« سایه نویسی » در تولید محتوا یعنی چی ؟!

  1. خانه
  2. بازاریابی محتوا
  3. « سایه نویسی » در تولید محتوا یعنی چی ؟!

به نظر شما سایه نویسی در تولید محتوا اخلاقی است یا غیر اخلاقی ؟

شاید ساده ترین مثالی که می توانیم به وسیله آن مفهوم سایه نویسی را تا حدودی درک کنیم کمی برگشت به عقب و رفتن به دوران کودکی و مدرسه است . مشخصا همه ما این تجربه را داریم که بعضی جمعه ها آخر وقت یا شب 13 بدر و بعد از روزها تعطیلی یک دفعه یادمان می افتاد که یک عالمه مشق مان مانده است و از ترس تنبیه و عصبانی شدن معلم مان مجبور بودیم دست به دامان خواهر و برادر بزرگتر یا پدر و مادرمان شویم که قسمتی از مشق های ما را به جای ما بنویسند و کاری هم کنند که خط شان دقیقا مثل خط و نحوه نوشتن ما باشد که معلم متوجه نشود .

دقیقا همین مفهوم و عمل را می توانیم به دنیای تولید محتوا ببریم که در کل دنیا به سایه نویسی یا Ghostwriting در تولید محتوا مشهور است .

دوست ندارید که جلوی مشتری تان ضایع شوید و ندانید که اصلا  سایه نویسی چیست ؟

شاید شما چند وقتی باشد که کار تولید محتوا و نویسندگی تجاری را شروع کرده باشید و به هر کسی که از راه می‌رسد و در مورد کارتان کنجکاو میشود، می‌گویید که «تولید کننده محتوا یا به نوعی نویسنده هستم »  و چند وقتی است که در بیو فیس‌بوک و اینستاگرام نوشته‌اید «یک نویسنده !».

و اتفاقا کارتان هم نسبتا گرفته است و کارفرماهای زیادی به شما کار میدهند تا اینکه یک روز سر و کله کارفرمایی پیدا میشود که از شما می خواهد برای او یا برندشان « سایه نویسی » کنید

و شما انگشت به دهان، می‌مانید. سایه نویسی؟ این دیگه چیه !

شاید اگر اهل مطالعه باشید، سایه نویسی را قبلاً هم شنیده و ایده‌هایی در ذهن خود برای تعریف موضوعی آن داشته یا شاید هم آن را با سیاه نویسی اشتباه گرفته باشید. به هر حال دوست ندارید که در جواب مشتری خود بگویید «امم.. راستش، این سایه نویسی اصلا چی هست؟». گفتن این پاسخ خنده‌دار، قطعا باعث می شود مشتری شما بپرد و کار را به شخص دیگری بدهد .

خب اشکالی ندارد اگر معنی سایه نویسی را نمی‌دانید امروز ما در رایتینا می خواهیم در کنار هم در مورد سایه نویسی و مزایا و معایب آن صحبت کنیم :

راستی قبل از خواندن ادامه مقاله پیغام شیطان تولید محتوا را بخوانید :

سایه نویسی دقیقاً چیست؟

خب شاید همین حالا که در مورد سایه نویسی با هم صحبت کردیم، جستجو کرده باشید سایه نویسی چیست یا به چه کاری می‌آید؟ ساده‌ترین پاسخی که از نتایج جستجوها به دست خواهید آورد این است که سایه نویسی به نوشتن خاطرات افراد مشهور و سلبریتی ها به قلم شخص دیگر اطلاق می‌شود.

واقعاً هم همین طور است اما باید بدانید که این تعریف در سایه نویسی فقط نوک کوه یخی است و قسمت عظیم آن در زیرآب پنهان شده است. سایه نویسی در تولید محتوا، بسیار گسترده تر از نوشتن فقط یک خاطرات ساده از افراد مشهور است. و تقریبا بر عکس اینکه شاید تا به حال اسم آن را به این شکل نشنیده باشیم اتفاقا سایه نویسی در هر جایی هست .

زمانی که شما شروع به سایه نویسی می‌کنید، در نهایت نوشته‌ای را خلق می‌کنید که فرد دیگر آن را به نام خودش منتشر می‌کند. یعنی اینکه شما دیگر حق مالکیت فکری روی آن در زمان انتشار ندارید.

عموماً، کسی که سفارش سایه نویسی به فرد دیگری میدهد ، مالک محتوا و نوشته است  و می‌تواند بر اساس نیاز و خواسته خودش در آن دخل و تصرف کند یا تغییرش دهد. پس چرا از همان اول خودشان شروع به نوشتن نمی‌کنند؟ شاید حوصله کافی برای نوشتن ندارند!

نه لزوماً. به کار گرفتن یک سایه نویس می‌تواند به دلایل گوناگونی اتفاق بیفتد.

سایه نویسی چیست؟

به چه دلایلی فرد یا برندی تصمیم میگیرد از سایه نویس در تولید محتوا استفاده کند ؟

  • ساده ترین دلیل این است که ممکن است کسب و کاری بر اساس برند سازی شخصی مدیر و یا افراد تاثیر گذار در مجموعه به یک نقطه عالی از رشد و توسعه رسیده باشد . و مخاطب به جای  یادآوری نام برند مجموعه بیشتر نام شخص صاحب برند و یا نویسنده محتوا را به یاد بیاورد . و بسیاری از مخاطب ها اصلا به سایت می آیند که فقط نوشته های این فرد را بخوانند . ولی مشخصا با توسعه کسب و کار یک زمانی میرسد که این فرد دیگر قادر نیست زمانی را برای تولید محتوا بگذارد . مشخصا تغییر یکباره نام نویسنده به شخص دیگر ممکن است به برند و اعتبار مجموعه آسیب برساند . به همین دلیل در این زمان صاحب برند و مجموعه تصمیم میگیرد از یک سایه نویس حرفه ای در تولید محتوا استفاده کند که به جای او و با نام او اما به همان سبک مطالبی را بنویسید و منتشر کند .
  • فرد یک داستان خاص یا ایده فکری بی‌نظیری دارد که می‌داند قطعا محتوا نویسی درباره آن می تواند عامل موفقیتش شود اما توانایی نویسندگی یا علاقه ای برای نوشتن این محتوا ندارد، در این زمان هم فرد ممکن است به سراغ یک سایه نویس حرفه ای برود .

دقت کنید که در هیچ یک از مواد بالا، اسمی از نویسنده اصلی آورده نمی‌شود

علاوه بر این موارد میتوانیم انواع دیگری از سایه نویسی را هم در تولید محتوا داشته باشیم :

  • دادن پیش‌نویس بدون ویرایش به یک نویسنده دیگر  و ویرایش کردن آن و در نهایت برگرداندن به صاحب اصلی
  • دریافت چکیده و عنوان از یک بلاگر و گسترش دادن آن برای نوشتن یک مقاله طولانی
  • کنار هم قرار دادن پست‌های کوتاه و ساختن پست بلند
  • دریافت دست‌نویس و بازنویسی کردن آن
  • نوشتن مقاله فقط بر اساس عنوانی که به شما داده شده است
  • گرفتن ایده از کسی، پروراندن و انتشار آن به عنوان پست وبلاگ

همان‌طور که ملاحظه کردید، سایه نویسی از یک ویرایش ساده نوشته یا دست‌نویس تا نوشتن مقاله با گرفتن عنوان می‌تواند تغییر کند و گستردگی زیادی دارد. ولی بحث امروز ما در مورد سایه نویسی وبلاگی است. در دنیا سایه نویس های مشهور و زیادی هستند که می توانید از آنها و روش کارشان ایده بگیرید از جمله روز موریس Roz Morris که در این زمینه بسیار مشهور است و بیش از 4 میلیون محتوا به صورت سایه نویسی از او منتشر شده است .

سایه نویس

چرا شما باید یک سایه نویس در تولید محتوا شوید ؟

 

شاید با خواندن این آموزش تا به اینجا این سوال برای تان پیش آمده باشد که «خب چه کاریه !! وقتی میتونم بنویسیم و محتوا تولید کنم چرا به اسم خودم منتشر نشه و به اسم یک نفر دیگه منتشر بشه !»

و شاید فکر کنید که این زیر پا گذاشتن حق و حقوق شما به عنوان یک محتوا نویس است و با وجود اینکه شما تلاش می‌کنید، اما هیچ حق مالکیتی روی آثار خودتان ندارید. اسم شما جایی نوشته نمی‌شود و هیچ کسی هم متوجه نمی‌شود که شما آن را نوشته باشید.

اما اینکه سایه نویسی خوب است یا بد کاملا به شما و هدف شما از محتوا نویسی بستگی دارد .

بعضی از افراد حاضرند نون شب نداشته باشند ولی برند شخصی شان را بسازند و حتی یک کلمه ای که می نویسند هم به نام خودشان در فضای آنلاین یا آفلاین منتشر شود اما تعداد دیگری از نویسندگان ممکن است دقیقا اعتقادشان مخالف این دسته باشد و فقط به هدف کسب درآمد و گرفتن مبلغ مشخصی پول تولید محتوا کنند .

این دسته از افراد برایشان مهم نیست محتوایی که تولید میکنند به نام چه کسی و در کجا منتشر می شود .روش این دسته از محتوا نویس ها دقیقا مانند یک فردی است که مثلا در خط مونتاژ یک کارخانه تولیدی ماشین مشغول به کار است یا برای این خط تولید طراحی و ایده پردازی میکند . مشخصا برای این افراد مهم نیست ماشینی که تولید می شود را در نهایت چه کسی استفاده میکند و یا اینکه مشتریان این محصول را به اسم برند ایران خودرو یا سایپا میشناسند  و فقط برایشان مهم است که دستمزد خودشان را به صورت ساعتی بگیرند و بروند .

پس اینکه سایه نویسی خوب است یا بد یک جواب کاملا شخصی برای هر نویسنده و تولید کننده محتوا دارد .

سایه نویسی در تولید محتوا

2 مزیت اصلی سایه نویسی در تولید محتوا :

مزیت اول سایه نویسی : درآمد بسیار بالا و بدون محدودیت

شاید یکی از دلایل اصلی که بسیاری از نویسندگان و تولید کننده های محتوا به سایه نویسی علاقه نشان می دهند درآمد بسیار بالای آن باشد . مشخصا در این حالت شما باید تمام سعی خودتان را بکنید که بهترین خودتان را ارائه بدهید تا کارفرما هم به بهترین نتیجه دلخواهش برسد و اسم و رسم خودش را هر روز معتبر تر کند، در نتیجه کمتر کارفرمایی را پیدا میکنید که در این شرایط با شما سر هزنیه چانه بزند .

از لحاظ تعیین دستمزد و قیمت هم معمولا در سایه نویسی دستمزدها بسیار بالاتر از فریلنسری تولید محتوا با نام و نشان خودتان است . و از طرفی هر چه قدر که شما خوب باشید و کارفرما نتیجه بهتری بگیرید میزان اعتیادش به شما و کارتان بیشتر می شود و معمولا هر قیمتی که تعیین کنید او می پذیرد چون حاضر نیست زمان زیادی را از دست بدهد تا بگردد و یک سایه نویسی در سطح شما پیدا کند .

در اصل هیچ قانون خاصی برای قیمت گذاری روی سایه نویسی در تولید محتوا وجود ندارد و شما می‌توانید به صورت دلخواه برای محتوای خودتان قیمت تعیین کنید. و هزینه شما می‌تواند 10 تا 20 % از یک فریلنسر تولید کننده محتوا بیشتر باشد.

مشخصا برای بسیاری از نویسندگان و تولید کننده های محتوا همین مساله بسیار مهم تر و حیاتی تر است تا اینکه درآمد پایینی داشته باشند ولی اسم شان زیر محتواها نوشته شده باشد .

مزیت دوم سایه نویسی :  یادگرفتن چم و خم کار تولید محتوا

در سایه نویسی ، شما با مشتریان و کارفرماهای زیادی ارتباط برقرار میکنید و آشنا می شوید و می توانید به خصوصی ترین و ریزترین اطلاعات و ایده های کسب و کارها نزدیک شوید و می توانید هر روز در موضوع تخصصی که رویش کار میکنید و محتوا نویسی می کنید حرفه ای تر شوید و حتی بعد از مدتی به یکی از صاحب نظران این تخصصی تبدیل می شوید .

و از طرف دیگر با محتوا نویسی در حجم بالا، هر روز مهارت تولید محتوا هم در شما بیشتر و بیشتر رشد میکند . و هر روز به رمز و رازهای محتوا نویسی حرفه ای بیشتر پی می برید و با به کارگیری آنها می توانید به یک حرفه ای تبدیل شوید و زمانی که به این جایگاه رسیدید به فکر برندسازی شخصی خودتان باشید .

اما چرا بعضی ها دوست ندارند سایه نویس باشند ؟

در مورد سایه نویسی همیشه چالش ها و نظرات متفاوت زیادی وجود دارد . مثلا بعضی ها فکر میکنند که این کار در واقعیت غیر قانونی است ، یا از اینکه اسم شان در جایی برده نمیشود احساس بدی بهشان دست می دهد و فکر میکنند فریب خورده اند و محتوای آنها به اسم دیگری منتشر شده و در آینده اگر این محتوا ویروسی شود و یا بسیار پربازدید و پر طرفدار شود کسی از آنها نامی نمی برد و… هزار و یک چالش دیگر که ممکن است سر راه یک سایه نویس در تولید محتوا قرار بگیرد .

تعدادی از چالش های سایه نویسی در تولید محتوا

1- شما به کسی کمک می‌کنید تا مخاطبان خود را گول بزند و این غیراخلاقی است

شما به عنوان یک سایه نویس نوشته‌های خودتان را به شخص دیگری می‌دهید و او به نام خودش منتشر می‌کند. هرچند ممکن است که پول در مقابل آن دریافت کرده باشید اما از دید خیلی ها این کار غیراخلاقی ب نظر می‌رسد.

البته به این توجه کنیم که بحث ما در مورد مقالات علمی نیست، چرا که نوشتن مقاله یا سایه نویسی یک پایان‌نامه دانشجویی و یا علمی از پایه غیراخلاقی است.

اما در مورد تولید محتوای بلاگ و پست‌های مختلف که موضوع بحث ما در این مقاله آموزشی رایتینا است ،مشخصا افرادی که سایه نویسان را استخدام می‌کنند، این کار را قانونی می‌دانند این در حالی است که گروهی از خوانندگان و نویسندگان با آن موافق نیستند.

برای درک بهتر موضوع ما دو سناریو و داستان از یک سایه نویس را بیان می‌کنیم و قضاوت در مورد اخلاقی یا غیراخلاقی بودن را به بعد از بیان این دو داستان موکول می‌کنیم.

  • سناریو اول: نویسنده‌ای یا برندی یک سایه نویس استخدام می‌کند. سایه نویس و نویسنده یا صاحب برند ساعت‌ها در مورد موضوع اصلی صحبت می‌کنند. نویسنده به سایه نویس در مورد عنوان مقاله و همچنین زیر عنوان‌ها و هر آنچه که در داخل متن می‌بایست باشد توضیح می‌دهد. در نهایت سایه نویس نوشته را به نویسنده می‌دهد، او آن را ویراستاری، نگارش و به نام خود منتشر می‌کند.
  • سناریو دوم: نویسنده‌ای یک سایه نویسی استخدام می‌کند. او فقط عنوان اصلی را به سایه نویس می‌گوید و هیچ کار اضافه تری نمیکند. سایه نویس در طول نوشتن پست وبلاگ از نظر و فکر خودش استفاده می‌کند. در نهایت آن را ویرایش و به نویسنده تحویل می‌دهد. نویسنده مطلب را به نام خود منتشر می‌کند.

نظر شخصی من این است که سناریو اول کاملاً اخلاق مدارانه است. چیزی که در داخل پست نوشته شده کاملا بر اساس تفکرات اصلی نویسنده بوده و سایه نویس در آن دخالتی ندارد.

اما در مورد شرایط دوم، کمی اوضاع ناراحت کننده و غیراخلاقی است. من به عنوان یک خواننده دوست دارم مطلبی از یک نویسنده بخوانم نه یک سایه نویس که نمی‌شناسم. پس در این شرایط می‌توانیم بگوییم که نویسنده ما را با سایه نویسی فریب داده است .

پس در مورد اخلاقی بودن یا غیراخلاقی بودن سایه نویسی مشخصا چه نویسنده چه سایه نویس باید کلاه  خودشان را قاضی کنند و به وجدان شان رجوع کنند تا ببینند کجا راه را اشتباه رفته اند و کجا سایه نویسی حرفه ای انجام داده اند و هدف شان گول زدن مخاطب نبوده است.

سایه نویسی

2- مشخصا برای همه ما سخت است که ببینیم شخص دیگری که در واقعیت نویسنده محتوا نیست به جای ما تشویق می شود

یکی از درگیرهای ذهنی و روحی که سایه نویس ها با آن همیشه مواجه می شوند زمانی است که محتوایی که آنها نوشته اند گل میکند و در جاهای زیادی افراد زیادی از آن به خوبی یاد میکنند و محتوای آنها تبدیل به یک کار موفق می شود که همه آن را تشویق میکنند .

مشخصا در این زمان است که سایه نویس با اینکه می دانسته است قرار نیست محتوا به اسم خودش منتشر شود دچار حسادت و آشفتگی های روحی می شود . چون جلوی چشمش می بیند که به خاطر محتوای حرفه ایی که او نوشته است از شخص دیگری تجلیل و قدردانی می شود .

قبول کنید که سخت است ببینید کسی روی تخت حکومتی که شما برایش فراهم کردید، خودنمایی می کند. اما می‌توانید در این شرایط  نیمه پر لیوان را هم ببینید. درخشش محتوای شما ، ناشی از تلاش و زحمت شم و بی‌نظیر بودن کار شما است. به خودتان افتخار کنید و برای کار بعدی آماده شوید.

3-سایه نویسی ممکن است شما را از برندسازی شخصی موفق دور کند

حتی اگر به گرفتن جایزه توسط دیگری راضی شده باشید، حتماً با اینکه مالکیت نوشته خودتان را به دیگری بدهید مشکل دارید. بسیاری از نویسندگان معتقد هستند که برای یک فریلنسر موفق شدن باید هر کلمه‌ای که می‌نویسید به نام خود شما باشد و این یعنی هر محتوایی که می نویسید باید به نام شخص شما منتشر شود .

علاوه بر این زمانی که اسم شما زیر هر پست نوشته می شود در اصل با هر نوشته پروفایل و رزومه کاری تان ارتقا داده می شود و کارفرماهای بیتشری شما را می شناسند و ممکن است به شما پیشنهاد همکاری بدهند .اما در مورد سایه نویسی چه؟ نه نامی، نه نشانی و نه اعتباری.

اما همه چیز هم در سایه نویسی 0 مطلق نیست و گفتن این معایب به این معنی نیست که شما با سایه نویسی در هیچ زمانی نمی توانید موفق و معروف شوید .فقط باید صبر و تحمل بیشتری داشته باشید. سایه نویسی در شروع کار به شما کمک میکند که بعد از مدتی محتواهای قوی‌تری تولید کنید.

و شاید اشتباه خیلی از افراد این است که به سایه نویسی به یک درمان لحظه‌ای فکر می کنند و سریع می خواهند به نتیجه دلخواه شان برسند و شناخته شوند . در صورتی که سایه نویسی برای یک تولید کننده محتوا درمانی است که باید در طول هفته و ماه‌ها آن را ادامه دهید تا در نتیجه اثر بخشی خودش را نشان دهد. پس شما می توانید به سایه نویسی به عنوان یک ارتقا دهنده مهارت تولید محتوا نگاه کنید که در کنارش درآمد زیادی هم برای شما دارد .

به هر حال با توجه به مزایا و معایبی که گفتیم ،سایه نویس شدن یا یک نویسنده اصلی بودن انتخابی است که کاملاً به سلیقه فردی شما وابسته است.

تصمیم با شماست… دوست دارید که فعلا بدلی باشید که تماشاگران برای آن دست می زنند یا خود هنرمند اصلی.

پیشنهاد ما این است که اگر شما در تولید محتوا به یک سطح حرفه ای رسیده اید که می توانید یک برند شخصی را بچرخانید ،قطعا بهتر است به فکر برندسازی شخصی باشید و حتما محتواها را در جاهایی منتشر کنید که اسم خودتان زیر محتوا باشد. در غیر این صورت بهتر است که مدتی به عنوان یک سایه نویس فعالیت کنید تا حرفه‌ای شود.

ولی یادتان باشد که درآمد خوب به این معنی نیست که اهداف و رویاهای خودتان را فراموش کنید و غرق در یک محتوا نویسی ساده زیر سایه دیگران شوید.

 

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۷ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام عرض ادب، جسارتاً غلط املایی داره. 🙂

    • سلام . لحظه هاتون سبز و عالی .
      ممنون از ریزبینی و انتقادتون . من ۲ مورد غلط تایپی پیداکردم و حتما یکبار دیگه ویرایش میکنیم
      البته اگر شما هم کمکمون کنید و بفرمایید که غلط دیکته ای متن کدوم قسمت هستش ممنون میشیم:-)
      پیروز و پاینده باشید

  • آن طور که از این مطلب در نهایت استنباط می‌شود این است که سایه‌نویسی برای کسی مناسب است که هنوز آنقدر حرفه‌ای نشده که روی برند شخصی خودش کار کند، در صورتی که واقعیت این نیست. در دنیا سایه‌نویسی یک کار کاملا حرفه‌ایست و افراد بسیار حرفه‌ای و حتی گاهی شناخته‌شده این کار را می‌کنند. حتی برخی معتقدند که سایه‌نویسی سخت‌تر از نوشتن به نام خود نویسنده است. چون در اینجا باید حس و حال و تم شخصیتی سفارش‌دهنده را کاملا لحاظ کرد. در هر صورت ممنون از طرح این مساله و به این شکل حرفه‌ای. فقط نکته‌ای به نظرم رسید گفتم در میان بگذارم

    • سلام . لحظه هاتون سبز و عالی .
      سپاس از نظر شما .
      نه اتفاقا به نظر شخص من و همونطور که بارها هم توی این متن تکرار شده سایه نویسی الزاما بد نیست و یک انتخاب برای هر تولید کننده محتواست و الزاما هم افراد غیر حرفه ای به سایه نویسی رو نمیارن .
      من یک بار دیگه متن رو مرور کردم . توی چند قسمت و به دفعات این جمله ها تکرار شده بود :
      ……….«اما اینکه سایه نویسی خوب است یا بد کاملا به شما و هدف شما از محتوا نویسی بستگی دارد» …..
      پس مشخصا هر نویسنده یا تولید کننده محتوایی میتونه انتخاب کنه که حتی در سطح حرفه ای به سایه نویسی فکر کنه یا به برند سازی شخصی و اینکه امضای خودش پای محتوایی که می نویسه باشه .
      و توی متن هم ما به افراد مشهور توی دنیا که سایه نویسی هستند هم اشاره کردیم .
      به هر حال ممنون از نکته ای که گفتید .
      شاد ، پیروز و پاینده باشید

  • سلام. مطلبتون یکم دلم رو خنک کرد. فهمیدم اینکه مقاله هام به اسم شخص دیگه ای منتشر میشه، کمی تا قسمتی حرفه ایه و تا کاملا حرفه‌ای بشم، چندان حقیرانه نیس.

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

« سایه نویسی » در تولید محتوا یعنی چی ؟!

به نظر شما سایه نویسی در تولید محتوا اخلاقی است یا غیر اخلاقی ؟

شاید ساده ترین مثالی که می توانیم به وسیله آن مفهوم سایه نویسی را تا حدودی درک کنیم کمی برگشت به عقب و رفتن به دوران کودکی و مدرسه است . مشخصا همه ما این تجربه را داریم که بعضی جمعه ها آخر وقت یا شب 13 بدر و بعد از روزها تعطیلی یک دفعه یادمان می افتاد که یک عالمه مشق مان مانده است و از ترس تنبیه و عصبانی شدن معلم مان مجبور بودیم دست به دامان خواهر و برادر بزرگتر یا پدر و مادرمان شویم که قسمتی از مشق های ما را به جای ما بنویسند و کاری هم کنند که خط شان دقیقا مثل خط و نحوه نوشتن ما باشد که معلم متوجه نشود .

دقیقا همین مفهوم و عمل را می توانیم به دنیای تولید محتوا ببریم که در کل دنیا به سایه نویسی یا Ghostwriting در تولید محتوا مشهور است .

دوست ندارید که جلوی مشتری تان ضایع شوید و ندانید که اصلا  سایه نویسی چیست ؟

شاید شما چند وقتی باشد که کار تولید محتوا و نویسندگی تجاری را شروع کرده باشید و به هر کسی که از راه می‌رسد و در مورد کارتان کنجکاو میشود، می‌گویید که «تولید کننده محتوا یا به نوعی نویسنده هستم »  و چند وقتی است که در بیو فیس‌بوک و اینستاگرام نوشته‌اید «یک نویسنده !».

و اتفاقا کارتان هم نسبتا گرفته است و کارفرماهای زیادی به شما کار میدهند تا اینکه یک روز سر و کله کارفرمایی پیدا میشود که از شما می خواهد برای او یا برندشان « سایه نویسی » کنید

و شما انگشت به دهان، می‌مانید. سایه نویسی؟ این دیگه چیه !

شاید اگر اهل مطالعه باشید، سایه نویسی را قبلاً هم شنیده و ایده‌هایی در ذهن خود برای تعریف موضوعی آن داشته یا شاید هم آن را با سیاه نویسی اشتباه گرفته باشید. به هر حال دوست ندارید که در جواب مشتری خود بگویید «امم.. راستش، این سایه نویسی اصلا چی هست؟». گفتن این پاسخ خنده‌دار، قطعا باعث می شود مشتری شما بپرد و کار را به شخص دیگری بدهد .

خب اشکالی ندارد اگر معنی سایه نویسی را نمی‌دانید امروز ما در رایتینا می خواهیم در کنار هم در مورد سایه نویسی و مزایا و معایب آن صحبت کنیم :

راستی قبل از خواندن ادامه مقاله پیغام شیطان تولید محتوا را بخوانید :

سایه نویسی دقیقاً چیست؟

خب شاید همین حالا که در مورد سایه نویسی با هم صحبت کردیم، جستجو کرده باشید سایه نویسی چیست یا به چه کاری می‌آید؟ ساده‌ترین پاسخی که از نتایج جستجوها به دست خواهید آورد این است که سایه نویسی به نوشتن خاطرات افراد مشهور و سلبریتی ها به قلم شخص دیگر اطلاق می‌شود.

واقعاً هم همین طور است اما باید بدانید که این تعریف در سایه نویسی فقط نوک کوه یخی است و قسمت عظیم آن در زیرآب پنهان شده است. سایه نویسی در تولید محتوا، بسیار گسترده تر از نوشتن فقط یک خاطرات ساده از افراد مشهور است. و تقریبا بر عکس اینکه شاید تا به حال اسم آن را به این شکل نشنیده باشیم اتفاقا سایه نویسی در هر جایی هست .

زمانی که شما شروع به سایه نویسی می‌کنید، در نهایت نوشته‌ای را خلق می‌کنید که فرد دیگر آن را به نام خودش منتشر می‌کند. یعنی اینکه شما دیگر حق مالکیت فکری روی آن در زمان انتشار ندارید.

عموماً، کسی که سفارش سایه نویسی به فرد دیگری میدهد ، مالک محتوا و نوشته است  و می‌تواند بر اساس نیاز و خواسته خودش در آن دخل و تصرف کند یا تغییرش دهد. پس چرا از همان اول خودشان شروع به نوشتن نمی‌کنند؟ شاید حوصله کافی برای نوشتن ندارند!

نه لزوماً. به کار گرفتن یک سایه نویس می‌تواند به دلایل گوناگونی اتفاق بیفتد.

سایه نویسی چیست؟

به چه دلایلی فرد یا برندی تصمیم میگیرد از سایه نویس در تولید محتوا استفاده کند ؟

  • ساده ترین دلیل این است که ممکن است کسب و کاری بر اساس برند سازی شخصی مدیر و یا افراد تاثیر گذار در مجموعه به یک نقطه عالی از رشد و توسعه رسیده باشد . و مخاطب به جای  یادآوری نام برند مجموعه بیشتر نام شخص صاحب برند و یا نویسنده محتوا را به یاد بیاورد . و بسیاری از مخاطب ها اصلا به سایت می آیند که فقط نوشته های این فرد را بخوانند . ولی مشخصا با توسعه کسب و کار یک زمانی میرسد که این فرد دیگر قادر نیست زمانی را برای تولید محتوا بگذارد . مشخصا تغییر یکباره نام نویسنده به شخص دیگر ممکن است به برند و اعتبار مجموعه آسیب برساند . به همین دلیل در این زمان صاحب برند و مجموعه تصمیم میگیرد از یک سایه نویس حرفه ای در تولید محتوا استفاده کند که به جای او و با نام او اما به همان سبک مطالبی را بنویسید و منتشر کند .
  • فرد یک داستان خاص یا ایده فکری بی‌نظیری دارد که می‌داند قطعا محتوا نویسی درباره آن می تواند عامل موفقیتش شود اما توانایی نویسندگی یا علاقه ای برای نوشتن این محتوا ندارد، در این زمان هم فرد ممکن است به سراغ یک سایه نویس حرفه ای برود .

دقت کنید که در هیچ یک از مواد بالا، اسمی از نویسنده اصلی آورده نمی‌شود

علاوه بر این موارد میتوانیم انواع دیگری از سایه نویسی را هم در تولید محتوا داشته باشیم :

  • دادن پیش‌نویس بدون ویرایش به یک نویسنده دیگر  و ویرایش کردن آن و در نهایت برگرداندن به صاحب اصلی
  • دریافت چکیده و عنوان از یک بلاگر و گسترش دادن آن برای نوشتن یک مقاله طولانی
  • کنار هم قرار دادن پست‌های کوتاه و ساختن پست بلند
  • دریافت دست‌نویس و بازنویسی کردن آن
  • نوشتن مقاله فقط بر اساس عنوانی که به شما داده شده است
  • گرفتن ایده از کسی، پروراندن و انتشار آن به عنوان پست وبلاگ

همان‌طور که ملاحظه کردید، سایه نویسی از یک ویرایش ساده نوشته یا دست‌نویس تا نوشتن مقاله با گرفتن عنوان می‌تواند تغییر کند و گستردگی زیادی دارد. ولی بحث امروز ما در مورد سایه نویسی وبلاگی است. در دنیا سایه نویس های مشهور و زیادی هستند که می توانید از آنها و روش کارشان ایده بگیرید از جمله روز موریس Roz Morris که در این زمینه بسیار مشهور است و بیش از 4 میلیون محتوا به صورت سایه نویسی از او منتشر شده است .

سایه نویس

چرا شما باید یک سایه نویس در تولید محتوا شوید ؟

 

شاید با خواندن این آموزش تا به اینجا این سوال برای تان پیش آمده باشد که «خب چه کاریه !! وقتی میتونم بنویسیم و محتوا تولید کنم چرا به اسم خودم منتشر نشه و به اسم یک نفر دیگه منتشر بشه !»

و شاید فکر کنید که این زیر پا گذاشتن حق و حقوق شما به عنوان یک محتوا نویس است و با وجود اینکه شما تلاش می‌کنید، اما هیچ حق مالکیتی روی آثار خودتان ندارید. اسم شما جایی نوشته نمی‌شود و هیچ کسی هم متوجه نمی‌شود که شما آن را نوشته باشید.

اما اینکه سایه نویسی خوب است یا بد کاملا به شما و هدف شما از محتوا نویسی بستگی دارد .

بعضی از افراد حاضرند نون شب نداشته باشند ولی برند شخصی شان را بسازند و حتی یک کلمه ای که می نویسند هم به نام خودشان در فضای آنلاین یا آفلاین منتشر شود اما تعداد دیگری از نویسندگان ممکن است دقیقا اعتقادشان مخالف این دسته باشد و فقط به هدف کسب درآمد و گرفتن مبلغ مشخصی پول تولید محتوا کنند .

این دسته از افراد برایشان مهم نیست محتوایی که تولید میکنند به نام چه کسی و در کجا منتشر می شود .روش این دسته از محتوا نویس ها دقیقا مانند یک فردی است که مثلا در خط مونتاژ یک کارخانه تولیدی ماشین مشغول به کار است یا برای این خط تولید طراحی و ایده پردازی میکند . مشخصا برای این افراد مهم نیست ماشینی که تولید می شود را در نهایت چه کسی استفاده میکند و یا اینکه مشتریان این محصول را به اسم برند ایران خودرو یا سایپا میشناسند  و فقط برایشان مهم است که دستمزد خودشان را به صورت ساعتی بگیرند و بروند .

پس اینکه سایه نویسی خوب است یا بد یک جواب کاملا شخصی برای هر نویسنده و تولید کننده محتوا دارد .

سایه نویسی در تولید محتوا

2 مزیت اصلی سایه نویسی در تولید محتوا :

مزیت اول سایه نویسی : درآمد بسیار بالا و بدون محدودیت

شاید یکی از دلایل اصلی که بسیاری از نویسندگان و تولید کننده های محتوا به سایه نویسی علاقه نشان می دهند درآمد بسیار بالای آن باشد . مشخصا در این حالت شما باید تمام سعی خودتان را بکنید که بهترین خودتان را ارائه بدهید تا کارفرما هم به بهترین نتیجه دلخواهش برسد و اسم و رسم خودش را هر روز معتبر تر کند، در نتیجه کمتر کارفرمایی را پیدا میکنید که در این شرایط با شما سر هزنیه چانه بزند .

از لحاظ تعیین دستمزد و قیمت هم معمولا در سایه نویسی دستمزدها بسیار بالاتر از فریلنسری تولید محتوا با نام و نشان خودتان است . و از طرفی هر چه قدر که شما خوب باشید و کارفرما نتیجه بهتری بگیرید میزان اعتیادش به شما و کارتان بیشتر می شود و معمولا هر قیمتی که تعیین کنید او می پذیرد چون حاضر نیست زمان زیادی را از دست بدهد تا بگردد و یک سایه نویسی در سطح شما پیدا کند .

در اصل هیچ قانون خاصی برای قیمت گذاری روی سایه نویسی در تولید محتوا وجود ندارد و شما می‌توانید به صورت دلخواه برای محتوای خودتان قیمت تعیین کنید. و هزینه شما می‌تواند 10 تا 20 % از یک فریلنسر تولید کننده محتوا بیشتر باشد.

مشخصا برای بسیاری از نویسندگان و تولید کننده های محتوا همین مساله بسیار مهم تر و حیاتی تر است تا اینکه درآمد پایینی داشته باشند ولی اسم شان زیر محتواها نوشته شده باشد .

مزیت دوم سایه نویسی :  یادگرفتن چم و خم کار تولید محتوا

در سایه نویسی ، شما با مشتریان و کارفرماهای زیادی ارتباط برقرار میکنید و آشنا می شوید و می توانید به خصوصی ترین و ریزترین اطلاعات و ایده های کسب و کارها نزدیک شوید و می توانید هر روز در موضوع تخصصی که رویش کار میکنید و محتوا نویسی می کنید حرفه ای تر شوید و حتی بعد از مدتی به یکی از صاحب نظران این تخصصی تبدیل می شوید .

و از طرف دیگر با محتوا نویسی در حجم بالا، هر روز مهارت تولید محتوا هم در شما بیشتر و بیشتر رشد میکند . و هر روز به رمز و رازهای محتوا نویسی حرفه ای بیشتر پی می برید و با به کارگیری آنها می توانید به یک حرفه ای تبدیل شوید و زمانی که به این جایگاه رسیدید به فکر برندسازی شخصی خودتان باشید .

اما چرا بعضی ها دوست ندارند سایه نویس باشند ؟

در مورد سایه نویسی همیشه چالش ها و نظرات متفاوت زیادی وجود دارد . مثلا بعضی ها فکر میکنند که این کار در واقعیت غیر قانونی است ، یا از اینکه اسم شان در جایی برده نمیشود احساس بدی بهشان دست می دهد و فکر میکنند فریب خورده اند و محتوای آنها به اسم دیگری منتشر شده و در آینده اگر این محتوا ویروسی شود و یا بسیار پربازدید و پر طرفدار شود کسی از آنها نامی نمی برد و… هزار و یک چالش دیگر که ممکن است سر راه یک سایه نویس در تولید محتوا قرار بگیرد .

تعدادی از چالش های سایه نویسی در تولید محتوا

1- شما به کسی کمک می‌کنید تا مخاطبان خود را گول بزند و این غیراخلاقی است

شما به عنوان یک سایه نویس نوشته‌های خودتان را به شخص دیگری می‌دهید و او به نام خودش منتشر می‌کند. هرچند ممکن است که پول در مقابل آن دریافت کرده باشید اما از دید خیلی ها این کار غیراخلاقی ب نظر می‌رسد.

البته به این توجه کنیم که بحث ما در مورد مقالات علمی نیست، چرا که نوشتن مقاله یا سایه نویسی یک پایان‌نامه دانشجویی و یا علمی از پایه غیراخلاقی است.

اما در مورد تولید محتوای بلاگ و پست‌های مختلف که موضوع بحث ما در این مقاله آموزشی رایتینا است ،مشخصا افرادی که سایه نویسان را استخدام می‌کنند، این کار را قانونی می‌دانند این در حالی است که گروهی از خوانندگان و نویسندگان با آن موافق نیستند.

برای درک بهتر موضوع ما دو سناریو و داستان از یک سایه نویس را بیان می‌کنیم و قضاوت در مورد اخلاقی یا غیراخلاقی بودن را به بعد از بیان این دو داستان موکول می‌کنیم.

  • سناریو اول: نویسنده‌ای یا برندی یک سایه نویس استخدام می‌کند. سایه نویس و نویسنده یا صاحب برند ساعت‌ها در مورد موضوع اصلی صحبت می‌کنند. نویسنده به سایه نویس در مورد عنوان مقاله و همچنین زیر عنوان‌ها و هر آنچه که در داخل متن می‌بایست باشد توضیح می‌دهد. در نهایت سایه نویس نوشته را به نویسنده می‌دهد، او آن را ویراستاری، نگارش و به نام خود منتشر می‌کند.
  • سناریو دوم: نویسنده‌ای یک سایه نویسی استخدام می‌کند. او فقط عنوان اصلی را به سایه نویس می‌گوید و هیچ کار اضافه تری نمیکند. سایه نویس در طول نوشتن پست وبلاگ از نظر و فکر خودش استفاده می‌کند. در نهایت آن را ویرایش و به نویسنده تحویل می‌دهد. نویسنده مطلب را به نام خود منتشر می‌کند.

نظر شخصی من این است که سناریو اول کاملاً اخلاق مدارانه است. چیزی که در داخل پست نوشته شده کاملا بر اساس تفکرات اصلی نویسنده بوده و سایه نویس در آن دخالتی ندارد.

اما در مورد شرایط دوم، کمی اوضاع ناراحت کننده و غیراخلاقی است. من به عنوان یک خواننده دوست دارم مطلبی از یک نویسنده بخوانم نه یک سایه نویس که نمی‌شناسم. پس در این شرایط می‌توانیم بگوییم که نویسنده ما را با سایه نویسی فریب داده است .

پس در مورد اخلاقی بودن یا غیراخلاقی بودن سایه نویسی مشخصا چه نویسنده چه سایه نویس باید کلاه  خودشان را قاضی کنند و به وجدان شان رجوع کنند تا ببینند کجا راه را اشتباه رفته اند و کجا سایه نویسی حرفه ای انجام داده اند و هدف شان گول زدن مخاطب نبوده است.

سایه نویسی

2- مشخصا برای همه ما سخت است که ببینیم شخص دیگری که در واقعیت نویسنده محتوا نیست به جای ما تشویق می شود

یکی از درگیرهای ذهنی و روحی که سایه نویس ها با آن همیشه مواجه می شوند زمانی است که محتوایی که آنها نوشته اند گل میکند و در جاهای زیادی افراد زیادی از آن به خوبی یاد میکنند و محتوای آنها تبدیل به یک کار موفق می شود که همه آن را تشویق میکنند .

مشخصا در این زمان است که سایه نویس با اینکه می دانسته است قرار نیست محتوا به اسم خودش منتشر شود دچار حسادت و آشفتگی های روحی می شود . چون جلوی چشمش می بیند که به خاطر محتوای حرفه ایی که او نوشته است از شخص دیگری تجلیل و قدردانی می شود .

قبول کنید که سخت است ببینید کسی روی تخت حکومتی که شما برایش فراهم کردید، خودنمایی می کند. اما می‌توانید در این شرایط  نیمه پر لیوان را هم ببینید. درخشش محتوای شما ، ناشی از تلاش و زحمت شم و بی‌نظیر بودن کار شما است. به خودتان افتخار کنید و برای کار بعدی آماده شوید.

3-سایه نویسی ممکن است شما را از برندسازی شخصی موفق دور کند

حتی اگر به گرفتن جایزه توسط دیگری راضی شده باشید، حتماً با اینکه مالکیت نوشته خودتان را به دیگری بدهید مشکل دارید. بسیاری از نویسندگان معتقد هستند که برای یک فریلنسر موفق شدن باید هر کلمه‌ای که می‌نویسید به نام خود شما باشد و این یعنی هر محتوایی که می نویسید باید به نام شخص شما منتشر شود .

علاوه بر این زمانی که اسم شما زیر هر پست نوشته می شود در اصل با هر نوشته پروفایل و رزومه کاری تان ارتقا داده می شود و کارفرماهای بیتشری شما را می شناسند و ممکن است به شما پیشنهاد همکاری بدهند .اما در مورد سایه نویسی چه؟ نه نامی، نه نشانی و نه اعتباری.

اما همه چیز هم در سایه نویسی 0 مطلق نیست و گفتن این معایب به این معنی نیست که شما با سایه نویسی در هیچ زمانی نمی توانید موفق و معروف شوید .فقط باید صبر و تحمل بیشتری داشته باشید. سایه نویسی در شروع کار به شما کمک میکند که بعد از مدتی محتواهای قوی‌تری تولید کنید.

و شاید اشتباه خیلی از افراد این است که به سایه نویسی به یک درمان لحظه‌ای فکر می کنند و سریع می خواهند به نتیجه دلخواه شان برسند و شناخته شوند . در صورتی که سایه نویسی برای یک تولید کننده محتوا درمانی است که باید در طول هفته و ماه‌ها آن را ادامه دهید تا در نتیجه اثر بخشی خودش را نشان دهد. پس شما می توانید به سایه نویسی به عنوان یک ارتقا دهنده مهارت تولید محتوا نگاه کنید که در کنارش درآمد زیادی هم برای شما دارد .

به هر حال با توجه به مزایا و معایبی که گفتیم ،سایه نویس شدن یا یک نویسنده اصلی بودن انتخابی است که کاملاً به سلیقه فردی شما وابسته است.

تصمیم با شماست… دوست دارید که فعلا بدلی باشید که تماشاگران برای آن دست می زنند یا خود هنرمند اصلی.

پیشنهاد ما این است که اگر شما در تولید محتوا به یک سطح حرفه ای رسیده اید که می توانید یک برند شخصی را بچرخانید ،قطعا بهتر است به فکر برندسازی شخصی باشید و حتما محتواها را در جاهایی منتشر کنید که اسم خودتان زیر محتوا باشد. در غیر این صورت بهتر است که مدتی به عنوان یک سایه نویس فعالیت کنید تا حرفه‌ای شود.

ولی یادتان باشد که درآمد خوب به این معنی نیست که اهداف و رویاهای خودتان را فراموش کنید و غرق در یک محتوا نویسی ساده زیر سایه دیگران شوید.

 

۷ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام عرض ادب، جسارتاً غلط املایی داره. 🙂

    • سلام . لحظه هاتون سبز و عالی .
      ممنون از ریزبینی و انتقادتون . من ۲ مورد غلط تایپی پیداکردم و حتما یکبار دیگه ویرایش میکنیم
      البته اگر شما هم کمکمون کنید و بفرمایید که غلط دیکته ای متن کدوم قسمت هستش ممنون میشیم:-)
      پیروز و پاینده باشید

  • آن طور که از این مطلب در نهایت استنباط می‌شود این است که سایه‌نویسی برای کسی مناسب است که هنوز آنقدر حرفه‌ای نشده که روی برند شخصی خودش کار کند، در صورتی که واقعیت این نیست. در دنیا سایه‌نویسی یک کار کاملا حرفه‌ایست و افراد بسیار حرفه‌ای و حتی گاهی شناخته‌شده این کار را می‌کنند. حتی برخی معتقدند که سایه‌نویسی سخت‌تر از نوشتن به نام خود نویسنده است. چون در اینجا باید حس و حال و تم شخصیتی سفارش‌دهنده را کاملا لحاظ کرد. در هر صورت ممنون از طرح این مساله و به این شکل حرفه‌ای. فقط نکته‌ای به نظرم رسید گفتم در میان بگذارم

    • سلام . لحظه هاتون سبز و عالی .
      سپاس از نظر شما .
      نه اتفاقا به نظر شخص من و همونطور که بارها هم توی این متن تکرار شده سایه نویسی الزاما بد نیست و یک انتخاب برای هر تولید کننده محتواست و الزاما هم افراد غیر حرفه ای به سایه نویسی رو نمیارن .
      من یک بار دیگه متن رو مرور کردم . توی چند قسمت و به دفعات این جمله ها تکرار شده بود :
      ……….«اما اینکه سایه نویسی خوب است یا بد کاملا به شما و هدف شما از محتوا نویسی بستگی دارد» …..
      پس مشخصا هر نویسنده یا تولید کننده محتوایی میتونه انتخاب کنه که حتی در سطح حرفه ای به سایه نویسی فکر کنه یا به برند سازی شخصی و اینکه امضای خودش پای محتوایی که می نویسه باشه .
      و توی متن هم ما به افراد مشهور توی دنیا که سایه نویسی هستند هم اشاره کردیم .
      به هر حال ممنون از نکته ای که گفتید .
      شاد ، پیروز و پاینده باشید

  • سلام. مطلبتون یکم دلم رو خنک کرد. فهمیدم اینکه مقاله هام به اسم شخص دیگه ای منتشر میشه، کمی تا قسمتی حرفه ایه و تا کاملا حرفه‌ای بشم، چندان حقیرانه نیس.

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست