23 ترفند کپی رایتینگ ( فقط اگر یک کپی رایتر حرفه ای هستید بخوانید )

  1. خانه
  2. دسته بندی مقالات تولید محتوا
  3. آموزش کپی رایتینگ
  4. 23 ترفند کپی رایتینگ ( فقط اگر یک کپی رایتر حرفه ای هستید بخوانید )

هشدار : این محتوا فقط برای مصرف کپی رایترهای حرفه ای تولید و منتشر شده است و اگر شما تازه کار هستید و به تازگی جذب تولید محتوا و کپی رایتینگ شده اید باید از پایه شروع کنید و این متن نمی تواند خیلی برای شما مفید باشد .

23 ترفند کپی رایتینگ برای یک کپی رایتر حرفه ای

 1– یک کپی رایتر حرفه ای دلیلی برای  « اینجا کلیک کنید » به مخاطب میدهد

شاید در نگاه اول کمی مسخره به نظر برسد که ما به عنوان یک کپی رایتر حرفه ای به مخاطب به صورت مستقیم بگوییم دقیقا اینجا باید کلیک کنید . و البته همه ما میدانیم که از لحاظ روانشناسی در تولید محتوا، مخاطب خیلی دوست ندارد به امر و نهی ما توجهی کند و اگر یک مقدار لجباز هم باشد ( که مخاطب این روزها به میزان زیادی هست چون از تبلیغات و ترفندهای تبلیغاتی خسته است) ، معمولا هر جایی کلیک میکند به غیر از جایی که ما گفتیم !

پس برای اینکه به هدف خودمان به عنوان یک محتوا نویس تجاری و یا کپی رایتر برسیم بهترین کار این است که از ترفندهایی که جواب می دهند به شکلی حرفه ای تر و هوشمندانه تر استفاده کنیم . مخاطب برای هر کاری دنبال دلیل میگردد . حتی برای ساده ترین کارها از جمله یک کلیک ساده و وارد شدن به یک صفحه که قطعا هیچ هزینه مادی ای برای او ندارد .

پس بهترین راهکار در تولید محتوای دکمه های CTA یا دکمه های اقدام به عمل برای مخاطب این است که در کنار دکمه های CTA با هر عنوانی از جمله « اینجا کلیک کنید » یک دلیل برای کلیک کردن به مخاطب بگوییم . مثلا زیر آن بنویسیم : « بدون نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای » ، « کاملا رایگان » ، « با هزینه ارسال رایگان » ، « + یک هدیه ویژه » ، « + یک پیشنهاد شگفت انگیز » و…

 

یک کپی رایتر حرفه یا چگونه برای دکمه cta محتوا نویسی میکند ؟
یک کپی رایتر حرفه یا چگونه برای دکمه cta محتوا نویسی میکند ؟

 

تولید محتوا برای دکمه CTA
تولید محتوا برای دکمه CTA

2 – یک کپی رایتر حرفه ای با طراحی خاص به کلماتی که هدف اصلی هستند اشاره میکند

این مورد بیشتر از اینکه یک ترفند برای کپی رایتینگ باشه برای جلب توجه چشمی مخاطب هست . برای اینکار میتوانید با طراحی یک فلش با رنگ متضاد به کلمه مورد نظر اشاره بکنید یا به دکمه مورد نظر اشاره بکنید و…

تولید محتوا در دکمه اقدام به عمل
تولید محتوا در دکمه اقدام به عمل

 

 3 – یک کپی رایتر حرفه ای از نمادهایی مثل + ، / ، # و.. استفاده می کند

مشخصا همه ما حتی اگر کِرم کتاب هم باشیم و علاقه زیادی به خواندن داشته باشیم زمانی که یک متن تو در تو از کلمات بدون هیچ علامت و نشانه و تصویری جلوی چشم ما قرار میگرد در کسری از ثانیه سرمان گیج می رود و حالمان بد میشود و  اصلا نمی توانیم به خواندن متن ادامه بدهیم .

مشخصا این در مورد یک فرد کتاب خوان بود ، قطعا این حالت در مورد مخاطب و خواننده فضای آنلاین چندین برابر قوی تر است و حتی در بهترین شرایط ممکن هم زود خسته میشود و حوصله خواندن متن را ندارد چه برسد به اینکه همچین محتوایی را بخواهیم به خوردش بدهیم .

پس برای اینکه مخاطب ما دچار این حالت نشود لازم است این قانون را در کپی رایتینگ رعایت کنیم که هر چند وقت یکبار از علامت های خاصی مانند + به جای حرف « و » استفاده کنیم یا علامت / را به جای کلمه « یا » به کار ببریم و حتی از آیکون یا ایموجی های مختلف بین متن استفاده کنیم .

ایموجی ها در کپی رایتینگ و تولید محتوا
ایموجی ها در کپی رایتینگ و تولید محتوا

احتیاط : لطفا در این مورد زیاده روی نکنید . در استفاده از ایموجی ها مثل بعضی از کپشن های اینستاگرام انقدر زیاده روی نکنیم که که به جای کمک به انتقال مفاهیم به شکلی راحت تر بالعکس با زیاده روی در استفاده از ایموجی ها کاری کنیم که مخاطب مجبور شود  چند ساعت وقت بگذارد که رمز گشایی کند منظور نویسنده دقیقا از هر کدام از ایموجی ها دقیقا چه چیزی بوده است!

و یک موضوع جالب این است که بسیاری از ایموجی هایی که پشت سرهم ردیف میشود هیچ مفهومی در کل ندارند جز روان پریشی نویسنده ! مثلا 50 بار ایموجی خنده و گریه کنار هم !  پس در استفاده از علامت ها و ایموجی ها صرفه جویی کنید و متعادل باشید.

ترفند کپی رایتینگ 4 – یک کپی رایتر حرفه ی از اعداد زیاد استفاده میکند

حتی اگر در دوران مدرسه و دانشگاه از ریاضی و اعداد و ارقام متنفر بودید باید به عنوان یک کپی رایتر حرفه ای و تولید کننده محتوای حرفه ای عاشق اعداد و ارقام باشید .

اعداد و ارقام در تولید محتوا نقش حیاتی و معجزه آسایی دارند، چون هم متقاعد کننده و اعتبار بخش هستند و هم باعث ترغیب و ایجاد انگیزه برای کلیک کردن مخاطب می شوند .

پس برای اسکنر- مخاطب ها ( خواننده ها و مخاطب هایی که فقط در ثانیه یک نگاه کلی به متن می اندازند ) حتما از ارقام و اعداد استفاده کنید تا بتوانید در همان یک نگاه آنها را به دام بیاندازید .

73 % تخفیف – 35 میلیون – 10 روش – 7 ترفند – 29 تکنیک – و….

 5 – یک کپی رایتر حرفه ای از قانون Goldilocks در کپی رایتینگ استفاده میکند

قانون Goldilocks به ما چه می گوید ؟

این قانون بیشتر در مورد افزایش انگیزه در زندگی و کسب و کار استفاده میشود . اما ما می توانیم در تولید محتوا و کپی رایتینگ هم از این قانون استفاده کنیم .

ما برای اینکه در هر کاری رشد و پیشرفت کنیم نیاز به انگیزه داریم . بی انگیزگی می تواند باعث شود انجام هر کاری برای ما غیر ممکن و دست نیافتنی شود و به همین دلیل مدام احساس پوچی و شکست کنیم .

قانون Goldilocks در تولید محتوا
قانون Goldilocks در تولید محتوا

قانون Goldilocks میگوید :

زمانی انگیزه افراد برای انجام کاری افزایش می یابد که این وظایف دقیقا مطابق با قابلیت ها و توانمندی های فعلی هر فرد باشد ، نه آسان تر نه سخت تر .

همه ما انسان ها چالش و رقایت را دوست داریم اما باید سطح دشواری آن برای مان مطلوب باشد . مشخصا اگر کاری به ما محول شود که از سطح توانمندی های فعلی مان خیلی پایین تر باشد قطعا خیلی زود خسته می شویم و اگر این کار به شکلی باشد که از سطح توانمندی ها ما بسیار بالاتر باشد به زودی از انجام  این کار دلسرد و نا امید می شویم .

مسابقه تنیس و تولید محتوا
مسابقه تنیس و تولید محتوا

مثلا در نظر بگیرید شما چند سالی است که تنیس بازی میکنید .

فرض کنید مربی شما تصمیم میگیرد یک مسابقه برای شما تدارک ببیند .

اگر او این اشتباه را کند که برای انتخاب فرد روبروی شما از یک فردی دعوت کند که تازه یک هفته است تنیس را شروع کرده و حتی هنوز نحوه گرفتن درست راکت تنیس را هم بلد نیست قطعا شما هیچ انگیزه ای برای این مسابقه ندارید چون میدانید پیروز بی چون و چرای این مسابقه هستید .

بالعکس اگر  Roger Federer یا Serena Williams را دعوت کند که با شما بازی کند قطعا باز هم هیچ انگیزه ای برای این مسابقه ندارید چون میدانید بدون شک بازنده این بازی هستید . و فقط زمانی این مسابقه برای شما هیجان دارد و برای آن تلاش زیادی میکنید که دقیقا تنیس بازی هم سطح خودتان انتخاب شود . در این حالت است که شما به چالش کشیده می شوید و این مسابقه برای تان جذاب است و تلاش میکنید به هر طریقی برنده این بازی شوید .

قانون Goldilocks در کپی رایتینگ چه کاربردی دارد ؟

شما برای اینکه به مخاطب قدرت و انگیزه انتخاب محصول یا خدمات را بدهید باید به شکلی حرفه ای جوری انتخاب ها را پیش روی او بچینید که در حد توانایی او برای انتخاب باشد .

مشخصا نباید با تعداد بالای انتخاب او را فلج کنید جوری که انقدر گیج شود و حس کند که نمی تواند هیچ انتخابی داشته باشد و در سریع ترین زمان ممکن صفحه را ببندد .

از طرفی هیچ خریداری هم دوست ندارد فقط یک نوع محصول و خدمات به او معرفی شود و او هیچ گونه انتخابی نداشته باشد .

پس مرتبط با نوع کسب و کار سعی کنید در کپی رایتینگ و نوشتن متن توضیح محصول و بعد هم معرفی تعدادی از محصولات حتما این قانون را در نظر بگیرید و نگذارید با اشتباه شما مخاطب و مشتریان تان کاملا بی انگیزه بشوند و شما را رها کنند.

 6 – یک کپی رایتر حرفه ای از عنوان های معنی دار برای مخاطب استفاده میکند

 

شاید اشتباه بسیاری از کپی رایترهای مبتدی و غیر حرفه ای این است که فکر میکنند خب هیچ انتخاب دیگری درعنوان « طرح و قیمت محصولات یا خدمات » ندارند و مجبور هستند همه جا از این عنوان تکراری و کلی استفاده کنند. اما یک کپی رایتر حرفه ای با کمی خلاقیت یک عنوان جذاب برای مخاطب می نویسد .

مثلا به این نمونه نگاه کنید :

- یک کپی رایتر حرفه ای از عنوان های معنی دار برای مخاطب استفاده میکند
– یک کپی رایتر حرفه ای از عنوان های معنی دار برای مخاطب استفاده میکند

  7 – یک کپی رایتر حرفه ای بیشتر روی مزایای محصول یا خدمات تمرکز میکند تا ویژگی ها

یکی از راهکارهای کپی رایتینگ حرفه ای این است که برای هر چیزی که به مخاطب ارائه می دهید که شامل محصولات و خدمات هم می شود یک سری ( یا حداقل 1 ) مزیت بنویسید . و مطمئن باشید هر مزیت چندین مزیت دیگر در دل خودش دارد .

مثلا اگر شما آموزش آنلاین ارائه می دهید . مشخصا یکی از مزایای آموزش آنلاین این است که فرد در هر زمانی که دوست دارد می تواند این درس ها را بخواند و تمرینات را انجام بدهد . اما خود این مزیت می تواند باعث شود او بتواند وقت بیشتری را با خانواده بگذراند ، بتواند بیشتر به کارهای شخصی و مورد علاقه اش بپردازد و….

پس در تولید محتوای تجاری حتما به مزایا اشاره کنید و روی این متمرکز شوید که محصول یا خدمات شما چه چیزی برای مخاطب دارد و چه چیزی به داشته های او اضافه میکند .

 8 یک کپی رایتر حرفه ای بهترین موارد را در بالاترین و پایین ترین قسمت لیست قرار می دهد

چیزهایی که در وسط هستند معمولا کمتر خوانده میشوند . پس در کپی رایتینگ بهترین موارد ، مهمترین تکنیک ها ، جذاب ترین پیشنهادها و … خلاصه هرچیزی در دسته بندی لیست شما از دید خودتان بهترین است را در موقعیت اول و آخر بگذارید .

مثلا اگر می خواهید در مورد 5 ویژگی قفل دیجیتال بگویید ، 2 مورد از مهم ترین ها را از دید خودتان انتخاب کنید ( مثلا امکان باز کردن قفل با اثر انگشت و باز کردن قفل با لمس یک دکمه از روی موبایل از راه دور ) و این 2 مورد را به عنوان گزینه 1 و 5 در لیست تان در نظر بگیرید و بقیه موارد با درجه اهمیت کمتر بین این موارد در لیست بگذارید.

 9 – یک کپی رایتر حرفه ای از کلمات ساده و قابل فهم به جای کلمات طولانی و سخت استفاده میکند

تا جایی که امکان دارد در کپی رایتینگ از کلمات سخت و غیر قابل هضم و غیر قابل فهم برای عموم جامعه استفاده نکنید . چون قرار نیست شما یک متن ادبی بنویسید و جایزه نوبل ادبیات را بگیرید  .

 

شما قرار است یک متن تجاری بنویسید که باعث افزایش فروش شود . پس تا جایی که بلد هستید و می توانید از کلمات و عبارت های ساده و قابل درک استفاده کنید .

استفاده از کلمات ساده در تولید محتوا
استفاده از کلمات ساده در تولید محتوا

 10 – یک کپی رایتر حرفه ای از مشتریان خوشحال و راضی برای فروش محصولات استفاده میکند

در کپی رایتینگ یکی از قسمت های مهم استفاده از نظرات مشتریان راضی برای ایجاد حس اعتماد در مخاطب است . پس از این نظرات و توصیه ها در هر جایی که می توانید استفاده کنید و به مخاطب این حس را بدهید که ” تو هم با خرید محصول ما دقیقا همین قدر خوشحال و خندان می شوی!»

 11 – یک کپی رایتر حرفه ای در کپی رایتینگ با پرانتز دوست صمیمی است!

باید بدانید که یکی از بهترین راه های جذب چشمی اسکنر- مخاطب ها این است که از () استفاده کنید . این علامت ( ) پرانتز یک شاخص بصری عالی در تولید محتوا و کپی رایتینگ برای جلب توجه مخاطب است .

 12 – یک کپی رایتر حرفه ای از 3 نقطه … در متن زیاد استفاده میکند

در فارسی ما از 3 نقطه … بیشتر برای نشان دادن و غیره استفاده میکنیم ولی در کپی رایتینگ برای فاصله انداختن بین کلمات می توانید از 3 نقطه به میزان ایده آل نه زیاد استفاده کنید .

مثل این نمونه انگلیسی :

 13 – یک کپی رایتر حرفه ای دقیقا میگوید که این محصول یا خدمات برای چه کسانی مفید است

بعضی از ما در زمان انتخاب مخاطب و یا بازار هدف انقدر حرص و طمع داریم که فکر میکنیم هر چه بیشتر بهتر ! که اشتباه محض است .

قطعا هیچ محصولی را در دنیا نمی توانیم پیدا کنیم که برای همه افراد روی کره زمین مفید و به درد بخور باشد و همه به آن نیاز داشته باشند . پس به جای اینکه با انتخاب بازار بزرگ هدف حس قدرت بکنید با انتخاب بازار هدف درست و هوشمندانه و افزایش نرخ تبدیل و فروش بیشتر حس قدرت کنید .

در کپی رایتینگ باید به مخاطب به صورت واضح  و روشن بگویید محصول شما دقیقا به درد چه کسانی می خورد . مثل همین کاری که ما در قسمت دانلود فایل « 120 ایده تولید محتوای وبلاگ » در رایتینا کردیم:

یک کپی رایتر حرفه ای باشید
یک کپی رایتر حرفه ای باشید

 14 – یک کپی رایتر حرفه  ای اولین ایده خود را بارها و بارها ویرایش میکند

معمولا اولین ایده ای که خصوصا در مورد عنوان نویسی به ذهن ما میرسد خیلی خام و پر از ایراد است . مثل همه نسخه های نرم افزارها و کلا هر چیزی که خلق میشود . پس به جای اینکه فورا همان ایده را برای عنوان صفحه اصلی ، یا محصول یا لندینگ پیج و… به کار ببرید بهتر است حداقل 5 بار این ایده اولیه یا عنوان را در ذهن تان یا روی کاغذ یا در فایل ورد ارتقا بدهید .

 15 – یک کپی رایتر حرفه ای مانند یک نویسنده کتاب کودک متن می نویسد

بعضی وقت ها اشتباها ما کپی رایتینگ را با نوشتن برای نوبل ادبیات اشتباه میگیریم . در صورتی که اگر بخواهیم کپی رایتینگ را شبیه سازی کنیم دقیقا مانند نویسندگی برای کتاب کودکان است .

{ جملات کوتاه ، کلمات راحت و قابل هضم ، تصاویر زیاد، لحن جذاب }

تولید محتوا به سبک کتاب کودک
تولید محتوا به سبک کتاب کودک

16 – یک کپی رایتر حرفه ای دقیقا کلمات مخاطب را می دزدد!

یک کپی رایتر حرفه ای کلمات را در سر خود پرورش نمی دهد و تولید نمی کند  بلکه در بیرون از سرش در پی ساختن آنهاست . و برای اینکار از طریق جستجو و تحقیق در مورد سبک نوشتن و کلمات مورد علاقه مشتریان و مخاطبین در کامنت های سایت های مشابه ، فروم ها و یا حتی شبکه های اجتماعی اطلاعات کسب میکند.

بعد از تحقیق و بررسی بدون هیچ گونه تغییراتی در کلمات، آنها را می دزد و برای خود مخاطب آنها را استفاده میکند .

 17 – یک کپی رایتر حرفه ای یا دردی را درمان میکند یا یک حس خوب را هایلایت میکند!

در کپی رایتنیگ شما برای جلب رضایت و توجه مخاطب باید بتوانید به مخاطب نشان بدهید که محصول یا خدمات شما یا یک مسکن یا از بین برنده یک درد ( یا مشکل ) است و یا اینکه محصول یا خدمات شما باعث برجسته و بزرگ تر شدن یک حس خوب در زندگی آنها می شود .

تاثیر ژلوفن در تولید محتوا !
تاثیر ژلوفن در تولید محتوا !

 18 – یک کپی رایتر حرفه ای بیشتر از حد نیاز می نویسد

به هر مقدار اطلاعات که نیاز دارید حداقل 2 برابر آن بنویسید . این یک قانون در کپی رایتینگ است که مثلا اگر به 1000 کلمه محتوا نیاز دارید حداقل 2000 کلمه بنویسید و بعد آن را ویرایش کنید و کلمات اضافی را هرس کنید تا به میزان مورد نظرتان برسید . این توصیه فقط از طرف رایتینا نیست بلکه توصیه John Caples کپی رایتر افسانه ای هم هست .

 19– یک کپی رایتر حرفه ای توصیه نامه ها یا تعریف های مشتریان را هم عنوان بندی میکند

برای اسکنر – مخاطب ها از هر چیزی بهتر خرد کردن محتوا به بخش های کوچک تر و عنوان نویسی 4-5 کلمه ای برای آنهاست . یکی از قسمت هایی که باید اینکار را برای آن حتما انجام دهید قسمت توصیه نامه ها یا نظرات مشتریان است . مثلا این نمونه انگلیسی را ببینید:

20 – یک کپی رایتر حرفه ای تا جای ممکن پاراگراف ها را کوتاه میکند

بهترین راه افزایش خوانایی محتوای ایمیل ها یا توضیح محصول یا به صورت کلی هر نوع محتوایی این است که جملات را کوتاه تر و پاراگراف ها را هم کوتاهتر در نظر بگیرید . برای اینکار از دکمه ENTER  کیبورد تان در زمان تولید محتوا و کپی رایتینگ زیاد استفاده کنید

 21 – یک کپی رایتر حرفه ای از فونت بزرگ و رنگ مناسب در متن استفاده میکند

قطعا چشم ما این روزها انقدر خسته از گشت و گذار در دنیای آنلاین است که توانایی خواندن متن های با فونت ریز را نداریم و قطعا برای ما آزار دهنده است که متنی را با فونت 9 بخواهیم بخوانیم. البته زیادی بزرگ بودن فونت هم  از لحاظ روانشناسی در تولید محتوا اصلا جالب نیست و باعث عدم اطمینان مخاطب به محتوا میشود .

و یکی از بهترین انتخاب ها در کپی رایتینگ متن مشکی در پس زمینه سفید است .

22– یک کپی رایتر حرفه ای هیچ وقت از کاربر خداحافظی نمی کند !

در هیچ جایی از کپی رایتینگ مثلا صفحه خروج از حساب کاربری یا صفحه تشکر از کاربر خداحافطی نکنید و به ارتباط تان با او خاتمه ندهید . همیشه پیشنهادهای رد نشدنی و جذاب تری برای مخاطب داشته باشید . حتی در زمان خروج از سایت به عنوان یک پاپ خروجی!

 23 – یک کپی رایتر حرفه ای پیشنهادهای ملموس و باور پذیر به مخاطب میدهد

درست است که همه ما دوست داریم در کمترین زمان بیشترین و بهترین نتیجه را بگیریم اما از طرف دیگر مخاطب این روزها انقدر باهوش است که روی عنوانی مثل : « کاهش وزن 10 کیلو در یک روز »  یا « یادگیری زبان انگلیسی در 1 روز » کلیک نکند .

پس سعی کنید  به عنوان یک کپی رایتر حرفه ای در پیشنهادات خودتان واقعیت را به مخاطب ارائه بدهید . دقیقا همان چیزی که با مصرف محصول یا خدمات شما به آن می رسد آن هم طبق تجربه و در واقعیت نه در رویاهای شما !

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

23 ترفند کپی رایتینگ ( فقط اگر یک کپی رایتر حرفه ای هستید بخوانید )

هشدار : این محتوا فقط برای مصرف کپی رایترهای حرفه ای تولید و منتشر شده است و اگر شما تازه کار هستید و به تازگی جذب تولید محتوا و کپی رایتینگ شده اید باید از پایه شروع کنید و این متن نمی تواند خیلی برای شما مفید باشد .

23 ترفند کپی رایتینگ برای یک کپی رایتر حرفه ای

 1– یک کپی رایتر حرفه ای دلیلی برای  « اینجا کلیک کنید » به مخاطب میدهد

شاید در نگاه اول کمی مسخره به نظر برسد که ما به عنوان یک کپی رایتر حرفه ای به مخاطب به صورت مستقیم بگوییم دقیقا اینجا باید کلیک کنید . و البته همه ما میدانیم که از لحاظ روانشناسی در تولید محتوا، مخاطب خیلی دوست ندارد به امر و نهی ما توجهی کند و اگر یک مقدار لجباز هم باشد ( که مخاطب این روزها به میزان زیادی هست چون از تبلیغات و ترفندهای تبلیغاتی خسته است) ، معمولا هر جایی کلیک میکند به غیر از جایی که ما گفتیم !

پس برای اینکه به هدف خودمان به عنوان یک محتوا نویس تجاری و یا کپی رایتر برسیم بهترین کار این است که از ترفندهایی که جواب می دهند به شکلی حرفه ای تر و هوشمندانه تر استفاده کنیم . مخاطب برای هر کاری دنبال دلیل میگردد . حتی برای ساده ترین کارها از جمله یک کلیک ساده و وارد شدن به یک صفحه که قطعا هیچ هزینه مادی ای برای او ندارد .

پس بهترین راهکار در تولید محتوای دکمه های CTA یا دکمه های اقدام به عمل برای مخاطب این است که در کنار دکمه های CTA با هر عنوانی از جمله « اینجا کلیک کنید » یک دلیل برای کلیک کردن به مخاطب بگوییم . مثلا زیر آن بنویسیم : « بدون نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای » ، « کاملا رایگان » ، « با هزینه ارسال رایگان » ، « + یک هدیه ویژه » ، « + یک پیشنهاد شگفت انگیز » و…

 

یک کپی رایتر حرفه یا چگونه برای دکمه cta محتوا نویسی میکند ؟
یک کپی رایتر حرفه یا چگونه برای دکمه cta محتوا نویسی میکند ؟

 

تولید محتوا برای دکمه CTA
تولید محتوا برای دکمه CTA

2 – یک کپی رایتر حرفه ای با طراحی خاص به کلماتی که هدف اصلی هستند اشاره میکند

این مورد بیشتر از اینکه یک ترفند برای کپی رایتینگ باشه برای جلب توجه چشمی مخاطب هست . برای اینکار میتوانید با طراحی یک فلش با رنگ متضاد به کلمه مورد نظر اشاره بکنید یا به دکمه مورد نظر اشاره بکنید و…

تولید محتوا در دکمه اقدام به عمل
تولید محتوا در دکمه اقدام به عمل

 

 3 – یک کپی رایتر حرفه ای از نمادهایی مثل + ، / ، # و.. استفاده می کند

مشخصا همه ما حتی اگر کِرم کتاب هم باشیم و علاقه زیادی به خواندن داشته باشیم زمانی که یک متن تو در تو از کلمات بدون هیچ علامت و نشانه و تصویری جلوی چشم ما قرار میگرد در کسری از ثانیه سرمان گیج می رود و حالمان بد میشود و  اصلا نمی توانیم به خواندن متن ادامه بدهیم .

مشخصا این در مورد یک فرد کتاب خوان بود ، قطعا این حالت در مورد مخاطب و خواننده فضای آنلاین چندین برابر قوی تر است و حتی در بهترین شرایط ممکن هم زود خسته میشود و حوصله خواندن متن را ندارد چه برسد به اینکه همچین محتوایی را بخواهیم به خوردش بدهیم .

پس برای اینکه مخاطب ما دچار این حالت نشود لازم است این قانون را در کپی رایتینگ رعایت کنیم که هر چند وقت یکبار از علامت های خاصی مانند + به جای حرف « و » استفاده کنیم یا علامت / را به جای کلمه « یا » به کار ببریم و حتی از آیکون یا ایموجی های مختلف بین متن استفاده کنیم .

ایموجی ها در کپی رایتینگ و تولید محتوا
ایموجی ها در کپی رایتینگ و تولید محتوا

احتیاط : لطفا در این مورد زیاده روی نکنید . در استفاده از ایموجی ها مثل بعضی از کپشن های اینستاگرام انقدر زیاده روی نکنیم که که به جای کمک به انتقال مفاهیم به شکلی راحت تر بالعکس با زیاده روی در استفاده از ایموجی ها کاری کنیم که مخاطب مجبور شود  چند ساعت وقت بگذارد که رمز گشایی کند منظور نویسنده دقیقا از هر کدام از ایموجی ها دقیقا چه چیزی بوده است!

و یک موضوع جالب این است که بسیاری از ایموجی هایی که پشت سرهم ردیف میشود هیچ مفهومی در کل ندارند جز روان پریشی نویسنده ! مثلا 50 بار ایموجی خنده و گریه کنار هم !  پس در استفاده از علامت ها و ایموجی ها صرفه جویی کنید و متعادل باشید.

ترفند کپی رایتینگ 4 – یک کپی رایتر حرفه ی از اعداد زیاد استفاده میکند

حتی اگر در دوران مدرسه و دانشگاه از ریاضی و اعداد و ارقام متنفر بودید باید به عنوان یک کپی رایتر حرفه ای و تولید کننده محتوای حرفه ای عاشق اعداد و ارقام باشید .

اعداد و ارقام در تولید محتوا نقش حیاتی و معجزه آسایی دارند، چون هم متقاعد کننده و اعتبار بخش هستند و هم باعث ترغیب و ایجاد انگیزه برای کلیک کردن مخاطب می شوند .

پس برای اسکنر- مخاطب ها ( خواننده ها و مخاطب هایی که فقط در ثانیه یک نگاه کلی به متن می اندازند ) حتما از ارقام و اعداد استفاده کنید تا بتوانید در همان یک نگاه آنها را به دام بیاندازید .

73 % تخفیف – 35 میلیون – 10 روش – 7 ترفند – 29 تکنیک – و….

 5 – یک کپی رایتر حرفه ای از قانون Goldilocks در کپی رایتینگ استفاده میکند

قانون Goldilocks به ما چه می گوید ؟

این قانون بیشتر در مورد افزایش انگیزه در زندگی و کسب و کار استفاده میشود . اما ما می توانیم در تولید محتوا و کپی رایتینگ هم از این قانون استفاده کنیم .

ما برای اینکه در هر کاری رشد و پیشرفت کنیم نیاز به انگیزه داریم . بی انگیزگی می تواند باعث شود انجام هر کاری برای ما غیر ممکن و دست نیافتنی شود و به همین دلیل مدام احساس پوچی و شکست کنیم .

قانون Goldilocks در تولید محتوا
قانون Goldilocks در تولید محتوا

قانون Goldilocks میگوید :

زمانی انگیزه افراد برای انجام کاری افزایش می یابد که این وظایف دقیقا مطابق با قابلیت ها و توانمندی های فعلی هر فرد باشد ، نه آسان تر نه سخت تر .

همه ما انسان ها چالش و رقایت را دوست داریم اما باید سطح دشواری آن برای مان مطلوب باشد . مشخصا اگر کاری به ما محول شود که از سطح توانمندی های فعلی مان خیلی پایین تر باشد قطعا خیلی زود خسته می شویم و اگر این کار به شکلی باشد که از سطح توانمندی ها ما بسیار بالاتر باشد به زودی از انجام  این کار دلسرد و نا امید می شویم .

مسابقه تنیس و تولید محتوا
مسابقه تنیس و تولید محتوا

مثلا در نظر بگیرید شما چند سالی است که تنیس بازی میکنید .

فرض کنید مربی شما تصمیم میگیرد یک مسابقه برای شما تدارک ببیند .

اگر او این اشتباه را کند که برای انتخاب فرد روبروی شما از یک فردی دعوت کند که تازه یک هفته است تنیس را شروع کرده و حتی هنوز نحوه گرفتن درست راکت تنیس را هم بلد نیست قطعا شما هیچ انگیزه ای برای این مسابقه ندارید چون میدانید پیروز بی چون و چرای این مسابقه هستید .

بالعکس اگر  Roger Federer یا Serena Williams را دعوت کند که با شما بازی کند قطعا باز هم هیچ انگیزه ای برای این مسابقه ندارید چون میدانید بدون شک بازنده این بازی هستید . و فقط زمانی این مسابقه برای شما هیجان دارد و برای آن تلاش زیادی میکنید که دقیقا تنیس بازی هم سطح خودتان انتخاب شود . در این حالت است که شما به چالش کشیده می شوید و این مسابقه برای تان جذاب است و تلاش میکنید به هر طریقی برنده این بازی شوید .

قانون Goldilocks در کپی رایتینگ چه کاربردی دارد ؟

شما برای اینکه به مخاطب قدرت و انگیزه انتخاب محصول یا خدمات را بدهید باید به شکلی حرفه ای جوری انتخاب ها را پیش روی او بچینید که در حد توانایی او برای انتخاب باشد .

مشخصا نباید با تعداد بالای انتخاب او را فلج کنید جوری که انقدر گیج شود و حس کند که نمی تواند هیچ انتخابی داشته باشد و در سریع ترین زمان ممکن صفحه را ببندد .

از طرفی هیچ خریداری هم دوست ندارد فقط یک نوع محصول و خدمات به او معرفی شود و او هیچ گونه انتخابی نداشته باشد .

پس مرتبط با نوع کسب و کار سعی کنید در کپی رایتینگ و نوشتن متن توضیح محصول و بعد هم معرفی تعدادی از محصولات حتما این قانون را در نظر بگیرید و نگذارید با اشتباه شما مخاطب و مشتریان تان کاملا بی انگیزه بشوند و شما را رها کنند.

 6 – یک کپی رایتر حرفه ای از عنوان های معنی دار برای مخاطب استفاده میکند

 

شاید اشتباه بسیاری از کپی رایترهای مبتدی و غیر حرفه ای این است که فکر میکنند خب هیچ انتخاب دیگری درعنوان « طرح و قیمت محصولات یا خدمات » ندارند و مجبور هستند همه جا از این عنوان تکراری و کلی استفاده کنند. اما یک کپی رایتر حرفه ای با کمی خلاقیت یک عنوان جذاب برای مخاطب می نویسد .

مثلا به این نمونه نگاه کنید :

- یک کپی رایتر حرفه ای از عنوان های معنی دار برای مخاطب استفاده میکند
– یک کپی رایتر حرفه ای از عنوان های معنی دار برای مخاطب استفاده میکند

  7 – یک کپی رایتر حرفه ای بیشتر روی مزایای محصول یا خدمات تمرکز میکند تا ویژگی ها

یکی از راهکارهای کپی رایتینگ حرفه ای این است که برای هر چیزی که به مخاطب ارائه می دهید که شامل محصولات و خدمات هم می شود یک سری ( یا حداقل 1 ) مزیت بنویسید . و مطمئن باشید هر مزیت چندین مزیت دیگر در دل خودش دارد .

مثلا اگر شما آموزش آنلاین ارائه می دهید . مشخصا یکی از مزایای آموزش آنلاین این است که فرد در هر زمانی که دوست دارد می تواند این درس ها را بخواند و تمرینات را انجام بدهد . اما خود این مزیت می تواند باعث شود او بتواند وقت بیشتری را با خانواده بگذراند ، بتواند بیشتر به کارهای شخصی و مورد علاقه اش بپردازد و….

پس در تولید محتوای تجاری حتما به مزایا اشاره کنید و روی این متمرکز شوید که محصول یا خدمات شما چه چیزی برای مخاطب دارد و چه چیزی به داشته های او اضافه میکند .

 8 یک کپی رایتر حرفه ای بهترین موارد را در بالاترین و پایین ترین قسمت لیست قرار می دهد

چیزهایی که در وسط هستند معمولا کمتر خوانده میشوند . پس در کپی رایتینگ بهترین موارد ، مهمترین تکنیک ها ، جذاب ترین پیشنهادها و … خلاصه هرچیزی در دسته بندی لیست شما از دید خودتان بهترین است را در موقعیت اول و آخر بگذارید .

مثلا اگر می خواهید در مورد 5 ویژگی قفل دیجیتال بگویید ، 2 مورد از مهم ترین ها را از دید خودتان انتخاب کنید ( مثلا امکان باز کردن قفل با اثر انگشت و باز کردن قفل با لمس یک دکمه از روی موبایل از راه دور ) و این 2 مورد را به عنوان گزینه 1 و 5 در لیست تان در نظر بگیرید و بقیه موارد با درجه اهمیت کمتر بین این موارد در لیست بگذارید.

 9 – یک کپی رایتر حرفه ای از کلمات ساده و قابل فهم به جای کلمات طولانی و سخت استفاده میکند

تا جایی که امکان دارد در کپی رایتینگ از کلمات سخت و غیر قابل هضم و غیر قابل فهم برای عموم جامعه استفاده نکنید . چون قرار نیست شما یک متن ادبی بنویسید و جایزه نوبل ادبیات را بگیرید  .

 

شما قرار است یک متن تجاری بنویسید که باعث افزایش فروش شود . پس تا جایی که بلد هستید و می توانید از کلمات و عبارت های ساده و قابل درک استفاده کنید .

استفاده از کلمات ساده در تولید محتوا
استفاده از کلمات ساده در تولید محتوا

 10 – یک کپی رایتر حرفه ای از مشتریان خوشحال و راضی برای فروش محصولات استفاده میکند

در کپی رایتینگ یکی از قسمت های مهم استفاده از نظرات مشتریان راضی برای ایجاد حس اعتماد در مخاطب است . پس از این نظرات و توصیه ها در هر جایی که می توانید استفاده کنید و به مخاطب این حس را بدهید که ” تو هم با خرید محصول ما دقیقا همین قدر خوشحال و خندان می شوی!»

 11 – یک کپی رایتر حرفه ای در کپی رایتینگ با پرانتز دوست صمیمی است!

باید بدانید که یکی از بهترین راه های جذب چشمی اسکنر- مخاطب ها این است که از () استفاده کنید . این علامت ( ) پرانتز یک شاخص بصری عالی در تولید محتوا و کپی رایتینگ برای جلب توجه مخاطب است .

 12 – یک کپی رایتر حرفه ای از 3 نقطه … در متن زیاد استفاده میکند

در فارسی ما از 3 نقطه … بیشتر برای نشان دادن و غیره استفاده میکنیم ولی در کپی رایتینگ برای فاصله انداختن بین کلمات می توانید از 3 نقطه به میزان ایده آل نه زیاد استفاده کنید .

مثل این نمونه انگلیسی :

 13 – یک کپی رایتر حرفه ای دقیقا میگوید که این محصول یا خدمات برای چه کسانی مفید است

بعضی از ما در زمان انتخاب مخاطب و یا بازار هدف انقدر حرص و طمع داریم که فکر میکنیم هر چه بیشتر بهتر ! که اشتباه محض است .

قطعا هیچ محصولی را در دنیا نمی توانیم پیدا کنیم که برای همه افراد روی کره زمین مفید و به درد بخور باشد و همه به آن نیاز داشته باشند . پس به جای اینکه با انتخاب بازار بزرگ هدف حس قدرت بکنید با انتخاب بازار هدف درست و هوشمندانه و افزایش نرخ تبدیل و فروش بیشتر حس قدرت کنید .

در کپی رایتینگ باید به مخاطب به صورت واضح  و روشن بگویید محصول شما دقیقا به درد چه کسانی می خورد . مثل همین کاری که ما در قسمت دانلود فایل « 120 ایده تولید محتوای وبلاگ » در رایتینا کردیم:

یک کپی رایتر حرفه ای باشید
یک کپی رایتر حرفه ای باشید

 14 – یک کپی رایتر حرفه  ای اولین ایده خود را بارها و بارها ویرایش میکند

معمولا اولین ایده ای که خصوصا در مورد عنوان نویسی به ذهن ما میرسد خیلی خام و پر از ایراد است . مثل همه نسخه های نرم افزارها و کلا هر چیزی که خلق میشود . پس به جای اینکه فورا همان ایده را برای عنوان صفحه اصلی ، یا محصول یا لندینگ پیج و… به کار ببرید بهتر است حداقل 5 بار این ایده اولیه یا عنوان را در ذهن تان یا روی کاغذ یا در فایل ورد ارتقا بدهید .

 15 – یک کپی رایتر حرفه ای مانند یک نویسنده کتاب کودک متن می نویسد

بعضی وقت ها اشتباها ما کپی رایتینگ را با نوشتن برای نوبل ادبیات اشتباه میگیریم . در صورتی که اگر بخواهیم کپی رایتینگ را شبیه سازی کنیم دقیقا مانند نویسندگی برای کتاب کودکان است .

{ جملات کوتاه ، کلمات راحت و قابل هضم ، تصاویر زیاد، لحن جذاب }

تولید محتوا به سبک کتاب کودک
تولید محتوا به سبک کتاب کودک

16 – یک کپی رایتر حرفه ای دقیقا کلمات مخاطب را می دزدد!

یک کپی رایتر حرفه ای کلمات را در سر خود پرورش نمی دهد و تولید نمی کند  بلکه در بیرون از سرش در پی ساختن آنهاست . و برای اینکار از طریق جستجو و تحقیق در مورد سبک نوشتن و کلمات مورد علاقه مشتریان و مخاطبین در کامنت های سایت های مشابه ، فروم ها و یا حتی شبکه های اجتماعی اطلاعات کسب میکند.

بعد از تحقیق و بررسی بدون هیچ گونه تغییراتی در کلمات، آنها را می دزد و برای خود مخاطب آنها را استفاده میکند .

 17 – یک کپی رایتر حرفه ای یا دردی را درمان میکند یا یک حس خوب را هایلایت میکند!

در کپی رایتنیگ شما برای جلب رضایت و توجه مخاطب باید بتوانید به مخاطب نشان بدهید که محصول یا خدمات شما یا یک مسکن یا از بین برنده یک درد ( یا مشکل ) است و یا اینکه محصول یا خدمات شما باعث برجسته و بزرگ تر شدن یک حس خوب در زندگی آنها می شود .

تاثیر ژلوفن در تولید محتوا !
تاثیر ژلوفن در تولید محتوا !

 18 – یک کپی رایتر حرفه ای بیشتر از حد نیاز می نویسد

به هر مقدار اطلاعات که نیاز دارید حداقل 2 برابر آن بنویسید . این یک قانون در کپی رایتینگ است که مثلا اگر به 1000 کلمه محتوا نیاز دارید حداقل 2000 کلمه بنویسید و بعد آن را ویرایش کنید و کلمات اضافی را هرس کنید تا به میزان مورد نظرتان برسید . این توصیه فقط از طرف رایتینا نیست بلکه توصیه John Caples کپی رایتر افسانه ای هم هست .

 19– یک کپی رایتر حرفه ای توصیه نامه ها یا تعریف های مشتریان را هم عنوان بندی میکند

برای اسکنر – مخاطب ها از هر چیزی بهتر خرد کردن محتوا به بخش های کوچک تر و عنوان نویسی 4-5 کلمه ای برای آنهاست . یکی از قسمت هایی که باید اینکار را برای آن حتما انجام دهید قسمت توصیه نامه ها یا نظرات مشتریان است . مثلا این نمونه انگلیسی را ببینید:

20 – یک کپی رایتر حرفه ای تا جای ممکن پاراگراف ها را کوتاه میکند

بهترین راه افزایش خوانایی محتوای ایمیل ها یا توضیح محصول یا به صورت کلی هر نوع محتوایی این است که جملات را کوتاه تر و پاراگراف ها را هم کوتاهتر در نظر بگیرید . برای اینکار از دکمه ENTER  کیبورد تان در زمان تولید محتوا و کپی رایتینگ زیاد استفاده کنید

 21 – یک کپی رایتر حرفه ای از فونت بزرگ و رنگ مناسب در متن استفاده میکند

قطعا چشم ما این روزها انقدر خسته از گشت و گذار در دنیای آنلاین است که توانایی خواندن متن های با فونت ریز را نداریم و قطعا برای ما آزار دهنده است که متنی را با فونت 9 بخواهیم بخوانیم. البته زیادی بزرگ بودن فونت هم  از لحاظ روانشناسی در تولید محتوا اصلا جالب نیست و باعث عدم اطمینان مخاطب به محتوا میشود .

و یکی از بهترین انتخاب ها در کپی رایتینگ متن مشکی در پس زمینه سفید است .

22– یک کپی رایتر حرفه ای هیچ وقت از کاربر خداحافظی نمی کند !

در هیچ جایی از کپی رایتینگ مثلا صفحه خروج از حساب کاربری یا صفحه تشکر از کاربر خداحافطی نکنید و به ارتباط تان با او خاتمه ندهید . همیشه پیشنهادهای رد نشدنی و جذاب تری برای مخاطب داشته باشید . حتی در زمان خروج از سایت به عنوان یک پاپ خروجی!

 23 – یک کپی رایتر حرفه ای پیشنهادهای ملموس و باور پذیر به مخاطب میدهد

درست است که همه ما دوست داریم در کمترین زمان بیشترین و بهترین نتیجه را بگیریم اما از طرف دیگر مخاطب این روزها انقدر باهوش است که روی عنوانی مثل : « کاهش وزن 10 کیلو در یک روز »  یا « یادگیری زبان انگلیسی در 1 روز » کلیک نکند .

پس سعی کنید  به عنوان یک کپی رایتر حرفه ای در پیشنهادات خودتان واقعیت را به مخاطب ارائه بدهید . دقیقا همان چیزی که با مصرف محصول یا خدمات شما به آن می رسد آن هم طبق تجربه و در واقعیت نه در رویاهای شما !

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست