مدل خوشه ای تولید محتوا یا content cluster چیست؟

  1. خانه
  2. بازاریابی محتوا
  3. مدل خوشه ای تولید محتوا یا content cluster چیست؟

مدت زیادی نیست که سایت های تخصصی تولید محتوا و سئو سایت در خصوص پدیده ای جدید و روشی کارا در تولید محتوا به نام مدل خوشه ای تولید محتوا یا content cluster صحبت می کنند . مشخصا در این روزها برای موفقیت در تولید محتوا و رتبه گرفتن در گوگل نیاز داریم که این روش جدید را به خوبی بشناسیم و آن را به کار بگیریم.

الگوریتم گوگل دائما در حال به روز شدن است، تا بتواند هدف جستجو گر را به بهترین شکل ممکن درک کند و ما هم به عنوان تولید کننده محتوا و متخصص سئو سایت باید همیشه اطلاعات خودمان را در این زمینه به روز نگه داریم .

همان طور که با ورود یک تکنولوژی جدید وسایل قدیمی و کهنه باید دور ریخته شوند ، در تولید محتوا و سئو سایت هم الان زمانی است که باید لیست کلمات کلیدی را دور بریزید و دسته بندی محتوا و تولید محتوا بر اساس مدل خوشه ای تولید محتوا یا content cluster structure را جایگزین کنیم .

ساختار خوشه ای محتوا یا content cluster به گوگل کمک میکند تا رابطه بین صفحات مختلف را بهتر درک کند و موضوعاتی که شما در آن تخصص بیشتر و اعتبار بیشتری دارید و یا به عبارتی روی آن بیشتر کار میکنید را تشخیص دهد . و بعد از این مرحله، از این اطلاعاتی که به دست آورده استفاده می کند و بهترین نتیجه را به مخاطب نشان بدهد . و این باعث افزایش ترافیک ارگانیک و رتبه بندی بهتر سایت ما هم می شود .

و این دقیقا به این معنی است که جستجو بر اساس کلمات کلیدی مرده است و ما برای اینکه همراه استراتژی کلمات کلیدی نمیریم باید استراتژی به روز تر و جدیدتری به نام محتوا نویسی بر اساس ساختار خوشه ای محتوا یا content cluster را انتخاب کنیم .

مدل خوشه ای تولید محتوا
مدل خوشه ای تولید محتوا

گوگل دیگر نمی خواهد ما بر اساس کلمات کلیدی بنویسیم ، این را باید درک کنیم

تا همین چند وقت پیش مشخصا پایه اصلی سئو سایت و سئو محتوا جستجوی کلمات کلیدی و محتوا نویسی بر همین اساس کلمات کلیدی بود . هر مقاله یا محتوایی که می خواستیم بنویسیم لازم بود در ابتدا کلمه کلیدی تعیین کنیم و بعد هم سعی کنیم به طور مشخص در داخل متن به تعداد مشخصی تکرار کنیم .

گوگل به روشهای مختلف این را به ما نشان میدهد و می گوید که دیگر این روش را نمی پسندد و این ماییم که باید زودتر اقدام کنیم و استراتژی خودمان را به روز کنیم . مثلا در سال 2016 گوگل دسترسی به اطلاعات و تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی در Keyword Planner را به میزان زیادی کاهش داد و محدودیت های بیشتری برای استفاده رایگان در نظر گرفت . از طرفی الگوریتم جدید گوگل به میزان زیادی بر اساس جستجوی مفهومی هر زبانی بهینه شده است و …همه این موارد نشان میدهند که گوگل محتوای بهینه شده بر اساس کلمات کلیدی خاص را دیگر دوست ندارد، فقط به این علت که متوجه شده است کاربران دیگر با کلمات کلیدی جستجو نمی کنند . مشخصا خود ما هم دیگر در طول روز کلمه کلیدی جستجو نمی کنیم و بیشتر سوال میپرسیم و به صورت جمله ای یا عبارتی چیزی که میخواهیم را جستجو میکنیم ؟

کلمات کلیدی دیگر کار نمی کنند ! باید از مرحله جستجوی کلمات کلیدی در تولید محتوا بپریم ( پیشنهاد بهترین راه جایگزین )

همه ما باید بدانیم که اگر یک تولید کننده محتوا ، مدیر تولید محتوا ، کپی رایتر ، بازاریاب تولید محتوا و.. خلاصه فردی هستیم که با تولید محتوا و سئو سایت در ارتباط هستیم باید بدانیم که اگر هنوز استراتژی تولید محتوا ما بر اساس کلمات کلیدی است به زودی رتبه و جایگاه گوگل را از دست میدهیم ، ترافیک ارگانیک کمتری میگیریم ، فروش مان کاهش می یابد و ورشکست میشویم و در عوض رقبایمان خوشحال میشوند که ما را از گردونه رقابت خارج کرده اند .

پس اگر دوست نداریم شاهد همچین لحظه تلخی باشیم همین الان به فکر تغییر استراتژی باشیم .

روش جستجوی کاربران تغییر کرده است 

با راه اندازی Siri در iPhone  پدیده جدیدی در جستجوی کاربران در موتورهای جستجو ایجاد شد به صورت جستجوی صوتی و Search Engine Watch پیش بینی میکند که تا سال 2020، 50 % جستجوها به صورت جستجوی صوتی میشود .

افزایش جستجوی صوتی در گوگل و تولید محتوا برای آن
افزایش جستجوی صوتی در گوگل و تولید محتوا برای آن

و به روز کردن الگوریتم گوگل با الگوریتم Hummingbird اولین حرکت گوگل برای افزایش درک موتور جستجو از هدف کاربر و مفهوم جستجوی کاربر به زبان مادری اوست . و بعد هم الگوریتم رنک برین RankBrain باز هم درک موتورجستجو از نیاز کاربر و هدف کاربر از جستجو را متحول کرد و باعث شد با نشان دادن نتایج بسیار نزدیک به هدف کاربر رضایت کاربران از جستجو بیشتر شود .

الگوریتم جدید گوگل و تولید محتوا بر اساس آن
الگوریتم جدید گوگل و تولید محتوا بر اساس آن

این روزها در تولید محتوا باید به مفهوم توجه کنید نه کلمه خاص

فاکتورهای زیادی هستند که نتایج جستجو بر اساس کلمات را تحت تاثیر قرار میدهند، از جمله محدوده جغرافیایی و مکانی که کاربر جستجو میکند، زمان جستجو ، دستگاهی که کاربر جستجو میکند ، سابقه و تاریخچه جستجو و…

مدل خوشه ای محتوا
مدل خوشه ای محتوا

جستجو به شدت در حال شخصی سازی شدن است . به این معنی که جستجو بر اساس یک کلمه کلیدی خاص ارزش خود را از دست داده است و نتایج جسجو برای یک کلمه کلیدی برای افراد مختلف یکسان نیست و رتبه بندی هم یکسان نیست .

مشخصا ما به عنوان تولید کننده محتوا و محتوا ساز نمی توانیم دقیقا بگوییم که امروز می خواهم یک مقاله بنویسم در مورد کفش نوزاد برای افرادی که با موبایل جستجو میکنند ، در شب جستجو میکنند و در تهران هستند !

موضوع فقط این است که گوگل میفهمد که کاربر چه چیزی میخواهد و اگر ما هم میخواهیم محتوایی که تولید میکنیم دیده شود باید بفهمیم کاربر چه چیزی میخواهد و باید همان را دم دستش بگذاریم .

مثلا اگر در شرایط خاصی شما در مورد « لوازم آرایش » جستجو میکنید گوگل متوجه میشود که شما به احتمال زیاد دنبال خرید لوازم آرایش هستید . یا مثلا اگر شما یک کلمه سخت را جستجو میکنید گول میفهمد شما به احتمال زیاد دنبال معنی آن کلمه هستید و میخواهید بدانید چیست . یا مثلا اگر در مورد یک مکان جستجو میکنید گوگل متوجه میشود که اگر یک نقشه هم در کنار جستجوی شما نشان دهد می تواند برای شما مفید باشد .

تولید محتوا در مدل خوشه ای
تولید محتوا در مدل خوشه ای

گوگل مفهوم و هدف پشت هر جستجو را تشخیص میدهد و فقط به دنبال این است که بهترین نتیجه را به کاربر نشان بدهد تا او راضی کند .

اگر بخواهیم با استراتژی قدیمی تولید محتوا پیش برویم و محتواهای متعددی تولید کنیم که کلمات کلیدی مشابه ای داشته باشند بعد از مدتی که سایت رشد میکند و بزرگ تر میشود و تعداد مقالات زیاد ، یک دفعه چشم باز میکنیم میبینیم مثلا 1250 تا مقاله داریم با کلمه کلیدی « تولید محتوا » یا « بازاریابی محتوا » . مشخصا زمانی که گوگل می خواهد به سراغ سایت شما بیاید و یک صفحه مرتبط با جستجوی کاربر را به او نشان بدهد ، تمام این صفحات در رقابت با یکدیگر قرار میگیرند و گوگل مجبور میشود شروع به اولویت بندی کند و رتبه بندی کند .

 

تولید محتوا با محتوای خوشه ای
تولید محتوا با محتوای خوشه ای

 

خوشه سازی محتوا Content Clusters
خوشه سازی محتوا Content Clusters

 

ساختار خوشه ای محتوا Content Clusters
ساختار خوشه ای محتوا Content Clusters

مدل خوشه ای تولید محتوا یا content cluster

این روزها برای تولید محتوای حرفه ای و گرفتن نتیجه عالی از هزینه هایی که میکنیم باید استراتژی تولید محتوای به روزتری داشته باشیم .

گوگل این روزها به شدت دنبال این است که بین قطعات و تکه های مختلف محتوا ارتباط پیدا کند و بر طبق آن الگو سازی کند .

فرض کنید شما یک مقاله نوشته اید با یک کلمه کلیدی خاص و اتفاقا رتبه و جایگاه خوبی هم گرفته اید ، اما مشکلی که گوگل با این شکل محتوا نویسی دارد این است که نمی تواند در حالت کلی در خصوص این موضوع به شما رتبه و جایگاه و اعتبار خاصی بدهد هر چند که در یک مقاله با این کلمه کلیدی جایگاه خوبی دارید .

اما اگر شما بر اساس خوشه سازی محتوا پیش بروید گوگل دقیقا میداند چگونه صفحات را به یکدیگر مرتبط کند و زمانی که کاربران در محدوده موضوعی که شما در خصوص آن در سایت خودتان تولید محتوا کرده اید جستجو میکنند قطعا شما را جزو پیشنهادهای اول معرفی میکند .

تولید محتوا به روش خوشه سازی محتوا یا Content Clusters
تولید محتوا به روش خوشه سازی محتوا یا Content Clusters

 

تولید محتوا به روش خوشه سازی محتوا یا Content Clusters
تولید محتوا به روش خوشه سازی محتوا یا Content Clusters

چگونه محتوای خوشه ای یا content cluster بسازیم ؟

برای ساختن خوشه محتوایی باید از یک هسته یا pillar مشخص شروع کنید و در مورد آن محتوا تولید کنید . بعد cluster ها یا خوشه ها را تعیین کنید و در مورد آن تولید محتواها کنید . بعد از این قسمت نوبت به لینک دهی میرسد که مهمترین قسمت این روش است . از هر cluster باید به Cluster  دیگر و همین طور pillar  یا هسته مرکزی اصلی لینک بدهید . و بعد هم در نهایت تمامی خوشه ها را مانند یک خوشه انگور به یک شاخه اصلی که اینجا همان صفحه اصلی سایت است لینک بدهید و مرتبط کنید.

 و در نهایت یک شمایی شبیه این در سایت تان برقرار میشود :

نکته جالب توجه : خوشه سازی محتوا علاوه بر اینکه باعث سازمان دهی سایت شما میشود ،جایگاه خوب یک cluster  یا خوشه به تمامی cluster  ها و در نهایت pillar یا دانه و هسته اولیه خوشه و در نهایت هم صفحه اصلی سایت انتقال داده می شود .

با خوشه سازی محتوا شما کمک بزرگی به گوگل برای شناختن و ارتباط دادن محتوای سایت میکنید و چه کاری بهتر از این برای گوگل . به این شکل گوگل هم شما را بیشتر دوست خواهد داشت .

از طرف دیگر با خوشه محتوا، گوگل دقیقا متوجه میشود شما جزو سایت هایی هستید که به صورت تخصصی و عمیق روی یک موضوع خاص کار کرده اید و تولید محتوا کرده اید و به این شکل به صفحه pillar یا هسته شما رتبه  و اعتبار عالی میدهد .

و زیبایی مدل خوشه محتوا یا content cluster این است که شما می توانید در مدت زمان کمتر و صرف هزینه های کمتر به بهینه سازی هسته ها ، ستون ها یا pillar ها برای افزایش نرخ تبدیل بپردازید و در کنار آن هم از طریق خوشه ها یا cluster ها ترافیک ارگانیک بیشتری جذب کنید .

بیاید با یک مثال برای درک بهتر خوشه محتوا یا content cluster پیش برویم :

مثلا فرض کنیم که می خواهیم در مورد ورزش روتین یا «ورزش منظم روزانه» محتوا تولید کنیم . pillar  ما می شود «ورزش منظم روزانه» که باید برای این هسته مرکزی خوشه ها یا cluster  های مختلفی مانند این ها بسازیم : «ورزش منظم روزانه برای افزایش مقاومت» ، «ورزش منظم روزانه برای کاهش چربی» ، «ورزش منظم روزانه با دمبل در خانه» ، «ورزش منظم روزانه بدون کاهش وزن» ، «ورزش منظم روزانه برای ساخت ماهیچه » و..

چگونه یک طرح خوشه سازی محتوا یا content cluster را برنامه ریزی کنیم ؟

قبل از اقدام به خوشه سازی محتوا یا content cluster از خودتان این 3 سوال مهم را بپرسید :

  1. آیا موضوعی که می خواهم خوشه سازی کنم واقعا ارزش صرف وقت و انرژی و هزینه را دارد ؟
  2. آیا قبلا در مورد این موضوع محتوا تولید کرده ام ؟ اگر این طور است شاید بهتر باشد فقط لینک دهی را بهینه کنیم
  3. آیا اصلا این موضوع چیزی هست که بشود با جزئیات بیشتری در مورد آن صحبت کرد. اگر پاسخ شما مثبت بود بعد شروع به ساختن cluster ها یا خوشه ها بکنید .

تولید محتوا + روانشناسی = افزایش نرخ تبدیل، افزایش فروش ، مشتری وفادار ( معرفی ۱۶ ترفند )

 

زمانی که شما می خواهید یک pillar یا ستون برای خوشه محتوایی خودتان تعیین کنید باید به این موارد فکر کنید :

  • آیا می توانم در دراز مدت در خصوص این موضوع خاص تولید محتوا کنم ، آیا چیزهای زیادی برای نوشتن در این موضوع وجود دارد ؟ یا بالعکس ، این موضوع بیش از حد گسترده و کلی است ؟
  • آیا در مورد این موضوع خاص مخاطب هدفم را میشناسم و می توانم نیازهای او را درک کنم ؟
  • آیا در مورد هر مرحله از سفر مشتری فکر کرده ام و دقیقا می دانم چه محتوایی باید تولید کنم که مشتری را در هر مرحله از قیف فروش به درستی هدایت کنم ؟

چند نمونه برای درک بهتر مدل خوشه ای تولید محتوا content cluster

نمونه تولید محتوا با مدل محتوای خوشه ای content cluster
نمونه تولید محتوا با مدل محتوای خوشه ای content cluster

 

نمونه تولید محتوا با مدل محتوای خوشه ای content cluster
نمونه تولید محتوا با مدل محتوای خوشه ای content cluster

 

نمونه تولید محتوا با مدل محتوای خوشه ای content cluster
نمونه تولید محتوا با مدل محتوای خوشه ای content cluster

 

 

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۲۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • یاور مشیرفر
    ۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ۶:۵۵ ب.ظ

    خوشحالم که این قدر سریع و به‌روز پیش می‌روید. وقتی مقاله‌ی Topic Cluster SEO را در Hubspot می‌خواندم، به فکر این بودم که این مورد را باید همزمان هم به استراتژی محتوا و هم به استراتژی بازاریابی محتوایی اعمال کرد و دیگر Content Research را به «کلیدواژه» محدود نکرد.

    متشکرم و موفق باشید.

    با مهر
    یاور

  • واقعا عالی اینن سایت بی نظیره

  • عالی هستید، همیشه بدرخشید

  • علی طاعتی مرفه
    ۱۳۹۸/۰۸/۲۵ ۹:۵۹ ق.ظ

    سلام و خدا قوت

    خیلی ممنون که خیلی خوب و کامل توضیح دادین

    فقط هنوز لینک سازی داخلی یه کم ابهام دارم.
    فرضا یه پیلار پیج داریم که تعداد ۵ تا هم خوشه
    خوشه۱ خوشه۲ خوشه۳ خوشه۴ خوشه۵
    حالا جدا از لینک سازی بین خوشه ها و هسته اصلی، بین خودِ خوشه ها هم لازمه لینک سازی کنیم. مثلا از خوشه۱ به ۴ تاخوشه دیگه و از بقیه هم همین طور؟
    با تشکر

    • ناتاشا جعفری
      ۱۳۹۸/۰۹/۱۱ ۳:۵۵ ب.ظ

      سلام . لحظه هاتون سبز و شاد
      سپاس از شما .
      من مجدد رفتم در مورد سوال تون تحقیق کردم و چند تا مقاله خوندم جایی که خیلی خوب جواب سوال شما رو توضیح داده تو این مقاله سایت hubspot هست که تو یه شکل کاملا مفهوم اومده هسته و خوشه و لینک ها رو توضیح داده . این شکل رو تو این لینک میتونید ببینید البته تو همین مقاله هم من تصویر رو گذاشتم . دقیقا تو اون شکل نارنجی اون خط های آبی نوع لینک دادن بین هسته و خوشه ها هست و چیزی که اینجا تو این مقاله گفته حرفی از لینک دادن بین خوشه ها نکرده . البته من باز هم دنبال سوال تون هستم و اگرموردی خلاف این پاسخ پیدا کردم حتما باهاتون در میون میذارم

  • علی طاعتی مرفه
    ۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ۵:۲۳ ب.ظ

    سلام
    خیلی ممنون از پاسخگویی تون

  • ممنون از مطلب خوبتون، و سایت خوبتون و نوشته های مفیدی که در خصوص تولید محتوا دارین برای من کمک کننده بودن. سپاسگزارم.

  • سلام من یک چیزی رو درست متوجه نشدم و اون اینه که دیگه نباید صفحه مقالات داشته باشیم؟! یعنی هر هسته رو توی نوار ناوبری سایت بذاریم

  • سلام
    اگر بخوایم یک صفحه محصول رو با این روش خوشه محتوا در نتایج گوگل بالا بیاریم باید چه کنیم
    ۱- خوشه محتوا رو ایجاد کنیم و از صفحه پیلار پیچ به صفحه محصول لینک بدیم
    ۲- به جای پیلار پیج صحفه محصول رو بزاریم و از همه زیر شاخه ها به صفحه محصول لینک بدیم؟

    • ناتاشا جعفری
      ۱۳۹۹/۰۲/۲۰ ۱:۱۵ ق.ظ

      سلام . روزتون شاد و عالی . تصمیم گیری در این مورد با نوع محصول و محتواش در ارتباط هست . مثلا اگر محصولات شما محصول آموزشی باشن مثلا میشه یه پیلار درست کرد با موضوع محصولات آموزشی و از این صفحه به هر کدوم از محصولات و دوره ها و کتاب ها و… لینک داد و یا اگر محصولات فروشگاهی باشن شاید بهتر باشه از پیلار ها و شاخه ها با ترفندهای مختلف به این محصولات لینک بشه .

  • سلام ممنون از مقاله عالی تان استفاده بردم. پس به نظرتون اگه منو سایت را برا اساس کلمات کلیدی پر جستجو بچینیم تاثیری در رتبه گرفتن اون کلمه نداره و فقط باید موضوعات مرتبط هر درسته را به زیر دسته اش ربط بدیم درست متوجه شدم خانم جعفری؟

  • سلام. پس اگه منو سایت را بر اساس کلمات کلیدی پرجستجو بچینیم تاثیری تو رتبه گرفتن اون کلمه نداره و فقط باید هر دسته رو با زیر دسته های مرتبط بچینیم درست متوجه شدم خانم جعفری؟

  • برای طولانی شدن مطلب کمی بهش آب بستید ولی در کل مطلب مفیدی بود . خدا قوت

  • سلام ممنون بابت مقاله مفیدتون

    1. من یک قسمت رو متوجه نشدم که نوشته بودین اگر قبلا در مورد این موضوع محتوا تولید شده؟ اگر این طور است شاید بهتر باشد فقط لینک دهی را بهینه کنیم
    2. این قسمت بهینه سازی لینک رو متوجه نشدم ؟ یعنی باید چه کاری انجام داد؟
  • سلام و عرض ادب سال نو شما مبارک۱۴۰۰
    من وب سایتی دارم که در دسته های زیر مقاله منتشر میکنم
    ۱-آموزش فروش۲-آموزش بازاریبابی محتوا۳-آموزش فن بیان۴-آموزش برند سازی
    با استفاده از مدل خوشه ای و مقاله شما من باید بیام و یک پیلار مثلا برای آموزش فروش ایجاد کنم بعد بیام خوشه هایی برای این پیلار در نظر بگیرم؟ مثلا آموزش فروش در اینستاگرام یا آموزش فروش از طریق ویدئو و … درسته؟

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

مدل خوشه ای تولید محتوا یا content cluster چیست؟

مدت زیادی نیست که سایت های تخصصی تولید محتوا و سئو سایت در خصوص پدیده ای جدید و روشی کارا در تولید محتوا به نام مدل خوشه ای تولید محتوا یا content cluster صحبت می کنند . مشخصا در این روزها برای موفقیت در تولید محتوا و رتبه گرفتن در گوگل نیاز داریم که این روش جدید را به خوبی بشناسیم و آن را به کار بگیریم.

الگوریتم گوگل دائما در حال به روز شدن است، تا بتواند هدف جستجو گر را به بهترین شکل ممکن درک کند و ما هم به عنوان تولید کننده محتوا و متخصص سئو سایت باید همیشه اطلاعات خودمان را در این زمینه به روز نگه داریم .

همان طور که با ورود یک تکنولوژی جدید وسایل قدیمی و کهنه باید دور ریخته شوند ، در تولید محتوا و سئو سایت هم الان زمانی است که باید لیست کلمات کلیدی را دور بریزید و دسته بندی محتوا و تولید محتوا بر اساس مدل خوشه ای تولید محتوا یا content cluster structure را جایگزین کنیم .

ساختار خوشه ای محتوا یا content cluster به گوگل کمک میکند تا رابطه بین صفحات مختلف را بهتر درک کند و موضوعاتی که شما در آن تخصص بیشتر و اعتبار بیشتری دارید و یا به عبارتی روی آن بیشتر کار میکنید را تشخیص دهد . و بعد از این مرحله، از این اطلاعاتی که به دست آورده استفاده می کند و بهترین نتیجه را به مخاطب نشان بدهد . و این باعث افزایش ترافیک ارگانیک و رتبه بندی بهتر سایت ما هم می شود .

و این دقیقا به این معنی است که جستجو بر اساس کلمات کلیدی مرده است و ما برای اینکه همراه استراتژی کلمات کلیدی نمیریم باید استراتژی به روز تر و جدیدتری به نام محتوا نویسی بر اساس ساختار خوشه ای محتوا یا content cluster را انتخاب کنیم .

مدل خوشه ای تولید محتوا
مدل خوشه ای تولید محتوا

گوگل دیگر نمی خواهد ما بر اساس کلمات کلیدی بنویسیم ، این را باید درک کنیم

تا همین چند وقت پیش مشخصا پایه اصلی سئو سایت و سئو محتوا جستجوی کلمات کلیدی و محتوا نویسی بر همین اساس کلمات کلیدی بود . هر مقاله یا محتوایی که می خواستیم بنویسیم لازم بود در ابتدا کلمه کلیدی تعیین کنیم و بعد هم سعی کنیم به طور مشخص در داخل متن به تعداد مشخصی تکرار کنیم .

گوگل به روشهای مختلف این را به ما نشان میدهد و می گوید که دیگر این روش را نمی پسندد و این ماییم که باید زودتر اقدام کنیم و استراتژی خودمان را به روز کنیم . مثلا در سال 2016 گوگل دسترسی به اطلاعات و تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی در Keyword Planner را به میزان زیادی کاهش داد و محدودیت های بیشتری برای استفاده رایگان در نظر گرفت . از طرفی الگوریتم جدید گوگل به میزان زیادی بر اساس جستجوی مفهومی هر زبانی بهینه شده است و …همه این موارد نشان میدهند که گوگل محتوای بهینه شده بر اساس کلمات کلیدی خاص را دیگر دوست ندارد، فقط به این علت که متوجه شده است کاربران دیگر با کلمات کلیدی جستجو نمی کنند . مشخصا خود ما هم دیگر در طول روز کلمه کلیدی جستجو نمی کنیم و بیشتر سوال میپرسیم و به صورت جمله ای یا عبارتی چیزی که میخواهیم را جستجو میکنیم ؟

کلمات کلیدی دیگر کار نمی کنند ! باید از مرحله جستجوی کلمات کلیدی در تولید محتوا بپریم ( پیشنهاد بهترین راه جایگزین )

همه ما باید بدانیم که اگر یک تولید کننده محتوا ، مدیر تولید محتوا ، کپی رایتر ، بازاریاب تولید محتوا و.. خلاصه فردی هستیم که با تولید محتوا و سئو سایت در ارتباط هستیم باید بدانیم که اگر هنوز استراتژی تولید محتوا ما بر اساس کلمات کلیدی است به زودی رتبه و جایگاه گوگل را از دست میدهیم ، ترافیک ارگانیک کمتری میگیریم ، فروش مان کاهش می یابد و ورشکست میشویم و در عوض رقبایمان خوشحال میشوند که ما را از گردونه رقابت خارج کرده اند .

پس اگر دوست نداریم شاهد همچین لحظه تلخی باشیم همین الان به فکر تغییر استراتژی باشیم .

روش جستجوی کاربران تغییر کرده است 

با راه اندازی Siri در iPhone  پدیده جدیدی در جستجوی کاربران در موتورهای جستجو ایجاد شد به صورت جستجوی صوتی و Search Engine Watch پیش بینی میکند که تا سال 2020، 50 % جستجوها به صورت جستجوی صوتی میشود .

افزایش جستجوی صوتی در گوگل و تولید محتوا برای آن
افزایش جستجوی صوتی در گوگل و تولید محتوا برای آن

و به روز کردن الگوریتم گوگل با الگوریتم Hummingbird اولین حرکت گوگل برای افزایش درک موتور جستجو از هدف کاربر و مفهوم جستجوی کاربر به زبان مادری اوست . و بعد هم الگوریتم رنک برین RankBrain باز هم درک موتورجستجو از نیاز کاربر و هدف کاربر از جستجو را متحول کرد و باعث شد با نشان دادن نتایج بسیار نزدیک به هدف کاربر رضایت کاربران از جستجو بیشتر شود .

الگوریتم جدید گوگل و تولید محتوا بر اساس آن
الگوریتم جدید گوگل و تولید محتوا بر اساس آن

این روزها در تولید محتوا باید به مفهوم توجه کنید نه کلمه خاص

فاکتورهای زیادی هستند که نتایج جستجو بر اساس کلمات را تحت تاثیر قرار میدهند، از جمله محدوده جغرافیایی و مکانی که کاربر جستجو میکند، زمان جستجو ، دستگاهی که کاربر جستجو میکند ، سابقه و تاریخچه جستجو و…

مدل خوشه ای محتوا
مدل خوشه ای محتوا

جستجو به شدت در حال شخصی سازی شدن است . به این معنی که جستجو بر اساس یک کلمه کلیدی خاص ارزش خود را از دست داده است و نتایج جسجو برای یک کلمه کلیدی برای افراد مختلف یکسان نیست و رتبه بندی هم یکسان نیست .

مشخصا ما به عنوان تولید کننده محتوا و محتوا ساز نمی توانیم دقیقا بگوییم که امروز می خواهم یک مقاله بنویسم در مورد کفش نوزاد برای افرادی که با موبایل جستجو میکنند ، در شب جستجو میکنند و در تهران هستند !

موضوع فقط این است که گوگل میفهمد که کاربر چه چیزی میخواهد و اگر ما هم میخواهیم محتوایی که تولید میکنیم دیده شود باید بفهمیم کاربر چه چیزی میخواهد و باید همان را دم دستش بگذاریم .

مثلا اگر در شرایط خاصی شما در مورد « لوازم آرایش » جستجو میکنید گوگل متوجه میشود که شما به احتمال زیاد دنبال خرید لوازم آرایش هستید . یا مثلا اگر شما یک کلمه سخت را جستجو میکنید گول میفهمد شما به احتمال زیاد دنبال معنی آن کلمه هستید و میخواهید بدانید چیست . یا مثلا اگر در مورد یک مکان جستجو میکنید گوگل متوجه میشود که اگر یک نقشه هم در کنار جستجوی شما نشان دهد می تواند برای شما مفید باشد .

تولید محتوا در مدل خوشه ای
تولید محتوا در مدل خوشه ای

گوگل مفهوم و هدف پشت هر جستجو را تشخیص میدهد و فقط به دنبال این است که بهترین نتیجه را به کاربر نشان بدهد تا او راضی کند .

اگر بخواهیم با استراتژی قدیمی تولید محتوا پیش برویم و محتواهای متعددی تولید کنیم که کلمات کلیدی مشابه ای داشته باشند بعد از مدتی که سایت رشد میکند و بزرگ تر میشود و تعداد مقالات زیاد ، یک دفعه چشم باز میکنیم میبینیم مثلا 1250 تا مقاله داریم با کلمه کلیدی « تولید محتوا » یا « بازاریابی محتوا » . مشخصا زمانی که گوگل می خواهد به سراغ سایت شما بیاید و یک صفحه مرتبط با جستجوی کاربر را به او نشان بدهد ، تمام این صفحات در رقابت با یکدیگر قرار میگیرند و گوگل مجبور میشود شروع به اولویت بندی کند و رتبه بندی کند .

 

تولید محتوا با محتوای خوشه ای
تولید محتوا با محتوای خوشه ای

 

خوشه سازی محتوا Content Clusters
خوشه سازی محتوا Content Clusters

 

ساختار خوشه ای محتوا Content Clusters
ساختار خوشه ای محتوا Content Clusters

مدل خوشه ای تولید محتوا یا content cluster

این روزها برای تولید محتوای حرفه ای و گرفتن نتیجه عالی از هزینه هایی که میکنیم باید استراتژی تولید محتوای به روزتری داشته باشیم .

گوگل این روزها به شدت دنبال این است که بین قطعات و تکه های مختلف محتوا ارتباط پیدا کند و بر طبق آن الگو سازی کند .

فرض کنید شما یک مقاله نوشته اید با یک کلمه کلیدی خاص و اتفاقا رتبه و جایگاه خوبی هم گرفته اید ، اما مشکلی که گوگل با این شکل محتوا نویسی دارد این است که نمی تواند در حالت کلی در خصوص این موضوع به شما رتبه و جایگاه و اعتبار خاصی بدهد هر چند که در یک مقاله با این کلمه کلیدی جایگاه خوبی دارید .

اما اگر شما بر اساس خوشه سازی محتوا پیش بروید گوگل دقیقا میداند چگونه صفحات را به یکدیگر مرتبط کند و زمانی که کاربران در محدوده موضوعی که شما در خصوص آن در سایت خودتان تولید محتوا کرده اید جستجو میکنند قطعا شما را جزو پیشنهادهای اول معرفی میکند .

تولید محتوا به روش خوشه سازی محتوا یا Content Clusters
تولید محتوا به روش خوشه سازی محتوا یا Content Clusters

 

تولید محتوا به روش خوشه سازی محتوا یا Content Clusters
تولید محتوا به روش خوشه سازی محتوا یا Content Clusters

چگونه محتوای خوشه ای یا content cluster بسازیم ؟

برای ساختن خوشه محتوایی باید از یک هسته یا pillar مشخص شروع کنید و در مورد آن محتوا تولید کنید . بعد cluster ها یا خوشه ها را تعیین کنید و در مورد آن تولید محتواها کنید . بعد از این قسمت نوبت به لینک دهی میرسد که مهمترین قسمت این روش است . از هر cluster باید به Cluster  دیگر و همین طور pillar  یا هسته مرکزی اصلی لینک بدهید . و بعد هم در نهایت تمامی خوشه ها را مانند یک خوشه انگور به یک شاخه اصلی که اینجا همان صفحه اصلی سایت است لینک بدهید و مرتبط کنید.

 و در نهایت یک شمایی شبیه این در سایت تان برقرار میشود :

نکته جالب توجه : خوشه سازی محتوا علاوه بر اینکه باعث سازمان دهی سایت شما میشود ،جایگاه خوب یک cluster  یا خوشه به تمامی cluster  ها و در نهایت pillar یا دانه و هسته اولیه خوشه و در نهایت هم صفحه اصلی سایت انتقال داده می شود .

با خوشه سازی محتوا شما کمک بزرگی به گوگل برای شناختن و ارتباط دادن محتوای سایت میکنید و چه کاری بهتر از این برای گوگل . به این شکل گوگل هم شما را بیشتر دوست خواهد داشت .

از طرف دیگر با خوشه محتوا، گوگل دقیقا متوجه میشود شما جزو سایت هایی هستید که به صورت تخصصی و عمیق روی یک موضوع خاص کار کرده اید و تولید محتوا کرده اید و به این شکل به صفحه pillar یا هسته شما رتبه  و اعتبار عالی میدهد .

و زیبایی مدل خوشه محتوا یا content cluster این است که شما می توانید در مدت زمان کمتر و صرف هزینه های کمتر به بهینه سازی هسته ها ، ستون ها یا pillar ها برای افزایش نرخ تبدیل بپردازید و در کنار آن هم از طریق خوشه ها یا cluster ها ترافیک ارگانیک بیشتری جذب کنید .

بیاید با یک مثال برای درک بهتر خوشه محتوا یا content cluster پیش برویم :

مثلا فرض کنیم که می خواهیم در مورد ورزش روتین یا «ورزش منظم روزانه» محتوا تولید کنیم . pillar  ما می شود «ورزش منظم روزانه» که باید برای این هسته مرکزی خوشه ها یا cluster  های مختلفی مانند این ها بسازیم : «ورزش منظم روزانه برای افزایش مقاومت» ، «ورزش منظم روزانه برای کاهش چربی» ، «ورزش منظم روزانه با دمبل در خانه» ، «ورزش منظم روزانه بدون کاهش وزن» ، «ورزش منظم روزانه برای ساخت ماهیچه » و..

چگونه یک طرح خوشه سازی محتوا یا content cluster را برنامه ریزی کنیم ؟

قبل از اقدام به خوشه سازی محتوا یا content cluster از خودتان این 3 سوال مهم را بپرسید :

  1. آیا موضوعی که می خواهم خوشه سازی کنم واقعا ارزش صرف وقت و انرژی و هزینه را دارد ؟
  2. آیا قبلا در مورد این موضوع محتوا تولید کرده ام ؟ اگر این طور است شاید بهتر باشد فقط لینک دهی را بهینه کنیم
  3. آیا اصلا این موضوع چیزی هست که بشود با جزئیات بیشتری در مورد آن صحبت کرد. اگر پاسخ شما مثبت بود بعد شروع به ساختن cluster ها یا خوشه ها بکنید .

تولید محتوا + روانشناسی = افزایش نرخ تبدیل، افزایش فروش ، مشتری وفادار ( معرفی ۱۶ ترفند )

 

زمانی که شما می خواهید یک pillar یا ستون برای خوشه محتوایی خودتان تعیین کنید باید به این موارد فکر کنید :

  • آیا می توانم در دراز مدت در خصوص این موضوع خاص تولید محتوا کنم ، آیا چیزهای زیادی برای نوشتن در این موضوع وجود دارد ؟ یا بالعکس ، این موضوع بیش از حد گسترده و کلی است ؟
  • آیا در مورد این موضوع خاص مخاطب هدفم را میشناسم و می توانم نیازهای او را درک کنم ؟
  • آیا در مورد هر مرحله از سفر مشتری فکر کرده ام و دقیقا می دانم چه محتوایی باید تولید کنم که مشتری را در هر مرحله از قیف فروش به درستی هدایت کنم ؟

چند نمونه برای درک بهتر مدل خوشه ای تولید محتوا content cluster

نمونه تولید محتوا با مدل محتوای خوشه ای content cluster
نمونه تولید محتوا با مدل محتوای خوشه ای content cluster

 

نمونه تولید محتوا با مدل محتوای خوشه ای content cluster
نمونه تولید محتوا با مدل محتوای خوشه ای content cluster

 

نمونه تولید محتوا با مدل محتوای خوشه ای content cluster
نمونه تولید محتوا با مدل محتوای خوشه ای content cluster

 

 

۲۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • یاور مشیرفر
    ۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ۶:۵۵ ب.ظ

    خوشحالم که این قدر سریع و به‌روز پیش می‌روید. وقتی مقاله‌ی Topic Cluster SEO را در Hubspot می‌خواندم، به فکر این بودم که این مورد را باید همزمان هم به استراتژی محتوا و هم به استراتژی بازاریابی محتوایی اعمال کرد و دیگر Content Research را به «کلیدواژه» محدود نکرد.

    متشکرم و موفق باشید.

    با مهر
    یاور

  • واقعا عالی اینن سایت بی نظیره

  • عالی هستید، همیشه بدرخشید

  • علی طاعتی مرفه
    ۱۳۹۸/۰۸/۲۵ ۹:۵۹ ق.ظ

    سلام و خدا قوت

    خیلی ممنون که خیلی خوب و کامل توضیح دادین

    فقط هنوز لینک سازی داخلی یه کم ابهام دارم.
    فرضا یه پیلار پیج داریم که تعداد ۵ تا هم خوشه
    خوشه۱ خوشه۲ خوشه۳ خوشه۴ خوشه۵
    حالا جدا از لینک سازی بین خوشه ها و هسته اصلی، بین خودِ خوشه ها هم لازمه لینک سازی کنیم. مثلا از خوشه۱ به ۴ تاخوشه دیگه و از بقیه هم همین طور؟
    با تشکر

    • ناتاشا جعفری
      ۱۳۹۸/۰۹/۱۱ ۳:۵۵ ب.ظ

      سلام . لحظه هاتون سبز و شاد
      سپاس از شما .
      من مجدد رفتم در مورد سوال تون تحقیق کردم و چند تا مقاله خوندم جایی که خیلی خوب جواب سوال شما رو توضیح داده تو این مقاله سایت hubspot هست که تو یه شکل کاملا مفهوم اومده هسته و خوشه و لینک ها رو توضیح داده . این شکل رو تو این لینک میتونید ببینید البته تو همین مقاله هم من تصویر رو گذاشتم . دقیقا تو اون شکل نارنجی اون خط های آبی نوع لینک دادن بین هسته و خوشه ها هست و چیزی که اینجا تو این مقاله گفته حرفی از لینک دادن بین خوشه ها نکرده . البته من باز هم دنبال سوال تون هستم و اگرموردی خلاف این پاسخ پیدا کردم حتما باهاتون در میون میذارم

  • علی طاعتی مرفه
    ۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ۵:۲۳ ب.ظ

    سلام
    خیلی ممنون از پاسخگویی تون

  • ممنون از مطلب خوبتون، و سایت خوبتون و نوشته های مفیدی که در خصوص تولید محتوا دارین برای من کمک کننده بودن. سپاسگزارم.

  • سلام من یک چیزی رو درست متوجه نشدم و اون اینه که دیگه نباید صفحه مقالات داشته باشیم؟! یعنی هر هسته رو توی نوار ناوبری سایت بذاریم

  • سلام
    اگر بخوایم یک صفحه محصول رو با این روش خوشه محتوا در نتایج گوگل بالا بیاریم باید چه کنیم
    ۱- خوشه محتوا رو ایجاد کنیم و از صفحه پیلار پیچ به صفحه محصول لینک بدیم
    ۲- به جای پیلار پیج صحفه محصول رو بزاریم و از همه زیر شاخه ها به صفحه محصول لینک بدیم؟

    • ناتاشا جعفری
      ۱۳۹۹/۰۲/۲۰ ۱:۱۵ ق.ظ

      سلام . روزتون شاد و عالی . تصمیم گیری در این مورد با نوع محصول و محتواش در ارتباط هست . مثلا اگر محصولات شما محصول آموزشی باشن مثلا میشه یه پیلار درست کرد با موضوع محصولات آموزشی و از این صفحه به هر کدوم از محصولات و دوره ها و کتاب ها و… لینک داد و یا اگر محصولات فروشگاهی باشن شاید بهتر باشه از پیلار ها و شاخه ها با ترفندهای مختلف به این محصولات لینک بشه .

  • سلام ممنون از مقاله عالی تان استفاده بردم. پس به نظرتون اگه منو سایت را برا اساس کلمات کلیدی پر جستجو بچینیم تاثیری در رتبه گرفتن اون کلمه نداره و فقط باید موضوعات مرتبط هر درسته را به زیر دسته اش ربط بدیم درست متوجه شدم خانم جعفری؟

  • سلام. پس اگه منو سایت را بر اساس کلمات کلیدی پرجستجو بچینیم تاثیری تو رتبه گرفتن اون کلمه نداره و فقط باید هر دسته رو با زیر دسته های مرتبط بچینیم درست متوجه شدم خانم جعفری؟

  • برای طولانی شدن مطلب کمی بهش آب بستید ولی در کل مطلب مفیدی بود . خدا قوت

  • سلام ممنون بابت مقاله مفیدتون

    1. من یک قسمت رو متوجه نشدم که نوشته بودین اگر قبلا در مورد این موضوع محتوا تولید شده؟ اگر این طور است شاید بهتر باشد فقط لینک دهی را بهینه کنیم
    2. این قسمت بهینه سازی لینک رو متوجه نشدم ؟ یعنی باید چه کاری انجام داد؟
  • سلام و عرض ادب سال نو شما مبارک۱۴۰۰
    من وب سایتی دارم که در دسته های زیر مقاله منتشر میکنم
    ۱-آموزش فروش۲-آموزش بازاریبابی محتوا۳-آموزش فن بیان۴-آموزش برند سازی
    با استفاده از مدل خوشه ای و مقاله شما من باید بیام و یک پیلار مثلا برای آموزش فروش ایجاد کنم بعد بیام خوشه هایی برای این پیلار در نظر بگیرم؟ مثلا آموزش فروش در اینستاگرام یا آموزش فروش از طریق ویدئو و … درسته؟

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست