تولید محتوای وبلاگ در 5 قدم با 18 فرمول ساده

  1. خانه
  2. بازاریابی محتوا
  3. تولید محتوای وبلاگ در 5 قدم با 18 فرمول ساده

تولید محتوای وبلاگ یک نوع جنگ است !

جنگی که در آن ایده های شما باید پیروز میدان باشند . و دشمن شما چیست ؟ مجموعه ای از هزاران هزار عامل حواس پرتی و عدم تمرکز و کم حوصلگی مخاطب برای خواندن محتوای شما .

مشخصا برای پیروزی در این نبرد نیاز به پیشرفته ترین جنگ ابزارهای هوشمند دارید اما هیچ کدام از این ها برای شما کارا نخواهند بود اگر به فکر یادگیری مهارت تولید محتوا به صورت حرفه ای نباشید و به صورت یک فرد مبتدی برای تولید محتوای وبلاگ تان ایده پردازی کنید.

پرش از این مرحله = شکست شما در حرفه ای شدن در تولید محتوا

خبر خوب این است که مهارت تولید محتوا کاملا یادگرفتنی است اما از طرفی تولید محتوای پست وبلاگ یا هر نوع محتوای دیگری دقیقا مانند رانندگی است . حتی اگر ساعت ها و روزها کنار دست یک راننده حرفه ای بشینید تا زمانی که خودتان جرئت نکنید و پشت فرمان نشینید و با دست خودتان فرمان ماشین را لمس نکنید نمی توانید مطمئن باشید که رانندگی بلد هستید یا نه .

پس به نظر من بعد از خواندن این مقاله آموزشی اولین پست حرفه ای وبلاگ تان را بنویسید و حتی اگر جایی برای انتشار آن ندارید برای رایتینا بفرستید. ما به اسم خودتان این مقاله را منتشر می کنیم تا لذت انتشار اولین پست وبلاگ را تجربه کنید . نمی دانید چه حس لذت بخشی است !

راهنمای تولید محتوای وبلاگ در 5 قدم به زبان ساده

قدم اول در تولید محتوای وبلاگ : عنوان مقاله را قبل از هر چیزی در ذهن تان مجسم کنید

بزرگ ترین اشتباه یک وبلاگ نویس این است که بدون اینکه عنوانی در ذهنش داشته باشد شروع به نوشتن میکند . عنوان دقیقا مانند تعیین یک مقصد برای سفر است . الزاما نیاز نیست عنوان اصلی و نهایی مقاله را بنویسید ، جوری که امکان تغییر آن نباشد . بلکه بیشتر هدف این است که یک مقصد حدودی تعیین کنیم تا بتوانیم نقشه سفر درستی برای رسیدن به مقصد طراحی کنیم  .

عنوان اولیه باید جوری باشد که قبل از هر خواننده و مخاطبی خودتان را به وجد بیاورد و ذوق زده شوید.

در تولید محتوا و نویسندگی یک اصل قدیمی وجود دارد : « اگر جوری می نویسید که برای خودتان هیچ جذابیتی ندارد مطمئن باشید که برای مخاطب هم هیچ جذابیتی نخواهد داشت . »

پس بهتر است قبل از اینکه پشت میز کارتان بروید و شروع به نوشتن کنید، در ذهن تان داستان کلی مقاله یا محتوای مورد نظرتان را بسازید و انقدر با آن بازی کنید که برای خودتان جالب و هیجان انگیز باشد.

۱۰ روش عنوان نویسی در تولید محتوا به روش تار عنکبوتی ( روش ۳ و ۴ را حتما انجام دهید )

روش های خلق یک عنوان جذاب:

فرمول شماره 1 #  عنوان هایی بنویسید که مخاطب دنبال آن است!

در عنوان نویسی مقالات نیاز نیست به خوانندگان قول آپولو هوا کردن یا سفر به ماه را بدهید ، فقط کافی است روی یک مزیت خاصی که مقاله شما برای آنها ایجاد میکند تمرکز کنید .

عنوان نویسی در تولید محتوا

اما چگونه باید بفهمیم مخاطب چه عنوان هایی را دوست دارد  ؟

  • نظرات مخاطب ها در پست های قبلی خودتان یا پست های سایر سایت های مشابه را بررسی کنید
  • از مشترکین خودتان نظر سنجی کنید
  • از ابزارهایی مثل BuzzSumo برای پیدا کردن پر طرفدارترین پست ها استفاده کنید
  • نقد و بررسی های کتاب های آمازون با موضوعات مشابه را بررسی کنید

و در نظر داشته باشید شما در تولید محتوا فقط یک مسئولیت دارید . بله فقط یکی ! و آن هم خدمت به مخاطب و مفید بودن و خلق ارزش برای مخاطب است.

برای تولید محتوای وبلاگ ایده های عالی را بدزدید

فرمول شماره 2 #  ایده های عالی را بدزدید!

خب حالا که شما با تحقیق و بررسی متوجه شدید که می خواهید در چه موردی بنویسید که برای مخاطب ارزش داشته باشد و مفید باشد ، حالا نوبت دزدی است !

البته قطعا نه سرقت و دزدی غیر اخلاقی ، بلکه یک دزدی هوشمندانه.

سالهای سال است که کپی رایترها و تبلیغ نویس ها و نویسندگان زیادی در دنیا مشغول به کار هستند و بیلیون ها ( و یا شایدم بیشتر) ایده و عنوان جذاب تولید کرده اند که موفق بوده اند و در ذهن مخاطب ماندگار شدند .خب چرا از این ایده ها و عنوان ها سرقت هوشمندانه نکنیم ؟

دقت کنید که سرقت هوشمندانه نه کپی غیر هوشمندانه .

تا وقتی که خودتان می توانید خالق یک اثر باشید دلیلی ندارد چیزی را کپی کنید و بدون اضافه کردن هیچ ایده جدید و خلاقیتی آن را منتشر کنید . ولی قطعا می توانید از ایده ها و عنوان های موفق الگو بگیرید و اتفاقا به شدت هم موفق شوید.

مثلا اگر دوست داشته باشید در اینجا چند تا از پر بازدید ترین مقالات رایتینا را آورده ایم که می توانید از عنوان آنها ایده بگیرید :

تولید محتوای صفحه « درباره ما » مثل اختاپوس ! ( ۵ ترفند مهم + مثال تصویری )

ترافیک سایت بیشتر می خواهید؟دوست دارید دیده شوید و مخاطب بیشتر داشته باشید؟( معرفی ۴۴ راه)

استخدام یک کپی رایتر حرفه ای با این ۳۱ ویژگی ! ( ۷ ،۱۲ ، ۱۸ و ۲۱ مهم تر هستند )

چگونه با ۰ تومان هزینه، در بازاریابی محتوا موفق شویم و به درآمد ایده آل مان برسیم؟ ( معرفی تکنیک کاربردی ” مامان بزرگ من ” در بازاریابی محتوا )

فرمول شماره 3#  مبهم و گیج کننده نباشید

عنوان های مبهم و گیج کننده قطعا خالی از هر گونه احساسی برای مخاطب هستند و مخاطب هیچ تمایلی برای کلیک کردن روی این مقالات ندارد . بالعکس عنوان های ملموس می توانند احساسات مخاطب را تحریک کنند .

میگرن و تولید محتوای وبلاگ

پس تمام حواس خود را درگیر کنید تا بفهمید مخاطب چه طور حس میکند ، چه طور می بیند ، چه طور میشنود و..

مثلا این دو عنوان را با هم مقایسه کنید :

  • 5 روش برای جلوگیری از حمله میگرن
  • 5 روش برای کاهش درد ضربان دار سر در حمله میگرن

مشخصا عنوان دوم برای مخاطب بیشتر قابل درک است و احتمال کلیک روی این عنوان بیشتر میشود .

فرمول شماره 4#  هیچ اشاره ای به راه حل نداشته باشید

یک اشتباه رایج بین تولید کننده های محتوای مبتدی اشاره مستقیم به راه حل در عنوان مقاله وبلاگ است . مخاطب ها این روزها دنبال اسکن هستند پس اگر شما در عنوان اشاره ای به راه حل داشته باشید ،دلیلی ندارد دیگر مخاطب وقت بگذارد و روی مقاله کلیک کند تا متن مقاله را بخواند .

مثلا به این عنوان توجه کنید :

نحوه ذخیره قسمتی از در آمد ماهانه برای بازنشستگی

( با دیدن این عنوان مخاطب می فهمد که همه توصیه های لازم حول این موضوع می چرخد که برای راحتی در دوران بازنشستگی باید به صورت ماهیانه پول ذخیره کند )

این عنوان اصلا یک عنوان جذاب و کلیک خور برای مخاطب نیست .

در تولید محتوای وبلاگ به دنبال فریب مخاطب نباشید

فرمول شماره 5#  به هیچ وجه دنبال فریب مخاطب نباشید

بسیاری از وبلاگ نویسان یا تولید کننده های محتوا برای جذب مخاطب دست به دامن گول زدن و بزرگ جلوه دادن بیخود محتوا میشوند . مثلا اگر یک مقاله ای می خاهید بنویسید که فقط چند راه حل محدود را می خواهید به مخاطب ارائه بدهد ، در عنوان پست ننویسید: تمام راه حل هایی که لازم دارید برای…

چون قطعا مخاطب با خواندن این پست شما دیگر به شما و عنوان های شما هیچ اعتمادی نمیکند .

فرمول شماره 6 #– کلمه زُدایی کنید !

همانطوری که در بدن وجود چربی ها باعث زشت شدن و ناموزون شدن فرم بدن میشوند و نه تنها هیچ خاصیتی ندارند بلکه مضر هم هستند ، کلمات اضافی و بی فایده هم دقیقا در تولید محتوای پست وبلاگ و عنوان نویسی برای آن همین نقش را دارند . پس بهتر است برای قشنگ شدن و رو فرم شدن عنوان تان کلمه برداری کنید ، یعنی کلمات زائد و اضافی و غیر مفید را حذف کنید . بعد از حذف کلمات اضافی، کلمات قدرتمند را جایگزین آن کنید .

در نهایت هم برای نوشتن عنوان بهتر است برای هر مقاله 5-10 عنوان بنویسید و از روش حذفی در نهایت به 1-3 عنوان برسید و بعد با کلمات انقدر بازی کنید که بهترین عنوان از دید خودتان شود .

قدم دوم در تولید محتوای وبلاگ : یک مقدمه ای بنویسید که قلابی برای گرفتن مخاطب باشد

شما قدم اول را خوب برداشته اید ، به شما تبریک میگوییم ! مخاطب روی عنوان مقاله شما کلیک کرده است و وارد مقاله شما شده است . اما مخاطبان بیشتر از چیزی که فکر کنید بی وفا هستند و سریعا می خواهند شما را ترک کنند . اما شما باید در این قدم کاری کنید که چند ثانیه بیشتر بمانند . تا به ادامه خواندن مقاله هم راغب شوند .

مقدمه دقیقا نقش معرفی مقاله شما را دارد و اگر نتوانید مخاطب را در همین نگاه اول عاشق کنید یعنی هیچ کاری نکرده اید چون مخاطب سریعا روی علامت ضربدر می زند و شما را ترک می کند .

برای اینکه بتوانید مخاطب را در مقدمه جذب کنید تا چند ثانیه ای بیشتر بماند این فرمولها را اجرا کنید :

برای تولید محتوای وبلاگ با کفش مخاطب راه بروید !

فرمول شماره 1# با کفش های مخاطب راه بروید !

یک اشتباه رایج وبلاگ نویسان آماتور این است که سعی میکنند خیلی آکادمیک با مخاطب خودشان حرف بزنند . مثلا بسیاری از مقاله ها با این جمله کسالت آور و تکراری « تحقیقات نشان می دهد که … » شروع میشود و همین کافی است برای مخاطب که سریع از این تکرار فرار کند. اتفاقا استفاده از آمار و تحقیقات در متن مقاله می تواند بسیار مفید و ارزشمند برای مخاطب باشد . اما در مقدمه و جمله ابتدایی مقاله اصلا !

به جای استفاده از این جمله تکراری در شروع مقاله بهتر است این حس را به مخاطب بدهید که شما در ذهن او هستید و دقیقا می دانید مشکلش چیست و دقیقا راهکاری برای او دارید .

پس قدرتمند ترین راه ورود به ذهن و قلب مخاطب و همراه کردن او ، همدلی با اوست . باید با کفش مخاطب راه بروید و به او بفهمانید که او را درک میکنید و بعد شروع کنید به راه حل دادن به او. تحقیقات و آمار و ارقام این چنین را هم بگذارید برای متن مقاله . ( البته گاهی یک آمار خاص یک هیجان فوق العاده ایجاد میکند که این استثنا به حساب می آید. چون در اصل مهم نیست به چه طریق یا چه روشی مخاطب را جذب میکنید  ، این انتخاب شما و سبک شماست  ) . مهم این است که در مقدمه و چند جمله اول مقاله وبلاگ فقط و فقط با مخاطب ارتباط برقرار کنید و او را هیجان زده کنید .

فرمول شماره 2#  احساسات مخاطب را تحریک کنید

اگر می خواهید مخاطب را اسیر خودتان کنید باید احساسات او را تحریک کنید . مثلا ترس ، خشم ، عشق ، نفرت ، راحتی ، شجاعت ، امید ، غم و…

تحریک احساسات مخاطب در تولید محتوای وبلاگ

شاعری که از جدایی یار مینویسد اگر زمان نوشتن شعر عاشقانه اش از احساسات زیاد اشک نریزد قطعا هیچ خواننده ای هم هیچ حسی به آن شعر نخواهد داشت ، اگر شما برای تولید محتوای مقاله وبلاگ پا به پای مخاطب گریه نکنید ، نخندید ، ناراحت نشوید ، عصبانی نشوید ، و… یعنی یک جای کار اشتباه است . این فرمول نه فقط برای چند خط اول مقاله که برای تمام متن و محتوای مقاله باید اجرا شود .

فرمول شماره 3 # هرچه سریع تر مخاطب را به پایین صفحه و ادامه متن هل بدهید

اگر می خواهید تعهد بیشتری در خواننده و مخاطب خود ایجاد کنید که پست وبلاگ شما را تا انتها بخواند بهتر است هرچه سریعتر او را از بالای صفحه به پایین صفحه هل بدهید . جوری که دلش نیاید دیگر صفحه را ببندد چون به این شکل حس میکند که نصف راه را آمده پس بهتر است تا انتها هم برود ببیند چه خبر است و چه چیزی گیرش می آید .

برای اینکار :

  • هیچ وقت یک مقاله وبلاگ را با یک پاراگراف طولانی شروع نکنید . فقط یک جمله کوتاه اما تاثیر گذار!
  • اگر اولین پیش نویس مقدمه مقاله شما 200 کلمه است با یک قیچی کلمات شروع به حذف و هرس کنید . و سعی کنید آن را به 100 کلمه تبدیل کنید . هر چه قدر در این هرس موفق تر باشید محتوای شما کارامد تر و پر قدرت تر می شود .
  • باید یک ریتم هدفمند در مقدمه و کل مقاله داشته باشید . در مقدمه یک سرعت بیشتری برای ارائه مطلب ها داشته باشید اما این ریتم را در طول مقاله کند تر کنید . در هر جمله باید یک فیش رابط بگذارید تا این جمله را به جمله بعدی وصل کند . جوری که  زمانی که مخاطب هرجمله یا پاراگراف را می خواند حس کند یک چیزی کم است و باید بعدی را بخواند تا پازل ذهنی اش تکمیل شود و بتواند این دستورالعمل یا راهنما یا هر چیز دیگری را اجرا کند .
  • هر چیزی که دارید را در همان چند جمله اول مقاله به مخاطب ندهید جوری که هیچ انگیزه ای برای خواندن ادامه مقاله نداشته باشد

در تولید محتوای وبلاگ کمی مخاطب را بترسانید

فرمول شماره 4 #  کمی مخاطب را بترسانید

کاری کنید که مخاطب بدون التماس و خواهش شما برای ادامه دادن و خواندن مقاله خودش حریص شود که بخواند ، جوری که حتی اگر به طور اتفاقی صفحه شما بسته شد زمین و زمان را به هم بدوزد تا دوباره شما را پیدا کند و ادامه مقاله شما را بخواند !

و یکی از راهکارها ترساندن مخاطب است . البته نه اینکه یک ماسک وحشتناک بگذارید ، بلکه فقط از شکست ها او را بترسانید . همه ما انسان ها در هر جایگاهی که باشیم از شکست خوردن میترسیم حالا هر نوع شکستی ، حتی اگر این شکست، خرید یک کیلو گوجه فرنگی خراب باشد به خاطر اینکه خرید گوجه ی خوب را بلد نبودیم !

پس سعی کنید به مخاطب جوری بفهمانید که اگر این راه حل ها را نداند در یک قسمت حتی جزئی از زندگی اش شکست میخورد و یا به نتیجه دلخواهش نمی رسد.

فرمول شماره 5#  به سرزمین موعود اشاره ای بکنید

شما در عنوان خود یک قول و وعده ای به مخاطب داده اید ، مثلا اینکه روش ساخت یک ویدئو را به او یاد بدهید ، یا روش های تسکین درد کمر ، یا روشهای بهبود مهارت مدیریت زمان یا ….

اشاره به سرزمین موعود در تولید محتوای وبلاگ

زمانی که در حال نوشتن مقدمه هستید اشاره ای هم به وعده خودتان بکنید احتمالا همین وعده شما دلیل اصلی مخاطب برای کلیک روی عنوان مقاله و دیدن جزئیات بیشتر آن است پس در مقدمه هم بهتر است کمی مخاطب را قلقلک بدهید اما نه اینکه به صورت یک بسته حاضر و آماده همه چیز را تقدیمش کنید . فقط یک اشاره جذاب !

قدم سوم در تولید محتوای وبلاگ : حالا به وعده خود عمل کنید و راه حل ها را ارائه بدهید

خب تا به اینجا خوب کار کرده اید و مخاطب را در عنوان و مقدمه جذب کرده اید تا با شما همراه شود . تبریک بیشتر !

اما حالا نوبت شماست حسن نیت تان را به مخاطب نشان بدهید و به وعده داده شده عمل کنید . اینجاست که باید تا نهایت توان تان برای مخاطب مایه بگذارید و اطلاعات کاملی به او بدهید تا عاشق شما شود و تمام پست های شما را دنبال کند .

اگر سر سری نگاهی به موضوع بیاندازید و فقط بنویسید که فقط چیزی نوشته باشید که سایت تان به روز شود و رتبه بگیرید قطعا مخاطب را برای همیشه از دست می دهید .

انتخاب با شماست !

فرمول شماره 1# زیر عنوان ها را جدی بگیرید

چرا ؟ چون خوانندگان آنلاین اسکنر هستند نه کرم کتاب !

مخاطب ها به احتمال زیاد قبل از هرچیزی در متن زیر عنوان ها را می خوانند . اگر برایشان جذاب بود و دوست داشتند و کنجکاو شدند شاید بقیه متن را هم بخوانند . زیر عنوان ها یکی از شانس های شما برای ادامه همراهی مخاطب با شماست .

در تولید محتوا وبلاگ مخاطب را کنجکاو کنید

پس برای نوشتن یک زیر عنوان عالی به این نکات توجه کنید :

  1. برای هر پاراگراف سعی کنید یک زیر عنوان مجزا در نظر بگیرید تا کل متن را به بخش های کوچک تر و قابل هضم تر برای مخاطب خرد کنید .اگر یک دفعه مخاطب بعد از مقدمه به ادامه محتوا برود و با دنیایی از اطلاعات و کلمات تو در تو روبرو شود که از ابتدا حوصله خواندن آن را هم نداشته قطعا احساس اضطراب میکند .
  2. از زیر عنوان های تکراری و مشابه هم استفاده نکنید
  3. محتوای اصلی را در زیر عنوان ها اسپویل Spoil نکنید ( مثل داستان یک سریالی که تمام اتفاقات آن لو رفته است . شما خودتان تمایلی به دیدن آن دارید ؟ )
  4. در زیر عنوان ها بازی هوش راه نیاندازید : برای ایجاد کنجکاوی بیشتر نیاز نیست معماهای پیچیده طراحی کنید تا مخاطب حدس بزند شما می خواهید در مورد چه چیزی صحبت کنید .
  5. همه زیر عنوان ها یک فرمت خاص باید داشته باشند . مثلا اگر قرار است 12 روش بهتر خوابیدن را به مخاطب بگویید نباید به این شکل زیر عنوان بنویسید:
  • شیر بخورید
  • بهتر است برای بهتر خوابیدن کمی قبل از خواب مطالعه کنید
  • موبایل !

بلکه بهتر است همه یک فرمول خاص داشته باشند و به یک فرمت باشند مثلا این طور بنویسیم:

  • قبل از خواب شیر بخورید
  • در رختخواب از گوشی استفاده نکنید
  • کمی قبل از خواب مطالعه کنید

در تولید محتوای وبلاگ صدای خودتان را داشته باشید

فرمول شماره 2 # غیر منتظره باشید

مخاطب این روزها انقدر در مورد چگونه موفق شویم ؟ چگونه پولدار شویم ؟ چگونه خوب بخوابیم ؟ چگونه مدیر خوب شویم ؟و…. خلاصه هر موضوعی مقاله دیده است و خوانده است که نمی توانید با ارائه همین راهکارهای قدیمی و سنتی و نخ نما شده او را هیجان زده و خوشحال کنید .

پس اگر حتی زمانی در مورد ساده ترین و بدیهی ترین مطالب روزانه هم مطلب می نویسید یک چیز جدید حتی در حد یک خط یا پاراگراف به اطلاعات قبلی موجود در اینترنت و خصوصا فضای وب فارسی اضافه کنید . و این را باور کنید که بازنویسی مقالات دیگران و جویدن و بالا آرودن مجدد آن به عنوان یک مقاله جدید نه برای مخاطب نتیجه مثبتی دارد و نه قطعا برای شما . حتی با الگوریتم های جدید و هوشمند تر گوگل برای گرفتن جایگاه و رتبه هم این کار به درد نمی خورد و اتفاقا تاثیر مخرب دارد .

از مطالب و مقاله ها و آموزش های دیگران در نوشتن مقاله ها کمک بگیرید اما حتما اثر انگشت خودتان و برندتان را علاوه بر آنها در مقاله بگذارید تا کمی منحصر به فرد تر شود . حتی با اضافه کردن یک نکته کوچک به یک لیست طولانی .

فرمول شماره 3 # با فرمول و ریتم خاص بنویسید

دقیقا مانند این مقاله، برای تولید محتوای مقاله وبلاگ لازم است یک فرمول خاصی در ذهن تان طراحی کنید و سعی کنید طبق همان فرمول تا انتهای مقاله پیش بروید .

مثل این فرمول ها  :

زیرعنوان …..>> یک متن حدود 200 کلمه ….>> یک تصویر بین فاصله دو زیر عنوان ….>> یک مثال در انتها

زیرعنوان ….>> یک عکس …>> یک متن کوتاه 100 کلمه ای

زیر عنوان ….>> یک مثال یا توصیه عملی ….>> یک متن 300 کلمه ای …>> یک عکس ….>>یک تجربه شخصی …>> یک عکس…>> معرفی یک سایت یا ابزار

و…

این کار باعث می شود مقاله شما مثل یک اثر هنری در ذهن مخاطب به نظر برسد نه یک صفحه درهم و برهم از کلمات و عکس ها .

مخاطب شایسته بهترین هاست پس بهترین ها را برای او بسازید

فرمول شماره 4# سخاوتمند باشید

بعضی از ما در زمان تولید محتوای مقاله وبلاگ اوج خساست خودمان را به خرج می دهیم و سعی میکنیم چیزی از اطلاعات مان را به مخاطب بروز ندهیم که مبادا دیگر چیزی برای فروش به او نداشته باشیم !

در تولید محتوا مقاله وبلاگ سخاوتمند باشید

به همین خاطر در مقالات وبلاگ حالت آموزشی محتوا را از دست می دهیم و مقاله وبلاگ ما بیشتر شبیه تولید محتوا برای یک صفحه فروش می شود تا یک مقاله وبلاگ!

شما قبل از هر فروشی نیاز دارید اعتماد مخاطب را به دست بیاورید . پس در صفحه فروش تبلیغ کنید و بفروشید اما در وبلاگ فقط و فقط در خدمت مخاطب باشید و برای او ارزش ایجاد کنید ،مشکلش را حل کنید و به سوالهایش به صورت کامل پاسخ بدهید ، به او آموزش بدهید و خلاصه برایش مفید باشید. نترسید من قول میدهم در این شرایط درآمدتان 10 ها برابر می شود !

 فرمول شماره 5# شروع و پایان قوی و جذاب

همانطوری که در مورد عنوان و مقدمه مقاله وبلاگ گفتیم که باید جذاب و هیجان برانگیز باشند ، متن اصلی مقاله هم باید دقیقا همین خاصیت را داشته باشد و خصوصا باید شروع و پایان بسیار هیجان انگیزی داشته باشد دقیقا مانند یک فیلم .

یعنی اگر شما تصمیم دارید 5 راه رسیدن به موفقیت یا پولدار شدن را به مخاطب بگویید باید راه 1 و 5 جذاب ترین و بهترین آنها باشد . راه 1 او را ترغیب میکند به خواندن و راه 5 او را مطمئن میکند که بهترین مقاله را خوانده است .

پیشنهاد رایتینا برای یادگیری بیشتر : چند ایده وبلاگ نویسی از محمدرضا شعبانعلی

قدم چهارم در تولید محتوای وبلاگ  : نوشتن محتوای اختتامیه به نحوی که مخاطب احساس رضایت کامل کند

تبریک ! شما نزدیک خط پایان هستید . فقط چند ثانیه مانده است تا برنده شدن کامل شما در این جنگ سخت .

در اینجا دیگر وقت آن است که با یک حرکت انفجاری پست خود را تمام کنید ، جوری که مانند پایان بسیاری از فیلم ها این پایان برای همیشه در ذهن مخاطب بماند .

باید کاری کنید که آنها حس کنند به هدف خودشان رسیده اند و فقط باید این دستورات شما را در خصوص موضوع وعده داده شده در عنوان مقاله اجرا کنند تا نتیجه خوبی بگیرند  .

برای رسیدن به این هدف این فرمول ها را اجرا کنید :

 فرمول شماره 1# به خوانندگان خود انگیزه بدهید

دقیقا الان زمانی است که باید مخاطب را به چالش بکشید . شما به اثر بخش بودن راهکارهایی که به مخاطب ارائه داده اید مطمئن هستید پس باید به او نشان بدهید که حالا وقت عمل است و می تواند با به کارگیری این راهکارها به هدفش برسد . و پست شما یک مقاله بی ارزش نخ نما شده نبوده که خواندن و نخواندن این مقاله برای او هیچ فرقی نکند . باید به او بگویید حالا وقت درو کردن محصول است و زحمتی که متحمل شده است و زمانی که گذاشته است برای خواندن این مقاله قطعا بی نتیجه نمی ماند .

در تولید محتوای وبلاگ به مخاطب انگیزه بدهید

انتظارتان را از مخاطب به او نشان بدهید ، او دیگر نباید همان آدم سابق قبل از خواندن این پست باشد !

فرمول شماره 2 # در اینجا هیچ اطلاعات جدیدی به مخاطب ندهید

یکی از اشتباهات رایج بین تولید کنندگان محتوا و وبلاگ نویسان این است که تازه یادشان می افتد در بخش نتیجه گیری اطلاعات جدیدی به مخاطب بدهند . این غلط ترین کار ممکن است .

این دقیقا مانند این می ماند که در انتهای یک فیلم نویسنده یا کارگردان تازه یک شخصیت جدید را معرفی کنند !

قدم  پنجم در تولید محتوای وبلاگ  – ویرایش و سوهان کشی نهایی محتوا !

باور می کنید ؟! شما بهترین پست را تا به اینجا نوشته اید .

اما قبل از اینکه روی دکمه انتشار کلیک کنید یکبار آن را بازبینی و ویرایش کنید که چیز زائد و به درد نخوری نداشته باشد .

ویرایش محتوا

ویرایش نهایی محتوا کمک میکند که کمترین میزان غلط تایپی یا دیکته ای را داشته باشید و از طرفی کلمات یا جمله های زائد را حذف کنید تا به یک متن شسته و رفته برسید .

چک لیست ویرایش و بازبینی محتوای مقاله وبلاگ

  1. با یک قیچی فرضی هر چیز اضافی را ببرید و دور بریزید . هر کلمه ، جمله ، عکس ، داستان و… هر چیزی که فکر میکنید فقط باعث طولانی شدن بیخود پست شده است و هیچ قابلیت دیگری ندارد را ببرید و دور بریزید .
  2. انگیزه بدهید ، دستور ندهید ! به عنوان یک دوست و همراه در کنار مخاطب باشید تا چیزی به او یاد بدهید و تجربیات خودتان را بگویید نه یک سخنران یا استاد پر فیس و افاده !
  3. اگر با دوباره خواندن مقاله هیچ حسی به شما دست نمیدهد و برای تان خسته کننده است قطعا یک جای کار می لنگد و نیاز به اصلاح دارد .
  4. پاراگراف های بزرگ را به 2-5 جمله خرد کنید تا خوانایی بهتری داشته باشند
  5. اگر قسمتی از متن بیش از حد پیچیده شده است حتما سعی کنید بازنویسی کنید و اگر نه کامل حذفش کنید
  6. هر راهکار یا روش یا هر نوع محتوای تکراری یا متناقصی را حذف کنید
  7. مخاطب یو یو نیست ! در متن دائم به او آدرس ندهید که به فلان جا برود بالا برود پایین برود …
  8. از سبکی که به برند و شخصیت خود شما نمی آید الگوبرداری نکنید . طبیعی باشید . به صدای درون خودتان و برندتان گوش کنید  نه صدایی که وصله ناجور است و اصلا به شما نمی آید
  9. حتما در متن نویسی از هایلایت کردن متن یا بُلد کردن کلمات برای خوانایی بهتر استفاده کنید
  10. از بولت ها و شماره گذاری در متن حتما برای خوانایی بیشتر استفاده کنید
  11. تنبل نباشید ! مطمئن شوید که همه اطلاعات مربوط به این پست نوشته شده است . و اشتباها فکر نکنید که با گذاشتن لینک های خارجی باید به درک بیشتر مخاطب از مقاله کمک کنید . یک لینک خارجی فقط برای تکمیل اطلاعات است نه به عنوان اطلاعات اصلی .

 تبریک ! شما برنده شدید

شما نه تنها در جنگ جذب مخاطب در مقابل سایر رقبا برنده شدید بلکه در جنگ های درونی خودتان مثل ، تنبلی ، کپی برداری ، تعویق انجام کارها ، ترس از شکست ، ترس از ندیده شدن ، ترس از نوشتن و… پیروز شدید و بهترین مقاله وبلاگ خودتان را نوشته اید و برای همیشه ایده تان را ماندگار کرده اید و اثری زیبا و ارزش آفرین در دنیا از خودتان باقی گذاشته اید .

یک پیشنهاد ویژه  : اگر دوست دارید در کنار هم برای تولید محتوای ارزش آفرین در دنیای وب فارسی تلاش کنیم من و  تیم رایتینا خوشحال می شویم لینک مقالات خودتان را در قسمت کامنت ها بگذارید تا با هم و کنار هم آنها را نقد و بررسی کنیم تا به یک نتیجه عالی برسیم و در تولید محتوا بهترین شویم.

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۵ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

تولید محتوای وبلاگ در 5 قدم با 18 فرمول ساده

تولید محتوای وبلاگ یک نوع جنگ است !

جنگی که در آن ایده های شما باید پیروز میدان باشند . و دشمن شما چیست ؟ مجموعه ای از هزاران هزار عامل حواس پرتی و عدم تمرکز و کم حوصلگی مخاطب برای خواندن محتوای شما .

مشخصا برای پیروزی در این نبرد نیاز به پیشرفته ترین جنگ ابزارهای هوشمند دارید اما هیچ کدام از این ها برای شما کارا نخواهند بود اگر به فکر یادگیری مهارت تولید محتوا به صورت حرفه ای نباشید و به صورت یک فرد مبتدی برای تولید محتوای وبلاگ تان ایده پردازی کنید.

پرش از این مرحله = شکست شما در حرفه ای شدن در تولید محتوا

خبر خوب این است که مهارت تولید محتوا کاملا یادگرفتنی است اما از طرفی تولید محتوای پست وبلاگ یا هر نوع محتوای دیگری دقیقا مانند رانندگی است . حتی اگر ساعت ها و روزها کنار دست یک راننده حرفه ای بشینید تا زمانی که خودتان جرئت نکنید و پشت فرمان نشینید و با دست خودتان فرمان ماشین را لمس نکنید نمی توانید مطمئن باشید که رانندگی بلد هستید یا نه .

پس به نظر من بعد از خواندن این مقاله آموزشی اولین پست حرفه ای وبلاگ تان را بنویسید و حتی اگر جایی برای انتشار آن ندارید برای رایتینا بفرستید. ما به اسم خودتان این مقاله را منتشر می کنیم تا لذت انتشار اولین پست وبلاگ را تجربه کنید . نمی دانید چه حس لذت بخشی است !

راهنمای تولید محتوای وبلاگ در 5 قدم به زبان ساده

قدم اول در تولید محتوای وبلاگ : عنوان مقاله را قبل از هر چیزی در ذهن تان مجسم کنید

بزرگ ترین اشتباه یک وبلاگ نویس این است که بدون اینکه عنوانی در ذهنش داشته باشد شروع به نوشتن میکند . عنوان دقیقا مانند تعیین یک مقصد برای سفر است . الزاما نیاز نیست عنوان اصلی و نهایی مقاله را بنویسید ، جوری که امکان تغییر آن نباشد . بلکه بیشتر هدف این است که یک مقصد حدودی تعیین کنیم تا بتوانیم نقشه سفر درستی برای رسیدن به مقصد طراحی کنیم  .

عنوان اولیه باید جوری باشد که قبل از هر خواننده و مخاطبی خودتان را به وجد بیاورد و ذوق زده شوید.

در تولید محتوا و نویسندگی یک اصل قدیمی وجود دارد : « اگر جوری می نویسید که برای خودتان هیچ جذابیتی ندارد مطمئن باشید که برای مخاطب هم هیچ جذابیتی نخواهد داشت . »

پس بهتر است قبل از اینکه پشت میز کارتان بروید و شروع به نوشتن کنید، در ذهن تان داستان کلی مقاله یا محتوای مورد نظرتان را بسازید و انقدر با آن بازی کنید که برای خودتان جالب و هیجان انگیز باشد.

۱۰ روش عنوان نویسی در تولید محتوا به روش تار عنکبوتی ( روش ۳ و ۴ را حتما انجام دهید )

روش های خلق یک عنوان جذاب:

فرمول شماره 1 #  عنوان هایی بنویسید که مخاطب دنبال آن است!

در عنوان نویسی مقالات نیاز نیست به خوانندگان قول آپولو هوا کردن یا سفر به ماه را بدهید ، فقط کافی است روی یک مزیت خاصی که مقاله شما برای آنها ایجاد میکند تمرکز کنید .

عنوان نویسی در تولید محتوا

اما چگونه باید بفهمیم مخاطب چه عنوان هایی را دوست دارد  ؟

  • نظرات مخاطب ها در پست های قبلی خودتان یا پست های سایر سایت های مشابه را بررسی کنید
  • از مشترکین خودتان نظر سنجی کنید
  • از ابزارهایی مثل BuzzSumo برای پیدا کردن پر طرفدارترین پست ها استفاده کنید
  • نقد و بررسی های کتاب های آمازون با موضوعات مشابه را بررسی کنید

و در نظر داشته باشید شما در تولید محتوا فقط یک مسئولیت دارید . بله فقط یکی ! و آن هم خدمت به مخاطب و مفید بودن و خلق ارزش برای مخاطب است.

برای تولید محتوای وبلاگ ایده های عالی را بدزدید

فرمول شماره 2 #  ایده های عالی را بدزدید!

خب حالا که شما با تحقیق و بررسی متوجه شدید که می خواهید در چه موردی بنویسید که برای مخاطب ارزش داشته باشد و مفید باشد ، حالا نوبت دزدی است !

البته قطعا نه سرقت و دزدی غیر اخلاقی ، بلکه یک دزدی هوشمندانه.

سالهای سال است که کپی رایترها و تبلیغ نویس ها و نویسندگان زیادی در دنیا مشغول به کار هستند و بیلیون ها ( و یا شایدم بیشتر) ایده و عنوان جذاب تولید کرده اند که موفق بوده اند و در ذهن مخاطب ماندگار شدند .خب چرا از این ایده ها و عنوان ها سرقت هوشمندانه نکنیم ؟

دقت کنید که سرقت هوشمندانه نه کپی غیر هوشمندانه .

تا وقتی که خودتان می توانید خالق یک اثر باشید دلیلی ندارد چیزی را کپی کنید و بدون اضافه کردن هیچ ایده جدید و خلاقیتی آن را منتشر کنید . ولی قطعا می توانید از ایده ها و عنوان های موفق الگو بگیرید و اتفاقا به شدت هم موفق شوید.

مثلا اگر دوست داشته باشید در اینجا چند تا از پر بازدید ترین مقالات رایتینا را آورده ایم که می توانید از عنوان آنها ایده بگیرید :

تولید محتوای صفحه « درباره ما » مثل اختاپوس ! ( ۵ ترفند مهم + مثال تصویری )

ترافیک سایت بیشتر می خواهید؟دوست دارید دیده شوید و مخاطب بیشتر داشته باشید؟( معرفی ۴۴ راه)

استخدام یک کپی رایتر حرفه ای با این ۳۱ ویژگی ! ( ۷ ،۱۲ ، ۱۸ و ۲۱ مهم تر هستند )

چگونه با ۰ تومان هزینه، در بازاریابی محتوا موفق شویم و به درآمد ایده آل مان برسیم؟ ( معرفی تکنیک کاربردی ” مامان بزرگ من ” در بازاریابی محتوا )

فرمول شماره 3#  مبهم و گیج کننده نباشید

عنوان های مبهم و گیج کننده قطعا خالی از هر گونه احساسی برای مخاطب هستند و مخاطب هیچ تمایلی برای کلیک کردن روی این مقالات ندارد . بالعکس عنوان های ملموس می توانند احساسات مخاطب را تحریک کنند .

میگرن و تولید محتوای وبلاگ

پس تمام حواس خود را درگیر کنید تا بفهمید مخاطب چه طور حس میکند ، چه طور می بیند ، چه طور میشنود و..

مثلا این دو عنوان را با هم مقایسه کنید :

  • 5 روش برای جلوگیری از حمله میگرن
  • 5 روش برای کاهش درد ضربان دار سر در حمله میگرن

مشخصا عنوان دوم برای مخاطب بیشتر قابل درک است و احتمال کلیک روی این عنوان بیشتر میشود .

فرمول شماره 4#  هیچ اشاره ای به راه حل نداشته باشید

یک اشتباه رایج بین تولید کننده های محتوای مبتدی اشاره مستقیم به راه حل در عنوان مقاله وبلاگ است . مخاطب ها این روزها دنبال اسکن هستند پس اگر شما در عنوان اشاره ای به راه حل داشته باشید ،دلیلی ندارد دیگر مخاطب وقت بگذارد و روی مقاله کلیک کند تا متن مقاله را بخواند .

مثلا به این عنوان توجه کنید :

نحوه ذخیره قسمتی از در آمد ماهانه برای بازنشستگی

( با دیدن این عنوان مخاطب می فهمد که همه توصیه های لازم حول این موضوع می چرخد که برای راحتی در دوران بازنشستگی باید به صورت ماهیانه پول ذخیره کند )

این عنوان اصلا یک عنوان جذاب و کلیک خور برای مخاطب نیست .

در تولید محتوای وبلاگ به دنبال فریب مخاطب نباشید

فرمول شماره 5#  به هیچ وجه دنبال فریب مخاطب نباشید

بسیاری از وبلاگ نویسان یا تولید کننده های محتوا برای جذب مخاطب دست به دامن گول زدن و بزرگ جلوه دادن بیخود محتوا میشوند . مثلا اگر یک مقاله ای می خاهید بنویسید که فقط چند راه حل محدود را می خواهید به مخاطب ارائه بدهد ، در عنوان پست ننویسید: تمام راه حل هایی که لازم دارید برای…

چون قطعا مخاطب با خواندن این پست شما دیگر به شما و عنوان های شما هیچ اعتمادی نمیکند .

فرمول شماره 6 #– کلمه زُدایی کنید !

همانطوری که در بدن وجود چربی ها باعث زشت شدن و ناموزون شدن فرم بدن میشوند و نه تنها هیچ خاصیتی ندارند بلکه مضر هم هستند ، کلمات اضافی و بی فایده هم دقیقا در تولید محتوای پست وبلاگ و عنوان نویسی برای آن همین نقش را دارند . پس بهتر است برای قشنگ شدن و رو فرم شدن عنوان تان کلمه برداری کنید ، یعنی کلمات زائد و اضافی و غیر مفید را حذف کنید . بعد از حذف کلمات اضافی، کلمات قدرتمند را جایگزین آن کنید .

در نهایت هم برای نوشتن عنوان بهتر است برای هر مقاله 5-10 عنوان بنویسید و از روش حذفی در نهایت به 1-3 عنوان برسید و بعد با کلمات انقدر بازی کنید که بهترین عنوان از دید خودتان شود .

قدم دوم در تولید محتوای وبلاگ : یک مقدمه ای بنویسید که قلابی برای گرفتن مخاطب باشد

شما قدم اول را خوب برداشته اید ، به شما تبریک میگوییم ! مخاطب روی عنوان مقاله شما کلیک کرده است و وارد مقاله شما شده است . اما مخاطبان بیشتر از چیزی که فکر کنید بی وفا هستند و سریعا می خواهند شما را ترک کنند . اما شما باید در این قدم کاری کنید که چند ثانیه بیشتر بمانند . تا به ادامه خواندن مقاله هم راغب شوند .

مقدمه دقیقا نقش معرفی مقاله شما را دارد و اگر نتوانید مخاطب را در همین نگاه اول عاشق کنید یعنی هیچ کاری نکرده اید چون مخاطب سریعا روی علامت ضربدر می زند و شما را ترک می کند .

برای اینکه بتوانید مخاطب را در مقدمه جذب کنید تا چند ثانیه ای بیشتر بماند این فرمولها را اجرا کنید :

برای تولید محتوای وبلاگ با کفش مخاطب راه بروید !

فرمول شماره 1# با کفش های مخاطب راه بروید !

یک اشتباه رایج وبلاگ نویسان آماتور این است که سعی میکنند خیلی آکادمیک با مخاطب خودشان حرف بزنند . مثلا بسیاری از مقاله ها با این جمله کسالت آور و تکراری « تحقیقات نشان می دهد که … » شروع میشود و همین کافی است برای مخاطب که سریع از این تکرار فرار کند. اتفاقا استفاده از آمار و تحقیقات در متن مقاله می تواند بسیار مفید و ارزشمند برای مخاطب باشد . اما در مقدمه و جمله ابتدایی مقاله اصلا !

به جای استفاده از این جمله تکراری در شروع مقاله بهتر است این حس را به مخاطب بدهید که شما در ذهن او هستید و دقیقا می دانید مشکلش چیست و دقیقا راهکاری برای او دارید .

پس قدرتمند ترین راه ورود به ذهن و قلب مخاطب و همراه کردن او ، همدلی با اوست . باید با کفش مخاطب راه بروید و به او بفهمانید که او را درک میکنید و بعد شروع کنید به راه حل دادن به او. تحقیقات و آمار و ارقام این چنین را هم بگذارید برای متن مقاله . ( البته گاهی یک آمار خاص یک هیجان فوق العاده ایجاد میکند که این استثنا به حساب می آید. چون در اصل مهم نیست به چه طریق یا چه روشی مخاطب را جذب میکنید  ، این انتخاب شما و سبک شماست  ) . مهم این است که در مقدمه و چند جمله اول مقاله وبلاگ فقط و فقط با مخاطب ارتباط برقرار کنید و او را هیجان زده کنید .

فرمول شماره 2#  احساسات مخاطب را تحریک کنید

اگر می خواهید مخاطب را اسیر خودتان کنید باید احساسات او را تحریک کنید . مثلا ترس ، خشم ، عشق ، نفرت ، راحتی ، شجاعت ، امید ، غم و…

تحریک احساسات مخاطب در تولید محتوای وبلاگ

شاعری که از جدایی یار مینویسد اگر زمان نوشتن شعر عاشقانه اش از احساسات زیاد اشک نریزد قطعا هیچ خواننده ای هم هیچ حسی به آن شعر نخواهد داشت ، اگر شما برای تولید محتوای مقاله وبلاگ پا به پای مخاطب گریه نکنید ، نخندید ، ناراحت نشوید ، عصبانی نشوید ، و… یعنی یک جای کار اشتباه است . این فرمول نه فقط برای چند خط اول مقاله که برای تمام متن و محتوای مقاله باید اجرا شود .

فرمول شماره 3 # هرچه سریع تر مخاطب را به پایین صفحه و ادامه متن هل بدهید

اگر می خواهید تعهد بیشتری در خواننده و مخاطب خود ایجاد کنید که پست وبلاگ شما را تا انتها بخواند بهتر است هرچه سریعتر او را از بالای صفحه به پایین صفحه هل بدهید . جوری که دلش نیاید دیگر صفحه را ببندد چون به این شکل حس میکند که نصف راه را آمده پس بهتر است تا انتها هم برود ببیند چه خبر است و چه چیزی گیرش می آید .

برای اینکار :

  • هیچ وقت یک مقاله وبلاگ را با یک پاراگراف طولانی شروع نکنید . فقط یک جمله کوتاه اما تاثیر گذار!
  • اگر اولین پیش نویس مقدمه مقاله شما 200 کلمه است با یک قیچی کلمات شروع به حذف و هرس کنید . و سعی کنید آن را به 100 کلمه تبدیل کنید . هر چه قدر در این هرس موفق تر باشید محتوای شما کارامد تر و پر قدرت تر می شود .
  • باید یک ریتم هدفمند در مقدمه و کل مقاله داشته باشید . در مقدمه یک سرعت بیشتری برای ارائه مطلب ها داشته باشید اما این ریتم را در طول مقاله کند تر کنید . در هر جمله باید یک فیش رابط بگذارید تا این جمله را به جمله بعدی وصل کند . جوری که  زمانی که مخاطب هرجمله یا پاراگراف را می خواند حس کند یک چیزی کم است و باید بعدی را بخواند تا پازل ذهنی اش تکمیل شود و بتواند این دستورالعمل یا راهنما یا هر چیز دیگری را اجرا کند .
  • هر چیزی که دارید را در همان چند جمله اول مقاله به مخاطب ندهید جوری که هیچ انگیزه ای برای خواندن ادامه مقاله نداشته باشد

در تولید محتوای وبلاگ کمی مخاطب را بترسانید

فرمول شماره 4 #  کمی مخاطب را بترسانید

کاری کنید که مخاطب بدون التماس و خواهش شما برای ادامه دادن و خواندن مقاله خودش حریص شود که بخواند ، جوری که حتی اگر به طور اتفاقی صفحه شما بسته شد زمین و زمان را به هم بدوزد تا دوباره شما را پیدا کند و ادامه مقاله شما را بخواند !

و یکی از راهکارها ترساندن مخاطب است . البته نه اینکه یک ماسک وحشتناک بگذارید ، بلکه فقط از شکست ها او را بترسانید . همه ما انسان ها در هر جایگاهی که باشیم از شکست خوردن میترسیم حالا هر نوع شکستی ، حتی اگر این شکست، خرید یک کیلو گوجه فرنگی خراب باشد به خاطر اینکه خرید گوجه ی خوب را بلد نبودیم !

پس سعی کنید به مخاطب جوری بفهمانید که اگر این راه حل ها را نداند در یک قسمت حتی جزئی از زندگی اش شکست میخورد و یا به نتیجه دلخواهش نمی رسد.

فرمول شماره 5#  به سرزمین موعود اشاره ای بکنید

شما در عنوان خود یک قول و وعده ای به مخاطب داده اید ، مثلا اینکه روش ساخت یک ویدئو را به او یاد بدهید ، یا روش های تسکین درد کمر ، یا روشهای بهبود مهارت مدیریت زمان یا ….

اشاره به سرزمین موعود در تولید محتوای وبلاگ

زمانی که در حال نوشتن مقدمه هستید اشاره ای هم به وعده خودتان بکنید احتمالا همین وعده شما دلیل اصلی مخاطب برای کلیک روی عنوان مقاله و دیدن جزئیات بیشتر آن است پس در مقدمه هم بهتر است کمی مخاطب را قلقلک بدهید اما نه اینکه به صورت یک بسته حاضر و آماده همه چیز را تقدیمش کنید . فقط یک اشاره جذاب !

قدم سوم در تولید محتوای وبلاگ : حالا به وعده خود عمل کنید و راه حل ها را ارائه بدهید

خب تا به اینجا خوب کار کرده اید و مخاطب را در عنوان و مقدمه جذب کرده اید تا با شما همراه شود . تبریک بیشتر !

اما حالا نوبت شماست حسن نیت تان را به مخاطب نشان بدهید و به وعده داده شده عمل کنید . اینجاست که باید تا نهایت توان تان برای مخاطب مایه بگذارید و اطلاعات کاملی به او بدهید تا عاشق شما شود و تمام پست های شما را دنبال کند .

اگر سر سری نگاهی به موضوع بیاندازید و فقط بنویسید که فقط چیزی نوشته باشید که سایت تان به روز شود و رتبه بگیرید قطعا مخاطب را برای همیشه از دست می دهید .

انتخاب با شماست !

فرمول شماره 1# زیر عنوان ها را جدی بگیرید

چرا ؟ چون خوانندگان آنلاین اسکنر هستند نه کرم کتاب !

مخاطب ها به احتمال زیاد قبل از هرچیزی در متن زیر عنوان ها را می خوانند . اگر برایشان جذاب بود و دوست داشتند و کنجکاو شدند شاید بقیه متن را هم بخوانند . زیر عنوان ها یکی از شانس های شما برای ادامه همراهی مخاطب با شماست .

در تولید محتوا وبلاگ مخاطب را کنجکاو کنید

پس برای نوشتن یک زیر عنوان عالی به این نکات توجه کنید :

  1. برای هر پاراگراف سعی کنید یک زیر عنوان مجزا در نظر بگیرید تا کل متن را به بخش های کوچک تر و قابل هضم تر برای مخاطب خرد کنید .اگر یک دفعه مخاطب بعد از مقدمه به ادامه محتوا برود و با دنیایی از اطلاعات و کلمات تو در تو روبرو شود که از ابتدا حوصله خواندن آن را هم نداشته قطعا احساس اضطراب میکند .
  2. از زیر عنوان های تکراری و مشابه هم استفاده نکنید
  3. محتوای اصلی را در زیر عنوان ها اسپویل Spoil نکنید ( مثل داستان یک سریالی که تمام اتفاقات آن لو رفته است . شما خودتان تمایلی به دیدن آن دارید ؟ )
  4. در زیر عنوان ها بازی هوش راه نیاندازید : برای ایجاد کنجکاوی بیشتر نیاز نیست معماهای پیچیده طراحی کنید تا مخاطب حدس بزند شما می خواهید در مورد چه چیزی صحبت کنید .
  5. همه زیر عنوان ها یک فرمت خاص باید داشته باشند . مثلا اگر قرار است 12 روش بهتر خوابیدن را به مخاطب بگویید نباید به این شکل زیر عنوان بنویسید:
  • شیر بخورید
  • بهتر است برای بهتر خوابیدن کمی قبل از خواب مطالعه کنید
  • موبایل !

بلکه بهتر است همه یک فرمول خاص داشته باشند و به یک فرمت باشند مثلا این طور بنویسیم:

  • قبل از خواب شیر بخورید
  • در رختخواب از گوشی استفاده نکنید
  • کمی قبل از خواب مطالعه کنید

در تولید محتوای وبلاگ صدای خودتان را داشته باشید

فرمول شماره 2 # غیر منتظره باشید

مخاطب این روزها انقدر در مورد چگونه موفق شویم ؟ چگونه پولدار شویم ؟ چگونه خوب بخوابیم ؟ چگونه مدیر خوب شویم ؟و…. خلاصه هر موضوعی مقاله دیده است و خوانده است که نمی توانید با ارائه همین راهکارهای قدیمی و سنتی و نخ نما شده او را هیجان زده و خوشحال کنید .

پس اگر حتی زمانی در مورد ساده ترین و بدیهی ترین مطالب روزانه هم مطلب می نویسید یک چیز جدید حتی در حد یک خط یا پاراگراف به اطلاعات قبلی موجود در اینترنت و خصوصا فضای وب فارسی اضافه کنید . و این را باور کنید که بازنویسی مقالات دیگران و جویدن و بالا آرودن مجدد آن به عنوان یک مقاله جدید نه برای مخاطب نتیجه مثبتی دارد و نه قطعا برای شما . حتی با الگوریتم های جدید و هوشمند تر گوگل برای گرفتن جایگاه و رتبه هم این کار به درد نمی خورد و اتفاقا تاثیر مخرب دارد .

از مطالب و مقاله ها و آموزش های دیگران در نوشتن مقاله ها کمک بگیرید اما حتما اثر انگشت خودتان و برندتان را علاوه بر آنها در مقاله بگذارید تا کمی منحصر به فرد تر شود . حتی با اضافه کردن یک نکته کوچک به یک لیست طولانی .

فرمول شماره 3 # با فرمول و ریتم خاص بنویسید

دقیقا مانند این مقاله، برای تولید محتوای مقاله وبلاگ لازم است یک فرمول خاصی در ذهن تان طراحی کنید و سعی کنید طبق همان فرمول تا انتهای مقاله پیش بروید .

مثل این فرمول ها  :

زیرعنوان …..>> یک متن حدود 200 کلمه ….>> یک تصویر بین فاصله دو زیر عنوان ….>> یک مثال در انتها

زیرعنوان ….>> یک عکس …>> یک متن کوتاه 100 کلمه ای

زیر عنوان ….>> یک مثال یا توصیه عملی ….>> یک متن 300 کلمه ای …>> یک عکس ….>>یک تجربه شخصی …>> یک عکس…>> معرفی یک سایت یا ابزار

و…

این کار باعث می شود مقاله شما مثل یک اثر هنری در ذهن مخاطب به نظر برسد نه یک صفحه درهم و برهم از کلمات و عکس ها .

مخاطب شایسته بهترین هاست پس بهترین ها را برای او بسازید

فرمول شماره 4# سخاوتمند باشید

بعضی از ما در زمان تولید محتوای مقاله وبلاگ اوج خساست خودمان را به خرج می دهیم و سعی میکنیم چیزی از اطلاعات مان را به مخاطب بروز ندهیم که مبادا دیگر چیزی برای فروش به او نداشته باشیم !

در تولید محتوا مقاله وبلاگ سخاوتمند باشید

به همین خاطر در مقالات وبلاگ حالت آموزشی محتوا را از دست می دهیم و مقاله وبلاگ ما بیشتر شبیه تولید محتوا برای یک صفحه فروش می شود تا یک مقاله وبلاگ!

شما قبل از هر فروشی نیاز دارید اعتماد مخاطب را به دست بیاورید . پس در صفحه فروش تبلیغ کنید و بفروشید اما در وبلاگ فقط و فقط در خدمت مخاطب باشید و برای او ارزش ایجاد کنید ،مشکلش را حل کنید و به سوالهایش به صورت کامل پاسخ بدهید ، به او آموزش بدهید و خلاصه برایش مفید باشید. نترسید من قول میدهم در این شرایط درآمدتان 10 ها برابر می شود !

 فرمول شماره 5# شروع و پایان قوی و جذاب

همانطوری که در مورد عنوان و مقدمه مقاله وبلاگ گفتیم که باید جذاب و هیجان برانگیز باشند ، متن اصلی مقاله هم باید دقیقا همین خاصیت را داشته باشد و خصوصا باید شروع و پایان بسیار هیجان انگیزی داشته باشد دقیقا مانند یک فیلم .

یعنی اگر شما تصمیم دارید 5 راه رسیدن به موفقیت یا پولدار شدن را به مخاطب بگویید باید راه 1 و 5 جذاب ترین و بهترین آنها باشد . راه 1 او را ترغیب میکند به خواندن و راه 5 او را مطمئن میکند که بهترین مقاله را خوانده است .

پیشنهاد رایتینا برای یادگیری بیشتر : چند ایده وبلاگ نویسی از محمدرضا شعبانعلی

قدم چهارم در تولید محتوای وبلاگ  : نوشتن محتوای اختتامیه به نحوی که مخاطب احساس رضایت کامل کند

تبریک ! شما نزدیک خط پایان هستید . فقط چند ثانیه مانده است تا برنده شدن کامل شما در این جنگ سخت .

در اینجا دیگر وقت آن است که با یک حرکت انفجاری پست خود را تمام کنید ، جوری که مانند پایان بسیاری از فیلم ها این پایان برای همیشه در ذهن مخاطب بماند .

باید کاری کنید که آنها حس کنند به هدف خودشان رسیده اند و فقط باید این دستورات شما را در خصوص موضوع وعده داده شده در عنوان مقاله اجرا کنند تا نتیجه خوبی بگیرند  .

برای رسیدن به این هدف این فرمول ها را اجرا کنید :

 فرمول شماره 1# به خوانندگان خود انگیزه بدهید

دقیقا الان زمانی است که باید مخاطب را به چالش بکشید . شما به اثر بخش بودن راهکارهایی که به مخاطب ارائه داده اید مطمئن هستید پس باید به او نشان بدهید که حالا وقت عمل است و می تواند با به کارگیری این راهکارها به هدفش برسد . و پست شما یک مقاله بی ارزش نخ نما شده نبوده که خواندن و نخواندن این مقاله برای او هیچ فرقی نکند . باید به او بگویید حالا وقت درو کردن محصول است و زحمتی که متحمل شده است و زمانی که گذاشته است برای خواندن این مقاله قطعا بی نتیجه نمی ماند .

در تولید محتوای وبلاگ به مخاطب انگیزه بدهید

انتظارتان را از مخاطب به او نشان بدهید ، او دیگر نباید همان آدم سابق قبل از خواندن این پست باشد !

فرمول شماره 2 # در اینجا هیچ اطلاعات جدیدی به مخاطب ندهید

یکی از اشتباهات رایج بین تولید کنندگان محتوا و وبلاگ نویسان این است که تازه یادشان می افتد در بخش نتیجه گیری اطلاعات جدیدی به مخاطب بدهند . این غلط ترین کار ممکن است .

این دقیقا مانند این می ماند که در انتهای یک فیلم نویسنده یا کارگردان تازه یک شخصیت جدید را معرفی کنند !

قدم  پنجم در تولید محتوای وبلاگ  – ویرایش و سوهان کشی نهایی محتوا !

باور می کنید ؟! شما بهترین پست را تا به اینجا نوشته اید .

اما قبل از اینکه روی دکمه انتشار کلیک کنید یکبار آن را بازبینی و ویرایش کنید که چیز زائد و به درد نخوری نداشته باشد .

ویرایش محتوا

ویرایش نهایی محتوا کمک میکند که کمترین میزان غلط تایپی یا دیکته ای را داشته باشید و از طرفی کلمات یا جمله های زائد را حذف کنید تا به یک متن شسته و رفته برسید .

چک لیست ویرایش و بازبینی محتوای مقاله وبلاگ

  1. با یک قیچی فرضی هر چیز اضافی را ببرید و دور بریزید . هر کلمه ، جمله ، عکس ، داستان و… هر چیزی که فکر میکنید فقط باعث طولانی شدن بیخود پست شده است و هیچ قابلیت دیگری ندارد را ببرید و دور بریزید .
  2. انگیزه بدهید ، دستور ندهید ! به عنوان یک دوست و همراه در کنار مخاطب باشید تا چیزی به او یاد بدهید و تجربیات خودتان را بگویید نه یک سخنران یا استاد پر فیس و افاده !
  3. اگر با دوباره خواندن مقاله هیچ حسی به شما دست نمیدهد و برای تان خسته کننده است قطعا یک جای کار می لنگد و نیاز به اصلاح دارد .
  4. پاراگراف های بزرگ را به 2-5 جمله خرد کنید تا خوانایی بهتری داشته باشند
  5. اگر قسمتی از متن بیش از حد پیچیده شده است حتما سعی کنید بازنویسی کنید و اگر نه کامل حذفش کنید
  6. هر راهکار یا روش یا هر نوع محتوای تکراری یا متناقصی را حذف کنید
  7. مخاطب یو یو نیست ! در متن دائم به او آدرس ندهید که به فلان جا برود بالا برود پایین برود …
  8. از سبکی که به برند و شخصیت خود شما نمی آید الگوبرداری نکنید . طبیعی باشید . به صدای درون خودتان و برندتان گوش کنید  نه صدایی که وصله ناجور است و اصلا به شما نمی آید
  9. حتما در متن نویسی از هایلایت کردن متن یا بُلد کردن کلمات برای خوانایی بهتر استفاده کنید
  10. از بولت ها و شماره گذاری در متن حتما برای خوانایی بیشتر استفاده کنید
  11. تنبل نباشید ! مطمئن شوید که همه اطلاعات مربوط به این پست نوشته شده است . و اشتباها فکر نکنید که با گذاشتن لینک های خارجی باید به درک بیشتر مخاطب از مقاله کمک کنید . یک لینک خارجی فقط برای تکمیل اطلاعات است نه به عنوان اطلاعات اصلی .

 تبریک ! شما برنده شدید

شما نه تنها در جنگ جذب مخاطب در مقابل سایر رقبا برنده شدید بلکه در جنگ های درونی خودتان مثل ، تنبلی ، کپی برداری ، تعویق انجام کارها ، ترس از شکست ، ترس از ندیده شدن ، ترس از نوشتن و… پیروز شدید و بهترین مقاله وبلاگ خودتان را نوشته اید و برای همیشه ایده تان را ماندگار کرده اید و اثری زیبا و ارزش آفرین در دنیا از خودتان باقی گذاشته اید .

یک پیشنهاد ویژه  : اگر دوست دارید در کنار هم برای تولید محتوای ارزش آفرین در دنیای وب فارسی تلاش کنیم من و  تیم رایتینا خوشحال می شویم لینک مقالات خودتان را در قسمت کامنت ها بگذارید تا با هم و کنار هم آنها را نقد و بررسی کنیم تا به یک نتیجه عالی برسیم و در تولید محتوا بهترین شویم.

۵ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست