محتوا آنلاین جذاب برای [ مخاطب‌ اسکیمر Skimmer ] چه جوریه؟

  1. خانه
  2. استراتژی محتوا
  3. محتوا آنلاین جذاب برای [ مخاطب‌ اسکیمر Skimmer ] چه جوریه؟

____    پازل تولید محتوا آنلاین   ____

تا حالا پازل چیدید ؟

مثلا پازل 100 تیکه ای یا 1000 تیکه ای ؟ یا حتی همون پازل های ساده و کارتونی بچگی هامون ؟

چیدید دیگه حتما نه ؟

شده روزها و ساعت ها زحمت بکشید و تمام قطعه ها رو کنار هم بچینید و بچینید و بچیند و بچینید و.. بچینید، بعد دقیقا تو لحظه آخر که قطعه 999 رو گذاشتید، بفهمید که قطعه آخر پازل نیست ؟

آخ آخ چه حس بدیه 😐

اینجاست که میرسی به اینکه این همه کار کردی آخرشم ___هیچ به هیچ ____

اینارو گفتم که بگم” تولید محتوا آنلاین ” هم مثل همون پازله میمونه اگه همه قطعاتش نباشه یا دُرست چیده نشه، ____یعنی هیچ به هیچ ____

|

|

|   اینجا گفتم محتوا یعنی چی

|   اینجا هم گفتم تولید محتوا یعنی چی ؟

|  حالا همه این چیزایی که گفتم اونجاها رو اگه تو فضای آنلاین منتشر کنید و نه نسخه چاپی یا آفلاین میشه محتوای آنلاین.

|

|

  تولید محتوا آنلاین برای مخاطب آنلاین

خب مثل هر چیز دیگه ای اینترنت و شبکه های اجتماعی هم مخالف ها و موافق های خودشون رو دارن و بعضی ها برای طرفداری از تکنولوژی و اطلاعات بی حد و اندازه پیرهن پاره میکنن و بعضی ها هم فحش عالم و آدم رو به مخترع این ها میدن و حس میکنن قبل اینترنت همه چی بهتر بود 😎

ولی من هر دو تاش رو به حال خودشون رها میکنم 😉 و میگم :

___ما بالا بریم پایین بیایم الان اینترنت هست و مردم زیادی دارن ازش استفاده میکنن، پس جنگیدن سر اینکه خوبه یا بده و کاش بود و کاش نبود یه چیز بی‌خود و وقت تلف کردنی ای بیش نیست___

به جای این بهتره بپذیریم که این روزا تو زندگی نسل ما اینترنت هست و نمی تونیم از اون و تاثیراتش چشم پوشی کنیم و به جای همه این کش مکش ها بهتره بپذیریم که به هر حال با حضور اینترنت خیلی چیزها تغییر کرده نسبت به نسل قبل و بهتره این تغییر رو بشناسیم و ببینیم چی کار میشه کرد .

مثلا نویسنده امروز مشخصا باید مخاطب های این روزا رو بشناسه و اگر قرار باشه با همون سیستم 50 سال قبل که نویسنده های کتاب ها مینوشتن بخواد محتوا بنویسیه،

جاش ته دره است و قطعا با شکست مواجه میشه، چون  ” مخاطب آنلاین ” خیلی خیلی متفاوته از  ” مخاطب آفلاین ”

مخاطب آنلاین چه شکلی محتوای متنی رو میخونه؟

خب برای اینکه بدونین مخاطب آنلاین چه جوری محتوا میخونه، از خود شما شروع می‌کنیم ؛

این متن رو 2 ثانیه فرصت دارید بخونید:

” من و رایتینا دوست داریم فرهنگ « کارکردن پیژامه ای » رو دُرست جا بندازیم.تصور اکثر آدما از کارکردن اینه که، صبح کله‌یِ سحر پاشی بری یه شرکتی، مغازه ای، اداره ای چیزی و بعد 7-8 ساعت اونجا باشی و کار کنی و ساعت 5-6 برگردی خونه و به همه اعلام کنی که من اومدمممم و بعدش هم به زندگی شخصی و خانوادگیت برسی و بعد دوباره فردا روز از نو روزی از نو و دوباره همین چرخه تکرار بشه و آخر ماه هم اگه کارمندی یه حقوق ثابتی بگیری و اگه کارفرما و مغازه دار و صاحب کسب و کاری هستی یه درآمد مشخصی داشته باشی.خب با این دید و رو  همین اساس % زیادی از آدما اصلا نمیتونن تصور کنن که تو با پیژامه تو خونه بشینی و بدون اجبار برای کار کردن تو ساعت خاصی، یه وقتایی کله‌یِ سحر، یه وقتایی شب نصفه شب، کار کنی و شاید حتی هفته‌ها بشه از در خونه بیرون نری و در نهایت هم چندین برابر اون آدم ها پول در بیاری. ولی خب کار کردن پیژامه ای هم فرهنگ و روش خودش ور داره و باید یه سری چیزارو یاد بگیریم. “

خب از این متن چی فهمیدید ؟

چه قدرش رو خوندید ؟

خب به احتمال 99.99999 % شروع نکردید از خط اول متن خوندن و پایین رفتن . پس چی کار کردید ؟

اگه برگردید و یه بار دیگه مرور کنید که چی کار کردید ، احتمالا کل متن رو / واو به واو/ نخوندید بلکه یه نگاه کلی بهش انداختید و قسمت های بُلد Bold رو خوندید و فقط فهمیدید متن در مورد چی هست و اینا .

پس دیدید چی شد ؟

___________مخاطبِ محتوای آنلاین ، نمیاد از ب بسم الله تا ظ خدافظ شما رو بخونه کلمه به کلمه، بلکه اول از هر چیزی محتوا رو اسکن Scan میکنه .___________

 

اسکن Scan کردن محتوا آنلاین یعنی چی ؟

Scanning  اسکن کردن، یعنی یه نگاه کلی و سریع به محتوا همونجور که همزمان اسکرول هم میکنن و پیدا کردن و خوندن قسمت های برجسته و توچشمِ محتوا مثل متنِ بُلد شده Bold یا ایتالیک ، عکس ها ، زیر عنوان ها ، لینک ها و خلاصه هر چیزی که توی متن جلب توجه کننده هست و به نظر مهم میاد.

یعنی به قول خودمون یه نگاه کلی به مقاله میندازن و اگر چیز دندون گیری توش پیدا کردن ، تازه شروع میکنن یه کم با دقت و با جزئیات بیشتر خوندن.

ما همه مون این روزا دوست داریم با صرف وقت کمتر و انرژ ی کمتر، سریع تر و راحت تر به هدف مون برسیم.

از اونجایی که این بحث خیلی طولانی میشه ، اگه دوست دارید مخاطب آنلاین و رفتارهاش و راه های جذب کردنش رو بیشتر بشناسید برید تو دوره دکوراسیون محتوا ( این دکمه پایین)

 

انواع مخاطب محتوا آنلاین

شاید قبلا ها ما یه نوع خواننده متن داشتیم، کسی که کتاب خونی و روزنامه خونی و مجله خونی رو دوست داشت و میرفت یه کتاب و روزنامه یا مجله میخرید و میشَست از ب به نام خدا تا ظ خدافظ شما رو میخوند، اما این روزا ما چند نوع مخاطب و خواننده داریم :

نوع اول : اشتراک دهنده های کور

اینا جزو اون خواننده ها هستن که ما نویسنده ها اصلا دوسشون نداریم ،چرا چون اصلا هیچی از محتوا رو نمیخونن و انگار نه انگار که ما محتوایی نوشتیم 😥

اما خیلی برای ما فایده دارن چرا ؟

چون میان فقط عنوان رو میخونن و فقط با دیدن عنوان جذاب روی دکمه به اشتراک گذاری میزنن و میرن

این حالت رو تو پست های شبکه های اجتماعی خیلی ممکنه ببنیم

خب حالا این نوع خواننده ها رو چه جوری میشه تغذیه اشون کرد، که از دست شون ندیم ؟

مشخصا با عنوان های خوب

و دکمه های اشتراک محتوا رو هم دم دست شون بذاریم همون بَغَل مَغَلای عنوان و اینا .

نوع دوم : خواننده های بی حوصله 

این نوع خواننده ها، دنبال سرگرمی یا ایده گرفتن و اینجور چیزا هستن و یه خورده ناز نازو هم تشریف دارن و سریع حوصله شون سر میره.

اینا نه مثل اشتراک گذارهای کور بی توجه هستن نه مثل اسکیمرها بدون وقت، اینا فقط حوصله ندارن میفهمی حوصله ه  ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه

اینا از اونایی هستن که از سر بی حوصلی هر یه پاراگراف که میخونن  100 بار حواس شون پرت میشه به 1000 تا چیز مختلف 😆

 

نوع سوم : اسکیمرها Skimmer 

Skimmer ها اسکیمرها ، خواننده هایی هستن که محدودیت توجه دارن و مدت زمان زیادی نمیتونن روی یه چیزی تمرکز کنن یا خیلی وقت محدودی دارن برای اینکه یه مقدار مشخصی اطلاعات رو به دست بیارن.

مثلا ممکنه میخوان تا یه ساعت دیگه یه کفش بخرن برای مهمونی شب‌شون و دنبال این هستن سریع یه سری اطلاعات به دست بیارن در مورد یه کفش خاص و در نهایت بتونن تو سریع ترین زمان ممکن، تصمیم بگیرن کفش رو بخرن یا نه؛

پس اینا وقت زیادی ندارن که واو به واو محتوا رو بشینن بخونن و تجزیه و تحلیل کنن؛

اسکیمرها برخلاف اشتراک گذارهای کور، روی مقاله کلیک میکنن و اون رو باز میکنن اما شروع میکنن به جدا کردن سریع چیزایی که جلب توجه میکنه و تو چشم‌تره، تا تو سریع ترین زمان، یه سری اطلاعات به دست بیارن.

  • مثلا به تصاویر بین متن نگاه میکنن،
  • زیر عنوان ها رو میخونن ،
  • ممکنه چند سطر اول مقاله یا حتی هر پاراگراف رو بخوونن،
  • بولت ها رو یه نگاه میندازن

و بعد قضاوت میکنن که این محتوا به دردشون میخوره یا نه.

شما باید چی کار کنید؟

باید محتواتون رو برای اسکیمرها بهینه کنید.

که با جزئیات بیشتر و همراه با بقیه انواع خواننده ها تو دوره دکوراسیون محتوا گفتم که چی به چیه و چه طوری میتونید محتواتون رو برای این مخاطب بهینه کنید.

منم میخوام

6 نکته مهم برای تولید محتوا آنلاین

خب قطعا تولید محتوای آنلاینم خوب ، به یه نویسنده آنلاین خوب نیاز داره. و یه نویسنده آنلاین خوب هم به آموزش خوب نیاز داره 😉

1- باید هدف مخاطب در جستجو روبشناسید

کدوم تولید کننده محتوا یا وبلاگ نویسی رو پیدا می‌کنید که دوست نداشته باشه مخاطب داشته باشه؟

مگر اینکه دیوانه باشه 😆 

همه ما تولیدگر های محتوا  ( تولید گر یا تولید کننده ؟) دوست داریم هر روز صبح که تجزیه و تحلیل سایت مون یا سایت مشتری هامون رو نگاه می‌کنیم، ترافیک سایت مون بیشتر  و  بیشتر  و  بیشتر  و  بیشتر  و  بیشتر  و بیشتر  و بیشتر  و  بیشتر  و بیشتر شده باشه.

هرچند که الان میدونیم صرفا رسیدن به ترافیک بالا و مخاطب بالا و فالوور بالا نشون از موفقیت یه محتوای آنلاین یا تولید کننده محتوای آنلاین نیست. اگر مخاطب ها میان روی سایت ما و صرفا یه نگاه به محتوا میندازن و میرن ،بدون هیچ اقدامی و بدون هیچ انگیزه ای برای برگشت به سایت ما، عملا یعنی هیچ به هیچ و یعنی تولید محتوای آنلاین ناموفق بوده.

پس برای رسیدن به ترافیک هدفمند و با ارزش ، باید استراتژی تولید محتوای آنلاین دقیق و مشخصی داشته باشیم و یکی از مهمترین جزئیاتی که باید در نظر بگیریم هدف مخاطب از جستجو در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگه ای هست.

وقتی هدف مخاطب از جستجو را بدونیم و کلمه های کلیدی ای که مخاطب اونها رو جستجو میکنه بدونیم تا حدودی میتونیم بگیم ، دارم تو مسیر دُرست تولید محتوای آنلاین قدم برمیداریم.

هدف مخاطب از جستجو تو گوگل چیه ؟

مخاطب حداقل به 4 دلیل تو گوگل جستجو میکنه :

1- برای کسب اطلاعات بیشتر یا Informational intent

تو این حالت کاربر برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر و یا پیدا کردن راه حلی برای مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هست یا سوالی که در ذهنش شکل گرفته تو گوگل جستجو میکنه .

مثل اینا :

سینک ظرفشویی گرفته و در حال حاضر هم به لوله کش دسترسی نداره. برای همین میره به سراغ گوگل و جستجو میکنه: «چگونه سینک ظرفشویی را باز کنیم ؟»

کلید رو صبح وقتی داشته میومده بیورن از خونه پشت در جا گذاشته و حالا نمیدونه چطور در رو باز کنه. جستجو میکنه : «جا ماندن کلید پشت در» یا «چگونه در زمانی که کلید پشت در جا مانده است در را باز کنیم ؟»

چند ساعتی هست که دچار خارش پوستی یا کهیر شده و براش این سوال پیش اومده که چطور می تونه در حال حاضر یه درمان خونگی برای این مشکل پیدا کنه، میره سراغ دکتر گوگل و جستجو میکنه :« راه های درمان خانگی کهیر یا خارش پوستی»

 

جستجوی مخاطب و تولید محتوای آنلاین

2- برای پیدا کردن یه سایت مشخص یا Navigational intent

تو این حالت کاربر دقیقا می دونه دنبال چه سایت و چه شرکت و مجموعه ای هست اما آدرس دقیق سایت یا لینک سایت اونها رو نمی دونه. تو اینجا کاربر ممکنه اصلا قصد خرید نداشته باشه و مثلا فقط هدفش این باشه که با پیدا کردن سایت ببینه آدرس شرکت کجاست یا اینکه ساعت کاری مجموعه از کی تا کی هست یا …

مثل این:

همین الان تصمیم گرفته که نزدیک ترین شعبه شهر کتاب روپیدا کنه و علاوه بر اینکه آدرس دقیق اون رو یادداشت کنه ، میخواد در مورد ساعت کاری اونها هم بدونه تا بدونه کی میتونه حضوری بره. پس گوگل رو باز میکنه و جستجو میکنه : نزدیک ترین شعبه شهر کتاب به پونک یا ساعت کاری شهر کتاب شعبه پونک یا…

تولید محتوای آنلاین و جستجو در گوگل

3- برای پیدا کردن اطلاعاتی در مورد کالا یا خدماتی که در آینده نیاز داره یا Investigational intent

در این حالت کاربرها فقط به قصد تحقیق و پیدا کردن برند یا محصول یا خدمات خاص و مناسبی که مورد نیازشون هست جستجو میکنن نه الزاما خرید . کاربر دوست دارد درباره چیزی که می خواد در آینده بخره و بهش نیاز داره تحقیق کنه ، تا در زمان خودش بتونه بهترین انتخاب رو داشته باشه.

مثل این :

یه نفری که تو چند ماه آینده میخواد تلویزیون خونه اش رو عوض کنه و خودش هم می دونه که در حال حاضر حتی اگر تلویزیون مورد علاقه اش رو هم پیدا کنه و حتی اگر به قیمت مناسب هم باشه بازم پول کافی برای خرید نداره و باید چند ماهی صبر کنه . اما همین حالا دوست داره که یه سری اطلاعات اولیه در مورد تلویزیونی که می تونه انتخاب کنه و براش مناسبه به دست بیاره.

یا ممکنه 1 ماهه دیگر تولد همسرش باشه و دوست داشته باشه از همین حالا یه کادوی مناسب براش پیدا کنه و در نهایت چند روز مونده به تولد براش بخره . پس امروز همین امروز میره گوگل در مورد کادوهایی که میتونه براش بخره تحقیق میکنه.

 

4-همین حالا میخواد چیزی بخره Transactional intent

مشخصا این نوع کاربرها همین حالا آماده خرید کردن هستن ( به به چه کابرهای خوبی  😆  ) و دقیقا هم میدونن که چه کالا یا چه خدماتی رو می خوان و حتی گاهی برندی که میخوان ازش خرید بکنن رو هم میدونن مثلا دیجی کالا یا فُلان و…فقط سرچ میکنن که وارد اون سایت بشن و خریدشون رو انجام بدن.

مثلا :

ممکنه از چند وقت پیش تصمیم بگیرید که یه کفش ورزشی زنانه نایک بنفش رنگ بخرید و فقط الان می خواید فروشگاه یا عرضه کننده ای روپیدا کنید که بتونه این مدل کفش رو به قیمت مناسب بخرید. پس میرید سراغ گوگل و سرچ میکنید :« کفش ورزشی نایک زنانه بنفش »

تولید محتوای آنلاین و جستجو در گوگل

پس اگر شما می‌خواید توی تولید محتوای آنلاین موفق بشید :

باید بتونید کلمات کلیدی محتوایتون رو متناسب و هماهنگ با انواع جستجو های مخاطب انتخاب کنید .

پس مثلا اگر شما به شرکت خدماتی هستید که در زمینه خدمات خانگی فعالیت میکنید مثل خدمت از ما یا آچاره یا … قطعا بهتره روی مخاط بهایی هدف گذاری و کار کنید که به هدف 1 یا کسب اطلاعات و راه انداختن کارشون تو گوگل جستجو میکنن .  پس اینجوری شما باید اون کاربری رو در نظر بگیرید که سینک ظرفشویی خونه اش گرفته و میخواد تو سریع ترین زمان ممکن بدون حاشیه یه سری راهکار پیدا کنه برای باز کردن لولوه سینک . پس باید مقاله ای رو بنویسید که علاوه بر اینکه کلمه کلیدیش مرتبط با این مضوع هست نوع حتوا هم دخیلی ساده و کاربردی باشه و واقعا راهکار به مخاطب ارائه بده. حالا اینجاست که میتونید کنار مقاله یه باکسی چیزی هم بذارید و بگید اگر خودت نتونستی موفق بشی لولوه رو باز کنی میتونی از خدمات درب منزل ما استفاده کنی.

راه حل

 برای تولید محتوای آنلاین هدفمند و با ارزش باید دنبال هدف کاربران تون از جستجو در گوگل باشید و مطابق هدف اونها براشون محتوا تولید کنید .

2- عنوان نویسی رو برای محتوا آنلاین جدی بگیرید

دیگه انقدر من این جمله رو تو رایتینا تکرار کردم که احتمالا همه تون حفظید : یه محتوای عالی تو فضای آنلاین یعنی یه محتوایی که با عنوان جذاب و تاثیر گذار شروع بشه . چون اگر چیزی غیر از این باشد مخاطب محتوای شما رو اصلا باز نمی‌کنه.

اما خیلی ها وقتی این رو میشنون این جور فکر میکنن که باید یه تیترهای عجیب و غریب و ماورایی و اغراق شده و حتی زرد بنیوسین تا مخاطب مقاله رو باز کنه، اما یادشون میره که این روزا مهم ترین چی زصداقت و جلب اطمینان مخاطب هستش.

ما میتونیم با نوشتن تیترهای زرد خبری مثل محمدضا گلزار و عشقش! بهاره رهنما آب رفت! … مخاطب رو به زرو و کَلَک بکوشونیم داخل اما این مخاطب برای ما مخاطب نمیشه، و این محتوا هم نه ارزشی برا یمخاطب ایجاد میکنه نه ما. پس مهمترین ویژگی یه نویسنده آنلاین حرفه ای اینه که به جای دوز و کلک و عنوان نویسی زرد تکنیک های حرفه ای عنوان نویسی رو یاد بگیره و از اونها استفاده کنه تا مخاطب بیشتری رو هدایت کنه به سمت کلیک کردن و باز کردن مقاله و خوندن محتوا.

مهمترین ویژگی یه عنوان مناسب برای محتوای آنلاین اینه که قبل از هر چیزی به مخاطب شما صادقانه و واضح بگه که تو این محتوا به چه چیزی می رسه و شما می خواید در مورد چه چیزی صحبت کنید . حالا بعد از این مرحله هست که باید این واقعیت رو به شکلی جذاب به مخاطب بگید که از روی کنجکاوی ، هیجان ، شادی ، ترس یا هر احساس دیگه ای ترغیب بشه که محتوای شما رو باز کنه و شروع به خوندن کنه .

جالبه بدونید که برعکس تصور خیلی ها ، طبق تحقیقی که Returnpath در بین 9 میلیون عنوان انجام داده ، مشخص شده که تیترهایی که کلمات وسوسه کننده دارن در مقایسه با تیترهایی که از کلماتی استفاده کردن که روی کاربردی بودن و مفید بودن تاکید میکنن تاثیری کم تر از حد متوسط دارن.

راه حل

حتما از عنوان های جذاب با کلمات تاثیرگذار استفاده کنید ولی به هیچ وجه به فکر گمراه کردن مخاطب نباشید .

دانلود 460 کلمه قدرتمند در تولید محتوا

3- ساده و روان بنویسید

خب حالا بعد از اینکه تونستید مخاطب رو با یه عنوان تاثیر گذار و حرفه ای جذب کنید، مشخصا باید کاری کنید که مخاطب محتوای شما رو کامل بخونه. برای جذب مخاطب برای خوندن محتوا تکنیک های زیادی وجود داره،  اما یکی از مهم ترین اونها روان و ساده بودن محتواست .

نویسنده های آنلاین مبتدی معمولا با این اشتباهات باعث فراری دادن مخاطب می شوند :

  •  پاراگراف های طولانی
  •  پرش های موضوعی بی اندازه و باز کردن پرونده های جدید و پشت سر هم در ذهن مخاطب
  •  لحن خیلی رسمی و قُلنبه سُلنبه
  •  محتوای خیلی سخت یا خیلی ساده و پیش پا افتاده
  •  لینک های زیاد و غیر مرتبط در متن مقاله

راه حل

ساده باشید . یکی از بهترین راه ها اینه که خودتون رو جای مخاطب بذارید و ببینید تا چه حد به سادگی و روون بودن متن اهمیت میدید و بیشتر چه وب سایت یا وبلاگ هایی رو دوست دارید .

10 اشتباه در محتوا نویسی برای سایت که باعث فرار مخاطب می شود

4- با محتوای چند رسانه ای ،پیام تون رو بهتر انتقال بدید

اگه یادتون باشه تو مقاله محتوای آموزشی چیست ؟ گفتم که آدما از لحاظ یادگیری چند دسته هستن، مثلا آدم هایی که از روی متن راحت تر یاد میگرن ، اونایی که فقط باید بشنون تا یاد بگیرن و… حالا اینجا هم در تولید محتوای آنلاین باید بدونیم که آدم ها با محتوا به شکل های مختلف ارتباط برقرار میکنن، بعضی ها محتوای متنی رو بیشتر دوست دارن، بعضی ها محتواهای صوتی ، بعضی ها محتوای تصویری و..

پس یکی از حرفه ای ترین کارهایی که یه نویسنده آنلاین میتونه انجام بده اینه که بیاد تو تولید محتوای مقاله از شکل های مختلف محتوا مثل صوتی و تصویری و اینا استفاده کنه.

فقط حواس مون باشه که منظور از استفاده از عکس توی محتوا این نیست که لحظه آخر انتشار بریم هول هول دنبال عکس  و چند تا عکس نخ نما تو گوگل پیدا کنیم و بیایم بچپونیم بین متن و بعد هم دکمه انتشار رو بزنیم و خوشحال هم باشیم که کار درست رو انجام دادیم . نه ه ه ه ه ه ه ه ه

من اینجا تو این مقاله گفتم که چه جوری محتواهای تصویری خاص برای محتوامون تولید کنیم :

معرفی بهترین سایت های { دانلود عکس با کیفیت رایگان } برای تولید محتوا

 

راه حل

 حتما در بین محتوای متنی از عکس های اختصاصی شده و محتوای صوتی و ویدئویی تا جای ممکن استفاده کنید

 

 

5- به مخاطب بگید که چی کار کنه

مشخصا هدف یه نویسنده آنلاین این نیست که یه محتوا بنویسیه و منتشر کنه و مخاطب هم بیاد بخونه و بره، یا نهایتا ته دلش بگه  « عجب نویسنده یا محتوای خفن وبا حالی بود » و همین و تمام.

اصلا.

برای موفقیت تو فضای آنلاین نیاز به تعامل دو طرفه با مخاطب داریم ، یعنی اگر ما یه محتوای با ارزش براش تولید کردیم ،میتونیم از اونم تقاضا کنیم که مثلا این محتوا رو با دوست هاش به اشتراک بذاره یا کامنت بذاره یا حتی به محصولات ما سری بزنه ، یا یه مقاله مرتبط دیگه مون رو بخونه و…

اما اگه شما به عنوان یه نویسنده آنلاین درخواست تون رو با مخاطب در میون نذارید و ازش نخواید که یه کاری انجام بده، اونم از خدا خواسته میذاره و میره 😐

دعوت به اقدام ها یا همون CTA ها تو مقالات ما میتونن به شکل ها و هدف های مختلفی باشن مثل همین لینک های آبی رنگی که تو متن میبینید مثل این :

 

 

یا یک دکمه واقعی باشند که به صفحه مورد نظر لینک شده اند. مثل این دکمه :

یا عکس یه محصول دانلودی باشه که به صفحه محصول لینک شده . مثل این عکس:

نویسنده آنلاین

 

یا …

راه حل

تا به مخاطب به صورت واضح و روشن نگید که چه خواسته ای دارید، توقع نداشته باشید، که برای شما کاری انجام بده ! پس چیزی بخواه ، تا برآورده بشه!

پازل محتوا آنلاین که نویسنده آنلاین باید بچینه

همین جا بگم که اگر فکر کردید تکنیک های محتوانویسی و مقاله نویسی و کلا تولید محتوا با یکی دوتا درس تموم میشه سخت در اشتباهید 🙂

ما برای تولید محتوای آنلاین جذاب و تاثیرگذار و خاص فقط به 1 چیز یا 2 چیز یا 3 چیز یا 4 چیز نیاز نداریم، بلکه تعداد زیادی چیز هست که کنار هم قرار میگرن و پازل محتوای آنلاین ما رو کامل و زیبا میکنن.

شما به همه ی قطعات این پازل نیاز دارید تا به نتیجه برسید.

قطعه بعدی رو شما میدونید چیه ؟

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۳ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

محتوا آنلاین جذاب برای [ مخاطب‌ اسکیمر Skimmer ] چه جوریه؟

____    پازل تولید محتوا آنلاین   ____

تا حالا پازل چیدید ؟

مثلا پازل 100 تیکه ای یا 1000 تیکه ای ؟ یا حتی همون پازل های ساده و کارتونی بچگی هامون ؟

چیدید دیگه حتما نه ؟

شده روزها و ساعت ها زحمت بکشید و تمام قطعه ها رو کنار هم بچینید و بچینید و بچیند و بچینید و.. بچینید، بعد دقیقا تو لحظه آخر که قطعه 999 رو گذاشتید، بفهمید که قطعه آخر پازل نیست ؟

آخ آخ چه حس بدیه 😐

اینجاست که میرسی به اینکه این همه کار کردی آخرشم ___هیچ به هیچ ____

اینارو گفتم که بگم” تولید محتوا آنلاین ” هم مثل همون پازله میمونه اگه همه قطعاتش نباشه یا دُرست چیده نشه، ____یعنی هیچ به هیچ ____

|

|

|   اینجا گفتم محتوا یعنی چی

|   اینجا هم گفتم تولید محتوا یعنی چی ؟

|  حالا همه این چیزایی که گفتم اونجاها رو اگه تو فضای آنلاین منتشر کنید و نه نسخه چاپی یا آفلاین میشه محتوای آنلاین.

|

|

  تولید محتوا آنلاین برای مخاطب آنلاین

خب مثل هر چیز دیگه ای اینترنت و شبکه های اجتماعی هم مخالف ها و موافق های خودشون رو دارن و بعضی ها برای طرفداری از تکنولوژی و اطلاعات بی حد و اندازه پیرهن پاره میکنن و بعضی ها هم فحش عالم و آدم رو به مخترع این ها میدن و حس میکنن قبل اینترنت همه چی بهتر بود 😎

ولی من هر دو تاش رو به حال خودشون رها میکنم 😉 و میگم :

___ما بالا بریم پایین بیایم الان اینترنت هست و مردم زیادی دارن ازش استفاده میکنن، پس جنگیدن سر اینکه خوبه یا بده و کاش بود و کاش نبود یه چیز بی‌خود و وقت تلف کردنی ای بیش نیست___

به جای این بهتره بپذیریم که این روزا تو زندگی نسل ما اینترنت هست و نمی تونیم از اون و تاثیراتش چشم پوشی کنیم و به جای همه این کش مکش ها بهتره بپذیریم که به هر حال با حضور اینترنت خیلی چیزها تغییر کرده نسبت به نسل قبل و بهتره این تغییر رو بشناسیم و ببینیم چی کار میشه کرد .

مثلا نویسنده امروز مشخصا باید مخاطب های این روزا رو بشناسه و اگر قرار باشه با همون سیستم 50 سال قبل که نویسنده های کتاب ها مینوشتن بخواد محتوا بنویسیه،

جاش ته دره است و قطعا با شکست مواجه میشه، چون  ” مخاطب آنلاین ” خیلی خیلی متفاوته از  ” مخاطب آفلاین ”

مخاطب آنلاین چه شکلی محتوای متنی رو میخونه؟

خب برای اینکه بدونین مخاطب آنلاین چه جوری محتوا میخونه، از خود شما شروع می‌کنیم ؛

این متن رو 2 ثانیه فرصت دارید بخونید:

” من و رایتینا دوست داریم فرهنگ « کارکردن پیژامه ای » رو دُرست جا بندازیم.تصور اکثر آدما از کارکردن اینه که، صبح کله‌یِ سحر پاشی بری یه شرکتی، مغازه ای، اداره ای چیزی و بعد 7-8 ساعت اونجا باشی و کار کنی و ساعت 5-6 برگردی خونه و به همه اعلام کنی که من اومدمممم و بعدش هم به زندگی شخصی و خانوادگیت برسی و بعد دوباره فردا روز از نو روزی از نو و دوباره همین چرخه تکرار بشه و آخر ماه هم اگه کارمندی یه حقوق ثابتی بگیری و اگه کارفرما و مغازه دار و صاحب کسب و کاری هستی یه درآمد مشخصی داشته باشی.خب با این دید و رو  همین اساس % زیادی از آدما اصلا نمیتونن تصور کنن که تو با پیژامه تو خونه بشینی و بدون اجبار برای کار کردن تو ساعت خاصی، یه وقتایی کله‌یِ سحر، یه وقتایی شب نصفه شب، کار کنی و شاید حتی هفته‌ها بشه از در خونه بیرون نری و در نهایت هم چندین برابر اون آدم ها پول در بیاری. ولی خب کار کردن پیژامه ای هم فرهنگ و روش خودش ور داره و باید یه سری چیزارو یاد بگیریم. “

خب از این متن چی فهمیدید ؟

چه قدرش رو خوندید ؟

خب به احتمال 99.99999 % شروع نکردید از خط اول متن خوندن و پایین رفتن . پس چی کار کردید ؟

اگه برگردید و یه بار دیگه مرور کنید که چی کار کردید ، احتمالا کل متن رو / واو به واو/ نخوندید بلکه یه نگاه کلی بهش انداختید و قسمت های بُلد Bold رو خوندید و فقط فهمیدید متن در مورد چی هست و اینا .

پس دیدید چی شد ؟

___________مخاطبِ محتوای آنلاین ، نمیاد از ب بسم الله تا ظ خدافظ شما رو بخونه کلمه به کلمه، بلکه اول از هر چیزی محتوا رو اسکن Scan میکنه .___________

 

اسکن Scan کردن محتوا آنلاین یعنی چی ؟

Scanning  اسکن کردن، یعنی یه نگاه کلی و سریع به محتوا همونجور که همزمان اسکرول هم میکنن و پیدا کردن و خوندن قسمت های برجسته و توچشمِ محتوا مثل متنِ بُلد شده Bold یا ایتالیک ، عکس ها ، زیر عنوان ها ، لینک ها و خلاصه هر چیزی که توی متن جلب توجه کننده هست و به نظر مهم میاد.

یعنی به قول خودمون یه نگاه کلی به مقاله میندازن و اگر چیز دندون گیری توش پیدا کردن ، تازه شروع میکنن یه کم با دقت و با جزئیات بیشتر خوندن.

ما همه مون این روزا دوست داریم با صرف وقت کمتر و انرژ ی کمتر، سریع تر و راحت تر به هدف مون برسیم.

از اونجایی که این بحث خیلی طولانی میشه ، اگه دوست دارید مخاطب آنلاین و رفتارهاش و راه های جذب کردنش رو بیشتر بشناسید برید تو دوره دکوراسیون محتوا ( این دکمه پایین)

 

انواع مخاطب محتوا آنلاین

شاید قبلا ها ما یه نوع خواننده متن داشتیم، کسی که کتاب خونی و روزنامه خونی و مجله خونی رو دوست داشت و میرفت یه کتاب و روزنامه یا مجله میخرید و میشَست از ب به نام خدا تا ظ خدافظ شما رو میخوند، اما این روزا ما چند نوع مخاطب و خواننده داریم :

نوع اول : اشتراک دهنده های کور

اینا جزو اون خواننده ها هستن که ما نویسنده ها اصلا دوسشون نداریم ،چرا چون اصلا هیچی از محتوا رو نمیخونن و انگار نه انگار که ما محتوایی نوشتیم 😥

اما خیلی برای ما فایده دارن چرا ؟

چون میان فقط عنوان رو میخونن و فقط با دیدن عنوان جذاب روی دکمه به اشتراک گذاری میزنن و میرن

این حالت رو تو پست های شبکه های اجتماعی خیلی ممکنه ببنیم

خب حالا این نوع خواننده ها رو چه جوری میشه تغذیه اشون کرد، که از دست شون ندیم ؟

مشخصا با عنوان های خوب

و دکمه های اشتراک محتوا رو هم دم دست شون بذاریم همون بَغَل مَغَلای عنوان و اینا .

نوع دوم : خواننده های بی حوصله 

این نوع خواننده ها، دنبال سرگرمی یا ایده گرفتن و اینجور چیزا هستن و یه خورده ناز نازو هم تشریف دارن و سریع حوصله شون سر میره.

اینا نه مثل اشتراک گذارهای کور بی توجه هستن نه مثل اسکیمرها بدون وقت، اینا فقط حوصله ندارن میفهمی حوصله ه  ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه

اینا از اونایی هستن که از سر بی حوصلی هر یه پاراگراف که میخونن  100 بار حواس شون پرت میشه به 1000 تا چیز مختلف 😆

 

نوع سوم : اسکیمرها Skimmer 

Skimmer ها اسکیمرها ، خواننده هایی هستن که محدودیت توجه دارن و مدت زمان زیادی نمیتونن روی یه چیزی تمرکز کنن یا خیلی وقت محدودی دارن برای اینکه یه مقدار مشخصی اطلاعات رو به دست بیارن.

مثلا ممکنه میخوان تا یه ساعت دیگه یه کفش بخرن برای مهمونی شب‌شون و دنبال این هستن سریع یه سری اطلاعات به دست بیارن در مورد یه کفش خاص و در نهایت بتونن تو سریع ترین زمان ممکن، تصمیم بگیرن کفش رو بخرن یا نه؛

پس اینا وقت زیادی ندارن که واو به واو محتوا رو بشینن بخونن و تجزیه و تحلیل کنن؛

اسکیمرها برخلاف اشتراک گذارهای کور، روی مقاله کلیک میکنن و اون رو باز میکنن اما شروع میکنن به جدا کردن سریع چیزایی که جلب توجه میکنه و تو چشم‌تره، تا تو سریع ترین زمان، یه سری اطلاعات به دست بیارن.

  • مثلا به تصاویر بین متن نگاه میکنن،
  • زیر عنوان ها رو میخونن ،
  • ممکنه چند سطر اول مقاله یا حتی هر پاراگراف رو بخوونن،
  • بولت ها رو یه نگاه میندازن

و بعد قضاوت میکنن که این محتوا به دردشون میخوره یا نه.

شما باید چی کار کنید؟

باید محتواتون رو برای اسکیمرها بهینه کنید.

که با جزئیات بیشتر و همراه با بقیه انواع خواننده ها تو دوره دکوراسیون محتوا گفتم که چی به چیه و چه طوری میتونید محتواتون رو برای این مخاطب بهینه کنید.

منم میخوام

6 نکته مهم برای تولید محتوا آنلاین

خب قطعا تولید محتوای آنلاینم خوب ، به یه نویسنده آنلاین خوب نیاز داره. و یه نویسنده آنلاین خوب هم به آموزش خوب نیاز داره 😉

1- باید هدف مخاطب در جستجو روبشناسید

کدوم تولید کننده محتوا یا وبلاگ نویسی رو پیدا می‌کنید که دوست نداشته باشه مخاطب داشته باشه؟

مگر اینکه دیوانه باشه 😆 

همه ما تولیدگر های محتوا  ( تولید گر یا تولید کننده ؟) دوست داریم هر روز صبح که تجزیه و تحلیل سایت مون یا سایت مشتری هامون رو نگاه می‌کنیم، ترافیک سایت مون بیشتر  و  بیشتر  و  بیشتر  و  بیشتر  و  بیشتر  و بیشتر  و بیشتر  و  بیشتر  و بیشتر شده باشه.

هرچند که الان میدونیم صرفا رسیدن به ترافیک بالا و مخاطب بالا و فالوور بالا نشون از موفقیت یه محتوای آنلاین یا تولید کننده محتوای آنلاین نیست. اگر مخاطب ها میان روی سایت ما و صرفا یه نگاه به محتوا میندازن و میرن ،بدون هیچ اقدامی و بدون هیچ انگیزه ای برای برگشت به سایت ما، عملا یعنی هیچ به هیچ و یعنی تولید محتوای آنلاین ناموفق بوده.

پس برای رسیدن به ترافیک هدفمند و با ارزش ، باید استراتژی تولید محتوای آنلاین دقیق و مشخصی داشته باشیم و یکی از مهمترین جزئیاتی که باید در نظر بگیریم هدف مخاطب از جستجو در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگه ای هست.

وقتی هدف مخاطب از جستجو را بدونیم و کلمه های کلیدی ای که مخاطب اونها رو جستجو میکنه بدونیم تا حدودی میتونیم بگیم ، دارم تو مسیر دُرست تولید محتوای آنلاین قدم برمیداریم.

هدف مخاطب از جستجو تو گوگل چیه ؟

مخاطب حداقل به 4 دلیل تو گوگل جستجو میکنه :

1- برای کسب اطلاعات بیشتر یا Informational intent

تو این حالت کاربر برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر و یا پیدا کردن راه حلی برای مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هست یا سوالی که در ذهنش شکل گرفته تو گوگل جستجو میکنه .

مثل اینا :

سینک ظرفشویی گرفته و در حال حاضر هم به لوله کش دسترسی نداره. برای همین میره به سراغ گوگل و جستجو میکنه: «چگونه سینک ظرفشویی را باز کنیم ؟»

کلید رو صبح وقتی داشته میومده بیورن از خونه پشت در جا گذاشته و حالا نمیدونه چطور در رو باز کنه. جستجو میکنه : «جا ماندن کلید پشت در» یا «چگونه در زمانی که کلید پشت در جا مانده است در را باز کنیم ؟»

چند ساعتی هست که دچار خارش پوستی یا کهیر شده و براش این سوال پیش اومده که چطور می تونه در حال حاضر یه درمان خونگی برای این مشکل پیدا کنه، میره سراغ دکتر گوگل و جستجو میکنه :« راه های درمان خانگی کهیر یا خارش پوستی»

 

جستجوی مخاطب و تولید محتوای آنلاین

2- برای پیدا کردن یه سایت مشخص یا Navigational intent

تو این حالت کاربر دقیقا می دونه دنبال چه سایت و چه شرکت و مجموعه ای هست اما آدرس دقیق سایت یا لینک سایت اونها رو نمی دونه. تو اینجا کاربر ممکنه اصلا قصد خرید نداشته باشه و مثلا فقط هدفش این باشه که با پیدا کردن سایت ببینه آدرس شرکت کجاست یا اینکه ساعت کاری مجموعه از کی تا کی هست یا …

مثل این:

همین الان تصمیم گرفته که نزدیک ترین شعبه شهر کتاب روپیدا کنه و علاوه بر اینکه آدرس دقیق اون رو یادداشت کنه ، میخواد در مورد ساعت کاری اونها هم بدونه تا بدونه کی میتونه حضوری بره. پس گوگل رو باز میکنه و جستجو میکنه : نزدیک ترین شعبه شهر کتاب به پونک یا ساعت کاری شهر کتاب شعبه پونک یا…

تولید محتوای آنلاین و جستجو در گوگل

3- برای پیدا کردن اطلاعاتی در مورد کالا یا خدماتی که در آینده نیاز داره یا Investigational intent

در این حالت کاربرها فقط به قصد تحقیق و پیدا کردن برند یا محصول یا خدمات خاص و مناسبی که مورد نیازشون هست جستجو میکنن نه الزاما خرید . کاربر دوست دارد درباره چیزی که می خواد در آینده بخره و بهش نیاز داره تحقیق کنه ، تا در زمان خودش بتونه بهترین انتخاب رو داشته باشه.

مثل این :

یه نفری که تو چند ماه آینده میخواد تلویزیون خونه اش رو عوض کنه و خودش هم می دونه که در حال حاضر حتی اگر تلویزیون مورد علاقه اش رو هم پیدا کنه و حتی اگر به قیمت مناسب هم باشه بازم پول کافی برای خرید نداره و باید چند ماهی صبر کنه . اما همین حالا دوست داره که یه سری اطلاعات اولیه در مورد تلویزیونی که می تونه انتخاب کنه و براش مناسبه به دست بیاره.

یا ممکنه 1 ماهه دیگر تولد همسرش باشه و دوست داشته باشه از همین حالا یه کادوی مناسب براش پیدا کنه و در نهایت چند روز مونده به تولد براش بخره . پس امروز همین امروز میره گوگل در مورد کادوهایی که میتونه براش بخره تحقیق میکنه.

 

4-همین حالا میخواد چیزی بخره Transactional intent

مشخصا این نوع کاربرها همین حالا آماده خرید کردن هستن ( به به چه کابرهای خوبی  😆  ) و دقیقا هم میدونن که چه کالا یا چه خدماتی رو می خوان و حتی گاهی برندی که میخوان ازش خرید بکنن رو هم میدونن مثلا دیجی کالا یا فُلان و…فقط سرچ میکنن که وارد اون سایت بشن و خریدشون رو انجام بدن.

مثلا :

ممکنه از چند وقت پیش تصمیم بگیرید که یه کفش ورزشی زنانه نایک بنفش رنگ بخرید و فقط الان می خواید فروشگاه یا عرضه کننده ای روپیدا کنید که بتونه این مدل کفش رو به قیمت مناسب بخرید. پس میرید سراغ گوگل و سرچ میکنید :« کفش ورزشی نایک زنانه بنفش »

تولید محتوای آنلاین و جستجو در گوگل

پس اگر شما می‌خواید توی تولید محتوای آنلاین موفق بشید :

باید بتونید کلمات کلیدی محتوایتون رو متناسب و هماهنگ با انواع جستجو های مخاطب انتخاب کنید .

پس مثلا اگر شما به شرکت خدماتی هستید که در زمینه خدمات خانگی فعالیت میکنید مثل خدمت از ما یا آچاره یا … قطعا بهتره روی مخاط بهایی هدف گذاری و کار کنید که به هدف 1 یا کسب اطلاعات و راه انداختن کارشون تو گوگل جستجو میکنن .  پس اینجوری شما باید اون کاربری رو در نظر بگیرید که سینک ظرفشویی خونه اش گرفته و میخواد تو سریع ترین زمان ممکن بدون حاشیه یه سری راهکار پیدا کنه برای باز کردن لولوه سینک . پس باید مقاله ای رو بنویسید که علاوه بر اینکه کلمه کلیدیش مرتبط با این مضوع هست نوع حتوا هم دخیلی ساده و کاربردی باشه و واقعا راهکار به مخاطب ارائه بده. حالا اینجاست که میتونید کنار مقاله یه باکسی چیزی هم بذارید و بگید اگر خودت نتونستی موفق بشی لولوه رو باز کنی میتونی از خدمات درب منزل ما استفاده کنی.

راه حل

 برای تولید محتوای آنلاین هدفمند و با ارزش باید دنبال هدف کاربران تون از جستجو در گوگل باشید و مطابق هدف اونها براشون محتوا تولید کنید .

2- عنوان نویسی رو برای محتوا آنلاین جدی بگیرید

دیگه انقدر من این جمله رو تو رایتینا تکرار کردم که احتمالا همه تون حفظید : یه محتوای عالی تو فضای آنلاین یعنی یه محتوایی که با عنوان جذاب و تاثیر گذار شروع بشه . چون اگر چیزی غیر از این باشد مخاطب محتوای شما رو اصلا باز نمی‌کنه.

اما خیلی ها وقتی این رو میشنون این جور فکر میکنن که باید یه تیترهای عجیب و غریب و ماورایی و اغراق شده و حتی زرد بنیوسین تا مخاطب مقاله رو باز کنه، اما یادشون میره که این روزا مهم ترین چی زصداقت و جلب اطمینان مخاطب هستش.

ما میتونیم با نوشتن تیترهای زرد خبری مثل محمدضا گلزار و عشقش! بهاره رهنما آب رفت! … مخاطب رو به زرو و کَلَک بکوشونیم داخل اما این مخاطب برای ما مخاطب نمیشه، و این محتوا هم نه ارزشی برا یمخاطب ایجاد میکنه نه ما. پس مهمترین ویژگی یه نویسنده آنلاین حرفه ای اینه که به جای دوز و کلک و عنوان نویسی زرد تکنیک های حرفه ای عنوان نویسی رو یاد بگیره و از اونها استفاده کنه تا مخاطب بیشتری رو هدایت کنه به سمت کلیک کردن و باز کردن مقاله و خوندن محتوا.

مهمترین ویژگی یه عنوان مناسب برای محتوای آنلاین اینه که قبل از هر چیزی به مخاطب شما صادقانه و واضح بگه که تو این محتوا به چه چیزی می رسه و شما می خواید در مورد چه چیزی صحبت کنید . حالا بعد از این مرحله هست که باید این واقعیت رو به شکلی جذاب به مخاطب بگید که از روی کنجکاوی ، هیجان ، شادی ، ترس یا هر احساس دیگه ای ترغیب بشه که محتوای شما رو باز کنه و شروع به خوندن کنه .

جالبه بدونید که برعکس تصور خیلی ها ، طبق تحقیقی که Returnpath در بین 9 میلیون عنوان انجام داده ، مشخص شده که تیترهایی که کلمات وسوسه کننده دارن در مقایسه با تیترهایی که از کلماتی استفاده کردن که روی کاربردی بودن و مفید بودن تاکید میکنن تاثیری کم تر از حد متوسط دارن.

راه حل

حتما از عنوان های جذاب با کلمات تاثیرگذار استفاده کنید ولی به هیچ وجه به فکر گمراه کردن مخاطب نباشید .

دانلود 460 کلمه قدرتمند در تولید محتوا

3- ساده و روان بنویسید

خب حالا بعد از اینکه تونستید مخاطب رو با یه عنوان تاثیر گذار و حرفه ای جذب کنید، مشخصا باید کاری کنید که مخاطب محتوای شما رو کامل بخونه. برای جذب مخاطب برای خوندن محتوا تکنیک های زیادی وجود داره،  اما یکی از مهم ترین اونها روان و ساده بودن محتواست .

نویسنده های آنلاین مبتدی معمولا با این اشتباهات باعث فراری دادن مخاطب می شوند :

  •  پاراگراف های طولانی
  •  پرش های موضوعی بی اندازه و باز کردن پرونده های جدید و پشت سر هم در ذهن مخاطب
  •  لحن خیلی رسمی و قُلنبه سُلنبه
  •  محتوای خیلی سخت یا خیلی ساده و پیش پا افتاده
  •  لینک های زیاد و غیر مرتبط در متن مقاله

راه حل

ساده باشید . یکی از بهترین راه ها اینه که خودتون رو جای مخاطب بذارید و ببینید تا چه حد به سادگی و روون بودن متن اهمیت میدید و بیشتر چه وب سایت یا وبلاگ هایی رو دوست دارید .

10 اشتباه در محتوا نویسی برای سایت که باعث فرار مخاطب می شود

4- با محتوای چند رسانه ای ،پیام تون رو بهتر انتقال بدید

اگه یادتون باشه تو مقاله محتوای آموزشی چیست ؟ گفتم که آدما از لحاظ یادگیری چند دسته هستن، مثلا آدم هایی که از روی متن راحت تر یاد میگرن ، اونایی که فقط باید بشنون تا یاد بگیرن و… حالا اینجا هم در تولید محتوای آنلاین باید بدونیم که آدم ها با محتوا به شکل های مختلف ارتباط برقرار میکنن، بعضی ها محتوای متنی رو بیشتر دوست دارن، بعضی ها محتواهای صوتی ، بعضی ها محتوای تصویری و..

پس یکی از حرفه ای ترین کارهایی که یه نویسنده آنلاین میتونه انجام بده اینه که بیاد تو تولید محتوای مقاله از شکل های مختلف محتوا مثل صوتی و تصویری و اینا استفاده کنه.

فقط حواس مون باشه که منظور از استفاده از عکس توی محتوا این نیست که لحظه آخر انتشار بریم هول هول دنبال عکس  و چند تا عکس نخ نما تو گوگل پیدا کنیم و بیایم بچپونیم بین متن و بعد هم دکمه انتشار رو بزنیم و خوشحال هم باشیم که کار درست رو انجام دادیم . نه ه ه ه ه ه ه ه ه

من اینجا تو این مقاله گفتم که چه جوری محتواهای تصویری خاص برای محتوامون تولید کنیم :

معرفی بهترین سایت های { دانلود عکس با کیفیت رایگان } برای تولید محتوا

 

راه حل

 حتما در بین محتوای متنی از عکس های اختصاصی شده و محتوای صوتی و ویدئویی تا جای ممکن استفاده کنید

 

 

5- به مخاطب بگید که چی کار کنه

مشخصا هدف یه نویسنده آنلاین این نیست که یه محتوا بنویسیه و منتشر کنه و مخاطب هم بیاد بخونه و بره، یا نهایتا ته دلش بگه  « عجب نویسنده یا محتوای خفن وبا حالی بود » و همین و تمام.

اصلا.

برای موفقیت تو فضای آنلاین نیاز به تعامل دو طرفه با مخاطب داریم ، یعنی اگر ما یه محتوای با ارزش براش تولید کردیم ،میتونیم از اونم تقاضا کنیم که مثلا این محتوا رو با دوست هاش به اشتراک بذاره یا کامنت بذاره یا حتی به محصولات ما سری بزنه ، یا یه مقاله مرتبط دیگه مون رو بخونه و…

اما اگه شما به عنوان یه نویسنده آنلاین درخواست تون رو با مخاطب در میون نذارید و ازش نخواید که یه کاری انجام بده، اونم از خدا خواسته میذاره و میره 😐

دعوت به اقدام ها یا همون CTA ها تو مقالات ما میتونن به شکل ها و هدف های مختلفی باشن مثل همین لینک های آبی رنگی که تو متن میبینید مثل این :

 

 

یا یک دکمه واقعی باشند که به صفحه مورد نظر لینک شده اند. مثل این دکمه :

یا عکس یه محصول دانلودی باشه که به صفحه محصول لینک شده . مثل این عکس:

نویسنده آنلاین

 

یا …

راه حل

تا به مخاطب به صورت واضح و روشن نگید که چه خواسته ای دارید، توقع نداشته باشید، که برای شما کاری انجام بده ! پس چیزی بخواه ، تا برآورده بشه!

پازل محتوا آنلاین که نویسنده آنلاین باید بچینه

همین جا بگم که اگر فکر کردید تکنیک های محتوانویسی و مقاله نویسی و کلا تولید محتوا با یکی دوتا درس تموم میشه سخت در اشتباهید 🙂

ما برای تولید محتوای آنلاین جذاب و تاثیرگذار و خاص فقط به 1 چیز یا 2 چیز یا 3 چیز یا 4 چیز نیاز نداریم، بلکه تعداد زیادی چیز هست که کنار هم قرار میگرن و پازل محتوای آنلاین ما رو کامل و زیبا میکنن.

شما به همه ی قطعات این پازل نیاز دارید تا به نتیجه برسید.

قطعه بعدی رو شما میدونید چیه ؟

۳ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست