درآمد تولید محتوا { 1 با چند تا 0 میخوای ؟ }

  1. خانه
  2. بازاریابی محتوا
  3. درآمد تولید محتوا { 1 با چند تا 0 میخوای ؟ }

خب رسیدیم به شیرین ترین و جذاب ترین بخش این آموزش ها یعنی درآمد تولید محتوا

حالا چرا میگم جذاب ترین و شیرین ترین؟

چون من خودم سالها پیش زمانی که تازه کار تولید محتوا رو یاد گرفته بودم و

شروع کردم به کار نوشتن و فروش اولین مقاله ام و گرفتن 15 هزار تومن { 15 تا از این  کسب درآمد از تولید محتوا } به ازای اون، این حس خوب و شیرین رو داشتم که بالاخره زحمت ها نتیجه داد و تونستم یه مهارتی یاد بگیریم و ازش پولسازی کنم.

وچون میدونم چه قدر میتونه این حس بعد ازگذروندن روزای سخت جذاب و شرین باشه، دوست دارم تک به تک شما هم این حس رو تجربه کنید و بتونید هر چیزی که تا به اینجا یاد گرفتید رو به کار ببندید و محتواهایی تولید کنید و اون محتواها رو به روش های مختلف به پول تبدیل کنید.

هدف گذاری ” درآمدزایی از تولید محتوا “، درسته یا غلطه ؟

اصلا مهم نیست که الان شما تو چه جایگاهی هستید و برای چی تا اینجا آموزش های رایتینا رو دنبال کردید، در نهایت مهم اینه که :

هدف همه ی ما این هست که محتوا رو اول از هر چیزی به سرمایه تبدیل کنیم . 

و سرمایه هم فقط و فقط پول کاغذی یا اضافه شدن 0000000000000000000000000های حساب بانکی مون نیست .

این سرمایه حتی میتونه جمع کردن مخاطب هایی باشه که به خاطر ارزش محتوایی که تولید کردیم ، عاشق ما و برند ما و محصولات و خدمات ما هستن و همه جوره به ما اعتماد میکنن و همیشه و هر جا حرف از ما و برند ما میشه ازمون دفاع میکنن و ما رو به دوستان شون معرفی میکنن.

 

 

اما در کنار جمع کردن سرمایه، ما نیاز داریم که به فکر پول، به معنای پول کاغذی و 0000 های حساب بانکی هم باشیم و همه ی ما دوست داریم در نهایت به کمک محتوا بتونیم از این نوع پول هم در بیاریم .

  • پس اگر مدیر سایتی هستیم که میخوایم برای سایت خودمون تولید محتوا کنیم، زمانی میتونیم حس موفقیت کنیم که تاثیر محتوا نوشتن های حرفه ای مون رو بتونیم توی افزایش رتبه سایت و مخاطب سایت ببینیم و در نهایت با افزایش مخاطب بتونیم محصول یا خدمات مون رو بفروشیم.
  • و اگر یه فریلنسر تولید محتوا یا کارشناس تولید محتوا هستیم و برای برندها و کسب و کارهای دیگه کار می کنیم هم، زمانی حس موفقیت پیدا میکنیم و باور می‌کنیم مسیر تولید محتوا رو درست رفتیم که کارفرماها برای ما سر و دست بشکونن و وقت سرخاروندن نداشته باشیم و از طرفی هم هِی به صفرهای حساب بانکی مون اضافه بشه .

پس یه جورایی تو این مرحله از آموزش ها دیگه فصل درو و برداشت از زمین تولید محتواتون هست و دیگه باید وارد به فکر درآمد تولید محتوا بشیم.

خب حالا بریم سراغ اینکه دقیقا چه جوری ما میتونیم محتوا رو به پول تبدیل کنیم:

روش های درآمدزایی تولید محتوا :

ما برای درآمدزایی از تولید محتوا، راه و روش ها و الگوهای مختلفی پیش رومون هست که با توجه به علاقه و شرایط خودمون میتونیم از بین اونها بهترین راه درآمدزایی از تولید محتوا رو پیدا کنیم .

من اینجا برای راحتی کار میخوام الگو یا روشهای کسب درآمد از تولید محتوا رو به 2 روش کسب درآمد مستقیم و کسب درآمد غیر مستقیم تقسیم کنم، ولی قطعا راه های کسب درآمد از یه شغلی مثل شغل تولید محتوا اصلا تو چهارچوب خاصی نمیگُنجه و در کنارش هم، من برای کسب درآمد از تولید محتوا هیچ وقت خودم رو محدود نکردم و هر روز دنبال راه های جدید بودم و به نظرم شما هم خودتون رو محدود نکنید و راه های جدید رو بسازید یا کشف کنید .

روش مستقیم و غیر مستقیم  درآمدزایی از محتوا

  • دسته اول روش های کسب درآمد از محتوا، اون روش هایی هستن که تو اون روش ها خود محتوا به عنوان یه محصول یا کالا به فروش میرسه.
  • دسته دوم روش هایی هستن که تو اون روش ها، کسب در آمد به صورت غیر مستقیم هست . یعنی ما محتوا تولید می‌کنیم ، از طریق محتوا مخاطب جذب میکنیم و از طریق جذب مخاطب درآمدزایی می‌کنیم.

اما بریم سراغ دونه دونه این روش ها و ببینیم استراتژی درآمدزایی از محتوا تو هر کدوم به چه شکلی هست ؟

روش های مستقیم درآمدزایی از تولید محتوا

روش فروش مستقیم محتوا

خب مشخصا یکی از راه های تبدیل محتوا به پول و درآمد تولید محتوا اینه که خود محتوا رو بفروشید و تبدیلش به پول کنید . خب حالا این یعنی چی ؟

فرض کنید که شما بالاخره سنگ هاتون رو با خودتون وا کندید و بعد از کلی بالا و پایین متوجه شدید که استعداد عجیب و غریبی تو آموزش نگه داری گل و گیاه دارید و بالاخره یه شنبه ای هم اومد و شما یه ویدئوی آموزشی 1 ساعته تولید کردید، برای آموزش نگه داری 5 گیاه مشهور آپارتمانی. اگه بیاید همین ویدئو رو به صورت محصول روی سایت تون یا هر سایت دیگه ای برای فروش بذارید این یعنی دقیقا شما اومدید مستقیم محتوا رو به پول تبدیل کردید.

حالا این مثال میتونه خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی متنوع باشه و شامل انواع محتوا بشه . مثلا میتونه یه دوره آموزشی متنی باشه یا میتونه یه سری فایل های صوتی آموزشی باشه.

مثلا یکی از روش های من برای پولسازی از تولید محتوا همین گزنیه و پولساز ی مستقیم از خود محتوا هست . دقیقا مثل :

دوره آموزش تولید محتوا برای { 0ِ0 } ها

دوره آموزش دکوراسیون محتوا

یا حتی دوره کارآموزی تولید محتوا با مربی خصوصی

یا مثلا ما تو سایت رایتینا چندین کتاب الکترونیکی یا جزوه آموزشی داریم که تو قسمت فروشگاه برای فروش گذاشتیم‌ شون مثل 128 فرمول تولید محتوا و کپی رایتینگ

یا جزوه عنوان نویسی یا …

روش محدودیت دسترسی به محتوا

روش دیگه تبدیل مستقیم محتوا به پول گذاشتن ِمحدودیتِ دسترسی و تعیین حد دسترسی برای کاربران سایت هست.

مثلا ما تو سایت رایتینا میتونیم بایم این کار رو بکنیم :

محتوای سایت رو به دو دسته تقسیم کنیم. یه سری محتواهای متنی و صوتی و ویدئویی رایگان و یه سری محتواهای پیشرفته تر که دسترسی به اونارو محدود کنیم و فقط کاربرای ویژه یا وی آی پی ها که حق عضویت ماهانه به سایت پرداخت میکنن بتونن به اونا دسترسی داشته باشن.

تفاوت فروش محتوا با حق دسترسی

یه تفاوت بزرگی که فروش محتوا مستقیم به صورت محصول با فروش حق دسترسی داره، اینه که معمولا وقتی شما محتوا رو به عنوان محصول میفروشید، معمولا بعد از 1 بار خرید و پرداخت دیگه ارتباط تون با مخاطب در اون مورد تموم میشه، ولی تو حق اشتراک شما لازم دارید ارتباط و تعامل طولانی تری با مخاطب داشته باشید، چون لازمه انقدر براشون مفید باشید که ترغیب بشن دوباره ماه بعد هم اشتراک بگیرن.

روش  اسپانسر شدن یا donation  

روش اسپانسر شدن هم یکی از روش های پولسازی از تولید محتواست که اتفاقا این روزها خیلی هم باب شده . اسپسانسر شدن یا حامی شدن یعنی یه کسب و کار یا برندی می‌گرده برندها یا محتواهای مرتبط باا هدف و ماموریت خودش رو پیدا میکنه و با هدف فروش مستقیم محصول یا خدمات یا مسئولیت اجتماعی یا برندسازی یه هزینه ای رو به عنوان اسپانسر پرداخت میکنه، که مثلا یه همایشی برای محیط زیست برگزار بشه یا یه پادکستی برای کتاب خونی منتشر بشه یا ….

اسپاسنر شدن این روزا تو پادکست های فارسی خیلی رواج پیدا کرده ،نمیدونم پادکستی مثل بی پلاس علی بندری رو گوش می‌کنید یا نه، ولی اگه گوش کرده باشید حتما شنیدید که تو چند جای پادکست حرفش رو قطع میکنه و میگه مثلا اسپانسر این قسمت، فلان برند هست و شروع میکنه یه مختصر در مورد اون برند یا محصولی که میخوان تبلیغ کنن گفتن.

روش کمک داوطلبانه

حالا یه وقتی هم شما محتوا تولید میکنید، به هدف علاقه شخصی یا مسئولیت اجتماعی ای که برای خودتون در نظر گرفتید، ولی میاید به مخاطب هاتون میگید اگه دوست دارید، فلان قدر هزینه می‌تونید به ما به صورت ماهانه پرداخت کنید و داوطلبانه از ما حمایت کنید و این پرداخت پول اصلا اجباری نیست و کاملا داوطلبانه هست . که اگر مخاطب محتوای شما رو دوست داشته باشه، به احتمال زیادی برای اینکه شما و محتواتون پابرجا بمونین به صورت داوطلبانه کمک میکنه و این خودش میتونه قسمتی از هزینه های تولید محتوای شما رو پوشش بده . یعنی هم به علاقه تون و تولید محتوا پرداختید، هم با جذب حامی داوطلبانه یه مقداری از هزینه هاتون رو پوشش دادید .

 

درآمدزایی از تولید محتوا به روش غیر مستقیم

این نوع کسب درآمد از تولید محتوا یعنی چی ؟

یعنی ما محتوا و ارزش تولید می‌کنیم تا مخاطب جذب کنیم و به خاطر جذب مخاطب میتونیم یه کارایی بکنیم که پولساز باشه برامون

یعنی اون پوله برای حضور مخاطب و بازدید کننده هست نه خود محتوا.

روش تبلیغات

خب هنوزم یکی از راه های کسب درآمد تولید محتوا به صورت غیر مستقیم همون تبلیغات هست.

یعنی شما بیاید یه رسانه ای بسازید که یه تعداد زیادی بازدید کننده یا مخاطب داره و بعد حالا به طریقی مثل گذاشتن لینک برندها و اشخاص و کسب و کارهای دیگه محصول یا خدمات یا برندهاشون رو تبلیغ کنید یا بنر های مختلف تو سایت بذارید مثل سایت هایی مثل چه طور و زومیت.

تبلیغات کلیکی

این روش تبلیغات هم جزو روش های قدیمی تبلیغات تو فضای آنلاین هست . به این شکل که شما به ازای هر کلیکی که از طرف سایت شما یا مخاطب های شما روی یه تبلیغی میشه میتونید ازشون پول بگیرید . مشخصا هر چه قدر محتوا و سایت باکیفیت تر و معتبرتری داشته باشید قطعا تعداد کلیکی بیشتر و در نهایت درآمد بیشتری هم دارید.

یه سری سایت ها و پلتفرم ها هم هستن که یه بستری رو فراهم کردن که شما به عنوان تبلیغ گیرنده بتونید برید به راحتی تو پلتفرم اونها ثبت نام کنید و به صورت اصولی و دقیق از این راه پول در بیارید. مثلا پلتفرم یکتانت جزو همین فضاهاست که یه واسطه بین تبلیغ دهنده و تبلیغ گیرنده هست. شما بعد از اینکه مخاطب های خودتون رو ساختید، میتونید برید تو این سایت به عنوان تبلیغ گیرنده ثبت نام کنید و اونا با توجه به شرایط و قوانین خودشون یه سری بنر ها و تبلیغات رو روی سایت شما میذارن و به ازای هر کلیکی که از طرف مخاطبهای شما روی تبلیغات اونها میشه پول به حساب کاربریتون تو یکتانت واریز میشه.

فروش فضا برای تبلیغات

یا یه روش دیگه برای پولسازی از تولید محتوا که بازم خیلی باب هست تو دنیای سایت و تولید محتوا رپورتاژهای خبری هست . رپورتاژها یه سری مقالات هدفمند هستند که به هدف معرفی یه برند یا محصول یا خدمات نوشته میشن و با پرداخت هزینه تو سایت هایی که رتبه و رنک بالایی دارن تو گوگل و بازدید خوبی هم دارن، گذاشته میشن و داخل این مقالات توی چند کلمه کلیدی به سایت مبدا لینک داده میشه.

تبلیغات زیر پوستی اینفلوئنسرهای اینستاگرامی 😀 

یا مثلا همین تبلیغات زیر پوستی این اینفلوئنسرهای اینستاگرامی هم باز یه نوعی تبیدل محتوا به پول از روش غیرمسقیم تبلیغات هست . دیدید مثلا میان یه ویدئوهایی میسازن و میگن از اونجایی که شما زیاد پرسیده بودید که مثلا من کفشم یا کرم صورتم یا … رو از کجا خریدم گفتم بیام مفصل توضیح بدم و به این شکل با ساخت یه ویدئو یا نوشتن یه کپشن شروع میکنن به تبلیغ اون محصول ؟ خب اینم یه راه پولسازی از تولید محتوا که اتفاقا ای روزا خیلی جواب داده و آدم های زیادی از این راه سوپر میلیاردر شدن.

تبلیغ و ترویج محصولات کسب و کار خودتون

یه وقت هم ممکنه شما مثلا یه مغازه فروش لباس تو یه پاساژ دور افتاده و کم پاخور داشته باشید، یا نه اصلا یه رستوران یا کافه تو سطح شهر داشته باشید و بیاید یه صفحه تو اینستاگرام مثلا بزنید یا یه وبلاگ یا سایت بزنید، فقط به این هدف که مخاطب جمع کنید و بعد هم به مخاطب هاتون مغازه یا فروشگاه تون رو معرفی کنید و این شکلی محصول یا خدمات تون رو به افراد بیشتری معرفی کنید و بفروشید . پس اینم یه نوع تولید محتوا به هدف تبلیغ میشه اما فقط برای خودتون و برندتون .

 

افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی مشارکتی

یکی دیگه از روش های نسبتا جدیدی از درآمدزایی از تولید محتوا به روش غیر مستقیم و از طریق مخاطب سازی هم بازریابی پورسانتی یا همکاری در فروش هست.

بازم اگه بخوام مثال رایتینایی بزنم . ما چند ماهی هست این قابلیت رو توی رایتینا راه انداز ی کردیم.

توضیح این روش اینه که شما زمانی که مخاطب خودتون رو ساختید، میتونید برید تو سایت هایی که لینک همکاری در فروش بهتون میدن و برای خودتون یه لینک بسازید.

بعد میتونید این لینک رو هر جایی بذارید مثلا صفحه اصلی تون یا داخل مقالات وبلاگ یا حتی تو شبکه های اجتماعی تون یا هر جای دیگه که به ذهن تون میرسه و مخاطب هاتون رو اونجا جمع کردید و میدونید اونا اونجا حضور دارن و از طرفی به حرف شما گوش میکنن و درصد زیادیشون انقدر پیش شون اعتبار دارید که اگه کاری ازشون بخواید انجام بدن یا چیزی بهشون معرفی کنید استقبال میکنن و میرن اون لینک رو میبینن یا حتی خرید میکنن.

بعد شما به ازای هر محصولی که میفروشید طبق % که از قبل با اون سایت طی کردید یه درصدی رو از هر فروش بر میدارید.

از اونجایی که این روش هنوز خیلی شاید باب نشده باشه و خیلی شاید به عنوان در آمد ثابت و تک درآمدی نمیشه بهش نگاه کرد اما به عنوان درآمد تولید محتوا مکمل میشه بهش نگاه کرد.

 

گردآوری و تحلیل اطلاعات مخاطبان

اول بگم این از اون راه هاست که قطعا 1روز ه و 1ماهه و حتی شاید 1ساله هم به پول تبدیل نمیشه ، اما یه راهی هست که میتونید سرمایه گذاری بلند مدت روش بکنید و در آینده میتونه خیلی براتون پولساز بشه.

اگر به شکلی هوشمندانه تو یه زمینه‌ی تخصصی محتوا تولید کنید و بعد هم بتونید اطلاعاتی از ویژگی‌های مشتریان به دست بیاورید، یک فرصت درآمدزایی ویژه هم در اختیار شما قرار میگیره .

مثلا ما تو رایتینا بیایم آدرس مدیرهایی رو جمع کنیم که هدف شون سفارش تولید محتوا هست یا یه سایت دیگه بیاد آدرس ایمیل های افرادی رو جمع کنه که خرید آنلاین رو دوست دارن و میخوان هر هفته پیشنهادهایی بهشون ارسال بشه و….

خب میدونید این آدرس ایمیل ها میتونه برای خیلی از کسب و کارها که هدفشون بازارابی ایمیلی هست خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی با ارزش و گرانبها باشه و پول خوبی بدن برای گرفتن این ایمیل ها ؟

 

جمع آوری کردن لیست ایمیل ها

Wiselytics میگه : طول عمر 1پست فیس بوکی چند ساعته 1توییت کمتر از یک ساعت و 1ایمیل چیزی حدود 12 روز

پس با جمع کردن ایمیل خیلی کارها می‌تونیم بکنیم که مستقیم و غیر مستقیم میتونن برای ما پولساز باشن.

  • مثلا میتونید تو یه کمپین تبلیغاتی یکی از محصول یا خدمات خودتون رو معرفی کنید و برای کسایی که مشترک ایمیلی شما هستن یه دونه یا یه سری ایمیل با محتوای باکیفیت و حرفه ای بفرستید ،یا میتونید برای برگردوندن مشتری ها یا مخاطب هایی که خیلی وقته شما رو یادشون رفته و به شما سری هم نزدن استفاده کنید بهشون با یه ایمیل آموزشی و مفید یادآوری کنید که شما هستید.
  • یا یه سایت دیگه که موضوع عمومی تری داره و مخاطب های زیادی داره بیاید یه نظرسنجی بزرگ راه بندازه و از اونها سوال های هدف دار بپرسه و پاسخ ها رو جمع کنه.اینجوری میتونه ببینه سوال ها و دغدغه های مخاطب و مشتری تو یه زمینه خاص دقیقا چی هست و بیاد بر اساس اون محتوا و محصول تولید بکنه.
  • حتی میتونید چند پیش نمایش از محصول تون به مخاطب هاتون ارائه بدید و ببینید کدومش بیشتر طرفدار داره و به عنوان اولویت اول همون رو به بازار عرضه کنید و خیلی چیزا شبیه به این.

شما میتونید با تولید محتوای هوشمندانه به هدف جمع آوری اطلاعات مخاطب مثل آدرس ایمیلش، شماره تلفنش، سنش و ویژگی های شخصیتی و انتخاب هاش و.. اطلاعات خوبی از مخاطب هاتون پیدا کنید و از همین برای درآمدزایی استفاده کنید.

حالا به غیر از این میتونید خودتون هم کمی خلاقانه به این موضوع نگاه کنید و به فکر روش های دیگه ای هم باشید.

تولید محتوا به هدف برندسازی شخصی

همین الان دور و اطراف تون رو بگردید. واقعا کم آدم نیست که به خاطر برند شدن خودش و اعتباری که ساخته الان میتونه درآمدهای آنچنانی داشته باشه .

مثلا ممکنه شما یه سخنران خیلی خوب باشید و هر روز تو حموم شروع کنید برای حضار صحبت کردن یا اینکه جلو آیینه ساعت ها برای خودتون صحبت کنید، اما هنوز این امکان رو نداشته باشید که تو هیچ همایش یا سخنرانی یا حتی یه جمع دوستانه صحبت کنید چون هیچ کی شما رو نمی‌شناسه.

اما اگر بیاید یه مدت 6 ماه تا 1 سال برای خودتون در نظر بگیرید و شروع کنید به تولید محتوای تخصصی در زمینه ی سخنرانی، از همین طریق هم با بالا اومدن تو گوگل تو یه سری از کلمات کلیدی مربوط به سخنرانی و جذب مخاطب، حالا برگزار کننده ها هستن که میان به شما التماس میکنن که برید تو همایش ها وسمینارهاشون سخنرانی کنید یا مجری برنامه هاشون بشید.

یا حتی جالبه بدونید که تولید محتوای حرفه‌ای برای بیو یا معرفی خودتون توی شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام یا لینکدین میتونه موقعیت های عجیب و غریبی برای کار کردن با برندهای بزرگ و مطرح داخلی و بین المللی براتون ایجاد کنه . جالبه نه ؟!

پس درآمد تولید محتوا هیچ محدودیت و ته ای نداره و بالاخره همیشه یه راهی هست که یا باید پیداش کنید یا با سختی بیشتر باید بسازینش

 

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام
    وقتتون بخیر
    من در حال گذروندن دوره ی تولید محتوا هستم…این عبارت رو بالای همه ی صفحات رایتینا میبینم :
    سلام . لحظه هاتون سبز و پر انرژی
    شما عضو ویژه ی رایتینا هستید و بدون هیچ محدودیتی به همه ی درس های قفل شده میتونید دسترسی داشته باشید  
    ==

    منتهی بعضی از درس ها قفل هستش…و وقتی وارد صفحه میشم میگه باید عضویت ویژه داشته باشی
    ==
    سوال بعدیم اینه که من یه دوره ی ایمیلی رو هم ثبت نام کردم منتهی هیچ ایمیلی به دستم نرسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

درآمد تولید محتوا { 1 با چند تا 0 میخوای ؟ }

خب رسیدیم به شیرین ترین و جذاب ترین بخش این آموزش ها یعنی درآمد تولید محتوا

حالا چرا میگم جذاب ترین و شیرین ترین؟

چون من خودم سالها پیش زمانی که تازه کار تولید محتوا رو یاد گرفته بودم و

شروع کردم به کار نوشتن و فروش اولین مقاله ام و گرفتن 15 هزار تومن { 15 تا از این  کسب درآمد از تولید محتوا } به ازای اون، این حس خوب و شیرین رو داشتم که بالاخره زحمت ها نتیجه داد و تونستم یه مهارتی یاد بگیریم و ازش پولسازی کنم.

وچون میدونم چه قدر میتونه این حس بعد ازگذروندن روزای سخت جذاب و شرین باشه، دوست دارم تک به تک شما هم این حس رو تجربه کنید و بتونید هر چیزی که تا به اینجا یاد گرفتید رو به کار ببندید و محتواهایی تولید کنید و اون محتواها رو به روش های مختلف به پول تبدیل کنید.

هدف گذاری ” درآمدزایی از تولید محتوا “، درسته یا غلطه ؟

اصلا مهم نیست که الان شما تو چه جایگاهی هستید و برای چی تا اینجا آموزش های رایتینا رو دنبال کردید، در نهایت مهم اینه که :

هدف همه ی ما این هست که محتوا رو اول از هر چیزی به سرمایه تبدیل کنیم . 

و سرمایه هم فقط و فقط پول کاغذی یا اضافه شدن 0000000000000000000000000های حساب بانکی مون نیست .

این سرمایه حتی میتونه جمع کردن مخاطب هایی باشه که به خاطر ارزش محتوایی که تولید کردیم ، عاشق ما و برند ما و محصولات و خدمات ما هستن و همه جوره به ما اعتماد میکنن و همیشه و هر جا حرف از ما و برند ما میشه ازمون دفاع میکنن و ما رو به دوستان شون معرفی میکنن.

 

 

اما در کنار جمع کردن سرمایه، ما نیاز داریم که به فکر پول، به معنای پول کاغذی و 0000 های حساب بانکی هم باشیم و همه ی ما دوست داریم در نهایت به کمک محتوا بتونیم از این نوع پول هم در بیاریم .

  • پس اگر مدیر سایتی هستیم که میخوایم برای سایت خودمون تولید محتوا کنیم، زمانی میتونیم حس موفقیت کنیم که تاثیر محتوا نوشتن های حرفه ای مون رو بتونیم توی افزایش رتبه سایت و مخاطب سایت ببینیم و در نهایت با افزایش مخاطب بتونیم محصول یا خدمات مون رو بفروشیم.
  • و اگر یه فریلنسر تولید محتوا یا کارشناس تولید محتوا هستیم و برای برندها و کسب و کارهای دیگه کار می کنیم هم، زمانی حس موفقیت پیدا میکنیم و باور می‌کنیم مسیر تولید محتوا رو درست رفتیم که کارفرماها برای ما سر و دست بشکونن و وقت سرخاروندن نداشته باشیم و از طرفی هم هِی به صفرهای حساب بانکی مون اضافه بشه .

پس یه جورایی تو این مرحله از آموزش ها دیگه فصل درو و برداشت از زمین تولید محتواتون هست و دیگه باید وارد به فکر درآمد تولید محتوا بشیم.

خب حالا بریم سراغ اینکه دقیقا چه جوری ما میتونیم محتوا رو به پول تبدیل کنیم:

روش های درآمدزایی تولید محتوا :

ما برای درآمدزایی از تولید محتوا، راه و روش ها و الگوهای مختلفی پیش رومون هست که با توجه به علاقه و شرایط خودمون میتونیم از بین اونها بهترین راه درآمدزایی از تولید محتوا رو پیدا کنیم .

من اینجا برای راحتی کار میخوام الگو یا روشهای کسب درآمد از تولید محتوا رو به 2 روش کسب درآمد مستقیم و کسب درآمد غیر مستقیم تقسیم کنم، ولی قطعا راه های کسب درآمد از یه شغلی مثل شغل تولید محتوا اصلا تو چهارچوب خاصی نمیگُنجه و در کنارش هم، من برای کسب درآمد از تولید محتوا هیچ وقت خودم رو محدود نکردم و هر روز دنبال راه های جدید بودم و به نظرم شما هم خودتون رو محدود نکنید و راه های جدید رو بسازید یا کشف کنید .

روش مستقیم و غیر مستقیم  درآمدزایی از محتوا

  • دسته اول روش های کسب درآمد از محتوا، اون روش هایی هستن که تو اون روش ها خود محتوا به عنوان یه محصول یا کالا به فروش میرسه.
  • دسته دوم روش هایی هستن که تو اون روش ها، کسب در آمد به صورت غیر مستقیم هست . یعنی ما محتوا تولید می‌کنیم ، از طریق محتوا مخاطب جذب میکنیم و از طریق جذب مخاطب درآمدزایی می‌کنیم.

اما بریم سراغ دونه دونه این روش ها و ببینیم استراتژی درآمدزایی از محتوا تو هر کدوم به چه شکلی هست ؟

روش های مستقیم درآمدزایی از تولید محتوا

روش فروش مستقیم محتوا

خب مشخصا یکی از راه های تبدیل محتوا به پول و درآمد تولید محتوا اینه که خود محتوا رو بفروشید و تبدیلش به پول کنید . خب حالا این یعنی چی ؟

فرض کنید که شما بالاخره سنگ هاتون رو با خودتون وا کندید و بعد از کلی بالا و پایین متوجه شدید که استعداد عجیب و غریبی تو آموزش نگه داری گل و گیاه دارید و بالاخره یه شنبه ای هم اومد و شما یه ویدئوی آموزشی 1 ساعته تولید کردید، برای آموزش نگه داری 5 گیاه مشهور آپارتمانی. اگه بیاید همین ویدئو رو به صورت محصول روی سایت تون یا هر سایت دیگه ای برای فروش بذارید این یعنی دقیقا شما اومدید مستقیم محتوا رو به پول تبدیل کردید.

حالا این مثال میتونه خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی متنوع باشه و شامل انواع محتوا بشه . مثلا میتونه یه دوره آموزشی متنی باشه یا میتونه یه سری فایل های صوتی آموزشی باشه.

مثلا یکی از روش های من برای پولسازی از تولید محتوا همین گزنیه و پولساز ی مستقیم از خود محتوا هست . دقیقا مثل :

دوره آموزش تولید محتوا برای { 0ِ0 } ها

دوره آموزش دکوراسیون محتوا

یا حتی دوره کارآموزی تولید محتوا با مربی خصوصی

یا مثلا ما تو سایت رایتینا چندین کتاب الکترونیکی یا جزوه آموزشی داریم که تو قسمت فروشگاه برای فروش گذاشتیم‌ شون مثل 128 فرمول تولید محتوا و کپی رایتینگ

یا جزوه عنوان نویسی یا …

روش محدودیت دسترسی به محتوا

روش دیگه تبدیل مستقیم محتوا به پول گذاشتن ِمحدودیتِ دسترسی و تعیین حد دسترسی برای کاربران سایت هست.

مثلا ما تو سایت رایتینا میتونیم بایم این کار رو بکنیم :

محتوای سایت رو به دو دسته تقسیم کنیم. یه سری محتواهای متنی و صوتی و ویدئویی رایگان و یه سری محتواهای پیشرفته تر که دسترسی به اونارو محدود کنیم و فقط کاربرای ویژه یا وی آی پی ها که حق عضویت ماهانه به سایت پرداخت میکنن بتونن به اونا دسترسی داشته باشن.

تفاوت فروش محتوا با حق دسترسی

یه تفاوت بزرگی که فروش محتوا مستقیم به صورت محصول با فروش حق دسترسی داره، اینه که معمولا وقتی شما محتوا رو به عنوان محصول میفروشید، معمولا بعد از 1 بار خرید و پرداخت دیگه ارتباط تون با مخاطب در اون مورد تموم میشه، ولی تو حق اشتراک شما لازم دارید ارتباط و تعامل طولانی تری با مخاطب داشته باشید، چون لازمه انقدر براشون مفید باشید که ترغیب بشن دوباره ماه بعد هم اشتراک بگیرن.

روش  اسپانسر شدن یا donation  

روش اسپانسر شدن هم یکی از روش های پولسازی از تولید محتواست که اتفاقا این روزها خیلی هم باب شده . اسپسانسر شدن یا حامی شدن یعنی یه کسب و کار یا برندی می‌گرده برندها یا محتواهای مرتبط باا هدف و ماموریت خودش رو پیدا میکنه و با هدف فروش مستقیم محصول یا خدمات یا مسئولیت اجتماعی یا برندسازی یه هزینه ای رو به عنوان اسپانسر پرداخت میکنه، که مثلا یه همایشی برای محیط زیست برگزار بشه یا یه پادکستی برای کتاب خونی منتشر بشه یا ….

اسپاسنر شدن این روزا تو پادکست های فارسی خیلی رواج پیدا کرده ،نمیدونم پادکستی مثل بی پلاس علی بندری رو گوش می‌کنید یا نه، ولی اگه گوش کرده باشید حتما شنیدید که تو چند جای پادکست حرفش رو قطع میکنه و میگه مثلا اسپانسر این قسمت، فلان برند هست و شروع میکنه یه مختصر در مورد اون برند یا محصولی که میخوان تبلیغ کنن گفتن.

روش کمک داوطلبانه

حالا یه وقتی هم شما محتوا تولید میکنید، به هدف علاقه شخصی یا مسئولیت اجتماعی ای که برای خودتون در نظر گرفتید، ولی میاید به مخاطب هاتون میگید اگه دوست دارید، فلان قدر هزینه می‌تونید به ما به صورت ماهانه پرداخت کنید و داوطلبانه از ما حمایت کنید و این پرداخت پول اصلا اجباری نیست و کاملا داوطلبانه هست . که اگر مخاطب محتوای شما رو دوست داشته باشه، به احتمال زیادی برای اینکه شما و محتواتون پابرجا بمونین به صورت داوطلبانه کمک میکنه و این خودش میتونه قسمتی از هزینه های تولید محتوای شما رو پوشش بده . یعنی هم به علاقه تون و تولید محتوا پرداختید، هم با جذب حامی داوطلبانه یه مقداری از هزینه هاتون رو پوشش دادید .

 

درآمدزایی از تولید محتوا به روش غیر مستقیم

این نوع کسب درآمد از تولید محتوا یعنی چی ؟

یعنی ما محتوا و ارزش تولید می‌کنیم تا مخاطب جذب کنیم و به خاطر جذب مخاطب میتونیم یه کارایی بکنیم که پولساز باشه برامون

یعنی اون پوله برای حضور مخاطب و بازدید کننده هست نه خود محتوا.

روش تبلیغات

خب هنوزم یکی از راه های کسب درآمد تولید محتوا به صورت غیر مستقیم همون تبلیغات هست.

یعنی شما بیاید یه رسانه ای بسازید که یه تعداد زیادی بازدید کننده یا مخاطب داره و بعد حالا به طریقی مثل گذاشتن لینک برندها و اشخاص و کسب و کارهای دیگه محصول یا خدمات یا برندهاشون رو تبلیغ کنید یا بنر های مختلف تو سایت بذارید مثل سایت هایی مثل چه طور و زومیت.

تبلیغات کلیکی

این روش تبلیغات هم جزو روش های قدیمی تبلیغات تو فضای آنلاین هست . به این شکل که شما به ازای هر کلیکی که از طرف سایت شما یا مخاطب های شما روی یه تبلیغی میشه میتونید ازشون پول بگیرید . مشخصا هر چه قدر محتوا و سایت باکیفیت تر و معتبرتری داشته باشید قطعا تعداد کلیکی بیشتر و در نهایت درآمد بیشتری هم دارید.

یه سری سایت ها و پلتفرم ها هم هستن که یه بستری رو فراهم کردن که شما به عنوان تبلیغ گیرنده بتونید برید به راحتی تو پلتفرم اونها ثبت نام کنید و به صورت اصولی و دقیق از این راه پول در بیارید. مثلا پلتفرم یکتانت جزو همین فضاهاست که یه واسطه بین تبلیغ دهنده و تبلیغ گیرنده هست. شما بعد از اینکه مخاطب های خودتون رو ساختید، میتونید برید تو این سایت به عنوان تبلیغ گیرنده ثبت نام کنید و اونا با توجه به شرایط و قوانین خودشون یه سری بنر ها و تبلیغات رو روی سایت شما میذارن و به ازای هر کلیکی که از طرف مخاطبهای شما روی تبلیغات اونها میشه پول به حساب کاربریتون تو یکتانت واریز میشه.

فروش فضا برای تبلیغات

یا یه روش دیگه برای پولسازی از تولید محتوا که بازم خیلی باب هست تو دنیای سایت و تولید محتوا رپورتاژهای خبری هست . رپورتاژها یه سری مقالات هدفمند هستند که به هدف معرفی یه برند یا محصول یا خدمات نوشته میشن و با پرداخت هزینه تو سایت هایی که رتبه و رنک بالایی دارن تو گوگل و بازدید خوبی هم دارن، گذاشته میشن و داخل این مقالات توی چند کلمه کلیدی به سایت مبدا لینک داده میشه.

تبلیغات زیر پوستی اینفلوئنسرهای اینستاگرامی 😀 

یا مثلا همین تبلیغات زیر پوستی این اینفلوئنسرهای اینستاگرامی هم باز یه نوعی تبیدل محتوا به پول از روش غیرمسقیم تبلیغات هست . دیدید مثلا میان یه ویدئوهایی میسازن و میگن از اونجایی که شما زیاد پرسیده بودید که مثلا من کفشم یا کرم صورتم یا … رو از کجا خریدم گفتم بیام مفصل توضیح بدم و به این شکل با ساخت یه ویدئو یا نوشتن یه کپشن شروع میکنن به تبلیغ اون محصول ؟ خب اینم یه راه پولسازی از تولید محتوا که اتفاقا ای روزا خیلی جواب داده و آدم های زیادی از این راه سوپر میلیاردر شدن.

تبلیغ و ترویج محصولات کسب و کار خودتون

یه وقت هم ممکنه شما مثلا یه مغازه فروش لباس تو یه پاساژ دور افتاده و کم پاخور داشته باشید، یا نه اصلا یه رستوران یا کافه تو سطح شهر داشته باشید و بیاید یه صفحه تو اینستاگرام مثلا بزنید یا یه وبلاگ یا سایت بزنید، فقط به این هدف که مخاطب جمع کنید و بعد هم به مخاطب هاتون مغازه یا فروشگاه تون رو معرفی کنید و این شکلی محصول یا خدمات تون رو به افراد بیشتری معرفی کنید و بفروشید . پس اینم یه نوع تولید محتوا به هدف تبلیغ میشه اما فقط برای خودتون و برندتون .

 

افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی مشارکتی

یکی دیگه از روش های نسبتا جدیدی از درآمدزایی از تولید محتوا به روش غیر مستقیم و از طریق مخاطب سازی هم بازریابی پورسانتی یا همکاری در فروش هست.

بازم اگه بخوام مثال رایتینایی بزنم . ما چند ماهی هست این قابلیت رو توی رایتینا راه انداز ی کردیم.

توضیح این روش اینه که شما زمانی که مخاطب خودتون رو ساختید، میتونید برید تو سایت هایی که لینک همکاری در فروش بهتون میدن و برای خودتون یه لینک بسازید.

بعد میتونید این لینک رو هر جایی بذارید مثلا صفحه اصلی تون یا داخل مقالات وبلاگ یا حتی تو شبکه های اجتماعی تون یا هر جای دیگه که به ذهن تون میرسه و مخاطب هاتون رو اونجا جمع کردید و میدونید اونا اونجا حضور دارن و از طرفی به حرف شما گوش میکنن و درصد زیادیشون انقدر پیش شون اعتبار دارید که اگه کاری ازشون بخواید انجام بدن یا چیزی بهشون معرفی کنید استقبال میکنن و میرن اون لینک رو میبینن یا حتی خرید میکنن.

بعد شما به ازای هر محصولی که میفروشید طبق % که از قبل با اون سایت طی کردید یه درصدی رو از هر فروش بر میدارید.

از اونجایی که این روش هنوز خیلی شاید باب نشده باشه و خیلی شاید به عنوان در آمد ثابت و تک درآمدی نمیشه بهش نگاه کرد اما به عنوان درآمد تولید محتوا مکمل میشه بهش نگاه کرد.

 

گردآوری و تحلیل اطلاعات مخاطبان

اول بگم این از اون راه هاست که قطعا 1روز ه و 1ماهه و حتی شاید 1ساله هم به پول تبدیل نمیشه ، اما یه راهی هست که میتونید سرمایه گذاری بلند مدت روش بکنید و در آینده میتونه خیلی براتون پولساز بشه.

اگر به شکلی هوشمندانه تو یه زمینه‌ی تخصصی محتوا تولید کنید و بعد هم بتونید اطلاعاتی از ویژگی‌های مشتریان به دست بیاورید، یک فرصت درآمدزایی ویژه هم در اختیار شما قرار میگیره .

مثلا ما تو رایتینا بیایم آدرس مدیرهایی رو جمع کنیم که هدف شون سفارش تولید محتوا هست یا یه سایت دیگه بیاد آدرس ایمیل های افرادی رو جمع کنه که خرید آنلاین رو دوست دارن و میخوان هر هفته پیشنهادهایی بهشون ارسال بشه و….

خب میدونید این آدرس ایمیل ها میتونه برای خیلی از کسب و کارها که هدفشون بازارابی ایمیلی هست خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی با ارزش و گرانبها باشه و پول خوبی بدن برای گرفتن این ایمیل ها ؟

 

جمع آوری کردن لیست ایمیل ها

Wiselytics میگه : طول عمر 1پست فیس بوکی چند ساعته 1توییت کمتر از یک ساعت و 1ایمیل چیزی حدود 12 روز

پس با جمع کردن ایمیل خیلی کارها می‌تونیم بکنیم که مستقیم و غیر مستقیم میتونن برای ما پولساز باشن.

  • مثلا میتونید تو یه کمپین تبلیغاتی یکی از محصول یا خدمات خودتون رو معرفی کنید و برای کسایی که مشترک ایمیلی شما هستن یه دونه یا یه سری ایمیل با محتوای باکیفیت و حرفه ای بفرستید ،یا میتونید برای برگردوندن مشتری ها یا مخاطب هایی که خیلی وقته شما رو یادشون رفته و به شما سری هم نزدن استفاده کنید بهشون با یه ایمیل آموزشی و مفید یادآوری کنید که شما هستید.
  • یا یه سایت دیگه که موضوع عمومی تری داره و مخاطب های زیادی داره بیاید یه نظرسنجی بزرگ راه بندازه و از اونها سوال های هدف دار بپرسه و پاسخ ها رو جمع کنه.اینجوری میتونه ببینه سوال ها و دغدغه های مخاطب و مشتری تو یه زمینه خاص دقیقا چی هست و بیاد بر اساس اون محتوا و محصول تولید بکنه.
  • حتی میتونید چند پیش نمایش از محصول تون به مخاطب هاتون ارائه بدید و ببینید کدومش بیشتر طرفدار داره و به عنوان اولویت اول همون رو به بازار عرضه کنید و خیلی چیزا شبیه به این.

شما میتونید با تولید محتوای هوشمندانه به هدف جمع آوری اطلاعات مخاطب مثل آدرس ایمیلش، شماره تلفنش، سنش و ویژگی های شخصیتی و انتخاب هاش و.. اطلاعات خوبی از مخاطب هاتون پیدا کنید و از همین برای درآمدزایی استفاده کنید.

حالا به غیر از این میتونید خودتون هم کمی خلاقانه به این موضوع نگاه کنید و به فکر روش های دیگه ای هم باشید.

تولید محتوا به هدف برندسازی شخصی

همین الان دور و اطراف تون رو بگردید. واقعا کم آدم نیست که به خاطر برند شدن خودش و اعتباری که ساخته الان میتونه درآمدهای آنچنانی داشته باشه .

مثلا ممکنه شما یه سخنران خیلی خوب باشید و هر روز تو حموم شروع کنید برای حضار صحبت کردن یا اینکه جلو آیینه ساعت ها برای خودتون صحبت کنید، اما هنوز این امکان رو نداشته باشید که تو هیچ همایش یا سخنرانی یا حتی یه جمع دوستانه صحبت کنید چون هیچ کی شما رو نمی‌شناسه.

اما اگر بیاید یه مدت 6 ماه تا 1 سال برای خودتون در نظر بگیرید و شروع کنید به تولید محتوای تخصصی در زمینه ی سخنرانی، از همین طریق هم با بالا اومدن تو گوگل تو یه سری از کلمات کلیدی مربوط به سخنرانی و جذب مخاطب، حالا برگزار کننده ها هستن که میان به شما التماس میکنن که برید تو همایش ها وسمینارهاشون سخنرانی کنید یا مجری برنامه هاشون بشید.

یا حتی جالبه بدونید که تولید محتوای حرفه‌ای برای بیو یا معرفی خودتون توی شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام یا لینکدین میتونه موقعیت های عجیب و غریبی برای کار کردن با برندهای بزرگ و مطرح داخلی و بین المللی براتون ایجاد کنه . جالبه نه ؟!

پس درآمد تولید محتوا هیچ محدودیت و ته ای نداره و بالاخره همیشه یه راهی هست که یا باید پیداش کنید یا با سختی بیشتر باید بسازینش

 

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام
    وقتتون بخیر
    من در حال گذروندن دوره ی تولید محتوا هستم…این عبارت رو بالای همه ی صفحات رایتینا میبینم :
    سلام . لحظه هاتون سبز و پر انرژی
    شما عضو ویژه ی رایتینا هستید و بدون هیچ محدودیتی به همه ی درس های قفل شده میتونید دسترسی داشته باشید  
    ==

    منتهی بعضی از درس ها قفل هستش…و وقتی وارد صفحه میشم میگه باید عضویت ویژه داشته باشی
    ==
    سوال بعدیم اینه که من یه دوره ی ایمیلی رو هم ثبت نام کردم منتهی هیچ ایمیلی به دستم نرسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست