4 راز به دام انداختن مخاطب از طریق تولید محتوای مخاطب پسند

  1. خانه
  2. دسته بندی مقالات تولید محتوا
  3. روانشناسی محتوا
  4. 4 راز به دام انداختن مخاطب از طریق تولید محتوای مخاطب پسند

شاید این روزها همه ما که در زمینه تولید محتوا به صورت حرفه ای کار میکنیم بارها و بارها در مورد تولید محتوای مخاطب پسند زیاد شنیده باشیم . اگر به عنوان فریلنسر تولید محتوا کار می کنید ، بارها این جمله را از کارفرمای خود شنیده اید که ما یک محتوای مخاطب پسند می خواهیم .

اگر هم خودتان صاحب سایت هستید ، قطعا به این مساله رسیده اید که در روزهایی که همه صاحبان سایت دغدغه تولید محتوا دارند و تولید محتوای سئو شده بازار داغی دارد ، ما برای موفقیت و جلو زدن از رقیبان نیاز داریم محتوای مخاطب پسند تولید کنیم تا بتوانیم ارتباط خوبی با مشتری و مخاطب برقرار کنیم و نرخ تبدیل سایت مان را افزایش دهیم .

اما گفتن این جمله کلیشه ای که ما نیاز به محتوای مخاطب پسند داریم، فقط گفتن صورت مساله است . اما سایت ها و مجموعه هایی در این میان موفق می  شوند که بتوانند به این جمله عمل کنند  و در واقعیت محتوایی بنویسند که ذهن و احساس مخاطب را در گیر کنند و او را وابسته و دلبسته برندشان کنند . قطعا این راه ، مسیر راحت و آسانی نیست که اگر بود راه پول ساز و موفقیت آمیزی نبود، چون همه تنبل ها و کسانی که همیشه دنبال راه های کوتاه و میانبر هم هستند در این راه موفق می شدند.

محتوای مخاطب پسند
محتوای مخاطب پسند

در این میان شاید علت اصلی همه این تلاش ها برای نوشتن محتوای مخاطب پسند، گوگل باشد که طبق آخرین الگوریتم خود بارها اعلام کرده است که دیگر داشتن تعداد کلمات کلیدی زیاد و راه کارهای کلاه سیاه سئو جواب نمی دهند و گوگل تمام سعی خود را میکند که در جستجوهای کاربران خود سایت هایی را به مخاطب خود ارائه بدهد که به سوالات کاربر پاسخ درست و قابل قبولی بدهند و جستجوگر را راضی نگه دارند .

و قطعا این مساله با پشت سر هم گذاشتن ماشینی یک سری برچسب و کلمات کلیدی امکان پذیر نیست و صاحبین سایت باید تمام تلاش خود را بکنند که دقیقا محتوای مورد نظر جستجو گر و مخاطب را به او ارائه بدهند و فقط درصورتی که سایت ها کاربران گوگل را راضی نگه دارند  گوگل هم به آنها رتبه خوبی می دهد .

نشان بده نگو Show don’t tell
نشان بده نگو Show don’t tell

به همین خاطر من هم به عنوان نویسنده محتوا برای سایت های مختلف و همین طور رایتینا مقالات و محتواهای معتبر خارجی زیادی را زیر رو کردم تا هم اطلاعات خودم در این زمینه زیاد شود و  هم بتوانم آن ها را در وبلاگ رایتینا با شما در میان بگذارم . پس اگر دغدغه این روزهای شما هم مثل من نوشتن و تولید محتوای مخاطب پسند برای افزایش نرخ تبدیل و موفقیت در کسب و کارتان و افزایش اعتبار برندتان است با رایتینا همراه باشید تا با هم چند مورد مهم که من از مقالات مختلف استخراج کردم را با شما هم در میان بگذارم .

در قدم اول باید به این موضوع دقت کنیم که گرفتن ترافیک بیشتر از طریق محتوا کار سختی نیست و با چند تکنیک و طی کردن یک سری اصول می توانیم به آن برسیم . اما نوشتن محتوایی که خوانده شود ، هدف جستجوی مخاطب باشد و باعث شود که او باز هم به سراغ ما بیاید و به ما اطمینان کند و یا به عبارتی تبدیل ترافیک به مشتری وفادار یا مخاطب هوادار اصلا کار راحتی نیست و نیاز به صرف وقت و انرژی و هزینه زیاد دارد .

ما در محتوا باید قلابی کار بگذاریم که مخاطب هدف را به دام بیاندازد .

این قلاب ها در تولید محتوا چه چیزهایی هستند ؟

نشان بده ، نگو !

مشخصا قلاب محتوا در این جمله خلاصه شده است . اما اینکه چگونه می توانیم به این جمله عمل کنیم و آن را اجرا کنیم مهم است .

  تکنیک « نگویید ، بلکه نشان بدهید ” یا Show don’t tell در تولید محتوای مخاطب پسند

تکنیک Show-don’t-tell یک تکنیک پر کاربرد در نویسندگی و نوشتن متن های جذاب است که مخاطب را به دام می اندازد ، به نحوی که مخاطب با پای خود وارد دنیایی می شود که نویسنده برای او به تصویر می کشد . در دنیای دیجیتال ، این تکنیک روشی در تولید محتوا است که به کمک آن دست مخاطب را در سفر به درون سایت مان می گیریم و پا به پای هم به گردش در سایت می پردازیم . و این سفر انقدر برای مخاطب ما جذاب و هیجان انگیز میشود که پس از پایان با دوستان و اطرافیان خود هم خاطرات این سفر را مرور می کند و به بقیه هم سفر به سایت ما را پیشنهاد میکند . و آیا ما چیزی بالاتر از این می خواهیم ؟!!

تکنیک Show-don’t-tell در تولید محتوا
تکنیک Show-don’t-tell در تولید محتوا

ایده این تکنیک را به آنتوان چخوف نویسنده روسی نسبت می دهند . او در جایی گفته :

«به من نگویید که ماه درخشان است ، به من تلالو و درخشندگی نور ماه را در شیشه های شکسته شده نشان بدهید .»

جملات کوتاه - آنتوان چخوف
جملات کوتاه – آنتوان چخوف

 

اما موضوع اصلی این نوشته این است که چگونه این تکنیک را در تولید محتوای سایت یا کسب و کارمان به کار بگیریم؟

اول از همه باید بدانیم که :

خواننده های مقاله و محتوای سایت و یا به طور کلی کسب و کارها بسیار متفاوت از خوانندگان رمان های 500 صفحه ای و داستانی هستند !

خواننده محتوای سایت دنبال این نیست که ساعت ها خودش را غرق در یک داستان و رمان کند. و قطعا شما به عنوان تولید کننده محتوای تجاری و دیجیتال مارکتینگ امکان پذیر نیست که بتوانید در زمان طولانی مخاطب تان را در اوج احساسی نسبت به نوشته هایتان نگه دارید .

در تولید محتوای مخاطب پسند ما باید تعادلی بین گفتن و نشان دادن داشته باشیم .

مثلا شما به عنوان یک برند تولید کننده محصول می توانید در عنوان محصول یا خطوط اول محتوای تولیدی به مخاطب بگویید که شما بهترین ارائه دهنده این محصول نسبت به رقبا هستید و محصول شما بین مردم بسیار پرطرفدار است . اما این اصلا کافی نیست . بلکه در مرحله بعد باید این ادعای خودتان را به مخاطب نشان بدهید

مثلا در سایتی مانند   Unbounce در صفحه اول این جمله را میبینید که : «صفحات فرود را بسازید و سریعا نرخ تبدیل بیشتر را تجربه کنید »

راهنمای تولید محتوا
راهنمای تولید محتوا

این جمله فقط می تواند نقش همان قلاب را داشته باشد تا مخاطب جمله را تا انتها بخواند ، اما کار اصلی شما از این جا به بعد شروع می شود چون حالا باید به مخاطب به صورت دقیق نشان بدهید که چگونه و به چه روشها و با چه راه کارهایی می خواهید افزایش نرخ تبدیل را انجام دهید . باید به مخاطب نشان بدهید که این حرف فقط توهم و رویا نیست

راهنمای تولید محتوای سایت
راهنمای تولید محتوای سایت

اما در اینجا به چند مورد از راه کارهایی که به ما می گوید چگونه محتوایی تولید کنیم که از تکنیک Show-don’t-tell استفاده کنیم و مخاطب را در قلاب نگه داریم اشاره میکنم .

البته قطعا در کنار راهکارهایی که از مقالات مختلف خواندم تعدادی از تجربیات شخصی خودم را هم به آنها اضافه میکنم :

برای تولید محتوای مخاطب پسند ، یک راهنمای کامل و جامع به مخاطب ارائه بدهید

 

محتوای آموزشی
محتوای آموزشی

در بازاریابی محتوا باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که ، مردم به یک دلیل محتوای ما را می خوانند : حل یک مشکل یا مساله

مثلا من خودم همین الان به آخرین مقاله ای که خواندم فکر میکردم . معمولا ما کمتر در جستجوهای خودمان در سایت ها و صفحات وب( نه در شبکه های اجتماعی ) به دنبال سرگرمی محض هستیم . بلکه معمولا مشکل یا مساله یا ابهامی که داریم را با موتور جستجویی مثل گوگل مطرح می کنیم و توقع داریم در همان چند سایت اول جواب دقیق بگیریم .

مثلا شاید سوال ما این باشد که « استراتژی محتوا چیست؟»

استراتژی محتوا چیست؟
استراتژی محتوا چیست؟

زمانی که این جمله را در گوگل سرچ می کنیم به احتمال زیاد همان صفحه اول را باز میکنیم و شروع به یک نگاه کلی میکنیم و اگر در نگاه کلی اولیه به چشم مان جذاب و مفید بیاید ،خواندن را ادامه می دهیم. و قطعا تا زمانی به خواندن ادامه می دهیم که احساس کنید نویسنده این متن تا به اینجا به ما نکته های آموزنده ای گفته که با به کارگیری آن می توانیم به هدف مطرح کردن سوالمان برسیم .

قطعا در فضای وب خیلی نادر و غیر ممکن است که فردی صرفا برای لذت بردن مقاله ای یا محتوایی را بخواند !

پس شما به عنوان نویسنده و تولید کننده محتوا باید به این نیاز مخاطب پاسخ بدهید و قطعا بهترین روش نوشتن محتوا به صورت یک راهنما و دستورالعمل است . هر چند که شاید برای عنوان به صورت مستقیم از عنوان راهنما یا دستورالعمل استفاده نکنیم ولی در کل مطلب باید سعی کنیم حداقل 1 یا 2 ترفند کاربردی به مخاطب ارائه بدهیم .

پس یکی از بهترین راهکارهای “نشان دادن به مخاطب ” ارائه راهکارهای کاربردی در زمینه جستجوی مخاطب است .

پس ابتدا

1- در مورد مشکل مورد نظر صحبت کنید ،

2- در مورد مساله راهکارهای خودتان را بگویید و

3- به مخاطب به صورت تصویری و توصیفی بگویید که در شرایط واقعی چگونه می تواند این مشکل را حل کند و به صورت عملی راهکارهای شما را انجام دهد .

چگونه انجام دهم ؟
چگونه انجام دهم ؟

شاید نگاهی به پر بازدید ترین مقاله ها بد نباشد . مثلا من چند سایتی که رایتینا برای آنها تولید محتوا انجام میدهد را مطالعه و آنالیز کردم . بیشترین بازدید ها و به اشتراک گذاری ها مقاله هایی با عنوان «چگونه انجام دهم ؟» بودند .

این نوع مقاله ها و محتوا به مخاطب می گویند که دقیقا چه کاری انجام دهند که مثلا بتوانند روزانه تعداد فالورهایشان را در شبکه های اجتماعی افزایش دهند .

ما هم در رایتینا سعی میکنم تمامی مطالب وبلاگ مان یاد دهنده باشند و به عنوان یک راهنما برای مخاطب کاربرد داشته باشند . چون من خودم هم در جستجوها فقط به دنبال این نوع محتوا هستم .

واین علاقه به نشان دادن در کنار گفتن از دوران بچگی با همه ما بوده است . در دوران مدرسه هم تمامی معلم ها سعی میکنند برای یادگیری بهتر بچه ها این روش را به کار ببرند . مثلا در دوران ابتدایی وقتی معلمی می خواهد به بچه ها بگوید 2+2 میشود 4 فقط گفتن این جمله برای یاد دادن به بچه ها کافی نیست و معلم باید حتی با ساده ترین تجهیزات مانند انگشتان دست به بچه ها نشان بدهد که 2+2 چه جوری میشود 4 !

پیشنهاد تضمینی رایتینا برای افزایش نرخ تبدیل در سایت : اگر در تولید محتوا نمی دانید که دقیقا مخاطب ها دنبال چه سوال هایی هستند می توانید موضوع را در گوگل سرچ کنید ، مثلا « تولید محتوا » و بعد به قسمت پیشنهادهای پایین گوگل بروید و در آنجا می توانید دقیقا ببینید بیشترین سوالهایی که جستجو شده است چه سوالهایی هستند .

پیشنهادهای گوگل در تولید محتوا
پیشنهادهای گوگل در تولید محتوا

 

 از مطالعات و منابع معتبر برای اثبات حرف تان در محتوا استفاده کنید

معرفی منابع در تولید محتوا
معرفی منابع در تولید محتوا

در محتوای وبلاگ و یا محتوای آموزشی و خصوصا در راهنماها و دستورالعمل ها ، مخاطب شما معمولا دوست دارد زمانی که مطالب شما را می خواند منبع اثبات کننده یا اطلاعات و داده ها و آمارهای اثبات کننده یِ حرف و دستورالعمل شما را هم بداند .

یکی از بهترین راه های جلب اعتماد مخاطب استفاده از مطالعات معتبر و آمارهای رسمی برای اثبات حرف و ادعایتان است .

به همین خاطر ما هم در مقالات وبلاگ رایتینا همیشه سعی میکنیم از مطالعات مختلف استفاده کنیم و تصویر یا نمودار مربوطه را هم در بین متن مقاله بیاوریم . مثلا در مقاله چگونه متن « توضیح محصول » را جذاب بنویسیم که مشتری جز خرید راه دیگری نداشته باشد ؟! (مثال تصویری + تمرین تشویقی ) ما هم به صورت راهنما این مقاله را نوشته ایم و هم اینکه از سایت های مختلف و معتبر برای مثال ها استفاده کرده ایم .

بهتر است در آمار و ارقام حتما از نمودار یا جدول مربوط به آن استفاده کنید چون معمولا آماری که در متن آورده می شوند توسط مخاطب نادیده گرفته می شوند .

علاوه بر این در مقالات متعدد در خصوص روشهای تولید محتوا بارها تاکید شده است که برای خوانایی بیشتر و جذب مخاطب حتما بین متن از تصاویر مرتبط استفاده کنیم که همین نمودارها و جدول ها می توانند نقش تصاویر مرتبط و مناسب را بین متن ها هم ایفا کنند .

در هر زمینه تخصصی که شما کار میکنید باید سایت های معتبری را پیدا کنید که مطالعات حوزه کاری شما را گرده آوری و ارائه می کنند . مثلا اگر زمینه کاری سایت و کسب و کار شما بازاریابی است یکی از سایت هایی که می توانید مطالعات مربوط به این حوزه را در آن جتجو کنید سایت  Marketing Experiments است . که در این سایت شما می توانید مجموعه ای از مطالعات به روز و قابل اعتماد در حوزه بازاریابی را یک جا ببینید و مطالعه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

معرفی سایت برای مطالعات بازاریابی
معرفی سایت برای مطالعات بازاریابی

 

البته مشخصا اگر دوست دارید گستره بیشتری از مطالعات را بررسی کنید از گوگل باید استفاده کنید . و یکی از بهترین راه ها این است که در آخر کلمه کلیدی مورد نظرتان کلمه” Study ” یا مطالعه را اضافه کنید.

مطالعات بازاریابی
مطالعات بازاریابی

 

و اگر باز هم در جستجوی منبع و مطالعات معتبر مشکل داشتید می توانید از Google Scholar هم استفاده کنید

برای تولید محتوای مخاطب پسند ، کلمات مهم در کپی رایتینگ  را بشناسید

کپی رایتینگ
کپی رایتینگ

کلمات در تولید محتوا و نویسندگی قطعا قدرتمندترین ابزارها هستند که در کپی رایتینگ می توانند منجر به افزایش فروش و نرخ تبدیل شوند .

و این کلمات هستند که می توانند شکست یا موفقیت شما را در کسب و کار آنلاین و در عصر معاصر رقم بزنند . شما با به کارگیری کلمات مناسب می توانید مخاطب را متقاعد کنید که از شما خرید کند و یا از خدمات شما استفاده کند .

10 کلمه کلیدی مهم در کپی رایتینگ
10 کلمه کلیدی مهم در کپی رایتینگ

یک کپی رایتر حرفه ای دقیقا مانند یک نویسنده داستان نباید همه چیز را مستقیم به خواننده بگوید ،بلکه باید جوری با کلمات فضا را برای شما توصیف کند که شما بدون اشاره مستقیم دقیقا حس کنید که شخصیت داستان در حال انجام چه کاری است

در زمینه کپی رایتینگ بسیاری از سایت های معتبر مانند Optimizely  به شما کلماتی را معرفی می کنند که بتوانیدبا کلمات و تکنیک نمایش دادن به جای گفتن 13%  نرخ تبدیل سایت خود را به کار بالا ببرید

دانلود 146 کلمه مهم و کاربردی که حتما باید در عنوان مقاله استفاده کنید

محتوای ویدئویی بهترین انتخاب در بین انواع محتوای مخاطب پسند

تولید محتوای ویدئویی
تولید محتوای ویدئویی

مشخصا همه ما که با تولید محتوا سر و کار داریم ماه هاست که از منابع مختلف می شنویم که محتوای ویدئویی یکی از محتواهای پر مخاطب در طی ماه های اخیر است و جای کار بسیاری دارد و جالب این است که این روند مفید بودن محتوای ویدئویی در جذب مخاطب هم هر روز رو به افزایش است .

در سایت Cisco estimates طبق مطالعه ای تخمین زده شده است که در سال 2021 از کل ترافیک حدود 82 % مربوط به محتوای ویدئویی است .

تعداد زیادی از مخاطبان دوست دارند بببینند تا بخوانند

و متخصصان در بازاریابی محتوا مشخصا ماه هاست که بودجه و انرژی زیادی را روی ویدئو متمرکز کرده اند تا محتواهای ویدئویی با کیفیت تولید کنند .

محتوای ویدئویی دقیقا راهکار اصلی نشان دادن محتوا به جای گفتن محض است .

محتوای ویدئویی
محتوای ویدئویی

یکی از راهکارهای تولید ویدئوی آموزشی ضبط کردن روند آموزش در پاورپوینت یا برنامه های دیگر در صفحه نمایش از طریق نرم افزارهای مربوطه است . و محتوای ویدئویی موثرترین راه برای آموزش و محتواهای راهنما است .

یکی از سایت هایی که ما در رایتینا برای تولید محتوای ویدئویی از آن استفاده می کنیم سایت Droplr است .که می توانید رایگان یک اکانت برای خودتان بسازید و ویدئوهای آموزشی با کیفیت بسازید .

محتوای ویدئویی در تولید محتوای مخاطب پسند
محتوای ویدئویی در تولید محتوای مخاطب پسند

به محض اینکه پلاگین را نصب کنید می توانید ضبط ویدئو را شروع کنید . حتی از طریق این نرم افزار می توانید روی ویدئو متن نویسی هم داشته باشید

پس بیایید با هم و در کنار هم اولین محتوای ویدئویی آموزشی را تولید کنیم و در سایت مان بگذاریم .


معرفی ۹ سایت و ابزار رایگان برای تولید محتوای ویدئویی و GIF در بازاریابی محتوا


تمرین تشویقی

در قسمت کامنت ها به مابگوئید : به نظر شما در زبان فارسی چه کلماتی در کپی رایتینگ مهم هستند و باعث جذب مخاطب می شوند؟

جایزه : فایل pdf آموزشی 193 کلمه پر کاربرد و مهم در کپی رایتینگ که به کاربردن آنها در محتوا باعث افزایش نرخ تبدیل می شود

 

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

4 راز به دام انداختن مخاطب از طریق تولید محتوای مخاطب پسند

شاید این روزها همه ما که در زمینه تولید محتوا به صورت حرفه ای کار میکنیم بارها و بارها در مورد تولید محتوای مخاطب پسند زیاد شنیده باشیم . اگر به عنوان فریلنسر تولید محتوا کار می کنید ، بارها این جمله را از کارفرمای خود شنیده اید که ما یک محتوای مخاطب پسند می خواهیم .

اگر هم خودتان صاحب سایت هستید ، قطعا به این مساله رسیده اید که در روزهایی که همه صاحبان سایت دغدغه تولید محتوا دارند و تولید محتوای سئو شده بازار داغی دارد ، ما برای موفقیت و جلو زدن از رقیبان نیاز داریم محتوای مخاطب پسند تولید کنیم تا بتوانیم ارتباط خوبی با مشتری و مخاطب برقرار کنیم و نرخ تبدیل سایت مان را افزایش دهیم .

اما گفتن این جمله کلیشه ای که ما نیاز به محتوای مخاطب پسند داریم، فقط گفتن صورت مساله است . اما سایت ها و مجموعه هایی در این میان موفق می  شوند که بتوانند به این جمله عمل کنند  و در واقعیت محتوایی بنویسند که ذهن و احساس مخاطب را در گیر کنند و او را وابسته و دلبسته برندشان کنند . قطعا این راه ، مسیر راحت و آسانی نیست که اگر بود راه پول ساز و موفقیت آمیزی نبود، چون همه تنبل ها و کسانی که همیشه دنبال راه های کوتاه و میانبر هم هستند در این راه موفق می شدند.

محتوای مخاطب پسند
محتوای مخاطب پسند

در این میان شاید علت اصلی همه این تلاش ها برای نوشتن محتوای مخاطب پسند، گوگل باشد که طبق آخرین الگوریتم خود بارها اعلام کرده است که دیگر داشتن تعداد کلمات کلیدی زیاد و راه کارهای کلاه سیاه سئو جواب نمی دهند و گوگل تمام سعی خود را میکند که در جستجوهای کاربران خود سایت هایی را به مخاطب خود ارائه بدهد که به سوالات کاربر پاسخ درست و قابل قبولی بدهند و جستجوگر را راضی نگه دارند .

و قطعا این مساله با پشت سر هم گذاشتن ماشینی یک سری برچسب و کلمات کلیدی امکان پذیر نیست و صاحبین سایت باید تمام تلاش خود را بکنند که دقیقا محتوای مورد نظر جستجو گر و مخاطب را به او ارائه بدهند و فقط درصورتی که سایت ها کاربران گوگل را راضی نگه دارند  گوگل هم به آنها رتبه خوبی می دهد .

نشان بده نگو Show don’t tell
نشان بده نگو Show don’t tell

به همین خاطر من هم به عنوان نویسنده محتوا برای سایت های مختلف و همین طور رایتینا مقالات و محتواهای معتبر خارجی زیادی را زیر رو کردم تا هم اطلاعات خودم در این زمینه زیاد شود و  هم بتوانم آن ها را در وبلاگ رایتینا با شما در میان بگذارم . پس اگر دغدغه این روزهای شما هم مثل من نوشتن و تولید محتوای مخاطب پسند برای افزایش نرخ تبدیل و موفقیت در کسب و کارتان و افزایش اعتبار برندتان است با رایتینا همراه باشید تا با هم چند مورد مهم که من از مقالات مختلف استخراج کردم را با شما هم در میان بگذارم .

در قدم اول باید به این موضوع دقت کنیم که گرفتن ترافیک بیشتر از طریق محتوا کار سختی نیست و با چند تکنیک و طی کردن یک سری اصول می توانیم به آن برسیم . اما نوشتن محتوایی که خوانده شود ، هدف جستجوی مخاطب باشد و باعث شود که او باز هم به سراغ ما بیاید و به ما اطمینان کند و یا به عبارتی تبدیل ترافیک به مشتری وفادار یا مخاطب هوادار اصلا کار راحتی نیست و نیاز به صرف وقت و انرژی و هزینه زیاد دارد .

ما در محتوا باید قلابی کار بگذاریم که مخاطب هدف را به دام بیاندازد .

این قلاب ها در تولید محتوا چه چیزهایی هستند ؟

نشان بده ، نگو !

مشخصا قلاب محتوا در این جمله خلاصه شده است . اما اینکه چگونه می توانیم به این جمله عمل کنیم و آن را اجرا کنیم مهم است .

  تکنیک « نگویید ، بلکه نشان بدهید ” یا Show don’t tell در تولید محتوای مخاطب پسند

تکنیک Show-don’t-tell یک تکنیک پر کاربرد در نویسندگی و نوشتن متن های جذاب است که مخاطب را به دام می اندازد ، به نحوی که مخاطب با پای خود وارد دنیایی می شود که نویسنده برای او به تصویر می کشد . در دنیای دیجیتال ، این تکنیک روشی در تولید محتوا است که به کمک آن دست مخاطب را در سفر به درون سایت مان می گیریم و پا به پای هم به گردش در سایت می پردازیم . و این سفر انقدر برای مخاطب ما جذاب و هیجان انگیز میشود که پس از پایان با دوستان و اطرافیان خود هم خاطرات این سفر را مرور می کند و به بقیه هم سفر به سایت ما را پیشنهاد میکند . و آیا ما چیزی بالاتر از این می خواهیم ؟!!

تکنیک Show-don’t-tell در تولید محتوا
تکنیک Show-don’t-tell در تولید محتوا

ایده این تکنیک را به آنتوان چخوف نویسنده روسی نسبت می دهند . او در جایی گفته :

«به من نگویید که ماه درخشان است ، به من تلالو و درخشندگی نور ماه را در شیشه های شکسته شده نشان بدهید .»

جملات کوتاه - آنتوان چخوف
جملات کوتاه – آنتوان چخوف

 

اما موضوع اصلی این نوشته این است که چگونه این تکنیک را در تولید محتوای سایت یا کسب و کارمان به کار بگیریم؟

اول از همه باید بدانیم که :

خواننده های مقاله و محتوای سایت و یا به طور کلی کسب و کارها بسیار متفاوت از خوانندگان رمان های 500 صفحه ای و داستانی هستند !

خواننده محتوای سایت دنبال این نیست که ساعت ها خودش را غرق در یک داستان و رمان کند. و قطعا شما به عنوان تولید کننده محتوای تجاری و دیجیتال مارکتینگ امکان پذیر نیست که بتوانید در زمان طولانی مخاطب تان را در اوج احساسی نسبت به نوشته هایتان نگه دارید .

در تولید محتوای مخاطب پسند ما باید تعادلی بین گفتن و نشان دادن داشته باشیم .

مثلا شما به عنوان یک برند تولید کننده محصول می توانید در عنوان محصول یا خطوط اول محتوای تولیدی به مخاطب بگویید که شما بهترین ارائه دهنده این محصول نسبت به رقبا هستید و محصول شما بین مردم بسیار پرطرفدار است . اما این اصلا کافی نیست . بلکه در مرحله بعد باید این ادعای خودتان را به مخاطب نشان بدهید

مثلا در سایتی مانند   Unbounce در صفحه اول این جمله را میبینید که : «صفحات فرود را بسازید و سریعا نرخ تبدیل بیشتر را تجربه کنید »

راهنمای تولید محتوا
راهنمای تولید محتوا

این جمله فقط می تواند نقش همان قلاب را داشته باشد تا مخاطب جمله را تا انتها بخواند ، اما کار اصلی شما از این جا به بعد شروع می شود چون حالا باید به مخاطب به صورت دقیق نشان بدهید که چگونه و به چه روشها و با چه راه کارهایی می خواهید افزایش نرخ تبدیل را انجام دهید . باید به مخاطب نشان بدهید که این حرف فقط توهم و رویا نیست

راهنمای تولید محتوای سایت
راهنمای تولید محتوای سایت

اما در اینجا به چند مورد از راه کارهایی که به ما می گوید چگونه محتوایی تولید کنیم که از تکنیک Show-don’t-tell استفاده کنیم و مخاطب را در قلاب نگه داریم اشاره میکنم .

البته قطعا در کنار راهکارهایی که از مقالات مختلف خواندم تعدادی از تجربیات شخصی خودم را هم به آنها اضافه میکنم :

برای تولید محتوای مخاطب پسند ، یک راهنمای کامل و جامع به مخاطب ارائه بدهید

 

محتوای آموزشی
محتوای آموزشی

در بازاریابی محتوا باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که ، مردم به یک دلیل محتوای ما را می خوانند : حل یک مشکل یا مساله

مثلا من خودم همین الان به آخرین مقاله ای که خواندم فکر میکردم . معمولا ما کمتر در جستجوهای خودمان در سایت ها و صفحات وب( نه در شبکه های اجتماعی ) به دنبال سرگرمی محض هستیم . بلکه معمولا مشکل یا مساله یا ابهامی که داریم را با موتور جستجویی مثل گوگل مطرح می کنیم و توقع داریم در همان چند سایت اول جواب دقیق بگیریم .

مثلا شاید سوال ما این باشد که « استراتژی محتوا چیست؟»

استراتژی محتوا چیست؟
استراتژی محتوا چیست؟

زمانی که این جمله را در گوگل سرچ می کنیم به احتمال زیاد همان صفحه اول را باز میکنیم و شروع به یک نگاه کلی میکنیم و اگر در نگاه کلی اولیه به چشم مان جذاب و مفید بیاید ،خواندن را ادامه می دهیم. و قطعا تا زمانی به خواندن ادامه می دهیم که احساس کنید نویسنده این متن تا به اینجا به ما نکته های آموزنده ای گفته که با به کارگیری آن می توانیم به هدف مطرح کردن سوالمان برسیم .

قطعا در فضای وب خیلی نادر و غیر ممکن است که فردی صرفا برای لذت بردن مقاله ای یا محتوایی را بخواند !

پس شما به عنوان نویسنده و تولید کننده محتوا باید به این نیاز مخاطب پاسخ بدهید و قطعا بهترین روش نوشتن محتوا به صورت یک راهنما و دستورالعمل است . هر چند که شاید برای عنوان به صورت مستقیم از عنوان راهنما یا دستورالعمل استفاده نکنیم ولی در کل مطلب باید سعی کنیم حداقل 1 یا 2 ترفند کاربردی به مخاطب ارائه بدهیم .

پس یکی از بهترین راهکارهای “نشان دادن به مخاطب ” ارائه راهکارهای کاربردی در زمینه جستجوی مخاطب است .

پس ابتدا

1- در مورد مشکل مورد نظر صحبت کنید ،

2- در مورد مساله راهکارهای خودتان را بگویید و

3- به مخاطب به صورت تصویری و توصیفی بگویید که در شرایط واقعی چگونه می تواند این مشکل را حل کند و به صورت عملی راهکارهای شما را انجام دهد .

چگونه انجام دهم ؟
چگونه انجام دهم ؟

شاید نگاهی به پر بازدید ترین مقاله ها بد نباشد . مثلا من چند سایتی که رایتینا برای آنها تولید محتوا انجام میدهد را مطالعه و آنالیز کردم . بیشترین بازدید ها و به اشتراک گذاری ها مقاله هایی با عنوان «چگونه انجام دهم ؟» بودند .

این نوع مقاله ها و محتوا به مخاطب می گویند که دقیقا چه کاری انجام دهند که مثلا بتوانند روزانه تعداد فالورهایشان را در شبکه های اجتماعی افزایش دهند .

ما هم در رایتینا سعی میکنم تمامی مطالب وبلاگ مان یاد دهنده باشند و به عنوان یک راهنما برای مخاطب کاربرد داشته باشند . چون من خودم هم در جستجوها فقط به دنبال این نوع محتوا هستم .

واین علاقه به نشان دادن در کنار گفتن از دوران بچگی با همه ما بوده است . در دوران مدرسه هم تمامی معلم ها سعی میکنند برای یادگیری بهتر بچه ها این روش را به کار ببرند . مثلا در دوران ابتدایی وقتی معلمی می خواهد به بچه ها بگوید 2+2 میشود 4 فقط گفتن این جمله برای یاد دادن به بچه ها کافی نیست و معلم باید حتی با ساده ترین تجهیزات مانند انگشتان دست به بچه ها نشان بدهد که 2+2 چه جوری میشود 4 !

پیشنهاد تضمینی رایتینا برای افزایش نرخ تبدیل در سایت : اگر در تولید محتوا نمی دانید که دقیقا مخاطب ها دنبال چه سوال هایی هستند می توانید موضوع را در گوگل سرچ کنید ، مثلا « تولید محتوا » و بعد به قسمت پیشنهادهای پایین گوگل بروید و در آنجا می توانید دقیقا ببینید بیشترین سوالهایی که جستجو شده است چه سوالهایی هستند .

پیشنهادهای گوگل در تولید محتوا
پیشنهادهای گوگل در تولید محتوا

 

 از مطالعات و منابع معتبر برای اثبات حرف تان در محتوا استفاده کنید

معرفی منابع در تولید محتوا
معرفی منابع در تولید محتوا

در محتوای وبلاگ و یا محتوای آموزشی و خصوصا در راهنماها و دستورالعمل ها ، مخاطب شما معمولا دوست دارد زمانی که مطالب شما را می خواند منبع اثبات کننده یا اطلاعات و داده ها و آمارهای اثبات کننده یِ حرف و دستورالعمل شما را هم بداند .

یکی از بهترین راه های جلب اعتماد مخاطب استفاده از مطالعات معتبر و آمارهای رسمی برای اثبات حرف و ادعایتان است .

به همین خاطر ما هم در مقالات وبلاگ رایتینا همیشه سعی میکنیم از مطالعات مختلف استفاده کنیم و تصویر یا نمودار مربوطه را هم در بین متن مقاله بیاوریم . مثلا در مقاله چگونه متن « توضیح محصول » را جذاب بنویسیم که مشتری جز خرید راه دیگری نداشته باشد ؟! (مثال تصویری + تمرین تشویقی ) ما هم به صورت راهنما این مقاله را نوشته ایم و هم اینکه از سایت های مختلف و معتبر برای مثال ها استفاده کرده ایم .

بهتر است در آمار و ارقام حتما از نمودار یا جدول مربوط به آن استفاده کنید چون معمولا آماری که در متن آورده می شوند توسط مخاطب نادیده گرفته می شوند .

علاوه بر این در مقالات متعدد در خصوص روشهای تولید محتوا بارها تاکید شده است که برای خوانایی بیشتر و جذب مخاطب حتما بین متن از تصاویر مرتبط استفاده کنیم که همین نمودارها و جدول ها می توانند نقش تصاویر مرتبط و مناسب را بین متن ها هم ایفا کنند .

در هر زمینه تخصصی که شما کار میکنید باید سایت های معتبری را پیدا کنید که مطالعات حوزه کاری شما را گرده آوری و ارائه می کنند . مثلا اگر زمینه کاری سایت و کسب و کار شما بازاریابی است یکی از سایت هایی که می توانید مطالعات مربوط به این حوزه را در آن جتجو کنید سایت  Marketing Experiments است . که در این سایت شما می توانید مجموعه ای از مطالعات به روز و قابل اعتماد در حوزه بازاریابی را یک جا ببینید و مطالعه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

معرفی سایت برای مطالعات بازاریابی
معرفی سایت برای مطالعات بازاریابی

 

البته مشخصا اگر دوست دارید گستره بیشتری از مطالعات را بررسی کنید از گوگل باید استفاده کنید . و یکی از بهترین راه ها این است که در آخر کلمه کلیدی مورد نظرتان کلمه” Study ” یا مطالعه را اضافه کنید.

مطالعات بازاریابی
مطالعات بازاریابی

 

و اگر باز هم در جستجوی منبع و مطالعات معتبر مشکل داشتید می توانید از Google Scholar هم استفاده کنید

برای تولید محتوای مخاطب پسند ، کلمات مهم در کپی رایتینگ  را بشناسید

کپی رایتینگ
کپی رایتینگ

کلمات در تولید محتوا و نویسندگی قطعا قدرتمندترین ابزارها هستند که در کپی رایتینگ می توانند منجر به افزایش فروش و نرخ تبدیل شوند .

و این کلمات هستند که می توانند شکست یا موفقیت شما را در کسب و کار آنلاین و در عصر معاصر رقم بزنند . شما با به کارگیری کلمات مناسب می توانید مخاطب را متقاعد کنید که از شما خرید کند و یا از خدمات شما استفاده کند .

10 کلمه کلیدی مهم در کپی رایتینگ
10 کلمه کلیدی مهم در کپی رایتینگ

یک کپی رایتر حرفه ای دقیقا مانند یک نویسنده داستان نباید همه چیز را مستقیم به خواننده بگوید ،بلکه باید جوری با کلمات فضا را برای شما توصیف کند که شما بدون اشاره مستقیم دقیقا حس کنید که شخصیت داستان در حال انجام چه کاری است

در زمینه کپی رایتینگ بسیاری از سایت های معتبر مانند Optimizely  به شما کلماتی را معرفی می کنند که بتوانیدبا کلمات و تکنیک نمایش دادن به جای گفتن 13%  نرخ تبدیل سایت خود را به کار بالا ببرید

دانلود 146 کلمه مهم و کاربردی که حتما باید در عنوان مقاله استفاده کنید

محتوای ویدئویی بهترین انتخاب در بین انواع محتوای مخاطب پسند

تولید محتوای ویدئویی
تولید محتوای ویدئویی

مشخصا همه ما که با تولید محتوا سر و کار داریم ماه هاست که از منابع مختلف می شنویم که محتوای ویدئویی یکی از محتواهای پر مخاطب در طی ماه های اخیر است و جای کار بسیاری دارد و جالب این است که این روند مفید بودن محتوای ویدئویی در جذب مخاطب هم هر روز رو به افزایش است .

در سایت Cisco estimates طبق مطالعه ای تخمین زده شده است که در سال 2021 از کل ترافیک حدود 82 % مربوط به محتوای ویدئویی است .

تعداد زیادی از مخاطبان دوست دارند بببینند تا بخوانند

و متخصصان در بازاریابی محتوا مشخصا ماه هاست که بودجه و انرژی زیادی را روی ویدئو متمرکز کرده اند تا محتواهای ویدئویی با کیفیت تولید کنند .

محتوای ویدئویی دقیقا راهکار اصلی نشان دادن محتوا به جای گفتن محض است .

محتوای ویدئویی
محتوای ویدئویی

یکی از راهکارهای تولید ویدئوی آموزشی ضبط کردن روند آموزش در پاورپوینت یا برنامه های دیگر در صفحه نمایش از طریق نرم افزارهای مربوطه است . و محتوای ویدئویی موثرترین راه برای آموزش و محتواهای راهنما است .

یکی از سایت هایی که ما در رایتینا برای تولید محتوای ویدئویی از آن استفاده می کنیم سایت Droplr است .که می توانید رایگان یک اکانت برای خودتان بسازید و ویدئوهای آموزشی با کیفیت بسازید .

محتوای ویدئویی در تولید محتوای مخاطب پسند
محتوای ویدئویی در تولید محتوای مخاطب پسند

به محض اینکه پلاگین را نصب کنید می توانید ضبط ویدئو را شروع کنید . حتی از طریق این نرم افزار می توانید روی ویدئو متن نویسی هم داشته باشید

پس بیایید با هم و در کنار هم اولین محتوای ویدئویی آموزشی را تولید کنیم و در سایت مان بگذاریم .


معرفی ۹ سایت و ابزار رایگان برای تولید محتوای ویدئویی و GIF در بازاریابی محتوا


تمرین تشویقی

در قسمت کامنت ها به مابگوئید : به نظر شما در زبان فارسی چه کلماتی در کپی رایتینگ مهم هستند و باعث جذب مخاطب می شوند؟

جایزه : فایل pdf آموزشی 193 کلمه پر کاربرد و مهم در کپی رایتینگ که به کاربردن آنها در محتوا باعث افزایش نرخ تبدیل می شود

 

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست