قسمت ۱ – آشنایی با برند سازی شخصی + سرفصل ها و دستورالعمل استفاده از راهنما

  1. خانه
  2. دیجیتال مارکتینگ
  3. قسمت ۱ – آشنایی با برند سازی شخصی + سرفصل ها و دستورالعمل استفاده از راهنما

داستان آشنایی من با برندها در 3سالگی !

پدر و مادرم برایم تعریف کرده اند که زمانی که هنوز فرق سیب‌زمینی و دیب دمینی را از هم تشخیص نمی‌دادم، روزی من را برای خرید به یکی از همین فروشگاه های زنجیره ای مشهور برده بودند و حتما میدانید که این نوع فروشگاه ها پر هستند از انواع و اقسام برندهای متنوع مثلا اگر دنبال خرید یک آبمیوه هستیم قطعا بین چندین قفسه از آبمیوه ها با برندهای مختلف سردرگم و گیج میشویم ، اما برای یک کودک 3 ساله که هنوز درک درستی از برند ندارد، مسلماً این تفاوت برندها باید بی‌معنی و بیهوده و جز چند تصویر مبهم چیزی بیشتر نباشد؛ اما همه ماجرا به این سادگی نبود.

برای من که به زور می‌توانستم واژه‌های سخت را کنار هم ادا کنم، گفتن جمله «من بیسکوئیت مادر، می‌خواهم!» جلو قفسه بیسکوئیت‌های این شرکت، قطعا برای پدر و مادرم در آن زمان و خودم در حال حاضر کمی غیر منتظره و عجیب بود . در زمان وقوع این اتفاق مشخصا نه خواندن و نه نوشتن بلد بودم و نه هیچ استعداد خاصی از سوی کائنات به من داده شده بود. من فقط یک بچه معمولی بودم که توانسته بودم برند «بیسکوئیت مادر» را از میان چندین بیسکوئیت دیگر با دیدن نشانه‌هایی از آن به خاطر بیاورم. همه این اتفاقات برخلاف گفته‌های مادر و پدرم که تأکید زیادی بر باهوش بودن من داشتند، هیچ ربطی به من نداشت، بلکه همه چیز مربوط به معجزه «برند سازی» می‌شد.

برای من همه بیسکوئیت‌های عالم فقط در برند «مادر» خلاصه شده بودند. برندی با عنوانی آشنا، حسی دوست داشتنی و طعمی دل‌چسب که هنوز هم بعد از گذشت سال‌های طولانی، وقتی جلو قفسه بیسکوئیت‌ها می‌رسم، دوست دارم چندتایی از آن بردارم.

برند سازی شخصی و بیسکوئیت مادر!

برند همه چیز است، می‌تواند یک نشانه، طراحی، عنوان، صدا، اعتبار، حس یا حتی لحن بیان و هزاران چیز دیگر باشد که باعث بروز تمایز یک مورد خاص از دیگر موارد شود. برای بیسکوئیت مادر، احساس آغوش گرم مادرانه روی بسته‌بندی، بخشی از برند بود. تصویر منحصر به فرد مادری که فرزند خودش را به آغوش کشیده بود باعث می‌شد، بیسکوئیت مادر از دیگر بیسکوئیت‌ها متمایز شود. نشانه‌های به کار رفته در این برند به قدری ساده بودند که حتی کودکی مثل من هم متوجه آن می‌شد.

اما هدف من معرفی برند تجاری نیست. برند سازی در محصولات تجاری، قدیمی و بسیار معمول است، اما به تازگی و طی چند سال اخیر برندینگ جنبه‌ای شخصی به خود گرفته و مفهومی به نام «برند شخصی» یا Personal Brand به وجود آمده است. هر چند ممکن است شما به واسطه کسب و کارتان با دیگران در ارتباط باشید، اما روابط و تعاملات انسانی شما با دیگران است که می‌تواند روابط تجاری شما را ارزشمند سازد.

 

چرا برند سازی شخصی؟

ما برند تجاری را برای فروش بیشتر و متمایز کردن محصول از دیگر محصولات مشابه در بازار استفاده می‌کنیم. چه لزومی دارد به عنوان یک شخصیت، با دیگر افراد جامعه یا بازار کار تفاوت داشته باشیم؟ یا بهتر بگویم، چرا نیاز داریم که یک برند شخصی داشته باشیم و اهمیت برند سازی شخصی دقیقا چیست ؟

پایه‌ریزی و ساخت یک برند شخصی متمایز دروازه‌ای به روی فرصت‌های جدید و حرفه‌ای‌تر است.

ترسیم چشم انداز برای آینده (که بخشی از روند برند سازی شخصی است) و عملی کردن آن می‌تواند باعث شود تا:

  • فرصت‌های شغلی بهتری به دست آورید.
  • مشتریان و مخاطبان بهتری برای شرکت خود پیدا کنید.
  • بیش از قبل در صنعت شناخته شوید.

اگر به دنبال شغل بهتری هستید، باید بدانید زمانی موفق می‌شوید که رئیس شرکت ایده آل شما، متوجه شود که برند شخصی شما دقیقاً همان تکه پازل گمشده در تیمش است یا حداقل می‌تواند بخشی از آن را تکمیل کند. یا اگر می‌خواهید که فروش و همچنین موفقیت کسب و کار خودتان را بهبود ببخشید، بدانید تنها زمانی که مشتریان تمام یا بخشی از برند شخصی شما را مساوی با احساساتی همانند اعتماد، موفقیت بلند مدت و همچنین رضایتمندی بدانند، در کارتان و هدفتان موفق می‌شوید.

 

دستورالعمل استفاده از راهنمای جامع برند سازی شخصی رایتینا

ما در رایتینا و راهنمای جامع « برند سازی شخصی » شما را قدم به قدم در مسیر رسیدن به برند شخصی متمایز و موفق همراهی خواهیم کرد. در دنیای کارآفرینی و بازار کار، هیچ جایی برای یک چهره غریبه دیگر در میان جمعیت عظیم همانند هم وجود ندارد، شما باید بتوانید خودتان را برای بیشتر شناخته شدن توسط مخاطب هدفتان، از دیگران جدا کنید و این کار تنها با برند سازی شخصی امکان پذیر است.

دقت کنید کههمه مواردی که در مورد برند سازی شخصی گفته خواهد شد ممکن است به درد شما نخورد.

همه هدف برند سازی شخصی، ایجاد تمایز است.

در این راهنما سعی شده است که اطلاعات کامل و روش‌های گوناگون برای رسیدن به برند شخصی موفق به شما آموزش داده شود. با این وجود، برای رسیدن به هدفتان به کار بستن همه روش‌های گفته شده در این راهنما لازم نیست و باید گزینشی و شخصی عمل کنید. پس اگر جایی احساس کردید که بخشی از مطالب با چشم انداز آینده شما و اهدافتان هم سو نیست، از آن عبور کنید.

پس به این شکل شما می‌توانید روش‌های برند سازی شخصی را یاد بگیرید ولی بر اساس نیاز خود آن‌ها را تغییر دهید.

 

راهنمای جامع برند سازی شخصی چه طور ساخته شد ؟

ما در نوشتن این راهنما سعی کردیم تا از نظرات افراد مختلفی که شما هم برخی از آن‌ها را در دنیای اینترنت می‌شناسید استفاده کنیم؛ بنابراین اکثر نظرات و همچنین راهنماهایی که در این سری مقالات می‌خوانید بخشی از گفته‌های افراد موفق در دنیای کسب و کارهای آنلاین است. این افراد علاوه بر اینکه موفق هستند، دلیل اصلی برای موفقیت برخی از برندهای شناخته شده در دنیا نیز بودند. آن‌ها به آنچه باعث موفقیت می‌شود آگاه هستند و همین موجب علاقه و احساس شدیدشان به برند سازی شخصی شده است.

برای نوشتن همیشه باید به دنبال جواب سؤال‌ها بود. هسته‌های اصلی راهنمای برند سازی شخصی کنونی را سه سؤال بزرگ و اساسی از حرفه‌ای‌ها تشکیل داده است:

  • کدام یک از اقدامات، تصمیم‌ها و همچنین انتخاب‌های شما مهم‌ترین تأثیر را در پیشرفت و رشد برند شخصی شما داشته است؟
  • سه تصمیم مهمی که اگر همین امروز بخواهید دست به کسب و کار آنلاین بزنید، باعث بازگشت سرمایه یا ROI مالی و زمانی سریع‌تر می‌شود، چه هستند؟
  • برای کسانی که به دنبال ساختن یک برند شخصی قوی هستند، سه اینفلوئنسر و فرد شناخته شده در دنیای مجازی که پیشنهاد می‌کنید دنبال کنند، چه کسانی هستند؟

در خلال مطالعه راهنمای برند سازی شخصی و قدم برداشتن در مسیر درست برند سازی شخصی می‌توانید پاسخ سؤالات بالا را هم پیدا کنید؛ اما مراحل مختلف رسیدن به یک برند شخصی موفق چیست؟

 

ترسیم چشم انداز برند شخصی یا Personal Brand Vision

کسب و کارها چشم انداز راهبردی و همچنین سند مأموریت برای خود دارند. سند مأموریت، مجموعه‌ای از اهداف باثبات و یکتا است که چرایی وجود سازمان، چگونگی عملکرد آتی سازمان و هدف نهایی در یک بازه زمانی معین را تعیین می‌کند.

به طور مشابه می‌توان گفت در برند سازی شخصی گام اول و مهم، تعریف چشم انداز شخصی و تعیین اهداف فردی است. شما نمی‌توانید همه جنبه‌های زندگی خودتان را تعیین یا کنترل کنید، دقیقاً همانند یک سازمان که نمی‌تواند شرایط محیطی را کنترل کند، تنها می‌توانید تعیین کنید که می‌خواهید چگونه و برای چه چیز زندگی کنید.

این کار تنها با مشخص کردن هدف و چشم انداز شخصی میسر است. گام بعدی در این مسیر ، تلاش برای رسیدن به اهداف و این چشم انداز است.

چشم انداز زندگی شما باید مشخص کند که شما دوست دارید در ده تا پنجاه سال آینده چه چیزهایی داشته باشید . این داشته‌ها می‌تواند هر چیزی باشد، یک خانواده خوب، خانه بزرگ و مجلل یا یک زندگی راحت و آسوده. و به این هم دقت کنیم که نمی‌توانیم روی پاسخ هر شخص به سؤال چشم انداز زندگی برچسب درست یا نادرست بودن بزنیم. هر کسی می‌تواند چشم اندازی دلخواه خودش داشته باشد، مهم این است که هر شخصی بتواند چشم انداز شخصی خودش را به تعیین و مشخص کند.

چطور چشم انداز درست برای برند شخصی ترسیم کنم؟ ( پاسخ در قسمت 2 راهنما)

 

تعیین مخاطب هدف یا Define Your Target Audience

حالا بعد از مشخص کردن چشم انداز باید بتوانید مخاطبین هدف خودتان را هم شناسایی کنید.

در این دنیا هر کسی، برای رسیدن به اهدافش چیزی به دیگران می‌فروشد. فرقی نمی‌کند شما فروشنده باشید یا یک کارجو. اگر می‌خواهید به شغل دلخواهتان برسید، باید بتوانید خودتان (برند) را به کارفرمای بالقوه بفروشید. اگر می‌خواهید کسب و کاری شروع کنید باید بتوانید خودتان (برند) را به مشتریان بالقوه بفروشید. اما مخاطبان شما ممکن است فراتر از یک کارفرما یا مشتری باشند. شما ممکن است نیاز به مجموعه‌ای از افراد شامل اینفلوئنسرها، کارفرمایان و … داشته باشید که هر کدام در جایگاه خود برای شما سودمند هستند، در این صورت باید چه کار کنید؟

در این قسمت ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه می‌توانید مخاطب هدف را تعیین کنید. دانستن مخاطب هدف و شناسایی دقیق به شما کمک خواهد کرد که مفهوم برند قابل فهم تری تولید کنید. باز هم تأکید میکنم که مخاطب هدف تنها مشتری نیست و می‌تواند کارفرمای شما باشد.

مخاطب هدف برند شخصی من کیست؟ ( پاسخ در قسمت 3 راهنما)

 

دارایی‌های آنلاین و آفلاین شخصی

برند شخصی مانند خود شما دارایی‌هایی به عنوان سرمایه به شکل آنلاین و آفلاین دارد.

برند سازی شخصی باید در کنار توجه به این دارایی‌ها باشد. شما باید از دارایی‌های آنلاین مانند نام دامنه و وب‌سایت محافظت کنید تا سود کافی در در جستجوهای آنلاین به دست آورید. همچنین ممکن است نیازمند دارایی‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی باشید تا بتوانید در جامعه بزرگ مجازی که اکنون به شدت محبوبیت پیدا کرده است، برند شخصی خودتان را معرفی کنید. در نهایت شما باید بتوانید با استفاده از این دارایی‌ها، شبکه وسیعی از ارتباطات ایجاد کنید. ما در این بخش به شما یاد میدهیم  که چگونه دارایی‌های لازم و ضروری برای برند سازی شخصی را به دست آورید. همچنین روش‌های نگهداری و گسترش آن‌ها برای رسیدن به شبکه بزرگ ارتباطی مؤثر را با هم مرور خواهیم کرد.

چطور از دارایی‌های آنلاین و آفلاین برندم محافظت کنم؟( پاسخ در قسمت 4 راهنما)

 

معرفی همگانی برند شخصی

زمانی که شما شروع به ساختن برند شخصی کردید سختی‌های زیادی ممکن است تحمل کنید اما سخت‌ترین قسمت آن، معرفی و رساندن پیام برند به گوش مخاطبان است.

طبیعتاً می‌دانید که برای ارائه و نمایش برند شخصی به محیط و اجتماعی نیاز دارید که اغلب مخاطبان هدف شما در آن وقت گذرانی یا برای رفع نیازهایشان به آن مراجعه می‌کنند. ما به شما در این بخش آموزش خواهیم داد که بتوانید با استفاده از رسانه‌های مختلف، تبلیغات و برخی روش‌های دیگر پیام برند شخصی خودتان را به گوش مخاطبان هدف برسانید. فراگرفتن هر چیزی در این بخش گفته می‌شود برای شما تبدیل به ابزاری توانمند خواهد شد که می‌توانید به وسیله آن مخاطبان خودتان را مجذوب محتواهای تولید شده برند شخصی خودتان کنید.

چطور برند شخصی خودم را به همه معرفی کنم؟( پاسخ در قسمت 5 راهنما)

 

استفاده از رسانه‌های آزاد برای توسعه برند شخصی

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید برند شخصی خودتان را به گوش دیگران برسانید، استفاده از رسانه‌های آزاد است. ابزارها و همچنین روش‌های گوناگونی وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها ارتباط قوی با بلاگرها، نویسندگان و افراد تأثیرگذار در دنیای اینترنت ایجاد کنید. برقراری ارتباط و درک آنچه رسانه‌های آزاد از شما می‌خواهند کمک خواهد کرد که بتوانید از آن‌ها به عنوان یک ابزار معرفی و توسعه برند شخصی استفاده کنید.

چطور بدون هزینه برند شخصی را معرفی کنیم؟( پاسخ در قسمت 6 راهنما)

 

 

ارتباط با افراد موفق

از اسرار موفقیت این است که بی‌وقفه اشتیاق به یادگیری داشته باشید. حتی عاقل‌ترین و هوشمندترین انسان‌ها هم برای زندگی بهتر نیاز دارند که در برخی از جنبه‌ها یادگیرنده باشند. افراد موفق یا مربیان کسانی هستند که قبل از شما راه برند سازی شخصی را با موفقیت پشت سر گذاشتند. شما می‌توانید از آن‌ها راه روش موفقیت یا چگونگی نگرش آن‌ها به دنیا و استفاده از استراتژی‌های مختلف برای ساختن برند شخصی را یاد بگیرید. در این بخش، به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید افراد موفق را پیدا کنید و چگونه به آن‌ها نزدیک شوید تا به شما در رسیدن به هدف اصلی خودتان یعنی ساختن برند شخصی کمک کنند.

چطور با افراد موفق ارتباط برقرار کنم؟( پاسخ در قسمت 7 راهنما)

 

ارزیابی و مانیتور برند شخصی

اگر تا این مرحله پیش آمده باشید، روش‌های ساختن برند شخصی و توسعه آن را متوجه شدید. در ادامه باید رشد و توسعه برند شخصی، تأثیرات و بازخوردهای آن را تحلیل و بررسی کنید.

مهم است که بدانید کیفیت ارتباط شما و مخاطب هدفتان چگونه است و آن‌ها چه احساسی به شما و برند شخصی شما دارند. در این بخش، روش‌ها و ابزارهای مناسب برای رصد و ارزیابی را با شما در میان خواهیم گذاشت و کمک خواهیم کرد تا از این ابزارها به عنوان دریافت کننده احساس مخاطبان هدف به برند شخصی شما استفاده کنید.

چطور برند شخصی خودم را ارزیابی کنم؟( پاسخ در قسمت 8 راهنما)

 

خودت باش

شما در بعضی از گام‌های قبلی بایداز دیگران من جمله مربیان و افراد موفق تقلید و پیروی کنید، اما در همه این مراحل دقت داشته باشید که باید خودتان باشید. تنها چیزی که شما را از دیگران متمایز می‌کند، همین ویژگی خواهد بود. ما در این بخش به شما آموزش خواهیم داد که تفاوت‌ها را درک و از آن‌ها به عنوان یک نقطه قوت برای ایجاد تمایز میان خودتان و دیگران استفاده کنید.

چطور متفاوت و به دور از تقلید رفتار کنم؟( پاسخ در قسمت 8 راهنما)

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

قسمت ۱ – آشنایی با برند سازی شخصی + سرفصل ها و دستورالعمل استفاده از راهنما

داستان آشنایی من با برندها در 3سالگی !

پدر و مادرم برایم تعریف کرده اند که زمانی که هنوز فرق سیب‌زمینی و دیب دمینی را از هم تشخیص نمی‌دادم، روزی من را برای خرید به یکی از همین فروشگاه های زنجیره ای مشهور برده بودند و حتما میدانید که این نوع فروشگاه ها پر هستند از انواع و اقسام برندهای متنوع مثلا اگر دنبال خرید یک آبمیوه هستیم قطعا بین چندین قفسه از آبمیوه ها با برندهای مختلف سردرگم و گیج میشویم ، اما برای یک کودک 3 ساله که هنوز درک درستی از برند ندارد، مسلماً این تفاوت برندها باید بی‌معنی و بیهوده و جز چند تصویر مبهم چیزی بیشتر نباشد؛ اما همه ماجرا به این سادگی نبود.

برای من که به زور می‌توانستم واژه‌های سخت را کنار هم ادا کنم، گفتن جمله «من بیسکوئیت مادر، می‌خواهم!» جلو قفسه بیسکوئیت‌های این شرکت، قطعا برای پدر و مادرم در آن زمان و خودم در حال حاضر کمی غیر منتظره و عجیب بود . در زمان وقوع این اتفاق مشخصا نه خواندن و نه نوشتن بلد بودم و نه هیچ استعداد خاصی از سوی کائنات به من داده شده بود. من فقط یک بچه معمولی بودم که توانسته بودم برند «بیسکوئیت مادر» را از میان چندین بیسکوئیت دیگر با دیدن نشانه‌هایی از آن به خاطر بیاورم. همه این اتفاقات برخلاف گفته‌های مادر و پدرم که تأکید زیادی بر باهوش بودن من داشتند، هیچ ربطی به من نداشت، بلکه همه چیز مربوط به معجزه «برند سازی» می‌شد.

برای من همه بیسکوئیت‌های عالم فقط در برند «مادر» خلاصه شده بودند. برندی با عنوانی آشنا، حسی دوست داشتنی و طعمی دل‌چسب که هنوز هم بعد از گذشت سال‌های طولانی، وقتی جلو قفسه بیسکوئیت‌ها می‌رسم، دوست دارم چندتایی از آن بردارم.

برند سازی شخصی و بیسکوئیت مادر!

برند همه چیز است، می‌تواند یک نشانه، طراحی، عنوان، صدا، اعتبار، حس یا حتی لحن بیان و هزاران چیز دیگر باشد که باعث بروز تمایز یک مورد خاص از دیگر موارد شود. برای بیسکوئیت مادر، احساس آغوش گرم مادرانه روی بسته‌بندی، بخشی از برند بود. تصویر منحصر به فرد مادری که فرزند خودش را به آغوش کشیده بود باعث می‌شد، بیسکوئیت مادر از دیگر بیسکوئیت‌ها متمایز شود. نشانه‌های به کار رفته در این برند به قدری ساده بودند که حتی کودکی مثل من هم متوجه آن می‌شد.

اما هدف من معرفی برند تجاری نیست. برند سازی در محصولات تجاری، قدیمی و بسیار معمول است، اما به تازگی و طی چند سال اخیر برندینگ جنبه‌ای شخصی به خود گرفته و مفهومی به نام «برند شخصی» یا Personal Brand به وجود آمده است. هر چند ممکن است شما به واسطه کسب و کارتان با دیگران در ارتباط باشید، اما روابط و تعاملات انسانی شما با دیگران است که می‌تواند روابط تجاری شما را ارزشمند سازد.

 

چرا برند سازی شخصی؟

ما برند تجاری را برای فروش بیشتر و متمایز کردن محصول از دیگر محصولات مشابه در بازار استفاده می‌کنیم. چه لزومی دارد به عنوان یک شخصیت، با دیگر افراد جامعه یا بازار کار تفاوت داشته باشیم؟ یا بهتر بگویم، چرا نیاز داریم که یک برند شخصی داشته باشیم و اهمیت برند سازی شخصی دقیقا چیست ؟

پایه‌ریزی و ساخت یک برند شخصی متمایز دروازه‌ای به روی فرصت‌های جدید و حرفه‌ای‌تر است.

ترسیم چشم انداز برای آینده (که بخشی از روند برند سازی شخصی است) و عملی کردن آن می‌تواند باعث شود تا:

  • فرصت‌های شغلی بهتری به دست آورید.
  • مشتریان و مخاطبان بهتری برای شرکت خود پیدا کنید.
  • بیش از قبل در صنعت شناخته شوید.

اگر به دنبال شغل بهتری هستید، باید بدانید زمانی موفق می‌شوید که رئیس شرکت ایده آل شما، متوجه شود که برند شخصی شما دقیقاً همان تکه پازل گمشده در تیمش است یا حداقل می‌تواند بخشی از آن را تکمیل کند. یا اگر می‌خواهید که فروش و همچنین موفقیت کسب و کار خودتان را بهبود ببخشید، بدانید تنها زمانی که مشتریان تمام یا بخشی از برند شخصی شما را مساوی با احساساتی همانند اعتماد، موفقیت بلند مدت و همچنین رضایتمندی بدانند، در کارتان و هدفتان موفق می‌شوید.

 

دستورالعمل استفاده از راهنمای جامع برند سازی شخصی رایتینا

ما در رایتینا و راهنمای جامع « برند سازی شخصی » شما را قدم به قدم در مسیر رسیدن به برند شخصی متمایز و موفق همراهی خواهیم کرد. در دنیای کارآفرینی و بازار کار، هیچ جایی برای یک چهره غریبه دیگر در میان جمعیت عظیم همانند هم وجود ندارد، شما باید بتوانید خودتان را برای بیشتر شناخته شدن توسط مخاطب هدفتان، از دیگران جدا کنید و این کار تنها با برند سازی شخصی امکان پذیر است.

دقت کنید کههمه مواردی که در مورد برند سازی شخصی گفته خواهد شد ممکن است به درد شما نخورد.

همه هدف برند سازی شخصی، ایجاد تمایز است.

در این راهنما سعی شده است که اطلاعات کامل و روش‌های گوناگون برای رسیدن به برند شخصی موفق به شما آموزش داده شود. با این وجود، برای رسیدن به هدفتان به کار بستن همه روش‌های گفته شده در این راهنما لازم نیست و باید گزینشی و شخصی عمل کنید. پس اگر جایی احساس کردید که بخشی از مطالب با چشم انداز آینده شما و اهدافتان هم سو نیست، از آن عبور کنید.

پس به این شکل شما می‌توانید روش‌های برند سازی شخصی را یاد بگیرید ولی بر اساس نیاز خود آن‌ها را تغییر دهید.

 

راهنمای جامع برند سازی شخصی چه طور ساخته شد ؟

ما در نوشتن این راهنما سعی کردیم تا از نظرات افراد مختلفی که شما هم برخی از آن‌ها را در دنیای اینترنت می‌شناسید استفاده کنیم؛ بنابراین اکثر نظرات و همچنین راهنماهایی که در این سری مقالات می‌خوانید بخشی از گفته‌های افراد موفق در دنیای کسب و کارهای آنلاین است. این افراد علاوه بر اینکه موفق هستند، دلیل اصلی برای موفقیت برخی از برندهای شناخته شده در دنیا نیز بودند. آن‌ها به آنچه باعث موفقیت می‌شود آگاه هستند و همین موجب علاقه و احساس شدیدشان به برند سازی شخصی شده است.

برای نوشتن همیشه باید به دنبال جواب سؤال‌ها بود. هسته‌های اصلی راهنمای برند سازی شخصی کنونی را سه سؤال بزرگ و اساسی از حرفه‌ای‌ها تشکیل داده است:

  • کدام یک از اقدامات، تصمیم‌ها و همچنین انتخاب‌های شما مهم‌ترین تأثیر را در پیشرفت و رشد برند شخصی شما داشته است؟
  • سه تصمیم مهمی که اگر همین امروز بخواهید دست به کسب و کار آنلاین بزنید، باعث بازگشت سرمایه یا ROI مالی و زمانی سریع‌تر می‌شود، چه هستند؟
  • برای کسانی که به دنبال ساختن یک برند شخصی قوی هستند، سه اینفلوئنسر و فرد شناخته شده در دنیای مجازی که پیشنهاد می‌کنید دنبال کنند، چه کسانی هستند؟

در خلال مطالعه راهنمای برند سازی شخصی و قدم برداشتن در مسیر درست برند سازی شخصی می‌توانید پاسخ سؤالات بالا را هم پیدا کنید؛ اما مراحل مختلف رسیدن به یک برند شخصی موفق چیست؟

 

ترسیم چشم انداز برند شخصی یا Personal Brand Vision

کسب و کارها چشم انداز راهبردی و همچنین سند مأموریت برای خود دارند. سند مأموریت، مجموعه‌ای از اهداف باثبات و یکتا است که چرایی وجود سازمان، چگونگی عملکرد آتی سازمان و هدف نهایی در یک بازه زمانی معین را تعیین می‌کند.

به طور مشابه می‌توان گفت در برند سازی شخصی گام اول و مهم، تعریف چشم انداز شخصی و تعیین اهداف فردی است. شما نمی‌توانید همه جنبه‌های زندگی خودتان را تعیین یا کنترل کنید، دقیقاً همانند یک سازمان که نمی‌تواند شرایط محیطی را کنترل کند، تنها می‌توانید تعیین کنید که می‌خواهید چگونه و برای چه چیز زندگی کنید.

این کار تنها با مشخص کردن هدف و چشم انداز شخصی میسر است. گام بعدی در این مسیر ، تلاش برای رسیدن به اهداف و این چشم انداز است.

چشم انداز زندگی شما باید مشخص کند که شما دوست دارید در ده تا پنجاه سال آینده چه چیزهایی داشته باشید . این داشته‌ها می‌تواند هر چیزی باشد، یک خانواده خوب، خانه بزرگ و مجلل یا یک زندگی راحت و آسوده. و به این هم دقت کنیم که نمی‌توانیم روی پاسخ هر شخص به سؤال چشم انداز زندگی برچسب درست یا نادرست بودن بزنیم. هر کسی می‌تواند چشم اندازی دلخواه خودش داشته باشد، مهم این است که هر شخصی بتواند چشم انداز شخصی خودش را به تعیین و مشخص کند.

چطور چشم انداز درست برای برند شخصی ترسیم کنم؟ ( پاسخ در قسمت 2 راهنما)

 

تعیین مخاطب هدف یا Define Your Target Audience

حالا بعد از مشخص کردن چشم انداز باید بتوانید مخاطبین هدف خودتان را هم شناسایی کنید.

در این دنیا هر کسی، برای رسیدن به اهدافش چیزی به دیگران می‌فروشد. فرقی نمی‌کند شما فروشنده باشید یا یک کارجو. اگر می‌خواهید به شغل دلخواهتان برسید، باید بتوانید خودتان (برند) را به کارفرمای بالقوه بفروشید. اگر می‌خواهید کسب و کاری شروع کنید باید بتوانید خودتان (برند) را به مشتریان بالقوه بفروشید. اما مخاطبان شما ممکن است فراتر از یک کارفرما یا مشتری باشند. شما ممکن است نیاز به مجموعه‌ای از افراد شامل اینفلوئنسرها، کارفرمایان و … داشته باشید که هر کدام در جایگاه خود برای شما سودمند هستند، در این صورت باید چه کار کنید؟

در این قسمت ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه می‌توانید مخاطب هدف را تعیین کنید. دانستن مخاطب هدف و شناسایی دقیق به شما کمک خواهد کرد که مفهوم برند قابل فهم تری تولید کنید. باز هم تأکید میکنم که مخاطب هدف تنها مشتری نیست و می‌تواند کارفرمای شما باشد.

مخاطب هدف برند شخصی من کیست؟ ( پاسخ در قسمت 3 راهنما)

 

دارایی‌های آنلاین و آفلاین شخصی

برند شخصی مانند خود شما دارایی‌هایی به عنوان سرمایه به شکل آنلاین و آفلاین دارد.

برند سازی شخصی باید در کنار توجه به این دارایی‌ها باشد. شما باید از دارایی‌های آنلاین مانند نام دامنه و وب‌سایت محافظت کنید تا سود کافی در در جستجوهای آنلاین به دست آورید. همچنین ممکن است نیازمند دارایی‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی باشید تا بتوانید در جامعه بزرگ مجازی که اکنون به شدت محبوبیت پیدا کرده است، برند شخصی خودتان را معرفی کنید. در نهایت شما باید بتوانید با استفاده از این دارایی‌ها، شبکه وسیعی از ارتباطات ایجاد کنید. ما در این بخش به شما یاد میدهیم  که چگونه دارایی‌های لازم و ضروری برای برند سازی شخصی را به دست آورید. همچنین روش‌های نگهداری و گسترش آن‌ها برای رسیدن به شبکه بزرگ ارتباطی مؤثر را با هم مرور خواهیم کرد.

چطور از دارایی‌های آنلاین و آفلاین برندم محافظت کنم؟( پاسخ در قسمت 4 راهنما)

 

معرفی همگانی برند شخصی

زمانی که شما شروع به ساختن برند شخصی کردید سختی‌های زیادی ممکن است تحمل کنید اما سخت‌ترین قسمت آن، معرفی و رساندن پیام برند به گوش مخاطبان است.

طبیعتاً می‌دانید که برای ارائه و نمایش برند شخصی به محیط و اجتماعی نیاز دارید که اغلب مخاطبان هدف شما در آن وقت گذرانی یا برای رفع نیازهایشان به آن مراجعه می‌کنند. ما به شما در این بخش آموزش خواهیم داد که بتوانید با استفاده از رسانه‌های مختلف، تبلیغات و برخی روش‌های دیگر پیام برند شخصی خودتان را به گوش مخاطبان هدف برسانید. فراگرفتن هر چیزی در این بخش گفته می‌شود برای شما تبدیل به ابزاری توانمند خواهد شد که می‌توانید به وسیله آن مخاطبان خودتان را مجذوب محتواهای تولید شده برند شخصی خودتان کنید.

چطور برند شخصی خودم را به همه معرفی کنم؟( پاسخ در قسمت 5 راهنما)

 

استفاده از رسانه‌های آزاد برای توسعه برند شخصی

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید برند شخصی خودتان را به گوش دیگران برسانید، استفاده از رسانه‌های آزاد است. ابزارها و همچنین روش‌های گوناگونی وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها ارتباط قوی با بلاگرها، نویسندگان و افراد تأثیرگذار در دنیای اینترنت ایجاد کنید. برقراری ارتباط و درک آنچه رسانه‌های آزاد از شما می‌خواهند کمک خواهد کرد که بتوانید از آن‌ها به عنوان یک ابزار معرفی و توسعه برند شخصی استفاده کنید.

چطور بدون هزینه برند شخصی را معرفی کنیم؟( پاسخ در قسمت 6 راهنما)

 

 

ارتباط با افراد موفق

از اسرار موفقیت این است که بی‌وقفه اشتیاق به یادگیری داشته باشید. حتی عاقل‌ترین و هوشمندترین انسان‌ها هم برای زندگی بهتر نیاز دارند که در برخی از جنبه‌ها یادگیرنده باشند. افراد موفق یا مربیان کسانی هستند که قبل از شما راه برند سازی شخصی را با موفقیت پشت سر گذاشتند. شما می‌توانید از آن‌ها راه روش موفقیت یا چگونگی نگرش آن‌ها به دنیا و استفاده از استراتژی‌های مختلف برای ساختن برند شخصی را یاد بگیرید. در این بخش، به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید افراد موفق را پیدا کنید و چگونه به آن‌ها نزدیک شوید تا به شما در رسیدن به هدف اصلی خودتان یعنی ساختن برند شخصی کمک کنند.

چطور با افراد موفق ارتباط برقرار کنم؟( پاسخ در قسمت 7 راهنما)

 

ارزیابی و مانیتور برند شخصی

اگر تا این مرحله پیش آمده باشید، روش‌های ساختن برند شخصی و توسعه آن را متوجه شدید. در ادامه باید رشد و توسعه برند شخصی، تأثیرات و بازخوردهای آن را تحلیل و بررسی کنید.

مهم است که بدانید کیفیت ارتباط شما و مخاطب هدفتان چگونه است و آن‌ها چه احساسی به شما و برند شخصی شما دارند. در این بخش، روش‌ها و ابزارهای مناسب برای رصد و ارزیابی را با شما در میان خواهیم گذاشت و کمک خواهیم کرد تا از این ابزارها به عنوان دریافت کننده احساس مخاطبان هدف به برند شخصی شما استفاده کنید.

چطور برند شخصی خودم را ارزیابی کنم؟( پاسخ در قسمت 8 راهنما)

 

خودت باش

شما در بعضی از گام‌های قبلی بایداز دیگران من جمله مربیان و افراد موفق تقلید و پیروی کنید، اما در همه این مراحل دقت داشته باشید که باید خودتان باشید. تنها چیزی که شما را از دیگران متمایز می‌کند، همین ویژگی خواهد بود. ما در این بخش به شما آموزش خواهیم داد که تفاوت‌ها را درک و از آن‌ها به عنوان یک نقطه قوت برای ایجاد تمایز میان خودتان و دیگران استفاده کنید.

چطور متفاوت و به دور از تقلید رفتار کنم؟( پاسخ در قسمت 8 راهنما)

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست