موضوع وبلاگ پولساز یا پرترافیک ( با بررسی13360 مقاله)

  1. خانه
  2. دسته بندی مقالات تولید محتوا
  3. تکنیک‌های تولید محتوا
  4. موضوع وبلاگ پولساز یا پرترافیک ( با بررسی13360 مقاله)

انتخاب بین ” پولسازترین موضوع وبلاگ ” و ” خاص ترین، منحصر به فردترین و خلاقانه ترین موضوع برای ساخت وبلاگ “

یکی از چالشی ترین بخش‌های نویسندگی آنلاین یا تولید محتوا در هر نوعش اینه که ما اصلا در مورد چی باید بنویسیم؟ یا پرطرفدارترین موضوعات یه پست وبلاگ دقیقا چه موضوعاتی هستن؟ چه جوری میتونم ایده مناسب برای پست وبلاگ پیدا کنم؟

اگر شما هدف تون اینه که برای خودتون یه سایت شخصی یا وبلاگ شخصی برای گفتن درد و دل هاتون با مخاطب راه اندازی کنید وهمین جوری دِلی شروع کنید به نوشتن محتوا، این بحثش کاملا متفاوته. چون شما دقیقا از همون چیزی باید شروع کنید و در مورد همون چیزی باید  بنویسید که، عاشقش هستید یا در اون زمینه تخصص دارید. مثلا اگر مثل من رشته تخصصی تون صنایع غذایی هست و در کنارش هم علاقه زیادی بهش دارید، میتونید یه وبلاگ در زمینه صنعت غذا راه اندازی کنید و پست های وبلاگش رو هم اختصاص بدید به موضوع صنایع غذایی. اگر مثلا به حوزه بیوتی و بهداشت پوست و مو علاقه دارید میتونید یه سایت بیوتی راه بندازید و پست های وبلاگ در مورد زیبایی پوست و مو بنویسید.. ( وبلاگ چیه ؟ وبلاگ تجاری به چی میگن؟ )

اما اگر میخواید تو اولویت اول، وب سایت یا وبلاگ بیزینسی ای راه اندازی کنید که بتونید ازش تو همون مراحل اولیه پول دربیارید، این موضوعش یه کم متفاوته و این اون زمانی هست که باید و لازمه رو این بخش انتخاب موضوع مناسب برای وبلاگ یا وب سایت وقت بذارید و موضوع مناسبی رو انتخاب کنید.

روش انتخاب موضوع وبلاگ

این خبر بدیه، ولی باید بدونید که

هر موضوعی که از دید شما ممکنه جذاب باشه، ممکنه از توش محتوایی در نیاد که در نهایت پولی برای شما بیاره.

اما من میخوام یه روش خیلی ساده بهتون بگم که بتونید پرطرفدارترین موضوع وبلاگ رو پیدا کنید:

یه روش ساده برای پیدا کردن موضوع های جالب برای وبلاگ

اول باید یه فهرست مثلا 10 تایی یا 20 تایی از موضوعات وبلاگی در بیارید که خودتون بهش علاقه دارید یا جزو سرگرمی های مورد علاقه خودتون هستن یا مثلا شاید موضوعی باشه که همین چند وقت پیش خوندید و تو همون نگاه اول جذبش شدید و فکر کردید چه قدر میتونه جالب باشه که Deep Dive  کنید و به قولی شیرجه عمیق بزنید توش و فقط در اون مورد شروع به محتوانویسی بکنید،…

پس خلاصه یه لیست 10-20 تایی بنویسید از موضوعات وبلاگی که الان تو ذهن تون هست.

حالا چه جوری تست کنیم که موضوع وبلاگی که انتخاب کردیم میتونه پولساز باشه یا نه؟

خیلی ساده تر از چیزیه که فکرش رو بکنید:

برای اینکه بفهمید موضوع وبلاگی که انتخاب کردید درآمدزا و پرطرفدار هست یا نه این 5 تا سوال رو از خودتون بپرسید:

5 سوال حیاتی برای اینکه ببینیم موضوع وبلاگ مون پولساز هست یا نه؟

  • آیا توی اینستاگرام اصلا صفحه ای رو یا شخصی رو پیدا میکنید که تو این حوزه کار کنه و بیشتر و از 50K فالوور داشته باشه؟
  • آیا کلا تو شبکه های اجتماعی دیگه مثل توییتر، تریدز ( که البته این هنوز خیلی نوپاست)، تیک تاک، یوتیوب و… کانال ها یا صفحات پر بازدید با سابسکرایب بالای میلیونی وجود داره یا یا نه؟
  • آیا تو سایت آمازون بخش کتاب فروشیش، یه کتابی رو تو این موضوع پیدا میکنید که بیشتر از 30-50 Review درباره اش نوشته شده باشه؟
  • آیا وقتی این عبارت رو تو گوگل سرچ میکنید، تو بخش تبلیغات یا گوگل ادز Google Ads اصلا تبلیغی روی این کلمه کلیدی وجود داره؟ ( چه فارسی، چه انگلیسی)
  • آیا تو ابزارهای سئو مثل Keyword Planner یا مشابه ایرانیش مثل میزفا تولز تعداد جستجوی این کلمه کلیدی یا تخمین جستجو بیشتر از 5-6 هزار تا هست یا نه؟

این شکلی با جواب دادن درست به این سوال ها یا سوالات مشابه میتونید خیلی خیلی سریع به این نتیجه برسی که آدم های دیگه به این موضوع یا حوزه اصلا علاقه ای دارن یا نه یا اصلا بهش فکر میکنن و در موردش جستجو میکنن یا نه؟

مثلا ممکنه شما علاقه خاصی به تحقیق و نوشتن در مورد پایِ چپ ِ مورچه خوار ┐(シ)┌ داشته باشید، ولی به نظرتون این میتونه موضوع یه سایت یا وبلاگ درآمدزا باشه؟ به نظر من هیچ وقت احتمال، 0 نیست، ولی به نظرم خیلی خیلی کمه.  پس اگر دنبال درآمدزایی و بازدید زیاد از وبلاگ و درآمدزایی از سایت یا وبلاگ تون هستید لازمه به چیزهایی که اون آدم های بیرون از شما هم دوست دارن و دنبال میکنن هم، توجه کنید.

در مورد انتخاب موضوع وبلاگ این اشتباه رو نکنید که…

من دیدیم خیلی ها وقتی میخوان یه موضوع برای سایت شون یا وبلاگ شون انتخاب کنن، بیشتر دنبال اینن که یه چیزی پیدا کنن که اطرافش پشه هم پر نزنه و کاملا سوت و کور باشه و هیچ رقیبی نداشته باشن. اما این بدتریننننننننننننننننننننننننننن انتخاب میتونه باشه تو شروع کار، چون ممکنه با احتمال زیاد، نشون بده که وبلاگ نویسی شما به هدف درآمدزایی با شکست مواجه میشه.

پس اینجا اونجاست که

نباید فکر کنید بهترین ایده، اون ایده ای هست که تا حالا به ذهن هیچ کس نرسیده و شما اولین نفر هستید، اینجا اتفاقا جاییه که باید به جای منحصر به فرد بودن روی باهوش بودن و انتخاب درست موضوع از بین تمام ایده هایی که برای موضوع وبلاگ ممکنه به ذهن تون برسه، تمرکز کنید.

پس یه موضوع نسبتا یا حتی خیلی زیاد پرطرفدار رو انتخاب کنید و با تولید محتوای منحصر به فرد برید به دلِ ماجرا و رقابت سخت با رقیب هاتون رو شروع کنید و

مخاطب های رقیب ها رو با منحصر به فرد بودن محتوا ببلعید، نه منحصر به فرد بودن و عجیب و غریب بودن موضوع.

انتخاب موضوع برای پست وبلاگ

از بین این همه خوشگل کدومو انتخاب کنم؟ ؛-))

شمام مثل من هستید این روزا که هر وقت که صبح خروس خون چشم هاتون رو باز میکنید، کلی ایده برای موضوع وبلاگ در ذهن تون دارید که هی وول وولک تون میاد که در مورد همه شون بنویسید، خبرهای متنوع ، اطلاعات و تکنیک های منحصر به فردی که توهمین هفته پیش یاد گرفتید ، داستان های دوست داشتنی ، آموزش های جدید و…

پس حالا فرض کنید که موضوع اصلی وبلاگ یا وب سایت تون رو پیدا کردید، حالا گیر بدتر از اون میافتید. امروز تو وبلاگم در مورد چی بنویسیم؟

من و شما در طول یه روز یا در هر مقاله فقط می تونیم یکی از این موضوعات و ایده هایی که هی وووول میخورن تو ذهن‌مون رو اجرایی کنیم و هر بار که گرفتار این چرخه وقت گیر پیدا کردن ایده برای محتوا و اجرایی کردن اون بشیم قطعا زمان زیادی رو از دست میدیم و مشخصا تا زمانی که ذهن ما مثل یه سنجاب که راهش رو گم کرده و نمی دونه راست بره یا چپ دائم دور خودش بچرخه، نمی توانید توی درآمدزایی از وبلاگ یا وب سایت تون موفق بشید،چون عملا به جای تولید محتوا کل وقت تون رو تو گشت و گذار بین ایده ها میگذرونید.

باید بدونید که این حالت خصوصا برای تولید کننده های محتوای تازه کار، کاملا طبیعی هست. ولی نکته مهم برای موفقیت شما توی تولید محتوا اینه که سریع تر به این سردرگمی غلبه کنید.

موضوع وبلاگ

مطالعه محتوای 13360 وبلاگ نویس توسط سایت smartblogger

 

Jon Morrow و همکارانش برای اینکه متوجه بشن الگوی موفق تولید محتوا برای وبلاگ به چه شکلی هست و افراد موفق در این زمینه چه طور موضوعات پر بازدید و پر مخاطب را انتخاب میکنن،  به سراغ 13360 وبلاگ نویس‌ای رفتند که در حوزه های مختلف محتوا تولید میکردن، در نهایت بعد از بررسی اونها به الگوهای جالبی رسیدن که من میخوام اینجا در موردشون حرف بزنم.

و یک نکته مهم این است که :

محدوده ی موضوعات وبلاگی که انتظار داریم هم ترافیک قابل توجهی داشته باشند و هم برای ما تبدیل به پول و ثروت شوند، بسیار کم است.

اینجا روش هایی که 5 سایت موفق در دنیا برای افزایش ترافیک استفاده کرده اند را بررسی کردیم :

مطالعه موردی : این سایت ها توانستند با به کارگیری این ۱۴ تکنیک تولید محتوا ترافیک سایت شان را حداقل ۱۰۶۴ % افزایش بدهند!

 

قدم اول : انتخاب یک نیچ Niche یا گوشه ای مناسب و پر طرفدار از بازار

یک دستورالعمل مهم برای انتخاب موضوع وبلاگ و قبل از هر اقدامی این هستش که از خودتون بپرسید :

آیا در این حوزه ای که انتخاب کردید وبلاگی را پیدا میکنید که ترافیک بسیار بالایی داشته باشد و پرطرفدار باشد ؟

اگر هیچ نتیجه مثبتی پیدا نمی کنید و نیست، بهتره که این ریسک رو نکنید و فکر کنید که شما اگر به عنوان اولین نفر وارد این حوزه بشید میترکونید !! ( بحث تولید محتوای خلاقانه به عنوان اولین نفر با تولید محتوای پولساز متفاوته برای بار …م)

دیگه خودتون در جریان هستید که تولید محتوا و وبلاگ نویسی حرفه ای اصلا کار بدون هزینه و آساونی نیست که همینطوری بی گدار به آب بزنیم  و شکست بخوریم.

پیدا کردن نیچ در موضوع وبلاگ نویسی

اما چه طور می تونیم یک گوشه ای از بازار یا Niche ی پیدا کنیم که نه زیاد شلوغ و غیر قابل ورود باشه و نه خیلی خلوت و سوت و کور که ارزش وارد شدن نداشته باشه ؟

شگرد خاصی نیست که من بخوام بگم و این فقط یه پیشنهاده که:

نوشتن لیست از نیچ های مورد علاقه مون

دوباره اینجا پیشنهاد میکنم بیاید یه لیستی از موضوعاتی که مدنظرتون هست رو لیست کنید. مشخصا پیدا کردن این لیست به همین راحتی ها هم نیست و نیاز به مهارت دارد .

بهتر هستش که کلی ترین موضوعی که می تونید برای حوزه تخصصی و مورد علاقه خودتون پیدا کنید رو انتخاب کنید .

مثلا  personal finance می تونه یه دسته کلی و خوب باشه.

بعد از تعیین یک عنوان کلی همین عبارت رو در گوگل به این شکل جستجو کنید:

 “best personal finance blogs “

انتخاب موضوع برای وبلاگ

در این مرحله، 10-20 تا وبلاگ اولی که به شما معرفی میکنه رو لیست کنید. بعد از این مرحله باید ببینید این وبلاگ ها چه قدر مخاطب دارند و پرطرفدارهستن.

برای اینکار می تونید از ابزارهای سئو که دیگه هر محتوانویسی باید بشناسدشون استفاده کنید.

توصیه : در این مرحله بهتر است حداقل 5 وبسایت با نیچ یکسان و حداقل پنج پست با اشتراک گذاری بالای 1000 را بررسی کنید. معمولا برای اینکه حدس بزنیم که خواننده ها بیشتر درباره ی چه مطالبی محتوا دوست دارن  و میخونن، همین مقدار کفایت میکنه.

برای جستجوی موضوع برای وبلاگ، گول نخورید و مراقب باشید

یه لحظه به این فکر کنید:

هدف نهایی شما از تولید محتوا برای وبلاگ چیه دقیقا؟

 فقط صرفا می خواید حس خوب داشته باشید که محتوا تولید میکنید و مخاطب محتوای شما را می خونه یا اینکه می خواید از محتوا پولسازی کنید ؟ ( هیچ کدومش هم به دیگری ارجحیت نداره ها، ولی مهم میدونید چیه؟ اینه که همون اول کار انتخاب کنید که  هدف تون چیه؟ )

و باید این رو در نظر داشته باشید که برخی از نیچ ها یا موضوعات خاص، آسون تر از بقیه پول سازی می کنند و بعضی ها سخت تر و همین طور بعضی از موضوعات برای جذب ترافیک خوب هستند و بعضی ها نه .

و دلیل هم نداره هر موضوعی که ترافیک بالایی جذب میکنه پولساز خوبی هم برای شما باشه، مثلا شما می تونید با نوشتن درباره ی فعالیت های روزانه افراد مشهور یا سلبریتی ها ترافیک بالایی بگیرید، اما این دقیقا به معنی افزایش فروش محصولات یا خدمات تون و پولسازی نیست .

بعضی از موضوعات مثل همین نوشتن در مورد زندگی روزانه سلبریتی ها و ترندهای روز( مثل لاغر شدن بهاره ر…، چاق شدن بهنوش ب…، ازدواج پنجم محمدرضا گ…و…) می تونه ترافیک بالایی رو برای شما جذب کنه و شما در نهایت بتونید تبلیغات ( از پلتفرم هایی مثل یکتانت، طاووس و..) بگیرید و از این راه درآمدزایی کنید، اما اگر هدف تون از تولید محتوای وبلاگ این باشه که باعث افزایش اعتبار و آگاهی از برندتان در ذهن مخاطب بشید ، قطعا انتخاب این موضوعات اصلا برای شما مناسب نیست.

موضوع برای وبلاگ نویسی

قدم 2  : انتخاب مخاطب هایی که تشنه ی محتوا شما هستن

جالبه بدونید که وبلاگ های درآمدزا نه تنها روی بخش خاص و محدودی از میلیون ها میلیون موضوع موجود در بازار تمرکز میکنن، بلکه از بین تمام مخاطب هایی هم که ممکنه این موضوع مورد علاقه شون باشه میان روی بخش کوچیک و خاصی تمرکز میکنن.  مثلا در مورد همین امور مالی شخصی که صحبتش رو کردیم، یه سری وبلاگ مشهورمثل  Get Rich Slowly و The Simple Dollar  اومدن روی یه بخش کوچک تر این بازار با مخاطبان خاص خودشون که در مورد سرمایه گذاری مطمئن، زندگی اقتصادی و از این قبیل چیزهاست تمرکز کردن و وبلاگ های دیگه ی مثل  I Will Teach You To Be Rich  و Mr. Money Mustache هستن که فقط روی راهکارهای افزایش درآمد و بهبود شیوه ی زندگی مالی حرف میزنن و محتوا منتشر میکنن.

پس یکی از راه های موفق شدن از کسب درآمد از وبلاگ نویسی اینه که؛

بیاد یه ” قبیله اینترنتی” خاصی رو به عنوان مخاطب هدف برای خودتون انتخاب کنید.

 

منظور از قبیله اینترنتی گروهی از افراد هستن که در دنیای اینترنت طرفدار یک حوزه یا موضوع خاصی هستند و معمولا هم یک رئیس قبیله برای خودشون انتخاب میکنن و محتواهای اون رو میخونن و از حرف های اون پیروی میکنن ( مثلا قبیله کسایی که موضوع توسعه فردی رو دوست دارن، یا قبیله کسایی که عاشق موضوع تکنولوژی و هوش مصنوعی هستن، یا قبیله کسایی که دنبال سبک آشپزی سریع و چند دقیقه ای هستن یا ….)

قطعا هیچ وبلاگ پولساز و حرفه ای، یه اقیانوس کم عمق نمیشه، بلکه Deep Dive شیرجه میزنه تا ته هر موضوع وذره بین میندازه رو موضوع و عمیق میشه روی یه موضوع خاص و یه قبلیه خاص از آدم ها.

“منطقه جادویی” برای موضوع وبلاگ

ما توی وبلاگ نویسی و تولید محتوا یه منطقه جادویی توی موضوع محتوا یا موضوع وبلاگ داریم. این منطقه جادویی چیه ؟ یا کجاست؟

  • مشخصا من و شمای نویسنده هر کدوم مون تو یه سری حوزه ها و زمینه ها عشق و علاقه شخصی داریم و دغدغه مون هست و دوست داریم تو اون حوزه بیشتر محتوا بنویسیم و موقع نوشتن در اون موارد هم حال مون خیلی بهتره. مثلا در مورد من ِ ناتاشا موضوع روانشناسی و رفتارشناسی و شخصیت شناسی اولین حوزه مورد علاقه مه و بعدش هم صنعت غذا و سبک زندگی سالم غذایی . حالا شما هر کدوم تون ممکنه به یه یا چند حوزه خاص علاقه شدید و عجیب و غریبی داشته باشید.
  • در کنارش همونطوری که تا اینجا گفتیم شما با تحقیق و تلاش فراوان باید بگردید موضوع یا حوزه ای رو پیدا کنید که میتونه حوزه پولسازی توی محتوانویسی باشه و گفتیم که باید برای قبیله یا آدم هایی بنویسید که به این حوزه علاقه دارن.
  • حالا بیاید تصور کنید که این حوزه یا رشته دقیقاااااااااااااااااااااااااااا همون چیزی باشه که شما هم بهش علاقه دارید . اینجاست که متخصصین محتوا بهش میگن منطقه جادویی. یعنی جایی که علاقه من و شمای نویسنده محتوا با مخاطب هدف مون همپوشانی داره و نگم براتون که این چه مزیت رقابتی ای میتونه  باشه و چه قدر میتونه کمک کنه ما تو این حوزه سَری در سَرها بلند کنیم.

حساب کنید آدم بتونه دقیقا از راهی پول دربیاره و عشق و علاقه اشه. خیلی شیرینیه دیگه . نه؟

 

 

قدم 3  : اضافه کردن یه ارزش منحصر به فرد به این حوزه محتوایی

خب تا اینجا شما تونستید موضوع پرطرفداری رو پیدا کنید و بعد هم اون رو انتخاب کردید که بخواید شروع کنید به محتواسازی در اون مورد.

خب اینجا خیلی از محتوانویس ها به اشتباه اینجور فکر میکنن که خب من میرم تو گوگل این موضوع رو سرچ میکنم و چند تا مقاله اول رو باز میکنم و یه تکه هایی از اونها برمیدارم و میچسبونم بهم و به عنوان یه مقاله وبلاگ منتشر میکنم دیگه.

اما زِهی خیالِ باطل. ما اگر پولسازترین و منحصربه فردترین موضوع رو هم انتخاب کنیم اما تو محتوایی که مینویسیم حرفی برای گفتن به مخاطب نداشته باشیم و ببخشیدا ببخشیدا حرف های دیگران رو قرقره کنیم و بدیم بیرون، قطعا نمیتونیم تو وبلاگ نویسی و محتواسازی موفق بشیم.

خصوصا الان که دیگه چیزی به نام چت GPT اومده که خیلی راحت تر و سریع تر و بهتر از من و شما میتونه این سرهم بندی رو انجام بده. پس اگر تو عصر جدید و دوران چت جی پی تی میخواید از راه محتوانویسی پول دربیارید باید بتونید سبک خاصِ خودتون رو بسازید.

پس این روزا برای موفقیت توی وبلاگ نویسی، شما فقط و فقط باید موضوع محتوا رو کپی کنید، نه کل محتوا و ساختار محتوا و سبک محتوا و…

یعنی مثلا اگر شما به این نتیجه رسیدید که موضوع : دورکاری یا کسب درآمد از خانه یا منزل یه موضوع پرطرفدار بعد از روزهای سخت قرنطینه و کرونا هست. قطعا این ایده ی خیلی خوبیه که همین موضوع رو انتخاب کنید و در مورد اون بنویسید. اما به سبک ِ خودتون و با تجربه ِ زیسته خودتون.

—-تو مقاله بعدی درمورد 2 روش یا 2 تکنیک حرف زدم، که میتونید با استفاده از اونها محتواهای پرطرفدارتر و بهتر از رقیب هاتون تو یه موضوع خاص بنویسید :

تکنیک آسمان خراش Skyscraper و روش 5D

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۳ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

موضوع وبلاگ پولساز یا پرترافیک ( با بررسی13360 مقاله)

انتخاب بین ” پولسازترین موضوع وبلاگ ” و ” خاص ترین، منحصر به فردترین و خلاقانه ترین موضوع برای ساخت وبلاگ “

یکی از چالشی ترین بخش‌های نویسندگی آنلاین یا تولید محتوا در هر نوعش اینه که ما اصلا در مورد چی باید بنویسیم؟ یا پرطرفدارترین موضوعات یه پست وبلاگ دقیقا چه موضوعاتی هستن؟ چه جوری میتونم ایده مناسب برای پست وبلاگ پیدا کنم؟

اگر شما هدف تون اینه که برای خودتون یه سایت شخصی یا وبلاگ شخصی برای گفتن درد و دل هاتون با مخاطب راه اندازی کنید وهمین جوری دِلی شروع کنید به نوشتن محتوا، این بحثش کاملا متفاوته. چون شما دقیقا از همون چیزی باید شروع کنید و در مورد همون چیزی باید  بنویسید که، عاشقش هستید یا در اون زمینه تخصص دارید. مثلا اگر مثل من رشته تخصصی تون صنایع غذایی هست و در کنارش هم علاقه زیادی بهش دارید، میتونید یه وبلاگ در زمینه صنعت غذا راه اندازی کنید و پست های وبلاگش رو هم اختصاص بدید به موضوع صنایع غذایی. اگر مثلا به حوزه بیوتی و بهداشت پوست و مو علاقه دارید میتونید یه سایت بیوتی راه بندازید و پست های وبلاگ در مورد زیبایی پوست و مو بنویسید.. ( وبلاگ چیه ؟ وبلاگ تجاری به چی میگن؟ )

اما اگر میخواید تو اولویت اول، وب سایت یا وبلاگ بیزینسی ای راه اندازی کنید که بتونید ازش تو همون مراحل اولیه پول دربیارید، این موضوعش یه کم متفاوته و این اون زمانی هست که باید و لازمه رو این بخش انتخاب موضوع مناسب برای وبلاگ یا وب سایت وقت بذارید و موضوع مناسبی رو انتخاب کنید.

روش انتخاب موضوع وبلاگ

این خبر بدیه، ولی باید بدونید که

هر موضوعی که از دید شما ممکنه جذاب باشه، ممکنه از توش محتوایی در نیاد که در نهایت پولی برای شما بیاره.

اما من میخوام یه روش خیلی ساده بهتون بگم که بتونید پرطرفدارترین موضوع وبلاگ رو پیدا کنید:

یه روش ساده برای پیدا کردن موضوع های جالب برای وبلاگ

اول باید یه فهرست مثلا 10 تایی یا 20 تایی از موضوعات وبلاگی در بیارید که خودتون بهش علاقه دارید یا جزو سرگرمی های مورد علاقه خودتون هستن یا مثلا شاید موضوعی باشه که همین چند وقت پیش خوندید و تو همون نگاه اول جذبش شدید و فکر کردید چه قدر میتونه جالب باشه که Deep Dive  کنید و به قولی شیرجه عمیق بزنید توش و فقط در اون مورد شروع به محتوانویسی بکنید،…

پس خلاصه یه لیست 10-20 تایی بنویسید از موضوعات وبلاگی که الان تو ذهن تون هست.

حالا چه جوری تست کنیم که موضوع وبلاگی که انتخاب کردیم میتونه پولساز باشه یا نه؟

خیلی ساده تر از چیزیه که فکرش رو بکنید:

برای اینکه بفهمید موضوع وبلاگی که انتخاب کردید درآمدزا و پرطرفدار هست یا نه این 5 تا سوال رو از خودتون بپرسید:

5 سوال حیاتی برای اینکه ببینیم موضوع وبلاگ مون پولساز هست یا نه؟

  • آیا توی اینستاگرام اصلا صفحه ای رو یا شخصی رو پیدا میکنید که تو این حوزه کار کنه و بیشتر و از 50K فالوور داشته باشه؟
  • آیا کلا تو شبکه های اجتماعی دیگه مثل توییتر، تریدز ( که البته این هنوز خیلی نوپاست)، تیک تاک، یوتیوب و… کانال ها یا صفحات پر بازدید با سابسکرایب بالای میلیونی وجود داره یا یا نه؟
  • آیا تو سایت آمازون بخش کتاب فروشیش، یه کتابی رو تو این موضوع پیدا میکنید که بیشتر از 30-50 Review درباره اش نوشته شده باشه؟
  • آیا وقتی این عبارت رو تو گوگل سرچ میکنید، تو بخش تبلیغات یا گوگل ادز Google Ads اصلا تبلیغی روی این کلمه کلیدی وجود داره؟ ( چه فارسی، چه انگلیسی)
  • آیا تو ابزارهای سئو مثل Keyword Planner یا مشابه ایرانیش مثل میزفا تولز تعداد جستجوی این کلمه کلیدی یا تخمین جستجو بیشتر از 5-6 هزار تا هست یا نه؟

این شکلی با جواب دادن درست به این سوال ها یا سوالات مشابه میتونید خیلی خیلی سریع به این نتیجه برسی که آدم های دیگه به این موضوع یا حوزه اصلا علاقه ای دارن یا نه یا اصلا بهش فکر میکنن و در موردش جستجو میکنن یا نه؟

مثلا ممکنه شما علاقه خاصی به تحقیق و نوشتن در مورد پایِ چپ ِ مورچه خوار ┐(シ)┌ داشته باشید، ولی به نظرتون این میتونه موضوع یه سایت یا وبلاگ درآمدزا باشه؟ به نظر من هیچ وقت احتمال، 0 نیست، ولی به نظرم خیلی خیلی کمه.  پس اگر دنبال درآمدزایی و بازدید زیاد از وبلاگ و درآمدزایی از سایت یا وبلاگ تون هستید لازمه به چیزهایی که اون آدم های بیرون از شما هم دوست دارن و دنبال میکنن هم، توجه کنید.

در مورد انتخاب موضوع وبلاگ این اشتباه رو نکنید که…

من دیدیم خیلی ها وقتی میخوان یه موضوع برای سایت شون یا وبلاگ شون انتخاب کنن، بیشتر دنبال اینن که یه چیزی پیدا کنن که اطرافش پشه هم پر نزنه و کاملا سوت و کور باشه و هیچ رقیبی نداشته باشن. اما این بدتریننننننننننننننننننننننننننن انتخاب میتونه باشه تو شروع کار، چون ممکنه با احتمال زیاد، نشون بده که وبلاگ نویسی شما به هدف درآمدزایی با شکست مواجه میشه.

پس اینجا اونجاست که

نباید فکر کنید بهترین ایده، اون ایده ای هست که تا حالا به ذهن هیچ کس نرسیده و شما اولین نفر هستید، اینجا اتفاقا جاییه که باید به جای منحصر به فرد بودن روی باهوش بودن و انتخاب درست موضوع از بین تمام ایده هایی که برای موضوع وبلاگ ممکنه به ذهن تون برسه، تمرکز کنید.

پس یه موضوع نسبتا یا حتی خیلی زیاد پرطرفدار رو انتخاب کنید و با تولید محتوای منحصر به فرد برید به دلِ ماجرا و رقابت سخت با رقیب هاتون رو شروع کنید و

مخاطب های رقیب ها رو با منحصر به فرد بودن محتوا ببلعید، نه منحصر به فرد بودن و عجیب و غریب بودن موضوع.

انتخاب موضوع برای پست وبلاگ

از بین این همه خوشگل کدومو انتخاب کنم؟ ؛-))

شمام مثل من هستید این روزا که هر وقت که صبح خروس خون چشم هاتون رو باز میکنید، کلی ایده برای موضوع وبلاگ در ذهن تون دارید که هی وول وولک تون میاد که در مورد همه شون بنویسید، خبرهای متنوع ، اطلاعات و تکنیک های منحصر به فردی که توهمین هفته پیش یاد گرفتید ، داستان های دوست داشتنی ، آموزش های جدید و…

پس حالا فرض کنید که موضوع اصلی وبلاگ یا وب سایت تون رو پیدا کردید، حالا گیر بدتر از اون میافتید. امروز تو وبلاگم در مورد چی بنویسیم؟

من و شما در طول یه روز یا در هر مقاله فقط می تونیم یکی از این موضوعات و ایده هایی که هی وووول میخورن تو ذهن‌مون رو اجرایی کنیم و هر بار که گرفتار این چرخه وقت گیر پیدا کردن ایده برای محتوا و اجرایی کردن اون بشیم قطعا زمان زیادی رو از دست میدیم و مشخصا تا زمانی که ذهن ما مثل یه سنجاب که راهش رو گم کرده و نمی دونه راست بره یا چپ دائم دور خودش بچرخه، نمی توانید توی درآمدزایی از وبلاگ یا وب سایت تون موفق بشید،چون عملا به جای تولید محتوا کل وقت تون رو تو گشت و گذار بین ایده ها میگذرونید.

باید بدونید که این حالت خصوصا برای تولید کننده های محتوای تازه کار، کاملا طبیعی هست. ولی نکته مهم برای موفقیت شما توی تولید محتوا اینه که سریع تر به این سردرگمی غلبه کنید.

موضوع وبلاگ

مطالعه محتوای 13360 وبلاگ نویس توسط سایت smartblogger

 

Jon Morrow و همکارانش برای اینکه متوجه بشن الگوی موفق تولید محتوا برای وبلاگ به چه شکلی هست و افراد موفق در این زمینه چه طور موضوعات پر بازدید و پر مخاطب را انتخاب میکنن،  به سراغ 13360 وبلاگ نویس‌ای رفتند که در حوزه های مختلف محتوا تولید میکردن، در نهایت بعد از بررسی اونها به الگوهای جالبی رسیدن که من میخوام اینجا در موردشون حرف بزنم.

و یک نکته مهم این است که :

محدوده ی موضوعات وبلاگی که انتظار داریم هم ترافیک قابل توجهی داشته باشند و هم برای ما تبدیل به پول و ثروت شوند، بسیار کم است.

اینجا روش هایی که 5 سایت موفق در دنیا برای افزایش ترافیک استفاده کرده اند را بررسی کردیم :

مطالعه موردی : این سایت ها توانستند با به کارگیری این ۱۴ تکنیک تولید محتوا ترافیک سایت شان را حداقل ۱۰۶۴ % افزایش بدهند!

 

قدم اول : انتخاب یک نیچ Niche یا گوشه ای مناسب و پر طرفدار از بازار

یک دستورالعمل مهم برای انتخاب موضوع وبلاگ و قبل از هر اقدامی این هستش که از خودتون بپرسید :

آیا در این حوزه ای که انتخاب کردید وبلاگی را پیدا میکنید که ترافیک بسیار بالایی داشته باشد و پرطرفدار باشد ؟

اگر هیچ نتیجه مثبتی پیدا نمی کنید و نیست، بهتره که این ریسک رو نکنید و فکر کنید که شما اگر به عنوان اولین نفر وارد این حوزه بشید میترکونید !! ( بحث تولید محتوای خلاقانه به عنوان اولین نفر با تولید محتوای پولساز متفاوته برای بار …م)

دیگه خودتون در جریان هستید که تولید محتوا و وبلاگ نویسی حرفه ای اصلا کار بدون هزینه و آساونی نیست که همینطوری بی گدار به آب بزنیم  و شکست بخوریم.

پیدا کردن نیچ در موضوع وبلاگ نویسی

اما چه طور می تونیم یک گوشه ای از بازار یا Niche ی پیدا کنیم که نه زیاد شلوغ و غیر قابل ورود باشه و نه خیلی خلوت و سوت و کور که ارزش وارد شدن نداشته باشه ؟

شگرد خاصی نیست که من بخوام بگم و این فقط یه پیشنهاده که:

نوشتن لیست از نیچ های مورد علاقه مون

دوباره اینجا پیشنهاد میکنم بیاید یه لیستی از موضوعاتی که مدنظرتون هست رو لیست کنید. مشخصا پیدا کردن این لیست به همین راحتی ها هم نیست و نیاز به مهارت دارد .

بهتر هستش که کلی ترین موضوعی که می تونید برای حوزه تخصصی و مورد علاقه خودتون پیدا کنید رو انتخاب کنید .

مثلا  personal finance می تونه یه دسته کلی و خوب باشه.

بعد از تعیین یک عنوان کلی همین عبارت رو در گوگل به این شکل جستجو کنید:

 “best personal finance blogs “

انتخاب موضوع برای وبلاگ

در این مرحله، 10-20 تا وبلاگ اولی که به شما معرفی میکنه رو لیست کنید. بعد از این مرحله باید ببینید این وبلاگ ها چه قدر مخاطب دارند و پرطرفدارهستن.

برای اینکار می تونید از ابزارهای سئو که دیگه هر محتوانویسی باید بشناسدشون استفاده کنید.

توصیه : در این مرحله بهتر است حداقل 5 وبسایت با نیچ یکسان و حداقل پنج پست با اشتراک گذاری بالای 1000 را بررسی کنید. معمولا برای اینکه حدس بزنیم که خواننده ها بیشتر درباره ی چه مطالبی محتوا دوست دارن  و میخونن، همین مقدار کفایت میکنه.

برای جستجوی موضوع برای وبلاگ، گول نخورید و مراقب باشید

یه لحظه به این فکر کنید:

هدف نهایی شما از تولید محتوا برای وبلاگ چیه دقیقا؟

 فقط صرفا می خواید حس خوب داشته باشید که محتوا تولید میکنید و مخاطب محتوای شما را می خونه یا اینکه می خواید از محتوا پولسازی کنید ؟ ( هیچ کدومش هم به دیگری ارجحیت نداره ها، ولی مهم میدونید چیه؟ اینه که همون اول کار انتخاب کنید که  هدف تون چیه؟ )

و باید این رو در نظر داشته باشید که برخی از نیچ ها یا موضوعات خاص، آسون تر از بقیه پول سازی می کنند و بعضی ها سخت تر و همین طور بعضی از موضوعات برای جذب ترافیک خوب هستند و بعضی ها نه .

و دلیل هم نداره هر موضوعی که ترافیک بالایی جذب میکنه پولساز خوبی هم برای شما باشه، مثلا شما می تونید با نوشتن درباره ی فعالیت های روزانه افراد مشهور یا سلبریتی ها ترافیک بالایی بگیرید، اما این دقیقا به معنی افزایش فروش محصولات یا خدمات تون و پولسازی نیست .

بعضی از موضوعات مثل همین نوشتن در مورد زندگی روزانه سلبریتی ها و ترندهای روز( مثل لاغر شدن بهاره ر…، چاق شدن بهنوش ب…، ازدواج پنجم محمدرضا گ…و…) می تونه ترافیک بالایی رو برای شما جذب کنه و شما در نهایت بتونید تبلیغات ( از پلتفرم هایی مثل یکتانت، طاووس و..) بگیرید و از این راه درآمدزایی کنید، اما اگر هدف تون از تولید محتوای وبلاگ این باشه که باعث افزایش اعتبار و آگاهی از برندتان در ذهن مخاطب بشید ، قطعا انتخاب این موضوعات اصلا برای شما مناسب نیست.

موضوع برای وبلاگ نویسی

قدم 2  : انتخاب مخاطب هایی که تشنه ی محتوا شما هستن

جالبه بدونید که وبلاگ های درآمدزا نه تنها روی بخش خاص و محدودی از میلیون ها میلیون موضوع موجود در بازار تمرکز میکنن، بلکه از بین تمام مخاطب هایی هم که ممکنه این موضوع مورد علاقه شون باشه میان روی بخش کوچیک و خاصی تمرکز میکنن.  مثلا در مورد همین امور مالی شخصی که صحبتش رو کردیم، یه سری وبلاگ مشهورمثل  Get Rich Slowly و The Simple Dollar  اومدن روی یه بخش کوچک تر این بازار با مخاطبان خاص خودشون که در مورد سرمایه گذاری مطمئن، زندگی اقتصادی و از این قبیل چیزهاست تمرکز کردن و وبلاگ های دیگه ی مثل  I Will Teach You To Be Rich  و Mr. Money Mustache هستن که فقط روی راهکارهای افزایش درآمد و بهبود شیوه ی زندگی مالی حرف میزنن و محتوا منتشر میکنن.

پس یکی از راه های موفق شدن از کسب درآمد از وبلاگ نویسی اینه که؛

بیاد یه ” قبیله اینترنتی” خاصی رو به عنوان مخاطب هدف برای خودتون انتخاب کنید.

 

منظور از قبیله اینترنتی گروهی از افراد هستن که در دنیای اینترنت طرفدار یک حوزه یا موضوع خاصی هستند و معمولا هم یک رئیس قبیله برای خودشون انتخاب میکنن و محتواهای اون رو میخونن و از حرف های اون پیروی میکنن ( مثلا قبیله کسایی که موضوع توسعه فردی رو دوست دارن، یا قبیله کسایی که عاشق موضوع تکنولوژی و هوش مصنوعی هستن، یا قبیله کسایی که دنبال سبک آشپزی سریع و چند دقیقه ای هستن یا ….)

قطعا هیچ وبلاگ پولساز و حرفه ای، یه اقیانوس کم عمق نمیشه، بلکه Deep Dive شیرجه میزنه تا ته هر موضوع وذره بین میندازه رو موضوع و عمیق میشه روی یه موضوع خاص و یه قبلیه خاص از آدم ها.

“منطقه جادویی” برای موضوع وبلاگ

ما توی وبلاگ نویسی و تولید محتوا یه منطقه جادویی توی موضوع محتوا یا موضوع وبلاگ داریم. این منطقه جادویی چیه ؟ یا کجاست؟

  • مشخصا من و شمای نویسنده هر کدوم مون تو یه سری حوزه ها و زمینه ها عشق و علاقه شخصی داریم و دغدغه مون هست و دوست داریم تو اون حوزه بیشتر محتوا بنویسیم و موقع نوشتن در اون موارد هم حال مون خیلی بهتره. مثلا در مورد من ِ ناتاشا موضوع روانشناسی و رفتارشناسی و شخصیت شناسی اولین حوزه مورد علاقه مه و بعدش هم صنعت غذا و سبک زندگی سالم غذایی . حالا شما هر کدوم تون ممکنه به یه یا چند حوزه خاص علاقه شدید و عجیب و غریبی داشته باشید.
  • در کنارش همونطوری که تا اینجا گفتیم شما با تحقیق و تلاش فراوان باید بگردید موضوع یا حوزه ای رو پیدا کنید که میتونه حوزه پولسازی توی محتوانویسی باشه و گفتیم که باید برای قبیله یا آدم هایی بنویسید که به این حوزه علاقه دارن.
  • حالا بیاید تصور کنید که این حوزه یا رشته دقیقاااااااااااااااااااااااااااا همون چیزی باشه که شما هم بهش علاقه دارید . اینجاست که متخصصین محتوا بهش میگن منطقه جادویی. یعنی جایی که علاقه من و شمای نویسنده محتوا با مخاطب هدف مون همپوشانی داره و نگم براتون که این چه مزیت رقابتی ای میتونه  باشه و چه قدر میتونه کمک کنه ما تو این حوزه سَری در سَرها بلند کنیم.

حساب کنید آدم بتونه دقیقا از راهی پول دربیاره و عشق و علاقه اشه. خیلی شیرینیه دیگه . نه؟

 

 

قدم 3  : اضافه کردن یه ارزش منحصر به فرد به این حوزه محتوایی

خب تا اینجا شما تونستید موضوع پرطرفداری رو پیدا کنید و بعد هم اون رو انتخاب کردید که بخواید شروع کنید به محتواسازی در اون مورد.

خب اینجا خیلی از محتوانویس ها به اشتباه اینجور فکر میکنن که خب من میرم تو گوگل این موضوع رو سرچ میکنم و چند تا مقاله اول رو باز میکنم و یه تکه هایی از اونها برمیدارم و میچسبونم بهم و به عنوان یه مقاله وبلاگ منتشر میکنم دیگه.

اما زِهی خیالِ باطل. ما اگر پولسازترین و منحصربه فردترین موضوع رو هم انتخاب کنیم اما تو محتوایی که مینویسیم حرفی برای گفتن به مخاطب نداشته باشیم و ببخشیدا ببخشیدا حرف های دیگران رو قرقره کنیم و بدیم بیرون، قطعا نمیتونیم تو وبلاگ نویسی و محتواسازی موفق بشیم.

خصوصا الان که دیگه چیزی به نام چت GPT اومده که خیلی راحت تر و سریع تر و بهتر از من و شما میتونه این سرهم بندی رو انجام بده. پس اگر تو عصر جدید و دوران چت جی پی تی میخواید از راه محتوانویسی پول دربیارید باید بتونید سبک خاصِ خودتون رو بسازید.

پس این روزا برای موفقیت توی وبلاگ نویسی، شما فقط و فقط باید موضوع محتوا رو کپی کنید، نه کل محتوا و ساختار محتوا و سبک محتوا و…

یعنی مثلا اگر شما به این نتیجه رسیدید که موضوع : دورکاری یا کسب درآمد از خانه یا منزل یه موضوع پرطرفدار بعد از روزهای سخت قرنطینه و کرونا هست. قطعا این ایده ی خیلی خوبیه که همین موضوع رو انتخاب کنید و در مورد اون بنویسید. اما به سبک ِ خودتون و با تجربه ِ زیسته خودتون.

—-تو مقاله بعدی درمورد 2 روش یا 2 تکنیک حرف زدم، که میتونید با استفاده از اونها محتواهای پرطرفدارتر و بهتر از رقیب هاتون تو یه موضوع خاص بنویسید :

تکنیک آسمان خراش Skyscraper و روش 5D

۳ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست