مراقب باشید این 8 اشتباه را به عنوان فریلنسر تولید محتوا مرتکب نشوید (تجربه شخصی نویسنده)

  1. خانه
  2. کسب درآمد از اینترنت
  3. مراقب باشید این 8 اشتباه را به عنوان فریلنسر تولید محتوا مرتکب نشوید (تجربه شخصی نویسنده)

فریلنسری همانطور که از نامش مشخص است یک روش کار هیجان برانگیز برای کسانی است که مثل من علاقه ای به کار در چهارچوب زمانی خاص و حالت کارمندی ندارند . من در طول این سالها که بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه شروع به کار کردم فقط 6 ماه در کار کارمندی و کار کردن در یک مکان خاص و چهارچوب قانونی تعیین شده که 8 صبح بیا  و 5 بعد از ظهر برو دوام آوردم .

چون به نظر من این سیستم کاملا کسل کننده و از بین برنده خلاقیت است . البته این را هم نباید فراموش کنیم که اتفاقا بسیاری از افراد شرایط کار کارمندی یا بودن در چهارچوب زمانی خاص و به قول خودشان درآمد تضمین ماهانه را به کار فریلنسری یا کارآفرینی قطعا ترجیح می دهند و از کار کردن در این شرایط لذت می برند .

شاید سالهای قبل تر که در ایران کار فریلنسری مثل الان زیاد شناخته شده نبود، برای افرادی مثل من که روش کارمان و سبک زندگی مان اصلا با کار کارمندی جور نبود دردسرهای زیادی پیش می آمد . اما چند سال است که دور کاری و کار به صورت فریلنسر بسیار طرفدار پیدا کرده است و اتفاقا کارفرماهای زیادی ترجیح می دهند که بیشتر کارها و پروژه های خود را به صورت فریلنسری و دورکاری پیش ببرند و مجبور نباشند از نیروهای تمام وقت و هزینه های زیادی که به آنها متحمل میکند استفاده کنند .

یکی از گرایش ها و تخصص هایی که کار در آن به صورت فریلنسر بسیار طرفدار دارد و هر روز هم افراد زیادی وارد آن می شوند تولید محتوا است . من خودم هم چند سال پیش تولید محتوا را به صورت فریلنسر شروع کردم و به خاطر علاقه زیادی که به کار تولید محتوا داشتم شب و روزم شد تولید محتوا و چشم انداز و هدف اصلی ام در کار را پیشرفت در این زمینه گذاشتم .

اشتباهات در تولید محتوا

اما این نگاه یک نگاه کاملا یک طرفه به کار فریلنسری است . یعنی ما فقط جذب کار فریلنسری می شویم چون احساس می کنیم که می توانیم در ساعت هایی که خودمان دوست داریم کار کنیم و در اصل خودمان رئیس خودمان باشیم و در کنار ساعت های کاری به بقیه کارهای زندگی شخصی مان و علایق مان برسیم .

اما در این بین باید علاوه بر خوبی ها و مزایای کار فریلنسری معایب و سختی های کار را هم ببینیم . مثلا در کار فریلنسری اگر نتوانیم مدیریت زمان درستی داشته باشیم نمی توانیم جوابگوی کارفرمایان باشیم و فریلنسر خوش قولی باشیم .

پس برای یک فریلنسر موفق بودن باید مراقب باشیم یک سری از اشتباهات را مرتکب نشویم . من در اینجا می خواهم چند تا از تجربیات شخصی خودم را در زمینه کاری فریلنسر محتوا با شما در میان بگذارم خوشحال می شوم شما هم تجربیات خودتان را با رایتینا در میان بگذارید تا تیم ما هم در رایتینا از شما یاد بگیریم .

اگر فریلنسر تولید محتوا هستید هرگز این 8 اشتباه را تکرار نکنید

1- فریلنسری بدون قرار داد رسمی با شرکت ها و سایت ها

قرارداد تولید محتوا

یکی از بدترین اشتباهات من در دوران فریلنسری تولید محتوا، کار بدون قرارداد و ضمانت از طرف کار فرما بود . و به خاطر همین مساله در سال اول شروع کارم هم از لحاظ روحی تحت فشار زیادی بودم چون حس اینکه این همه کار کردم و زحمت کشیدم بدون هیچ دستمزد و حقوقی یکی از تلخ ترین لحظه های کاری است  و هم اینکه ماه های زیادی را به خاطر عدم پرداخت دستمزد و بدقولی از طرف کارفرماها در سختی و مشکلات مالی گذراندم.

پس بهتر است شما مرتکب این اشتباه من نشوید و در همان شروع کار حتما یک قرار داد رسمی با کارفرمای خودتان تنظیم کنید . البته داشتن قرارداد رسمی مشخصا هم برای شما خوب است و هم برای کارفرما مفید است چون باعث می شود شما تعهد بیشتری در قبال کار داشته باشید و کارها را در زمان تعیین شده تحویل بدهید .

شاید بعضی از کارفرماها در ماه اول یا پروژه اول زیر بار قرارداد رسمی نروند اما بهتر است قبل از شروع پروژه های بعدی یا ماه دوم کار به او اعلام کنید در صورتی همکاری را ادامه می دهید که یک قرار داد رسمی بین شما نوشته شود .

در قرارداد تولید محتوا با کارفرما بهتر است شرایط پرداخت ، هزینه تولید محتوا به ازای هر کلمه یا هر مقاله و پروژه ، مهلت پرداخت ها و حق کپی رایتینگ و.. را حتما به صورت دقیق مشخص کنید .

دوست دارید قهرمان تولید محتوا شوید ؟ – ۲۳ تمرین روزانه برای تقویت عضلات نویسندگی و تولید محتوا

2- گذاشتن قیمت های پایین برای مقالات یا پروژه های تولید محتوا

گذاشتن قیمت های پایین برای مقالات یا پروژه های تولید محتوا

مشخصا یکی از کارهای بسیار بدی که در فضای فریلنسری تولید محتوا خصوصا در سایت هایی که برای معرفی فریلنسرها به کارفرماها ساخته شده اند انجام می شود قیمت بسیار پایین و غیر منطقی برای پروژه هاست .

به این طریق ما با پیشنهاد قیمت های بسیار پایین هم کار خودمان و زمان خودمان را بی ارزش جلوه می دهیم و هم باعث خراب شدن ذهنیت کارفرما یا مشتری نسبت به سختی و با ارزش بودن کار تولید محتوا می شویم .

پس بهتر است به جای اینکه فقط چند روز پیش رو را ببینیم و دنبال گرفتن یک پروژه تولید محتوای قیمت پایین و بی ارزش باشیم کمی برای خودمان و وقت مان ارزش قائل شویم و کمی بعد تر را هم ببینیم و قیمت پروژه ها و مقالات را مطابق منطق و زمانی که صرف نوشتن آنها میشود و ارزشی که دارند تعیین کنیم .

اگر دست تان در نوشتن کند است بهتر است برای پروژه های خودتان ساعتی کار کنید اما اگر در نوشتن اسرع هستید و می توانید در 1 ساعت حداقل 1000 تا 1500  کلمه بنویسید بهتر است به صورت پروژه ای کار را با کارفرما قرارداد ببندید .

البته مشخصا مانند هر کار دیگری تعیین قیمت به میزان تجربه کاری شما ، حجم پروژه و همین طور میزان مهارت شما و خلاقیت شما در نوشتن هم بستگی دارد . مثلا اگر با خواندن این مقاله رایتینا تصمیم می گیرید از همین فردا فریلنسر تولید محتوا شوید نمی توانید در همان پروژه اول در خواست دستمزد یک فرد حرفه ای در تولید محتوا را از کارفرما یا مشتری داشته باشید . پس کمی واقع بین باشید نه خود را در شروع کار خیلی بالا بگیرید و نه خیلی دست کم بگیرید و قیمت های بسیار پایین برای کار خود تعیین کنید .

۶ ماده غذایی دوست دار مغز، برای تولید محتوا به شکلی خارق العاده!

3- نقد پذیر نباشید

به عنوان فریلنسر تولید محتوا نقدپذیر باشید

از نظر من که سالها کار تولید محتوا را به صورت تخصصی و حرفه ای و به عنوان کار اصلی ام انجام داده ام ، تولید محتوا و کپی رایتینگ یک هنر خلاقانه و بسیار سلیقه ای است .

بارها در طول این سالها پیش آمده که بعد از نوشتن و پایان یک مقاله ای که از دید خودم همه چیز عالی و منحصر به فرد بود و ارائه به کارفرما با نظرهای انتقادی عجیب و غریبی مواجه شدم که شاید در همان لحظه این پیام ها و انتقادها نا امیدم میکرد اما با زیاد شدن تجربه و کار کردن با کارفرماهای مختلف در همان لحظه هر انتقاد و نظر منفی در مورد نوشته هایم را به راحتی می پذیرفتم و سعی میکردم 2 یا 3 روز بعد حتما نگاهی به نظرات بیاندازم و اگر نکته مفیدی داشتند آنها را در کارهای بعدی به کار بگیرم . اما گاهی این نظرات منفی نه به خاطر بد بودن و کم کیفیت بودن کار بلکه به خاطر اختلاف سلیقه و سبک نوشتاری شما با کارفرماست .

اگر دوست دارید یک فریلنسر تولید محتوای موفق شوید باید فردی انتقاد پذیر و خوش اخلاق و خوش برخورد باشید . و سعی کنید بعد از چند کار اول سلیقه  کارفرما دست تان بیاید و مطابق نظر و سلیقه و لحن برند آنها برایشان بنویسید .

علاوه بر این باید در این مورد به کارفرماها هم کمی حق بدهیم . چون من خودم بارها شاهد بودم که فریلنسرهای زیادی به علت اینکه هیچ تعهدی کاری و اخلاقی ندارند یک کار را با کمی تغیییرات به مشتریان مختلف می دهند و یا در 300 کلمه ای که می نویسند 30 غلط دیکته ای و تایپی دارند .

همین دید منفی ممکن است گسترش یابد و دید کارفرمایان را نسبت به فریلنسرهای تولید محتوا بد کند و باعث شود در ابتدای کار با دید منفی به کار شما نگاه کنند . پس بهترین کار این است که تمام تلاش خود را بکنید که به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام دهید تا دید کارفرما نسبت به شما مثبت شود .

راهنمای جامع تولید محتوای وبلاگ در ۵ قدم با ۱۸ فرمول ساده (۴۱۵۷ کلمه )

4-تاخیر در پروژه و تحویل ندادن  آن در زمان تعیین شده

تاخیر در انجام پروژه به عنوان فریلنسر تولید محتوا

در کار فریلنسری مهمترین چیزی که شما باید رعایت کنید این است که باید خوش قول و آن تایم باشید . برای خوش قول بودن و انجام پروژه ها در مدت زمان تعیین شده باید اصولی را رعایت کنید که مهمترین آن این است که در شروع کار و زمانی که می خواهید مدت زمان انجام پروژه را تعیین کنید واقعی و مطابق مهارت و سرعت واقعی خودتان اینکار را انجام دهید نه برای اینکه کارفرما را در همان لحظه خوشحال کنید یک زمان خیالی برای انجام پروژه تعیین کنید و بعد در بین انجام کار تازه متوجه شوید که هر کاری هم بکنید نمی توانید کار را در زمان تعیین شده تحویل بدهید .

و بدترین مساله ای که اعتبار شما را به عنوان فریلنسر تولید محتوا در نگاه کارفرما کم میکند همین بدقولی و آن تایم نبودن است . و گرفتن پروژه های بیشتر از هر کارفرمایی مشخصا به این مساله بستگی دارد که شما کارهای قبل را با چه کیفیت و در چه زمانی به کارفرما تحویل بدهید .

۶ اصل تولید محتوا ماندگار ( قسمت ۳ ) -داستان انتخاب یک بسکتبالیست!

5– به فکر ساختن یک برند شخصی برای خودتان نباشید

 

برند شخصی
برند شخصی

امروزه با کمی جستجو در سایت های معرفی کننده فریلنسرها یا نگاهی به سایت های کاریابی کاملا واضح است که هزاران نفر فریلنسر تولید محتوا در کمین کار نشسته اند و حتی حاضرند با قیمت های بسیار پایین پروژه ها را بگیرند و با کم ترین کیفیت به کارفرما ارائه بدهند و به همان مقدار پول اندک قانع هستند .

اینکه کار آنها اشتباه است که در جای خود در مورد آن صحبت کردیم ، اما اگر شما می خواهید یک فریلنسر تولید محتوای حرفه ای شوید که به راحتی درآمدهای میلیونی ماهانه داشته باشید لازم است از غیر حرفه ای ها خودتان را جدا و متمایز کنید . و برای اینکار باید به دنبال ساختن برند شخصی خودتان باشید .

برای برند سازی شخصی حتما نباید یک سایت چند ده میلیونی برای خودتان بسازید و یا یک شرکتی تاسیس کنید و نیروهای زیادی استخدام کنید . شما اگر در پی برند سازی شخصی باشید حتی با داشتن یک وبلاگ ساده و یا حتی حضور با کیفیت و حرفه ای در شبکه های اجتماعی می توانید اعتبار خودتان را بالا ببرید و یک برند شخصی داشته باشید .

حتی اگر وبلاگ شخصی هم نخواستید راه اندازی کنید برای داشتن یک نام یا برند معتبر و خوب باید کار با کیفیت انجام دهید و خوب کار کنید . این روزها بهترین نوع بازاریابی در هر کسب و کاری بازاریابی دهان به دهان است . زمانی که شما کار خوبی به یک کارفرما تحویل می دهید علاوه بر اینکه اعتبار برند شخصی تان را افزایش می دهید می توانید درآمدهای بیشتری هم کسب کنید و ثروتمند شوید .

حتی اگر نویسنده افتضاحی هستید با این ۵ راهکار می توانید در تولید محتوا فوق ستاره شوید! ( راهکار ۱ و ۳ را حتما امتحان کنید )

6- فقط به نوشتن در حوزه کاری و موضوع خاصی بسنده کنید

نوشتن زیاد به عنوان فریلنسر تولید محتوا

ما که کار تولید محتوا را به صورت فریلنسری شروع می کنیم و تمام ریسک های آن را می پذیریم نباید خودمان را در غل و زنجیر یک برند یا کسب و کار خاص گیر بیاندازیم . این به این معنا نیست که شما از این شاخه به آن شاخه بپرید یا با انواع و اقسام برندها و کسب و کارها کار کنید . بلکه باید به خودتان بگویید که برای موفق شدن در کار تولید محتوا باید هر روز بیشتر از قبل و متنوع تر از قبل بنویسیم . حتی اگر شما پروژه بزرگی را گرفته اید که ماه ها ممکن است طول بکشد باید هر روز خودتان را مجبور کنید که حداقل 1000 کلمه در مورد چیزهایی غیر مرتبط نسبت به کارتان بنویسید . حتی اگر این 1000 کلمه چرت و پرت ترین نوشته دنیا شود ولی بی شک باعث افزایش هنر نویسندگی و مهارت شما و همین طور خلاقیت شما میشود .

علاوه بر این شما باید هر روز 1ساعت را صرف یادگیری و خواندن مقالات متعدد در زمینه تولید محتوا بکنید . در غیر این صورت شاید بعد از 2 -3 ماه کار به عنوان تولید کننده محتوا برای همیشه از بازار تولید کننده های محتوا حذف شوید چون اگر هر روز نخوانید و یاد نگیرید بعد از مدت کوتاهی اصلا حرفی برای گفتن ندارید و تمام نوشته هایتان یکنواخت و کسل کننده و تکراری میشود .

7– احساس رضایت بیش از حد از خودتان و کارتان

احساس رضایت به عنوان فریلنسر تولید محتوا

بسیاری از ما بعد از مدتی کار کردن به صورت فریلنسر و گرفتن چند پیشنهاد خوب مغرور می شویم و هر کاری که به ما پیشنهاد میشود را بدون فکر رد میکنیم و فکر میکنیم این حس خوشبختی تا ابد وجود دارد !

بهتر است در کار فریلنسری هیچ گاه پیشنهادی را بدون فکر و از روی شکم سیری رد نکنیم . همیشه باید برای روز مبادا پروژه هایی یا پیشنهادهایی یا کارفرماهایی که به ما کار بدهند داشته باشیم .

حس رضایت از خود قطعا بسیار خوب است اما در حد معقول و نرمال . اگر به این حس بیش از حد بها بدهیم بدون شک باعث زمین خوردن و عدم موفقیت ما میشود.

8– انجام رفتار های غیر حرفه ای در ارتباط با کارفرما

در تولید محتوا حرفه ای باشید

معمولا در کار فریلنسری بین فریلنسر تولید کننده محتوا و کارفرما تنها شکل ارتباطی که وجود دارد ارتباط اینترنتی است . همه ما می دانیم که ارتباط در اینترنت نیازمند رعایت اصول و قوانین خاصی است و نباید جوری رفتار کنیم که در ذهن کارفرما و در ارتباط از راه دور یک فرد غیر حرفه ای جلوه کنیم . در تمامی مراحل کار باید در حین صحبت کردن حتی به صورت اینترنتی ادب و احترام را رعایت کنیم و در کنار تمامی این موارد با کارفرما یا مشتری کاملا دوستانه و گرم برخورد کنیم و او را جذب اخلاق و رفتار خودمان بکنیم .

 

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۱۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام ممنون از مطالب تون

  • با سلام. مطلب مفیدی بود. من هم دچار برخی از این مشکلات شدم چون اولین سالی بود که به صورت دورکاری به تولید محتوا مشغول شدم و بدین ترتیب یک سال کار انجام شد و در اخر فقط هزینه برام موند و سفارش دهنده برای اینکه دستمزد یک سال کارکرد منو نده چه نقشه هایی که نکشید… .
    در اثر تجربه بهم ثابت شد دورکاری قوانین داره. کارفرما باید یا سیستم های مورد نیاز رو تا پایان پروژه تامین میکرد یا هزینه هارو تقبل میکرد. علاوه بر این قوانین دورکاری یه سری هزینه هارو بر عهده کارفرما میزاره. اینارو حتما در قرارداد باید قید کرد تا کارفرما از وضعیت سو استفاده نکنه و… .

  • البته یادمون نره وقتی خودمون در جایگاه کارفرما قرار گرفتیم. بی‌رحم نشیم و نویسنده رو درک کنیم.

  • سلام و درود
    اگر کسی هزینه تولید محتوا را نداد و قرارداد هم نداشتید و ادرس سایت او را هم ندانیم راهی برای مطالبه هست؟

    • سلام . لحظه هاتون سبز و عالی .
      متاسفانه در حال حاضر در مورد تولید محتوا و فریلنسری این مشکلات وجود داره و به خاطر اینکه قوانین و قراردادهای محکم و قابل استنادی وجود نداره و معمولا سفارش ها به صورت غیر مستند و حرفی هست معمولا فریلنسرهای تولید محتوا با این مشکلات مواجه هستند . به نظر من همه تولید کننده های محتوا باید هر چه زودتر به فکر یه چهارچوب و الگوی کاری و قراردادی معتبر و رسمی باید باشن.

  • سلام خانم جعفری … وقت بخیر …
    ممنون از مقاله قشنگ و مفیدی که تولید کردید … مثل همیشه لذت بردم ..
    فقط عنوان مورد سوم رو اصلاح کنید … نوشتید نقدپذیر نباشید که یه ن اضافه تایپ شده … باید میشد نقدپذیر باشید …
    موفق باشید …

  • سلام وقت بخیر
    ضمانت پرداخت حق العمل فریلنسر به عهده ی چه کسی هستش؟
    در سایت های خارجی چطور؟ چه ضمانتی وجود داره که کارفرما حق العمل فریلنسر رو به موقع و تماما پرداخت کنه؟

    • ناتاشا جعفری
      ۱۳۹۸/۰۹/۲۵ ۵:۴۰ ق.ظ

      سلام . لحظه هاتون سبز و شاد . واقعیت اینه حداقل تو ایران و در حال حاضر خصوصا برای فریلنسرها معمولا قرار داد رسمی و ضمانتی برای پرداخت وجود نداره و این وسط تعدادی از کارفرماها سو استفاده میکنن . تنها کاری که میشه کرد این هست که به صورت توافقی پرداخت ها حداقل به صورت هفتگی و برای تعداد محتواهای کمتری باشه خصوصا تو زمان شروع همکاری .

  • روشنک شیرانی
    ۱۳۹۹/۰۴/۰۵ ۴:۵۸ ق.ظ

    سلام وقت بخیر…من به عنوان یه جویای کاری که اشنا به زبان و کامپیوتر هستم ,میخوام در مورد چگونگی ورود به کسب و کار اینترنتی بیشتر بدونم ,ممنون میشم ایمیلی بفرستید یا اینکه تلفنی راهنمایی کنید

  • تو پلتفرم فریلنسری دیجبتال مارکتینگ بومران هم فریلنسرها بیمه میشن هم باهاشون قرار داد بسته میشه

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

مراقب باشید این 8 اشتباه را به عنوان فریلنسر تولید محتوا مرتکب نشوید (تجربه شخصی نویسنده)

فریلنسری همانطور که از نامش مشخص است یک روش کار هیجان برانگیز برای کسانی است که مثل من علاقه ای به کار در چهارچوب زمانی خاص و حالت کارمندی ندارند . من در طول این سالها که بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه شروع به کار کردم فقط 6 ماه در کار کارمندی و کار کردن در یک مکان خاص و چهارچوب قانونی تعیین شده که 8 صبح بیا  و 5 بعد از ظهر برو دوام آوردم .

چون به نظر من این سیستم کاملا کسل کننده و از بین برنده خلاقیت است . البته این را هم نباید فراموش کنیم که اتفاقا بسیاری از افراد شرایط کار کارمندی یا بودن در چهارچوب زمانی خاص و به قول خودشان درآمد تضمین ماهانه را به کار فریلنسری یا کارآفرینی قطعا ترجیح می دهند و از کار کردن در این شرایط لذت می برند .

شاید سالهای قبل تر که در ایران کار فریلنسری مثل الان زیاد شناخته شده نبود، برای افرادی مثل من که روش کارمان و سبک زندگی مان اصلا با کار کارمندی جور نبود دردسرهای زیادی پیش می آمد . اما چند سال است که دور کاری و کار به صورت فریلنسر بسیار طرفدار پیدا کرده است و اتفاقا کارفرماهای زیادی ترجیح می دهند که بیشتر کارها و پروژه های خود را به صورت فریلنسری و دورکاری پیش ببرند و مجبور نباشند از نیروهای تمام وقت و هزینه های زیادی که به آنها متحمل میکند استفاده کنند .

یکی از گرایش ها و تخصص هایی که کار در آن به صورت فریلنسر بسیار طرفدار دارد و هر روز هم افراد زیادی وارد آن می شوند تولید محتوا است . من خودم هم چند سال پیش تولید محتوا را به صورت فریلنسر شروع کردم و به خاطر علاقه زیادی که به کار تولید محتوا داشتم شب و روزم شد تولید محتوا و چشم انداز و هدف اصلی ام در کار را پیشرفت در این زمینه گذاشتم .

اشتباهات در تولید محتوا

اما این نگاه یک نگاه کاملا یک طرفه به کار فریلنسری است . یعنی ما فقط جذب کار فریلنسری می شویم چون احساس می کنیم که می توانیم در ساعت هایی که خودمان دوست داریم کار کنیم و در اصل خودمان رئیس خودمان باشیم و در کنار ساعت های کاری به بقیه کارهای زندگی شخصی مان و علایق مان برسیم .

اما در این بین باید علاوه بر خوبی ها و مزایای کار فریلنسری معایب و سختی های کار را هم ببینیم . مثلا در کار فریلنسری اگر نتوانیم مدیریت زمان درستی داشته باشیم نمی توانیم جوابگوی کارفرمایان باشیم و فریلنسر خوش قولی باشیم .

پس برای یک فریلنسر موفق بودن باید مراقب باشیم یک سری از اشتباهات را مرتکب نشویم . من در اینجا می خواهم چند تا از تجربیات شخصی خودم را در زمینه کاری فریلنسر محتوا با شما در میان بگذارم خوشحال می شوم شما هم تجربیات خودتان را با رایتینا در میان بگذارید تا تیم ما هم در رایتینا از شما یاد بگیریم .

اگر فریلنسر تولید محتوا هستید هرگز این 8 اشتباه را تکرار نکنید

1- فریلنسری بدون قرار داد رسمی با شرکت ها و سایت ها

قرارداد تولید محتوا

یکی از بدترین اشتباهات من در دوران فریلنسری تولید محتوا، کار بدون قرارداد و ضمانت از طرف کار فرما بود . و به خاطر همین مساله در سال اول شروع کارم هم از لحاظ روحی تحت فشار زیادی بودم چون حس اینکه این همه کار کردم و زحمت کشیدم بدون هیچ دستمزد و حقوقی یکی از تلخ ترین لحظه های کاری است  و هم اینکه ماه های زیادی را به خاطر عدم پرداخت دستمزد و بدقولی از طرف کارفرماها در سختی و مشکلات مالی گذراندم.

پس بهتر است شما مرتکب این اشتباه من نشوید و در همان شروع کار حتما یک قرار داد رسمی با کارفرمای خودتان تنظیم کنید . البته داشتن قرارداد رسمی مشخصا هم برای شما خوب است و هم برای کارفرما مفید است چون باعث می شود شما تعهد بیشتری در قبال کار داشته باشید و کارها را در زمان تعیین شده تحویل بدهید .

شاید بعضی از کارفرماها در ماه اول یا پروژه اول زیر بار قرارداد رسمی نروند اما بهتر است قبل از شروع پروژه های بعدی یا ماه دوم کار به او اعلام کنید در صورتی همکاری را ادامه می دهید که یک قرار داد رسمی بین شما نوشته شود .

در قرارداد تولید محتوا با کارفرما بهتر است شرایط پرداخت ، هزینه تولید محتوا به ازای هر کلمه یا هر مقاله و پروژه ، مهلت پرداخت ها و حق کپی رایتینگ و.. را حتما به صورت دقیق مشخص کنید .

دوست دارید قهرمان تولید محتوا شوید ؟ – ۲۳ تمرین روزانه برای تقویت عضلات نویسندگی و تولید محتوا

2- گذاشتن قیمت های پایین برای مقالات یا پروژه های تولید محتوا

گذاشتن قیمت های پایین برای مقالات یا پروژه های تولید محتوا

مشخصا یکی از کارهای بسیار بدی که در فضای فریلنسری تولید محتوا خصوصا در سایت هایی که برای معرفی فریلنسرها به کارفرماها ساخته شده اند انجام می شود قیمت بسیار پایین و غیر منطقی برای پروژه هاست .

به این طریق ما با پیشنهاد قیمت های بسیار پایین هم کار خودمان و زمان خودمان را بی ارزش جلوه می دهیم و هم باعث خراب شدن ذهنیت کارفرما یا مشتری نسبت به سختی و با ارزش بودن کار تولید محتوا می شویم .

پس بهتر است به جای اینکه فقط چند روز پیش رو را ببینیم و دنبال گرفتن یک پروژه تولید محتوای قیمت پایین و بی ارزش باشیم کمی برای خودمان و وقت مان ارزش قائل شویم و کمی بعد تر را هم ببینیم و قیمت پروژه ها و مقالات را مطابق منطق و زمانی که صرف نوشتن آنها میشود و ارزشی که دارند تعیین کنیم .

اگر دست تان در نوشتن کند است بهتر است برای پروژه های خودتان ساعتی کار کنید اما اگر در نوشتن اسرع هستید و می توانید در 1 ساعت حداقل 1000 تا 1500  کلمه بنویسید بهتر است به صورت پروژه ای کار را با کارفرما قرارداد ببندید .

البته مشخصا مانند هر کار دیگری تعیین قیمت به میزان تجربه کاری شما ، حجم پروژه و همین طور میزان مهارت شما و خلاقیت شما در نوشتن هم بستگی دارد . مثلا اگر با خواندن این مقاله رایتینا تصمیم می گیرید از همین فردا فریلنسر تولید محتوا شوید نمی توانید در همان پروژه اول در خواست دستمزد یک فرد حرفه ای در تولید محتوا را از کارفرما یا مشتری داشته باشید . پس کمی واقع بین باشید نه خود را در شروع کار خیلی بالا بگیرید و نه خیلی دست کم بگیرید و قیمت های بسیار پایین برای کار خود تعیین کنید .

۶ ماده غذایی دوست دار مغز، برای تولید محتوا به شکلی خارق العاده!

3- نقد پذیر نباشید

به عنوان فریلنسر تولید محتوا نقدپذیر باشید

از نظر من که سالها کار تولید محتوا را به صورت تخصصی و حرفه ای و به عنوان کار اصلی ام انجام داده ام ، تولید محتوا و کپی رایتینگ یک هنر خلاقانه و بسیار سلیقه ای است .

بارها در طول این سالها پیش آمده که بعد از نوشتن و پایان یک مقاله ای که از دید خودم همه چیز عالی و منحصر به فرد بود و ارائه به کارفرما با نظرهای انتقادی عجیب و غریبی مواجه شدم که شاید در همان لحظه این پیام ها و انتقادها نا امیدم میکرد اما با زیاد شدن تجربه و کار کردن با کارفرماهای مختلف در همان لحظه هر انتقاد و نظر منفی در مورد نوشته هایم را به راحتی می پذیرفتم و سعی میکردم 2 یا 3 روز بعد حتما نگاهی به نظرات بیاندازم و اگر نکته مفیدی داشتند آنها را در کارهای بعدی به کار بگیرم . اما گاهی این نظرات منفی نه به خاطر بد بودن و کم کیفیت بودن کار بلکه به خاطر اختلاف سلیقه و سبک نوشتاری شما با کارفرماست .

اگر دوست دارید یک فریلنسر تولید محتوای موفق شوید باید فردی انتقاد پذیر و خوش اخلاق و خوش برخورد باشید . و سعی کنید بعد از چند کار اول سلیقه  کارفرما دست تان بیاید و مطابق نظر و سلیقه و لحن برند آنها برایشان بنویسید .

علاوه بر این باید در این مورد به کارفرماها هم کمی حق بدهیم . چون من خودم بارها شاهد بودم که فریلنسرهای زیادی به علت اینکه هیچ تعهدی کاری و اخلاقی ندارند یک کار را با کمی تغیییرات به مشتریان مختلف می دهند و یا در 300 کلمه ای که می نویسند 30 غلط دیکته ای و تایپی دارند .

همین دید منفی ممکن است گسترش یابد و دید کارفرمایان را نسبت به فریلنسرهای تولید محتوا بد کند و باعث شود در ابتدای کار با دید منفی به کار شما نگاه کنند . پس بهترین کار این است که تمام تلاش خود را بکنید که به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام دهید تا دید کارفرما نسبت به شما مثبت شود .

راهنمای جامع تولید محتوای وبلاگ در ۵ قدم با ۱۸ فرمول ساده (۴۱۵۷ کلمه )

4-تاخیر در پروژه و تحویل ندادن  آن در زمان تعیین شده

تاخیر در انجام پروژه به عنوان فریلنسر تولید محتوا

در کار فریلنسری مهمترین چیزی که شما باید رعایت کنید این است که باید خوش قول و آن تایم باشید . برای خوش قول بودن و انجام پروژه ها در مدت زمان تعیین شده باید اصولی را رعایت کنید که مهمترین آن این است که در شروع کار و زمانی که می خواهید مدت زمان انجام پروژه را تعیین کنید واقعی و مطابق مهارت و سرعت واقعی خودتان اینکار را انجام دهید نه برای اینکه کارفرما را در همان لحظه خوشحال کنید یک زمان خیالی برای انجام پروژه تعیین کنید و بعد در بین انجام کار تازه متوجه شوید که هر کاری هم بکنید نمی توانید کار را در زمان تعیین شده تحویل بدهید .

و بدترین مساله ای که اعتبار شما را به عنوان فریلنسر تولید محتوا در نگاه کارفرما کم میکند همین بدقولی و آن تایم نبودن است . و گرفتن پروژه های بیشتر از هر کارفرمایی مشخصا به این مساله بستگی دارد که شما کارهای قبل را با چه کیفیت و در چه زمانی به کارفرما تحویل بدهید .

۶ اصل تولید محتوا ماندگار ( قسمت ۳ ) -داستان انتخاب یک بسکتبالیست!

5– به فکر ساختن یک برند شخصی برای خودتان نباشید

 

برند شخصی
برند شخصی

امروزه با کمی جستجو در سایت های معرفی کننده فریلنسرها یا نگاهی به سایت های کاریابی کاملا واضح است که هزاران نفر فریلنسر تولید محتوا در کمین کار نشسته اند و حتی حاضرند با قیمت های بسیار پایین پروژه ها را بگیرند و با کم ترین کیفیت به کارفرما ارائه بدهند و به همان مقدار پول اندک قانع هستند .

اینکه کار آنها اشتباه است که در جای خود در مورد آن صحبت کردیم ، اما اگر شما می خواهید یک فریلنسر تولید محتوای حرفه ای شوید که به راحتی درآمدهای میلیونی ماهانه داشته باشید لازم است از غیر حرفه ای ها خودتان را جدا و متمایز کنید . و برای اینکار باید به دنبال ساختن برند شخصی خودتان باشید .

برای برند سازی شخصی حتما نباید یک سایت چند ده میلیونی برای خودتان بسازید و یا یک شرکتی تاسیس کنید و نیروهای زیادی استخدام کنید . شما اگر در پی برند سازی شخصی باشید حتی با داشتن یک وبلاگ ساده و یا حتی حضور با کیفیت و حرفه ای در شبکه های اجتماعی می توانید اعتبار خودتان را بالا ببرید و یک برند شخصی داشته باشید .

حتی اگر وبلاگ شخصی هم نخواستید راه اندازی کنید برای داشتن یک نام یا برند معتبر و خوب باید کار با کیفیت انجام دهید و خوب کار کنید . این روزها بهترین نوع بازاریابی در هر کسب و کاری بازاریابی دهان به دهان است . زمانی که شما کار خوبی به یک کارفرما تحویل می دهید علاوه بر اینکه اعتبار برند شخصی تان را افزایش می دهید می توانید درآمدهای بیشتری هم کسب کنید و ثروتمند شوید .

حتی اگر نویسنده افتضاحی هستید با این ۵ راهکار می توانید در تولید محتوا فوق ستاره شوید! ( راهکار ۱ و ۳ را حتما امتحان کنید )

6- فقط به نوشتن در حوزه کاری و موضوع خاصی بسنده کنید

نوشتن زیاد به عنوان فریلنسر تولید محتوا

ما که کار تولید محتوا را به صورت فریلنسری شروع می کنیم و تمام ریسک های آن را می پذیریم نباید خودمان را در غل و زنجیر یک برند یا کسب و کار خاص گیر بیاندازیم . این به این معنا نیست که شما از این شاخه به آن شاخه بپرید یا با انواع و اقسام برندها و کسب و کارها کار کنید . بلکه باید به خودتان بگویید که برای موفق شدن در کار تولید محتوا باید هر روز بیشتر از قبل و متنوع تر از قبل بنویسیم . حتی اگر شما پروژه بزرگی را گرفته اید که ماه ها ممکن است طول بکشد باید هر روز خودتان را مجبور کنید که حداقل 1000 کلمه در مورد چیزهایی غیر مرتبط نسبت به کارتان بنویسید . حتی اگر این 1000 کلمه چرت و پرت ترین نوشته دنیا شود ولی بی شک باعث افزایش هنر نویسندگی و مهارت شما و همین طور خلاقیت شما میشود .

علاوه بر این شما باید هر روز 1ساعت را صرف یادگیری و خواندن مقالات متعدد در زمینه تولید محتوا بکنید . در غیر این صورت شاید بعد از 2 -3 ماه کار به عنوان تولید کننده محتوا برای همیشه از بازار تولید کننده های محتوا حذف شوید چون اگر هر روز نخوانید و یاد نگیرید بعد از مدت کوتاهی اصلا حرفی برای گفتن ندارید و تمام نوشته هایتان یکنواخت و کسل کننده و تکراری میشود .

7– احساس رضایت بیش از حد از خودتان و کارتان

احساس رضایت به عنوان فریلنسر تولید محتوا

بسیاری از ما بعد از مدتی کار کردن به صورت فریلنسر و گرفتن چند پیشنهاد خوب مغرور می شویم و هر کاری که به ما پیشنهاد میشود را بدون فکر رد میکنیم و فکر میکنیم این حس خوشبختی تا ابد وجود دارد !

بهتر است در کار فریلنسری هیچ گاه پیشنهادی را بدون فکر و از روی شکم سیری رد نکنیم . همیشه باید برای روز مبادا پروژه هایی یا پیشنهادهایی یا کارفرماهایی که به ما کار بدهند داشته باشیم .

حس رضایت از خود قطعا بسیار خوب است اما در حد معقول و نرمال . اگر به این حس بیش از حد بها بدهیم بدون شک باعث زمین خوردن و عدم موفقیت ما میشود.

8– انجام رفتار های غیر حرفه ای در ارتباط با کارفرما

در تولید محتوا حرفه ای باشید

معمولا در کار فریلنسری بین فریلنسر تولید کننده محتوا و کارفرما تنها شکل ارتباطی که وجود دارد ارتباط اینترنتی است . همه ما می دانیم که ارتباط در اینترنت نیازمند رعایت اصول و قوانین خاصی است و نباید جوری رفتار کنیم که در ذهن کارفرما و در ارتباط از راه دور یک فرد غیر حرفه ای جلوه کنیم . در تمامی مراحل کار باید در حین صحبت کردن حتی به صورت اینترنتی ادب و احترام را رعایت کنیم و در کنار تمامی این موارد با کارفرما یا مشتری کاملا دوستانه و گرم برخورد کنیم و او را جذب اخلاق و رفتار خودمان بکنیم .

 

۱۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام ممنون از مطالب تون

  • با سلام. مطلب مفیدی بود. من هم دچار برخی از این مشکلات شدم چون اولین سالی بود که به صورت دورکاری به تولید محتوا مشغول شدم و بدین ترتیب یک سال کار انجام شد و در اخر فقط هزینه برام موند و سفارش دهنده برای اینکه دستمزد یک سال کارکرد منو نده چه نقشه هایی که نکشید… .
    در اثر تجربه بهم ثابت شد دورکاری قوانین داره. کارفرما باید یا سیستم های مورد نیاز رو تا پایان پروژه تامین میکرد یا هزینه هارو تقبل میکرد. علاوه بر این قوانین دورکاری یه سری هزینه هارو بر عهده کارفرما میزاره. اینارو حتما در قرارداد باید قید کرد تا کارفرما از وضعیت سو استفاده نکنه و… .

  • البته یادمون نره وقتی خودمون در جایگاه کارفرما قرار گرفتیم. بی‌رحم نشیم و نویسنده رو درک کنیم.

  • سلام و درود
    اگر کسی هزینه تولید محتوا را نداد و قرارداد هم نداشتید و ادرس سایت او را هم ندانیم راهی برای مطالبه هست؟

    • سلام . لحظه هاتون سبز و عالی .
      متاسفانه در حال حاضر در مورد تولید محتوا و فریلنسری این مشکلات وجود داره و به خاطر اینکه قوانین و قراردادهای محکم و قابل استنادی وجود نداره و معمولا سفارش ها به صورت غیر مستند و حرفی هست معمولا فریلنسرهای تولید محتوا با این مشکلات مواجه هستند . به نظر من همه تولید کننده های محتوا باید هر چه زودتر به فکر یه چهارچوب و الگوی کاری و قراردادی معتبر و رسمی باید باشن.

  • سلام خانم جعفری … وقت بخیر …
    ممنون از مقاله قشنگ و مفیدی که تولید کردید … مثل همیشه لذت بردم ..
    فقط عنوان مورد سوم رو اصلاح کنید … نوشتید نقدپذیر نباشید که یه ن اضافه تایپ شده … باید میشد نقدپذیر باشید …
    موفق باشید …

  • سلام وقت بخیر
    ضمانت پرداخت حق العمل فریلنسر به عهده ی چه کسی هستش؟
    در سایت های خارجی چطور؟ چه ضمانتی وجود داره که کارفرما حق العمل فریلنسر رو به موقع و تماما پرداخت کنه؟

    • ناتاشا جعفری
      ۱۳۹۸/۰۹/۲۵ ۵:۴۰ ق.ظ

      سلام . لحظه هاتون سبز و شاد . واقعیت اینه حداقل تو ایران و در حال حاضر خصوصا برای فریلنسرها معمولا قرار داد رسمی و ضمانتی برای پرداخت وجود نداره و این وسط تعدادی از کارفرماها سو استفاده میکنن . تنها کاری که میشه کرد این هست که به صورت توافقی پرداخت ها حداقل به صورت هفتگی و برای تعداد محتواهای کمتری باشه خصوصا تو زمان شروع همکاری .

  • روشنک شیرانی
    ۱۳۹۹/۰۴/۰۵ ۴:۵۸ ق.ظ

    سلام وقت بخیر…من به عنوان یه جویای کاری که اشنا به زبان و کامپیوتر هستم ,میخوام در مورد چگونگی ورود به کسب و کار اینترنتی بیشتر بدونم ,ممنون میشم ایمیلی بفرستید یا اینکه تلفنی راهنمایی کنید

  • تو پلتفرم فریلنسری دیجبتال مارکتینگ بومران هم فریلنسرها بیمه میشن هم باهاشون قرار داد بسته میشه

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست