موقع ها و تو خیلی جاها 5 دقیقه کار مفید هم انجام نمیشد و از این جلسه به اون جلسه  ] و…. ساعت 5 بعداز ظهر از درِ شرکت بزنی بیرون و 7-8 برسی خونه و جلوی تلویزیون لَم بدی و …. دوباره صبح روز از نو و روزی از نو و همین چرخه رو بی وقفه تکرار کنی تا آخر ماه یه حقوقی به حسابت واریز بشه .

این تو اون زمان یعنی تو خیلی کار دُرست بودی.

نگاه مامان و باباها به فریلنسری چی جوری بود ؟

سالای قبل مهمترین عاملی که باعث میشد، ما همچنان با زجر و تنفر به کار کارمندی ادامه بدیم مامان و باباها بودن ! آخه مامان و باباها هم چیزی به غیراز این نوع کاری که گفتم رو کار نمیدونستن!! و اگر از تو خونه کار میکردی، فکر میکردن بیکار و علافی و دائم دست به دعا بودن که تو بالاخره یه “کار ” از همونایی که اونا بهش میگن کار پیدا کنی و خونه رو ترک کنی!

مثلا من یادمه اولین باری که من بعد از دانشگاه رفتم تو یه کارخونه صنایع غذایی معروف و شروع به کار کردم، هیچ کسی این وسط بیشتر از مامانم خوشحال نبود { البته این خوشحالی بیشتر از 7 هفته دووم نیاورد و من دوباره به آغوش خونه برگشتم  😀  } 

سبک کار فریلنسری، تو این روزا

حالا چند سالی هست دورکاری و فریلنسری از اون ورِ بوم افتاده و همه میخوان فریلنسر بشن !

خب قطعا عوامل زیادی تو این نقش دارن . مثلا یکیش تعریف پول درآوردن و تنوع پول درآوردنه . وقتی الان یه اینفلوئنسر اینستاگرامی یا یوتیوبر میتونه میلیارد میلیارد از تو خونه اش پول در بیاره به نظرتون دیگه حالی یه کارمندها میمونه ؟!

یا خیلی از برندها و کسب و کارها با اجباری شدن دورکاری تو دوران کرونا به این نتیجه رسیدن که اِِِِِِِِِِِ چرا زودتر به این فکر نیافتادن که کارمندهایی که به حضور فیزیکی شون تو شرکت یا کارخونه نیاز نیست رو بفرستن از خونه کار کنن ؟

چون دورکاری اجباری تو کرونا نشون داد که با سبک کاری دورکاری یا حتی سبک کار هیبریدی ( یعنی ترکیب حضوری + دورکاری )، تو خیلی از هزینه ها صرفه جویی میشه .

و خلاصه اینکه این روزا دیگه خیلی ها یا اومدن یا میخوان بیان تو دنیای فریلنسری و قطعا از چند سال قبل خیلی شناخته شده تر و عامیانه تر شده { که این همه خوبه هم بد ، حالا میگم چرا}

 چرا فریلنسری برای کارفرماها و کارکُن ها خوبه

( البته تو بعضی از کارها )

بیاید فرض کنید شما یه کپی رایتر یا تبلیغ نویس حرفه ای هستید و یه شرکت هم هر چند وقت یه بار نیاز داره شما براش یه محتوای تبلیغاتی بنویسید . به نظر شما در حالت معمول یه شرکت چند بار در یه ماه به شعار یا محتوای تبلیغاتی نیاز پیدا میکنه ؟

2 بار ؟

5 بار؟

10 بار ؟…

کمتر از این باشه بیشتر که دیگه نیست .نه ؟

خب پس مثلا ممکنه اون شرکت نیاز داشته باشه این ماه شما براش 2 تا متن تبلیغاتی بنویسید کهممکنه از شما 3 روز کاری تا 5 روز کاری وقت بگیره .

اگه استخدام تمام وقت این شرکت باشید 25 روز بقیه چی میشه؟

هیچی به هیچی !

در عمل شما زمان تون رو میریزید دور و کارفرما هم پولش رو میریزه دور ،برای اون روزایی که شما عملا هیچ کاری برای انجام ندارید و صرفا برای حضور فیزیکی شما تو مجموعه پول پرداخت میکنه . یا خیلی هم دیگه حساب گر باشه میبینه شما بیکارید، شما رو میکنه آچار فرانسه شرکت و از شما  تو زمینه های دیگه که اصلا ربطی به شما نداره کار میکشه!

پس عملا تو این حالت هم شما ضرر دارید میکنید و هم کارفرما .

اما تصور کنید برای همین موقعیت کاری، اگر شما قرار داد فریلنسری تولید محتوا یا پروژه ای داشته باشید، هم شما بُردید هم کارفرما، چون از طرفی دیگه فریلنسر به یه جای خاصی متعهد نیست که سر ساعت خاصی کارت بزنه و سر ساعت خاصی هم بیرون بره و اون بین حق این رو نداشته باشه که برای مجموعه دیگه ای کار کنه و از طرف دیگه کارفرما هم دیگه مجبور نیست حقوق ثابت بده و هزینه ی تمام شده خیلی از کارها براش کمتر میشهو از اون طرف فریلنسر هم میتونه پیشنهاد خوب و معقول تری برای هر پروژه بده پس این یعنی   بُرد ———– بُرد

بهونه بی بهونه، برای غیرمفید بودن و تن دادن به کار کارمندی

پس با حضور تکنولوژی و راه های ارتباطی ای که این روزا هست و رواج پیدا کردن شغل فریلنسری، دیگه کسی نمیتونه بگه من مجبورم کارمند باشم و هیچ چاره ای ندارم ! پس بهونه بی بهونه .

_____کاری رو بکنید که میدونید مناسب شخصیت و روحیه و رسالت و هدف و هویت و… خودتونه، نه اجبار جامعه و اطرافیان _____

!!!!هشداری تلخ !!!!!

میخوام هشدار بدم که ، تو این آموزش ها اصلا قرار نیست شما فقط با قسمت خوشگل مُشگل دنیای فریلنسری روبرو بشید و برعکس می خوام از زبون کسی که سالها خودش فریلنسر بوده و الانم هست، با واقعیت این شغل و سبک کاری مواجه بشید و اگر میخواید این مسیر رو تو زندگی شغلی تون انتخاب کنید، { با چشم باز انتخاب کنید. }  و جوری نشه که با کلی ذوق و شوق و توهم پولسازی تو خواب و کار کردن با پیژامه و رئیس خودت بودن و… وارد گود بشید و بعد از یه مدت به عنوان  یه فریلنسر افسرده ی ورشکسته از میدون برید کنار.

از اونجایی که همه ما کمی چاشنی تنبلیو آرزوی ” یک شبه ره صد ساله رفتن ” و پول درآوردن بدون زحمت و تو خواب و… رو داریم ساده لوحانه، باور می کنیم و فکر میکنیم پول در آوردن از فریلنسری به همین راحتی هاست و فقط میخورید و میخوابید و هر ثانیه پول به حسابتان واریز میشود !

اما واقعیت اینه که

پولدار شدن و کسب درآمد از راه فریلنسری ، برعکس ظاهر لوکس و جذابش، اصلا کار راحتی نیست

 

فریلنسر کیه، کارفرما چی میگه؟!

خُب بهتون تبریک میگم ، از لحظه ای که شما تصمیم می‌گیرید که به صورت فریلنسر یا آزادکار یا پروژه ای، کار خودتون رو شروع کنید بهتون میگن  ” فریلنسر” ___ چه اسم دهن پُرکنی ! نه ؟ — واقعا لاکچریه luxury  —

من و شمای فریلنسر ، برای اینکه بتونیم از تخصص مون که تولید محتوا هست به صورت فریلنسری پول در بیاریم نیاز  به یه شخص یا برند داریم که از این لحظه بهش میگیم ” کارفرما

انجام پروژه های تولید محتوا

کارفرما کسی هستش که در حال حاضر نیاز داره یه کار ” پروژه تولید محتوا  “براش انجام بشه . حالا این کار که ما دیگه از این بعد بهش میگیم [ پروژه محتوایی ] میتونه انقدر متنوع باشه که اصلا فکرش رو هم نمیتونید بکنید .مثلا یه نمونه پروژه تولید محتوا میتونه این باشه که شما روزانه تعداد مشخصی مقاله برای قسمت وبلاگ سایت شون تولید بکنید و به صورت فایل Word بهشون تحویل بدید یا روی سایت شون آپلود کنید ، این نمونه پروژه تولید محتوا میتونه نوشتن توضیحات محصولات یه برند باشه ، این پروژه میتونه کپشن نویسی یا تولید پست های شبکه اجتماعی برای کسب و کار باشه ، این پروژه محتوایی میتونه ویرایش و بازنویسی محتواهای قدیمی سایت باشه ، این پروژه میتونه نوشتن محتوای صفحه درباره ما یا صفحه اصلی سایت باشه یا …

و این 3 نقطه یعنی :

پروژه های تولید محتوا هیچ محدودیتی ندارن و میتونن به شکل های مختلف و متنوع توسط کارفرما تعریف بشن

 

پروژه های تولید محتوا و کارفرماها رو کجا میتونید پیدا کنید ؟

روش 1 که سخته ولی ارزشش رو داره : راه اندازی سایت شخصی خودتون

حالا که خودتون تولید محتوا رو بلدید و تو دوره وردپرس ما یا هر مجموعه دیگه شرکت کردید و ساخت سایت رایگان با وردپرس رو یاد گرفتید وقتشه که دست به کار بشید و شایت خودتون رو بالا بیارید ( منظورم اون بالا آوردن ِ گلاب به روتون نیست ها 😉 )

ولی ولی ولی ولی ولی ولی ولی ولی ولی حالا یعنی امروز سایت راه انداختید ، از فردا کارفرماها سرازیر میشن سمت تون ؟ قطعا نه.

اصلا به این چشم تو شروع کار بهش نگاه نکنید. راه اندازی سایت برای شما که تازه کارید، دقیقا مثل نوشتن حرفه ای یه رزومه میمونه . یعنی در اصل سایت شما رزومه و نمونه کارتون هست در حال حاضر نه چیز دیگه.

اما بعد از مدتی که سایت تون رو راه انداختید و تونستید مخاطب‌های خودتون رو پیدا کنید و در کنارش تو اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگه هم فعال بودید و تونستید یه سری مخاطب پیدا کنید که محتواهای شما رو دوست داشته باشن ، میتونین دیگه به صورت رسمی اعلام کنید که اگر کسی پروژه محتوایی داره میتونه بسپره به شما.

روش 2 که برای برونگراها جواب میده : شبکه سازی و باند بازیه !

حالا اگه آدم برون گرایی باشید برعکس ِمن ، قطعا کلی دوست و رفیق و ارتباط و شبکه و باند برای خودتون دارید { منظورم شبکه و باندخلافکاری نیست، همین شبکه های به اصطلاح دوستی-کاری که تو استارت آپ ها جدیدا خیلی مُد شده } که با اعلام آمادگی برای گرفتن پروژه تولید محتوا میتونید دهن به دهن به کارفرماهای زیادی معرفی بشید . ولی اگه مثل من درون گرا باشید و ارتباطات زیادی نداشته باشید، قطعا شاید این مسیر خیلی جواب نده و بهتره مسیر بعدی رو انتخاب کنید.

روش 3 که برای همه جواب میده : سایت های فریلنسری

روش بعدی پروژه گرفتن این هست که ما در حال حاضر یه عالمه سایت فریلنسری داریم و هر روزم  { اِلا ماشالا  } بهشون اضافه میشه ، که کارشون دقیقا این هست که یه فضایی رو ایجاد کردن که کارفرماها میان پروژه های خودشون رو تعریف میکنن و فریلنسرها هم پیشنهادات خودشون رو میذارن و بعد از مذاکره های اولیه کارفرما، فریلنسر مناسب رو انتخاب میکنه و پروزه تولید محتوا استارت میخوره و کار همون جا تحویل داده میشه و پول هم رد و بدل میشه.

خب قطعا این سایت های فریلنسری یکی از بهترین جاها هستن برای اینکه شما بتونید { “فعلا ” تو شروع کار با کارفرماها ارتباط داشته باشید } و کسب درآمدتون رو شروع کنید . میگم فعلا چون یه سری قوانین و شرایط خاص خودشون رو دارن که به نظر من “منطقی اما دست و پا گیر”ه و من خیلی طولانی مدت نتونستم باهاشون کار کنم.

معرفی سایت های فریلنسری ایرانی

شاید بتونم بگیم یکی از قدیمی ترین ها و مشهورترین هاش سایتی هست به اسم پونیشا ، که میتونید برید اونجا یه حساب کاربری برای خودتون بسازید و کار رو شروع کنید . قطعا با یه جستجوی ساده با کلمات کلیدی  مثل :  “کار فریلنسری ” یا  “سایت های فریلنسری ” میتونید وارد دنیای این سایت ها بشید و چند تاش که فکر میکنید بهتر هستن رو انتخاب کنید و توشون ثبت نام کنید و شروع کنید پیشنهاد گذاشتن برای پروژه های تولید محتوا .

در کنار این ها یه سری سایت دیگه هم هستن مثل جابینجا یا ای استخدام یا … که کار اصلی شون استخدام هست، ولی از اونجایی که کار پاره وقت و دورکاری خیلی جدیدا مد شده فقط کافیه شما ” کارشناس تولید محتوا ” رو تو این سایت ها سرچ کنید،کلی پیشنهادهای خوب میاره، که بدون شک می‌تونید رزومه تون رو برای این برندها و کارفرماها ارسال کنید و در صورت تایید از طرف کارفرما پروژه رو شروع کنید.

چه جوری پروژه تولید محتوا بگیرم ؟ 

{ بدون رزومه }

حالا شاید خیلی هاتون الان بگید من که همین الان شروع کنم که هیچ روزمه ای ندارم چی کار کنم ؟

خب یادتونه من بارها و بارها تو این دوره :

 

گفتم همزمان با یادگیری مقاله بنویسید و تمرین کنید و تمرین کنید تمرین کنید برای همین موقع ها بود 😉

حااا اونایی که به حرف من گوش کردن، اینجا به دردشون میخوره .

اگه هم تاحالا انجام ندادید، همین الان دست به کار بشید و مقاله نویسی به عنوان نمونه کار رو شروع کنید.

نمونه کار به جای رزومه کار!

ببینید از اونجایی که من خودم تجربه استخدام نیروی تولید محتوا برای رایتینا رو دارم، میدونم که اکثر کارفرماها هم دقیقا مثل من فکر میکنن و فراتر از رزومه نویسنده محتوا ” نمونه کار” براشون مهمه . ما تو رایتینا نمونه های زیادی داشتیم که اون فردی که باهاش همکاری رو شروع کردیم اصلا هیچ تجربه رسمی و جدی و در نتیجه رزومه دندون گیری نداشته اما وقتی بهش گفتیم یه نمونه برامون بفرست، از خوندن یا دیدن و شنیدن نمونه کاری که فرستاده لذت بردیم و فهمیدیم که آهان این همون آدمیه که میتونه آینده خوبی توی تولید محتوا داشته باشه و ارزشش رو داره روش سرمایه گذاری کنیم.

پس اگه روزمه ندارید، ناامید نشید، بالاخره هر کسی باید از یه جایی شروع کنه دیگه، پس شروع کنید نمونه کار ساختن

روش ساخت نمونه کار تولید محتوا

اولین کارتون این باشه که یه محدودیت زمانی برای خودتون بذارید و به خودتون بگید ببین من تا 10 روز دیگه 10 تا مقاله مینویسیم  “در مورد این 5 تا موضوع و واقعا هم به این حرف خودتون پایبند باشید، چون 10 روز دیگه دیگه شما این آدم نیستید و اون موقع یه گنج گرانبها از نمونه کار دارید که میتونه هر کارفرمایی روراضی کنه با شما همکاری داشته باشه.

حالا قطعا تو این 10 روز شما کارفرمای خودتون هستید و تا جایی که ممکنه به خودتون سخت بگیرید تا مقالات خوب وبا کیفیتی بنویسید.

این اشتباره رو شما نکنید

من خیلی از فریلنسرها رو دیدم که وقتی نمونه کارشون رد میشه، میان میگن اون نمونه کار رو در نظر نگیرید 🙄 اگه شروع به کاربکنیم قطعا خیلی بهتر مینویسیم!

خب شما خودت رو بذار جای کارفرما همچین بهونه ای رو قبول میکنی ؟ نه

چون نمونه کار شما نشونه شخصیت شماست { نه ببخشید نشون حرفه ای بودن شماست } ،و اصولا نمونه کار باید بهترین باشه . نه ؟  انگار شما فروشنده یه محصول آرایشی باشید و وقتی میرید برای بازاریابی، بدترین محصول تون رو ببرید و به مشتری ها بگیرید ببین اینو همینجوری آوردم حالا اگه محصول رو بخری خیلی بهتر از اینه !

نمیشه دیگه.

 

 یه فریلنسر خوب کیه ؟

1- الوعده وفا!

خب گفتیم شما باید بهترین کارتون رو به عنوان نمونه کار بفرستید، درسته ؟ اما این هم نباشه که بهترین کار رو به عنوان نمونه کار بفرستید ولی بعد، بدترین کارتون رو به عنوان کار اصلی بفرستید!

بازم کم ندیدم فریلنسرهایی که یه نمونه کار خیلی عالی به کارفرما نشون میدن و وقتی که کار رو گرفتن و قرارداد رو بستن ، انگار که دیگه پیروز این میدون شدن و نیازی به تلاش برای به دست آوردم دل کارفرما ندارن و یه کار آشغال و یه زباله محتوایی میدازن جلوی کارفرما { دقیقا با همین لحن! }

و بدخت کارفرما شاخ در میاره از این همه تفاوت ! شما اینجوری نباشید.

مغزتون بوی قورمه سبزی نده !

چون اول کار همه مون ممکنه مغزمون بوی قورمه سبزی بده و فکر کنیم ما که فریلنسریم و فریلنسری هم یعنی آزاددددددددددددددددددددددددددد کار!

حالا این کارفرما نشد، بعدی، بعدی نشد، بعدی و… و یه وقت به خودتون میاید که مثلا 5 ساله فریلنسر هستید اما یه کارفرمای ثابت که بتونید دائم باهاش کار کنید و از کار شما راضی باشه رو ندارید و هر روز باید از اینجا به اونجا دنبال کار باشید.

اگه من جای شما باشم با هر کارفرمایی که کار میکنم سعی میکنم جای پام رو سفت کنم و جوری وابسته اش بکنم به خودم که اصلا نتونه به یه فرد دیگه ای فکر کنه 😉

 

2- پشتیبانی  ” حرفه ای ”  و آنلاین

بازم اصلا این اشتباه رو نکنید که، چون فریلنسر هستید دیگه آزادید هر وقت دوست داشتید و عشق تون کشید جواب کارفرما رو بدید . یکی از چیزایی که برای اکثر کارفرماها مهمه اینه که شما پشتیبانی خوبی برای کارتون داشته باشید . مثلا اینجور نباشه که شما کار رو امروز برای کارفرما فرستادید و اون خونده و کامنت گذاشته روش و نیازه که شما یه سری تغییراتی بدید و دوباره براش بفرستید، اما بدبخت هر چی پیام به شما میده اصلا نمیبینید 😡 و مثلا 10 روز گذشته و اونا باید 10 روز پیش این محتوا رور وی سایت شون میذاشتن ولی شما هنوز پیام شون رو هم ندیدید و جواب تلفن هاشون رو هم نمیدید . نکنید اینکار وووووو

اون وَریش هم خوب نیست ها!

بعضی از کارفرماها هم خیلی دیگه پر توقع ان و مفهوم فریلنسری رو بد فهمیدن و فکر میکنن ساعت 3 صبحم به فریلنسر پیام میدن موظفه جواب بده، حالا دیگه نه اینجوری، نه اونجوری.

____شاید بهترین کار این باشه که برای پاسخ دادن به پیام ها و تلفن ها مثلا در طول روز یه ساعت مشخصی رو تعیین کنید و بگید که من تو این ساعت تماس و پیام ها رو فقط جواب میدم.___

3 – گزارش دادن

 

گاهی لازمه شما از روند پروژه حتما هر چند وقت یه بار یه گزارشی به کارفرما بدید

 

اینو در نظر داشته باشید که الزاما همه پروژه های محتوایی یه مقاله 1000 یا 2000 کلمه ای نیستن ، که نهایتا تو 1ی 2 روز جمع بشه . بعضی پروژه ها مثل محتوای صفحه اصلی یا یه کتاب الکترونیکی یا چیزایی شبیه به این ممکنه هفته ها طول بکشه.

تو این پروژه ها لازمه شما طبق یه زمان بندی مشخصی از پیشرفت تون به کارفرما یه گزارش بدید و حتی گاهی یه نسخه اولیه براش بفرستید که خیالش راحت بشه، که کار داره طبق زمان بندی پیش میره.

{ما یه همچین مشکلی رو اتفاقا چند وقت پیش تو یکی از سفارش های محتوا ، با یکی از فریلنسرهامون داشتیم که برامون خیلی هم مشکل ساز شد . ما یه کاری به ایشون سپرده بودید که یه مگا پست حدود 20 هزار کلمه ای بود برای یه برند، که خیلی هم بهش سفارش کرده بودیم که کارفرما روی زمان تحویل پروژه و نظم تاکید کرده . ما یه زمان 2 هفته ای در نظر گرفتیم و کار رو به ایشون سپردیم، ولی دریغ از یه ارتباط کوچیک و گزارش دادن تو این 2 هفته . تا این که مهلت تموم شد و مسئول سفارشات‌مون پیگیر ایشون شد که ببینه پس چرا کار رو نفرستادن و دیدیم که بله بعد از 3 روززززززززززززززززززززززز زنگ و پیام، ایشون لطف کردن جواب دادن و گفتن ببخشید من یه سفر بودم، بعدشم مریض شدم نتونستم انجام بدم ولی قول میدم از فردا شروع کنم !! }

نکنید این کار رو          نکنید این کار رو                        نکنید این کار رو                      نکنید این کار رو                            نکنید این کار رو

 

قطعا مشکلات و گرفتاری و اتفاقات غیر قابل پیش بینی برای همه مون و تو هر پروژه ای یپش میاد . مهم نحوه برخورد حرفه ای ما تو موقع این پیشامدها هست . خیلی راحت ایشون میتونست زنگ بزنه و اطلاع بده و ما هم نیروی دیگه ای رو جایگزین شون کنیم نه اینکه دقیقه 99 بگه نشد که بشه 🙄

4-همین طوری یه هزینه ای نپرونید که بعد توش بمونید

خب مشخصا این یه واقعیته که شما توی شروع کارتون نمی‌تونید دقیقا به اندازه یه آدم حرفه ای، برای هر پروژه ای قیمت بالا تعیین کنید و قطعا لازمه قیمت پایین تر بدید . حتی یه وقت این انتخاب رو می‌کنید که مدتی رایگان برای کارفرماهای معتبر کار کنید و برای خودتون رزومه بسازید. اما    اما    اما    اما    اما    اما  هیچ وقت یه قیمت تخیلی به کارفرما ندید وکه بعد مثل یه آهو تو گِل بمونید 😀

البته این چیزی نیست که از همون روز اول بتونید اجراش کنید، ممکنه چند ماهی طول بکشه تا تعیین هزینه سفارش محتوا، درست دست تون بیاد.

اما وقتی میدونید و مطمئن هستید که مثلا هزینه ی نوشتن یه مقاله تخصصی در مورد یه موضوع سخت 100 هزار تومنه برای اینکه فقط کار رو بگیرید، نیاید بگید من 5 هزار تومن  😯  و بعد کارفرمام کلی ذوق کنه و کار رو به شما بده بعد مجبور بشید آب ببندید به کارتون و یه کار افتضاح تحویل کارفرما بدید.

پس یکی از چیزهایی که باید روش کار کنید قیمت گذاری محتوا به شکل معقول و هوشمندانه هست.

 

5- ببخشید ببخشید ببخشید یه زمان بندی چرت و پرت هم اعلام نکنید

بهتره روزای اول که تجربه ندارید، مثلا اگر تو ذهن تون فکر می‌کنید برای نوشتن یه مقاله 1000 کلمه ای 2 روز وقت لازم دارید شما یه روزم بذارید روش و به کارفرما 3 روز بگید . ولی به خودتون قول بدید تو همون 2 روز تمومش کنید و برای دقیقه 99.999999999 نذارید . اینجوری هم استرسی نمیشید، هم اینکه کارفرما از شما به خاطر بدقولی ناراضی نمیشه.

 

و اگر شما میخواید یه فریلنسر پولساز و خوشحال و سالم و سرحال بشید ،باید روی تمام این مهارت ها کار کنید و اونا رو بهبود بدید .

  • مثلا رو این کار کنید که چه طوری میتونید پروژه های با صرفه تر از لحاظ اقتصادی بگیرید و به پروژه های با مبلغ پایین نه بگید.
  • چه جوری از حالت 360 درجه خارج بشید و روی یه حوزه خاص و روی یه گرایش خاص یا Nich توی تولید محتوا متمرکز بشید و تو اون متخصص بشید
  • چه جوری مدیریت زمان برای تولید محتوا رو یاد بگیرید و زمان انجام کارها رو کاهش بدید و بهره وری تون رو بالا ببرید
  • و چی کار کنید که انرژی بیشتری داشته باشید و برای انجام پروژه ها کمتر به خودتون و جسم تون فشار بیارید و بتونید در کنار کار زیاد بدن و روح سالمی هم داشته باشید
  • و ….

 

دیگه چه مهارت هایی برای  ” کار تولید محتوا ” به صورت فریلنسری باید بلد باشیم؟

پولسازی و موفقیت توی فریلنسری فقط افزایش مهارت های سخت یا تخصصی تولید محتوا نیست ها !

منم اولا که کار فریلنسری رو شروع کرده بودم، فکر میکردم باید کل زمانم رو بذارم روی یادگیری تولید محتوا و بخونم و بخونم و بنویسیم و بنویسم تا بتونم موفق بشم .

ولی یه جایی فهمیدم اِِِِِِِِِِِِِ دارم راه و اشتباه میرم ها .

چرا ؟

چون فهمیدم فریلنسری جاییه که دیگه تو فروشنده کارای خودتی؛

تو مذاکره کننده قرارداد ها هستی؛

تو خدماتی و آبدارچی خودتی؛

تو رئیس و رهبر خودتی؛

تو مدیر پروژه پروژه های خودتی؛

تو بازاریابی؛

تو…

 

حالا بازم بگید فریلنسری کار راحتیه 😕

حساب کنید تو یه مجموعه و شرکت هر کدوم از این کارارو حالا بر اساس بزرگ و کوچیک بودن کسب و کار، یه نفر یا یه تیم به عهده داره ،ولی شما همه این کارارو خودتون و فقط خودتون و فقط خودتون و فقط خودتون و فقط خودتون و فقط خودتون و فقط خودتون و فقط خودتون و فقط خودتون و فقط خودتون باید انجام بدید وگرنه 8 تون گِرو، 9تونه !

1- بازاریابی برای فروش محتوا!

راستش میدونم شاید خیلی از شما حس من و تو روزای اول داشته باشید، که تا اسم فروش میاد کهیر بزنید .

من دقیقا اینطوری بودم ها، یعنی اگه اسم کارشناس فروش رو تو یه فرسخی خودم میشنیدم فراررررررررررررررررررررررر میکردم . یعنی اصلا یه روزی تو خوابم نمیدیدم فروشنده بشم ولی شدم!

کسی هست که فروشنده نباشه ؟

ما تو هر جایگاهی که باشیم چیزی برای فروش داریم و می خوایم اون رو بیشتر بفروشیم!

 

نویسنده ای که کتابی می نویسه می خواد کلماتش رو بفروشه ، کارخونه داری که محصولی رو تولید میکنه،می خواد محصولِ ش رو بفروشه ، پزشک می خواد علم و تخصص اش را بفروشه ، یه سخنران انگیزشی می خواد صحبت هاش رو بفروشه ، یک تولید کننده محتوا می خواد محتواش رو بفروشه ، حتی یه موسسه خیریه هم دوست داره کمپین های حمایتی و حرف ها و خواسته هاش خریدار داشته باشه و..

خب پس بهتره که این واقعیت رو بپذیریم که ما برای موفقیت توی فریلنسری باید ” فروشندگی محتوا  “ رو بلد باشیم.

 

2- باید مذاکره بلد باشید

حالا قطعا قرار نیست مذاکره کننده اتمی بشید 😆 ولی برای اینکه بتونید با کارفرما ارتباط بهتری بگیرید و حق خودتون رو ازش بگیرید، باید بلد باشید چه طوری حرف بزنید و چه جوری ازش امیتاز بگیرید در شرایطی که با خنده ای بر گوشه لب جلسه رو ترک میکنه.

اگه مذاکره بلد نباشید ، ساده ترین مشکلی که دارید اینه که هیچ جا و هیچ وقت نمیتونید کارفرما رو متقاعد کنید . مثلا شاید یکی از بهترین امتیازها برای شما این باشه که برای هر پروژه ای یه پیش پرداخت بگیرید و بعد کار رو شروع کنید، ولی اگه شما مذاکره بلد نباشید میرید مستقیم به کارفرما میگید :_____ از اونجایی که من اصلا به کارفرماها اطمینان ندارم و 500 تا کارفرما پول منو خوردن و منم الان دستم بستس به شدت و به پول نیاز دارم ،اگه شما پیش پرداخت میدید قرارداد ببندیم اگه نه خدافظ شما____

خب این چه طرز حرف زدنه آخه؟

مطمئن باشید10 تا نکته منفی تو این نوع حرف زدن تون و درخواست تون از کارفرما هست، که 99.9999999999999999999999999 % کارفرماها هم درخواست تون رو رد میکنن و میگن خدافظ شمااااااااااااااااااااااا

اینجاست که اون فریلنسرهایی موفق میشن و حرف شون رو پیش میبرن که مذاکره بلد باشن .

 

||||||||||||||||||||||||||||||||||      مهارت شنیدن یا گوش دادن فعال ؛ [ تمرین عملی + مثال]      ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

 

3- باید مدیریت پروژه بلد باشید

باور کنید که وقتی من وقتی اینو سر کلاسای حضوریم، میگفتم بچه ها میخندین و میگفتن مگه پروژه نفت و گاز اسلویه میخوایم بگیریم که مدیریت پروژه بلد باشیم . 😆

و اگر شمام جزو اون دسته هستید، که الان تعجب کردید از اینکه باید مدیریت پروژه بلد باشید، باید بگم سخت در اشتباهید و تهش به هیچ جا نمیرسید.الان تو کل دنیا ما یه مهارتی داریم که اتفاقا خیلی هم طرفدار پیدا کرده به اسم ” مدیریت پروژه برای پروژه های کوچیک “

و فریلنسرها هم جزو اون دسته از افرادی هستن که حسابی باید تو این مهارت آپدیت و حرفه ای بشن.

من خودم خیلی ضعیف بودم ولی کلی کتاب و مقاله و دوره آنلاین رفتم و یه کمی بهتر شدم و حتما تجربه خودم رو تو رایتینا باهاتون به اشتراک میذارم.

 

4- شما رئیس و رهبرخودتون هستید

یه مدیر یه کسب و کار و شرکت رو دیدید، که چه قدر باید حرفه ای رفتار کنه با کارکناش، که بتونه یه تیم خوبی رو بسازه و هدایت کنه؟

خب شما الان رئیس و رهبر خودتون هستید{ خیلی هم خوشحال نباشید چون مسئولیت خیلی سنگینیه}

یعن باید بلد باشید، یه جاهای به خودتون تشویقی بدید ،یه جاهایی یقه خودتون رو بگیرید و بچسبونید به دیوار و توبیخ کنید ،به خودتون یه جاهایی انگیزه بدید، یه جاهایی از پروژه های خوشحال سازی ماهانه استفاده کنید و … خلاصه بلد باشید چه طوری باید خودتون و کارتون رو مدیریت کنید و یه رهبر و الگوی مناسب برای خودتون باشید.

خب مسخره نکنید باید رهبر و مدیر خودتون باشید دیگه!

قرار نیست حالا که تو خونه و با پیژامه کار میکنید و رئیسی بالا سرتون نیست، کل روز رو تو شبکه های اجتماعی بگردید و شب که شد یادتون بیافته هیچ کاری نکردید، باید انقدر رئیس محکم و جدی و بادیسیپلینی برای خودتون باشید که وقتی میرید تو آیینه خودتون رو نگاه میکنید حساب کار دست تون بیاد و جدی بشینید پای کار 😈

پس زمانی که فریلنسر شدید هر چند وقت یه بار در طول روز، به آیینه یه سری بزنید و ببینید رئیس چی میگه 😀

 

5- آبدارچی و خدماتی خودتون هستید 

بابا خُب هر شرکت و مجموعه ای یه آبدارچی و خدماتی هم میخواد دیگه!

خب وقتی تصمیم میگیری فریلنسر باشی، باید بازم خودت این مسئولیت رو انجام بدی و حسابی حواست به تغذیه ات باشه.

من خودم اوایل اصلا آبدارچی خوبی نبودم و یه دفعه چشم باز میکردم میدیم 3 ساعته یه سره پشت لپ تاپم و بدنم از بی آبی صداش دراومده و من اصلا حواسم بهش نبوده، یه آبی، چایی ای، نوشیدنی ای، مهمونش کنم. اما الان این روزا کاملا برنامه ریزی شده در خدمت بدنم هستم و بهش میرسم

پس شما باید حواس تون باشه رو تغذیه خودتون خوب کار کنید وگرنه با کار سختی که پیش رو دارید چند ماهی بیشتر دووم نمیارید و خدار فتگان شما رو هم بیامرزه!

 

 

اگه تو این شرایط هستید فعلا دور ” فریلنسری تولید محتوا ” رو خط قرمز بکشید :

1- اگر در حال حاضر تو شرایط خیلی خیلی بد اقتصادی هستید و فشار زیادی روتون هست، اصلا به فکر فریلنسری فعلا نباشید و تمرکز کنید رو پیدا کردن یه کار دائم و با حقوق ثابت. خیلی از شرکت ها و برندها کارشناس تولید محتوای تمام وقت با حقوق ثابت میخوان،نگید نیست ،بگردید هست.

حالا چرا گفتم فریلنسری نه .

چون اصولا فریلنسری در کل دنیا یه شغل ناامن از لحاظ مالیه و خصوصا تو اوایل کار اصلا معلوم نیست، کی بتونید اولین پروژه تون رو بگیرید، پس خودتون رو تحت فشار مضاعف نذارید و داغون نکنید.

یه چند ماهی برید کار تمام وقت انجام بدید و یه پس اندازی برای خودتون کنار بذارید و بعد بیایدسراغ فرلنسینگ. چون برای پولسازی ا زفریلنسینگ نیاز به صبر و حوصله خیلی زیادی دارید که قطعا تو شرایط بد اقتصادی و مالی نمیتونید آدم صبوری باشید. 

2- اگر برنامه ریزی برای هزینه هاتون ندارید فعلا وارد نشید.

شما باید همین اول کار حواس تون باشه، که کار شما و درآمدتون خیلیییییییییییییی متغیره . ممکنه 1 ماه باشه که وقت سر خاروندن نداشته باشید و مثلا 10 میلیون درآمد داشته باشید و گاهی ممکنه ماهی 1 کار هم به تورتون نخوره و 0 تومن یا یه مقدار ناچیزی درآمد داشته باشید

و وای وای وای وای وای وای وای وای وای به روزی که مدیریت هزینه بلد نباشید و اون ماهی که درآمد خوب دارید کُلش رو هولوپیییی خرج کنید .

پس تا زوقتی که مدیریت هزینه ها رو توی فریلنسری یاد نگرفتید وارد نشنید، که بد جور حال تون گرفته میشه.

 

درآمد من از فریلنسری تولید محتوا چه قدر میشه ماهانه ؟

از  0 تا …

واقعیت رو بخواید بدونید همینه. یعنی درآمد فریلنسری میتونه از 0 تومن باشه تا n . الان که نه من میتونم عددی بگم نه شما اگه تو شروع کار هستید میتونید عددی بگید. اما این چیزیه که فقط و فقط خودتون بعد از مدتی میتونید بهش جواب بدید.

چون انقدر نوع پروژه های تولید محتوا و نوع فریلنسرها متنوعه که اصلا و اصلا نمیشه یه نسخه کلی پییچید و گفت مثلا از فریلنسری حتما ماهی 3 میلیون درآمد دارید

درآمد فریلنسری به عوامل زیادی بستگی داره :

  • تعداد و حجم کاری که در طول روز توانایی شما هست که انجام بدید؛
  • تعداد پروژه هایی که ممکنه به تور شما بخوره و بتونید بگیرید؛
  • سطح و کیفیت و تخصص تون که قطعا قیمت پروژه ها رو مشخص میکنه { آدم داریم الان با کلمه ای کمتر از n تومن کار نمکینه، آدمم داریم به زور پروژه ای پیدا می کنه که کلمه ای 20 تا تک تومنی بهش بدن }

پس اصلا دنبال این نباشید که همین اول کار دنبال عدد و ارقام درآمدتون باشید چون قطعا به جواب درستی نمیرسید.

مزایای تولید محتوا فریلنسری [ فریلنسری برای من خوبه ؟]:

1- انعطاف پذیری مکانی و زمانی

خب دوباره برگردیم به همون بحث پیژامه، قطعا محیط کار منعطف، با سر و وضع منعطف، با زمان معطف، یکی از رویاهای خیلی از ماها برای کارکردن هست . اینکه هر زمانی که میخوای کار کنی ، از هر جایی که میخوای با هر سر و وضعی که هستی بدون نیاز به اینکه هر روز صبح پاشی شال و کلاه کنی و ساعت 8 تا 5 بری تو ” یه چهاردیواری  “به اسم شرکت، خب قطعا برای خیلی ها از جمله من خیلی هیجان برانگیزه.

جالبه که، یه زمانی اتاق کارت و جلسه هات، اتاق خوابت باشه ، یه زمانی ماشینت، یه زمانی کافه سر خیابون، یه زمان اتاق هتل یا هاستل تو سفر ، یا….نه ؟

برای من که خیلی هیجان برانگیزه.

برای من خیلی هیجان برانگیزه که صبح ها که از خواب بیدار میشم میتونم به محض دوش گرفتن و خوردن یه صبحانه مفصل همزمان با گوش کردن به یه پادکست و در اوج آرامش، مستقیم برم سر کارم به جای اینکه، 2ساعت تو ترافیک اتوبان نیایش و همت بمونم، برای اینکه برسم به یه جایی به اسم شرکت و تازه بازدهی م تو این اتاقک، 1/100000000 وقتی باشه که تو خونه دارم کار میکنم.

همه اینا برای من خوبه ، ولی ممکنه برای شما خوب نباشه ها . پس اگر میخواید بیاید سراغ فریلنسری با چشم باز بیاید.

 منعطف با بیکار و بی عار و پول پاروکردن تو خواب فرق میکنه ها !

حواس تون باشه گرفتار این توهم نشید که شما به عنوان فریلنسر انقدر آژاد هستید کههر وقت دلتون خواست کار کنید و دراز کشیده در حال آفتاب گرفتن در فُلان ساحل ، هر دقیقه و هر ساعت، پول روی پول بذارید . اصلا اااااااااااااااو ابدااااااااااااااااااااااااااا

شما یه فریلنسر با ساعت کاری و روش کاری منعطف هستید، اما قطعا نمی تونید انتظار داشته باشید بدون کار و تلاش به پول برسید. شما می تونید انتخاب کنید که امروز دوست دارید تو اتاق تون کار کنید یا تو کافه یا… یا می تونید ساعت 6 صبح بیدار بشید و کار کنید یا 1 نصف شب به کارتون برسید ولی به هر شکل باید کار کنید .

و این معنی دقیق انعطاف در فریلنسری است .

2- پروژه های منعطف 

یکی دیگه از چیزایی که تو کارهای فریلنسری منعطفه و تا حدودی کنترلش دست خودتونه ، انتخاب پروژه های تولید محتوا و کارفرماست. ما اگه وارد یه کار ثابت با حقوق ثابت بشیم و قرارداد ثابت ببندیم، قطعا نمی‌تونیم هر روز که یه کارفرما بهمون میگه : ” بالای چشمت ابرو ”  بیایم بیرون از شرکت و بریم یه جای دیگه.

اما قطعا این تو استخدام فریلنسر و پروژه های آزاد، امکان پذیره . ما بالاخره ممکنه یه زمانی از یه کارفرمایی، یا یه پروژه ای یا هر دوش به هر دلیلی اصلا خوش مون نیاد ، بعد از تموم شدن و تحویل پروژه، دیگه الزامی نیست که با همون کارفرما و برند ادامه بدیم و میتونیم یه پروژه دیگه بگیریم.

3- انعطاف جغرافیایی

خب یکی از چیزهایی که این روزا خیلی منو اذیت میکنه و تا جایی که بتونم سعی میکنم تور ایتینا حواسم بهش باشه ، محدودیت هایی هست که جغرافیا یا زندگی کردن تو یه سری مناطق، برای آدما میاره . ما کم آدم کاربلد و مستعد ندرایم که چون تو یه منطقه دور افتاده و دور از پایتخت زندگی میکنن، دسترسی به شرکت های معتبر یا فرصت استخدام ندارن و بیکار موندن.

به نظر من یکی از مهم ترین مزایای فریلنسری،

ایجاد فرصت های برابر بین آدم هایی هست که تو شهرهای مختلف و جغرافیای متفاوت زندگی میکنن.

دیگه اینجا ربطی نداره شما تو تهران باشید یا خوزستان یا تبریز یا یکی از روستاهای دورافتاده کرمانشاه یا … شما هر جایی که باشید، اگر دسترسی به امکانات اولیه، مثل لپ تاپ و اینترنت داشته باشید، میتونید برای شرکت های مختلف تو کشور از راه دور کار کنید و یا حتی اگر زبان انگلیسی تون خوب باشه، به عنوان فریلنسر بین المللی ، میتونید تو سایت های فریلنسری خارجی عضو بشید و شروع به کار کنید و درآمد دلاری فریلنسری داشته باشید.

4- انعطاف شرایط فیزیکی جسمی

بازم یکی دیگه از چیزایی که من تو رایتینا دارم روش کار میکنم اینه که،

هیچ آدمی به خاطر کم توانی یا معلولیت جسمی و فیزیکی نبایدبه رویایی که داره نرسه .

درسته که در واقعیت، کار کردن برای خیلی از آدم های کم توان سخته، اما خیلی از افراد کم توان، فقط به خاطر رفت و آمد تو خیابون های غیر استاندارد شهرها و مشکلات اینچنینی از کار کردن محروم شدن، که این به نظرم اوج بی عدالتیه .

اما تولید محتوا فریلنسری، این محدودیت رو هم برداشته و

هر فرد کم توانی میتونه از تو خونه با همون شرایط فیزیکی کار کنه و به درآمد برسه.

 

5- انعطاف جنسیتی

بیاید واقع بین باشیم دیگه، همین الانشم خیلی از شغل ها و جایگاه و مقام و منصب ها هستن، که تو فرهنگ عمومی و سازمانی فقط برای آقایون یا به تعداد خیلی کمتر فقط برای خانم ها استخدام و همکاری امکان پذیره . اما من یکی دیگه از چیزایی که از شغل فریلنسری دوست دارم، همین بی جنسیت بودن هست .

یعنی فرقی نمیکنه شما زن باشید یا مرد ،میتونید فریلنسر تولید محتوا باشید.

اما احتمالا خیلی از اقایون بعد از شروع کار فریلنسری این جمله رو بارها شنیدن که  ”    مرد باید بیرون از خانه کار کنه   “ چه معنی داره از صبح تا شب نشستی گوشه خونه ؟!

حرفی ندارم به این آدما بزنم ، جز اینکه امیدوارم یادگیری و افزایش آگاهی رو اولویت اول زندگی شون بذارن ! 🙄

6- انعطاف مدرکی

بازم بیاید با هم صاق باشیم دیگه ، خیلی از ماها ، از جمله خود من از سر ناآگاهی و اجبار، رشته دانشگاهی مون رو انتخاب کردیم و به زور یه مدرکی گرفتیم که گرفته باشیم . ولی واقعا ظُلمه که بخوایم یه کاری هم انتخاب کنیم که مطابق همون رشته و مدرک باشه.

اما کار تولید محتوا فریلنسری جزو اون کارهاست که هیچ محدودیت مدرکی نداره.

ما الان تو دوره کارآموزی با مربی مون  و همکارهای نویسنده مون ، پزشک داریم ،  مهندس عمران داریم ، بهداشت داریم ، حقوق داریم ،  دکترای فیزیولوژی داریم ،  MBA  داریم، مدیریت بازرگانی داریم و…… خانم خونه دار دیپلم هم داریم. پس یعنی مدرک هیچ به هیچ . 😆

 

 

و این یعنی فریلنسری تولید محتوا هیچ محدودیت مدرکی نداره و شما مجبور نیستید کاری رو بکنید که دوست ندارید ، صرفا به این خاطر که مدرک تون به کاری که دوست دارید نامرتبط هست!

 

معایب فریلنسری [ چرا فریلنسری برای شما بده ؟ ]

 

در کنار تمام این مزایای وسوسه کننده ای که گفتم، قطعا مثل هر چیز دیگه ای تو دنیا، کار فریلنسری هم معایبی داره که بهتره ازش خبرداشته باشیم :

  • اگر شما به شدت آدم برونگرایی باشید، که اصلا تو خونه دووم نمیارید و باید دَم به دقیقه بزنید بیرون و با دیگران معاشرت کنید، شاید کار فریلنسری مناسب شما نباشه و بعد از مدتی باعث افسردگی و بی انگیزگی شما بشه.
  • اگر خانواده خیلی شلوغ و پر جمعیتنی دارید، که هیچ درکی از کارفریلنسری ندارن و از یه طرف دیگه امکان کار کردن تو فضاهای کار اشتراکی یا کافه یا … هم براتون کمه، ممکنه با کار فریلنسری یه کم اذیت بشید.
  • اگر میخواید حتما کافرما شما رو بیمه کنه، خب قطعا کار فریلنسری همچین شرایطی رو نداره

 

 

فریلنسر آچار فرانسه “برند و مشهور “نداریم. لطفا سوال نکنید

این روزا وقتی به پیج خیلی از آدم ها سر میزنیم نوشته : فریلنسر تولید محتوا، فریلنسر عکاسی ، فریلنسر برنامه نویسی ، فریلنسر …، فریلنسر ….

اینکه شما مهارت های مختلف داشته باشید و چندپتانسیلی باشید و  ازشون استفاده کنید نشدنی نیست اما به احتمال خیلی زیاد شما یه فریلنسر معمولی میشید تو همه این مهارت ها و هیچ وقت نمیتونید برند شخصی خودتون رو بسازید و تو یه حوزه خاص مشعهور بشید

حرف آخر اینکه :

فقط به خاطر فرار از کار اداری و نِق و نوقِ مدیر بالا سرتون و… نیاید سراغ فریلنسری، که قطعا موفق نمیشید ، فقط و فقط با چشم باز و با توجه به سبک کاری تون و سبک شخصیتی تون، بهترین گزینه رو بین فریلنسری و دورکاری با کار ثابت در شرکت انتخاب کنید.

این هم از نصیحت ها و توصیه های یه [ فریلنسر 7 ساله ]  🙂

 

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

آموزش فریلنسری تولید محتوا { تمامِ تجربه یِ 7 سالهِ من }

نه واقعا چند بار شده آرزوی این رو داشته باشید که کار  ” فریلنسری ” رو تجربه کنید ؟

نمی‌دونید اصلا فریلنسری چی هست ؟!

خب اشکالی نداره .

به جاش احتمالا بارها و بارها آرزوی این رو داشتیدکه توی خونه با پیژامه پشت میزتون بشینید و در حالی که قهوه یا چایی تون رو هم میخورید و دارید بلیط سفر هفته آینده تون رو با دوستاتون اوکی میکنید، کارهاتون رو هم انجام بدید و شب هم وقتی اس ام اس های حساب بانکی تون رو چک میکنید یه چند تا 0 بهش اضافه شده باشه و…

فقط شما نیستیدها، آرزوی خیلی از آدما تو کل دنیا داشتن همچین شغل و همچین سبک کاریه از جمله خود من که عاشق و دیوونه کار فریلنسری بودم و هستم.

داستان من و فریلنسری

یعنی واسه من زندگی کارمندی دقیقا مساوی روزی چند بار مُردن ن ن ن ن ن ن ن ه. 😕

واقعا میگم ها یعنی اون 5-6 ماهی که من زندگی کارمندی رو تو کل زندگیم تجربه کردم، جزو بدترین روزای عمرم بود. 😥 

{ حالا اینو گوش کنید :

من به شدت تو زندگی عادیم آدم صبح زود بلند شویی هستم، اما شاید باور نکنید اون چند ماهی که من کارمند بودم و مجبور بودم صبح ساعت 6-7 بزنم بیرون تا 8 کارت بزنم و سر کارم باشم یعنی انگار فُحش عالم و آدم رو به من میدادن.

یعنی شده مثل این بچه ها که دوست ندارن برن مدرسه صبح انواع و اقسام درد و مرض ها رو از دل درد تا سردرد میگیرن که اون روز مدرسه نرن منم دقیقا هر بلایی سر خودم میاوردم، که یه بهونه ای دست خودم که صبح بیدار نشم و نرم سر کار.

دیگه براتون نگم که از وقتی وارد شرکت میشدم199999999999 بار در طول روز زُِل میزدم به ساعت گوشیم که ببینم ساعت کِی 5 میشه که از زندان آزاد بشم و برم خونه.}

حالا حساب کنید با این اوضاع و احوال من چه خروجی و بهره وری ای داشتم و  چه کارمند افتضاحی بودم .  🙄   [ سلام میکنم از همین جا به مدیر اون شرکت، چون الان یکی از دوستانم هست و میدونم این نوشته رو داره میخونه 😀  ]

کارِ کارمندی مزخرفه ؟ یعنی کارمند نشیم ؟

اینارو نگفتم که بگم کار کارمندی بده یا مزخرفه یا .. و هیچ کی نباید کارمند باشه تو دنیا  یا هر کی کارمند باشه موفق نیست و ….؟ !!!!!!!!

اصلا بعضی ها ساخته شدن برای کار کارمندی و روتین با یه درآمد مشخص و ثابت ماهانهو کلی هم از این وضعیتی که توش هستن حال میکنن و دوست دارن کارشون رو و اتفاقا به جایگاه های خوبی هم میرسن.

ولی اینو باید قبول کنیم که افرادی مثل من خودمونم رو بکُشیم کارمند خوبی نمیشیم و اصلا برای سبک کار کارمندی و کار کردن تو یه مکان خاص تو یه ساعت خاص و با یه سری قوانین و مقرارت خاص ساخته نشدیم که نشدیم که نشدیم که نشدیم که نشدیم.

خب دقیقا چی به درد ما ” خارج از چهارچوب ها ”  میخوره ؟

همون سبکی که قرار در موردش تو این جا صحبت کنم و اسمش هست فریلنسری و از شانس خوب من و شما هم [تولید محتوا ] کاریه که دقیقا با همین سبک میشه انجامش داد و به بهترین نتیجه ها هم رسید.

خب بریم ببینیم  ” فریلنسری تولید محتوا  ” چی هست و چی جوری باید فریلنسر موفق و پولسازی بشیم.

 اصلا فریلنسری یعنی چی ؟

ساده‌ترین تعریف فریلنسر (Freelancer) اینه که:
یه نفر، بدون اینکه به یه سازمان یا کسب و کار و شرکت خاصی متعهد بشه، به صورت پروژه ای با مجموعه های مختلف همکاری میکنه .

خیلی موقع ها حالا به جای فریلنسری ممکنه دورکاری یا آزاد کاری یا کار در خونه یا کار از راه دور به گوش تون بخوره که یه کمی با هم متفاوت هستن ولی به جای هم خیلی استفاده میشن.

 تاریخچه تلخ فریلنسری تو ایران ( برای نسل ماها )

سالهای قبل تر که کار فریلنسری تو ایران مثل الان زیاد شناخته شده نبود، برای افرادی مثل من که روش کارمون و سبک زندگی مون اصلا با کار کارمندی جور نبود، شرایط کار و زندگی خیلییییییییییییییییییییییی سخت و طاقت فرسا بود . اون موقع ها کار اینجوری تعریف شده بود که؛

تو باید 5-6 صبح پاشی هول هول دست و صورت بشوری و یه لُقمه نون لواش و پنیر به دست، راهی مترو بشی و با چشمای خواب آلود و ژولی پولی برسی شرکت و یه کارت بزنی و …. [ این وسط یه کارهای بکنی، حالا بگذریم که خیلی موقع ها و تو خیلی جاها 5 دقیقه کار مفید هم انجام نمیشد و از این جلسه به اون جلسه  ] و…. ساعت 5 بعداز ظهر از درِ شرکت بزنی بیرون و 7-8 برسی خونه و جلوی تلویزیون لَم بدی و …. دوباره صبح روز از نو و روزی از نو و همین چرخه رو بی وقفه تکرار کنی تا آخر ماه یه حقوقی به حسابت واریز بشه .

این تو اون زمان یعنی تو خیلی کار دُرست بودی.

نگاه مامان و باباها به فریلنسری چی جوری بود ؟

سالای قبل مهمترین عاملی که باعث میشد، ما همچنان با زجر و تنفر به کار کارمندی ادامه بدیم مامان و باباها بودن ! آخه مامان و باباها هم چیزی به غیراز این نوع کاری که گفتم رو کار نمیدونستن!! و اگر از تو خونه کار میکردی، فکر میکردن بیکار و علافی و دائم دست به دعا بودن که تو بالاخره یه “کار ” از همونایی که اونا بهش میگن کار پیدا کنی و خونه رو ترک کنی!

مثلا من یادمه اولین باری که من بعد از دانشگاه رفتم تو یه کارخونه صنایع غذایی معروف و شروع به کار کردم، هیچ کسی این وسط بیشتر از مامانم خوشحال نبود { البته این خوشحالی بیشتر از 7 هفته دووم نیاورد و من دوباره به آغوش خونه برگشتم  😀  } 

سبک کار فریلنسری، تو این روزا

حالا چند سالی هست دورکاری و فریلنسری از اون ورِ بوم افتاده و همه میخوان فریلنسر بشن !

خب قطعا عوامل زیادی تو این نقش دارن . مثلا یکیش تعریف پول درآوردن و تنوع پول درآوردنه . وقتی الان یه اینفلوئنسر اینستاگرامی یا یوتیوبر میتونه میلیارد میلیارد از تو خونه اش پول در بیاره به نظرتون دیگه حالی یه کارمندها میمونه ؟!

یا خیلی از برندها و کسب و کارها با اجباری شدن دورکاری تو دوران کرونا به این نتیجه رسیدن که اِِِِِِِِِِِ چرا زودتر به این فکر نیافتادن که کارمندهایی که به حضور فیزیکی شون تو شرکت یا کارخونه نیاز نیست رو بفرستن از خونه کار کنن ؟

چون دورکاری اجباری تو کرونا نشون داد که با سبک کاری دورکاری یا حتی سبک کار هیبریدی ( یعنی ترکیب حضوری + دورکاری )، تو خیلی از هزینه ها صرفه جویی میشه .

و خلاصه اینکه این روزا دیگه خیلی ها یا اومدن یا میخوان بیان تو دنیای فریلنسری و قطعا از چند سال قبل خیلی شناخته شده تر و عامیانه تر شده { که این همه خوبه هم بد ، حالا میگم چرا}

 چرا فریلنسری برای کارفرماها و کارکُن ها خوبه

( البته تو بعضی از کارها )

بیاید فرض کنید شما یه کپی رایتر یا تبلیغ نویس حرفه ای هستید و یه شرکت هم هر چند وقت یه بار نیاز داره شما براش یه محتوای تبلیغاتی بنویسید . به نظر شما در حالت معمول یه شرکت چند بار در یه ماه به شعار یا محتوای تبلیغاتی نیاز پیدا میکنه ؟

2 بار ؟

5 بار؟

10 بار ؟…

کمتر از این باشه بیشتر که دیگه نیست .نه ؟

خب پس مثلا ممکنه اون شرکت نیاز داشته باشه این ماه شما براش 2 تا متن تبلیغاتی بنویسید کهممکنه از شما 3 روز کاری تا 5 روز کاری وقت بگیره .

اگه استخدام تمام وقت این شرکت باشید 25 روز بقیه چی میشه؟

هیچی به هیچی !

در عمل شما زمان تون رو میریزید دور و کارفرما هم پولش رو میریزه دور ،برای اون روزایی که شما عملا هیچ کاری برای انجام ندارید و صرفا برای حضور فیزیکی شما تو مجموعه پول پرداخت میکنه . یا خیلی هم دیگه حساب گر باشه میبینه شما بیکارید، شما رو میکنه آچار فرانسه شرکت و از شما  تو زمینه های دیگه که اصلا ربطی به شما نداره کار میکشه!

پس عملا تو این حالت هم شما ضرر دارید میکنید و هم کارفرما .

اما تصور کنید برای همین موقعیت کاری، اگر شما قرار داد فریلنسری تولید محتوا یا پروژه ای داشته باشید، هم شما بُردید هم کارفرما، چون از طرفی دیگه فریلنسر به یه جای خاصی متعهد نیست که سر ساعت خاصی کارت بزنه و سر ساعت خاصی هم بیرون بره و اون بین حق این رو نداشته باشه که برای مجموعه دیگه ای کار کنه و از طرف دیگه کارفرما هم دیگه مجبور نیست حقوق ثابت بده و هزینه ی تمام شده خیلی از کارها براش کمتر میشهو از اون طرف فریلنسر هم میتونه پیشنهاد خوب و معقول تری برای هر پروژه بده پس این یعنی   بُرد ———– بُرد

بهونه بی بهونه، برای غیرمفید بودن و تن دادن به کار کارمندی

پس با حضور تکنولوژی و راه های ارتباطی ای که این روزا هست و رواج پیدا کردن شغل فریلنسری، دیگه کسی نمیتونه بگه من مجبورم کارمند باشم و هیچ چاره ای ندارم ! پس بهونه بی بهونه .

_____کاری رو بکنید که میدونید مناسب شخصیت و روحیه و رسالت و هدف و هویت و… خودتونه، نه اجبار جامعه و اطرافیان _____

!!!!هشداری تلخ !!!!!

میخوام هشدار بدم که ، تو این آموزش ها اصلا قرار نیست شما فقط با قسمت خوشگل مُشگل دنیای فریلنسری روبرو بشید و برعکس می خوام از زبون کسی که سالها خودش فریلنسر بوده و الانم هست، با واقعیت این شغل و سبک کاری مواجه بشید و اگر میخواید این مسیر رو تو زندگی شغلی تون انتخاب کنید، { با چشم باز انتخاب کنید. }  و جوری نشه که با کلی ذوق و شوق و توهم پولسازی تو خواب و کار کردن با پیژامه و رئیس خودت بودن و… وارد گود بشید و بعد از یه مدت به عنوان  یه فریلنسر افسرده ی ورشکسته از میدون برید کنار.

از اونجایی که همه ما کمی چاشنی تنبلیو آرزوی ” یک شبه ره صد ساله رفتن ” و پول درآوردن بدون زحمت و تو خواب و… رو داریم ساده لوحانه، باور می کنیم و فکر میکنیم پول در آوردن از فریلنسری به همین راحتی هاست و فقط میخورید و میخوابید و هر ثانیه پول به حسابتان واریز میشود !

اما واقعیت اینه که

پولدار شدن و کسب درآمد از راه فریلنسری ، برعکس ظاهر لوکس و جذابش، اصلا کار راحتی نیست

 

فریلنسر کیه، کارفرما چی میگه؟!

خُب بهتون تبریک میگم ، از لحظه ای که شما تصمیم می‌گیرید که به صورت فریلنسر یا آزادکار یا پروژه ای، کار خودتون رو شروع کنید بهتون میگن  ” فریلنسر” ___ چه اسم دهن پُرکنی ! نه ؟ — واقعا لاکچریه luxury  —

من و شمای فریلنسر ، برای اینکه بتونیم از تخصص مون که تولید محتوا هست به صورت فریلنسری پول در بیاریم نیاز  به یه شخص یا برند داریم که از این لحظه بهش میگیم ” کارفرما

انجام پروژه های تولید محتوا

کارفرما کسی هستش که در حال حاضر نیاز داره یه کار ” پروژه تولید محتوا  “براش انجام بشه . حالا این کار که ما دیگه از این بعد بهش میگیم [ پروژه محتوایی ] میتونه انقدر متنوع باشه که اصلا فکرش رو هم نمیتونید بکنید .مثلا یه نمونه پروژه تولید محتوا میتونه این باشه که شما روزانه تعداد مشخصی مقاله برای قسمت وبلاگ سایت شون تولید بکنید و به صورت فایل Word بهشون تحویل بدید یا روی سایت شون آپلود کنید ، این نمونه پروژه تولید محتوا میتونه نوشتن توضیحات محصولات یه برند باشه ، این پروژه میتونه کپشن نویسی یا تولید پست های شبکه اجتماعی برای کسب و کار باشه ، این پروژه محتوایی میتونه ویرایش و بازنویسی محتواهای قدیمی سایت باشه ، این پروژه میتونه نوشتن محتوای صفحه درباره ما یا صفحه اصلی سایت باشه یا …

و این 3 نقطه یعنی :

پروژه های تولید محتوا هیچ محدودیتی ندارن و میتونن به شکل های مختلف و متنوع توسط کارفرما تعریف بشن

 

پروژه های تولید محتوا و کارفرماها رو کجا میتونید پیدا کنید ؟

روش 1 که سخته ولی ارزشش رو داره : راه اندازی سایت شخصی خودتون

حالا که خودتون تولید محتوا رو بلدید و تو دوره وردپرس ما یا هر مجموعه دیگه شرکت کردید و ساخت سایت رایگان با وردپرس رو یاد گرفتید وقتشه که دست به کار بشید و شایت خودتون رو بالا بیارید ( منظورم اون بالا آوردن ِ گلاب به روتون نیست ها 😉 )

ولی ولی ولی ولی ولی ولی ولی ولی ولی حالا یعنی امروز سایت راه انداختید ، از فردا کارفرماها سرازیر میشن سمت تون ؟ قطعا نه.

اصلا به این چشم تو شروع کار بهش نگاه نکنید. راه اندازی سایت برای شما که تازه کارید، دقیقا مثل نوشتن حرفه ای یه رزومه میمونه . یعنی در اصل سایت شما رزومه و نمونه کارتون هست در حال حاضر نه چیز دیگه.

اما بعد از مدتی که سایت تون رو راه انداختید و تونستید مخاطب‌های خودتون رو پیدا کنید و در کنارش تو اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگه هم فعال بودید و تونستید یه سری مخاطب پیدا کنید که محتواهای شما رو دوست داشته باشن ، میتونین دیگه به صورت رسمی اعلام کنید که اگر کسی پروژه محتوایی داره میتونه بسپره به شما.

روش 2 که برای برونگراها جواب میده : شبکه سازی و باند بازیه !

حالا اگه آدم برون گرایی باشید برعکس ِمن ، قطعا کلی دوست و رفیق و ارتباط و شبکه و باند برای خودتون دارید { منظورم شبکه و باندخلافکاری نیست، همین شبکه های به اصطلاح دوستی-کاری که تو استارت آپ ها جدیدا خیلی مُد شده } که با اعلام آمادگی برای گرفتن پروژه تولید محتوا میتونید دهن به دهن به کارفرماهای زیادی معرفی بشید . ولی اگه مثل من درون گرا باشید و ارتباطات زیادی نداشته باشید، قطعا شاید این مسیر خیلی جواب نده و بهتره مسیر بعدی رو انتخاب کنید.

روش 3 که برای همه جواب میده : سایت های فریلنسری

روش بعدی پروژه گرفتن این هست که ما در حال حاضر یه عالمه سایت فریلنسری داریم و هر روزم  { اِلا ماشالا  } بهشون اضافه میشه ، که کارشون دقیقا این هست که یه فضایی رو ایجاد کردن که کارفرماها میان پروژه های خودشون رو تعریف میکنن و فریلنسرها هم پیشنهادات خودشون رو میذارن و بعد از مذاکره های اولیه کارفرما، فریلنسر مناسب رو انتخاب میکنه و پروزه تولید محتوا استارت میخوره و کار همون جا تحویل داده میشه و پول هم رد و بدل میشه.

خب قطعا این سایت های فریلنسری یکی از بهترین جاها هستن برای اینکه شما بتونید { “فعلا ” تو شروع کار با کارفرماها ارتباط داشته باشید } و کسب درآمدتون رو شروع کنید . میگم فعلا چون یه سری قوانین و شرایط خاص خودشون رو دارن که به نظر من “منطقی اما دست و پا گیر”ه و من خیلی طولانی مدت نتونستم باهاشون کار کنم.

معرفی سایت های فریلنسری ایرانی

شاید بتونم بگیم یکی از قدیمی ترین ها و مشهورترین هاش سایتی هست به اسم پونیشا ، که میتونید برید اونجا یه حساب کاربری برای خودتون بسازید و کار رو شروع کنید . قطعا با یه جستجوی ساده با کلمات کلیدی  مثل :  “کار فریلنسری ” یا  “سایت های فریلنسری ” میتونید وارد دنیای این سایت ها بشید و چند تاش که فکر میکنید بهتر هستن رو انتخاب کنید و توشون ثبت نام کنید و شروع کنید پیشنهاد گذاشتن برای پروژه های تولید محتوا .

در کنار این ها یه سری سایت دیگه هم هستن مثل جابینجا یا ای استخدام یا … که کار اصلی شون استخدام هست، ولی از اونجایی که کار پاره وقت و دورکاری خیلی جدیدا مد شده فقط کافیه شما ” کارشناس تولید محتوا ” رو تو این سایت ها سرچ کنید،کلی پیشنهادهای خوب میاره، که بدون شک می‌تونید رزومه تون رو برای این برندها و کارفرماها ارسال کنید و در صورت تایید از طرف کارفرما پروژه رو شروع کنید.

چه جوری پروژه تولید محتوا بگیرم ؟ 

{ بدون رزومه }

حالا شاید خیلی هاتون الان بگید من که همین الان شروع کنم که هیچ روزمه ای ندارم چی کار کنم ؟

خب یادتونه من بارها و بارها تو این دوره :

 

گفتم همزمان با یادگیری مقاله بنویسید و تمرین کنید و تمرین کنید تمرین کنید برای همین موقع ها بود 😉

حااا اونایی که به حرف من گوش کردن، اینجا به دردشون میخوره .

اگه هم تاحالا انجام ندادید، همین الان دست به کار بشید و مقاله نویسی به عنوان نمونه کار رو شروع کنید.

نمونه کار به جای رزومه کار!

ببینید از اونجایی که من خودم تجربه استخدام نیروی تولید محتوا برای رایتینا رو دارم، میدونم که اکثر کارفرماها هم دقیقا مثل من فکر میکنن و فراتر از رزومه نویسنده محتوا ” نمونه کار” براشون مهمه . ما تو رایتینا نمونه های زیادی داشتیم که اون فردی که باهاش همکاری رو شروع کردیم اصلا هیچ تجربه رسمی و جدی و در نتیجه رزومه دندون گیری نداشته اما وقتی بهش گفتیم یه نمونه برامون بفرست، از خوندن یا دیدن و شنیدن نمونه کاری که فرستاده لذت بردیم و فهمیدیم که آهان این همون آدمیه که میتونه آینده خوبی توی تولید محتوا داشته باشه و ارزشش رو داره روش سرمایه گذاری کنیم.

پس اگه روزمه ندارید، ناامید نشید، بالاخره هر کسی باید از یه جایی شروع کنه دیگه، پس شروع کنید نمونه کار ساختن

روش ساخت نمونه کار تولید محتوا

اولین کارتون این باشه که یه محدودیت زمانی برای خودتون بذارید و به خودتون بگید ببین من تا 10 روز دیگه 10 تا مقاله مینویسیم  “در مورد این 5 تا موضوع و واقعا هم به این حرف خودتون پایبند باشید، چون 10 روز دیگه دیگه شما این آدم نیستید و اون موقع یه گنج گرانبها از نمونه کار دارید که میتونه هر کارفرمایی روراضی کنه با شما همکاری داشته باشه.

حالا قطعا تو این 10 روز شما کارفرمای خودتون هستید و تا جایی که ممکنه به خودتون سخت بگیرید تا مقالات خوب وبا کیفیتی بنویسید.

این اشتباره رو شما نکنید

من خیلی از فریلنسرها رو دیدم که وقتی نمونه کارشون رد میشه، میان میگن اون نمونه کار رو در نظر نگیرید 🙄 اگه شروع به کاربکنیم قطعا خیلی بهتر مینویسیم!

خب شما خودت رو بذار جای کارفرما همچین بهونه ای رو قبول میکنی ؟ نه

چون نمونه کار شما نشونه شخصیت شماست { نه ببخشید نشون حرفه ای بودن شماست } ،و اصولا نمونه کار باید بهترین باشه . نه ؟  انگار شما فروشنده یه محصول آرایشی باشید و وقتی میرید برای بازاریابی، بدترین محصول تون رو ببرید و به مشتری ها بگیرید ببین اینو همینجوری آوردم حالا اگه محصول رو بخری خیلی بهتر از اینه !

نمیشه دیگه.

 

 یه فریلنسر خوب کیه ؟

1- الوعده وفا!

خب گفتیم شما باید بهترین کارتون رو به عنوان نمونه کار بفرستید، درسته ؟ اما این هم نباشه که بهترین کار رو به عنوان نمونه کار بفرستید ولی بعد، بدترین کارتون رو به عنوان کار اصلی بفرستید!

بازم کم ندیدم فریلنسرهایی که یه نمونه کار خیلی عالی به کارفرما نشون میدن و وقتی که کار رو گرفتن و قرارداد رو بستن ، انگار که دیگه پیروز این میدون شدن و نیازی به تلاش برای به دست آوردم دل کارفرما ندارن و یه کار آشغال و یه زباله محتوایی میدازن جلوی کارفرما { دقیقا با همین لحن! }

و بدخت کارفرما شاخ در میاره از این همه تفاوت ! شما اینجوری نباشید.

مغزتون بوی قورمه سبزی نده !

چون اول کار همه مون ممکنه مغزمون بوی قورمه سبزی بده و فکر کنیم ما که فریلنسریم و فریلنسری هم یعنی آزاددددددددددددددددددددددددددد کار!

حالا این کارفرما نشد، بعدی، بعدی نشد، بعدی و… و یه وقت به خودتون میاید که مثلا 5 ساله فریلنسر هستید اما یه کارفرمای ثابت که بتونید دائم باهاش کار کنید و از کار شما راضی باشه رو ندارید و هر روز باید از اینجا به اونجا دنبال کار باشید.

اگه من جای شما باشم با هر کارفرمایی که کار میکنم سعی میکنم جای پام رو سفت کنم و جوری وابسته اش بکنم به خودم که اصلا نتونه به یه فرد دیگه ای فکر کنه 😉

 

2- پشتیبانی  ” حرفه ای ”  و آنلاین

بازم اصلا این اشتباه رو نکنید که، چون فریلنسر هستید دیگه آزادید هر وقت دوست داشتید و عشق تون کشید جواب کارفرما رو بدید . یکی از چیزایی که برای اکثر کارفرماها مهمه اینه که شما پشتیبانی خوبی برای کارتون داشته باشید . مثلا اینجور نباشه که شما کار رو امروز برای کارفرما فرستادید و اون خونده و کامنت گذاشته روش و نیازه که شما یه سری تغییراتی بدید و دوباره براش بفرستید، اما بدبخت هر چی پیام به شما میده اصلا نمیبینید 😡 و مثلا 10 روز گذشته و اونا باید 10 روز پیش این محتوا رور وی سایت شون میذاشتن ولی شما هنوز پیام شون رو هم ندیدید و جواب تلفن هاشون رو هم نمیدید . نکنید اینکار وووووو

اون وَریش هم خوب نیست ها!

بعضی از کارفرماها هم خیلی دیگه پر توقع ان و مفهوم فریلنسری رو بد فهمیدن و فکر میکنن ساعت 3 صبحم به فریلنسر پیام میدن موظفه جواب بده، حالا دیگه نه اینجوری، نه اونجوری.

____شاید بهترین کار این باشه که برای پاسخ دادن به پیام ها و تلفن ها مثلا در طول روز یه ساعت مشخصی رو تعیین کنید و بگید که من تو این ساعت تماس و پیام ها رو فقط جواب میدم.___

3 – گزارش دادن

 

گاهی لازمه شما از روند پروژه حتما هر چند وقت یه بار یه گزارشی به کارفرما بدید

 

اینو در نظر داشته باشید که الزاما همه پروژه های محتوایی یه مقاله 1000 یا 2000 کلمه ای نیستن ، که نهایتا تو 1ی 2 روز جمع بشه . بعضی پروژه ها مثل محتوای صفحه اصلی یا یه کتاب الکترونیکی یا چیزایی شبیه به این ممکنه هفته ها طول بکشه.

تو این پروژه ها لازمه شما طبق یه زمان بندی مشخصی از پیشرفت تون به کارفرما یه گزارش بدید و حتی گاهی یه نسخه اولیه براش بفرستید که خیالش راحت بشه، که کار داره طبق زمان بندی پیش میره.

{ما یه همچین مشکلی رو اتفاقا چند وقت پیش تو یکی از سفارش های محتوا ، با یکی از فریلنسرهامون داشتیم که برامون خیلی هم مشکل ساز شد . ما یه کاری به ایشون سپرده بودید که یه مگا پست حدود 20 هزار کلمه ای بود برای یه برند، که خیلی هم بهش سفارش کرده بودیم که کارفرما روی زمان تحویل پروژه و نظم تاکید کرده . ما یه زمان 2 هفته ای در نظر گرفتیم و کار رو به ایشون سپردیم، ولی دریغ از یه ارتباط کوچیک و گزارش دادن تو این 2 هفته . تا این که مهلت تموم شد و مسئول سفارشات‌مون پیگیر ایشون شد که ببینه پس چرا کار رو نفرستادن و دیدیم که بله بعد از 3 روززززززززززززززززززززززز زنگ و پیام، ایشون لطف کردن جواب دادن و گفتن ببخشید من یه سفر بودم، بعدشم مریض شدم نتونستم انجام بدم ولی قول میدم از فردا شروع کنم !! }

نکنید این کار رو          نکنید این کار رو                        نکنید این کار رو                      نکنید این کار رو                            نکنید این کار رو

 

قطعا مشکلات و گرفتاری و اتفاقات غیر قابل پیش بینی برای همه مون و تو هر پروژه ای یپش میاد . مهم نحوه برخورد حرفه ای ما تو موقع این پیشامدها هست . خیلی راحت ایشون میتونست زنگ بزنه و اطلاع بده و ما هم نیروی دیگه ای رو جایگزین شون کنیم نه اینکه دقیقه 99 بگه نشد که بشه 🙄

4-همین طوری یه هزینه ای نپرونید که بعد توش بمونید

خب مشخصا این یه واقعیته که شما توی شروع کارتون نمی‌تونید دقیقا به اندازه یه آدم حرفه ای، برای هر پروژه ای قیمت بالا تعیین کنید و قطعا لازمه قیمت پایین تر بدید . حتی یه وقت این انتخاب رو می‌کنید که مدتی رایگان برای کارفرماهای معتبر کار کنید و برای خودتون رزومه بسازید. اما    اما    اما    اما    اما    اما  هیچ وقت یه قیمت تخیلی به کارفرما ندید وکه بعد مثل یه آهو تو گِل بمونید 😀

البته این چیزی نیست که از همون روز اول بتونید اجراش کنید، ممکنه چند ماهی طول بکشه تا تعیین هزینه سفارش محتوا، درست دست تون بیاد.

اما وقتی میدونید و مطمئن هستید که مثلا هزینه ی نوشتن یه مقاله تخصصی در مورد یه موضوع سخت 100 هزار تومنه برای اینکه فقط کار رو بگیرید، نیاید بگید من 5 هزار تومن  😯  و بعد کارفرمام کلی ذوق کنه و کار رو به شما بده بعد مجبور بشید آب ببندید به کارتون و یه کار افتضاح تحویل کارفرما بدید.

پس یکی از چیزهایی که باید روش کار کنید قیمت گذاری محتوا به شکل معقول و هوشمندانه هست.

 

5- ببخشید ببخشید ببخشید یه زمان بندی چرت و پرت هم اعلام نکنید

بهتره روزای اول که تجربه ندارید، مثلا اگر تو ذهن تون فکر می‌کنید برای نوشتن یه مقاله 1000 کلمه ای 2 روز وقت لازم دارید شما یه روزم بذارید روش و به کارفرما 3 روز بگید . ولی به خودتون قول بدید تو همون 2 روز تمومش کنید و برای دقیقه 99.999999999 نذارید . اینجوری هم استرسی نمیشید، هم اینکه کارفرما از شما به خاطر بدقولی ناراضی نمیشه.

 

و اگر شما میخواید یه فریلنسر پولساز و خوشحال و سالم و سرحال بشید ،باید روی تمام این مهارت ها کار کنید و اونا رو بهبود بدید .

  • مثلا رو این کار کنید که چه طوری میتونید پروژه های با صرفه تر از لحاظ اقتصادی بگیرید و به پروژه های با مبلغ پایین نه بگید.
  • چه جوری از حالت 360 درجه خارج بشید و روی یه حوزه خاص و روی یه گرایش خاص یا Nich توی تولید محتوا متمرکز بشید و تو اون متخصص بشید
  • چه جوری مدیریت زمان برای تولید محتوا رو یاد بگیرید و زمان انجام کارها رو کاهش بدید و بهره وری تون رو بالا ببرید
  • و چی کار کنید که انرژی بیشتری داشته باشید و برای انجام پروژه ها کمتر به خودتون و جسم تون فشار بیارید و بتونید در کنار کار زیاد بدن و روح سالمی هم داشته باشید
  • و ….

 

دیگه چه مهارت هایی برای  ” کار تولید محتوا ” به صورت فریلنسری باید بلد باشیم؟

پولسازی و موفقیت توی فریلنسری فقط افزایش مهارت های سخت یا تخصصی تولید محتوا نیست ها !

منم اولا که کار فریلنسری رو شروع کرده بودم، فکر میکردم باید کل زمانم رو بذارم روی یادگیری تولید محتوا و بخونم و بخونم و بنویسیم و بنویسم تا بتونم موفق بشم .

ولی یه جایی فهمیدم اِِِِِِِِِِِِِ دارم راه و اشتباه میرم ها .

چرا ؟

چون فهمیدم فریلنسری جاییه که دیگه تو فروشنده کارای خودتی؛

تو مذاکره کننده قرارداد ها هستی؛

تو خدماتی و آبدارچی خودتی؛

تو رئیس و رهبر خودتی؛

تو مدیر پروژه پروژه های خودتی؛

تو بازاریابی؛

تو…

 

حالا بازم بگید فریلنسری کار راحتیه 😕

حساب کنید تو یه مجموعه و شرکت هر کدوم از این کارارو حالا بر اساس بزرگ و کوچیک بودن کسب و کار، یه نفر یا یه تیم به عهده داره ،ولی شما همه این کارارو خودتون و فقط خودتون و فقط خودتون و فقط خودتون و فقط خودتون و فقط خودتون و فقط خودتون و فقط خودتون و فقط خودتون و فقط خودتون باید انجام بدید وگرنه 8 تون گِرو، 9تونه !

1- بازاریابی برای فروش محتوا!

راستش میدونم شاید خیلی از شما حس من و تو روزای اول داشته باشید، که تا اسم فروش میاد کهیر بزنید .

من دقیقا اینطوری بودم ها، یعنی اگه اسم کارشناس فروش رو تو یه فرسخی خودم میشنیدم فراررررررررررررررررررررررر میکردم . یعنی اصلا یه روزی تو خوابم نمیدیدم فروشنده بشم ولی شدم!

کسی هست که فروشنده نباشه ؟

ما تو هر جایگاهی که باشیم چیزی برای فروش داریم و می خوایم اون رو بیشتر بفروشیم!

 

نویسنده ای که کتابی می نویسه می خواد کلماتش رو بفروشه ، کارخونه داری که محصولی رو تولید میکنه،می خواد محصولِ ش رو بفروشه ، پزشک می خواد علم و تخصص اش را بفروشه ، یه سخنران انگیزشی می خواد صحبت هاش رو بفروشه ، یک تولید کننده محتوا می خواد محتواش رو بفروشه ، حتی یه موسسه خیریه هم دوست داره کمپین های حمایتی و حرف ها و خواسته هاش خریدار داشته باشه و..

خب پس بهتره که این واقعیت رو بپذیریم که ما برای موفقیت توی فریلنسری باید ” فروشندگی محتوا  “ رو بلد باشیم.

 

2- باید مذاکره بلد باشید

حالا قطعا قرار نیست مذاکره کننده اتمی بشید 😆 ولی برای اینکه بتونید با کارفرما ارتباط بهتری بگیرید و حق خودتون رو ازش بگیرید، باید بلد باشید چه طوری حرف بزنید و چه جوری ازش امیتاز بگیرید در شرایطی که با خنده ای بر گوشه لب جلسه رو ترک میکنه.

اگه مذاکره بلد نباشید ، ساده ترین مشکلی که دارید اینه که هیچ جا و هیچ وقت نمیتونید کارفرما رو متقاعد کنید . مثلا شاید یکی از بهترین امتیازها برای شما این باشه که برای هر پروژه ای یه پیش پرداخت بگیرید و بعد کار رو شروع کنید، ولی اگه شما مذاکره بلد نباشید میرید مستقیم به کارفرما میگید :_____ از اونجایی که من اصلا به کارفرماها اطمینان ندارم و 500 تا کارفرما پول منو خوردن و منم الان دستم بستس به شدت و به پول نیاز دارم ،اگه شما پیش پرداخت میدید قرارداد ببندیم اگه نه خدافظ شما____

خب این چه طرز حرف زدنه آخه؟

مطمئن باشید10 تا نکته منفی تو این نوع حرف زدن تون و درخواست تون از کارفرما هست، که 99.9999999999999999999999999 % کارفرماها هم درخواست تون رو رد میکنن و میگن خدافظ شمااااااااااااااااااااااا

اینجاست که اون فریلنسرهایی موفق میشن و حرف شون رو پیش میبرن که مذاکره بلد باشن .

 

||||||||||||||||||||||||||||||||||      مهارت شنیدن یا گوش دادن فعال ؛ [ تمرین عملی + مثال]      ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

 

3- باید مدیریت پروژه بلد باشید

باور کنید که وقتی من وقتی اینو سر کلاسای حضوریم، میگفتم بچه ها میخندین و میگفتن مگه پروژه نفت و گاز اسلویه میخوایم بگیریم که مدیریت پروژه بلد باشیم . 😆

و اگر شمام جزو اون دسته هستید، که الان تعجب کردید از اینکه باید مدیریت پروژه بلد باشید، باید بگم سخت در اشتباهید و تهش به هیچ جا نمیرسید.الان تو کل دنیا ما یه مهارتی داریم که اتفاقا خیلی هم طرفدار پیدا کرده به اسم ” مدیریت پروژه برای پروژه های کوچیک “

و فریلنسرها هم جزو اون دسته از افرادی هستن که حسابی باید تو این مهارت آپدیت و حرفه ای بشن.

من خودم خیلی ضعیف بودم ولی کلی کتاب و مقاله و دوره آنلاین رفتم و یه کمی بهتر شدم و حتما تجربه خودم رو تو رایتینا باهاتون به اشتراک میذارم.

 

4- شما رئیس و رهبرخودتون هستید

یه مدیر یه کسب و کار و شرکت رو دیدید، که چه قدر باید حرفه ای رفتار کنه با کارکناش، که بتونه یه تیم خوبی رو بسازه و هدایت کنه؟

خب شما الان رئیس و رهبر خودتون هستید{ خیلی هم خوشحال نباشید چون مسئولیت خیلی سنگینیه}

یعن باید بلد باشید، یه جاهای به خودتون تشویقی بدید ،یه جاهایی یقه خودتون رو بگیرید و بچسبونید به دیوار و توبیخ کنید ،به خودتون یه جاهایی انگیزه بدید، یه جاهایی از پروژه های خوشحال سازی ماهانه استفاده کنید و … خلاصه بلد باشید چه طوری باید خودتون و کارتون رو مدیریت کنید و یه رهبر و الگوی مناسب برای خودتون باشید.

خب مسخره نکنید باید رهبر و مدیر خودتون باشید دیگه!

قرار نیست حالا که تو خونه و با پیژامه کار میکنید و رئیسی بالا سرتون نیست، کل روز رو تو شبکه های اجتماعی بگردید و شب که شد یادتون بیافته هیچ کاری نکردید، باید انقدر رئیس محکم و جدی و بادیسیپلینی برای خودتون باشید که وقتی میرید تو آیینه خودتون رو نگاه میکنید حساب کار دست تون بیاد و جدی بشینید پای کار 😈

پس زمانی که فریلنسر شدید هر چند وقت یه بار در طول روز، به آیینه یه سری بزنید و ببینید رئیس چی میگه 😀

 

5- آبدارچی و خدماتی خودتون هستید 

بابا خُب هر شرکت و مجموعه ای یه آبدارچی و خدماتی هم میخواد دیگه!

خب وقتی تصمیم میگیری فریلنسر باشی، باید بازم خودت این مسئولیت رو انجام بدی و حسابی حواست به تغذیه ات باشه.

من خودم اوایل اصلا آبدارچی خوبی نبودم و یه دفعه چشم باز میکردم میدیم 3 ساعته یه سره پشت لپ تاپم و بدنم از بی آبی صداش دراومده و من اصلا حواسم بهش نبوده، یه آبی، چایی ای، نوشیدنی ای، مهمونش کنم. اما الان این روزا کاملا برنامه ریزی شده در خدمت بدنم هستم و بهش میرسم

پس شما باید حواس تون باشه رو تغذیه خودتون خوب کار کنید وگرنه با کار سختی که پیش رو دارید چند ماهی بیشتر دووم نمیارید و خدار فتگان شما رو هم بیامرزه!

 

 

اگه تو این شرایط هستید فعلا دور ” فریلنسری تولید محتوا ” رو خط قرمز بکشید :

1- اگر در حال حاضر تو شرایط خیلی خیلی بد اقتصادی هستید و فشار زیادی روتون هست، اصلا به فکر فریلنسری فعلا نباشید و تمرکز کنید رو پیدا کردن یه کار دائم و با حقوق ثابت. خیلی از شرکت ها و برندها کارشناس تولید محتوای تمام وقت با حقوق ثابت میخوان،نگید نیست ،بگردید هست.

حالا چرا گفتم فریلنسری نه .

چون اصولا فریلنسری در کل دنیا یه شغل ناامن از لحاظ مالیه و خصوصا تو اوایل کار اصلا معلوم نیست، کی بتونید اولین پروژه تون رو بگیرید، پس خودتون رو تحت فشار مضاعف نذارید و داغون نکنید.

یه چند ماهی برید کار تمام وقت انجام بدید و یه پس اندازی برای خودتون کنار بذارید و بعد بیایدسراغ فرلنسینگ. چون برای پولسازی ا زفریلنسینگ نیاز به صبر و حوصله خیلی زیادی دارید که قطعا تو شرایط بد اقتصادی و مالی نمیتونید آدم صبوری باشید. 

2- اگر برنامه ریزی برای هزینه هاتون ندارید فعلا وارد نشید.

شما باید همین اول کار حواس تون باشه، که کار شما و درآمدتون خیلیییییییییییییی متغیره . ممکنه 1 ماه باشه که وقت سر خاروندن نداشته باشید و مثلا 10 میلیون درآمد داشته باشید و گاهی ممکنه ماهی 1 کار هم به تورتون نخوره و 0 تومن یا یه مقدار ناچیزی درآمد داشته باشید

و وای وای وای وای وای وای وای وای وای به روزی که مدیریت هزینه بلد نباشید و اون ماهی که درآمد خوب دارید کُلش رو هولوپیییی خرج کنید .

پس تا زوقتی که مدیریت هزینه ها رو توی فریلنسری یاد نگرفتید وارد نشنید، که بد جور حال تون گرفته میشه.

 

درآمد من از فریلنسری تولید محتوا چه قدر میشه ماهانه ؟

از  0 تا …

واقعیت رو بخواید بدونید همینه. یعنی درآمد فریلنسری میتونه از 0 تومن باشه تا n . الان که نه من میتونم عددی بگم نه شما اگه تو شروع کار هستید میتونید عددی بگید. اما این چیزیه که فقط و فقط خودتون بعد از مدتی میتونید بهش جواب بدید.

چون انقدر نوع پروژه های تولید محتوا و نوع فریلنسرها متنوعه که اصلا و اصلا نمیشه یه نسخه کلی پییچید و گفت مثلا از فریلنسری حتما ماهی 3 میلیون درآمد دارید

درآمد فریلنسری به عوامل زیادی بستگی داره :

  • تعداد و حجم کاری که در طول روز توانایی شما هست که انجام بدید؛
  • تعداد پروژه هایی که ممکنه به تور شما بخوره و بتونید بگیرید؛
  • سطح و کیفیت و تخصص تون که قطعا قیمت پروژه ها رو مشخص میکنه { آدم داریم الان با کلمه ای کمتر از n تومن کار نمکینه، آدمم داریم به زور پروژه ای پیدا می کنه که کلمه ای 20 تا تک تومنی بهش بدن }

پس اصلا دنبال این نباشید که همین اول کار دنبال عدد و ارقام درآمدتون باشید چون قطعا به جواب درستی نمیرسید.

مزایای تولید محتوا فریلنسری [ فریلنسری برای من خوبه ؟]:

1- انعطاف پذیری مکانی و زمانی

خب دوباره برگردیم به همون بحث پیژامه، قطعا محیط کار منعطف، با سر و وضع منعطف، با زمان معطف، یکی از رویاهای خیلی از ماها برای کارکردن هست . اینکه هر زمانی که میخوای کار کنی ، از هر جایی که میخوای با هر سر و وضعی که هستی بدون نیاز به اینکه هر روز صبح پاشی شال و کلاه کنی و ساعت 8 تا 5 بری تو ” یه چهاردیواری  “به اسم شرکت، خب قطعا برای خیلی ها از جمله من خیلی هیجان برانگیزه.

جالبه که، یه زمانی اتاق کارت و جلسه هات، اتاق خوابت باشه ، یه زمانی ماشینت، یه زمانی کافه سر خیابون، یه زمان اتاق هتل یا هاستل تو سفر ، یا….نه ؟

برای من که خیلی هیجان برانگیزه.

برای من خیلی هیجان برانگیزه که صبح ها که از خواب بیدار میشم میتونم به محض دوش گرفتن و خوردن یه صبحانه مفصل همزمان با گوش کردن به یه پادکست و در اوج آرامش، مستقیم برم سر کارم به جای اینکه، 2ساعت تو ترافیک اتوبان نیایش و همت بمونم، برای اینکه برسم به یه جایی به اسم شرکت و تازه بازدهی م تو این اتاقک، 1/100000000 وقتی باشه که تو خونه دارم کار میکنم.

همه اینا برای من خوبه ، ولی ممکنه برای شما خوب نباشه ها . پس اگر میخواید بیاید سراغ فریلنسری با چشم باز بیاید.

 منعطف با بیکار و بی عار و پول پاروکردن تو خواب فرق میکنه ها !

حواس تون باشه گرفتار این توهم نشید که شما به عنوان فریلنسر انقدر آژاد هستید کههر وقت دلتون خواست کار کنید و دراز کشیده در حال آفتاب گرفتن در فُلان ساحل ، هر دقیقه و هر ساعت، پول روی پول بذارید . اصلا اااااااااااااااو ابدااااااااااااااااااااااااااا

شما یه فریلنسر با ساعت کاری و روش کاری منعطف هستید، اما قطعا نمی تونید انتظار داشته باشید بدون کار و تلاش به پول برسید. شما می تونید انتخاب کنید که امروز دوست دارید تو اتاق تون کار کنید یا تو کافه یا… یا می تونید ساعت 6 صبح بیدار بشید و کار کنید یا 1 نصف شب به کارتون برسید ولی به هر شکل باید کار کنید .

و این معنی دقیق انعطاف در فریلنسری است .

2- پروژه های منعطف 

یکی دیگه از چیزایی که تو کارهای فریلنسری منعطفه و تا حدودی کنترلش دست خودتونه ، انتخاب پروژه های تولید محتوا و کارفرماست. ما اگه وارد یه کار ثابت با حقوق ثابت بشیم و قرارداد ثابت ببندیم، قطعا نمی‌تونیم هر روز که یه کارفرما بهمون میگه : ” بالای چشمت ابرو ”  بیایم بیرون از شرکت و بریم یه جای دیگه.

اما قطعا این تو استخدام فریلنسر و پروژه های آزاد، امکان پذیره . ما بالاخره ممکنه یه زمانی از یه کارفرمایی، یا یه پروژه ای یا هر دوش به هر دلیلی اصلا خوش مون نیاد ، بعد از تموم شدن و تحویل پروژه، دیگه الزامی نیست که با همون کارفرما و برند ادامه بدیم و میتونیم یه پروژه دیگه بگیریم.

3- انعطاف جغرافیایی

خب یکی از چیزهایی که این روزا خیلی منو اذیت میکنه و تا جایی که بتونم سعی میکنم تور ایتینا حواسم بهش باشه ، محدودیت هایی هست که جغرافیا یا زندگی کردن تو یه سری مناطق، برای آدما میاره . ما کم آدم کاربلد و مستعد ندرایم که چون تو یه منطقه دور افتاده و دور از پایتخت زندگی میکنن، دسترسی به شرکت های معتبر یا فرصت استخدام ندارن و بیکار موندن.

به نظر من یکی از مهم ترین مزایای فریلنسری،

ایجاد فرصت های برابر بین آدم هایی هست که تو شهرهای مختلف و جغرافیای متفاوت زندگی میکنن.

دیگه اینجا ربطی نداره شما تو تهران باشید یا خوزستان یا تبریز یا یکی از روستاهای دورافتاده کرمانشاه یا … شما هر جایی که باشید، اگر دسترسی به امکانات اولیه، مثل لپ تاپ و اینترنت داشته باشید، میتونید برای شرکت های مختلف تو کشور از راه دور کار کنید و یا حتی اگر زبان انگلیسی تون خوب باشه، به عنوان فریلنسر بین المللی ، میتونید تو سایت های فریلنسری خارجی عضو بشید و شروع به کار کنید و درآمد دلاری فریلنسری داشته باشید.

4- انعطاف شرایط فیزیکی جسمی

بازم یکی دیگه از چیزایی که من تو رایتینا دارم روش کار میکنم اینه که،

هیچ آدمی به خاطر کم توانی یا معلولیت جسمی و فیزیکی نبایدبه رویایی که داره نرسه .

درسته که در واقعیت، کار کردن برای خیلی از آدم های کم توان سخته، اما خیلی از افراد کم توان، فقط به خاطر رفت و آمد تو خیابون های غیر استاندارد شهرها و مشکلات اینچنینی از کار کردن محروم شدن، که این به نظرم اوج بی عدالتیه .

اما تولید محتوا فریلنسری، این محدودیت رو هم برداشته و

هر فرد کم توانی میتونه از تو خونه با همون شرایط فیزیکی کار کنه و به درآمد برسه.

 

5- انعطاف جنسیتی

بیاید واقع بین باشیم دیگه، همین الانشم خیلی از شغل ها و جایگاه و مقام و منصب ها هستن، که تو فرهنگ عمومی و سازمانی فقط برای آقایون یا به تعداد خیلی کمتر فقط برای خانم ها استخدام و همکاری امکان پذیره . اما من یکی دیگه از چیزایی که از شغل فریلنسری دوست دارم، همین بی جنسیت بودن هست .

یعنی فرقی نمیکنه شما زن باشید یا مرد ،میتونید فریلنسر تولید محتوا باشید.

اما احتمالا خیلی از اقایون بعد از شروع کار فریلنسری این جمله رو بارها شنیدن که  ”    مرد باید بیرون از خانه کار کنه   “ چه معنی داره از صبح تا شب نشستی گوشه خونه ؟!

حرفی ندارم به این آدما بزنم ، جز اینکه امیدوارم یادگیری و افزایش آگاهی رو اولویت اول زندگی شون بذارن ! 🙄

6- انعطاف مدرکی

بازم بیاید با هم صاق باشیم دیگه ، خیلی از ماها ، از جمله خود من از سر ناآگاهی و اجبار، رشته دانشگاهی مون رو انتخاب کردیم و به زور یه مدرکی گرفتیم که گرفته باشیم . ولی واقعا ظُلمه که بخوایم یه کاری هم انتخاب کنیم که مطابق همون رشته و مدرک باشه.

اما کار تولید محتوا فریلنسری جزو اون کارهاست که هیچ محدودیت مدرکی نداره.

ما الان تو دوره کارآموزی با مربی مون  و همکارهای نویسنده مون ، پزشک داریم ،  مهندس عمران داریم ، بهداشت داریم ، حقوق داریم ،  دکترای فیزیولوژی داریم ،  MBA  داریم، مدیریت بازرگانی داریم و…… خانم خونه دار دیپلم هم داریم. پس یعنی مدرک هیچ به هیچ . 😆

 

 

و این یعنی فریلنسری تولید محتوا هیچ محدودیت مدرکی نداره و شما مجبور نیستید کاری رو بکنید که دوست ندارید ، صرفا به این خاطر که مدرک تون به کاری که دوست دارید نامرتبط هست!

 

معایب فریلنسری [ چرا فریلنسری برای شما بده ؟ ]

 

در کنار تمام این مزایای وسوسه کننده ای که گفتم، قطعا مثل هر چیز دیگه ای تو دنیا، کار فریلنسری هم معایبی داره که بهتره ازش خبرداشته باشیم :

  • اگر شما به شدت آدم برونگرایی باشید، که اصلا تو خونه دووم نمیارید و باید دَم به دقیقه بزنید بیرون و با دیگران معاشرت کنید، شاید کار فریلنسری مناسب شما نباشه و بعد از مدتی باعث افسردگی و بی انگیزگی شما بشه.
  • اگر خانواده خیلی شلوغ و پر جمعیتنی دارید، که هیچ درکی از کارفریلنسری ندارن و از یه طرف دیگه امکان کار کردن تو فضاهای کار اشتراکی یا کافه یا … هم براتون کمه، ممکنه با کار فریلنسری یه کم اذیت بشید.
  • اگر میخواید حتما کافرما شما رو بیمه کنه، خب قطعا کار فریلنسری همچین شرایطی رو نداره

 

 

فریلنسر آچار فرانسه “برند و مشهور “نداریم. لطفا سوال نکنید

این روزا وقتی به پیج خیلی از آدم ها سر میزنیم نوشته : فریلنسر تولید محتوا، فریلنسر عکاسی ، فریلنسر برنامه نویسی ، فریلنسر …، فریلنسر ….

اینکه شما مهارت های مختلف داشته باشید و چندپتانسیلی باشید و  ازشون استفاده کنید نشدنی نیست اما به احتمال خیلی زیاد شما یه فریلنسر معمولی میشید تو همه این مهارت ها و هیچ وقت نمیتونید برند شخصی خودتون رو بسازید و تو یه حوزه خاص مشعهور بشید

حرف آخر اینکه :

فقط به خاطر فرار از کار اداری و نِق و نوقِ مدیر بالا سرتون و… نیاید سراغ فریلنسری، که قطعا موفق نمیشید ، فقط و فقط با چشم باز و با توجه به سبک کاری تون و سبک شخصیتی تون، بهترین گزینه رو بین فریلنسری و دورکاری با کار ثابت در شرکت انتخاب کنید.

این هم از نصیحت ها و توصیه های یه [ فریلنسر 7 ساله ]  🙂

 

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست