محتوای سبز چیست ؟ ( روش های تولید + انواع محتوای سبز +هشدارها + ایده ها )

  1. خانه
  2. بازاریابی محتوا
  3. محتوای سبز چیست ؟ ( روش های تولید + انواع محتوای سبز +هشدارها + ایده ها )

تا به حال، اصطلاح محتوای سبز به گوش‌تان خورده است؟

معنای آن را می‌دانید؟

تولید آن به استراتژی بازاریابی محتوای‌تان کمک می‌کند؟

یادتان باشد که شما می‌توانید با محتوا جادو کنید . پس اگر به دنبال ایجاد ترافیک بالا برای وبسایت و بسترهای تولید محتوایی خود هستید باید با انواع راه‌کارها و محتوایی که شما را به بازدید بالا می‌رساند به خوبی آشنا باشید. محتوای سبز از جمله مواردی است که باید با آن آشنا شوید. با ما همراه باشید تا برای‌تان بگوییم که محتوای همیشه سبز چیست و چطور یک محتوای همیشه سبز بنویسیم ؟

محتوای سبز چیست؟

محتوای سبز به معنای محتوایی سئومحور و بهینه‌سازی شده برای موتورهای جستجو است که به طور مداوم معنا و ارزش خود را در جستجوی مخاطبان حفظ می‌کند و تازه و کاربردی باقی می‌ماند. تمام مطالبی که در سطح فضای مجازی وجود دارند، سبز محسوب نمی‌شوند. هر چند که بعد از انتشار آنها، دیگر خبری از ناپدید شدن نیست و همواره هر محتوایی می‌تواند در بستری که منتشر شده است تا ابد باقی بماند اما ماجرای محتوای سبز کاملا فرق می‌کند.

محتوای همیشه سبز در تمام مدتی که حضور دارد در میان جستجویان کاربران قرار دارد و کهنگی و منسوخ شدن در کارش نیست. در واقع، با گذر زمان از ارزش محتوای همیشه سبز کاسته نمی‌شود و درباره چیزی صحبت می‌کند که مدام در میان پرسش‌های مخاطبان و کاربران گوناگون است.

انواع قالب‌ها برای تولید محتوای سبز کدام ها هستند؟

از جمله قالب‌های متداولی که برای نوشتن محتوای سبز استفاده می‌شود به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • تولید محتوا به شکل فهرست‌وار؛
  • ارائه توصیه‌ها در محتوای تولیدی؛
  • بررسی ویژگی‌های محصولات مختلف؛
  • تولید ویدئوها درباره موضوعات مختلف.

استفاده از این قالب‌ها باعث نمی‌شود که محتوای تولیدی‌تان به شکل خودکار به محتوای سبز بدل شود. اما به طور کلی، این قالب‌ها برای تولید محتوای سبزی که مدام قابلیت رجوع و استفاده دارد، نسبت به شکل‌های دیگر کاربرد بیشتری دارد. مثلا زمانی که یک ویدئو درباره شیوه عوض کردن لاستیک خودرو تهیه می‌کنید، این محتوا از قابلیت سبز شدن برخوردار است.

چون در حال آموزش مطلبی است که مداوما کاربرد دارد و همواره افرادی وجود دارند که در جستجوی رسیدن به پاسخ سوالات‌شان در این زمینه هستند و می‌خواهند کار تعویض تایر خودرو را یاد بگیرند.

حالا که گفتیم منظور از محتوای سبز چیست و با آن آشنا شدید، بهتر است به سراغ پاسخی برای این پرسش برویم؛ چطور یک محتوای همیشه سبز بنویسیم ؟

 

برای تولید محتوای سبز باید چه چیزهایی را رعایت کنیم ؟

برای تولید محتوای سبز بهتر است، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • مدام به پرسش‌هایی پاسخ بدهید که کاربران به طور معمول با آنها مواجه هستند؛
  • توصیه‌هایی برای انجام کارهای متداولی داشته باشید که کاربران برای انجام‌شان نیاز به راهنمایی دارند؛
  • مفاهیم و موضوعاتی را برای مخاطب توضیح بدهید که کمی گیج‌کننده هستند و مخاطب دوست دارد درباره آنها از گمراهی بیرون بیاید و یاد بگیرد که ماجرا از چه قرار است.

اگر دوست دارید که به طور دقیق‌تر متوجه شوید، محتوای سبز به چه شکل می‌تواند باشد، نگاهی به مثال‌های زیر هم خالی از لطف نخواهد بود. مثلا موارد زیر از جمله محتواهای سبزی هستند که در بستر فضای مجازی تولید می‌شوند:

  • راهنمای ضروری برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی؛ چنین مطلبی، مخاطبان خاص خود را دارد و برای کسانی که در راه‌اندازی و توسعه کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی مبتدی به شمار می‌روند، بسیار جالب‌توجه خواهد بود.
  • چگونه از یک سگ کوچک مراقبت کنیم؛ رابطه حیوانات و فضای مجازی بسیار خوب است. در واقع ترکیب این دو مقوله یعنی مطالب مرتبط با حیوانات و فضای وب و دنیای مجازی، نتایج خوبی به همراه دارد. تولید محتوا در این زمینه هم جذاب و بامزه است و هم برای کسانی که تازه صاحب حیوان خانگی می‌شوند، کاربردی است.
  • ۱۰ روش برای لذت بردن از شکلات داغ؛ در فصل‌های سرد سال، چنین موضوعی بسیار پرطرفدار خواهد بود و ترافیک زیادی برای وب‌سایت‌تان به همراه خواهد داشت. استفاده از مطالب و عناوینی کلاسیک که از دیرباز مورد توجه همه بوده‌اند به افزایش ترافیک می‌انجامد. درست کردن شکلات داغ و مطالب مرتبط با آن، همیشه در فصل‌های سرد مخاطب خود را دارد. پس می‌توان روی چنین عناوینی به عنوان محتوای سبز حساب کرد.
چند نکته مهم

البته به خاطر داشته باشید که محتوایی که تولید می‌کنید باید با اهداف و کسب و کارتان سنخیت داشته باشد. مخاطبان خاص‌تان باید میان جو و فضای کاری‌تان و محتوایی که عرضه می‌کنید، ارتباطی مشخص بیابند. فقط به خاطر اینکه، یک عنوان و موضوع می‌تواند به طور مداوم و همیشگی مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد، نباید از آن در تولید محتوا بهره ببرید.

نکته دیگری که باید به یاد داشته باشید، این است که گاهی‌اوقات، بعضی از عناوین همیشه سبز در وبسایت‌ها و بسترهای مختلف به شدت کار و استفاده شده‌اند. در این صورت، برای اینکه هم به محتوای سبز پرداخته باشید و هم از تکراری شدن پرهیز کنید، سلیقه و نگاه شخصی‌تان را به محتوا اضافه کنید. یعنی ضمن اینکه از یک مطلب عمومی و پرطرفدار صحبت می‌کنید، مقوله تمایز را هم در نظر داشته باشید تا در انبوه مطالب تکراری به چشم مخاطب بیایید.

محتوای غیرسبز چیست؟

یکی از بهترین راه‌ها برای تعریف محتوای سبز، شناخت محتوایی است که در دایره تعریف آن قرار نمی‌گیرد. به عبارت دقیق‌تر، اگر دوست دارید که با محتوای سبز آشنا شوید باید بدانید که چه چیزهایی شامل آن نمی‌شود. موارد زیر از جمله عناوین و حیطه‌هایی هستند که در گستره محتوای سبز قرار نمی‌گیرند:

  • عناوین خبری؛
  • آمارها و گزارش‌هایی که روزی منسوخ می‌شوند؛
  • مطالبی که درباره فرهنگ عمومی و ترندهای(trend) روز صحبت می‌کند؛
  • بررسی مُد و ترندهای لباس.

یادتان باشد که محتوای سبز، تاریخ مصرف ندارد و ارزش خود را برای مدتی طولانی حفظ می‌کند. به همین خاطر است که یک مطلب درباره انتخابات سیاسی یا روندهای بازاریابی در دوره زمانی مشخص را نمی‌توان محتوای سبز نامید.

چکونه یک محتوای همیشه سبز بنویسیم؟

چطور یک محتوای همیشه سبز بنویسیم؟

حالا که می‌دانید محتوای سبز چیست، آشنایی با توصیه‌هایی در زمینه نگارش آن هم می‌تواند برای‌تان مفید باشد:

  • کلمات کلیدی مناسب انتخاب کنید؛ انتخاب کلمات کلیدی سه یا چهار کلمه‌ای مرتبط با موضوع مورد نظرتان در سبز شدن محتوای تولیدی، به شدت اثرگذار است. باید ببینید که محتوای مناسب برای سبز شدن از طریق چه کلمات و عباراتی از سوی کاربران جستجو می‌شود. کلمات کلیدی مناسب برای نوشتن درباره عناوین همیشه سبز را به دقت شناسایی کنید و در محتوای‌تان از آن بهره ببرید.
  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو را در نظر بگیرید؛ بعد از انتخاب کلمات کلیدی مناسب به دنبال سئو یا همان بهینه‌سازی موتورهای جستجو باشید و از طریق سئوی آن‌پیج (on-page) یا همان تکنیک‌هایی که برای رسیدن به رتبه بالا در جستجوی گوگل به کار می‌گیرید که شامل بهینه سازی محتوا و کدهای HTML وب سایت است امکان و احتمال موفقیت‌تان را بالاتر ببرید. برای بهبود سئو باید به مواردی مانند انتخاب عنوان مناسب و گنجاندن کلمه کلیدی در آن، استفاده از لینک‌های داخلی و خارجی در متن، استفاده از عنوان جایگزین(ALT) برای تصاویر موجود در محتوا و… دقت داشته باشید.

 

  • برای مبتدی‌ها بنویسید؛ محتوایی که تولید می‌کنید و بناست تا در دسته محتوای سبز قرار بگیرد از سوی افراد مبتدی مورد توجه قرار می‌گیرد. دلیل این است که افراد متخصص و خبره در زمینه‌های مختلف از طریق جستجوی عناوین کلی به دنبال یافتن پاسخ پرسش‌های‌شان نیستند. پس در تولید محتوای سبز و عناوین مرتبط با آن به دنبال مخاطب خاص و حرفه‌ای نباشید. در نتیجه زبان و نوع کلام‌تان در تولید محتوا هم باید متناسب با افراد مبتدی باشد.
  • از محتوای سبز به شکل‌های مختلف بهره ببرید؛ زمانی که محتوای سبزتان را تولید کردید از آن در شکل‌ها و قالب‌های مختلف برای عرضه و ارائه به مخاطبان کمک بگیرید. ( تکنیک مامان بزرگ من برای بازآفرینی محتوا )

 

آیا همیشه باید محتوای سبز تولید کنیم ؟

تولید محتوای سبز بسیار عالی و فوق‌العاده است اما لازم نیست، تمام محتوایی که تولید می‌کنید در این دسته‌بندی قرار بگیرد. تولید انواع دیگری از محتوا مثلا محتوا درباره عناوین روز و اخبار داغ هم از ملزومات هر استراتژی محتوایی است. اخبار و محتوای روز می‌تواند برای مدیریت کمپین‌های کوتاه‌مدت مناسب باشد.

مثلا وقتی می‌خواهید در مدت زمانی کوتاه به تعداد زیادی مخاطب دسترسی داشته باشید، استفاده از محتوای جذاب غیرسبز هم مفید است. بهترین استراتژی محتوا شامل تلفیقی است از مقالات تاریخ‌ مصرف‌دار جذاب و محتواهایی سبز.

مراقب باشید که محتوای سبز را در بلاگ‌تان دفن نکنید

بعد از اینکه محتوای سبز را تولید کردید هم باید حواس‌تان به مدیریت آن باشد تا در بلاگ‌تان مدفون نشود. اگر محتوایی را بعد از تولید و انتشار به حال خود رها می‌کنید نباید انتظار موفقیت زیادی داشته باشید.

برای اینکه محتوای سبزی که تولید می‌شود از ارزش زیادی برای مخاطبان برخوردار شود باید حواس‌تان به راه‌کارهایی مانند موارد زیر باشد:

  • محتوای تولیدی‌تان باید به شکل راهنما و دستورالعمل‌هایی تدوین شده باشد که مخاطب عام و مبتدی بلافاصله بعد از دیدن آن به خواندن و استفاده ترغیب شود.
  • در بخش صفحه نخست بلاگ‌تان(home page) از بنرها یا ستون‌های کنار صفحه برای عرضه محتوای سبز استفاده کنید و تلاش‌تان این باشد که محتوا توجه مخاطب را جلب نماید.
  • برای دست‌یابی به طیف وسیع‌تری از مخاطبان باید محتوای سبز را با به روزرسانی هر چند یک بار مجددا در معرض دید مخاطبان قرار بدهید. از گزینه‌های کال تو اکشن(call to action) برای دعوت مخاطب به ادامه خواندن و استفاده از محتوای سبزتان بهره بگیرید. برای مثال، یک دستورالعمل یا راهنما برای آموزش مطلبی جذاب را آماده کنید و از دکمه‌ای مانند «از اینجا یادگیری را شروع کنید»، مخاطب را جذب کنید تا ادامه آموزش را پیگیری کند.
  • در تمام شبکه‌های اجتماعی و پلت-فرم‌های در دسترس‌تان هم از کمپین‌هایی برای تبلیغ و شکوفا کردن بیشتر محتوا کمک بگیرید.

ایده‌های مختلف دیگر برای تولید محتوای سبز

محتوای سبز و به روزرسانی آن را جدی بگیرید

باید تلاش‌تان را به کار بگیرید تا محتوای سبزی که تولید می‌کنید به روزرسانی شود. مثلا از لینک‌های تازه، عناوین جدید و به روزتر برای احیای مقاله و تکمیل آن در گذر زمان کمک بگیرید. به روزرسانی محتوا و تاریخ آن از نقطه نظر سئو یا همان بهینه‌سازی موتورهای جستجو هم مطلوب است. بعد از به روزرسانی مطالب قبلی، باید برای جلب نظر مخاطب به آن، دوباره تلاش کنید.

از ابزارهای مختلف برای بررسی وضعیت و جایگاه‌تان در موتورهای جستجو کمک بگیرید و یادتان باشد که درباره موضوعات سبزی که کار کرده‌اید، مقالات تازه‌تری با کلمات کلیدی و ویژگی‌های مشابه و حتی تکمیل‌تر در حال انتشار هستند. پس شما به احیا و به روزرسانی مطالب‌تان نیازی حیاتی دارید. زمانی که به کار به روزرسانی مشغول هستید، نکات زیر را هم به خاطر بسپارید:

  • مفید بودن محتوا مهم است. آیا کاربران بلافاصله بعد از مشاهده محتوای‌تان به پاسخ پرسش‌های‌شان دست می‌یابند؟
  • وضوح مطالب اهمیت دارد. آیا در محتوای تولیدی‌تان عاری از اصطلاحات گیج‌کننده است؟ محتوا به شکلی منطقی تنظیم شده است؟
  • لحن کلام محتوا بسیار مهم است. آیا لحنی که به کار گرفته‌اید، دوستانه، ملموس و مملو از نصایح کارشناسانه است؟
  • قابلیت بازنشر مطالب را دست‌کم نگیرید. آیا کاربران بعد از استفاده از محتوا، به راحتی از طریق ابزارها و اپلیکیشن‌های مختلف می‌توانند محتوا را در شبکه‌های اجتماعی مختلف بازنشر کنند؟

ایده‌های مختلف دیگر برای تولید محتوای سبز

اگر برای تولید محتوای سبز وسوسه شده‌اید و به اهمیت زیاد آن پی برده‌اید از شما میخواهیم که موارد زیر را هم در تولید این محتوا در نظر بگیرید. قالب‌های پیشنهادی که در ادامه می‌آیند به شما در داشتن تصویری واضح از تولید محتوای سبز کمک می‌کنند:

  • درباره عناوین عمومی و پرمخاطب، محتوا تولید کنید؛
  • در محتوای خود از مطالعات موردی موفق(case-study) کمک بگیرید؛
  • از چالش‌ها و موانعی که در نتیجه‌گیری مطالعات موردی وجود داشته است در محتوای‌تان استفاده کنید؛
  • به تولید محتوایی در قالب دستورالعمل و راهنمای جامع، برای مبتدیان در زمینه‌های مختلف بپردازید؛
  • چک‌لیست‌ها و عناوینی فهرست‌وار از راه‌کارها را درباره یک موضوع در اختیار مخاطب قرار بدهید؛
  • درباره انتخاب بهترین محصولات در زمینه‌های مختلف، محتوا تولید کنید؛
  • به راه‌کارهایی برای انجام یک کار در طی یک فرایند بپردازید و درباره شیوه انجام کارهای مختلف، محتوا بنویسید؛
  • به تولید فهرستی از ابزارهای مختلف برای انجام کارهای گوناگون و ارائه راه‌کارهایی فهرست‌وار بپردازید؛
  • منابع مختلف مانند مراجع و کتاب‌هایی که می‌توانند به پرسشی خاص از مخاطب پاسخ بدهند هم توجه داشته باشید و آنها را در محتوای‌تان معرفی کنید؛
  • به اشتباهات رایج در یک صنعت یا زمینه کاری و… بپردازید. اشتباهات درباره یک موضوع و تصورات غلطی را که وجود دارد در محتوای‌تان مطرح کنید و به تنویر افکار مخاطب کمک کنید؛
  • به تاریخچه یک موضوع یا محصول توجه کنید و درباره آن به تولید محتوا مشغول شوید؛
  • بهترین و بدترین روش‌ها برای دست‌یابی به یک هدف را در محتوای‌تان به چالش بکشید؛
  • به تولید محتوایی کامل با عناوینی نظیر «تمام چیزهایی که باید بدانید…»، «راهنمای جامع و کامل درباره…» و… فکر کنید.

تمرین؛ پهلوان شدن در محتوانویسی سبز

اگر تا به اینجا با ما همراه بوده‌اید و محتوانویسی سبز برای‌تان جذاب است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که یادگیری‌تان را یک پله فراتر ببرید. حالا که با مفهوم این اصطلاح کاربردی در دنیای محتوا آشنا شده‌اید، بهتر است که خودتان را به چالش بکشید و ببنید که می‌توانید چه عناوینی را به عنوان محتوای سبز به ذهن بیاورید.

پیشنهادات و افکارتان را برای ما در بخش نظرات بنویسید تا در کنار هم به جمع‌بندی‌های بهتری از این مقوله برسیم و بتوانیم نظرات و افکارتان را در این مورد با یاری مخاطبان دیگر تحلیل کنیم.

به نظر شما چه عنوان‌هایی در زمینه‌های مختلف می‌توانند مشمول محتوای سبز شوند؟

حداقل ۳ مورد از پیشنهادات‌تان را برای‌مان بنویسید.

 

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

محتوای سبز چیست ؟ ( روش های تولید + انواع محتوای سبز +هشدارها + ایده ها )

تا به حال، اصطلاح محتوای سبز به گوش‌تان خورده است؟

معنای آن را می‌دانید؟

تولید آن به استراتژی بازاریابی محتوای‌تان کمک می‌کند؟

یادتان باشد که شما می‌توانید با محتوا جادو کنید . پس اگر به دنبال ایجاد ترافیک بالا برای وبسایت و بسترهای تولید محتوایی خود هستید باید با انواع راه‌کارها و محتوایی که شما را به بازدید بالا می‌رساند به خوبی آشنا باشید. محتوای سبز از جمله مواردی است که باید با آن آشنا شوید. با ما همراه باشید تا برای‌تان بگوییم که محتوای همیشه سبز چیست و چطور یک محتوای همیشه سبز بنویسیم ؟

محتوای سبز چیست؟

محتوای سبز به معنای محتوایی سئومحور و بهینه‌سازی شده برای موتورهای جستجو است که به طور مداوم معنا و ارزش خود را در جستجوی مخاطبان حفظ می‌کند و تازه و کاربردی باقی می‌ماند. تمام مطالبی که در سطح فضای مجازی وجود دارند، سبز محسوب نمی‌شوند. هر چند که بعد از انتشار آنها، دیگر خبری از ناپدید شدن نیست و همواره هر محتوایی می‌تواند در بستری که منتشر شده است تا ابد باقی بماند اما ماجرای محتوای سبز کاملا فرق می‌کند.

محتوای همیشه سبز در تمام مدتی که حضور دارد در میان جستجویان کاربران قرار دارد و کهنگی و منسوخ شدن در کارش نیست. در واقع، با گذر زمان از ارزش محتوای همیشه سبز کاسته نمی‌شود و درباره چیزی صحبت می‌کند که مدام در میان پرسش‌های مخاطبان و کاربران گوناگون است.

انواع قالب‌ها برای تولید محتوای سبز کدام ها هستند؟

از جمله قالب‌های متداولی که برای نوشتن محتوای سبز استفاده می‌شود به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • تولید محتوا به شکل فهرست‌وار؛
  • ارائه توصیه‌ها در محتوای تولیدی؛
  • بررسی ویژگی‌های محصولات مختلف؛
  • تولید ویدئوها درباره موضوعات مختلف.

استفاده از این قالب‌ها باعث نمی‌شود که محتوای تولیدی‌تان به شکل خودکار به محتوای سبز بدل شود. اما به طور کلی، این قالب‌ها برای تولید محتوای سبزی که مدام قابلیت رجوع و استفاده دارد، نسبت به شکل‌های دیگر کاربرد بیشتری دارد. مثلا زمانی که یک ویدئو درباره شیوه عوض کردن لاستیک خودرو تهیه می‌کنید، این محتوا از قابلیت سبز شدن برخوردار است.

چون در حال آموزش مطلبی است که مداوما کاربرد دارد و همواره افرادی وجود دارند که در جستجوی رسیدن به پاسخ سوالات‌شان در این زمینه هستند و می‌خواهند کار تعویض تایر خودرو را یاد بگیرند.

حالا که گفتیم منظور از محتوای سبز چیست و با آن آشنا شدید، بهتر است به سراغ پاسخی برای این پرسش برویم؛ چطور یک محتوای همیشه سبز بنویسیم ؟

 

برای تولید محتوای سبز باید چه چیزهایی را رعایت کنیم ؟

برای تولید محتوای سبز بهتر است، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • مدام به پرسش‌هایی پاسخ بدهید که کاربران به طور معمول با آنها مواجه هستند؛
  • توصیه‌هایی برای انجام کارهای متداولی داشته باشید که کاربران برای انجام‌شان نیاز به راهنمایی دارند؛
  • مفاهیم و موضوعاتی را برای مخاطب توضیح بدهید که کمی گیج‌کننده هستند و مخاطب دوست دارد درباره آنها از گمراهی بیرون بیاید و یاد بگیرد که ماجرا از چه قرار است.

اگر دوست دارید که به طور دقیق‌تر متوجه شوید، محتوای سبز به چه شکل می‌تواند باشد، نگاهی به مثال‌های زیر هم خالی از لطف نخواهد بود. مثلا موارد زیر از جمله محتواهای سبزی هستند که در بستر فضای مجازی تولید می‌شوند:

  • راهنمای ضروری برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی؛ چنین مطلبی، مخاطبان خاص خود را دارد و برای کسانی که در راه‌اندازی و توسعه کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی مبتدی به شمار می‌روند، بسیار جالب‌توجه خواهد بود.
  • چگونه از یک سگ کوچک مراقبت کنیم؛ رابطه حیوانات و فضای مجازی بسیار خوب است. در واقع ترکیب این دو مقوله یعنی مطالب مرتبط با حیوانات و فضای وب و دنیای مجازی، نتایج خوبی به همراه دارد. تولید محتوا در این زمینه هم جذاب و بامزه است و هم برای کسانی که تازه صاحب حیوان خانگی می‌شوند، کاربردی است.
  • ۱۰ روش برای لذت بردن از شکلات داغ؛ در فصل‌های سرد سال، چنین موضوعی بسیار پرطرفدار خواهد بود و ترافیک زیادی برای وب‌سایت‌تان به همراه خواهد داشت. استفاده از مطالب و عناوینی کلاسیک که از دیرباز مورد توجه همه بوده‌اند به افزایش ترافیک می‌انجامد. درست کردن شکلات داغ و مطالب مرتبط با آن، همیشه در فصل‌های سرد مخاطب خود را دارد. پس می‌توان روی چنین عناوینی به عنوان محتوای سبز حساب کرد.
چند نکته مهم

البته به خاطر داشته باشید که محتوایی که تولید می‌کنید باید با اهداف و کسب و کارتان سنخیت داشته باشد. مخاطبان خاص‌تان باید میان جو و فضای کاری‌تان و محتوایی که عرضه می‌کنید، ارتباطی مشخص بیابند. فقط به خاطر اینکه، یک عنوان و موضوع می‌تواند به طور مداوم و همیشگی مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد، نباید از آن در تولید محتوا بهره ببرید.

نکته دیگری که باید به یاد داشته باشید، این است که گاهی‌اوقات، بعضی از عناوین همیشه سبز در وبسایت‌ها و بسترهای مختلف به شدت کار و استفاده شده‌اند. در این صورت، برای اینکه هم به محتوای سبز پرداخته باشید و هم از تکراری شدن پرهیز کنید، سلیقه و نگاه شخصی‌تان را به محتوا اضافه کنید. یعنی ضمن اینکه از یک مطلب عمومی و پرطرفدار صحبت می‌کنید، مقوله تمایز را هم در نظر داشته باشید تا در انبوه مطالب تکراری به چشم مخاطب بیایید.

محتوای غیرسبز چیست؟

یکی از بهترین راه‌ها برای تعریف محتوای سبز، شناخت محتوایی است که در دایره تعریف آن قرار نمی‌گیرد. به عبارت دقیق‌تر، اگر دوست دارید که با محتوای سبز آشنا شوید باید بدانید که چه چیزهایی شامل آن نمی‌شود. موارد زیر از جمله عناوین و حیطه‌هایی هستند که در گستره محتوای سبز قرار نمی‌گیرند:

  • عناوین خبری؛
  • آمارها و گزارش‌هایی که روزی منسوخ می‌شوند؛
  • مطالبی که درباره فرهنگ عمومی و ترندهای(trend) روز صحبت می‌کند؛
  • بررسی مُد و ترندهای لباس.

یادتان باشد که محتوای سبز، تاریخ مصرف ندارد و ارزش خود را برای مدتی طولانی حفظ می‌کند. به همین خاطر است که یک مطلب درباره انتخابات سیاسی یا روندهای بازاریابی در دوره زمانی مشخص را نمی‌توان محتوای سبز نامید.

چکونه یک محتوای همیشه سبز بنویسیم؟

چطور یک محتوای همیشه سبز بنویسیم؟

حالا که می‌دانید محتوای سبز چیست، آشنایی با توصیه‌هایی در زمینه نگارش آن هم می‌تواند برای‌تان مفید باشد:

  • کلمات کلیدی مناسب انتخاب کنید؛ انتخاب کلمات کلیدی سه یا چهار کلمه‌ای مرتبط با موضوع مورد نظرتان در سبز شدن محتوای تولیدی، به شدت اثرگذار است. باید ببینید که محتوای مناسب برای سبز شدن از طریق چه کلمات و عباراتی از سوی کاربران جستجو می‌شود. کلمات کلیدی مناسب برای نوشتن درباره عناوین همیشه سبز را به دقت شناسایی کنید و در محتوای‌تان از آن بهره ببرید.
  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو را در نظر بگیرید؛ بعد از انتخاب کلمات کلیدی مناسب به دنبال سئو یا همان بهینه‌سازی موتورهای جستجو باشید و از طریق سئوی آن‌پیج (on-page) یا همان تکنیک‌هایی که برای رسیدن به رتبه بالا در جستجوی گوگل به کار می‌گیرید که شامل بهینه سازی محتوا و کدهای HTML وب سایت است امکان و احتمال موفقیت‌تان را بالاتر ببرید. برای بهبود سئو باید به مواردی مانند انتخاب عنوان مناسب و گنجاندن کلمه کلیدی در آن، استفاده از لینک‌های داخلی و خارجی در متن، استفاده از عنوان جایگزین(ALT) برای تصاویر موجود در محتوا و… دقت داشته باشید.

 

  • برای مبتدی‌ها بنویسید؛ محتوایی که تولید می‌کنید و بناست تا در دسته محتوای سبز قرار بگیرد از سوی افراد مبتدی مورد توجه قرار می‌گیرد. دلیل این است که افراد متخصص و خبره در زمینه‌های مختلف از طریق جستجوی عناوین کلی به دنبال یافتن پاسخ پرسش‌های‌شان نیستند. پس در تولید محتوای سبز و عناوین مرتبط با آن به دنبال مخاطب خاص و حرفه‌ای نباشید. در نتیجه زبان و نوع کلام‌تان در تولید محتوا هم باید متناسب با افراد مبتدی باشد.
  • از محتوای سبز به شکل‌های مختلف بهره ببرید؛ زمانی که محتوای سبزتان را تولید کردید از آن در شکل‌ها و قالب‌های مختلف برای عرضه و ارائه به مخاطبان کمک بگیرید. ( تکنیک مامان بزرگ من برای بازآفرینی محتوا )

 

آیا همیشه باید محتوای سبز تولید کنیم ؟

تولید محتوای سبز بسیار عالی و فوق‌العاده است اما لازم نیست، تمام محتوایی که تولید می‌کنید در این دسته‌بندی قرار بگیرد. تولید انواع دیگری از محتوا مثلا محتوا درباره عناوین روز و اخبار داغ هم از ملزومات هر استراتژی محتوایی است. اخبار و محتوای روز می‌تواند برای مدیریت کمپین‌های کوتاه‌مدت مناسب باشد.

مثلا وقتی می‌خواهید در مدت زمانی کوتاه به تعداد زیادی مخاطب دسترسی داشته باشید، استفاده از محتوای جذاب غیرسبز هم مفید است. بهترین استراتژی محتوا شامل تلفیقی است از مقالات تاریخ‌ مصرف‌دار جذاب و محتواهایی سبز.

مراقب باشید که محتوای سبز را در بلاگ‌تان دفن نکنید

بعد از اینکه محتوای سبز را تولید کردید هم باید حواس‌تان به مدیریت آن باشد تا در بلاگ‌تان مدفون نشود. اگر محتوایی را بعد از تولید و انتشار به حال خود رها می‌کنید نباید انتظار موفقیت زیادی داشته باشید.

برای اینکه محتوای سبزی که تولید می‌شود از ارزش زیادی برای مخاطبان برخوردار شود باید حواس‌تان به راه‌کارهایی مانند موارد زیر باشد:

  • محتوای تولیدی‌تان باید به شکل راهنما و دستورالعمل‌هایی تدوین شده باشد که مخاطب عام و مبتدی بلافاصله بعد از دیدن آن به خواندن و استفاده ترغیب شود.
  • در بخش صفحه نخست بلاگ‌تان(home page) از بنرها یا ستون‌های کنار صفحه برای عرضه محتوای سبز استفاده کنید و تلاش‌تان این باشد که محتوا توجه مخاطب را جلب نماید.
  • برای دست‌یابی به طیف وسیع‌تری از مخاطبان باید محتوای سبز را با به روزرسانی هر چند یک بار مجددا در معرض دید مخاطبان قرار بدهید. از گزینه‌های کال تو اکشن(call to action) برای دعوت مخاطب به ادامه خواندن و استفاده از محتوای سبزتان بهره بگیرید. برای مثال، یک دستورالعمل یا راهنما برای آموزش مطلبی جذاب را آماده کنید و از دکمه‌ای مانند «از اینجا یادگیری را شروع کنید»، مخاطب را جذب کنید تا ادامه آموزش را پیگیری کند.
  • در تمام شبکه‌های اجتماعی و پلت-فرم‌های در دسترس‌تان هم از کمپین‌هایی برای تبلیغ و شکوفا کردن بیشتر محتوا کمک بگیرید.

ایده‌های مختلف دیگر برای تولید محتوای سبز

محتوای سبز و به روزرسانی آن را جدی بگیرید

باید تلاش‌تان را به کار بگیرید تا محتوای سبزی که تولید می‌کنید به روزرسانی شود. مثلا از لینک‌های تازه، عناوین جدید و به روزتر برای احیای مقاله و تکمیل آن در گذر زمان کمک بگیرید. به روزرسانی محتوا و تاریخ آن از نقطه نظر سئو یا همان بهینه‌سازی موتورهای جستجو هم مطلوب است. بعد از به روزرسانی مطالب قبلی، باید برای جلب نظر مخاطب به آن، دوباره تلاش کنید.

از ابزارهای مختلف برای بررسی وضعیت و جایگاه‌تان در موتورهای جستجو کمک بگیرید و یادتان باشد که درباره موضوعات سبزی که کار کرده‌اید، مقالات تازه‌تری با کلمات کلیدی و ویژگی‌های مشابه و حتی تکمیل‌تر در حال انتشار هستند. پس شما به احیا و به روزرسانی مطالب‌تان نیازی حیاتی دارید. زمانی که به کار به روزرسانی مشغول هستید، نکات زیر را هم به خاطر بسپارید:

  • مفید بودن محتوا مهم است. آیا کاربران بلافاصله بعد از مشاهده محتوای‌تان به پاسخ پرسش‌های‌شان دست می‌یابند؟
  • وضوح مطالب اهمیت دارد. آیا در محتوای تولیدی‌تان عاری از اصطلاحات گیج‌کننده است؟ محتوا به شکلی منطقی تنظیم شده است؟
  • لحن کلام محتوا بسیار مهم است. آیا لحنی که به کار گرفته‌اید، دوستانه، ملموس و مملو از نصایح کارشناسانه است؟
  • قابلیت بازنشر مطالب را دست‌کم نگیرید. آیا کاربران بعد از استفاده از محتوا، به راحتی از طریق ابزارها و اپلیکیشن‌های مختلف می‌توانند محتوا را در شبکه‌های اجتماعی مختلف بازنشر کنند؟

ایده‌های مختلف دیگر برای تولید محتوای سبز

اگر برای تولید محتوای سبز وسوسه شده‌اید و به اهمیت زیاد آن پی برده‌اید از شما میخواهیم که موارد زیر را هم در تولید این محتوا در نظر بگیرید. قالب‌های پیشنهادی که در ادامه می‌آیند به شما در داشتن تصویری واضح از تولید محتوای سبز کمک می‌کنند:

  • درباره عناوین عمومی و پرمخاطب، محتوا تولید کنید؛
  • در محتوای خود از مطالعات موردی موفق(case-study) کمک بگیرید؛
  • از چالش‌ها و موانعی که در نتیجه‌گیری مطالعات موردی وجود داشته است در محتوای‌تان استفاده کنید؛
  • به تولید محتوایی در قالب دستورالعمل و راهنمای جامع، برای مبتدیان در زمینه‌های مختلف بپردازید؛
  • چک‌لیست‌ها و عناوینی فهرست‌وار از راه‌کارها را درباره یک موضوع در اختیار مخاطب قرار بدهید؛
  • درباره انتخاب بهترین محصولات در زمینه‌های مختلف، محتوا تولید کنید؛
  • به راه‌کارهایی برای انجام یک کار در طی یک فرایند بپردازید و درباره شیوه انجام کارهای مختلف، محتوا بنویسید؛
  • به تولید فهرستی از ابزارهای مختلف برای انجام کارهای گوناگون و ارائه راه‌کارهایی فهرست‌وار بپردازید؛
  • منابع مختلف مانند مراجع و کتاب‌هایی که می‌توانند به پرسشی خاص از مخاطب پاسخ بدهند هم توجه داشته باشید و آنها را در محتوای‌تان معرفی کنید؛
  • به اشتباهات رایج در یک صنعت یا زمینه کاری و… بپردازید. اشتباهات درباره یک موضوع و تصورات غلطی را که وجود دارد در محتوای‌تان مطرح کنید و به تنویر افکار مخاطب کمک کنید؛
  • به تاریخچه یک موضوع یا محصول توجه کنید و درباره آن به تولید محتوا مشغول شوید؛
  • بهترین و بدترین روش‌ها برای دست‌یابی به یک هدف را در محتوای‌تان به چالش بکشید؛
  • به تولید محتوایی کامل با عناوینی نظیر «تمام چیزهایی که باید بدانید…»، «راهنمای جامع و کامل درباره…» و… فکر کنید.

تمرین؛ پهلوان شدن در محتوانویسی سبز

اگر تا به اینجا با ما همراه بوده‌اید و محتوانویسی سبز برای‌تان جذاب است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که یادگیری‌تان را یک پله فراتر ببرید. حالا که با مفهوم این اصطلاح کاربردی در دنیای محتوا آشنا شده‌اید، بهتر است که خودتان را به چالش بکشید و ببنید که می‌توانید چه عناوینی را به عنوان محتوای سبز به ذهن بیاورید.

پیشنهادات و افکارتان را برای ما در بخش نظرات بنویسید تا در کنار هم به جمع‌بندی‌های بهتری از این مقوله برسیم و بتوانیم نظرات و افکارتان را در این مورد با یاری مخاطبان دیگر تحلیل کنیم.

به نظر شما چه عنوان‌هایی در زمینه‌های مختلف می‌توانند مشمول محتوای سبز شوند؟

حداقل ۳ مورد از پیشنهادات‌تان را برای‌مان بنویسید.

 

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست