افزایش بهره وری | ( قانون 50 به 10 چیست ؟)

  1. خانه
  2. مهارت‌های نرم
  3. توسعه فردی
  4. افزایش بهره وری | ( قانون 50 به 10 چیست ؟)

یکی از راه های توسعه فردی خواندن این مقاله در 10 دقیقه است !!

تعریف شما از فرصت و زمان چیست؟

منظورمان این نیست که همین الآن گوگل کنید، فرصت! و به ما بگویید که مرحوم دهخدا در مورد فرصت نوشته است: (فُ صَ) [ع. فرصه] (اِ.) 1 – وقت مناسب برای انجام دادن کاری. 2 – مجال، وقت. هرچند گوگل کردن و خواندن مفهوم یک واژه می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات در مورد آن باشد اما درک صحیحی از واژه به ما نمی‌دهد.

قصد ما در این مقاله کمک به شما برای استفاده از فرصت و زمان‌های کوچک خواهد بود که معمولاً به راحتی از دست ما خارج می‌شوند و اغلب هم به عنوان زمان تلف شده آن‌ها را می‌شناسیم.

10 دقیقه!

ساخته شده از 600 ثانیه که مسلماً زمان کمی است اما همین زمان کم، در یک تأخیر قطار، جا ماندن از هواپیمای عازم مقصد سفر، کنکور، آزمون آخر ترم و اولین جلسه کاری با رئیس شرکت محبوبتان ممکن است سرنوشت و آینده شما را تعیین کند.

پس 10 دقیقه هم می‌تواند مهم و حیاتی باشد. هر چند هیچ وقت اهمیت آن را به درستی درک نکرده‌ایم.

اغلب ما در انجام کارهای روزانه خودمان عجله می‌کنیم که 10دقیقه زمان اضافی‌تر داشته باشیم، نه برای آموختن و استفاده کردن بیشتر، بلکه برای گشتن در اینستاگرام یا تلف کردن! انگار ده دقیقه ساخته شده است که تلف شود.

10دقیقه فوتبال بیشتر! 10دقیقه خواب بیشتر! 10دقیقه صحبت با تلفن و امثال این کارها که بارها و بارها تکرار کردیم اما کمتر پیش آمده است که از این 10 دقیقه برای آموختن و افزایش معلومات خودمان برای زندگی بهتر استفاده کنیم.

این بلوک‌های کوچک 10 دقیقه‌ای روی هم که قرار می‌گیرند، می‌توانند ساعت، روز، ماه و سال را بسازند.

پس چرا به راحتی آن‌ها را از دست می‌دهید و فکر می‌کنید که اصلاً مهم نیستند؟

خوشبختانه این روزها اغلب پست‌های وبلاگ، کتاب‌ها و مجلات اهمیت زمان را به خوبی درک کرده‌اند و کنار هر متن و مقاله‌ای مدت زمان متوسط خواندن آن را می‌نویسند، چرا شما از این معیارها برای پر کردن ده دقیقه اضافی که تلف می‌شود، استفاده نمی‌کنید؟

زمانی شما متفاوت می شوید ودر توسعه فردی موفق می شوید و به موفقیت های چشم گیری می رسید که بتوانید 10 دقیقه‌هایی را که به راحتی دیگران از دست می‌دهند شما ذخیره کنید.

زمان مثل دانه‌های شن از دستان شما سرازیر می‌شود بهتر است فکری به حال این شن‌های روان کنید.

این محتوا را می‌توانید در 10 دقیقه بخوانید و بدانید که چه کارهایی می‌شود در هر ده دقیقه اضافی انجام داد. شاید در یکی از همین 10 دقیقه‌ها کاری توانستید انجام دهید که کل زندگی شما را عوض کند.

یک تکنیک جالب در مورد مهارت مدیریت زمان

قانون 50 به 10 در توسعه فردی چیست ؟

کلاس‌های درس را یادتان هست؟

معمولاً این کلاس‌ها 90 دقیقه‌ای بودند و بعد از کلاسی که باید همه هوش و حواستان به معلم و درس می‌بود، یک زنگ تفریح 15 تا 20 دقیقه داشتید.

این زنگ تفریح می‌توانست برای شما حکم زمانی برای دویدن و جست و خیز کردن یا می‌توانست وقت مفیدی برای دانش‌آموزان زرنگ برای مرور نکات زنگ درسی پیش روی باشد.

قانون 50/10 هم نوع دیگری از این کلاس درس/رنگ تفریح است.

برای افزایش بهره‌وری در طول زندگی و امور شخصی می‌بایست از زمانی که قرار هست به کار و زندگی اختصاص دهید استفاده کامل کنید و زمانی در کنار آن برای تفریح خودتان قرار دهید.

قانون 50 به 10 در توسعه فردی چیست ؟

فرض کنید قرار است یک روز کاری را با قانون 50/10 سپری کنید.

در یک ساعت از این روز کاری می‌بایست شما 50 دقیقه بدون هیچ وقت تلف کردن یا زنگ تفریحی کار کنید و فعالیت مفید داشته باشید. پس از این 50 دقیقه، می‌توانید 10 دقیقه زنگ تفریح به خودتان بدهید.

این ده دقیقه را می‌توانید دانش‌آموز پر جنب و جوش باشید یا یک دانش‌آموز درس‌خوان؛ اما توصیه ما به شما انتخاب دانش‌آموز درسخوانی است که از این ده دقیقه برای بهبود اوضاع درسی و زندگی خودش کمک می‌گیرد. البته اگر شما احساس می‌کنید که نیازی به این همه عجله برای بهبود امور زندگی خود ندارید، می‌توانید این مدت را برای استراحت و آماده شدن برای 50 دقیقه کاری بعدی استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید از ده دقیقه‌های خودتان میان 50 دقیقه‌ها استفاده کنید، به شما در ادامه لیست، پیشنهاداتی مطرح خواهیم کرد که گزینه‌های مناسبی به جای چرت زدن می‌توانند باشند.

قانون 10/50 ساده اما کاربردی است.

 

ترفند 1  :  به روحت غذا بده

10 دقیقه استراحت کردن همانند خوابیدن و چرت زدن شاید بتوانید کمی از خستگی جسمانی شما را کم بکند اما در این ده دقیقه اگر روی آرامش روحی سرمایه‌گذاری کنید، به مراتب سود بیشتری کسب خواهید کرد.

در ده دقیقه چه کاری می‌شود کرد که روح و روان شما آرام تر شود؟

بهترین راه، تمرکز روی هر آنچه که دارید و نقاط قوت خودتان است. آرامش روانی یکی از مهم‌ترین ملاک‌های افزایش عملکرد فردی در طول زندگی است. بارها پیش آمده که کاری به ظاهر ساده در یک وضعیت بد روحی تا چه حد اعصاب خردکن و ناممکن شده هست.

از لحاظ علمی اثبات شده است که تمرین برای قدردانی از خودتان به خاطر تلاش‌هایی که تاکنون کرده‌اید و دیدن نیمه‌پر لیوان به جای تمرکز روی کمی و کاستی‌ها می‌تواند عملکرد فیزیکی و مغزی شما را بهبود ببخشد.

در ده دقیقه می‌توانید به خودتان، اطرافیان و هر کسی که به شما انگیزه مثبتی در زندگی می‌دهد فکر کنید، به کسانی که دوست دارید بعد از یک روز کاری ملاقات کنید، فکر کنید.

از دیگر روش‌های تفکر مثبت، نوشتن و محتوا نویسی است. اگر نوشتن برای شما یک تفریح همیشگی است، دست به قلم شوید و سه ویژگی مثبت از خودتان یا هر آنچه که دوست دارید را بنویسید. کتاب‌هایی وجود دارند که در آن‌ها شعارهای انگیزشی فراوانی از بزرگان دنیای کسب و کار نوشته شده است که می‌تواند تأثیر خوبی بر روی شما داشته باشد.

خواندن یک جمله مثبت در ده دقیقه هم کار مفید و پرثمری است.

انجام این کارها در ده دقیقه به شما اعتماد به نفس و قدرت خواهد بخشید. به این معنی که شما از لحاظ ذهنی رشد خواهید کرد و با استرس و مشکلات بزرگ‌تر به راحتی می‌توانید با تکیه بر قدرت ذهنی و اعتماد به نفس پیروز شوید.

راستی در مورد فلسفه ژاپنی کایزن چیزی شنیده اید ؟

ترفند 2  : زبان جدید، دنیای جدید، فرهنگ‌های جدید

آموختن زبان جدید این روزها دیگر نیازی به کلاس رفتن و وقت تلف کردن‌های زیاد برای رفت و آمد ندارد، فقط کافی است که خودتان را مجبور به آموختن زبان جدید کنید.

خوشبختانه نرم‌افزار و اپلیکیشن های موبایل زیادی هم برای کمک به شما ساخته و توسعه داده شده‌اند که به جای گشتن در شبکه‌های اجتماعی و دیدن ویدیوهای وقت تلف کن، از آن‌ها برای آموزش زبان جدید کمک بگیرید.

یادگیری زبان و توسعه فردی

زبان دلخواهی که مدت‌ها بود علاقه داشتید یاد بگیرید، در آن انتخاب کنید و همراه با آموزش قدم به قدم با این نرم‌افزارها پیش بروید. از اقبال خوب شما، بسیاری از ویژگی‌های آموزش زبان بدون فراموشی همانند جعبه لایتنر که مبتنی بر تکرار بود در این نرم‌افزارها هم وجود دارد و کمک می‌کند راحت‌تر بدانید، مثلا سلام در فرانسوی چه است و چگونه حتی نوشته می‌شود.

زمان زیادی برای آموختن زبان در طول روز لازم نیست، همین ده دقیقه‌هایی که تلف می‌کنیم زمان خوبی می‌تواند باشد. آموزش زبان نو، پنجره‌ای جدید رو به فرهنگ‌های دیگر و دنیای بهتر باز می‌کند. اگر علاقه شما به زبان بیش از این موارد است، کتاب‌های آموزشی تهیه کنید و همگام با نرم‌افزار از آن‌ها نیز استفاده کنید، مسلماً باید بیش از 10 دقیقه زمان برای آن صرف کنید.

ترفند 3 :  یه کلمه بیشتر یاد بگیر

اغلب ما ده دقیقه‌های زیادی را به شکل گشتن در شبکه‌های اجتماعی یا بازی‌های معتاد کننده گوشی‌های همراه تلف کرده ایم.

زمان‌هایی که می‌شد به راحتی برای افزایش سطح ارتباطات اجتماعی خودمان از آن‌ها استفاده کنیم. از زمانی که مدرسه را تمام می‌کنیم، به ندرت واژگان زبان ما به روز یا واژه‌های جدید به آن اضافه می‌شود بلکه هر روز که می‌گذرد دچار تحلیل در واژگان می‌شویم. به عنوان بزرگ‌سال، اگر مدتی دست از آموختن واژه‌های جدید بکشیم، عملاً دچار رکود واژگان خواهیم شد و این آغازی برای مشکلات دیگر ما است.

اما داشتن واژگان قوی نه تنها روشی برای نشان دادن میزان هوش و ذکاوت ما هست بلکه می‌تواند به ما کمک کند که فکر و منظور خودمان را واضح‌تر به دیگران انتقال دهیم. ذخیره واژگان بزرگ و پرمحتوا به‌واسطه وجود تعداد زیاد حق انتخاب برای شما، اجازه خواهد داد که در بیان واژه‌ها دقت کنید و هر آنچه که مناسب‌تر است را برای گفتار انتخاب کنید.

زبان، جعبه‌ابزار ارتباطی شما است و موفقیت در بسیاری از امور زندگی به دست همین جعبه‌ابزار رقم می‌خورد. هرچه ارتباط بهتری برقرار کنید، روابط قوی‌تری خواهید داشت و روابط قوی‌تر شانس‌های بیشتری برای موفقیت در اختیار شما قرار می‌دهد.

همچنین مطالعات نشان داده است که با افزایش دایره لغات، روابط عصبی در مغز نیز تکامل پیدا می‌کند. علاوه بر این آموختن واژه و لغات جدید می‌تواند سرگرم کننده باشد؛ اما واژگان شما چگونه می‌تواند در ده دقیقه غنی شود؟

برای این کار، اگر ذوق و شوق کتاب خواندن دارید، باید کتاب بخوانید یا جدول حل کنید. اگر هنوز هم عاشق موبایلتان هستید، از اپلیکیشن های جدول ساز استفاده کنید تا واژه‌های جدید یاد بگیرید و شعاع دایره لغت خودتان را وسعت ببخشید.

ترفند 4:  تندتر بخوان، 10 دقیقه وقت داری!

استفاده از ده دقیقه زمانی برای شما مفید خواهد بود که بتوانید در مدت زمان کم، محتوای زیادی دریافت کنید. عمدتا محتوای آموزشی که ما اکنون شاهد آن‌ها هستیم، حالت نوشتاری و متنی دارند و شما می‌بایست وقت بگذارید و آن‌ها را بخوانید.

تندخوانی یکی دیگر از توانایی‌هایی است که باید آن را بلد باشید تا بتوانید در عرض 10 دقیقه حداقل ده صفحه کتاب بخوانید. تعداد صفحات شاید مهم باشد اما درک صحیح از آنچه می‌خوانید هم مهم هست. پس به جای ورق زدن، تندتر و دقیق‌تر باید بخوانید. به طور متوسط مردم می‌توانند 250 تا 300 کاراکتر را در یک دقیقه بخوانند، یعنی در ده دقیقه 5 صفحه می‌توانند بخوانند که در ساعت می‌شود 30 صفحه؛ اما این آمار خوبی نیست.

تصور کنید بتوانید در عرض یک ساعت یک کتاب 100 صفحه‌ای را تمام کنید.

نکاتی برای تندخوانی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به کار بگیرید اما برای یاد گرفتن کامل تندخوانی می‌بایست مطالب آموزشی تکمیل‌تری مطالعه کنید. نکات تندخوانی که برای شروع می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید موارد زیر هستند:

  • افزایش تمرکز
  • استفاده از نشانگر برای خواندن سطرها
  • فراموشی خواندن لغت به لغت
  • عدم برگشت به متن قبلی
  • حرکت چشم به جای حرکت سر
  • مرور هدف نوشته در ذهن
  • عدم مطالعه با صدای بلند

ده دقیقه از زمان خودتان در طول روز را به تندخوانی اختصاص دهید و سعی کنید که در این ده دقیقه، هر بار بیشتر از دفعه قبل کتاب بخوانید، به مرور عادت خواهید کرد که تندخوانی را به صورت طبیعی و غیرارادی در هنگام خواندن کتاب‌ها پیاده کنید.

در مورد کاریزماتیک شدن هم دوست دارید بیشتر بدانید؟

ترفند 5 :  عیبی ندارد یک چرت هم بزنید

هرچند بارها تکرار کردیم که خوابیدن و چرت زدن گزینه خوبی نیست اما گاهی ناچار هستید که فکری به حال تن خسته خودتان هم بکنید. به جای اینکه لیوان قهوه پشت سر هم بخورید یا از نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای افزایش تمرکز خودتان استفاده کنید، می‌توانید چرت بزنید.

اگر از دسته افرادی هستید که با سر روی بالش گذاشتن، به خواب می‌روند، چرت زدن کار سختی نیست، اما وای به حال شما اگر خوابیدن و به خواب رفتن شما کار سختی باشد ( مثل من )! چرا که ده دقیقه زمان خوبی برای خوابیدن شما نخواهد بود.

توسعه فردی و چرت زدن!!

اگر نگران خواب نیم روز هستید که روی خواب شبانه شما تأثیر بگذارید، همین ده دقیقه خواب برایتان کافی خواهد بود. افراد بزرگی همانند انیشتین عادت به خواب‌های طولانی در روز نداشتند و از خواب 10 تا 20 دقیقه‌ای برای گرفتن انرژی و تمرکز بیشتر استفاده می‌کردند. خوابیدن و چرت زدن ده‌دقیقه‌ای میانه ظهر یا اواسط صبح تا ظهر می‌تواند گزینه خوبی برای بازیابی انرژی و تمرکز باشد.

ترفند 6 توسعه فردی در 10 دقیقه :  اوقات خوش با دوستان

دوستان خوب گوهرهای نایابی هستند که هیچ وقت نباید آن‌ها را از دست داد، حتی اگر کیلومترها دور از هم باشید باز هم می‌توانید دوست خوبی برای هم باشید پس به راحتی دوستان خودتان را از دست ندهید. یکی دیگر از فرصت‌های شما در طول ده دقیقه، برقراری ارتباط با دوستان است. فرقی نمی‌کند در اداره کار کنید یا در خانه، داخل مترو باشید یا منتظر خرید نان، همین ده دقیقه یا بیشتری که در اختیار دارید را صرف تماس گرفتن یا حرف زدن با یکی از دوستان عزیز خودتان کنید.

رابطه با دوستان نه تنها موجب خوشحالی شما می‌شود بلکه تحقیقات نشان داده است که عملکرد مغز شما را به میزان زیادی بهبود می‌بخشد. صد البته باید از گفتگوهای پرخاشگرانه در طول روز اجتناب کنید و تا جایی که می‌توانید خودتان را از افراد این چنینی دور کنید.

لازم نیست فقط در مورد افزایش عملکرد مغز در طول ده دقیقه صحبت کنیم. شما می‌توانید در این ده دقیقه با پیاده‌روی و راه رفتن علاوه بر مغزتان، سلامت جسمانی خودتان را هم تأمین کنید. سلامتی ای که با افزایش جذب ویتامین D از خورشید، جذب کلسیم بدن در استخوان‌ها، چربی سوزی و همچنین کاهش استرس به دست می‌آید.

 

راه رفتن زیر نور خورشید به مدت ده دقیقه، میزان کافی از ویتامین D مورد نیاز بدنتان را تأمین می‌کند. همانطور که می‌دانید یکی از منابع اصلی جذب ویتامین D در بدن نور خورشید است هرچند شاید فکر می‌کردید که ما ویتامین D را از غذا خوردن به دست می اوریم، اما عامل اصلی تأمین 80 تا 90 درصد ویتامین D بدن تابش نور خورشید به پوست است.

وسوسه نشوید و خودتان را بیش از ده دقیقه زیر نور آفتاب قرار ندهید ( چون قرار نیست دچار آفتاب سوختگی شوید ).وسوسه دیگری که باید جلو آن را بگیرید گذراندن زمان بیش از 10 دقیقه است!

تا به حال با خودتان حرف زده اید ؟! نمی دانید چه لذتی دارد

ترفند 8 توسعه فردی در 10 دقیقه :  ده دقیقه آخر !

کار کردن روی میز شلوغ سخت و حوصله سر بر است. چرا روز خودتان را با این میز شروع کنید؟ پیشنهاد ما این است که ده دقیقه‌های پایانی روز کاری خودتان را به تمیز کردن میز کاری، آمادگی برای کارهای فردا و برنامه‌ریزی کردن بگذرانید. با این کار مغز شما آماده انجام کارهای فردا خواهد بود و باقی امروز را با خیال راحتی در مورد آنچه که فردا در انتظارتان هست، سپری می کنید.

کار خودتان را با بستن ایمیل‌هایتان، آماده کردن میز کار فردا، نوشتن لیست وظایف و آماده شدن برای رفتن صرف کنید.

ترفند 9 توسعه فردی در 10 دقیقه :  تولید محتوا کن!

واقعیت این است که نوشتن از جمله جذاب‌ترین کارهایی هست که می‌توانید در طول ده دقیقه بیکاری آن را انجام دهید ( البته اگر کار و شغل اصلی تان تولید محتوا و کپی رایتینگ نباشد ). نوشتن برای یک وبلاگ، مجله یا یادداشت‌های روزانه‌ای که قصد دارید روزی آن‌ها را دوباره بخوانید از جمله بهترین موارد است.

می خواهم کار هیجان برانگیز تولید محتوا را یاد بگیرم

این کارها را قبل از خواب می‌توانید انجام دهید، زمانی که مغز شما آماده نوشتن و به خواب رفتن است.

اینفلوئنسرهای زیادی در شبکه های اجتماعی می‌شناسیم که روزانه طی ساعت‌های معینی مطالبی در مورد هر آنچه که در طول روز برای آن‌ها اتفاق افتاده است را می‌نویسند. سعی کنید یکی از آن‌ها شوید، شما که زمان زیادی با گوشی و شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانید، چرا سعی نمی‌کنید استفاده مفیدتری از آن داشته باشد.

دوستی دارم که در همین ده دقیقه‌ها فروشگاه و وبلاگ اینترنتی خودش را راه‌اندازی کرد و اغلب اوقات وقت خودش را صرف خواندن ایمیل‌های خریداران و ارسال ایمیل به آن‌ها می‌کند.

اکنون که به انتهای مقاله رسیده ایم، چندین راه دیگر هم برای استفاده از ده دقیقه‌های زندگی شما ناگفته باقی مانده است، اما به همین موردها اکتفا می‌کنیم تا خودتان دست به کار شوید و کاری برای زندگی و زمان‌هایی که راحت از دست میدهید کنید. اگر هم در ده‌دقیقه‌ای که برای استراحت در نظر گرفته بودید، این مقاله را خواندید، باید به شما تبریک بگوییم چرا که الآن هم 3-0 جلو هستید.

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

افزایش بهره وری | ( قانون 50 به 10 چیست ؟)

یکی از راه های توسعه فردی خواندن این مقاله در 10 دقیقه است !!

تعریف شما از فرصت و زمان چیست؟

منظورمان این نیست که همین الآن گوگل کنید، فرصت! و به ما بگویید که مرحوم دهخدا در مورد فرصت نوشته است: (فُ صَ) [ع. فرصه] (اِ.) 1 – وقت مناسب برای انجام دادن کاری. 2 – مجال، وقت. هرچند گوگل کردن و خواندن مفهوم یک واژه می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات در مورد آن باشد اما درک صحیحی از واژه به ما نمی‌دهد.

قصد ما در این مقاله کمک به شما برای استفاده از فرصت و زمان‌های کوچک خواهد بود که معمولاً به راحتی از دست ما خارج می‌شوند و اغلب هم به عنوان زمان تلف شده آن‌ها را می‌شناسیم.

10 دقیقه!

ساخته شده از 600 ثانیه که مسلماً زمان کمی است اما همین زمان کم، در یک تأخیر قطار، جا ماندن از هواپیمای عازم مقصد سفر، کنکور، آزمون آخر ترم و اولین جلسه کاری با رئیس شرکت محبوبتان ممکن است سرنوشت و آینده شما را تعیین کند.

پس 10 دقیقه هم می‌تواند مهم و حیاتی باشد. هر چند هیچ وقت اهمیت آن را به درستی درک نکرده‌ایم.

اغلب ما در انجام کارهای روزانه خودمان عجله می‌کنیم که 10دقیقه زمان اضافی‌تر داشته باشیم، نه برای آموختن و استفاده کردن بیشتر، بلکه برای گشتن در اینستاگرام یا تلف کردن! انگار ده دقیقه ساخته شده است که تلف شود.

10دقیقه فوتبال بیشتر! 10دقیقه خواب بیشتر! 10دقیقه صحبت با تلفن و امثال این کارها که بارها و بارها تکرار کردیم اما کمتر پیش آمده است که از این 10 دقیقه برای آموختن و افزایش معلومات خودمان برای زندگی بهتر استفاده کنیم.

این بلوک‌های کوچک 10 دقیقه‌ای روی هم که قرار می‌گیرند، می‌توانند ساعت، روز، ماه و سال را بسازند.

پس چرا به راحتی آن‌ها را از دست می‌دهید و فکر می‌کنید که اصلاً مهم نیستند؟

خوشبختانه این روزها اغلب پست‌های وبلاگ، کتاب‌ها و مجلات اهمیت زمان را به خوبی درک کرده‌اند و کنار هر متن و مقاله‌ای مدت زمان متوسط خواندن آن را می‌نویسند، چرا شما از این معیارها برای پر کردن ده دقیقه اضافی که تلف می‌شود، استفاده نمی‌کنید؟

زمانی شما متفاوت می شوید ودر توسعه فردی موفق می شوید و به موفقیت های چشم گیری می رسید که بتوانید 10 دقیقه‌هایی را که به راحتی دیگران از دست می‌دهند شما ذخیره کنید.

زمان مثل دانه‌های شن از دستان شما سرازیر می‌شود بهتر است فکری به حال این شن‌های روان کنید.

این محتوا را می‌توانید در 10 دقیقه بخوانید و بدانید که چه کارهایی می‌شود در هر ده دقیقه اضافی انجام داد. شاید در یکی از همین 10 دقیقه‌ها کاری توانستید انجام دهید که کل زندگی شما را عوض کند.

یک تکنیک جالب در مورد مهارت مدیریت زمان

قانون 50 به 10 در توسعه فردی چیست ؟

کلاس‌های درس را یادتان هست؟

معمولاً این کلاس‌ها 90 دقیقه‌ای بودند و بعد از کلاسی که باید همه هوش و حواستان به معلم و درس می‌بود، یک زنگ تفریح 15 تا 20 دقیقه داشتید.

این زنگ تفریح می‌توانست برای شما حکم زمانی برای دویدن و جست و خیز کردن یا می‌توانست وقت مفیدی برای دانش‌آموزان زرنگ برای مرور نکات زنگ درسی پیش روی باشد.

قانون 50/10 هم نوع دیگری از این کلاس درس/رنگ تفریح است.

برای افزایش بهره‌وری در طول زندگی و امور شخصی می‌بایست از زمانی که قرار هست به کار و زندگی اختصاص دهید استفاده کامل کنید و زمانی در کنار آن برای تفریح خودتان قرار دهید.

قانون 50 به 10 در توسعه فردی چیست ؟

فرض کنید قرار است یک روز کاری را با قانون 50/10 سپری کنید.

در یک ساعت از این روز کاری می‌بایست شما 50 دقیقه بدون هیچ وقت تلف کردن یا زنگ تفریحی کار کنید و فعالیت مفید داشته باشید. پس از این 50 دقیقه، می‌توانید 10 دقیقه زنگ تفریح به خودتان بدهید.

این ده دقیقه را می‌توانید دانش‌آموز پر جنب و جوش باشید یا یک دانش‌آموز درس‌خوان؛ اما توصیه ما به شما انتخاب دانش‌آموز درسخوانی است که از این ده دقیقه برای بهبود اوضاع درسی و زندگی خودش کمک می‌گیرد. البته اگر شما احساس می‌کنید که نیازی به این همه عجله برای بهبود امور زندگی خود ندارید، می‌توانید این مدت را برای استراحت و آماده شدن برای 50 دقیقه کاری بعدی استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید از ده دقیقه‌های خودتان میان 50 دقیقه‌ها استفاده کنید، به شما در ادامه لیست، پیشنهاداتی مطرح خواهیم کرد که گزینه‌های مناسبی به جای چرت زدن می‌توانند باشند.

قانون 10/50 ساده اما کاربردی است.

 

ترفند 1  :  به روحت غذا بده

10 دقیقه استراحت کردن همانند خوابیدن و چرت زدن شاید بتوانید کمی از خستگی جسمانی شما را کم بکند اما در این ده دقیقه اگر روی آرامش روحی سرمایه‌گذاری کنید، به مراتب سود بیشتری کسب خواهید کرد.

در ده دقیقه چه کاری می‌شود کرد که روح و روان شما آرام تر شود؟

بهترین راه، تمرکز روی هر آنچه که دارید و نقاط قوت خودتان است. آرامش روانی یکی از مهم‌ترین ملاک‌های افزایش عملکرد فردی در طول زندگی است. بارها پیش آمده که کاری به ظاهر ساده در یک وضعیت بد روحی تا چه حد اعصاب خردکن و ناممکن شده هست.

از لحاظ علمی اثبات شده است که تمرین برای قدردانی از خودتان به خاطر تلاش‌هایی که تاکنون کرده‌اید و دیدن نیمه‌پر لیوان به جای تمرکز روی کمی و کاستی‌ها می‌تواند عملکرد فیزیکی و مغزی شما را بهبود ببخشد.

در ده دقیقه می‌توانید به خودتان، اطرافیان و هر کسی که به شما انگیزه مثبتی در زندگی می‌دهد فکر کنید، به کسانی که دوست دارید بعد از یک روز کاری ملاقات کنید، فکر کنید.

از دیگر روش‌های تفکر مثبت، نوشتن و محتوا نویسی است. اگر نوشتن برای شما یک تفریح همیشگی است، دست به قلم شوید و سه ویژگی مثبت از خودتان یا هر آنچه که دوست دارید را بنویسید. کتاب‌هایی وجود دارند که در آن‌ها شعارهای انگیزشی فراوانی از بزرگان دنیای کسب و کار نوشته شده است که می‌تواند تأثیر خوبی بر روی شما داشته باشد.

خواندن یک جمله مثبت در ده دقیقه هم کار مفید و پرثمری است.

انجام این کارها در ده دقیقه به شما اعتماد به نفس و قدرت خواهد بخشید. به این معنی که شما از لحاظ ذهنی رشد خواهید کرد و با استرس و مشکلات بزرگ‌تر به راحتی می‌توانید با تکیه بر قدرت ذهنی و اعتماد به نفس پیروز شوید.

راستی در مورد فلسفه ژاپنی کایزن چیزی شنیده اید ؟

ترفند 2  : زبان جدید، دنیای جدید، فرهنگ‌های جدید

آموختن زبان جدید این روزها دیگر نیازی به کلاس رفتن و وقت تلف کردن‌های زیاد برای رفت و آمد ندارد، فقط کافی است که خودتان را مجبور به آموختن زبان جدید کنید.

خوشبختانه نرم‌افزار و اپلیکیشن های موبایل زیادی هم برای کمک به شما ساخته و توسعه داده شده‌اند که به جای گشتن در شبکه‌های اجتماعی و دیدن ویدیوهای وقت تلف کن، از آن‌ها برای آموزش زبان جدید کمک بگیرید.

یادگیری زبان و توسعه فردی

زبان دلخواهی که مدت‌ها بود علاقه داشتید یاد بگیرید، در آن انتخاب کنید و همراه با آموزش قدم به قدم با این نرم‌افزارها پیش بروید. از اقبال خوب شما، بسیاری از ویژگی‌های آموزش زبان بدون فراموشی همانند جعبه لایتنر که مبتنی بر تکرار بود در این نرم‌افزارها هم وجود دارد و کمک می‌کند راحت‌تر بدانید، مثلا سلام در فرانسوی چه است و چگونه حتی نوشته می‌شود.

زمان زیادی برای آموختن زبان در طول روز لازم نیست، همین ده دقیقه‌هایی که تلف می‌کنیم زمان خوبی می‌تواند باشد. آموزش زبان نو، پنجره‌ای جدید رو به فرهنگ‌های دیگر و دنیای بهتر باز می‌کند. اگر علاقه شما به زبان بیش از این موارد است، کتاب‌های آموزشی تهیه کنید و همگام با نرم‌افزار از آن‌ها نیز استفاده کنید، مسلماً باید بیش از 10 دقیقه زمان برای آن صرف کنید.

ترفند 3 :  یه کلمه بیشتر یاد بگیر

اغلب ما ده دقیقه‌های زیادی را به شکل گشتن در شبکه‌های اجتماعی یا بازی‌های معتاد کننده گوشی‌های همراه تلف کرده ایم.

زمان‌هایی که می‌شد به راحتی برای افزایش سطح ارتباطات اجتماعی خودمان از آن‌ها استفاده کنیم. از زمانی که مدرسه را تمام می‌کنیم، به ندرت واژگان زبان ما به روز یا واژه‌های جدید به آن اضافه می‌شود بلکه هر روز که می‌گذرد دچار تحلیل در واژگان می‌شویم. به عنوان بزرگ‌سال، اگر مدتی دست از آموختن واژه‌های جدید بکشیم، عملاً دچار رکود واژگان خواهیم شد و این آغازی برای مشکلات دیگر ما است.

اما داشتن واژگان قوی نه تنها روشی برای نشان دادن میزان هوش و ذکاوت ما هست بلکه می‌تواند به ما کمک کند که فکر و منظور خودمان را واضح‌تر به دیگران انتقال دهیم. ذخیره واژگان بزرگ و پرمحتوا به‌واسطه وجود تعداد زیاد حق انتخاب برای شما، اجازه خواهد داد که در بیان واژه‌ها دقت کنید و هر آنچه که مناسب‌تر است را برای گفتار انتخاب کنید.

زبان، جعبه‌ابزار ارتباطی شما است و موفقیت در بسیاری از امور زندگی به دست همین جعبه‌ابزار رقم می‌خورد. هرچه ارتباط بهتری برقرار کنید، روابط قوی‌تری خواهید داشت و روابط قوی‌تر شانس‌های بیشتری برای موفقیت در اختیار شما قرار می‌دهد.

همچنین مطالعات نشان داده است که با افزایش دایره لغات، روابط عصبی در مغز نیز تکامل پیدا می‌کند. علاوه بر این آموختن واژه و لغات جدید می‌تواند سرگرم کننده باشد؛ اما واژگان شما چگونه می‌تواند در ده دقیقه غنی شود؟

برای این کار، اگر ذوق و شوق کتاب خواندن دارید، باید کتاب بخوانید یا جدول حل کنید. اگر هنوز هم عاشق موبایلتان هستید، از اپلیکیشن های جدول ساز استفاده کنید تا واژه‌های جدید یاد بگیرید و شعاع دایره لغت خودتان را وسعت ببخشید.

ترفند 4:  تندتر بخوان، 10 دقیقه وقت داری!

استفاده از ده دقیقه زمانی برای شما مفید خواهد بود که بتوانید در مدت زمان کم، محتوای زیادی دریافت کنید. عمدتا محتوای آموزشی که ما اکنون شاهد آن‌ها هستیم، حالت نوشتاری و متنی دارند و شما می‌بایست وقت بگذارید و آن‌ها را بخوانید.

تندخوانی یکی دیگر از توانایی‌هایی است که باید آن را بلد باشید تا بتوانید در عرض 10 دقیقه حداقل ده صفحه کتاب بخوانید. تعداد صفحات شاید مهم باشد اما درک صحیح از آنچه می‌خوانید هم مهم هست. پس به جای ورق زدن، تندتر و دقیق‌تر باید بخوانید. به طور متوسط مردم می‌توانند 250 تا 300 کاراکتر را در یک دقیقه بخوانند، یعنی در ده دقیقه 5 صفحه می‌توانند بخوانند که در ساعت می‌شود 30 صفحه؛ اما این آمار خوبی نیست.

تصور کنید بتوانید در عرض یک ساعت یک کتاب 100 صفحه‌ای را تمام کنید.

نکاتی برای تندخوانی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به کار بگیرید اما برای یاد گرفتن کامل تندخوانی می‌بایست مطالب آموزشی تکمیل‌تری مطالعه کنید. نکات تندخوانی که برای شروع می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید موارد زیر هستند:

  • افزایش تمرکز
  • استفاده از نشانگر برای خواندن سطرها
  • فراموشی خواندن لغت به لغت
  • عدم برگشت به متن قبلی
  • حرکت چشم به جای حرکت سر
  • مرور هدف نوشته در ذهن
  • عدم مطالعه با صدای بلند

ده دقیقه از زمان خودتان در طول روز را به تندخوانی اختصاص دهید و سعی کنید که در این ده دقیقه، هر بار بیشتر از دفعه قبل کتاب بخوانید، به مرور عادت خواهید کرد که تندخوانی را به صورت طبیعی و غیرارادی در هنگام خواندن کتاب‌ها پیاده کنید.

در مورد کاریزماتیک شدن هم دوست دارید بیشتر بدانید؟

ترفند 5 :  عیبی ندارد یک چرت هم بزنید

هرچند بارها تکرار کردیم که خوابیدن و چرت زدن گزینه خوبی نیست اما گاهی ناچار هستید که فکری به حال تن خسته خودتان هم بکنید. به جای اینکه لیوان قهوه پشت سر هم بخورید یا از نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای افزایش تمرکز خودتان استفاده کنید، می‌توانید چرت بزنید.

اگر از دسته افرادی هستید که با سر روی بالش گذاشتن، به خواب می‌روند، چرت زدن کار سختی نیست، اما وای به حال شما اگر خوابیدن و به خواب رفتن شما کار سختی باشد ( مثل من )! چرا که ده دقیقه زمان خوبی برای خوابیدن شما نخواهد بود.

توسعه فردی و چرت زدن!!

اگر نگران خواب نیم روز هستید که روی خواب شبانه شما تأثیر بگذارید، همین ده دقیقه خواب برایتان کافی خواهد بود. افراد بزرگی همانند انیشتین عادت به خواب‌های طولانی در روز نداشتند و از خواب 10 تا 20 دقیقه‌ای برای گرفتن انرژی و تمرکز بیشتر استفاده می‌کردند. خوابیدن و چرت زدن ده‌دقیقه‌ای میانه ظهر یا اواسط صبح تا ظهر می‌تواند گزینه خوبی برای بازیابی انرژی و تمرکز باشد.

ترفند 6 توسعه فردی در 10 دقیقه :  اوقات خوش با دوستان

دوستان خوب گوهرهای نایابی هستند که هیچ وقت نباید آن‌ها را از دست داد، حتی اگر کیلومترها دور از هم باشید باز هم می‌توانید دوست خوبی برای هم باشید پس به راحتی دوستان خودتان را از دست ندهید. یکی دیگر از فرصت‌های شما در طول ده دقیقه، برقراری ارتباط با دوستان است. فرقی نمی‌کند در اداره کار کنید یا در خانه، داخل مترو باشید یا منتظر خرید نان، همین ده دقیقه یا بیشتری که در اختیار دارید را صرف تماس گرفتن یا حرف زدن با یکی از دوستان عزیز خودتان کنید.

رابطه با دوستان نه تنها موجب خوشحالی شما می‌شود بلکه تحقیقات نشان داده است که عملکرد مغز شما را به میزان زیادی بهبود می‌بخشد. صد البته باید از گفتگوهای پرخاشگرانه در طول روز اجتناب کنید و تا جایی که می‌توانید خودتان را از افراد این چنینی دور کنید.

لازم نیست فقط در مورد افزایش عملکرد مغز در طول ده دقیقه صحبت کنیم. شما می‌توانید در این ده دقیقه با پیاده‌روی و راه رفتن علاوه بر مغزتان، سلامت جسمانی خودتان را هم تأمین کنید. سلامتی ای که با افزایش جذب ویتامین D از خورشید، جذب کلسیم بدن در استخوان‌ها، چربی سوزی و همچنین کاهش استرس به دست می‌آید.

 

راه رفتن زیر نور خورشید به مدت ده دقیقه، میزان کافی از ویتامین D مورد نیاز بدنتان را تأمین می‌کند. همانطور که می‌دانید یکی از منابع اصلی جذب ویتامین D در بدن نور خورشید است هرچند شاید فکر می‌کردید که ما ویتامین D را از غذا خوردن به دست می اوریم، اما عامل اصلی تأمین 80 تا 90 درصد ویتامین D بدن تابش نور خورشید به پوست است.

وسوسه نشوید و خودتان را بیش از ده دقیقه زیر نور آفتاب قرار ندهید ( چون قرار نیست دچار آفتاب سوختگی شوید ).وسوسه دیگری که باید جلو آن را بگیرید گذراندن زمان بیش از 10 دقیقه است!

تا به حال با خودتان حرف زده اید ؟! نمی دانید چه لذتی دارد

ترفند 8 توسعه فردی در 10 دقیقه :  ده دقیقه آخر !

کار کردن روی میز شلوغ سخت و حوصله سر بر است. چرا روز خودتان را با این میز شروع کنید؟ پیشنهاد ما این است که ده دقیقه‌های پایانی روز کاری خودتان را به تمیز کردن میز کاری، آمادگی برای کارهای فردا و برنامه‌ریزی کردن بگذرانید. با این کار مغز شما آماده انجام کارهای فردا خواهد بود و باقی امروز را با خیال راحتی در مورد آنچه که فردا در انتظارتان هست، سپری می کنید.

کار خودتان را با بستن ایمیل‌هایتان، آماده کردن میز کار فردا، نوشتن لیست وظایف و آماده شدن برای رفتن صرف کنید.

ترفند 9 توسعه فردی در 10 دقیقه :  تولید محتوا کن!

واقعیت این است که نوشتن از جمله جذاب‌ترین کارهایی هست که می‌توانید در طول ده دقیقه بیکاری آن را انجام دهید ( البته اگر کار و شغل اصلی تان تولید محتوا و کپی رایتینگ نباشد ). نوشتن برای یک وبلاگ، مجله یا یادداشت‌های روزانه‌ای که قصد دارید روزی آن‌ها را دوباره بخوانید از جمله بهترین موارد است.

می خواهم کار هیجان برانگیز تولید محتوا را یاد بگیرم

این کارها را قبل از خواب می‌توانید انجام دهید، زمانی که مغز شما آماده نوشتن و به خواب رفتن است.

اینفلوئنسرهای زیادی در شبکه های اجتماعی می‌شناسیم که روزانه طی ساعت‌های معینی مطالبی در مورد هر آنچه که در طول روز برای آن‌ها اتفاق افتاده است را می‌نویسند. سعی کنید یکی از آن‌ها شوید، شما که زمان زیادی با گوشی و شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانید، چرا سعی نمی‌کنید استفاده مفیدتری از آن داشته باشد.

دوستی دارم که در همین ده دقیقه‌ها فروشگاه و وبلاگ اینترنتی خودش را راه‌اندازی کرد و اغلب اوقات وقت خودش را صرف خواندن ایمیل‌های خریداران و ارسال ایمیل به آن‌ها می‌کند.

اکنون که به انتهای مقاله رسیده ایم، چندین راه دیگر هم برای استفاده از ده دقیقه‌های زندگی شما ناگفته باقی مانده است، اما به همین موردها اکتفا می‌کنیم تا خودتان دست به کار شوید و کاری برای زندگی و زمان‌هایی که راحت از دست میدهید کنید. اگر هم در ده‌دقیقه‌ای که برای استراحت در نظر گرفته بودید، این مقاله را خواندید، باید به شما تبریک بگوییم چرا که الآن هم 3-0 جلو هستید.

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست