ترک عادت در 21 روز درست یا غلط! ( عدد واقعی …)

  1. خانه
  2. مهارت‌های نرم
  3. توسعه فردی
  4. ترک عادت در 21 روز درست یا غلط! ( عدد واقعی …)

بالاخره ما نفهمیدیم که ترک عادت در 21 روز درسته یا غلطه؟!

منم دنبال همین سوال رفتم وکلی مقاله خوندم . میدونید آخر به چی رسیدم ؟

تو یه جمله بخوام بگم اینه که : { لطفا دنبال عدد یا قانون نباشید }. حالا میگم چرا نباید باشید.

نمیشه که! پس بالاخره چند روز برای ترک عادت لازمه؟

حالا اگه عدد 21 درست نیست چه عددی درسته ؟

اِ اِ اِ  بازم که شما دنبال عدد و رقمید ؟

تلاش برای پیدا کردن عدد درست رو رها کنید، چون اصلا هیچ عدد درستی وجود نداره. عدد درست خود شمایید و عادتی که می‌خواید تغییر بدید .

مثلا ممکنه شما همین امروز به خاطر یه بیماری سختی که دچارش شدید تصمیم بگیرید که تنقلات مضر رو کلا از وعده‌های روزانه‌تون حذف کنید و انقدر هم انگیزه داشته باشید و از طرفی آدم شکمویی هم نباشید و در کنارش با تلاش و تکرار زیاد و به کار گرفتن روش های درست، بتونید توی 1 ماه و 0/5 عادت سالم‌خوری رو تو خودتون تقویت کنید و برای همیشه با چیپس و پفک و آب‌نبات و شیرینی و این چیزها خداحافظی کنید اما خواهرتون تو همون خونه بعد از 10 سال هم این پروژه سالم‌خوریش دائم با شکست مواجه بشه و نتونه .

اما حالا اگه خیلی اصرار دارید که یه عدد و رقم درست‌تر رو بخواید بشنوید، باید بگم یکی از مقالاتی که خوندم و به نظر حرفش درست تر و واقعی‌تر به نظر می‌رسید این مقاله بود :

pdf

بر اساس این  تحقیق که تو سال 2009 انجام شده و  توی ژورنال  European Journal of Social Psychology امنتشر شده، من و شما برای تغییر یا شکل‌گیری یه عادت بین 18 تا 254 روز ممکنه زمان نیاز داشته باشیم. خب اینکه خیلی بازه بازیه ! 18 روز کجا 254 روز کجا !

البته اینجارو ببیند :

تو همین مقاله گفته شده که به طور متوسط ممکنه 66 روز طول بکشه تا یه عادتی اتومات بشه و دیگه نیاز نباشه ما دائم برای انجام شدن و نشدنش تلاش کنیم. { حواس‌تون به کلمات باشه ها ؛ متوسط ؛ ممکنه ؛ شاید …}

تازه فقط این نیست که، اکثر محقق‌هایی هم که تو این زمینه مطالعه کردن میگن اگر واقعا بخوایم واقعیت رو در نظر بگیریم، عامل‌های خیلی خیلی زیادی تو شکل گیری عادت ها نقش دارن که هر کدوم می‌تونن تو زمان رسیدن یه نفر به یه عادت یا ترک یه عادت دیگه تاثیر بذارن . پس اگر بخوایم افسانه‌ها و کتاب‌های تجاری و حرف‌های دهن به دهن اشتباه و جمله های انگیزشی رو کنار بذاریم، واقعیت اینه که برا یان جور چیزها اصلا نمیشه و نباید عدد و رقم و روز و ساعت بگیم.

مراقب باشید تیغ دارد!

پس حواس‌تون باشه که گرفتار این اعداد و ارقامِ اشتباه نشید و بدونید که انقدر فاکتورهای زیادی تو شکل گیری یه عادت مثبت یا ترک یه عادت منفی تاثیر دارن که واقعا نسخه پیچیدین برای همه غیر ممممممممکنه و بیشتر شبیه کار رمال‌ها و فالگیر‌ها میشه این کارمون و اصلا نمیشه یه تعداد روز مشخص تعیین کنیم و به همه بگیم که میتونن تو 21 روز هر عادتی که میخوان رو ترک کنن یا ایجاد کنن ! نشدنیه فراموش کنید

حالا چرا [ ترک عادت بد در 21 روز یا قانون 21 روز ] اشتباهه ؟!

یه کم به این سوال‌ها فکر کنید، خودتون کامل متوجه میشید که چی به چیه.

ایجاد عادت خوردن یه لیوان آب تو صبح ها برای یه آدم راحت‌تر یا ترک سیگار یه آدم که 27 ساله داره هر روز روزی یه پاکت سیگار میکشه ؟

ترک کردن عادت چک کردن لحظه به لحظه شبکه های اجتماعی و اینستاگرام راحت‌ تر و شدنیه یا ترک کردن خوردن یه قهوه ناشتا ؟

خب پس این یعنی عادت داریم عادت! قرار نیست که سختی و آسونی همه عادت‌ها شبیه هم باشه. یه عادت‌هایی سمِج‌تر و کَنه‌تر هستن و حالا و حالا و به همین راحتی دست از سر ما بر نمیدارن و یه عادت‌هایی هم خیلی راحت تر میذارن و میرن.

پس کاملا بسته به نوع عادت ممکنه شما بتونید 10 روز به اون حالت ایده‌آل‌تون برسید یا ممکنه تو 110 روز یا 1100 به اون نقطه دلخواه برسید.

حالا تازه فقط نوع عادت هم نیست .

مثلا ترک عادت بد و مضر نمک پاشیدن زیاد از حد روی غذا برای یه بچه 3-4 ساله راحت تر که تازه به غذاخوردن افتاده یا یه پیرمرد 75 ساله که حداقل 74 ساله، روزی 2 وعده غذاش رو نمک بارون کرده؟

یه آدم درونگرا راحت‌تر میتونه ارتباطات اضافی و وقت‌گیرش رو ترک کنه یا یه آدم برونگرا ؟

میبینید چه قدر کار سختیه که بخوایم یه نسخه کلی برای همه آدم ها، تو همه شرایط روحی و روانی و سنی و جنسیتی و اخلاقی و سایزی و … بپیچیم؟

پس چرا ماها دل به این نوع اعداد و ارقام ویروسی شده میدیم و باور می‌کنیم که یا یه عادتی تو 21 روز تغییر میکنه یا اگه نکرد دیگه ناامید می‌شیم و برای همیشه می‌بوسیم‌ش و میذاریم کنار ؟

این افسانه { تغییر عادت ها در بیست و یک روز } اصلا از کجا اومده ؟

خب اگر مثل من برید دنبالش و درباره این باور اشتباه تحقیق کنید، می‌بنیید که پیشینه‌اش برمی‌گرده به یه کتاب به اسم  Psycho-Cybernetics  نوشته دکتر ماکسول مالتز در سال 1960

البته بهتون بگم که بیچاره این دکتر  Maxwell Maltz همچین ادعایی نکرده ها، بلکه طبق معمول یه تعدادی از این آدم‌هایی که این کتاب رو خوندن به اشتباه از حرف‌های مالتز این برداشت رو کردن و از اونجایی هم که عامه مردم دنبال یه سری نسخه‌ها و فرمول های کلی و از پیش تعیین شده هستن این عدد هِی دهن به دهن چرخیده تا رسیده به من و شما .

جناب ماکسول بزرگوار فقط تو این کتاب نوشته بوده : « طبق چیزی که من مشاهده کردم، در مورد خودم و یه تعداد زیادی نمونه و شاهد، برای تغییر یه عادت قدیمی به عادت جدید حداقل 21 روز زمان لازمه »

همین.

تو این جمله‌ها شما چیزی از حتما و باید و قطعا و … می‌بینید؟ یا جایی می‌بینید که گفته باشه این یه قانونه و برای همه مردم دنیا صدق میکنه ؟

حالا ببینیم اصلا ماکسول مالتز چی‌کاره بوده و چرا اصلا همچین حرفی زده ؟

ماکسوِل مالتز نویسنده کتاب « تصویر ذهنی » شغل اصلیش جراح پلاستیک بوده و همون زمان که مشغول کار جراحی و ویزیت بیمارها بوده به یه الگوی عجیبی می‌رسه در مورد بیمارهایی که تحت جراحی صورت قرار می‌گرفتن و به نوعی بیمار با یه چهره جدیدی از اتاق عمل بیرون می‌اومده.

مالتز تو آن زمان متوجه میشه که در شرایطی که بیماری تحت عمل جراحی‌های زیبایی یا ترمیمی که با تغییر چهره همراه هستن مثل عمل بینی یا جزئی از صورت قرار میگیره، حدود 21 روز زمان می بره تا به صورت جدیدش عادت کنه.  این مورد برای بیمارهایی هم که تحت عمل جراحی قطع عضو قرار می‌گیرن درسته تا حدودی و باز هم چیزی حدود 21 روز طول می کشه تا اونها بتونن یه عضو خیالی رو تو ذهن‌شون به جای عضو قطع شده تصور کنن و کمتر از نداشتنِ‌ش احساس بد کنن و به شرایط جدید زندگی‌شون عادت کنن .

و بعد از رسیدن به این الگو بود که اون اومد یه گزارشی منتشر کرد و نتیجه این تحقیقش رو اعلام کرد و بعد هم بیشتر علاقه‌مند شد و کتاب تصویر ذهنی رو در این مورد نوشت .

و از شانس بد یا خوبش کتاب‌ش به شدت پرفروش شد و شاید خودشم اصلا فکر نمی‌کرد که همین الگوی ساده بشه حرف دهن میلیون میلیون آدم تو سراسر دنیا برای چندین و چند سال بعد!

جالبه در دهه های بعد از انتشار این کتاب هم، خیلی از افراد معروف مثل زیگ زیگلار، برایان تریسی و آنتونی رابینز این کتاب رو به عنوان منبع و الگو برای خودشون قرار دادن و بارها و بارها تو سخنرانی‌هاشون این حرف رو تکرار کردن و جالب اینکه تو همین دهن به دهن شدن، به طرز عجیبی مردم اصل حرف -حداقل 21 روز زمان- رو فراموش کردن و اون رو به قانون نانوشته “21 روز” تبدیل کردن .

خواسته یا ناخواسته اگر افراد زیادی یه چیز رو بارها و بارها تکرار کنن، کم کم به یه باور عمومی تبدیل می شه ، فارغ از اینکه این حرف اصلا صحت علمی داره یا نه .

و از اینجا بود که افسانه ی”21 روز زمان برای شکل گیری عادت جدید یا هر عدد جادویی دیگه ای پخش شد و همه‌گیر شد .

حالا چرا انقدر این عدد اشتباه { 21 }  معروف شد و همه قبولش کردن ؟

خب قبول کنید که همه ما یه خودِ تنبلِ از زیر کار در برو داریم که می‌گرده و می‌گرده و بین چیزهایی که می‌بنیه و می‌شنوه و می‌خونه چیزهایی رو قبول میکنه که رسیدن به اونها راحت و سریع‌تر باشه و در کنارش انگیزشی و تشویقی هم باشه .

مثلا این روزا کم نیستن آدم‌هایی که دنبال یه شبه پولدار شدن اون هم به راحت ترین شکل ممکن هستن . حالا این وسط اگه یه اینفلوئنسر و مدرس و … هم پیدا بشه که بیاد بگه که { من تونستم تو یک هفته 3 میلیارد در بیارم اونم فقط با یه تلفن و با کمک قانون راز و تکرار جمله های جادویی } خیلی ها جذبش میشن و شده ماشین و خونه‌شونم بفروشن میفروشن که برن پای حرف و کلاس‌های درس اینا بشینن که راه پولدار شدن یه شبه و راحت رو یاد بگیرن .

اما حالا تو این بین یه نفر بیاد بگه که من می‌خوایم یه راهی بهتون یاد بدم که بتونید با یادگیری فلان مهارت و 1 سال و نیم وقت گذاشتن درآمدت.ن رو از ماهی 5 میلیون به 15 میلیون برسونید کسی به نظرتون تَره هم براش خُرد می‌کنه ؟

یا اصلا چرا راه دور بریم اگر همین عدد 21 به جای 21 یه دوره 1000 روزه یا 3 ساله بود به نظرتون انقدر دهن به دهن میشد و مردم باورش می‌کردن ؟

نه دیگه .

پس عدد ها و نسخه پیچیدن همگانی رو رها کنید و بچسبید به …

لطفا رها کنید این اعداد و ارقامی که ما رو میندازن تو یه جعبه یا قفس و میگن یا این‌جوری میرسی به این چیز یا هیچ جوره نمیرسی .

مطمئن باشید ما برای تغییر عادت‌هامون اصلا به این اعداد و ارقام نیاز داریم و به جاش به چیزهایی دیگه ای نیاز داریم که قرار کلی باهم در موردشون صحبت کینم .

پس اگر تصمیم گرفتید که یکی از عادت های بدتون رو ترک کنید و یا یه عادت خوب جدیدی به زندگی‌تون اضافه کنید و تو 21روز یا 30 روز یا 60 روز یا هر تعداد روز دیگه نرسیدید و نشد سریع خِرخِره خودتون رو نگیرید و خودتون رو به باد کتک نگیرید و انواع و اقسام بد و بیراه ها رو نثار خودتون نکنید و هی تکرار نکنید که « من از اولشم میدونستم اینکاره نیستم»، « دیدی بازم نتونستم. اصلا منو چه به لاغر شدن و  ورزش کردن من همیشه همون آدم چاق و زشت باقی می‌مونم » ، و….

نه. به جای اینا اول از هر چیزی خودتون رو محکم بغل کنید و بعد بگید خب { این راه جواب نداد } ولی قطعا این راه اول و آخر نیست که . باید کشف کنم چرا این راه جواب نداد و به جاش باید چی کار کنم ؟ کجای مسیر رو اشتباه رفتم ؟

اصلا شایدم جواب داده ولی پیشرفت‌مون کند بوده و به زمان بیشتری نیاز داریم . همین و تمام .

شما تا حالا گرفتار جادوی عدد 21 برای ترک عادت‌هاتون شدید ؟ میشه تجربیات‌تون رو تو کامنت‌ها بگید که ببنیم ما چند نفریم که بلدیم صادقانه با خودمون طرف بشیم و به اشتباهاتمون با صدای بلند اقرار کنیم ؟

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۲۷ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

ترک عادت در 21 روز درست یا غلط! ( عدد واقعی …)

بالاخره ما نفهمیدیم که ترک عادت در 21 روز درسته یا غلطه؟!

منم دنبال همین سوال رفتم وکلی مقاله خوندم . میدونید آخر به چی رسیدم ؟

تو یه جمله بخوام بگم اینه که : { لطفا دنبال عدد یا قانون نباشید }. حالا میگم چرا نباید باشید.

نمیشه که! پس بالاخره چند روز برای ترک عادت لازمه؟

حالا اگه عدد 21 درست نیست چه عددی درسته ؟

اِ اِ اِ  بازم که شما دنبال عدد و رقمید ؟

تلاش برای پیدا کردن عدد درست رو رها کنید، چون اصلا هیچ عدد درستی وجود نداره. عدد درست خود شمایید و عادتی که می‌خواید تغییر بدید .

مثلا ممکنه شما همین امروز به خاطر یه بیماری سختی که دچارش شدید تصمیم بگیرید که تنقلات مضر رو کلا از وعده‌های روزانه‌تون حذف کنید و انقدر هم انگیزه داشته باشید و از طرفی آدم شکمویی هم نباشید و در کنارش با تلاش و تکرار زیاد و به کار گرفتن روش های درست، بتونید توی 1 ماه و 0/5 عادت سالم‌خوری رو تو خودتون تقویت کنید و برای همیشه با چیپس و پفک و آب‌نبات و شیرینی و این چیزها خداحافظی کنید اما خواهرتون تو همون خونه بعد از 10 سال هم این پروژه سالم‌خوریش دائم با شکست مواجه بشه و نتونه .

اما حالا اگه خیلی اصرار دارید که یه عدد و رقم درست‌تر رو بخواید بشنوید، باید بگم یکی از مقالاتی که خوندم و به نظر حرفش درست تر و واقعی‌تر به نظر می‌رسید این مقاله بود :

pdf

بر اساس این  تحقیق که تو سال 2009 انجام شده و  توی ژورنال  European Journal of Social Psychology امنتشر شده، من و شما برای تغییر یا شکل‌گیری یه عادت بین 18 تا 254 روز ممکنه زمان نیاز داشته باشیم. خب اینکه خیلی بازه بازیه ! 18 روز کجا 254 روز کجا !

البته اینجارو ببیند :

تو همین مقاله گفته شده که به طور متوسط ممکنه 66 روز طول بکشه تا یه عادتی اتومات بشه و دیگه نیاز نباشه ما دائم برای انجام شدن و نشدنش تلاش کنیم. { حواس‌تون به کلمات باشه ها ؛ متوسط ؛ ممکنه ؛ شاید …}

تازه فقط این نیست که، اکثر محقق‌هایی هم که تو این زمینه مطالعه کردن میگن اگر واقعا بخوایم واقعیت رو در نظر بگیریم، عامل‌های خیلی خیلی زیادی تو شکل گیری عادت ها نقش دارن که هر کدوم می‌تونن تو زمان رسیدن یه نفر به یه عادت یا ترک یه عادت دیگه تاثیر بذارن . پس اگر بخوایم افسانه‌ها و کتاب‌های تجاری و حرف‌های دهن به دهن اشتباه و جمله های انگیزشی رو کنار بذاریم، واقعیت اینه که برا یان جور چیزها اصلا نمیشه و نباید عدد و رقم و روز و ساعت بگیم.

مراقب باشید تیغ دارد!

پس حواس‌تون باشه که گرفتار این اعداد و ارقامِ اشتباه نشید و بدونید که انقدر فاکتورهای زیادی تو شکل گیری یه عادت مثبت یا ترک یه عادت منفی تاثیر دارن که واقعا نسخه پیچیدین برای همه غیر ممممممممکنه و بیشتر شبیه کار رمال‌ها و فالگیر‌ها میشه این کارمون و اصلا نمیشه یه تعداد روز مشخص تعیین کنیم و به همه بگیم که میتونن تو 21 روز هر عادتی که میخوان رو ترک کنن یا ایجاد کنن ! نشدنیه فراموش کنید

حالا چرا [ ترک عادت بد در 21 روز یا قانون 21 روز ] اشتباهه ؟!

یه کم به این سوال‌ها فکر کنید، خودتون کامل متوجه میشید که چی به چیه.

ایجاد عادت خوردن یه لیوان آب تو صبح ها برای یه آدم راحت‌تر یا ترک سیگار یه آدم که 27 ساله داره هر روز روزی یه پاکت سیگار میکشه ؟

ترک کردن عادت چک کردن لحظه به لحظه شبکه های اجتماعی و اینستاگرام راحت‌ تر و شدنیه یا ترک کردن خوردن یه قهوه ناشتا ؟

خب پس این یعنی عادت داریم عادت! قرار نیست که سختی و آسونی همه عادت‌ها شبیه هم باشه. یه عادت‌هایی سمِج‌تر و کَنه‌تر هستن و حالا و حالا و به همین راحتی دست از سر ما بر نمیدارن و یه عادت‌هایی هم خیلی راحت تر میذارن و میرن.

پس کاملا بسته به نوع عادت ممکنه شما بتونید 10 روز به اون حالت ایده‌آل‌تون برسید یا ممکنه تو 110 روز یا 1100 به اون نقطه دلخواه برسید.

حالا تازه فقط نوع عادت هم نیست .

مثلا ترک عادت بد و مضر نمک پاشیدن زیاد از حد روی غذا برای یه بچه 3-4 ساله راحت تر که تازه به غذاخوردن افتاده یا یه پیرمرد 75 ساله که حداقل 74 ساله، روزی 2 وعده غذاش رو نمک بارون کرده؟

یه آدم درونگرا راحت‌تر میتونه ارتباطات اضافی و وقت‌گیرش رو ترک کنه یا یه آدم برونگرا ؟

میبینید چه قدر کار سختیه که بخوایم یه نسخه کلی برای همه آدم ها، تو همه شرایط روحی و روانی و سنی و جنسیتی و اخلاقی و سایزی و … بپیچیم؟

پس چرا ماها دل به این نوع اعداد و ارقام ویروسی شده میدیم و باور می‌کنیم که یا یه عادتی تو 21 روز تغییر میکنه یا اگه نکرد دیگه ناامید می‌شیم و برای همیشه می‌بوسیم‌ش و میذاریم کنار ؟

این افسانه { تغییر عادت ها در بیست و یک روز } اصلا از کجا اومده ؟

خب اگر مثل من برید دنبالش و درباره این باور اشتباه تحقیق کنید، می‌بنیید که پیشینه‌اش برمی‌گرده به یه کتاب به اسم  Psycho-Cybernetics  نوشته دکتر ماکسول مالتز در سال 1960

البته بهتون بگم که بیچاره این دکتر  Maxwell Maltz همچین ادعایی نکرده ها، بلکه طبق معمول یه تعدادی از این آدم‌هایی که این کتاب رو خوندن به اشتباه از حرف‌های مالتز این برداشت رو کردن و از اونجایی هم که عامه مردم دنبال یه سری نسخه‌ها و فرمول های کلی و از پیش تعیین شده هستن این عدد هِی دهن به دهن چرخیده تا رسیده به من و شما .

جناب ماکسول بزرگوار فقط تو این کتاب نوشته بوده : « طبق چیزی که من مشاهده کردم، در مورد خودم و یه تعداد زیادی نمونه و شاهد، برای تغییر یه عادت قدیمی به عادت جدید حداقل 21 روز زمان لازمه »

همین.

تو این جمله‌ها شما چیزی از حتما و باید و قطعا و … می‌بینید؟ یا جایی می‌بینید که گفته باشه این یه قانونه و برای همه مردم دنیا صدق میکنه ؟

حالا ببینیم اصلا ماکسول مالتز چی‌کاره بوده و چرا اصلا همچین حرفی زده ؟

ماکسوِل مالتز نویسنده کتاب « تصویر ذهنی » شغل اصلیش جراح پلاستیک بوده و همون زمان که مشغول کار جراحی و ویزیت بیمارها بوده به یه الگوی عجیبی می‌رسه در مورد بیمارهایی که تحت جراحی صورت قرار می‌گرفتن و به نوعی بیمار با یه چهره جدیدی از اتاق عمل بیرون می‌اومده.

مالتز تو آن زمان متوجه میشه که در شرایطی که بیماری تحت عمل جراحی‌های زیبایی یا ترمیمی که با تغییر چهره همراه هستن مثل عمل بینی یا جزئی از صورت قرار میگیره، حدود 21 روز زمان می بره تا به صورت جدیدش عادت کنه.  این مورد برای بیمارهایی هم که تحت عمل جراحی قطع عضو قرار می‌گیرن درسته تا حدودی و باز هم چیزی حدود 21 روز طول می کشه تا اونها بتونن یه عضو خیالی رو تو ذهن‌شون به جای عضو قطع شده تصور کنن و کمتر از نداشتنِ‌ش احساس بد کنن و به شرایط جدید زندگی‌شون عادت کنن .

و بعد از رسیدن به این الگو بود که اون اومد یه گزارشی منتشر کرد و نتیجه این تحقیقش رو اعلام کرد و بعد هم بیشتر علاقه‌مند شد و کتاب تصویر ذهنی رو در این مورد نوشت .

و از شانس بد یا خوبش کتاب‌ش به شدت پرفروش شد و شاید خودشم اصلا فکر نمی‌کرد که همین الگوی ساده بشه حرف دهن میلیون میلیون آدم تو سراسر دنیا برای چندین و چند سال بعد!

جالبه در دهه های بعد از انتشار این کتاب هم، خیلی از افراد معروف مثل زیگ زیگلار، برایان تریسی و آنتونی رابینز این کتاب رو به عنوان منبع و الگو برای خودشون قرار دادن و بارها و بارها تو سخنرانی‌هاشون این حرف رو تکرار کردن و جالب اینکه تو همین دهن به دهن شدن، به طرز عجیبی مردم اصل حرف -حداقل 21 روز زمان- رو فراموش کردن و اون رو به قانون نانوشته “21 روز” تبدیل کردن .

خواسته یا ناخواسته اگر افراد زیادی یه چیز رو بارها و بارها تکرار کنن، کم کم به یه باور عمومی تبدیل می شه ، فارغ از اینکه این حرف اصلا صحت علمی داره یا نه .

و از اینجا بود که افسانه ی”21 روز زمان برای شکل گیری عادت جدید یا هر عدد جادویی دیگه ای پخش شد و همه‌گیر شد .

حالا چرا انقدر این عدد اشتباه { 21 }  معروف شد و همه قبولش کردن ؟

خب قبول کنید که همه ما یه خودِ تنبلِ از زیر کار در برو داریم که می‌گرده و می‌گرده و بین چیزهایی که می‌بنیه و می‌شنوه و می‌خونه چیزهایی رو قبول میکنه که رسیدن به اونها راحت و سریع‌تر باشه و در کنارش انگیزشی و تشویقی هم باشه .

مثلا این روزا کم نیستن آدم‌هایی که دنبال یه شبه پولدار شدن اون هم به راحت ترین شکل ممکن هستن . حالا این وسط اگه یه اینفلوئنسر و مدرس و … هم پیدا بشه که بیاد بگه که { من تونستم تو یک هفته 3 میلیارد در بیارم اونم فقط با یه تلفن و با کمک قانون راز و تکرار جمله های جادویی } خیلی ها جذبش میشن و شده ماشین و خونه‌شونم بفروشن میفروشن که برن پای حرف و کلاس‌های درس اینا بشینن که راه پولدار شدن یه شبه و راحت رو یاد بگیرن .

اما حالا تو این بین یه نفر بیاد بگه که من می‌خوایم یه راهی بهتون یاد بدم که بتونید با یادگیری فلان مهارت و 1 سال و نیم وقت گذاشتن درآمدت.ن رو از ماهی 5 میلیون به 15 میلیون برسونید کسی به نظرتون تَره هم براش خُرد می‌کنه ؟

یا اصلا چرا راه دور بریم اگر همین عدد 21 به جای 21 یه دوره 1000 روزه یا 3 ساله بود به نظرتون انقدر دهن به دهن میشد و مردم باورش می‌کردن ؟

نه دیگه .

پس عدد ها و نسخه پیچیدن همگانی رو رها کنید و بچسبید به …

لطفا رها کنید این اعداد و ارقامی که ما رو میندازن تو یه جعبه یا قفس و میگن یا این‌جوری میرسی به این چیز یا هیچ جوره نمیرسی .

مطمئن باشید ما برای تغییر عادت‌هامون اصلا به این اعداد و ارقام نیاز داریم و به جاش به چیزهایی دیگه ای نیاز داریم که قرار کلی باهم در موردشون صحبت کینم .

پس اگر تصمیم گرفتید که یکی از عادت های بدتون رو ترک کنید و یا یه عادت خوب جدیدی به زندگی‌تون اضافه کنید و تو 21روز یا 30 روز یا 60 روز یا هر تعداد روز دیگه نرسیدید و نشد سریع خِرخِره خودتون رو نگیرید و خودتون رو به باد کتک نگیرید و انواع و اقسام بد و بیراه ها رو نثار خودتون نکنید و هی تکرار نکنید که « من از اولشم میدونستم اینکاره نیستم»، « دیدی بازم نتونستم. اصلا منو چه به لاغر شدن و  ورزش کردن من همیشه همون آدم چاق و زشت باقی می‌مونم » ، و….

نه. به جای اینا اول از هر چیزی خودتون رو محکم بغل کنید و بعد بگید خب { این راه جواب نداد } ولی قطعا این راه اول و آخر نیست که . باید کشف کنم چرا این راه جواب نداد و به جاش باید چی کار کنم ؟ کجای مسیر رو اشتباه رفتم ؟

اصلا شایدم جواب داده ولی پیشرفت‌مون کند بوده و به زمان بیشتری نیاز داریم . همین و تمام .

شما تا حالا گرفتار جادوی عدد 21 برای ترک عادت‌هاتون شدید ؟ میشه تجربیات‌تون رو تو کامنت‌ها بگید که ببنیم ما چند نفریم که بلدیم صادقانه با خودمون طرف بشیم و به اشتباهاتمون با صدای بلند اقرار کنیم ؟

۲۷ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست