روش های تولید محتوا | تبدیل یک صفحه سفید به ثروت!

  1. خانه
  2. بازاریابی محتوا
  3. روش های تولید محتوا | تبدیل یک صفحه سفید به ثروت!

این روش تولید محتوا را حتما امتحان کنید !

نمی دانم برای شما هم پیش آمده یک صفحه ورد را باز کنید یا یک کاغذ سفید جلوی خودتان بگذارید و تصمیم بگیرید یک مقاله یا محتوای جدید بنویسید ، اما یک دفعه چشم باز کنید و ببینید چندین ساعت از زمانی که می خواستید شروع کنید گذشته است و شما همچنان به برگه خالی زل زده اید ؟!!

برای من که این صحنه خیلی تکراری بود تا اینکه با خواندن آموزش ها های زیاد به این نتیجه رسیدم که به کمک تکنیک هایی می توانیم این برگه سفید را به یک مقاله پربازدید در صفحه # 1 گوگل تبدیل کنم .

شما هم می توانید با رعایت چند اصل ساده در نوشتن و تعیین استراتژی محتوایی خودتان به نسبت روزهای قبل، در زمان هایی که چیزی به یادتان نمی آید برای نوشتن رنج کمتری را تجربه کنید و می توانید از یک کاغذ سفید به یک مقاله جامع و کامل و و هم سو با معیارهای خودتان یا کارفرما برسید.

اصلا نگران عملی بودن این روش ها نباشید!

تمام این تکنیک ها را خود من بارها و بارها امتحان کرده ام  و همه شان برای من جواب داده اند . هرچند که هیچ وقت نمی توانیم یک نسخه کلی برای همه بپیچیم اما می توانید خودتان هم این روش ها را امتحان کنید و بهترین و کارآمدترین مورد را برای خودتان انتخاب کنید

 

روش های تولید محتوا برای تبدیل یک صفحه سفید به یک مقاله در صفحه #1 گوگل

1- کمک گرفتن از گوگل برای بال و پر دادن به ایده اولیه تان

زمانی که شما تصمیم می گیرید درباره یک کلمه کلیدی خاص یا یک موضوع مشخص در کسب و کار و تخصص خودتان بنویسید شاید در چند ساعت اول که این ایده به ذهن تان رسیده کاملا ناامید شوید که به جز چند جمله، دیگر چیزی به ذهن تان نمی رسد .

اما کار یک تولید کننده محتوا ناامید شدن و دست کشیدن از نوشتن نیست . این روزها همه ما تولید کننده های محتوا و نویسنده ها یک دستیار همیشه در صحنه داریم به نام « گوگل » که می توانیم هر جایی که حس کردیم نیاز به کمکش داریم به سراغش برویم و ایده اول مان را که در حد چند خط بود به چند هزار کلمه برسانیم .

اما چه طور ؟

یکی از روش های تولید محتوا این است که شما قبل از اینکه به سراغ نوشتن محتوا بروید اول باید تا حدودی بدانید که اصلا در مورد چه چیز هایی می خواهید بنویسید .

یک تجربه شخصی :

مثلا زمانی که من تصمیم گرفتم یک مگا پست در زمینه کتاب صوتی بنویسم ، واقعا چیزی که در ذهنم بود شاید در حالت کش داده شده نهایتا به 800 تا 1000 کلمه می رسید .

در صورتی که زمانی که حدود نیم ساعت وقت گذاشتم و در گوگل جستجو کردم و عنوان هایی که باید در مورد آنها صحبت کنم را در آوردم و نوشتم و یک بار در ذهنم مرور کردم و تخمین زدم که چه قدر می توانم این ایده را بال و پر بدهم در کمال تعجب دیدم که چند پاراگراف تبدیل به یک محتوا حدود 20 هزار کلمه ای شد !!

اول فکر میکردم خب فقط نهایتا می توانم یکی دو خط در مورد فواید کتاب صوتی بنویسیم و به چند مورد از پرفروش ترین کتاب های صوتی اشاره کنم و تمام . اما بعد از جستجو در گوگل به این موضوعات رسیدم که هر کدام شان هم در جای خودشان کلی مطلب داشتند :

کتاب صوتی چیست؟

تاریخچه کتاب صوتی مزایای استفاده از کتاب صوتی در مقابل کتاب کاغذی (حداقل 16 مورد )

تاثیرکتاب صوتی در تشویق کودکان و نوجوانان به کتابخوانی

مقایسه میزان یادگیری از کتاب کاغذی در مقابل کتاب صوتی

بهتر است کتاب صوتی گوش کنیم یا کتاب کاغذی بخوانیم ؟

روش ساخت و تولید کتاب صوتی

معرفی ویژگی‌های یک پخش کننده کتاب صوتی

برای گوش کردن به کتاب صوتی به چه چیزهایی نیاز داریم ؟

کتاب صوتی خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

موضوعات کتاب های صوتی

خب همین یک کار جستجوی کوچک و وقت گذاشتن نیم ساعته باعث تبدیل« یک صفحه سفید کاغذ به یک مقاله چند هزار کلمه ای » شد که حالا فقط باید شروع میکردم به اجرا و نوشتن محتوا طبق این دسته بندی ها .

البته باید از گوگل به خاطر چندین و چند مورد راهنمایی برای تبدیل یه صفحه سفید به یک مقاله عالی تشکر کنیم. چون گوگل علاوه بر نشان دادن جستجوهای متفاوت در قسمت Search ، بعد از انجام جستجو بر اساس خواسته شما در نهایت قسمتی با عنوان «جستجوهای مربوط به …» را نشان می‌دهد. هر کدام از این موارد هم در جای خودشان می‌توانند گزینه‌های مناسب برای تولید یک مقاله دیگر و یا ارتقا همین مقاله ای باشند که می خواهیم بنویسیم.

من خودم چون عاشق تولید محتوا هستم برای مثال های رایتینا هم همیشه به سراغ عبارت جذاب و با ارزش و دوست داشتنی  « تولید محتوا » می روم 😉

زمانی که این عبارت را در گوگل سرچ کردم فهمیدم چه قدر مقاله خوب از این عبارت ها یا کلمات کلیدی ای می توانم برای رایتینا بنویسیم که تا به حال شاید به آنها فکر هم نکرده بودم:

  • شرکت‌های تولید کننده محتوا
  • آژانس های تولید محتوا
  • دستمزد تولید محتوا
  • ستارگان تولید محتوا
  • تولید کننده محتوا چیست
  • تولید کننده محتوا به انگلیسی
  • مهارت‌های لازم برای تولید محتوا
  • استخدام تولید کننده محتوا
  • استخدام کارشناس تولید محتوا
  • دعوت به همکاری تولید محتوا
  • چگونه تولید محتوا بسازیم ؟
  • چگونه تولید محتوا درست کنیم ؟

البته این دو تای آخر واقعا برای خود من هم عجیب و غریب بود!!

چگونه تولید محتوا بسازیم !
چگونه تولید محتوا بسازیم !

پس هر کدام از پیشنهاد‌های گوگل می‌تواند پیشنهاد خوبی برای رشد و توسعه یک کلید واژه یا موضوع اصلی باشد.

و چیزی که گوگل به شما نشان می‌دهد،میتواند جرقه‌ اولیه برای شروع خلاقیت شما و نوشتن محتواهای جذاب و دوست داشتنی باشد . پس هر زمانی که حس کردید حرفی برای گفتن ندارید به جای اینکه ساعت ها به یک صفحه کاغذ سفید یا یک صفحه ورد خالی زل بزنید و در انتهای روز هم یه تولید کننده محتوای افسرده و سرخورده باشید می توانید با نهایتا 30 دقیقه تا 1 ساعت وقت گذاشتن و جستجو در گوگل کلی ایده خوب برای شروع تولید محتوا به ذهن تان برسد.

2- یک « برگه اسکلت تولید محتوا » برای موضوع بنویسید

متن بلند و محتوای طولانی همانند ساختمان‌های آسمان خراش است. وجود بنا و پی‌ریزی مناسب برای استحکام کافی سازه لازم و ضروری است. از این رو نوشته‌های بلند و طولانی نیز نیاز شدید به اسکلت‌بندی و نوشتن لیستی از کلیات موضوع دارند. ما به این نوشته « اسکلت بندی تولید محتوا » می گوییم .

نوشتن « برگه اسکلت تولید محتوا » برای موضوع
نوشتن « برگه اسکلت تولید محتوا » برای موضوع

اسکلت تولید محتوا لیستی است که شما بعد از تعیین موضوع و همچنین هدف تولید محتوا شروع به نوشتن آن میکنید.  و در اصل موضوعات و ضروریاتی است که حتما باید در مقاله به آنها اشاره کنید. برای مثال اگر می‌خواهید در مورد خرید یک محصول خاص محتوا بنویسید، می‌توانید به شکل زیر یک «برگه اسکلت تولید محتوا » بنویسید:

  • نمایش و بزرگنمایی یک مشکل یا نقص  و نیاز به همان محصول خاص برای رفع آن
  • ویدئو یا تصاویری از افراد در زمان مواجه با این مشکل برای ایجاد تعامل بیشتر
  • داستان ها و تجربه های شخصی در مورد این مشکل
  • چرا مخاطب باید این محصول را بخرد ؟
  • نشان دادن انتهای داستان و زمانی که این محصول باعث حل مشکل شده است
  • اخطار و هشدار به مخاطب که اگر از این محصول استفاده نکند چه مشکلات بیشتری برایش پیش می آید
  • نوشتن در مورد توصیه ها و اظهار نظر مشتریانی که از این محصول استفاده کرده اند
  •  نشان  دادن کارایی‌های مختلف محصول
  • مقایسه قیمت و ارزش محصول
  • مقایسه این محصول با سایر محصولات
  • تخفیف ها و قیمت‌های متنوع برای محصول بر اساس ویژگی‌های آن
  • پاسخ دادن به سؤالات و ابهامات احتمالی در ذهن مخاطب
  • روش و چگونگی ثبت درخواست خرید
  • نوشتن در مورد برند و سابقه و اعتبار برند

و این لیست می تواند ادامه داشته باشد….

پس برای نوشتن یک محتوای کامل و خوب و طولانی حتما و حتما باید یک برگه اسکلت اولیه داشته باشیم که در زمان نوشتن به ما کمک کند از موضوع پرت نشویم و پایه ریزی محتوای ما درست باشد . پس تا جایی که می توانید در نوشتن این اسکلت اولیه دقت کنید و وقت خوبی برایش بگذارید تا در نهایت ساختمان و آسمان خراش محتوای تان تا ثریا کج نرود !

 

 

3- برای جذاب تر شدن محتوانویسی برای مخاطب یک عینک واقعیت مجازی بسازید

نمی دانم برای شما هم پیش آمده که در یکی از این مجتمع های تجاری یا شهر بازی ها یکی از این عینک های سه بعدی واقعیت مجازی را به چشم خودتان بزنید یا نه .

ولی اگر پیش نیامده و تا به حال تست نکرده اید حتما برای نوشتن محتوای خوب هم که شده یکبار آن را تست کنید .

زمانی که این عینک ها را به چشم تان می زنید کاملا از فضایی که هستید بیرون می آیید و به فضایی می روید که شاید حتی تا به حال در دنیای واقعی یکبار هم آن فضا را تجربه نکرده باشید .

در لحظاتی که این عینک روی چشم شماست به هیچ وجه هیچ چیز دیگری جز فضایی که توسط این عینک ها به شما نشان داده می شود نمی بینید و انقدر این فضا به واقعیت نزدیک است که ممکن است به خاطر پلنگی که در حال حمله به شماست فریاد بزنید یا به خاطر ماشینی که با سرعت در حال نزدیک شدن به شماست جا خالی بدهید و خودتان را به سمت دیگر پرت کنید و… خلاصه همه چیز واقعی ِ واقعی به نظر می رسد .

روش تولید محتوا
روش تولید محتوا

اما ما از تکنیک « عینک های سه بعدی واقعیت مجازی » چه طور می توانیم تولید محتوا استفاده کنیم ؟

خب شما در زمان تولید محتوا و خصوصا کپی رایتینگ یا نوشتن متن های تبلیغاتی نیاز دارید یکی از همین عینک ها را برای مخاطب تان بسازید

چه جوری ؟

باید به کمک کلمات تان هوشمندانه مخاطب را وارد فضایی کنید که هدف تان است .

چه طور ؟

برای مثال، بیایید با هم نگاهی به عینک‌های قابل انتخاب برای نوشتن یک متن تبلیغاتی خوب برای خرید یک وسیله ورزشی مثل تنیس یا چوب گلف یا … بیندازیم :

  1. عینک برتری‌جویی: این عینک باید جوری ساخته شود که به محض اینکه مخاطب نوشته شما را می خواند ، مخاطب را به فضای مسابقه ببرد  و به او نشان دهد که می‌تواند مسابقه را ببرد به شرط اینکه چیزی که شما به او پیشنهاد می دهید را بخرد و استفاده کند
  • با خرید این کفش ورزشی می‌توانی همه حریفان خودت رو از سر راه برداری
  • فقط مسابقه رو نبر، همه رو به خاطر عملکردت متعجب کن
  • گلف برای تازه کارها فقط یک سرگرمیه ولی برای حرفه‌ای‌هایی مثل تو یک سبک زندگیه
  1. عینک تأثیرگذاری و الهام بخشی: با این عینک به مخاطب کمک می‌کنید که خودش را جای ورزشکاران حرفه ای و پیروز میدان بگذارد
  • وقتش رسیده که مثل مایکل جردن توپ رو با یک اشاره داخل سبد بندازی!
  • لیونل مسی هم یک روز مثل شما از 0 شروع کرد اما مهم این است که درست مسیر را ادامه داد تا به اینجا رسید . میدونید راز موفقیتش چی بود ؟
  • چی بهتر از یه تنیس شبیه تنیس راجر فدرر  میتونه بهت توی مسابقه اعتماد به نفس بده؟!
  1. عینک منفعت زیاد : با گذاشتن این عینک روی چشم مخاطب به کمک کلمات تان به مخاطب نشان می دهید که بیشتر از حد تصور این وسیله ورزشی برایش سود دارد
  • این کتونی ورزشی به تو کمک میکنه  1 دقیقه از همه رقیب هاجلو بیافتید ؟ میدونی این توی یه مسابقه دو یعنی چی ؟!
  • با این چوب گلف همه توپ هاتو بنداز تو سوراخ !

و … صدها عینک شبیه این . ولی قبل از انتخاب عینک باید دقیقا بدانید که مخاطب هدف شما کیست ؟ و در مورد پرسونای مخاطب اطلاعات جامعی داشته باشید تا بتوانید عینک مناسب او را انتخاب کنید.

 

4- یک لیست پرسش و پاسخ تهیه کنید

سؤال پردازی و پاسخ دادن به هر کدام از سؤالات یکی دیگر از روش های تولید محتوا و رسیدن از کاغذ سفید به یک مقاله پر و پیمان است.

در اصل هم فکر کنید هر محتوایی بر اساس پاسخ دهی به یک سری از سؤالات نوشته می‌شود. از این رو هر موضوعی که شما برای نوشتن انتخاب کرده باشید، در پس پرده دارای چندین سؤال اساسی و چند ده سؤال غیراساسی و نامرتبط است.

شما برای طرح سؤالات می‌توانید از خلاقیت خودتان یا روش های دیگری مانند گوگل کردن استفاده کنید.

پس کاغذ و قلم بردارید و هر سؤالی که به ذهنتان در مورد موضوع مقاله می‌رسد یا از گوگل کردن پیدا میکنید را یادداشت کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید مقاله‌ای مربوط به «شغل تولید محتوا» بنویسید، می‌توانید به سؤالات زیر در آن مقاله پاسخ دهید:

  • تولید کننده محتوا کیست؟
  • تولید کننده محتوا چه کاری می‌کند؟
  • حقوق تولید کننده محتوا چقدر است؟
  • چه کسانی در تولید محتوا می‌توانند فعالیت کنند؟
  • استعدادهای لازم برای تولید محتوا چیست؟
  • برای تولید محتوای حرفه ای چه مهارت هایی را باید بلد باشیم ؟
  • تولید کننده محتوای موفق کیست؟

و هزاران سؤال دیگر که می‌توانید بر اساس آن مقاله و همچنین زیر عنوان ها را بنویسید. البته شاید در مورد یک موضوع به سوالات زیادی برسید که نتوانید یا نخواهید که همه آنها را در یک مقاله جمع کنید و پاسخ بدهید . بنابراین می توانید با یک تیر چند نشان بزنید و با یک بار نشستن و نوشتن این سوالات برای چند مقاله تان محتواسازی کنید .

 

5-از روش کلید و قفل برای پیدا کردن ایده عنوان مقاله استفاده کنید

در این روش قفل به حالتی گفته می‌شود که شما مطلبی در مورد نکوهش یا نفی یک چیزی نویسید و کلید زمانی است که در مورد مزایا یا نکات مثبت آن صحبت  می‌کنید. این روش یک روش جذاب برای پیدا کردن عنوان و شروع تولید محتوا است .

روش تولید محتوا قفل و کلید
روش تولید محتوا قفل و کلید

برای این اجرای این می‌توانید از چند راهکار استفاده کنید:

  • نوشتن در مورد موضوعی که اکثر مردم برداشت غلطی در مورد آن دارند
  • نوشتن در مورد مشکلی که مردم اغلب با آن مواجه هستند
  • بایدها و نبایدهای همیشگی

سایت‌های سلامتی و تناسب اندام مثل سایت چطور از این روش عنوان نویسی زیاد استفاده می‌کنند. مثلا عنوانی مثل «12 غذایی که برای مقابله با استرس نباید بخرید و 17 غذایی که باید بخورید» . در که در این مورد، کلید «17 غذایی که باید بخورید» و قفل «12 غذایی که نباید بخرید» است.و معمولا مخاطب ها هم علاقه زیادی به این موضوعات و عنوان ها دارند و نمی توانند جلوی خودشان را برای کلیک نکردن بگیرند . علاوه بر اینکه نوشتن این محتواها معمولا برای خود نویسنده و تولید کننده محتوا هم جذاب و هیجان برانگیز است و باعث می شود راحت تر شروع به نوشتن کند و صفحه را پر کند .

6- به جای اینکه چیزی بنویسید به صورت یک قصه شروع به گفتن بگویید

خب مشخصا این روزها که همه ما در انواع و اقسام تکنولوژی غرق شده ایم چرا از این همه تکنولوژی و اپلیکیشن به عنوان یک روش تولید محتوای جذاب استفاده نکنیم ؟

بهترین کار این است که هر زمانی که حس کردید چیزی برای نوشتن ندارید به جای زل زدن به صفحه سفید شال و کلاه کنید و بیرون بزنید .

مطمئن باشید در طول پیاده روی یا حتی رانندگی ایده های زیادی به ذهن تان می رسد اما در نگاه اول شاید فکر کنید که خب حالا هر زمان پشت میزم و لپ تاپم رسیدم شروع میکنم به نوشتن و شاید بارها هم این اتفاق افتاده باشد و دوباره به محض اینکه پشت میز برسید همه چیز یادتان برود .

پس راهکار چیست ؟

راهکار این است که در این موقع از یک اپ یا برنامه ضبط صدا استفاده کنید و هر چیزی که به ذهن تان می رسد و می خواهید بنویسید را در همان پشت فرمان یا در حال پیاده روی بگویید و صدای تان را ضبط کنید .

و البته به غیر از این، نرم افزارهای زیادی هم هستند که مستقیم می توانند صدای شما را به متن تبدیل کنند و به این شکل حتی نیاز به تایپ مجدد حرف های تان ندارید .

خب چه چیزی بهتر از این ؟

یعنی شما می توانید در ماشین و پارک و سفر و … هم تولید محتوا کنید 🙂

مثلا یکی از سایت هایی که در این زمینه می توانید از آن کمک بگیرید سایت www.speechtexter.com است . با باز کردن این سایت می توانید روی گزینه start  بزنید و در سمت راست صفحه زبان مورد نظر خودتان را انتخاب کنید که فارسی هم جزو زبان های آن هست .

تولید محتوا و تبدیل متن به صوت
تولید محتوا و تبدیل متن به صوت

 

7- نوشتن محتوا را به کمک یکی از فرمول های تولید محتوا شروع کنید

یکی از راه های موفقیت در هر تخصص و کاری نیم نگاهی به کارهایی است که افراد موفق و تاثیر گذار در آن رشته و تخصص انجام داده اند . در مورد تولید محتوا و کپی رایتینگ هم یکی از روش های رسیدن به یک مقاله عالی و با کیفیت و تاثیر گذار روی مخاطب این است که به سایت های موفق یا محتواهایی وبلاگ نویس های مشهور سری بزنیم و ببینیم آنها از چه روش هایی برای محتوانویسی استفاده کرده اند .

ما در رایتینا اینکار را کردیم و به سراغ سایت های معتبر و نویسندگان مشهور رفتیم و فرمول هایی که آنها برای تولید محتوا و نوشتن محتواهای تبلیغاتی استفاده میکنند  را در آوردیم . در نهایت به حدود 128 فرمول رسیدیم که آنها را در کتاب فرمول های تولید محتوا کپی رایتینگ  گردآوری کردیم

+128 فرمول تولید محتوا و کپی رایتینگ

این فرمول ها خصوصا در زمان هایی که شما برگه سفید را جلوی تان باز کرده اید و نمیدانید چه محتوایی می خواهید بنویسید می تواند خیلی کمک کننده باشد .

مثلا هر زمان که فکر کردید برای نوشتن عنوان هیچ چیزی به ذهن تان نمی رسد و در کنار آن اگر از عنوان های « چگونه » زیاد استفاده کرده اید و کاملا برای سایت تان تکراری و خسته کننده شده است می توانید از این فرمول های عنوان نویسی پر کاربرد Copyblogger استفاده کنید :

1-چه کسی می خواهد ………………..

مثال :  چه کسی می خواهد در زندگی استرس کمتری داشته باشد و خوشحال تر باشد ؟!

2-رازهای ……………….

مثال : رازهای وبلاگ نویسی به روش حرفه ای ها

راز یک پادکست موفق

3-یک روش برای [ مخاطب خاص ] که کمک میکند تا به [ هدف ] برسد

مثال :  یک روش منحصر به فرد برای کمک به وبلاگ نویسان برای تولید محتوای حرفه ای

4-روشی که کمتر کسی آن را می شناسد

مثال : 5 روش کمتر شناخته شده برای بهبود سئو

یک روش کمتر شناخته شده برای کاهش وزن با نوشیدن آب

5-خلاص شدن از شر [ یک مشکل ] یک بار برای همیشه

مثال :  از عادت های بد در زندگی تان برای همیشه خلاص شوید

از شر لکه های عرق روی لباس برای همیشه خلاص شوید

6-یک راه سریع برای [ حل یک مشکل]

مثال : معرفی یک راه سریع برای نوشتن یک عنوان جذاب

یک راه سریع برای بک آپ گرفتن از هارد دیسک

7-با این روش شما می توانید[ کار خاص ] را فقط در [ زمان کوتاه ] انجام دهید

مثال : با این روش شما می توانید یک کیک خوشمزه را فقط در 1 دقیقه آماده کنید

با این روش شما می توانید همین حالا از کار فعلی تان استعفا بدهید و در 1 ماه یک کار پولساز راه بیاندازید

8- [ انجام کاری] مانند [ معروف ترین و معتبر ترین افراد شناخته شده در آن تخصص خاص ]

مثال : نوشتن یک متن تبلیغاتی مانند دیوید اوگلیوی

اسپانیایی را مانند یک دیپلمات صحبت کنید

9- یک ………… بسازید که می توانید به آن افتخار کنید

مثال : یک وبلاگ حرفه ای بسازید که بتوانید به آن افتخار کنید

یک بدن متناسب و فرم بسازید و به آن افتخار کنید

10- آن چیزی که همه باید در مورد ……………………. بدانند

مثال : چیزهایی که همه باید درباره روش تند خوانی بدانند

چیزهایی که همه تولید کنندگان محتوا باید در مورد افزایش نرخ تبدیل بدانند

 

یا فرمول PAS یکی دیگر از فرمول های معروف در تولید محتوا و کپی رایتینگ است که البته به عنوان فرمول فروش بیشتر شناخته می شود. به کمک این فرمول می توانید مخاطب بیشتری را به سمت محتوای خودتان جذب کنید .

از این فرمول علاوه بر  تولید محتوای وبلاگ می توانید در تولید محتوای پست های شبکه اجتماعی و حتی ارزیابی محتواهای رقیبان هم استفاده کنید .

Problem: یک مشکل یا مساله ای که این روزها ممکن است مخاطب با آن درگیر باشد را مطرح کنید.

Agitate: مشکل مخاطب را به طرزی بیان کنید که مخاطب درد آن را بیشتر حس کند و واقعا به عمق مشکل پی ببرد.

Solution: حالا زمانی است که باید راه حل خودتان را به مخاطب ارائه بدهید و مانند یک سوپرمن وارد میدان شوید و مشکل او را حل کنید

یک نمونه محتوا نویسی برای فروش کفش ورزشی به کمک این فرمول :

اگر شما فروشنده کفش ورزشی هستید و مخاطب شما ورزشکاران حرفه ای ، می توانید به این شکل شروع کنید که بسیاری از ورزشکاران حرفه ای به علت پوشیدن کفش های غیر استاندارد و بی کیفیت دچار آسیب های جدی می شوند و مسابقات را در دقیقه های آخر از دست می دهند . در مرحله بعد باید به نوعی از کاه کوه بسازید و مخاطب را درگیر چالش احساسی نرسیدن به مسابقات و از دست دادن شانس قهرمان شدن کنید و در نهایت هم باید کفش های استاندارد و با کیفیت خودتان را به عنوان راه حل این مشکل به مخاطب ارائه بدهید.

8- بعضی وقت ها هم از کلیشه ها برای شروع استفاده کنید بد نیست

اینکه ما همیشه دوست داریم خاص و منحصر به فرد بنویسیم و خلاقیت داشته باشیم لازمه موفقیت در دنیای تولید محتوا است . اما قطعا در مقایسه با زمانی که شما ساعت ها بنشینید و زل بزنید به کاغذ سفید و در نهایت در اوج افسردگی صفحه را ببندید بدون اینکه هیچ کلمه ای نوشته باشید بهتر است که گاهی از کلیشه ها هم استفاده کنید .

و همیشه در هر کاری برداشتن قدم اول یا به قولی start کارت از هر چیزی سخت تر است . پس اگر زمان هایی هست که شما با نوشتن همان کلیشه ها می توانید متن را شروع کنید و این باعث شود بتوانید تا انتها محتوانویسی را ادامه بدهید قطعا راهکار درستی است .

یخ و روش تولید محتوا
یخ و روش تولید محتوا

پس برای شکستن یخ تان و شروع تولید محتوا ، به جای تقلای بیخود و زمان بر  از جملات و واژه‌های کلیشه‌ای استفاده کنید. جملاتی مانند:

  • اولین بار که…
  • اگر به دنبال …
  • در طول چند سال گذشته بهترین خرید …
  • از نظر یکی از مشتری های راضی ما…
  • اگر توانایی مالی خوبی داشتم …
  • موفقیت شما در گرو …
  • نمیدانم تا به حال شما تجربه کرده اید یا نه….

برای پیدا کردن جملات کلیشه‌ای حتی می توانید به مقالات و نوشته‌های قبلی خودتان مراجعه کنید و یا چند مقاله از نوینسده های دیگر را باز کنید .

 

9- تقلب از روی دست دیگران به کمک «تکنیک آسمان خراش» هم بد نیست 😉

البته قطعا با توجه به قوانین سرسختانه رایتینا منظور ما این نیست که مقاله دیگران را بردارید و دقیقا شبیه آنها محتوایی منتشر کنید بدون اینکه هیچ اثر انگشتی از خودتان روی آن باشد . اما استفاده از تکنیک آسمان خراش یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین روش‌های تبدیل صفحه سفید به یک مقاله رتبه #1 گوگل است .

در این تکنیک شما با جستجو و تحقیق در مورد ترندهای محبوب یا موضوعات داغ روز و یا مقالات آموزشی که در حوزه تخصصی شما بازدید زیادی داشته اند و برای مخاطب بسیار جذاب و دوست داشتنی بوده اند و بارها به آنها لینک داده شده است ، می توانید محتواهایی را پیدا کنید که با خلاقیت آنها را به صورت حرفه ای بازنویسی کنید . در این صورت بعد از مدت زمان کمی می توانید  رتبه #1 گوگل را به دست بیاورید و ماهانه صدها و هزاران بازدید کننده برای این پست جذب کنید .

در این حالت شما نه تنها از دیگران کپی‌برداری نکرده‌اید، بلکه توانستید مقاله‌ای جامع از چندین مقاله دیگر تولید کنید.

 

 

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۶ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • ارسلان پاکدامن -
    ۱۳۹۷/۱۲/۲۳ ۸:۳۰ ب.ظ

    با سلام مقاله شما بسیار عالی بود و کاملاً لذت بردم موفق و سربلند باشید

  • میلاد ظریفی
    ۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۹:۲۳ ق.ظ

    سلام بسیار مفید و آموزنده بود.موفق باشید

  • سلام مطالبتان برای من مفید بو ممنون

  • سلام خداقوت، مطالب خیلی مفید بودند، سپاس

  • مجتبی گنجعلی
    ۱۳۹۹/۰۶/۲۷ ۳:۰۸ ب.ظ

    سلام
    دمتون گرم
    دستخوش
    عجب لحنی
    عجب کلامی
    همین مطلب شما منو حسابی درگیر خوندن کرد که کلشو خوندم
    من آدمیم که بیشتر تیترای مهم و چیزی که دنبالشم رو میخونم اما تمام تیترای شما واسه من جذابیت داشت و نیاز داشتم.
    حالا یک سوال ازتون دارم:
    من چند ساله وبلاگ نویسم البته توی این سرویس های وبلاگ دهی ایرانی و به نظر من ضعیف و بی کیفیت (همشونو تست کردم هرکدوم یه جایی میلنگن)
    الان ۲۸ سالمه و به فکر تولید محتوای درست و حسابی هستم در حوزه های مختلف مخصوصا شیمی
    به نظر شما از یک وبسایت وردپرسی ارزون قیمت شروع کنم یا بازم برم سمت سرویس های وبلاگ دهی؟

    من خودم فک میکنم وردپرس امن تر ،کامل تر ، و قابلیت پیشرفت بیشتری داره.
    حالا نظر شمام برای من مهمه اگر کمکم کنید ممنون میشم.

    عذرخواه از متن نظر طولانی

    یاعلی

    • ناتاشا جعفری
      ۱۳۹۹/۰۶/۲۸ ۱۱:۴۵ ق.ظ

      سلام . لحظه هاتون سبز و شاد
      سپاس از انرژی مثبتی که به من و تیم رایتینا دادید 🙂
      قطعا پیشنهاد من این هست که حتما و حتما برید سمت وردپرس و یه سایت اختصاصی برای خودتون بسازید و تو اونجا شروع به فعالیت کنید
      شاد، پیروز و پیانده باشید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

روش های تولید محتوا | تبدیل یک صفحه سفید به ثروت!

این روش تولید محتوا را حتما امتحان کنید !

نمی دانم برای شما هم پیش آمده یک صفحه ورد را باز کنید یا یک کاغذ سفید جلوی خودتان بگذارید و تصمیم بگیرید یک مقاله یا محتوای جدید بنویسید ، اما یک دفعه چشم باز کنید و ببینید چندین ساعت از زمانی که می خواستید شروع کنید گذشته است و شما همچنان به برگه خالی زل زده اید ؟!!

برای من که این صحنه خیلی تکراری بود تا اینکه با خواندن آموزش ها های زیاد به این نتیجه رسیدم که به کمک تکنیک هایی می توانیم این برگه سفید را به یک مقاله پربازدید در صفحه # 1 گوگل تبدیل کنم .

شما هم می توانید با رعایت چند اصل ساده در نوشتن و تعیین استراتژی محتوایی خودتان به نسبت روزهای قبل، در زمان هایی که چیزی به یادتان نمی آید برای نوشتن رنج کمتری را تجربه کنید و می توانید از یک کاغذ سفید به یک مقاله جامع و کامل و و هم سو با معیارهای خودتان یا کارفرما برسید.

اصلا نگران عملی بودن این روش ها نباشید!

تمام این تکنیک ها را خود من بارها و بارها امتحان کرده ام  و همه شان برای من جواب داده اند . هرچند که هیچ وقت نمی توانیم یک نسخه کلی برای همه بپیچیم اما می توانید خودتان هم این روش ها را امتحان کنید و بهترین و کارآمدترین مورد را برای خودتان انتخاب کنید

 

روش های تولید محتوا برای تبدیل یک صفحه سفید به یک مقاله در صفحه #1 گوگل

1- کمک گرفتن از گوگل برای بال و پر دادن به ایده اولیه تان

زمانی که شما تصمیم می گیرید درباره یک کلمه کلیدی خاص یا یک موضوع مشخص در کسب و کار و تخصص خودتان بنویسید شاید در چند ساعت اول که این ایده به ذهن تان رسیده کاملا ناامید شوید که به جز چند جمله، دیگر چیزی به ذهن تان نمی رسد .

اما کار یک تولید کننده محتوا ناامید شدن و دست کشیدن از نوشتن نیست . این روزها همه ما تولید کننده های محتوا و نویسنده ها یک دستیار همیشه در صحنه داریم به نام « گوگل » که می توانیم هر جایی که حس کردیم نیاز به کمکش داریم به سراغش برویم و ایده اول مان را که در حد چند خط بود به چند هزار کلمه برسانیم .

اما چه طور ؟

یکی از روش های تولید محتوا این است که شما قبل از اینکه به سراغ نوشتن محتوا بروید اول باید تا حدودی بدانید که اصلا در مورد چه چیز هایی می خواهید بنویسید .

یک تجربه شخصی :

مثلا زمانی که من تصمیم گرفتم یک مگا پست در زمینه کتاب صوتی بنویسم ، واقعا چیزی که در ذهنم بود شاید در حالت کش داده شده نهایتا به 800 تا 1000 کلمه می رسید .

در صورتی که زمانی که حدود نیم ساعت وقت گذاشتم و در گوگل جستجو کردم و عنوان هایی که باید در مورد آنها صحبت کنم را در آوردم و نوشتم و یک بار در ذهنم مرور کردم و تخمین زدم که چه قدر می توانم این ایده را بال و پر بدهم در کمال تعجب دیدم که چند پاراگراف تبدیل به یک محتوا حدود 20 هزار کلمه ای شد !!

اول فکر میکردم خب فقط نهایتا می توانم یکی دو خط در مورد فواید کتاب صوتی بنویسیم و به چند مورد از پرفروش ترین کتاب های صوتی اشاره کنم و تمام . اما بعد از جستجو در گوگل به این موضوعات رسیدم که هر کدام شان هم در جای خودشان کلی مطلب داشتند :

کتاب صوتی چیست؟

تاریخچه کتاب صوتی مزایای استفاده از کتاب صوتی در مقابل کتاب کاغذی (حداقل 16 مورد )

تاثیرکتاب صوتی در تشویق کودکان و نوجوانان به کتابخوانی

مقایسه میزان یادگیری از کتاب کاغذی در مقابل کتاب صوتی

بهتر است کتاب صوتی گوش کنیم یا کتاب کاغذی بخوانیم ؟

روش ساخت و تولید کتاب صوتی

معرفی ویژگی‌های یک پخش کننده کتاب صوتی

برای گوش کردن به کتاب صوتی به چه چیزهایی نیاز داریم ؟

کتاب صوتی خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

موضوعات کتاب های صوتی

خب همین یک کار جستجوی کوچک و وقت گذاشتن نیم ساعته باعث تبدیل« یک صفحه سفید کاغذ به یک مقاله چند هزار کلمه ای » شد که حالا فقط باید شروع میکردم به اجرا و نوشتن محتوا طبق این دسته بندی ها .

البته باید از گوگل به خاطر چندین و چند مورد راهنمایی برای تبدیل یه صفحه سفید به یک مقاله عالی تشکر کنیم. چون گوگل علاوه بر نشان دادن جستجوهای متفاوت در قسمت Search ، بعد از انجام جستجو بر اساس خواسته شما در نهایت قسمتی با عنوان «جستجوهای مربوط به …» را نشان می‌دهد. هر کدام از این موارد هم در جای خودشان می‌توانند گزینه‌های مناسب برای تولید یک مقاله دیگر و یا ارتقا همین مقاله ای باشند که می خواهیم بنویسیم.

من خودم چون عاشق تولید محتوا هستم برای مثال های رایتینا هم همیشه به سراغ عبارت جذاب و با ارزش و دوست داشتنی  « تولید محتوا » می روم 😉

زمانی که این عبارت را در گوگل سرچ کردم فهمیدم چه قدر مقاله خوب از این عبارت ها یا کلمات کلیدی ای می توانم برای رایتینا بنویسیم که تا به حال شاید به آنها فکر هم نکرده بودم:

  • شرکت‌های تولید کننده محتوا
  • آژانس های تولید محتوا
  • دستمزد تولید محتوا
  • ستارگان تولید محتوا
  • تولید کننده محتوا چیست
  • تولید کننده محتوا به انگلیسی
  • مهارت‌های لازم برای تولید محتوا
  • استخدام تولید کننده محتوا
  • استخدام کارشناس تولید محتوا
  • دعوت به همکاری تولید محتوا
  • چگونه تولید محتوا بسازیم ؟
  • چگونه تولید محتوا درست کنیم ؟

البته این دو تای آخر واقعا برای خود من هم عجیب و غریب بود!!

چگونه تولید محتوا بسازیم !
چگونه تولید محتوا بسازیم !

پس هر کدام از پیشنهاد‌های گوگل می‌تواند پیشنهاد خوبی برای رشد و توسعه یک کلید واژه یا موضوع اصلی باشد.

و چیزی که گوگل به شما نشان می‌دهد،میتواند جرقه‌ اولیه برای شروع خلاقیت شما و نوشتن محتواهای جذاب و دوست داشتنی باشد . پس هر زمانی که حس کردید حرفی برای گفتن ندارید به جای اینکه ساعت ها به یک صفحه کاغذ سفید یا یک صفحه ورد خالی زل بزنید و در انتهای روز هم یه تولید کننده محتوای افسرده و سرخورده باشید می توانید با نهایتا 30 دقیقه تا 1 ساعت وقت گذاشتن و جستجو در گوگل کلی ایده خوب برای شروع تولید محتوا به ذهن تان برسد.

2- یک « برگه اسکلت تولید محتوا » برای موضوع بنویسید

متن بلند و محتوای طولانی همانند ساختمان‌های آسمان خراش است. وجود بنا و پی‌ریزی مناسب برای استحکام کافی سازه لازم و ضروری است. از این رو نوشته‌های بلند و طولانی نیز نیاز شدید به اسکلت‌بندی و نوشتن لیستی از کلیات موضوع دارند. ما به این نوشته « اسکلت بندی تولید محتوا » می گوییم .

نوشتن « برگه اسکلت تولید محتوا » برای موضوع
نوشتن « برگه اسکلت تولید محتوا » برای موضوع

اسکلت تولید محتوا لیستی است که شما بعد از تعیین موضوع و همچنین هدف تولید محتوا شروع به نوشتن آن میکنید.  و در اصل موضوعات و ضروریاتی است که حتما باید در مقاله به آنها اشاره کنید. برای مثال اگر می‌خواهید در مورد خرید یک محصول خاص محتوا بنویسید، می‌توانید به شکل زیر یک «برگه اسکلت تولید محتوا » بنویسید:

  • نمایش و بزرگنمایی یک مشکل یا نقص  و نیاز به همان محصول خاص برای رفع آن
  • ویدئو یا تصاویری از افراد در زمان مواجه با این مشکل برای ایجاد تعامل بیشتر
  • داستان ها و تجربه های شخصی در مورد این مشکل
  • چرا مخاطب باید این محصول را بخرد ؟
  • نشان دادن انتهای داستان و زمانی که این محصول باعث حل مشکل شده است
  • اخطار و هشدار به مخاطب که اگر از این محصول استفاده نکند چه مشکلات بیشتری برایش پیش می آید
  • نوشتن در مورد توصیه ها و اظهار نظر مشتریانی که از این محصول استفاده کرده اند
  •  نشان  دادن کارایی‌های مختلف محصول
  • مقایسه قیمت و ارزش محصول
  • مقایسه این محصول با سایر محصولات
  • تخفیف ها و قیمت‌های متنوع برای محصول بر اساس ویژگی‌های آن
  • پاسخ دادن به سؤالات و ابهامات احتمالی در ذهن مخاطب
  • روش و چگونگی ثبت درخواست خرید
  • نوشتن در مورد برند و سابقه و اعتبار برند

و این لیست می تواند ادامه داشته باشد….

پس برای نوشتن یک محتوای کامل و خوب و طولانی حتما و حتما باید یک برگه اسکلت اولیه داشته باشیم که در زمان نوشتن به ما کمک کند از موضوع پرت نشویم و پایه ریزی محتوای ما درست باشد . پس تا جایی که می توانید در نوشتن این اسکلت اولیه دقت کنید و وقت خوبی برایش بگذارید تا در نهایت ساختمان و آسمان خراش محتوای تان تا ثریا کج نرود !

 

 

3- برای جذاب تر شدن محتوانویسی برای مخاطب یک عینک واقعیت مجازی بسازید

نمی دانم برای شما هم پیش آمده که در یکی از این مجتمع های تجاری یا شهر بازی ها یکی از این عینک های سه بعدی واقعیت مجازی را به چشم خودتان بزنید یا نه .

ولی اگر پیش نیامده و تا به حال تست نکرده اید حتما برای نوشتن محتوای خوب هم که شده یکبار آن را تست کنید .

زمانی که این عینک ها را به چشم تان می زنید کاملا از فضایی که هستید بیرون می آیید و به فضایی می روید که شاید حتی تا به حال در دنیای واقعی یکبار هم آن فضا را تجربه نکرده باشید .

در لحظاتی که این عینک روی چشم شماست به هیچ وجه هیچ چیز دیگری جز فضایی که توسط این عینک ها به شما نشان داده می شود نمی بینید و انقدر این فضا به واقعیت نزدیک است که ممکن است به خاطر پلنگی که در حال حمله به شماست فریاد بزنید یا به خاطر ماشینی که با سرعت در حال نزدیک شدن به شماست جا خالی بدهید و خودتان را به سمت دیگر پرت کنید و… خلاصه همه چیز واقعی ِ واقعی به نظر می رسد .

روش تولید محتوا
روش تولید محتوا

اما ما از تکنیک « عینک های سه بعدی واقعیت مجازی » چه طور می توانیم تولید محتوا استفاده کنیم ؟

خب شما در زمان تولید محتوا و خصوصا کپی رایتینگ یا نوشتن متن های تبلیغاتی نیاز دارید یکی از همین عینک ها را برای مخاطب تان بسازید

چه جوری ؟

باید به کمک کلمات تان هوشمندانه مخاطب را وارد فضایی کنید که هدف تان است .

چه طور ؟

برای مثال، بیایید با هم نگاهی به عینک‌های قابل انتخاب برای نوشتن یک متن تبلیغاتی خوب برای خرید یک وسیله ورزشی مثل تنیس یا چوب گلف یا … بیندازیم :

  1. عینک برتری‌جویی: این عینک باید جوری ساخته شود که به محض اینکه مخاطب نوشته شما را می خواند ، مخاطب را به فضای مسابقه ببرد  و به او نشان دهد که می‌تواند مسابقه را ببرد به شرط اینکه چیزی که شما به او پیشنهاد می دهید را بخرد و استفاده کند
  • با خرید این کفش ورزشی می‌توانی همه حریفان خودت رو از سر راه برداری
  • فقط مسابقه رو نبر، همه رو به خاطر عملکردت متعجب کن
  • گلف برای تازه کارها فقط یک سرگرمیه ولی برای حرفه‌ای‌هایی مثل تو یک سبک زندگیه
  1. عینک تأثیرگذاری و الهام بخشی: با این عینک به مخاطب کمک می‌کنید که خودش را جای ورزشکاران حرفه ای و پیروز میدان بگذارد
  • وقتش رسیده که مثل مایکل جردن توپ رو با یک اشاره داخل سبد بندازی!
  • لیونل مسی هم یک روز مثل شما از 0 شروع کرد اما مهم این است که درست مسیر را ادامه داد تا به اینجا رسید . میدونید راز موفقیتش چی بود ؟
  • چی بهتر از یه تنیس شبیه تنیس راجر فدرر  میتونه بهت توی مسابقه اعتماد به نفس بده؟!
  1. عینک منفعت زیاد : با گذاشتن این عینک روی چشم مخاطب به کمک کلمات تان به مخاطب نشان می دهید که بیشتر از حد تصور این وسیله ورزشی برایش سود دارد
  • این کتونی ورزشی به تو کمک میکنه  1 دقیقه از همه رقیب هاجلو بیافتید ؟ میدونی این توی یه مسابقه دو یعنی چی ؟!
  • با این چوب گلف همه توپ هاتو بنداز تو سوراخ !

و … صدها عینک شبیه این . ولی قبل از انتخاب عینک باید دقیقا بدانید که مخاطب هدف شما کیست ؟ و در مورد پرسونای مخاطب اطلاعات جامعی داشته باشید تا بتوانید عینک مناسب او را انتخاب کنید.

 

4- یک لیست پرسش و پاسخ تهیه کنید

سؤال پردازی و پاسخ دادن به هر کدام از سؤالات یکی دیگر از روش های تولید محتوا و رسیدن از کاغذ سفید به یک مقاله پر و پیمان است.

در اصل هم فکر کنید هر محتوایی بر اساس پاسخ دهی به یک سری از سؤالات نوشته می‌شود. از این رو هر موضوعی که شما برای نوشتن انتخاب کرده باشید، در پس پرده دارای چندین سؤال اساسی و چند ده سؤال غیراساسی و نامرتبط است.

شما برای طرح سؤالات می‌توانید از خلاقیت خودتان یا روش های دیگری مانند گوگل کردن استفاده کنید.

پس کاغذ و قلم بردارید و هر سؤالی که به ذهنتان در مورد موضوع مقاله می‌رسد یا از گوگل کردن پیدا میکنید را یادداشت کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید مقاله‌ای مربوط به «شغل تولید محتوا» بنویسید، می‌توانید به سؤالات زیر در آن مقاله پاسخ دهید:

  • تولید کننده محتوا کیست؟
  • تولید کننده محتوا چه کاری می‌کند؟
  • حقوق تولید کننده محتوا چقدر است؟
  • چه کسانی در تولید محتوا می‌توانند فعالیت کنند؟
  • استعدادهای لازم برای تولید محتوا چیست؟
  • برای تولید محتوای حرفه ای چه مهارت هایی را باید بلد باشیم ؟
  • تولید کننده محتوای موفق کیست؟

و هزاران سؤال دیگر که می‌توانید بر اساس آن مقاله و همچنین زیر عنوان ها را بنویسید. البته شاید در مورد یک موضوع به سوالات زیادی برسید که نتوانید یا نخواهید که همه آنها را در یک مقاله جمع کنید و پاسخ بدهید . بنابراین می توانید با یک تیر چند نشان بزنید و با یک بار نشستن و نوشتن این سوالات برای چند مقاله تان محتواسازی کنید .

 

5-از روش کلید و قفل برای پیدا کردن ایده عنوان مقاله استفاده کنید

در این روش قفل به حالتی گفته می‌شود که شما مطلبی در مورد نکوهش یا نفی یک چیزی نویسید و کلید زمانی است که در مورد مزایا یا نکات مثبت آن صحبت  می‌کنید. این روش یک روش جذاب برای پیدا کردن عنوان و شروع تولید محتوا است .

روش تولید محتوا قفل و کلید
روش تولید محتوا قفل و کلید

برای این اجرای این می‌توانید از چند راهکار استفاده کنید:

  • نوشتن در مورد موضوعی که اکثر مردم برداشت غلطی در مورد آن دارند
  • نوشتن در مورد مشکلی که مردم اغلب با آن مواجه هستند
  • بایدها و نبایدهای همیشگی

سایت‌های سلامتی و تناسب اندام مثل سایت چطور از این روش عنوان نویسی زیاد استفاده می‌کنند. مثلا عنوانی مثل «12 غذایی که برای مقابله با استرس نباید بخرید و 17 غذایی که باید بخورید» . در که در این مورد، کلید «17 غذایی که باید بخورید» و قفل «12 غذایی که نباید بخرید» است.و معمولا مخاطب ها هم علاقه زیادی به این موضوعات و عنوان ها دارند و نمی توانند جلوی خودشان را برای کلیک نکردن بگیرند . علاوه بر اینکه نوشتن این محتواها معمولا برای خود نویسنده و تولید کننده محتوا هم جذاب و هیجان برانگیز است و باعث می شود راحت تر شروع به نوشتن کند و صفحه را پر کند .

6- به جای اینکه چیزی بنویسید به صورت یک قصه شروع به گفتن بگویید

خب مشخصا این روزها که همه ما در انواع و اقسام تکنولوژی غرق شده ایم چرا از این همه تکنولوژی و اپلیکیشن به عنوان یک روش تولید محتوای جذاب استفاده نکنیم ؟

بهترین کار این است که هر زمانی که حس کردید چیزی برای نوشتن ندارید به جای زل زدن به صفحه سفید شال و کلاه کنید و بیرون بزنید .

مطمئن باشید در طول پیاده روی یا حتی رانندگی ایده های زیادی به ذهن تان می رسد اما در نگاه اول شاید فکر کنید که خب حالا هر زمان پشت میزم و لپ تاپم رسیدم شروع میکنم به نوشتن و شاید بارها هم این اتفاق افتاده باشد و دوباره به محض اینکه پشت میز برسید همه چیز یادتان برود .

پس راهکار چیست ؟

راهکار این است که در این موقع از یک اپ یا برنامه ضبط صدا استفاده کنید و هر چیزی که به ذهن تان می رسد و می خواهید بنویسید را در همان پشت فرمان یا در حال پیاده روی بگویید و صدای تان را ضبط کنید .

و البته به غیر از این، نرم افزارهای زیادی هم هستند که مستقیم می توانند صدای شما را به متن تبدیل کنند و به این شکل حتی نیاز به تایپ مجدد حرف های تان ندارید .

خب چه چیزی بهتر از این ؟

یعنی شما می توانید در ماشین و پارک و سفر و … هم تولید محتوا کنید 🙂

مثلا یکی از سایت هایی که در این زمینه می توانید از آن کمک بگیرید سایت www.speechtexter.com است . با باز کردن این سایت می توانید روی گزینه start  بزنید و در سمت راست صفحه زبان مورد نظر خودتان را انتخاب کنید که فارسی هم جزو زبان های آن هست .

تولید محتوا و تبدیل متن به صوت
تولید محتوا و تبدیل متن به صوت

 

7- نوشتن محتوا را به کمک یکی از فرمول های تولید محتوا شروع کنید

یکی از راه های موفقیت در هر تخصص و کاری نیم نگاهی به کارهایی است که افراد موفق و تاثیر گذار در آن رشته و تخصص انجام داده اند . در مورد تولید محتوا و کپی رایتینگ هم یکی از روش های رسیدن به یک مقاله عالی و با کیفیت و تاثیر گذار روی مخاطب این است که به سایت های موفق یا محتواهایی وبلاگ نویس های مشهور سری بزنیم و ببینیم آنها از چه روش هایی برای محتوانویسی استفاده کرده اند .

ما در رایتینا اینکار را کردیم و به سراغ سایت های معتبر و نویسندگان مشهور رفتیم و فرمول هایی که آنها برای تولید محتوا و نوشتن محتواهای تبلیغاتی استفاده میکنند  را در آوردیم . در نهایت به حدود 128 فرمول رسیدیم که آنها را در کتاب فرمول های تولید محتوا کپی رایتینگ  گردآوری کردیم

+128 فرمول تولید محتوا و کپی رایتینگ

این فرمول ها خصوصا در زمان هایی که شما برگه سفید را جلوی تان باز کرده اید و نمیدانید چه محتوایی می خواهید بنویسید می تواند خیلی کمک کننده باشد .

مثلا هر زمان که فکر کردید برای نوشتن عنوان هیچ چیزی به ذهن تان نمی رسد و در کنار آن اگر از عنوان های « چگونه » زیاد استفاده کرده اید و کاملا برای سایت تان تکراری و خسته کننده شده است می توانید از این فرمول های عنوان نویسی پر کاربرد Copyblogger استفاده کنید :

1-چه کسی می خواهد ………………..

مثال :  چه کسی می خواهد در زندگی استرس کمتری داشته باشد و خوشحال تر باشد ؟!

2-رازهای ……………….

مثال : رازهای وبلاگ نویسی به روش حرفه ای ها

راز یک پادکست موفق

3-یک روش برای [ مخاطب خاص ] که کمک میکند تا به [ هدف ] برسد

مثال :  یک روش منحصر به فرد برای کمک به وبلاگ نویسان برای تولید محتوای حرفه ای

4-روشی که کمتر کسی آن را می شناسد

مثال : 5 روش کمتر شناخته شده برای بهبود سئو

یک روش کمتر شناخته شده برای کاهش وزن با نوشیدن آب

5-خلاص شدن از شر [ یک مشکل ] یک بار برای همیشه

مثال :  از عادت های بد در زندگی تان برای همیشه خلاص شوید

از شر لکه های عرق روی لباس برای همیشه خلاص شوید

6-یک راه سریع برای [ حل یک مشکل]

مثال : معرفی یک راه سریع برای نوشتن یک عنوان جذاب

یک راه سریع برای بک آپ گرفتن از هارد دیسک

7-با این روش شما می توانید[ کار خاص ] را فقط در [ زمان کوتاه ] انجام دهید

مثال : با این روش شما می توانید یک کیک خوشمزه را فقط در 1 دقیقه آماده کنید

با این روش شما می توانید همین حالا از کار فعلی تان استعفا بدهید و در 1 ماه یک کار پولساز راه بیاندازید

8- [ انجام کاری] مانند [ معروف ترین و معتبر ترین افراد شناخته شده در آن تخصص خاص ]

مثال : نوشتن یک متن تبلیغاتی مانند دیوید اوگلیوی

اسپانیایی را مانند یک دیپلمات صحبت کنید

9- یک ………… بسازید که می توانید به آن افتخار کنید

مثال : یک وبلاگ حرفه ای بسازید که بتوانید به آن افتخار کنید

یک بدن متناسب و فرم بسازید و به آن افتخار کنید

10- آن چیزی که همه باید در مورد ……………………. بدانند

مثال : چیزهایی که همه باید درباره روش تند خوانی بدانند

چیزهایی که همه تولید کنندگان محتوا باید در مورد افزایش نرخ تبدیل بدانند

 

یا فرمول PAS یکی دیگر از فرمول های معروف در تولید محتوا و کپی رایتینگ است که البته به عنوان فرمول فروش بیشتر شناخته می شود. به کمک این فرمول می توانید مخاطب بیشتری را به سمت محتوای خودتان جذب کنید .

از این فرمول علاوه بر  تولید محتوای وبلاگ می توانید در تولید محتوای پست های شبکه اجتماعی و حتی ارزیابی محتواهای رقیبان هم استفاده کنید .

Problem: یک مشکل یا مساله ای که این روزها ممکن است مخاطب با آن درگیر باشد را مطرح کنید.

Agitate: مشکل مخاطب را به طرزی بیان کنید که مخاطب درد آن را بیشتر حس کند و واقعا به عمق مشکل پی ببرد.

Solution: حالا زمانی است که باید راه حل خودتان را به مخاطب ارائه بدهید و مانند یک سوپرمن وارد میدان شوید و مشکل او را حل کنید

یک نمونه محتوا نویسی برای فروش کفش ورزشی به کمک این فرمول :

اگر شما فروشنده کفش ورزشی هستید و مخاطب شما ورزشکاران حرفه ای ، می توانید به این شکل شروع کنید که بسیاری از ورزشکاران حرفه ای به علت پوشیدن کفش های غیر استاندارد و بی کیفیت دچار آسیب های جدی می شوند و مسابقات را در دقیقه های آخر از دست می دهند . در مرحله بعد باید به نوعی از کاه کوه بسازید و مخاطب را درگیر چالش احساسی نرسیدن به مسابقات و از دست دادن شانس قهرمان شدن کنید و در نهایت هم باید کفش های استاندارد و با کیفیت خودتان را به عنوان راه حل این مشکل به مخاطب ارائه بدهید.

8- بعضی وقت ها هم از کلیشه ها برای شروع استفاده کنید بد نیست

اینکه ما همیشه دوست داریم خاص و منحصر به فرد بنویسیم و خلاقیت داشته باشیم لازمه موفقیت در دنیای تولید محتوا است . اما قطعا در مقایسه با زمانی که شما ساعت ها بنشینید و زل بزنید به کاغذ سفید و در نهایت در اوج افسردگی صفحه را ببندید بدون اینکه هیچ کلمه ای نوشته باشید بهتر است که گاهی از کلیشه ها هم استفاده کنید .

و همیشه در هر کاری برداشتن قدم اول یا به قولی start کارت از هر چیزی سخت تر است . پس اگر زمان هایی هست که شما با نوشتن همان کلیشه ها می توانید متن را شروع کنید و این باعث شود بتوانید تا انتها محتوانویسی را ادامه بدهید قطعا راهکار درستی است .

یخ و روش تولید محتوا
یخ و روش تولید محتوا

پس برای شکستن یخ تان و شروع تولید محتوا ، به جای تقلای بیخود و زمان بر  از جملات و واژه‌های کلیشه‌ای استفاده کنید. جملاتی مانند:

  • اولین بار که…
  • اگر به دنبال …
  • در طول چند سال گذشته بهترین خرید …
  • از نظر یکی از مشتری های راضی ما…
  • اگر توانایی مالی خوبی داشتم …
  • موفقیت شما در گرو …
  • نمیدانم تا به حال شما تجربه کرده اید یا نه….

برای پیدا کردن جملات کلیشه‌ای حتی می توانید به مقالات و نوشته‌های قبلی خودتان مراجعه کنید و یا چند مقاله از نوینسده های دیگر را باز کنید .

 

9- تقلب از روی دست دیگران به کمک «تکنیک آسمان خراش» هم بد نیست 😉

البته قطعا با توجه به قوانین سرسختانه رایتینا منظور ما این نیست که مقاله دیگران را بردارید و دقیقا شبیه آنها محتوایی منتشر کنید بدون اینکه هیچ اثر انگشتی از خودتان روی آن باشد . اما استفاده از تکنیک آسمان خراش یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین روش‌های تبدیل صفحه سفید به یک مقاله رتبه #1 گوگل است .

در این تکنیک شما با جستجو و تحقیق در مورد ترندهای محبوب یا موضوعات داغ روز و یا مقالات آموزشی که در حوزه تخصصی شما بازدید زیادی داشته اند و برای مخاطب بسیار جذاب و دوست داشتنی بوده اند و بارها به آنها لینک داده شده است ، می توانید محتواهایی را پیدا کنید که با خلاقیت آنها را به صورت حرفه ای بازنویسی کنید . در این صورت بعد از مدت زمان کمی می توانید  رتبه #1 گوگل را به دست بیاورید و ماهانه صدها و هزاران بازدید کننده برای این پست جذب کنید .

در این حالت شما نه تنها از دیگران کپی‌برداری نکرده‌اید، بلکه توانستید مقاله‌ای جامع از چندین مقاله دیگر تولید کنید.

 

 

۶ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • ارسلان پاکدامن -
    ۱۳۹۷/۱۲/۲۳ ۸:۳۰ ب.ظ

    با سلام مقاله شما بسیار عالی بود و کاملاً لذت بردم موفق و سربلند باشید

  • میلاد ظریفی
    ۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۹:۲۳ ق.ظ

    سلام بسیار مفید و آموزنده بود.موفق باشید

  • سلام مطالبتان برای من مفید بو ممنون

  • سلام خداقوت، مطالب خیلی مفید بودند، سپاس

  • مجتبی گنجعلی
    ۱۳۹۹/۰۶/۲۷ ۳:۰۸ ب.ظ

    سلام
    دمتون گرم
    دستخوش
    عجب لحنی
    عجب کلامی
    همین مطلب شما منو حسابی درگیر خوندن کرد که کلشو خوندم
    من آدمیم که بیشتر تیترای مهم و چیزی که دنبالشم رو میخونم اما تمام تیترای شما واسه من جذابیت داشت و نیاز داشتم.
    حالا یک سوال ازتون دارم:
    من چند ساله وبلاگ نویسم البته توی این سرویس های وبلاگ دهی ایرانی و به نظر من ضعیف و بی کیفیت (همشونو تست کردم هرکدوم یه جایی میلنگن)
    الان ۲۸ سالمه و به فکر تولید محتوای درست و حسابی هستم در حوزه های مختلف مخصوصا شیمی
    به نظر شما از یک وبسایت وردپرسی ارزون قیمت شروع کنم یا بازم برم سمت سرویس های وبلاگ دهی؟

    من خودم فک میکنم وردپرس امن تر ،کامل تر ، و قابلیت پیشرفت بیشتری داره.
    حالا نظر شمام برای من مهمه اگر کمکم کنید ممنون میشم.

    عذرخواه از متن نظر طولانی

    یاعلی

    • ناتاشا جعفری
      ۱۳۹۹/۰۶/۲۸ ۱۱:۴۵ ق.ظ

      سلام . لحظه هاتون سبز و شاد
      سپاس از انرژی مثبتی که به من و تیم رایتینا دادید 🙂
      قطعا پیشنهاد من این هست که حتما و حتما برید سمت وردپرس و یه سایت اختصاصی برای خودتون بسازید و تو اونجا شروع به فعالیت کنید
      شاد، پیروز و پیانده باشید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست