12 اشتباهی که به هیچ عنوان نباید در زمان تولید محتوای کتاب الکترونیکی مرتکب شوید ( 2 ،8 و 11 مهم تر هستند )

  1. خانه
  2. بازاریابی محتوا
  3. 12 اشتباهی که به هیچ عنوان نباید در زمان تولید محتوای کتاب الکترونیکی مرتکب شوید ( 2 ،8 و 11 مهم تر هستند )

شما هم به نوشتن و نویسندگی علاقه دارید؟ اگر عاشق این کار باشید حتما چند باری خود را در حال امضا دادن به طرف‌داران کتاب‌های تان تصور کرده‌اید و در خیال، کتاب‌تان بهترین کتاب سال شناخته شده است.

خب، این حس و حال کاملا طبیعی است. هدف از نویسنده شدن هم دیده و خوانده شدن است دیگر. بلاگرها یا کسانی که در سطح وب یا صفحات مجازیِ شبکه‌های اجتماعی، مطلب منتشر می‌کنند نیز معمولا دوست دارند که یک پله ارتقا پیدا کنند و کتابی الکترونیکی بنویسند. کتاب الکترونیکی، حالت رسمی‌تر و جدی‌تری نسبت به پُست‌هایی دارد که در وبلاگ و … منتشر می شود.

تولید محتوای کتاب الکترونیکی و انتشار آن مزایای فراوانی برای شما به عنوان نویسنده به همراه دارد. اما واقعیت تلخی در این میان وجود دارد: بیشتر کتاب‌های الکترونیکی به طرز شگفت‌انگیزی بی‌محتوا هستند یا در شیوه نگارش و تدوین، جایی از کارشان لنگ می‌زند. اگر شما هم از علاقه‌مندان به صعود به درجه رفیع نویسندگی هستید، ما در رایتینا تصمیم گرفتیم در مورد می‌خواهیم برای‌تان از مزایای نشر کتاب الکترونیک و از آن مهم‌تر، خطاهای احمقانه‌ای بگوییم که باعث می‌شود، کتاب‌های الکترونیکی موفق عمل نکنند.

چرا باید یک کتاب الکترونیکی بنویسیم و منتشر کنیم ؟

نوشتن در وبلاگ، وبسایت و… ، نشر مطالب از طریق ایمیل و خبرنامه، فرصت همراهی مخاطب با شما را کاهش می‌دهد. مثلا وقتی پُستی تازه منتشر می‌کنید و از طریق ایمیل، آن را برای مخاطبان خود می‌فرستید، دیده شدن و توجه به متن و نوشته‌تان از سوی مخاطب کم می‌شود.

تولید محتوای کتاب الکترونیکی

علت این است که بیشتر مخاطبان به دنبال لقمه حاضر و آماده هستند. در حالی که ارسال ایمیل نیازمند انجام چند گام برای رسیدن به محتوایی است که تولید کرده‌اید. این‌جا است که لزوم وجود کتاب الکترونیکی برای حفظ ارتباط بهتر با مخاطب پیش کشیده می‌شود. وقتی نوشته‌های‌تان در قالبی جامع و کلی به دست مخاطب می‌رسد با احتمال بیشتری آن را مطالعه خواهد کرد.

تولید محتوای کتاب الکترونیکی هم باعث می‌شود که تعداد مخاطبان بیشتری داشته باشید و هم درآمد کسب کنید و محتوا را به ثروت تبدیل کنید  . کتاب‌های الکترونیکی در انواع وبسایت‌ها به فروش می‌رسند و می‌توانند منبع درآمد خوبی برای شما به حساب بیایند. ضمن اینکه به بیشتر شدن اعتبار و شهرت‌ تان هم کمک زیادی می‌کنند.

دوست دارید قهرمان تولید محتوا شوید ؟ – ۲۳ تمرین روزانه برای تقویت عضلات نویسندگی و تولید محتوا

با نوشتن کتاب‌های الکترونیکی، نخستین گام‌ها در مسیر رویای نویسنده شدن را محقق خواهید کرد. البته از همان ابتدا نباید انتظار داشته باشید که در حد و اندازه جناب سعدی و حافظ شهره عام و خاص بشوید یا درآمدتان از فروش کتاب‌های الکترونیکی شما را بدل به جی. کی. رولینگ ثانی (نویسنده هری‌پاتر) کند.

جی کی رولینگ شدن در تولید محتوای کتاب الکترونیکی

اگر می‌خواهید که در این مسیر آهسته اما پیوسته و موفق حرکت کنید باید به اشتباهات احمقانه‌ای که شما را از اهداف رویایی‌تان دور می کند، واقف باشید.

چرا بیشتر کتاب‌های الکترونیکی به معنای واقعی کلمه بد و افتضاح هستند؟

اگر می‌خواهید اقدام به تولید محتوای کتابی الکترونیکی کنید یا بلاگری هستید که فکر می‌کنید، انتشار چنین محتوایی اصلا کار سختی نیست، حتما و لطفا به خاطر بسپارید که نوشتن کتاب الکترونیک هم دقیقا مانند نوشتن کتاب به شکل سنتی است.

علیرغم تفاوت سنت و صنعت در حوزه‌های دیگر، حوزه نشر و نگارش هم‌چنان بی‌تغییر به مسیر خود ادامه می‌دهد. یعنی نوشتن کتاب‌های الکترونیکی هیچ تفاوتی با نگارش کتاب‌های کاغذی ندارد. در واقع می‌توان با اطمینان گفت که اصول در هر دو مورد مشابه است.

چگونه تولید محتوای کتاب الکترونیکی کنیم؟

تنها تفاوتی که در اینجا در میان شکل سنتی و صنعتی داستان وجود دارد، قالب ارائه محتوا است. پس خیال خامِ ساده بودن نگارش کتاب الکترونیکی را از سر خارج کنید و سعی کنید اشتباهاتی را که در ادامه می گوییم به هیچ عنوان مرتکب نشوید.

برای ماندگار شدن ایده هایتان در تولید محتوای کتاب الکترونیکی باید راه های ماندگاری ایده ها را بلد باشید:

چگونه ایده هایی ماندگار بسازیم ؟ ( قسمت اول) – داستانِ دزدیِ کلیه با یک فنجان قهوه !

چگونه ایده هایی ماندگار بسازیم ؟ ( قسمت ۲) – داستانِ واقعی پاپ کورن و تولید محتوا !

۶ اصل تولید محتوا ماندگار ( قسمت ۳ ) -داستان انتخاب یک بسکتبالیست!

 

12 اشتباهی که به هیچ عنوان نباید در زمان تولید محتوای کتاب الکترونیکی مرتکب شوید

 

اشتباه 1  : انتخاب موضوعات اشتباه

خیلی از نویسندگان فکر می‌کنند برای نوشتن کتاب الکترونیکی باید به سراغ موضوعات روز بروند. البته که چنین رویکردی بسیار عالی است اما اشکال کار وقتی هویدا می‌شود که نویسنده در حوزه محبوب روز هیچ اطلاعاتی ندارد.

اگر دوست دارید که نبض مخاطب را با انتخاب موضوعی مطرح و مورد توجه در دست بگیرید، باید درباره آن موضوع اطلاعات کافی داشته باشید، از دانش خوبی برخوردار باشید و بتوانید موضوع را در حدی شایسته بسط بدهید.

پس هیچ‌گاه به زمینه‌هایی که در آن از تسلط کافی برخوردار نیستید، وارد نشوید. این کار بزرگ‌ترین اشتباه است و منجر به شکست می‌شود. به سراغ موضوعاتی بروید که می‌شناسید و در دایره تخصصی شما قرار دارند.

اگر بلاگر هستید، بهتر است کتاب الکترونیکی شما نیز موضوعی مرتبط با پُست‌هایی که تا کنون منتشر کرده‌اید، داشته باشد. در این صورت، در جذب مخاطبان نیز موفق‌تر خواهید بود زیرا از قبل برخی از خوانندگان در وبلاگ و… با شما همراه بوده‌اند. حال با انتشار کتاب الکترونیکی، علاقه‌مندان به آن پُست‌ها با احتمال قوی‌تری به سراغ کتاب شما خواهند رفت.

اشتباه 2  : نادیده گرفتن نیاز مخاطبان

 

در انتخاب موضوع برای کتاب الکترونیکیِ خود نهایت دقت را به خرج بدهید. یادتان باشد که خود را به جای مخاطبان بگذارید و ببینید که آنها به چه موضوعاتی علاقه و نیاز دارند.

کتاب الکترونیکی هم نوعی محصول است دیگر…، این طور نیست؟

پس باید مانند فرایندی که برای بازاریابی محصولات مختلف صورت می‌دهید، برای کتاب خود نیز بازاریابی درستی داشته باشید. منظور از بازاریابی فقط اقداماتی نیست که بعد از تولید محصول یا نوشتن کتاب در جهت فروش، انجام می‌دهید.

بازاریابی برای کتاب الکترونیکی به معنای شناختن نیاز و خواسته مشتریان است. نیاز و خواسته خوانندگان خود را بشناسید و سعی کنید این دو احساس پیچیده را در آنها تبدیل به علاقه کنید. مخاطب علاقه‌مند اقدام به خرید و خواندن خواهد کرد و با شما همراه می‌شود.

پس سعی کنید، خود را به جای خوانندگان بگذارید، آنها را بشناسید و در صورت امکان از آنها نظرسنجی‌هایی برای کشف موضوعات مورد علاقه‌شان به عمل بیاورید. مثلا اگر در شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ می‌نویسید، از مخاطبان خود درباره موضوعات مورد علاقه و محبوب‌شان نظرسنجی کنید. باید ببینید که چه کتاب‌هایی برای مخاطب عزیزتر و خواستنی است.

اشتباه 3  : فراموش کردن نقش ناشر

وقتی کتابی الکترونیکی تولید می‌کنید، در واقع سوپراستاری هستید که هم نقش نویسنده را بر عهده دارید و هم ناشر. بنابراین باید نقشی که یک ناشر برای توزیع و فروش کتاب بازی می‌کند را خود بر عهده بگیرید.

در این صورت، فقط محتوا مهم نیست. باید به چیزهای دیگر هم فکر کنید. پس سعی کنید، نگاهی جامع داشته باشید و هم به محتوا توجه کنید و هم چیزهای دیگری که موجب جذابیت بیشتر کتاب در جهت فروش می‌شود.

اشتباه 4  : شتاب زدگی در نوشتن

از قدیم گفته‌اند: «عجله کار شیطان است». واقعا هم درست است. عجله کردن آفت بزرگی برای نویسندگی است. هیچ‌گاه ذوق‌زده نشوید و بدون برنامه‌ریزی شروع به نوشتن نکنید.

اگر بدون فکر و صرفا از روی میلی عجولانه، نوشتن را آغاز کنید، با مشکلات متعددی رو به رو خواهید شد. برای نمونه، در دام تکرار خواهید افتاد. تکرار و دور شدن از خلاقیت، مثل خوره به تنه نحیف نوشته‌تان خواهد افتاد و آرزوهای‌تان را برای خلق اثری دوست‌داشتنی از بین خواهد برد. عجله نکنید، برنامه‌ریزی داشته باشید، سعی کنید با روش‌های مختلفی مانند طوفان فکری و…، به مغز و روح خود ایده‌های ناب وارد کنید.

اشتباه 5  :بیش از حد پُر و پیمان کردن محتوا

یادتان باشد که قرار نیست، کتاب الکترونیکی شما اثری ازلی و ابدی باشد. بعد از انتشار کتاب الکترونیکی باز هم اقدام به نوشتن خواهید کرد. پس باید همچنان ایده‌هایی برای خود داشته باشید. اگر هر آنچه را در مُشت دارید برای مخاطب بگشایید دیگر فرصت ادامه کار و نشر سایر آثار در آینده را از خود سلب خواهید کرد. سعی کنید در هر کتاب، نکات جذابی ارائه بدهید اما برای دفعات بعد هم جایی بگذارید.

اشتباه 6   : شروع تولید محتوای کتاب با بخش مقدمه

هیچ‌گاه از مقدمه نویسی، کار نوشتن را شروع نکنید. با دقت و تأمل متن کتاب را بنویسید و خود را اسیر نوشتن مقدمه نسازید. واقعیت این است که بسیاری از خوانندگان، حوصله خواندن مقدمه‌های طولانی را ندارند و محتوایی که در این بخش قرار می‌گیرد به سادگی می‌تواند در جایی روی جلد پُشتی کتاب نوشته بشود.

با این کار شانس دیده شدن اطلاعاتی که می‌خواهید از طریق مقدمه به مخاطب بدهید هم افزایش پیدا می‌کند. پس ابتدا متن اصلی را بنویسید و بعدا به سراغ مقدمه بروید. در این صورت، ذهن‌تان هم از نظم و انسجام بیشتری برخوردار خواهد بود.

اشتباه 7  : عدم رعایت پیوستگی در برنامه نوشتن

اگر بخواهیم به صورت خودمانی این بخش را توضیح بدهیم، باید در یک جمله بگوییم که: «عشقی ننویسید». یعنی هر وقت که میل‌تان کشید به سراغ نوشتن نروید.

حفظ پیوستگی در نوشتن کتاب الکترونیکی بسیار مهم است. لازم نیست، هر روز هزاران کلمه را به قول اُدبای قدیمی، به رشته تحریر دربیاورید. کافی است روندی منظم برای نوشتن داشته باشید و هر روز هر چند کوتاه، اقدام به نوشتن نمایید. در این صورت، هدایت متن در دستان‌تان خواهد بود و پیوستگی آن از بین نخواهد رفت.

اشتباه 8  :ویرایش هم‌ زمان با نوشتن

اگر در هنگام نوشتن مدام مَته به خشخاش بگذارید و به عبارت دیگر در نوشتن هر واژه یا عبارت وسواس به خرج بدهید، از سرعت شما به طرز چشم‌گیری کاسته می‌شود.

لازم نیست در حین نوشتن، ذهن خود را درگیر ویرایش متن کنید. ابتدا باید روان و راحت بنویسید و سپس در مراحل بعدی، شروع به ویرایش و اِعمال اصلاحات کنید.

در ویرایش کردن هم عجله به خرج ندهید. اگر بعد از اتمام متن کتاب الکترونیکی، مستقیما به سراغ ویرایش کردن بروید، احتمال دارد که دچار فرسودگی کاری و خستگی بشوید و کار را به خوبی به سرانجام نرسانید.

علاوه بر این‌ها در ویرایش کردن باید نگاهی کلان داشته باشید. یعنی، یک بار به طور کلی کتاب را مطالعه کنید و با دیدی جامع، سعی کنید که نواقص آن را مرور کنید. بعد وارد جزئیات بشوید و با سخت‌گیری به اصلاح خطاهای ریز بپردازید.

فراموش نکنید که ویرایش کتاب بسیار مهم است و در مورد آن دچار افراط و تفریط نشوید. در ویرایش نه خیلی ریزبین و سخت‌گیر باشید به گونه‌ای که نوشتن برای‌تان بدل به جهنم بشود و نه خیلی آسان‌گیر به شکلی که کتاب‌تان بدل به تابلویی خنده‌دار از اشتباهات ریز و درشت بشود.

اشتباه 9  : زود تسلیم شدن

با انرژی و توان مسیر را بشکافید و به جلو حرکت کنید. هر کاری سختی‌هایی دارد. نتایج شیرین و موفق تنها در صورتی محقق می‌شوند که زود تسلیم نشوید و با اراده، سختی‌ها را برای رسیدن به بخش‌های ساده پشت سر بگذارید.

در نوشتن کتاب الکترونیکی هم باید کمی تحمل به خرج بدهید تا سختی‌های ابتدای کار کم بشود و روی غلتک بیافتید. همت و پشتکار داشته باشید و در صورت خستگی، چشم‌اندازهای شیرینی که همیشه در مورد نویسندگی در ذهن داشته‌اید را به خود یادآوری کنید.

اشتباه 10  : سهل‌انگاری در انتخاب نام

برای نام‌گذاری کتاب الکترونیکی خود بهتر است یاد همان جمله کلیشه‌ای هنرمندان و افراد معروف بیافتید. این جمله کلیشه‌ای: «کدام فیلم‌تان را بیشتر از همه دوست دارید و… ؟» را شنیده‌اید؟ هنرمندان در پاسخ می‌گویند که فیلم‌های‌شان شبیه فرزندان‌شان هستند و هیچ فرقی با هم ندارند. اگر چه این پاسخ کمی تکراری اما عین واقعیت است. کتاب الکترونیکی شما نیز دقیقا مثل فرزندتان می‌ماند.

تمام آثاری که بشر از خود به جا می‌گذارد، شبیه فرزندان او است. زیرا در شکل‌گیری هر اثری، ویژگی‌ها، علایق، افکار و خواسته‌هایی متبلور می‌شوند که از جان فرد به آن تزریق شده‌اند. پس یادتان باشد که کتاب الکترونیکی هم مثل فرزند دلبند شما است. پس باید در نام‌گذاری آن دقت کنید و بدون عجله و شتاب‌زگی یا سهل‌انگاری، اسمی مناسب و اثرگذار برایش بگذارید.

برای انتخاب نام و عنوان کتاب های الکترونیکی یا مقالات مشخصا استفاده از کلمات قدرتمند بسیار تاثیر گذار است . برای انتخاب کلمات قدرتمند مناسب با موضوع برای تولید محتوای کتاب الکترونیکی تان می توانید از این برگه تقلب ها استفاده کنید :

برگه تقلب ۲ -معرفی ۵۲ کلمه قدرتمند در تولید محتوا برای تحریک حس حرص و طمع مخاطب

برگه تقلب ۳ -معرفی ۶۰ کلمه قدرتمند در تولید محتوا که کنجکاوی مخاطب را تحریک می کنند

برگه تقلب ۴ – معرفی ۴۸ کلمه قدرتمند در تولید محتوا برای مقابله با تنبلی مخاطب

برگه تقلب ۵ -معرفی ۳۳ کلمه قدرتمند در تولید محتوا که اعتماد بیشتر در مخاطب ایجاد می کنند

اشتباه 11  : کمک نگرفتن از طراحی حرفه‌ای

دوست من قبول کن که شما طراح نیستی. پس کار طراحی جلد کتاب را که یکی از مهم‌ترین ابعاد هر کتاب در جذب مخاطب است، به عهده فردی متخصص واگذار کنید. چه خوش‌تان بیاید و چه نه، بسیاری از مخاطبان از روی جلد کتاب‌ها درباره محتوا قضاوت می‌کنند. در صورتی که دست‌تان به جایی بند نیست و نمی‌توانید کار را به طراحی حرفه‌ای بسپارید، سعی کنید سادگی را فراموش نکنید و به نمونه‌های موفق نگاهی بیاندازید تا قلق کار دست‌تان بیاید.

اشتباه 12  : قطع پیوند با مخاطب

شما نمی‌دانید که مخاطب ابتدا کتاب الکترونیکی شما را می‌خواند یا از طریق وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی و… به سمت خواندن کتاب‌تان جلب شده است.

پس بهتر است ریسک نکنید و راهی ارتباطی برای پیوند با مخاطب برای خود انتخاب کنید. مثلا در مقدمه و معرفی کتاب‌تان، نشانی وبلاگ، صفحات مجازی در شبکه‌های اجتماعی و… را بگذارید و بالعکس.

قدرت تبلیغات را فراموش نکنید. شما اگر بهترین محتوای عالم هستی را هم تولید کرده باشید، در صورتی که تبلیغات مناسبی پیرامون آن شکل نگرفته باشد، قادر به فروش و جلب مخاطب نخواهید بود. پس سعی کنید، به کمک روش‌های مختلف، مخاطب را از خوب بودن اثر خود مطمئن کنید.

نقد و نظرات مثبت درباره کتاب را منتشر کنید و اجازه بدهید که مخاطب خیالش از بابت ارزشمند بودن محتوای‌ کاملا راحت باشد. تبلیغات و بازاریابی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای موفقیت اثر خود می‌توانید انجام بدهید پس احساس نکنید که تعریف و تبلیغ از کتاب‌تان حمل بر خودستایی می‌شود.

اگر دوست دارید نویسنده بشوید و استعداد این کار را در خود می‌بینید، نترسید. کافی است، آگاهانه شروع کنید. درگیر حواشی نشوید، عجله نکنید و آگاهانه و البته با حوصله دست به کار بشوید. مطمئن باشید که موفق خواهید شد.

 

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام و وقت بخیر

    واقعا خیلی مطالب خوب و ارزنده ای قرار میدهید. باز هم از اینگونه مطالب در سایت قرار دهید. خیلی موثر و مفید بود مخصوصا برای کسانی که وبلاگ نویسی می کنند.
    با تشکر

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

12 اشتباهی که به هیچ عنوان نباید در زمان تولید محتوای کتاب الکترونیکی مرتکب شوید ( 2 ،8 و 11 مهم تر هستند )

شما هم به نوشتن و نویسندگی علاقه دارید؟ اگر عاشق این کار باشید حتما چند باری خود را در حال امضا دادن به طرف‌داران کتاب‌های تان تصور کرده‌اید و در خیال، کتاب‌تان بهترین کتاب سال شناخته شده است.

خب، این حس و حال کاملا طبیعی است. هدف از نویسنده شدن هم دیده و خوانده شدن است دیگر. بلاگرها یا کسانی که در سطح وب یا صفحات مجازیِ شبکه‌های اجتماعی، مطلب منتشر می‌کنند نیز معمولا دوست دارند که یک پله ارتقا پیدا کنند و کتابی الکترونیکی بنویسند. کتاب الکترونیکی، حالت رسمی‌تر و جدی‌تری نسبت به پُست‌هایی دارد که در وبلاگ و … منتشر می شود.

تولید محتوای کتاب الکترونیکی و انتشار آن مزایای فراوانی برای شما به عنوان نویسنده به همراه دارد. اما واقعیت تلخی در این میان وجود دارد: بیشتر کتاب‌های الکترونیکی به طرز شگفت‌انگیزی بی‌محتوا هستند یا در شیوه نگارش و تدوین، جایی از کارشان لنگ می‌زند. اگر شما هم از علاقه‌مندان به صعود به درجه رفیع نویسندگی هستید، ما در رایتینا تصمیم گرفتیم در مورد می‌خواهیم برای‌تان از مزایای نشر کتاب الکترونیک و از آن مهم‌تر، خطاهای احمقانه‌ای بگوییم که باعث می‌شود، کتاب‌های الکترونیکی موفق عمل نکنند.

چرا باید یک کتاب الکترونیکی بنویسیم و منتشر کنیم ؟

نوشتن در وبلاگ، وبسایت و… ، نشر مطالب از طریق ایمیل و خبرنامه، فرصت همراهی مخاطب با شما را کاهش می‌دهد. مثلا وقتی پُستی تازه منتشر می‌کنید و از طریق ایمیل، آن را برای مخاطبان خود می‌فرستید، دیده شدن و توجه به متن و نوشته‌تان از سوی مخاطب کم می‌شود.

تولید محتوای کتاب الکترونیکی

علت این است که بیشتر مخاطبان به دنبال لقمه حاضر و آماده هستند. در حالی که ارسال ایمیل نیازمند انجام چند گام برای رسیدن به محتوایی است که تولید کرده‌اید. این‌جا است که لزوم وجود کتاب الکترونیکی برای حفظ ارتباط بهتر با مخاطب پیش کشیده می‌شود. وقتی نوشته‌های‌تان در قالبی جامع و کلی به دست مخاطب می‌رسد با احتمال بیشتری آن را مطالعه خواهد کرد.

تولید محتوای کتاب الکترونیکی هم باعث می‌شود که تعداد مخاطبان بیشتری داشته باشید و هم درآمد کسب کنید و محتوا را به ثروت تبدیل کنید  . کتاب‌های الکترونیکی در انواع وبسایت‌ها به فروش می‌رسند و می‌توانند منبع درآمد خوبی برای شما به حساب بیایند. ضمن اینکه به بیشتر شدن اعتبار و شهرت‌ تان هم کمک زیادی می‌کنند.

دوست دارید قهرمان تولید محتوا شوید ؟ – ۲۳ تمرین روزانه برای تقویت عضلات نویسندگی و تولید محتوا

با نوشتن کتاب‌های الکترونیکی، نخستین گام‌ها در مسیر رویای نویسنده شدن را محقق خواهید کرد. البته از همان ابتدا نباید انتظار داشته باشید که در حد و اندازه جناب سعدی و حافظ شهره عام و خاص بشوید یا درآمدتان از فروش کتاب‌های الکترونیکی شما را بدل به جی. کی. رولینگ ثانی (نویسنده هری‌پاتر) کند.

جی کی رولینگ شدن در تولید محتوای کتاب الکترونیکی

اگر می‌خواهید که در این مسیر آهسته اما پیوسته و موفق حرکت کنید باید به اشتباهات احمقانه‌ای که شما را از اهداف رویایی‌تان دور می کند، واقف باشید.

چرا بیشتر کتاب‌های الکترونیکی به معنای واقعی کلمه بد و افتضاح هستند؟

اگر می‌خواهید اقدام به تولید محتوای کتابی الکترونیکی کنید یا بلاگری هستید که فکر می‌کنید، انتشار چنین محتوایی اصلا کار سختی نیست، حتما و لطفا به خاطر بسپارید که نوشتن کتاب الکترونیک هم دقیقا مانند نوشتن کتاب به شکل سنتی است.

علیرغم تفاوت سنت و صنعت در حوزه‌های دیگر، حوزه نشر و نگارش هم‌چنان بی‌تغییر به مسیر خود ادامه می‌دهد. یعنی نوشتن کتاب‌های الکترونیکی هیچ تفاوتی با نگارش کتاب‌های کاغذی ندارد. در واقع می‌توان با اطمینان گفت که اصول در هر دو مورد مشابه است.

چگونه تولید محتوای کتاب الکترونیکی کنیم؟

تنها تفاوتی که در اینجا در میان شکل سنتی و صنعتی داستان وجود دارد، قالب ارائه محتوا است. پس خیال خامِ ساده بودن نگارش کتاب الکترونیکی را از سر خارج کنید و سعی کنید اشتباهاتی را که در ادامه می گوییم به هیچ عنوان مرتکب نشوید.

برای ماندگار شدن ایده هایتان در تولید محتوای کتاب الکترونیکی باید راه های ماندگاری ایده ها را بلد باشید:

چگونه ایده هایی ماندگار بسازیم ؟ ( قسمت اول) – داستانِ دزدیِ کلیه با یک فنجان قهوه !

چگونه ایده هایی ماندگار بسازیم ؟ ( قسمت ۲) – داستانِ واقعی پاپ کورن و تولید محتوا !

۶ اصل تولید محتوا ماندگار ( قسمت ۳ ) -داستان انتخاب یک بسکتبالیست!

 

12 اشتباهی که به هیچ عنوان نباید در زمان تولید محتوای کتاب الکترونیکی مرتکب شوید

 

اشتباه 1  : انتخاب موضوعات اشتباه

خیلی از نویسندگان فکر می‌کنند برای نوشتن کتاب الکترونیکی باید به سراغ موضوعات روز بروند. البته که چنین رویکردی بسیار عالی است اما اشکال کار وقتی هویدا می‌شود که نویسنده در حوزه محبوب روز هیچ اطلاعاتی ندارد.

اگر دوست دارید که نبض مخاطب را با انتخاب موضوعی مطرح و مورد توجه در دست بگیرید، باید درباره آن موضوع اطلاعات کافی داشته باشید، از دانش خوبی برخوردار باشید و بتوانید موضوع را در حدی شایسته بسط بدهید.

پس هیچ‌گاه به زمینه‌هایی که در آن از تسلط کافی برخوردار نیستید، وارد نشوید. این کار بزرگ‌ترین اشتباه است و منجر به شکست می‌شود. به سراغ موضوعاتی بروید که می‌شناسید و در دایره تخصصی شما قرار دارند.

اگر بلاگر هستید، بهتر است کتاب الکترونیکی شما نیز موضوعی مرتبط با پُست‌هایی که تا کنون منتشر کرده‌اید، داشته باشد. در این صورت، در جذب مخاطبان نیز موفق‌تر خواهید بود زیرا از قبل برخی از خوانندگان در وبلاگ و… با شما همراه بوده‌اند. حال با انتشار کتاب الکترونیکی، علاقه‌مندان به آن پُست‌ها با احتمال قوی‌تری به سراغ کتاب شما خواهند رفت.

اشتباه 2  : نادیده گرفتن نیاز مخاطبان

 

در انتخاب موضوع برای کتاب الکترونیکیِ خود نهایت دقت را به خرج بدهید. یادتان باشد که خود را به جای مخاطبان بگذارید و ببینید که آنها به چه موضوعاتی علاقه و نیاز دارند.

کتاب الکترونیکی هم نوعی محصول است دیگر…، این طور نیست؟

پس باید مانند فرایندی که برای بازاریابی محصولات مختلف صورت می‌دهید، برای کتاب خود نیز بازاریابی درستی داشته باشید. منظور از بازاریابی فقط اقداماتی نیست که بعد از تولید محصول یا نوشتن کتاب در جهت فروش، انجام می‌دهید.

بازاریابی برای کتاب الکترونیکی به معنای شناختن نیاز و خواسته مشتریان است. نیاز و خواسته خوانندگان خود را بشناسید و سعی کنید این دو احساس پیچیده را در آنها تبدیل به علاقه کنید. مخاطب علاقه‌مند اقدام به خرید و خواندن خواهد کرد و با شما همراه می‌شود.

پس سعی کنید، خود را به جای خوانندگان بگذارید، آنها را بشناسید و در صورت امکان از آنها نظرسنجی‌هایی برای کشف موضوعات مورد علاقه‌شان به عمل بیاورید. مثلا اگر در شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ می‌نویسید، از مخاطبان خود درباره موضوعات مورد علاقه و محبوب‌شان نظرسنجی کنید. باید ببینید که چه کتاب‌هایی برای مخاطب عزیزتر و خواستنی است.

اشتباه 3  : فراموش کردن نقش ناشر

وقتی کتابی الکترونیکی تولید می‌کنید، در واقع سوپراستاری هستید که هم نقش نویسنده را بر عهده دارید و هم ناشر. بنابراین باید نقشی که یک ناشر برای توزیع و فروش کتاب بازی می‌کند را خود بر عهده بگیرید.

در این صورت، فقط محتوا مهم نیست. باید به چیزهای دیگر هم فکر کنید. پس سعی کنید، نگاهی جامع داشته باشید و هم به محتوا توجه کنید و هم چیزهای دیگری که موجب جذابیت بیشتر کتاب در جهت فروش می‌شود.

اشتباه 4  : شتاب زدگی در نوشتن

از قدیم گفته‌اند: «عجله کار شیطان است». واقعا هم درست است. عجله کردن آفت بزرگی برای نویسندگی است. هیچ‌گاه ذوق‌زده نشوید و بدون برنامه‌ریزی شروع به نوشتن نکنید.

اگر بدون فکر و صرفا از روی میلی عجولانه، نوشتن را آغاز کنید، با مشکلات متعددی رو به رو خواهید شد. برای نمونه، در دام تکرار خواهید افتاد. تکرار و دور شدن از خلاقیت، مثل خوره به تنه نحیف نوشته‌تان خواهد افتاد و آرزوهای‌تان را برای خلق اثری دوست‌داشتنی از بین خواهد برد. عجله نکنید، برنامه‌ریزی داشته باشید، سعی کنید با روش‌های مختلفی مانند طوفان فکری و…، به مغز و روح خود ایده‌های ناب وارد کنید.

اشتباه 5  :بیش از حد پُر و پیمان کردن محتوا

یادتان باشد که قرار نیست، کتاب الکترونیکی شما اثری ازلی و ابدی باشد. بعد از انتشار کتاب الکترونیکی باز هم اقدام به نوشتن خواهید کرد. پس باید همچنان ایده‌هایی برای خود داشته باشید. اگر هر آنچه را در مُشت دارید برای مخاطب بگشایید دیگر فرصت ادامه کار و نشر سایر آثار در آینده را از خود سلب خواهید کرد. سعی کنید در هر کتاب، نکات جذابی ارائه بدهید اما برای دفعات بعد هم جایی بگذارید.

اشتباه 6   : شروع تولید محتوای کتاب با بخش مقدمه

هیچ‌گاه از مقدمه نویسی، کار نوشتن را شروع نکنید. با دقت و تأمل متن کتاب را بنویسید و خود را اسیر نوشتن مقدمه نسازید. واقعیت این است که بسیاری از خوانندگان، حوصله خواندن مقدمه‌های طولانی را ندارند و محتوایی که در این بخش قرار می‌گیرد به سادگی می‌تواند در جایی روی جلد پُشتی کتاب نوشته بشود.

با این کار شانس دیده شدن اطلاعاتی که می‌خواهید از طریق مقدمه به مخاطب بدهید هم افزایش پیدا می‌کند. پس ابتدا متن اصلی را بنویسید و بعدا به سراغ مقدمه بروید. در این صورت، ذهن‌تان هم از نظم و انسجام بیشتری برخوردار خواهد بود.

اشتباه 7  : عدم رعایت پیوستگی در برنامه نوشتن

اگر بخواهیم به صورت خودمانی این بخش را توضیح بدهیم، باید در یک جمله بگوییم که: «عشقی ننویسید». یعنی هر وقت که میل‌تان کشید به سراغ نوشتن نروید.

حفظ پیوستگی در نوشتن کتاب الکترونیکی بسیار مهم است. لازم نیست، هر روز هزاران کلمه را به قول اُدبای قدیمی، به رشته تحریر دربیاورید. کافی است روندی منظم برای نوشتن داشته باشید و هر روز هر چند کوتاه، اقدام به نوشتن نمایید. در این صورت، هدایت متن در دستان‌تان خواهد بود و پیوستگی آن از بین نخواهد رفت.

اشتباه 8  :ویرایش هم‌ زمان با نوشتن

اگر در هنگام نوشتن مدام مَته به خشخاش بگذارید و به عبارت دیگر در نوشتن هر واژه یا عبارت وسواس به خرج بدهید، از سرعت شما به طرز چشم‌گیری کاسته می‌شود.

لازم نیست در حین نوشتن، ذهن خود را درگیر ویرایش متن کنید. ابتدا باید روان و راحت بنویسید و سپس در مراحل بعدی، شروع به ویرایش و اِعمال اصلاحات کنید.

در ویرایش کردن هم عجله به خرج ندهید. اگر بعد از اتمام متن کتاب الکترونیکی، مستقیما به سراغ ویرایش کردن بروید، احتمال دارد که دچار فرسودگی کاری و خستگی بشوید و کار را به خوبی به سرانجام نرسانید.

علاوه بر این‌ها در ویرایش کردن باید نگاهی کلان داشته باشید. یعنی، یک بار به طور کلی کتاب را مطالعه کنید و با دیدی جامع، سعی کنید که نواقص آن را مرور کنید. بعد وارد جزئیات بشوید و با سخت‌گیری به اصلاح خطاهای ریز بپردازید.

فراموش نکنید که ویرایش کتاب بسیار مهم است و در مورد آن دچار افراط و تفریط نشوید. در ویرایش نه خیلی ریزبین و سخت‌گیر باشید به گونه‌ای که نوشتن برای‌تان بدل به جهنم بشود و نه خیلی آسان‌گیر به شکلی که کتاب‌تان بدل به تابلویی خنده‌دار از اشتباهات ریز و درشت بشود.

اشتباه 9  : زود تسلیم شدن

با انرژی و توان مسیر را بشکافید و به جلو حرکت کنید. هر کاری سختی‌هایی دارد. نتایج شیرین و موفق تنها در صورتی محقق می‌شوند که زود تسلیم نشوید و با اراده، سختی‌ها را برای رسیدن به بخش‌های ساده پشت سر بگذارید.

در نوشتن کتاب الکترونیکی هم باید کمی تحمل به خرج بدهید تا سختی‌های ابتدای کار کم بشود و روی غلتک بیافتید. همت و پشتکار داشته باشید و در صورت خستگی، چشم‌اندازهای شیرینی که همیشه در مورد نویسندگی در ذهن داشته‌اید را به خود یادآوری کنید.

اشتباه 10  : سهل‌انگاری در انتخاب نام

برای نام‌گذاری کتاب الکترونیکی خود بهتر است یاد همان جمله کلیشه‌ای هنرمندان و افراد معروف بیافتید. این جمله کلیشه‌ای: «کدام فیلم‌تان را بیشتر از همه دوست دارید و… ؟» را شنیده‌اید؟ هنرمندان در پاسخ می‌گویند که فیلم‌های‌شان شبیه فرزندان‌شان هستند و هیچ فرقی با هم ندارند. اگر چه این پاسخ کمی تکراری اما عین واقعیت است. کتاب الکترونیکی شما نیز دقیقا مثل فرزندتان می‌ماند.

تمام آثاری که بشر از خود به جا می‌گذارد، شبیه فرزندان او است. زیرا در شکل‌گیری هر اثری، ویژگی‌ها، علایق، افکار و خواسته‌هایی متبلور می‌شوند که از جان فرد به آن تزریق شده‌اند. پس یادتان باشد که کتاب الکترونیکی هم مثل فرزند دلبند شما است. پس باید در نام‌گذاری آن دقت کنید و بدون عجله و شتاب‌زگی یا سهل‌انگاری، اسمی مناسب و اثرگذار برایش بگذارید.

برای انتخاب نام و عنوان کتاب های الکترونیکی یا مقالات مشخصا استفاده از کلمات قدرتمند بسیار تاثیر گذار است . برای انتخاب کلمات قدرتمند مناسب با موضوع برای تولید محتوای کتاب الکترونیکی تان می توانید از این برگه تقلب ها استفاده کنید :

برگه تقلب ۲ -معرفی ۵۲ کلمه قدرتمند در تولید محتوا برای تحریک حس حرص و طمع مخاطب

برگه تقلب ۳ -معرفی ۶۰ کلمه قدرتمند در تولید محتوا که کنجکاوی مخاطب را تحریک می کنند

برگه تقلب ۴ – معرفی ۴۸ کلمه قدرتمند در تولید محتوا برای مقابله با تنبلی مخاطب

برگه تقلب ۵ -معرفی ۳۳ کلمه قدرتمند در تولید محتوا که اعتماد بیشتر در مخاطب ایجاد می کنند

اشتباه 11  : کمک نگرفتن از طراحی حرفه‌ای

دوست من قبول کن که شما طراح نیستی. پس کار طراحی جلد کتاب را که یکی از مهم‌ترین ابعاد هر کتاب در جذب مخاطب است، به عهده فردی متخصص واگذار کنید. چه خوش‌تان بیاید و چه نه، بسیاری از مخاطبان از روی جلد کتاب‌ها درباره محتوا قضاوت می‌کنند. در صورتی که دست‌تان به جایی بند نیست و نمی‌توانید کار را به طراحی حرفه‌ای بسپارید، سعی کنید سادگی را فراموش نکنید و به نمونه‌های موفق نگاهی بیاندازید تا قلق کار دست‌تان بیاید.

اشتباه 12  : قطع پیوند با مخاطب

شما نمی‌دانید که مخاطب ابتدا کتاب الکترونیکی شما را می‌خواند یا از طریق وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی و… به سمت خواندن کتاب‌تان جلب شده است.

پس بهتر است ریسک نکنید و راهی ارتباطی برای پیوند با مخاطب برای خود انتخاب کنید. مثلا در مقدمه و معرفی کتاب‌تان، نشانی وبلاگ، صفحات مجازی در شبکه‌های اجتماعی و… را بگذارید و بالعکس.

قدرت تبلیغات را فراموش نکنید. شما اگر بهترین محتوای عالم هستی را هم تولید کرده باشید، در صورتی که تبلیغات مناسبی پیرامون آن شکل نگرفته باشد، قادر به فروش و جلب مخاطب نخواهید بود. پس سعی کنید، به کمک روش‌های مختلف، مخاطب را از خوب بودن اثر خود مطمئن کنید.

نقد و نظرات مثبت درباره کتاب را منتشر کنید و اجازه بدهید که مخاطب خیالش از بابت ارزشمند بودن محتوای‌ کاملا راحت باشد. تبلیغات و بازاریابی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای موفقیت اثر خود می‌توانید انجام بدهید پس احساس نکنید که تعریف و تبلیغ از کتاب‌تان حمل بر خودستایی می‌شود.

اگر دوست دارید نویسنده بشوید و استعداد این کار را در خود می‌بینید، نترسید. کافی است، آگاهانه شروع کنید. درگیر حواشی نشوید، عجله نکنید و آگاهانه و البته با حوصله دست به کار بشوید. مطمئن باشید که موفق خواهید شد.

 

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام و وقت بخیر

    واقعا خیلی مطالب خوب و ارزنده ای قرار میدهید. باز هم از اینگونه مطالب در سایت قرار دهید. خیلی موثر و مفید بود مخصوصا برای کسانی که وبلاگ نویسی می کنند.
    با تشکر

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست