ایده تولید محتوا حقوقی

  1. خانه
  2. الگوها و قالب های محتوایی
  3. ایده تولید محتوا حقوقی

ایده تولید محتوا حقوقی

صلاحیت وکیل

یکی از خصوصیات یک وکیل خوب اینه که : علاوه بر داشتن صلاحیت، صالح هم باشه. کار وکالت بسیار سخت و دشواره و شخص وکیل علاوه بر داشتن علم و دانش کافی، باید بتونه امین و امانتدار و ……..باشه.
شما میتونید در این مقاله برای مخاطب خودتون این ویژگی مهم و لازم رو کاملا توضیح بدین.

2

خوشنام بودن وکیل

بررسی موفقیت های یک وکیل در پرونده هایی که انجام داده، می تونه برای موکل خیلی مفید باشه. در این مقاله میتونین این خصوصیت و چگونگی بررسی این موضوع را برای مخاطب خودتون توضیح بدین تا در انتخاب وکیل آگاهی لازم رو بدست بیاره.

3

وکیل انتخابی

وکیل انتخابی، همونطور که از اسمش مشخصه ، شخصیه که فرد خودش برای انجام کارهای معینی، او رو انتخاب میکنه. شما میتونید در این مقاله مخاطب خودتونو با راه های ارتباطی با یک وکیل انتخابی ، دایره اختیاراتش و …. آشنا کنید.

4

وکالتنامه چیست ؟

به طور کلی وکالتنامه ، سندی است که شخصی بالغ، تحت شرایطی فرد دیگری رو نماینده ی خودش تعیین می کنه. در وکالتنامه حدود اختیارات وکیل مشخص میشه. شما میتوانید اصول تنظیم یک وکالتنامه ی خوب و بدون ابهام رو برای مخاطب خودتون توضیح بدین.

5

در چه کارهایی میتوان وکیل گرفت ؟

سرتون خیلی شلوغه؟ از یه سری کارهای اداری سر در نمیارین ؟ و…. وکالتنامه یکی از مفیدترین اسناد قانونیه که میتونین یک سری مسئولیت رو به کس دیگری انتقال بدین. این مقاله میتونه در مورد کارهایی که میشه در موردشون وکالت داد و همینطور مدارک مورد نیاز برای این کار، اطلاعات خوبی ارائه بده.

6

انواع وکالتنامه

به طور کلی دو نوع وکالت وجود دارد: یکی وکالت مطلق یا تام و دیگری وکالت مقید. در وکالت مطلق، موکل تمام امور اداری و مالی خودش رو به وکیل می سپره ولی در وکالت مقید، در اموری مشخص این کارو انجام میده. فردی که میخواد وکالت بده باید به طور کامل از هر دو نوع وکالتنامه و شرایطش آگاهی کامل داشته باشه و شما میتونین این مسئولیت رو به گردن بگیرین.

7

وکالت بلاعزل چیست؟

تنظیم این وکالتنامه، شرایط خاصی داره که وکیل و موکل باید با علم و آگاهی کامل، برای ایجاد همچین وکالتی اقدام کنن. چراکه اگر بدون اطلاعات ، این کار انجام بشه ممکنه دردسرهای زیادی پیش بیاره و لطمه بزرگی به یکی از طرفین بخوره!!! در این مقاله به طور کامل به این موضوع بپردازین تا شاید جلوی بسیاری از این نوع خسارت ها رو بگیرین.

8

وکیل کیست؟

بسیاری از ما وکیل را شخصی میدونیم که در رشته ی حقوق تحصیل کرده و مدرک داره و فقط موقع مشکلات و درگیری ها به داد ما میرسه. در صورتیکه وکیل میتونه به معنای نماینده هم باشه و نیازی به مدرک وکالت هم نداره. در این مقاله، برای هر دو مورد توضیح کامل ارائه بدین تا مخاطب شما آگاه بشود.

9

چگونگی فسخ وکالتنامه

چه مواقعی وکالتنامه باطل میشه؟ آیا موکل میتونه وکیل خودش رو عزل کنه؟ آیا وکیل میتونه از مسئولیت شونه خالی کنه؟ و بسیاری از سوالات دیگه ای که در مورد شرایط فسخ وکالت میتونه برای مخاطب شما پیش بیاد. اینجا بهتره که مفصل به اونها بپردازین.

10

وکیل خانواده

تشکیل خانواده مهمترین بخش زندگی هر فرده و باید برای دوام و حفظ اون تلاش کرد. ولی گاهی همین خانواده درگیر مشکلاتی میشه که نیاز به مداخله ی شخص دیگری داره. هنگامیکه دو فرد ازدواج میکنن و خانواده تشکیل میدهند، قانون برای طرفین حق و حقوقی در نظر میگیره ، که یک وکیل خانواده به تمام این قوانین آشناست. برای آشنایی بیشتر مخاطبان با وکیل خانواده و حدود اختیاراتش این مقاله رو تنظیم کنین.

11

اقتصاد در حقوق شهروندی

هر فرد که تابعیت کشوری رو داره از حقوق و مزایای اون کشور بهره مند میشه. یکی از مصادیق حقوق شهروندی ، حق اقتصادی هر فرده که از 5 اصل تشکیل شده:حق اقتصاد شفاف و رقابتی، حق مسکن، حق مالکیت،
حق اشتغال و کار شایسته، حق رفاه و تامین اجتماعی .
در این مقاله میشه در مورد این 5 پایه ی اقتصاد حقوق شهروندی مفصل صحبت کرد.

12

سرقفلی چیست؟

اگر همه ی ما ، در هر موقعیت اجتماعی که قرار داریم با حقوق و قوانین آشنا باشیم ، هرگز درگیر دادگاه و شکایت و…. نمی شیم . ما به عنوان مستأجر و یا به عنوان مالک ، باید از حق و حقوق خودمون مطلع باشیم. در این مقاله درباره ی واژه ی سرقفلی و تعهداتی که طرفین نسبت به هم دارن و فرق سرقفلی رو با پیش بها به طور شفاف بیان کنین.

13

قانون فرزندخواندگی برای خانم های مجرد

در سالیان اخیر قوانین فرزندخواندگی با تغییراتی مواجه بوده. یکی از این تغییرات حق تعلق فرزندخواندگی برای خانوم های مجرده. قانون برای اونها شرایطی رو نظر گرفته ، که شما میتونین در این مقاله به اونا بپردازین.

14

اجاره ی خودرو

شاید واژه ی اجاره ی خودرو نسبت به بقیه ی موارد اجاره کمتر به گوش خورده باشه . اجاره ماشین هم مانند انواع دیگر اجاره ، شامل قوانین مدنی میشه. در این مقاله درباره ی قرارداد اجاره ی ماشین و مواردی که باید در اون ذکر بشه رو بیان کنین.

15

مدیریت ساختمان

امروزه به علت افزایش آپارتمان و مجتمع سازی واژه ی مدیریت ساختمان بیشتر از قبل به گوش می خوره . مدیر ساختمان توسط مالکین انتخاب میشه . البته در مجتمع ها هیئت مدیره تشکیل میشه . در قانون ،وظایف مدیر ساختمان مشخص شده. در این مقاله بهتره با حق حقوق و مسئولیتهای او آشنا بشیم.

16

ضماتنامه بانکی

ضمانت یعنی پذیرفتن دیون فرد دیگر به عبارت دیگر تاوان دهی. خب حالا ضمانتنامه بانکی چیه؟ انواع اون کدامند؟ و برای گرفتن ضمانتنامه از بانک چطور باید اقدام کنیم؟

17

سفته چیست؟

تعهد به پرداخت مبلغی در آینده. نکاتی که صادر کننده سفته باید رعایت کند ؟ نکاتی را که دریافت کننده سفته باید بداند؟ قوانین سفته برای صادر کننده و دریافت کننده سفته چیست؟

18

آشنایی با رشته حقوق

“رشته حقوق ” یکی از رشته های پر طرفدار در رشته ی علوم انسانی است. داوطلبان هر رشته دانشگاهی نیاز به اطلاعات کامل در مورد انتخابشون دارن. در این مقاله به معرفی کامل رشته حقوق ، انواع اون ، بازار کار و… بپردازین.

19

مجازاتهای جایگزین حبس

از نظر قانون 4 جور مجازات داریم: حد، قصاص، دیه و تعزیر. در مورد کدام یک از این مجازات ها میشه جایگزین قرار داد؟ شرایط استفاده از این مجازات چیه؟ چه مجازاتهایی چایگزین حبس میتونن باشن؟ فواید این جایگزینی چیه؟

20

تدلیس در ازدواج

تدلیس در لغت به معنی فریب کاری و نیرنگ بازیست. “تدلیس در نکاح” یعنی زن یا مرد ، دیگری را فریب داده و حقیقتی رو مخفی کرده است. نظر قانون درباره این موضوع چیه؟ و چه مجازاتی رو تعیین کرده؟

21

اجرت المثل

یکی از مفاهیمی که در هنگام طلاق بیشتر شنیده میشه “اجرت المثل” است . این واژه در قانون به چه معناست؟ در چه شرایطی قابل اجراست؟ چطور محاسبه میشه ؟ چگونه میشه اون رو مطالبه کرد؟

22

تصرف عدوانی

هیچکس حق نداره مالی رو که در مالکیت کس دیگریست با ستم و بوسیله ی قدرت شخصی تصرف کنه. تعریف کامل این عبارت از نظر قانونی و احکام مربوط به اون میتونه موضوع مقاله شما باشه.

23

جهزیه در هنگام جدایی

زمانی خرید جهیزیه با عشق و شادمانی صورت میگیره و کسی تصور اینو نمیکنه که روزی ممکنه موجب اختلافات شدید خانوادگی بشه. آیا زن ملزم به آوردن جهیزیه است؟ هنگام طلاق چه بر سر جهیزیه میاد؟ و…

24

مشروبات الکلی در قانون

خوردن مشروبات الکلی خود جرم است و گاهی هم باعث بروز جرم های بزرگتری میشود. در این مقاله به بررسی این موضوع و مجازاتهای اون از نظر قانون بپردازین.

25

وکیل پایه یک و پایه دو

گاهی در مورد مسائلی نیاز به مشورت با وکیل رو داریم . پایه وکالت یکی از عوامل مهم انتخاب وکیل است. حالا سوال اینه وکیل پایه یک و یا وکیل پایه دو؟ کدوم بهتر و مناسب تر عمل میکنن؟

26

اگر مالک پول مستأجر رو ندهد…؟

دعوای بین مالک و مستأجر قدمت تاریخی داره! بیشتر این دعواها زمان تخلیه و جابجایی سر باز میکنه. یکی از این مشکلات وقتی پیدا میشه که مالک از پرداخت به موقع ودیعه شونه خالی میکنه. در این مواقع قانون چگونه وارد عمل میشه؟

27

هزینه تعمیرات خونه در قوانین مالک و مستأجر

برای از بین بردن مشکلات مالک و مستأجری بهترین راه کسب اطلاعات لازم و کافیه. هزینه تعمیرات خونه بر عهده ی کیه؟ تعمیرات اساسی چیه؟ تعمیرات جزئی کدوماست؟ در صورت طفره رفتن هر دو طرف از وظیفشون برخورد قانون چیه؟

28

شناسنامه فنی ملک چیست؟

امروزه برای ساخت یک بنا باید از نظر قانونی مراحل متعددی رو طی کنیم تا به یک ساختمان ایده آل برسیم. مجوزها و پروانه هایی از طرف سازمانهای مختلفی صادر میشه . در این میان مدرکی به نام “شناسنامه فنی” وجود داره که در این مقاله میشه اون رو معرفی کرد.

29

مراحل سند زدن

معمولا برای خرید یک ملک تلاش های زیادی میکنیم که بهترین مورد رو متناسب با شرایط خودمون پیدا کنیم . حالا مورد رو پیدا کردیم ، از این به بعد باید چه مراحلی رو طی کنیم تا از نظر قانونی مالک قطعی ملک شناخته بشیم؟

30

سند وکالتی

یکی از انواع اسناد مربوط به ملک “سند وکالتی ” است. این نوع نقل و انتقال ملک میتونه مشکلاتی رو هم بوجود بیاره . که با آگاهی از اونها میشه از بروز درگیری ها کم کرد. در این مقاله به تعریف این نوع سند و مشکلات اون و راههای پیشگیری بپردازین.

31

خیانت در امانت

آیا “خیانت در امانت ” از نظر قانون میتونه جرم باشه ؟ مسلماً همه ی ما مفهوم این موضوع رو میدونیم ولی بهتره تعریف قانون گذار رو در این مورد بدونیم . همینطور چگونگی اثبات و مجازات در نظر گرفته شده برای این جرم رو بررسی کنیم.

32

نحوه ی نوشتن چک

در سالیان اخیر بسیاری از پرونده های قضایی شامل موارد مربوط به چک میشه. اشتباهاتی که صادرکننده و بی توجهی هایی که دریافت کننده ی چک انجام میدن باعث بوجود اومدن بسیاری از اختلافات میشه. در این مقاله میشه به طرز صحیح نوشتن چک پرداخت.

33

شاغل بودن زن از دید قانون

شاید در گذشته ای نه چندان دور ، وقتی از شاغل بودن خانوم خونه صحبت میشد ، مخالفتها و درگیری ها هم با اون شروع میشد. نظر قانون در این مورد چیه؟ آیا مرد میتونه از اشتغال همسرش جلوگیری کنه؟

34

ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی

“ازدواج زن‌ ایرانی با تبعه‌‌ی خارجی در مواردی هم که مانع‌ قانونی ندارد موکول به اجازه‌‌ی مخصوص از طرف دولت است”. این متن ماده 1060 از قانون مدنی است که در این مقاله میشه به توضیح و شرح نکات اون پرداخت.

35

قرارداد بیع متقابل

این نوع قرارداد در تجارت بین الملل BUY BACK نامیده می شود. تعریف این قرارداد و شرایط قانونی اون و هر آنچه که به این موضوع مربوط میشه ، میتونه در این مقاله آورده بشه.

36

عقد معلق چیست؟

در قوانین مدنی و حقوقی اصطلاحاتی وجود داره که شاید زیاد به گوش آشنا نباشه. ولی دونستن مفهوم اونها میتونه از کلی مشکلات احتمالی جلوگیری کنه. عقد معلقه چیست؟ انواع تعلیق چیست؟ و……

37

چه کسانی شرایط استفاده از بیمه بیکاری رو دارند؟

بیمه بیکاری چیست؟ شرایط دریافت اون چیه؟ به چه سازمانی باید مراجعه کرد؟ بیمه بیکاری چگونه محاسبه میشه؟ مدارک مورد نیاز چیه؟ و….. پاسخ به این سوالات میتونه مقاله مفیدی برای مخاطب شما ایجاد کنه.

38

ساخت و ساز زمین اوقافی

زمین اوقافی چیست؟ آیا امکان ساخت و ساز بر روی این زمین ها وجود داره ؟ اگر پاسخ مثبته تحت چه شرایطی میشه ساخت و ساز انجام داد؟ و به سازنده چه مدرکی تعلق میگیره؟

39

ملک اوقافی

چند وقت پیش به دنبال خرید یک خونه از این بنگاه به اون بنگاه میرفتم بعد از گشتن های زیاد موردی رو پسندیدم . هنگام تنظیم قرارداد فهمیدم سند اون اوقافیه و منم از قوانین اون بی اطلاع ! اون موقع متوجه نیاز به کسب اطلاعات در این مورد شدم. پس تعریف ملک اوقافی و انواع اون میتونه مقاله مفیدی برای کسایی مثل من باشه!

40

فروش مال وقفی

وقتی شخصی مالی رو وقف میکنه اصل رو بر اساس غیر قابل فروش بودن میگذارد ولی در چند حالت امکان فروش اون ایجاد میشه. در این مقاله میشه به چند موردی که امکان فروش مال وقفی رو مهیا میکنه پرداخت.

41

مالیات

همه ی ما بارها در جاهای مختلف واژه ی ” مالیات ” به گوشمون خورده ، ولی آیا از نظر حقوقی و قانونی با اون آشنایی داریم؟ آیا میدونیم انواع مالیات کدومها هستن؟ عوارض پرداخت نکردن مالیات چه چیزهایی میتونه باشه؟ و….

42

وکیل شهرداری

در حوزه ی وکالت درصدی از پرونده ها مربوط به شهرداری ها میشه. وکیل شهرداری با توجه به اطلاعاتی که در مورد قوانین شهرداری ، آئین نامه ها ، بخش نامه ها و… داره میتونه به مشکلات پرونده ها رسیدگی کنه. توضیح وظایف وکیل شهرداری، مهمتری دعاوی مربوط به شهرداری ،و… میتونه موضوع خوبی برای یک مقاله باشه.

43

دعاوی طاری

در حقوق و آیین دادرسی مدنی ایران “دعوای طاری” به دعوایی اطلاق میشه که بر دعوای اصلی عارض شده و
اگر با آن دارای ارتباط کامل داشته باشد، در همان دادگاهی رسیدگی می شه که به دعوای اصلی رسیدگی می کنند. توضیح بیشتر و بررسی انواع اون بر عهده ی شما !

44

بدهکاریهای به جا مانده از فرد متوفی

در قانون باید تمام احتمالات در موارد مختلف حقوقی در نظر گرفته بشه.یکی از این موارد میتونه این مسئله باشه که وقتی شخصی فوت میکنه و بدهکاریهایی از خودش باقی میداره، تکلیف چیه؟ قانون در اینجا چه حکمی رو برای وراث در نظر میگیره ؟

45

در قانون چه کسانی وارث به حساب می آیند؟

یکی از بیشترین پرونده ها در دادگاهها به خاطر دعاوی مربوط به ارث و میراث تشکیل میشه . پس آگاهی از قوانین میتونه تا حدود زیادی مفید باشه. اصلاً وارث چه کسی است؟ و به چه کسانی ارث تعلق میگیره؟

46

تخلفات ساختمان

این روزا در اخبار به دفعات شنیدیم که در فلان خیابون ساختمانی فرو ریخت. در این میون متاسفانه خسارتهای مالی و گاهی جانی هم ایجاد میشه. آیا تخلفات در ساخت و ساز جرم کیفری محسوب میشه و برای اون مجازات در نظر گرفته میشه؟

47

شهادت کذب چیست؟

گاهی در پرونده ها و شکایات شخصی به عنوان شاهد بر موضوعی شهادت میده. این شاهد باید دارای چه خصوصیاتی باشه و اگر به دروغ شهادت بده حکم اون چطوره؟

48

تقسیم سهم الارث

مبحث ارث و میراث شاید با پیچیدگی های خاصی روبرو باشه. و اینجاست که قانون وارد میشه تا حق رو به حق دار برسونه. تقسیم سهم الارث چگونه صورت میگیره و چطور محاسبه میشه؟

49

موانع ارث

منظور از موانع ارث ، موضوعاتی است که سبب میشه ارث به وارث تعلق نگیره . این موانع چه چیزهایی هستن و در چه شرایطی فرد از ارث محروم میشه؟

50

ترکه ، رد ترکه ، قبول ترکه

در قوانین ارث و میراث این چند اصطلاح کاربرد زیادی دارن. ترکه چیست؟ ترکه به مجموعه دارایی های مثبت (حقوق و اموال و مطالبات) و منفی ( بدهکاری ها) شخص متوفی اطلاق میشه. رد ترکه چیست؟ قبول ترکه به چه معناست؟

51

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

ایده تولید محتوا حقوقی

ایده تولید محتوا حقوقی

صلاحیت وکیل

یکی از خصوصیات یک وکیل خوب اینه که : علاوه بر داشتن صلاحیت، صالح هم باشه. کار وکالت بسیار سخت و دشواره و شخص وکیل علاوه بر داشتن علم و دانش کافی، باید بتونه امین و امانتدار و ……..باشه.
شما میتونید در این مقاله برای مخاطب خودتون این ویژگی مهم و لازم رو کاملا توضیح بدین.

2

خوشنام بودن وکیل

بررسی موفقیت های یک وکیل در پرونده هایی که انجام داده، می تونه برای موکل خیلی مفید باشه. در این مقاله میتونین این خصوصیت و چگونگی بررسی این موضوع را برای مخاطب خودتون توضیح بدین تا در انتخاب وکیل آگاهی لازم رو بدست بیاره.

3

وکیل انتخابی

وکیل انتخابی، همونطور که از اسمش مشخصه ، شخصیه که فرد خودش برای انجام کارهای معینی، او رو انتخاب میکنه. شما میتونید در این مقاله مخاطب خودتونو با راه های ارتباطی با یک وکیل انتخابی ، دایره اختیاراتش و …. آشنا کنید.

4

وکالتنامه چیست ؟

به طور کلی وکالتنامه ، سندی است که شخصی بالغ، تحت شرایطی فرد دیگری رو نماینده ی خودش تعیین می کنه. در وکالتنامه حدود اختیارات وکیل مشخص میشه. شما میتوانید اصول تنظیم یک وکالتنامه ی خوب و بدون ابهام رو برای مخاطب خودتون توضیح بدین.

5

در چه کارهایی میتوان وکیل گرفت ؟

سرتون خیلی شلوغه؟ از یه سری کارهای اداری سر در نمیارین ؟ و…. وکالتنامه یکی از مفیدترین اسناد قانونیه که میتونین یک سری مسئولیت رو به کس دیگری انتقال بدین. این مقاله میتونه در مورد کارهایی که میشه در موردشون وکالت داد و همینطور مدارک مورد نیاز برای این کار، اطلاعات خوبی ارائه بده.

6

انواع وکالتنامه

به طور کلی دو نوع وکالت وجود دارد: یکی وکالت مطلق یا تام و دیگری وکالت مقید. در وکالت مطلق، موکل تمام امور اداری و مالی خودش رو به وکیل می سپره ولی در وکالت مقید، در اموری مشخص این کارو انجام میده. فردی که میخواد وکالت بده باید به طور کامل از هر دو نوع وکالتنامه و شرایطش آگاهی کامل داشته باشه و شما میتونین این مسئولیت رو به گردن بگیرین.

7

وکالت بلاعزل چیست؟

تنظیم این وکالتنامه، شرایط خاصی داره که وکیل و موکل باید با علم و آگاهی کامل، برای ایجاد همچین وکالتی اقدام کنن. چراکه اگر بدون اطلاعات ، این کار انجام بشه ممکنه دردسرهای زیادی پیش بیاره و لطمه بزرگی به یکی از طرفین بخوره!!! در این مقاله به طور کامل به این موضوع بپردازین تا شاید جلوی بسیاری از این نوع خسارت ها رو بگیرین.

8

وکیل کیست؟

بسیاری از ما وکیل را شخصی میدونیم که در رشته ی حقوق تحصیل کرده و مدرک داره و فقط موقع مشکلات و درگیری ها به داد ما میرسه. در صورتیکه وکیل میتونه به معنای نماینده هم باشه و نیازی به مدرک وکالت هم نداره. در این مقاله، برای هر دو مورد توضیح کامل ارائه بدین تا مخاطب شما آگاه بشود.

9

چگونگی فسخ وکالتنامه

چه مواقعی وکالتنامه باطل میشه؟ آیا موکل میتونه وکیل خودش رو عزل کنه؟ آیا وکیل میتونه از مسئولیت شونه خالی کنه؟ و بسیاری از سوالات دیگه ای که در مورد شرایط فسخ وکالت میتونه برای مخاطب شما پیش بیاد. اینجا بهتره که مفصل به اونها بپردازین.

10

وکیل خانواده

تشکیل خانواده مهمترین بخش زندگی هر فرده و باید برای دوام و حفظ اون تلاش کرد. ولی گاهی همین خانواده درگیر مشکلاتی میشه که نیاز به مداخله ی شخص دیگری داره. هنگامیکه دو فرد ازدواج میکنن و خانواده تشکیل میدهند، قانون برای طرفین حق و حقوقی در نظر میگیره ، که یک وکیل خانواده به تمام این قوانین آشناست. برای آشنایی بیشتر مخاطبان با وکیل خانواده و حدود اختیاراتش این مقاله رو تنظیم کنین.

11

اقتصاد در حقوق شهروندی

هر فرد که تابعیت کشوری رو داره از حقوق و مزایای اون کشور بهره مند میشه. یکی از مصادیق حقوق شهروندی ، حق اقتصادی هر فرده که از 5 اصل تشکیل شده:حق اقتصاد شفاف و رقابتی، حق مسکن، حق مالکیت،
حق اشتغال و کار شایسته، حق رفاه و تامین اجتماعی .
در این مقاله میشه در مورد این 5 پایه ی اقتصاد حقوق شهروندی مفصل صحبت کرد.

12

سرقفلی چیست؟

اگر همه ی ما ، در هر موقعیت اجتماعی که قرار داریم با حقوق و قوانین آشنا باشیم ، هرگز درگیر دادگاه و شکایت و…. نمی شیم . ما به عنوان مستأجر و یا به عنوان مالک ، باید از حق و حقوق خودمون مطلع باشیم. در این مقاله درباره ی واژه ی سرقفلی و تعهداتی که طرفین نسبت به هم دارن و فرق سرقفلی رو با پیش بها به طور شفاف بیان کنین.

13

قانون فرزندخواندگی برای خانم های مجرد

در سالیان اخیر قوانین فرزندخواندگی با تغییراتی مواجه بوده. یکی از این تغییرات حق تعلق فرزندخواندگی برای خانوم های مجرده. قانون برای اونها شرایطی رو نظر گرفته ، که شما میتونین در این مقاله به اونا بپردازین.

14

اجاره ی خودرو

شاید واژه ی اجاره ی خودرو نسبت به بقیه ی موارد اجاره کمتر به گوش خورده باشه . اجاره ماشین هم مانند انواع دیگر اجاره ، شامل قوانین مدنی میشه. در این مقاله درباره ی قرارداد اجاره ی ماشین و مواردی که باید در اون ذکر بشه رو بیان کنین.

15

مدیریت ساختمان

امروزه به علت افزایش آپارتمان و مجتمع سازی واژه ی مدیریت ساختمان بیشتر از قبل به گوش می خوره . مدیر ساختمان توسط مالکین انتخاب میشه . البته در مجتمع ها هیئت مدیره تشکیل میشه . در قانون ،وظایف مدیر ساختمان مشخص شده. در این مقاله بهتره با حق حقوق و مسئولیتهای او آشنا بشیم.

16

ضماتنامه بانکی

ضمانت یعنی پذیرفتن دیون فرد دیگر به عبارت دیگر تاوان دهی. خب حالا ضمانتنامه بانکی چیه؟ انواع اون کدامند؟ و برای گرفتن ضمانتنامه از بانک چطور باید اقدام کنیم؟

17

سفته چیست؟

تعهد به پرداخت مبلغی در آینده. نکاتی که صادر کننده سفته باید رعایت کند ؟ نکاتی را که دریافت کننده سفته باید بداند؟ قوانین سفته برای صادر کننده و دریافت کننده سفته چیست؟

18

آشنایی با رشته حقوق

“رشته حقوق ” یکی از رشته های پر طرفدار در رشته ی علوم انسانی است. داوطلبان هر رشته دانشگاهی نیاز به اطلاعات کامل در مورد انتخابشون دارن. در این مقاله به معرفی کامل رشته حقوق ، انواع اون ، بازار کار و… بپردازین.

19

مجازاتهای جایگزین حبس

از نظر قانون 4 جور مجازات داریم: حد، قصاص، دیه و تعزیر. در مورد کدام یک از این مجازات ها میشه جایگزین قرار داد؟ شرایط استفاده از این مجازات چیه؟ چه مجازاتهایی چایگزین حبس میتونن باشن؟ فواید این جایگزینی چیه؟

20

تدلیس در ازدواج

تدلیس در لغت به معنی فریب کاری و نیرنگ بازیست. “تدلیس در نکاح” یعنی زن یا مرد ، دیگری را فریب داده و حقیقتی رو مخفی کرده است. نظر قانون درباره این موضوع چیه؟ و چه مجازاتی رو تعیین کرده؟

21

اجرت المثل

یکی از مفاهیمی که در هنگام طلاق بیشتر شنیده میشه “اجرت المثل” است . این واژه در قانون به چه معناست؟ در چه شرایطی قابل اجراست؟ چطور محاسبه میشه ؟ چگونه میشه اون رو مطالبه کرد؟

22

تصرف عدوانی

هیچکس حق نداره مالی رو که در مالکیت کس دیگریست با ستم و بوسیله ی قدرت شخصی تصرف کنه. تعریف کامل این عبارت از نظر قانونی و احکام مربوط به اون میتونه موضوع مقاله شما باشه.

23

جهزیه در هنگام جدایی

زمانی خرید جهیزیه با عشق و شادمانی صورت میگیره و کسی تصور اینو نمیکنه که روزی ممکنه موجب اختلافات شدید خانوادگی بشه. آیا زن ملزم به آوردن جهیزیه است؟ هنگام طلاق چه بر سر جهیزیه میاد؟ و…

24

مشروبات الکلی در قانون

خوردن مشروبات الکلی خود جرم است و گاهی هم باعث بروز جرم های بزرگتری میشود. در این مقاله به بررسی این موضوع و مجازاتهای اون از نظر قانون بپردازین.

25

وکیل پایه یک و پایه دو

گاهی در مورد مسائلی نیاز به مشورت با وکیل رو داریم . پایه وکالت یکی از عوامل مهم انتخاب وکیل است. حالا سوال اینه وکیل پایه یک و یا وکیل پایه دو؟ کدوم بهتر و مناسب تر عمل میکنن؟

26

اگر مالک پول مستأجر رو ندهد…؟

دعوای بین مالک و مستأجر قدمت تاریخی داره! بیشتر این دعواها زمان تخلیه و جابجایی سر باز میکنه. یکی از این مشکلات وقتی پیدا میشه که مالک از پرداخت به موقع ودیعه شونه خالی میکنه. در این مواقع قانون چگونه وارد عمل میشه؟

27

هزینه تعمیرات خونه در قوانین مالک و مستأجر

برای از بین بردن مشکلات مالک و مستأجری بهترین راه کسب اطلاعات لازم و کافیه. هزینه تعمیرات خونه بر عهده ی کیه؟ تعمیرات اساسی چیه؟ تعمیرات جزئی کدوماست؟ در صورت طفره رفتن هر دو طرف از وظیفشون برخورد قانون چیه؟

28

شناسنامه فنی ملک چیست؟

امروزه برای ساخت یک بنا باید از نظر قانونی مراحل متعددی رو طی کنیم تا به یک ساختمان ایده آل برسیم. مجوزها و پروانه هایی از طرف سازمانهای مختلفی صادر میشه . در این میان مدرکی به نام “شناسنامه فنی” وجود داره که در این مقاله میشه اون رو معرفی کرد.

29

مراحل سند زدن

معمولا برای خرید یک ملک تلاش های زیادی میکنیم که بهترین مورد رو متناسب با شرایط خودمون پیدا کنیم . حالا مورد رو پیدا کردیم ، از این به بعد باید چه مراحلی رو طی کنیم تا از نظر قانونی مالک قطعی ملک شناخته بشیم؟

30

سند وکالتی

یکی از انواع اسناد مربوط به ملک “سند وکالتی ” است. این نوع نقل و انتقال ملک میتونه مشکلاتی رو هم بوجود بیاره . که با آگاهی از اونها میشه از بروز درگیری ها کم کرد. در این مقاله به تعریف این نوع سند و مشکلات اون و راههای پیشگیری بپردازین.

31

خیانت در امانت

آیا “خیانت در امانت ” از نظر قانون میتونه جرم باشه ؟ مسلماً همه ی ما مفهوم این موضوع رو میدونیم ولی بهتره تعریف قانون گذار رو در این مورد بدونیم . همینطور چگونگی اثبات و مجازات در نظر گرفته شده برای این جرم رو بررسی کنیم.

32

نحوه ی نوشتن چک

در سالیان اخیر بسیاری از پرونده های قضایی شامل موارد مربوط به چک میشه. اشتباهاتی که صادرکننده و بی توجهی هایی که دریافت کننده ی چک انجام میدن باعث بوجود اومدن بسیاری از اختلافات میشه. در این مقاله میشه به طرز صحیح نوشتن چک پرداخت.

33

شاغل بودن زن از دید قانون

شاید در گذشته ای نه چندان دور ، وقتی از شاغل بودن خانوم خونه صحبت میشد ، مخالفتها و درگیری ها هم با اون شروع میشد. نظر قانون در این مورد چیه؟ آیا مرد میتونه از اشتغال همسرش جلوگیری کنه؟

34

ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی

“ازدواج زن‌ ایرانی با تبعه‌‌ی خارجی در مواردی هم که مانع‌ قانونی ندارد موکول به اجازه‌‌ی مخصوص از طرف دولت است”. این متن ماده 1060 از قانون مدنی است که در این مقاله میشه به توضیح و شرح نکات اون پرداخت.

35

قرارداد بیع متقابل

این نوع قرارداد در تجارت بین الملل BUY BACK نامیده می شود. تعریف این قرارداد و شرایط قانونی اون و هر آنچه که به این موضوع مربوط میشه ، میتونه در این مقاله آورده بشه.

36

عقد معلق چیست؟

در قوانین مدنی و حقوقی اصطلاحاتی وجود داره که شاید زیاد به گوش آشنا نباشه. ولی دونستن مفهوم اونها میتونه از کلی مشکلات احتمالی جلوگیری کنه. عقد معلقه چیست؟ انواع تعلیق چیست؟ و……

37

چه کسانی شرایط استفاده از بیمه بیکاری رو دارند؟

بیمه بیکاری چیست؟ شرایط دریافت اون چیه؟ به چه سازمانی باید مراجعه کرد؟ بیمه بیکاری چگونه محاسبه میشه؟ مدارک مورد نیاز چیه؟ و….. پاسخ به این سوالات میتونه مقاله مفیدی برای مخاطب شما ایجاد کنه.

38

ساخت و ساز زمین اوقافی

زمین اوقافی چیست؟ آیا امکان ساخت و ساز بر روی این زمین ها وجود داره ؟ اگر پاسخ مثبته تحت چه شرایطی میشه ساخت و ساز انجام داد؟ و به سازنده چه مدرکی تعلق میگیره؟

39

ملک اوقافی

چند وقت پیش به دنبال خرید یک خونه از این بنگاه به اون بنگاه میرفتم بعد از گشتن های زیاد موردی رو پسندیدم . هنگام تنظیم قرارداد فهمیدم سند اون اوقافیه و منم از قوانین اون بی اطلاع ! اون موقع متوجه نیاز به کسب اطلاعات در این مورد شدم. پس تعریف ملک اوقافی و انواع اون میتونه مقاله مفیدی برای کسایی مثل من باشه!

40

فروش مال وقفی

وقتی شخصی مالی رو وقف میکنه اصل رو بر اساس غیر قابل فروش بودن میگذارد ولی در چند حالت امکان فروش اون ایجاد میشه. در این مقاله میشه به چند موردی که امکان فروش مال وقفی رو مهیا میکنه پرداخت.

41

مالیات

همه ی ما بارها در جاهای مختلف واژه ی ” مالیات ” به گوشمون خورده ، ولی آیا از نظر حقوقی و قانونی با اون آشنایی داریم؟ آیا میدونیم انواع مالیات کدومها هستن؟ عوارض پرداخت نکردن مالیات چه چیزهایی میتونه باشه؟ و….

42

وکیل شهرداری

در حوزه ی وکالت درصدی از پرونده ها مربوط به شهرداری ها میشه. وکیل شهرداری با توجه به اطلاعاتی که در مورد قوانین شهرداری ، آئین نامه ها ، بخش نامه ها و… داره میتونه به مشکلات پرونده ها رسیدگی کنه. توضیح وظایف وکیل شهرداری، مهمتری دعاوی مربوط به شهرداری ،و… میتونه موضوع خوبی برای یک مقاله باشه.

43

دعاوی طاری

در حقوق و آیین دادرسی مدنی ایران “دعوای طاری” به دعوایی اطلاق میشه که بر دعوای اصلی عارض شده و
اگر با آن دارای ارتباط کامل داشته باشد، در همان دادگاهی رسیدگی می شه که به دعوای اصلی رسیدگی می کنند. توضیح بیشتر و بررسی انواع اون بر عهده ی شما !

44

بدهکاریهای به جا مانده از فرد متوفی

در قانون باید تمام احتمالات در موارد مختلف حقوقی در نظر گرفته بشه.یکی از این موارد میتونه این مسئله باشه که وقتی شخصی فوت میکنه و بدهکاریهایی از خودش باقی میداره، تکلیف چیه؟ قانون در اینجا چه حکمی رو برای وراث در نظر میگیره ؟

45

در قانون چه کسانی وارث به حساب می آیند؟

یکی از بیشترین پرونده ها در دادگاهها به خاطر دعاوی مربوط به ارث و میراث تشکیل میشه . پس آگاهی از قوانین میتونه تا حدود زیادی مفید باشه. اصلاً وارث چه کسی است؟ و به چه کسانی ارث تعلق میگیره؟

46

تخلفات ساختمان

این روزا در اخبار به دفعات شنیدیم که در فلان خیابون ساختمانی فرو ریخت. در این میون متاسفانه خسارتهای مالی و گاهی جانی هم ایجاد میشه. آیا تخلفات در ساخت و ساز جرم کیفری محسوب میشه و برای اون مجازات در نظر گرفته میشه؟

47

شهادت کذب چیست؟

گاهی در پرونده ها و شکایات شخصی به عنوان شاهد بر موضوعی شهادت میده. این شاهد باید دارای چه خصوصیاتی باشه و اگر به دروغ شهادت بده حکم اون چطوره؟

48

تقسیم سهم الارث

مبحث ارث و میراث شاید با پیچیدگی های خاصی روبرو باشه. و اینجاست که قانون وارد میشه تا حق رو به حق دار برسونه. تقسیم سهم الارث چگونه صورت میگیره و چطور محاسبه میشه؟

49

موانع ارث

منظور از موانع ارث ، موضوعاتی است که سبب میشه ارث به وارث تعلق نگیره . این موانع چه چیزهایی هستن و در چه شرایطی فرد از ارث محروم میشه؟

50

ترکه ، رد ترکه ، قبول ترکه

در قوانین ارث و میراث این چند اصطلاح کاربرد زیادی دارن. ترکه چیست؟ ترکه به مجموعه دارایی های مثبت (حقوق و اموال و مطالبات) و منفی ( بدهکاری ها) شخص متوفی اطلاق میشه. رد ترکه چیست؟ قبول ترکه به چه معناست؟

51

فهرست