عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا ( 10 روش + 36 مثال )

  1. خانه
  2. الگوها و قالب های محتوایی
  3. عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا ( 10 روش + 36 مثال )

اولین چیزی که مخاطب از محتوای شما در هر کجا میبیند عنوان محتوا است .

اگر محتوایی می نویسید که هیچ کس آن را نمی خواند و به آن توجهی نمیکند ، اگر کپی رایتری هستید که متن های تبلیغاتی شما به جای افزایش فروش منجر به کاهش فروش می شوند ، اگر نویسنده ای هستید که کتابی نوشته اید که فقط انبار خانه تان پر شده است و اصلا نتوانستید یک نسخه از آن را بفروشید و یا صاحب سایتی هستید که روزانه چندین و چند مقاله در سایت تان منتشر میکنید ولی به هیچ وجه تعداد بازدید کننده های سایت تان بیشتر نمیشود و مقاله ها روی هم تلنبار شده اند و خاک می خورند … و خلاصه اگر تولید کننده محتوای نا موفق و شکست خورده ای هستید حتما سری به عنوان هایی که می نویسید بزنید تا متوجه شوید احتمالا دلیل اصلی شکست تان عنوان های کلیشه ای و غیر جذاب و غیر تاثیرگذاری است که می نویسید .

اما همانطور که گفتیم الزاما برای اینکه یک عنوان نویسی یا تولید کننده محتوای حرفه ای باشید نیاز نیست استعداد عجیب و غریب و خارق العاده ای داشته باشید ، فقط لازم است تکنیک های عنوان نویسی را یاد بگیرید و بارها و بارها آنها تمرین کنید . مطمئننا بعد از مدتی خودتان از عنوان هایی که می نویسید هیجان زده می شوید و کلی ذوق می کنید دقیقا مثل من 🙂

برای یادگیری عنوان نویسی در این جزوه آموزشی رایتینا ابتدا به سراغ سیاست مدارها و دلال ها رفتیم تا ببینیم آنها از چه روشی برای متقاعد کردن افراد و طرفداران شان استفاده میکنند و بعد هم در مورد راهکار فروشنده هایی صحبت میکنیم که بدون قصد خرید و با جیب پر پول به مغازه می روید و با دو دست پر و جیب خالی و لبخندی به لب از مغازه خارج می شوید !

بعد از آن هم در 10 روش عنوان نویسی به همراه 36 مثال واقعی به شما معرفی می کنیم که با به کارگیری 2 تا از آنها و تغییر عنوان تعدادی از مقاله ها در رایتینا توانستیم بازدید هر مقاله را در مدت زمان کمی بین 5 تا 17 برابر کنیم .

شباهت یک تولید کننده محتوا با دلال ها و سیاستمدارها

تا به حال شده بدون اینکه قصد خرید هیچ جنسی را داشته باشید وارد یک مغازه شوید ، ولی با دو دست پر از مغازه بیرون بیایید ؟ یا پیش آمده که تصمیم بگیرید در انتخابات شرکت نکنید و رای ندهید اما یکباره با شنیدن حرف های یک کاندیدا طوری نظرتان عوض شده که روز رای گیری نفر اول صف شده باشید ؟! یا شاید هم در میان دوستان یا افراد خانواده شخصی کاریزماتیک هست که به هیچ وجه توان نه گفتن به او را ندارید . مثلا بارها با خودتان تصمیم گرفتید که به این فرد « نه » بگویید و خواسته های او را اجرا نکنید اما همین که او را میبینید و چند کلمه ای با او صحبت کنید دهان تان بسته می شود و نمی توانید هیچ مخالفتی با او بکنید ؟…

این موقعیت ها و شرایط مشابه به  ما نشان می دهند که ما در هر لحظه می توانیم با تحریک های روانشناسی و تکنیک ها سیاستمدارانه ترغیب به انجام کاری شویم که حتی شاید باورش را هم نمیکردیم .

پس فروشنده هایی موفق هستند که به زبان جادویی خودشان کاری میکنند که با جیب پر وارد مغازه شوید و با لبخند و جیب خالی از مغازه یا فروشگاه شان خارج شوید ، یا افرادی در عرصه سیاست موفق هستند که بتوانند با بزرگ کردن وعده ها یا دستاوردهای مثبت شان که عامه مردم دنبال آنها هستند و حتی وعده های دروغین و پوشالی افراد زیادی را دنبال خودشان بکشانند تا رای آنها را به دست بیاورند ( اینجا ما کاری به غیر اخلاقی بودن این عمل نداریم ،در مورد ذات و واقعیت سیاستمداری حرف میزنیم )  …

به هر حال ما در هر جایگاهی که باشیم برای اینکه بتوانیم روی مخاطب مان سلطه داشته باشیم یا به نوعی کاری کنیم که هر چه ما میگوییم بگوید چشم و با خنده ای بر لب کاری که ما می خواهیم را انجام دهد باید بتوانیم « مخاطب مان را متقاعد کنیم  »

مشخصا تولید محتوا و کپی رایتینگ هم مثل تمام این مثال هایی که زدیم با « قدرت متقاعد کنندگی » زنده است . تا وقتی که ما نتوانیم با محتوای تبلیغاتی خودمان مخاطب را متقاعد کنیم که از ما خرید کند ، یا مخاطب را ترغیب کنیم که روی مقاله ما کلیک کند و آن را بخواند و… قطعا یک تولید کننده محتوا و کپی رایتر شکست خورده و نا موفق هستیم .

و تنها تفاوتی که بین یک سیاستمدار یا دلال با یک تولید کننده محتوا و کپی رایتر در این مورد وجود دارد این است که فریبکاری و وعده دروغ دادن در اینجا جایی ندارد و اتفاقا نتیجه عکس دارد.

 

چگونه مخاطب را برای کلیک کردن ترغیب کنیم ؟

ما به عنوان تولید کننده محتوا و کپی رایتر باید همیشه در حال یادگیری و آزمون و خطای راهکارهایی برای تاثیر گذاری روی مخاطب و افزایش تعامل باشیم . مشخصا یکی از ویژگی های عوامل ترغیب کننده یا متقاعد کننده مخاطب تحریک احساسی است. یعنی هر وقت بخواهیم طرق مقابل حرف ما رو گوش کند و کاری که می خواهیم را انجام دهد قطعا باید احساسات او را به نحوی تحریک کنیم .

این تحریک احساسات در محتوا نویسی انواع مختلفی دارد . مثلا گاهی با تحریک حس ترس از دست دادن چیزی می توانیم مخاطب را به ترغیب خرید سریع تر کنیم . گاهی با ایجاد حس کنجکاوی و فضولی شدید در مخاطب می توانیم کاری کنیم که مخاطب مقاله ما را باز کند و تا انتها بخواند ، گاهی با تشدید حس درد ناشی از یک مشکل به مخاطب وعده می دهیم که با محصول یا خدمات مان مشکل او را حل میکنیم و به این شکل او را ترغیب به خرید میکنیم و…

 

 

روش 1 عنوان نویسی جذاب  : وعده تحقق رؤیاهایشان را بدهید

ما بارها در رایتینا در مورد اینکه باید دنبال نیاز مخاطب و هدف او از جستجو بگردید صحبت کردیم و گفتیم که عنوان محتوا شما حتما باید کلمه یا کلماتی داشته باشد که به مخاطب نشان بدهد دقیقا آن چیزی که او دنبالش می گردد را حتما در محتوای شما پیدا خواهد کرد .

اما اکثر تولیدکننده های محتوا در عنوان نویسی بر اساس نیاز مخاطب یک اشتباهی میکنند که شما هرگز نباید مرتکب شوید .

با یک مثال این اشتباه را توضیح می دهم :

اکثر محتوانویس ها برای نوشتن عنوان روی چیزهایی متمرکز می شوند که فکر می‌کنند مخاطب به آن نیاز دارد یا دوست دارند به آن نیاز داشته باشد نه آن چیزی که در واقعیت مخاطب دنبال آن است .

مهمترین چیزی که ما باید از خودمان بپرسیم این است که «اگر من از مخاطبان خودم بپرسم که همین الآن چه چیزی نیاز دارند، آیا کسی این عنوان را در پاسخ به سوال من خواهد گفت»

به این عنوان نگاه کنید:

  • 10 قدم مهم در نوشتن طرح کسب و کار طلایی

مشخصا در نگاه اول شاید این عنوان نکات مثبت زیادی برای یک عنوان خوب بودن دارد ، یعنی در آن از عدد استفاده شده است که جلب توجه کننده است و کلمه طلایی که آن هم می تواند کمی ترغیب کننده باشد ( هرچند که واقعا نخ نما و تکراری شده است ) .

اما سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که کدام مخاطبی وقتی از او بپرسید به چه چیزی نیاز دارد در جواب سوال شما میگوید : « به یک طرح کسب و کار طلایی !!»

اما حالا به این عنوان نگاه کنید :

  • چطور طرح کسب و کاری بنویسم که سرمایه‌گذاران بیشتری حاضر باشند به من پول بدهند

این عنوان با اینکه همان مفهوم بالا را می دهد و همان محتوا را دارد با کمی بازی با کلمات تبدیل به عنوان کلیک خور شده است . چرا ؟ چون مخاطبی که در این زمینه جستجو میکند دنبال راهکاری است که بتواند با نوشتن یک طرح خوب سرمایه گذاران بیشتری را جذب کندنه یک طرح طلایی! تفاوت این دو عنوان شاید در ظاهر خیلی کم باشد اما تاثیر گذاری و میزان کلیک شان زمین تا آسمان متفاوت است .

نمونه سؤالاتی که در عنوان نویسی بر اساس نیاز مخاطب باید از خودمان بپرسیم :

  • اکثر مخاطبان ما در این لحظه چه چیزی می‌خواهند؟
  • مخاطبان ما در آینده چه چیزی خواهند خواست؟
  • چه چیزی می‌خواهند داشته باشند؟ چه چیز/کسی نیازشان را برطرف می‌کند؟
  • چه اهداف کوچکی هستند که مخاطبان ما می‌توانند در این روز، هفته یا ماه به دست آورند که آن‌ها را به خواسته‌های بلند مدت نزدیک کند؟
  • مخاطبان ما چه مشکلات فوری ای دارند که نیاز به حل شدن آن‌ها دارند؟

برای مثال:

  • چطور طرح کسب و کاری بنویسیم که سرمایه‌گذاران پول خود را به ما بدهند
  • چطور مایو ساحلی خودتان را امسال بدون هیچ مشکلی دوباره به تن کنید
  • 100 راهی که با آن می‌توانید کودکان بیش فعال خودتان را به بچه هایی سر به زیر تبدیل کنید

 

روش 2 عنوان نویسی جذاب  : به آنها بگویید : « شما مقصر نیستید »

حتما در عنوان تان به طریقی اشاره کنید و به آنها بگویید «شما مقصر نیستید »

این 3 کلمه جادویی  ، جمله ای است که هر خطاکاری دوست دارد آن‌ها را زمانی که مشکلی درست کرده و اشتباهی کرده است، از دیگران بشنود.

همه ما از اینکه توسط دیگران سرزنش و مذمت شویم قطعا حس خوبی نداریم . در عوض هر کسی که به ما این حس را بدهد که ما گناهکار نیستیم و هر مشکلی که پیش آمده مقصر شخص دیگری است قطعا به او حس خوبی پیدا میکنیم و هر چیزی که بگوید گوش میکنیم و این دقیقا یکی از همان قوانین متقاعد کنندگی مخاطب است که دنبال آن هستید .

تا زمانی که شما، به مخاطب خودتان هیچ بهانه‌ای برای ناامید شدن و شکست ندهید، او عنوان شما را به مانند یک کیک شکلاتی داغ با ولع خواهد خورد. برای این کار می‌توانید سؤالاتی مانند عناوین زیر از خودتان بپرسید و در عنوان نویسی استفاده کنید:

  • مخاطبان ما در چه زمینه ای تلاش می کنند اما شکست می خورند ؟ ( مثلا رژیم کاهش وزن – مدیریت زمان – برنامه ریزی و… )
  • چه نیروهای خارجی ای وجود دارند که باعث می‌شود مخاطبان ما از اهدافشان دور شوند؟ ( دقیقا دست روی همان ها بگذارید )
  • چه طوری می‌توانیم احساس شکست را در مخاطبان مان تسکین دهیم ؟

برای مثال:

  • چرا سرمایه‌گذاران دوست ندارند، روی کسب و کارهای جدید سرمایه‌گذاری کنند؟ ( نگفتیم چرا شما بلد نیستید و انقدر بی عرضه هستید برای جذب سرمایه گذار )
  • چگونه هایپر مارکت ها ما را به سمت خرید خوراکی‌های مضر کشانده‌اند؟ ( نگفتیم مقصر چاقی ات خودت هستی و اراده نداری )
  • 10 راهی که شبکه های اجتماعی حتی آدم های موفق و پر مشغله را می بلعند ! ( نگفتیم تو مقصری که نمی توانی خودت را کنترل کنی و به شبکه های اجتماعی هر دقیقه سر میزنی)

روش 3 عنوان نویسی جذاب  : انگشت اتهام به سمت مخاطب بگیرید

شما می‌توانید رفتاری کاملاً متضاد با آنچه که بالا گفتیم هم داشته باشید. به جای اینکه دیگران را مقصر بدانید می‌توانید انگشت اتهام را به سمت مخاطب خود نشانه بروید. به آن‌ها بگویید که مشکلات آن‌ها برگرفته از اشتباهات آن‌ها است و فقط مربوط به خودشان است.

البته مشخصا زمانی که شما فرد را عامل اصلی مشکل میدانید با زمانی که او را در مورد مشکلی که درست کرده است، سرزنش کنید، تفاوت زیادی وجود دارد .

فقط حواس تان باشد که منظور از انگشت اتهام به سمت مخاطب این است که به او هشدار بدهید و انگیزه برای تغییر بدهید تا با  تلاش بیشتر هر چه سریع تر این مشکل را حل کند . در این صورت است که حس خوبی خواهد داشت و حرف شما را گوش میکند .اما اگر شما به یک فردی تبدیل شوید که مدام زیر گوشش غر بزند و او را  به دیوار می چسباند و با تحقیر و توهین به او می فهماند که هیچی نیست و همه اشتباهات دنیا گردن او است ! نه تنها برای خواندن محتوای شما ترغیب نمیشود بلکه از شما متنفر میشود .

پس این سؤالات را از خودتان بپرسید:

  • مخاطب  هدف ما معمولا دچار چه اشتباهاتی می شود ؟
  • به چه روش هایی معمولا از این اشتباهات فرار میکنند ؟
  • همین حالا گرفتار چه مشکلاتی هستند که عامل اصلیش خودشان هستند ؟

برای مثال:

  • 10 نشانه از اینکه ایده اولیه کسب و کار شما ناکارآمد است
  • 7 عادت بد غذایی که شما را به جای لاغری چاق‌تر خواهد کرد
  • چطور حس سلطه جویی والدین می تواند عزت نفس کودکان را در آینده نابود کند ؟

روش 4 عنوان نویسی جذاب  : نام قبیله مخاطب را در عنوان بیاورید

ما موجوداتی اجتماعی هستیم که به طور غریزی تمایل زیادی به دور هم جمع شدن با هم قبیله‌ای‌های خودمان داریم. اکنون که دیگر قبیله‌ای وجود ندارد، غاری برای فرار از دست ترس هم نیست و همه انسان‌ها در غارهای تنهایی خودشان زندگی می‌کنند اما در درون خود هنوز هم دور هم جمع شدن را دوست دارند. این روزها هر فرد می‌تواند به هزاران قبیله متعلق باشد. قبیله‌هایی که می‌تواند ویژگی‌های مشترکی با هم داشته باشند.

برای مثال، شما می‌توانید یک مرد باشید، 40 ساله، ازدواج کرده، سرمایه‌گذار، پدر و هوادار تئاتر. یا شما می‌توانید زن، 20 ساله، تنها، بلاگر، نویسنده و عاشق کتاب باشید. همه مواردی که در مورد شما به صورت فرضی گفتیم، یک قبیله برای شما است که به آن متعلق هستید. استفاده نام یکی از همین قبایل باعث خواهد شد که مخاطب توجه خودش را بیشتر به عنوان جلب کند چرا که بخشی از خودش است.

همه چیز این نیست. شما حتی می‌توانید از عنوان قبایلی استفاده کنید که مخاطب شما دوست دارد عضوی از آن‌ها شود و هنوز نتوانسته وارد قبیله دلخواهش شود. برای مثال شما می‌خواهید یک کارآفرین یا نویسنده باشید پس هر عنوانی که  اسامی این قبایل را داشته باشد شما را جلب خودش خواهد کرد.

قبل از نوشتن عنوان به این سوالات پاسخ بدهید :

  • مخاطب شما دوست دارد با چه القابی صدایش کنند و با چه صفت هایی معرفی شود ؟ ( مثلا کمتر تولید کننده محتوایی را می توانید پیدا کنید که از اینکه او را به عنوان « نویسنده» صدا کنند لذت نبرد)
  • چه گروه‌هایی هستند که مخاطب شما دوست دارد عضوی از آن‌ها شود؟

برای مثال:

  • 20 راز بزرگ‌ترین استارت اپ های سیلیکون ولی
  • 7 حقیقت که افراد با رژیم غذایی خاص باید بدانند
  • 15 چیزی که افراد لاغر را متمایز می‌کند
  • 7 ترسی که فقط پدرها آن را درک می‌کنند
  • چگونه یک مادر قوی و الهام‌بخش باشیم

در مثال «20 راز بزرگ‌ترین استارت اپ های سیلیکون ولی» نام دو قبیله به کار رفته است، دقت کنید به «استارت آپ» و «سیلیکون ولی». اولی برای مخاطب قرار دادن مخاطبان یک قبیله خاص و دیگری برای ذکر قبیله‌ای که مخاطب دوست دارد عضوی از آن شود. یا مثال مادر قوی و الهام بخش هم همینطور است.

 

روش 5 عنوان نویسی جذاب  : آنها را بترسانید

ترس و نگرانی دو احساس قدرتمند در همه انسان ها هستند . این دو را هر کسی در زندگی خودش به دفعات حس کرده و بر اساس همین دو احساس هم تصمیمات متفاوتی گرفته است. این دو حس شاید اولین و مهم‌ترین احساساتی باشند که ما از عوامل خارجی دریافت می‌کنیم و بر اساس آن‌ها تصمیمات بعدی را می‌گیریم. اگر از چیزی ترسیده باشیم از آن دوری می‌کنیم و اگر چیزی ما را نگران کند، به دنبال حل مشکلش می‌رویم.

تصور کنید بتوانید که در عنوان خودتان، احساس ترس و نگرانی مخاطب را کمی قلقلک بدهید. قطعا این هشدار می تواند این حس را در آنها ایجاد کند که اگر اقدامی نکنند کابوس شبانه آن‌ها تبدیل به حقیقت می‌شود.  آن‌ها قطعا روی عنوان کلیک خواهند کرد تا آرامش پیدا کنند.

قبل از نوشتن عنوان به این سوالات پاسخ بدهید :

  • چه آینده ترسناکی می‌تواند در انتظار مخاطب ما باشد؟
  • چه پیش آمدی در انتظار آن‌ها است اگر کار … انجام دهند؟
  • چه چیزی آن‌ها را همین الآن هم ترسانده است؟
  • چه موقعیتی استرس و نگرانی مخاطب ما را برمی‌انگیزد؟

برای مثال:

  • 10 مشکل در کسب و کارتان که سرمایه‌گذاران پشت سر شما به آن‌ها خواهند خندید
  • 15 ورزشی که اندام زنانه شما را نابود خواهد
  • 7 نشانه‌ای که از سکته قلبی شما در طول روز خبر می دهد
  • 5 روش مردن با داروهای گیاهی !

 

روش 6 عنوان نویسی جذاب  : به آنها آرامش بدهید

در حالی که ترساندن مخاطبان و نگران کردن آن‌ها می‌تواند ترغیب کننده باشد، این مورد تنها گزینه برای استفاده از احساس ترس و نگرانی آن‌ها و ترغیب به خواندن محتوای شما نیست. شما می‌توانید رویکردی مخالف ترساندن آن‌ها انتخاب کنید و باز هم آن‌ها را جذب کنید.

همانند مادرهای مهربان که ما را هنگام ترس در آغوش خود می‌گرفت، مخاطبان خود را از ترسی که در آن گیر افتاده‌اند، بیرون بکشید و در آغوش خودتان جای دهید. به آن‌ها اطمینان بدهید که می‌توانند از موقعیتی که آن‌ها را نگران کرده است خارج شوند. به آن‌ها بگویید که کابوس‌های آن‌ها در همان خواب‌ها باقی می مانند. خیال آنها را از کاری که انجام می‌دهند راحت کنید و بگویید که عواقب بدی در انتظار آن‌ها نیست.

اگر عنوان شما به آن‌ها قول بدهد که می‌توانند بر ترس‌های خود غلبه کنند، مطمئن باشید که با شما همراه می‌شوند تا بدانند، چگونه.

قبل از نوشتن عنوان به این سوالات پاسخ بدهید :

  • چه چیزی وجود دارد که مخاطب ما از آن می‌ترسد در حالی که نباید ترسی به دلش راه بدهد؟
  • چگونه آن‌ها می‌توانند از بروز نگرانی و ترس‌ها در واقعیت جلوگیری کنند؟
  • چه موقعیتی وجود دارد که ما می‌توانیم به آنها کمک کنیم که در آن موقعیت کمتر بترسند و نگران باشند؟

برای مثال:

  • چطور می‌توانید زمانی که گرفتار خفت گیرها شدید از دست آنها فرار کنید
  • 12 روش برای اینکه از رفتن داخل دستگاه MRI نترسید
  • 5 روش برای جلوگیری از سکته های قلبی در آلودگی های وحشتناک هوا

 

 

روش 7 عنوان نویسی جذاب  : کمک کنید تنبل‌تر باشند

چه کسی را پیدا میکنید که در درون خودش دوست نداشته باشد روی کاناپه لم بدهد و همه کارهای سخت و روزمره برایش انجام شود . شاید یکی از دلایل استقبال از خانه های هوشمند هم دقیقا همین است  و مشخصا بین کارهایی که مجبور هستیم روزانه آنها را انجام بدهیم قطعا دنبال ساده ترین روش ها هستیم که زودتر و بی دردسر تر ما را به هدف مان برساند

متأسفانه، زندگی به آنچه که ما آن را دوست داریم، اهمیتی نمی‌دهد و تا جایی که می‌تواند روش‌های پیچیده و سردرگم کننده پیش روی ما قرار می‌دهد و هر روز بیشتر ما را در خود غرق می‌کند. آیا می‌توانید از این حس تنبلی مخاطب استفاده کنید و مخاطبان را ترغیب به خواندن محتوای خودتان و کلیک کردن روی آن کنید؟ چرا که نه.

قبل از نوشتن عنوان به این سوالات پاسخ بدهید :

  • چه چیز مخاطبان ما را درگیر و سردرگم می‌کند؟
  • چه کار و فرایند تکراری است که مخاطب ما را کلافه کرده است؟
  • کدام کار تکراری هست که زمان زیادی از مخاطبان ما می‌گیرد؟
  • چه کاری هست که مخاطبان ما آرزو می‌کنند کاش از آن خلاص شوند؟

برای مثال:

  • حوصله ی بردن لباس های تان به خشکشویی را ندارید ؟ خب چرا از این روش استفاده نمی کنید ؟
  • 10 دستور غذایی ساده برای  آشپزی در 3 دقیقه
  • چگونه کودکی که گریه میکند را در 15 ثانیه ساکت کنیم؟

 

روش 8 عنوان نویسی جذاب  : عقاید و نظرات آن‌ها را تائید کنید

آیا تا به حال شده است که چیزی را زودتر از اینکه اتفاق بیافتد حدس بزنید و احساس غرور کنید؟ حتی اگر در حد حدس زدن 5 دقیقه بعدی و یا آخر فیلمی باشد که در حال دیدن آن هستید .

پس یکی دیگر از راهکارهای متقاعد کردن و ترغیب کردن مخاطب به خواندن محتوا موجه جلوه دادن عقاید و نظرات مخاطب و در کنار آن تحریک حس باهوش بودن در مخاطب برای حدس زدن موضوع است .

علاوه بر این هر کسی دوست دارد که نظرات، عقاید و همچنین آن چیزی که دوست دارد را با دلایل منطقی و قوی به دیگران اثبات کند. یعنی اگر یک چیزی را برای دیگران تعریف میکنیم دوست داریم حتما دلیل موجه ای برای آن بیاوریم تا حرف مان را باور کنند . پس زمانی که عنوان محتوا در مورد تایید یکی از عقاید و نظرات ما باشد خواسته یا ناخواسته تحریک می شویم که آن را بخوانیم و حس غرور کنیم .

قبل از نوشتن عنوان به این سوالات پاسخ بدهید :

  • چه چیز مبهمی وجود دارد که مخاطب ما آرزو می‌کنند کاش حدسش در مورد این موضوع درست باشد؟
  • چه چیزی در حال حاضر وجود دارد که مخاطب در درست یا نادرست بودن آن دچار شک و تردید است ؟
  • چه کسی می خواهد مخاطب شما را فریب بدهد؟

برای مثال:

  • چرا فکر شما درست بود و «موفقیت در یک روز» غیرممکن است
  • 10 رژیم غذایی اشتباه که حدس زده بودید شما را لاغر نمی‌کنند
  • 7 دروغی که شما پیش بینی کردید همسرتان به شما میگوید

روش 9 عنوان نویسی جذاب  : گاهی لازم است تلنگری به باورهای آنها بزنید

شکستن یک باور عمومی می‌تواند یک راه جالب برای به دست آوردن جلب توجه مخاطب است.مشخصا باورها زمانی به وجود می آیند که  یک چیز بین مردم عمومی می شود و بارها از زبان افراد زیادی تکرار می شود و در نهایت به عنوان یک حقیقت پذیرفته می‌شود. اغلب اوقات همه این باورها را قبول می‌کنند؛ اما آیا شما هم بدون هیچ بررسی آن را قبول می‌کنید؟ حقیقتا نه.

همه ما بسیاری از این باورها را قبول نداریم و بیشتر اوقات آن‌ها را در ذهن خودمان به چالش می‌کشیم. مطمئن باشید که به جز شما عده زیادی هستند که منتظر به چالش کشیده شدن این باورها هستند.

اگر بتوانید عنوان هایی شوک‌آور و چالش‌برانگیز بر اساس عقاید و نظراتی که همه آن را قبول دارند اما مخالفانی هم در سطح جامعه دارد، بنویسید، مسلماً طرفدار زیادی پیدا خواهد کرد. هر چند ممکن است از طرف مخالفان فحش هایی هم نصیبتان شود .

قبل از نوشتن عنوان به این سوالات پاسخ بدهید :

  •  مخاطبان ما ممکن است چه باورهایی داشته باشند که رد شدن از آن‌ها خط قرمز است؟
  • چه قوانین و عقایدی باعث محدودیت مخاطب ما شده است و مانع پیشرفت اوست؟
  • مخاطب ما ممکن است چه تعصباتی داشته باشد که مانعی برای پیشرفت اوست ؟
  • چه هشدار و راهکارهای اشتباهی دیگران به مخاطبان ما داده شده است؟

برای مثال:

  • چرا  باید گران قیمت ساعت را برای عشق تان بخرید؟
  • چرا برای موفقیت باید مانند استیو جابز فقط یک دست لباس داشته باشیم ؟
  • چطور با خوردن مک دونالد لاغرتر شوید؟
  • چرا نباید کودکان خود را مجبور به گرفتن نمره 20 کنید؟
  • چرا کچل ها جذاب تر و خوشگل تر هستند ؟

 

روش 10 عنوان نویسی جذاب  : دشمنِ دشمن ِ مخاطبت باش !

زمانی که عنوان موضوع و مطلب شما با مخاطب هم صدا باشد و از چیزی که مخاطب متنفر است اعلام انزجار کند ، می‌تواند باعث جذب و ترغیب مخاطب شود. مخاطبان قطعا محتوای شما را می خواند تا ببینید چه چیزی باعث شده است که شما با او هم نظر باشید .

هیچ وقت به هنگام استفاده از این روش، حد مجاز را رد نکنید، چرا که می‌تواند شما را به لبه تاریک طرفداری مفرط و تعصب بکشاند و برعکس مخاطب را از شما دور کند.

قبل از نوشتن عنوان به این سوالات پاسخ بدهید :

  • مخاطبان ما از چه کسانی متنفر هستند؟
  • مخاطبان ما از چه گروهی متنفر هستند؟
  • مخاطبان ما از چه شرکتی متنفر هستند؟
  • مخاطبان ما از چه محصولاتی متنفر هستند؟
  • مخاطبان ما از چه رفتار و حرکتی متنفر هستند؟
  • مخاطبان ما از چه وضعیتی متنفر هستند؟
  • مخاطبان ما از چه اتفاقی متنفر هستند؟
  • مخاطبان ما از چه چیزهای دیگری متنفر هستند؟

برای مثال:

  • چطور از دست یک فرد وراج و پر چانه خلاص شویم؟
  • چگونه شربت سرفه تلخ و نفرت انگیز را بخوریم ؟
  • چه طور روزهای دلگیر و مزخرف پاییز را به روزهای شاد تبدیل کنیم؟
  • 10 دلیل که چرا رژیم غذایی بر عکس آب درمانی انقدر نفرت انگیز است
  • چگونه جلوی رئیس مستبد و بی ادب تان بایستید؟

 

دوره آموزش عنوان نویسی پیشرفته

 

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا ( 10 روش + 36 مثال )

اولین چیزی که مخاطب از محتوای شما در هر کجا میبیند عنوان محتوا است .

اگر محتوایی می نویسید که هیچ کس آن را نمی خواند و به آن توجهی نمیکند ، اگر کپی رایتری هستید که متن های تبلیغاتی شما به جای افزایش فروش منجر به کاهش فروش می شوند ، اگر نویسنده ای هستید که کتابی نوشته اید که فقط انبار خانه تان پر شده است و اصلا نتوانستید یک نسخه از آن را بفروشید و یا صاحب سایتی هستید که روزانه چندین و چند مقاله در سایت تان منتشر میکنید ولی به هیچ وجه تعداد بازدید کننده های سایت تان بیشتر نمیشود و مقاله ها روی هم تلنبار شده اند و خاک می خورند … و خلاصه اگر تولید کننده محتوای نا موفق و شکست خورده ای هستید حتما سری به عنوان هایی که می نویسید بزنید تا متوجه شوید احتمالا دلیل اصلی شکست تان عنوان های کلیشه ای و غیر جذاب و غیر تاثیرگذاری است که می نویسید .

اما همانطور که گفتیم الزاما برای اینکه یک عنوان نویسی یا تولید کننده محتوای حرفه ای باشید نیاز نیست استعداد عجیب و غریب و خارق العاده ای داشته باشید ، فقط لازم است تکنیک های عنوان نویسی را یاد بگیرید و بارها و بارها آنها تمرین کنید . مطمئننا بعد از مدتی خودتان از عنوان هایی که می نویسید هیجان زده می شوید و کلی ذوق می کنید دقیقا مثل من 🙂

برای یادگیری عنوان نویسی در این جزوه آموزشی رایتینا ابتدا به سراغ سیاست مدارها و دلال ها رفتیم تا ببینیم آنها از چه روشی برای متقاعد کردن افراد و طرفداران شان استفاده میکنند و بعد هم در مورد راهکار فروشنده هایی صحبت میکنیم که بدون قصد خرید و با جیب پر پول به مغازه می روید و با دو دست پر و جیب خالی و لبخندی به لب از مغازه خارج می شوید !

بعد از آن هم در 10 روش عنوان نویسی به همراه 36 مثال واقعی به شما معرفی می کنیم که با به کارگیری 2 تا از آنها و تغییر عنوان تعدادی از مقاله ها در رایتینا توانستیم بازدید هر مقاله را در مدت زمان کمی بین 5 تا 17 برابر کنیم .

شباهت یک تولید کننده محتوا با دلال ها و سیاستمدارها

تا به حال شده بدون اینکه قصد خرید هیچ جنسی را داشته باشید وارد یک مغازه شوید ، ولی با دو دست پر از مغازه بیرون بیایید ؟ یا پیش آمده که تصمیم بگیرید در انتخابات شرکت نکنید و رای ندهید اما یکباره با شنیدن حرف های یک کاندیدا طوری نظرتان عوض شده که روز رای گیری نفر اول صف شده باشید ؟! یا شاید هم در میان دوستان یا افراد خانواده شخصی کاریزماتیک هست که به هیچ وجه توان نه گفتن به او را ندارید . مثلا بارها با خودتان تصمیم گرفتید که به این فرد « نه » بگویید و خواسته های او را اجرا نکنید اما همین که او را میبینید و چند کلمه ای با او صحبت کنید دهان تان بسته می شود و نمی توانید هیچ مخالفتی با او بکنید ؟…

این موقعیت ها و شرایط مشابه به  ما نشان می دهند که ما در هر لحظه می توانیم با تحریک های روانشناسی و تکنیک ها سیاستمدارانه ترغیب به انجام کاری شویم که حتی شاید باورش را هم نمیکردیم .

پس فروشنده هایی موفق هستند که به زبان جادویی خودشان کاری میکنند که با جیب پر وارد مغازه شوید و با لبخند و جیب خالی از مغازه یا فروشگاه شان خارج شوید ، یا افرادی در عرصه سیاست موفق هستند که بتوانند با بزرگ کردن وعده ها یا دستاوردهای مثبت شان که عامه مردم دنبال آنها هستند و حتی وعده های دروغین و پوشالی افراد زیادی را دنبال خودشان بکشانند تا رای آنها را به دست بیاورند ( اینجا ما کاری به غیر اخلاقی بودن این عمل نداریم ،در مورد ذات و واقعیت سیاستمداری حرف میزنیم )  …

به هر حال ما در هر جایگاهی که باشیم برای اینکه بتوانیم روی مخاطب مان سلطه داشته باشیم یا به نوعی کاری کنیم که هر چه ما میگوییم بگوید چشم و با خنده ای بر لب کاری که ما می خواهیم را انجام دهد باید بتوانیم « مخاطب مان را متقاعد کنیم  »

مشخصا تولید محتوا و کپی رایتینگ هم مثل تمام این مثال هایی که زدیم با « قدرت متقاعد کنندگی » زنده است . تا وقتی که ما نتوانیم با محتوای تبلیغاتی خودمان مخاطب را متقاعد کنیم که از ما خرید کند ، یا مخاطب را ترغیب کنیم که روی مقاله ما کلیک کند و آن را بخواند و… قطعا یک تولید کننده محتوا و کپی رایتر شکست خورده و نا موفق هستیم .

و تنها تفاوتی که بین یک سیاستمدار یا دلال با یک تولید کننده محتوا و کپی رایتر در این مورد وجود دارد این است که فریبکاری و وعده دروغ دادن در اینجا جایی ندارد و اتفاقا نتیجه عکس دارد.

 

چگونه مخاطب را برای کلیک کردن ترغیب کنیم ؟

ما به عنوان تولید کننده محتوا و کپی رایتر باید همیشه در حال یادگیری و آزمون و خطای راهکارهایی برای تاثیر گذاری روی مخاطب و افزایش تعامل باشیم . مشخصا یکی از ویژگی های عوامل ترغیب کننده یا متقاعد کننده مخاطب تحریک احساسی است. یعنی هر وقت بخواهیم طرق مقابل حرف ما رو گوش کند و کاری که می خواهیم را انجام دهد قطعا باید احساسات او را به نحوی تحریک کنیم .

این تحریک احساسات در محتوا نویسی انواع مختلفی دارد . مثلا گاهی با تحریک حس ترس از دست دادن چیزی می توانیم مخاطب را به ترغیب خرید سریع تر کنیم . گاهی با ایجاد حس کنجکاوی و فضولی شدید در مخاطب می توانیم کاری کنیم که مخاطب مقاله ما را باز کند و تا انتها بخواند ، گاهی با تشدید حس درد ناشی از یک مشکل به مخاطب وعده می دهیم که با محصول یا خدمات مان مشکل او را حل میکنیم و به این شکل او را ترغیب به خرید میکنیم و…

 

 

روش 1 عنوان نویسی جذاب  : وعده تحقق رؤیاهایشان را بدهید

ما بارها در رایتینا در مورد اینکه باید دنبال نیاز مخاطب و هدف او از جستجو بگردید صحبت کردیم و گفتیم که عنوان محتوا شما حتما باید کلمه یا کلماتی داشته باشد که به مخاطب نشان بدهد دقیقا آن چیزی که او دنبالش می گردد را حتما در محتوای شما پیدا خواهد کرد .

اما اکثر تولیدکننده های محتوا در عنوان نویسی بر اساس نیاز مخاطب یک اشتباهی میکنند که شما هرگز نباید مرتکب شوید .

با یک مثال این اشتباه را توضیح می دهم :

اکثر محتوانویس ها برای نوشتن عنوان روی چیزهایی متمرکز می شوند که فکر می‌کنند مخاطب به آن نیاز دارد یا دوست دارند به آن نیاز داشته باشد نه آن چیزی که در واقعیت مخاطب دنبال آن است .

مهمترین چیزی که ما باید از خودمان بپرسیم این است که «اگر من از مخاطبان خودم بپرسم که همین الآن چه چیزی نیاز دارند، آیا کسی این عنوان را در پاسخ به سوال من خواهد گفت»

به این عنوان نگاه کنید:

  • 10 قدم مهم در نوشتن طرح کسب و کار طلایی

مشخصا در نگاه اول شاید این عنوان نکات مثبت زیادی برای یک عنوان خوب بودن دارد ، یعنی در آن از عدد استفاده شده است که جلب توجه کننده است و کلمه طلایی که آن هم می تواند کمی ترغیب کننده باشد ( هرچند که واقعا نخ نما و تکراری شده است ) .

اما سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که کدام مخاطبی وقتی از او بپرسید به چه چیزی نیاز دارد در جواب سوال شما میگوید : « به یک طرح کسب و کار طلایی !!»

اما حالا به این عنوان نگاه کنید :

  • چطور طرح کسب و کاری بنویسم که سرمایه‌گذاران بیشتری حاضر باشند به من پول بدهند

این عنوان با اینکه همان مفهوم بالا را می دهد و همان محتوا را دارد با کمی بازی با کلمات تبدیل به عنوان کلیک خور شده است . چرا ؟ چون مخاطبی که در این زمینه جستجو میکند دنبال راهکاری است که بتواند با نوشتن یک طرح خوب سرمایه گذاران بیشتری را جذب کندنه یک طرح طلایی! تفاوت این دو عنوان شاید در ظاهر خیلی کم باشد اما تاثیر گذاری و میزان کلیک شان زمین تا آسمان متفاوت است .

نمونه سؤالاتی که در عنوان نویسی بر اساس نیاز مخاطب باید از خودمان بپرسیم :

  • اکثر مخاطبان ما در این لحظه چه چیزی می‌خواهند؟
  • مخاطبان ما در آینده چه چیزی خواهند خواست؟
  • چه چیزی می‌خواهند داشته باشند؟ چه چیز/کسی نیازشان را برطرف می‌کند؟
  • چه اهداف کوچکی هستند که مخاطبان ما می‌توانند در این روز، هفته یا ماه به دست آورند که آن‌ها را به خواسته‌های بلند مدت نزدیک کند؟
  • مخاطبان ما چه مشکلات فوری ای دارند که نیاز به حل شدن آن‌ها دارند؟

برای مثال:

  • چطور طرح کسب و کاری بنویسیم که سرمایه‌گذاران پول خود را به ما بدهند
  • چطور مایو ساحلی خودتان را امسال بدون هیچ مشکلی دوباره به تن کنید
  • 100 راهی که با آن می‌توانید کودکان بیش فعال خودتان را به بچه هایی سر به زیر تبدیل کنید

 

روش 2 عنوان نویسی جذاب  : به آنها بگویید : « شما مقصر نیستید »

حتما در عنوان تان به طریقی اشاره کنید و به آنها بگویید «شما مقصر نیستید »

این 3 کلمه جادویی  ، جمله ای است که هر خطاکاری دوست دارد آن‌ها را زمانی که مشکلی درست کرده و اشتباهی کرده است، از دیگران بشنود.

همه ما از اینکه توسط دیگران سرزنش و مذمت شویم قطعا حس خوبی نداریم . در عوض هر کسی که به ما این حس را بدهد که ما گناهکار نیستیم و هر مشکلی که پیش آمده مقصر شخص دیگری است قطعا به او حس خوبی پیدا میکنیم و هر چیزی که بگوید گوش میکنیم و این دقیقا یکی از همان قوانین متقاعد کنندگی مخاطب است که دنبال آن هستید .

تا زمانی که شما، به مخاطب خودتان هیچ بهانه‌ای برای ناامید شدن و شکست ندهید، او عنوان شما را به مانند یک کیک شکلاتی داغ با ولع خواهد خورد. برای این کار می‌توانید سؤالاتی مانند عناوین زیر از خودتان بپرسید و در عنوان نویسی استفاده کنید:

  • مخاطبان ما در چه زمینه ای تلاش می کنند اما شکست می خورند ؟ ( مثلا رژیم کاهش وزن – مدیریت زمان – برنامه ریزی و… )
  • چه نیروهای خارجی ای وجود دارند که باعث می‌شود مخاطبان ما از اهدافشان دور شوند؟ ( دقیقا دست روی همان ها بگذارید )
  • چه طوری می‌توانیم احساس شکست را در مخاطبان مان تسکین دهیم ؟

برای مثال:

  • چرا سرمایه‌گذاران دوست ندارند، روی کسب و کارهای جدید سرمایه‌گذاری کنند؟ ( نگفتیم چرا شما بلد نیستید و انقدر بی عرضه هستید برای جذب سرمایه گذار )
  • چگونه هایپر مارکت ها ما را به سمت خرید خوراکی‌های مضر کشانده‌اند؟ ( نگفتیم مقصر چاقی ات خودت هستی و اراده نداری )
  • 10 راهی که شبکه های اجتماعی حتی آدم های موفق و پر مشغله را می بلعند ! ( نگفتیم تو مقصری که نمی توانی خودت را کنترل کنی و به شبکه های اجتماعی هر دقیقه سر میزنی)

روش 3 عنوان نویسی جذاب  : انگشت اتهام به سمت مخاطب بگیرید

شما می‌توانید رفتاری کاملاً متضاد با آنچه که بالا گفتیم هم داشته باشید. به جای اینکه دیگران را مقصر بدانید می‌توانید انگشت اتهام را به سمت مخاطب خود نشانه بروید. به آن‌ها بگویید که مشکلات آن‌ها برگرفته از اشتباهات آن‌ها است و فقط مربوط به خودشان است.

البته مشخصا زمانی که شما فرد را عامل اصلی مشکل میدانید با زمانی که او را در مورد مشکلی که درست کرده است، سرزنش کنید، تفاوت زیادی وجود دارد .

فقط حواس تان باشد که منظور از انگشت اتهام به سمت مخاطب این است که به او هشدار بدهید و انگیزه برای تغییر بدهید تا با  تلاش بیشتر هر چه سریع تر این مشکل را حل کند . در این صورت است که حس خوبی خواهد داشت و حرف شما را گوش میکند .اما اگر شما به یک فردی تبدیل شوید که مدام زیر گوشش غر بزند و او را  به دیوار می چسباند و با تحقیر و توهین به او می فهماند که هیچی نیست و همه اشتباهات دنیا گردن او است ! نه تنها برای خواندن محتوای شما ترغیب نمیشود بلکه از شما متنفر میشود .

پس این سؤالات را از خودتان بپرسید:

  • مخاطب  هدف ما معمولا دچار چه اشتباهاتی می شود ؟
  • به چه روش هایی معمولا از این اشتباهات فرار میکنند ؟
  • همین حالا گرفتار چه مشکلاتی هستند که عامل اصلیش خودشان هستند ؟

برای مثال:

  • 10 نشانه از اینکه ایده اولیه کسب و کار شما ناکارآمد است
  • 7 عادت بد غذایی که شما را به جای لاغری چاق‌تر خواهد کرد
  • چطور حس سلطه جویی والدین می تواند عزت نفس کودکان را در آینده نابود کند ؟

روش 4 عنوان نویسی جذاب  : نام قبیله مخاطب را در عنوان بیاورید

ما موجوداتی اجتماعی هستیم که به طور غریزی تمایل زیادی به دور هم جمع شدن با هم قبیله‌ای‌های خودمان داریم. اکنون که دیگر قبیله‌ای وجود ندارد، غاری برای فرار از دست ترس هم نیست و همه انسان‌ها در غارهای تنهایی خودشان زندگی می‌کنند اما در درون خود هنوز هم دور هم جمع شدن را دوست دارند. این روزها هر فرد می‌تواند به هزاران قبیله متعلق باشد. قبیله‌هایی که می‌تواند ویژگی‌های مشترکی با هم داشته باشند.

برای مثال، شما می‌توانید یک مرد باشید، 40 ساله، ازدواج کرده، سرمایه‌گذار، پدر و هوادار تئاتر. یا شما می‌توانید زن، 20 ساله، تنها، بلاگر، نویسنده و عاشق کتاب باشید. همه مواردی که در مورد شما به صورت فرضی گفتیم، یک قبیله برای شما است که به آن متعلق هستید. استفاده نام یکی از همین قبایل باعث خواهد شد که مخاطب توجه خودش را بیشتر به عنوان جلب کند چرا که بخشی از خودش است.

همه چیز این نیست. شما حتی می‌توانید از عنوان قبایلی استفاده کنید که مخاطب شما دوست دارد عضوی از آن‌ها شود و هنوز نتوانسته وارد قبیله دلخواهش شود. برای مثال شما می‌خواهید یک کارآفرین یا نویسنده باشید پس هر عنوانی که  اسامی این قبایل را داشته باشد شما را جلب خودش خواهد کرد.

قبل از نوشتن عنوان به این سوالات پاسخ بدهید :

  • مخاطب شما دوست دارد با چه القابی صدایش کنند و با چه صفت هایی معرفی شود ؟ ( مثلا کمتر تولید کننده محتوایی را می توانید پیدا کنید که از اینکه او را به عنوان « نویسنده» صدا کنند لذت نبرد)
  • چه گروه‌هایی هستند که مخاطب شما دوست دارد عضوی از آن‌ها شود؟

برای مثال:

  • 20 راز بزرگ‌ترین استارت اپ های سیلیکون ولی
  • 7 حقیقت که افراد با رژیم غذایی خاص باید بدانند
  • 15 چیزی که افراد لاغر را متمایز می‌کند
  • 7 ترسی که فقط پدرها آن را درک می‌کنند
  • چگونه یک مادر قوی و الهام‌بخش باشیم

در مثال «20 راز بزرگ‌ترین استارت اپ های سیلیکون ولی» نام دو قبیله به کار رفته است، دقت کنید به «استارت آپ» و «سیلیکون ولی». اولی برای مخاطب قرار دادن مخاطبان یک قبیله خاص و دیگری برای ذکر قبیله‌ای که مخاطب دوست دارد عضوی از آن شود. یا مثال مادر قوی و الهام بخش هم همینطور است.

 

روش 5 عنوان نویسی جذاب  : آنها را بترسانید

ترس و نگرانی دو احساس قدرتمند در همه انسان ها هستند . این دو را هر کسی در زندگی خودش به دفعات حس کرده و بر اساس همین دو احساس هم تصمیمات متفاوتی گرفته است. این دو حس شاید اولین و مهم‌ترین احساساتی باشند که ما از عوامل خارجی دریافت می‌کنیم و بر اساس آن‌ها تصمیمات بعدی را می‌گیریم. اگر از چیزی ترسیده باشیم از آن دوری می‌کنیم و اگر چیزی ما را نگران کند، به دنبال حل مشکلش می‌رویم.

تصور کنید بتوانید که در عنوان خودتان، احساس ترس و نگرانی مخاطب را کمی قلقلک بدهید. قطعا این هشدار می تواند این حس را در آنها ایجاد کند که اگر اقدامی نکنند کابوس شبانه آن‌ها تبدیل به حقیقت می‌شود.  آن‌ها قطعا روی عنوان کلیک خواهند کرد تا آرامش پیدا کنند.

قبل از نوشتن عنوان به این سوالات پاسخ بدهید :

  • چه آینده ترسناکی می‌تواند در انتظار مخاطب ما باشد؟
  • چه پیش آمدی در انتظار آن‌ها است اگر کار … انجام دهند؟
  • چه چیزی آن‌ها را همین الآن هم ترسانده است؟
  • چه موقعیتی استرس و نگرانی مخاطب ما را برمی‌انگیزد؟

برای مثال:

  • 10 مشکل در کسب و کارتان که سرمایه‌گذاران پشت سر شما به آن‌ها خواهند خندید
  • 15 ورزشی که اندام زنانه شما را نابود خواهد
  • 7 نشانه‌ای که از سکته قلبی شما در طول روز خبر می دهد
  • 5 روش مردن با داروهای گیاهی !

 

روش 6 عنوان نویسی جذاب  : به آنها آرامش بدهید

در حالی که ترساندن مخاطبان و نگران کردن آن‌ها می‌تواند ترغیب کننده باشد، این مورد تنها گزینه برای استفاده از احساس ترس و نگرانی آن‌ها و ترغیب به خواندن محتوای شما نیست. شما می‌توانید رویکردی مخالف ترساندن آن‌ها انتخاب کنید و باز هم آن‌ها را جذب کنید.

همانند مادرهای مهربان که ما را هنگام ترس در آغوش خود می‌گرفت، مخاطبان خود را از ترسی که در آن گیر افتاده‌اند، بیرون بکشید و در آغوش خودتان جای دهید. به آن‌ها اطمینان بدهید که می‌توانند از موقعیتی که آن‌ها را نگران کرده است خارج شوند. به آن‌ها بگویید که کابوس‌های آن‌ها در همان خواب‌ها باقی می مانند. خیال آنها را از کاری که انجام می‌دهند راحت کنید و بگویید که عواقب بدی در انتظار آن‌ها نیست.

اگر عنوان شما به آن‌ها قول بدهد که می‌توانند بر ترس‌های خود غلبه کنند، مطمئن باشید که با شما همراه می‌شوند تا بدانند، چگونه.

قبل از نوشتن عنوان به این سوالات پاسخ بدهید :

  • چه چیزی وجود دارد که مخاطب ما از آن می‌ترسد در حالی که نباید ترسی به دلش راه بدهد؟
  • چگونه آن‌ها می‌توانند از بروز نگرانی و ترس‌ها در واقعیت جلوگیری کنند؟
  • چه موقعیتی وجود دارد که ما می‌توانیم به آنها کمک کنیم که در آن موقعیت کمتر بترسند و نگران باشند؟

برای مثال:

  • چطور می‌توانید زمانی که گرفتار خفت گیرها شدید از دست آنها فرار کنید
  • 12 روش برای اینکه از رفتن داخل دستگاه MRI نترسید
  • 5 روش برای جلوگیری از سکته های قلبی در آلودگی های وحشتناک هوا

 

 

روش 7 عنوان نویسی جذاب  : کمک کنید تنبل‌تر باشند

چه کسی را پیدا میکنید که در درون خودش دوست نداشته باشد روی کاناپه لم بدهد و همه کارهای سخت و روزمره برایش انجام شود . شاید یکی از دلایل استقبال از خانه های هوشمند هم دقیقا همین است  و مشخصا بین کارهایی که مجبور هستیم روزانه آنها را انجام بدهیم قطعا دنبال ساده ترین روش ها هستیم که زودتر و بی دردسر تر ما را به هدف مان برساند

متأسفانه، زندگی به آنچه که ما آن را دوست داریم، اهمیتی نمی‌دهد و تا جایی که می‌تواند روش‌های پیچیده و سردرگم کننده پیش روی ما قرار می‌دهد و هر روز بیشتر ما را در خود غرق می‌کند. آیا می‌توانید از این حس تنبلی مخاطب استفاده کنید و مخاطبان را ترغیب به خواندن محتوای خودتان و کلیک کردن روی آن کنید؟ چرا که نه.

قبل از نوشتن عنوان به این سوالات پاسخ بدهید :

  • چه چیز مخاطبان ما را درگیر و سردرگم می‌کند؟
  • چه کار و فرایند تکراری است که مخاطب ما را کلافه کرده است؟
  • کدام کار تکراری هست که زمان زیادی از مخاطبان ما می‌گیرد؟
  • چه کاری هست که مخاطبان ما آرزو می‌کنند کاش از آن خلاص شوند؟

برای مثال:

  • حوصله ی بردن لباس های تان به خشکشویی را ندارید ؟ خب چرا از این روش استفاده نمی کنید ؟
  • 10 دستور غذایی ساده برای  آشپزی در 3 دقیقه
  • چگونه کودکی که گریه میکند را در 15 ثانیه ساکت کنیم؟

 

روش 8 عنوان نویسی جذاب  : عقاید و نظرات آن‌ها را تائید کنید

آیا تا به حال شده است که چیزی را زودتر از اینکه اتفاق بیافتد حدس بزنید و احساس غرور کنید؟ حتی اگر در حد حدس زدن 5 دقیقه بعدی و یا آخر فیلمی باشد که در حال دیدن آن هستید .

پس یکی دیگر از راهکارهای متقاعد کردن و ترغیب کردن مخاطب به خواندن محتوا موجه جلوه دادن عقاید و نظرات مخاطب و در کنار آن تحریک حس باهوش بودن در مخاطب برای حدس زدن موضوع است .

علاوه بر این هر کسی دوست دارد که نظرات، عقاید و همچنین آن چیزی که دوست دارد را با دلایل منطقی و قوی به دیگران اثبات کند. یعنی اگر یک چیزی را برای دیگران تعریف میکنیم دوست داریم حتما دلیل موجه ای برای آن بیاوریم تا حرف مان را باور کنند . پس زمانی که عنوان محتوا در مورد تایید یکی از عقاید و نظرات ما باشد خواسته یا ناخواسته تحریک می شویم که آن را بخوانیم و حس غرور کنیم .

قبل از نوشتن عنوان به این سوالات پاسخ بدهید :

  • چه چیز مبهمی وجود دارد که مخاطب ما آرزو می‌کنند کاش حدسش در مورد این موضوع درست باشد؟
  • چه چیزی در حال حاضر وجود دارد که مخاطب در درست یا نادرست بودن آن دچار شک و تردید است ؟
  • چه کسی می خواهد مخاطب شما را فریب بدهد؟

برای مثال:

  • چرا فکر شما درست بود و «موفقیت در یک روز» غیرممکن است
  • 10 رژیم غذایی اشتباه که حدس زده بودید شما را لاغر نمی‌کنند
  • 7 دروغی که شما پیش بینی کردید همسرتان به شما میگوید

روش 9 عنوان نویسی جذاب  : گاهی لازم است تلنگری به باورهای آنها بزنید

شکستن یک باور عمومی می‌تواند یک راه جالب برای به دست آوردن جلب توجه مخاطب است.مشخصا باورها زمانی به وجود می آیند که  یک چیز بین مردم عمومی می شود و بارها از زبان افراد زیادی تکرار می شود و در نهایت به عنوان یک حقیقت پذیرفته می‌شود. اغلب اوقات همه این باورها را قبول می‌کنند؛ اما آیا شما هم بدون هیچ بررسی آن را قبول می‌کنید؟ حقیقتا نه.

همه ما بسیاری از این باورها را قبول نداریم و بیشتر اوقات آن‌ها را در ذهن خودمان به چالش می‌کشیم. مطمئن باشید که به جز شما عده زیادی هستند که منتظر به چالش کشیده شدن این باورها هستند.

اگر بتوانید عنوان هایی شوک‌آور و چالش‌برانگیز بر اساس عقاید و نظراتی که همه آن را قبول دارند اما مخالفانی هم در سطح جامعه دارد، بنویسید، مسلماً طرفدار زیادی پیدا خواهد کرد. هر چند ممکن است از طرف مخالفان فحش هایی هم نصیبتان شود .

قبل از نوشتن عنوان به این سوالات پاسخ بدهید :

  •  مخاطبان ما ممکن است چه باورهایی داشته باشند که رد شدن از آن‌ها خط قرمز است؟
  • چه قوانین و عقایدی باعث محدودیت مخاطب ما شده است و مانع پیشرفت اوست؟
  • مخاطب ما ممکن است چه تعصباتی داشته باشد که مانعی برای پیشرفت اوست ؟
  • چه هشدار و راهکارهای اشتباهی دیگران به مخاطبان ما داده شده است؟

برای مثال:

  • چرا  باید گران قیمت ساعت را برای عشق تان بخرید؟
  • چرا برای موفقیت باید مانند استیو جابز فقط یک دست لباس داشته باشیم ؟
  • چطور با خوردن مک دونالد لاغرتر شوید؟
  • چرا نباید کودکان خود را مجبور به گرفتن نمره 20 کنید؟
  • چرا کچل ها جذاب تر و خوشگل تر هستند ؟

 

روش 10 عنوان نویسی جذاب  : دشمنِ دشمن ِ مخاطبت باش !

زمانی که عنوان موضوع و مطلب شما با مخاطب هم صدا باشد و از چیزی که مخاطب متنفر است اعلام انزجار کند ، می‌تواند باعث جذب و ترغیب مخاطب شود. مخاطبان قطعا محتوای شما را می خواند تا ببینید چه چیزی باعث شده است که شما با او هم نظر باشید .

هیچ وقت به هنگام استفاده از این روش، حد مجاز را رد نکنید، چرا که می‌تواند شما را به لبه تاریک طرفداری مفرط و تعصب بکشاند و برعکس مخاطب را از شما دور کند.

قبل از نوشتن عنوان به این سوالات پاسخ بدهید :

  • مخاطبان ما از چه کسانی متنفر هستند؟
  • مخاطبان ما از چه گروهی متنفر هستند؟
  • مخاطبان ما از چه شرکتی متنفر هستند؟
  • مخاطبان ما از چه محصولاتی متنفر هستند؟
  • مخاطبان ما از چه رفتار و حرکتی متنفر هستند؟
  • مخاطبان ما از چه وضعیتی متنفر هستند؟
  • مخاطبان ما از چه اتفاقی متنفر هستند؟
  • مخاطبان ما از چه چیزهای دیگری متنفر هستند؟

برای مثال:

  • چطور از دست یک فرد وراج و پر چانه خلاص شویم؟
  • چگونه شربت سرفه تلخ و نفرت انگیز را بخوریم ؟
  • چه طور روزهای دلگیر و مزخرف پاییز را به روزهای شاد تبدیل کنیم؟
  • 10 دلیل که چرا رژیم غذایی بر عکس آب درمانی انقدر نفرت انگیز است
  • چگونه جلوی رئیس مستبد و بی ادب تان بایستید؟

 

دوره آموزش عنوان نویسی پیشرفته

 

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست