دستورالعمل جذب مخاطب با محتوا در همان « نگاه اول »

  1. خانه
  2. بازاریابی محتوا
  3. دستورالعمل جذب مخاطب با محتوا در همان « نگاه اول »

«اسکنر مخاطب » ها را می شناسید ؟

همان ها که یک مقاله را در کمتر از 20 ثانیه اسکن میکنند و نگاهی به عنوان و زیر عنوان و تصاویر و قسمت های هایلایت شده می اندازد و اگر چنگی به دل شان زد شاید اراده کنند و به سختی وقت بگذارند و مقاله را تا انتها بخوانند .

با این حجم از محتوایی که این روزها در طول روز با آن سر و کار داریم قطعا همه ما جزو همین اسکنر مخاطب ها هستیم . پس اگر قرار باشد محتوای تولید کنیم که خوانده شود و ما به هدف مان از نوشتن محتوا برسیم باید بتوانیم در همان نگاه اول مخاطب را جذب کنیم وگرنه نوشتن و ننوشتن این محتوا در عمل هیچ فرقی برای ما نمیکند و هیچ فایده ای برای ما ندارد.

برای اینکه مخاطب در همان نگاه اول عاشق شود و تا انتهای مقاله را بخواند باید محتوای شما ویژگی هایی داشته باشد که تعدادی از این ویژگی ها را با هم بررسی میکنیم :

برای عاشق شدن مخاطب «در یک نگاه» محتوا باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

عنوان جذاب بنویس

عنوان اولین چیزی است که مخاطب از مقاله شما می‌بیند.و اگر در همین نگاه اول جذب نشود احتمال خیلی کمی دارد که ادامه مقاله را بخواند.

علاوه بر متن جذاب، عنوان از لحاظ ظاهری و طراحی هم باید فونت مناسب و خوانا و سایز نسبتا بزرگی داشته باشد . در غیر این صورت نمی تواند گیرایی لازم را داشته باشد . مثلا اگر سایز فونت عنوان دقیقا به اندازه متن مقاله باشد اصلا خواننده تفاوتی بین آنها حس نمیکند که بخواهد عنوان را بخواند و متنش جذبش کند .

 

 

پس عنوان مقاله باید چشم گیر باشد .  برای این کار، طراحی صفحه وبلاگ و سایز فونت تاثیر زیادی در خوانایی عنوان دارد و اگر سایت یا وبلاگ شما از این جهت مناسب نیست هر چه زودتر به فکر تغییر آن باشید .

از لحاظ مفهومی هم عنوان شما باید کاملاً قابل هضم و مفهوم باشد. قرار نیست مخاطب به خاطر عنوان گیج کننده شما وارد سایت شود و محتوای داخل آن را بخواند. عنوانی جذاب است که بتواند از لحاظ عاطفی و عقلانی مخاطب را به خواندن مقاله وسوسه کند. نه اینکه عنوان را جوری انتخاب کنید که مخاطب چند دقیقه رویش متمرکز شود و اصلا نفهمد که شما چی گفته اید .

مثلا این عنوان هایی که ما در رایتینا استفاده کردیم را ببینید :

واکسن 11 گانه برای مقابله با « نمی توانم بنویسم » ! ( اگر دچار شدید سریع بزنید )

روش تولید محتوای تبلیغاتی و جذاب مثل فالگیرها ! ( کف دستت بده فالِت بگیرُم )

درس هایی که از یک کمدین برای تولید محتوای سایت یاد گرفتم ( من از 1 و 3 و 6 بیشتر استفاده میکنم)

خلاقیت در تولید محتوا در فضای مجازی را از یک زندانی، نیوتن، اسنپ و … یاد بگیریم!

خط اول مقاله را جذاب بنویس

فرض کنید مقاله، سیندرلایی است که مخاطب عاشق او شده است. عشق در نگاه اول با دیدن عنوان که صورت او است، شکل گرفت؛ اما مابقی ماجرا چی؟

اگر مخاطب از عنوان خوشش بیاید ولی وارد مقاله شود و چند خط اول را بخواند ولی جذبش نکند قطعا مقاله را می بندد و می رود و عملا فرقی با باز نکردن مقاله و نخواندنش ندارد .

پس اصلا چند خط اول مقاله را شوخی نگیرید و حسابی برایش وقت بگذارید .

 

پاراگراف‌ها را کوتاه‌تر بنویس

کتاب‌های مدرسه را یادتان هست؟

البته کتاب‌های دهه 60 و 70 گزینه‌های بهتری برای نشان دادن مشکلات پاراگراف‌های بلند هستند.

عموماً در کتاب‌های درسی، از پاراگراف‌های بلندی استفاده می‌شد که پایان رساندن آن حوصله و توان زیادی لازم داشت و تنها قدرتی که می‌توانست ما را تا پایان پاراگراف همراهی کند، قدرت اجبار بود؛ اما مخاطب شما هیچ اجباری به خواندن مقاله شما ندارد و می‌تواند به راحتی سراغ مقاله‌ای با پاراگراف‌های کوتاه‌تر و جذاب‌تر برود؛ بنابراین سعی کنید نوشته‌های خودتان را در پاراگراف‌های کوتاه جای دهید تا مخاطب با دیدن کلیت مطلب نترسد و محتوا را ترک نکند.

جذب مخاطب با محتوا - پاراگراف های کوتاه

جملات کوتاه و خلاصه بنویس

قانون کلی در مورد تعداد کلمات به کار رفته در یک جمله وجود ندارد؛ اما همگی می‌دانیم که هیچ کدام مان حوصله خواندن جملات طولانی را نداریم.

جملات هرچقدر طولانی‌تر باشند، % خوانده نشدن مقاله افزایش پیدا می‌کند.

عموماً مقالاتی که جملات کوتاه ولی پر مفهوم در خود دارند مخاطبان بیشتری به خود جذب می‌کنند. معیار و خط کشی برای اندازه‌گیری جملات وجود ندارد اما افزایش تعداد کلمات بین دو نقطه، از 50 عدد بیانگر طولانی بودن جمله است. بهترین تعداد کلمات در یک جمله مفهوم دار، 16 تا 20 است.

کلمات ساده انتخاب کن

«بدین سان است که شما هر آنچه که نگارید باید جذاب باشد ور نه مخاطب بگریزد و هیچ نخواند.»

خب، به جز عده‌ای چند از عاشقان شاهنامه و متون پنجم تا هشتم هجری شمسی، شخص دیگری مقاله‌ای با جملات بالا را نمی‌خواند.

فرض کنید، به عنوان کپی‌رایتر، چندین جمله با واژه‌های سخت و ثقیل در یک معرفی ادکلن استفاده کرده باشید. طرفداران ادکلن قرار نیست امتحان ادبیات پاس کنند، آن‌ها دوست دارند شما به لطافت رایحه عطر با آن‌ها صحبت کنید. پس اگر کسی به سراغ خرید عطر شما نیامد، نباید تعجب کنید.

به عنوان یکی دیگر از توصیه‌ها برای جذب مخاطب با محتوا، توصیه می‌کنیم تا جایی که امکان دارد، از کلمات ساده استفاده کنید.

لیست محتوایی تهیه کن

مخاطب دوست دارد هر چه سریع‌تر بداند که چه چیزی در داخل مقاله شما وجود دارد؟ پس چرا کاری نمی‌کنید که به هدفش زودتر برسد؟

لیست محتوایی شباهت زیادی به خلاصه‌نویسی از روی کل مقاله دارد. مخاطب با خواندن لیست محتوایی متوجه خواهد شد که آیا مقاله برایش مفید هست یا نه. علاوه بر این، چند ثانیه بیشتر زمان برای خواندن مقاله شما و زیر و رو کردن آن خواهد گذاشت که خود این موضوع می‌تواند یک امتیاز مثبت برای جذب او به مقاله باشد.

مخاطب در طول خواندن مقاله نیز گاهی نیاز دارد که لیست مقاله را چک کند تا از خوانده و نخوانده‌هایش مطلع شود.

جذب مخاطب با محتوا - لیست محتوایی

از زیر عنوان ها به تعداد مناسب استفاده کن

اگر مخاطب وارد وبلاگ شما شود و چیزی به جز چند متن به هم چسبیده در آن، علیرغم داشتن جملات و پاراگراف‌های کوتاه نبیند، باز هم به راحتی دل خواهد کند و سراغ دیگری می‌رود.

وجود پاراگراف‌های پشت سر هم بدون هیچ زیر عنوان، باعث می‌شود که مخاطب نتواند آدرس دقیقی برای آنچه که در حال جستجوی آن هست، پیدا کند. علاوه بر این، در عدم وجود زیر عنوان، دیگر شما لیست محتوایی هم نخواهید داشت.

لازم است که شما مقاله را به چندین بخش با یک روند منطقی در مقاله، تقسیم کنید و برای هر بخش یک زیر عنوان جذاب همانند عنوان اصلی تعریف کنید. با این کار به مخاطب آدرس می‌دهید که اگر می‌خواهد چیزی پیدا کند، به دنبال زیر عنوان‌ها در متن باشد.

 

محتوا را بزک دوزک کن

باورتان بشود یا نه باید مقاله خودتان را بزک دوزک کنید. بزک کردن مقاله با رنگ، فونت درشت یا ایتالیک و همچنین فرمت‌های نوشتاری متفاوت امکان‌پذیر است.

از رنگ‌های قرمز، نارنجی و هر چیزی که به عنوان هشدار است، برای نشان دادن نکات مهم و حساس در داخل متن استفاده کنید تا مخاطب به سراغ آن برود و بفهمد که مقاله شما ارزش خواندن دارد. از رنگ‌های روشن و آرامش بخش برای نوشتن جملاتی که تکمیل کننده مفهوم کلی هستند یا توضیحات اضافی هستند استفاده کنید.

استفاده از تگ های H2 و H3 و… روی زیر عنوان و متن اصلی، علاوه بر اینکه می‌تواند مخاطب را جذب کند، خاصیت سئویی نیز دارد و بر رتبه سایت شما می‌تواند تأثیرگذار باشد. همچنین ریز یا درشت شدن جملات و کلمات داخل متن هم در جذب کردن مخاطب به متن بی‌تأثیر نیست.

می‌توانید پس‌زمینه نوشته‌ها را نیز در مواردی خاص استفاده کنید. مثل همین کاری که ما در رایتینا میکنیم←←← ……………………………

البته لازم نیست مقاله خودتان را بیش از حد رنگی رنگی کنید. این کار باعث حواس‌پرتی خواننده از خواندن نوشته شما و هدر رفتن همه انرژی‌تان در تزئین می‌شود.

 

فضای خالی ایجاد کن

شما مجبور نیستید سانت به سانت صفحه را پر از نوشته کنید.

وجود قسمت‌های خالی در کنار نوشته، بالای آن و همچنین بین پاراگراف‌ها، فرصت تنفس به مخاطب می‌دهد.

فضای سفید و باز داخل مقاله باعث می‌شود مخاطب در طول چند لحظه کوتاه سفر میان فضاهای خالی، تصمیم بهتری برای ماندن یا رفتن از مقاله بگیرد. در صورتی که شما به او فرصت کافی برای فکر کردن نداده باشید و یک نفس حرف بزنید و پشت سر هم به او محتوا او به شدت خسته می شود .

فضاهای سفید یا خالی در داخل مقاله به چند شکل می‌تواند به وجود بیاید. برخی از آن‌ها همانند پاراگراف‌های کوتاه، زیر عنوان، تصاویر و زیر عنوان تصاویر به دست نویسنده مقاله به وجود می‌آید و بخشی دیگر همانند حاشیه‌های کناری متن، توسط طراح سایت ایجاد می‌شود.

از تصویر استفاده کن

مخاطب توانایی خواندن همه متن در یک نگاه را ندارد و ترجیح می‌دهد که به دنبال نشانه‌هایی از جذابیت برای خودش باشد. در کنار زیر عنوان‌ها، عبارت‌های رنگی و همچنین تیترهای پررنگ شده، وجود تصاویر می‌تواند کمک زیادی به او در دریافت کلیت مقاله کند.

مثل همین تصویر ساده در یکی از مقالات رایتینا :

جذب مخاطب با محتوا - تصاویر
جذب مخاطب با محتوا – تصاویر

مطالعات نشان داده است که تصاویر می‌توانند به اندازه چندین خط نوشته مفهوم را در یک نگاه به مخاطب انتقال دهند. از آنجایی که زمان شما برای انتقال مفاهیم به مخاطب کوتاه است و مخاطب تنبل، به همین خاطر در هر جایی که امکان دارد و فکر میکنید راحت تر از متن می توانید مفهوم را با تصاویر انتقال بدهید حتما از تصویر استفاده کنید یا حتما به عنوان مکمل از تصویرها  استفاده کنید .

 

برای عکس ها حتما از زیر نویس استفاده کن

یکی از قسمت های دیگری که هم در جذب مخاطب با محتوا تاثیر گذار است و هم در سئو تصاویر استفاده از کلمات و عبارت های توصیفی برای عکس هاست .

در وردپرس، بعد از آپلود کردن عکس، می‌توانید زیر نویس عکس را پر کنید تا زیر عکس نوشته شما در هنگام نمایش، نشان داده شود.

آپلود عکس در وردپرس

به طور طبیعی هر کسی بعد از نگاه کردن به عکس، دوست دارد در مورد آن بیشتر بداند یا ارتباط آن با متن را درک کند. از این رو، زیر نویس عکس ها اهمیت پیدا می‌کند. سعی کنید در چند جمله کوتاه منظورتان را به مخاطب برسانید. لازم نیست هر نقطه از عکس را توضیح دهید. هر چند اگر تصویر شما آموزشی باشد، نیاز دارید با توضیحات بیشتری محتوای عکس ها را توصیف کنید.

 

از فرم های جذاب خلاصه سازی محتوا مثل نمودار و جدول استفاده کن

تصاویر عالی هستند؛ اما محتواهای دیگری به جز عکس هم وجود دارد که می‌توانید از آن برای خلق جذابیت استفاده کنید. برای مثال، به جای نوشتن اعداد و ارقام، نمودار قرار دهید. نمودار به مراتب بهتر از اعداد می‌تواند مقایسه بین دو عدد را نشان دهد. همچنین استفاده از جدول راهکاری مناسب برای لیست کردن موردی است.

با این اقدام، مخاطب خواهد فهمید که شما به جز متن برای رساندن بهتر مطلب، حاضر بودید وقت بگذارید و برایش نمودار و جدول بسازید.

نمودار بکش

اگر خلاقیت و توانایی تولید و ویرایش تصاویر به کمک فتوشاپ را دارید، می‌توانید نوشته‌ای مهم از میان جملات خودتان که عصاره کلی یک پاراگراف است را به شکل یک عکس نوشته در بیاورید. این کار علاوه بر جذابیت، می‌تواند کمک زیادی به درک سریع مفاهیم و عشق در یک نگاه به مقاله شود.

وجود تصاویر ،نمودار، جدول و… ویژگی جالب دیگری هم دارند. شما با قرار دادن تصویر ناخودآگاه، میان خط های پشت سر هم فاصله ایجاد می‌کنید و همان‌طور که در موارد قبل خواندید این یکی از ترفندهای افزایش جذابیت متن است.

 

«کوت» یا نوشته برجسته داشته باش

تقریباً همه پلتفرم‌های نگارش متن و ایجاد محتوا در سایت، ویژگی کوت کردن نوشته را در خود دارند. شما به وسیله کوت کردن نوشته، آن را به شکل واضح‌تری در داخل متن به نمایش در می‌آورید.

از آنجایی که عموماً این کار برای نقل‌قول‌ها متداول است، عنوان کوت به آن گفته می‌شود؛ اما کوت کردن مخصوص نقل‌قول‌ها نیست و می‌توانید آزادانه هر جایی که نیاز باشد از آن استفاده کنید.

مثل این نمونه هایی که ما در رایتینا برای تاکید روی بعضی از جملات استفاده میکنیم .

جذب مخاطب با محتوا -نقل قول در محتوا

نوشته کوت شده، مثل تصویر، نمودار و جدول و سایر محتواهای بصری، به سرعت توجه مخاطب را به خود جلب کرده و می‌تواند او را درگیر متن کند.

برای محتواهای طولانی تر از 2000 کلمه حتما یک چکیده بنویس

یکی از اشتباهات رایجی که بیشتر تولید کنندگان محتوا را در خود به دام می‌اندازد این است هیچ چک لیست یا برگه تقلب یا چکیده ای برای محتواهای طولانی نیم نمی نویسند .

اگر نوشته شما چکیده نداشته باشد، یکی از شانس‌های جذب مخاطب با محتوا را از دست می‌دهید. اصولاً مخاطب دوست دارد به جای خواندن کلی متن، آن را زیر و رو کند و در این کار تمایل زیادی به دانستن چکیده به جای خواندن کلی پاراگراف‌های مهم دارد.

اگر مقاله ای که می نویسید بیشتر از 3000 کلمه است و هر کدام از بخش ها طولانی هستند شاید بهتر باشد به جای یک چکیده کلی برای هر بخش یک چکیده یا خلاصه داشته باشید  و حرفه ای تر هم هست در قسمت چکیده یک سرنخ از محتواهای خوانده نشده بعدی به مخاطب بدهید که کنجکاو شود که باز هم خواندن متن را ادامه بدهد .

نکات اصلی و اساسی را چندین بار تکرار کن

اول از هر چیزی لازم است خودتان هدف تان از نوشتن محتوا و نکته کلیدی ای که میخواهید به مخاطب بگویید را بدانید . بعد از این مرحله لازم است این نکته کلیدی را که نیاز اصلی مخاطب و دلیل اصلی او برای خواندن مقاله است را چندین بار تکرار کنید .

اغلب خوانندگان، جمله به جمله از نوشته شما را نمی‌خوانند و مسلماً ممکن است هدف اصلی شما را در ابتدای مقاله ندیده باشند. از این رو بهتر است شانس مجدد به او بدهید تا بتواند آن چیزی که به دنبالش است را در متن شما پیدا کند.

بهترین قسمت‌ها برای نوشتن هدف نوشته، جملات ابتدایی، بحث و نتیجه‌گیری، خلاصه پاراگراف‌ها و همچنین در محتواهای تصویری است. هرچقدر تعداد تکرارها مناسب و زیاد باشد، شما شانس بیشتری برای موفقیت در رساندن مفهوم کلی و جذب مخاطب خواهید داشت.

 

در یک مقاله، همه ایده‌هایت را ننویس

دقیقا شما را درک میکنم و میدانم که مثل خودم من مغزتان در زمان نوشتن محتوا پر از ایده و حرف برای گفتن است اما لازم نیست همه ایده‌های خودتان را در یک مقاله به مخاطب انتقال دهید. گاهی لازم است ایده‌های دیگرتان را برای مقالات دیگر نگه داری و یک مقاله را زیادی شلوغ و پلوغ نکنید. وجود ایده‌های زیاد، با وجود اینکه می‌تواند باعث تولید محتوای طولانی شود اما می‌تواند خسته کننده هم باشد.

کلاس درسی را تصور کنید که معلم در یک زنگ، می‌خواهد تعداد زیادی نکته به دانش آموزان بگوید. مسلماً تا نیمه‌های کلاس همه چیز جذاب است اما بعد از آن، خستگی همه کلاس را غرق خود می‌کند. پس ایده‌های خودتان را برای نوشتن در مقالات تقسیم‌بندی کنید.

 ایده ها

لحن صمیمانه و مخاطب پسند داشته باش

هرچقدر محتوای شما صمیمانه و مخاطب پسند باشد، شانس زیادتری برای دیده شدن دارید. مردم دوست دارند مطالبی را بخوانند که هم نوع خودشان آن را نوشته باشد نه یک ربات. نوشته‌های انسانی و صمیمانه همگی یک ویژگی مشترک در لحن بیان دارند. آن‌ها داستانی و جذاب هستند. همیشه در مواردی که ناچار به بیان مفهومی ثقیل هستید، استفاده از داستان‌نویسی راهگشای کار شما است.

 

در این مقاله، به شما تعداد زیادی راهکار برای جذب مخاطب با محتوا در یک نگاه آموزش دادیم اما توقع نداریم همه آن‌ها را در همه مقالات خودتان استفاده کنید. بهترین کار در نوشتن مقاله‌ این است که خودتان را به جای مخاطب بگذارید و خواسته‌های او را که در تعدادی از آن‌ها را برای شما بیان کردیم، در مقاله استفاده کنید.

چکیده مقاله :

  • عنوان جذاب بنویس
  • خط اول مقاله باید جذاب باشد
  • پاراگراف‌ها را کوتاه‌تر بنویس
  • جملات کوتاه و خلاصه بنویس
  • کلمات ساده انتخاب کن
  • لیست محتوایی تهیه کن
  • از زیر عنوان برای درک بصری بهتر استفاده کن
  • محتوا را بزک دوزک کن
  • فضای خالی ایجاد کن
  • از تصویر استفاده کن
  • برای عکس ها حتما از زیر نویس استفاده کن
  • از فرم های جذاب خلاصه سازی محتوا مثل نمودار و جدول استفاده کن
  • «کوت» یا نوشته برجسته داشته باش
  • برای محتواهای طولانی تر از 2000 کلمه حتما یک چکیده بنویس
  • نکات اصلی و اساسی را چندین بار تکرار کن
  • در یک مقاله، همه ایده‌هایت را ننویس
  • لحن صمیمانه و مخاطب پسند داشته باش

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

دستورالعمل جذب مخاطب با محتوا در همان « نگاه اول »

«اسکنر مخاطب » ها را می شناسید ؟

همان ها که یک مقاله را در کمتر از 20 ثانیه اسکن میکنند و نگاهی به عنوان و زیر عنوان و تصاویر و قسمت های هایلایت شده می اندازد و اگر چنگی به دل شان زد شاید اراده کنند و به سختی وقت بگذارند و مقاله را تا انتها بخوانند .

با این حجم از محتوایی که این روزها در طول روز با آن سر و کار داریم قطعا همه ما جزو همین اسکنر مخاطب ها هستیم . پس اگر قرار باشد محتوای تولید کنیم که خوانده شود و ما به هدف مان از نوشتن محتوا برسیم باید بتوانیم در همان نگاه اول مخاطب را جذب کنیم وگرنه نوشتن و ننوشتن این محتوا در عمل هیچ فرقی برای ما نمیکند و هیچ فایده ای برای ما ندارد.

برای اینکه مخاطب در همان نگاه اول عاشق شود و تا انتهای مقاله را بخواند باید محتوای شما ویژگی هایی داشته باشد که تعدادی از این ویژگی ها را با هم بررسی میکنیم :

برای عاشق شدن مخاطب «در یک نگاه» محتوا باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

عنوان جذاب بنویس

عنوان اولین چیزی است که مخاطب از مقاله شما می‌بیند.و اگر در همین نگاه اول جذب نشود احتمال خیلی کمی دارد که ادامه مقاله را بخواند.

علاوه بر متن جذاب، عنوان از لحاظ ظاهری و طراحی هم باید فونت مناسب و خوانا و سایز نسبتا بزرگی داشته باشد . در غیر این صورت نمی تواند گیرایی لازم را داشته باشد . مثلا اگر سایز فونت عنوان دقیقا به اندازه متن مقاله باشد اصلا خواننده تفاوتی بین آنها حس نمیکند که بخواهد عنوان را بخواند و متنش جذبش کند .

 

 

پس عنوان مقاله باید چشم گیر باشد .  برای این کار، طراحی صفحه وبلاگ و سایز فونت تاثیر زیادی در خوانایی عنوان دارد و اگر سایت یا وبلاگ شما از این جهت مناسب نیست هر چه زودتر به فکر تغییر آن باشید .

از لحاظ مفهومی هم عنوان شما باید کاملاً قابل هضم و مفهوم باشد. قرار نیست مخاطب به خاطر عنوان گیج کننده شما وارد سایت شود و محتوای داخل آن را بخواند. عنوانی جذاب است که بتواند از لحاظ عاطفی و عقلانی مخاطب را به خواندن مقاله وسوسه کند. نه اینکه عنوان را جوری انتخاب کنید که مخاطب چند دقیقه رویش متمرکز شود و اصلا نفهمد که شما چی گفته اید .

مثلا این عنوان هایی که ما در رایتینا استفاده کردیم را ببینید :

واکسن 11 گانه برای مقابله با « نمی توانم بنویسم » ! ( اگر دچار شدید سریع بزنید )

روش تولید محتوای تبلیغاتی و جذاب مثل فالگیرها ! ( کف دستت بده فالِت بگیرُم )

درس هایی که از یک کمدین برای تولید محتوای سایت یاد گرفتم ( من از 1 و 3 و 6 بیشتر استفاده میکنم)

خلاقیت در تولید محتوا در فضای مجازی را از یک زندانی، نیوتن، اسنپ و … یاد بگیریم!

خط اول مقاله را جذاب بنویس

فرض کنید مقاله، سیندرلایی است که مخاطب عاشق او شده است. عشق در نگاه اول با دیدن عنوان که صورت او است، شکل گرفت؛ اما مابقی ماجرا چی؟

اگر مخاطب از عنوان خوشش بیاید ولی وارد مقاله شود و چند خط اول را بخواند ولی جذبش نکند قطعا مقاله را می بندد و می رود و عملا فرقی با باز نکردن مقاله و نخواندنش ندارد .

پس اصلا چند خط اول مقاله را شوخی نگیرید و حسابی برایش وقت بگذارید .

 

پاراگراف‌ها را کوتاه‌تر بنویس

کتاب‌های مدرسه را یادتان هست؟

البته کتاب‌های دهه 60 و 70 گزینه‌های بهتری برای نشان دادن مشکلات پاراگراف‌های بلند هستند.

عموماً در کتاب‌های درسی، از پاراگراف‌های بلندی استفاده می‌شد که پایان رساندن آن حوصله و توان زیادی لازم داشت و تنها قدرتی که می‌توانست ما را تا پایان پاراگراف همراهی کند، قدرت اجبار بود؛ اما مخاطب شما هیچ اجباری به خواندن مقاله شما ندارد و می‌تواند به راحتی سراغ مقاله‌ای با پاراگراف‌های کوتاه‌تر و جذاب‌تر برود؛ بنابراین سعی کنید نوشته‌های خودتان را در پاراگراف‌های کوتاه جای دهید تا مخاطب با دیدن کلیت مطلب نترسد و محتوا را ترک نکند.

جذب مخاطب با محتوا - پاراگراف های کوتاه

جملات کوتاه و خلاصه بنویس

قانون کلی در مورد تعداد کلمات به کار رفته در یک جمله وجود ندارد؛ اما همگی می‌دانیم که هیچ کدام مان حوصله خواندن جملات طولانی را نداریم.

جملات هرچقدر طولانی‌تر باشند، % خوانده نشدن مقاله افزایش پیدا می‌کند.

عموماً مقالاتی که جملات کوتاه ولی پر مفهوم در خود دارند مخاطبان بیشتری به خود جذب می‌کنند. معیار و خط کشی برای اندازه‌گیری جملات وجود ندارد اما افزایش تعداد کلمات بین دو نقطه، از 50 عدد بیانگر طولانی بودن جمله است. بهترین تعداد کلمات در یک جمله مفهوم دار، 16 تا 20 است.

کلمات ساده انتخاب کن

«بدین سان است که شما هر آنچه که نگارید باید جذاب باشد ور نه مخاطب بگریزد و هیچ نخواند.»

خب، به جز عده‌ای چند از عاشقان شاهنامه و متون پنجم تا هشتم هجری شمسی، شخص دیگری مقاله‌ای با جملات بالا را نمی‌خواند.

فرض کنید، به عنوان کپی‌رایتر، چندین جمله با واژه‌های سخت و ثقیل در یک معرفی ادکلن استفاده کرده باشید. طرفداران ادکلن قرار نیست امتحان ادبیات پاس کنند، آن‌ها دوست دارند شما به لطافت رایحه عطر با آن‌ها صحبت کنید. پس اگر کسی به سراغ خرید عطر شما نیامد، نباید تعجب کنید.

به عنوان یکی دیگر از توصیه‌ها برای جذب مخاطب با محتوا، توصیه می‌کنیم تا جایی که امکان دارد، از کلمات ساده استفاده کنید.

لیست محتوایی تهیه کن

مخاطب دوست دارد هر چه سریع‌تر بداند که چه چیزی در داخل مقاله شما وجود دارد؟ پس چرا کاری نمی‌کنید که به هدفش زودتر برسد؟

لیست محتوایی شباهت زیادی به خلاصه‌نویسی از روی کل مقاله دارد. مخاطب با خواندن لیست محتوایی متوجه خواهد شد که آیا مقاله برایش مفید هست یا نه. علاوه بر این، چند ثانیه بیشتر زمان برای خواندن مقاله شما و زیر و رو کردن آن خواهد گذاشت که خود این موضوع می‌تواند یک امتیاز مثبت برای جذب او به مقاله باشد.

مخاطب در طول خواندن مقاله نیز گاهی نیاز دارد که لیست مقاله را چک کند تا از خوانده و نخوانده‌هایش مطلع شود.

جذب مخاطب با محتوا - لیست محتوایی

از زیر عنوان ها به تعداد مناسب استفاده کن

اگر مخاطب وارد وبلاگ شما شود و چیزی به جز چند متن به هم چسبیده در آن، علیرغم داشتن جملات و پاراگراف‌های کوتاه نبیند، باز هم به راحتی دل خواهد کند و سراغ دیگری می‌رود.

وجود پاراگراف‌های پشت سر هم بدون هیچ زیر عنوان، باعث می‌شود که مخاطب نتواند آدرس دقیقی برای آنچه که در حال جستجوی آن هست، پیدا کند. علاوه بر این، در عدم وجود زیر عنوان، دیگر شما لیست محتوایی هم نخواهید داشت.

لازم است که شما مقاله را به چندین بخش با یک روند منطقی در مقاله، تقسیم کنید و برای هر بخش یک زیر عنوان جذاب همانند عنوان اصلی تعریف کنید. با این کار به مخاطب آدرس می‌دهید که اگر می‌خواهد چیزی پیدا کند، به دنبال زیر عنوان‌ها در متن باشد.

 

محتوا را بزک دوزک کن

باورتان بشود یا نه باید مقاله خودتان را بزک دوزک کنید. بزک کردن مقاله با رنگ، فونت درشت یا ایتالیک و همچنین فرمت‌های نوشتاری متفاوت امکان‌پذیر است.

از رنگ‌های قرمز، نارنجی و هر چیزی که به عنوان هشدار است، برای نشان دادن نکات مهم و حساس در داخل متن استفاده کنید تا مخاطب به سراغ آن برود و بفهمد که مقاله شما ارزش خواندن دارد. از رنگ‌های روشن و آرامش بخش برای نوشتن جملاتی که تکمیل کننده مفهوم کلی هستند یا توضیحات اضافی هستند استفاده کنید.

استفاده از تگ های H2 و H3 و… روی زیر عنوان و متن اصلی، علاوه بر اینکه می‌تواند مخاطب را جذب کند، خاصیت سئویی نیز دارد و بر رتبه سایت شما می‌تواند تأثیرگذار باشد. همچنین ریز یا درشت شدن جملات و کلمات داخل متن هم در جذب کردن مخاطب به متن بی‌تأثیر نیست.

می‌توانید پس‌زمینه نوشته‌ها را نیز در مواردی خاص استفاده کنید. مثل همین کاری که ما در رایتینا میکنیم←←← ……………………………

البته لازم نیست مقاله خودتان را بیش از حد رنگی رنگی کنید. این کار باعث حواس‌پرتی خواننده از خواندن نوشته شما و هدر رفتن همه انرژی‌تان در تزئین می‌شود.

 

فضای خالی ایجاد کن

شما مجبور نیستید سانت به سانت صفحه را پر از نوشته کنید.

وجود قسمت‌های خالی در کنار نوشته، بالای آن و همچنین بین پاراگراف‌ها، فرصت تنفس به مخاطب می‌دهد.

فضای سفید و باز داخل مقاله باعث می‌شود مخاطب در طول چند لحظه کوتاه سفر میان فضاهای خالی، تصمیم بهتری برای ماندن یا رفتن از مقاله بگیرد. در صورتی که شما به او فرصت کافی برای فکر کردن نداده باشید و یک نفس حرف بزنید و پشت سر هم به او محتوا او به شدت خسته می شود .

فضاهای سفید یا خالی در داخل مقاله به چند شکل می‌تواند به وجود بیاید. برخی از آن‌ها همانند پاراگراف‌های کوتاه، زیر عنوان، تصاویر و زیر عنوان تصاویر به دست نویسنده مقاله به وجود می‌آید و بخشی دیگر همانند حاشیه‌های کناری متن، توسط طراح سایت ایجاد می‌شود.

از تصویر استفاده کن

مخاطب توانایی خواندن همه متن در یک نگاه را ندارد و ترجیح می‌دهد که به دنبال نشانه‌هایی از جذابیت برای خودش باشد. در کنار زیر عنوان‌ها، عبارت‌های رنگی و همچنین تیترهای پررنگ شده، وجود تصاویر می‌تواند کمک زیادی به او در دریافت کلیت مقاله کند.

مثل همین تصویر ساده در یکی از مقالات رایتینا :

جذب مخاطب با محتوا - تصاویر
جذب مخاطب با محتوا – تصاویر

مطالعات نشان داده است که تصاویر می‌توانند به اندازه چندین خط نوشته مفهوم را در یک نگاه به مخاطب انتقال دهند. از آنجایی که زمان شما برای انتقال مفاهیم به مخاطب کوتاه است و مخاطب تنبل، به همین خاطر در هر جایی که امکان دارد و فکر میکنید راحت تر از متن می توانید مفهوم را با تصاویر انتقال بدهید حتما از تصویر استفاده کنید یا حتما به عنوان مکمل از تصویرها  استفاده کنید .

 

برای عکس ها حتما از زیر نویس استفاده کن

یکی از قسمت های دیگری که هم در جذب مخاطب با محتوا تاثیر گذار است و هم در سئو تصاویر استفاده از کلمات و عبارت های توصیفی برای عکس هاست .

در وردپرس، بعد از آپلود کردن عکس، می‌توانید زیر نویس عکس را پر کنید تا زیر عکس نوشته شما در هنگام نمایش، نشان داده شود.

آپلود عکس در وردپرس

به طور طبیعی هر کسی بعد از نگاه کردن به عکس، دوست دارد در مورد آن بیشتر بداند یا ارتباط آن با متن را درک کند. از این رو، زیر نویس عکس ها اهمیت پیدا می‌کند. سعی کنید در چند جمله کوتاه منظورتان را به مخاطب برسانید. لازم نیست هر نقطه از عکس را توضیح دهید. هر چند اگر تصویر شما آموزشی باشد، نیاز دارید با توضیحات بیشتری محتوای عکس ها را توصیف کنید.

 

از فرم های جذاب خلاصه سازی محتوا مثل نمودار و جدول استفاده کن

تصاویر عالی هستند؛ اما محتواهای دیگری به جز عکس هم وجود دارد که می‌توانید از آن برای خلق جذابیت استفاده کنید. برای مثال، به جای نوشتن اعداد و ارقام، نمودار قرار دهید. نمودار به مراتب بهتر از اعداد می‌تواند مقایسه بین دو عدد را نشان دهد. همچنین استفاده از جدول راهکاری مناسب برای لیست کردن موردی است.

با این اقدام، مخاطب خواهد فهمید که شما به جز متن برای رساندن بهتر مطلب، حاضر بودید وقت بگذارید و برایش نمودار و جدول بسازید.

نمودار بکش

اگر خلاقیت و توانایی تولید و ویرایش تصاویر به کمک فتوشاپ را دارید، می‌توانید نوشته‌ای مهم از میان جملات خودتان که عصاره کلی یک پاراگراف است را به شکل یک عکس نوشته در بیاورید. این کار علاوه بر جذابیت، می‌تواند کمک زیادی به درک سریع مفاهیم و عشق در یک نگاه به مقاله شود.

وجود تصاویر ،نمودار، جدول و… ویژگی جالب دیگری هم دارند. شما با قرار دادن تصویر ناخودآگاه، میان خط های پشت سر هم فاصله ایجاد می‌کنید و همان‌طور که در موارد قبل خواندید این یکی از ترفندهای افزایش جذابیت متن است.

 

«کوت» یا نوشته برجسته داشته باش

تقریباً همه پلتفرم‌های نگارش متن و ایجاد محتوا در سایت، ویژگی کوت کردن نوشته را در خود دارند. شما به وسیله کوت کردن نوشته، آن را به شکل واضح‌تری در داخل متن به نمایش در می‌آورید.

از آنجایی که عموماً این کار برای نقل‌قول‌ها متداول است، عنوان کوت به آن گفته می‌شود؛ اما کوت کردن مخصوص نقل‌قول‌ها نیست و می‌توانید آزادانه هر جایی که نیاز باشد از آن استفاده کنید.

مثل این نمونه هایی که ما در رایتینا برای تاکید روی بعضی از جملات استفاده میکنیم .

جذب مخاطب با محتوا -نقل قول در محتوا

نوشته کوت شده، مثل تصویر، نمودار و جدول و سایر محتواهای بصری، به سرعت توجه مخاطب را به خود جلب کرده و می‌تواند او را درگیر متن کند.

برای محتواهای طولانی تر از 2000 کلمه حتما یک چکیده بنویس

یکی از اشتباهات رایجی که بیشتر تولید کنندگان محتوا را در خود به دام می‌اندازد این است هیچ چک لیست یا برگه تقلب یا چکیده ای برای محتواهای طولانی نیم نمی نویسند .

اگر نوشته شما چکیده نداشته باشد، یکی از شانس‌های جذب مخاطب با محتوا را از دست می‌دهید. اصولاً مخاطب دوست دارد به جای خواندن کلی متن، آن را زیر و رو کند و در این کار تمایل زیادی به دانستن چکیده به جای خواندن کلی پاراگراف‌های مهم دارد.

اگر مقاله ای که می نویسید بیشتر از 3000 کلمه است و هر کدام از بخش ها طولانی هستند شاید بهتر باشد به جای یک چکیده کلی برای هر بخش یک چکیده یا خلاصه داشته باشید  و حرفه ای تر هم هست در قسمت چکیده یک سرنخ از محتواهای خوانده نشده بعدی به مخاطب بدهید که کنجکاو شود که باز هم خواندن متن را ادامه بدهد .

نکات اصلی و اساسی را چندین بار تکرار کن

اول از هر چیزی لازم است خودتان هدف تان از نوشتن محتوا و نکته کلیدی ای که میخواهید به مخاطب بگویید را بدانید . بعد از این مرحله لازم است این نکته کلیدی را که نیاز اصلی مخاطب و دلیل اصلی او برای خواندن مقاله است را چندین بار تکرار کنید .

اغلب خوانندگان، جمله به جمله از نوشته شما را نمی‌خوانند و مسلماً ممکن است هدف اصلی شما را در ابتدای مقاله ندیده باشند. از این رو بهتر است شانس مجدد به او بدهید تا بتواند آن چیزی که به دنبالش است را در متن شما پیدا کند.

بهترین قسمت‌ها برای نوشتن هدف نوشته، جملات ابتدایی، بحث و نتیجه‌گیری، خلاصه پاراگراف‌ها و همچنین در محتواهای تصویری است. هرچقدر تعداد تکرارها مناسب و زیاد باشد، شما شانس بیشتری برای موفقیت در رساندن مفهوم کلی و جذب مخاطب خواهید داشت.

 

در یک مقاله، همه ایده‌هایت را ننویس

دقیقا شما را درک میکنم و میدانم که مثل خودم من مغزتان در زمان نوشتن محتوا پر از ایده و حرف برای گفتن است اما لازم نیست همه ایده‌های خودتان را در یک مقاله به مخاطب انتقال دهید. گاهی لازم است ایده‌های دیگرتان را برای مقالات دیگر نگه داری و یک مقاله را زیادی شلوغ و پلوغ نکنید. وجود ایده‌های زیاد، با وجود اینکه می‌تواند باعث تولید محتوای طولانی شود اما می‌تواند خسته کننده هم باشد.

کلاس درسی را تصور کنید که معلم در یک زنگ، می‌خواهد تعداد زیادی نکته به دانش آموزان بگوید. مسلماً تا نیمه‌های کلاس همه چیز جذاب است اما بعد از آن، خستگی همه کلاس را غرق خود می‌کند. پس ایده‌های خودتان را برای نوشتن در مقالات تقسیم‌بندی کنید.

 ایده ها

لحن صمیمانه و مخاطب پسند داشته باش

هرچقدر محتوای شما صمیمانه و مخاطب پسند باشد، شانس زیادتری برای دیده شدن دارید. مردم دوست دارند مطالبی را بخوانند که هم نوع خودشان آن را نوشته باشد نه یک ربات. نوشته‌های انسانی و صمیمانه همگی یک ویژگی مشترک در لحن بیان دارند. آن‌ها داستانی و جذاب هستند. همیشه در مواردی که ناچار به بیان مفهومی ثقیل هستید، استفاده از داستان‌نویسی راهگشای کار شما است.

 

در این مقاله، به شما تعداد زیادی راهکار برای جذب مخاطب با محتوا در یک نگاه آموزش دادیم اما توقع نداریم همه آن‌ها را در همه مقالات خودتان استفاده کنید. بهترین کار در نوشتن مقاله‌ این است که خودتان را به جای مخاطب بگذارید و خواسته‌های او را که در تعدادی از آن‌ها را برای شما بیان کردیم، در مقاله استفاده کنید.

چکیده مقاله :

  • عنوان جذاب بنویس
  • خط اول مقاله باید جذاب باشد
  • پاراگراف‌ها را کوتاه‌تر بنویس
  • جملات کوتاه و خلاصه بنویس
  • کلمات ساده انتخاب کن
  • لیست محتوایی تهیه کن
  • از زیر عنوان برای درک بصری بهتر استفاده کن
  • محتوا را بزک دوزک کن
  • فضای خالی ایجاد کن
  • از تصویر استفاده کن
  • برای عکس ها حتما از زیر نویس استفاده کن
  • از فرم های جذاب خلاصه سازی محتوا مثل نمودار و جدول استفاده کن
  • «کوت» یا نوشته برجسته داشته باش
  • برای محتواهای طولانی تر از 2000 کلمه حتما یک چکیده بنویس
  • نکات اصلی و اساسی را چندین بار تکرار کن
  • در یک مقاله، همه ایده‌هایت را ننویس
  • لحن صمیمانه و مخاطب پسند داشته باش

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست