مدیریت زمان | خداحافظی با «وقت ندارم » برای شروع تولید محتوا

  1. خانه
  2. بازاریابی محتوا
  3. مدیریت زمان | خداحافظی با «وقت ندارم » برای شروع تولید محتوا

من دقیقا از یک 3 شنبه یِ شلوغ ِ  کسل کننده ی ِ تهوع آور، پشت میز کارم در شرکتی که از کار کردن در آنجا متنفر بودم و دقیقا در اوج بی حوصلگی و بی انگیزگی و افسردگی ، تولید محتوا را شروع کردم!!

.

.

.

همیشه در اطراف خودم افرادی را میبینم که دائما در حال گله و شکایت و ناله کردن از کمبود زمان و وقت نداشتن برای شروع تولید محتوا و وبلاگ نویسی یا هر کار دیگه ای هستند و در حقیقت کمبود زمان را دلیل اصلی خودشان برای نرسیدن به برنامه و اهداف شان می دانند و هر شب با استرس کلی کار عقب افتاده و انجام نشده به رختخواب می روند .

من هم زمانی جزو همین افراد بودم و همیشه برای شروع منتظر رسیدن یک روز رویایی بدون دغدغه و خاص مثل همان شنبه ها یا روزهای اول سالِ کذایی که همیشه خودمان را گول می زنیم و فکر میکنیم همه شروع ها باید از همچین روزهایی باشد، بودم.

و همیشه فکر میکردم بالاخره یک روزی از همین شنبه ها در یک اتاق آبی رنگ ِ جذاب  ِ پر شده از بوی عود با یک منظره رویایی از دریا روی یک صندلی راک محتوا نویسی را شروع میکنم،  تا اینکه برعکس تصورم به طرز عجیبی محتوا نویسی را از یک 3شنبه یِ شلوغ ِ  تهوع آوری شروع کردم که هوز هم برایم باورش سخت است .اما حالا که فکر میکنم این شروع دقیقا یک دلیل داشت که میخواهم به شما بگویم .

ما بدبختانه همیشه گرفتار بهانه آوردن برای شروع کارها و توهم آمدن یک روز خوب می شویم و در این خیالات سیر میکنیم که بالاخره یک روزی می آید که بتوانیم به هر چیزی که میخواهیم برسیم و کارهای عجیب و خارق العاده ای برای زندگی و کارمان بکنیم یا زمان بهتری می رسد که می توانیم بدون هیچ دغدغه ای وبلاگ نویسی و محتوا نویسی در مورد موضوعاتی که به شدت به آنها علاقه داریم را شروع کنیم .

ولی من به شما قول میدهم تا روز مرگ مان همچین روز و همچین سالی نمی آید مطئن باشید .

وقت ندارم برای شروع تولید محتوا
وقت ندارم برای شروع تولید محتوا

“وقت ندارم” برای شروع تولید محتوا دقیقا چه معنایی دارد ؟!

همین الان نگاهی به سررسید یا لیست برنامه های تان بیاندازید .

چه کارهایی می خواستید در سال گذشته شروع کنید یا انجام بدهید که هنوز قدم اول را هم برنداشته اید ؟

یا در ذهن تان چه قدر پرونده باز دارید که هر روز به خودتان تکرار میکنید که می خواهید انجام بدهید ولی شب باز هم با استرس انجام ندادن و تلنبار شدن آنها روی هم به رختخواب می روید ؟

همه ی ما یک لیست طولانی از کارهای مورد علاقه مان داریم و آرزو می کنیم که در روزهای شلوغ کاری بتوانیم آنها را هم انجام بدهیم. مثلا :

یادگیری یک زبان جدید

ثبت نام کردن در کلاس یوگا

ورزش روزانه

عادت روزانه نوشتن

کتاب خواندن

شروع تولید محتوا یا وبلاگ نویسی

یاد گرفتن یک کار هنری

ولی تنها کاری که شاید در طول روز انجام بدهیم همین نوشتن برنامه های خیالی و انجام نشدنی است و هیچ وقت نمی رسیم که حتی یکی از این ها را هم انجام بدهیم .

به نظر شما واقعا برای این کارها وقت نداریم ؟!

اتفاقا ما خیلی هم وقت داریم .

فقط وقت ندارم یک بهانه باکلاس و ترحم برانگیز برای تنبلی ها و بی برنامگی ها و بی هدفی های ماست که خیلی هم خوب جواب میدهد و علاوه بر اینکه خودمان را توجیه میکنیم دیگران هم فکر میکنند که چه قدر ما پر مشغله و پر کار هستیم که حتی برای ساده ترین کارها هم وقت نداریم .

این راه ها را هم تست کنید برای من که جواب داد :

 

عدم اطمینان به هدف تان از شروع تولید محتوا
عدم اطمینان به هدف تان از شروع تولید محتوا

چرا برای شروع تولید محتوا همیشه ناموفق هستید و برای آن وقت ندارید ؟

عدم اطمینان به هدف تان از شروع تولید محتوا

یکی از چیزهایی که باعث می شود ما شروع تولید محتوا یا هر چیز دیگری را همیشه عقب بیاندازیم این است که به نتیجه کار و چیزی که عایدمان میشود هیچ اطمینانی نداریم و اصلا نمی دانیم که این مسیر برای ما خوب است یا نه .

در این شرایط مطمئن باشید که در این حالت هیچ وقت برای شروع تولید محتوا یا هر کاری که به نتیجه آن اطمینان کامل ندارید « وقت ندارید ».

فرض کنید که شما در حال حاضر یک سایتی دارید که ماهانه چندین میلیون خرج آن میکنید اما چون محتوای درست و حسابی روی آن نمی گذارید قطعا نتیجه دلخواه تان را نگرفته اید . به همین خاطر همیشه در ذهن تان دنبال فرصتی می گردید که بتوانید یادگیری محتوا نویسی را شروع کنید اما هیچ وقت این زمان را پیدا نمیکنید.

در همین زمان که دو به شک هستید که اصلا یادگیری تولید محتوا به دردتان می خورد یا نه خیلی اتفاقی با رایتینا آشنا می شوید و در یکی از مقالات می خوانید که چه  طور به کمک یادگیری تولید محتوا می توانید یک سایت پر بازدید راه بیاندازید و درآمدهای نجومی داشته باشید یا اگر ماه هاست که به فکر نوشتن یک استراتژی درست و حسابی برای سایت تان بودید و همیشه آن را پشت گوش می انداختید یک دفعه جزوه آموزشی استراتژی تولید محتوا را میبینید و با خواندن آن و رسیدن به این نتیجه که اتفاقا نوشتن استراتژی برای تولید محتوا اصلا سخت نیست یا … خلاصه به این اطمینان می رسید که مسیری که انتخاب کرده اید درست است و همین حالا باید تولید محتوا را شروع کنید تا بتوانید به حداقل 1000 تا بازدید روزانه برسید .

مطمئن باشید همان لحظه ای که به این اطمینان می رسید بهانه «وقت ندارم» شما خاموش می شود و به هر طریقی که شده از جمله حذف اکانت اینستاگرام تان یا ندیدن سریال های تلویزیونی یا … بالاخره یک وقتی پیدا میکنید و یادگیری اصول محتوا نویسی را شروع میکنید تا سریع تر به هدف تان برسید.

یک خبر بد 😐  : معمولا وقتی می خواهید کاری را از 0 ِ صفر شروع کنید ممکن است هیچ وقت نتوانید به اطمینان 100 % در مورد نتیجه و پایان کار برسید

علاوه بر این نمی توانیم هیچ زمانی مطمئن باشیم که با شروع تولید محتوا یا هر کار دیگری به نتیجه ای که می خواهیم دقیقا میرسیم. مثلا ممکن است هدف ما از تولید محتوای متنی این باشد که با تولید 2 مقاله در روز می خواهیم تا ماه آینده از 30 نفر بازدید کننده در روز به 1000 بازدید در روز برسیم . و در خیلی جاها خوانده ایم که برای افزایش بازدید کننده ارگانیک باید محتوای با کیفیت تولید کنیم . اما آیا 100 % مطمئن هستیم که ماه بعد همین موقع با تولید این تعداد محتوا به هدف 1000 بازدید کننده در روز می رسیم ؟

مشخصا نه . هیچ تضمین و اطمینانی در این نوع کارها وجود ندارد . ممکن است یک نوع ترفند تولید محتوا برای یک سایتی با مخاطب هدف خاص جواب بدهد و برای سایت های دیگر نه .

پس به غیر از اطمینان چه چیز دیگری می تواند به ما برای شروع تولید محتوا یا هر کار دیگری کمک کند ؟

عدم انگیزه برای شروع تولید محتوا و وبلاگ نویسی

یکی از چیزهایی که می تواند هر رزو صبح شما را از رختخواب گرم و نرم بیرون بکشد و وادار کند که مثلا به عنوان یک فریلنسر تولید محتوا شروع کنید به محتوانویسی و ساعت ها یک سر فقط بنویسید به جای اینکه مثلا کنجکاوی تان گل کند و سری به اینستاگرام بزنید یا با دوستان تان به تفریح و رستوران گردی بروید انگیزه درونی شما برای شروع تولید محتواست .

انگیزه درونی دقیقا همان چرایی شما برای انجام هر کاری است . شما باید جواب این چراها را بدانید تا انگیزه شروع هر کاری را داشته باشید. مثلا :

  • چرا باید تولید محتوا را شروع کنم ؟
  • اصلا یادگیری تولید محتوا به چه درد من میخورد ؟
  • چه پاداشی از روزها و شبها پشت میز نوشتن و محتوا نویسی نصیب من می شود ؟
  • و…

مثلا ممکن است شما همین روزها تصمیم گرفته اید که کار کارمندی را رها کنید و شغل تولید محتوا یا کپی رایتری را به عنوان شغل اصلی خودتان انتخاب کنید .

ولی باز هم گرفتار « بهانه وقت نداشتن » شده اید و دائما آن را عقب می اندازید تا شاید شنبه ای چیزی از راه برسد و شما از کارتان استعفا بدهید و محتوا نویسی را شروع کنید .

در همین گیر و دار به صورت اتفاقی یکی از دوستان تان را میبینید که چند سالی می شود او را ندیده اید . بعد از خوش و بش اولیه در مورد کارش می پرسید و میبینید او با لبخندی بر لب می گوید که چند  وقتی است که به عنوان کارشناس تولید محتوا برای چند شرکت محتوا تولید میکند و در آمد ماهیانه اش چیزی حدود 10-15 میلیون ناقابل است . شنیدن همین یک جمله از دوست تان کافی است که از لحظه ای که به خانه می رسید به صورت شبانه روزی یادگیری تولید محتوا و بعد هم استعفا از شغل فعلی تان و پیدا کردن پروژه های تولید محتوا را شروع کنید !

یک انگیزه قوی می تواند فیل تنبل درون شما را بیدار کند و از جایش بلند کند تا هر کاری را شروع کند .

یا مثلا اگر به عنوان یک مدیر سایت کاملا گیج هستید که آیا هزینه بیشتری صرف کنید و با جمع کردن یک تیم تولید محتوای قوی، تولید محتوای باکیفیت و هدف دار را شروع کنید یا با قیمت کمتر با یک شرکت تولید محتوا یا آژانس تولید محتوا قرارداد ببندید و صرفا یک سری محتوای سئو محور روی سایت تان منتشر کنید و در همین زمان  یک دفعه در یک سایت از تجربه یک مدیر موفق می خوانید که علت موفق شدنش را تولید محتوای مخاطب پسند یا تولید محتوای آموزشی بسیار مفید می داند پس مطمئن باشید تمام سختی و هزینه تولید محتوای با کیفیت را به جان و دل می خرید و از همان لحظه جمع کردن یک تیم قوی و تلاش برای تولید محتوای مفید را شروع میکنید .

مطمئن باشید مهم ترین چیزی که باعث می شود شما در سخت ترین شرایط همچنان به کاری که شروع کرده اید ادامه بدهید همین انگیزه قوی داشتن است .

مثلا یکی از چرایی های من برای راه اندازی رایتینا و آموزش تولید محتوا و کپی رایتینگ این است که عاشق این هستم که چیزهای جدید در مورد تولید محتوا یاد بگیرم و به دیگران هم کمک کنم که یاد بگیرند و از این راه به درآمد عالی برسند و زندگی خوبی داشته باشند . و همین یک انگیزه قوی درونی برای من شد که حتی با ساعت ها نشستن پشت میز و چشم پوشی از خیلی لذت ها و تفریح ها احساس خستگی و بی انگیزگی نکنم و تا  وقتی که درد کمر و گردن و دست به سراغم نیامده از پشت لپ تاپ بلند نشوم .

خب همین حالا به این سوال جواب بدهید تا در آینده جزو ستارگان تولید محتوا شوید :

انگیزه شما برای شروع تولید محتوا چیست ؟

این هم یک مخدر جدید برای تولید کننده های محتوا :

برای پاسخ دقیق تر به این سوال این 3 تمرین را انجام دهید :

تمرین  1 : چگونه انگیزه ی درونی خودمان را برای شروع محتوا نویسی پیدا کنیم ؟

همین حالا تصور کنید که اولین نفری که با شما برخورد میکند که می تواند یکی از دوستان یا اعضای خانواده شما باشد از شما می پرسد چرا می خواهید نوشتن محتوا را یاد بگیرید و چرا اصلا میخواهید تولید محتوا را شروع کنید؟  دقیقا چه پاسخی می دهید؟

هر زمان که توانستید یک پاسخ مشخص به این سوال در ذهن تان بدهید مطمئن باشید یک نیروی خارق العاده شما را تا رسیدن به موفقیت و هدفی که دارید می کشاند . در غیر این صورت مطمئن باشید دائم بی انگیزگی به سراغ تان می آید و همه چیز را یا اصلا شروع نمی کنید یا نیمه کاره رها میکنید .

تمرین 2 : از دید شما موفقیت در تولید محتوا دقیقا چه شکلی تعریف می شود ؟

بعد از تعیین« چرایی » نوبت به این می رسد که تعیین کنید اصلا موفقیت در تولید محتوا یا یک سایت یا وبلاگ موفق از دید شما چه طور تعریف می شود ؟

مثلا شما هم ممکن است مثل من به این اعتقاد داشته باشید که تعامل بیشتر و ارتباط نزدیک با 1000 مخاطب در روز موفقیت بزرگتری است تا 20 هزار بازدید کننده ای که فقط صفحه را باز میکنند و می روند .

پس در اینجا باید تعیین کنید که رسیدن به چه نقطه ای را دقیقا موفقیت می دانید :

  • گرفتن و جمع آوری 1000 ایمیل در هر ماه از مخاطب ها
  • فروش حداقل 20 میلیونی محتوای آموزشی تان در هر ماه
  • شبکه سازی با نویسنده ها و تولید کننده های محتوای مشهور و معروف
  • رسیدن به 20 هزار بازدید کننده در هرماه
  • درآمد 5 میلیونی از فریلنسری
  • و یا ..

خلاصه باید به صورت کاملا واضح و روشن به تصویر موفقیت خودتان در انتهای مسیر فکر کنید . به کجا برسید خوشحال می شوید و میگویید آخیش بالاخره رسیدم؟

تمرین 3  : محتوا نویسی برای شما چه مزایایی ممکن است داشته باشد؟

-ممکن است یکی از چیزهایی که به آن فکر میکنید این باشد که با استعفا از شغل فعلی تان و کار کارمندی و فریلنسر تولید محتوا شدن می توانید آزادی بیشتری داشته باشید و از هر جایی و در هر زمانی بدون نیاز به حضور فیزیکی کار کنید و پول در بیاورید .

-شاید شما عاشق سفر باشید و این طور فکر کنید که با راه اندازی یک سایت محتوا محور یا یک سایت با محتواهای آموزشی می توانید به راحتی به سفر بروید، در حالی که سایت شما در حال پولسازی برای شماست .

ممکن است به این فکر کنید که محتوا نویسی می تواند به شما کمک کند که بالاخره بتوانید به بزرگترین آرزوی تان که نوشتن یک کتاب است برسید و اسم تان را زیر عنوان یک کتاب ببینید .

و …

خلاصه هر مزیتی که فکر میکنید با محتوا نویسی برای سایت به آن می رسید را در ذهن تان یکبار دیگر مرور کنید .

پاسخ های این 3 تا تمرین دقیقا « چرایی» و انگیزه ای قوی برای شروع و ادامه دادن تولید محتوا می شود . و قطعا به اشراک گذاشتن این تصمیم یا این چرایی شاید باعث شود که تعهد بیشتری در خودتان حس کنید و نوشتن ذهنیت تان باعث شود که بیشتر و با تمرکز تر به آن فکر کنید .

خداحافظی با بهانه « وقت ندارم » برای شروع تولید محتوا

اگر می خواهید همین حالا محتوانویسی را شروع کنید پس وقت بگذارید و به این تمرین ها پاسخ بدهید و به « چرایی » خودتان برسید .

البته دلیل هم ندارد همه به این چرایی به این شکل برسند که باید تولید محتوا را همین حالا شروع کنند ! ممکن است شما هیچ دلیلی برای شروع این کار در این زمان پیدا نکنید و مشخصا یادگیری تولید محتوا به لیست « شاید روزی شروع کنم » شما اضافه می شود و کاملا کنار گذاشته شود و در زمان حال هیچ پرونده ی بازی در این مورد در مغزتان وجود دیگر وجود نداشته باشد که شما را اذیت کند .

پاسخ تمرین های خودتان را برای ما بنویسید ، قول می دهیم که حتما تک به تک می خوانیم و با هم در موردشان صحبت میکنیم که ببینیم آیا برای شروع تولید محتوا آماده هستید یا نه و چه طور باید محتوا نویسی را شروع کنید 🙂 

 

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام ممنون مطالب بسیار عالی بود. درمورد سوال اول : من مدتها دنبال شغلی می گشتم که در زمینه حرفه خودم که نویسندگی باشه و اینکه اگه قرار چیز جدیدی ازش یاد بگیرم برام جذاب باشه و این سایت این خواسته من برآورده کرده برای دونستن هرچیزی که درمورد فریلنسری بسیار مشتاقم چون داره من با دنیای بزرگتری آشنا می کنه پس مطالب عالی تون هرروز انگیزه من بیشتر می کنه. درمورد سوال دوم: من در این برهه از زمان فقط می خوام یک درآمد حداقل پنج میلیونی از فریلنسری داشته باشم فعلا خواسته های بزرگتری ندارم چون در کنار این حرفه باید به علاقه اولم که فیلمنامه نویسی برسم. درمورد سوال سوم: بهترین مزیت محتوا نویسی اینه که می تونم در زمانی که خودم می خوام شروع به کار کنم زیرنظر نیستم و یه جورایی آقای خودمم و از همه مهمتر می نویسم که این کاروخیلی دوست دارم.
    اینم جواب های من. بابت سایت عالی تون واقعاً ممنونم با آرزوی بهترینها برای گروهتون.

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

مدیریت زمان | خداحافظی با «وقت ندارم » برای شروع تولید محتوا

من دقیقا از یک 3 شنبه یِ شلوغ ِ  کسل کننده ی ِ تهوع آور، پشت میز کارم در شرکتی که از کار کردن در آنجا متنفر بودم و دقیقا در اوج بی حوصلگی و بی انگیزگی و افسردگی ، تولید محتوا را شروع کردم!!

.

.

.

همیشه در اطراف خودم افرادی را میبینم که دائما در حال گله و شکایت و ناله کردن از کمبود زمان و وقت نداشتن برای شروع تولید محتوا و وبلاگ نویسی یا هر کار دیگه ای هستند و در حقیقت کمبود زمان را دلیل اصلی خودشان برای نرسیدن به برنامه و اهداف شان می دانند و هر شب با استرس کلی کار عقب افتاده و انجام نشده به رختخواب می روند .

من هم زمانی جزو همین افراد بودم و همیشه برای شروع منتظر رسیدن یک روز رویایی بدون دغدغه و خاص مثل همان شنبه ها یا روزهای اول سالِ کذایی که همیشه خودمان را گول می زنیم و فکر میکنیم همه شروع ها باید از همچین روزهایی باشد، بودم.

و همیشه فکر میکردم بالاخره یک روزی از همین شنبه ها در یک اتاق آبی رنگ ِ جذاب  ِ پر شده از بوی عود با یک منظره رویایی از دریا روی یک صندلی راک محتوا نویسی را شروع میکنم،  تا اینکه برعکس تصورم به طرز عجیبی محتوا نویسی را از یک 3شنبه یِ شلوغ ِ  تهوع آوری شروع کردم که هوز هم برایم باورش سخت است .اما حالا که فکر میکنم این شروع دقیقا یک دلیل داشت که میخواهم به شما بگویم .

ما بدبختانه همیشه گرفتار بهانه آوردن برای شروع کارها و توهم آمدن یک روز خوب می شویم و در این خیالات سیر میکنیم که بالاخره یک روزی می آید که بتوانیم به هر چیزی که میخواهیم برسیم و کارهای عجیب و خارق العاده ای برای زندگی و کارمان بکنیم یا زمان بهتری می رسد که می توانیم بدون هیچ دغدغه ای وبلاگ نویسی و محتوا نویسی در مورد موضوعاتی که به شدت به آنها علاقه داریم را شروع کنیم .

ولی من به شما قول میدهم تا روز مرگ مان همچین روز و همچین سالی نمی آید مطئن باشید .

وقت ندارم برای شروع تولید محتوا
وقت ندارم برای شروع تولید محتوا

“وقت ندارم” برای شروع تولید محتوا دقیقا چه معنایی دارد ؟!

همین الان نگاهی به سررسید یا لیست برنامه های تان بیاندازید .

چه کارهایی می خواستید در سال گذشته شروع کنید یا انجام بدهید که هنوز قدم اول را هم برنداشته اید ؟

یا در ذهن تان چه قدر پرونده باز دارید که هر روز به خودتان تکرار میکنید که می خواهید انجام بدهید ولی شب باز هم با استرس انجام ندادن و تلنبار شدن آنها روی هم به رختخواب می روید ؟

همه ی ما یک لیست طولانی از کارهای مورد علاقه مان داریم و آرزو می کنیم که در روزهای شلوغ کاری بتوانیم آنها را هم انجام بدهیم. مثلا :

یادگیری یک زبان جدید

ثبت نام کردن در کلاس یوگا

ورزش روزانه

عادت روزانه نوشتن

کتاب خواندن

شروع تولید محتوا یا وبلاگ نویسی

یاد گرفتن یک کار هنری

ولی تنها کاری که شاید در طول روز انجام بدهیم همین نوشتن برنامه های خیالی و انجام نشدنی است و هیچ وقت نمی رسیم که حتی یکی از این ها را هم انجام بدهیم .

به نظر شما واقعا برای این کارها وقت نداریم ؟!

اتفاقا ما خیلی هم وقت داریم .

فقط وقت ندارم یک بهانه باکلاس و ترحم برانگیز برای تنبلی ها و بی برنامگی ها و بی هدفی های ماست که خیلی هم خوب جواب میدهد و علاوه بر اینکه خودمان را توجیه میکنیم دیگران هم فکر میکنند که چه قدر ما پر مشغله و پر کار هستیم که حتی برای ساده ترین کارها هم وقت نداریم .

این راه ها را هم تست کنید برای من که جواب داد :

 

عدم اطمینان به هدف تان از شروع تولید محتوا
عدم اطمینان به هدف تان از شروع تولید محتوا

چرا برای شروع تولید محتوا همیشه ناموفق هستید و برای آن وقت ندارید ؟

عدم اطمینان به هدف تان از شروع تولید محتوا

یکی از چیزهایی که باعث می شود ما شروع تولید محتوا یا هر چیز دیگری را همیشه عقب بیاندازیم این است که به نتیجه کار و چیزی که عایدمان میشود هیچ اطمینانی نداریم و اصلا نمی دانیم که این مسیر برای ما خوب است یا نه .

در این شرایط مطمئن باشید که در این حالت هیچ وقت برای شروع تولید محتوا یا هر کاری که به نتیجه آن اطمینان کامل ندارید « وقت ندارید ».

فرض کنید که شما در حال حاضر یک سایتی دارید که ماهانه چندین میلیون خرج آن میکنید اما چون محتوای درست و حسابی روی آن نمی گذارید قطعا نتیجه دلخواه تان را نگرفته اید . به همین خاطر همیشه در ذهن تان دنبال فرصتی می گردید که بتوانید یادگیری محتوا نویسی را شروع کنید اما هیچ وقت این زمان را پیدا نمیکنید.

در همین زمان که دو به شک هستید که اصلا یادگیری تولید محتوا به دردتان می خورد یا نه خیلی اتفاقی با رایتینا آشنا می شوید و در یکی از مقالات می خوانید که چه  طور به کمک یادگیری تولید محتوا می توانید یک سایت پر بازدید راه بیاندازید و درآمدهای نجومی داشته باشید یا اگر ماه هاست که به فکر نوشتن یک استراتژی درست و حسابی برای سایت تان بودید و همیشه آن را پشت گوش می انداختید یک دفعه جزوه آموزشی استراتژی تولید محتوا را میبینید و با خواندن آن و رسیدن به این نتیجه که اتفاقا نوشتن استراتژی برای تولید محتوا اصلا سخت نیست یا … خلاصه به این اطمینان می رسید که مسیری که انتخاب کرده اید درست است و همین حالا باید تولید محتوا را شروع کنید تا بتوانید به حداقل 1000 تا بازدید روزانه برسید .

مطمئن باشید همان لحظه ای که به این اطمینان می رسید بهانه «وقت ندارم» شما خاموش می شود و به هر طریقی که شده از جمله حذف اکانت اینستاگرام تان یا ندیدن سریال های تلویزیونی یا … بالاخره یک وقتی پیدا میکنید و یادگیری اصول محتوا نویسی را شروع میکنید تا سریع تر به هدف تان برسید.

یک خبر بد 😐  : معمولا وقتی می خواهید کاری را از 0 ِ صفر شروع کنید ممکن است هیچ وقت نتوانید به اطمینان 100 % در مورد نتیجه و پایان کار برسید

علاوه بر این نمی توانیم هیچ زمانی مطمئن باشیم که با شروع تولید محتوا یا هر کار دیگری به نتیجه ای که می خواهیم دقیقا میرسیم. مثلا ممکن است هدف ما از تولید محتوای متنی این باشد که با تولید 2 مقاله در روز می خواهیم تا ماه آینده از 30 نفر بازدید کننده در روز به 1000 بازدید در روز برسیم . و در خیلی جاها خوانده ایم که برای افزایش بازدید کننده ارگانیک باید محتوای با کیفیت تولید کنیم . اما آیا 100 % مطمئن هستیم که ماه بعد همین موقع با تولید این تعداد محتوا به هدف 1000 بازدید کننده در روز می رسیم ؟

مشخصا نه . هیچ تضمین و اطمینانی در این نوع کارها وجود ندارد . ممکن است یک نوع ترفند تولید محتوا برای یک سایتی با مخاطب هدف خاص جواب بدهد و برای سایت های دیگر نه .

پس به غیر از اطمینان چه چیز دیگری می تواند به ما برای شروع تولید محتوا یا هر کار دیگری کمک کند ؟

عدم انگیزه برای شروع تولید محتوا و وبلاگ نویسی

یکی از چیزهایی که می تواند هر رزو صبح شما را از رختخواب گرم و نرم بیرون بکشد و وادار کند که مثلا به عنوان یک فریلنسر تولید محتوا شروع کنید به محتوانویسی و ساعت ها یک سر فقط بنویسید به جای اینکه مثلا کنجکاوی تان گل کند و سری به اینستاگرام بزنید یا با دوستان تان به تفریح و رستوران گردی بروید انگیزه درونی شما برای شروع تولید محتواست .

انگیزه درونی دقیقا همان چرایی شما برای انجام هر کاری است . شما باید جواب این چراها را بدانید تا انگیزه شروع هر کاری را داشته باشید. مثلا :

  • چرا باید تولید محتوا را شروع کنم ؟
  • اصلا یادگیری تولید محتوا به چه درد من میخورد ؟
  • چه پاداشی از روزها و شبها پشت میز نوشتن و محتوا نویسی نصیب من می شود ؟
  • و…

مثلا ممکن است شما همین روزها تصمیم گرفته اید که کار کارمندی را رها کنید و شغل تولید محتوا یا کپی رایتری را به عنوان شغل اصلی خودتان انتخاب کنید .

ولی باز هم گرفتار « بهانه وقت نداشتن » شده اید و دائما آن را عقب می اندازید تا شاید شنبه ای چیزی از راه برسد و شما از کارتان استعفا بدهید و محتوا نویسی را شروع کنید .

در همین گیر و دار به صورت اتفاقی یکی از دوستان تان را میبینید که چند سالی می شود او را ندیده اید . بعد از خوش و بش اولیه در مورد کارش می پرسید و میبینید او با لبخندی بر لب می گوید که چند  وقتی است که به عنوان کارشناس تولید محتوا برای چند شرکت محتوا تولید میکند و در آمد ماهیانه اش چیزی حدود 10-15 میلیون ناقابل است . شنیدن همین یک جمله از دوست تان کافی است که از لحظه ای که به خانه می رسید به صورت شبانه روزی یادگیری تولید محتوا و بعد هم استعفا از شغل فعلی تان و پیدا کردن پروژه های تولید محتوا را شروع کنید !

یک انگیزه قوی می تواند فیل تنبل درون شما را بیدار کند و از جایش بلند کند تا هر کاری را شروع کند .

یا مثلا اگر به عنوان یک مدیر سایت کاملا گیج هستید که آیا هزینه بیشتری صرف کنید و با جمع کردن یک تیم تولید محتوای قوی، تولید محتوای باکیفیت و هدف دار را شروع کنید یا با قیمت کمتر با یک شرکت تولید محتوا یا آژانس تولید محتوا قرارداد ببندید و صرفا یک سری محتوای سئو محور روی سایت تان منتشر کنید و در همین زمان  یک دفعه در یک سایت از تجربه یک مدیر موفق می خوانید که علت موفق شدنش را تولید محتوای مخاطب پسند یا تولید محتوای آموزشی بسیار مفید می داند پس مطمئن باشید تمام سختی و هزینه تولید محتوای با کیفیت را به جان و دل می خرید و از همان لحظه جمع کردن یک تیم قوی و تلاش برای تولید محتوای مفید را شروع میکنید .

مطمئن باشید مهم ترین چیزی که باعث می شود شما در سخت ترین شرایط همچنان به کاری که شروع کرده اید ادامه بدهید همین انگیزه قوی داشتن است .

مثلا یکی از چرایی های من برای راه اندازی رایتینا و آموزش تولید محتوا و کپی رایتینگ این است که عاشق این هستم که چیزهای جدید در مورد تولید محتوا یاد بگیرم و به دیگران هم کمک کنم که یاد بگیرند و از این راه به درآمد عالی برسند و زندگی خوبی داشته باشند . و همین یک انگیزه قوی درونی برای من شد که حتی با ساعت ها نشستن پشت میز و چشم پوشی از خیلی لذت ها و تفریح ها احساس خستگی و بی انگیزگی نکنم و تا  وقتی که درد کمر و گردن و دست به سراغم نیامده از پشت لپ تاپ بلند نشوم .

خب همین حالا به این سوال جواب بدهید تا در آینده جزو ستارگان تولید محتوا شوید :

انگیزه شما برای شروع تولید محتوا چیست ؟

این هم یک مخدر جدید برای تولید کننده های محتوا :

برای پاسخ دقیق تر به این سوال این 3 تمرین را انجام دهید :

تمرین  1 : چگونه انگیزه ی درونی خودمان را برای شروع محتوا نویسی پیدا کنیم ؟

همین حالا تصور کنید که اولین نفری که با شما برخورد میکند که می تواند یکی از دوستان یا اعضای خانواده شما باشد از شما می پرسد چرا می خواهید نوشتن محتوا را یاد بگیرید و چرا اصلا میخواهید تولید محتوا را شروع کنید؟  دقیقا چه پاسخی می دهید؟

هر زمان که توانستید یک پاسخ مشخص به این سوال در ذهن تان بدهید مطمئن باشید یک نیروی خارق العاده شما را تا رسیدن به موفقیت و هدفی که دارید می کشاند . در غیر این صورت مطمئن باشید دائم بی انگیزگی به سراغ تان می آید و همه چیز را یا اصلا شروع نمی کنید یا نیمه کاره رها میکنید .

تمرین 2 : از دید شما موفقیت در تولید محتوا دقیقا چه شکلی تعریف می شود ؟

بعد از تعیین« چرایی » نوبت به این می رسد که تعیین کنید اصلا موفقیت در تولید محتوا یا یک سایت یا وبلاگ موفق از دید شما چه طور تعریف می شود ؟

مثلا شما هم ممکن است مثل من به این اعتقاد داشته باشید که تعامل بیشتر و ارتباط نزدیک با 1000 مخاطب در روز موفقیت بزرگتری است تا 20 هزار بازدید کننده ای که فقط صفحه را باز میکنند و می روند .

پس در اینجا باید تعیین کنید که رسیدن به چه نقطه ای را دقیقا موفقیت می دانید :

  • گرفتن و جمع آوری 1000 ایمیل در هر ماه از مخاطب ها
  • فروش حداقل 20 میلیونی محتوای آموزشی تان در هر ماه
  • شبکه سازی با نویسنده ها و تولید کننده های محتوای مشهور و معروف
  • رسیدن به 20 هزار بازدید کننده در هرماه
  • درآمد 5 میلیونی از فریلنسری
  • و یا ..

خلاصه باید به صورت کاملا واضح و روشن به تصویر موفقیت خودتان در انتهای مسیر فکر کنید . به کجا برسید خوشحال می شوید و میگویید آخیش بالاخره رسیدم؟

تمرین 3  : محتوا نویسی برای شما چه مزایایی ممکن است داشته باشد؟

-ممکن است یکی از چیزهایی که به آن فکر میکنید این باشد که با استعفا از شغل فعلی تان و کار کارمندی و فریلنسر تولید محتوا شدن می توانید آزادی بیشتری داشته باشید و از هر جایی و در هر زمانی بدون نیاز به حضور فیزیکی کار کنید و پول در بیاورید .

-شاید شما عاشق سفر باشید و این طور فکر کنید که با راه اندازی یک سایت محتوا محور یا یک سایت با محتواهای آموزشی می توانید به راحتی به سفر بروید، در حالی که سایت شما در حال پولسازی برای شماست .

ممکن است به این فکر کنید که محتوا نویسی می تواند به شما کمک کند که بالاخره بتوانید به بزرگترین آرزوی تان که نوشتن یک کتاب است برسید و اسم تان را زیر عنوان یک کتاب ببینید .

و …

خلاصه هر مزیتی که فکر میکنید با محتوا نویسی برای سایت به آن می رسید را در ذهن تان یکبار دیگر مرور کنید .

پاسخ های این 3 تا تمرین دقیقا « چرایی» و انگیزه ای قوی برای شروع و ادامه دادن تولید محتوا می شود . و قطعا به اشراک گذاشتن این تصمیم یا این چرایی شاید باعث شود که تعهد بیشتری در خودتان حس کنید و نوشتن ذهنیت تان باعث شود که بیشتر و با تمرکز تر به آن فکر کنید .

خداحافظی با بهانه « وقت ندارم » برای شروع تولید محتوا

اگر می خواهید همین حالا محتوانویسی را شروع کنید پس وقت بگذارید و به این تمرین ها پاسخ بدهید و به « چرایی » خودتان برسید .

البته دلیل هم ندارد همه به این چرایی به این شکل برسند که باید تولید محتوا را همین حالا شروع کنند ! ممکن است شما هیچ دلیلی برای شروع این کار در این زمان پیدا نکنید و مشخصا یادگیری تولید محتوا به لیست « شاید روزی شروع کنم » شما اضافه می شود و کاملا کنار گذاشته شود و در زمان حال هیچ پرونده ی بازی در این مورد در مغزتان وجود دیگر وجود نداشته باشد که شما را اذیت کند .

پاسخ تمرین های خودتان را برای ما بنویسید ، قول می دهیم که حتما تک به تک می خوانیم و با هم در موردشان صحبت میکنیم که ببینیم آیا برای شروع تولید محتوا آماده هستید یا نه و چه طور باید محتوا نویسی را شروع کنید 🙂 

 

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام ممنون مطالب بسیار عالی بود. درمورد سوال اول : من مدتها دنبال شغلی می گشتم که در زمینه حرفه خودم که نویسندگی باشه و اینکه اگه قرار چیز جدیدی ازش یاد بگیرم برام جذاب باشه و این سایت این خواسته من برآورده کرده برای دونستن هرچیزی که درمورد فریلنسری بسیار مشتاقم چون داره من با دنیای بزرگتری آشنا می کنه پس مطالب عالی تون هرروز انگیزه من بیشتر می کنه. درمورد سوال دوم: من در این برهه از زمان فقط می خوام یک درآمد حداقل پنج میلیونی از فریلنسری داشته باشم فعلا خواسته های بزرگتری ندارم چون در کنار این حرفه باید به علاقه اولم که فیلمنامه نویسی برسم. درمورد سوال سوم: بهترین مزیت محتوا نویسی اینه که می تونم در زمانی که خودم می خوام شروع به کار کنم زیرنظر نیستم و یه جورایی آقای خودمم و از همه مهمتر می نویسم که این کاروخیلی دوست دارم.
    اینم جواب های من. بابت سایت عالی تون واقعاً ممنونم با آرزوی بهترینها برای گروهتون.

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست