چگونه ولاگری موفق باشیم؟ راه و رسم ولاگینگ Vlogging

  1. خانه
  2. بازاریابی محتوا
  3. چگونه ولاگری موفق باشیم؟ راه و رسم ولاگینگ Vlogging

کسی که در دنیای تولید محتوا و بازاریابی کار و زندگی می کند معنی این آمارهای عظیم را بهتر از بقیه می فهمد:

  • 400 ساعت ویدئو در هر دقیقه در یوتیوب بارگزاری می شود.
  • بازدید روزانه آپارات 180 میلیون دقیقه است.

و …

این آمارها یعنی ساختن ویدئو و ولاگینگ هنوز پتانسیل بسیار زیادی برای رشد دارد و شما می توانید برای معرفی و رشد کسب و کار، ساختن برند شخصی از آن استفاده کنند.

دوباره برویم سراغ آمارها:

59 ٪ کاربران ترجیج می دهند که به جای متن، ویدئو ببیند اگر هر دوتای آنها دریک صفحه وجود داشته باشند.

مخاطبان 89 ٪زمان خود را در سایت هایی که ویدئو بارگزاری می کنند، صرف می کنند.

صفحه اصلی که ویدئو در آن بارگزاری شده 20 ٪ تعامل مخاطب با سایت را افزایش می دهد.

64 ٪ از مخاطبان بعد از دیدن ویدئوی مربوط به محصول، تمایل بیشتری به خرید آن دارند.

در 70 درصد گزارش های حرفه ای بازاریابی اعتقاد بر این است که ویدئو نقش بهتری در تبدیل مخاطب به مشتری دارد.

هر کاربر بعد از ورود به آپارات به طور متوسط 4.6 ویدئو می بیند و بعد از آن خارج می شود.

سرمایه گذاری بر روی ویدئو ها به خاطر افزایش میزان مصرف آنها در حال رشد است. روزی 5 میلیارد بازدید روزانه در یوتیوب و 36 میلیون مخاطب منحصر به فرد ماهانه در آپارات هر صاحب کسب و کاری را وسوسه می کند که وارد این بازار بزرگ مصرف شود و خودش را مطرح کند.

شاید ورود به این بازار به راحتی چند سال پیش نباشد اما استفاده از ویدئو و ولاگینگ در استراتژی بازاریابی محتوای شما خیلی بیشتر از گذشته اهمیت دارد.

تعدادی دلیل!

اول، فیلم یکی از بهترین و مؤثرترین راه ها برای آشنایی افراد با شماست.

وقتی مخاطبان شما را می بینند، مغز آنها تصوری از شما ایجاد می کند که به اعتماد سازی کمک می کند. شما فقط یک خالق محتوای ناشناس نیستید که تلاش می کنید تجارت خود را توسعه بدهید. شما یک شخص واقعی هستید.

دوم، استفاده از ویدئو برای به دست آوردن اطلاعات، روشی است که مخاطبان آن را ترجیح می دهند، آمار می گوید، آنها 2.6 برابر بیشتر درصفحات وب با ویدئو در مقایسه با بدون ویدئو زمان می گذرانند.

سوم، فیلم تأثیر بسیار مثبتی بر تجربه کاربر و به همین دلیل سئو دارد. یک ویدئو در سایت می تواند 157٪ ترافیک ارگانیک را افزایش دهد.

شک نکنید!

قدرت ویدئو انکار نشدنی است.

 

همه این آمارها و تعریف ها این سؤال را ایجاد می کند:

چگونه می توانید تبدیل به یک ویلاگر موفق شوید؟

قبل از هر چیز چند تعریف:

ویلاگینگ از ترکیب دو واژه ویدئو و بلاگینگ به دست آمده است.

Video + Blogging = Vlogging

به ساده ترین شکل همان نوشتن پست های وبلاگ اما به صورت ویدئویی. در این ویدئو ها ممکن است از آمارها، عکس ها و نوشته ها هم استفاده شود اما پایه و اساس ولاگ، ویدئو است که در آن ویلاگر مقابل دوربین در مورد موضوعی آموزش یا اطلاعات می دهد.

در این مقاله به معرفی عمده مراحل مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک vlogger موفق می پردازیم.

مرحله اول:

برای ویدئوهایتان مفهومی مشترک داشته باشید

داشتن یک ایده برای ساختن یک ویدئو مثل داشتن یک موضوع برای نوشتن یک مقاله است.

——-> اگه اصولا با ایده پیدا کردن و ایده ساختن مشکل دارید، این دوره میتونه برایتون مفید باشه –—–>

همانطور که احتمالاً حدس می زنید، با یک ایده تنها نمی توانید کار زیادی پیش ببرید و در ویلاگینگ به ویدئوهای سریالی نیاز دارید که مفهومی مشترک داشته باشند و به صورت ادامه دار تولید و منتشر شوند.

ویلاگینگ، مانند هر شکل دیگری از بازاریابی محتوا ، نیاز به یک استراتژی بلند مدت دارد.

در اینجا یک سؤال وجود دارد:

” می خواهم به مخاطبان خود چه چیزی انتقال دهم؟”

از موضوعاتی که به آنها علاقه دارید و در آنها تخصص دارید، شروع کنید و در مورد مفهوم مشترک ویدئوهایتان تصمیم بگیرید. اگر مفهوم خوبی برای عرضه کردن پیدا کنید جواب دادن به سوالات بعدی و طراحی جزئیات ساده تر خواهد شد.

از چه قالبی استفاده خواهید کرد؟ باید از مردم گزارش تهیه کنید؟ یا باید به صورت مستقیم توی دوربین حرف بزنید؟

می توانید چه چیزی را با ویدئو به مخاطب بگویید که با متن نمی شود؟

قصد دارید چند ویدئو بسازید؟ چقدر وقت می توانید به آنها اختصاص دهید؟

بعد از تعیین اینها برنامه بلند مدت خود را مستند کنید.

واقعیت این است که مخاطبان باید ثبات و تداوم شما را ببیند تا در کانال یوتیوب یا آپارات شما عضو شوند. اگر فیلم های تصادفی و پراکنده تهیه کنید، قانع کردن مخاطب برای پیروی از شما سخت تر خواهد بود.

محتوای ویدیوی شما همان چیزی است که موفقیت شما را تعیین می کند.

مرحله دوم:

کیفیت فیلم ها را بیشتر کنید

ساختن ویدئو حرفه ای کار پیچیده ای است. وقتی که به گروه های فیلم برداری و کارهایی که برای ضبط و تدوین یک فیلم باید انجام شود کمی فکر کنید ممکن است بی خیال ساختن ویدئو شوید.

حق دارید

اما

افرادی که قصد دارند ویدیوی شما را تماشا کنند، انتظار دیدن فیلمی از استیون اسپیلبرگ را ندارند. اکثر مخاطبانی که دنبال دیدن ویدئو هایی از این دست هستند می فهمند که ویلاگ چیست. اما این بدان معنی نیست که شما نباید به کیفیت اهمیت دهید. کیفیت هنوز هم بسیار مهم است.

میزان آپلود و دانلود ویدئوهای با کیفیت بالا در آپارات 3 برابر شده است!

خوشبختانه تجهیزاتی که می توانید از آنها استفاده کنید روز به روز در حال پیشرفت هستند و نیاز به تجهیزات خیلی پیچیده ای نخواهید داشت. این کارها را انجام دهید تا کیفیت را بالا ببرید.

یک دوربین و سه پایه بگیرید

ممکن است وسوسه شوید که از گوشی هوشمندتان خود استفاده کنید.

و صادقانه بگویم ، دوربین ها در تلفن های هوشمند در طول سال ها شگفت انگیز شده اند. احتمالاً از قبل، عکس ها و فیلم های بسیار خوبی با آنها گرفته اید.

اما استفاده از دوربین گوشی های هوشمند به دلایل زیر برای ولاگینگ مشکل است:

  • نصب آنها روی سه پایه و ثابت نگه داشتن شان سخت است
  • از نظر عمق تصویر بسیار محدود هستند
  • منوی فیلم برداری و عکاسی محدودی دارند

درست است که فیلم های سلفی برای مواردی مانند استوری های اینستاگرام خیلی مناسب هستند، ولی در نظر داشته باشید که استوری های اینستاگرام می توانند بخشی از استراتژی ویدیوی شما باشند اما نباید پایه و اساس آن باشند.

پیشنهاد ما این است که از دوربین های DSLR استفاده کنید. این دوربین ها حالت فیلم برداری هم دارند، گزینه های بیشتری برای فیلم برداری در اختیار شما قرار می دهند. حتما نیاز نیست که تصویری با کیفیت 4K تهیه کنید، قرار نیست مستند راز بقا در مورد شکار گاوهای آفریقایی بسازید!

دوربینی که قابلیت فیلم برداری با کیفیت HD دارد هم کافی است.

می توانید از میز یا هر سطح دیگری برای ثابت نگه داشتن دوربین استفاده کنید اما سه پایه چیز دیگری است. برای مخاطب هیچ چیز بدتر از دیدن تصویر لرزان شما نیست. کسی علاقه ای به دیدن ویدئویی که مدام چپ و راست می شود ندارد.

انواع مختلف سه پایه موجود است، با توجه به بودجه و ویدئویی که قرار است بسازید یکی را انتخاب کنید.

 

میکروفون بگیرید

صدای عالی برای هر ویدئویی لازم است. شنوایی یکی از حس های اصلی ما است و % زیادی از اطلاعاتی که از محیط به دست می آوریم از طریق صداست. شما قرار است در ویدئوها حرف بزنید. خودتان را جای مخاطبی بگذارید که مجبور است صدای کامپیوتر یا موبایلش را تا آخرین درجه بالا ببرد و همزمان گوشش را تیز کند تا بشنود. چقدر این وضعیت را ادامه می دهید و ویدئوها را ادامه می دهید؟

انواع میکروفون های یقیه ای، پایه ای و استودیویی در بازار موجود است، با توجه به بودجه تان یکی را انتخاب کنید. به میکروفون های روی دوربین ها و گوشی ها اکتفا نکنید، صدای عالی نقش بسیار زیادی در موفقیت استراتژی شما دارد.

از نور پردازی استفاده کنید

می خواهید تصویری مثل متهمان داشته باشید که در تاریکی رو به دوربین حرف می زنند؟

مطمئنا نه.

نورپردازی در کیفیت ویدئوها و ارتباط مخاطب با شما تاثیر بسیاری دارد. برای این کار حتما نیاز به تجهیزات گران قیمت نورپردازی نیست. می توانید از لامپ های معمولی برای این کار استفاده کنید. منابع بسیار زیادی در اینترنت برای یادگرفتن نورپردازی وجود دارد. ویلاگرهای زیادی که در مورد یاد دادن عکاسی ویدئو تولید می کنند، نورپردازی را هم به صورت کامل درس می دهند. می توانید با یک تیر دو نشان را بزنید هم نورپردازی یاد بگیرید هم ولاگینگ.

قاعده های کلی که در این مورد وجود دارد این است که هر چه تصویر شما روشن تر باشد، بهتر است. با استفاده از نور و تشکیل سایه در زمینه پشت تصویر خودتان را از پس زمینه جدا کنید، این طوری خیلی حرفه ای به نظر خواهید رسید.

گریم کنید

مسلما بیننده دوست دارد کسی که در مقابلش نشسته و در مورد چیزی حرف می زند سر و وضعی و معقول داشته باشد. آراستگی اینجا خیلی به شما کمک می کند. لازم نیست کار عجیب و غریبی انجام دهید یا مثل برد پیت به نظر برسید. خودتان باشید اما مرتب و آراسته.

یک نکته فنی در این مورد وجود دارد. چربی روی پوست ممکن است مقدار زیادی از نور را برگرداند و این نمایش خوبی در ویدئو ندارد. قسمت هایی که ممکن است براق دیده شوند. چند بار نورپردازی را امتحان کنید و میزان مناسب نور را تنظیم کنید. اگر باز هم برق زدید از پودرهایی که مخصوص این کار هستند استفاده کنید. آنها چربی پوست را می گیرند و صورتتان در تصویر یک دست دیده خواهد شد.

ویرایش کنید

تا دلتان بخواهد نرم افزار ویرایش ویدئو وجود دارد. یکی از آنها را یاد بگیرید و ویدئوهای ضبط شده تان را ویرایش کنید. همه موارد بالا را می توانید با ویرایش درست کنید، نور را کم و زیاد کنید، براقی را کم کنید، تپق ها را حذف کنید و …

اما این نباید باعث شود که موقع ضبط فیلم تمام تلاش تان را برای داشتن بالاترین کیفیت انجام ندهید.

تا می توانید محتوا تولید کنید

حتی اگر از همه ویدئوهایتان استفاده نکردید باز هم ادامه دهید و ویدئو ضبط کنید. هر چه بیشتر تمرین کنید بهتر یاد خواهید گرفت، به اشتباه هایتان پی می برید و از خلاقیت تان بهتر و بیشتر استفاده می کنید پس ادامه دهید.

اگربرای بار اول نتیجه آن چیزی که می خواستید نشد دوباره انجامش بدهید، مداومت در این کار بسیار مهم است.

 

خب تا اینجا کمی در مورد قسمت ساخت فیلم و نکاتی که باید در نظر بگیرید می دانید اما تازه رسیده ایم به قسمت سخت کار.

 

چگونه مخاطبان را به دیدن ویدئوها ترغیب کنیم؟

وقتی در حال ساختن ویدئو ها هستید همه چیز در کنترل شماست، موضوع ویدئوها، نورپردازی، زمان ویدئو، گریم و … حتی بعد از آن هم می توانید در مورد زمان انتشار ویدئو و کانال های انتشار آن تصمیم بگیرید. یوتیوب یا آپارات؟ اینستاگرام و …

اما از اینجا به بعد دیگر نمی توانید روی دیده شدن ویدئو کنترلی داشته باشید. نمی توانید مخاطبان را مجبور کنید که ویدئوهایتان را ببینند. نمی توانید تک تک آنها را پیدا کنید و با تهدید و تطمیع بازدید ویدئوها را بیشتر و بیشتر کنید.

کاری که در این مرحله از شما ساخته اشت جلب توجه مخاطب است.

واقعیت این است که گرفتن توجه مخاطب بین این همه ویدئویی که منتشر می شوند کار دشواری است اما شدنی است. می توانید کارهای زیر را برای جلب توجه مخاطب انجام دهید:

یک تصویر کوچک جالب ایجاد کنید (Thumbnail)

ویدئوها معمولا در نتایج جستجو به صورت تصویرهای ثابتی نمایش داده می شوند که مخاطبان باید روی آنها کلیک کنند. این اولین برخورد آنها با ویدئوی شما است. تصویر ثابتی که شبیه عکس است. از این فرصت استفاده کنید و برای گرفتن توجه مخاطبان در این برخورد عکسی طراحی کنید. عکسی که به اندازه کافی بر انگیزاننده باشد. از تصاویر مناسب با موضوع استفاده کنید. از فونت هایی با کنتراست بالا با زمینه استفاده کنید تا به مخاطب به صورت فشرده بگویید ویدئوی شما در مورد چه چیزی است.

به نمونه زیر از گری وایرنچوک Gary Vaynerchuk در یوتیوب نگاه کنید. این قطعه در فیلم نمایش داده نمی شود اما به عنوان تصویر ابتدایی در نتایج نشان داده می شود. از عنوان غافل نشوید، حتما از آن استفاده کنید.

thumbnail

 

با یک جستجوی ساده در اینترنت خواهید فهمید چطور این تصویر را اضافه کنید.

thumbnail

 

فیلم خود را برای جستجو بهینه کنید

منظور فقط بهینه سازی برای گوگل نیست. یوتیوب دومین موتور جستجوی جهان است، آمار بازدیدها از آپارات را هم که قبلا دیدید. باید برای این ها هم بهینه سازی انجام دهید.

برای این بهینه سازی باید روی توضیحات ویدئو کار کنید.

توضیحی حداقل با 250 کلمه برای موضوع ویدئو بنویسید. در جمله های ابتدایی توضیح از کلمات کلیدی ویدئو استفاده کنید و در کل متن حداقل در 3 تا 4 جمله کلمات کلیدی را بیاورید.

عنوان ویدئو را با کلمات کلیدی شروع کنید

در این مرحله می توانید از تگ ها هم استفاده کنید. تگ ها باعث می شود ویدئوی شما در نتایج جستجوی موضوعات مرتبط با آن نمایش داده شود.

یادتان نرود که امکان به اشتراک گذاری ویدئوها را به مخاطبان بدهید. این کار تاثیر زیادی در دیده شدن ویدئوی شما خواهد داشت.

برای تبلیغ سایر فیلم های خود از صفحه های پایان استفاده کنید

کسی که ویدئوی شما را تا آخر نگاه می کند یعنی به موضوع و ارائه شما علاقه مند است. زمان طلایی همین لحظه است. همین جا است که باید او را بگیرید و نگذارید که دیگر ادامه ندهد.

اینجا از صفحه های پایانی استفاده کنید. می توانید در این مرحله تکه هایی از ویدئوهای دیگرتان را نمایش دهید. این کار سابقه شما را در مقابل مخاطب قرار می دهد. بر اساس اعلام خود آپارات هر مخاطب به طور متوسط بعد از دیدن 4.6 ویدئو از آپارات خارج می شود. باید از این آمار به نفع خودتان استفاده کنید. از مخاطب بخواهید در صورت علاقه مندی بقیه ویدئوها را هم ببیند، این کار علاوه بر بالا بردن تعداد بازدید امکان تبدیل را زیاد می کنید.

از تنظیمات خود یوتیوب یا آپارات برای این کار استفاده کنید.

از افراد بخواهید که  در کانال شما عضو شوند

هدف نهایی یک ولاگر افزایش اعضای کانال است. عضو شدن در کانال یعنی اینکه مخاطبان از ویدئوی شما خوششان آمده است، آن را سودمند و جالب می دانند و می خواهند بیشتر در مورد موضوع و در مورد شما بدانند. آنها امیدوارند که ویدئوهای بهتری از شما ببینند.

از این گذشته ، رسانه ها و برند ها به دنبال همکاری با ولاگرها هستند و تعداد اعضای کانال و مخاطبان گزینه بسیار مهمی برای این همکاری است. مخاطب بیشتر یعنی دیده شدن بیشتر و جلب توجه بیشتر، همان چیزی که آنها در به در دنبال آنند.

مطمئن شوید که دکمه اشتراک خود را در همه جا قرار داده اید. فقط دکمه اشتراک یوتیوب یا آپارات نه، بلکه همه شبکه های اجتماعی خودتان را آنجا تبلیغ کنید.

 

خب تا اینجا چی گفتیم ؟

ویدئو بلاگینگ رفته رفته طرفداران بیشتری پیدا می کند، شاید دور از ذهن نباشد که روزی یوتیوب جای گوگل را بگیرد و برترین موتور جستجوی دنیا شود. همین حالا و در همین سال هایی که ولاگینگ در حال رشد است باید با آن همراه شوید و محتوای ویدئویی تولید کنید. برنامه بازاریابی محتوایی شما مطمئنا به آن نیاز پیدا خواهد کرد. هیچ زمانی مثل الان وجود ندارد. افکار خود را سازماندهی کنید ، بنشینید و ایده ای برای یک سری ویدیو ایجاد کنید.

فیلم شما باید چیزی را به بیننده اعم از اطلاعات یا آموزشی یا سرگرمی ارائه دهد.سپس آن فیلم را با بالاترین کیفیتی که زمان و بودجه شما اجازه می دهد، تهیه کنید.

در مورد اصول فیلم سازی، نورپردازی و گریم مطالعه کنید.

در نهایت، فراموش نکنید که ویدیوی خود را جلوی چشم افراد قرار دهید.شما می توانید بهترین ویدئویی را که جهان تاکنون دیده اید، تهیه کنید، اما این شما را به یک ولاگر vlogger موفق تبدیل نمی کند.

تمرین جایزه دار

چه مفاهیمی در کسب و کار شما وجود دارد که می توانید از آنها برای ساختن ویدئوهای سریالی استفاده کنید؟ ایده هایتان برای جذاب شدن ویدئوها چه چیزهایی هستند؟ ویدئویی کوتاه از خودتان ضبط کنید و در مورد این مفاهیم و ایده ها حرف بزنید. ما مشتاق دیدن آنها هستیم.

جایزه : ورود رایگان به پله اول دوره یادگیری تولید محتوا

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

چگونه ولاگری موفق باشیم؟ راه و رسم ولاگینگ Vlogging

کسی که در دنیای تولید محتوا و بازاریابی کار و زندگی می کند معنی این آمارهای عظیم را بهتر از بقیه می فهمد:

  • 400 ساعت ویدئو در هر دقیقه در یوتیوب بارگزاری می شود.
  • بازدید روزانه آپارات 180 میلیون دقیقه است.

و …

این آمارها یعنی ساختن ویدئو و ولاگینگ هنوز پتانسیل بسیار زیادی برای رشد دارد و شما می توانید برای معرفی و رشد کسب و کار، ساختن برند شخصی از آن استفاده کنند.

دوباره برویم سراغ آمارها:

59 ٪ کاربران ترجیج می دهند که به جای متن، ویدئو ببیند اگر هر دوتای آنها دریک صفحه وجود داشته باشند.

مخاطبان 89 ٪زمان خود را در سایت هایی که ویدئو بارگزاری می کنند، صرف می کنند.

صفحه اصلی که ویدئو در آن بارگزاری شده 20 ٪ تعامل مخاطب با سایت را افزایش می دهد.

64 ٪ از مخاطبان بعد از دیدن ویدئوی مربوط به محصول، تمایل بیشتری به خرید آن دارند.

در 70 درصد گزارش های حرفه ای بازاریابی اعتقاد بر این است که ویدئو نقش بهتری در تبدیل مخاطب به مشتری دارد.

هر کاربر بعد از ورود به آپارات به طور متوسط 4.6 ویدئو می بیند و بعد از آن خارج می شود.

سرمایه گذاری بر روی ویدئو ها به خاطر افزایش میزان مصرف آنها در حال رشد است. روزی 5 میلیارد بازدید روزانه در یوتیوب و 36 میلیون مخاطب منحصر به فرد ماهانه در آپارات هر صاحب کسب و کاری را وسوسه می کند که وارد این بازار بزرگ مصرف شود و خودش را مطرح کند.

شاید ورود به این بازار به راحتی چند سال پیش نباشد اما استفاده از ویدئو و ولاگینگ در استراتژی بازاریابی محتوای شما خیلی بیشتر از گذشته اهمیت دارد.

تعدادی دلیل!

اول، فیلم یکی از بهترین و مؤثرترین راه ها برای آشنایی افراد با شماست.

وقتی مخاطبان شما را می بینند، مغز آنها تصوری از شما ایجاد می کند که به اعتماد سازی کمک می کند. شما فقط یک خالق محتوای ناشناس نیستید که تلاش می کنید تجارت خود را توسعه بدهید. شما یک شخص واقعی هستید.

دوم، استفاده از ویدئو برای به دست آوردن اطلاعات، روشی است که مخاطبان آن را ترجیح می دهند، آمار می گوید، آنها 2.6 برابر بیشتر درصفحات وب با ویدئو در مقایسه با بدون ویدئو زمان می گذرانند.

سوم، فیلم تأثیر بسیار مثبتی بر تجربه کاربر و به همین دلیل سئو دارد. یک ویدئو در سایت می تواند 157٪ ترافیک ارگانیک را افزایش دهد.

شک نکنید!

قدرت ویدئو انکار نشدنی است.

 

همه این آمارها و تعریف ها این سؤال را ایجاد می کند:

چگونه می توانید تبدیل به یک ویلاگر موفق شوید؟

قبل از هر چیز چند تعریف:

ویلاگینگ از ترکیب دو واژه ویدئو و بلاگینگ به دست آمده است.

Video + Blogging = Vlogging

به ساده ترین شکل همان نوشتن پست های وبلاگ اما به صورت ویدئویی. در این ویدئو ها ممکن است از آمارها، عکس ها و نوشته ها هم استفاده شود اما پایه و اساس ولاگ، ویدئو است که در آن ویلاگر مقابل دوربین در مورد موضوعی آموزش یا اطلاعات می دهد.

در این مقاله به معرفی عمده مراحل مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک vlogger موفق می پردازیم.

مرحله اول:

برای ویدئوهایتان مفهومی مشترک داشته باشید

داشتن یک ایده برای ساختن یک ویدئو مثل داشتن یک موضوع برای نوشتن یک مقاله است.

——-> اگه اصولا با ایده پیدا کردن و ایده ساختن مشکل دارید، این دوره میتونه برایتون مفید باشه –—–>

همانطور که احتمالاً حدس می زنید، با یک ایده تنها نمی توانید کار زیادی پیش ببرید و در ویلاگینگ به ویدئوهای سریالی نیاز دارید که مفهومی مشترک داشته باشند و به صورت ادامه دار تولید و منتشر شوند.

ویلاگینگ، مانند هر شکل دیگری از بازاریابی محتوا ، نیاز به یک استراتژی بلند مدت دارد.

در اینجا یک سؤال وجود دارد:

” می خواهم به مخاطبان خود چه چیزی انتقال دهم؟”

از موضوعاتی که به آنها علاقه دارید و در آنها تخصص دارید، شروع کنید و در مورد مفهوم مشترک ویدئوهایتان تصمیم بگیرید. اگر مفهوم خوبی برای عرضه کردن پیدا کنید جواب دادن به سوالات بعدی و طراحی جزئیات ساده تر خواهد شد.

از چه قالبی استفاده خواهید کرد؟ باید از مردم گزارش تهیه کنید؟ یا باید به صورت مستقیم توی دوربین حرف بزنید؟

می توانید چه چیزی را با ویدئو به مخاطب بگویید که با متن نمی شود؟

قصد دارید چند ویدئو بسازید؟ چقدر وقت می توانید به آنها اختصاص دهید؟

بعد از تعیین اینها برنامه بلند مدت خود را مستند کنید.

واقعیت این است که مخاطبان باید ثبات و تداوم شما را ببیند تا در کانال یوتیوب یا آپارات شما عضو شوند. اگر فیلم های تصادفی و پراکنده تهیه کنید، قانع کردن مخاطب برای پیروی از شما سخت تر خواهد بود.

محتوای ویدیوی شما همان چیزی است که موفقیت شما را تعیین می کند.

مرحله دوم:

کیفیت فیلم ها را بیشتر کنید

ساختن ویدئو حرفه ای کار پیچیده ای است. وقتی که به گروه های فیلم برداری و کارهایی که برای ضبط و تدوین یک فیلم باید انجام شود کمی فکر کنید ممکن است بی خیال ساختن ویدئو شوید.

حق دارید

اما

افرادی که قصد دارند ویدیوی شما را تماشا کنند، انتظار دیدن فیلمی از استیون اسپیلبرگ را ندارند. اکثر مخاطبانی که دنبال دیدن ویدئو هایی از این دست هستند می فهمند که ویلاگ چیست. اما این بدان معنی نیست که شما نباید به کیفیت اهمیت دهید. کیفیت هنوز هم بسیار مهم است.

میزان آپلود و دانلود ویدئوهای با کیفیت بالا در آپارات 3 برابر شده است!

خوشبختانه تجهیزاتی که می توانید از آنها استفاده کنید روز به روز در حال پیشرفت هستند و نیاز به تجهیزات خیلی پیچیده ای نخواهید داشت. این کارها را انجام دهید تا کیفیت را بالا ببرید.

یک دوربین و سه پایه بگیرید

ممکن است وسوسه شوید که از گوشی هوشمندتان خود استفاده کنید.

و صادقانه بگویم ، دوربین ها در تلفن های هوشمند در طول سال ها شگفت انگیز شده اند. احتمالاً از قبل، عکس ها و فیلم های بسیار خوبی با آنها گرفته اید.

اما استفاده از دوربین گوشی های هوشمند به دلایل زیر برای ولاگینگ مشکل است:

  • نصب آنها روی سه پایه و ثابت نگه داشتن شان سخت است
  • از نظر عمق تصویر بسیار محدود هستند
  • منوی فیلم برداری و عکاسی محدودی دارند

درست است که فیلم های سلفی برای مواردی مانند استوری های اینستاگرام خیلی مناسب هستند، ولی در نظر داشته باشید که استوری های اینستاگرام می توانند بخشی از استراتژی ویدیوی شما باشند اما نباید پایه و اساس آن باشند.

پیشنهاد ما این است که از دوربین های DSLR استفاده کنید. این دوربین ها حالت فیلم برداری هم دارند، گزینه های بیشتری برای فیلم برداری در اختیار شما قرار می دهند. حتما نیاز نیست که تصویری با کیفیت 4K تهیه کنید، قرار نیست مستند راز بقا در مورد شکار گاوهای آفریقایی بسازید!

دوربینی که قابلیت فیلم برداری با کیفیت HD دارد هم کافی است.

می توانید از میز یا هر سطح دیگری برای ثابت نگه داشتن دوربین استفاده کنید اما سه پایه چیز دیگری است. برای مخاطب هیچ چیز بدتر از دیدن تصویر لرزان شما نیست. کسی علاقه ای به دیدن ویدئویی که مدام چپ و راست می شود ندارد.

انواع مختلف سه پایه موجود است، با توجه به بودجه و ویدئویی که قرار است بسازید یکی را انتخاب کنید.

 

میکروفون بگیرید

صدای عالی برای هر ویدئویی لازم است. شنوایی یکی از حس های اصلی ما است و % زیادی از اطلاعاتی که از محیط به دست می آوریم از طریق صداست. شما قرار است در ویدئوها حرف بزنید. خودتان را جای مخاطبی بگذارید که مجبور است صدای کامپیوتر یا موبایلش را تا آخرین درجه بالا ببرد و همزمان گوشش را تیز کند تا بشنود. چقدر این وضعیت را ادامه می دهید و ویدئوها را ادامه می دهید؟

انواع میکروفون های یقیه ای، پایه ای و استودیویی در بازار موجود است، با توجه به بودجه تان یکی را انتخاب کنید. به میکروفون های روی دوربین ها و گوشی ها اکتفا نکنید، صدای عالی نقش بسیار زیادی در موفقیت استراتژی شما دارد.

از نور پردازی استفاده کنید

می خواهید تصویری مثل متهمان داشته باشید که در تاریکی رو به دوربین حرف می زنند؟

مطمئنا نه.

نورپردازی در کیفیت ویدئوها و ارتباط مخاطب با شما تاثیر بسیاری دارد. برای این کار حتما نیاز به تجهیزات گران قیمت نورپردازی نیست. می توانید از لامپ های معمولی برای این کار استفاده کنید. منابع بسیار زیادی در اینترنت برای یادگرفتن نورپردازی وجود دارد. ویلاگرهای زیادی که در مورد یاد دادن عکاسی ویدئو تولید می کنند، نورپردازی را هم به صورت کامل درس می دهند. می توانید با یک تیر دو نشان را بزنید هم نورپردازی یاد بگیرید هم ولاگینگ.

قاعده های کلی که در این مورد وجود دارد این است که هر چه تصویر شما روشن تر باشد، بهتر است. با استفاده از نور و تشکیل سایه در زمینه پشت تصویر خودتان را از پس زمینه جدا کنید، این طوری خیلی حرفه ای به نظر خواهید رسید.

گریم کنید

مسلما بیننده دوست دارد کسی که در مقابلش نشسته و در مورد چیزی حرف می زند سر و وضعی و معقول داشته باشد. آراستگی اینجا خیلی به شما کمک می کند. لازم نیست کار عجیب و غریبی انجام دهید یا مثل برد پیت به نظر برسید. خودتان باشید اما مرتب و آراسته.

یک نکته فنی در این مورد وجود دارد. چربی روی پوست ممکن است مقدار زیادی از نور را برگرداند و این نمایش خوبی در ویدئو ندارد. قسمت هایی که ممکن است براق دیده شوند. چند بار نورپردازی را امتحان کنید و میزان مناسب نور را تنظیم کنید. اگر باز هم برق زدید از پودرهایی که مخصوص این کار هستند استفاده کنید. آنها چربی پوست را می گیرند و صورتتان در تصویر یک دست دیده خواهد شد.

ویرایش کنید

تا دلتان بخواهد نرم افزار ویرایش ویدئو وجود دارد. یکی از آنها را یاد بگیرید و ویدئوهای ضبط شده تان را ویرایش کنید. همه موارد بالا را می توانید با ویرایش درست کنید، نور را کم و زیاد کنید، براقی را کم کنید، تپق ها را حذف کنید و …

اما این نباید باعث شود که موقع ضبط فیلم تمام تلاش تان را برای داشتن بالاترین کیفیت انجام ندهید.

تا می توانید محتوا تولید کنید

حتی اگر از همه ویدئوهایتان استفاده نکردید باز هم ادامه دهید و ویدئو ضبط کنید. هر چه بیشتر تمرین کنید بهتر یاد خواهید گرفت، به اشتباه هایتان پی می برید و از خلاقیت تان بهتر و بیشتر استفاده می کنید پس ادامه دهید.

اگربرای بار اول نتیجه آن چیزی که می خواستید نشد دوباره انجامش بدهید، مداومت در این کار بسیار مهم است.

 

خب تا اینجا کمی در مورد قسمت ساخت فیلم و نکاتی که باید در نظر بگیرید می دانید اما تازه رسیده ایم به قسمت سخت کار.

 

چگونه مخاطبان را به دیدن ویدئوها ترغیب کنیم؟

وقتی در حال ساختن ویدئو ها هستید همه چیز در کنترل شماست، موضوع ویدئوها، نورپردازی، زمان ویدئو، گریم و … حتی بعد از آن هم می توانید در مورد زمان انتشار ویدئو و کانال های انتشار آن تصمیم بگیرید. یوتیوب یا آپارات؟ اینستاگرام و …

اما از اینجا به بعد دیگر نمی توانید روی دیده شدن ویدئو کنترلی داشته باشید. نمی توانید مخاطبان را مجبور کنید که ویدئوهایتان را ببینند. نمی توانید تک تک آنها را پیدا کنید و با تهدید و تطمیع بازدید ویدئوها را بیشتر و بیشتر کنید.

کاری که در این مرحله از شما ساخته اشت جلب توجه مخاطب است.

واقعیت این است که گرفتن توجه مخاطب بین این همه ویدئویی که منتشر می شوند کار دشواری است اما شدنی است. می توانید کارهای زیر را برای جلب توجه مخاطب انجام دهید:

یک تصویر کوچک جالب ایجاد کنید (Thumbnail)

ویدئوها معمولا در نتایج جستجو به صورت تصویرهای ثابتی نمایش داده می شوند که مخاطبان باید روی آنها کلیک کنند. این اولین برخورد آنها با ویدئوی شما است. تصویر ثابتی که شبیه عکس است. از این فرصت استفاده کنید و برای گرفتن توجه مخاطبان در این برخورد عکسی طراحی کنید. عکسی که به اندازه کافی بر انگیزاننده باشد. از تصاویر مناسب با موضوع استفاده کنید. از فونت هایی با کنتراست بالا با زمینه استفاده کنید تا به مخاطب به صورت فشرده بگویید ویدئوی شما در مورد چه چیزی است.

به نمونه زیر از گری وایرنچوک Gary Vaynerchuk در یوتیوب نگاه کنید. این قطعه در فیلم نمایش داده نمی شود اما به عنوان تصویر ابتدایی در نتایج نشان داده می شود. از عنوان غافل نشوید، حتما از آن استفاده کنید.

thumbnail

 

با یک جستجوی ساده در اینترنت خواهید فهمید چطور این تصویر را اضافه کنید.

thumbnail

 

فیلم خود را برای جستجو بهینه کنید

منظور فقط بهینه سازی برای گوگل نیست. یوتیوب دومین موتور جستجوی جهان است، آمار بازدیدها از آپارات را هم که قبلا دیدید. باید برای این ها هم بهینه سازی انجام دهید.

برای این بهینه سازی باید روی توضیحات ویدئو کار کنید.

توضیحی حداقل با 250 کلمه برای موضوع ویدئو بنویسید. در جمله های ابتدایی توضیح از کلمات کلیدی ویدئو استفاده کنید و در کل متن حداقل در 3 تا 4 جمله کلمات کلیدی را بیاورید.

عنوان ویدئو را با کلمات کلیدی شروع کنید

در این مرحله می توانید از تگ ها هم استفاده کنید. تگ ها باعث می شود ویدئوی شما در نتایج جستجوی موضوعات مرتبط با آن نمایش داده شود.

یادتان نرود که امکان به اشتراک گذاری ویدئوها را به مخاطبان بدهید. این کار تاثیر زیادی در دیده شدن ویدئوی شما خواهد داشت.

برای تبلیغ سایر فیلم های خود از صفحه های پایان استفاده کنید

کسی که ویدئوی شما را تا آخر نگاه می کند یعنی به موضوع و ارائه شما علاقه مند است. زمان طلایی همین لحظه است. همین جا است که باید او را بگیرید و نگذارید که دیگر ادامه ندهد.

اینجا از صفحه های پایانی استفاده کنید. می توانید در این مرحله تکه هایی از ویدئوهای دیگرتان را نمایش دهید. این کار سابقه شما را در مقابل مخاطب قرار می دهد. بر اساس اعلام خود آپارات هر مخاطب به طور متوسط بعد از دیدن 4.6 ویدئو از آپارات خارج می شود. باید از این آمار به نفع خودتان استفاده کنید. از مخاطب بخواهید در صورت علاقه مندی بقیه ویدئوها را هم ببیند، این کار علاوه بر بالا بردن تعداد بازدید امکان تبدیل را زیاد می کنید.

از تنظیمات خود یوتیوب یا آپارات برای این کار استفاده کنید.

از افراد بخواهید که  در کانال شما عضو شوند

هدف نهایی یک ولاگر افزایش اعضای کانال است. عضو شدن در کانال یعنی اینکه مخاطبان از ویدئوی شما خوششان آمده است، آن را سودمند و جالب می دانند و می خواهند بیشتر در مورد موضوع و در مورد شما بدانند. آنها امیدوارند که ویدئوهای بهتری از شما ببینند.

از این گذشته ، رسانه ها و برند ها به دنبال همکاری با ولاگرها هستند و تعداد اعضای کانال و مخاطبان گزینه بسیار مهمی برای این همکاری است. مخاطب بیشتر یعنی دیده شدن بیشتر و جلب توجه بیشتر، همان چیزی که آنها در به در دنبال آنند.

مطمئن شوید که دکمه اشتراک خود را در همه جا قرار داده اید. فقط دکمه اشتراک یوتیوب یا آپارات نه، بلکه همه شبکه های اجتماعی خودتان را آنجا تبلیغ کنید.

 

خب تا اینجا چی گفتیم ؟

ویدئو بلاگینگ رفته رفته طرفداران بیشتری پیدا می کند، شاید دور از ذهن نباشد که روزی یوتیوب جای گوگل را بگیرد و برترین موتور جستجوی دنیا شود. همین حالا و در همین سال هایی که ولاگینگ در حال رشد است باید با آن همراه شوید و محتوای ویدئویی تولید کنید. برنامه بازاریابی محتوایی شما مطمئنا به آن نیاز پیدا خواهد کرد. هیچ زمانی مثل الان وجود ندارد. افکار خود را سازماندهی کنید ، بنشینید و ایده ای برای یک سری ویدیو ایجاد کنید.

فیلم شما باید چیزی را به بیننده اعم از اطلاعات یا آموزشی یا سرگرمی ارائه دهد.سپس آن فیلم را با بالاترین کیفیتی که زمان و بودجه شما اجازه می دهد، تهیه کنید.

در مورد اصول فیلم سازی، نورپردازی و گریم مطالعه کنید.

در نهایت، فراموش نکنید که ویدیوی خود را جلوی چشم افراد قرار دهید.شما می توانید بهترین ویدئویی را که جهان تاکنون دیده اید، تهیه کنید، اما این شما را به یک ولاگر vlogger موفق تبدیل نمی کند.

تمرین جایزه دار

چه مفاهیمی در کسب و کار شما وجود دارد که می توانید از آنها برای ساختن ویدئوهای سریالی استفاده کنید؟ ایده هایتان برای جذاب شدن ویدئوها چه چیزهایی هستند؟ ویدئویی کوتاه از خودتان ضبط کنید و در مورد این مفاهیم و ایده ها حرف بزنید. ما مشتاق دیدن آنها هستیم.

جایزه : ورود رایگان به پله اول دوره یادگیری تولید محتوا

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست