آموزش کامنت نویسی حرفه ای

  1. خانه
  2. الگوها و قالب های محتوایی
  3. آموزش کامنت نویسی حرفه ای

این روزها همه می دانند که کامنت گذاری در سایت های معتبر می تواند سوخت ِ جت ِ ارتقای سایت و برند شخصی شان باشد، ولی هیچ کس آن را جدی نمی گیرد و دنبال این نیست که یاد بگیرد چه طور می تواند یک کامنت حرفه ای و تاثیر گذار بنویسید .

و نهایتا هم همه فکر می کنند با نوشتن یک کامنت یک خطی ِ رباتی که در انتهای آن هم لینک سایت شان را میگذارند می توانند به هدف شان برسند .

اما خیال شما را همین جا راحت میکنم که با نوشتن این نوع کامنت ها شما به قعر جهنم تولید محتوا می روید.

کامنت گذاری در سایت های معتبر :

  • می تواند باعث ارتقای رتبه سایت شما شود ،
  • می تواند ترافیک سایت تان را بیشتر کند ،
  • میتواند فروش سایت تان را چند برابر کند ،
  • می تواند شما را مشهور تر کند ،
  • می تواند خدمات شما را به مخاطب معرفی کند،
  • می تواند به شما کمک کند که به عنوان تولید کننده محتوا و کپی رایتر پروزه های بیشتری بگیرید،
  • می تواند ….

به شرطی که کامنت نویسی حرفه ای را یاد بگیرید .

من در این مقاله آموزشی رایتینا تصمیم گرفتم در مورد روش کامنت نویسی حرفه ای صحبت کنم و قبل از هر چیزی، در مورد اشتباهاتی که در کامنت نویسی مرتکب می شویم که باعث می شود یک کامنت افتضاح بنویسیم و شبیه دست و پا چلفتی ها در قرار اولشان برای آشنایی بیشتر برای ازدواج باشیم حرف میزنم و

بعد هم به سراغ آناتومی یک کامنت حرفه ای میروم و از سر تا پای آن را با هم بررسی میکنیم و

بعد هم پیشنهادهایی برای کامنت نویسی حرفه ای به شما میدهم که دقیقا چه طور یک کامنت تاثیر گذار بنویسید و

در نهایت هم این تکنیک ها را با هم همین جا تمرین می کنیم .

برای ساده شدن و درک بهتر موضوع هم تمام تکنیک ها و روش ها را به زبان ساده و با یک قرار عاشقانه برای ازدواج مقایسه کردم که همه چیز ملموس تر باشد .

 

چرا کامنت گذارهای دست و پا چلفتی معمولا در قرار اول شان گند می زنند ؟!

اولین کامنتی که ما در سایت یا وبلاگ دیگران منتشر میکنیم دقیقا مانند اولین قرار ما برای آشنایی با فردی برای ازدواج است .

در هر دو مورد شما دوست دارید کاری کنید که طرف مقابل تان از شما خوشش بیاید و دوست داشته باشد رابطه طولانی تری با شما برقرار کند.

قطعا ممکن است دست به شیرین کاری هایی هم بزنید که مثلا به طرف مقابل نشان بدهید که چه قدر برای شما مهم است و چه قدر دوستش دارید ، اما اگر همین رفتار شما ناشیانه باشد قطعا نتیجه ای جز شکست عاطفی ندارد و در نهایت توسط طرف مقابل پس زده می شوید .

پس اگر دوست دارید که صاحب سایت یا وبلاگ مقابل از شما خوشش بیاید و کنجکاو شود که به سایت شما سری بزند و حتی با شما وارد تعامل شود و متقابلا برای تان کامنت بگذارد و حتی جزو فالورهای شما در شبکه های اجتماعی شود نباید مثل دست و پا چلفتی هایی که در قرار اول همیشه گند می زنند رفتار کنید و بالعکس باید خیلی حرفه ای عمل کنید تا طرف مقابل عاشق و شیفته رفتار و شخصیت شما شود .

به همین دلیل شما باید تلاش کنید تا چم و خم کامنت گذاری را به شکلی حرفه ای یاد بگیرید و برای اینکار نیاز دارید که بدانید یک کامنت خوب چه ویژگی هایی دارد.

ولی قبل از هر چیز، بیایید اشتباهات افتضاحی که باعث می شود کامنت ها خوب از آب در نیایند را با هم بررسی کنیم.

 

اشتباهات رایجی که باعث می شوند کامنت های افتضاح بنویسیم

1- از طرف یک شخصیت غیر واقعی و مبهم که وجود خارجی ندارد کامنت می نویسیم

آیا شما وقتی سر قرار می خواهید بروید ماسک می زنید تا چهره تان معلوم نشود ؟

خب پس چرا در کامنت نویسی به جای چهره و شخصیت واقعی خودتان می خواهید از شخصیت فردی که وجود خارجی ندارد استفاده کنید ؟

چرا از طرف آقا و خانم « هیچ کس » کامنت می گذارید ؟

و چرا فکر میکنیم محیط کامنت گذاری دقیقا مثل محیط چت روم های 10-15 سال پیش است که عده ای با اسم و شخصیت ساختگی و مصنوعی وارد میشدند و تمام بخش های شیطانی خودشان را رو میکردند و از این پنهان کاری و رفتن در جسم شخصیت های دیگر لذت می بردند ؟

شما در کامنت گذاری نیاز به تعامل با طرف مقابل تان دارید و اگر این اشتباه را بکنید که از خودتان یک شخصیت خیالی و غیر واقعی بسازید خب پس این تعامل چه می شود ؟

وقتی شما با شخصیت و چهره اصلی خودتان وارد فضای کامنت گذاری می شوید قطعا طرف مقابل به شما اطمینان بیشتری میکند و اعتبار بیشتری برای شما قائل می شود و شما را جدی تر میگیرد .

کامنت نویسی با نام مستعار

2-  با اسم مستعارمی نویسیم

شما خودتان را جای طرف مقابل تان در سایتی که می خواهید در آن کامنت بنویسید بگذارید وقتی با همچین اسم هایی مواجه می شوید چه حسی به شما دست می دهد ؟

خوش بین آبی آسمانی – ابریشم فسفری- زرنگ حنایی- شنل بانو تاج خروسی …. 😆 

نه واقعا شما با دیدن این اسم های مستعار به کامنت طرف مقابل تان توجهی میکنید ؟

مگر شما یک شخصیت سیاسی یا جاسوسی هستید که نباید اسم و رسم واقعی تان مشخص شود ؟

زمانی که شما خودتان را پنهان میکنید چه طور توقع دارید که طرف مقابل دنبال شما بگردد و پیگیر شما باشد و متقابلا برای شما کامنت بگذارد و تعامل بیشتری داشته باشد ؟

پس یکی از اشتباهات رایج در کامنت نویسی که باعث می شود شما نتیجه ای که می خواهید نگیرید استفاده از همین نام های مستعار عجیب و غریب برای ناشناس ماندن است .

 

3-  سعی میکنیم هر جور که شده لینک سایت مان را در جایی از کامنت به زور جا بدهیم

تصور کنید شما با کسی قرار دارید و ناگهان شروع میکنید بی مقدمه از طرف مقابل می پرسید که بیمه عمر دارد یا نه ؟

او سعی می کند بحث را عوض کند و فضا را به سمت رابطه عاطفی ببرد و شما دوباره شروع میکنید از مزایا و سیاست های بیمه ای که کارشناس فروش آن هستید صحبت می کنید.

او قطعا با خودش می گوید: «این اومده سر قرار یا معامله ی فروش و جذب مشتری !»

مشخصا با این کار برای همیشه باید قید ازدواج با طرف مقابل را بزنید و از طرف دیگر هم برعکس تصورتان هیچ وقت نمیتوانید حتی او را به یک مشتری بیمه برای کارتان تبدیل کنید چون قطعا در این شرایط نمیخواهد سر به تنان باشده چه برسد به … !

در مورد کامنت گذاری هم دقیقا همین حالت است .

اگر شما به هر طریق که شده بخواهید لینک سایت تان را در کامنت بچپانید احتمالا صاحب سایت مقابل هم دقیقا مشابه این حس بد را به شما پیدا میکند که شما برای تعامل و ایجاد رابطه دوستی اینجا نیستید و بیشتر برای تبلیغ و گذاشتن لینک سایت تان اینجا هستید .

این رفتار و حرکت یک کار چیپ و سطح پایین به حساب می آید و بیشتر شبیه رفتار سایت های زرد است . اگر همچین کاری بکنید قطعا طرف مقابل اهمیتی نمی دهد که شما چه متنی نوشته اید و شما را کلا نادیده میگیرد یا اصلا کامنت شما را تایید نمیکند که منتشر شود.

 

4-  بدون اینکه محتوا یا مقاله را بخوانیم زیر آن کامنت میگذاریم !

مثلا فرض کنید از طریق آنلاین یا شبکه های اجتماعی یا سایت های همسریابی سرقرار با فردی رفته اید که در صحبت های تلفنی و چت به شما این اطمینان را داده که هر چیزی که لازم است در مورد شما بداند را در پروفایل تان خوانده است و آماده است که یک ارتباط جدی و حضوری را شروع کنید .

ولی وقتی که سرقرار می روید اولین سوالی که از شما می پرسد این است که چه رنگی را دوست دارید یا از چه تفریحی خوشتان می آید ! یا شاید هم سوتی بدتر از این بدهد و به شمایی که در پروفایل تان فریاد زده اید که گیاه خوارید پیشنهاد سفارش یک استیک آبدار و خوشمزه را بدهد !

در مورد کامنت گذاری هم دقیقا همین حالت حکم فرماست .

یعنی اگر شما وقت نگذارید و به صورت کامل و دقیق محتوای مقاله یا پستی که می خواهید زیر آن کامنت بگذارید را نخوانید قطعا سوتی هایی می دهید و دست تان برای طرف مقابل رو میشود که بدون خواندن محتوا کامنت گذاشته اید.

شاید این طور حس کنیم که چون فرد پر مشغله ای هستیم و نمی توانیم وقت برای خواندن محتوا بگذاریم پس چاره ای نداریم . خب اگر این طور است اصلا فکر کامنت گذاری را از باید از سرمان بیرون کنیم چون قطعا بهتر از این است که حرف احمقانه و بی ربطی در کامنت بنویسیم که باعث مسخره شدن مان شود .

5-  زیادی پر حرفی میکنیم

کوین دانکن میگوید : « یک کامنت طولانی، خودش علتی می شود که کامنت شما خوانده نشود. »

برخی افراد عاشق پر حرفی کردن هستند و در مورد هر چیزی که از آنها سوال میکنیم دوست دارند ساعت ها یک طرفه حرف بزنند .

مکالمات یک طرفه در هر کجا و در هر نوعی قطعا بسیار کسل کننده هستند و دقیقا مثل کلاسهای درس یکنواختی میشوند که همه چشم شان به ساعت است که کی کلاس تمام می شود.

این مطلب درباره ی کامنت های طولانی هم دقیقا صدق می کند. البته ممکن است اگر شما بخواهید نقد یا نظری در مورد یک پست و محتوای تخصصی بگذارید خواه ناخواه کامنت تان طولانی شود اما در این مورد هم نباید بگذارید از یک حدی بیشتر شود علاوه بر اینکه در کامنت های معمولی نباید گرفتار کلمات پر کننده و پر حرفی برای طولانی کردن کامنت تان برای بیشتر دیده شدن شوید .

یک کامنت 500 کلمه ای الزاما همیشه بهتر از یک کامنت 100 کلمه ای نیست و فقط 5 دقیقه طولانی تر است و احتمالا 5 برابر کسل کننده تر!

 

6- محتوا و حرف های نویسنده را میجویم و به شکل دیگری در کامنت می نویسیم

ایا تا به حال با کسی قرار داشته اید که طرف هرچه شما می گفتید را تکرار کند؟

«من به فیلم های اصغر فرهادی علاقه دارم

فرد روبرویی : من هم همین طور.

من غذای چینی خیلی دوست دارم

فرد روبرویی : من هم همین طور.

از روزهای شنبه به شدت بدم می آید

فرد روبرویی : من هم همین طور.

….

از آدمی که آیینه خودم هم باشد خیلی متنفرم .

فرد روبرویی : من هم همین طور !!! »

کامنت هایی که تکرار حرف های نویسنده باشند هم دقیقا به همین اندازه رو اعصاب هستند .

در دنیای وبلاگ نویسی و کامنت گذاری به این نوع کامنت ها کامنت های طوطی وار می گویند.

با این کار کامنت گذاری شما هیچ ارزشی برای مخاطب های دیگر ندارد و هیچ نکته مثبتی به محتوای نویسنده اضافه نمی کند. سوالی را مطرح نمیکند و هیچ ایده ای را به چالش نمی کشد و فقط طوطی وار هر چیزی که نویسنده گفته است را تکرار میکند

 

چگونه یک کامنت خوب بنویسیم ؟ (آناتومی یک کامنت خوب )

حالا که متوجه شدیم چه اشتباهاتی را نباید در زمان کامنت نویسی مرتکب شویم ، بیایید نگاهی هم به آناتومی یک کامنت عالی و خاص بیندازیم.

یک کامنت خوب چگونه شروع می شود؟ چگونه تمام می شود؟ در وسط متن کامنت چه می آید؟

بخش اول  : احوال پرسی دوستانه

باز هم فرض کنید که یکی از دوستان شما فردی را به شما معرفی میکند و برای آشنایی قراری برای شما تنظیم میکند ولی در مورد این فرد هیچ چیزی به شما نمیگوید .

شما سر قرار می روید و به محض دیدن فرد مقابل گل از گل تان میشکفد و حس میکنید او دقیقا همان فردی است که سالها دنبالش بودید.

اما به محض اینکه دست تان را دراز میکنید برای سلام و احوال پرسی و معرفی خودتان او بدون توجه به این کار شما شروع میکند در مورد خودش حرف زدن .

از سیر تا پیاز همه چیز را میگوید و وقت رفتن می شود و یک چیز جالب وجود دارد ، شما همه چیز را درباره او میدانید مثلا اینکه به بادام زمینی حساسیت دارد و نمیخورد یا آخرین تعطیلاتش را چه طور گذرانده است ولی هنوز نمی دانید اسم او چیست و شما با چه کسی در حال صحبت کردن هستید

در مورد کامنت نویسی هم این حالت دقیقا صادق است . اگر شما بدون هیچ سلام و احوال پرسی و معرفی خودتان شروع کنید به حرف زدن طرف مقابل دقیقا همین حس را پیدا میکند .

اگر بدون سلام و احوال پرسی کامنت تان را شروع کنید مخاطب فکر میکند این کامنت را یک ربات نوشته است.

اگر شما امید دارید تا توجه وبلاگ نویس را جلب کنید و ارتباطی را آغاز کنید، با رفتاری مودبانه و خوب باید شروع کنید .

بنابراین، به آنها سلام کنید.

احوال پرسی کنید.

آنها را با نامشان صدا کنید.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

این یکی خیلی راحت است و نیازی به توضیح ندارد، صفحه را بالا ببرید و نام نویسنده را پیدا کنید. اگر شما خیلی کلمات را اشتباه می نویسید، بهتر است همین جا اسم را کپی کنید و داخل کامنت بنویسید. سپس سلام و احوال پرسی کنید.

مطمئن باشید تنها چند ثانیه طول می کشد تا کامنت خودتان را به شیوه ای درست آغاز کنید.

 

بخش دوم : تعریف و تمجید صادقانه

کارول آماتو میگوید : « بسیار حس خوبی است که یک نویسنده نتیجه ساعت ها مطالعه و محتوا نویسی اش را ببیند و میوه ی زحماتش به بار بنشیند. »

وقتی سر قرار می روید و یا می خواهید با یک فردی ارتباطی را شروع کنید مشخصا در ظاهر یا شخصیت او دنبال چیزی میگردید که از او تعریف کنید و حس خوب بودن را به او انتقال بدهید( البته اگر آدم حسود و خسیسی در تعریف کردن از دیگران نیستید )

مثلا می توانید بگویید “وای، در این لباس فوق العاده شده ای .” ، « چه قدر مهربون و دوست داشتنی هستی » ، «  چه صدای دلنشینی داری » یا…

در مورد کامنت نویسی هم شما دقیقا باید این مورد را رعایت کنید . حواستان باشد که شما انتخاب کرده اید که در وبلاگ آن فرد باشید . شما انتخاب کرده اید تا به جای محتواهای دیگر پست او را بخوانید. پس حتما دلیلی داشته اید که می خواهید در آن زمان و از میان هزاران وبلاگ نویس، با آن فرد ارتباط برقرار کنید.

احتمالا شما از او خوشتان آمده و سبک محتوا نویسی او را می پسندید

بنابراین، از او تعریف کنید …

به او بگویید چقدر از خواندن محتوای او لذت برده اید …

روزشان را بسازید …

به او بگویید که چه قدر ایده های او توانسته است در پیدا کردن مسیر به شما کمک کند .

پس به طور خلاصه به هر طریقی از آنها تعریف کنید.فقط بایدصادقانه باشد.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

شما می توانید روی شخص نویسنده یا وبلاگ نویس، محتوای او، یا ترکیبی از هر دو تمرکز کنید.

آیا شما طرفدار سبک نوشته های آن نویسنده هستید؟ به آنها بگویید چقدر از نوشته هایشان لذت می برید.

اگر شما روی محتوا تمرکز می کنید، درباره ی موضوع خاصی صحبت کنید که برای شما جالب بوده است. آیا دید شما را نسبت به موضوع تغییر داده است؟ آیا به شما انگیزه ای برای بیرون رفتن و دست به کار شدن داده است؟ آیا دنیای شما را تغییر داده است؟ به آنها بگویید.

نکته: برای اینکه صادق به نظر برسید، از تعریف و تمجید اضافی خودداری کنید. یک تعریف مختصر هم کفایت می کند.معمولا هم بهتر است به جای نویسنده ی وبلاگ روی نوشته تمرکز کنید.

بخش سوم : ارزش مضاعف

کامنت های حرفه ای و با ارزش کامنت هایی هستند که چیزی به محتوایی که نویسنده نوشته و یا تولید کرده است اضافه می کنند . ممکن است نویسنده کامنت یک تجربه ی شخصی را در میان بگذارد، دیدگاهی متفاوت با نویسنده محتوا را در مورد آن موضوع خاص ارائه بدهد و یا مثالی جدید یا سوال با ارزشی را بپرسد.

احوال پرسی با نویسنده و تعریف کردن از او خوب است ولی هیچ کس زمانی که غذای اصلی مزخرف باشد به پیش غذا اهمیت نخواهد داد.

هدف شما این است که با کامنت خود به پست ارزش مضاعف بدهید. اگر کامنت شما به ارزش پست اضافه نکند، تنها باعث هدر دادن وقت همه شده است.

البته محتوای ارزشمند نوشتن هم دقیقا مانند خیلی از مفاهیم انتزاعی مانند خوب بودن و خوشبخت بودن و…میماند که از تکرار زیاد نخ نما شده اند اما هنوز هم هیچ کس نمی داند که برای رسیدن به این هدف ها چه طور باید عمل کند .

پس بهتر است کمی جزئی تر صحبت کنیم و دقیقا بگوییم منظورمان از نوشتن کامنت ارزشمند دقیقا چه چیزی است .

در اینجا یعنی کامنتی بنویسیم که نظر مخاطب هدف ما که به صورت اختصاصی نویسنده متن هست را جلب کند . و برای او مفید ، سرگرم کننده و قابل درک باشد. به بیان دیگر، هر چیزی که باعث شود شما فردی به نظر برسید که ارزش آشنایی دارد .

اما چگونه؟

تکنیک های ارزشمند تر کردن کامنت

1 : دیدگاه های شخصی خود را به اشتراک بگذارید

آیا در محتوای مورد نظر موضوع خاصی نظر شما را جلب کرده است که مدت ها بود علاقه داشتید در مورد آن مطالعه کنید یا از دانش خودتان در آن مورد با کسی صحبت کنید ؟خب چه جایی بهتر از همین کامنت ؟ آیا در حوزه موضوعی که نویسنده این پست انتخاب کرده است خودتان را صاحب نظر می دانید یا ایده خاصی دارید که دوست داشتید با دیگران به اشتراک بگذارید اما دنبال جایی برای ارائه آن بودید ؟ خب چه جایی بهتر از همین کامنت ؟

خلاصه اینکه برای ایجاد ارزش در کامنت یکی از راه ها این است که نظر شخصی خودتان را در مورد موضوعی که نویسنده مطرح کرده است بیان کنید.

وقتی شما دیدگاه شخصی خودتان را منتشر می کنید، وبلاگ نویس ها راحت تر می توانند با شما ارتباط برقرار کنند و شما دیگر فقط یک اسم ناآشنا نیستید که یک کامنتی می گذارد که هر فردی ممکن است بگذارد .شما برای آنها تبدیل به یک کامنت گذار حرفه ای با یک داستان خاص و جذاب می شوید!

اما قبل از هر چیزی باز هم باید حواسمان را جمع کنیم که نقطه نظر شخصی ما نباید به جای کامنت به یک پست 1000 کلمه ای تبدیل شود !

و در کامنت نویسی باید تمام سعی مان را بکنیم که مختصر و مفید بنویسیم .

و الزاما هم نباید این نقطه نظرمان یک یافته علمی ویژه و خاص باشد، فقط همین که نظر شخصی مان را بگوییم کافی است  و البته ممکن است از دید مخاطب های دیگر درست باشد یا نادرست .

مثلا در زیر یکی از مقالات رایتینا یاور مشیرفر که از وبلاگ نویسان حرفه ای است در یکی از کامنت هایش در مورد عادت شخصی اش برای قهوه خوردن در زمان تولید محتوا گفته است  .

شیوه هایی که شما می توانید دیدگاه هایتان را بیان کنید بی شمار است. اما هر چه دیدگاه شما شخصی تر باشد، کامنت شما خاص تر و برجسته تر می شود . هر چه دیدگاه شما خاص تر باشد، کامنت شما بیش تر در یاد خواهد ماند و شما بیش تر به چشم می آیید.

2 : سوالات متفکرانه بپرسید

آیا در محتوا ایده ای مطرح شده است که شما متوجه نشده اید؟ آیا می خواهید نویسنده درباره ی نکته ی مشخصی بیش تر توضیح بدهد؟ آیا این محتوا باعث شده است که سوالی در ذهن شما جرقه بزند؟

پرسیدن سوالات متفکرانه شیوه ای عالی برای برقراری ارتباط است زیرا یک مکالمه ی تک به تک را با نویسنده آغاز می کنید.

شما از او سوالی می پرسید و نویسنده به سوال شما پاسخ می دهد و ممکن است این چرخه چندین بار پشت سر هم دنبال شود و همین مساله قطعا باعث می شود نویسنده در میان کامنت های زیادی که در زیر مقاله یا پستش هست کامنت شما و اسم شما بیشتر در ذهن اش بماند و همین مساله می تواند باعث ایجاد تعامل بیشتر شود .

گاهی اوقات برای کوتاه کردن محتوا، نویسنده به طور کامل به بیان جزییات نمی پردازد . بنابراین، اگر در محتوا اطلاعاتی وجود داشت که شما می خواستید درباره ی آن بیشتر بدانید، نترسید و در یک کامنت سوال خود را بپرسید.

3 : در بحث شرکت کنید

اگر شما می خواهید توجه نویسنده مورد علاقه خودتان یا تولید کننده محتوای مقاله ای که دوست دارید را به کامنت خودتان جلب کنید، باید در بحثی که نویسنده راه انداخته و شروع کننده آن است مشارکت کنید .

چالش هایی که در زیر پست ها و در کامنت های یک پست ایجاد میشود گاهی از خود پست تاثیر گذارتر هستند . البته قطعا شما در تمامی بحث ها و چالش ها باید اخلاق مدار باشید و حرفه ای عمل کنید وگرنه زودتر از چیزی که فکرش را بکنید از بحث کنار گذاشته می شوید و قطعا به جای تاثیر مثبت تاثیر منفی و نفرت نسبت به خودتان یا سایت تان ایجاد میکنید .

شاید نویسنده مقاله مثلا 11 ایده را به اشتراک گذاشته باشد و از مخاطب ها خواسته که اگر ایده ای دارد به عنوان ایده 12 با بقیه به اشتراک بگذارد یا یک موضوع کلی مطرح کرده است و از مخاطب ها خواسته که در بحث شرکت کنند و در مورد جزئیات بیشتر در کامنت ها صحبت شود و شاید هم نویسنده مقاله مثل بسیاری از مقالات رایتینا یک تمرین تشویقی گذاشته است که مخاطب ها تمرین را حل کنند و در بحث شرکت کنند یا …

خلاصه اگر نویسنده به هر دلیلی راه بحث کردن در کامنت ها را برای شما باز گذاشته است بهتر است به عنوان اولین نفر ها در این بحث ها شرکت کنید .

مثل این نمونه ها در رایتینا که حل تمرین مقاله است  :

مشخصا در این شرایط نویسنده محتوا هم از این حالت کاملا راضی است و شما را تحسین میکند و این لطف شما را فراموش نمیکند، چون شما یا هر مخاطب دیگری که کامنت میگذارد و ایده ای می دهد ممکن است باعث شود آنها بعد از مدتی به کمک ایده و نظرات و سوال های شما پست خودشان را به روز کنند.

از طرف دیگر چالش یا بحثی که شما شروع کننده آن هستید قطعا اثر دومینویی دارد و با پاسخ هایی که شما در مورد کامنت تان میگیرید کامنت های پست بیشتر و بیشتر می شود که همین مساله باعث میشود اعتبار مقاله بیشتر و بیشتر شود و قطعا نویسنده های مقالات یا پست ها عاشق این نوع کامنت گذار ها هستند که باعث ارتقای محتوا و مقاله شان و دیده شدن بیشتر می شوند و حتما در فکر جبران این محبت شما می افتد !

 

4 : خداحافظی

همیشه بعد از هر قراری که دو نفر با هم میگذارند دو نفر در پی نشانه ای هستند که ببینند آیا طرف مقابل از آنها خوشش آمده و دوست دارد این ارتباط ادامه دار باشد یا نه .

این نشانه می تواند یک لبخند ساده باشد یا جمله ای شبیه این که« من جمعه این هفته برنامه ای ندارم و اگر دوست داشته باشی می تونیم بریم کوهنوردی» یا اینکه« به من خیلی خوش گذشت و دوست دارم دوباره همو ببینیم.»

به هر صورت بهتر است در پایان هر قراری با پیامی به طرف مقابل نشان بدهید که همه چیز خوب پیش رفته است و دوست دارید این ارتباط ادامه دار باشد ( البته اگر واقعا خوب پیش رفته باشد !)

زمانی هم که در کامنت گذاری شما در انتهای کامنت به نویسنده قول می دهید که پست او را در شبکه های اجتماعی تان منتشر میکنید و او را تگ میکنید قطعا این یک خبر خوب برای هر نویسنده و وبلاگ نویسی است .

به این شکل شما رابطه خودتان را با نویسنده متن بیشتر و طولانی تر میکنید و به او این احساس خوب را میدهید که چون یک متن عالی نوشته است توانسته شما را قانع کند که محتوای او را به اشتراک بگذارید و قطعا اینکار شما را بی جواب نخواهد گذاشت.

چگونه این کار را انجام دهیم ؟

یکی از بهترین راه های قول دادن این است که به نویسنده بگویید شما پست او را در شبکه ی اجتماعی مورد علاقه تان به اشتراک می گذارید. به آنها بگویید که پست آنها آنقدر خوب بوده است که شما راهی جز به اشتراک گذاشتن آن ندارید.

و یا به آنها بگویید که بر می گردید تا محتواهای دیگری که منتشر میکند را بخوانید .

ولی هر قولی که می دهید، حتما سر قولتان بمانید.

پست را همان گونه که قول دادید توییت کنید. پست های دیگر آن وبلاگ نویس را بخوانید و کامنت های بیش تری بگذارید. به عبارت دیگر، هر کاری را که گفتید دقیقا انجام دهید.

و وقتی محتوای مورد نظر را در شبکه ی اجتماعی محبوبتان به اشتراک گذاشتید، حتما آن وبلاگ نویس را تگ کنید و به او نشان بدهید که سر قولتان مانده اید .

 

اصلا چرا باید این همه وقت بگذاریم و زیر پست و محتوای دیگران کامنت بگذاریم ؟

ممکن است تا به اینجای این آموزش بارها از خودتان پرسیده باشید که خب چرا باید این همه وقت بگذارم و زیر پست و محتوای دیگران کامنت بگذارم و به نفع آنها عمل کنم و باعث شوم که در گوگل جایگاه بهتری بگیرند و مخاطب بیشتری داشته باشند ؟آیا ارزشش را دارد؟ آیا زمانی را که صرف یک کامنت می کنیم ارزشش را دارد؟خب، این کاملا بستگی به هدف و دستاوردی دارد که شما پس از کامنت گذاشتن دنبال آن هستید.

آیا شما می خواهید وبلاگ نویس های محبوب و تاثیرگذار شما را ببینند و شما را دنبال کنند؟

آیا می خواهید مخاطب آن سایت یا وبلاگی که در آن کامنت میگذارید شما را ببیند و دنبال تان کند ؟

آیا می خواهید افراد زیادی از سخنوری و حرفه ای بودن شما خوششان بیاید و شما را به سخنرانی  و شرکت در کنفرانس ها دعوت کنند ؟

آیا می خواهید با نوشتن یک کامنت حرفه ای افراد زیادی را جذب قلم و سبک محتوا نویسی تان کنید که بتوانید پروژه های بیشتری در تولید محتوا و کپی رایتینگ بگیرید ؟

آیا می خواهید محتوای تان در وبلاگ و سایت های مشهور منتشر شود ؟ ( وقتی وبلاگ نویس های حرفه ای شما را میبینند قطعا ممکن است از شما به عنوان نویسنده میهمان دعوت کنند که برای آنها بنویسید )

و…

قطعا رسیدن به هیچ کدام از این ها یک شبه اتفاق نمی افتد و الزاما شما با گذاشتن یک کامنت در یک سایت مثل جت از سطح زمین به آسمان نمی روید ، اما کامنت ها می توانند قدم های کوچکی باشند که مرحله به مرحله شما را به اهداف تان نزدیک تر میکنند و اتفاقا بر عکس تاثیری که دارند اغلب هم نادیده گرفته می شوند و همه افراد از کنار آن سرسری رد می شوند و فقط فکر میکنند با نوشتن یک کامنت و نهایتا گذاشتن لینک سایت شان در کامنت مسیر حرفه ای کامنت گذاری را طی کرده اند و همه چیز تمام شده است .

مشخصا شما برای دیده شدن در کامنت های فراوانی که در سایت ها و وبلاگ های مشهور گذاشته می شود باید جوری در کامنت نویسی حرفه ای عمل کنیم که همه و خصوصا صاحب سایت یا نویسنده و وبلاگ نویس انگشت به دهان بمانند و دنبال این باشند که این غول کامنت نویسی چه کسی است ؟

بیایید از کامنت ها به عنوان سکوی پرتابی برای وبلاگ یا سایت مان استفاده کنیم

خب حالا که آناتومی یک کامنت خوب و حرفه ای را یادگرفتید می توانید هدفمندتر از قبل عمل کنید و از همین لحظه و از همین جا زیر همین مقاله آموزشی رایتینا کامنت نویسی حرفه ای و کامنت گذاری هوشمند را با هم تمرین کنیم.من هم به شما قول میدهم حتما به وبلاگ و سایت شما سر بزنم و کامنت نویسی حرفه ای  را تمرین کنم 🙂

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۷ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • ضمن عرض سلام و خسته نباشید. در ابتدا اجازه بدهید تا زحمتی که برای گردآوری این مجموعه کشیدید از شما تشکر بکنم. قطعا نکات خیلی مهم و تاثیر گذاری در آن هست که نمی توان انکار کرد. اما باز اجازه می خواهم تا مطلب دیگری را عنوان کنم. آنهم اینکه در ابتدای مطلب اشاره داشتید که ” کامنت گذاری مانند سوخت جت باعث موفقیت می شود” البته به اختصار، اما در انتها عنوان می کنید که این کار قدم کوچکی است که یک شبه باعث موفقیت نمی شود. از نظر من این دو عبارت تضاد عجیبی ایجاد می کند و مانند پتکی است بر سر خواننده در انتهای مطلب.

  • محمد صمدی اشرفی
    ۱۳۹۹/۰۵/۱۹ ۳:۳۱ ب.ظ

    سلام وقت بخیر .امیدوارم حالتون عالی باشه . من محمد صمدی اشرفی هستم دانشجوی دوره کپی رایتینگ . اولا تشکر میکنم به خاطر سایت خوب و پر محتواتون که به نظرم راهنمای بسیار خوبیه واسه افرادی که میخوان خالق محتوا باشن و به عنوان دانشجو تو حوزه کپی رایتینگ استارت بزنن . راستش مدت زیادی بود که دنبال یه منبع آموزشی خوب میگشتم که بتونم از طریق فضای آنلاین درآمد داشته باشم اما نمیدونستم چطوری نمیدونستم تو کدوم حوزه و نمیدونستم حتی باید از کجا شروع کنم ؟ وقت و هزینه های زیادی هدر دادم که نمیخوام اینجا بهشون بپردازم که وقتتون گرفته شه ، خلاصه تو این سردر گمی و گشت و گذارها اتفاقی با سایت شما آشنا شدم بعد از کمی مطالعه و چرخیدن تو سایت تصمیم گرفتم عضو ویژه باشم و شروع کردم به یادگیری کپی رایتینگ . تو این ۵ ، ۶ روزی که عضو شدم حدود ۷۰ صفحه ی دفترم از مطالب رو نت برداشتم و داشتم ادامه میدادم تا رسیدم به این صفحه که راجع به کامنت نویسی حرفه ای هست. راستش من نه سایت دارم نه وبلاگ و نه صفحه اجتماعی که بخوام نشونتون بدم تا الانم جز انشای دوران مدرسه هیچ مطلب دیگه ای ننوشتم و حتی دیپلم هم نتونستم بگیرم اما احساس میکنم میتونم بنویسم البته چراشو خودمم نمیدونم ولی اینو میدونم که با کمک خدا و همراهی شما میتونم پله پله بیام بالا . خیلی حرف زدم نه ؟ امیدوارم این مطلب به عنوان یه کامنت از طرف یه تازه کار نابلد از نظر شما نمره مثبت گرفته باشه شایدم نه اما من دنبال یه جایی میگشتم بتونم هم خودمو معرفی کنم هم ازتون قدردانی هر چند کوتاه داشته باشم که احساس کردم این صفحه میتونه مناسب باشه . آرزوی موفقیت برای شما ، خودم ، و همه بچه هایی که دارن اینجا خودشون و کسب و کارشون رو ارتقا میدن . ممنونم

    • ناتاشا جعفری
      ۱۳۹۹/۰۵/۲۲ ۵:۲۵ ق.ظ

      سلام . لحظه هاتون سبز و شاد
      من و بچه های تیم مون با خوندن پیام شما کلی انرژی گرفتیم برای تلاش بیشتر و برای هر روز بهتر شدن و مفید تر شدن آموزش هامون تو رایتینا 🙂
      تولید محتوا هیچ محدودیتی به نظر من نداره و شما هم با نوشتن این کامنت نشون دادید که اتفاقا استعداد نوشتن رو هم خیلی خوب دارید .
      مطمئن باشید من هر کمکی از دستم بر بیاد انجام میدم که بتونید تو این راه موفق باشید
      شاد، پیروز و پاینده باشید

  • سلام و عرض خسته نباشید. امیدوارم حالتون خوب باشه مقاله فوق العاده ای بود و به خیلی از نکات مهم در کامنت نویسی اشاره کرده بود که من در سایت های دیگه ندیده بودم واقعا ممنون و خسته نباشید

  • سحر صادقیان
    ۱۴۰۲/۰۳/۲۲ ۱:۳۱ ق.ظ

    سلام و خداقوت، من دانشجوی رشته مطالعات اجتماعی هستم و باید اعتراف کنم که کامنت نویسی خیلی کار دشواریه ممنون که ایده هایی برای کامنت گذاری دادید،درمورد کامنت نویسی علمی در سایت فرانش مطلبی در خصوص کامنت گذاشتن بر مقاله های علمی و درسایت آموزشگاه عکاسی دارالفنون هم به نحوه کامنت های هنری پرداخته اند فکر میکنم تلفیق این سه تا مقاله خیلی مقاله مفیدی باشه.

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

آموزش کامنت نویسی حرفه ای

این روزها همه می دانند که کامنت گذاری در سایت های معتبر می تواند سوخت ِ جت ِ ارتقای سایت و برند شخصی شان باشد، ولی هیچ کس آن را جدی نمی گیرد و دنبال این نیست که یاد بگیرد چه طور می تواند یک کامنت حرفه ای و تاثیر گذار بنویسید .

و نهایتا هم همه فکر می کنند با نوشتن یک کامنت یک خطی ِ رباتی که در انتهای آن هم لینک سایت شان را میگذارند می توانند به هدف شان برسند .

اما خیال شما را همین جا راحت میکنم که با نوشتن این نوع کامنت ها شما به قعر جهنم تولید محتوا می روید.

کامنت گذاری در سایت های معتبر :

  • می تواند باعث ارتقای رتبه سایت شما شود ،
  • می تواند ترافیک سایت تان را بیشتر کند ،
  • میتواند فروش سایت تان را چند برابر کند ،
  • می تواند شما را مشهور تر کند ،
  • می تواند خدمات شما را به مخاطب معرفی کند،
  • می تواند به شما کمک کند که به عنوان تولید کننده محتوا و کپی رایتر پروزه های بیشتری بگیرید،
  • می تواند ….

به شرطی که کامنت نویسی حرفه ای را یاد بگیرید .

من در این مقاله آموزشی رایتینا تصمیم گرفتم در مورد روش کامنت نویسی حرفه ای صحبت کنم و قبل از هر چیزی، در مورد اشتباهاتی که در کامنت نویسی مرتکب می شویم که باعث می شود یک کامنت افتضاح بنویسیم و شبیه دست و پا چلفتی ها در قرار اولشان برای آشنایی بیشتر برای ازدواج باشیم حرف میزنم و

بعد هم به سراغ آناتومی یک کامنت حرفه ای میروم و از سر تا پای آن را با هم بررسی میکنیم و

بعد هم پیشنهادهایی برای کامنت نویسی حرفه ای به شما میدهم که دقیقا چه طور یک کامنت تاثیر گذار بنویسید و

در نهایت هم این تکنیک ها را با هم همین جا تمرین می کنیم .

برای ساده شدن و درک بهتر موضوع هم تمام تکنیک ها و روش ها را به زبان ساده و با یک قرار عاشقانه برای ازدواج مقایسه کردم که همه چیز ملموس تر باشد .

 

چرا کامنت گذارهای دست و پا چلفتی معمولا در قرار اول شان گند می زنند ؟!

اولین کامنتی که ما در سایت یا وبلاگ دیگران منتشر میکنیم دقیقا مانند اولین قرار ما برای آشنایی با فردی برای ازدواج است .

در هر دو مورد شما دوست دارید کاری کنید که طرف مقابل تان از شما خوشش بیاید و دوست داشته باشد رابطه طولانی تری با شما برقرار کند.

قطعا ممکن است دست به شیرین کاری هایی هم بزنید که مثلا به طرف مقابل نشان بدهید که چه قدر برای شما مهم است و چه قدر دوستش دارید ، اما اگر همین رفتار شما ناشیانه باشد قطعا نتیجه ای جز شکست عاطفی ندارد و در نهایت توسط طرف مقابل پس زده می شوید .

پس اگر دوست دارید که صاحب سایت یا وبلاگ مقابل از شما خوشش بیاید و کنجکاو شود که به سایت شما سری بزند و حتی با شما وارد تعامل شود و متقابلا برای تان کامنت بگذارد و حتی جزو فالورهای شما در شبکه های اجتماعی شود نباید مثل دست و پا چلفتی هایی که در قرار اول همیشه گند می زنند رفتار کنید و بالعکس باید خیلی حرفه ای عمل کنید تا طرف مقابل عاشق و شیفته رفتار و شخصیت شما شود .

به همین دلیل شما باید تلاش کنید تا چم و خم کامنت گذاری را به شکلی حرفه ای یاد بگیرید و برای اینکار نیاز دارید که بدانید یک کامنت خوب چه ویژگی هایی دارد.

ولی قبل از هر چیز، بیایید اشتباهات افتضاحی که باعث می شود کامنت ها خوب از آب در نیایند را با هم بررسی کنیم.

 

اشتباهات رایجی که باعث می شوند کامنت های افتضاح بنویسیم

1- از طرف یک شخصیت غیر واقعی و مبهم که وجود خارجی ندارد کامنت می نویسیم

آیا شما وقتی سر قرار می خواهید بروید ماسک می زنید تا چهره تان معلوم نشود ؟

خب پس چرا در کامنت نویسی به جای چهره و شخصیت واقعی خودتان می خواهید از شخصیت فردی که وجود خارجی ندارد استفاده کنید ؟

چرا از طرف آقا و خانم « هیچ کس » کامنت می گذارید ؟

و چرا فکر میکنیم محیط کامنت گذاری دقیقا مثل محیط چت روم های 10-15 سال پیش است که عده ای با اسم و شخصیت ساختگی و مصنوعی وارد میشدند و تمام بخش های شیطانی خودشان را رو میکردند و از این پنهان کاری و رفتن در جسم شخصیت های دیگر لذت می بردند ؟

شما در کامنت گذاری نیاز به تعامل با طرف مقابل تان دارید و اگر این اشتباه را بکنید که از خودتان یک شخصیت خیالی و غیر واقعی بسازید خب پس این تعامل چه می شود ؟

وقتی شما با شخصیت و چهره اصلی خودتان وارد فضای کامنت گذاری می شوید قطعا طرف مقابل به شما اطمینان بیشتری میکند و اعتبار بیشتری برای شما قائل می شود و شما را جدی تر میگیرد .

کامنت نویسی با نام مستعار

2-  با اسم مستعارمی نویسیم

شما خودتان را جای طرف مقابل تان در سایتی که می خواهید در آن کامنت بنویسید بگذارید وقتی با همچین اسم هایی مواجه می شوید چه حسی به شما دست می دهد ؟

خوش بین آبی آسمانی – ابریشم فسفری- زرنگ حنایی- شنل بانو تاج خروسی …. 😆 

نه واقعا شما با دیدن این اسم های مستعار به کامنت طرف مقابل تان توجهی میکنید ؟

مگر شما یک شخصیت سیاسی یا جاسوسی هستید که نباید اسم و رسم واقعی تان مشخص شود ؟

زمانی که شما خودتان را پنهان میکنید چه طور توقع دارید که طرف مقابل دنبال شما بگردد و پیگیر شما باشد و متقابلا برای شما کامنت بگذارد و تعامل بیشتری داشته باشد ؟

پس یکی از اشتباهات رایج در کامنت نویسی که باعث می شود شما نتیجه ای که می خواهید نگیرید استفاده از همین نام های مستعار عجیب و غریب برای ناشناس ماندن است .

 

3-  سعی میکنیم هر جور که شده لینک سایت مان را در جایی از کامنت به زور جا بدهیم

تصور کنید شما با کسی قرار دارید و ناگهان شروع میکنید بی مقدمه از طرف مقابل می پرسید که بیمه عمر دارد یا نه ؟

او سعی می کند بحث را عوض کند و فضا را به سمت رابطه عاطفی ببرد و شما دوباره شروع میکنید از مزایا و سیاست های بیمه ای که کارشناس فروش آن هستید صحبت می کنید.

او قطعا با خودش می گوید: «این اومده سر قرار یا معامله ی فروش و جذب مشتری !»

مشخصا با این کار برای همیشه باید قید ازدواج با طرف مقابل را بزنید و از طرف دیگر هم برعکس تصورتان هیچ وقت نمیتوانید حتی او را به یک مشتری بیمه برای کارتان تبدیل کنید چون قطعا در این شرایط نمیخواهد سر به تنان باشده چه برسد به … !

در مورد کامنت گذاری هم دقیقا همین حالت است .

اگر شما به هر طریق که شده بخواهید لینک سایت تان را در کامنت بچپانید احتمالا صاحب سایت مقابل هم دقیقا مشابه این حس بد را به شما پیدا میکند که شما برای تعامل و ایجاد رابطه دوستی اینجا نیستید و بیشتر برای تبلیغ و گذاشتن لینک سایت تان اینجا هستید .

این رفتار و حرکت یک کار چیپ و سطح پایین به حساب می آید و بیشتر شبیه رفتار سایت های زرد است . اگر همچین کاری بکنید قطعا طرف مقابل اهمیتی نمی دهد که شما چه متنی نوشته اید و شما را کلا نادیده میگیرد یا اصلا کامنت شما را تایید نمیکند که منتشر شود.

 

4-  بدون اینکه محتوا یا مقاله را بخوانیم زیر آن کامنت میگذاریم !

مثلا فرض کنید از طریق آنلاین یا شبکه های اجتماعی یا سایت های همسریابی سرقرار با فردی رفته اید که در صحبت های تلفنی و چت به شما این اطمینان را داده که هر چیزی که لازم است در مورد شما بداند را در پروفایل تان خوانده است و آماده است که یک ارتباط جدی و حضوری را شروع کنید .

ولی وقتی که سرقرار می روید اولین سوالی که از شما می پرسد این است که چه رنگی را دوست دارید یا از چه تفریحی خوشتان می آید ! یا شاید هم سوتی بدتر از این بدهد و به شمایی که در پروفایل تان فریاد زده اید که گیاه خوارید پیشنهاد سفارش یک استیک آبدار و خوشمزه را بدهد !

در مورد کامنت گذاری هم دقیقا همین حالت حکم فرماست .

یعنی اگر شما وقت نگذارید و به صورت کامل و دقیق محتوای مقاله یا پستی که می خواهید زیر آن کامنت بگذارید را نخوانید قطعا سوتی هایی می دهید و دست تان برای طرف مقابل رو میشود که بدون خواندن محتوا کامنت گذاشته اید.

شاید این طور حس کنیم که چون فرد پر مشغله ای هستیم و نمی توانیم وقت برای خواندن محتوا بگذاریم پس چاره ای نداریم . خب اگر این طور است اصلا فکر کامنت گذاری را از باید از سرمان بیرون کنیم چون قطعا بهتر از این است که حرف احمقانه و بی ربطی در کامنت بنویسیم که باعث مسخره شدن مان شود .

5-  زیادی پر حرفی میکنیم

کوین دانکن میگوید : « یک کامنت طولانی، خودش علتی می شود که کامنت شما خوانده نشود. »

برخی افراد عاشق پر حرفی کردن هستند و در مورد هر چیزی که از آنها سوال میکنیم دوست دارند ساعت ها یک طرفه حرف بزنند .

مکالمات یک طرفه در هر کجا و در هر نوعی قطعا بسیار کسل کننده هستند و دقیقا مثل کلاسهای درس یکنواختی میشوند که همه چشم شان به ساعت است که کی کلاس تمام می شود.

این مطلب درباره ی کامنت های طولانی هم دقیقا صدق می کند. البته ممکن است اگر شما بخواهید نقد یا نظری در مورد یک پست و محتوای تخصصی بگذارید خواه ناخواه کامنت تان طولانی شود اما در این مورد هم نباید بگذارید از یک حدی بیشتر شود علاوه بر اینکه در کامنت های معمولی نباید گرفتار کلمات پر کننده و پر حرفی برای طولانی کردن کامنت تان برای بیشتر دیده شدن شوید .

یک کامنت 500 کلمه ای الزاما همیشه بهتر از یک کامنت 100 کلمه ای نیست و فقط 5 دقیقه طولانی تر است و احتمالا 5 برابر کسل کننده تر!

 

6- محتوا و حرف های نویسنده را میجویم و به شکل دیگری در کامنت می نویسیم

ایا تا به حال با کسی قرار داشته اید که طرف هرچه شما می گفتید را تکرار کند؟

«من به فیلم های اصغر فرهادی علاقه دارم

فرد روبرویی : من هم همین طور.

من غذای چینی خیلی دوست دارم

فرد روبرویی : من هم همین طور.

از روزهای شنبه به شدت بدم می آید

فرد روبرویی : من هم همین طور.

….

از آدمی که آیینه خودم هم باشد خیلی متنفرم .

فرد روبرویی : من هم همین طور !!! »

کامنت هایی که تکرار حرف های نویسنده باشند هم دقیقا به همین اندازه رو اعصاب هستند .

در دنیای وبلاگ نویسی و کامنت گذاری به این نوع کامنت ها کامنت های طوطی وار می گویند.

با این کار کامنت گذاری شما هیچ ارزشی برای مخاطب های دیگر ندارد و هیچ نکته مثبتی به محتوای نویسنده اضافه نمی کند. سوالی را مطرح نمیکند و هیچ ایده ای را به چالش نمی کشد و فقط طوطی وار هر چیزی که نویسنده گفته است را تکرار میکند

 

چگونه یک کامنت خوب بنویسیم ؟ (آناتومی یک کامنت خوب )

حالا که متوجه شدیم چه اشتباهاتی را نباید در زمان کامنت نویسی مرتکب شویم ، بیایید نگاهی هم به آناتومی یک کامنت عالی و خاص بیندازیم.

یک کامنت خوب چگونه شروع می شود؟ چگونه تمام می شود؟ در وسط متن کامنت چه می آید؟

بخش اول  : احوال پرسی دوستانه

باز هم فرض کنید که یکی از دوستان شما فردی را به شما معرفی میکند و برای آشنایی قراری برای شما تنظیم میکند ولی در مورد این فرد هیچ چیزی به شما نمیگوید .

شما سر قرار می روید و به محض دیدن فرد مقابل گل از گل تان میشکفد و حس میکنید او دقیقا همان فردی است که سالها دنبالش بودید.

اما به محض اینکه دست تان را دراز میکنید برای سلام و احوال پرسی و معرفی خودتان او بدون توجه به این کار شما شروع میکند در مورد خودش حرف زدن .

از سیر تا پیاز همه چیز را میگوید و وقت رفتن می شود و یک چیز جالب وجود دارد ، شما همه چیز را درباره او میدانید مثلا اینکه به بادام زمینی حساسیت دارد و نمیخورد یا آخرین تعطیلاتش را چه طور گذرانده است ولی هنوز نمی دانید اسم او چیست و شما با چه کسی در حال صحبت کردن هستید

در مورد کامنت نویسی هم این حالت دقیقا صادق است . اگر شما بدون هیچ سلام و احوال پرسی و معرفی خودتان شروع کنید به حرف زدن طرف مقابل دقیقا همین حس را پیدا میکند .

اگر بدون سلام و احوال پرسی کامنت تان را شروع کنید مخاطب فکر میکند این کامنت را یک ربات نوشته است.

اگر شما امید دارید تا توجه وبلاگ نویس را جلب کنید و ارتباطی را آغاز کنید، با رفتاری مودبانه و خوب باید شروع کنید .

بنابراین، به آنها سلام کنید.

احوال پرسی کنید.

آنها را با نامشان صدا کنید.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

این یکی خیلی راحت است و نیازی به توضیح ندارد، صفحه را بالا ببرید و نام نویسنده را پیدا کنید. اگر شما خیلی کلمات را اشتباه می نویسید، بهتر است همین جا اسم را کپی کنید و داخل کامنت بنویسید. سپس سلام و احوال پرسی کنید.

مطمئن باشید تنها چند ثانیه طول می کشد تا کامنت خودتان را به شیوه ای درست آغاز کنید.

 

بخش دوم : تعریف و تمجید صادقانه

کارول آماتو میگوید : « بسیار حس خوبی است که یک نویسنده نتیجه ساعت ها مطالعه و محتوا نویسی اش را ببیند و میوه ی زحماتش به بار بنشیند. »

وقتی سر قرار می روید و یا می خواهید با یک فردی ارتباطی را شروع کنید مشخصا در ظاهر یا شخصیت او دنبال چیزی میگردید که از او تعریف کنید و حس خوب بودن را به او انتقال بدهید( البته اگر آدم حسود و خسیسی در تعریف کردن از دیگران نیستید )

مثلا می توانید بگویید “وای، در این لباس فوق العاده شده ای .” ، « چه قدر مهربون و دوست داشتنی هستی » ، «  چه صدای دلنشینی داری » یا…

در مورد کامنت نویسی هم شما دقیقا باید این مورد را رعایت کنید . حواستان باشد که شما انتخاب کرده اید که در وبلاگ آن فرد باشید . شما انتخاب کرده اید تا به جای محتواهای دیگر پست او را بخوانید. پس حتما دلیلی داشته اید که می خواهید در آن زمان و از میان هزاران وبلاگ نویس، با آن فرد ارتباط برقرار کنید.

احتمالا شما از او خوشتان آمده و سبک محتوا نویسی او را می پسندید

بنابراین، از او تعریف کنید …

به او بگویید چقدر از خواندن محتوای او لذت برده اید …

روزشان را بسازید …

به او بگویید که چه قدر ایده های او توانسته است در پیدا کردن مسیر به شما کمک کند .

پس به طور خلاصه به هر طریقی از آنها تعریف کنید.فقط بایدصادقانه باشد.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

شما می توانید روی شخص نویسنده یا وبلاگ نویس، محتوای او، یا ترکیبی از هر دو تمرکز کنید.

آیا شما طرفدار سبک نوشته های آن نویسنده هستید؟ به آنها بگویید چقدر از نوشته هایشان لذت می برید.

اگر شما روی محتوا تمرکز می کنید، درباره ی موضوع خاصی صحبت کنید که برای شما جالب بوده است. آیا دید شما را نسبت به موضوع تغییر داده است؟ آیا به شما انگیزه ای برای بیرون رفتن و دست به کار شدن داده است؟ آیا دنیای شما را تغییر داده است؟ به آنها بگویید.

نکته: برای اینکه صادق به نظر برسید، از تعریف و تمجید اضافی خودداری کنید. یک تعریف مختصر هم کفایت می کند.معمولا هم بهتر است به جای نویسنده ی وبلاگ روی نوشته تمرکز کنید.

بخش سوم : ارزش مضاعف

کامنت های حرفه ای و با ارزش کامنت هایی هستند که چیزی به محتوایی که نویسنده نوشته و یا تولید کرده است اضافه می کنند . ممکن است نویسنده کامنت یک تجربه ی شخصی را در میان بگذارد، دیدگاهی متفاوت با نویسنده محتوا را در مورد آن موضوع خاص ارائه بدهد و یا مثالی جدید یا سوال با ارزشی را بپرسد.

احوال پرسی با نویسنده و تعریف کردن از او خوب است ولی هیچ کس زمانی که غذای اصلی مزخرف باشد به پیش غذا اهمیت نخواهد داد.

هدف شما این است که با کامنت خود به پست ارزش مضاعف بدهید. اگر کامنت شما به ارزش پست اضافه نکند، تنها باعث هدر دادن وقت همه شده است.

البته محتوای ارزشمند نوشتن هم دقیقا مانند خیلی از مفاهیم انتزاعی مانند خوب بودن و خوشبخت بودن و…میماند که از تکرار زیاد نخ نما شده اند اما هنوز هم هیچ کس نمی داند که برای رسیدن به این هدف ها چه طور باید عمل کند .

پس بهتر است کمی جزئی تر صحبت کنیم و دقیقا بگوییم منظورمان از نوشتن کامنت ارزشمند دقیقا چه چیزی است .

در اینجا یعنی کامنتی بنویسیم که نظر مخاطب هدف ما که به صورت اختصاصی نویسنده متن هست را جلب کند . و برای او مفید ، سرگرم کننده و قابل درک باشد. به بیان دیگر، هر چیزی که باعث شود شما فردی به نظر برسید که ارزش آشنایی دارد .

اما چگونه؟

تکنیک های ارزشمند تر کردن کامنت

1 : دیدگاه های شخصی خود را به اشتراک بگذارید

آیا در محتوای مورد نظر موضوع خاصی نظر شما را جلب کرده است که مدت ها بود علاقه داشتید در مورد آن مطالعه کنید یا از دانش خودتان در آن مورد با کسی صحبت کنید ؟خب چه جایی بهتر از همین کامنت ؟ آیا در حوزه موضوعی که نویسنده این پست انتخاب کرده است خودتان را صاحب نظر می دانید یا ایده خاصی دارید که دوست داشتید با دیگران به اشتراک بگذارید اما دنبال جایی برای ارائه آن بودید ؟ خب چه جایی بهتر از همین کامنت ؟

خلاصه اینکه برای ایجاد ارزش در کامنت یکی از راه ها این است که نظر شخصی خودتان را در مورد موضوعی که نویسنده مطرح کرده است بیان کنید.

وقتی شما دیدگاه شخصی خودتان را منتشر می کنید، وبلاگ نویس ها راحت تر می توانند با شما ارتباط برقرار کنند و شما دیگر فقط یک اسم ناآشنا نیستید که یک کامنتی می گذارد که هر فردی ممکن است بگذارد .شما برای آنها تبدیل به یک کامنت گذار حرفه ای با یک داستان خاص و جذاب می شوید!

اما قبل از هر چیزی باز هم باید حواسمان را جمع کنیم که نقطه نظر شخصی ما نباید به جای کامنت به یک پست 1000 کلمه ای تبدیل شود !

و در کامنت نویسی باید تمام سعی مان را بکنیم که مختصر و مفید بنویسیم .

و الزاما هم نباید این نقطه نظرمان یک یافته علمی ویژه و خاص باشد، فقط همین که نظر شخصی مان را بگوییم کافی است  و البته ممکن است از دید مخاطب های دیگر درست باشد یا نادرست .

مثلا در زیر یکی از مقالات رایتینا یاور مشیرفر که از وبلاگ نویسان حرفه ای است در یکی از کامنت هایش در مورد عادت شخصی اش برای قهوه خوردن در زمان تولید محتوا گفته است  .

شیوه هایی که شما می توانید دیدگاه هایتان را بیان کنید بی شمار است. اما هر چه دیدگاه شما شخصی تر باشد، کامنت شما خاص تر و برجسته تر می شود . هر چه دیدگاه شما خاص تر باشد، کامنت شما بیش تر در یاد خواهد ماند و شما بیش تر به چشم می آیید.

2 : سوالات متفکرانه بپرسید

آیا در محتوا ایده ای مطرح شده است که شما متوجه نشده اید؟ آیا می خواهید نویسنده درباره ی نکته ی مشخصی بیش تر توضیح بدهد؟ آیا این محتوا باعث شده است که سوالی در ذهن شما جرقه بزند؟

پرسیدن سوالات متفکرانه شیوه ای عالی برای برقراری ارتباط است زیرا یک مکالمه ی تک به تک را با نویسنده آغاز می کنید.

شما از او سوالی می پرسید و نویسنده به سوال شما پاسخ می دهد و ممکن است این چرخه چندین بار پشت سر هم دنبال شود و همین مساله قطعا باعث می شود نویسنده در میان کامنت های زیادی که در زیر مقاله یا پستش هست کامنت شما و اسم شما بیشتر در ذهن اش بماند و همین مساله می تواند باعث ایجاد تعامل بیشتر شود .

گاهی اوقات برای کوتاه کردن محتوا، نویسنده به طور کامل به بیان جزییات نمی پردازد . بنابراین، اگر در محتوا اطلاعاتی وجود داشت که شما می خواستید درباره ی آن بیشتر بدانید، نترسید و در یک کامنت سوال خود را بپرسید.

3 : در بحث شرکت کنید

اگر شما می خواهید توجه نویسنده مورد علاقه خودتان یا تولید کننده محتوای مقاله ای که دوست دارید را به کامنت خودتان جلب کنید، باید در بحثی که نویسنده راه انداخته و شروع کننده آن است مشارکت کنید .

چالش هایی که در زیر پست ها و در کامنت های یک پست ایجاد میشود گاهی از خود پست تاثیر گذارتر هستند . البته قطعا شما در تمامی بحث ها و چالش ها باید اخلاق مدار باشید و حرفه ای عمل کنید وگرنه زودتر از چیزی که فکرش را بکنید از بحث کنار گذاشته می شوید و قطعا به جای تاثیر مثبت تاثیر منفی و نفرت نسبت به خودتان یا سایت تان ایجاد میکنید .

شاید نویسنده مقاله مثلا 11 ایده را به اشتراک گذاشته باشد و از مخاطب ها خواسته که اگر ایده ای دارد به عنوان ایده 12 با بقیه به اشتراک بگذارد یا یک موضوع کلی مطرح کرده است و از مخاطب ها خواسته که در بحث شرکت کنند و در مورد جزئیات بیشتر در کامنت ها صحبت شود و شاید هم نویسنده مقاله مثل بسیاری از مقالات رایتینا یک تمرین تشویقی گذاشته است که مخاطب ها تمرین را حل کنند و در بحث شرکت کنند یا …

خلاصه اگر نویسنده به هر دلیلی راه بحث کردن در کامنت ها را برای شما باز گذاشته است بهتر است به عنوان اولین نفر ها در این بحث ها شرکت کنید .

مثل این نمونه ها در رایتینا که حل تمرین مقاله است  :

مشخصا در این شرایط نویسنده محتوا هم از این حالت کاملا راضی است و شما را تحسین میکند و این لطف شما را فراموش نمیکند، چون شما یا هر مخاطب دیگری که کامنت میگذارد و ایده ای می دهد ممکن است باعث شود آنها بعد از مدتی به کمک ایده و نظرات و سوال های شما پست خودشان را به روز کنند.

از طرف دیگر چالش یا بحثی که شما شروع کننده آن هستید قطعا اثر دومینویی دارد و با پاسخ هایی که شما در مورد کامنت تان میگیرید کامنت های پست بیشتر و بیشتر می شود که همین مساله باعث میشود اعتبار مقاله بیشتر و بیشتر شود و قطعا نویسنده های مقالات یا پست ها عاشق این نوع کامنت گذار ها هستند که باعث ارتقای محتوا و مقاله شان و دیده شدن بیشتر می شوند و حتما در فکر جبران این محبت شما می افتد !

 

4 : خداحافظی

همیشه بعد از هر قراری که دو نفر با هم میگذارند دو نفر در پی نشانه ای هستند که ببینند آیا طرف مقابل از آنها خوشش آمده و دوست دارد این ارتباط ادامه دار باشد یا نه .

این نشانه می تواند یک لبخند ساده باشد یا جمله ای شبیه این که« من جمعه این هفته برنامه ای ندارم و اگر دوست داشته باشی می تونیم بریم کوهنوردی» یا اینکه« به من خیلی خوش گذشت و دوست دارم دوباره همو ببینیم.»

به هر صورت بهتر است در پایان هر قراری با پیامی به طرف مقابل نشان بدهید که همه چیز خوب پیش رفته است و دوست دارید این ارتباط ادامه دار باشد ( البته اگر واقعا خوب پیش رفته باشد !)

زمانی هم که در کامنت گذاری شما در انتهای کامنت به نویسنده قول می دهید که پست او را در شبکه های اجتماعی تان منتشر میکنید و او را تگ میکنید قطعا این یک خبر خوب برای هر نویسنده و وبلاگ نویسی است .

به این شکل شما رابطه خودتان را با نویسنده متن بیشتر و طولانی تر میکنید و به او این احساس خوب را میدهید که چون یک متن عالی نوشته است توانسته شما را قانع کند که محتوای او را به اشتراک بگذارید و قطعا اینکار شما را بی جواب نخواهد گذاشت.

چگونه این کار را انجام دهیم ؟

یکی از بهترین راه های قول دادن این است که به نویسنده بگویید شما پست او را در شبکه ی اجتماعی مورد علاقه تان به اشتراک می گذارید. به آنها بگویید که پست آنها آنقدر خوب بوده است که شما راهی جز به اشتراک گذاشتن آن ندارید.

و یا به آنها بگویید که بر می گردید تا محتواهای دیگری که منتشر میکند را بخوانید .

ولی هر قولی که می دهید، حتما سر قولتان بمانید.

پست را همان گونه که قول دادید توییت کنید. پست های دیگر آن وبلاگ نویس را بخوانید و کامنت های بیش تری بگذارید. به عبارت دیگر، هر کاری را که گفتید دقیقا انجام دهید.

و وقتی محتوای مورد نظر را در شبکه ی اجتماعی محبوبتان به اشتراک گذاشتید، حتما آن وبلاگ نویس را تگ کنید و به او نشان بدهید که سر قولتان مانده اید .

 

اصلا چرا باید این همه وقت بگذاریم و زیر پست و محتوای دیگران کامنت بگذاریم ؟

ممکن است تا به اینجای این آموزش بارها از خودتان پرسیده باشید که خب چرا باید این همه وقت بگذارم و زیر پست و محتوای دیگران کامنت بگذارم و به نفع آنها عمل کنم و باعث شوم که در گوگل جایگاه بهتری بگیرند و مخاطب بیشتری داشته باشند ؟آیا ارزشش را دارد؟ آیا زمانی را که صرف یک کامنت می کنیم ارزشش را دارد؟خب، این کاملا بستگی به هدف و دستاوردی دارد که شما پس از کامنت گذاشتن دنبال آن هستید.

آیا شما می خواهید وبلاگ نویس های محبوب و تاثیرگذار شما را ببینند و شما را دنبال کنند؟

آیا می خواهید مخاطب آن سایت یا وبلاگی که در آن کامنت میگذارید شما را ببیند و دنبال تان کند ؟

آیا می خواهید افراد زیادی از سخنوری و حرفه ای بودن شما خوششان بیاید و شما را به سخنرانی  و شرکت در کنفرانس ها دعوت کنند ؟

آیا می خواهید با نوشتن یک کامنت حرفه ای افراد زیادی را جذب قلم و سبک محتوا نویسی تان کنید که بتوانید پروژه های بیشتری در تولید محتوا و کپی رایتینگ بگیرید ؟

آیا می خواهید محتوای تان در وبلاگ و سایت های مشهور منتشر شود ؟ ( وقتی وبلاگ نویس های حرفه ای شما را میبینند قطعا ممکن است از شما به عنوان نویسنده میهمان دعوت کنند که برای آنها بنویسید )

و…

قطعا رسیدن به هیچ کدام از این ها یک شبه اتفاق نمی افتد و الزاما شما با گذاشتن یک کامنت در یک سایت مثل جت از سطح زمین به آسمان نمی روید ، اما کامنت ها می توانند قدم های کوچکی باشند که مرحله به مرحله شما را به اهداف تان نزدیک تر میکنند و اتفاقا بر عکس تاثیری که دارند اغلب هم نادیده گرفته می شوند و همه افراد از کنار آن سرسری رد می شوند و فقط فکر میکنند با نوشتن یک کامنت و نهایتا گذاشتن لینک سایت شان در کامنت مسیر حرفه ای کامنت گذاری را طی کرده اند و همه چیز تمام شده است .

مشخصا شما برای دیده شدن در کامنت های فراوانی که در سایت ها و وبلاگ های مشهور گذاشته می شود باید جوری در کامنت نویسی حرفه ای عمل کنیم که همه و خصوصا صاحب سایت یا نویسنده و وبلاگ نویس انگشت به دهان بمانند و دنبال این باشند که این غول کامنت نویسی چه کسی است ؟

بیایید از کامنت ها به عنوان سکوی پرتابی برای وبلاگ یا سایت مان استفاده کنیم

خب حالا که آناتومی یک کامنت خوب و حرفه ای را یادگرفتید می توانید هدفمندتر از قبل عمل کنید و از همین لحظه و از همین جا زیر همین مقاله آموزشی رایتینا کامنت نویسی حرفه ای و کامنت گذاری هوشمند را با هم تمرین کنیم.من هم به شما قول میدهم حتما به وبلاگ و سایت شما سر بزنم و کامنت نویسی حرفه ای  را تمرین کنم 🙂

۷ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • ضمن عرض سلام و خسته نباشید. در ابتدا اجازه بدهید تا زحمتی که برای گردآوری این مجموعه کشیدید از شما تشکر بکنم. قطعا نکات خیلی مهم و تاثیر گذاری در آن هست که نمی توان انکار کرد. اما باز اجازه می خواهم تا مطلب دیگری را عنوان کنم. آنهم اینکه در ابتدای مطلب اشاره داشتید که ” کامنت گذاری مانند سوخت جت باعث موفقیت می شود” البته به اختصار، اما در انتها عنوان می کنید که این کار قدم کوچکی است که یک شبه باعث موفقیت نمی شود. از نظر من این دو عبارت تضاد عجیبی ایجاد می کند و مانند پتکی است بر سر خواننده در انتهای مطلب.

  • محمد صمدی اشرفی
    ۱۳۹۹/۰۵/۱۹ ۳:۳۱ ب.ظ

    سلام وقت بخیر .امیدوارم حالتون عالی باشه . من محمد صمدی اشرفی هستم دانشجوی دوره کپی رایتینگ . اولا تشکر میکنم به خاطر سایت خوب و پر محتواتون که به نظرم راهنمای بسیار خوبیه واسه افرادی که میخوان خالق محتوا باشن و به عنوان دانشجو تو حوزه کپی رایتینگ استارت بزنن . راستش مدت زیادی بود که دنبال یه منبع آموزشی خوب میگشتم که بتونم از طریق فضای آنلاین درآمد داشته باشم اما نمیدونستم چطوری نمیدونستم تو کدوم حوزه و نمیدونستم حتی باید از کجا شروع کنم ؟ وقت و هزینه های زیادی هدر دادم که نمیخوام اینجا بهشون بپردازم که وقتتون گرفته شه ، خلاصه تو این سردر گمی و گشت و گذارها اتفاقی با سایت شما آشنا شدم بعد از کمی مطالعه و چرخیدن تو سایت تصمیم گرفتم عضو ویژه باشم و شروع کردم به یادگیری کپی رایتینگ . تو این ۵ ، ۶ روزی که عضو شدم حدود ۷۰ صفحه ی دفترم از مطالب رو نت برداشتم و داشتم ادامه میدادم تا رسیدم به این صفحه که راجع به کامنت نویسی حرفه ای هست. راستش من نه سایت دارم نه وبلاگ و نه صفحه اجتماعی که بخوام نشونتون بدم تا الانم جز انشای دوران مدرسه هیچ مطلب دیگه ای ننوشتم و حتی دیپلم هم نتونستم بگیرم اما احساس میکنم میتونم بنویسم البته چراشو خودمم نمیدونم ولی اینو میدونم که با کمک خدا و همراهی شما میتونم پله پله بیام بالا . خیلی حرف زدم نه ؟ امیدوارم این مطلب به عنوان یه کامنت از طرف یه تازه کار نابلد از نظر شما نمره مثبت گرفته باشه شایدم نه اما من دنبال یه جایی میگشتم بتونم هم خودمو معرفی کنم هم ازتون قدردانی هر چند کوتاه داشته باشم که احساس کردم این صفحه میتونه مناسب باشه . آرزوی موفقیت برای شما ، خودم ، و همه بچه هایی که دارن اینجا خودشون و کسب و کارشون رو ارتقا میدن . ممنونم

    • ناتاشا جعفری
      ۱۳۹۹/۰۵/۲۲ ۵:۲۵ ق.ظ

      سلام . لحظه هاتون سبز و شاد
      من و بچه های تیم مون با خوندن پیام شما کلی انرژی گرفتیم برای تلاش بیشتر و برای هر روز بهتر شدن و مفید تر شدن آموزش هامون تو رایتینا 🙂
      تولید محتوا هیچ محدودیتی به نظر من نداره و شما هم با نوشتن این کامنت نشون دادید که اتفاقا استعداد نوشتن رو هم خیلی خوب دارید .
      مطمئن باشید من هر کمکی از دستم بر بیاد انجام میدم که بتونید تو این راه موفق باشید
      شاد، پیروز و پاینده باشید

  • سلام و عرض خسته نباشید. امیدوارم حالتون خوب باشه مقاله فوق العاده ای بود و به خیلی از نکات مهم در کامنت نویسی اشاره کرده بود که من در سایت های دیگه ندیده بودم واقعا ممنون و خسته نباشید

  • سحر صادقیان
    ۱۴۰۲/۰۳/۲۲ ۱:۳۱ ق.ظ

    سلام و خداقوت، من دانشجوی رشته مطالعات اجتماعی هستم و باید اعتراف کنم که کامنت نویسی خیلی کار دشواریه ممنون که ایده هایی برای کامنت گذاری دادید،درمورد کامنت نویسی علمی در سایت فرانش مطلبی در خصوص کامنت گذاشتن بر مقاله های علمی و درسایت آموزشگاه عکاسی دارالفنون هم به نحوه کامنت های هنری پرداخته اند فکر میکنم تلفیق این سه تا مقاله خیلی مقاله مفیدی باشه.

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست