ارتقا محتوا | تولید کننده های محتوای موفق چه چیزی می دانند که شما نمی دانید ؟

  1. خانه
  2. بازاریابی محتوا
  3. ارتقا محتوا | تولید کننده های محتوای موفق چه چیزی می دانند که شما نمی دانید ؟

شما جزو تولید کننده های محتوا و وبلاگ نویس های خوش شانس هستید ؟

بعضی از تولیدکننده های محتوا به محض اینکه محتوایی منتشر میکنند هفته بعد به رتبه اول گوگل می رسند و میلیون ها تومان محصول و خدمات میفروشند و بارها و بارها محتوای شان در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود و … خلاصه از همه جهت انگار شانس به آنها رو کرده است !!

این اصلا عادلانه نیست، هست؟

شاید حتی محتوای آنها خوب باشد ولی عالی نباشد ؛ وشاید هم از محتوای شما خیلی بهتر نباشد.

چیزی که باعث موفقیت این تولید کننده های محتوا می شود شانس نیست بلکه آنها از یک ترفندی استفاده میکنند که شما آن را نمیدانید یا میدانید و به کار نمیگیرید.

راز تولید کننده های موفق و پولساز

احتمالا شما هم بارها و بارها در مورد نوشتن یک محتوای با کیفیت و عالی شنیده اید و یا از آن هم نخ نما تر در مورد بازاریابی محتوایی و نقش محتوا در افزایش فروش یا اعتبار برندتان حتی از افراد غیر متخصص و کوچه و بازار زیاد شنیده اید ، اما یک مطلبی را شاید هیچ کس به شما نگفته باشد .

در دنیای این روزهای تولید محتوا فقط و فقط  تولید محتوای با کیفیت و عالی و ارزشمند کافی نیست و این بخش فقط یک قسمتی از پازل موفقیت در بازاریابی محتوا و مشهور شدن در تولید محتوا و پولسازی از آن است .

و یکی از مهمترین قطعات این پازل معمولا از چشم وبلاگ نویسان و تولید کننده های محتوای تازه کار دور می ماند و آنها به این بخش هیچ توجهی نمیکنند و زمانی که محتوایی را منتشر میکنند فقط کارشان این است که بنشینند چشم انتظار رتبه 1 شدن محتوا و سرازیر شدن سیلی از پول به کارت شان .

اما شاید خبر نداشته باشند که پایان خوشی در انتظارشان نیست و اگر هر چه زودتر به فکر ارتقا محتوا نیافتند قطعا رسیدن به این پایان خوش را باید فقط در رویاها  یا خواب بببنیند .

تولید کننده های محتوای با هوش و حرفه ای بخشی از تمرکز شان را روی محتوا نویسی میگذارند و بخش زیادی از وقت و تمرکز خودشان را روی ارتقا محتوا میگذارند .

فقط کافی است نگاهی به سایت یا برندهای موفق در زمینه تولید محتوا بیاندازید ، کدام یکی از آنها ترافیک و پول و موفقیت بیشتری دارند ؟

تولید کننده های محتوایی که محتوای عالی و با ارزش تولید میکنند ولی در ارتقای محتوا ضعیف هستند یا بالعکس محتوا نویس هایی که محتوای خوب ( نه حتی فوق عالی و منحصر به فرد ) تولید میکنند و به شکلی حرفه ای و عالی آن را ارتقا می دهند ؟

بدون شک مطمئن باشید که گروه دوم موفق تر هستند و هزاران پله از گروه اول جلوتر هستند .

روش ارتقا محتوا
روش ارتقا محتوا

چگونه محتوای خودمان را ارتقا بدهیم ؟

1) برای ارتقا محتوا باید چند کاناله و چند فرمتی فکر کنید

یک تولید کننده محتوای تازه کار و معمولی زمانی که می خواهد تصمیم بگیرد محتوایی بنویسد و منتشر کند به نهایت چیزی که فکر میکند نوشتن یک پست چند صد یا نهایت چند هزار کلمه ای به عنوان مقاله وبلاگ است .

ولی یک تولید کننده محتوای حرفه ای می داند که در زمان تولید یک محتوا باید حداقل 3 جهته و 3 فرمتی فکر کند . یعنی چی ؟

در حال حاضر در دنیای تولید محتوا سه مکان بسیار عالی برای انتشار محتوا و تاثیر گذاری روی مخاطب از طریق محتوا در اختیار داریم :

وبلاگ + شبکه های اجتماعی + ایمیل

مشخصا هر کدام از این بخش ها ارزش و تاثیر گذاری خودشان را دارند و تا جایی که می شود نباید هیچ کدام از آنها را حذف کنیم .

یک تولید کننده محتوای حرفه ای برای هر موضوعی که می خواهد تولید کند یک محتوا با فرمت قابل انتشار در وبلاگ و مناسب و دوست دار موتورهای جستجو مثل گوگل می نویسد و منتشر میکند ، در کنار آن سعی میکند به نحوی محتوای این مقاله را به یک پادکست ، ویدئو ، عکس نوشته ، تصاویر ، اسلاید ، PDF قابل دانلود و… که قابل انتشار و ارسال در ایمیل و شبکه های اجتماعی هستند تبدیل میکند .

. ایمیل و شبکه های اجتماعی به شما کمک می کنند تا با مخاطبان خود در ارتباط بیشتر و نزدیک تر باشید.

. شبکه های اجتماعی و جستجو در موتورهای جستجو به شما کمک میکنند که بازدید کننده ها و مخاطب های جدید جذب کنید .

. موتورهای جستجو و ایمیل به مخاطب برای دسترسی همیشگی و ارتباط مداوم با شما کمک میکند

در ابتدا شاید این طور تصور کنید که خب یک محتوای ثابت تولید میکنید و در همه این مکان ها منتشر میکنید ، اما این یک اشتباه بزرگ است که بسیاری از تولید کننده های محتوا آن را انجام می دهند . هر کانال و هر جایی به محتوای مختص خودش و با فرمت مناسب نیاز دارد وگرنه قطعا کارایی و تاثیر لازم را ندارد .

مثلا شما نمی توانید یک ایمیل برای مخاطب بفرستید که کل یک مقاله مثلا 4500 کلمه ای را در ایمیل چپانده باشید و به خورد مخاطب بدهید . چون قطعا کسی که ایمیلش را باز میکند به هدف خواندن یک متن 3-4 هزار کلمه آن را باز نمیکند  .

برای ایمیل شما نیاز دارید با یک کپی رایتینگ خوب یک متن ترغیب کننده چند صد کلمه ای به همراه یک CTA ( یعنی دکمه با لینک مشخص ) و یک عکس مناسب در ایمیل قرار بدهید که مخاطب را ترغیب کنید که روی لینک شما کلیک کند ، یا در شبکه های اجتماعی شما باید دنبال انتقال مفهوم به کمک تصاویر یا ویدئو ها باشید چون مخاطبی که در شبکه های اجتماعی چرخ می زند حال و حوصله خواندن متن های طولانی را ندارد و بالعکس کسی که از طریق موتورهای جستجو وارد سایت می شود معمولا انتظار دارد با یک مقاله پر و پیمان و نسبتا طولانی و جذاب مواجه شود .

پس به این شکل ما برای موفقیت در ارتقا محتوا باید برای هر کانال و هر مکانی که می خواهیم محتوا را منتشر کنیم یک نوع محتوا خاص در فرمت خاص بنویسیم و منتشر کنیم .

ایمیل، توییت و پست های فیس بوک

مثلا در این مکان ها شما نیاز به تیترهای فوق ترغیب کننده دارید که توجه همه را به خودش جلب کند . معمولا این عنوان ها باید شامل اعداد و ارقام ، ترندها و اخبار و هشتگ های داغ روز و یا شکاف ها یا گپ اطلاعاتی و…باشد که مخاطب را وارد به خواندن و کلیک روی محتوا کند.

مثال :

10 پیشنهاد از برندهای موفق برای افزایش فروش محصولات

شما اشتباه کردید !

آیا دم نوش لاغری واقیعت دارد ؟

محتواهای موتور جستجو دوست !

این نوع محتواها دقیقا باید شبیه آن چیزی که دقیقا مخاطب در موتورهای جستجویی مانند گوگل جستجو میکند نوشته شوند .  و معمولا سوالاتی هستند که مخاطب آنها را از گوگل می پرسد .

مثلا :

چگونه سئو محتوا را بهبود دهیم ؟

تولید محتوا چیست ؟

چگونه شادتر زندگی کنیم ؟

Pinterest، اینستاگرام، Slideshare و یوتیوب

مشخصا نوع محتوای مورد پسند مخاطب های این شبکه های اجتماعی تصاویر و ویدئو ها هستند . و برای محتواسازی برای آنها لازم است از یک عکس جذاب در کنار یک تیتر خیره کننده استفاده کنید.

یک پیشنهاد ویژه :

اگر در زمان هایی حس کردید که نمی توانید تیتری بنویسید که هم کلمات کلیدی را در خودش داشته باشد و هم یک تیتر مخاطب پسند و ساده باشد می توانید با استفاده از یک علامت مثل | یا ؛ یا /  کلمات کلیدی انتخاب شده برای سئو را از عبارت جذاب مخاطب پسند جدا کنید و به این شکل هر دو را در عنوان داشته باشید مثل عنوان همین مقاله یا

این مثال ها:

آموزش تولید محتوا | ابزارها، روش‌ها، مثال‌ها و توصیه‌ها

بازاریابی عصبی در طراحی وب ؛ 15 ترفند جذب مخاطب

آموزش عنوان نویسی جذاب

 

شبکه سازی برای ارتقا محتوا
شبکه سازی برای ارتقا محتوا

2) از وبلاگ و محتوا نویسی به عنوان ابزاری برای شبکه سازی استفاده کنید

بعضی از ما فقط فکر میکنیم که وبلاگ سایت ما جایی است که باید شروع کنیم یک تنه حرف بزنیم و مخاطب فقط گوش کند . مشخصا همین اشتباه مهلکی است که بیشتر تازه کارها آن را مرتکب می شوند .

وبلاگ هر سایتی اتفاقا اتاق نشیمن و میهمان هر سایتی است و باید جوری در اینجا رفتار کنید و عمل کنید که میهمان یا مخاطبتان احساس راحتی بکند و شروع کند به گپ و گفت با شما .

تولیدکننده های محتوای حرفه ای نه تنها در محتوانویسی قوی هستند بلکه جزو افرادی هستند که شبکه سازهای قدرتمندی هم هستند . آنها دقیقا می دانند تفاوت اصلی بین وبلاگ پر مخاطب با وبلاگ سوت و کور در برقراری ارتباط و تعامل با مخاطب است نه فقط تولید محتوای خوب .

اما چه طور می توانید از محتوا نویسی در وبلاگ سایت تان برای شبکه سازی و برقراری ارتباط با مخاطب استفاده کنید ؟!

  • می توانید در یکی از محتواهایتان به جای اینکه مقاله را کامل در اختیار مخاطب بگذارید ، برای محتوا پایان باز انتخاب کنید و از مخاطب بخواهید که پایانی که در ذهنش دارد را برای شما بنویسید
  • می توانید یک جوری بحث را به شبکه های اجتماعی تان بکشانید و از مخاطب بخواهید نظرش را در مورد فلان موضوع در بخش کامنت ها بگوید
  • در شبکه های اجتماعی بگردید و اینفلوئنسرهایی که با تخصص و حوزه کاری شما مرتبط هستند را پیدا کنید و شروع کنید به باز کردن صحبت با آنها و فالورهایشان در زیر پست آنها
  • در محتوای مقالات تان هر جایی که فرصت پیدا کردید از از افراد موفق و مشهوری که در زمینه موضوع مقاله فعال هستند نام ببرید و به آنها لینک بدهید و مطمئن باشید بیشتر آنها این کار شما را بی پاسخ نمی گذارند

پیشنهاد ویژه  :

کامنت نویسی حرفه ای اصلا آن کار ساده ای که فکر میکنید نیست و اگر می خواهید از کامنت نویسی در سایت های دیگر ترافیک جذب کنید و نتیجه مثبتی بگیرید باید به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی کامنت بنویسید

آموزش کامنت نویسی حرفه ای

 

پس اگر می خواهید در ارتقا محتوا موفق باشید و دیگران هم مقالات و پست های شما را به اشتراک بگذارند و هر روز تعداد بیشتری بازدید کننده و مخاطب به سایت شما بیایند باید محیط وبلاگ تان یک محیط خشک و کسل کننده نباشد و سعی کنید به هر طریقی باب صحبت با خواننده و مخاطب را باز کنید و یک شبکه گسترده بسازید و هر روز هم این شبکه را گسترش بدهید

3) برای ارتقا محتوا باید به صورت تیمی تولید محتوا کنید نه تک نفره

برای افزایش ترافیک و بازدید کننده سایت تان بهتر است به صورت تک نفره همه کارها را انجام ندهید و محتوانویسی نکنید . مثلا از اینفلوئنسرها ، تولید کننده های محتوای فریلنسر ، دوستان و حتی گاهی رقیبان تان استفاده کنید .

در این نوع همکاری ها یک ترفند و فوت کوزه گری مهمی در میان است . هر کسی که در محتوا نویسی و محتواسازی برای وبلاگ ، شبکه های اجتماعی ، ایمیل یا … با شما شریک شده است و به نوعی دستی در محتوا دارد قطعا در ارتقا محتوا و به اشتراک گذاشتن این محتوا با دوستان و سایر افراد هم به شما کمک میکنند و همین باعث گسترش شبکه شما و آشنا شدن افراد بیشتری با سایت و وبلاگ شما می شود .

به این شکل هم حجم زیادی از کار تولید محتوا از دوش شما برداشته می شود و هم در ارتقا محتوا چندین نیروی کمی دارید.

به این شکل به صورت حرفه ای غریبه ها را به دوستان خودتان تبدیل میکنید.

و یکی دیگر از راه هایی که می توانید برای رسیدن به این هدف به کار ببرید این است که یک سوال تخصصی در مورد حوزه کاری خودتان از تعدادی از افراد مهم و مشهور بپرسید و پاسخ سوالات را به صورت یک پست اختصاصی با مخاطب تان به اشتراک بگذارید .

مثلا این پست را ببنید . در این مقاله Amanda Gant به سراغ 6 متخصص بازاریابی دیجیتال رفته است و تعداد زیادی از آنها سوال پرسیده و پاسخ آنها را به صورت یک پست منتشر کرده است

از همین شنبه تولید محتوا را شروع کنید

4) یا نهایت تلاش خودتان را در تولید محتوا بکنید یا دست از کار بکشید

تولید محتوا هم چیزی شبیه کارآفرینی یا ثروتمند شدن و خلاصه رسیدن به هر موفقیت بزرگی در زندگی است . بسیاری از افرادی که بیرون گود نشسته اند و فقط موفقیت های دیگران را می بینند در تصور خودشان حتی لحظه ای هم به این فکر نمیکنند این افراد چه شب و روزها که یک سر تلاش کرده اند .

در مورد تولید محتوا هم اصلا فکر نکنید که همه افرادی که به موفقیت و ثروت آن چنانی رسیده اند یک شبه این مسیر را طی کرده اند و بدون هیچ تلاش و دردسری به اینجا رسیده اند .  موفقیت های بزرگ با تلاش زیاد شکل میگیرد و افراد حرفه ای این مطلب را خوب می دانند.

مثلا در زمانی که همه تولید کننده های محتوا در حال تولید مقاله هایی با 400-500 کلمه در روز بودند تولید کننده های محتوای سخت کوش و پیشرو آموزش ها و مقالاتی بالای 2000 کلمه منتشر می کردند و این روزها میبینیم که درصد زیادی از محتواهایی که در صفحه اول گوگل هستند دقیقا همین محتواها هستند .

مشخصا در مورد ارتقا محتوا هم قطعا این نوع محتواهای مفصل و کاربردی و منحصر به فرد که به سوالات ذهنی مخاطب پاسخ می دهد بیشتر هم به اشتراک گذاشته می شوند و پخش می شوند و به آنها لینک داده می شود .

چه طور در تولید محتوا پیشرو باشیم ؟

برای نوشتن محتواهای پیشرو می توانید به عنوان مثال در حوزه تخصصی خودتان یک تحقیق جامع و مفصل انجام دهید و آن را تبدیل به یک محتوای مفصل و منحصر به فرد کنید یا یک راهنمای جامع و کامل برای خرید یک محصول بنوییسد و خلاصه پست هایی را به عنوان مگاپست در سایت تان منتشر کنید که مخاطب هر چیزی که در مورد موضوعی می خواهد بتواند در مقاله شما پیدا کند .

این نوع محتواها برای شما بهتر از محتواهای دیگر کار میکنند و مدت زمان بیشتری برای شما مفید هستند و از طرفی هر چه قدر محتوای شما خاص تر و بهتر باشد کپی کردن از آن هم سخت تر می شود.

و این روزها دنیای اینترنت تشنه مطالب دسته اول و تازه است ، بنابراین اگر بتوانید محتواهای دسته اول و بکر تولید کنید قطعا ارتقا آنها هم راحت تر است .

مثلا در Orbit Media یک تحقیق انجام شد در مورد اینکه افراد چند ساعت برای وبلاگ نویسی وقت می گذارند؟ چند درصد از وبلاگ نویس ها ویراستار دارند؟ آنها برای ارتقای محتوای خود چه می کنند؟

و جالب است که زمانیکه این تحقیق و نتایج آن در سایت منتشر شد در بسیاری از وبلاگ ها سایت های مطرح دنیا منتشر و به چهار زبان زنده ی دنیا هم ترجمه شد.

خب، آیا شما محتوای دست اول خلق می کنید؟

آیا وقت کافی برای محتوای خود صرف می کنید؟

آیا تمام تلاش خود را می کنید؟

5) برای تولید محتوای خود استراتژی داشته باشید

بسیاری از تولید کننده های محتوا عادت کرده اند که یک سری محتوای بی ربط را پشت سر هم منتشر می کنند. هر هفته از یک ایده استفاده می کنند و درباره ی آن مطلبی می نویسند و پست می کنند.

هفته ی بعد؟

ایده ی بعدی.

حتی اگر برنامه ی دقیقی برای پست کردن محتوای خودشان هم داشته باشند باز هم محتوای آنها بی ربط و بدون استراتژی مشخصی است.

اما تولید کننده های محتوای حرفه ای از یک روش منحصر به فرد برای محتوانویسی هدفمند استفاده میکند:

آنها روی یک موضوع یا نیچ  niche خاص تمرکز میکنند و فقط حول و حوش همین موضوع محتوانویسی میکنند .

این روش محتوا نویسی مزایای زیادی دارد از جمله اینکه :

  • کلمات کلیدی و مقالات با هم ارتباط دارند و کامل کننده ی یکدیگر هستند و بنابراین نیازی نیست که هر روز در یک مورد خاص دنبال محتوا باشید .
  • مشخصا افراد حرفه ای تر در زمینه تخصصی خاصی که روی آن کار میکنید بیشتر جذب سایت شما می شوند تا سایت هایی که سال یا ماهی یکبار در این زمینه یک محتوا تولید میکنند و بین بقیه محتواها گم میشود
  • همه پست ها به هم ارتباط دارند وقتی مخاطبی به هدف یک مقاله وارد سایت می شود به صورت زنجیروار مقاله ها را دبنال میکند و لینک های دیگر را هم می خواند
  • لینک دهی بین پست ها به خاطر ارتباطشان با هم قطعا راحت تر از مواردی هست که محتواهای منتشر شده هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند

تولید کننده های محتوای حرفه ای می دانند که تا زمانی که در مورد یک موضوعی به حد کافی محتوا تولید نکرده اند و سایت شان اشباع نشده است هیچ وقت به سمت انتخاب موضوع بعدی نمی روند .

زمانی که شما با یک استراتژی مشخص مثل این موردی که گفتیم پیش بروید قطعا بک یک مرکز محتوایی تبدیل می شوید که کمتر رقیبی می تواند از شما جلو بزند.

برای اینکار باید به این روش عمل کنید :

طبق استراتژی برند و کسب و کار خودتان در مرحله اول یک موضوع اصلی انتخاب کنید و یک محتوای مفصل و جامع در مورد آن بنویسید . بعد از آن مثلا 5 تا 10 پست حول و حوش همین موضوع با عنوان های مختلف و به صورت مقالات جداگانه پست کنید و بعد در همان مقاله اصلی یا همان مگاپست لینک این مقالات را بگذارید و مطمئن باشید بعد از چند هفته این محتوا معمولا در جایگاه 1 تا 3 گوگل قرار میگیرد . بقیه ی زحمت ها هم بر دوش سایت گوگل است که محتوای خوب را می شناسد و آن را ارتقاء می دهد.

آیا شما برای اینکه به نتیجه برسید بر روی یک موضوع تمرکز کرده اید؟

آیا یک ساختار مشخصی میان پست های خود و بقیه ی محتوایتان برقرار کرده اید؟

به تاریخ انقضای استراتژی های تان دقت کنید

6) برای ارتقا محتوا به جای تخیل در واقعیت تجزیه و تحلیل کنید

بیشتر ما تولید کننده های محتوا به تجزیه و تحلیل گوگل آنالیتیکس یا سایر سایت های آنالیزور  نهایتا به ترافیک سایت نگاه می کنیم (یا خوشحال می شویم یا ناراحت) و بدون هیچ تغییری به کارمان  ادامه می دهند.

واین یکی از مهمترین مشکلات بسیاری از وبلاگ نویسان و صاحبان سایت است که به صورت واقعی سایت و محتوای شان را آنالیز نمیکنند و از داده ها برای بهتر شدن محتواهای بعدی شان استفاده نمیکنند .

یک تولید کننده محتوای حرفه ای می داند که این داده ها فقط یک جدول امتیاز نیستند و باید از آنها برای تصمیم گیری های بعدی استفاده کند .

آنها به کمک این داده ها :

  • متوجه می شوند که چه پست هایی ترافیک را بالا می برند و چه پست هایی تعامل مخاطب را بیشتر کرده است  و به دقت می دانند که چگونه با استفاده از این ها محتوای خود را ارتقاء دهند.
  • آنها می دانند که هر کدام از شبکه های اجتماعی چه نوع مخاطبی دارند و فعالیت های خود را بر همان اساس برنامه ریزی میکنند.
  •  آنها می دانند که کدام پست ها جذاب هستند، کدام کلمات کلیدی مخاطب بیشتری را جذب می کند و چه فرمتی مناسب است؛و با استفاده از این موارد محتوایی تولید میکند که به راحتی قابل ارتقاء دادن است.

و اگر شما از تجزیه و تحلیل به درستی استفاده نمیکنید قطعا یک فرصت طلایی را از دست میدهید . چون فقط در صورتی که بدانید چه چیزی در مورد سایت و مخاطب شما جواب داده است می توانید محتواهای بعدی تان ارتقا دهید و یک پله بالاتر بروید.

آموزش تکنیک های تندنویسی در تولید محتوا

برای حرفه ای شدن و ارتقا محتوا آماده اید؟

در دنیای شلوغ وبلاگ نویسی فقط محتوای عالی کافی نیست و باید بلد باشید که به درستی محتوای خودتان را ارتقا بدهید.به همین دلیل وبلاگ های محبوب در ارتقای محتوای خود به اندازه ی تولید محتوا مصمم هستند.

آنها آینده نگر هستند و تنها به یک تکنیک اکتفا نمی کنند، بلکه بر روی ارتباط ها تمرکز می کنند و بر اساس شواهد تصمیم می گیرند.

زیرا کار درست و حرفه ای همین است.

حقیقت تلخ است، ولی باید بدانید که تولید محتوا بدون برنامه ای برای ارتقای آنهیچ ترافیکی به سایت شما نمی آورد  و شما به نتیجه ی دلخواهتان نمی رسید.

 

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

ارتقا محتوا | تولید کننده های محتوای موفق چه چیزی می دانند که شما نمی دانید ؟

شما جزو تولید کننده های محتوا و وبلاگ نویس های خوش شانس هستید ؟

بعضی از تولیدکننده های محتوا به محض اینکه محتوایی منتشر میکنند هفته بعد به رتبه اول گوگل می رسند و میلیون ها تومان محصول و خدمات میفروشند و بارها و بارها محتوای شان در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود و … خلاصه از همه جهت انگار شانس به آنها رو کرده است !!

این اصلا عادلانه نیست، هست؟

شاید حتی محتوای آنها خوب باشد ولی عالی نباشد ؛ وشاید هم از محتوای شما خیلی بهتر نباشد.

چیزی که باعث موفقیت این تولید کننده های محتوا می شود شانس نیست بلکه آنها از یک ترفندی استفاده میکنند که شما آن را نمیدانید یا میدانید و به کار نمیگیرید.

راز تولید کننده های موفق و پولساز

احتمالا شما هم بارها و بارها در مورد نوشتن یک محتوای با کیفیت و عالی شنیده اید و یا از آن هم نخ نما تر در مورد بازاریابی محتوایی و نقش محتوا در افزایش فروش یا اعتبار برندتان حتی از افراد غیر متخصص و کوچه و بازار زیاد شنیده اید ، اما یک مطلبی را شاید هیچ کس به شما نگفته باشد .

در دنیای این روزهای تولید محتوا فقط و فقط  تولید محتوای با کیفیت و عالی و ارزشمند کافی نیست و این بخش فقط یک قسمتی از پازل موفقیت در بازاریابی محتوا و مشهور شدن در تولید محتوا و پولسازی از آن است .

و یکی از مهمترین قطعات این پازل معمولا از چشم وبلاگ نویسان و تولید کننده های محتوای تازه کار دور می ماند و آنها به این بخش هیچ توجهی نمیکنند و زمانی که محتوایی را منتشر میکنند فقط کارشان این است که بنشینند چشم انتظار رتبه 1 شدن محتوا و سرازیر شدن سیلی از پول به کارت شان .

اما شاید خبر نداشته باشند که پایان خوشی در انتظارشان نیست و اگر هر چه زودتر به فکر ارتقا محتوا نیافتند قطعا رسیدن به این پایان خوش را باید فقط در رویاها  یا خواب بببنیند .

تولید کننده های محتوای با هوش و حرفه ای بخشی از تمرکز شان را روی محتوا نویسی میگذارند و بخش زیادی از وقت و تمرکز خودشان را روی ارتقا محتوا میگذارند .

فقط کافی است نگاهی به سایت یا برندهای موفق در زمینه تولید محتوا بیاندازید ، کدام یکی از آنها ترافیک و پول و موفقیت بیشتری دارند ؟

تولید کننده های محتوایی که محتوای عالی و با ارزش تولید میکنند ولی در ارتقای محتوا ضعیف هستند یا بالعکس محتوا نویس هایی که محتوای خوب ( نه حتی فوق عالی و منحصر به فرد ) تولید میکنند و به شکلی حرفه ای و عالی آن را ارتقا می دهند ؟

بدون شک مطمئن باشید که گروه دوم موفق تر هستند و هزاران پله از گروه اول جلوتر هستند .

روش ارتقا محتوا
روش ارتقا محتوا

چگونه محتوای خودمان را ارتقا بدهیم ؟

1) برای ارتقا محتوا باید چند کاناله و چند فرمتی فکر کنید

یک تولید کننده محتوای تازه کار و معمولی زمانی که می خواهد تصمیم بگیرد محتوایی بنویسد و منتشر کند به نهایت چیزی که فکر میکند نوشتن یک پست چند صد یا نهایت چند هزار کلمه ای به عنوان مقاله وبلاگ است .

ولی یک تولید کننده محتوای حرفه ای می داند که در زمان تولید یک محتوا باید حداقل 3 جهته و 3 فرمتی فکر کند . یعنی چی ؟

در حال حاضر در دنیای تولید محتوا سه مکان بسیار عالی برای انتشار محتوا و تاثیر گذاری روی مخاطب از طریق محتوا در اختیار داریم :

وبلاگ + شبکه های اجتماعی + ایمیل

مشخصا هر کدام از این بخش ها ارزش و تاثیر گذاری خودشان را دارند و تا جایی که می شود نباید هیچ کدام از آنها را حذف کنیم .

یک تولید کننده محتوای حرفه ای برای هر موضوعی که می خواهد تولید کند یک محتوا با فرمت قابل انتشار در وبلاگ و مناسب و دوست دار موتورهای جستجو مثل گوگل می نویسد و منتشر میکند ، در کنار آن سعی میکند به نحوی محتوای این مقاله را به یک پادکست ، ویدئو ، عکس نوشته ، تصاویر ، اسلاید ، PDF قابل دانلود و… که قابل انتشار و ارسال در ایمیل و شبکه های اجتماعی هستند تبدیل میکند .

. ایمیل و شبکه های اجتماعی به شما کمک می کنند تا با مخاطبان خود در ارتباط بیشتر و نزدیک تر باشید.

. شبکه های اجتماعی و جستجو در موتورهای جستجو به شما کمک میکنند که بازدید کننده ها و مخاطب های جدید جذب کنید .

. موتورهای جستجو و ایمیل به مخاطب برای دسترسی همیشگی و ارتباط مداوم با شما کمک میکند

در ابتدا شاید این طور تصور کنید که خب یک محتوای ثابت تولید میکنید و در همه این مکان ها منتشر میکنید ، اما این یک اشتباه بزرگ است که بسیاری از تولید کننده های محتوا آن را انجام می دهند . هر کانال و هر جایی به محتوای مختص خودش و با فرمت مناسب نیاز دارد وگرنه قطعا کارایی و تاثیر لازم را ندارد .

مثلا شما نمی توانید یک ایمیل برای مخاطب بفرستید که کل یک مقاله مثلا 4500 کلمه ای را در ایمیل چپانده باشید و به خورد مخاطب بدهید . چون قطعا کسی که ایمیلش را باز میکند به هدف خواندن یک متن 3-4 هزار کلمه آن را باز نمیکند  .

برای ایمیل شما نیاز دارید با یک کپی رایتینگ خوب یک متن ترغیب کننده چند صد کلمه ای به همراه یک CTA ( یعنی دکمه با لینک مشخص ) و یک عکس مناسب در ایمیل قرار بدهید که مخاطب را ترغیب کنید که روی لینک شما کلیک کند ، یا در شبکه های اجتماعی شما باید دنبال انتقال مفهوم به کمک تصاویر یا ویدئو ها باشید چون مخاطبی که در شبکه های اجتماعی چرخ می زند حال و حوصله خواندن متن های طولانی را ندارد و بالعکس کسی که از طریق موتورهای جستجو وارد سایت می شود معمولا انتظار دارد با یک مقاله پر و پیمان و نسبتا طولانی و جذاب مواجه شود .

پس به این شکل ما برای موفقیت در ارتقا محتوا باید برای هر کانال و هر مکانی که می خواهیم محتوا را منتشر کنیم یک نوع محتوا خاص در فرمت خاص بنویسیم و منتشر کنیم .

ایمیل، توییت و پست های فیس بوک

مثلا در این مکان ها شما نیاز به تیترهای فوق ترغیب کننده دارید که توجه همه را به خودش جلب کند . معمولا این عنوان ها باید شامل اعداد و ارقام ، ترندها و اخبار و هشتگ های داغ روز و یا شکاف ها یا گپ اطلاعاتی و…باشد که مخاطب را وارد به خواندن و کلیک روی محتوا کند.

مثال :

10 پیشنهاد از برندهای موفق برای افزایش فروش محصولات

شما اشتباه کردید !

آیا دم نوش لاغری واقیعت دارد ؟

محتواهای موتور جستجو دوست !

این نوع محتواها دقیقا باید شبیه آن چیزی که دقیقا مخاطب در موتورهای جستجویی مانند گوگل جستجو میکند نوشته شوند .  و معمولا سوالاتی هستند که مخاطب آنها را از گوگل می پرسد .

مثلا :

چگونه سئو محتوا را بهبود دهیم ؟

تولید محتوا چیست ؟

چگونه شادتر زندگی کنیم ؟

Pinterest، اینستاگرام، Slideshare و یوتیوب

مشخصا نوع محتوای مورد پسند مخاطب های این شبکه های اجتماعی تصاویر و ویدئو ها هستند . و برای محتواسازی برای آنها لازم است از یک عکس جذاب در کنار یک تیتر خیره کننده استفاده کنید.

یک پیشنهاد ویژه :

اگر در زمان هایی حس کردید که نمی توانید تیتری بنویسید که هم کلمات کلیدی را در خودش داشته باشد و هم یک تیتر مخاطب پسند و ساده باشد می توانید با استفاده از یک علامت مثل | یا ؛ یا /  کلمات کلیدی انتخاب شده برای سئو را از عبارت جذاب مخاطب پسند جدا کنید و به این شکل هر دو را در عنوان داشته باشید مثل عنوان همین مقاله یا

این مثال ها:

آموزش تولید محتوا | ابزارها، روش‌ها، مثال‌ها و توصیه‌ها

بازاریابی عصبی در طراحی وب ؛ 15 ترفند جذب مخاطب

آموزش عنوان نویسی جذاب

 

شبکه سازی برای ارتقا محتوا
شبکه سازی برای ارتقا محتوا

2) از وبلاگ و محتوا نویسی به عنوان ابزاری برای شبکه سازی استفاده کنید

بعضی از ما فقط فکر میکنیم که وبلاگ سایت ما جایی است که باید شروع کنیم یک تنه حرف بزنیم و مخاطب فقط گوش کند . مشخصا همین اشتباه مهلکی است که بیشتر تازه کارها آن را مرتکب می شوند .

وبلاگ هر سایتی اتفاقا اتاق نشیمن و میهمان هر سایتی است و باید جوری در اینجا رفتار کنید و عمل کنید که میهمان یا مخاطبتان احساس راحتی بکند و شروع کند به گپ و گفت با شما .

تولیدکننده های محتوای حرفه ای نه تنها در محتوانویسی قوی هستند بلکه جزو افرادی هستند که شبکه سازهای قدرتمندی هم هستند . آنها دقیقا می دانند تفاوت اصلی بین وبلاگ پر مخاطب با وبلاگ سوت و کور در برقراری ارتباط و تعامل با مخاطب است نه فقط تولید محتوای خوب .

اما چه طور می توانید از محتوا نویسی در وبلاگ سایت تان برای شبکه سازی و برقراری ارتباط با مخاطب استفاده کنید ؟!

  • می توانید در یکی از محتواهایتان به جای اینکه مقاله را کامل در اختیار مخاطب بگذارید ، برای محتوا پایان باز انتخاب کنید و از مخاطب بخواهید که پایانی که در ذهنش دارد را برای شما بنویسید
  • می توانید یک جوری بحث را به شبکه های اجتماعی تان بکشانید و از مخاطب بخواهید نظرش را در مورد فلان موضوع در بخش کامنت ها بگوید
  • در شبکه های اجتماعی بگردید و اینفلوئنسرهایی که با تخصص و حوزه کاری شما مرتبط هستند را پیدا کنید و شروع کنید به باز کردن صحبت با آنها و فالورهایشان در زیر پست آنها
  • در محتوای مقالات تان هر جایی که فرصت پیدا کردید از از افراد موفق و مشهوری که در زمینه موضوع مقاله فعال هستند نام ببرید و به آنها لینک بدهید و مطمئن باشید بیشتر آنها این کار شما را بی پاسخ نمی گذارند

پیشنهاد ویژه  :

کامنت نویسی حرفه ای اصلا آن کار ساده ای که فکر میکنید نیست و اگر می خواهید از کامنت نویسی در سایت های دیگر ترافیک جذب کنید و نتیجه مثبتی بگیرید باید به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی کامنت بنویسید

آموزش کامنت نویسی حرفه ای

 

پس اگر می خواهید در ارتقا محتوا موفق باشید و دیگران هم مقالات و پست های شما را به اشتراک بگذارند و هر روز تعداد بیشتری بازدید کننده و مخاطب به سایت شما بیایند باید محیط وبلاگ تان یک محیط خشک و کسل کننده نباشد و سعی کنید به هر طریقی باب صحبت با خواننده و مخاطب را باز کنید و یک شبکه گسترده بسازید و هر روز هم این شبکه را گسترش بدهید

3) برای ارتقا محتوا باید به صورت تیمی تولید محتوا کنید نه تک نفره

برای افزایش ترافیک و بازدید کننده سایت تان بهتر است به صورت تک نفره همه کارها را انجام ندهید و محتوانویسی نکنید . مثلا از اینفلوئنسرها ، تولید کننده های محتوای فریلنسر ، دوستان و حتی گاهی رقیبان تان استفاده کنید .

در این نوع همکاری ها یک ترفند و فوت کوزه گری مهمی در میان است . هر کسی که در محتوا نویسی و محتواسازی برای وبلاگ ، شبکه های اجتماعی ، ایمیل یا … با شما شریک شده است و به نوعی دستی در محتوا دارد قطعا در ارتقا محتوا و به اشتراک گذاشتن این محتوا با دوستان و سایر افراد هم به شما کمک میکنند و همین باعث گسترش شبکه شما و آشنا شدن افراد بیشتری با سایت و وبلاگ شما می شود .

به این شکل هم حجم زیادی از کار تولید محتوا از دوش شما برداشته می شود و هم در ارتقا محتوا چندین نیروی کمی دارید.

به این شکل به صورت حرفه ای غریبه ها را به دوستان خودتان تبدیل میکنید.

و یکی دیگر از راه هایی که می توانید برای رسیدن به این هدف به کار ببرید این است که یک سوال تخصصی در مورد حوزه کاری خودتان از تعدادی از افراد مهم و مشهور بپرسید و پاسخ سوالات را به صورت یک پست اختصاصی با مخاطب تان به اشتراک بگذارید .

مثلا این پست را ببنید . در این مقاله Amanda Gant به سراغ 6 متخصص بازاریابی دیجیتال رفته است و تعداد زیادی از آنها سوال پرسیده و پاسخ آنها را به صورت یک پست منتشر کرده است

از همین شنبه تولید محتوا را شروع کنید

4) یا نهایت تلاش خودتان را در تولید محتوا بکنید یا دست از کار بکشید

تولید محتوا هم چیزی شبیه کارآفرینی یا ثروتمند شدن و خلاصه رسیدن به هر موفقیت بزرگی در زندگی است . بسیاری از افرادی که بیرون گود نشسته اند و فقط موفقیت های دیگران را می بینند در تصور خودشان حتی لحظه ای هم به این فکر نمیکنند این افراد چه شب و روزها که یک سر تلاش کرده اند .

در مورد تولید محتوا هم اصلا فکر نکنید که همه افرادی که به موفقیت و ثروت آن چنانی رسیده اند یک شبه این مسیر را طی کرده اند و بدون هیچ تلاش و دردسری به اینجا رسیده اند .  موفقیت های بزرگ با تلاش زیاد شکل میگیرد و افراد حرفه ای این مطلب را خوب می دانند.

مثلا در زمانی که همه تولید کننده های محتوا در حال تولید مقاله هایی با 400-500 کلمه در روز بودند تولید کننده های محتوای سخت کوش و پیشرو آموزش ها و مقالاتی بالای 2000 کلمه منتشر می کردند و این روزها میبینیم که درصد زیادی از محتواهایی که در صفحه اول گوگل هستند دقیقا همین محتواها هستند .

مشخصا در مورد ارتقا محتوا هم قطعا این نوع محتواهای مفصل و کاربردی و منحصر به فرد که به سوالات ذهنی مخاطب پاسخ می دهد بیشتر هم به اشتراک گذاشته می شوند و پخش می شوند و به آنها لینک داده می شود .

چه طور در تولید محتوا پیشرو باشیم ؟

برای نوشتن محتواهای پیشرو می توانید به عنوان مثال در حوزه تخصصی خودتان یک تحقیق جامع و مفصل انجام دهید و آن را تبدیل به یک محتوای مفصل و منحصر به فرد کنید یا یک راهنمای جامع و کامل برای خرید یک محصول بنوییسد و خلاصه پست هایی را به عنوان مگاپست در سایت تان منتشر کنید که مخاطب هر چیزی که در مورد موضوعی می خواهد بتواند در مقاله شما پیدا کند .

این نوع محتواها برای شما بهتر از محتواهای دیگر کار میکنند و مدت زمان بیشتری برای شما مفید هستند و از طرفی هر چه قدر محتوای شما خاص تر و بهتر باشد کپی کردن از آن هم سخت تر می شود.

و این روزها دنیای اینترنت تشنه مطالب دسته اول و تازه است ، بنابراین اگر بتوانید محتواهای دسته اول و بکر تولید کنید قطعا ارتقا آنها هم راحت تر است .

مثلا در Orbit Media یک تحقیق انجام شد در مورد اینکه افراد چند ساعت برای وبلاگ نویسی وقت می گذارند؟ چند درصد از وبلاگ نویس ها ویراستار دارند؟ آنها برای ارتقای محتوای خود چه می کنند؟

و جالب است که زمانیکه این تحقیق و نتایج آن در سایت منتشر شد در بسیاری از وبلاگ ها سایت های مطرح دنیا منتشر و به چهار زبان زنده ی دنیا هم ترجمه شد.

خب، آیا شما محتوای دست اول خلق می کنید؟

آیا وقت کافی برای محتوای خود صرف می کنید؟

آیا تمام تلاش خود را می کنید؟

5) برای تولید محتوای خود استراتژی داشته باشید

بسیاری از تولید کننده های محتوا عادت کرده اند که یک سری محتوای بی ربط را پشت سر هم منتشر می کنند. هر هفته از یک ایده استفاده می کنند و درباره ی آن مطلبی می نویسند و پست می کنند.

هفته ی بعد؟

ایده ی بعدی.

حتی اگر برنامه ی دقیقی برای پست کردن محتوای خودشان هم داشته باشند باز هم محتوای آنها بی ربط و بدون استراتژی مشخصی است.

اما تولید کننده های محتوای حرفه ای از یک روش منحصر به فرد برای محتوانویسی هدفمند استفاده میکند:

آنها روی یک موضوع یا نیچ  niche خاص تمرکز میکنند و فقط حول و حوش همین موضوع محتوانویسی میکنند .

این روش محتوا نویسی مزایای زیادی دارد از جمله اینکه :

  • کلمات کلیدی و مقالات با هم ارتباط دارند و کامل کننده ی یکدیگر هستند و بنابراین نیازی نیست که هر روز در یک مورد خاص دنبال محتوا باشید .
  • مشخصا افراد حرفه ای تر در زمینه تخصصی خاصی که روی آن کار میکنید بیشتر جذب سایت شما می شوند تا سایت هایی که سال یا ماهی یکبار در این زمینه یک محتوا تولید میکنند و بین بقیه محتواها گم میشود
  • همه پست ها به هم ارتباط دارند وقتی مخاطبی به هدف یک مقاله وارد سایت می شود به صورت زنجیروار مقاله ها را دبنال میکند و لینک های دیگر را هم می خواند
  • لینک دهی بین پست ها به خاطر ارتباطشان با هم قطعا راحت تر از مواردی هست که محتواهای منتشر شده هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند

تولید کننده های محتوای حرفه ای می دانند که تا زمانی که در مورد یک موضوعی به حد کافی محتوا تولید نکرده اند و سایت شان اشباع نشده است هیچ وقت به سمت انتخاب موضوع بعدی نمی روند .

زمانی که شما با یک استراتژی مشخص مثل این موردی که گفتیم پیش بروید قطعا بک یک مرکز محتوایی تبدیل می شوید که کمتر رقیبی می تواند از شما جلو بزند.

برای اینکار باید به این روش عمل کنید :

طبق استراتژی برند و کسب و کار خودتان در مرحله اول یک موضوع اصلی انتخاب کنید و یک محتوای مفصل و جامع در مورد آن بنویسید . بعد از آن مثلا 5 تا 10 پست حول و حوش همین موضوع با عنوان های مختلف و به صورت مقالات جداگانه پست کنید و بعد در همان مقاله اصلی یا همان مگاپست لینک این مقالات را بگذارید و مطمئن باشید بعد از چند هفته این محتوا معمولا در جایگاه 1 تا 3 گوگل قرار میگیرد . بقیه ی زحمت ها هم بر دوش سایت گوگل است که محتوای خوب را می شناسد و آن را ارتقاء می دهد.

آیا شما برای اینکه به نتیجه برسید بر روی یک موضوع تمرکز کرده اید؟

آیا یک ساختار مشخصی میان پست های خود و بقیه ی محتوایتان برقرار کرده اید؟

به تاریخ انقضای استراتژی های تان دقت کنید

6) برای ارتقا محتوا به جای تخیل در واقعیت تجزیه و تحلیل کنید

بیشتر ما تولید کننده های محتوا به تجزیه و تحلیل گوگل آنالیتیکس یا سایر سایت های آنالیزور  نهایتا به ترافیک سایت نگاه می کنیم (یا خوشحال می شویم یا ناراحت) و بدون هیچ تغییری به کارمان  ادامه می دهند.

واین یکی از مهمترین مشکلات بسیاری از وبلاگ نویسان و صاحبان سایت است که به صورت واقعی سایت و محتوای شان را آنالیز نمیکنند و از داده ها برای بهتر شدن محتواهای بعدی شان استفاده نمیکنند .

یک تولید کننده محتوای حرفه ای می داند که این داده ها فقط یک جدول امتیاز نیستند و باید از آنها برای تصمیم گیری های بعدی استفاده کند .

آنها به کمک این داده ها :

  • متوجه می شوند که چه پست هایی ترافیک را بالا می برند و چه پست هایی تعامل مخاطب را بیشتر کرده است  و به دقت می دانند که چگونه با استفاده از این ها محتوای خود را ارتقاء دهند.
  • آنها می دانند که هر کدام از شبکه های اجتماعی چه نوع مخاطبی دارند و فعالیت های خود را بر همان اساس برنامه ریزی میکنند.
  •  آنها می دانند که کدام پست ها جذاب هستند، کدام کلمات کلیدی مخاطب بیشتری را جذب می کند و چه فرمتی مناسب است؛و با استفاده از این موارد محتوایی تولید میکند که به راحتی قابل ارتقاء دادن است.

و اگر شما از تجزیه و تحلیل به درستی استفاده نمیکنید قطعا یک فرصت طلایی را از دست میدهید . چون فقط در صورتی که بدانید چه چیزی در مورد سایت و مخاطب شما جواب داده است می توانید محتواهای بعدی تان ارتقا دهید و یک پله بالاتر بروید.

آموزش تکنیک های تندنویسی در تولید محتوا

برای حرفه ای شدن و ارتقا محتوا آماده اید؟

در دنیای شلوغ وبلاگ نویسی فقط محتوای عالی کافی نیست و باید بلد باشید که به درستی محتوای خودتان را ارتقا بدهید.به همین دلیل وبلاگ های محبوب در ارتقای محتوای خود به اندازه ی تولید محتوا مصمم هستند.

آنها آینده نگر هستند و تنها به یک تکنیک اکتفا نمی کنند، بلکه بر روی ارتباط ها تمرکز می کنند و بر اساس شواهد تصمیم می گیرند.

زیرا کار درست و حرفه ای همین است.

حقیقت تلخ است، ولی باید بدانید که تولید محتوا بدون برنامه ای برای ارتقای آنهیچ ترافیکی به سایت شما نمی آورد  و شما به نتیجه ی دلخواهتان نمی رسید.

 

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست