10 روش عنوان نویسی در تولید محتوا به روش تار عنکبوتی ( روش 3 و 4 را حتما انجام دهید )

  1. خانه
  2. بازاریابی محتوا
  3. 10 روش عنوان نویسی در تولید محتوا به روش تار عنکبوتی ( روش 3 و 4 را حتما انجام دهید )

عنوان نویسی طبق اصول سئو یا عنوانِ کلیک خور ؟

به نظر شما این روزها کدام یک از این عنوان ها می توانند برنده شوند و درنهایت منجر به ترافیک بیشتر و افزایش مشترک یا افزایش فروش محصولات و خدمات سایت ها شوند ؟

واقعیت این است که بین این دو در فضای آنلاین سالهاست که جنگ تنگاتنگ و سختی برقرار است . اما این روزها با کمی هوشمندی می توانید کاری کنید که برنده اصلی این جنگ شما باشید و در نهایت ترافیک و بازدید کننده بیشتری را به سایت خودتان هدایت کنید و بگذارید متخصصان سئو همچنان درگیر این جنگ بی سرانجام باشند .

همه ما می دانیم که هدف اصلی گوگل فقط و فقط یک چیز است : هدایت کاربر به سمتی که دقیقا هدف اش بوده است و راضی نگه داشتن کاربر از خودش

جنگ بین عنوان نویسی سئو شده و کلیک خور

مشخصا وقتی که شما با تولید محتوای خوب و با کیفیت کاربر را راضی نگه دارید ، موتور جستجوی گوگل را هم راضی کرده اید و او هم شما را در رتبه های بالاتر میگذارد تا کاربر بیشتری را به سمت سایت شما هدایت کند .

اما اگر شما تیترهایی بنویسید که مطلقا مورد پسند موتور جستجو باشد یا به عبارتی سئو محض باشد قطعا یا هیچ کاربری روی لینک عنوان شما کلیک نمیکند یا اگر هم کلیک کند با دیدن یک محتوای تبلیغاتی محض و به دردنخور انقدر زود سایت شما را ترک میکند که گوگل هم مشخصا این را متوجه میشود و دیگر به شما اطمینان نمیکند.

خب پس چگونه محتوایی تولید کنیم و عنوان نویسی کنیم که هم مورد علاقه موتورهای جستجو باشد و هم کاربران ؟

قبل از هر چیزی لازم است بدانیم که موتورهای جستجو و کاربران هر محتوایی را چگونه ارزیابی میکنند ؟

 

 

هدف کاربرها در جستجو و رتبه بندی گوگل

قطعا برای هر سایتی که محتوا تولید میکند رعایت قوانین سئو در حد معقول و حرفه ای امری کاملا ضروری است و به هیچ وجه نمی توانیم قوانین اصلی سئو را نادیده بگیریم و بگوییم برای رضایت مخاطب فقط محتوایی تولید میکنیم که مورد پسند مخاطب باشد .

در تولید محتوا این روزها کسی موفق است که بتواند محتوایی تولید کند که بتواند هم محتوای جذاب و مخاطب پسند باشد و هم از لحاظ سئو مورد قبول باشد .

ماجرای رستوران بد و عنوان نویسی در تولید محتوا

و برعکس این موضوع هم بسیار بدتر است . یعنی اگر شما فقط با فاکتورهای سئو عنوان نویسی کنید و یا کل محتوای مقالات سایت یا وبلاگ تان را بر اساس  فاکتورهای سئو پیش ببرید ، دقیقا مانند رستورانی می مانید با تبلیغات فراوان و ورودی چشم گیر که مشتری را به داخل رستوران میفرستد اما انقدر فضای داخل رستوران بد و غذاها بدطعم و افتضاح هستند که مشتری فقط دوست دارد همه غذا را بیرون تف کند و دیگر حتی از اطراف آن رستوران هم رد نشود !

یک سری آموزش صوتی در مورد عنوان نویسی جذاب :

Search intent  یا قصد کاربر در جستجو

زمانی که فردی در گوگل یک عبارت کلیدی را جستجو میکند دنبال این 4 هدف است :

  • برای کسب اطلاعات : کاربر با جستجوی یک کلمه کلیدی می خواهد در مورد یک موضوع خاص بیشتر بداند
  • برای پیدا کردن یک کسب و کار : کاربر با جستجوی یک کلمه کلیدی می خواهد همه برندها و شرکت هایی که حول و حوش این موضوع خدمات یا محصولاتی دارند را پیدا کند
  • برای خرید یک محصول : کاربر با جستجوی نام محصول مورد نظر می خواهد دقیقا فروشگاه های اینترنتی و یا حتی فیزیکی را پیدا کند که این محصول مورد نظر را می فروشند .
  • برای مقایسه : کاربر با جستجوی دو عبارت یا دو محصول می خواهد آنها را با هم مقایسه کند

 

هدف کاربر در عنوان نویسی در تولید محتوا

با کمی دقت در مورد اهداف کاربر مشخص میشود که اتفاقا اهداف کاربر و اهداف موتورهای جستجو دقیقا یکی است . چون موتورهای جستجو مثل گوگل هم هدفی جز این ندارند که کاربر به هدف اش برسد که یکی از موارد بالا است .

قطعا برای اینکه بتوانید در عنوان نویسی در تولید محتوا این اهداف مخاطب را پوشش بدهید باید بروید در مغر مخاطب و سوالات او را پیش بینی کنید و هدف او را تامین کنید .

و باید بگوییم که عنوان نویسی در تولید محتوا به صورت کاملا هوشمندانه خود را اینجا نمایان میکند و کاملا مشخص میشود که اتفاقا سئو و کلیک خور بودن عنوان نویسی، در جنگ با یکدیگر نیستند و اتفاقا در کنار همدیگر هستند .

روش های عنوان نویسی در تولید محتوا با ترکیب دو ویژگی کلیک خور و سئو شده

1 # کلمه کلیدی راحتما در عنوان بگذارید

برای این مورد فقط کافی است سری به سایت های نتایج 1 تا 10 گوگل در هر جستجویی بزنید . مثلا ما اینجا به سراغ بازاریابی محتوا رفتیم .

جستجو در گوکل برای بازاریابی محتوا
ج

نتایج را کمی اسکرول کنید . میبینید که در همه عنوان ها کلمه کلیدی ” بازاریابی محتوا “ را می بینید.

پس پیشنهاد ما این است که حتما کلمه کلیدی را در عنوان بگذارید و سعی کنید در ابتدا و نزدیک به ابتدای عنوان باشد .

اما گوگل نسبت به سالهای پیش قطعا بسیار با هوش تر شده است . مثلا اگر کلمه آموزش محتوا نویسی را جستجو کنیم اگر در عنوان یک محتوای عالی « آموزش تولید محتوا » هم باشد در نتایج اول گوگل می آید . پس کلمات کلیدی مشابه هم می توانند در اولویت بعدی در عنوان نویسی در تولید محتوا استفاده شوند و علاوه بر آن اضافه کردن حروف اضافه ای مانند « و » یا « از » و… هم در بین کلمات، تاثیر منفی در سئو و رتبه بندی ندارد و اتفاقا یک زمان هایی باعث راهنمایی بهتر مخاطب میشود .

2 # از عنوان های خاص ، شگفت انگیز و شوکه کننده در عنوان نویسی استفاده کنید

یکی از راه هایی که می توان دو هدف عنوان نویسی سئو شده و کلیک خور را در کنار هم دنبال کرد اضافه کردن کلمات هیجان برانگیز و کنجکاو کننده در عنوان نویسی است .

عنوان نویسی عجیب در تولید محتوا

مثلا کلماتی مانند «شگفت انگیز » ، « عجیب » ، « تکان دهنده » و…

احتیاط : یک نکته بسیار مهم این است که فقط به دروغ در عنوان از همچین کلماتی استفاده نکنید ، بلکه در محتوای ارائه شده در متن مقاله هم همین مساله شگفت انگیزی یا عجیب و غریبی وجود داشته باشد .

مثلا بین سایت های خارجی سایت  BuzzFeed جزو سایت هایی است که از این نوع عنوان ها به وفور استفاده میکند و می توانید به عنوان الگو از آنها کمک بگیرید .

اگر دقت کنید سایت های خبری هم از این ترفند کلیک خور بودن و استفاده از این نوع کلمات خاص به میزان زیادی استفاده میکنند و معمولا هم مخاطب نمی تواند در مقابل این نوع عنوان ها مقاومت زیادی بکند .

وقتی ترافیک طبیعی به سمت سایت تان هدایت کنید ، حالا زمانی است که می توانید برند سازی کنید ، محصولات تان را بفروشید ، برای خدمات تان مشترک بگیرید و …

3 # حتما از یک عدد در عنوان نویسی در تولید محتوا استفاده کنید

این عدد و ارقام می تواند یک مبلغ باشد یا یک آمار یا عدد سال یا درصد یا هر چیز دیگری . مهم این است که از یک عدد در عنوان استفاده کنید .

مثلا ما هم در رایتینا در عنوان نویسی این مقالات از این تکنیک استفاده کردیم :

چگونه با ۳ ترفند تولید محتوا، در یک روز میزان بازدید پست ها در لینکدین LinkedIn را ۲۴ برابر کنیم ؟

معرفی ۹ سایت و ابزار رایگان برای تولید محتوای ویدئویی و GIF در بازاریابی محتوا

۲۹ عادت یک تولید کننده محتوا سالم ، پولدار و شاد (چگونه در طول ۶۶ روز یک رفتار را تبدیل به عادت کنید )

معرفی ۵۲ وب سایت عالی برای توسعه مهارت نویسندگی و تولید محتوا

۱۱ نکته ساده اما مهم که همه برندهای موفق در تولید محتوای توییتر به کار می گیرند ( این راهکارها ۱۰۰% جواب میدهند )

4 # یک عنوان نویسی بحث برانگیز و چالشی در تولید محتوا داشته باشید

البته حواس مان باشد که برای کسب و کارها و در دنیای آنلاین همیشه بحث و جدل بین مخاطب ها و یا نویسنده و.. خوب نیست و ممکن است اتفاقا گاهی آسیب رسان هم باشد و اعتبار برند را زیر سوال ببرد . اما گاهی به عنوان نمکِ تولید محتوا و کمی چالش برانگیز شدن محتوا لازم است تا مخاطب را جذب کند .

پینوکیو و عنوان نویسی در تولید محتوا

مثلا به این عنوان فرضی دقت کنید : همه بازاریابان دروغگو هستند!

مشخصا اگر مقاله ای با این عنوان بنویسید مطمئن باشید کمتر کسی را می توان پیدا کرد که روی این عنوان کلیک نکند و کمتر بازاریابی را می توانیم پیدا کنیم که این مقاله را باز نکند که چند تا فحش نثار شما نکند .

بنابراین قدم اول و اصلی در عنوانی که هدفش جذب مخاطب و کلیک بوده است را خوب و حرفه ای برداشته اید اما باید حواستان باشد که در زمان محتوا نویسی برای این عنوان بتوانید دل بازاریابان و همه مخاطب هایی که روی عنوان کلیک کرده اند را به دست بیاورید و با دلیل و منطق، یک مقاله ، پادکست یا ویدئوی عالی به آنها ارائه بدهید .

5 # جمع آوری لیستی از ترفندها و راهکارها و عنوان نویسی

لیست ها نه تنها برای کلیک خور بودن عنوان ها بلکه برای تجربه خوب کاربر هم بسیار عالی هستند . برای نتیجه بهتر فقط کافی است یک صفت خاص و توصیفی را هم برای لیست تان در عنوان بیاورید مثلا :

5 ترفند ساده برای …

10 راه احمقانه برای …

31 راهکار جادویی …

و بهترین راه هم ترکیب این راهکارا با هم است . مثلا این دو عنوان را در ذهن تان با هم مقایسه کنید :

  • 7 راه اثبات شده برای افزایش ترافیک وبلاگ به میزان 206 %
  • 7 راه اثبات شده برای افزایش ترافیک وبلاگ

مطمئنا کمتر کسی است که بگوید عنوان دومین مقاله برای او جذاب تر است !

6 # الگو گرفتن از تبلیغات قدیمی و رسانه ای

مشخصا یکی از اهداف اصلی تبلیغات چه در فضای بیلبورد و رسانه ها و چه در فضای آنلاین جلب توجه مخاطب و تشویق او به خواندن محتواست . درست است که این روزها تبلیغ نویسی برندها در اغلب مواقع به صورت کاملا غیر حرفه ای انجام میشود اما با گشت و گذار بین تبلیغات امروزی و حتی بهتر از آن تبلیغات کمی قدیمی تر می توانید ایده های خیلی خوبی بدست بیاورید .

عنوان نویسی در تولید محتوا برای تبلیغات

7 # یک قسمت از مقاله را با یک عنوان کوتاه برای مخاطب افشا کنید

یکی از بهترین راه ها برای عنوان نویسی کلیک خور در فضای آنلاین و یا حتی تبلیغات ، افشاگری قسمت بسیار جذاب از مقاله در عنوان مقاله است .

مثلا این عنوان ها را به عنوان نمونه ببینید :

20 دلیل اینکه چرا سیاست مداران باید دروغ بگویند ( شماره 18 واقعا خنده دار است )

32 ترفند برای اینکه یک مدیر خوب باشید ( شماره 28 را حتما انجام دهید )

7 روش برای موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی ( شماره 6 را اصلا فراموش نکنید )

در این مورد هم کمتر فردی را می توانید پیدا کنید که در حالت طبیعی روی این عنوان ها کلیک نکند و کنجکاو نشود که گزینه هایی که توصیه شده است را ببیند .

8 # حتما از عبارت و کلماتی در عنوان نویسی استفاده کنید که مفهوم  ” دلیل ”  در خود داشته باشد

شاید باور نکنید ولی همه ما حتی در فضاهای سرگرمی و شبکه های اجتماعی هم دنبال ” دلیل ” برای انجام هر کاری هستیم .

ما کمتر می خواهیم بدانیم چه چیزی اتفاق افتاده است . بیشتر می خواهیم بدانیم چرا اتفاق افتاده است .

پس می توانیم با اضافه کردن عبارت هایی مثل « چرا » ، « دلیل » و… به اضافه کردن عنوان محتوا علت را نشان دهیم

9 # از نام افراد مشهور و معروف در زمینه کاری تان در عنوان نویسی استفاده کنید

یکی از بهترین راه های جذب مخاطب در عنوان نویسی استفاده از نام اساتید ، متخصصان و افراد مشهور در زمینه موضوعی است که در حال تولید محتوا برای آن هستید . مثلا اگر شما می خواهید در زمینه مدیریت زمان محتوایی بنویسید چرا نباید از نام « برایان تریسی » در عنوان مقاله استفاده کنید .

برایان تریسی و عنوان نویسی در تولید محتوا

مثلا ما در رایتینا در این مقاله از این تکنیک استفاده کردیم :

۵ راه تضمینی در بهبود مهارت مدیریت زمان در تولید محتوا ( الهام گرفته شده از تکنیک های برایان تریسی)

البته این فقط تکنیک نیست و به صورت کاملا صادقانه هم در مقاله از تکنیک های مدیریت زمان برایان تریسی الهام گرفتیم . در به کار گیری همه تکنیک ها باید در درجه اول با مخاطب خود صادق باشید .

10 # برای هر مقاله 2 عنوان بنویسید

اگر شما محتوای خود را در یک سایت وردپرسی آپلود میکنید و افزونه Yoast دارید می توانید استفاده بسیاری از این افزونه بکنید . زمانی که گیر میکنید بین دو عنوان سئو شده و کلیک خور و در شک هستید که کدام یک را انتخاب کنید می توانید این ترفند را به کار بگیرید .

 

عنوان نویسی در تولید محتوا در سایت وردپرسی

 

در عنوان H1  مقاله یک عنوان بگذارید و در قسمت عنوان سئو مقاله که در موتورهای جستجو نمایش داده میشود هم می توانید عنوان دوم مقاله را بگذارید .

 

عنوان سئو در سایت وردپرسی

 

این چه مزیتی دارد ؟ شما در این حالت دو عنوان برای یک مقاله دارید . یکی عنوان سئو شده و دیگری عنوان کلیک خور. به این شکل موتورهای جستجو عنوان سئو شده شما را می بینند و مخاطبان عنوان کلیک خور را .

تمرین : شما برای عنوان نویسی ترکیبی سئو شده و کلیک خور چه مواردی را پیشنهاد میکنید ؟

 

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۲۴ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • مورد آخر را درست متوجه نشدم ! هر دو عنوان را مخاطب می بیند … کدوم عنوان را موتور جستجو برای سئو می بیند؟ لطفا یک نسخه از جواب را برای من ایمیل کنید

    • سلام . لحظاتتون سبز و پر از آرامش
      پاسخ این سوال به ایمیل تون ارسال شد .
      شاد ، پیروز و پاینده باشید

      • سلام
        امکانش هست سوال ایشون رو پاسخش را برای منم بفرستید ممنون میشم
        کدوم عنوان دیده میشود در سِئو و اینکه کلمه کلیدی در عنوان ۱ حتما باید قرار بگیرد یا در عنوان ۲ هم می شود آیا یکسان تاثیر می گذارند؟

        • ناتاشا جعفری
          ۱۳۹۹/۰۶/۱۵ ۲:۴۹ ق.ظ

          سلام . لحظه هاتون سبز و شاد
          عنوانی که توی گوگل دیده میشه همون عنوان سئو هست یعنی اون عنوانی که ما تو قسمت ویرایشگر YOAST مینویسیم
          حالا اغلب موقع ها این عنوان و عنوانی که تو خود سایت نشون داده میشه رو یکی انتخاب میکنیم ولی بعضی وقت ها که میخوایم عنوان سئو گوگل پسند تر باشه و عنوان سایت مخاطب پسند تر این دو تا رو متفاوت میکنیم. کلمه کلیدی تو عنوان سئو حتما باید باشه

  • پست های شما خیلی جالب و کاربردیه و مشخصه که زحمت زیادی براشون کشیده شده. آرزوی موفقیت دارم براتون

  • آیا ذکر منبع در هر متن خوبه واسه سئو؟
    اگه خوبه بهتره از لینک فالو استفاده شه یا نوفالو؟ چرا؟
    ممنون

    • سلام . لحظه هاتون سبز . یکی از فاکتورهای تاثیر گذار توی سئو این روزها قطعا لینک ها خارجی هست . لینک های خارجی هم به سئو کمک میکنن و هم به مخاطب پسند بودن و اعتبار بیشتر مقالات . اگر دیده باشید ما هم توی رایتینا توی هر مقاله در صورت نیاز به منابع مختلف و تحقیق های زیادی لینک میدیم . و در صورت اطمینان به اعتبار منبعی که استفاده میکنید قطعا بهتر هست در حال پیش فرض لینک ها فالو باشن

  • سلام
    روزهاتون شادو تک تک لحظات زندگیتون سرشار از موفقیت وارامش
    مدتی است باشما همراه شده ام و به این همراهی می بالم.
    مطالب ارزنده شما رو مطالعه میکنم ،پیگیرموضوعات جدید هستم ، اما
    هنوز جسارت آغازراپیدانکرده ام.
    امیدوارم به زودی وباهمیاری شما از تولیدکنندگان برترمحتواباشم

    • سلام . لحظه هاتون سبز و عالی و پر از خبرهای خوب .
      از حمایت و انرژی مثبت شما بسیار بسیار سپاسگزاریم و امیدورایم که با تلاش بیشتر بتونیم براتون مفیدتر باشیم و با همراهی هم کاری کنیم که هر چه زودتر به یکی از ستارگان تولید محتوا تبدیل بشید 🙂
      شاد ، پیروز و پاینده باشید

  • چادر مسافرتی
    ۱۳۹۷/۱۲/۱۹ ۷:۱۵ ب.ظ

    عالی بود

  • بهناز کوثری
    ۱۳۹۸/۰۴/۱۹ ۱۱:۲۹ ق.ظ

    با سلام و ممنون از مقاله زیباتون
    منم مورد آخر رو درست متوجه نشدم. منون میشم یا بیشتر توضیح بدید یا یه توضیحی رو برام ایمیل بفرمایید. البته پیشنهاد می کنم همینجا توضیح بدید که همه استفاده کنند.
    من اینجوری فهمیدم که چیزی که در قسمت “عنوان سئو” می نویسیم رو گوگل در نتایج سرچها نشون میده و چیزی که در قسمت h1 نوشتیم، رو وقتی نشون میده که شما مطلب رو کلیک کنید و داخل سایت تیتر و کل مقاله رو ببینید. اونجا به یه تیتر دیگه مواجه میشید. درسته؟

    • ناتاشا جعفری
      ۱۳۹۸/۰۴/۲۰ ۹:۵۸ ب.ظ

      لحظاتتون سبز و پر از آرامش

      اگر با سایت وردپرسی کار میکنید ما در قسمت نوشتن یا افزودن مقاله دو عنوان داریم ، یکی توی قسمت بالای مقاله که این عنوانی هست که برای مقاله توی خود سایت یا وبلاگ نشون داده میشه ، یه قسمت هم در قسمت Yoast seo
      که شما میتونید این قسمت رو کوتاه تر و سئو شده با کلمه کلیدی خاص برای موتورهای جستجو بنویسید
      این قسمت دقیقا همونی هست که کاربر با جستجو در گوگل میتونه ببینه
      البته قطعا دلیلی نداره برای همه مقالات این ۲ نوع عنوان متفاوت باشه و میتونه یکی باشه .
      باز هم اگر نامفهوم بود و سوالی بود در خدمت هستم

  • با عرض درود بی کران خدمت خانم جعفری فعال و پر انرژی و دست مریزاد به نحوه مدیریت سایت ،اگر میشه یک مطلب راجع به ثبت قانونی مقاله یا کتاب(کپی رایت در ایران مثلا!!) کار کنید یا اینکه یک راهنمایی کاربردی رو به ایمیلم ارسال کنید .
    جا داره از زحمات شما واسه تهیه اموزش های گران بها که قطعا نتیجه تجربه ، آزمون و خطا و هزینه کردن زمان است ،سپاس ویژه ه ای داشته باشم.
    شاد و‌ پاینده باشید?

    • ناتاشا جعفری
      ۱۳۹۸/۰۵/۱۵ ۴:۳۱ ق.ظ

      سلام . لحظه هاتون سبز و شاد
      از لطف و محبت شما بسیار سپاسگزارم
      بله حتما موضوعی که فرمودید رو توی تقویم محتوایی مون ثبت میکنیم که راجع بهش بنویسیم . در حال حاضر محتوای آماده ای در این زمینه نداریم که براتون ارسال کنیم متاسفانه ولی حتما در موردش تو رایتینا حرف میزنیم .
      پیروز و پاینده باشید

  • سلام من تازه کار محتوانویسی رو شروع کردم . سوالی که دارم اینه برای یک سایت اطلاعاتی سنگ های قیمتی چطور میتونم بدون کپی محتوانویسی رو انجام بدم؟ مثلا سنگ یشم هر اطلاعاتی از رو بنویسم توی بقیه سایتها اومده. همینطور بقیه سنگها

    • ناتاشا جعفری
      ۱۳۹۸/۱۰/۲۵ ۶:۱۵ ق.ظ

      سلام . لحظه هاتون سبز و شاد .
      خب به نظر من مثلا میتونید از تکنیک قصه گویی استفاده کنید و برای هر سنگ یه داستان یا زندگینامه بنویسید. درسته همون اطلاعات رو به مخاطب میدید اما به شکل خیلی جذاب تر و قابل هضم تر برای مخاطب .

  • عالی بود ممنون از سایت خوبتون

  • با سلام وارادت

    واقعآ محتوایتان پرمحتوا ، غنی و پرمغز بود. بسیار به آموخته هایمان افزود.پاینده و سرسبز باشید.

  • سلام و درود
    چه مطالب ارزنده ای بسیار عالی بودن.
    ممنون

  • مورد آخر را متوجه نشدم. فرق این دو عنوان از هم چیه؟ کدام عنوان رو موتور جست و جو می بینه و کدوم یکی را مردم!

  • ممنون من این ها رو بلد بودم ولی مورد ۶ ۷ برام جذاب بود چون با مثال نوشته بودین به هر حال استفاده کردم ممنون

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

10 روش عنوان نویسی در تولید محتوا به روش تار عنکبوتی ( روش 3 و 4 را حتما انجام دهید )

عنوان نویسی طبق اصول سئو یا عنوانِ کلیک خور ؟

به نظر شما این روزها کدام یک از این عنوان ها می توانند برنده شوند و درنهایت منجر به ترافیک بیشتر و افزایش مشترک یا افزایش فروش محصولات و خدمات سایت ها شوند ؟

واقعیت این است که بین این دو در فضای آنلاین سالهاست که جنگ تنگاتنگ و سختی برقرار است . اما این روزها با کمی هوشمندی می توانید کاری کنید که برنده اصلی این جنگ شما باشید و در نهایت ترافیک و بازدید کننده بیشتری را به سایت خودتان هدایت کنید و بگذارید متخصصان سئو همچنان درگیر این جنگ بی سرانجام باشند .

همه ما می دانیم که هدف اصلی گوگل فقط و فقط یک چیز است : هدایت کاربر به سمتی که دقیقا هدف اش بوده است و راضی نگه داشتن کاربر از خودش

جنگ بین عنوان نویسی سئو شده و کلیک خور

مشخصا وقتی که شما با تولید محتوای خوب و با کیفیت کاربر را راضی نگه دارید ، موتور جستجوی گوگل را هم راضی کرده اید و او هم شما را در رتبه های بالاتر میگذارد تا کاربر بیشتری را به سمت سایت شما هدایت کند .

اما اگر شما تیترهایی بنویسید که مطلقا مورد پسند موتور جستجو باشد یا به عبارتی سئو محض باشد قطعا یا هیچ کاربری روی لینک عنوان شما کلیک نمیکند یا اگر هم کلیک کند با دیدن یک محتوای تبلیغاتی محض و به دردنخور انقدر زود سایت شما را ترک میکند که گوگل هم مشخصا این را متوجه میشود و دیگر به شما اطمینان نمیکند.

خب پس چگونه محتوایی تولید کنیم و عنوان نویسی کنیم که هم مورد علاقه موتورهای جستجو باشد و هم کاربران ؟

قبل از هر چیزی لازم است بدانیم که موتورهای جستجو و کاربران هر محتوایی را چگونه ارزیابی میکنند ؟

 

 

هدف کاربرها در جستجو و رتبه بندی گوگل

قطعا برای هر سایتی که محتوا تولید میکند رعایت قوانین سئو در حد معقول و حرفه ای امری کاملا ضروری است و به هیچ وجه نمی توانیم قوانین اصلی سئو را نادیده بگیریم و بگوییم برای رضایت مخاطب فقط محتوایی تولید میکنیم که مورد پسند مخاطب باشد .

در تولید محتوا این روزها کسی موفق است که بتواند محتوایی تولید کند که بتواند هم محتوای جذاب و مخاطب پسند باشد و هم از لحاظ سئو مورد قبول باشد .

ماجرای رستوران بد و عنوان نویسی در تولید محتوا

و برعکس این موضوع هم بسیار بدتر است . یعنی اگر شما فقط با فاکتورهای سئو عنوان نویسی کنید و یا کل محتوای مقالات سایت یا وبلاگ تان را بر اساس  فاکتورهای سئو پیش ببرید ، دقیقا مانند رستورانی می مانید با تبلیغات فراوان و ورودی چشم گیر که مشتری را به داخل رستوران میفرستد اما انقدر فضای داخل رستوران بد و غذاها بدطعم و افتضاح هستند که مشتری فقط دوست دارد همه غذا را بیرون تف کند و دیگر حتی از اطراف آن رستوران هم رد نشود !

یک سری آموزش صوتی در مورد عنوان نویسی جذاب :

Search intent  یا قصد کاربر در جستجو

زمانی که فردی در گوگل یک عبارت کلیدی را جستجو میکند دنبال این 4 هدف است :

  • برای کسب اطلاعات : کاربر با جستجوی یک کلمه کلیدی می خواهد در مورد یک موضوع خاص بیشتر بداند
  • برای پیدا کردن یک کسب و کار : کاربر با جستجوی یک کلمه کلیدی می خواهد همه برندها و شرکت هایی که حول و حوش این موضوع خدمات یا محصولاتی دارند را پیدا کند
  • برای خرید یک محصول : کاربر با جستجوی نام محصول مورد نظر می خواهد دقیقا فروشگاه های اینترنتی و یا حتی فیزیکی را پیدا کند که این محصول مورد نظر را می فروشند .
  • برای مقایسه : کاربر با جستجوی دو عبارت یا دو محصول می خواهد آنها را با هم مقایسه کند

 

هدف کاربر در عنوان نویسی در تولید محتوا

با کمی دقت در مورد اهداف کاربر مشخص میشود که اتفاقا اهداف کاربر و اهداف موتورهای جستجو دقیقا یکی است . چون موتورهای جستجو مثل گوگل هم هدفی جز این ندارند که کاربر به هدف اش برسد که یکی از موارد بالا است .

قطعا برای اینکه بتوانید در عنوان نویسی در تولید محتوا این اهداف مخاطب را پوشش بدهید باید بروید در مغر مخاطب و سوالات او را پیش بینی کنید و هدف او را تامین کنید .

و باید بگوییم که عنوان نویسی در تولید محتوا به صورت کاملا هوشمندانه خود را اینجا نمایان میکند و کاملا مشخص میشود که اتفاقا سئو و کلیک خور بودن عنوان نویسی، در جنگ با یکدیگر نیستند و اتفاقا در کنار همدیگر هستند .

روش های عنوان نویسی در تولید محتوا با ترکیب دو ویژگی کلیک خور و سئو شده

1 # کلمه کلیدی راحتما در عنوان بگذارید

برای این مورد فقط کافی است سری به سایت های نتایج 1 تا 10 گوگل در هر جستجویی بزنید . مثلا ما اینجا به سراغ بازاریابی محتوا رفتیم .

جستجو در گوکل برای بازاریابی محتوا
ج

نتایج را کمی اسکرول کنید . میبینید که در همه عنوان ها کلمه کلیدی ” بازاریابی محتوا “ را می بینید.

پس پیشنهاد ما این است که حتما کلمه کلیدی را در عنوان بگذارید و سعی کنید در ابتدا و نزدیک به ابتدای عنوان باشد .

اما گوگل نسبت به سالهای پیش قطعا بسیار با هوش تر شده است . مثلا اگر کلمه آموزش محتوا نویسی را جستجو کنیم اگر در عنوان یک محتوای عالی « آموزش تولید محتوا » هم باشد در نتایج اول گوگل می آید . پس کلمات کلیدی مشابه هم می توانند در اولویت بعدی در عنوان نویسی در تولید محتوا استفاده شوند و علاوه بر آن اضافه کردن حروف اضافه ای مانند « و » یا « از » و… هم در بین کلمات، تاثیر منفی در سئو و رتبه بندی ندارد و اتفاقا یک زمان هایی باعث راهنمایی بهتر مخاطب میشود .

2 # از عنوان های خاص ، شگفت انگیز و شوکه کننده در عنوان نویسی استفاده کنید

یکی از راه هایی که می توان دو هدف عنوان نویسی سئو شده و کلیک خور را در کنار هم دنبال کرد اضافه کردن کلمات هیجان برانگیز و کنجکاو کننده در عنوان نویسی است .

عنوان نویسی عجیب در تولید محتوا

مثلا کلماتی مانند «شگفت انگیز » ، « عجیب » ، « تکان دهنده » و…

احتیاط : یک نکته بسیار مهم این است که فقط به دروغ در عنوان از همچین کلماتی استفاده نکنید ، بلکه در محتوای ارائه شده در متن مقاله هم همین مساله شگفت انگیزی یا عجیب و غریبی وجود داشته باشد .

مثلا بین سایت های خارجی سایت  BuzzFeed جزو سایت هایی است که از این نوع عنوان ها به وفور استفاده میکند و می توانید به عنوان الگو از آنها کمک بگیرید .

اگر دقت کنید سایت های خبری هم از این ترفند کلیک خور بودن و استفاده از این نوع کلمات خاص به میزان زیادی استفاده میکنند و معمولا هم مخاطب نمی تواند در مقابل این نوع عنوان ها مقاومت زیادی بکند .

وقتی ترافیک طبیعی به سمت سایت تان هدایت کنید ، حالا زمانی است که می توانید برند سازی کنید ، محصولات تان را بفروشید ، برای خدمات تان مشترک بگیرید و …

3 # حتما از یک عدد در عنوان نویسی در تولید محتوا استفاده کنید

این عدد و ارقام می تواند یک مبلغ باشد یا یک آمار یا عدد سال یا درصد یا هر چیز دیگری . مهم این است که از یک عدد در عنوان استفاده کنید .

مثلا ما هم در رایتینا در عنوان نویسی این مقالات از این تکنیک استفاده کردیم :

چگونه با ۳ ترفند تولید محتوا، در یک روز میزان بازدید پست ها در لینکدین LinkedIn را ۲۴ برابر کنیم ؟

معرفی ۹ سایت و ابزار رایگان برای تولید محتوای ویدئویی و GIF در بازاریابی محتوا

۲۹ عادت یک تولید کننده محتوا سالم ، پولدار و شاد (چگونه در طول ۶۶ روز یک رفتار را تبدیل به عادت کنید )

معرفی ۵۲ وب سایت عالی برای توسعه مهارت نویسندگی و تولید محتوا

۱۱ نکته ساده اما مهم که همه برندهای موفق در تولید محتوای توییتر به کار می گیرند ( این راهکارها ۱۰۰% جواب میدهند )

4 # یک عنوان نویسی بحث برانگیز و چالشی در تولید محتوا داشته باشید

البته حواس مان باشد که برای کسب و کارها و در دنیای آنلاین همیشه بحث و جدل بین مخاطب ها و یا نویسنده و.. خوب نیست و ممکن است اتفاقا گاهی آسیب رسان هم باشد و اعتبار برند را زیر سوال ببرد . اما گاهی به عنوان نمکِ تولید محتوا و کمی چالش برانگیز شدن محتوا لازم است تا مخاطب را جذب کند .

پینوکیو و عنوان نویسی در تولید محتوا

مثلا به این عنوان فرضی دقت کنید : همه بازاریابان دروغگو هستند!

مشخصا اگر مقاله ای با این عنوان بنویسید مطمئن باشید کمتر کسی را می توان پیدا کرد که روی این عنوان کلیک نکند و کمتر بازاریابی را می توانیم پیدا کنیم که این مقاله را باز نکند که چند تا فحش نثار شما نکند .

بنابراین قدم اول و اصلی در عنوانی که هدفش جذب مخاطب و کلیک بوده است را خوب و حرفه ای برداشته اید اما باید حواستان باشد که در زمان محتوا نویسی برای این عنوان بتوانید دل بازاریابان و همه مخاطب هایی که روی عنوان کلیک کرده اند را به دست بیاورید و با دلیل و منطق، یک مقاله ، پادکست یا ویدئوی عالی به آنها ارائه بدهید .

5 # جمع آوری لیستی از ترفندها و راهکارها و عنوان نویسی

لیست ها نه تنها برای کلیک خور بودن عنوان ها بلکه برای تجربه خوب کاربر هم بسیار عالی هستند . برای نتیجه بهتر فقط کافی است یک صفت خاص و توصیفی را هم برای لیست تان در عنوان بیاورید مثلا :

5 ترفند ساده برای …

10 راه احمقانه برای …

31 راهکار جادویی …

و بهترین راه هم ترکیب این راهکارا با هم است . مثلا این دو عنوان را در ذهن تان با هم مقایسه کنید :

  • 7 راه اثبات شده برای افزایش ترافیک وبلاگ به میزان 206 %
  • 7 راه اثبات شده برای افزایش ترافیک وبلاگ

مطمئنا کمتر کسی است که بگوید عنوان دومین مقاله برای او جذاب تر است !

6 # الگو گرفتن از تبلیغات قدیمی و رسانه ای

مشخصا یکی از اهداف اصلی تبلیغات چه در فضای بیلبورد و رسانه ها و چه در فضای آنلاین جلب توجه مخاطب و تشویق او به خواندن محتواست . درست است که این روزها تبلیغ نویسی برندها در اغلب مواقع به صورت کاملا غیر حرفه ای انجام میشود اما با گشت و گذار بین تبلیغات امروزی و حتی بهتر از آن تبلیغات کمی قدیمی تر می توانید ایده های خیلی خوبی بدست بیاورید .

عنوان نویسی در تولید محتوا برای تبلیغات

7 # یک قسمت از مقاله را با یک عنوان کوتاه برای مخاطب افشا کنید

یکی از بهترین راه ها برای عنوان نویسی کلیک خور در فضای آنلاین و یا حتی تبلیغات ، افشاگری قسمت بسیار جذاب از مقاله در عنوان مقاله است .

مثلا این عنوان ها را به عنوان نمونه ببینید :

20 دلیل اینکه چرا سیاست مداران باید دروغ بگویند ( شماره 18 واقعا خنده دار است )

32 ترفند برای اینکه یک مدیر خوب باشید ( شماره 28 را حتما انجام دهید )

7 روش برای موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی ( شماره 6 را اصلا فراموش نکنید )

در این مورد هم کمتر فردی را می توانید پیدا کنید که در حالت طبیعی روی این عنوان ها کلیک نکند و کنجکاو نشود که گزینه هایی که توصیه شده است را ببیند .

8 # حتما از عبارت و کلماتی در عنوان نویسی استفاده کنید که مفهوم  ” دلیل ”  در خود داشته باشد

شاید باور نکنید ولی همه ما حتی در فضاهای سرگرمی و شبکه های اجتماعی هم دنبال ” دلیل ” برای انجام هر کاری هستیم .

ما کمتر می خواهیم بدانیم چه چیزی اتفاق افتاده است . بیشتر می خواهیم بدانیم چرا اتفاق افتاده است .

پس می توانیم با اضافه کردن عبارت هایی مثل « چرا » ، « دلیل » و… به اضافه کردن عنوان محتوا علت را نشان دهیم

9 # از نام افراد مشهور و معروف در زمینه کاری تان در عنوان نویسی استفاده کنید

یکی از بهترین راه های جذب مخاطب در عنوان نویسی استفاده از نام اساتید ، متخصصان و افراد مشهور در زمینه موضوعی است که در حال تولید محتوا برای آن هستید . مثلا اگر شما می خواهید در زمینه مدیریت زمان محتوایی بنویسید چرا نباید از نام « برایان تریسی » در عنوان مقاله استفاده کنید .

برایان تریسی و عنوان نویسی در تولید محتوا

مثلا ما در رایتینا در این مقاله از این تکنیک استفاده کردیم :

۵ راه تضمینی در بهبود مهارت مدیریت زمان در تولید محتوا ( الهام گرفته شده از تکنیک های برایان تریسی)

البته این فقط تکنیک نیست و به صورت کاملا صادقانه هم در مقاله از تکنیک های مدیریت زمان برایان تریسی الهام گرفتیم . در به کار گیری همه تکنیک ها باید در درجه اول با مخاطب خود صادق باشید .

10 # برای هر مقاله 2 عنوان بنویسید

اگر شما محتوای خود را در یک سایت وردپرسی آپلود میکنید و افزونه Yoast دارید می توانید استفاده بسیاری از این افزونه بکنید . زمانی که گیر میکنید بین دو عنوان سئو شده و کلیک خور و در شک هستید که کدام یک را انتخاب کنید می توانید این ترفند را به کار بگیرید .

 

عنوان نویسی در تولید محتوا در سایت وردپرسی

 

در عنوان H1  مقاله یک عنوان بگذارید و در قسمت عنوان سئو مقاله که در موتورهای جستجو نمایش داده میشود هم می توانید عنوان دوم مقاله را بگذارید .

 

عنوان سئو در سایت وردپرسی

 

این چه مزیتی دارد ؟ شما در این حالت دو عنوان برای یک مقاله دارید . یکی عنوان سئو شده و دیگری عنوان کلیک خور. به این شکل موتورهای جستجو عنوان سئو شده شما را می بینند و مخاطبان عنوان کلیک خور را .

تمرین : شما برای عنوان نویسی ترکیبی سئو شده و کلیک خور چه مواردی را پیشنهاد میکنید ؟

 

۲۴ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • مورد آخر را درست متوجه نشدم ! هر دو عنوان را مخاطب می بیند … کدوم عنوان را موتور جستجو برای سئو می بیند؟ لطفا یک نسخه از جواب را برای من ایمیل کنید

    • سلام . لحظاتتون سبز و پر از آرامش
      پاسخ این سوال به ایمیل تون ارسال شد .
      شاد ، پیروز و پاینده باشید

      • سلام
        امکانش هست سوال ایشون رو پاسخش را برای منم بفرستید ممنون میشم
        کدوم عنوان دیده میشود در سِئو و اینکه کلمه کلیدی در عنوان ۱ حتما باید قرار بگیرد یا در عنوان ۲ هم می شود آیا یکسان تاثیر می گذارند؟

        • ناتاشا جعفری
          ۱۳۹۹/۰۶/۱۵ ۲:۴۹ ق.ظ

          سلام . لحظه هاتون سبز و شاد
          عنوانی که توی گوگل دیده میشه همون عنوان سئو هست یعنی اون عنوانی که ما تو قسمت ویرایشگر YOAST مینویسیم
          حالا اغلب موقع ها این عنوان و عنوانی که تو خود سایت نشون داده میشه رو یکی انتخاب میکنیم ولی بعضی وقت ها که میخوایم عنوان سئو گوگل پسند تر باشه و عنوان سایت مخاطب پسند تر این دو تا رو متفاوت میکنیم. کلمه کلیدی تو عنوان سئو حتما باید باشه

  • پست های شما خیلی جالب و کاربردیه و مشخصه که زحمت زیادی براشون کشیده شده. آرزوی موفقیت دارم براتون

  • آیا ذکر منبع در هر متن خوبه واسه سئو؟
    اگه خوبه بهتره از لینک فالو استفاده شه یا نوفالو؟ چرا؟
    ممنون

    • سلام . لحظه هاتون سبز . یکی از فاکتورهای تاثیر گذار توی سئو این روزها قطعا لینک ها خارجی هست . لینک های خارجی هم به سئو کمک میکنن و هم به مخاطب پسند بودن و اعتبار بیشتر مقالات . اگر دیده باشید ما هم توی رایتینا توی هر مقاله در صورت نیاز به منابع مختلف و تحقیق های زیادی لینک میدیم . و در صورت اطمینان به اعتبار منبعی که استفاده میکنید قطعا بهتر هست در حال پیش فرض لینک ها فالو باشن

  • سلام
    روزهاتون شادو تک تک لحظات زندگیتون سرشار از موفقیت وارامش
    مدتی است باشما همراه شده ام و به این همراهی می بالم.
    مطالب ارزنده شما رو مطالعه میکنم ،پیگیرموضوعات جدید هستم ، اما
    هنوز جسارت آغازراپیدانکرده ام.
    امیدوارم به زودی وباهمیاری شما از تولیدکنندگان برترمحتواباشم

    • سلام . لحظه هاتون سبز و عالی و پر از خبرهای خوب .
      از حمایت و انرژی مثبت شما بسیار بسیار سپاسگزاریم و امیدورایم که با تلاش بیشتر بتونیم براتون مفیدتر باشیم و با همراهی هم کاری کنیم که هر چه زودتر به یکی از ستارگان تولید محتوا تبدیل بشید 🙂
      شاد ، پیروز و پاینده باشید

  • چادر مسافرتی
    ۱۳۹۷/۱۲/۱۹ ۷:۱۵ ب.ظ

    عالی بود

  • بهناز کوثری
    ۱۳۹۸/۰۴/۱۹ ۱۱:۲۹ ق.ظ

    با سلام و ممنون از مقاله زیباتون
    منم مورد آخر رو درست متوجه نشدم. منون میشم یا بیشتر توضیح بدید یا یه توضیحی رو برام ایمیل بفرمایید. البته پیشنهاد می کنم همینجا توضیح بدید که همه استفاده کنند.
    من اینجوری فهمیدم که چیزی که در قسمت “عنوان سئو” می نویسیم رو گوگل در نتایج سرچها نشون میده و چیزی که در قسمت h1 نوشتیم، رو وقتی نشون میده که شما مطلب رو کلیک کنید و داخل سایت تیتر و کل مقاله رو ببینید. اونجا به یه تیتر دیگه مواجه میشید. درسته؟

    • ناتاشا جعفری
      ۱۳۹۸/۰۴/۲۰ ۹:۵۸ ب.ظ

      لحظاتتون سبز و پر از آرامش

      اگر با سایت وردپرسی کار میکنید ما در قسمت نوشتن یا افزودن مقاله دو عنوان داریم ، یکی توی قسمت بالای مقاله که این عنوانی هست که برای مقاله توی خود سایت یا وبلاگ نشون داده میشه ، یه قسمت هم در قسمت Yoast seo
      که شما میتونید این قسمت رو کوتاه تر و سئو شده با کلمه کلیدی خاص برای موتورهای جستجو بنویسید
      این قسمت دقیقا همونی هست که کاربر با جستجو در گوگل میتونه ببینه
      البته قطعا دلیلی نداره برای همه مقالات این ۲ نوع عنوان متفاوت باشه و میتونه یکی باشه .
      باز هم اگر نامفهوم بود و سوالی بود در خدمت هستم

  • با عرض درود بی کران خدمت خانم جعفری فعال و پر انرژی و دست مریزاد به نحوه مدیریت سایت ،اگر میشه یک مطلب راجع به ثبت قانونی مقاله یا کتاب(کپی رایت در ایران مثلا!!) کار کنید یا اینکه یک راهنمایی کاربردی رو به ایمیلم ارسال کنید .
    جا داره از زحمات شما واسه تهیه اموزش های گران بها که قطعا نتیجه تجربه ، آزمون و خطا و هزینه کردن زمان است ،سپاس ویژه ه ای داشته باشم.
    شاد و‌ پاینده باشید?

    • ناتاشا جعفری
      ۱۳۹۸/۰۵/۱۵ ۴:۳۱ ق.ظ

      سلام . لحظه هاتون سبز و شاد
      از لطف و محبت شما بسیار سپاسگزارم
      بله حتما موضوعی که فرمودید رو توی تقویم محتوایی مون ثبت میکنیم که راجع بهش بنویسیم . در حال حاضر محتوای آماده ای در این زمینه نداریم که براتون ارسال کنیم متاسفانه ولی حتما در موردش تو رایتینا حرف میزنیم .
      پیروز و پاینده باشید

  • سلام من تازه کار محتوانویسی رو شروع کردم . سوالی که دارم اینه برای یک سایت اطلاعاتی سنگ های قیمتی چطور میتونم بدون کپی محتوانویسی رو انجام بدم؟ مثلا سنگ یشم هر اطلاعاتی از رو بنویسم توی بقیه سایتها اومده. همینطور بقیه سنگها

    • ناتاشا جعفری
      ۱۳۹۸/۱۰/۲۵ ۶:۱۵ ق.ظ

      سلام . لحظه هاتون سبز و شاد .
      خب به نظر من مثلا میتونید از تکنیک قصه گویی استفاده کنید و برای هر سنگ یه داستان یا زندگینامه بنویسید. درسته همون اطلاعات رو به مخاطب میدید اما به شکل خیلی جذاب تر و قابل هضم تر برای مخاطب .

  • عالی بود ممنون از سایت خوبتون

  • با سلام وارادت

    واقعآ محتوایتان پرمحتوا ، غنی و پرمغز بود. بسیار به آموخته هایمان افزود.پاینده و سرسبز باشید.

  • سلام و درود
    چه مطالب ارزنده ای بسیار عالی بودن.
    ممنون

  • مورد آخر را متوجه نشدم. فرق این دو عنوان از هم چیه؟ کدام عنوان رو موتور جست و جو می بینه و کدوم یکی را مردم!

  • ممنون من این ها رو بلد بودم ولی مورد ۶ ۷ برام جذاب بود چون با مثال نوشته بودین به هر حال استفاده کردم ممنون

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست