کپی کنیم یا نکنیم ؟ (معرفی ابزارهای تشخیص محتوای کپی )

  1. خانه
  2. ابزارهای کاربردی تولید محتوا
  3. کپی کنیم یا نکنیم ؟ (معرفی ابزارهای تشخیص محتوای کپی )

در دنیای محتوا مشغول به کار هستید؟

دلتان می‌خواهد که سایت و محتوایتان همانی باشد که همه درباره‌اش حرف می‌زنند و دوستش دارند؟

خب، کاملا واضح است. همه دوست دارند که دیده و شنیده شوند؛ به خصوص در دنیای محتوا.

دنیای محتوا بدون مخاطب مانند جشن تولد به تنهایی و بدون هیچ میهمانی است. اما قبول دارید که دیده شدن به هر قیمتی هم خوب نیست. مثلا کپی‌کاری! کپی محتوا اصلا کار حرفه‌ای و صحیحی نیست. اما در دنیای محتوانویسی، کپی‌کاری زیاد است و ابعاد گسترده‌ و متنوعی دارد.

کپی محتوا در دنیای نویسندگی

راه‌اندازی و مدیریت سایت و محتوایی معتبر به دقت زیادی نیاز دارد. اگر به دنبال کپی محتوا باشید، دیر یا زود، صاحب اصلی محتوا شما را شناسایی می‌کند و به سراغتان می‌آید. نتیجه چنین چیزی، آبروریزی حرفه‌ای است و حتی گوگل هم دیگر برای شما هیچ اعتباری قائل نمیشود.

موضوع این است که کپی محتوا، ابعاد خیلی وسیعی دارد و فقط به نوشتن از روی دیگران ختم نمی‌شود. حتی استفاده نادرست از مطالب و محتوای قبلی که خودتان تولید کرده‌اید هم گاهی مصداق کپی و سرقت ادبی (Plagiarism) می‌شود. سرقت ادبی یعنی نوشتن چیزی که حاصل فکر و نگارش فردی دیگر است. شاید این موضوع به طور خودخواسته و شاید هم ناخواسته صورت گیرد. پس اگر دوست دارید که از حرفه‌ای‌های بی‌حاشیه دنیای محتوا باشید باید با محتوای کپی و تشخیصش به خوبی آشنا شوید.

ابزارهای متعددی هم وجود دارند که به شما می‌گویند، کدام محتوا کپی است و کدام یک صاف و صادق تولید شده است. این روزها که منابع و اطلاعات زیادی دور و برمان را گرفته و حجم اطلاعات بسیار بالاست، استفاده از منابع معتبر در تولید محتوا از هر زمان دیگری مهم‌تر شده است. اگر منابع را به خوبی انتخاب کنیم، احتمال به وجود آمدن شائبه دزدی ادبی هم کمتر می‌شود.

علاوه بر اینها باید مراقب باشیم که از روی ما کپی‌برداری نکنند و محتوای ما و دیگران در مسیرهایی امن و جدا از هم به سمت موفقیت پیش بروند.

بررسی کپی بودن محتوا

در زمینه کپی محتوا دو نکته مهم و خیلی اساسی وجود دارد؛ یکی اینکه کپی‌کاری از روی قصد صورت گرفته یا اصلا روحتان هم چنین چیزی خبر نداشته است. همان‌طور که قبلا هم گفته شد، کپی محتوا ابعاد گسترده‌ای دارد و گاهی استفاده از یک منبع یا کمک گرفتن از بخشی از محتوایی دیگر باعث می‌شود که مُهر سارق ادبی و کپی‌کار به شما بخورد. این خیلی درد دارد چون اصلا قصد چنین کاری نداشته‌اید و چوب چیزی را می‌خورید که اصلا روحتان هم از آن خبر ندارد.

اگر از قصد محتوای تکراری خودتان را منتشر کرده‌اید که اشتباه است. اگر از روی دست دیگران نوشته‌اید و محتوا ساخته‌اید هم که باز اشتباه است. اما می‌خواهیم از مواقعی برایتان بگوییم که روحتان هم خبر ندارد که محتوای تولیدی‌تان در دسته کپی‌ها قرار می‌گیرد.

وقوع سرقت ادبی و کپی محتوای ناخواسته

احتمال ورود به حیطه سرقت ادبی برای کسانی که مشغول تولید محتوا هستند، خیلی زیاد است. اشتباهاتی لُپی و ساده می‌تواند باعث شود که به عنوان یک کپی‌کار شناخته شوید و به سادگی اعتبار محتوایتان و البته حیثیت حرفه‌ای‌تان از بین برود.

مثلا گاهی، ممکن است با آوردن نقل قول‌های مختلف به شکلی اشتباه یا آوردن بخش‌هایی از محتوای دیگران در محتوا بدون ذکر صحیح منبع وارد دنیای کپی‌کاری شوید.  گاهی‌اوقات، استفاده مجدد از محتوایی که خودتان تولید کرده‌اید هم کپی محسوب می‌شود. یعنی حتی نگاه کردن از روی دست خودتان هم در دنیای محتوا، تقلب است 🙂 

روش‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا در دام سرقت ادبی نیفتید. مثلا:

  • اگر می‌خواهید از بخشی از محتوای دیگران در محتوای تولیدی خودتان استفاده کنید به پارافریز کردن دقت داشته باشید. یعنی حواستان باشد که عینا جملات و کلمات متن اصلی را کپی نکنید بلکه با تغییر عبارت‌ها و کلمات، متنی جدید بنویسید که با درک و سبک شخصی‌تان نوشته شده است.
  • اگر می‌خواهید از کسی نقل‌قول بیاورید یا گفته و حرف دیگران را در محتوایتان به کار بگیرید، حتما منبع و ارجاعات لازم را در نظر داشته باشید تا مشخص شود که سواستفاده‌گر نیستید و به حقوق تولیدکننده اصلی یک محتوا واقفید.
  • همیشه نوآور باشید و سعی کنید که محتوای تولیدی‌تان از ذهن، سلیقه و تلاش خودتان سرچشمه بگیرد. با این روش هم محتوایتان اصیل‌تر می‌شود هم برچسب ناجور کپی‌کاری به شما نمی‌خورد.

وقوع سرقت ادبی و کپی محتوا با آگاهی و با نیت قبلی

اگر اهل کپی محتوا هستید و داخل سایتتان، نمونه‌هایی از آن به چشم می‌خورد باید حواستان را جمع کنید و بدانید که مضرات این کار از مزایایش خیلی بیشتر است. این کار باعث می‌شود که گوگل برخورد خوبی با شما نداشته باشد و جریمه‌تان کند، احتمال دارد مخاطبان هم اعتمادشان را نسبت به شما از دست بدهند و دیگر رویتان حساب نکنند و حسابی به دردسر بیفتید.

در ایران حقوق مولف یا همان کپی‌رایت وجود ندارد و تولیدکنندگان محتوا نمی‌توانند آن‌طور که باید و شاید از آثارشان حمایت کنند و اجازه ندهند که سرقت ادبی شکل بگیرد اما باز هم روش‌هایی برای شکایت از سارقان ادبی و دزدان محتوا وجود دارد. پس اگر دوست دارید که در زمینه محتوا کار کنید و موفق باشید، دور کپی محتوا را خط بکشید. این کار دردسرساز و غیراخلاقی است.

ابعاد مختلف کپی محتوا

کپی محتوا چند بُعد دارد. یا شما کپی‌ می‌کنید و باید منتظر عواقبش هم باشید یا محتوایی کپی‌شده در اختیارتان قرار می‌گیرد. پس برای اینکه خودتان به طور ناخواسته در چاه کپی محتوا نیفتید باید با ابزار تشخیص محتوای کپی آشنایی داشته باشید. اگر بناست تا از جایی برایتان محتوایی تولید شود و خریدار آن باشید باز هم باید بدانید که محتوای ارائه شده، کپی است یا نه.

یکی دیگر از ابعاد کپی محتوا که می‌تواند دامنتان را بگیرد، این است که گاهی‌اوقات، از روی محتوایتان کپی‌برداری می‌شود و این هم می‌تواند به ضررتان شود. چرا؟ چون هم اصالت محتوایتان را از بین می‌برد و هم در جایگاهی که برای خود در رتبه‌بندی گوگل پیدا کرده‌اید، خدشه ایجاد می‌کند.

دلیل اهمیت استفاده از ابزارهای تشخیص کپی محتوا

ابزارهای تشخیص محتوا به کمک شما می‌آیند تا نشان دهند که محتوای در دستتان کپی است یا خیر. با وجود نرم‌افزارهای مختلف می‌توان فهمید که محتوای شما هم از سوی دیگران کپی شده است یا نه. در ادامه به معرفی چند مورد از این ابزارها می‌پردازیم. اما قبل از آن به شما می‌گوییم که چرا باید از ابزار تشخیص محتوای کپی استفاده کرد و چرا بررسی کپی بودن محتوای سایت لازم است.

گوگل الگوریتم‌های پیچیده‌ای دارد که به راحتی می‌تواند محتواهای شبیه به هم را شناسایی کند. حالا اگر شما از کسی کپی کنید یا کسی از شما کپی کند، هر دو به دردسر خواهید افتاد. برای گوگل فرقی نمی‌کند که کی از روی دیگری کپی‌برداری کرده است و زمانی که ببیند، محتواهایی مشابه وجود دارد، ممکن است شما را که از همه جا بی‌خبر هستید هم جریمه کند. این می‌شود، آش نخورده و دهان سوخته.

برای اینکه اسیر چنین موقعیت‌هایی نشوید، بهتر است هر چند وقت‌یک‌بار به کمک ابزارهای تشخیص کپی محتوا، اوضاع را رصد کنید و ببینید که محتوایتان کپی می‌شود یا خیر. مثلا اگر سفارش محتوا به کسی می‌دهید و می‌خواهید صحت کارش را بررسی کنید هم ابزارها به دردتان خواهند خورد.

روش‌ها و ابزار تشخیص محتوای کپی شده

یکی از روش‌هایی که می‌توان با آن کپی بودن یا نبودن محتوا را بررسی کرد و دید که آیا کسی محتوای تولیدی‌تان را کپی می‌کند یا خیر، کپی کردن بخشی از آن در گوگل است. بخشی از یک محتوا را کپی کنید و در قسمت جست‌وجوی گوگل آن را پِیست (paste) کنید. ببینید که آیا نتیجه‌ای دقیقا شبیه آن در نتایج گوگل ظاهر می‌شود یا خیر.

وبسایت‌ها و نرم افزارهایی هم برای تشخیص محتوای کپی وجود دارند. مثلا:

 (EduBirdie)

EduBirdie از بهترین ابزارهای تشخیص محتوای کپی است. برای استفاده از آن، کافی است به این وبسایت بروید و در قسمتی که برای تشخیص کپی در نظر گرفته شده، متن مورد نظرتان را پیست (paste) کنید. حالا دیگر در عرض چند ثانیه، امکان بررسی محتوا به وجود می‌آید و مشخص می‌شود که کپی‌کاری در میان بوده است یا نه. کار کردن با ادوبیری بسیار ساده است و زمان اندکی هم از شما خواهد گرفت.

(Article Checker)

Article Checker هم یکی از ابزارهای مناسب برای بررسی محتوای کپی است. کار با آن بسیار راحت‌تر از آن است که فکر می‌کنید. اصلا نیازی به ثبت‌نام یا دانلود چیزی نیست. فقط با کپی-پیست کردن محتوا در جایگاهی که برایش در این سایت در نظر گرفته شده به راحتی می‌توانید از ماجرا سردربیاورید و ببینید که کپی‌کاری به میان است یا خیر.

(SearchEngineReports)

این وبسایت هم به سادگی به کمکتان می‌آید تا بتوانید کپی محتوا را تشخیص بدهید. کافی است نام سایت و چند کلمه کلیدی مورد نظرتان را در قسمت مخصوص آن وارد کنید و منتظر نتیجه باشید. این سایت می‌تواند کپی بودن محتوا و رتبه‌بندی آن را براساس کلمات کلیدی به کار رفته در محتوا مشخص کند.

(DupliChecker)

DupliChecker هم بدون نیاز به ثبت‌نام به شما اجازه می‌دهد تا کپی محتوا را تشخیص بدهید. اطلاعات جالبی هم درباره سرقت ادبی، کپی محتوا و موارد مرتبط با آنها در این سایت وجود دارد. البته این سایت محدودیتی هم دارد و آن امکان بررسی ۱۵۰۰ کلمه از یک محتوا در هر بار مراجعه به سایت است. در نتیجه اگر می‌خواهید محتوایی طولانی و حجیم را با این سایت بررسی کنید، کمی به دردسر خواهید افتاد.

 (Copyscape)

Copyscape از آن ابزارهای ایدئالی است که به شما کمک می‌کند به راحتی محتوای کپی را تشخیص بدهید و حتی درصد شباهت‌ها میان عبارات و کلمات مشابه میان دو محتوا  را هم به شما نشان می‌دهد.

وبسایت‌های دیگری هم برای تشخیص کپی محتوا وجود دارند:

  • (PlagiarismCheck)؛
  • ( SmallSEOTools)؛
  • (Dustball)؛
  • ( Plagium)؛
  • و… .

روش‌های دیگری هم برای تشخیص کپی محتوا وجود دارد. برای مثال می‌توانید از ابزارهای گوگل‌ وبمستر ( Google Webmasters) استفاده کنید و ببینید که محتوای دوپلیکیت‌شده‌ (یا همان تکراری) دارید یا نه . ابزارهای گوگل به شما کمک می‌کند تا عناوین، مِتاتَگ‌های تکراری و… را پیدا کنید.

بک‌لینک‌ها ( backlink) هم می‌توانند دست کپی‌کارها را رو کنند. با مراجعه به ابزارهای گوگل وبمستر، امکان این وجود دارد که وبسایت‌هایی را شناسایی کنید که مدام به محتوای شما لینک می‌دهند. لینک دادن بیش از حد یعنی ریگی به کلاهشان است و احتمالا مشغول کپی‌ کردن از روی شما هستند.

تمرین جایزه دار

بررسی کپی بودن یا نبودن محتوا در دنیای تخصصی تولید محتوا بسیار ضروری است. باید درباره سرقت ادبی و کپی‌برداری اطلاعات کافی داشته باشید تا هم خودتان اسیر چنین چیزی نشوید و هم از سواستفاده دیگران از محتوایتان جلوگیری کنید. گاهی‌اوقات هم سرپرست و مدیر محتوا هستید و باید نویسنده‌هایتان را چک کنید تا سراغ کپی‌کاری نروند. پس تسلط به مقوله کپی محتوا برایتان با هر عنوانی که در زمینه محتوا مشغول به کار هستید، کاملا ضروری است.

برای اینکه مطمئن شویم که با کپی‌برداری و مسائل مرتبط با آن آشنا شده‌اید از شما می‌خواهیم که در این زمینه تمرینی انجام بدهید. در ادامه یعنی پاراگراف بعدی به شما متنی داده می‌شود و از شما می‌خواهیم که آن را طوری با زبان و افکار خود بازنویسی و پارافریز کنید که تا جای ممکن از کپی بودن دور شود. متنی را که می‌نویسید در قسمت کامنت‌ها بگذارید تا با هم درباره آن تعامل داشته باشیم:

«بنجامین فرانکلین معتقد است، فرق واضحی میان تقلب کردن از روی کسی یا تقلید کردن از آن وجود دارد. نوشتن، امری است مبتنی بر تفکر و با ابراز احساس و افکار شخص نویسنده همراه است. نوشتن می‌تواند آینه تمام‌نمایی از تاریخ افکار بشری باشد. برای همین در نوشتن باید دقت زیادی به خرج بدهید و ببینید که چه بخش‌هایی از متنتان پیروی از افکار تولیدشده قبلی است و چه بخشی از آن را خودتان با جوشش‌های فکری و خروش‌های احساسی‌تان به رشته تحریر درمی‌آورید. تقلب کردن یا پیروی؟ کدام را انتخاب می‌کنید؟».

این متن را پارافریز و بازنویسی کنید و تلاشتان را به کار بگیرید تا اتهام سرقت ادبی و کپی‌ کردن به شما نچسبد.

جایزه انجام و ارسال تمرین : 50 % تخفیف شرکت در دوره آموزشی تولید محتوای رایتینا

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۱۳ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • تقلب کردن یا تقلید کردن؟ مساله این است. بنجامین فرانکلین معتقد است بین این دو مفهوم تفاوت اساسی وجود دارد.وقتی چیزی می نویسیم در واقع کلمات را بر مبنای احساس و افکارمان در کنار هم قرار می دهیم. مجموع این افکار در طول تاریخ به یک آیینه تمام نما برای بشر تبدیل شده است. در هنگام نوشتن باید دقت کنید؛ کدام بخش از نوشته هایتان در ادامه ی افکار قبلی تان است؟ و کدام بخش از آن حاصل جوش و خروش های فکری و احساسی؟

  • تا حالا شده یک نوشته رو بخونید و بدون اینکه بدونید نویسنده متن چه کسیه، صرفا از روی سبک نوشتن و دیدگاه هایی که توی متن هست، نویسنده رو حدس بزنید؟ یا پیش اومده که متنی رو از یه نویسنده ای بخونید و پیش خودتون بگید چقدر شبیه فلان نویسنده نوشته!!!
    نوشتن، امر خیلی حساسیه چون حاصل افکار، عقاید و احساسات یک شخصه. حتی از روی نوشته ها در خیلی از موارد میشه دوره ی تاریخی ای که نویسنده توش زندگی میکرده رو حدس زد.
    پس وقتی میخواید یه متن رو بنویسید، خیلی دقت کنید که این نوشته حاصل افکار خودتونه یا تاثیرگرفته و پیروی افکار قبلی تولیدشده؟!

  • مرتضی رضائی
    ۱۳۹۹/۰۱/۱۳ ۳:۳۶ ق.ظ

    این تمرین و جایزه تا کی وقت داره؟

  • مرتضی رضائی
    ۱۳۹۹/۰۱/۱۳ ۱۲:۵۰ ب.ظ

    «بنجامین فرانکلین باور دارد، تفاوت آشکاری میان جعل کردن از روی کسی یا پیروی کردن از آن وجود دارد. نوشتن، کاری است بنا شده بر اندیشه و با بیان عاطفه و اندیشه ی نویسنده همگام است. نوشتن می‌تواند نشان دهنده ی سرگذشت اندیشه بشری باشد. به همین علت در نوشتن باید دقیق عمل کنید و ببینید که چه قسمت هایی از نوشته تان تقلید از اندیشه های ساخته شده ی قبلی است و چه قسمتی از آن را خودتان با غلیان های ذهنی و جوشش های عاطفی تان مکتوب کرده اید.
    جعل کردن یا اطاعت؟ کدام را برمی‌گزینید؟».

  • مسعود عیوض زاده
    ۱۳۹۹/۰۱/۱۶ ۶:۴۰ ق.ظ

    بر کسی پوشیده نیست که شالوده امر نویسندگی بر داشتن ذوق و قریحه نویسنده، و قدرت بیان عقاید و احساسات شخصی وی استوار است. بطوریکه روحیات و تفکرات نویسنده، همواره در نوشته هایش منعکس گشته است. به همین دلیل، باید توجه و دقت بسیاری زیادی به نوشته های خود داشته باشید و آنچه را که برآمده از روح و روان، و تراوشات ذهنی تان است را به رشته تحریر درآورید. اما در صورتیکه الهام بخش شما متنی قبلا نگارش شده باشد، این باور بنجامین فرانکلین که، «تفاوت بسیاری میان پیروی کردن، یا تقلب کردن از روی نوشته کسی وجود دارد» را حتما مدنظر قرار دهید.
    در نهایت این شما هستید که تقلب کردن یا مقلد بودن را بر می گزینید، و یا خودتان اثری جدید خلق می کنید.

  • زینب موحدی محب
    ۱۳۹۹/۰۱/۲۶ ۴:۵۴ ق.ظ

    هیچ کس دوست ندارد به عنوان یک فرد متقلب شناخته شود؛ ولی هستند افراد بسیاری که با افتخار اعلام میکنند که از فلان شخص یا فلان گروه یا فلان سبک تقلید میکنند .پس متقلب بودن و مقلد بودن متفاوت است؛ این نظر بنجامین فرانکلین است. هر آنچه می نویسید ،درون شما ،افکار شما و حتی دوره ای در آن زندگی میکنید را هویدا میکند. اگر دوست ندارید برچسب سارق را متقلب بخورید ،سعی کنید حتی اگر متاثر از یک خط مشی یا طرز فکر هستید هم ،هنگام نوشتن آن را از دریچه درو نیات خود بنویسید…

  • بیتا ضرابیان
    ۱۳۹۹/۰۲/۰۶ ۱۱:۲۳ ق.ظ

    دست نوشته ها و یا نوع نوشتار هر شخصی تاریخچه زیادی در دل خود دارند که ناشی از فرهنگ سبک زندگی و علایق و استعداد های فرد نویسنده است . معمولا آدم ها لحن گفتار و نوشتاری مخصوص به خود را دارنداز طرفی در همین راستا ممکن است نوشته هایی الهام بخش و هدایتگر ما درایجاد نوشته هاو متن های ما باشدکه قطعا تفاوت زیادی با تقلید کردن و کپی برداری محض داردو بنجامین فرانکلین نیز به نوعی به این مطلب اشاره کرده است .

  • فرق بین کپی کار بودن با کپی رایتر بودن در حد یک کلمه کار و رایتر است. که نشات گرفته از طرز فکر و نگرش شماست. طبق گفته بنجامین فرانکلین با تقلب و تقلید به یک نتیجه خواهی رسید. ولی تقلب یک دزدی اثر هنری است. ولی تقلید خلق یک اثر هنری با استفاده از افکار و معلومات شماست.

  • اعتقاد بنجامین فرانکلین در مورد تفاوت بین تقلب با تقلید کردن چیست ؟ به عقیده وی نوشتن یک کار فکری است و احساس و افکار شخصی که می نویسد را درگیر می کند.نوشتن مانند یک آینه تمام قد از افکار بشر در طول تاریخ می باشد . به همین دلیل دقت زیاد در نوشتن امری الزامی است چرا که باید این موضوع را در نظر داشته باشید که متنی که نگارش می کنید تا چه حد از افکار تولید شده قبلی پیروی می کند و چه حد از آن حاصل طوفان های فکری و هیجان های احساسیتان است .
    حال سوال ما این است که پیروی بهتر است یا تقلب کردن ؟ اگر شما باشید کدام یک را انتخاب می کنید ؟

  • د نه د نشد د
    من متن مینویسم یکی دیگه کپی میکنه بعد گوگل تو هر دومون میزاره ؟
    نه دددددد د نه دددددد
    وقتی تولید محتوا کردی به سرعت اون رو در گوگل ایندکس میکنی حله دادا ؟ بعدش چکار میکنی کاکو ؟ میای تو سایت های از این بک لینک بازیا وقتی ایندکس شدی میری اونجاها هم لینک منبع میدی و از این چرت و پرتا
    این ینی چی ؟ ینی هیچی حتی نیاز به کپی محتوات با لینک منبع در امقال فیس بوک موکی نیست
    همین که در گلگول خان ایندکس میکنید این محتوای شما شناخته میشه و لعنت بر دهان منتقدان
    سپاس
    بای

  • سلام.. من به مطالعه قرآن و قوانین جهان هستی علاقه مند هستم و پاراگراف بالا را بر اساس آگاهی های خودم بازنویسی کردم. امیدوارم از خواندن نوشته من لذت ببرید و دریچه ای جدید از آگاهی برایتان باز شود.

    در این جهانی که بر پایه افکار، اعتقادات و احساسات انسانها شکل گرفته و هر لحظه در حال گسترش است، از ابتدای خلقت انسان، نبوده اند دو انسانی که یک جور فکر کنند و یک جور احساس کنند.

    خداوند در آیه ۹۷ سوره نحل می فرماید: وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّهً وَاحِدَهً . اگر می خواستیم همه شما را یک امت ( هم عقیده، هم فکر، هم سلیقه) قرار می دادیم.

    در این جهانی که خالقش با تقلید کردن مخالف است و وعده حمایت از هر کسی را می دهد که خالق باشد، در این جهانی که خداوندش وعده هدایتِ هر کسی را می دهد که هر روز ایده ای جدید داشته باشد، تقلید کردن دیگر جایی ندارد.

    در این جهانی که در همه نعمت هایش فراوانی بوده، هست و خواهد بود دیگر چه نیاز به تقلید، دیگر چه نیاز به تقلب از دیگران؟

    این بی نهایت شعری که تا همین لحظه سروده شده است. بی نهایت کتابی که تا همین لحظه نوشته شده است، بی نهایت کلماتی که در این کتابها آمده است تنها با ۳۲ حرف الفبای فارسی خلق شده است! و این خلق همچنان ادامه دارد… .

    آری.. خالق ما از خلق تازه استقبال می کند. از فکر نو استقبال می کند. من هم مخلوق همان خدا هستم. من هم تکه ای از همان خداوندم. من را چه به تقلید؟! من با همین ۳۲ حرف الفبای فارسی چه نوشته ها که می توانم خلق کنم، بی تکرار، بی تقلید.. چه خلقی بهتر از این؟

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

کپی کنیم یا نکنیم ؟ (معرفی ابزارهای تشخیص محتوای کپی )

در دنیای محتوا مشغول به کار هستید؟

دلتان می‌خواهد که سایت و محتوایتان همانی باشد که همه درباره‌اش حرف می‌زنند و دوستش دارند؟

خب، کاملا واضح است. همه دوست دارند که دیده و شنیده شوند؛ به خصوص در دنیای محتوا.

دنیای محتوا بدون مخاطب مانند جشن تولد به تنهایی و بدون هیچ میهمانی است. اما قبول دارید که دیده شدن به هر قیمتی هم خوب نیست. مثلا کپی‌کاری! کپی محتوا اصلا کار حرفه‌ای و صحیحی نیست. اما در دنیای محتوانویسی، کپی‌کاری زیاد است و ابعاد گسترده‌ و متنوعی دارد.

کپی محتوا در دنیای نویسندگی

راه‌اندازی و مدیریت سایت و محتوایی معتبر به دقت زیادی نیاز دارد. اگر به دنبال کپی محتوا باشید، دیر یا زود، صاحب اصلی محتوا شما را شناسایی می‌کند و به سراغتان می‌آید. نتیجه چنین چیزی، آبروریزی حرفه‌ای است و حتی گوگل هم دیگر برای شما هیچ اعتباری قائل نمیشود.

موضوع این است که کپی محتوا، ابعاد خیلی وسیعی دارد و فقط به نوشتن از روی دیگران ختم نمی‌شود. حتی استفاده نادرست از مطالب و محتوای قبلی که خودتان تولید کرده‌اید هم گاهی مصداق کپی و سرقت ادبی (Plagiarism) می‌شود. سرقت ادبی یعنی نوشتن چیزی که حاصل فکر و نگارش فردی دیگر است. شاید این موضوع به طور خودخواسته و شاید هم ناخواسته صورت گیرد. پس اگر دوست دارید که از حرفه‌ای‌های بی‌حاشیه دنیای محتوا باشید باید با محتوای کپی و تشخیصش به خوبی آشنا شوید.

ابزارهای متعددی هم وجود دارند که به شما می‌گویند، کدام محتوا کپی است و کدام یک صاف و صادق تولید شده است. این روزها که منابع و اطلاعات زیادی دور و برمان را گرفته و حجم اطلاعات بسیار بالاست، استفاده از منابع معتبر در تولید محتوا از هر زمان دیگری مهم‌تر شده است. اگر منابع را به خوبی انتخاب کنیم، احتمال به وجود آمدن شائبه دزدی ادبی هم کمتر می‌شود.

علاوه بر اینها باید مراقب باشیم که از روی ما کپی‌برداری نکنند و محتوای ما و دیگران در مسیرهایی امن و جدا از هم به سمت موفقیت پیش بروند.

بررسی کپی بودن محتوا

در زمینه کپی محتوا دو نکته مهم و خیلی اساسی وجود دارد؛ یکی اینکه کپی‌کاری از روی قصد صورت گرفته یا اصلا روحتان هم چنین چیزی خبر نداشته است. همان‌طور که قبلا هم گفته شد، کپی محتوا ابعاد گسترده‌ای دارد و گاهی استفاده از یک منبع یا کمک گرفتن از بخشی از محتوایی دیگر باعث می‌شود که مُهر سارق ادبی و کپی‌کار به شما بخورد. این خیلی درد دارد چون اصلا قصد چنین کاری نداشته‌اید و چوب چیزی را می‌خورید که اصلا روحتان هم از آن خبر ندارد.

اگر از قصد محتوای تکراری خودتان را منتشر کرده‌اید که اشتباه است. اگر از روی دست دیگران نوشته‌اید و محتوا ساخته‌اید هم که باز اشتباه است. اما می‌خواهیم از مواقعی برایتان بگوییم که روحتان هم خبر ندارد که محتوای تولیدی‌تان در دسته کپی‌ها قرار می‌گیرد.

وقوع سرقت ادبی و کپی محتوای ناخواسته

احتمال ورود به حیطه سرقت ادبی برای کسانی که مشغول تولید محتوا هستند، خیلی زیاد است. اشتباهاتی لُپی و ساده می‌تواند باعث شود که به عنوان یک کپی‌کار شناخته شوید و به سادگی اعتبار محتوایتان و البته حیثیت حرفه‌ای‌تان از بین برود.

مثلا گاهی، ممکن است با آوردن نقل قول‌های مختلف به شکلی اشتباه یا آوردن بخش‌هایی از محتوای دیگران در محتوا بدون ذکر صحیح منبع وارد دنیای کپی‌کاری شوید.  گاهی‌اوقات، استفاده مجدد از محتوایی که خودتان تولید کرده‌اید هم کپی محسوب می‌شود. یعنی حتی نگاه کردن از روی دست خودتان هم در دنیای محتوا، تقلب است 🙂 

روش‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا در دام سرقت ادبی نیفتید. مثلا:

  • اگر می‌خواهید از بخشی از محتوای دیگران در محتوای تولیدی خودتان استفاده کنید به پارافریز کردن دقت داشته باشید. یعنی حواستان باشد که عینا جملات و کلمات متن اصلی را کپی نکنید بلکه با تغییر عبارت‌ها و کلمات، متنی جدید بنویسید که با درک و سبک شخصی‌تان نوشته شده است.
  • اگر می‌خواهید از کسی نقل‌قول بیاورید یا گفته و حرف دیگران را در محتوایتان به کار بگیرید، حتما منبع و ارجاعات لازم را در نظر داشته باشید تا مشخص شود که سواستفاده‌گر نیستید و به حقوق تولیدکننده اصلی یک محتوا واقفید.
  • همیشه نوآور باشید و سعی کنید که محتوای تولیدی‌تان از ذهن، سلیقه و تلاش خودتان سرچشمه بگیرد. با این روش هم محتوایتان اصیل‌تر می‌شود هم برچسب ناجور کپی‌کاری به شما نمی‌خورد.

وقوع سرقت ادبی و کپی محتوا با آگاهی و با نیت قبلی

اگر اهل کپی محتوا هستید و داخل سایتتان، نمونه‌هایی از آن به چشم می‌خورد باید حواستان را جمع کنید و بدانید که مضرات این کار از مزایایش خیلی بیشتر است. این کار باعث می‌شود که گوگل برخورد خوبی با شما نداشته باشد و جریمه‌تان کند، احتمال دارد مخاطبان هم اعتمادشان را نسبت به شما از دست بدهند و دیگر رویتان حساب نکنند و حسابی به دردسر بیفتید.

در ایران حقوق مولف یا همان کپی‌رایت وجود ندارد و تولیدکنندگان محتوا نمی‌توانند آن‌طور که باید و شاید از آثارشان حمایت کنند و اجازه ندهند که سرقت ادبی شکل بگیرد اما باز هم روش‌هایی برای شکایت از سارقان ادبی و دزدان محتوا وجود دارد. پس اگر دوست دارید که در زمینه محتوا کار کنید و موفق باشید، دور کپی محتوا را خط بکشید. این کار دردسرساز و غیراخلاقی است.

ابعاد مختلف کپی محتوا

کپی محتوا چند بُعد دارد. یا شما کپی‌ می‌کنید و باید منتظر عواقبش هم باشید یا محتوایی کپی‌شده در اختیارتان قرار می‌گیرد. پس برای اینکه خودتان به طور ناخواسته در چاه کپی محتوا نیفتید باید با ابزار تشخیص محتوای کپی آشنایی داشته باشید. اگر بناست تا از جایی برایتان محتوایی تولید شود و خریدار آن باشید باز هم باید بدانید که محتوای ارائه شده، کپی است یا نه.

یکی دیگر از ابعاد کپی محتوا که می‌تواند دامنتان را بگیرد، این است که گاهی‌اوقات، از روی محتوایتان کپی‌برداری می‌شود و این هم می‌تواند به ضررتان شود. چرا؟ چون هم اصالت محتوایتان را از بین می‌برد و هم در جایگاهی که برای خود در رتبه‌بندی گوگل پیدا کرده‌اید، خدشه ایجاد می‌کند.

دلیل اهمیت استفاده از ابزارهای تشخیص کپی محتوا

ابزارهای تشخیص محتوا به کمک شما می‌آیند تا نشان دهند که محتوای در دستتان کپی است یا خیر. با وجود نرم‌افزارهای مختلف می‌توان فهمید که محتوای شما هم از سوی دیگران کپی شده است یا نه. در ادامه به معرفی چند مورد از این ابزارها می‌پردازیم. اما قبل از آن به شما می‌گوییم که چرا باید از ابزار تشخیص محتوای کپی استفاده کرد و چرا بررسی کپی بودن محتوای سایت لازم است.

گوگل الگوریتم‌های پیچیده‌ای دارد که به راحتی می‌تواند محتواهای شبیه به هم را شناسایی کند. حالا اگر شما از کسی کپی کنید یا کسی از شما کپی کند، هر دو به دردسر خواهید افتاد. برای گوگل فرقی نمی‌کند که کی از روی دیگری کپی‌برداری کرده است و زمانی که ببیند، محتواهایی مشابه وجود دارد، ممکن است شما را که از همه جا بی‌خبر هستید هم جریمه کند. این می‌شود، آش نخورده و دهان سوخته.

برای اینکه اسیر چنین موقعیت‌هایی نشوید، بهتر است هر چند وقت‌یک‌بار به کمک ابزارهای تشخیص کپی محتوا، اوضاع را رصد کنید و ببینید که محتوایتان کپی می‌شود یا خیر. مثلا اگر سفارش محتوا به کسی می‌دهید و می‌خواهید صحت کارش را بررسی کنید هم ابزارها به دردتان خواهند خورد.

روش‌ها و ابزار تشخیص محتوای کپی شده

یکی از روش‌هایی که می‌توان با آن کپی بودن یا نبودن محتوا را بررسی کرد و دید که آیا کسی محتوای تولیدی‌تان را کپی می‌کند یا خیر، کپی کردن بخشی از آن در گوگل است. بخشی از یک محتوا را کپی کنید و در قسمت جست‌وجوی گوگل آن را پِیست (paste) کنید. ببینید که آیا نتیجه‌ای دقیقا شبیه آن در نتایج گوگل ظاهر می‌شود یا خیر.

وبسایت‌ها و نرم افزارهایی هم برای تشخیص محتوای کپی وجود دارند. مثلا:

 (EduBirdie)

EduBirdie از بهترین ابزارهای تشخیص محتوای کپی است. برای استفاده از آن، کافی است به این وبسایت بروید و در قسمتی که برای تشخیص کپی در نظر گرفته شده، متن مورد نظرتان را پیست (paste) کنید. حالا دیگر در عرض چند ثانیه، امکان بررسی محتوا به وجود می‌آید و مشخص می‌شود که کپی‌کاری در میان بوده است یا نه. کار کردن با ادوبیری بسیار ساده است و زمان اندکی هم از شما خواهد گرفت.

(Article Checker)

Article Checker هم یکی از ابزارهای مناسب برای بررسی محتوای کپی است. کار با آن بسیار راحت‌تر از آن است که فکر می‌کنید. اصلا نیازی به ثبت‌نام یا دانلود چیزی نیست. فقط با کپی-پیست کردن محتوا در جایگاهی که برایش در این سایت در نظر گرفته شده به راحتی می‌توانید از ماجرا سردربیاورید و ببینید که کپی‌کاری به میان است یا خیر.

(SearchEngineReports)

این وبسایت هم به سادگی به کمکتان می‌آید تا بتوانید کپی محتوا را تشخیص بدهید. کافی است نام سایت و چند کلمه کلیدی مورد نظرتان را در قسمت مخصوص آن وارد کنید و منتظر نتیجه باشید. این سایت می‌تواند کپی بودن محتوا و رتبه‌بندی آن را براساس کلمات کلیدی به کار رفته در محتوا مشخص کند.

(DupliChecker)

DupliChecker هم بدون نیاز به ثبت‌نام به شما اجازه می‌دهد تا کپی محتوا را تشخیص بدهید. اطلاعات جالبی هم درباره سرقت ادبی، کپی محتوا و موارد مرتبط با آنها در این سایت وجود دارد. البته این سایت محدودیتی هم دارد و آن امکان بررسی ۱۵۰۰ کلمه از یک محتوا در هر بار مراجعه به سایت است. در نتیجه اگر می‌خواهید محتوایی طولانی و حجیم را با این سایت بررسی کنید، کمی به دردسر خواهید افتاد.

 (Copyscape)

Copyscape از آن ابزارهای ایدئالی است که به شما کمک می‌کند به راحتی محتوای کپی را تشخیص بدهید و حتی درصد شباهت‌ها میان عبارات و کلمات مشابه میان دو محتوا  را هم به شما نشان می‌دهد.

وبسایت‌های دیگری هم برای تشخیص کپی محتوا وجود دارند:

  • (PlagiarismCheck)؛
  • ( SmallSEOTools)؛
  • (Dustball)؛
  • ( Plagium)؛
  • و… .

روش‌های دیگری هم برای تشخیص کپی محتوا وجود دارد. برای مثال می‌توانید از ابزارهای گوگل‌ وبمستر ( Google Webmasters) استفاده کنید و ببینید که محتوای دوپلیکیت‌شده‌ (یا همان تکراری) دارید یا نه . ابزارهای گوگل به شما کمک می‌کند تا عناوین، مِتاتَگ‌های تکراری و… را پیدا کنید.

بک‌لینک‌ها ( backlink) هم می‌توانند دست کپی‌کارها را رو کنند. با مراجعه به ابزارهای گوگل وبمستر، امکان این وجود دارد که وبسایت‌هایی را شناسایی کنید که مدام به محتوای شما لینک می‌دهند. لینک دادن بیش از حد یعنی ریگی به کلاهشان است و احتمالا مشغول کپی‌ کردن از روی شما هستند.

تمرین جایزه دار

بررسی کپی بودن یا نبودن محتوا در دنیای تخصصی تولید محتوا بسیار ضروری است. باید درباره سرقت ادبی و کپی‌برداری اطلاعات کافی داشته باشید تا هم خودتان اسیر چنین چیزی نشوید و هم از سواستفاده دیگران از محتوایتان جلوگیری کنید. گاهی‌اوقات هم سرپرست و مدیر محتوا هستید و باید نویسنده‌هایتان را چک کنید تا سراغ کپی‌کاری نروند. پس تسلط به مقوله کپی محتوا برایتان با هر عنوانی که در زمینه محتوا مشغول به کار هستید، کاملا ضروری است.

برای اینکه مطمئن شویم که با کپی‌برداری و مسائل مرتبط با آن آشنا شده‌اید از شما می‌خواهیم که در این زمینه تمرینی انجام بدهید. در ادامه یعنی پاراگراف بعدی به شما متنی داده می‌شود و از شما می‌خواهیم که آن را طوری با زبان و افکار خود بازنویسی و پارافریز کنید که تا جای ممکن از کپی بودن دور شود. متنی را که می‌نویسید در قسمت کامنت‌ها بگذارید تا با هم درباره آن تعامل داشته باشیم:

«بنجامین فرانکلین معتقد است، فرق واضحی میان تقلب کردن از روی کسی یا تقلید کردن از آن وجود دارد. نوشتن، امری است مبتنی بر تفکر و با ابراز احساس و افکار شخص نویسنده همراه است. نوشتن می‌تواند آینه تمام‌نمایی از تاریخ افکار بشری باشد. برای همین در نوشتن باید دقت زیادی به خرج بدهید و ببینید که چه بخش‌هایی از متنتان پیروی از افکار تولیدشده قبلی است و چه بخشی از آن را خودتان با جوشش‌های فکری و خروش‌های احساسی‌تان به رشته تحریر درمی‌آورید. تقلب کردن یا پیروی؟ کدام را انتخاب می‌کنید؟».

این متن را پارافریز و بازنویسی کنید و تلاشتان را به کار بگیرید تا اتهام سرقت ادبی و کپی‌ کردن به شما نچسبد.

جایزه انجام و ارسال تمرین : 50 % تخفیف شرکت در دوره آموزشی تولید محتوای رایتینا

۱۳ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • تقلب کردن یا تقلید کردن؟ مساله این است. بنجامین فرانکلین معتقد است بین این دو مفهوم تفاوت اساسی وجود دارد.وقتی چیزی می نویسیم در واقع کلمات را بر مبنای احساس و افکارمان در کنار هم قرار می دهیم. مجموع این افکار در طول تاریخ به یک آیینه تمام نما برای بشر تبدیل شده است. در هنگام نوشتن باید دقت کنید؛ کدام بخش از نوشته هایتان در ادامه ی افکار قبلی تان است؟ و کدام بخش از آن حاصل جوش و خروش های فکری و احساسی؟

  • تا حالا شده یک نوشته رو بخونید و بدون اینکه بدونید نویسنده متن چه کسیه، صرفا از روی سبک نوشتن و دیدگاه هایی که توی متن هست، نویسنده رو حدس بزنید؟ یا پیش اومده که متنی رو از یه نویسنده ای بخونید و پیش خودتون بگید چقدر شبیه فلان نویسنده نوشته!!!
    نوشتن، امر خیلی حساسیه چون حاصل افکار، عقاید و احساسات یک شخصه. حتی از روی نوشته ها در خیلی از موارد میشه دوره ی تاریخی ای که نویسنده توش زندگی میکرده رو حدس زد.
    پس وقتی میخواید یه متن رو بنویسید، خیلی دقت کنید که این نوشته حاصل افکار خودتونه یا تاثیرگرفته و پیروی افکار قبلی تولیدشده؟!

  • مرتضی رضائی
    ۱۳۹۹/۰۱/۱۳ ۳:۳۶ ق.ظ

    این تمرین و جایزه تا کی وقت داره؟

  • مرتضی رضائی
    ۱۳۹۹/۰۱/۱۳ ۱۲:۵۰ ب.ظ

    «بنجامین فرانکلین باور دارد، تفاوت آشکاری میان جعل کردن از روی کسی یا پیروی کردن از آن وجود دارد. نوشتن، کاری است بنا شده بر اندیشه و با بیان عاطفه و اندیشه ی نویسنده همگام است. نوشتن می‌تواند نشان دهنده ی سرگذشت اندیشه بشری باشد. به همین علت در نوشتن باید دقیق عمل کنید و ببینید که چه قسمت هایی از نوشته تان تقلید از اندیشه های ساخته شده ی قبلی است و چه قسمتی از آن را خودتان با غلیان های ذهنی و جوشش های عاطفی تان مکتوب کرده اید.
    جعل کردن یا اطاعت؟ کدام را برمی‌گزینید؟».

  • مسعود عیوض زاده
    ۱۳۹۹/۰۱/۱۶ ۶:۴۰ ق.ظ

    بر کسی پوشیده نیست که شالوده امر نویسندگی بر داشتن ذوق و قریحه نویسنده، و قدرت بیان عقاید و احساسات شخصی وی استوار است. بطوریکه روحیات و تفکرات نویسنده، همواره در نوشته هایش منعکس گشته است. به همین دلیل، باید توجه و دقت بسیاری زیادی به نوشته های خود داشته باشید و آنچه را که برآمده از روح و روان، و تراوشات ذهنی تان است را به رشته تحریر درآورید. اما در صورتیکه الهام بخش شما متنی قبلا نگارش شده باشد، این باور بنجامین فرانکلین که، «تفاوت بسیاری میان پیروی کردن، یا تقلب کردن از روی نوشته کسی وجود دارد» را حتما مدنظر قرار دهید.
    در نهایت این شما هستید که تقلب کردن یا مقلد بودن را بر می گزینید، و یا خودتان اثری جدید خلق می کنید.

  • زینب موحدی محب
    ۱۳۹۹/۰۱/۲۶ ۴:۵۴ ق.ظ

    هیچ کس دوست ندارد به عنوان یک فرد متقلب شناخته شود؛ ولی هستند افراد بسیاری که با افتخار اعلام میکنند که از فلان شخص یا فلان گروه یا فلان سبک تقلید میکنند .پس متقلب بودن و مقلد بودن متفاوت است؛ این نظر بنجامین فرانکلین است. هر آنچه می نویسید ،درون شما ،افکار شما و حتی دوره ای در آن زندگی میکنید را هویدا میکند. اگر دوست ندارید برچسب سارق را متقلب بخورید ،سعی کنید حتی اگر متاثر از یک خط مشی یا طرز فکر هستید هم ،هنگام نوشتن آن را از دریچه درو نیات خود بنویسید…

  • بیتا ضرابیان
    ۱۳۹۹/۰۲/۰۶ ۱۱:۲۳ ق.ظ

    دست نوشته ها و یا نوع نوشتار هر شخصی تاریخچه زیادی در دل خود دارند که ناشی از فرهنگ سبک زندگی و علایق و استعداد های فرد نویسنده است . معمولا آدم ها لحن گفتار و نوشتاری مخصوص به خود را دارنداز طرفی در همین راستا ممکن است نوشته هایی الهام بخش و هدایتگر ما درایجاد نوشته هاو متن های ما باشدکه قطعا تفاوت زیادی با تقلید کردن و کپی برداری محض داردو بنجامین فرانکلین نیز به نوعی به این مطلب اشاره کرده است .

  • فرق بین کپی کار بودن با کپی رایتر بودن در حد یک کلمه کار و رایتر است. که نشات گرفته از طرز فکر و نگرش شماست. طبق گفته بنجامین فرانکلین با تقلب و تقلید به یک نتیجه خواهی رسید. ولی تقلب یک دزدی اثر هنری است. ولی تقلید خلق یک اثر هنری با استفاده از افکار و معلومات شماست.

  • اعتقاد بنجامین فرانکلین در مورد تفاوت بین تقلب با تقلید کردن چیست ؟ به عقیده وی نوشتن یک کار فکری است و احساس و افکار شخصی که می نویسد را درگیر می کند.نوشتن مانند یک آینه تمام قد از افکار بشر در طول تاریخ می باشد . به همین دلیل دقت زیاد در نوشتن امری الزامی است چرا که باید این موضوع را در نظر داشته باشید که متنی که نگارش می کنید تا چه حد از افکار تولید شده قبلی پیروی می کند و چه حد از آن حاصل طوفان های فکری و هیجان های احساسیتان است .
    حال سوال ما این است که پیروی بهتر است یا تقلب کردن ؟ اگر شما باشید کدام یک را انتخاب می کنید ؟

  • د نه د نشد د
    من متن مینویسم یکی دیگه کپی میکنه بعد گوگل تو هر دومون میزاره ؟
    نه دددددد د نه دددددد
    وقتی تولید محتوا کردی به سرعت اون رو در گوگل ایندکس میکنی حله دادا ؟ بعدش چکار میکنی کاکو ؟ میای تو سایت های از این بک لینک بازیا وقتی ایندکس شدی میری اونجاها هم لینک منبع میدی و از این چرت و پرتا
    این ینی چی ؟ ینی هیچی حتی نیاز به کپی محتوات با لینک منبع در امقال فیس بوک موکی نیست
    همین که در گلگول خان ایندکس میکنید این محتوای شما شناخته میشه و لعنت بر دهان منتقدان
    سپاس
    بای

  • سلام.. من به مطالعه قرآن و قوانین جهان هستی علاقه مند هستم و پاراگراف بالا را بر اساس آگاهی های خودم بازنویسی کردم. امیدوارم از خواندن نوشته من لذت ببرید و دریچه ای جدید از آگاهی برایتان باز شود.

    در این جهانی که بر پایه افکار، اعتقادات و احساسات انسانها شکل گرفته و هر لحظه در حال گسترش است، از ابتدای خلقت انسان، نبوده اند دو انسانی که یک جور فکر کنند و یک جور احساس کنند.

    خداوند در آیه ۹۷ سوره نحل می فرماید: وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّهً وَاحِدَهً . اگر می خواستیم همه شما را یک امت ( هم عقیده، هم فکر، هم سلیقه) قرار می دادیم.

    در این جهانی که خالقش با تقلید کردن مخالف است و وعده حمایت از هر کسی را می دهد که خالق باشد، در این جهانی که خداوندش وعده هدایتِ هر کسی را می دهد که هر روز ایده ای جدید داشته باشد، تقلید کردن دیگر جایی ندارد.

    در این جهانی که در همه نعمت هایش فراوانی بوده، هست و خواهد بود دیگر چه نیاز به تقلید، دیگر چه نیاز به تقلب از دیگران؟

    این بی نهایت شعری که تا همین لحظه سروده شده است. بی نهایت کتابی که تا همین لحظه نوشته شده است، بی نهایت کلماتی که در این کتابها آمده است تنها با ۳۲ حرف الفبای فارسی خلق شده است! و این خلق همچنان ادامه دارد… .

    آری.. خالق ما از خلق تازه استقبال می کند. از فکر نو استقبال می کند. من هم مخلوق همان خدا هستم. من هم تکه ای از همان خداوندم. من را چه به تقلید؟! من با همین ۳۲ حرف الفبای فارسی چه نوشته ها که می توانم خلق کنم، بی تکرار، بی تقلید.. چه خلقی بهتر از این؟

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست