چگونه در PageSpeed Insights گوگل امتیاز 100% در سرعت سایت بگیریم ؟ (راهنمای تخصصی افزایش نرخ تبدیل )

  1. خانه
  2. دیجیتال مارکتینگ
  3. چگونه در PageSpeed Insights گوگل امتیاز 100% در سرعت سایت بگیریم ؟ (راهنمای تخصصی افزایش نرخ تبدیل )

شاید همه ما صاحبین سایت، صبح ها که از خواب بیدار می شویم اولین چیزی که بعد از باز کردن چشم هایمان چک می کنیم رتبه سایت مان باشد . و شاید هر روز هم با دیدن نتیجه نا امید تر از قبل می شویم . و هر روز هم دنبال مشاوره های مختلف و مقاله های مختلف و حرف های درگوشی رقیبان هستیم که بالاخره یک روزی سایت مان را در جایگاه اولین نتیجه گوگل ببینیم اما شاید با همه این هزینه های زیاد و وقت گذاشتن های روزانه باز هم نتیجه خوبی نگیریم و واقعا گیج و سردرگم شده باشیم که بالاخره راهکار اول شدن در گوگل چیست ؟ من هم مثل شما روزهای زیادی برای پیدا کردن جواب این سوال مقالات و دستورالعمل های مختلف را زیر و رو کرده ام و شاید به یک نتیجه جالب و کمی تخصصی رسیدم که دوست دارم در اینجا با شما هم به اشتراک بگذارم .

وب سایت ما شاید در نگاه اول زیبا و جذاب و پر محتوا هم باشد اما ممکن است در کنار همه این موارد یک مورد حیاتی و مهم را نداشته باشد و آن هم سرعت بالا است.

افزایش سرعت سایت و رتبه گوگل
افزایش سرعت سایت و رتبه گوگل

و جالب است بدانید که سرعت بالای وب سایت یک عامل حیاتی و بسیار تاثیرگذار در SEO سئو سایت و بهینه سازی نرخ تبدیل CRO سایت شماست . کند بودن سایت شما باعث میشود بازدید کننده سریع تر از چیزی که فکر بکنید سایت شما را ترک کند و Bounce Rate سایت افزایش می یابد و کاملا واضح و مشخص است که هیچ تبدیلی هم اتفاق نمی افتد .

البته شاید همین جا برای شما هم سوال پیش بیاید که خب اگر سرعت سایت انقدر مهم و حیاتی است چرا بیشتر سایت ها انقدر سرعت پایینی دارند و هیچ اصلاح و تغییری هم در سایت اعمال نمی کنند ؟؟!!

جواب این سوال این است که بهینه سازی سرعت سایت و افزایش سرعت اصلا کار آسانی نیست و عوامل زیاد و متنوعی در افزایش یا کاهش سرعت سایت تاثیر گذار هستند و پیدا کردن عامل یا عواملی که باعث کاهش سرعت سایت شده است کار پیچیده و دشواری است.

البته این را هم باید بگوییم هر چه قدر هم که اینکار سخت باشد برای اینکه گوگل سایت شما را از لیست خود دور نیاندازد و کل سرمایه گذاری و زحمات شما هدر نرود باید این عوامل کاهنده سرعت سایت را پیدا کنید و سعی کنید آنها را رفع کنید .

بهینه سازی سرعت وب سایت
بهینه سازی سرعت وب سایت

خوشبختانه خود گوگل به ما این کمک را کرده است و یک ابزار رایگان برای تعیین سرعت سایت در اختیارمان گذاشته است و آن هم  PageSpeed Insights است . هر زمانی که شما توانستید در این ابزار امتیاز 100 %  بگیرید می توانید نفس راحتی بکشید و امیدوار باشد که درصد زیادی از مسیر رسیدن به قله نتایج گوگل را رفته اید و گوگل سایت شما را به بسیاری از سایت های کند ترجیح میدهد و شما را در رتبه بالاتری می گذارد . اما این ابزار فقط به شما میگوید که سرعت سایت تان افتضاح است اما تقریبا می توان گفت هیچ راهکار مشخصی به شما ارائه نمی دهد .

ما در این راهنمای حرفه ای بهینه سازی نرخ تبدیل به شما می گوئیم که چگونه به امتیاز 100% در   PageSpeed Insights برسید و از نتایجی که میگیرید شگفت زده شوید .

چرا سرعت سایت انقدر در گرفتن جایگاه بالاتر در گوگل و افزایش نرخ تبدیل مهم است ؟

همه ما صاحبان سایت و سئوکارهای حرفه ای می دانیم که اگر وب سایت ما جزو 10 سایت پیشنهادی اول گوگل نباشد ، یعنی ما در صفحه اول نیستیم ، و از طرفی هم میدانیم که آمارهای زیادی نشان میدهد که اکثریت کاربران به صفحه دوم نمی روند و نتیجه گیری به این شکل که 10 سایت پیشنهادی اول گول در صفحه اول بیشترین نرخ کلیک را دارند قطعا کار سختی نیست . بنابراین تمرکز روی سرعت سایت که یکی از دلایل اصلی قرار گرفتن سایت در نتایج اول گوگل است مشخصا دارای اهمیت زیادی است .

Backlinko یک مطالعه ای انجام داده است که در این مطالعه بیش از 1.000.000 صفحه نتایج موتور جستجو ( SERP ، Search Engine Result Page)  در گوگل را بررسی کرده است. و کارشناسانی که این مطالعه را انجام دادند هدفشان این بود که متوجه شوند چه فاکتورهایی در تمامی سایت هایی که نتایج 1 تا 10 گوگل را به خود اختصاص داده اند یکسان است . و در نهایت این مطالعه متوجه شدند که :

سرعت بارگزاری وب سایت بالا یک عامل بسیار مهم و تاثیر گذار و مشترک بین تمامی سایت هایی است که در نتایج گوگل در صفحه اول می آیند

نمودار ارتباط سرعت لود شدن و جایگاه در گوگل
نمودار ارتباط سرعت لود شدن و جایگاه در گوگل

در این مطالعه به صورت کاملا واضح نشان داده شده است که سایت هایی که در صفحه اول گوگل می آمدند همگی سرعت لود شدن بالاتری داشتند . و در کنار این موضوع نشان داده شد سایت هایی که سرعت لود شدن بیشتری داشتند نرخ ترک یا Bounce Rate  پایین تری هم داشتند .

نمودار ارتباط نرخ ترک و جایگاه در گوگل
نمودار ارتباط نرخ ترک و جایگاه در گوگل

طبق آخرین بنچ مارک گوگل در مورد سرعت سایت اگر سایتی داریم که حدود 10 ثانیه طول میکشد تا لود شود احتمال اینکه افراد حتی قبل از لود شدن کامل صفحه سایت ما را ترک کنند بیش از 120% افزایش می یابد !

آخرین گزارش گوگل در مورد سرعت سایت
آخرین گزارش گوگل در مورد سرعت سایت

 

طبق نموداری که از سایت Backlinko برداشتیم ، سایت های دارای رتبه بالای گوگل سرعت لود شدنی کمتر از 3 ثانیه دارند .

و همین طور بر طبق آخرین گزارش های گوگل بیشتر وب سایت های حتی بسیار معتبر هم سرعت بسیار پایینی دارند . و مطابق نموداری که البته مربوط به آمریکاست اما میشود نکات خوبی از آن استخراج کرد ، زمان میانگین بارگذاری اکثر سایت ها بیش از 8 ثانیه و گاهی حتی تا 11 ثانیه هم می رسد . در حالی که معیار بهترین عملکرد زیر 3 ثانیه است .

متوسط سرعت سایت
متوسط سرعت سایت

و در یک تحقیق جالب که در Portent منتشر شده است نشان داده شده است ،زمانی که سرعت لود شدن را از 2 ثانیه به یک ثانیه افزایش می دهیم در آمد شما در هر نمایش صفحه مورد نظر 100% افزایش می یابد !

نمودار ارتباط سرعت لود شدن سایت و میزان درآمد
نمودار ارتباط سرعت لود شدن سایت و میزان درآمد

یعنی با نگه داشتن سرعت لود شدن سایت در کمتر از 2 ثانیه می توانید ترافیک و درآمد خود را 2 برابر کنید .

اما حالا که پی بردیم ،سرعت بالای لود شدن صفحات به چه میزان مهم است باید ببینیم چه چیزی باعث می شود یک صفحه کند بارگذاری شود ؟

شایع ترین علت های کند شدن یک صفحه تصاویر حجیم و کدنویسی ضعیف است . مشخصا در این روزها هر وب سایتی برای رسیدن به اوج و جلب توجه مخاطب نیاز دارد که از تصاویر گرافیکی زیادی استفاده کند و اگر نتواند این تصاویر را بهینه کند ، با صفحات بسیار سنگین چند مگابایتی مواجه می شویم .

متوسط حجم صفحات سایت
متوسط حجم صفحات سایت

معیار اندازه گیری صفحات میزان بایت صفحه می باشد که طبق بنچ مارک گوگل بهترین اندازه صفحه زیر 500KB است .

اما با بررسی ها باز هم مشخص می شود بسیاری از صفحات ما از این میزان توصیه شده بسیار سنگین تر هستند . گزارش های گوگل نشان میدهد که صفحه ای با سنگینی 1.49 مگا بایت ( تقریبا اندازه یک تصویر HD) تقریبا 7 ثانیه طول میکشد تا بارگزاری شود . و جالب است که در این تحقیق گوگل سایت هایی پیدا شدند که در بعضی از صفحات شان حتی تا 16 مگابایت هم تصویر داشتند !

چگونه متوجه شویم سرعت لود شدن سایت ما چه قدر است و در چه وضعیتی قرار داریم ؟

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”reg” ihc_mb_template=”3″ ]

برای شروع بهینه سازی سرعت سایت، اول از هم باید سرعت سایت تان را تجزیه و تحلیل کنید و بدانید در چه سطحی هستید.

برای تجزیه و تحلیل ابتدا سایت  PageSpeed Insights را باز کنید . سپس URL سایت خودتان را بنویسید  و بعد هم دکمه آنالیز را بزنید .

PageSpeed Insights
PageSpeed Insights

شاید دیدن نتیجه شوکه کننده باشد . دقیقا ما هم همین حس را تجربه کردیم . اما کاری که می خواهیم انجام بدهیم این است که این نتیجه هر چیزی که باشد بتوانیم تا آخر مقاله با انجام راهکارها آن را به 100 % برسانیم .

در صفحه نتایج تجزیه و تحلیل دو قسمت را می توانید ببینید : 1 – Optimizations Found یا آیتم هایی که بهینه سازی شده اند و 2- Possible Optimizations و آیتم هایی که به بهینه سازی نیاز دارند . و کاملا واضح است که برای رسیدن به نتیجه 100% باید حواس تان به تمام فاکتورهای تاثیر گذار باشد . پس بهتر است موارد مورد نیاز برای بهینه سازی را اولویت بندی کنیم .

آنالیز سرعت سایت
آنالیز سرعت سایت

در همین سایت شما می توانید نتایج مربوط به موبایل را هم ببینید اما پیشنهاد ما این است که برای تجزیه و تحلیل سرعت سایت تان بهتر است از سایت Test My Site استفاده کنید .

تعیین سرعت لود شدن صفحات در موبایل
تعیین سرعت لود شدن صفحات در موبایل

البته گرفتن گزارش و نتیجه در این سایت یک مقداری طول می کشد اما قطعا دید دقیق تر و جزئی تری به نحوه عملکرد سایت تان در موبایل دارد . و حتی در این سایت به طور دقیق به شما می گوید که چند درصد بازدید کننده ها به علت سرعت پایین سایت از دست میروند .

4 راه رسیدن به بهترین امتیاز در PageSpeed  و رسیدن به ترافیک بیشتر و نرخ تبدیل بیشتر در سایت

همانطور که گفتیم گرفتن امتیاز کامل در PageSpeed Insights اصلا کار راحتی نیست و نیازمند تلاش زیاد و بی وقفه است. اما قطعا با رسیدن به نتیجه مطلوب و افزایش ترافیک و فروش در سایت تان خستگی این راه از تنتان بیرون می رود .

پس این 4 راهکار را انجام دهیم تا سرعت سایت مان به حد استاندارد گوگل برسد تا جزو نتایج 1 تا 10 گوگل باشیم :

تکنیک 1 افزایش سرعت سایت : عکس ها را فشرده کنید

یکی از مهم ترین علت های کاهش سرعت صفحات سایت شما حضور تصاویر بزرگ و حجیم در سایت تان است . و همانطور که همگی می دانیم یکی از راه های بهینه سازی سایز تصاویر فشرده سازی آنهاست . به کمک ابزارهای فشرده سازی تصاویر تا حدود 50% می توانید اندازه تصاویر را کم کنید .

یکی از پلاگین های پرکاربرد در وردپرس  Smush Image Compression and Optimization است . این پلاگین ویژگی های خیلی عالی ای دارد و در عین حال رایگان نیز هست . این پلاگین به صورت خودکار می تواند عکس ها را فشرده کند . بخش کتابخانه شما را در وردپرس اسکن میکند و تصاویری که نیاز به فشرده سازی دارند را نشان میدهد .

 WP Smush Image پلاگین
WP Smush Image پلاگین

اگر در یک زمان نیاز باشد که تصاویری زیاد و با حجم بالایی را به سایت تان منتقل کنید می توانید همزمان 50 تصویر را از طریق همین پلاگین آپلود کنید که به خاطر داشتن این قابلیت، این پلاگین به سریع ترین ابزار موجود در بازار تبدیل شده است.

و اگر در قسمت تنظیمات این پلاگین گزینه  automatically smush images on upload را فعال کنید دیگر هیچ وقت نیاز نیست نگران حجم عکس هایی باشید که آپلود می کنید .

پس این پلاگین یک ابزا عالی و رایگان برای وردپرس است . اما اگر سایت شما ورد پرسی نیست مثلا یک سایت فروشگاهی Shopify-based است می توانید از Crush.pics استفاده کنید .

اما باز هم اگر با پلاگین ها میانه خوبی ندارید و با آنها آشنا نیستید و کار کردن با آنها برایتان سخت است می توانید از ابزارهای رایگان دیگر مثل  Compress JPEG، Optimizilla استفاده کنید . این ابزارها هم رایگان هستند و سریع و به شما اجازه میدهند حداکثر 20 عکس را در یک زمان آپلود کنید .

به عنوان نمونه یک تصویر را با هم فشرده سازی می کنیم تا تاثیر این ابزارها برایمان بیشتر روشن شود .

فشرده کردن عکس ها برای سایت
فشرده کردن عکس ها برای سایت

در این نمونه من عکسی رو انتخاب کردم که 334 K بود و وقتی تو سایت Optimizilla آپلود کردم حجمش به 145 K رسید . و یعنی در حدود دو ثانیه حدود 57% از حجمش کمتر شد . و شما هم در صورتی که با پلاگین ها میانه خوبی ندارید می توانید از این ابزارهای رایگان استفاده کنید .

تکنیک 2 افزایش سرعت سایت : از حافظه مرورگر استفاده کنید

 

Browser caching یا ذخیره سازی در مرورگر یک ابزار مفید دیگری برای افزایش سرعت سایت است . بارگذاری تمامی عناصر و تصاویر و بعد هم کدنویسی و HTML سنگین تمام زور و سرعت یک سایت را می تواند بگیرد . و هر بار که کاربری وارد سایت ما می شود این فرآیند تکرار می شود و به همین خاطر لود شدن سایت طولانی میشود . و این دقیقا جایی است که ذخیره سازی در مرورگر می تواند به ما کمک کند . در اینجا باید از پلاگینی استفاده کنیم که ” به خاطر بسپارد “ و با هر بار باز شدن سایت صفحه مجدد بار گذاری نشود .  به این شکل قطعا سرعت سایت هم افزایش می یابد .

اما چگونه می توانیم ذخیره سازی در حافظه مرور گر را در سایت مان اجرا کنیم ؟

برای اینکار هم یک پلاگین وجود دارد که طرفداران زیادی دارد و قابل استفاده برای سایت های وردپرسی است . نام این پلاگین   W3 Total Cache است . ادعای این پلاگین این است که با نصب آن عملکرد سایت تان 10 برابر بیشتر می شود ، اما مشخصا بهترین کار این است که آن را نصب کنید و خودتان نتیجه را ببینید .

W3 Total Cache پلاگین
W3 Total Cache پلاگین

البته این پلاگین به کم حجم کردن HTML ، جاوا اسکریپت و CSS هم کمک می کند که به این طریق شما می توانید 80 % در پهنای باند صرفه جویی کنید .

تکنیک 3 افزایش سرعت سایت : HTML را کم حجم کنید

 

به حداقل رساندن فضایی که کدهای HTML به خود اختصاص داده اند یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در گرفتن امتیاز بالاتر از گوگل است .  به کمک این روش بدون اینکه نحوه فرآیند یک بروزر را روی HTML تحت تاثیر قرار بدیم می توانیم اطلاعات به درد نخور یا تکراری را حذف یا اصلاح کنیم .

پلاگین HTML Minify
پلاگین HTML Minify

که این عمل می تواند شامل اصلاح کد قالب، کدهای غیر قابل استفاده و حتی کوتاه کردن کدها باشد و برای اینکار باز هم نیازی نیست برنامه نویس حرفه ای باشید فقط کافی است پلاگین HTML Minify را روی سایت وردپرسی تان نصب کنید .

و قبل از اینکه این پلاگین را کامل نصب کنید چند قدم کوچک باید بردارید که یکی از مهمترین آنها این است که به قسمت Setting بروید و همه گزینه ها را مطابق شکل زیر در حالت فعال قرار بدهید .و اگر دقت کنید یکی از خوبی های این پلاگین این است که حالت توصیه شده را زیر هر گزینه به شما معرفی میکند.

HTML Minify
HTML Minify

به این شکل با یک سنگ چند تا پرنده را شکار کرده اید و انداخته اید ( البته در بازی نه در واقعیت چون رایتینا مدافع حقوق حیوانات است )

تکنیک 4 افزایش سرعت سایت :  پیاده سازی AMP

 

AMP مخفف Accelerated Mobile Pages است که یک پروژه ای است که توسط گوگل برای کمک به سرعت بخشیدن به باز شدن صفحات در موبایل طراحی شده است . با پیاده سازی AMP  صفحات سایت شما به سرعت چشم برهم زدنی روی موبایل باز میشوند و در دنیایی که بازدید های بیشتر سایت ها به سمت بازدید با موبایل می رود چه چیزی بهتر از این ؟

این صفحات معمولا در قسمت “Top Stories” گوگل قرار میگیرندو بلافاصله هم بارگذاری میشوند . و زمانی که در گوگل هم یک کلمه کلیدی را جستجو میکنید آرم AMP که شبیه یک رعد و برق است در کنار صفحاتی که AMP را پیاده سازی کرده اند دیده میشود .

پیاده سازی AMP
پیاده سازی AMP

و یک نکنه جالب تر در مورد AMP این است که به این طریق کاربر بدون اینکه مجبور باشد صفحه را ترک کند و یا دکمه بازگشت را بزند می تواند مقالات یا عکس های بعدی و قبلی را با کشیدن صفحه به چپ و راست ببیند .

یک مثال خارجی که در مطالعه های موردی گوگل آمده است شرکت WIRED هست که بعد از پیاده سازی AMP به نتایج شگفت آوری در مورد جذب مشتری بیشتر رسید .

تاثیر AMP در سرعت سایت
تاثیر AMP در سرعت سایت

قبل از پیاده سازی آنها به این نتیجه رسیده بودند که تجربه کاربران روی موبایل در سایت آنها خیلی کند و بد است و به همین خاطر نرخ ترک بازدید کننده ها در سایت آنها بالا بود .  به توصیه مشاوران تصمیم گرفتند که AMP را روی سایت شان پیاده سازی کنند و همین مساله تاثیر زیادی در موفقیت روزافزون این شرکت داشت . به طوری که میزان کلیک ارگانیک آنها به میزان 25% افزایش یافت و 63% افزایش کیلیک روی CTR های تبلیغات شان داشتند .

تاثیر AMP در سایت
تاثیر AMP در سایت

یک شرکت دیگر که تجربه موفقی در پیاده سازی AMP داشت ، Gizmodo است که نتایج جالب و مثبتی در نسخه موبایلی سایت شان دیدند . آنها از این طریق 100K بازدید کننده در طول یک روز داشتند و سرعت لود شدن سایت 3 برابر حالت قبل شده بود و نرخ تبدیل هم 50% زیاد شد.

AMP
AMP

و نمونه های بسیار زیادی که تاثیر مثبت پیاده سازی AMP را نشان می دهد و قطعا پیاده سازی آن این فرصت را به شما میدهد که سرعت سایت تان را به نمره 100 در PageSpeed Insights گوگل و در نتیجه رتبه های بالاتر برسانید .

اما اگر تصمیم به پیاده سازی AMP در سایت تان گرفته اید چند راه وجود دارد :

اگر برنامه نویس خوبی هستید می توانید از این آموزش استفاده کنید .

اما اگر تجربه ای در HTML و برنامه نویسی ندارید می توانید از پلاگین وردپرس استفاده کنید . که یکی از محبوب ترین پلاگین ها AMP for WP  است .

پلاگین AMP
پلاگین AMP

این پلاگین بیش از 80.000 بار نصب شده و دارای پشتیبانی و امکان بروز رسانی هم هست . که به راحتی در این صفحه می توانید اجزا را درگ و دراپ  Drag & Drop کنید. و این مسیر یکی از ساده ترین راه های پیاده سازی AMP می باشد .بنابراین استفاده و پیاده سازی AMP هم یک روش بسیار تاثیر گذار روی سرعت سایت شماست .

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۶ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • فریده پورسیاه
    ۱۳۹۷/۰۲/۰۴ ۱۱:۵۷ ق.ظ

    با سلام و احترام
    در مورد اول برای سایت های غیروردپرسی هم راهکار ارائه داده بودید اما در موارد بعدی فقط راه حل برای سایت های وردپرسی وجود دارد
    لطفا برای سایت های غیروردپرسی هم بفرمائید
    سپاسگزارم

    • سلام . روزتون پر از صلح و آرامش.
      اول از اینکه همراه رایتینا هستید از شما بسیار سپاسگزاریم .
      در مورد سوالتون لازمه که یه مقداری بیشتر مطالعه کنم چون خودم بیشتر اطلاعات و تجربه ام در زمینه سایت وردپرسی هست .
      اما سوالتون رو یادداشت کردم و بهتون قول میدم در اولین فرصت بررسی کنم و راهکارهای بیشتری برای سایت های غیر وردپرسی هم پیدا کنم و به صورت یه پست جدید یا پایین همین صفحه براتون بذارم و حتما به آدرس ایمیل تون هم ارسال میکنم .
      شاد ، پیروز و پاینده باشید

  • با سلام من از پلاگین PageSpeed insights در قالب پلاگین seo premium pack استفاده میکنم. اما زمان آنالیز پیغام میده این امکان در کشور شما مهیا نیست.
    با فیلتر شکن هم انجام نمیشه. لطفا راهنمایی کنید

  • خرید اینترنتی
    ۱۳۹۸/۱۰/۰۵ ۹:۵۹ ق.ظ

    وقتی که اموزش ها و برنامه های هدفمند سازی شده را دنبال نماییم و با وجود اینکه شما در مباحث سایت و محتوای خود توانسته اید ترفندی ویژه و اختصاصی را دنبال نمایید که تاثیر کار را بیشتر می نماید..موفق باشید

  • خیلی خوب بود ممنون، افزونه wp-rocket هم خوبه

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

چگونه در PageSpeed Insights گوگل امتیاز 100% در سرعت سایت بگیریم ؟ (راهنمای تخصصی افزایش نرخ تبدیل )

شاید همه ما صاحبین سایت، صبح ها که از خواب بیدار می شویم اولین چیزی که بعد از باز کردن چشم هایمان چک می کنیم رتبه سایت مان باشد . و شاید هر روز هم با دیدن نتیجه نا امید تر از قبل می شویم . و هر روز هم دنبال مشاوره های مختلف و مقاله های مختلف و حرف های درگوشی رقیبان هستیم که بالاخره یک روزی سایت مان را در جایگاه اولین نتیجه گوگل ببینیم اما شاید با همه این هزینه های زیاد و وقت گذاشتن های روزانه باز هم نتیجه خوبی نگیریم و واقعا گیج و سردرگم شده باشیم که بالاخره راهکار اول شدن در گوگل چیست ؟ من هم مثل شما روزهای زیادی برای پیدا کردن جواب این سوال مقالات و دستورالعمل های مختلف را زیر و رو کرده ام و شاید به یک نتیجه جالب و کمی تخصصی رسیدم که دوست دارم در اینجا با شما هم به اشتراک بگذارم .

وب سایت ما شاید در نگاه اول زیبا و جذاب و پر محتوا هم باشد اما ممکن است در کنار همه این موارد یک مورد حیاتی و مهم را نداشته باشد و آن هم سرعت بالا است.

افزایش سرعت سایت و رتبه گوگل
افزایش سرعت سایت و رتبه گوگل

و جالب است بدانید که سرعت بالای وب سایت یک عامل حیاتی و بسیار تاثیرگذار در SEO سئو سایت و بهینه سازی نرخ تبدیل CRO سایت شماست . کند بودن سایت شما باعث میشود بازدید کننده سریع تر از چیزی که فکر بکنید سایت شما را ترک کند و Bounce Rate سایت افزایش می یابد و کاملا واضح و مشخص است که هیچ تبدیلی هم اتفاق نمی افتد .

البته شاید همین جا برای شما هم سوال پیش بیاید که خب اگر سرعت سایت انقدر مهم و حیاتی است چرا بیشتر سایت ها انقدر سرعت پایینی دارند و هیچ اصلاح و تغییری هم در سایت اعمال نمی کنند ؟؟!!

جواب این سوال این است که بهینه سازی سرعت سایت و افزایش سرعت اصلا کار آسانی نیست و عوامل زیاد و متنوعی در افزایش یا کاهش سرعت سایت تاثیر گذار هستند و پیدا کردن عامل یا عواملی که باعث کاهش سرعت سایت شده است کار پیچیده و دشواری است.

البته این را هم باید بگوییم هر چه قدر هم که اینکار سخت باشد برای اینکه گوگل سایت شما را از لیست خود دور نیاندازد و کل سرمایه گذاری و زحمات شما هدر نرود باید این عوامل کاهنده سرعت سایت را پیدا کنید و سعی کنید آنها را رفع کنید .

بهینه سازی سرعت وب سایت
بهینه سازی سرعت وب سایت

خوشبختانه خود گوگل به ما این کمک را کرده است و یک ابزار رایگان برای تعیین سرعت سایت در اختیارمان گذاشته است و آن هم  PageSpeed Insights است . هر زمانی که شما توانستید در این ابزار امتیاز 100 %  بگیرید می توانید نفس راحتی بکشید و امیدوار باشد که درصد زیادی از مسیر رسیدن به قله نتایج گوگل را رفته اید و گوگل سایت شما را به بسیاری از سایت های کند ترجیح میدهد و شما را در رتبه بالاتری می گذارد . اما این ابزار فقط به شما میگوید که سرعت سایت تان افتضاح است اما تقریبا می توان گفت هیچ راهکار مشخصی به شما ارائه نمی دهد .

ما در این راهنمای حرفه ای بهینه سازی نرخ تبدیل به شما می گوئیم که چگونه به امتیاز 100% در   PageSpeed Insights برسید و از نتایجی که میگیرید شگفت زده شوید .

چرا سرعت سایت انقدر در گرفتن جایگاه بالاتر در گوگل و افزایش نرخ تبدیل مهم است ؟

همه ما صاحبان سایت و سئوکارهای حرفه ای می دانیم که اگر وب سایت ما جزو 10 سایت پیشنهادی اول گوگل نباشد ، یعنی ما در صفحه اول نیستیم ، و از طرفی هم میدانیم که آمارهای زیادی نشان میدهد که اکثریت کاربران به صفحه دوم نمی روند و نتیجه گیری به این شکل که 10 سایت پیشنهادی اول گول در صفحه اول بیشترین نرخ کلیک را دارند قطعا کار سختی نیست . بنابراین تمرکز روی سرعت سایت که یکی از دلایل اصلی قرار گرفتن سایت در نتایج اول گوگل است مشخصا دارای اهمیت زیادی است .

Backlinko یک مطالعه ای انجام داده است که در این مطالعه بیش از 1.000.000 صفحه نتایج موتور جستجو ( SERP ، Search Engine Result Page)  در گوگل را بررسی کرده است. و کارشناسانی که این مطالعه را انجام دادند هدفشان این بود که متوجه شوند چه فاکتورهایی در تمامی سایت هایی که نتایج 1 تا 10 گوگل را به خود اختصاص داده اند یکسان است . و در نهایت این مطالعه متوجه شدند که :

سرعت بارگزاری وب سایت بالا یک عامل بسیار مهم و تاثیر گذار و مشترک بین تمامی سایت هایی است که در نتایج گوگل در صفحه اول می آیند

نمودار ارتباط سرعت لود شدن و جایگاه در گوگل
نمودار ارتباط سرعت لود شدن و جایگاه در گوگل

در این مطالعه به صورت کاملا واضح نشان داده شده است که سایت هایی که در صفحه اول گوگل می آمدند همگی سرعت لود شدن بالاتری داشتند . و در کنار این موضوع نشان داده شد سایت هایی که سرعت لود شدن بیشتری داشتند نرخ ترک یا Bounce Rate  پایین تری هم داشتند .

نمودار ارتباط نرخ ترک و جایگاه در گوگل
نمودار ارتباط نرخ ترک و جایگاه در گوگل

طبق آخرین بنچ مارک گوگل در مورد سرعت سایت اگر سایتی داریم که حدود 10 ثانیه طول میکشد تا لود شود احتمال اینکه افراد حتی قبل از لود شدن کامل صفحه سایت ما را ترک کنند بیش از 120% افزایش می یابد !

آخرین گزارش گوگل در مورد سرعت سایت
آخرین گزارش گوگل در مورد سرعت سایت

 

طبق نموداری که از سایت Backlinko برداشتیم ، سایت های دارای رتبه بالای گوگل سرعت لود شدنی کمتر از 3 ثانیه دارند .

و همین طور بر طبق آخرین گزارش های گوگل بیشتر وب سایت های حتی بسیار معتبر هم سرعت بسیار پایینی دارند . و مطابق نموداری که البته مربوط به آمریکاست اما میشود نکات خوبی از آن استخراج کرد ، زمان میانگین بارگذاری اکثر سایت ها بیش از 8 ثانیه و گاهی حتی تا 11 ثانیه هم می رسد . در حالی که معیار بهترین عملکرد زیر 3 ثانیه است .

متوسط سرعت سایت
متوسط سرعت سایت

و در یک تحقیق جالب که در Portent منتشر شده است نشان داده شده است ،زمانی که سرعت لود شدن را از 2 ثانیه به یک ثانیه افزایش می دهیم در آمد شما در هر نمایش صفحه مورد نظر 100% افزایش می یابد !

نمودار ارتباط سرعت لود شدن سایت و میزان درآمد
نمودار ارتباط سرعت لود شدن سایت و میزان درآمد

یعنی با نگه داشتن سرعت لود شدن سایت در کمتر از 2 ثانیه می توانید ترافیک و درآمد خود را 2 برابر کنید .

اما حالا که پی بردیم ،سرعت بالای لود شدن صفحات به چه میزان مهم است باید ببینیم چه چیزی باعث می شود یک صفحه کند بارگذاری شود ؟

شایع ترین علت های کند شدن یک صفحه تصاویر حجیم و کدنویسی ضعیف است . مشخصا در این روزها هر وب سایتی برای رسیدن به اوج و جلب توجه مخاطب نیاز دارد که از تصاویر گرافیکی زیادی استفاده کند و اگر نتواند این تصاویر را بهینه کند ، با صفحات بسیار سنگین چند مگابایتی مواجه می شویم .

متوسط حجم صفحات سایت
متوسط حجم صفحات سایت

معیار اندازه گیری صفحات میزان بایت صفحه می باشد که طبق بنچ مارک گوگل بهترین اندازه صفحه زیر 500KB است .

اما با بررسی ها باز هم مشخص می شود بسیاری از صفحات ما از این میزان توصیه شده بسیار سنگین تر هستند . گزارش های گوگل نشان میدهد که صفحه ای با سنگینی 1.49 مگا بایت ( تقریبا اندازه یک تصویر HD) تقریبا 7 ثانیه طول میکشد تا بارگزاری شود . و جالب است که در این تحقیق گوگل سایت هایی پیدا شدند که در بعضی از صفحات شان حتی تا 16 مگابایت هم تصویر داشتند !

چگونه متوجه شویم سرعت لود شدن سایت ما چه قدر است و در چه وضعیتی قرار داریم ؟

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”reg” ihc_mb_template=”3″ ]

برای شروع بهینه سازی سرعت سایت، اول از هم باید سرعت سایت تان را تجزیه و تحلیل کنید و بدانید در چه سطحی هستید.

برای تجزیه و تحلیل ابتدا سایت  PageSpeed Insights را باز کنید . سپس URL سایت خودتان را بنویسید  و بعد هم دکمه آنالیز را بزنید .

PageSpeed Insights
PageSpeed Insights

شاید دیدن نتیجه شوکه کننده باشد . دقیقا ما هم همین حس را تجربه کردیم . اما کاری که می خواهیم انجام بدهیم این است که این نتیجه هر چیزی که باشد بتوانیم تا آخر مقاله با انجام راهکارها آن را به 100 % برسانیم .

در صفحه نتایج تجزیه و تحلیل دو قسمت را می توانید ببینید : 1 – Optimizations Found یا آیتم هایی که بهینه سازی شده اند و 2- Possible Optimizations و آیتم هایی که به بهینه سازی نیاز دارند . و کاملا واضح است که برای رسیدن به نتیجه 100% باید حواس تان به تمام فاکتورهای تاثیر گذار باشد . پس بهتر است موارد مورد نیاز برای بهینه سازی را اولویت بندی کنیم .

آنالیز سرعت سایت
آنالیز سرعت سایت

در همین سایت شما می توانید نتایج مربوط به موبایل را هم ببینید اما پیشنهاد ما این است که برای تجزیه و تحلیل سرعت سایت تان بهتر است از سایت Test My Site استفاده کنید .

تعیین سرعت لود شدن صفحات در موبایل
تعیین سرعت لود شدن صفحات در موبایل

البته گرفتن گزارش و نتیجه در این سایت یک مقداری طول می کشد اما قطعا دید دقیق تر و جزئی تری به نحوه عملکرد سایت تان در موبایل دارد . و حتی در این سایت به طور دقیق به شما می گوید که چند درصد بازدید کننده ها به علت سرعت پایین سایت از دست میروند .

4 راه رسیدن به بهترین امتیاز در PageSpeed  و رسیدن به ترافیک بیشتر و نرخ تبدیل بیشتر در سایت

همانطور که گفتیم گرفتن امتیاز کامل در PageSpeed Insights اصلا کار راحتی نیست و نیازمند تلاش زیاد و بی وقفه است. اما قطعا با رسیدن به نتیجه مطلوب و افزایش ترافیک و فروش در سایت تان خستگی این راه از تنتان بیرون می رود .

پس این 4 راهکار را انجام دهیم تا سرعت سایت مان به حد استاندارد گوگل برسد تا جزو نتایج 1 تا 10 گوگل باشیم :

تکنیک 1 افزایش سرعت سایت : عکس ها را فشرده کنید

یکی از مهم ترین علت های کاهش سرعت صفحات سایت شما حضور تصاویر بزرگ و حجیم در سایت تان است . و همانطور که همگی می دانیم یکی از راه های بهینه سازی سایز تصاویر فشرده سازی آنهاست . به کمک ابزارهای فشرده سازی تصاویر تا حدود 50% می توانید اندازه تصاویر را کم کنید .

یکی از پلاگین های پرکاربرد در وردپرس  Smush Image Compression and Optimization است . این پلاگین ویژگی های خیلی عالی ای دارد و در عین حال رایگان نیز هست . این پلاگین به صورت خودکار می تواند عکس ها را فشرده کند . بخش کتابخانه شما را در وردپرس اسکن میکند و تصاویری که نیاز به فشرده سازی دارند را نشان میدهد .

 WP Smush Image پلاگین
WP Smush Image پلاگین

اگر در یک زمان نیاز باشد که تصاویری زیاد و با حجم بالایی را به سایت تان منتقل کنید می توانید همزمان 50 تصویر را از طریق همین پلاگین آپلود کنید که به خاطر داشتن این قابلیت، این پلاگین به سریع ترین ابزار موجود در بازار تبدیل شده است.

و اگر در قسمت تنظیمات این پلاگین گزینه  automatically smush images on upload را فعال کنید دیگر هیچ وقت نیاز نیست نگران حجم عکس هایی باشید که آپلود می کنید .

پس این پلاگین یک ابزا عالی و رایگان برای وردپرس است . اما اگر سایت شما ورد پرسی نیست مثلا یک سایت فروشگاهی Shopify-based است می توانید از Crush.pics استفاده کنید .

اما باز هم اگر با پلاگین ها میانه خوبی ندارید و با آنها آشنا نیستید و کار کردن با آنها برایتان سخت است می توانید از ابزارهای رایگان دیگر مثل  Compress JPEG، Optimizilla استفاده کنید . این ابزارها هم رایگان هستند و سریع و به شما اجازه میدهند حداکثر 20 عکس را در یک زمان آپلود کنید .

به عنوان نمونه یک تصویر را با هم فشرده سازی می کنیم تا تاثیر این ابزارها برایمان بیشتر روشن شود .

فشرده کردن عکس ها برای سایت
فشرده کردن عکس ها برای سایت

در این نمونه من عکسی رو انتخاب کردم که 334 K بود و وقتی تو سایت Optimizilla آپلود کردم حجمش به 145 K رسید . و یعنی در حدود دو ثانیه حدود 57% از حجمش کمتر شد . و شما هم در صورتی که با پلاگین ها میانه خوبی ندارید می توانید از این ابزارهای رایگان استفاده کنید .

تکنیک 2 افزایش سرعت سایت : از حافظه مرورگر استفاده کنید

 

Browser caching یا ذخیره سازی در مرورگر یک ابزار مفید دیگری برای افزایش سرعت سایت است . بارگذاری تمامی عناصر و تصاویر و بعد هم کدنویسی و HTML سنگین تمام زور و سرعت یک سایت را می تواند بگیرد . و هر بار که کاربری وارد سایت ما می شود این فرآیند تکرار می شود و به همین خاطر لود شدن سایت طولانی میشود . و این دقیقا جایی است که ذخیره سازی در مرورگر می تواند به ما کمک کند . در اینجا باید از پلاگینی استفاده کنیم که ” به خاطر بسپارد “ و با هر بار باز شدن سایت صفحه مجدد بار گذاری نشود .  به این شکل قطعا سرعت سایت هم افزایش می یابد .

اما چگونه می توانیم ذخیره سازی در حافظه مرور گر را در سایت مان اجرا کنیم ؟

برای اینکار هم یک پلاگین وجود دارد که طرفداران زیادی دارد و قابل استفاده برای سایت های وردپرسی است . نام این پلاگین   W3 Total Cache است . ادعای این پلاگین این است که با نصب آن عملکرد سایت تان 10 برابر بیشتر می شود ، اما مشخصا بهترین کار این است که آن را نصب کنید و خودتان نتیجه را ببینید .

W3 Total Cache پلاگین
W3 Total Cache پلاگین

البته این پلاگین به کم حجم کردن HTML ، جاوا اسکریپت و CSS هم کمک می کند که به این طریق شما می توانید 80 % در پهنای باند صرفه جویی کنید .

تکنیک 3 افزایش سرعت سایت : HTML را کم حجم کنید

 

به حداقل رساندن فضایی که کدهای HTML به خود اختصاص داده اند یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در گرفتن امتیاز بالاتر از گوگل است .  به کمک این روش بدون اینکه نحوه فرآیند یک بروزر را روی HTML تحت تاثیر قرار بدیم می توانیم اطلاعات به درد نخور یا تکراری را حذف یا اصلاح کنیم .

پلاگین HTML Minify
پلاگین HTML Minify

که این عمل می تواند شامل اصلاح کد قالب، کدهای غیر قابل استفاده و حتی کوتاه کردن کدها باشد و برای اینکار باز هم نیازی نیست برنامه نویس حرفه ای باشید فقط کافی است پلاگین HTML Minify را روی سایت وردپرسی تان نصب کنید .

و قبل از اینکه این پلاگین را کامل نصب کنید چند قدم کوچک باید بردارید که یکی از مهمترین آنها این است که به قسمت Setting بروید و همه گزینه ها را مطابق شکل زیر در حالت فعال قرار بدهید .و اگر دقت کنید یکی از خوبی های این پلاگین این است که حالت توصیه شده را زیر هر گزینه به شما معرفی میکند.

HTML Minify
HTML Minify

به این شکل با یک سنگ چند تا پرنده را شکار کرده اید و انداخته اید ( البته در بازی نه در واقعیت چون رایتینا مدافع حقوق حیوانات است )

تکنیک 4 افزایش سرعت سایت :  پیاده سازی AMP

 

AMP مخفف Accelerated Mobile Pages است که یک پروژه ای است که توسط گوگل برای کمک به سرعت بخشیدن به باز شدن صفحات در موبایل طراحی شده است . با پیاده سازی AMP  صفحات سایت شما به سرعت چشم برهم زدنی روی موبایل باز میشوند و در دنیایی که بازدید های بیشتر سایت ها به سمت بازدید با موبایل می رود چه چیزی بهتر از این ؟

این صفحات معمولا در قسمت “Top Stories” گوگل قرار میگیرندو بلافاصله هم بارگذاری میشوند . و زمانی که در گوگل هم یک کلمه کلیدی را جستجو میکنید آرم AMP که شبیه یک رعد و برق است در کنار صفحاتی که AMP را پیاده سازی کرده اند دیده میشود .

پیاده سازی AMP
پیاده سازی AMP

و یک نکنه جالب تر در مورد AMP این است که به این طریق کاربر بدون اینکه مجبور باشد صفحه را ترک کند و یا دکمه بازگشت را بزند می تواند مقالات یا عکس های بعدی و قبلی را با کشیدن صفحه به چپ و راست ببیند .

یک مثال خارجی که در مطالعه های موردی گوگل آمده است شرکت WIRED هست که بعد از پیاده سازی AMP به نتایج شگفت آوری در مورد جذب مشتری بیشتر رسید .

تاثیر AMP در سرعت سایت
تاثیر AMP در سرعت سایت

قبل از پیاده سازی آنها به این نتیجه رسیده بودند که تجربه کاربران روی موبایل در سایت آنها خیلی کند و بد است و به همین خاطر نرخ ترک بازدید کننده ها در سایت آنها بالا بود .  به توصیه مشاوران تصمیم گرفتند که AMP را روی سایت شان پیاده سازی کنند و همین مساله تاثیر زیادی در موفقیت روزافزون این شرکت داشت . به طوری که میزان کلیک ارگانیک آنها به میزان 25% افزایش یافت و 63% افزایش کیلیک روی CTR های تبلیغات شان داشتند .

تاثیر AMP در سایت
تاثیر AMP در سایت

یک شرکت دیگر که تجربه موفقی در پیاده سازی AMP داشت ، Gizmodo است که نتایج جالب و مثبتی در نسخه موبایلی سایت شان دیدند . آنها از این طریق 100K بازدید کننده در طول یک روز داشتند و سرعت لود شدن سایت 3 برابر حالت قبل شده بود و نرخ تبدیل هم 50% زیاد شد.

AMP
AMP

و نمونه های بسیار زیادی که تاثیر مثبت پیاده سازی AMP را نشان می دهد و قطعا پیاده سازی آن این فرصت را به شما میدهد که سرعت سایت تان را به نمره 100 در PageSpeed Insights گوگل و در نتیجه رتبه های بالاتر برسانید .

اما اگر تصمیم به پیاده سازی AMP در سایت تان گرفته اید چند راه وجود دارد :

اگر برنامه نویس خوبی هستید می توانید از این آموزش استفاده کنید .

اما اگر تجربه ای در HTML و برنامه نویسی ندارید می توانید از پلاگین وردپرس استفاده کنید . که یکی از محبوب ترین پلاگین ها AMP for WP  است .

پلاگین AMP
پلاگین AMP

این پلاگین بیش از 80.000 بار نصب شده و دارای پشتیبانی و امکان بروز رسانی هم هست . که به راحتی در این صفحه می توانید اجزا را درگ و دراپ  Drag & Drop کنید. و این مسیر یکی از ساده ترین راه های پیاده سازی AMP می باشد .بنابراین استفاده و پیاده سازی AMP هم یک روش بسیار تاثیر گذار روی سرعت سایت شماست .

۶ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • فریده پورسیاه
    ۱۳۹۷/۰۲/۰۴ ۱۱:۵۷ ق.ظ

    با سلام و احترام
    در مورد اول برای سایت های غیروردپرسی هم راهکار ارائه داده بودید اما در موارد بعدی فقط راه حل برای سایت های وردپرسی وجود دارد
    لطفا برای سایت های غیروردپرسی هم بفرمائید
    سپاسگزارم

    • سلام . روزتون پر از صلح و آرامش.
      اول از اینکه همراه رایتینا هستید از شما بسیار سپاسگزاریم .
      در مورد سوالتون لازمه که یه مقداری بیشتر مطالعه کنم چون خودم بیشتر اطلاعات و تجربه ام در زمینه سایت وردپرسی هست .
      اما سوالتون رو یادداشت کردم و بهتون قول میدم در اولین فرصت بررسی کنم و راهکارهای بیشتری برای سایت های غیر وردپرسی هم پیدا کنم و به صورت یه پست جدید یا پایین همین صفحه براتون بذارم و حتما به آدرس ایمیل تون هم ارسال میکنم .
      شاد ، پیروز و پاینده باشید

  • با سلام من از پلاگین PageSpeed insights در قالب پلاگین seo premium pack استفاده میکنم. اما زمان آنالیز پیغام میده این امکان در کشور شما مهیا نیست.
    با فیلتر شکن هم انجام نمیشه. لطفا راهنمایی کنید

  • خرید اینترنتی
    ۱۳۹۸/۱۰/۰۵ ۹:۵۹ ق.ظ

    وقتی که اموزش ها و برنامه های هدفمند سازی شده را دنبال نماییم و با وجود اینکه شما در مباحث سایت و محتوای خود توانسته اید ترفندی ویژه و اختصاصی را دنبال نمایید که تاثیر کار را بیشتر می نماید..موفق باشید

  • خیلی خوب بود ممنون، افزونه wp-rocket هم خوبه

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست