11 رفتار و عادت بازدید کننده سایت که به شدت روش تولید محتوا را تحت تاثیر قرار میدهد( الگوی 2 و 6 مهم تر هستند)

  1. خانه
  2. بازاریابی محتوا
  3. 11 رفتار و عادت بازدید کننده سایت که به شدت روش تولید محتوا را تحت تاثیر قرار میدهد( الگوی 2 و 6 مهم تر هستند)

آیا میدانید در بیشتر موارد رفتار بازدید کنندگان و مخاطب کاملا قابل پیش بینی است ؟

خب این قابل پیش بینی بودن چه مزیتی برای ما در تولید محتوا دارد ؟ روانشناسی !

ما به کمک روانشناسی ، تمایل ها و الگوهای رفتاری و به نوعی مهندسی رفتار مخاطب می توانیم به نحوی تولید محتوا کنیم که دقیقا مطابق خواسته مخاطب و بازدید کننده باشد . و در بازار پر رقابت امروز چه چیزی بهتر از اینکه شما بتوانید مخاطب و یا بازدید کننده سایت خودتان را کاملا راضی نگه دارید .

اما برای مهندسی رفتار مخاطب و شناخت عادت ها و الگوهای رفتاری او لازم است به روانشناسی علاقه داشته باشیم و مقالات زیادی را در خصوص رفتار بخوانیم و با توجه به دانشی که به دست می آوریم بتوانیم الگوی رفتاری و انگیزاننده های مخاطب و بازدید کننده سایت را برای خودمان ترسیم و اجرا کنیم.

اگر شما فرصت این نوع مطالعه و تحقیق را ندارید من به جای شما اینکار را انجام می دهم ، به خاطر اینکه یکی از علاقه های من از بچگی روانشناسی و رفتار شناسی بوده و با عشق و علاقه دنبال یاد گرفتن هستم و در این مسیر هر اطلاعاتی که در این زمینه به دست می آورم و حس میکنم برای شما هم می تواند به عنوان یک تولید کننده محتوا و کپی رایتر مفید باشد با شما در میان می گذارم تا با هم و در کنار هم بتوانیم به صورت تخصصی و حرفه ای با توجه به الگوی رفتاری مخاطب و اصول روانشناسی و مهندسی رفتار ، محتوا نویسی یا محتوای سازی کنیم .

در اینجا 11 عادت و رفتار مخاطبِ این روزها را با هم بررسی میکنیم تا به یک الگوی رفتاری در جامعه بزرگی از مخاطبان برسیم و از آن در تولید محتوای سایت استفاده کنیم :

روش تولید محتوا 1 – مخاطب امروز معتاد به موبایل است او را درک کنید

مگر می شود این روزها این حجم گوشی های هوشمند که دست هر مخاطبی از سن 5 سالگی تا 105 سالگی هست را نادیده گرفت و تفاوتی بین مخاطب امروز سایت ها با مخاطب چند سال پیش قائل نشد ؟! مسلما هر سایت یا تولید کننده محتوایی که این مساله را نادیده بگیرید احتمالا با شکست بدی مواجه میشود .

کاربر موبایل و تولید محتوا برای او

 

بهتر است همین حالا نگاهی به نوع دستگاهی که بازدید کنندگان سایت شما با آن وارد سایت تان میشود در  Google Analytic سایت خودتان بیاندازید . کاملا واضح است که هر روز به تعداد کسانی که با گوشی موبایل سایت ما را باز میکنند اضافه میشود و قطعا رفتار مخاطب و بازدید کننده روی موبایل با روی دسک تاپ متفاوت است .

 

استفاده از گوگل آنالیتیکس برای تولید محتوای حرفه ای

 

و چه در طراحی سایت و چه در تولید محتوا لازم است همه ما به افزایش هر روزه تعداد بازدید کنندگان موبایل توجه کنیم و مطابق نیاز آنها طراحی و تولید محتوا را انجام دهیم .

اما چه مواردی را در رفتار بازدید کننده موبایلی باید در تولید محتوا در نظر بگیریم :

  • بیشتر خوانندگان و بازدید کنندگان موبایلی سایت ترجیح می دهند مطالب را اسکن کنند تا کلمه به کلمه بخوانند . بنابراین در اینجا نقش عنوان نویسی جذاب و خورد کردن مطالب به بخش های کوچک بیشتر اهمیت پیدا میکند .
  • بازدید کننده موبایلی سایت بیشتر ترجیح می دهد منو ها را به صورت آکوردئونی ( یا جمع شونده ) ببینند .
  • خوانندگان موبایلی عجول تر هستند و حال و حوصله کمتری دارند پس مشخصا باید جذابیت محتوا و خصوصا محتوای تصویری مطالب سایت و مقالات بسیار بالا باشد .

نمونه منوی آکاردئونی :

 

منوی آکاردئونی در تولید محتوای سایت برای موبایل

 

 

پس باید خوانندگان و بازدید کنندگان موبایلی و رفتار آنها را خوب بشناسید و در زمان تولید محتوا حتما آنها را در ذهن خودتان داشته باشید .

 

روش تولید محتوا 2 – مخاطب این روزها یک اسکنر خوب است نه یک خواننده خوب

کمتر کسی را این روزها می توان پیدا کرد که وقت بگذارد و بدون اینکه چندین تب مختلف را باز کند یک مطلب را از ابتدا تا انتهای آن بخواند مگر اینکه جزو کرم کتاب های قدیمی باشد که آنها هم این روزها نسل شان رو به انقراض است!

بنابراین در زمان تولید محتوا برای سایت باید این رفتار مخاطب را در نظر بگیرید که فقط دوست دارد در یک نگاه مقاله حتی طولانی را اسکن کند و ببیند چه چیزی عایدش میشود . اگر مقاله و محتوای شما پر از کلمات تو در تو مثل یک کتاب چاپی باشد بدون شک مخاطب فقط دنبال کلیک روی علامت ضربدر میگردد .

 

تولید محتوا برای سیات

پس برای تولید محتوای مهندسی شده بر اساس رفتار مخاطب باید محتوایی تولید کنید که زیر عنوان های زیادی داشته باشد ، مطالب خاص به صورت بولت و مجزا از هم باشد، مطالب شماره گذاری شود ، مطالب در پاراگراف های کوتاه و خلاصه قرار بگیرید و… خلاصه هر کاری بکنید که اسکن اولیه در نگاه مخاطب زیبا و مفید به نظر برسد نه اینکه چشمش سیاهی برود از بس کلمات سیاه میبیند !

 

روش تولید محتوا 3 – مخاطب امروز دنبال محتوای راحت الحلقوم و زود هضم است !

 

ما هر کاری که بکنیم با توجه به بمباران محتوایی و مشغولیات ذهنی متنوعی که این روزها با حضور موبایل و شبکه های اجتماعی و ارتباطات زیاد و … داریم نمی توانیم حتی برای 5 دقیقه در سکوت به یک چیز خاص فکر کنیم .

انقدر کارها و مسئولیت ها و ارتباطات این روزها پیچیده و متنوع شده است که واقعا تمرکز تقریبا غیر ممکن شده است .

عدم تمرکز مخاطب و تولید محتوا

مثلا شاید در ظاهر در حال خواندن یک مقاله در رایتینا باشیم اما همزمان به جلسه یوگای امروز فکر میکنیم ، به عکسی که یکی از دوستان مان در اینستاگرام گذاشته است از یک رستوران خاص فکر میکنیم ، به عکس خاطرات سفر دوست دیگرمان در زیر برج ایفل فکر میکنیم ( و شاید هم حسودی میکنیم و در دل مان در حال فحش دادن به عالم و آدم هستیم  که چرا من الان  پاریس نیستم اون وقت این بی لیاقت اونجاست!!) ، به  دیر شدن غذای حیوان خانگی مان فکر میکنیم ، به جرو بحثی که دیروز با همکارمان داشتم فکر میکنیم و… خلاصه گاهی حس میکنیم مغزمان در حال انفجار است و در اصل به همه چیز فکر میکنیم به جز مقاله ای که در حال خواندن آن هستیم!

خب حالا خودمان را جای مخاطبی بگذاریم که با همه این فکرها و ذهن مشغولی ها در حال خواندن محتوای سایت ماست . مشخصا اگر برای او ساده و قابل هضم سریع نباشد سریع صفحه را میبنند و ما را ترک میکند .

بنابراین باید محتوایی تولید کنید که زود هضم باشد و دست مخاطب را مثل یک کودک بگیریم و راهی سفری کنیم که برایش بسیار جذاب باشد و بتواند چند لحظه ای به چیزی جز ما فکر نکند !

البته دقیقا به همین خاطر تولید محتوای جذاب و با کیفیت و مخاطب پسند این روزها سخت شده است و کار هر کسی نیست  و برای موفقیت در محتوا سازی باید انواع مهارت های خاص ، تجزیه و تحلیل رفتار مخاطب ، و دانشی در زمینه هایی مثل روانشناسی و رفتار شناسی و … را بلد باشیم تا بتوانیم برای چند لحظه ای مخاطب را همراه کنیم .

 

روش تولید محتوا 4 – مخاطب، قسمت های سفید مقاله ها و محتوا ها را بیشتر دوست دارد !

 

طبق قانون Simon شکل یا ساختار سلسله مراتبی باعث کاهش پیچیدگی میشود . اما این مساله چه ارتباطی با طراحی سایت و تولید محتوا دارد ؟

ساده نویسی در تولید محتوا

این به این معنی است که با فاصله انداختن و ایجاد فضای سفید بین بخش های محتوا و ایجاد فضای سلسله مراتبی در محتوا می توانیم پیچیدگی را کم کنیم  و یا به عبارتی «بارگذاری شناختی یا cognitive load » را کاهش دهیم  .

بنابراین حتما در زمان تولید محتوا علاوه بر اینکه به متن ها توجه میکنید و آن چیزی که می نویسید به فضاهای سفید هم توجه کنید .

 

روش تولید محتوا 5 – مخاطب به بولت ها و دسته ها بیشتر توجه میکند تا یک متن ساده

 

طبق یافته ها و تحقیقات Nielsen Group محتوایی که در بولت ها قرار میگیرد مورد توجه بیشتری واقع میشود تا محتوایی که به شکل ساده نوشته شده است . شاید یکی از دلایل آن همان هضم راحت تر محتوا برای مخاطب باشد . پس در تولید محتوا برای سایت و برای جذب مخاطب حتما باید از بولت ها و دسته بندی ها به شکلی حرفه ای استفاده کنید . البته بهتر است حد تعادل را رعایت کنید و همه مطالب را به این هوا که مخاطب را جذب کنید در بولت قرار ندهید !

 

روش تولید محتوا 6 – مخاطب امروز تنوع طلب است پس سبک خاص خودتان را داشته باشید

 

خود ما همیشه دوست داریم به سایت ها یا وبلاگ هایی سر بزنیم که برایمان خاص و منحصر به فرد باشند نه اینکه وقت بگذاریم و به 10 تا سایت سر بزنیم و همه آنها یک شکل ظاهری، یک سبک نوشتاری ، یک سبک محتوای تصویری و… خلاصه کپی برابر اصل هم باشند!

در تولید محتوای جذاب برای مخاطب باید خاص باشید . باید خودتان باشید .

در تولید محتوا سبک خودتان را داشته باشید

و بهتر است در ابتدا یک سبک را انتخاب کنید و آن را امتحان کنید . مثلا ما در رایتینا در قسمت مقالات در 99.999 درصد موارد مقاله هایی با طول بالای 2000 کلمه منتشر میکنیم ، از تصاویر زیاد و بیشتر کارتونی و شاید عجیب و غریب استفاده میکنیم ، از کادرهای سبز رنگ برای زیر عنوان ها استفاده میکنیم ، در بیشتر مقالات تمرین تشویقی و جایزه داریم و…

و این سبک را تا زمانی که حس کنیم جواب میگیریم و مخاطب ها دوست دارند ادامه می دهیم و هر جا که حس کردیم یک قسمتی مشکل دارد و باعث آزار مخاطب میشود تغییرات کوچکی اعمال میکنیم تا به سبک خاص خودمان اما مطابق با نیاز مخاطب برسیم و دوباره به آن می چسبیم و با همان روند به تولید محتوا ادامه می دهیم .

شما هم اگر وبلاگ نویس هستید یا برای یک سایت شخصی یا هر سایت کسب و کاری دیگری تولید محتوا میکنید نگذارید که برای مخاطب تکراری باشید و یکی شبیه بقیه باشید . الگو برداری در تولید محتوا بد نیست اما کپی برداری در تولید محتوا فاجعه است لطفا مراقب باشید وگرنه سقوط میکنید !

 

روش تولید محتوا 7 – مخاطب این روزها چشمش دنبال ویدئو میگردد ، پس برایش فراهم کنید

 

مطالعات زیادی توسط گروه ها و سایت های تخصصی انجام شده است و به طور کاملا واضح و معناداری نشان داده شده است حضور یک ویدئو در محتوا چشم مخاطب را به دام میاندازد جوری که حتما روی آن کلیک میکند .

تولید محتوای ویدئویی

اما این مساله در تولید محتوا چه کاربردی دارد ؟

اگر ما در بین یک محتوای طولانی یک ویدئو مرتبط بگذاریم قطعا منجر به جلب توجه مخاطب برای کلیک و حضور بیشتر در صفحه و سایت خودمان می شویم که همه جوره برای ما منفعت دارد و از طرفی حال مخاطب را هم خوب میکند چون از دیدن ویدئو حتی ویدئوهای آموزشی لذت میبرد و همین حس رضایت باعث رضایت گوگل و در نهایت رتبه بندی خوب ما در جستجوی گوگل و از طرفی هم اعتبار برند ما میشود.

 

روش تولید محتوا 8 : رنگ به محتوا بپاشید تا مخاطب را شاد و خوشحال کنید

 

مشخصا این روزها دیگر همه می دانند که در تولید محتوا و طراحی سایت استفاده از رنگ ها چه تاثیری در جذب مخاطب و ترغیب او برای اقدام به عمل دارد . و استفاده از رنگ مناسب در یک دکمه CTA خاص می تواند نرخ تبدیل را چندین برابر کنید و یا بالعکس باعث کاهش نرخ کلیک شود .

Suzanne Martin اعتقاد دارد که « رنگ ها یکی از پیچیده ترین عناصر تاثیر گذار در موفقیت یا عدم موفقیت برقراری ارتباط با مخاطب هستند. »

در تولید محتوا از رنگ ها استفاده کنید

پس مطالعه در خصوص روانشناسی رنگ ها و تست کردن رنگ های مختلف و حس هایی که در مخاطب با رنگ های مختلف ایجاد میشود یکی از مهارت هایی است که یک تولید کننده محتوای حرفه ای باید در مورد آن بداند و هر روز هم آن را توسعه دهد .

شما با توجه به هدفی که در محتوا دنبال می کنید و دوست دارید مخاطب هم طبق برنامه ریزی و هدف شما پیش برود باید بلد باشید که از رنگ های خاص استفاده کنید .

حتی استفاده از رنگ ها علاوه بر تصاویر و دکمه های CTA در داخل خود متن و در زیر عنوان ها یا جملات تاکیدی خاص می تواند تاثیرات عجیب و غریبی در ارتباط با مخاطب و ترغیب او برای اقدام به عمل داشته باشد.

 

روش تولید محتوا 9 – بازدید کنندگان دوست دارند کنترل همه چیز را در دست بگیرند

 

بسیاری از افراد از اینکه تحت تاثیر مدیر و صاحب سایت مجبور شوند کاری را انجام دهند ( حتی در حد کلیک روی یک مقاله به عنوان مطلبی که برای اطلاعات بیشتر به آنها ارائه شده است ) متنفرند و به شدت مقاومت نشان میدهند .

مثلا شاید اگر در بین مقالات به زور با عناوینی مثل “حتما بخوانید » یا « باید بخوانید » بخواهیم مخاطب روی مقالات مرتبط کلیک کند به احتمال زیاد مسیر را اشتباه رفته ایم و مخاطب قطعا حالت دفاعی به خود میگرد و برای اینکه لج ما را در بیاورد و یک دهن کجی به ما بکند برای این « باید » ی که برای او تعیین کردیم حتی اگر در کنجکاوی برای دیدن موضوع آن مقاله باشد باز هم دکمه ضربدر را میزند.

 

تولید محتوای اجباری

پس بهتر است حواسمان را در تولید محتوا جمع کنیم و مخاطب را لای منگنه نگذاریم و مجبور به انجام کاری نکنیم .بگذاریم مخاطب حس کند در پارکی در حال قدم زدن و تفریح است و همه چیز در کنترل اوست .

محتوا را جلوی چشم مخاطب بگذاریم اما بگذاریم خودش انتخاب کند که می خواهد روی آن کلیک کند یا نه و خودش این نیاز را حس کند که باید برای یاد گرفتن این موضوع ، مقاله مرتبط را هم بخواند .

 

روش تولید محتوا 10 -مخاطب را مجبور به فکر کردن بیش از حد نکنید

 

روزی که ما فکر کنیم برای نشان دادن دانش خودمان یا دایره لغات وسیع مان لازم است که از کلمات و جملاتی سخت و غیر قابل فهم استفاده کنیم تا میزان دانش مان را به رخ مخاطب بکشیم باید بگوییم که باید از همان روز قید تولید محتوا را بزنیم .

شاید یک رمان نویس یا نویسنده کتاب تخصصی مجبور است از واژه های تخصصی استفاده کند و حتی گذاشتن آنها در متن نوعی کَل کَل با دیگر نویسندگان یا متخصصان است و نوعی کلاس به حساب می آید که کتاب پر از پانویس و بخش توضیحات باشد اما در تولید محتوا واقعا این طور نیست . و ما برای حرفه ای بودن در تولید محتوا باید فرق بین نویسندگی کتاب و تولید محتوا برای سایت را بدانیم وگرنه محکوم به شکست میشویم.

 

روش تولید محتوا

 

در تولید محتوا هر چه قدر سعی کنید ساده تر بنویسید قطعا موفق تر هستید . نه اینکه سطحی و بی کیفیت بنویسید و یا موضوعات نخ نما شده انتخاب کنید، نه اصلا . این یکی از مهارت های حرفه ای یک تولید کننده محتواست که سخت ترین موضوعات تخصصی را جوری بنویسید که همه قشری بتوانند از آن سر دربیاورند و آن را درک کنند .

 

روش تولید محتوا 11 -در تولید محتوا خنثی باشید نه اغراق آمیز و لاف زن

 

این روزها مخاطب از گذشته کنجکاوتر و باهوش تر شده است و علاوه بر اینکه به منابع متعددی هم دسترسی دارد و کافی است یک محتوایی از ما بییند و به آن شک کند . قطعا در ثانیه ای آن را گوگل میکند و ما همیشه در ذهن او به عنوان یک دروغگو و گزافه گو شناخته می شویم.

پس نیاز نیست برای کپی رایتینگ و تولید محتوا بیش از حد در مورد برند ، خدمات یا محصولات خودمان اغراق کنیم و خودمان را فضایی جلوه بدهیم نه زمینی !

در تولید محتوا برای برند یا سایت خودتان باید طبیعی و خنثی باشید نه اغراق آمیز و گزافه گو !

 

 

مینی‌آموزش UX-Writing | دکمه‌نویسی

هدف: یادگیری دکمه‌نویسی و CTA ها ( چه جوری یه دکمه یا لینک رو انقدر جذاب و تاثیرگذار بنویسیم که کاربر روش کلیک کنه؟ )

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

11 رفتار و عادت بازدید کننده سایت که به شدت روش تولید محتوا را تحت تاثیر قرار میدهد( الگوی 2 و 6 مهم تر هستند)

آیا میدانید در بیشتر موارد رفتار بازدید کنندگان و مخاطب کاملا قابل پیش بینی است ؟

خب این قابل پیش بینی بودن چه مزیتی برای ما در تولید محتوا دارد ؟ روانشناسی !

ما به کمک روانشناسی ، تمایل ها و الگوهای رفتاری و به نوعی مهندسی رفتار مخاطب می توانیم به نحوی تولید محتوا کنیم که دقیقا مطابق خواسته مخاطب و بازدید کننده باشد . و در بازار پر رقابت امروز چه چیزی بهتر از اینکه شما بتوانید مخاطب و یا بازدید کننده سایت خودتان را کاملا راضی نگه دارید .

اما برای مهندسی رفتار مخاطب و شناخت عادت ها و الگوهای رفتاری او لازم است به روانشناسی علاقه داشته باشیم و مقالات زیادی را در خصوص رفتار بخوانیم و با توجه به دانشی که به دست می آوریم بتوانیم الگوی رفتاری و انگیزاننده های مخاطب و بازدید کننده سایت را برای خودمان ترسیم و اجرا کنیم.

اگر شما فرصت این نوع مطالعه و تحقیق را ندارید من به جای شما اینکار را انجام می دهم ، به خاطر اینکه یکی از علاقه های من از بچگی روانشناسی و رفتار شناسی بوده و با عشق و علاقه دنبال یاد گرفتن هستم و در این مسیر هر اطلاعاتی که در این زمینه به دست می آورم و حس میکنم برای شما هم می تواند به عنوان یک تولید کننده محتوا و کپی رایتر مفید باشد با شما در میان می گذارم تا با هم و در کنار هم بتوانیم به صورت تخصصی و حرفه ای با توجه به الگوی رفتاری مخاطب و اصول روانشناسی و مهندسی رفتار ، محتوا نویسی یا محتوای سازی کنیم .

در اینجا 11 عادت و رفتار مخاطبِ این روزها را با هم بررسی میکنیم تا به یک الگوی رفتاری در جامعه بزرگی از مخاطبان برسیم و از آن در تولید محتوای سایت استفاده کنیم :

روش تولید محتوا 1 – مخاطب امروز معتاد به موبایل است او را درک کنید

مگر می شود این روزها این حجم گوشی های هوشمند که دست هر مخاطبی از سن 5 سالگی تا 105 سالگی هست را نادیده گرفت و تفاوتی بین مخاطب امروز سایت ها با مخاطب چند سال پیش قائل نشد ؟! مسلما هر سایت یا تولید کننده محتوایی که این مساله را نادیده بگیرید احتمالا با شکست بدی مواجه میشود .

کاربر موبایل و تولید محتوا برای او

 

بهتر است همین حالا نگاهی به نوع دستگاهی که بازدید کنندگان سایت شما با آن وارد سایت تان میشود در  Google Analytic سایت خودتان بیاندازید . کاملا واضح است که هر روز به تعداد کسانی که با گوشی موبایل سایت ما را باز میکنند اضافه میشود و قطعا رفتار مخاطب و بازدید کننده روی موبایل با روی دسک تاپ متفاوت است .

 

استفاده از گوگل آنالیتیکس برای تولید محتوای حرفه ای

 

و چه در طراحی سایت و چه در تولید محتوا لازم است همه ما به افزایش هر روزه تعداد بازدید کنندگان موبایل توجه کنیم و مطابق نیاز آنها طراحی و تولید محتوا را انجام دهیم .

اما چه مواردی را در رفتار بازدید کننده موبایلی باید در تولید محتوا در نظر بگیریم :

  • بیشتر خوانندگان و بازدید کنندگان موبایلی سایت ترجیح می دهند مطالب را اسکن کنند تا کلمه به کلمه بخوانند . بنابراین در اینجا نقش عنوان نویسی جذاب و خورد کردن مطالب به بخش های کوچک بیشتر اهمیت پیدا میکند .
  • بازدید کننده موبایلی سایت بیشتر ترجیح می دهد منو ها را به صورت آکوردئونی ( یا جمع شونده ) ببینند .
  • خوانندگان موبایلی عجول تر هستند و حال و حوصله کمتری دارند پس مشخصا باید جذابیت محتوا و خصوصا محتوای تصویری مطالب سایت و مقالات بسیار بالا باشد .

نمونه منوی آکاردئونی :

 

منوی آکاردئونی در تولید محتوای سایت برای موبایل

 

 

پس باید خوانندگان و بازدید کنندگان موبایلی و رفتار آنها را خوب بشناسید و در زمان تولید محتوا حتما آنها را در ذهن خودتان داشته باشید .

 

روش تولید محتوا 2 – مخاطب این روزها یک اسکنر خوب است نه یک خواننده خوب

کمتر کسی را این روزها می توان پیدا کرد که وقت بگذارد و بدون اینکه چندین تب مختلف را باز کند یک مطلب را از ابتدا تا انتهای آن بخواند مگر اینکه جزو کرم کتاب های قدیمی باشد که آنها هم این روزها نسل شان رو به انقراض است!

بنابراین در زمان تولید محتوا برای سایت باید این رفتار مخاطب را در نظر بگیرید که فقط دوست دارد در یک نگاه مقاله حتی طولانی را اسکن کند و ببیند چه چیزی عایدش میشود . اگر مقاله و محتوای شما پر از کلمات تو در تو مثل یک کتاب چاپی باشد بدون شک مخاطب فقط دنبال کلیک روی علامت ضربدر میگردد .

 

تولید محتوا برای سیات

پس برای تولید محتوای مهندسی شده بر اساس رفتار مخاطب باید محتوایی تولید کنید که زیر عنوان های زیادی داشته باشد ، مطالب خاص به صورت بولت و مجزا از هم باشد، مطالب شماره گذاری شود ، مطالب در پاراگراف های کوتاه و خلاصه قرار بگیرید و… خلاصه هر کاری بکنید که اسکن اولیه در نگاه مخاطب زیبا و مفید به نظر برسد نه اینکه چشمش سیاهی برود از بس کلمات سیاه میبیند !

 

روش تولید محتوا 3 – مخاطب امروز دنبال محتوای راحت الحلقوم و زود هضم است !

 

ما هر کاری که بکنیم با توجه به بمباران محتوایی و مشغولیات ذهنی متنوعی که این روزها با حضور موبایل و شبکه های اجتماعی و ارتباطات زیاد و … داریم نمی توانیم حتی برای 5 دقیقه در سکوت به یک چیز خاص فکر کنیم .

انقدر کارها و مسئولیت ها و ارتباطات این روزها پیچیده و متنوع شده است که واقعا تمرکز تقریبا غیر ممکن شده است .

عدم تمرکز مخاطب و تولید محتوا

مثلا شاید در ظاهر در حال خواندن یک مقاله در رایتینا باشیم اما همزمان به جلسه یوگای امروز فکر میکنیم ، به عکسی که یکی از دوستان مان در اینستاگرام گذاشته است از یک رستوران خاص فکر میکنیم ، به عکس خاطرات سفر دوست دیگرمان در زیر برج ایفل فکر میکنیم ( و شاید هم حسودی میکنیم و در دل مان در حال فحش دادن به عالم و آدم هستیم  که چرا من الان  پاریس نیستم اون وقت این بی لیاقت اونجاست!!) ، به  دیر شدن غذای حیوان خانگی مان فکر میکنیم ، به جرو بحثی که دیروز با همکارمان داشتم فکر میکنیم و… خلاصه گاهی حس میکنیم مغزمان در حال انفجار است و در اصل به همه چیز فکر میکنیم به جز مقاله ای که در حال خواندن آن هستیم!

خب حالا خودمان را جای مخاطبی بگذاریم که با همه این فکرها و ذهن مشغولی ها در حال خواندن محتوای سایت ماست . مشخصا اگر برای او ساده و قابل هضم سریع نباشد سریع صفحه را میبنند و ما را ترک میکند .

بنابراین باید محتوایی تولید کنید که زود هضم باشد و دست مخاطب را مثل یک کودک بگیریم و راهی سفری کنیم که برایش بسیار جذاب باشد و بتواند چند لحظه ای به چیزی جز ما فکر نکند !

البته دقیقا به همین خاطر تولید محتوای جذاب و با کیفیت و مخاطب پسند این روزها سخت شده است و کار هر کسی نیست  و برای موفقیت در محتوا سازی باید انواع مهارت های خاص ، تجزیه و تحلیل رفتار مخاطب ، و دانشی در زمینه هایی مثل روانشناسی و رفتار شناسی و … را بلد باشیم تا بتوانیم برای چند لحظه ای مخاطب را همراه کنیم .

 

روش تولید محتوا 4 – مخاطب، قسمت های سفید مقاله ها و محتوا ها را بیشتر دوست دارد !

 

طبق قانون Simon شکل یا ساختار سلسله مراتبی باعث کاهش پیچیدگی میشود . اما این مساله چه ارتباطی با طراحی سایت و تولید محتوا دارد ؟

ساده نویسی در تولید محتوا

این به این معنی است که با فاصله انداختن و ایجاد فضای سفید بین بخش های محتوا و ایجاد فضای سلسله مراتبی در محتوا می توانیم پیچیدگی را کم کنیم  و یا به عبارتی «بارگذاری شناختی یا cognitive load » را کاهش دهیم  .

بنابراین حتما در زمان تولید محتوا علاوه بر اینکه به متن ها توجه میکنید و آن چیزی که می نویسید به فضاهای سفید هم توجه کنید .

 

روش تولید محتوا 5 – مخاطب به بولت ها و دسته ها بیشتر توجه میکند تا یک متن ساده

 

طبق یافته ها و تحقیقات Nielsen Group محتوایی که در بولت ها قرار میگیرد مورد توجه بیشتری واقع میشود تا محتوایی که به شکل ساده نوشته شده است . شاید یکی از دلایل آن همان هضم راحت تر محتوا برای مخاطب باشد . پس در تولید محتوا برای سایت و برای جذب مخاطب حتما باید از بولت ها و دسته بندی ها به شکلی حرفه ای استفاده کنید . البته بهتر است حد تعادل را رعایت کنید و همه مطالب را به این هوا که مخاطب را جذب کنید در بولت قرار ندهید !

 

روش تولید محتوا 6 – مخاطب امروز تنوع طلب است پس سبک خاص خودتان را داشته باشید

 

خود ما همیشه دوست داریم به سایت ها یا وبلاگ هایی سر بزنیم که برایمان خاص و منحصر به فرد باشند نه اینکه وقت بگذاریم و به 10 تا سایت سر بزنیم و همه آنها یک شکل ظاهری، یک سبک نوشتاری ، یک سبک محتوای تصویری و… خلاصه کپی برابر اصل هم باشند!

در تولید محتوای جذاب برای مخاطب باید خاص باشید . باید خودتان باشید .

در تولید محتوا سبک خودتان را داشته باشید

و بهتر است در ابتدا یک سبک را انتخاب کنید و آن را امتحان کنید . مثلا ما در رایتینا در قسمت مقالات در 99.999 درصد موارد مقاله هایی با طول بالای 2000 کلمه منتشر میکنیم ، از تصاویر زیاد و بیشتر کارتونی و شاید عجیب و غریب استفاده میکنیم ، از کادرهای سبز رنگ برای زیر عنوان ها استفاده میکنیم ، در بیشتر مقالات تمرین تشویقی و جایزه داریم و…

و این سبک را تا زمانی که حس کنیم جواب میگیریم و مخاطب ها دوست دارند ادامه می دهیم و هر جا که حس کردیم یک قسمتی مشکل دارد و باعث آزار مخاطب میشود تغییرات کوچکی اعمال میکنیم تا به سبک خاص خودمان اما مطابق با نیاز مخاطب برسیم و دوباره به آن می چسبیم و با همان روند به تولید محتوا ادامه می دهیم .

شما هم اگر وبلاگ نویس هستید یا برای یک سایت شخصی یا هر سایت کسب و کاری دیگری تولید محتوا میکنید نگذارید که برای مخاطب تکراری باشید و یکی شبیه بقیه باشید . الگو برداری در تولید محتوا بد نیست اما کپی برداری در تولید محتوا فاجعه است لطفا مراقب باشید وگرنه سقوط میکنید !

 

روش تولید محتوا 7 – مخاطب این روزها چشمش دنبال ویدئو میگردد ، پس برایش فراهم کنید

 

مطالعات زیادی توسط گروه ها و سایت های تخصصی انجام شده است و به طور کاملا واضح و معناداری نشان داده شده است حضور یک ویدئو در محتوا چشم مخاطب را به دام میاندازد جوری که حتما روی آن کلیک میکند .

تولید محتوای ویدئویی

اما این مساله در تولید محتوا چه کاربردی دارد ؟

اگر ما در بین یک محتوای طولانی یک ویدئو مرتبط بگذاریم قطعا منجر به جلب توجه مخاطب برای کلیک و حضور بیشتر در صفحه و سایت خودمان می شویم که همه جوره برای ما منفعت دارد و از طرفی حال مخاطب را هم خوب میکند چون از دیدن ویدئو حتی ویدئوهای آموزشی لذت میبرد و همین حس رضایت باعث رضایت گوگل و در نهایت رتبه بندی خوب ما در جستجوی گوگل و از طرفی هم اعتبار برند ما میشود.

 

روش تولید محتوا 8 : رنگ به محتوا بپاشید تا مخاطب را شاد و خوشحال کنید

 

مشخصا این روزها دیگر همه می دانند که در تولید محتوا و طراحی سایت استفاده از رنگ ها چه تاثیری در جذب مخاطب و ترغیب او برای اقدام به عمل دارد . و استفاده از رنگ مناسب در یک دکمه CTA خاص می تواند نرخ تبدیل را چندین برابر کنید و یا بالعکس باعث کاهش نرخ کلیک شود .

Suzanne Martin اعتقاد دارد که « رنگ ها یکی از پیچیده ترین عناصر تاثیر گذار در موفقیت یا عدم موفقیت برقراری ارتباط با مخاطب هستند. »

در تولید محتوا از رنگ ها استفاده کنید

پس مطالعه در خصوص روانشناسی رنگ ها و تست کردن رنگ های مختلف و حس هایی که در مخاطب با رنگ های مختلف ایجاد میشود یکی از مهارت هایی است که یک تولید کننده محتوای حرفه ای باید در مورد آن بداند و هر روز هم آن را توسعه دهد .

شما با توجه به هدفی که در محتوا دنبال می کنید و دوست دارید مخاطب هم طبق برنامه ریزی و هدف شما پیش برود باید بلد باشید که از رنگ های خاص استفاده کنید .

حتی استفاده از رنگ ها علاوه بر تصاویر و دکمه های CTA در داخل خود متن و در زیر عنوان ها یا جملات تاکیدی خاص می تواند تاثیرات عجیب و غریبی در ارتباط با مخاطب و ترغیب او برای اقدام به عمل داشته باشد.

 

روش تولید محتوا 9 – بازدید کنندگان دوست دارند کنترل همه چیز را در دست بگیرند

 

بسیاری از افراد از اینکه تحت تاثیر مدیر و صاحب سایت مجبور شوند کاری را انجام دهند ( حتی در حد کلیک روی یک مقاله به عنوان مطلبی که برای اطلاعات بیشتر به آنها ارائه شده است ) متنفرند و به شدت مقاومت نشان میدهند .

مثلا شاید اگر در بین مقالات به زور با عناوینی مثل “حتما بخوانید » یا « باید بخوانید » بخواهیم مخاطب روی مقالات مرتبط کلیک کند به احتمال زیاد مسیر را اشتباه رفته ایم و مخاطب قطعا حالت دفاعی به خود میگرد و برای اینکه لج ما را در بیاورد و یک دهن کجی به ما بکند برای این « باید » ی که برای او تعیین کردیم حتی اگر در کنجکاوی برای دیدن موضوع آن مقاله باشد باز هم دکمه ضربدر را میزند.

 

تولید محتوای اجباری

پس بهتر است حواسمان را در تولید محتوا جمع کنیم و مخاطب را لای منگنه نگذاریم و مجبور به انجام کاری نکنیم .بگذاریم مخاطب حس کند در پارکی در حال قدم زدن و تفریح است و همه چیز در کنترل اوست .

محتوا را جلوی چشم مخاطب بگذاریم اما بگذاریم خودش انتخاب کند که می خواهد روی آن کلیک کند یا نه و خودش این نیاز را حس کند که باید برای یاد گرفتن این موضوع ، مقاله مرتبط را هم بخواند .

 

روش تولید محتوا 10 -مخاطب را مجبور به فکر کردن بیش از حد نکنید

 

روزی که ما فکر کنیم برای نشان دادن دانش خودمان یا دایره لغات وسیع مان لازم است که از کلمات و جملاتی سخت و غیر قابل فهم استفاده کنیم تا میزان دانش مان را به رخ مخاطب بکشیم باید بگوییم که باید از همان روز قید تولید محتوا را بزنیم .

شاید یک رمان نویس یا نویسنده کتاب تخصصی مجبور است از واژه های تخصصی استفاده کند و حتی گذاشتن آنها در متن نوعی کَل کَل با دیگر نویسندگان یا متخصصان است و نوعی کلاس به حساب می آید که کتاب پر از پانویس و بخش توضیحات باشد اما در تولید محتوا واقعا این طور نیست . و ما برای حرفه ای بودن در تولید محتوا باید فرق بین نویسندگی کتاب و تولید محتوا برای سایت را بدانیم وگرنه محکوم به شکست میشویم.

 

روش تولید محتوا

 

در تولید محتوا هر چه قدر سعی کنید ساده تر بنویسید قطعا موفق تر هستید . نه اینکه سطحی و بی کیفیت بنویسید و یا موضوعات نخ نما شده انتخاب کنید، نه اصلا . این یکی از مهارت های حرفه ای یک تولید کننده محتواست که سخت ترین موضوعات تخصصی را جوری بنویسید که همه قشری بتوانند از آن سر دربیاورند و آن را درک کنند .

 

روش تولید محتوا 11 -در تولید محتوا خنثی باشید نه اغراق آمیز و لاف زن

 

این روزها مخاطب از گذشته کنجکاوتر و باهوش تر شده است و علاوه بر اینکه به منابع متعددی هم دسترسی دارد و کافی است یک محتوایی از ما بییند و به آن شک کند . قطعا در ثانیه ای آن را گوگل میکند و ما همیشه در ذهن او به عنوان یک دروغگو و گزافه گو شناخته می شویم.

پس نیاز نیست برای کپی رایتینگ و تولید محتوا بیش از حد در مورد برند ، خدمات یا محصولات خودمان اغراق کنیم و خودمان را فضایی جلوه بدهیم نه زمینی !

در تولید محتوا برای برند یا سایت خودتان باید طبیعی و خنثی باشید نه اغراق آمیز و گزافه گو !

 

 

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
فهرست